ישיבת ועדה של הכנסת ה-17 מתאריך 31/01/2007

תערוכת אומנים שפונו מ"שא-נור" בצפון השומרון.

פרוטוקול

 
PAGE
6
הוועדה לענייני ביקורת המדינה

31.1.2007


הכנסת השבע עשרה






נוסח לא מתוקן
מושב שני

פרוטוקול מס' 56

מישיבת הוועדה לענייני ביקורת המדינה

יום רביעי, י"ב בשבט התשס"ז (31 בינואר 2007), שעה 13:00

ס ד ר ה י ו ם

תערוכת אומנים שפונו מ"שא-נור" בצפון השומרון
נכחו
חברי הוועדה: זבולון אורלב – היו"ר

אריה אלדד

זאב אלקין

אורי אריאל


עמירה דותן

ניסן סלומינסקי
מוזמנים
מבקר המדינה, מיכה לינדנשטראוס

זאב ביילסקי


- יו"ר הסוכנות היהודית

עדיאל שמרון


- מינהלת סל"ע

ארקדי ליפשיץ


- נציג האומנים
מנהלת הוועדה
חנה פריידין
רשמה וערכה
אורית מרסיאנו – חבר המתרגמים בע"מ
ערכה
אהובה שרון – חבר המתרגמים בע"מ
תערוכת אומנים שפונו מ"שא-נור" בצפון השומרון
היו"ר עמירה דותן
שלום לכולם, צהריים טובים.

אני יודעת שחלק מכם לא דובר עברית ואני לא יודעת רוסית חוץ מאשר כמה מילים שאני זוכרת מסבתי.

נכנסתי לאולם לפני שעה ואני מוכרחה לומר לכם - אני מניחה שמישהו יאמר לכם את הדברים שאנחנו אומרים כאן - שהלב מלא שמחה והתרגשות להיות בחדר הזה, חדר ישיבות של הכנסת, שפונה מכל השולחנות והכיסאות היותר פורמאליים ונותן במה ליצירה, לאומנות, ליופי שלכם וליצירות שלכם.


מרוב התרגשות שכחתי את כללי הטקס שלפיהם הייתי צריכה להתחיל ולומר תודה רבה לכבוד מבקר המדינה השופט לינדנשטראוס, שמכבד אותנו בנוכחותו, ליושב-ראש הסוכנות היהודית, מר זאב ביילסקי, לידידי יושב-ראש ועדת ביקורת המדינה חבר הכנסת זבולון אורלב. לחבר הכנסת אורי אריאל, יושב-ראש השדולה למפוני גוש קטיף. לעדיאל, ידידי משכבר הימים, לצביה שנקראה באופן דחוף להגן בבית משפט על נושא אחר של מפונים ולא יכולה להיות איתנו עכשיו אבל היא מקווה להגיע לקראת השעה 2:00 או בודאי לראות את התערוכה היום או מחר.


קטונתי, וכל מילה שאומר כאן היא פשוט מיותרת. העבודה שלכם מדברת בעד עצמה, החיוכים שלכם מדברים בעד עצמם. העובדה היא שהכנסת מצאה את הדרך לחבק אתכם, להביא אתכם הנה, לומר לכם יישר כוח על כל מה שעשיתם ובעצם מפה לשלוח בקשה גדולה גם דרך התקשורת, גם דרך ידידי זאב ביילסקי. אני מאוד מקווה שראשי הערים יגיעו לכאן כדי לתת לכם את האפשרות להמשיך את העבודה הזאת. אני מקווה שתימצא הדרך למצוא לכל אחד מכם, או לחלק מהקבוצות שלכם שאתם עובדים ביחד, מקום בערים שבהם אתם גרים כרגע להמשיך וליצור את מה שאתם קוראים לו "הסדנאות".


