ישיבת ועדה של הכנסת ה-17 מתאריך 06/02/2007

המכללה למורים ערבים בחיפה

פרוטוקול

 
PAGE
10
ועדת החינוך, התרבות והספורט

06.02.2007


הכנסת השבע-עשרה






נוסח לא מתוקן

מושב שני
פרוטוקול מס' 137

מישיבת ועדת החינוך, התרבות והספורט

יום שלישי, י"ח בשבט התשס"ז (06.02.2007), בשעה 11:30
סדר היום
המכללה למורים ערבים בחיפה
נכחו
חברי הוועדה: מיכאל מלכיאור – היו"ר

אלכס מילר

ג'מאל זחאלקה
מוזמנים
חה"כ נאדיה ח'ילו

כאמל עטאלה – לשכת הדובר, משרד החינוך

יהודה בדיחי – סגן מנהל האגף להכשרת עובדי הוראה, משרד החינוך

מוטי מרוז – חשב המשרד, משרד החינוך

בתיה הקלמן – מרכזת בתחום המכללות, מל"ג

מחמד כנעאן

ג'מאל כיר

גאנם אסעד
מנהלת הוועדה
יהודית גידלי
רשמת פרלמנטרית
מיטל בר שלום

המכללה למורים ערבים בחיפה
היו”ר מיכאל מלכיאור
שלום, אני פותח את ישיבת הוועדה. אני קיבלתי פנייה מחה"כ זחאלקה, כאשר באחרונה בצורה עיקשת ומתמידה דיברה איתי חה"כ נאדיה ח'ילו. הם הביאו לפני את הדאגה שלהם למכללה שהיתה צריכה להיות ספינת הדגל של החינוך בישראל, לא רק לחינוך הערבי, המכללה למורים ערבים. אנחנו יודעים, שבעבר היו למכללה הזאת תוצאות חיוביות. הרבה מאוד מהמורים הטובים שיש היום הם בוגרים של המוסד הזה. לאחרונה, אנחנו שומעים דברים בעייתיים עם סימני שאלה, שיכולים לסכן את הקיום של המוסד הזה. אנחנו מחויבים לפקח על כלל המוסדות. אם יש אי סדרים ודברים שיכולים לסכן את המוסד המפואר הזה, אז אנחנו חייבים לתקן אותם, גם אם זה אומר להיכנס לעומק לסוגיות שהן בעייתיות. אנחנו ניכנס לעומק של הסוגיות הללו. אם זה ייגמר בישיבה הזאת מה טוב, אבל אולי תידרש עוד ישיבה. אנחנו לא נרפה. לא נאפשר להרוס את המכללה למורים בחיפה, שמספקת כל כך הרבה מורים במגזר הערבי. לא נאפשר להרוס את המוסד הזה.
היו”ר מיכאל מלכיאור
האם יש נציג של המכללה פה? אני רואה שהם הוזמנו ולא טרחו להגיע. אנחנו רושמים את זה בפנינו.
נאדיה ח’ילו
תחילה אני רוצה להודות לאדוני, שראה חשיבות בעניין אחרי שכל החומר הועבר אליו. אני נחשפתי לעניין מחודש ספטמבר. התחלתי לקבל מכתבים ממורים שיצאו לפנסיה, מתלמידים ותלמידות, ומורות שלא רצו להיחשף מחשש למקום עבודתם. בתחילת אוקטובר פניתי לשרה יולי תמיר במכתב, חשפתי את התלונות שהגיעו אליי וביקשתי ממנה התערבות. היא השיבה לי במכתב ב-26 באוקטובר, שהבעיה ידועה לה והיא שותפה לדאגה שלי והיא תיכנס לבדיקה כוללת על מנת לטפל במצוקות של המכללות הערביות.
היו”ר מיכאל מלכיאור
זה לפני חודשיים וחצי. מה קרה מאז?
נאדיה ח’ילו
פניתי במכתב נוסף ודיברתי באופן אישי עם השרה, והיא אמרה שהבעיה ידועה לה והיא תנסה לבדוק מה קורה.
היו”ר מיכאל מלכיאור
הבעיה היתה ידועה לה כבר באוקטובר. השאלה היא, מה היא עשתה מאז.
נאדיה ח’ילו
פניתי לאדוני וביקשתי שיהיה דיון כאן, ואדוני ייכנס לעניין. בינתיים הדברים לא שקטו. הנושא הזה מעורר הדים ציבוריים מאוד גדולים. למכללה הזאת יש יוקרה היסטורית, יוקרה חינוכית, דורי דורות היא חינכה. אין היום בית ספר ערבי שאין בו מורה שהוא בוגר המכללה. היתה כתבה בעיתון ושאלו אותי מה אני ממליצה, האם הם יכולים לשלוח את הילדים שלהם לשם או לא.
היו”ר מיכאל מלכיאור
מה ענית להם?
נאדיה ח’ילו
אמרתי שהנושא בבדיקה, ושיבדקו ויקבלו את ההחלטה. אני לא יכולתי לקחת אחריות. אני יודעת, שבעיתונות הערבית כל שבוע הנושא קיבל כותרות. זאת בעיה ציבורית של המגזר הערבי.

