ישיבת ועדה של הכנסת ה-17 מתאריך 30/01/2007

חוק המפלגות (גביית סכומים לאוצר המדינה) (הוראת שעה), התשס"ח-2008, חוק המפלגות (בחירות מקדימות) (הוראת שעה), התשס"ז-2007

פרוטוקול

 
PAGE
1
ועדת החוקה חוק ומשפט

30.12.2007

הכנסת השבע-עשרה






נוסח לא מתוקן

מושב שני
פרוטוקול מס' 125

מישיבת ועדת החוקה, חוק ומשפט

יום שלישי, י"א בשבט התשס"ז (30 בינואר 2007), 09:00
סדר היום
הצעת חוק המפלגות (תיקון מס' 14) (ביקורת על מימון בחירות מקדימות), התשס"ז-2007


הצעת חוק המפלגות (תיקון - בחירות מקדימות), התשס"ז-2006, של חבר הכנסת אופיר פינס-פז (פ/1881/17)
נכחו
חברי הוועדה: מ"מ היו"ר יצחק לוי

מיכאל איתן

אופיר פינס-פז
מוזמנים
חה"כ דב חנין

חה"כ גדעון סער

חה"כ דוד רותם

עו"ד נורית ישראלי, משרד מבקר המדינה, יועמ"ש

שמואל גולן, מבקר המדינה, משנה למנכ"ל

נידאל בלעום, מבקר המדינה, מנהל ביקורת בכיר

עו"ד דלית דרור, משרד המשפטים

שרית שפיגלשטיין, משרד המשפטים

נעמה שחל, משרד המשפטים, מתמחה

שאול ברגרסמן

אברהם סולומון, מבקר מפלגת העבודה

עו"ד יורם אברהמי,יועמ"ש של מפלגת העבודה

עו"ד מיכל פרנקו, מטעמו של חבר הכנסת דני יתום

איל ורדי, מטעמו של חבר הכנסת עמי אילון
ייעוץ משפטי
עו"ד קרן ויינשל
מנהלת הוועדה
דורית ואג
קצרנית פרלמנטרית
אסתר מימון

1. הצעת חוק המפלגות (תיקון מס' 14) (ביקורת על מימון בחירות מקדימות), התשס"ז-2007

2. הצעת חוק המפלגות (תיקון - בחירות מקדימות), התשס"ז-2006, של חבר הכנסת אופיר פינס-פז (פ/1881/17)
היו"ר יצחק לוי
אני מבקש לפתוח את ישיבת ועדת החוקה, חוק ומשפט. האם אנשי מפלגת העבודה נמצאים איתנו, או מי מהם?
אברהם סולומון
אני רואה חשבון ומבקר הפנים של המפלגה.
היו"ר יצחק לוי
האם עוד מישהו ממפלגת העבודה נמצא איתנו?
אברהם סולומון
אמור להגיע.
דלית דרור
הסתבר לי שבדיון הקודם חל מפנה, והוחלט לחוקק גם את ההוראות שעליהן היתה הסכמה כהוראת שעה. אני חושבת שזאת טעות, במיוחד בכל הנוגע לסמכות מבקר המדינה, שבאה להחליף את המוסד לביקורת.
מיכאל איתן
הכול כהוראת שעה?
דלית דרור
הוחלט לחזור לעניין של הוראת שעה, ועוד פעם לחוקק הוראת שעה.
מיכאל איתן
רק לטובת מפלגת העבודה?
דלית דרור
יוצא עוד פעם שאנחנו עושים חקיקה פרסונלית למפלגה מסוימת, וכאשר תבוא מפלגה אחרת, גם אם נכתוב הוראת שעה עם סעיף תחולה מורכב, יבואו מפלגות אחרות, שהוראת השעה לגביהן תפוג, או לא תחול, וצריך יהיה עוד פעם לחוקק את זה. מדוע לא לקחת אותם דברים שאינם שנויים במחלוקת, לפחות את העניין של סמכות מבקר המדינה, שמבקר המדינה מוכן לקחת על המערכת שלו את העול הגדול, להשקיע בזה, ולהיערך בהתאם. זה לא שנוי במחלוקת, וכולם היו בדעה שהצורה הזאת של הביקורת הוכיחה את עצמה, ושצורת הביקורת של המוסד הפנימי לביקורת לא הוכיחה את עצמה בהקשרים האלה. מדוע לא לחוקק את זה באופן קבוע?


אני מבינה שיש ויכוחים על הסכומים. סכומים אפשר לחוקק כהוראת שעה. אפשר לעשות חיקוק שחלק מהוראותיו הוראת שעה, וחלק מהוראותיו קבועות.
היו"ר יצחק לוי
אני אגיד מה הביא אותנו בישיבה הקודמת להציע לחוקק הוראת שעה. אני קצת אסביר לאנשי מפלגת העבודה שבאו, במה מדובר, ונראה אם אפשר להתכוון, מכיוון שיש כאן איזו בעייתיות מסוימת. מצד אחד, יש מפלגה אחת שנמצאת אחת בתהליך, מצד שני--
גדעון סער
תמיד יש בחירות במפלגת העבודה. מתי שוועדת החוקה תדון בנושא, תמיד יהיו בחירות במפלגת העבודה.
היו"ר יצחק לוי
--חבר הכנסת אופיר פינס האיר את עינינו. זאת עמדת הוועדה, כפי שאמרה דלית דרור, שמאוד חשוב שהעניין יפוקח על ידי מבקר המדינה. מה עוד שזה כבר היה בהוראת השעה הקודמת. לכן אנחנו רוצים להמשיך את זה גם לגבי הבחירות הקרבות ובאות במפלגת העבודה.


מדוע אמרנו שנעשה את החוק כהוראת שעה? כיוון שתוך כדי קריאת החוק התברר, שמבקר המדינה מבקש הרבה מאוד תיקונים, ובתיקונים האלה אין אפשרות כרגע לדון בגלל דוחק הזמן. אם הבחירות למפלגת העבודה במאי, אי אפשר לבוא עם חקיקה באפריל, או אפילו במרץ, זה כבר מאוחר, אנחנו צריכים ממש לסיים עכשיו. באו אנשי מבקר המדינה ואמרו, שבסעיף זה הם רוצים לתקן כך וכך, בסעיף זה הם רוצים לתקן כך וכך.
דלית דרור
אם זה לא דברים חדשים, התיקונים לא כל כך דרמטיים.
היו"ר יצחק לוי
הם דרמטיים, הנושא של תרומות חוץ-לארץ, הנושא של עמותות. זה לא רק הסכומים, אלא יש עוד תיקונים שמשולבים בסעיפים, והיה קשה מאוד להפריד ולהגיד שרק את המילים האלה נעשה הוראת קבועה, אבל את הסעיף נשאיר הוראת שעה, כי אנחנו רוצים עוד לדון בדרך הביקורת על העמותות, או בדרך ההתמודדות עם תרומות חוץ-לארץ, או העניין של הערבות, שהיו פה כמה הצעות. אמרו שנקבל עכשיו הצעה כהוראת שעה, כדי שלא ייווצר מצב שלא ימסרו דוחות, אבל נחשוב על זה עוד פעם בדיון הקבע. זאת היתה הסיבה שהחלטנו על הוראת שעה, וזאת הסיבה שעשינו את הוראת השעה מאוד קצרה, כדי לסמן לוועדה ולהגיד, שאנחנו צריכים לשבת מיד על החוק הקבוע ולא להמשיך עם הוראת שעה בכל שנה או בכל שנתיים. לכן חשבנו שהוראת השעה צריכה להיות הוראת שעה קצרה, כי אין אנחנו יכולים עכשיו להתייחס, ואין לנו זמן להתייחס, לכל ההערות של מבקר המדינה ולכל הנושאים שמבקר המדינה רוצה להעיר או לחוקק, בגלל לחץ הזמן, ומאוד חשוב שהבחירות במפלגת העבודה יהיו מפוקחות על ידי מבקר המדינה, וזה בהסכמה של אנשי מפלגת העבודה, ותכף נשמע את אנשי מפלגת העבודה. הם במכוון הוזמנו לכאן, וגם חבר הכנסת אופיר פינס ביקש להזמין אותם, כדי שנשמע גם את אנשי מפלגת העבודה, לא רק את אופיר פינס שהוא מועמד, גם את אנשי המנגנון וההנהגה, שיגידו לנו מה דעתם לגבי כל העניין הזה. לכן אני מציע שנישאר בהוראת השעה.
דלית דרור
תן לי הזדמנות לפני נעילת שער. גם בפעם הקודמת, שנחקק כהוראת שעה, אמרנו: בינתיים נעשה הוראת שעה, ואחר כך נדון בסעיפים.
היו"ר יצחק לוי
לכמה זמן היתה הוראת השעה?
דלית דרור
זה לא היה תחום בזמן, ואז זה היה אחרי שרוב הסוסים כבר יצאו מהאורווה, כלומר, רוב הפריימריז כבר נעשו. גם בפעם הקודמת אמרנו שנורא חשוב לדון בזה כהוראת קבע, אבל כרגע אין לנו זמן, בואו נחוקק הוראת שעה. זו בדיוק היתה הדינמיקה גם בפעם הקודמת. אם אנחנו רואים נושא כמו תרומות מחוץ-לארץ, שהוא באמת נושא כבד, וגם בוועדת דב לוין הדעות נחלקו לגביו, נושא כזה נשים בצד, זה עניין לוויכוח הרבה יותר גדול. אפשר למפות את הדברים.
היו"ר יצחק לוי
החקיקה לא תהיה מסודרת, כי זה גם משולב בסעיפים.
דלית דרור
אפשר לעשות את זה, זו כבר שאלה משפטית נוסחית, שאפשר להשאיר אותה לנסחים.
היו"ר יצחק לוי
האם באת עם הצעה מוסדרת? אם באת עם הצעה מוסדרת – אני מוכן לבחון, אם לא - אז לא. סיימנו את כל העבודה, כבר קראנו את כל הסעיפים, היום הישיבה אמורה לסיים את הדיון, ורק לשמוע את אנשי מפלגת העבודה, כדי לראות אם יש להם הערות עקרוניות באחד מהסעיפים. ההערה הזאת היתה צריכה לבוא בישיבה הקודמת.
דלית דרור
לצערי, הדיון הזה נקבע במועד שלא יכולתי להגיע.
היו"ר יצחק לוי
אנחנו כבר התקדמנו, כבר סיימנו את החוק, ואנחנו רוצים להעלות את החוק בזמן מאוד קרוב.