דרך העבודה אתכם למדתי שצריכות להיות סדנאות. זה אחד הדברים שאנחנו מבקשים לקיים דרך התערוכה הזאת, לבקש מכל מי ליבו וכספו יכול - לאפשר לכם את הסדנא וממש לעשות את זה בדחיפות. והדבר הנוסף, הוא מקום, גלריה, כדי להציג את העבודות האלה ולאפשר לכם ליצור עוד ועוד ועוד, כדי להציג ולמכור, להציג ולמכור, כדי שיהיו לכם הרבה מאוד אפשרויות להמשיך לכלכל את דרככם ולנו ליהנות מהאומנות שאתם יוצרים. ואני מאוד מבקשת אדוני וחברי, זאביק ביילסקי. יש מבקרים מהתפוצות שאני יודעת שמבקרים אותנו לעתים מאוד תכופות, ומדובר גם בנוער וגם במבוגרים, ואני מאוד מבקשת לאפשר להם הצצה לעולם המדהים הזה של האומנים.

תודה רבה לכם, הרבה יישר כוח. תזכרו שאנחנו נמשיך ללוות אתכם עד שנראה אתכם באותה גלריה מפוארת.


אני מזמינה את יושב ראש הוועדה שלנו חבר הכנסת זבולון אורלב לשאת את דבריו.
היו"ר זבולון אורלב
מכובדיי, האומנים, התושבים לשעבר של צפון השומרון שגורשו מבתיהם, חבריי לנשיאות, בראשם מבקר המדינה, יושב ראש הסוכנות, חברי הכנסת, נציג מינהלת סל"ע. אני בטוח שיש היום רוב גדול בעם שמבין שנעשה עוול גדול מאוד למגורשי גוש קטיף וצפון השומרון בלי שום קשר לעמדות הפוליטיות שלהם.


העמדות ידועות. ליד השולחן הזה יושבים מי שחשב שהיה צריך לפנות וליד השולחן הזה יושבים גם מי שחשב שזה אסון, ואני בתוכם, ואני אומר את הדברים בלי שום קשר לעמדות הפוליטיות. יש היום הבנה, שהיא גם כתובה בדוחות מבקר המדינה, שפעל בזמן אמת וכתב דוחות קשים מאוד על הנעשה, והנעשה גם ברגעים אלה עם מגורשי גוש קטיף.


אנחנו איננו יכולים לקחת אחריות על מעשי הממשלה, אבל אנחנו יכולים לקחת אחריות כחברי כנסת וכפי שאתם רואים ליד השולחן הזה יש חיבור מאוד מעניין של אנשים שהם חברי הכנסת עם דעות שונות, שהתגבשו לעמדה אחת ודעה אחת - לעשות כל דבר אפשרי, כל דבר אפשרי שמותר ושאפשר, בגלוי ובסתר, כדי לתקן את העוול ולהחזיר למגורשי גוש קטיף וצפון השומרון את כבודם, את ביתם, את פרנסתם, את קהילתם ואת כל אשר היה להם במידת האפשר. מאה אחוזים אף פעם אין ואסור לנו להשלות את עצמנו.


אני חושב שהתערוכה הזאת מעודדת בבחינת אות חיים. אות חיים. החיים ממשיכים. יש אנשים יוצרים ויוצרים ברמה גבוהה, והנפש והנשמה קיימים והם ימשיכו להיות קיימים. ם ישראל חי וגם אם עלבו עלינו צרות, ובעיות וקשיים, אנחנו מתגברים. זאת התערוכה. אנחנו מתגברים.


ותוך כדי הדברים עלה בדעתי רעיון שאולי יהיה החדר שלנו, של ועדת ביקורת המדינה, גלריה. החדר יהיה גלריה וכל אומן בתורו יוכל להציג וזאת במקום שיהיו לנו קירות חשופים. אמרתי את הדבר הזה גם כשהייתי יושב ראש ועדת החינוך והתרבות.


לשם כך אנחנו נרכיב צוות עם מנהלת הוועדה חנה פריידן - שאני מודה לך על הטרחה יחד עם ריקי, מזכירת הוועדה. הן טרחו ועמלו ומגיע לכן הרבה תודה והוקרה.

