ישיבת ועדה של הכנסת ה-17 מתאריך 30/01/2007

פרידת הוועדה משלומית לביא עוזרת בכירה למבקר המדינה ודוברת משרד המבקר.

פרוטוקול

 
1
הוועדה לענייני ביקורת המדינה

30/1/2007

PAGE
5
הוועדה לענייני ביקורת המדינה

30/1/2007

הכנסת השבע-עשרה






נוסח לא מתוקן

מושב שני
פרוטוקול מס' 54

מישיבת הוועדה לענייני ביקורת המדינה

יום שלישי י"א בשבט התשס"ז (30 בינואר 2007), שעה 10:45
סדר היום
פרידת הוועדה משלומית לביא עוזרת בכירה למבקר המדינה ודוברת משרד המבקר
נכחו
חברי הוועדה: זבולון אורלב- היו"ר

רן כהן

משה גפני
מוזמנים
מבקר המדינה מיכה לינדנשטראוס

שלומית לביא – עוזרת בכירה למבקר המדינה ודוברת המשרד, משרד מבקר המדינה

פנינה סופר

עוזי ברלינסקי

יחזקאל לביא
מנהלת הוועדה
חנה פריידין
רשמת פרלמנטרית
איה לינצ'בסקי

פרידת הוועדה משלומית לביא עוזרת בכירה למבקר המדינה ודוברת משרד המבקר
היו”ר זבולון אורלב
אני מתכבד לפתוח ישיבת ועדה חגיגית כדי להיפרד בצער מהגברת שלומית לביא שמלווה את ביקורת המדינה עשרות שנים, למעלה מ- 30 שנה, וגם את הוועדה לביקורת המדינה, כיוון ששמשה כמקשרת בין מבקר המדינה, משרד מבקר המדינה לבין הוועדה.

זכיתי לעבוד עם שלומית תקופה קצרה בהיותי חבר הוועדה אבל גם כחבר כנסת, כשר וכעובד מדינה ידענו את נחת זרועה, את יכולותיה ואת אישיותה, אישיות מאד נעימה, מאירת פנים, סבלנית, מוכנה לשמוע אבל לא מוכנה לוותר על קוצו של יוד בכל מה שקשור לאמת המקצועית, ועל זה ראוי לברך.

בשירות הציבורי לצערי איננו משופעים בכך שעובדים מוכשרים מוותרים על קריירות אישיות ועומדים בתור להידחף כדי לעבור את המסלול הממשלתי, שבדרך כלל מקפח בשכר ולא נחשב לאטרקטיבי. לכן אותם עובדי ציבור, ושלומית לביא היא בוודאי מהרובד העליון של אותם עובדים, שעשו שירות מסור ונאמן לאורך השנים, שירות מאד מקצועי, בהחלט ראוי שתזכי לברכה מיוחדת. מתוך היכרותי את משפחתך אני יודע שתתחילי קריירה משפחתית נוספת ותיהני ממשפחתך הנהדרת, הילדים הנכדים וכל המשפחה הרחבה, ושיהיה כל טוב.

אצלנו יש הכרת הטוב, אנחנו עוסקים בפרשיות השבוע, ואתם יודעים שאת מכת הדם, המכה הראשונה שהקדוש ברוך הוא ציווה לתת למצרים, בדרך כלל משה נתן את המכות אבל את מכת הדם הכה אהרון וזאת משום שלמשה הייתה הכרת טובה ליאור, הרי הוא ניצל בזכות היאור ומכאן לומדים חז"ל את מידת הכרת הטוב.

זה שמשה לא יכול היה להכות את מי שעזר לו זה לא אופייני בפוליטיקה, זו לא מידה שכיחה בבית הזה וראוי להזכיר אותה. זו הכרת הטוב שוועדת ביקורת המדינה וחברי הכנסת רוצים להודות לך על השירות המסור ומנהלת הוועדה תעניק לך את השי הסמלי בשם הכנסת. שתהיה לך הצלחה.
שלומית לביא
תודה רבה.
מבקר המדינה מיכה לינדנשטראוס
אני מצטרף בכל ליבי לדבריו של היושב ראש, ורוצה לומר ששלומית, בתקופת כהונתה המצוינת והארוכה, עשתה מלאכה חשובה מאד במערכת היחסים עם הכנסת וזה אחד הנושאים המרכזיים שהיו לה, כאשר המערכת שנוצרה בינינו לבין ועדת הכנסת לענייני ביקורת המדינה ואולי גם ועדות נוספות בכנסת היא הגישה החיובית מאד לדרכי הביקורת.