אני רוצה להגיד דבר שיבטיח את המשך הדיון. שוחחתי אתמול עם חבר הכנסת אופיר פינס ואמרנו, שנעביר היום את הצעת החוק הפרטית שלו לקריאה ראשונה, כדי שיהיה המשך דיון. כלומר, אנחנו היום נצביע על העברת ההצעה של אופיר פינס כמות שהיא לקריאה ראשונה. היא תעלה בקריאה הראשונה בעוד שבוע או בעוד שבועיים, והיא תחזור לוועדה להכנה לקראת הקריאה השנייה והשלישית. ובהכנה לקריאה השנייה והקריאה השלישית נדון בכל הדברים, כלומר, תהיה לנו הוראה של המליאה שתחייב אותנו להמשיך הלאה בחקיקה.
דלית דרור
האם אי אפשר, מתוך הוראת השעה שהוסכם עליה, לקחת כמה סעיפים ולחוקק אותם כהוראת קבע?
היו"ר יצחק לוי
אני לא יודע לעשות את זה.
דלית דרור
אנחנו יודעים לעשות את זה.
דוד רותם
אם נרצה לעשות הוראת קבע, לא נגמור את זה לפני הבחירות המקדימות.
דלית דרור
לא את כל השאלות נפתור כהוראת קבע, אלא את הסמכות של מבקר המדינה.
היו"ר יצחק לוי
אם את יודעת, תציעי לנו. הישיבה תתארך בוודאי עד 11:00, כי אנחנו מחכים לאופיר פינס שיבוא, הוא הלך להגיש מועמדות, ואנשי המבקר יצאו ויחזרו, לפחות אחד מהם. תוך כדי הישיבה תציעי לנו נייר.
דלית דרור
צריך להבין שגם למבקר המדינה נוצרת בעיה, כאשר הוא צריך באמצע מערכת בחירות להתחיל לקבל- - -
היו"ר יצחק לוי
זה בהסכמת מבקר המדינה. עשינו הכול עם מבקר המדינה.
דלית דרור
הם מעדיפים שזאת לא תהיה הוראת שעה.
היו"ר יצחק לוי
לא אמרתי שהם מעדיפים הוראת שעה, אבל הם רוצים לטפל בכל הנושאים, הם לא רוצים שאחר כך נגיד שגמרנו, ולא נטפל. הביטחון שנטפל בנושאים של תרומות חוץ-לארץ, של עמותות ושל סכומים, וכל מיני סמכויות אחרות, זה בדיוק הדבר שאנחנו משאירים כהוראת שעה לחצי שנה. אם את רוצה להציע לנו הצעה תוך כדי הישיבה, תנסי להציע.
דוד רותם
סמכויות מבקר המדינה הוכנסו להוראת השעה.
דלית דרור
נכון, אבל רק כהוראת שעה, ואני חושבת שצריך להכניס אותם כהוראת קבע.
היו"ר יצחק לוי
רבותי, היה פה דיון קצר לסדר, ואני רוצה להתחיל את הישיבה בשני עניינים: דבר אחד, נתבקשתי על ידי יושב-ראש הוועדה הקבוע למסור שהוא דיבר עם היועץ המשפטי לממשלה – אנשי משרד מבקר המדינה, זה לאוזניכם ולאוזני חברי הכנסת – והיועץ המשפטי לממשלה אמר לו, אני לא מצטט מילה במילה, אבל רוח הדברים, שהוא קיבל את הדוח כאחד האדם. הווה אומר, שהוא לא קיבל בדוח בקשה מיוחדת מהמבקר, שהוא מטפל בזה, ושיומו יגיע. זה פחות או יותר מה שמסר היועץ המשפטי לממשלה, הווה אומר, לא היתה בקשה של המבקר או התייחסות מיוחדת של המבקר.
דוד רותם
חבר הכנסת לוי, כשהיועץ המשפטי מקבל דוח, שמתברר שנעברו עבירות, הוא צריך שיגישו לו גם תלונה ספציפית? אני לא בטוח.
היו"ר יצחק לוי
אני מוסר עד מפי עד, אני לא שמעתי את היועץ המשפטי לממשלה.
נורית ישראלי
יש סיכום מימים ימימה בין מבקר המדינה והיועץ המשפטי לממשלה, שאין צורך בהפעלת סעיף 14(ג) לחוק מבקר המדינה, והסיטואציה לא מתאימה לסעיף הזה, כשהעבירה הפלילית גלויה על פני הדוח. בעמודים 122-123 לדוח כתוב, שחור על גבי לבן, "החלטתי להעביר את שמות המתמודדים לרשויות התביעה על מנת שישקלו נקיטת הליכים" וכן הלאה. לא היה פה צורך. אילו היתה פה העברה לפי סעיף 14(ג), היא היתה מיותרת.
היו"ר יצחק לוי
אני מאוד מודה לך, נעביר את הפרוטוקול הזה ליועץ המשפטי לממשלה.
דוד רותם
היועץ המשפטי לממשלה זמיר העמיד בשעתו אנשים לדין אחרי שהוא ראה תוכנית טלוויזיה.
היו"ר יצחק לוי
הערה שנייה. כבר אמרתי, ואני רוצה לחזור עליה לפני שנתחיל את עצם הדיון. כדי להבטיח רצף של דיון, יחד עם חבר הכנסת אופיר פינס חשבנו להחליט היום על העברת ההצעה שלו לקריאה הראשונה.
קרן ויינשל
כמו שגם אמרתי לחבר הכנסת פינס אתמול, זה לא יהיה רעיון טוב. אני לא ממליצה לוועדה לעשות את זה, מכמה סיבות: קודם כול, הרעיון שלנו שבהוראה הקבועה נחשוב, נשקול, נדון ברצינות. יש סיבה לכך שיש קריאה ראשונה וקריאה שנייה וקריאה שלישית. במהלך הזה אנחנו מלבנים סוגיות, אנחנו עדיין לא הגענו לשלב הזה, ולכן הוועדה החליטה שזה לא בשל להוראה קבועה. לכן, להעביר עכשיו לקריאה ראשונה, בלי שקראנו ממש את ההצעה ובלי שאפילו הגענו לשביב של החלטה לגבי השאלות החשובות, זה נראה לי מוקדם מדי, זה לקפוץ מעל לפופיק, וזה חוטא למטרות של הקריאה הראשונה, והקריאות השנייה והשלישית. זאת סיבה ראשונה.


סיבה שנייה. קצת מצחיק להעביר באותו יום הוראת שעה והוראה קבועה, שהן מאוד-מאוד דומות, עד זהות, כאשר לא ברור למה אחת הוראת שעה ואחרת הוראה קבועה. ההצעה של חבר הכנסת פינס זהה להצעה הזאת, זה כמעט מילה במילה אותו דבר, וזה זילות של הליך החקיקה.


סיבה שלישית. התועלת בזה לא ברורה לי, כי גם כך ההצעה הפרטית שלו תחכה כאן, ונדון בה, ולפי התוכנית של יושב-ראש הוועדה אנחנו נמשיך לדון בה, וזה לא משנה אם היא כבר תעבור ראשונה ותחכה בוועדה. המצב יהיה אותו דבר, תהיה הצעה בוועדה, שמחכה לדיון, ונדון בה. התועלת שבזה לא ברורה. מכל הסיבות האלה אני מתנגדת לרעיון הזה.
היו"ר יצחק לוי
אני רוצה להציג את הצד השני. קודם כול, בנושא הזילות – להפך, יש פה רצינות, באים ואומרים למליאה: מכיוון שיש כרגע בחירות מקדימות באחת המפלגות, ורצינו מאוד שמבקר המדינה יבוא ויפקח עליהן, הזדרזנו להביא בפניכם הוראת שעה. עם זאת, הוראת השעה לא מושלמת, ולכן אנחנו מעמידים פה חוק בקריאה ראשונה להמשך הדיון. אני לא חושב שיש כאן זילות.


בדיונים שכבר ערכנו העלינו את הבעיות העיקריות, אנחנו יודעים פחות או יותר על מה אנחנו מדברים. זה לא שאנחנו לוקחים הצעה ובלי לדון בה, ובלי לדבר עליה מילה אחת, אנחנו מעבירים אותה לקריאה הראשונה. אנחנו מקיימים פה דיון שלישי בהצעת החוק, ואנחנו יודעים מה הבעיות, ואנחנו יודעים מה אנחנו רוצים. לכן לא צריך להשהות את זה. חבל שנצטרך לקבוע עוד ישיבה או שתיים לקראת הקריאה הראשונה, ואחר כך להעביר למליאה לקריאה ראשונה, וזה הליך, שנגיע בו לקריאה השנייה ולקריאה השלישית אולי בעוד חודש וחצי או חודשיים, ועוד מעט פגרה, ואת יודעת מה קורה.
קרן ויינשל
ההוראות הן זהות. אחת היא לקריאה השנייה והקריאה השלישית, ואחת לראשונה.
היו"ר יצחק לוי
הן לא זהות. חברי הכנסת, מה דעתכם להעביר לקריאה הראשונה?
דוד רותם
נראה לי.
דב חנין
אני מתלבט. אני מוצא במקרה הזה טעם אמיתי בהערותיה של היועצת המשפטית. ההתלבטות שלי נובעת מהעובדה, שברמה המהותית מאוד חשוב להסביר כמה שיותר מוקדם את הסוגיה, לכן השאלה – אני לא חבר בוועדה, אני אורח כאן – האם הוועדה יכולה להתארגן לעבודה מהירה מספיק. בסך הכול לא נראה לי שזה יצריך יותר מישיבה אחת או שתיים להשלמה של מהלך יותר מסודר של הכנה לקריאה ראשונה, כמו שצריך, בחוק שיש לו הרבה מאוד משמעויות.
גדעון סער
אני מודה שלא שמעתי את טיעוני היועצת המשפטית בעניין הזה. בישיבה הקודמת אמרתי, כאשר באנו ורצינו להרחיב את היריעה בצדק לנושאים שהם סוגיית המימון השוטף, למשל, וכל הנושאים שעלו, העליתי את האפשרות שחוק אחד ירוץ במסלול מהיר וייתן מענה, כי אופיר פינס אמר: אתם חורשים על גבי. אני מברך אותו על כך, אני משבח אותו על כך, כי בסך הכול הוא רוצה לנהל את הדברים בצורה הגונה, ולדעת איפה הוא חי. לכן, על פניו, זה נראה לי. אם היועצת המשפטית תבהיר או תחדד שוב מדוע יש לה התנגדות, יכול להיות שאני אוכל להשתכנע.
היו"ר יצחק לוי
נבקש מהיועצת המשפטית לחדד.
קרן ויינשל
היו שלוש נקודות. הנקודה המרכזית היא, שהצעת החוק של חבר הכנסת פינס והוראת השעה שנעביר הן כמעט זהות לחלוטין.
גדעון סער
באחת יש סכומים, בשנייה אין סכומים.
קרן ויינשל
בשתיהן יש סכומים. למעשה, הצעת החוק של חבר הכנסת פינס היתה הוראת השעה הקודמת בכמה התאמות מינוריות.
גדעון סער
מה הבעיה?
דלית דרור
הוא החיל על כל הקדנציה.
נורית ישראלי
הנפקא מינה זו הוראת המעבר.
קרן ויינשל
ההבדל הגדול הוא הוראת המעבר.
היו"ר יצחק לוי
זה חשוב מאוד.
קרן ויינשל
להעביר הצעה אחת בקריאה השנייה ובקריאה השלישית, והצעה אחת בראשונה, כאשר הן למעשה כמעט זהות?
גדעון סער
אנחנו רוצים לתת מענה לסוגיות. אני חושב שיש לנו- - -
קרן ויינשל
תן לי להשלים את שלושת הטיעונים ביחד.
גדעון סער
תתחילי מהחזקים.
קרן ויינשל
בעיני זה החזק.