על כולנו - חברי הכנסת אורי אריאל, עליי, על ניסן סלומינסקי ועל אלדד - יש מפקדת ששמה חברת הכנסת עמירה דותן, תת אלוף במילואים, שהיא יושבת ראש ועדת המשנה וכולנו חיילים אצלה. לא חשוב מה התארים שלנו, ולא חשוב מה הדרגות, המצב הוא שכולנו חיילים ומגויסים לוועדת המשנה. כן, סוף סוף יש לי מפקדת. כולנו מתגייסים למען המשימה. אני מאוד מברך על היוזמה הזאת. מאוד התרשמתי מתמונות. מאחר וגם אשתי מושכת במכחול אני מחשיב את עצמי למבקר אומנות. כאן יש רמה מאוד מאוד גבוהה ואנחנו נשמח להיות הגלריה שלכם גם בחדר הקבוע של ועדת ביקורת המדינה.


עלו והצליחו.
עמירה דותן
אני מתכבדת להזמין את האיש שבזכותו או בגללו, בגלל היכולת שלו להאיר ולהעיר על דברים שצריכים תיקון וצריכים שיפו, כבוד השופט, מבקר המדינה שלנו, כבוד השופט לינדנשטראוס בבקשה.
מבקר המדינה מיכה לינדנשטראוס
נשיאות נכבדה, אומנים נכבדים. אני רוצה להביע את ההרגשה המיוחדת שיש לי כמי שתמיד עוסק בצדדים היותר בעייתיים של המדינה. מצאתי היום את ההזדמנות שעמירה דותן וכל החברים שאני כל כך מעריך בכנסת ערכו כדי להציג בפניי את התמונה היפה של ארץ ישראל היפה, של האומנות, של הציור, של הדברים שהם מרנינים כשמסתכלים עליהם ורואים מקרוב שגם אם יש בעיות, מתקיימת פה מדינה נהדרת עם אומנים יוצאי דופן, עם אנשי מדע ועם אנשים בכל התחומים שיצרו את המדינה הזו כמדינה שיש לה גם הווה וגם עתיד יוצא דופן גם באזור וגם בעולם כולו.


לראות את הציורים שלכם, ואני עברתי עליהם קודם, זה מרנין. ראיתי את הכישרון שיש לכל אחד ואחד. כמי שאינני מבקר אמנות אלא מבקר המדינה יכול לומר לכם שזה מראה על הכושר האומנותי העצום שטמון בכם.


אומנות לא יכולה אולי לרפא פצעים, אבל היא יכולה להקל על הציבור. כי מי שעוסק באומנות, יהיה זה ציור, תהיה זו אומנות הבמה, תהיה זאת כתיבה או כל נושא אחר, יודע שלאומנות יש את העומק שלה. לאומנות יש את היתרון הגדול שהיא כללית, אוניברסלית. אני בטוח שאתם בסופו של דבר, תמצאו את מקומכם ושהאומנות שאתם עוסקים בה, הציור, כפי שאמרתי אולי לא תרפא פצעים אבל תקל על הפצעים שנוצרו.


אני רוצה לאחל לכולכם שתמשיכו בעבודת היצירה כי אנחנו כמדינה נתפאר בה ומתפארים בה. אני רוצה להודות לכנסת שפתחה את שעריה בפניכם. גם החברה שעמדה בראש הנושא, חברת הכנסת עמירה דותן וכל החברים האחרים שנמצאים פה במסירות שלהם אחד אחד עשו עבודה מצויינת בכך שנתנו לנו אפשרות לראות את היצירות יוצאות הדופן שלכם. תרשו לי כמבקר המדינה שפשוט מרגיש רגע של התעלות כאן לומר לכולכם הציירים, האמנים, תודה על מה שעשיתם. המשיכו בדרך הזו ותחי מדינת ישראל. תודה.
עמירה דותן
תרשו לי לספר לכם סיפור. לפני כ-21 שנים או 22 שנים הייתי מאוד צעירה אז, פנה אליי זאב ביילסקי, הייתי אז בצבא, ואמר לי שזה מאוד חשוב שאני בצבא, שזה מאוד חשוב שאני אזרחית מכובדת במדינת ישראל, אבל בעולם יש יהודים וכדאי להתחיל ליצור איתם קשר, בין היהודים שבעולם ליהודים שבארץ. אמרתי לו שזה רעיון מאוד מאוד יפה אבל השאלה היא מה אנחנו יכולים לומר אחד לשני.