אני רוצה להעלות את הנושאים. לפי הדיווח, יש שם אי סדרים כספיים, ניהול לא תקין, פיטורין של רואה חשבון, ועדה קרואה שנכנסה לעניין. היתה בדיקה של משרד החינוך והמלצות. משרד החינוך ביצע ביקורת במועד מסוים על ידי רואה חשבון, והיו גם ממצאים והמלצות כתוצאה מהביקורת הזאת.
היו”ר מיכאל מלכיאור
מה קרה עם ההמלצות הללו?
נאדיה ח’ילו
אני לא יודעת. אני רוצה להודות לוועד היוזם, שלקח את האחריות והרים את המושכות. הוא עשה כנס בהשתתפות אנשי חינוך וציבור רבים, מאסה מאוד גדולה שמשקפת את כל החתך הציבורי של האוכלוסייה הערבית. הבעיות שם עלו בצורה מאוד קשה.

יו"ר הוועדה, הוא מאוד רגיש לתופעות מהסוג הזה בחינוך, במיוחד במגזר הערבי. אני סומכת עליך. חשוב גם לפרגן ולא רק לבקר. הפתיחות שלך והרגישות שלך לאוכלוסייה במגזר הערבי, ראויות לציון. אני מקווה, שמהישיבה הזאת ייצאו דברים טובים לפתרון העניין.
אלכס מילר
האם יש פה מישהו מרשם העמותות?
היו”ר מיכאל מלכיאור
לא.
ג'מאל זחאלקה
אני מברך על קיום הישיבה. אני המלצתי לחה"כ מלכיאור לרוץ לנשיאות, והוא סרב. הוא בטוח היה מקבל את הקולות שלנו. הקרדיט מגיעה קודם כל לעיתון כול אל ערב, שחשף את הנושא הזה והעמיד אותו על סדר היום הציבורי. זו דוגמא לעבודה של עיתונות חוקרת. אם יש קונצנזוס בציבור הערבי מקיר לקיר, הוא שהמצב הנוכחי במכללה האקדמית הערבית בחיפה לא יכול להימשך. יש קונצנזוס של התלמידים, של ההורים ושל הציבור בכלל. כל מי שיש לו נגיעה בחינוך, אומר שהמצב הזה לא יכול להימשך.

משרד החינוך יודע על המצב הזה, והוקמה ועדת בדיקה. לוועדת הבדיקה הזאת היו ממצאים והמלצות, שלא יושמו. ההמלצות היו לשנות את ההנהלה. יש המלצות ברורות חד משמעיות, והן לא אומצו. אני הגשתי שאילתא למשרד המשפטים, איפה נמצאת הבדיקה של רשם העמותות. אנחנו רוצים לקבל דוח, שהציבור יידע מה עשה רשם העמותות בנדון.

