ישיבת ועדה של הכנסת ה-17 מתאריך 31/01/2007

שינויים בתקציב לשנת 2007

פרוטוקול

 
PAGE
7
ועדת הכספים

31.1.2007


הכנסת השבע עשרה






נוסח לא מתוקן
מושב שני

פרוטוקול מס'

מישיבת ועדת הכספים

יום רביעי, י"ב בשבט התשס"ז (31 בינואר 2007) שעה 09:40

ס ד ר ה י ו ם

שינויים בתקציב לשנת 2007
נכחו
חברי הוועדה: יעקב ליצמן – היו"ר

חיים אורון

יצחק וקנין

שי חרמש

שלי יחימוביץ

אמנון כהן

ניסן סלומינסקי
ייעוץ משפטי
בת שבע כהן
יועצת כלכלית
סמדר אלחנני
מנהל הוועדה
טמיר כהן
רשמה וערכה
אהובה שרון – חבר המתרגמים בע"מ

שינויים בתקציב לשנת 2007
היו"ר יעקב ליצמן
אני מחדש את ישיבת ועדת הכספים.

יש רביזיה שלי על בקשת משרד התעשייה. משרד התעשייה אמר שיש לו 100 מיליון שקלים בסעיף מסוים ואת הסכום הזה הוא רוצה לפזר לחלוקה במשרד לצרכים שונים. אני הייתי היחיד שהצבעתי בעד ויתר חברי הוועדה הצביעו נגד. אני חושב שמשרד התעשייה הוא סוברני להחליט איך להוציא את התקציב שעומד לרשותו. אם תרצו להתנגד, אני לא אביא את הבקשה אלא אדחה אותה לדיון לישיבה אחרת.
ניסן סלומינסקי
הייתה תופעה מאוד משונה כאשר בא האוצר ואמר שהוא רוצה להעביר 100 מיליון שקלים למשרד התעשייה. כששאלנו עבור מה הסכום הזה, נציג האוצר לא ידע. אחר כך תבוא בקשה אחרת של משרד התעשייה כדי לראות איך מוציאים את הסכום הזה.
היו"ר יעקב ליצמן
את זה אתם אמרתם. אני טענתי אחרת.
ניסן סלומינסקי
את זה אמר גם נציג האוצר. מה שיקרה הוא שמחר משרד האוצר ירצה להעביר סכום מסוים למשרד החינוך ואנחנו לא נדע עבור מה. לדעתי זה תקדים שמנטרל אותנו.
חיים אורון
על מה מצביעים?
אמנון כהן
על הרביזיה של יושב-ראש הוועדה.
שלי יחימוביץ
נמצא כאן נציג משרד התעשייה?
היו"ר יעקב ליצמן
אין צורך כי זו רביזיה.
חיים אורון
אני לא יודע אם אני בעד או נגד. אני לא מכיר את המודל הזה שבא פקיד אוצר ואומר שהאוצר עומד להעביר 100 מיליון שקלים למשרד התעשייה ולא יודע עבור מה מועבר הסכום הזה. הוא אומר שאחר כך משרד התעשייה יבוא אל הוועדה ויאמר לנו מה הוא יעשה בכסף הזה.
היו"ר יעקב ליצמן
מה החשש שלך?
חיים אורון
אני חושד בשיחת לילה בין שני שרים, כאשר אחד השרים מבקש שקודם כל הכסף יועבר אליו - אני מתכוון לשיחה בין שר התעשייה לבין שר האוצר – ואחר כך יגיעו להסכמה מה עושים אתו. עם כל הכבוד, אני לא עובד אצלם ואני רוצה לדעת למה מיועד הכסף הזה. הם באים לכאן עם העברות תקציביות שלושה שבועות אחרי אישור תקציב כאשר מדובר בסכום כל כך גדול של 100 מיליון שקלים.