הוא אומר שבדיוק בשביל השאלה הזאת אני אבוא, אפגש ואחליט. קראנו לזה הפורום הישראלי. אז כבר נפגשנו, אז כבר התאהבנו ואני יכולה לומר להם שאני מאוד אוהבת את האיש הזה שעשה ועושה עבודה נהדרת, גם כאשר היה ראש העיר רעננה וגם היום כיושב-ראש הסוכנות היהודית.

אני מבקשת שתכבד אותנו בדבריך.
זאב ביילסקי
כבוד מבקר המדינה השופט בדימוס מיכה לינדנשטראוס, ידידי, חברי הכנסת, קהל נכבד. בראשית דבריי אני רוצה להתייחס לדבריו של חבר הכנסת זבולון אורלב. אמרת שכולנו פיקודים של עמירה ואכן כך הוא. היא הייתה הראשונה במדינת ישראל שקיבלה דרגת תת אלוף. אישה שקיבלה דרגה כזאת ולכן ודאי שאתה פקוד שלה.

יישר כוח על העבודה הנפלאה שלכם. בשבוע שעבר היינו בסיור בגוש לכיש ואני כבר יכול להגיד לכם כאן שהסוכנות היהודית תעמוד לצידה של ממשלת ישראל ותעזור לה יישב את כל אותם אנשים נפלאים מחדש, אותם אנשים שלא נס ליחם.

באשר לכם אומנים נפלאים, אני אבוא בדברים עם עמירה על מנת לחשוב איך אנחנו יכולים לגרום לכך שהציורים שלכם יוצגו במקומות נוספים ותוכלו אולי גם ליהנות מפרי עמלכם בכך שזה ייחשף לקהלים גדולים מאוד. כפי שהזכירו כאן אכן מגיעות לסוכנות משלחות.


שוב, יישר כוח לכם ותודה רבה לכם. תודה לך עמירה, את פשוט אישה נפלאה. אני מוכרח לומר לך שאצלנו בדרך כלל מוצאים את הדברים הלא טובים, אבל מה שאת עושה, על זה מגיע לך יישר כוח. תודה רבה.
עמירה דותן
אני לוחצת אותך, אבל באמת אם תוכל לעזור לנו במציאת אכסניה, זה יהיה יוצא מן הכלל.


מצטרף אלינו חבר הכנסת זאב אלקין. סיפרתי לכם שההיכרות שלי עם זאב ביילסקי היא של 21-22 שנים.

את חבר הכנסת אורי אריאל הכרתי רק כאשר נכנסתי לכנסת אבל זאת אהבת אמת . אני מאוד מודה לו על העבודה המשותפת ועל כך שהוא נושא בגאון כזה את הדגל.
אורי אריאל
שלום לכבוד מבקר המדינה, חברי הכנסת, יושב ראש הסוכנות היהודית, מינהלת סלע, ידידיי, ואחרונים חביבים מאוד המתיישבים. עבורי לפחות זה דבר אחר לגמרי, מרגש מאוד, וכפי שאמרו חבריי אלה סימני החיים. בתוך כל העוול, בתוך כל הבעיות הקשות שאנחנו מתמודדים ומשתדלים לעזור, אתם, כמו גם אחרים אבל בצורה אחרת ומיוחדת, נותנים לנו את הכוח להמשיך לעזור לכם. אנחנו עומדים לרשותכם בכל דבר ועניין שנוכל לעזור וזה מעבר לכל מה שכבר עושים חבריי. זו הזדמנות להגיד לכולם תודה ובראש וראשונה לעמירה שארגנה את התערוכה הזאת ואת הטקס הזה.