אמנם המכללה מנוהלת על ידי עמותה, אבל למשרד החינוך יש גם כן סמכויות. משרד החינוך נותן את הזיכיון לעמותה, הוא מממן, הוא אחראי על המעשה החינוכי. אנחנו רוצים לשפר ולא לחזור אחורה בעניין החינוך הערבי. המטרה שלנו, היא טובת הסטודנטים והתלמידים. אם יש משהו שפוגע במהלך הלימודים התקין, פוגע בסטודנטים, פוגע במורים, זה צריך להיפסק. אנחנו רוצים לתת חיזוק למעשה החינוכי ולא לחזור אחורה. אני מציע שנשמע את הבקשות שלהם בשמם. הם יגידו מה הם חושבים. בוא נצא מנקודת הנחה, שהמצב הנוכחי לא יכול להימשך.
היו”ר מיכאל מלכיאור
אלה דברים שמקובלים עלי. על העיקרון כולנו מסכימים, אי אפשר לקבל את המצב כמו שהוא. בואו נבין מה הנקודה המרכזית, ואיפה אנחנו חייבים להתערב. חבר הכנסת לשעבר, מוחמד כנעאן, בבקשה.
מוחמד כנעאן
אני רוצה להודות לאדוני ולחברי הכנסת, שיזמו וטרחו להגיע לישיבה החשובה הזאת. זה אחד הנושאים שמטרידים היום את המגזר הערבי. אני מסכים עם שני חברי הכנסת, שאמרו שיש קונצנזוס אמיתי במגזר הערבי. זה עלה בכנס שערכנו והוזמנו אליו כל הגורמים. כמה אנשי ציבור במגזר הערבי יזמנו את הפעולה, והקמנו ועדת יוזמה להצלת המכללה הערבית בחיפה. עכשיו מתבצע גם תהליך של החתמות רחב מאוד במגזר הערבי, שיישלח לכל הגורמים הנוגעים בדבר במדינה. לדעתנו, המצב כיום מחזיר אותנו 20-30 שנה אחורה, בו בזמן שאנחנו התקדמנו מאוד בנושא הזה. זאת מכללה שהיתה מהראשונות במדינת ישראל. לצערי, הניהול הכושל, הרשלנות, השחיתות, הדברים שמתבצעים בתוך המכללה, מדאיגים מאוד. אני אדבר בקצרה, ואתן אחר כך לאנשי המקצוע לדבר.

אני הנחתי בפני אדוני תיק שלם בנוגע להתנהלות של המכללה. זה חלק מהחומר. לדעתי, למרות כל החומר שנשלח למשרד החינוך, לרשם העמותות, עדיין לא נעשה שום דבר.
היו”ר מיכאל מלכיאור
אני מבין, שהיתה בדיקה של משרד החינוך.
מוחמד כנעאן
יש ועד מנהל של העמותה, שהוא יו"ר חבר הנאמנים והוא יו"ר המועצה האקדמית, למרות שזה אסור לפי התקנון, לפי החוק. יו"ר המועצה האקדמית חייב להיות עם תואר פרופסור, אבל אותו יו"ר העמותה מסרב לפנות את המשרה הזאת. 40 מכתבים בתוך המכללה מראים שהמכללה מנוהלת על ידי אדם אחד ויחיד, בלי פיקוח של חברי העמותה, בלי פיקוח של אף גורם. לצערי הרב, משרד החינוך ורשם העמותות לא ביצוע מלאכתם.
היו”ר מיכאל מלכיאור
בגלל שיש לו כל כך הרבה תפקידים, הוא לא יכול להיות פה היום.
מוחמד כנעאן
משרד החינוך ורשם העמותות לא ביצעו מלאכתם ולא חייבו את עו"ד כמאל להתנהל בהתאם לחוק, וזה גורם להמשך השחיתות והונאות הכספים במכללה בצורה לא מבוקרת. אנחנו מבקשים ליישם את הדוח שעשה משרד החינוך בידי חגית ג'ורג'י, שלא יושם עד היום הזה. זה דוח חשוב מאוד וחמור מאוד.
היו”ר מיכאל מלכיאור
מאיזה תאריך הדוח הזה?
מוטי מרוז
מאמצע 2005.
ג’מאל זחאלקה
מאז המצב החמיר.
מוחמד כנעאן
לצערי הרב, הדוח לא ציין במפורש שהבעיה המרכזית היא היו"ר. הוא ציין בעלי תפקידים אחרים, אבל הוא לא ציין את היו"ר.
היו”ר מיכאל מלכיאור
הדוח מציין את זה. אפילו במסקנה נאמר: "החלפת כל שכבת הניהול".
מוחמד כנעאן
זה לא בוצע. החשב המנהל, שמינה משרד החינוך, הגיש דוח חשוב וחמור מאוד שלא בוצע ולא יושם. למרות שהחשב אמור להיות חשב מלווה ניטראלי, שיקבל את השכר שלו ממשרד החינוך מבלי להיות תלוי במכללה, אמר לו היועץ המשפטי של המכללה במכתב רשמי שהוא עובד שלהם. לכן, היום החשב המלווה נותן שירותי חוץ למכללה תמורת כסף. במילים אחרות, הוא לא עושה את מלאכתו אלא את דבריו של יו"ר העמותה. אני אומר את הדברים במלוא האחריות. אנחנו יודעים את הדברים באופן ממשי.