לא אטעה אם אומר שאנחנו, כביקורת המדינה, מתגאים מכך שנוצרה מערכת משותפת עם ועדת הכנסת לענייני ביקורת המדינה ותרומתך האישית לעניין הזה גדולה מאד. תרשי לי להודות לך, גם בשם החלק של מבקר המדינה ולומר שקבלנו בצער את ההודעה שאת עוזבת, ואני רוצה לאחל לך למשפחה לילדים לנכדים ולבעלך שנמצא אתנו כל טוב ושנשמע רק דברים טובים.
שלומית לביא
תודה רבה.
רן כהן
אדוני היושב ראש, אדוני המבקר, אני קודם כל חושב שזה לכבודה של הוועדה הזו, שיותר מהכול מייצגת את הצד הנאור שבחיים הציבוריים, את הצד החיובי שבחיים הציבוריים שעורכת פרידה משלומית לביא. זה לא רגיל, אני לא מכיר פרידות ממנכ"לי משרדי ממשלה ואפילו אין פרידות משרים כאשר הם מסיימים את תפקידיהם ואני חושב שזה מאד לכבודתנו שנעשית פרידה כזו משלומית, כי שלומית, אבן ראשה לעבודת מבקרי המדינה לדורותיהם.

יצא לי להיות פעמיים יו"ר הוועדה הזו ולעבוד עם שלומית מקרוב ואני כמעט לא יכול לדמיין שמבקר מדינה היה נכנס לתפקידו ללא הליווי המקצועי, במיטב אישיותה של שלומית, לכניסתו לתפקידו באופן הכי מהר והכי מלא.

שלומית, באישיותך המיוחדת, באופי הנאמנות והמסירות עד תום והדבקות בטוהר המידות בשירות הציבורי הצלחת להקרין על כולנו, אפילו שכמעט לא דברת בישיבות. גם כשהייתי צריך לדעת דבר ענייני טכני, תמיד היית בעלת ידע אדיר בו. אני לא זוכר נושא שעלה אי פעם בדו"ח, שרציתי לדעת עליו ושבטלפון משלומית לא קבלתי מיד את התשובה כמעט מיד. לעיתים רחוקות היא הייתה צריכה לעיין ולחזור אלי אחרי זה. כמו שעכשיו שאלתי לגבי הנושא של מחזור אביזרים חד פעמיים בבתי החולים מיד שלומית נתנה לי את התשובה והדבר הזה אדיר, והעובדה שבשירות המדינה ישנם אנשים כמו שלומית זו ברכה אדירה.

מגיעה לך תודה גדולה בשם הכנסת כולה, ועדת ביקורת המדינה של הכנסת, המשרד, המבקר אמר את דברו, אני מאחל לך הרבה אושר ונחת, מגיעה לך מכולנו.
שלומית לביא
תודה רבה.
משה גפני
כל פעם שאני מקבל הזמנה לדיונים בוועדות אני שמח, כי הולך להיות מעניין. ההזמנה שקבלתי מהוועדה לביקורת המדינה, שלומית לביא עוזבת את משרד מבקר המדינה זו הזמנה שקבלתי בעצב רב. לא חשבתי שאת עוזבת כבר, כמו שאמר יו"ר הוועדה, מבקר המדינה וחברי רן כהן, שלומית הייתה כתובת.

משרד מבקר המדינה הוא מוסד לא אהוד, אם לנקוט בלשון המעטה, זה התפקיד שלו וזה תפקיד מאד חשוב אבל כפוי תודה. משרדי הממשלה ורשויות השלטון, משרד מבקר המדינה לדורותיו הוא איננו זה שהכי אוהבים אותו. אני אוהב אותו כי אני חושב שבלי ביקורת לא יכול להיות משטר נורמאלי ותקין.

שלומית הייתה כתובת שתמיד אפשר היה לפנות אליה, תמיד בחיוך תמיד בתשובות מלאות. אני מבקש, אדוני היו"ר, אני לא יודע אם זה בסמכותנו, אבל האם אנחנו יכולים לדחות את פרישתה בשנתיים?