עזרת השם אנחנו נחזור לשפיות, חזור לחיים ובעזרת השם אולי גם נחזור לבתים, לבתים שאינם, למחוזות היצירה שלכם, ואם לא, אז נמשיך בעזרת השם לעשות ולחזק איש את רעהו ואת הכלל ואת עם ישראל. תודה רבה לכם.
עמירה דותן
אנחנו צריכים לומר תודה רבה לכנסת ולכל העובדים שעזרו לנו לארגן את האולם ולארגן את התערוכה . ודה רבה לעוזרים שלי שבאמת עושים ימים כלילות - יובל לב ורנה יקירה- כדי באמת לאפשר את כל מתן האנרגיה והזמן לפעילות הזו.
זאב אלקין
צהריים טובים. ביקשו ממני לדבר רוסית ואני מבקש את סליחת מי שעוד לא השתלט על השפה הזאת. עמיתיי ביקשו ממני לומר כמה מילים ברוסית כי חשוב להם שכאן במפגש הזה תשמע השפה הרוסית ואני בשמחה הולך לקראתם.


צריך להגיד שכאשר עמירה דותן פנתה אליי עם הרעיון לקיים תערוכה, ברור היה לי שזה רעיון מצוין, כמו כל דבר שעמירה עושה, כדי לפתור את כל הבעיות הקשורות בעולים. עבורי זה היה גם סימבולי מפני שההיסטוריה של האנשים האלה היא דוגמא - שבארץ לא מדברים עליה הרבה ולדעתי צריך לדבר על זה - לתרומה הענקית שהעלייה מרוסיה הביאה לא רק לפיתוח אומנות בישראל אלא גם כמדינה ולמה שקורה ביהודה ושומרון.

אני עצמי מתנחל ובשבילי זו לא מילה גסה. אני חושב שהעלייה מרוסיה לא נראית לעין אבל בלעדיה הרבה דברים שקורים היום ביהודה ושומרון לא היו קורים. בהקשר הזה, הרעיון שהתערוכה הזו תהיה מוקדשת לאמנים משא-נור נדמה לי נכון מאוד להדגיש את החשיבות שהעלייה מרוסיה הביאה להתיישבות בארץ ישראל.

משמח אותי שהיום בכנסת התארגנו אנשים בלי שום קשר לאידיאולוגיה בנושא ההתנתקות. היו כאלה נגד, היו כאלה בעד, והיום נציגים ממפלגות רבות מבינים שהמדינה לא עשתה הרבה ממה שהייתה צריכה לעשות על מנת שהמפונים יעמדו על הרגליים וימשיכו את חייהם במדינת ישראל. לכן נדמה לי שדווקא התערוכה הזו היא סימן שהחיים צריכים להימשך למרות הכל. זה גם סימן שאנחנו צריכים לעשות הרבה כדי שחיים אלה יימשכו.


אני רוצה לומר לכם שהאנשים שיושבים כאן - גם עמירה שהיא ראש תת ועדה בכנסת, אורי אריאל ואנשי כנסת אחרים שעושים הרבה מאוד - אנחנו כולנו נמשיך לעשות ככל יכולתנו כדי שהמדינה תעשה כל מה שהיא חייבת לעשות למפונים.