יש לציין, שבהתאם לתצהיר של החשב המכללה שפוטר, הנזק שנגרם למכללה בשנה האחרונה הנו בסך 1,876,733 שקלים.
היו”ר מיכאל מלכיאור
מאיפה הגיע הסכום הזה?
מוחמד כנעאן
הסכום הזה הגיע מהחשב של המכללה, שפוטר לאחרונה.
היו”ר מיכאל מלכיאור
מה זה הסכום הזה?
ג’מאל כיר
הסכום הזה זה חשבונות שקוזזו לספקים שהגישו שירותים למכללה, כמו נגרות, אלומיניום, חשמל וחומרי ניקוי, מחשבונותיהם לאחר שאושרו על ידי יו"ר העמותה לתשלום. כתוצאה מהשקעת פיקדונות לא נכונה, המכללה הפסידה ריביות כתוצאה מרשלנות בניהול חשבון הבנק על ידי יו"ר העמותה בעצמו.
אלכס מילר
אבל אתה החשב.
נאדיה ח’ילו
הוא פוטר.
ג’מאל כיר
אני קיזזתי את הסכומים האלה מקבלנים, לאחר שאושרו על ידי יו"ר העמותה לתשלום.
אלכס מילר
איך יכול להיות שיו"ר העמותה מאשר, מבלי שאתה כחשב מאשר?
ג’מאל כיר
הוא אישר לי את זה ושלח לי את זה לתשלום, ואני סירבתי לשלם. אחרי זה בדקתי את החשבונות, וקיזזתי את הסכומים הללו. יש לי מכתבים מהקבלנים, שמוכנים לקיזוזים לאחר שאושרו.
אלכס מילר
מי מאשר את העבודה?
ג’מאל כיר
לא אני. יו"ר העמותה, מנהל המשק, הוא זה שאישר את העבודה. מנהל המשק, מי שמבצע את ההזמנה, זה אחיו של יו"ר העמותה, שהוא בוגר כיתה ג'. שכרו 22,000 שקלים בסך הכל.
מוחמד כנעאן
על הדברים שאמר כאן חברי, לא ניתנה הדעת. יש דברים חמורים יותר שמופיעים בדוח שהגשנו לכם. נשלח לוועדת החינוך דיסק, שמתעד את יו"ר העמותה עם אחת העובדות, מקבל שירותי מין תמורת העסקתה במכללה.
היו”ר מיכאל מלכיאור
אני רוצה להזהיר אותך. אנחנו גוף רשמי. אנחנו נטפל בכל הדברים. תגיד, כי יש טיעון כזה. אנחנו ללא בית משפט פה, וזה לא תפקידנו.
מוחמד כנעאן
אבל תפקידי להעלות את הדברים בפני ועדה ציבורית. אותה עובדת היתה לקוחה של אותו עורך דין. היא בוגרת כיתה ג', והוא מינה אותה לעובדת בספרייה. עד היום היא מקבלת שכר של מנהלים, ואין לה 12 שנות לימוד. זה נכון גם לגבי עובדים אחרים. עובדים אחרים הם קרובי משפחה של אותו יו"ר, שאין להם השכלה והם מקבלים שכר פי שניים מחברי כנסת. המזנון במכללה נסגר. 5 עובדות פוטרו, על מנת לתת את המזנון לבן אחותו של חבר הנהלה.
היו”ר מיכאל מלכיאור
הדברים המעטים מעידים על הדברים הרבים. מוטי מרוז, היו המלצות של המשרד. מה עשו איתן? אתה בטח השתתפת בהן.
מוטי מרוז
אני הייתי מעורב. באמצע 2005 לאחר הובאו לידיעתנו כל מיני דברים לא תקינים במכללה, שלחנו ביקורת עומק למכללה באמצעות רואת חשבון. הדוח שלה הוגש אלינו לאחר מספר חודשים וכלל ממצאים חמורים ביותר, שכללו העסקת קרובי משפחה בשכר אדיר, הזרמת כספים לחשבונות פרטיים, שימוש בנכסי המכללה לצרכים פרטיים. זה דוח עב קרס, שבעקבותיו משרד החינוך הקפיא את כל הכספים למכללה. הוא לא רצה לסגור את המכללה, כי זאת מכללה חשובה.
היו”ר מיכאל מלכיאור
זאת מכללה חשובה. כולנו מסכימים עם זה.
מוטי מרוז