יש סיבה להליך הזה של הקריאה הראשונה והקריאות השנייה ושלישית, והסיבה ללבן את הצעת החוק, לחשוב שוב, לחשוב שוב, לשמוע את הפידבק של המליאה. במסגרת ההליך הזה דברים מלובנים טוב יותר. ההליך הזה מביא לחוקים הטובים ביותר שאנחנו יכולים לתת כאן. כאן, במקרה הזה, אני לא רואה את הטעם להקפיץ את ההצעה לקריאה הראשונה. איזה תועלת יש כאן?
היו"ר יצחק לוי
תועלת המחויבות שלנו.
גדעון סער
אני אתן לך דוגמה שמתרחשת בימים האלה בכנסת. יש חוק האזרחות, באה הממשלה ועשתה הסדר חדש עם איזונים חדשים, פה היא הקלה, פה היא החמירה, והיא רצתה לשנות. עם זאת, התוקף של הצו פג, אז היא ביקשה הארכה לעוד חצי שנה, כדי שהכנסת בנחת תוכל לבחון את הצעת הממשלה המקיפה.


פה יש לך דבר שנקרא "צורך דחוף" או "עזרה ראשונה"- - -
קרן ויינשל
אני לא אומר משהו נגד הצורך הדחוף. מה הצורך הדחוף להעביר לקריאה הראשונה?
היו"ר יצחק לוי
כדי להניע את הדיון. הוועדה הזאת עוסקת באלף דברים.
קרן ויינשל
אני מכירה כמה הצעות חוק שנתקעו כאן אחרי הקריאה הראשונה, ואני מכירה כמה הצעות חוק שעברו מהר מאוד בקריאה הטרומית, הקריאה הראשונה, הקריאה השנייה והקריאה השלישית.
גדעון סער
אם זאת הצעה שלי, יש סיכוי לעתים שהיא לא תתקדם. למרות זאת, עיני לא צרה באלה שההצעות שלהם כן מתקדמות. חייבים להבין איפה אנחנו חיים. אנחנו חיים בעולם ריאלי, שקורים בו דברים, ולא יכול להיות שבאחת המפלגות הגדולות במדינת ישראל, והיא לא המפלגה שלי, כבר מתנהלת מערכת בחירות שאין עליה דין, למיטב הבנתי. הדבר הזה מאוד-מאוד לא בריא.
דלית דרור
יש הדין הקיים. מחליפים את כללי המשחק באמצע המשחק.
גדעון סער
תסבירי לי.
דלית דרור
יש דין קיים. יש חוק המפלגות. זה לא טוב להחליף את כללי המשחק באמצע המשחק.
גדעון סער
זה דבר הזוי. זה מה שאת אומרת, גברת דרור, ואני מעריך אותך, זה להגיד: בואו נעצום עיניים ונאפשר לבצע עבריינות מסיבית של החוק.
דלית דרור
אני לא תומכת בעמדה הזאת, אני חושבת שאנחנו כבר צריכים לחוקק חוק קבע.
נורית ישראלי
לכאורה הוצעה ברירה דיכוטומית. יש שתי אפשרויות: או לעשות חיקוק קבוע, שיתמודד עם הבעיות המהותיות, הקשות וכבדות המשקל, של התקופות, העמותות והתרומה מחוץ-לארץ, או לעשות הוראת שעה, בלוח-זמנים מאוד קצר, עם שינויים מזעריים לעומת הוראת השעה הקודמת. מה שהמחוקק יחוקק, אנחנו נשתדל לבצע כמיטב יכולתנו. אני בהחלט מבינה את הבחירה בחלופה של לתת פתרון עכשיו, ואת הדילמות הכבדות לדחות ולחוקק בבוא העת, בעומק הראוי, אבל במודל של הוראת שעה יש עקב אכילס. עקב אכילס כאן, לפי הבנתי – פה אני מאוד מתחברת לדברים של גברת דרור – זו שאלת המועדים, התקופות והוראת המעבר. במודל, שקיבלנו את הטיוטה שלו, שהוא התוצר של הישיבה ביום ראשון, אנחנו נכנסים לתסבוכת בלתי רגילה, בעייתיות עצומה בשאלת התחולה, עמימות, אי בהירות.
היו"ר יצחק לוי
נגיע לזה, גברתי.
נורית ישראלי
אני מבקשת, אם אפשר, ללכת על המודל של הוראת שעה, אבל להתמודד עם הרכיב של התקופות.
היו"ר יצחק לוי
מה שאת אומרת רק מחזק את דעתי, שאם אנחנו רוצים לפשט את נושא התחולה, כלומר, כך אני חושב, אבל נגיע לתחולה.
דב חנין
שאלה לסדר העבודה של הישיבה הזאת. אני צריך לצאת לוועדת הכלכלה, ויש לי כמה הסתייגויות על הנוסח לקריאה השנייה והקריאה השלישית.
היו"ר יצחק לוי
חבר הכנסת חנין, אנחנו עומדים לגבש את הנוסח, לאחר מכן תוכל לקבל את הנוסח ולהגיש הסתייגויות.
דורית ואג
זה אומר שצריך עוד ישיבה.
היו"ר יצחק לוי
נעשה עוד רבע שעה, או היום, או בתחילת השבוע הבא, אין לנו ברירה אחרת, אלא אם כן אתה יכול כבר להגיש לנו את ההסתייגויות, ואז אולי נוכל כבר היום לדון בהן.
שאול ברגרסמן
יש פה הזדמנות לקבוע את התחולה של החוק לפריימריז הנוכחים האלה. קצת מוזר שאנשי מבקר המדינה אומרים שלא נזרז את התהליכים.
היו"ר יצחק לוי
אדוני, לא הבנת. אנשי מבקר המדינה איתנו במהלך מההתחלה ועד הסוף. כשנגיע לסעיף התחולה, תראה מה היתה הערתם. בגלל רצונות שלנו לכלול גם כל מיני מהלכים שיכולים לקרות בחצי שנה, יצא סעיף מסורבל, ואנחנו נצטרך לפשט אותו. נגיע לזה.
שאול ברגרסמן
יש לי חשש שלא נוכל להגיע לטוב ביותר, צריך את הכי קרוב לטוב ביותר.
היו"ר יצחק לוי
רבותי, אנחנו נצביע על העברה לקריאה הראשונה בסיום הישיבה. הווה אומר, נראה אם גמרנו את הוראת השעה. אם לא גמרנו את הוראת השעה, אני לא אצביע, אלא אשאיר את זה לישיבה הבאה, כשהיושב-ראש הקבוע יהיה פה. אם נסיים היום את הוראת השעה, יהיה טעם להעמיד להצבעה גם את העברת ההצעה הזאת לקריאה הראשונה.
דוד רותם
אני מציע שנשריין זמן בתחילת הישיבה הבאה להצבעה, כי כולנו צריכים ללכת לוועדת הכנסת.
היו"ר יצחק לוי
עורכת הדין דלית דרור, בשלב מסוים, כאשר תהיי מוכנה ותרצי להציג לנו הצעה, נשמע אותה.
דלית דרור
זה פשוט. סעיפים מסוימים מתוך הוראת השעה נחוקק כהוראת קבע.
היו"ר יצחק לוי
אני לא יודע אם זו תהיה חקיקה טובה.
דלית דרור
זו תהיה ההצעה.
היו"ר יצחק לוי
אני רוצה להתחיל את הדיון המסודר על החוק. אני רוצה לומר לאנשי מפלגת העבודה מה עשינו עד עכשיו ועל מה עלינו עוד לדון, אני רוצה לדעת אם יש לכם הערות. היועצת המשפטית תסייע לי בכך.


יש חוק ויש הוראת שעה שפגה. הוראת השעה פגה בתחילה כנסת השבע-עשרה. עניינה של הוראת השעה, בעיקר העברת האחריות מהגופים הפנימיים של המפלגות לביקורת המדינה. בזמנו כולם בירכו על הצעד הזה וקיבלו את זה כהוראת שעה. הוראת השעה היתה לאפשר גם למבקר המדינה לבחון את החוק, תוך כדי הביקורת, ולבוא עם דוח ועם הערות. וכך נעשה. האמת היא, שהיינו אמורים, במשך הקדנציה הזאת, בחצי שנה הקרובה-בשנה הקרובה, לבחון את הדברים, יש הצעה של המשלה וכן הלאה.