לכולם אני מאחל שלמרות הקושי והטראומה, תמשיכו ליצור, לעבוד וליישב את המדינה הזאת כי היא זקוקה לזה מאוד. תודה רבה.
עמירה דותן
תודה רבה. אני יודעת מה עבר עליכם מתוך קריאה ומתוך שמיעה. הדובר הבא שלנו, ידידי חבר הכנסת אריה אלדד, מכיר את זה בגלל שנקרא בחוויה. אני חושבת שבזה הוא יעשיר אותנו וגם יברך אותנו.
אריה אלדד
חיפשתי סיבה להיותי כאן ולא משום שהסיבה העיקרית היא שאני לא יודע לצייר. הגעתנו לשא-נור כחלק מהמאבק למנוע את ההתנתקות אבל מצאתי שם אצלכם עולם שלם. מצאתי מיקרו קוסמוס של ישראל יפה. כפר יהודי קטן מוקף הרבה כפרים ערבים עוינים מאוד עם הרבה אבנים ובקבוקי תבערה וירי, מעשי רצח, דרכים משובשות שמהוות סכנה, ויהודים מסכנים את חייהם כדי לקיים מצוות יישוב ארץ ישראל.


ובתוך כל אלה הגלריות שלכם. סדנאות האומנות שלכם. פסלים,, ציירים ויוצקי תבליטים עולים מברית-המועצות, שכל היופי סביב זורם דרך העיניים שלכם אל בדי הציור ואל חמוקי הפסלים.


באתי לשא-נור בשביל המאבק ומצאתי אתכם שם, אנשים נפלאים, אמנים שרואים את העולם בראייה של יוצרים, שיודעים לערבב את היופי החיצוני עם היופי הפנימי שלהם ולצקת גם את האיום החיצוני עם הפחד האישי, ולהביע אומנותית רגשות, מצוקה, חרדה, תקווה ועם כל מה שהיה שם מבחוץ עם קשיי היום יום והנרצחים בחומש. לא ראיתי שום שנאה בעבודות שלכם.


הבולדוזרים שהרסו את הכול, הרסו גם את המיקרו קוסמוס של שא-נור. התשובה של ממשלת ישראל ליצירה שלכם, לאומנות שלכם ולבניין, הייתה תשובה אנטי-ציונית, אטומה, מרושעת, תשובה של הרס. כשם שהבניין הוא התשובה היחידה להריסה, והיצירה מחדש היא התרופה להשמדת היצירה, אין לי ספק כי נשוב לשא-נור לקומם אותה מחורבותיה ונשוב לחומש, חומש תחילה ואז תשוב ותפרח גם האומנות.


אי אפשר לדכא את הבניין, אי אפשר להשמיד את היצירה. תודה רבה לכם.
עמירה דותן
חבל שאתם לא מבינים עברית כי חבל לא לשמוע את העברית של אריה אלדד, את המילים שלו. אריה הוא אריה.

תודה רבה למינהלת סל"ע על הסיוע, על העזרה ועל הגיבוי בהפקת הקטלוג הכול כך יפה הזה. אני חושבת שזה קטלוג יפהפה. מגיע לכם המון יישר כוח על העיצוב, על החוכמה, על הצבעים, על הכול. זה גם נותן ביטוי לשא-נור וגם נותן ביטוי ליצירה. אני מקווה מאוד שנוכל להפיץ אותו ושזאת תהיה הדרך שלכם להגיע להרבה הרבה מאוד אנשים.


כפי שאמרתי צביה מאוד מתנצלת ואולי היא תוכל להגיע יותר מאוחר אבל יש לנו את עדיאל שבעצם הוא הזרוע המבצעת. שוב, תודה רבה עדיאל.
עדיאל שמרון
חברי נשיאות נכבדה, ואומנים יקרים. אני שוב מתנצל בשם צביה. כמו שאמרה עמירה דותן, היא מאוד רצתה להגיע אבל לא יכלה.

מאחר ואני כמעט אחרון הדוברים, אשתדל להיות מאוד קצר ותמציתי. אני מבקש קודם כל לנצל את ההזדמנות לברך, או אולי להסביר קצת לאנשים שלא מכירים את שיתוף הפעולה יוצא הדופן שקיים בין מינהלת סל"ע לוועדה לביקורת המדינה ובמיוחד עם ועדת המשנה לטיפול במפוני ההתנתקות.