לאחר שדוח הביקורת הזה הוגש, זומן ללשכתי - ביחד עם בדיחי ושרה זיו, מנהלת האגף להכשרת עובדי הוראה - יו"ר המכללה, מר זאקי כמאל, לשימוע, שבו הצגנו לו את פרטי הדוח ואמרנו לו שהוא חייב לעמוד במספר אבני דרך חשובות ביותר. נאמר לו שהוא חייב להעיף את ההנהלה הנוכחית, ולהפסיק העסקת קרובי משפחה. לאחר שראינו שהדרישות שלנו אינן מתמלאות כנדרש, הוא זומן פעם נוספת לשימוע אצל מנכ"ל משרד החינוך במרץ 2006, ובו הבהרנו לו את החומרה שבה אנחנו רואים את הדברים. לאחר שגם זה לא עזר וננקטו צעדים חיצוניים, פנינו לרשם העמותות ומינינו חשב מלווה, קובי גינסבורג. במקביל העברנו את החומר למשטרה, לבדיקת כל האלמנטים הפליליים שקיימים בדוח הביקורת. רשם העמותות נמצא כרגע בהתדיינות מול העמותה. הוא עומד על כך שהיא תיתן לו תשובות, כי אחרת הוא יפעל בצעדים לפירוק המכללה.
היו”ר מיכאל מלכיאור
ההמלצות האלה הן מ-2005. לפי מה שאנחנו שומעים זה רק הולך ומחמיר. אני קראתי חומר לפני הישיבה, והדברים נראים לא טוב. אתם ממשיכים להמשיך כסף למקום הזה.
מוטי מרוז
לא נכון. משרד החינוך לא מזרים שקל אחד מספטמבר 2005.
ג’מאל כיר
את הביקורת שלחת בסוף 2004 ולא באמצע 2005.
מוטי מרוז
מזה כשנתיים המכללה לא מקבלת ולו שקל אחד מתקציב משרד החינוך. במכללה מועסקים מורים שהם עובדי מדינה, ומשרד החינוך לא הפסיק לשלם את שכרם. התקציבים בהיקפים של 10,000,000 שקלים בשנה מוקפאים מזה כשנתיים לחלוטין.
יהודה בדיחי
כאשר מדובר במורים עובדי מדינה, מדובר על שכר ישיר לעובד.
מוטי מרוז
אחרת אנחנו נהייה בבעיה של הלנת שכר. החשב המלווה מקבל תמיד שכר מהעמותה, אבל הוא לא עושה את דברי העמותה. הוא במלחמה אטומית מול ההנהלה, כי הוא לא מאשר להם כמעט שום דבר שהם מבקשים. הטענה שהוא עושה את דברה של העמותה, לא נכונה. החשב המלווה מתייצב אצלי במשרד לפחות פעם בשבועיים, ומדווח לי דיווחים שוטפים. הוא איננו עושה את דברה של העמותה.
ג’מאל זחאלקה
מוטי מרוז, עם יד על הלב, אתה רואה את המצב הזה כבר שנתיים ויש למשרד החינוך סמכויות לפעול להצלת המצב. אי חושב, שהיית צריך להמליץ בפני השר לנקוט צעדים דרסטיים. אני מעריך את זה שאתה יודע את הכל.
מוטי מרוז
יש פה דילמה קשה ביותר. מדובר במכללה הכי חשובה במגזר הערבי. יש לנו עוד סנקציה אחת שלא הפעלנו, ואם נפעיל אותה המכללה מחוסלת. הסנקציה שעדיין לא הפעלנו, זה הסרת ההכרה במכללה. ברגע שמשרד החינוך יסיר את ההכרה מהמכללה, המכללה לא תוכל לקבל יותר שקל.
נאדיה ח’ילו
למה להעניש את התלמידים? יש עוד דרך.
ג’מאל כיר
אני החשב המודח.
מוטי מרוז
יש ממצאים קשים נגדך בדוח.
נאדיה ח’ילו
למה לא יישמתם את שאר ההמלצות?
ג’מאל כיר
אני חשב המכללה המודח, שניסיון הדחתו התחיל בשנת 2002 והסתיים לאחר המלצות חגית ג'ורג', שהמליצה להדיח אותי. היא עשתה דוח ביקורת רופף, כמו המשרד שלו. אני אחראי על הדברים שלי. כמו הביקורת שעושה משרד החינוך, כמו הטיפול שעושה משרד החינוך היום לגבי השירותים הנוספים שמעניק החשב המלווה, שהוא בעצמו מינה אותו. נכון שהיה ויכוח רציני בין זאקי כמאל לחשב המלווה, ופתאום לאחר שאכל החשב המלווה ארוחת ערב חגיגית במסעדה השייכת לחבר הנהלה, הוא מסכים למנות זכיין למטבח שהוא בן אחותו של חבר ההנהלה. פתאום הכל מתנהל כשורה, וזאת בתמורה להענקת שירותים פרטיים, שהחשב המלווה מעניק למכללה. על זה יש התכתבויות. בחודש ספטמבר הוא מבקש לפטר את המקורבים, ובחודש נובמבר הוא מסרב לשבת עם חברי הנהלה שהודחו, בגלל שאמרו לו שהוא חשב מכללה ולא חשב מלווה ואתה צריך לבצע את ההוראות שלנו. הוא ביצע את ההוראות שלהם.