הזירוז של הדיון הוא בגלל מפלגת העבודה. צריך להבין, שלו לא היו פריימריז במפלגת העבודה, היינו דנים בדרך אחרת, היינו יושבים עם הצעה אחת, דנים בצורה מסודרת יותר ומגיעים להוראה קבועה ולחוק קבוע, ולא היינו נזקקים להוראת שעה. חבר הכנסת פינס זירז אותנו לחוקק מיד הוראת שעה, כדי שגם לגבי הפריימריז של מפלגת העבודה יחולו לפחות ההוראה שדלית דרור אומרת שצריך לחוקק אותה כקבע כבר עכשיו, לפחות ההוראה שהביקורת נעשית על ידי מבקר המדינה, והוועדה הסכימה. תוך כדי הדיון יש סוגיות, שאמרנו שלא נדון בהן, כי אין זמן לדון ואין זמן להרחיב, כמו תרומות חוץ-לארץ, עמותות, וכל מיני סוגיות אחרות, או הגדרת מועמד, שחברים פה רצו לבוא לחזור ולדון בנושא וכן הלאה--
דלית דרור
מה שתהיה מחלוקת, לא תהיה הוראת קבע.
היו"ר יצחק לוי
--כלומר, סוגיות כבדות יותר, ויש שינויים שבכל אופן הכנסנו מהוראת השעה הקודמת. אני מבקש מקרן ויינשל שתאמר לנו רק מהם השינויים שהוכנסו מהוראת שעה א' להוראת שעה ב', בלי לדבר על התחולה, על התחולה נדבר בנפרד. בבקשה.
קרן ויינשל
בגדול, כל השינויים מסומנים במסמך שמונח בפניכם. כל השינויים שיש מהוראת השעה שחלה בכנסת הקודמת מסומנים. מאוד קל לראות מההצעות לשינויים, בלי סעיף התחולה, שעליו נדבר אחר כך. יש מעט מאוד שינויים. לעבור לפי הסדר?
היו"ר יצחק לוי
אני רוצה שאנשי מפלגת העבודה יהיו מודעים לכל השינויים, ואחר כך יאמרו את דעתם, אם הם רואים את המהלך כמהלך נכון, אם הם חושבים שהמהלך לא נכון. סך הכול, זה מאוד נוגע להם עכשיו.
קרן ויינשל
אני לא חושבת שהם יוכלו ללמוד הרבה מהשינויים. דבר ראשון, בעמ' ראשון, בהגדרת מועמד"- - -
דלית דרור
אדוני היושב-ראש, אם אנחנו עוברים לפי הסדר, האם ניתן להגיד לגבי כל סעיף, האם אני חושבת שאפשר לחוקק כהוראת קבע? אני אגיד רק לגבי מה שלא במחלוקת.
היו"ר יצחק לוי
אנחנו לא עוברים על כל סעיף, אנחנו מדברים רק על השינויים מהוראת השעה הקודמת.
שרית שפיגלשטיין
אולי נעבור גם וגם.
קרן ויינשל
עשינו את זה בישיבה הקודמת.
דלית דרור
אנחנו מוכנים עם השאלה מה הוראת קבע. יש לנו כבר הצעה.
היו"ר יצחק לוי
עוד מעט תקבלו את רשות הדיבור ותגידו. אני חושב שזאת חקיקה קצת מורכבת מדי לעשות חלק קבע, חלק הוראת שעה, ואחר כך עוד פעם לדון בהוראת הקבע באותו חוק, לדון שלוש פעמים. תכף נשמע.
קרן ויינשל
אני עוברת על השינויים. דבר ראשון, בהגדרת "מועמד" אמרנו שנחליט בישיבה הזאת. הגדרת "מועמד", כמובן, הורחבה לכל מי שמועמד גם על דרך התנהגות, ולא רק מי שהודיע ממש רשמית. השאלה היתה אם להוסיף כאן מועמד שהוא מועמד לראש רשות מקומית, או חבר מועצת רשות מקומית, כאשר בחוק היום זה קיים. בהוראת שעה, כמובן, זה לא היה קיים, כי זו היתה הוראת שעה אך ורק לכנסת. אני צריכה להבהיר, שעדיין יהיה כאן שינוי מהחוק היום. היום כתוב "ראש רשות מקומית או חבר מועצת רשות מקומית", אבל זה חל רק על בחירות שבהן היו כלל חברי המפלגה. כלומר, מלכתחילה התחולה היתה מאוד מצומצמת. זה קורה בעבודה, שהם בוחרים כך את המועמדים לראש רשות מקומית. אני לא מכירה מפלגה אחרת, אני לא יודעת.
היו"ר יצחק לוי
במפד"ל היו כמה סניפים שהחליטו לבחור את המועמדים.
קרן ויינשל
אז זה היה חל. עכשיו זה יחול על כל בחירות לראש רשות מקומית או לחבר מועצת רשות מקומית, גם אם זה לא כלל חברי המפלגה. אני חושבת שזה במקום, וצריך להוסיף את זה, אבל המשמעות של זה מאוד שולית.
שמואל גולן
המשמעות, שזה עובר אלינו, שמתחילה להתבצע ביקורת על פריימריז שנערכים ברשויות מקומיות.
קרן ויינשל
נכון, אבל בהוראת שעה זה שולי.
היו"ר יצחק לוי
אם זה קורה בחצי השנה הקרובה.
שמואל גולן
אתמול התפטר אחד.
קרן ויינשל
זה לא רלוונטי גם להתפטרות שלו.
שמואל גולן
אתמול התפטר ראש עיריית קרית-אונו, בתוך 60 יום יש בחירות.
קרן ויינשל
נכון, בתוך 60 יום. הוא לא יכול לגייס תרומות, וכן, הוא לא יכול להתמודד מטעם סיעה או מפלגה.


מי שרשאי להגיש מועמדות עכשיו למבשרת ולאור יהודה, במקרה של בחירות מיוחדות, רק מי שחמישית מחברי המועצה החליטו עליו או מי שיש לו 750 חתימות של תושבים, לא מישהו מטעם סיעה או מפלגה.
יורם אברהמי
אלה בחירות מיוחדות כרגע.
שמואל גולן
מספיק שיש שניים, שמתווכחים בפנים, בתוך המועצה. היו לנו דברים כאלה.
קרן ויינשל
אז אלה לא יהיו בחירות מקדימות של מפלגה, אז זה לא יהיה רלוונטי.
שמואל גולן
זה לראשות עירייה.
קרן ויינשל
אתה צריך שזה יהיה בתוך המפלגה.
יורם אברהמי
אסור שיהיה לזה פריימריז.
היו"ר יצחק לוי
ההצעה הזאת היא על פריימריז, לא על בחירות.
קרן ויינשל
כן הייתי רוצה להשאיר את זה, כי זה חשוב לעתיד, אבל בעתיד ודאי נצטרך לעשות על זה הרבה דיונים, זה בוודאי הרבה עומס על משרד מבקר המדינה. כאשר זה יהיה רלוונטי, יהיה המון עומס.

השינוי בעמ' 2. תקופת הבחירות המקדימות – השינויים שעשינו הם מינוריים, אבל אני רוצה להבהיר את המשמעות שלהם, כי המשמעות שלהם היא שונה. היום, לפי החוק, תקופת הבחירות המקדימות היא או תשעה חודשים או, אם פחות מתשעה חודשי, שבועיים מיום ההחלטה, שבועיים מיום ההחלטה- - -
היו"ר יצחק לוי
זה נוגע לתחולה?
קרן ויינשל
לא, זה נוגע לתקופת הבחירות. המשמעות של הסעיף הזה היא קודם כול, שתקופת הבחירות המקדימות יהיו, במקרה של מפלגת העבודה, כבר מאז שהוכרז עליהן. כלומר, הולכים הכי אחורה- - -
יורם אברהמי
ב-14 בדצמבר הוכרז.
קרן ויינשל
זה יהיה מה-14 בדצמבר, התקופה שבה כל האיסורים חלים.
היו"ר יצחק לוי
מה-14 בדצמבר או שבועיים מיום ה-14 בדצמבר?
קרן ויינשל
שבועיים מיום ה-14 בדצמבר.
יורם אברהמי
זה יוצא 28 בדצמבר.
קרן ויינשל
זה לגבי מפלגת העבודה. לגבי מפלגות אחרות, אם יתקיימו בהן בחירות מקדימות, התקופה תהיה מיום שאנחנו מקבלים את החוק הזה, כלומר, יותר מתשעה חודשים, מרחיבים לתשעה חודשים.
נורית ישראלי
זה הסעיף שלא קובע מגבלה, אלא קובע את התקופה. המגבלה נקבעת בסעיף 1.
קרן ויינשל
עוד נחזור לזה, כי זה יוצר המון בעיות.