אני מאחל לך הצלחה בהמשך דרכך, אני מודה לך, יו"ר הוועדה העיר נכון שאנחנו נמצאים בפרשת השבוע בהכרת הטוב, ויש לי הכרת טוב כלפייך. יחד עם כולם אני מצטרף לברכות שיהיו לך חיים טובים ומאושרים עם בני משפחתך, בעלך, עם כל המשפחה ותשקלי מחדש, לא מאוחר להחליט.
רן כהן
המון פעמים בנושא דוחות מבקר המדינה והעבודה עם מבקר המדינה, הסוגיה של שמירת מעמדה של הוועדה לביקורת המדינה היא סוגיה לא פשוטה. פעמים רבות, בצדק, ועדות אחרות של הכנסת, או פורום של חברי הכנסת, אומרים, רגע, אם זה נוגע לביטחון, ועדת חוץ וביטחון, זה נוגע לרשויות מקומיות, לוועדת הפנים. לשלומית הייתה תמיד הקפדה יתרה ומוצדקת - - -
שלומית לביא
אפילו הלשנתי כמה פעמים לחנה, שמעתי שיש דיון בוועדה, שימי לב...
רן כהן
לדאוג למעמדה של הוועדה לביקורת המדינה לא בגלל האגו של הוועדה אלא בגלל תפקוד נכון של רשויות השלטון ושל הכנסת ובעניין הזה לוועדה לדורותיה, באופן מאד אגואיסטי יש תודה מאד גדולה אליך.
פנינה סופר
שמי פנינה סופר, מהאגף לביקורת המדינה, אני חושבת שבחדר הזה אני מכירה הכי הרבה זמן את שלומית כי למדנו יחד מתחילת התיכון. רציתי רק להגיד שכבר אז ידענו שהיא תגיע רחוק, ואכן היא הגיעה.
שלומית לביא
אפתח ואמשיך את הדברים שאמר חבר הכנסת רן כהן לגבי הקשר בין הוועדה למבקר המדינה. הייתי מגדירה את הקשר הזה כריקוד של טנגו, בחרתי במוזג הזה כי לטנגו תמיד צריך שניים ואלה שניים שמשלימים זה את זה וצריכים זה את זה ואלה באמת היחסים בין הוועדה ומבקר המדינה. הוועדה משלימה את הביקורת ובאיזשהו מקום היא השיניים של הביקורת, חלק מהשיניים לפחות ומבקר המדינה הוא בעצם זה שנותן את לחמה, הוא נותן לה את החומר לבנות את הלבנים.


יחסים אלה נרקמו ונבנו במשך שנים ובתקופה הארוכה שבה שמשתי כמקשרת בין היתר בין הכנסת למבקר עברתי הרבה ראשי ועדות החל מ ___ ובאדר עליהם השלום שבתקופתם קמה הוועדה כשהייתה לפני כן ועדת משנה של ועדת הכספים וחבר הכנסת באדר היה היושב ראש הראשון שלה.

נקודת הראות שלי, כמו שאמרתי, הוועדה היא גורם בעל חשיבות ממדרגה ראשונה לביקורת. הוא משלים את הביקורת, נותן גיבוי לביקורת, ממשיך להחזיק את נושאי הביקורת על סדר היום הציבורי וגם תורם ליישום ולביצוע, כל אחד מהזווית שלו ומנקודת הראות שלו, לא הייתי אומרת שאלה אחים תאומים שפועלים יחד אבל בהחלט מטרה משותפת שהם משלימים זה את זה למענה.

הוועדה מיצבה במידה רבה את תפקידו של מבקר המדינה במהלך השנים בתיקוני חקיקה שהוסיפה את העניין של בדיקת טוהר המידות שלא היה בראשית החוק, הוסיפה לו תפקיד של נציב תלונות הציבור, של מגן על חושף שחיתויות במבקרים פנימיים.

אמרתי שהמבקר הוא זה שמספק את לחמה של הוועדה בצורת דוחות, אני מוכרחה לציין שיש חריג אחד וזו סמכות הוועדה לבקש חוות דעת מהמבקר וזה חריג מאד מהותי. יצוין שהוועדה ידעה לקבוע את האיזון העדין בבקשות לחוות דעת כי יש בזה גם רגישות שהיא לא תכתיב למבקר מה לעשות.