לגבי המלצות משרד החינוך – ביכולתו של משרד החינוך לעשות הרבה שינויים. הוא יכול להסיר את ההכרה, אבל אני לא בעד זה. יש תלמידים שם ואסור לפגוע בתלמידים.
היו”ר מיכאל מלכיאור
אם אתה לא בעד זה, אז למה אתה אומר שהוא צריך לעשות את זה.
ג’מאל כיר
אני לא אומר שהוא צריך לעשות את זה. בסמכותו של משרד החינוך להעביר את ניהול המכללה לעמותה אחרת. אני מבקש מהוועדה, להמליץ למשרד החינוך להעביר את ניהול המכללה באופן זמני לעמותה אחרת עד שיסתיימו כל הליכי החקירה.
בתיה הקלמן
כמו שציינו כאן, המכללה הערבית בחיפה היא מוסד מוכר כמוסד להשכלה גבוהה מאז 1995. תרומתה לאוכלוסייה צוינה כאן. מבחינה פרוצדורלית, מי שמפקח על ההתנהלות הכספית, המשפטית של המכללה, זה משרד החינוך. בניגוד למכללות הכלליות ולאוניברסיטאות, שהן תחת הות"ת של המועצה להשכלה הגבוהה. אנחנו תלויים במשרד החינוך, בדיווחים שלו לגבי ההתנהלות של המכללה. במידה ומשרד החינוך ימצא לנכון להעביר אלינו את החומר באופן מפורש ולהצביע על אפשרות של התנהלות לקויה בהיבט האקדמי, המועצה להשכלה גבוהה תיכנס לתמונה.
ג’מאל זחאלקה
מה היא יכולה לעשות?
בתיה הקלמן
בהתאם לחוק מדינת ישראל, המועצה להשכלה גבוהה היא הגוף שמכיר במוסדות ומסמיך אותם להעניק תארים. כשם שהמל"ג מכירה בגוף מסוים כמוסד להשכלה גבוהה, כך היא יכולה גם להחסיר ממנו את ההכרה.
היו”ר מיכאל מלכיאור
יש פה שני ממדים. בגלל שזאת מכללת מורים ולא מכללה אקדמית כללית, הפיקוח והתקצוב הוא של משרד החינוך. המל"ג נותן את האישור שהמוסד יכול לתת תואר אקדמי. זה אומר שאתם לא טיפלתם בזה.
בתיה הקלמן
אנחנו נמצאים בשיתוף פעולה מלא עם האגף להכרת עובדי הוראה במשרד החינוך. המועצה להשכלה גבוהה כיום לא בודקת בקשות חדשות של המכללה לפתוח תוכניות לימודים חדשות. יש היום 3 תוכניות לימודים לתואר שני בתחומים שונים, שלא מגיעות לדיון במל"ג מהסיבות שכרגע מנו כאן.
היו”ר מיכאל מלכיאור
כלומר, זה מעכב את האישור של התואר השני.
יהודה בדיחי
יש הפרדה בין הפיקוח הפדגוגי האקדמי – שהוא בודק את ההתנהלות הלימודים ובעלי התפקידים האקדמיים - לבין בעיית הניהול. כאן ישנה בעיה של הניהול המשקי והתקציבים. על זה יצא דוח הביקורת. עם קבלת הדוח העברנו מייד עותק למל"ג, וביקשנו לעצור כל פיתוח תוכניות אקדמיות חדשות.
אלכס מילר
כל פעם כשאנחנו מעלים את הסוגיה של המכללות להוראה, אנחנו חוזרים לאותה נקודה. אני כבר דיברתי על זה לפני חצי שנה, כאשר אני הצעתי להעביר את כל המוסדות להשכלה גבוהה, שבהם מלמדים הוראה, תחת הפיקוח של המועצה להשכלה גבוהה. יש לי הצעת חוק, שאומרת שיהיה ות"ת למכללות וות"ת לאוניברסיטאות. זה יפתור חלק גדול של הבעיות.