בעמ' 3 לא עשיתי משהו שביקשו ממני לעשות. הסעיף מדבר על "שונה מועד בחירות מקדימות שלגביו נמסרה הודעה- - -תודיע על כך המפלגה לרשם ולמבקר המדינה בתוך שלושה ימים מהיום שבו נקבע המועד החדש". ביקשתם להבהיר, שאם קורה מה שקורה, במפלגת העבודה זה קרה, מבוטלות הבחירות, ואז נקבע מועד חדש. כשצריך להודיע על המועד החדש, רציתם להבהיר את זה, אבל זה כבר מובהר בנוסח, לא היה לי מה להבהיר. ניסיתי לראות מה אני צריכה להוסיף כאן, או שההנחיה לא היתה ברורה לי או שפשוט לא היה לי מה להוסיף.
היו"ר יצחק לוי
ההנחיה לא היתה ברורה.
נורית ישראלי
מה שלא ברור זה תחולת ההגבלות, ולא חובת ההודעה למבקר. הבעיה היא לא ההודעה. השאלה, איזה הגבלות יחולו על התקופה השנייה.
דלית דרור
זה קרה במפלגת העבודה.
היו"ר יצחק לוי
ההבהרה היתה לגבי השאלה, שאם באה מפלגה ומבקשת לדחות את הפריימריז, האם אנחנו רואים את ההגבלות מהתאריך הראשון או התאריך השני. דעת הוועדה, שאנחנו רואים את ההגבלות מהתאריך הראשון. כלומר, שאי אפשר להגיד, למשל, שמפלגה תכריז על פריימריז בדצמבר, ואנשים יאספו כספים ויעשו כל מיני דברים, והיא תודיע בדצמבר שיהיו בחירות, ואחר כך יבוא המרכז וידחה את זה בחמישה חודשים, יגידו: אנחנו מודיעים מחדש על תאריך, ואז יוצא שכל התקופה הזאת, שאנשים כבר נערכו ואספו, היא כבר לא בביקורת, ואנחנו רוצים שהיא תהיה בביקורת. זו ההבהרה. ההבהרה היא, שבמקרה ויש דחיית מועד או ביטול וקביעה מחדש, אנחנו מחילים את החוק מההודעה הראשונה.
נורית ישראלי
התקופה אינה מפסקת.
קרן ויינשל
אני אכתוב שתקופת הבחירות, לפי סעיף 28(ב ), חלה מהמועד הראשוני.
יורם אברהמי
מה לגבי סכום ההוצאה המותרת במצב כזה?
קרן ויינשל
ההמשך של הסעיף, לא יהיה בו כדי לשנות.
היו"ר יצחק לוי
ההוצאה המותרת להבנתי לא משתנה. גם אם אתה דוחה את התאריך, זה לא משנה.
דלית דרור
זה נחשב אותה מערכת בחירות.
יורם אברהמי
נתקלנו בבעיה בשנת 2005. היו אמורות להיות בחירות מוקדמות ב-28 במאי, ועקב טענות על זיוף, וכל מיני סיפורים שרצו אז, בוטל המועד ונקבע מועד חדש לנובמבר, הארכנו את התקופה. באו מועמדים ואמרו: הסתמכנו על ה-28 במאי בתכנון ההוצאה, פתאום אומרים לי נובמבר, איך אני חי ממאי עד נובמבר? לטענה הזאת יש בסיס.
היו"ר יצחק לוי
לטענה יש בסיס, מצד שני זה יכול להיות פתח עצום להוציא כסף כמעט ללא גבול. לכן עמדת הוועדה כרגע, לא לשנות את הסכום. כלומר, אם יש מועד ודחייה, או מועד וביטול וקביעה מחדש באותה קדנציה, אנחנו לא מדברים בין קדנציות, אני מניח שזה יהיה בהוראת הקבע. אנחנו לא מפרטים בהוראת השעה, אבל כך זה יהיה פחות או יותר. אנחנו מדברים על אותן בחירות באותה תקופה, לכן הסכומים לא משתנים. לא סביר שאם קבעתם עד מאי, ואחד כבר הוציא מליון וחצי, נגיד לו שמעכשיו הוא יוכל להוציא עוד פעם שני מיליוני שקלים. זה עוד פעם לאסוף, עוד פעם לקחת. בשום אופן לא.
יורם אברהמי
לא התכוונתי לזה. התכוונתי במגבלה מסוימת, היה והאריכו את המועד החדש ביותר מחודשיים או חודש, עדיין אותו מועמד צריך להוציא כסף.
היו"ר יצחק לוי
אנחנו לא סבורים כך.
דלית דרור
העמדה שלכם היתה, בין אם מאריכים בכמה חודשים ובין אם קובעים תאריך לעוד שנה וחצי, אותו דבר? זה עדיין נחשב אותה מערכת?
היו"ר יצחק לוי
בהוראת השעה לא התייחסנו לזה, ואנחנו לא מתכוננים להתייחס לזה, נתייחס לזה בחוק הקבע. כרגע אנחנו משאירים את זה כפי שזה. אם מפלגת העבודה, שקבעה במאי, פתאום תחליט, מסיבה זו או אחרת, לדחות לאוגוסט או לספטמבר, זה יהיה אותו דבר, אותם סכומים, אותה ביקורת, אותם כללים, זה לגבי הוראת השעה. השאלה היא שאלה טובה, מה שאת שואלת, כשהדחייה היא גדולה מאוד, לא דחייה לחודשים, אלא דחייה לשנה או לשנתיים, זו שאלה שנצטרך לדון בה.
קרן ויינשל
במקרה הזה הוראת השעה, לפי הוראת התחולה, תחול גם אם, למשל, מפלגת העבודה מחליטה לדחות את הבחירות שלה לעוד שנה וחצי. הוראת השעה הזאת, בגלל הסעיף שאני מוסיפה כאן, עדיין תחול עליה, גם אם היא תהיה בעוד שנה וחצי.
היו"ר יצחק לוי
נכון. זה הוראת שעה ללא העמקה, כי אנחנו רוצים לסיים את הוראת השעה. ייתכן שבהוראה הקבועה נקבע שיעורין של הפסקה, שיעורין של ביטולים, אבל לא עכשיו. אם מפלגת העבודה תדחה בשנה וחצי, יהיה לה כבר חוק קבוע, זה מה שמנחם בן-ששון הבטיח.
נורית ישראלי
אנחנו מבקשים, גם בדחייה וגם בביטול וקביעה מחדש, שלא יהיו חידושים בין שתי הטרמינולוגיות.
שמואל גולן
היה לנו ויכוח על ביטול. אחד המועמדים הביא תעודת ביטול ולא תעודת דחייה.
קרן ויינשל
זה מה שניסיתי להבהיר בנוסח ולא הצלחתי, לא היה לי איך להבהיר את זה.
אברהם סולומון
ברגע שניתקו את הסכומים מהתקופה, שהתקופה היה הדבר הכי מפריע, כבר הוצאנו הנחיות למתמודדים. זה יוצא מיליון שקל לתקופת בחירות. מה שלא הוזכר כאן, מה קורה במקרה של סיבוב שני, אותם 25% הנוספים.
היו"ר יצחק לוי
נדבר על סיבוב שני. קרן ויינשל, תזרמי עם החוק ונגיע לסיבוב שני.
קרן ויינשל
לעניין ההערה שלכם, זה מה שלא הצלחתי למצוא ניסוח.
היו"ר יצחק לוי
ביטול וקביעה מחדש.
קרן ויינשל
האם לכתוב "שונה מועד בחירות מקדימות" או "בוטל ונקבע מועד מחדש"?
היו"ר יצחק לוי
לא. שונה, הן בדרך של דחייה והן בדרך של ביטול וקביעה מחדש.
נורית ישראלי
או בכל דרך אחרת.
שאול ברגרסמן
בדרך הזאת יטפלו בתחולה, דחייה לשנה, שנתיים ולשלוש שנים- - -
היו"ר יצחק לוי
אדוני, נדון בזה בהוראה הקבועה. אנחנו יודעים במודע שאנחנו משאירים כאן דברים שעדיין לא בוררו עד הסוף. אנחנו אומרים את זה פעם אחת בעשר דקות, כדי שנזכור את זה.
קרן ויינשל
השינוי הבא הוא בעמ' 5. במקרה הזה, השינוי נדרש בגלל התחולה של הוראת השעה הקודמת.
היו"ר יצחק לוי
בעמ' 4 יש לך את הסכומים.
קרן ויינשל
בעמ' 4 הוספנו "לרבות עקב פרישתו". הוספנו שבמקרה שיש מועמד גם לתפקיד של יושב-ראש מפלגה, וגם לתפקיד של חבר כנסת, הספירה של הסכומים, גם אם הוא פרש מהמועמדות שלו, תהיה לא רלוונטית.
שאול ברגרסמן
מה זה משנה?
היו"ר יצחק לוי
כתוב כאן שזה לא משנה. הביקורת תחול עליו גם אם פרש. מועמד לא יכול להגיד שהוא פורש, ולהינצל מביקורת המבקר.
קרן ויינשל
עמ' 5, סעיף 28ט – זה מקרה שמפלגה קובעת לעצמה סכומים נמוכים יותר מהסכומים שקבע החוק, ואז כתבתי ש"מפלגה רשאית, עד שבוע לאחר פרסומו של חוק זה". לפני כן זה היה "שבוע לאחר פרסומה של הוראת השעה הקודמת". אנחנו צריכים לשקול אם יש החלטה על בחירות מקדימות, שהיא חודשיים אחרי פרסום החוק, ולפי התחולה זה חל, צריך גם להוסיף "או עד שבוע לאחר החלטה על בחירות מקדימות". האם אתה מסכים להוספה?
היו"ר יצחק לוי
כן.
נורית ישראלי
אין לנו בעיה.
קרן ויינשל
עמ' 7. הוספנו סעיף שאומר, שגם מועמד שמימן לעצמו את הבחירות המקדימות צריך למסור תצהיר שהוא לא קיבל תרומות.
אברהם סולומון
בעמ' 7. מתוך הניסיון, סעיף 28כא, שמדבר על ארבעה שבועות ועל שישה שבועות, הזמן לא מספיק. אני לא יודע מה קבעו אנשי מבקר המדינה, אבל זה עניין של מכתבים ועוד מכתבים והתראות עד שמגישים את הדוח. יש להשאיר את זה לפחות כמו בחוק המקורי, עשרה שבועות ולא שישה שבועות.
היו"ר יצחק לוי
דנו בזה, והחלטנו לקצר את המועדים.
אברהם סולומון
זה לא טוב, ואני מדבר מניסיון.
היו"ר יצחק לוי
זה חוסך הרבה מאוד כאב ראש למבקר המדינה כאשר אתה מקצר את המועדים, וזה מזרז את המועדים. בארבעה שבועות אפשר לכתוב דוח. מה הבעיה?
אברהם סולומון
שמחתי לראות שמבקר המדינה נתקל באותן הבעיות שנתקלתי בהן.
היו"ר יצחק לוי
אדוני, תסביר לי למה חודש זה לא מספיק לכתיבת דוח?
אברהם סולומון
זאת שאלה, העובדה היא שהם לא הגישו.
היו"ר יצחק לוי
המועמדים יתכבדו ויכתבו את הדוח בזמן.
שאול ברגרסמן
זה לא תלוי בהם, זה תלוי ברואה החשבון שלהם.
היו"ר יצחק לוי
הם ילחצו את רואה החשבון שלהם. אם רואה החשבון יודע שיש תאריך בחוק, הוא עומד בו.
שאול ברגרסמן
כשהוא צריך להגיש דוח למס הכנסה הוא עומד בזה? הוא לא עומד בזה.
היו"ר יצחק לוי
שיחליף רואה חשבון.
נורית ישראלי
בסעיף 28כ(א) יש חובת מסירה בתוך שבעה ימים, בסעיף קטן (ד) יש חובת מסירה בתוך עשרה ימים, אני מציעה לעשות האחדה ששניהם יהיו בתוך שבעה ימים, שלא יהיה שינוי בשלושת הימים האלה. זה היה שבעה ימים, ואני לא רואה סיבה לשנות.
קרן ויינשל
אני כותבת גם בסעיף קטן (ד) שבעה ימים.

בעמ' 8 זה הדוח של מבקר המדינה, שאפשרנו לו "מטעמים מיוחדים שירשום בדוח לדחות את מסירת הדוח בארבעה שבועות".


בעמ' 10, שם יש לי טעות בנוסח. זה המקרה שדיברנו עליו, שאם מועמד איחר במסירת הדוח, או לא הגיש אותו, ששם אני צריכה לתקן אחרי "או איחר בהגשתו" להוסיף "או לא מסר אותו", אז הוא יעביר לאוצר המדינה, בתוך 30 ימים, 15% מסך הוצאות הבחירות שהיה רשאי להוציא, ומבקר המדינה יכול להחליט על סכום נמוך יותר. יש כאן ההסתייגות שלך.
יורם אברהמי
בישיבה שעברה עלתה הבעייתיות בגבייה ובאכיפה של הנושא הזה. בעצם מוטל פה קנס על ידי מבקר המדינה, וכוללים אותו בגדר פקודת המסים (גבייה), סעיפים 4 ו-5, אז יש כלי אפקטיבי לבוא ולגבות אותו כסף, כמו שחוב חניה נגבה היום לפי פקודת המסים (גבייה) וכמו שחובות אחרים נגבים לפי פקודת המסים (גבייה), וזה כלי מאוד יעיל לגביית חובות. אפשר לתת את הסמכות למבקר לפעול לפי פקודת המסים (גבייה) בהקשר לקנס הזה.
דלית דרור
המבקר יהיה רשות מבצעת?
נורית ישראלי
לא, אבל יש הסדר של גבייה, כמו שהיה פעם.
היו"ר יצחק לוי
השאלה איך אנחנו גובים את ה-15% האלה, אם ההצעה מתקבלת ולא ההצעה שלי? בהצעה שלי אפשר לגבות דרך הכנסת, דרך כספי המפלגות, יש לנו מנגנון פשוט. היום עושים את זה.
יורם אברהמי
יש עם זה בעייתיות, אפשר להביא הרבה דוגמאות. למשל, המשנה לראש הממשלה, שמעון פרס, התמודד במפלגת העבודה, ואחרי זה עבר לקדימה. היה ומפלגת העבודה תשלם עבורו את הקנס, לו לא יהיה שום תמריץ להגיד שהוא מוכן לשלם, הוא יודע שמפלגת העבודה שילמה את זה עבורו.
נורית ישראלי
לכן מלכתחילה דיברנו על ערבות אישית של כל מועמד ומועמד, זאת היתה הצעתנו.
היו"ר יצחק לוי
גם זה ערבות אישית, זה לא משנה אם זה 15% או זה 50,000 שקלים. אני שואל: איך גובים את זה?
נעמה שחל
יש חשבון שנפתח ברשם המפלגות, שהוא ממוקד לנושא הזה. הם מוציאים הודעת חיוב עם שובר של בנק הדואר, והמועמד צריך לגשת ולשלם.
היו"ר יצחק לוי
מה קורה אם הוא לא משלם?
שרית שפיגלשטיין
יש המרכז לגביית קנסות.
קרן ויינשל
סעיף קטן (ד) מאפשר לגבות את הסכום הזה. סעיף קטן (ד) אומר "על סכום שיש להעבירו לאוצר המדינה" – כל הסכומים האלה מעבירים לאוצר המדינה – "תחול פקודת המסים (גבייה)".
נורית ישראלי
הניסוח בסעיף קטן (3), כי מועמד לא מסר דוח כאמור בסעיף 28כא(א) או איחר בהגשתו?
קרן ויינשל
אמרתי שאני מתקנת, נכתוב גם "או לא מסר", אמרתי שאני מתקנת את זה.
נורית ישראלי
קודם יהיה איחר ואחר כך לא מסר? אין בעיה.
קרן ויינשל
יהיה את שניהם, אבל לא אחד מהם פעמיים.