אנחנו הגוף המבוקר ואנחנו אלה שהרבה מן הביקורת מופנית אליו אבל למרות כל זאת כולנו מתעלים מעל הדברים האלה ומצליחים בעזרת חברי הוועדה לדחוף במקומות שצריך לדחוף ובסופו של דבר הוועדה מסייעת לנו בהרבה תחומים להגיע למקומות אליהם אנחנו רוצים להגיע ולאפשר לנו לסייע למתיישבים בצורה יותר טובה, ועל זה אנחנו רוצים להודות בהזדמנות זו.


ביחס לאותם 16 אומנים יקרים שמציגים את יצירות האומנות שלהם פה היום. אני חייב לומר, ככל שתפקידי מרשה לעצמי לומר, שהאומנים קצת נפלו בין הכיסאות. גם החוק וגם הכללים לא כל כך יודעים איך לטפל באותם אומנים שחלקם לא התגוררו ביישוב, חלקם כן התגורר, חלקם רק פעל במקום, לחלקם היה את הסטודיו שלהם במקום אחר, ולחלקם היה סטודיו בשא-נור ואכן שנם קשיים על הרקע הזה. אנחנו לאט לאט מנסים להתגבר על כל הבעיות ואני שמח שהתאפשר לנו במהלך התערוכה הזאת לסייע גם חומרית וגם במובנים אחרים בקיומה של התערוכה.


אנחנו ממשיכים להיות בקשר עם האומנים ולמצוא את הפתרונות לאלה שעדיין לא באו על פתרונם.

כדי להרגיע את אדוני, כבוד מבקר המדינה אני חייב לומר שכל הסיוע שאנחנו נתנו היה בהתאם לכל ההוראות וההנחיות של החשב הכללי. את הנקודה הזו אפשר לפתור כבר עכשיו.


אני באופן אישי מכיר את שא-נור, את כפר האומנים שא-נור, מהשירות הצבאי שלי בסדיר ובמילואים הרבה שנים. את הגלריה של יוליה ואת אותם רימוני יד שנמצאים כאן אני זוכר מלפני 15 שנה ואולי אפילו יותר. אני מקווה שבמשהו סייענו ונמשיך לסייע במה שאנחנו צריכים. אנחנו מודים לכולם.
עמירה דותן
אני חושבת שאתם תצטרפו אליי במחיאות כפיים עת נבקש מארקדי ליפשיץ להיות אחרון הדוברים כנציג האומנים.
ארקדי ליפשיץ
אומרים לי לדבר בעברית ולכן אהיה מאוד קצר. תודה למכובדים שיושבים כאן על שהגעתם לתערוכה שלנו. לא אודה לכולכם, כי הרשימה ארוכה מאוד.

התערוכה הזו שלנו היא תערוכה של פרידה, פרידה מהתקופה, מהכפר, ואני חושש שעכשיו הקבוצה הזו תחדל מלהתקיים. וכל אחד ילך בדרכו, דבר שמעציב אותי.


פני עשרים שנה, כמו שעמירה אמרה, כשהיינו צעירים ויפים, התאספנו, הגענו למקום הזה והתאהבנו בו ממבט ראשון בגלל היופי שלו. הוא היה קצת הרוס, לא מסודר אבל היה מקום ממש ציורי ויפה. מי שהגיע לשם, כבר נשאר שם. היו כל מיני זמנים שם, היו זמנים שמחים, היו גם ויכוחים, ואני כבר לא מדבר על בעיות שנוצרו עקב האינתיפאדה ועל כל מה שהרס לנו את כל הכיף להיות שם.


הגענו לתערוכה הזאת ואני לא יודע מה יהיה בהמשך. בינתיים, תודה רבה.
עמירה דותן
מר ליפשיץ, בעברית אומרים כל פרידה זו התחלה חדשה והתחלה יותר גדולה ויותר מוצלחת.

תודה רבה. חברים, אנחנו ממשיכים ליהנות מהאומנות הנהדרת שלכם.

הישיבה ננעלה בשעה 13:35

קוד המקור של הנתונים