אני דיברתי עם אגודת הסטודנטים של המוסד. מוסרים לנו שהיו בעיות בעבר, אבל כרגע המוסד בתהליכי הבראה ולסטודנטים אין תלונות.
נאדיה ח’ילו
יש שתי קבוצות של סטודנטים שם.
אלכס מילר
אני מתייחס לאגודת הסטודנטים.
היו”ר מיכאל מלכיאור
הוא מתייחס לאגודה שנבחרה. היא נבחרה או מונתה?
נאדיה ח’ילו
פוטרה האגודה הקודמת והיום יש גוף אחר. יש לי התכתבויות בעניין הזה.
אלכס מילר
אני מתייחס לאותה אגודה שנבחרה.
היו”ר מיכאל מלכיאור
אבל אם האגודה מונתה על ידי המנהל שאיתו יש בעיה, זה משהו אחר.
אלכס מילר
יש ארגון סטודנטים ארצי, שם יושבים ראשי אגודות הסטודנטים מכל הארץ. מי שרשום שם בתור מייצג המוסד, הוא מבחינתי המייצג. מדובר פה על אלפי סטודנטים. אני מציע לך למנות צוות של 3 מחברי הוועדה, שייכנס לתוך המוסד וייראה את הדברים בעיניים.
מוחמד כנעאן
אני מקבל את ההמלצה למנות 3 חברים. אנחנו מבקשים, להמליץ על פירוק העמותה לאלתר, לאור הניהול הרשלני. בנוסף, להעביר את הניהול של המכללה הערבית לחינוך בחיפה לידי עמותה אחרת במגזר הערבי, עד אשר יסתיימו הבדיקות והחקירות של רשם העמותות. צריך לשקול ברצינות – אם המצב יתמשך בצורה לא נכונה - הסרת ההכרה מהמכללה להענקת תארים. יש היום עוד 3 מכללות במגזר הערבי, שיכולות לענות על הצרכים. אפשר לאיים עליהם בהסרת ההכרה.
קריאה
רציתי למסור לכבודו מכתב תלונה, שאנחנו מגישים היום למבקר המדינה.
עיתונאי
אני בדקתי וחקרתי את העניין משך שנה שלמה. מה ששמעת פה זה קצה הקרחון של שחיתות. לא יעלה על הדעת שבמדינה מתוקנת אנשים כאלה ינהלו מוסד כל כך חשוב, פלוס מוסרית.
גאנם אסעד
העניין שלי הוא ציבורי וחינוכי בלבד. אני עקבתי אחרי הגילויים של העיתונאי. הדברים הם מזעזעים. אני מקבל מכתבים כל יום מתלמידים ומעובדים, שמצביעים על אדם שנכנס למכללה ואומר לכולם שיעשו מה שהוא אומר ולא הם יפוטרו. אני מדבר על ראש הוועדה המנהל של המכללה. אני הייתי עמית של השרה יולי תמירה. אני מזועזע מדרך הטיפול שלה. זה פגע ויפגע בה. זה דבר שמשחק לרעתה.
בתיה הקלמן
המועצה להשכלה גבוהה קיבלה לאחרונה החלטה בנושא ניהול אקדמי במוסדות שאינם אוניברסיטאות. גם המכללה הערבית חיפה אמורה לעמוד בהחלטה הזאת. לפי ההחלטה הזאת, ראש המכללה צריך להיות פרופסור. גם בראש המועצה האקדמית יצטרך לעמוד פרופסור. הדברים האלה היום נבדקים על ידי המועצה להשכלה גבוהה.
נאדיה ח’ילו
צריך להסדיר את הכל מחדש.
בתיה הקלמן
גם בנושא הזה יש למועצה להשכלה גבוהה יכולת להשפיע. ראש המכללה כיום לא יוכל להמשיך לכהן לאורך זמן.
היו”ר מיכאל מלכיאור
אני מבין שמי שמנהל את המכללה היום, הוא לא פרופסור.
קריאה
הוא פרופסור, השאלה באיזה מקצוע.
היו”ר מיכאל מלכיאור
מוטי, אני רוצה לשאול אותך שאלה. אני מתפלא על משרד החינוך, שרואה את הדבר הזה קורה ומסכן דבר שכולנו מסכימים עליו. מה הם הכלים להפסיק את הדבר הזה מבלי ליטול את ההכרה במכללה? האם המשרד יכול להיכנס באופן זמני ולקחת את האחריות על ניהול המוסד? האם יש דרך אחרת שאתה יכול להציע לנו? מה האופציות העומדות בפניכם, אפילו באופן תיאורטי?
מוטי מרוז
האופציה הריאלית שעומדת בפנינו, היא שרשם העמותות יוביל מהלך שהעמותה תתפרק, או שתקום הנהלה ממונה לתקופה זמנית. כרגע, הכדור הוא בידי רשם העמותות. אנחנו נעשה את מה שוועדת החינוך תמליץ. אנחנו עשינו מה שאנחנו יכולים. צריך לזכור, לא רצינו לפרק את כל זה. יש אלפי סטודנטים שלומדים שם לתואר ראשון. לבצע מהלך דרמטי, יש מחיר.
היו”ר מיכאל מלכיאור
זאת נקודה נכונה ומוסכמת על כולנו.
מוחמד כנעאן
בחודש פברואר 2006 היה בעמותה 35,000,000 שקלים. היום יש 21,000,000 שקלים. יש לבדוק לאן הלך הכסף הזה.
היו”ר מיכאל מלכיאור
אני רוצה לסכם את הישיבה. אנחנו ועדה של כנסת, אנחנו לא הגוף הביצועי. הגוף הביצועי הוא משרד החינוך. הדברים צועקים לשמים. אי אפשר להמשיך את המצב הזה, גם אם רק אחוז אחד ממה שנאמר פה הוא נכון. הדבר הזה נמשך יותר מדי זמן. זה שלא הגיעו אנשים מהמכללה, אומר יותר מדרשני. לא כל יום אנחנו מקיימים דיון ספציפי על מכללה אחת. זה בלתי נסבל. אי אפשר לקבל את המצב הנוכחי. אני קורא למשרד החינוך – שיש לו את הכלים ואת האחריות לבקרה על המוסד הזה – לעשות את כל הצעדים הנדרשים מיידית, כדי להפסיק את השערוריות מסביב למכללה למורים ולהציל את המוסד. כולנו מסכימים, שזה מוסד חשוב במגזר הערבי במדינת ישראל וחייבים לעשות כל מאמץ להציל אותו. אני מבין, שזאת גם המגמה של משרד החינוך ואנחנו בהחלט בראש אחד. צריך מיידית להפסיק את הפארסה הזאת, ולעשות את מה שצריך לעשות. אני לא אפרט מה צריך לעשות. כולם יודעים.