בעמ' 13 מחקנו מהוראת המעבר סעיף אחד שהיה לא רלוונטי.
היו"ר יצחק לוי
רבותי, סיימנו חוץ מהתחולה.
דלית דרור
אולי סעיף התחולה ישכנע אותך שלא כדאי שהכול יהיה הוראת שעה, כי התסבוכת גדולה בתחולה.
היו"ר יצחק לוי
התסבוכת גדולה במה שאת מציעה.
דלית דרור
כבר היו דברים מעולם.
היו"ר יצחק לוי
אם נעשה את זה, לא נחזור לדון בחוק.
דלית דרור
אני לא בטוחה, יש המון במה לדון, יש המון דברים לא סגורים.
היו"ר יצחק לוי
נכון, אבל יגידו שזה המבקר, שהעיקר כבר קיים. אני אומר לך, אני מכיר את הלחץ פה בוועדה. אם את אומרת שהדבר הזה נקבע כהוראת קבע, זה מוריד בעשרות אחוזים את המוטיבציה לחזור ולדון. יגידו: בסדר, נשאיר את זה כך.
דלית דרור
יש הצעה תלויה ועומדת של חבר הכנסת אופיר פינס.
היו"ר יצחק לוי
יגידו שנדון בה בעוד חודשיים וכן הלאה.
דלית דרור
ניסיתי להיענות לאתגר ולהצביע איזה סעיפים, והם יכולים לעמוד בפני עצמם.
היו"ר יצחק לוי
את מציעה דרך מסובכת מאוד של חקיקה – הוראת קבע, הוראת שעה, ואחר כך עוד פעם דיון על הוראת הקבע.
דלית דרור
כנסחים, עשינו את זה.
יורם אברהמי
לפני עניין התחולה. האם מועמד שפרש מהמרוץ, ואני אחדד את הנקודה, פרש יומיים או שבוע לפני הבחירות, מחויב בהגשת דוח כדת וכדין?
נורית ישראלי
כן, גם לפי הסעיף הקיים.
היו"ר יצחק לוי
גם אם הוא פרש חודש לפני. אמרנו "או פרש". אם הוא הגיש מועמדות ופרש, הוא צריך למסור דוח.
קרן ויינשל
הוראת התחולה היא בסעיף 1, היא מאוד קשורה להוראה שכבר קראנו בסעיף 28ב. ההחלטה של הוועדה בישיבה הקודמת היתה, שהחוק יחול על כל מערכת בחירות- - -
היו"ר יצחק לוי
האם זה מה שכתוב פה?
קרן ויינשל
אני אקרא מה שכתוב פה, כדי להבהיר חלק מהבעייתיות בהצעה הזאת.

הוראת שעה

1. "חוק המפלגות, התשנ"ב-1992- - -יחול, לעניין ההוראות שבו שעניינו בחירות מקדימות, על בחירות מקדימות שתקופת הבחירות שלהן היא, בחלקה, בתוך שישה חודשים מיום פרסומה של הוראת שעה זו, והכול בשינויים המפורטים בהוראת שעה זו; בסעיף זה בלבד, 'תקופת הבחירות' – התקופה כאמור בסעיף 28ב לחוק העיקרי כנוסחו ערב תחילתה של הוראת שעה זו."
היו"ר יצחק לוי
עשית עבודה יפה, הכול ברור.
קרן ויינשל
ישבתי על זה המון זמן, ואחר כך בעצמי לא הבנתי.
היו"ר יצחק לוי
אני אסביר לך מה שכתבת. כתוב כאן, שהוראת השעה הזאת, בכפוף להוראת של סעיף 28ב, תחול על כל מערכת בחירות שהיא, או כולה או חלקה, בתוך חצי השנה. זה כל כך ברור.
דלית דרור
מתי מתחילה מערכת בחירות?
היו"ר יצחק לוי
בחצי השנה הזאת.
דלית דרור
מתי מתחילה מערכת בחירות של מפלגה?
היו"ר יצחק לוי
כתוב כאן, ברגע שהכריזו, שהודיעו למבקר.
דלית דרור
איפה זה כתוב?
קרן ויינשל
הפניתי לסעיף 28ב, זה תשעה חודשים לפני הבחירות או כשהתקבלה ההחלטה פלוס שבועיים.
היו"ר יצחק לוי
יש לנו הגדרה מתי זה התחיל. אם אין לנו הגדרה מתי זה התחיל, אין חוק.
יורם אברהמי
לדעתי, אין רבותא לעניין השבועיים. מיום ההחלטה את נכנסת להגדרת מערכת בחירות.
קרן ויינשל
הפניתי לתקופה, כאמור בסעיף 28ב בחוק העיקרי, כנוסחו ערב תחילתה של הוראת השעה, כדי שלא תהיה בעיה. אם הייתי מפנה לסעיף 28ב עכשיו, ההוראה היתה רקורסיבית, כי ההוראה בסעיף 28ב אומרת, שזה מתחיל ביום קבלתו של החוק. כדי לא להיכנס לרקורסיה הזאת הפניתי לסעיף 28ב, לפני תחילת החוק, שזה תשעה חודשים או שבועיים מיום קבלת ההחלטה.
דלית דרור
מפלגה יכולה לבחור לעצמה את הדין, האם היא יכולה להחליט על מועד בחירות כדי להחיל את הוראת השעה או לא להחיל את הוראת השעה?
היו"ר יצחק לוי
עד אז תהיה הוראה קבועה. בהוראה קבועה אני אתייחס להוראות מעבר. כמו שאנחנו עושים בכל חוק שיש הוראת שעה והוראה קבועה. אנחנו לא נרצה שחודש לפני, או חודשיים לפני תום החצי שנה, תבוא מפלגה ותכריז על פריימריז ותגיד, שמכיוון שרוב התקופה הוא מחוץ לחוק, היא לא חייבת. נניח שהוראה קבועה תהיה שלושה-ארבעה חודשים אחרי. אנחנו רוצים לסגור את כל המפלגות מההתחלה ועד הסוף, גם אם חלק מהבחירות חל בזמן הוראת השעה, זאת הכוונה. נכון החלטנו, ואת זה ניסחת.
קרן ויינשל
אם הייתי מפלגה, הייתי בוחרת שהבחירות שלי יהיו בעוד שנה, שלושה חודשים ושבוע מהיום. למה? כי אז זה לא יחול.
היו"ר יצחק לוי
עד אז זאת כבר תהיה הוראת קבע, אם לא – לא עשינו כלום. אם שנה ועוד שלושה חודשים ועוד שבוע אין הוראת קבע, היושב-ראש נכשל, כי הוא הבטיח שתהיה. אני סומך עליו, הוא הבטיח שזה יהיה.
דלית דרור
יש לו עוד שניים-שלושה דברים לחוקק.
היו"ר יצחק לוי
זה מה שאני אומר, לכן צריך להעביר לקריאה הראשונה. המימון של הסיבוב השני, האם מופיע בהוראת השעה?
קרן ויינשל
זה מופיע, ואנחנו לא משנים.
היו"ר יצחק לוי
אברהם סולומון, אתה אחר כך תברר עם קרן ויינשל, ותהיה בטוח שהסעיף הזה נשאר. קרן ויינשל אומרת שהסעיף הזה נשאר.
קרן ויינשל
יהיה הפרש של חודש בין מערכת בחירות של מפלגת X למפלגת Y, על מפלגת X יחול דין אחד ועל מפלגת Y יחול דין אחר. איך מבקר המדינה יוכל לפעול?
היו"ר יצחק לוי
מבקר המדינה מאוד רוצה שנתקן מה שהוא רוצה שנתקן, ומבקר המדינה מבין שבהוראת שעה יש שתי אפשרויות, או שזה יבוקר על ידי מבקר המדינה בצורה לא מושלמת או שלא יהיה בכלל. מבקר המדינה מבין שנעשה עבודה יותר מושלמת, לכן מבקר המדינה מבין שיש מפלגה שביקרו כך ומפלגה אחרת. מכאן ואילך, מההוראה הקבועה ואילך, זה יהיה בצורה אחרת. כולם מבינים את זה. יש לי הרבה דוגמאות, גם בחוק וגם במדינה, שאחד נידון כך ואחד נידון כך. עכשיו פרס רוצה להיבחר אחרת ממה שנבחרו אחרים.
קרן ויינשל
אני לא מבינה למה לא לעשות את האופציה השנייה?
היו"ר יצחק לוי
כי הוועדה החליטה. גם לאופציה השנייה יש היגיון וגם לאופציה הזאת יש היגיון, זה לא שהדברים לא הגיוניים. היה פה דיון, והוועדה החליטה, היו פה עוד חברי כנסת.
נורית ישראלי
הדבר שמאוד מטריד אותנו זה הבהירות, הוודאיות והמורכבות, שקשה לבאר אותה וקשה להסתמך עליה. אם הייתי עורך דין שבא אליו מועמד, לא הייתי יודעת להגיד לו מה הדין.
היו"ר יצחק לוי
האם את מדברת על התחולה?
נורית ישראלי
כן.
היו"ר יצחק לוי
זה כתוב מאוד בהיר.
נורית ישראלי
זה כתוב בהיר, אבל כל העניין של התקופות בעייתי, וכמעט כל פריימריז תהיה תקופה שחלקה לא בגדר החוק.
היו"ר יצחק לוי
רק בחצי שנה הזאת.


רבותי, לפני שאני קובע את דרך המשך הדיון אני רוצה לשמוע מאנשי מפלגת העבודה, האם הצעת החוק הזאת היא על דעתכם? האם אפשר להתקדם? האם יש לכם הערות אחרי ששמעתם את כל השינויים? סרקנו את הצעת החוק, הראינו את כל השינויים שעשינו מהוראת השעה הקודמת, ועכשיו אנחנו שואלים, האם אתם איתנו במהלך.
אופיר פינס-פז
קודם כול, בהמשך לישיבה הקודמת, התקשרתי לכל המועמדים. דיברתי עם אהוד ברק, עמי אילון, עמיר פרץ ודני יתום. עדכנתי אותם בכל מה שקרה, עד איפה הוועדה הגיעה, וגם עדכנתי אותם לגבי המשכיות הדיון, וביקשתי מהם לבוא או לשלוח את נציגיהם. הם בחרו, אני מבין, שלא לעשות כן.
מיכל פרנקו
למה? יש פה נציגים. אני נציגה של חבר הכנסת יתום.
איל ורדי
אני נציג של חבר הכנסת עמי אילון.
אופיר פינס-פז
אני שמח שבאתם. לא השתתפתי, ואני גם לא אשתתף בהצבעות. אני רוצה להפריד את הצעת החוק שיזמתי בעניין מהצעת החוק הממשלתית, כי אני חושב שזה יותר נכון. כל היוזמה שלי בעניין הזה היתה, כדי שמבקר המדינה יהיה בעמדה של פיקוח על הבחירות, שבעיני זה דבר מכריע, מהותי, וחשוב מאין כמוהו.


