ישיבת ועדה של הכנסת ה-17 מתאריך 30/01/2007

תקנות ביטוח בריאות ממלכתי (הסדרים לגבי חיילים ובני משפחותיהם)(תיקון), התשס"ו 2006

פרוטוקול

 
PAGE
4
ועדת העבודה, הרווחה והבריאות

30.01.2007


הכנסת השבע-עשרה






נוסח לא מתוקן

מושב שני
פרוטוקול מס' 152

מישיבת ועדת העבודה, הרווחה והבריאות

יום שלישי, י"א בשבט התשס"ז (30.01.2007), בשעה 11:30
סדר היום
תקנות ביטוח בריאות ממלכתי (הסדרים לגבי חיילים ובני משפחותיהם) (תיקון), התשס"ו-2006
נכחו
חברי הוועדה: משה שרוני – היו"ר

עמי איילון
מוזמנים
סא"ל איריס דנון – היועכ"ל רע"ן תקציבים אמ"ש, שכר וגמלאות, משרד הביטחון

רס"ן זהראלדין סלאמה דקסה – אמ"ש רמ"ד שירותי מס, משרד הביטחון

מאיר ברודר – משרד הבריאות

יובל פרידמן – רפרנט בריאות, משרד הבריאות
ייעוץ משפטי
איתי עצמון
מנהלת הוועדה
וילמה מאור
רשמת פרלמנטרית
מיטל בר שלום