אחרי שאתמול אישרנו כאן את בקשת משרד הבריאות, והחלטנו שיינתנו 4 מיליון שקלים לנשים בהריון ו-4.5 מיליון שקלים לתותבות, אמר לי מישהו ממשרד האוצר שבחוק שלנו כתוב רק 8 מיליון ושאל למה כתבנו 8.5 מיליון. אמרתי לו שהאמת היא שמשרד הבריאות כתב לי מכתב וביקש 8.5 מיליון ואני החלטתי לעצום את העיניים ולתת. אמרתי לו שאם הוא עומד על זה, שיעביר רק 4 ו-4 מיליוני שקלים. הוא שאל אותי מהיכן להוריד את החצי מיליון שקלים. על חצי מיליון, תראו איזה פסטיבל. אגב, אותם חצי מיליון שקלים עברו בוועדת הכספים והיא אישרה אותם, אבל מאה מיליון עוברים על עיוור.
שלי יחימוביץ
זה עקרוני שהם לא אומרים לנו למה מיועד הסכום הזה?
היו"ר יעקב ליצמן
לא.
ניסן סלומינסקי
הם עוד לא יודעים. הם עדיין לא החליטו לאן זה הולך.
היו"ר יעקב ליצמן
אני מניח שיש משהו בדבריו של חיים אורון אבל אני לא חושב שזה נכון וצודק שאנחנו נתערב.
ניסן סלומינסקי
עוד לא הייתה אלינו פנייה כזאת.
היו"ר יעקב ליצמן
כאשר דנו בסעיף שירותים מרכזיים, היכן שהם רוצים להכניס את הסכום הזה, אף אחד לא היה מדבר על זה. כניגוח פוליטי, אני אתכם, אבל אין לי אינטרס לנגח אותם ולכן אני רוצה לאשר את בקשתם.
שלי יחימוביץ
הנושא הזה לחלוטין לא ניגוח פוליטי. אני מאוד מעריכה ומוקירה את עבודתו של השר אלי ישי ואני תמיד אשמח להעביר כספים למשרד התעשייה, לכן הייתי בעד אבל אני מודה שאני לא מבינה למה לא להמתין עם הרביזיה, לזמן לכאן נציג של משרד התעשייה כדי שיאמר לנו לאן הולך הכסף הזה. אז אני אוכל להצביע בלב שלם.
היו"ר יעקב ליצמן
אני לא יודע אם הנציג יוכל לומר לך. אני מניח שהשר אלי ישי עמד על זה שיעבירו אליו את הכסף כי זה מהמשרד שלו. לכן אין לנו סיבה להתערב בזה.
שלי יחימוביץ
זאת העברה בתוך המשרד?
היו"ר יעקב ליצמן
כן, בתוך המשרד.
חיים אורון
מהרזרבה למשרד. אגב, הרזרבה כבר באפס.
היו"ר יעקב ליצמן
הוא מבקש להעביר את הסכום הזה אליו ואחר כך הוא יבוא לוועדה לתת הסבר.
אמנון כהן
אפשר להעביר את זה בהתניה.
היו"ר יעקב ליצמן
אין צורך בהתניה, כי זה ממילא חייב להגיע לכאן.
ניסן סלומינסקי
אני יודע שאלי ישי עושה עבודה טובה. במשרד התעשייה יש כל כך הרבה גורמים שאנחנו רוצים לתת להם כספים. מה שקורה הוא שבא האוצר ורוצה להעביר 100 מיליון שקלים ובאותו יום, או יום לפני כן, מופיעה בעיתון כותרת שכתוב שם שאולמרט ינסה לשכנע את אלי ישי בנושא של פרס. לא יעלה על הדעת ואני לא יודע אם יש קשר או אין קשר. הדבר הזה יהווה אחר כך תקדים למשרדים רבים.
היו"ר יעקב ליצמן
מי בעד הרביזיה?
חיים אורון
אני לא נגד. אני רוצה התייעצות סיעתית.
שלי יחימוביץ
אני בכל זאת רוצה שנשמע את נציג משרד התעשייה.
היו"ר יעקב ליצמן
אני מבין שחיים אורון התייעץ התייעצות סיעתית.

מי בעד הרביזיה של חבר הכנסת יעקב ליצמן על סעיף 3? מי נגד? מי נמנע?

ה צ ב ע ה

הרביזיה עברה

מי בעד אישור סעיף 3? מי נגד? מי נמנע?