הנוסחה הכספית, חשבתי שהיא מובנת מאליה, הנוסחה של המשך הוראת השעה, אבל אין לי בעיה לשנות את זה, אין לי בעיה שהנוסחה תהיה הנוסחה של חוק המפלגות הישן. אני גם חושב, שאתם צריכים לחשוב על נוסחה שאומרת, למשל, חמש פעמים הסכום המרבי, זה יכול להיות גם ארבע פעמים, אבל תחליטו מה שאתם רוצים.
היו"ר יצחק לוי
לא נשנה את זה עכשיו, אנחנו באמצע מהלך של בחירות.
אופיר פינס-פז
אני אדיש למספר הכולל שייקבע בסופו של דבר של סך התרומות. כל החלטה שתתקבל, מבחינתי היא בסדר. בסך הכול אנחנו הרבה זמן לפני הבחירות, יש עוד הרבה זמן לגייס את הכספים. זאת אומרת, כל מה שתחליט הוועדה לגבי היקף התרומות וסך התרומה המרבית וכל מה שקשור לזה – מקובל עלי. אני לא יודע מה עמדת יתר המועמדים, אבל אני אדיש לעניין הזה. כל החלטה שתתקבל – מקובל. אני לא אדיש לכך שיהיה פיקוח יסודי של מבקר המדינה. אני רוצה להסתפק בעניין הזה, מבחינתי. יש לי פה נציג, יש פה נציגים של דני יתום ועמי אילון, ונציגי המפלגה נמצאים פה, ואני רוצה להסתפק בדבר הזה.
היו"ר יצחק לוי
אנשי מפלגת העבודה או נציגי המועמדים, האם למישהו יש הערות לפני שנמשיך בדיון?
יורם אברהמי
בטרם תישמע עמדת המפלגה, הייתי מעדיף לשמוע אם לנציגי המועמדים יש הערות בקשר לדיון פה.
מיכל פרנקו
השאלה שלי רק לגבי עניין התחולה. האם 28 בדצמבר הוא המועד הקובע לתקופת בחירות?
קרן ויינשל
כן. 14 יום מיום ההכרזה.
יורם אברהמי
הניסיון שהיה לנו בשנת 2005 עם הוראת השעה הקודמת היה ניסיון מוצלח, אני אומר את זה על דעת המפלגה. ההכפפה של הבחירות המקדימות לסמכות המבקר היתה נכונה וראויה, ואני מניח שגם מבחינת הפיקוח היה פיקוח שונה בתכלית מהמצב שבו המפלגה פיקחה על הבחירות. לכן אנחנו מברכים על הוראת השעה הזאת, גם אם יש איזה בעייתיות בזה שאנחנו מחילים חוק רטרואקטיבי.
היו"ר יצחק לוי
במידה מסוימת, לתקופה מסוימת.
יורם אברהמי
משום שלטעמי לפחות, מכיוון שהחוק, במספר מובנים, מאוד מרכזי בו סכום ההוצאה המותרת, סכום התרומה המותרת, מקל עם המועמדים, אני לא רואה בעייתיות בהתנהלות טרם קבלת החוק. לכן אנחנו מברכים על החוק הזה, והוראת השעה מבחינתנו סגורה.
היו"ר יצחק לוי
אנחנו יכולים לעבור להצבעות. האם את רוצה להוסיף משהו?
דלית דרור
אם אני מדברת אל העצים ואל האבנים, חבל על האנרגיה. סדר-היום של ועדת החוקה הוא מאוד עמוס, תאמר לך מנהל הוועדה, יש חוקה, יש שינויים משטריים, יש הוועדה הפרלמנטרית להאזנות סדר, יש מיליון חקיקות ממשלתיות ופרטיות. הנושא של כל הקדנציה של הגדרת מועמד הוא נושא סבוך ומורכב – האם להסתפק בחובת שקיפות, ואיך לקבוע את הגג של הסכומים, איך לייחס מה שייך לפעילות פוליטית ומה לצורך מדיניות עניינית, הוא פיצול מאוד מורכב ובעייתי. אנחנו בהחלטה הזאת תולים גם את אותם דברים שברורים מאליהם ומבטיחים טוהר המידות, ואינם שנויים במחלוקת, אנחנו כורכים אותם בעתיד עם אותן בעיות מסובכות. יכול להיות שבעתיד, אחרי דיונים ממושכים, שידרשו הרבה זמן, עוד פעם נפצל, וחלק נחוקק וחלק לא.
היו"ר יצחק לוי
אני רוצה לקצר לך את הדרך. אני משאיר את הדלת פתוחה בעניין הזה. אנחנו קובעים הוראת שעה, ואנחנו נצביע על העברה לקריאה ראשונה. אני מבקש שיירשם בפרוטוקול שאני מבקש מיושב-ראש הוועדה הקבוע, אם יראה לנכון, להביא את ההצעה שלך להצבעה כהצעת חוק שנעלה.


היו החלטות של הוועדה, היו שישה-שבעה חברי כנסת, אני פה לבד. אני לא חושב כמוך, והייתי יכול להוריד את זה בהצבעה, אבל לא נכון לעשות זאת, לכן אני משאיר את הדלת פתוחה, אנחנו לא סוגרים את הדלת בפני ההצעה שלך. זה לא סותר את המהלך שאנחנו הולכים לעשות עכשיו.
דלית דרור
זה אולי לא סותר את הקריאה הראשונה על ההצעה הפרטית, אבל זה כן סותר שעכשיו מצביעים- - -
היו"ר יצחק לוי
זה לא סותר, מכיוון שההצעה שלך אינה כוללת את כל ההוראות של הוראת השעה.
דלית דרור
ההצעה שלי היא הצעות חוק המפלגות, כאשר היא אומרת בסעיף תחולה, שסעיפים מסוימים יחולו כהוראת שעה, וזה אומר שכל השאר יחולו כהוראת קבע.
היו"ר יצחק לוי
מתי יושב-ראש הוועדה חוזר?
דורית ואג
ביום שישי.
היו"ר יצחק לוי
אם ביום שישי תדברי עם יושב-ראש הוועדה, והוא יראה לנכון ללכת בדרך שאת אומרת, הוא יביא את זה לוועדה.
קרן ויינשל
בתור רביזיה?
היו"ר יצחק לוי
בתור רביזיה. אני לא יכול עכשיו לקבל החלטות.
קרן ויינשל
אני לא מניחה את החוק עד אז.
היו"ר יצחק לוי
נראה לי, דלית דרור, שהדרך שאת מציעה היא מורכבת, ונועלת את הדרך בפני הדיון על שינויים. יכול להיות שזו תעודת ביטוח שמבקר המדינה ימשיך לפקח על כל זה, אבל זה נועל את הדלת, כי לא ידונו בזה, יש דברים יותר דחופים. יגידו: גמרנו, יש לנו החלק הזה, ונגמר העניין, ולא נמשיך לדון. זאת דעתי. אני חושב שזה לא נכון. אני גם לא רוצה לעכב. אם זה עיכוב עד שבוע הבא, זה בעייתי, כי למפלגת העבודה צריך לחוקק כמה שיותר מהר. כל העניין זה, לא לדחות. אנחנו קצת מסובכים בעניין הזה.
דלית דרור
אני לא מבקשת לדחות.
מיכל פרנקו
יש לי קושי עם סעיף 28ח(ב) לגבי ההחלה הרטרואקטיבית של הסעיף הזה לפחות. אנחנו מתייחסים להוראת השעה כתחולה לגבי הבחירות האלה, הבחירות של מפלגת העבודה. רוב התרומות שניתן לגייס, לפי הסעיף הזה, זה פי חמישה. עד עכשיו גייסנו לפי פי ארבעה, לפי החוק הקיים, לפי הוראת השעה הקיימת.
קרן ויינשל
לא נכון, עד עכשיו הייתם רשאים לגייס 1.8 מיליוני שקלים, ומגדילים לכם, לא מקטינים.
יורם אבהרמי
רק 1.2 מיליוני שקלים, כי התקופה קצרה יותר.
מיכל פרנקו
אני חוששת מחוסר שוויוניות לגבי מועמדים שגייסו עד כה לפי פי ארבעה, כי זה הנוסח הקיים, לעומת מועמדים אחרים.
דלית דרור
הם לא היו יכולים לדעת שהסכומים יעלו.
היו"ר יצחק לוי
הטענה ההפוכה היתה הפוכה, אבל לפי הטענה הזאת הוא יכול לגייס עכשיו עוד.
מיכל פרנקו
לא בצורה רטרואקטיבית.
היו"ר יצחק לוי
זה לא משנה, שיגייס מהיום.
מיכל פרנקו
זה בסדר שמגדילים את גובה הסכום לפי חמישה, אני רק אומרת שגובה התרומות שניתן לגייס צריך להיות מרגע ההצבעה על הוראת השעה ולא מרגע שמתחילה תקופת הפיקוח, צריך להגדיר שתי תקופות שונות.
היו"ר יצחק לוי
אין אפשרות להגדיר. אנחנו רואים את העניין כמקשה אחת. אם את רוצה להתנגד לסכומים, אפשר לחזור לסכומים הקודמים. חשבנו שנכון היה לאמץ את הסכומים האלה, ודנו בזה. לפצל את התקופה ולהגיד שעד תאריך מסוים הסכום הזה חל ומתאריך מסוים סכום אחר חל, עלינו זה לא מקובל.
איל ורדי
גובה התרומה המותרת מתורם יחיד לא השתנה.
היו"ר יצחק לוי
הוא עלה ל-10,000 שקלים.
קרן ויינשל
כפול ארבעה.
מיכל פרנקו
אם יש חבר כנסת מסוים שהוא מועמד במפלגת העבודה, שגייס סכום בהתאם לגובה שרשום בהוראת השעה, זה יוצר חוסר שוויוניות כלפי מועמדים אחרים.
נורית ישראלי
הם לא מנועים לגייס, גם הם.
יורם אברהמי
הוא גייס למישהו 36,000, הוא יכול לגייס ממנו 40,000, הוא יכול לחזור אליו ולהגיד: תן לי עוד 4,000 שקלים, זה נורא פשוט.
היו"ר יצחק לוי
אנחנו לא יודעים לפי מה פעל כל מועמד, האם הוא פעל לפי החוק הקיים, האם הוא פעל בהנחה שתהיה הוראת השעה. אנחנו לא יודעים, אנחנו גם לא שואלים, זה גם לא ענייננו. אנחנו מניחים שהמצב החוקי הוא שוויוני לכולם, כי הוא משתנה באותו יום, הוא משתנה רטרואקטיבית לכולם. כל אחד איך שהוא נהג – הוא נהג. אם את אומרת שאין מקום בכלל, או מבקשת להוריד את הסכומים – בסדר, נדון בזה, אבל זה לא מה שאת אומרת, את אומרת שנפצל. הפיצול לא נראה לי נכון.
אברהם סולומון
סעיף 28י לחוק המקורי מדבר על הוצאות לפני הבחירות שנעשו למטרת הליך הבחירות, באותה מידה לא שוות התרומות שלפני מערכת הבחירות- - -
יורם אברהמי
יש חוסר קורלציה.
נורית ישראלי
הם אמרו שב-14 לחודש היתה הכרזה, ודיברו על 28 בחודש. לפי מיטב זכרוני, לפי חוק הפרשנות, היום הראשון לא יבוא במניין, ולכן זה 29 בחודש, שלא תהיה אי הבנה אחר כך.
היו"ר יצחק לוי
ובכן, אנחנו כרגע מצביעים. ההצבעה הראשונה תהיה על ההסתייגויות של דב חנין ושלי.
קרן ויינשל
ההסתייגות של חבר הכנסת דב חנין היא לסעיף 28ח, חבר הכנסת חנין מציע להוריד את הסכומים כך, שאם מספר בעלי זכות הבחירה הם עד 500 – הסכום המותר יהיה 20,000, אם זה בין 501 ל-5,000 – הסכום יהיה 70,000 במקום 275,000, ואם מעל 5,001 בעלי זכות בחירה – הסכום יהיה 100,000. זאת הסתייגות אחת.
היו"ר יצחק לוי
ההסתייגות נדחית.
קרן ויינשל
ההסתייגות השנייה שלו היא לסעיף קטן(ב), אומרת, שבמקרה והבחירות יהיו לראש ממשלה או לראש מפלגה – הסכום יהיה פי שלושה ולא פי חמישה.
היו"ר יצחק לוי
ההצעות נדחות, והן הופכות להיות הסתייגויות.