המעניין הוא שכל חוות הדעת שניתנו מאז קום המוסד אפשר לספור על זוג ידיים ורגלים של איש אחד. מחצית מהם ניתנו בתקופת נבנצאל, מחצית בתקופת טוניק. מתקופת טוניק, זה התחיל בתקופתו של כץ-עוז, יושבי ראש הוועדה העמידו על סדר היום הרבה פעמים בקשה לחוות דעת ובעצם זה לא הבשיל לבקשה ממש אלא רק דנו בנושא שהיה על סדר היום. הנקודה הזו מאד משמעותית ביחסי מבקר המדינה.


אני רוצה, בתקופה שבאמת הייתי עדה לדברים דרמטיים אני אזכיר על קצה המזלג כמה דברים חשובים שמעידים על מהות היחסים בין מבקר המדינה וועדת הביקורת. מיד עם כניסתה של בן פורת לתפקיד היא החליטה לפרסם שמות של תורמים. כמובן שזה לא מצא חן בעיני המפלגות והם ניסו לעשות עד כדי שינוי החוק שיושב ראש הכנסת הוא שיחליט מה מהדוחות יפרסם. לבן פורת הייתה עמדה נחרצת והיא נלחמה כארי כדי שזה לא יהיה מכיוון שזה מאד מהותי ועקרוני ואכן הדבר לא התקבל. אני מוכרחה לציין שהיא לא הייתה לבד במערכה, הוועדה לענייני ביקורת ברשותו של ליבאי בזמנו נתנה לה גיבוי רציני התעלתה והתעלמה מההיבטים הפוליטיים שיש לנושא כי אי אפשר להתעלם מזה שחברי הוועדה הם אנשים פוליטיים.
רן כהן
את רואה לאן הגיע ליבאי...
שלומית לביא
נושא נוסף שמשמעותי ביחסי ביקורת מבקר ובכלל בתדמית היה הנושא של שחל-טרנר. הוועדה ביקשה חוות דעת ממבקר המדינה, זה היה נושא מאד טעון בזמנו שעמד על סדר היום הציבורי ואי אפשר היה להתעלם מההקשרים הפוליטיים שלו. באופן מפתיע ובתיאטראליות, יושב ראש הוועדה, דן תיכון, הכניס את התקשורת בשידור ישיר לוועדה. זה היה תקדים לדבר שלא היה. יושב ראש הכנסת, שזה לא היה על דעתו, שמע את זה במהלך השידור החי, שלח שליחים עם פתקים לדן תיכון כדי להפסיק את זה, והגדירו את הדיון כהצגה הכי גדולה בעיר. מאז היו הרבה הצגות ולא תמיד כל כך נעימות. בוועדה הזו בדרך כלל הנושאים לא נעימים.

עוד נושא דרמטי ואפילו טראומטי זה הנושא של מסכות האב"כ. כאן היה היפוך ביחסי ועדה-מבקר המדינה. הוועדה דנה בדו"ח לפני שפורסם והודלף, והייתה פה רתימת הסוס לפני העגלה.

גם בדו"ח צאלים היה משהו בולט ביחסי ועדה מבקר, גם הוא הודלף, המבקר מסר אותו טרם פרסומו כדי לקבוע חיסיון ומיד לאחר שהוא מסר זה פורסם בתקשורת ואפילו אחד מחברי הוועדה התראיין. אלה מקרים קצת דרמטיים וקצת מראים על קשרי ועדה מבקר, אני אסיים בזה למרות שיש לי עוד דוגמאות אבל הזמן קצר.

אני מודה לכל המברכים, תודה למבקר המדינה, ליושב ראש הוועדה שלדאבוני לא יצא לנו לעבוד יחד, לחברי הכנסת רן כהן ומשה גפני. אני מוכרחה לציין שאני מרגישה שאכן בתקופה ארוכה תרמתי, נתרמתי, ואני יוצאת בסיפוק לדרכי החדשה. תודה אחרונה, לולא עזרתו הרבה והגיבוי שלו, לא יודעת אם הייתי יכולה לעמוד במשימות הרבות, פלוס המשימה של משפחה וילדים, תודתי ליחזקאל.
היו”ר זבולון אורלב
תודה. נתראה בשמחות.

הישיבה ננעלה בשעה 11:15

קוד המקור של הנתונים