ה צ ב ע ה

סעיף 3 – אושר

פנייה מספר 17 - הסכם קואליציוני.
קריאה
הפנייה נועדה לתקצוב מבני דת יהודיים. בהתאם להסכם הקואליציוני עם סיעת ש"ס, בהתאם לתקצוב ההרשאות להתחייב, יועברו במהלך שנת 2006 מתקציב משרד השיכון לתקציב הרשות הארצית לשירותי דת. מדובר ב-93 מיליון שקלים הרשאה להתחייב בתקציב מבני דת יהודיים שתוקצבו בשנה שעברה.
היו"ר יעקב ליצמן
האם שולמו ובוצעו כל ההתחייבויות של משרד השיכון עד 2006?
קריאה
אני צריכה לבדוק את זה מול המשרד.
היו"ר יעקב ליצמן
התשובה לא. אני אומר לא. זה עוול משווע ופשע. לא יכול להיות שחתמו הסכם ועד לרגע זה הכסף לא שולם. אני מוחה ללא קשר לפנייה הזאת וללא קשר להעברה של שנת 2006.
חיים אורון
אני מצרף את מחאתי. אני מכיר את הנושא של מבני דת במשרד השיכון שהוא מגיע בעקבות ועדת ברודט שקבעה קריטריונים.
קריאה
אני מדברת עכשיו על הרשאות להתחייב.
היו"ר יעקב ליצמן
אני יודע בדיוק על מה את מדברת. זה התקציב שאיציק כהן סידר. אני מדבר על כסף שלא שולם.
חיים אורון
היחידי שלא עומד להשתמש באף אחד ממבני הדת האלה, כרגע זה אני. אני חושב שכל המשחק הזה עם מבני ציבור לצורכי דת, וגם לא לצורכי דת, באזורים בהם ישנן התחייבויות לפי כל מיני ועדות היסטוריות של משרד השיכון - במקום אחד זה כיתות, במקום אחד זה בתי-כנסת, במקום אחד זה מקוואות ובמקום אחד זה מתנ"סים – הוא שערורייה מתמשכת ולא מוצדקת. זה הופך שכונות חדשות לסלאמס ללא הצדקה. כאן הולכים להעביר 93 מיליון שקלים. אני מבקש לדעת את הרשימה. אני מראש יודע שהבקשות הן הרבה יותר וגדולות מאשר הסכום הזה. זאת אומרת, מישהו קבע חלוקה ואני רוצה לדעת למה מקום אחד מקבל והשני לא מקבל. אני רוצה לדעת איך נראים התבחינים כאשר בסוף הם הופכים לרשימה. אם היה כסף לכולם, לא הייתה בעיה וכל מי שמגיע לו, היה מקבל. מאחר שאני יודע שיש תבחינים של מתי נבנתה השכונה, יש תבחינים של מספר הבתים וכולי, אני רוצה שתובא לכאן הרשימה. אני לא בעל עניין ותאמינו לי שאף אחד לא פנה אליי ואף אחד לא ביקש ממני. אני רוצה לדעת איך הקריטריונים האלה מתגבשים לכלל רשימה כי בסוף הרי תהיה רשימה.
אמנון כהן
יש את הקריטריונים באינטרנט.
חיים אורון
אני רוצה לראות את הרשימה.
ניסן סלומינסקי
אני שמח שמעבירים את התקציב לכך, אבל אני מצר בגלל הסכום שצריך להיות גדול יותר.


ישנם אלמנטים יהודים שניבנו על פי הנחיות המשרד – בזמנו משרד הדתות ואחר-כך הוועדה הבינמשרדית – אבל הם נתקעו באמצע הבנייה ועדיין הם לא מקבלים את הכסף להמשך הבנייה. לכן אני רוצה לדעת אם הכסף הזה עומד לכסות חלק מהחובות ההיסטוריים או שהוא הולך לדברים חדשים.


יש דברים שכולנו מבינים שבלעדיהם ישוב לא יכול לחיות. בלי בית כנסת ישוב יכול לחיות ואם אין לו בית כנסת, הוא מוצא היכן להתפלל. בלי מקווה, ישוב לא יכול להתקיים. אני לפחות יודע על מקומות שאין שם מקווה והם לא יכולים להתקיים.


לכן הייתי רוצה לקבל רשימה כדי שנדע לאן הולך הכסף הזה. אם זה לצרכים טובים, אצביע בעד.
היו"ר יעקב ליצמן
אני אדחה את ההצבעה ליום שני ועד אז אני מבקש לקבל את הרשימה.

פנייה מספר 18 – משרד התחבורה
קריאה
בדצמבר 2005 אושרה תוכנית חומש לחברת מע"ץ. החלטת הממשלה מפנה להסכם שנחתם עם החברה ובו נאמר שכל שנה החברה תאשר את תוכנית העבודה שלה. תוכנית העבודה לשנת 2007 עדיין לא אושרה, יש לנו מחלוקת עם משרד התחבורה, ובינתיים אנחנו מבקשים מכם לתקצב את הדברים החיוניים. הבטיחות כבר תוקצבה, חלק מהאחזקה תוקצבה ועכשיו אנחנו רוצים תקצוב נוסף כי אנחנו לא רוצים שיקרה משהו על הכבישים ומע"ץ לא תוכל לטפל בו. בנוסף לכך מתבצעים שני פרויקטים שהם בביצוע כאשר מע"ץ היא הקבלנית בשטח ואנחנו רוצים שהיא תוכל להמשיך לעבוד.
חיים אורון
איפה זה כביש 471?
קריאה
הוא מחבר בין כביש 6 לפתח-תקווה.
חיים אורון
מה עם הכביש שיוצא משומריה?
קריאה
הוא בתוכנית החומש, אבל הוא עוד לא בשל לשנת 2007. יש שלבים של תכנונים ושל אישורים סטטוטוריים.
היו"ר יעקב ליצמן
מי בעד אישור סעיף 18? מי נגד? מי נמנע?

ה צ ב ע ה

סעיף 18 – אושר פה אחד

תודה. הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 10:00

קוד המקור של הנתונים