אני מוותר על ההסתייגות שלי. שכנעו אותי עם פרס שעבר לקדימה. אם חבר עובר ממפלגה למפלגה, אז נתבע את מפלגת האם שהוא כבר לא חבר בה?


אני בעד הגרסה של השארת ראש רשות מקומית כמו שהיתה קודם.


אנחנו מצביעים. גברת דרור, אני קצת חוזר בי מעניין הדלת הפתוחה, אני רואה שזה ייקח הרבה זמן, אלא אם כן את תופסת אותו בחוץ-לארץ והוא קובע ישיבה ליום חמישי בבוקר. אני מוכן לנהל ישיבה ביום חמישי בבוקר. אם לא, לא כדאי לדחות את זה בשבוע, ככל שנדחה את זה, זה הופך בעייתי. אני מצביע על הצעת החוק, והחוק עובר לקריאה שנייה ושלישית, הוראת השעה כפי שלובנה כאן.


ההצבעה האחרונה היא לגבי הקריאה הראשונה. אנחנו מעבירים את הצעת החוק של אופיר פינס לקריאה ראשונה.
קרן ויינשל
במהלך הזמן שכן הספקנו לעבור על ההצעה של חבר הכנסת פינס, עשינו בה כמה שינויים.
היו"ר יצחק לוי
את מניחה את ההצעה כמו שהיא עברה.
קרן ויינשל
זה לא נראה לי הליך תקין, כי לא עברנו.
היו"ר יצחק לוי
הרי זה מה שחוקקנו עכשיו.
קרן ויינשל
אתה אומר לי לא להניח את מה שחוקקנו עכשיו. אם אני מניחה את הנוסח כמו שהוא פה, עדיין יש שינויים בהצעת החוק של חבר הכנסת פינס. הוא, למשל, נתן הגדרה שונה לתקופת הבחירות. אני לא יכולה להניח שזה כמו שהיה בקריאה הטרומית, כי התקיים דיון. אני בבעיה אמיתית.
היו"ר יצחק לוי
מה הפתרון לבעיה?
קרן ויינשל
אם אתה רוצה, אפשר לשבת ולעבור עכשיו על ההצעה של חבר הכנסת פינס, ואז להעביר אותה.
היו"ר יצחק לוי
רבותי, אנחנו עכשיו דנים בהצעת החוק של חבר הכנסת פינס לקראת הקריאה הראשונה. עד עכשיו דנו על הוראת השעה, והעברנו אותה לקריאה השנייה והשלישית.
שרית שפיגלשטיין
ההצעה כוללת את השינויים?
קרן ויינשל
אני קוראת בנוסח של הקריאה הטרומית.
היו"ר יצחק לוי
קרן ויינשל תגיד לנו בכל מקום שצריך שינוי.
קרן ויינשל
בסעיף 1 צריך לתקן גם את סעיף 17 לחוק העיקרי, כמו שיש בהוראת השעה, שמפנה טוב יותר להוראות של חוק הבחירות, היא לא מפנה לכל חוק הבחירות, אלא לעבירות ספציפיות בחוק הבחירות.
היו"ר יצחק לוי
אנחנו משנים. מה זה סעיף קטן (1) שכתוב "סעיף 17".
קרן ויינשל
זו טעות, הוא כן כתב את התיקון כאן, הוא הפנה לסעיף 17, אבל לא תיקן בסעיף 17.

1. "בחוק המפלגות- - - התשנ"ב-1992, בסעיף 28א - (1) ברישה, אחרי ,בפרק זה' יבוא ,ובסעיף 17'. זה תיקון מקביל.


בהגדרה ,בחירות מקדימות', המילים 'שזכאים להשתתף בהן כלל חברי המפלגה' – יימחקו."
היו"ר יצחק לוי
זה מקביל, ואנחנו משאירים את זה.
קרן ויינשל
סעיף קטן (3) נשאר.

במקום ההגדרה "מועמד", נוסיף גם כאן את ראש הרשות המקומית.


סעיף 2, החלפת סעיף 28ב, "תקופת תחולה", לזה אין מקביל, ואני מציעה לכם להשאיר את זה. זאת שאלה מהותית, צריך להשאיר אותה. זאת הוראה מרכזית וחשובה, "ההגבלות שבפרק זה יחולו על התקופה שהחל מהיום שאחרי יום הבחירות המקדימות במפלגה ועד יום הבחירות המקדימות הבאות".


סעיף 28ג. זו הודעה על מועד בחירות. כאן רצינו לתקן, בעבר, כשדיברנו על זה, במקום שלושה ימים, שבעה ימים, גם בסעיף קטן (א) וגם בסעיף קטן (ב).
היו"ר יצחק לוי
זה תוקן גם בהוראת השעה, וגם פה נתקן.
קרן ויינשל
בהוראת השעה, בסעיף קטן (ב) יש "בתוך שלושה ימים".
נורית ישראלי
שינוי זה "בתוך שלושה".
קרן ויינשל
בסעיף קטן (א) יש לנו שבעה ימים, ובסעיף קטן (ב) זה בסדר. כאשר אני אתקן כאן בהתאם לתיקונים שנעשו קודם.


סעיף 4. הסכום יהיה 10,000 שקלים, זה בסדר.

28ו1 זה בסדר גמור.


סעיף 6 זה הסכומים. לא עשינו תיקונים, חוץ מלהוסיף בסעיף קטן (ב)(2) "לרבות עקב פרישתו".
דלית דרור
אלה אותם סכומים, למרות שזה כל הקדנציה. זו נחשבת מערכת בחירות, ואלה אותם סכומים.
נורית ישראלי
השינויים שעשינו בהוראת השעה יחולו בהצעת החוק הזאת. האם אי אפשר להגדיר כאמירה כללית?
דלית דרור
לא, אנחנו לא יודעים איזה מוקשים, ואיפה יש התנגשות, שזה כל הקדנציה.
קרן ויינשל
אחרי כן הגבלה. "הגבלה כוללת על פי החלטת המפלגה", סעיף 28ט. שימו לב שיש כאן שינויים בסעיפים קטנים (ג) ו-(ד) עקב כך שזו הוראת שעה, וכאן זה לא. זה בסדר, אני משאירה כך.
היו"ר יצחק לוי
28ט, זה בסדר.
קרן ויינשל
28ט עשינו עד שבוע לאחר פרסומו של חוק זה כאן, וזה לא רלוונטי, אז יהיה "מפלגה רשאית לקבוע בתקנון", ולא כתבנו מתי. היא רשאית באופן עקרוני לקבוע סכומים נמוכים.
היו"ר יצחק לוי
כאן כתבת "עד שבוע לאחר החלטת הבחירות המקדימות".
קרן ויינשל
אני אוסיף "עד שבוע".
היו"ר יצחק לוי
אני רוצה להתווכח עם זה, אבל לא עכשיו, אני חושב שזה זמן קצר מדי. עד שמפלגה מקבלת החלטה, זה לוקח קצת יותר זמן אם היא רוצה לשנות את הסכומים כהחלטה פנימית שלה. אפשר לתת לה יותר זמן משבוע.
דלית דרור
אפשר לשנות פה, זה לא משהו דרמטי.
היו"ר יצחק לוי
נדון בזה, אני חושב שזה קצר מדי.
קרן ויינשל
סעיף 7 בסדר. סעיף 28יג כנ"ל.
היו"ר יצחק לוי
שינינו קצת ב-28יד. השארנו אותו דבר?
קרן ויינשל
השארנו אותו דבר.


28יט זה טכני. 28כ, גם כאן יש שבעה ימים.
דלית דרור
העניין של התצהיר שמבקר המדינה ביקשו. זה אומר שגם פה לא ייכנס?
היו"ר יצחק לוי
לא נכניס כרגע.
קרן ויינשל
בסעיף 28כ נוסיף אותו מועמד שלא קיבל תרומות.


"דוח של המועמד". לא שינינו. סעיף קטן (ב) נשאר אותו דבר.
היו"ר יצחק לוי
"החלפת סעיפים" אותו דבר.
קרן ויינשל
כנ"ל 28כב, 28 כג ו-28 כד. בכד כתבנו שמבקר המדינה רשאי מטעמים אחדים לדחות בארבעה שבועות. זה היה עקב כך שזו הוראת שעה, ורק חמישה מועמדים, אבל נשאיר כך בינתיים.
היו"ר יצחק לוי
אני מסכים.
קרן ויינשל
28כה1 לא נגענו, גם לא ב"איסור שימוש בנכסי ציבור", למרות שהיה דיון.
היו"ר יצחק לוי
זה אחד הנושאים שנצטרך לדבר עליהם. בכה3 לא נגענו, אם כי זה נושא שנצטרך לדבר עליו הרבה מאוד.
דלית דרור
ב-כה2 נעלה את האפשרות לסייג את הסייג.
היו"ר יצחק לוי
זה מה שהעליתם בישיבה הקודמת ביום ראשון.
קרן ויינשל
ב-כה3 הוספנו את האיחור בהגשת הדוח, את הסנקציה.
נורית ישראלי
אי מסירה או איחור.
היו"ר יצחק לוי
"אי מסירה או איחור", נוסיף את זה גם בהצעה של חבר הכנסת אופיר פינס, כדי שזה יהיה לדיון.
נעמה שחל
צריך לתקן שזה 15% ממה שהוא הוציא.
קרן ויינשל
אני אתקן את זה למה שרשאי להוציא.

בעונשין לא נגענו, גם לא בשאלה שהתחלתם לדבר עליה, עבירה שבוצעה בידי מי שהוסמך על ידי מועמד.
דלית דרור
זה נוסח שלקוח מהוראת השעה.
קרן ויינשל
כל התחולה והוראת המעבר, כפי שהיא כתובה בהצעת החוק הפרטית, היא לא נכונה כל כך, יש שם כמה טעויות.
היו"ר יצחק לוי
אני מציע להוריד את כל סעיף 18. אין לנו צורך בו לקריאה הראשונה, ובין כך נחזור אליו, כי נצטרך לעשות הוראות מעבר חדשות לפי המצב שנהיה בו.
נורית ישראלי
אפשר לוותר.
היו"ר יצחק לוי
רבותי, סיימנו את הדיון. אנחנו מעבירים את הצעת החוק הטרומית של אופיר פינס לקריאה ראשונה. מי בעד? מי נגד? מי נמנע? עבר פה אחד. תודה רבה, הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 10:40

קוד המקור של הנתונים