תקנות ביטוח בריאות ממלכתי (הסדרים לגבי חיילים ובני משפחותיהם) (תיקון),

התשס"ו-2006
היו"ר משה שרוני
שלום, אני פותח את ישיבת הוועדה.
איריס דנון
אנחנו רוצים לתקן את שיעורי מס הבריאות שמשרתי הקבע משלמים, בהמשך לתיקון לאזרחים מן השורה. למשרתי קבע יש תקנות ייחודיות. השיעור מתעדכן באופן פרופורציונאלי בהתאם לגידול בשיעור של האזרחים. זה על פי הסכמה שהיתה לנו במסגרת דיוני התקציב לשנת עבודה 2006 עם משרד האוצר.
היו"ר משה שרוני
מה זה שייך לתקציב? כל בן אדם צריך להפריש.
איריס דנון
השיעור שלנו, מאחר והוא לא השיעור הרגיל, העדכון שלו גם הוא לא העדכון הרגיל אלא עדכון פרופורציונאלי.
יובל פרידמן
עד שנת 2005 תשלומי דמי ביטוח בריאות ממלכתי היו עד מחצית השכר הממוצע, 3.1%, ומעל מחצית השכר הממוצע היו 4.8%. בשנת 2005 נעשה שינוי שהיטיב עם שכבות חלשות ואמר שני דברים: הדבר הראשון הוא שהמדרגה הגבוהה של 4.8% עולה ל-5%, ובמקום עד מחצית השכר הממוצע, עד הדרגה הנמוכה. הדרגה הנמוכה היתה עד 60% מהשכר הממוצע. התיקון הזה הוא יותר פרוגרסיבי. התיקון הזה חל על כל אזרחי המדינה, כאשר לגבי משרתי קבע בצה"ל חלק מההוראות מוחלות אוטומטית מכוח התיקונים האלה בחוקים הרלוונטיים, וחלק זה בתקנות שהוועדה צריכה לתקן. הבקשה מהוועדה, היא לעשות את אותו תיקון שנעשה לגבי כלל אזרחי המדינה באותה הפרופורציה ולתקן את שיעורי התשלומים של משרתי הקבע. זה תיקון שהוא בעיקרו תיקון טכני שבא להשוות מצב.
היו"ר משה שרוני
מה אומר משרד הבריאות?
מאיר ברודר
מצטרפים בפה מלא.
עמי איילון
מה הפער בין התשלום שמשלמים משרתי קבע לבין שאר אזרחי מדינת ישראל.
יובל פרידמן
משרתי קבע משלמים קצת פחות מאזרחי המדינה.
איריס דנון
יש 3 קבוצות שונות, יש הבחנה בין לוחמים לבין שאינם לוחמים, יש הבחנה בין כאלה שבני זוגם לא עובדים ובין כאלה שבני זוגם עובדים. ההפרש בממוצע הוא 0.3%.
עמי איילון
הממוצעים הם מתכון בטוח לשום דבר. מה הפער בין אלה שאינם לוחמים לבין שאר אזרחי מדינת ישראל.
יובל פרידמן
פחות מחצי אחוז.
עמי איילון
למה צריך להיות פער בין מי שמשרת בצה"ל ואיננו במערך הלוחם לבין שאר אזרחי מדינת ישראל כאשר העניין מגיע לתשלומים מהסוג הזה. אני לא מעריך שאנחנו כוועדת עבודה ורווחה יכולים לעשות את זה, אבל אני רוצה להבין.
איריס דנון
זה המשך של דיון מאוד ארוך שהיה לפני 4 שנים. היתה הצעה בנושא הזה ומה שסוכם באותה הצעה, שחוק הבריאות לא חל על משרתי הקבע. אנחנו לא מקבלים את שירותי הבריאות שלנו מקופות החולים, אלא מהצבא. מה שסוכם לאחר בחינה מעמיקה של הדברים, הוא שהסל שלנו הוא סל שחסר מרכיבים מסוימים. למשל, הזכות לקבל שירותים רפואיים בסמוך למקום מגוריך, היא זכות שאני לא אוכל לקבל אותה. אם אני חולה אני צריכה ללכת ולקבל את השירותים במרפאה שסמוכה למקום שירותי ולא למקום מגורי. הסלים הם סלים שונים, ולכן סוכם שהשיעור שמעניקים למשרתי הקבע הוא שיעור נמוך. באותה הזדמנות גם העלו אותו בצורה דרמטית. עד אותה עת שילמנו מחצית מהשיעור ששילמו אזרחים אחרים, והיום אחרת.
קריאה
גם לגמלאים.
איריס דנון
למשרתי קבע העלו לשיעור של כמעט 4%.
מאיר ברודר
החיילים הם לא מבוטחים ולא מקבלים את השירות מקופת החולים אלא מהצבא.
עמי איילון
למה? למה שלא נבוא ונגיד, שחייל שאיננו במערך הקרבי הוא אזרח לכל דבר ועניין, הוא ישלם ויקבל את כל סל השירותים של קופות החולים.
איריס דנון
יש החלטת ממשלה שהתקבלה רק לאחרונה, בספטמבר השנה, להקים ועדה שתבחן את הפרטת שירותי הבריאות למערך הלא קרבי. הוועדה אמורה לסיים את עבודתה עד סוף מרץ. אני מניחה, שהכל יקום וייפול על כסף. להחזיק את מערך הרפואה עבור מערך השדה כרוך בעלויות מסוימות, ולכן יכול להיות שהעלויות רק יאמירו אם תפריטו את השירותים לחלק מהצבא. בחלק אתה חייב להחזיק את השירותים בתוך הצבא.
עמי איילון
זה יהיה דיון מעניין. הוא בטח יגיע גם לוועדה הזאת. אני חי בהרגשה, שכל הנושאים האלה הם חלק מההיסטוריה של מדינת ישראל. אני חושב, שאפשר להפריט הרבה מאוד מהמערך הרפואי של צה"ל, ולהפוך את חלק ממשרתי הקבע לאזרחים לכל דבר ועניין, כאשר העניין נוגע למערך הרפואה. בכלל, אפשר לבטל חלק מהדברים שהם לא מקבלים וחלק מהתשלומים שהם לא משלמים.
היו"ר משה שרוני
צריך להיות דיון מעמיק בנושא זה. זה לא כל כך קל ופשוט כמו שחושבים. אני זוכר, שלצבא הגנה לישראל היו בתי חולים, ואחר כך בן גוריון הגיע למסקנה שלא צריך להיות כמו בצבא ארצות הברית. יש בתי חולים אזרחיים שיכולים לטפל. אנחנו נעביר את התיקונים בתקנות.

ה צ ב ע ה

בעד – כולם

נגד – אין

נמנעים – אין

אנחנו מאחלים, שהחיילים יהיו בריאים ולא חולים. זה הכי חשוב. תודה רבה, הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 12:00

קוד המקור של הנתונים