אני מציע – גם בעקבות ההצעה של חה"כ מילר והדברים שנאמרו על ידי חה"כ נאדיה ח'ילו וג'מאל זחאלקה- להקים ועדת בדיקה מיידית של שלושת חברי הכנסת האלה, שייכנסו וידווחו מיידית לוועדה. תנהלו מגע עם רשם העמותות, הסטודנטים ושרת החינוך, שהיא האחראית העליונה לדבר הזה, ותדווחו לנו חזרה בעוד שבוע מה קורה. לגבי השאלות הגדולות יותר, כל דבר בעתו. אי אפשר להמשיך את המצב הזה. אם אתם מוכנים לקחת על עצמכם את התפקיד הזה, תלוו את זה ותדווחו חזרה לוועדת החינוך. אנחנו לא נאפשר להמשיך את המצב הנוכחי. אני בטוח, ששרת החינוך שמודעת לבעייתיות, תנקוט עכשיו באמצעים מיידיים להפסיק את הפארסה ולהחזיר את המכללה החשובה למקום שלה, עם ההנהגה שהיא צריכה לקבל. ראוי שזה יהיה פרופסור עם הרקע האקדמי הנכון.
בתיה הקלמן
לכל אלה שאומרים, שהוא יכול לקנות תעודה ממקום כזה או אחר, אני רוצה לומר כי מוסדות שאינם אוניברסיטאות לא יכולות להעניק דרגת פרופסור. המינוי של פרופסור יצטרך להיבדק על ידי ועדת המינויים לפרופסורים.
היו”ר מיכאל מלכיאור
ברור, הדבר ייעשה, וכך יוכלו להחזיר את התקציבים של משרד החינוך שהוקפאו, ובצדק, וגם ההכרה בתוכניות לתואר שני. כל הדברים האלה יוכלו להיעשות בעקבות הצעדים שייעשו באופן מיידי על ידי משרד החינוך. תודה רבה, הישיבה נעולה. הישיבה ננעלה בשעה 12:30 .

קוד המקור של הנתונים