ישיבת ועדה של הכנסת ה-17 מתאריך 30/01/2007

חוק ההוצאה לפועל (תיקון מס' 29), התשס"ט-2008

פרוטוקול

 
PAGE
57
ועדת החוקה, חוק ומשפט

31.1.2007

הכנסת השבע-עשרה






נוסח לא מתוקן

מושב שני
פרוטוקול מס' 126

מישיבת ועדת החוקה חוק ומשפט

יום שלישי, י"א בשבט התשס"ז (30 בינואר 2007), 13:00
סדר היום
הצעת חוק ההוצאה לפועל (מתוך הצעת חוק ההסדרים במשק המדינה) (תיקוני חקיקה להשגת יעדי התקציב והמדיניות הכלכלית לשנת הכספים 2007), התשס"ז-2006 (מ/260)
נכחו
חברי הוועדה: יצחק לוי - מ"מ היו"ר

עזמי בשארה
מוזמנים
חה"כ דוד רותם

עו"ד דלית זמיר, משרד המשפטים

כרמית בן-אליעזר, משרד המשפטים

עו"ד רון אשכנזי, משרד המשפטים

דנה נויפלד, משרד המשפטים

עו"ד אבישי פדהצור, משרד המשפטים

רותם פלג, משרד האוצר, רכז משרדים כלכליים, אגף התקציבים

עו"ד לאה רקובר, הנהלת בתי המשפט, יועמ"ש

אריה כהן, הנהלת בתי המשפט, מנהל אגף ההוצאה לפועל

זוהר דוראני, הוצל"פ, ועד עובדים

מירב אנטבי, הוצל"פ, ועד עובדים

אלי אלבס, הוצל"פ, ועד עובדים

יצחק פרולינגר

אבי דוביצקי, חברת סנו

עו"ד סורין גנות, לשכת עורכי הדין

עו"ד ליאור שפירא, לשכת עורכי הדין

עו"ד נזיה חלבי, לשכת עורכי הדין

עו"ד יעל גויסקי, לשכת עורכי הדין

עו"ד דנה פרייבך-חפץ, הקליניקה למשפט ורווחה, אונ' תל-אביב

שמואל מלכיס, איגוד חברות הביטוח, מנהל המח' הכלכלית

עו"ד אלה אלון, התנועה למלחמה בעוני

דבורה שדה, עמותת ידיד

עו"ד טל נד"ב, איגוד הבנקים, יועמ"ש

עו"ד סימונה רוף, איגוד הבנקים, בנק דיסקונט
ייעוץ משפטי
עו"ד תמי סלע
מנהלת הוועדה
דורית ואג
קצרנית פרלמנטרית
אסתר מימון

הצעת חוק ההוצאה לפועל (מתוך הצעת חוק ההסדרים במשק המדינה) (תיקוני חקיקה להשגת יעדי התקציב והמדיניות הכלכלית לשנת הכספים 2007), התשס"ז-2006 (מ/260)
היו"ר יצחק לוי
רבותי, אנחנו פותחים את ישיבת ועדת החוקה, חוק ומשפט. הכוונה היום להמשיך בסעיפים. אומנם יש לנו, בעוד כמה סעיפים, דברים פתוחים, אבל נראה לקראת סוף הישיבה אם נחזור אליהם או לא. הכוונה היום להתקדם. מר פרוילינגר ביקש לבוא לישיבה ולומר כמה דברים, ואנחנו מאפשרים לך לדבר חמש דקות, אני מבקש שתשתדל להצטמצם בחמש דקות. אנחנו שומעים. בבקשה.
יצחק פרולינגר
קודם כול, תודה רבה לכבוד היושב-ראש, אני מודה. עם זאת, אני חייב לבטא מחאה נמרצת ביותר על שנציג יחיד ואותנטי, בעל תיקים רבים, עם 43 שנות ניסיון בשטח, שמכיר את הנושא פנים מול פנים, רק במעמד זה ובפעם הראשונה מוקצבות לו חמש דקות. עשיתי כל הדרוש כדי להיות נוכח בדיון, ואני ממש נדהם שבסיכום, דווקא הגורם האותנטי ביותר, עם כל חוסר הצניעות, נשמע בפעם הראשונה.
היו"ר יצחק לוי
אנחנו ממש לא בשלב הסיכום, אנחנו בשלב ההתחלה, כך שאתה יכול לומר את ההערות שלך והן יישמעו.
יצחק פרולינגר
אני אשתדל מאוד להצטמצם בחמש דקות. קודם כול, אני רוצה לציין עובדת יסוד אחת, מעולם לא נזקקתי לשום שירות אחר חוץ מאשר מערכת ההוצאה לפועל. העובדה שבגיל 79 אני עוד במעמד כזה פה, זה מוכיח עד כמה השבר גלוי. אני מבקש לאפשר לי, אני מבקש מראש סליחה מכל גורם שהוא, אני אגיד את האמת לאמיתה, אין לי שום חסינות בעולם, כל דבר שאגיד, ולא אוכל בשלב זה או אחר להוכיח במסמכים, אני פנוי לכל תביעה.


לא אני הוא שקבעתי שהמערכת כושלת וקורסת, משרד המשפטים, ועוד גדולים ממנו, אבל מההתרשמות שלי, אף אחד לא יודע עד כמה. ואם הולכים לתקן משהו, לפחות צריך לדעת את העובדות לאמיתן.


במצב האומלל הזה אשמה המערכת, אך ורק המערכת. כיום יש שלושה מיליון תיקים בקירוב, ואני משוכנע שלפחות 70% מהתיקים האלה היו נסגרים בתוך שנה אחת, לו המערכת היתה מבצעת את החוק. מפר החוק העיקרי – המערכת, מלמעלה ועד למטה.


וזה היה יכול להיות לו המערכת היתה מקפידה על קיום 7(ג) של החוק, שהוא בא ל-7(ב), שמחייב כל חייב להגיש שאלון ומסמכים על יכולת התשלום שלו. סעיף 7(ג) אומר, שאדם שלא נענה לזה יראו אותו כמשתמט מחובותיו, האדם הזה, לעניות דעתי, הוא עבריין, פשוטו כמשמעו. השאלה הנשאלת, למה זכויות העבריינות עדיפות פי מאה, לפי חוק כבוד האדם וחירותו, מאשר זכות הקניין של אותו "זוכה" לפי אותו חקו עצמו.


ראוי היה שהחוק יקבע שאדם, שבעיני מוגדר כעבריין, לא תהיה לו דריסת רגל במערכת, כל עוד לפחות הוא לא מראה את הדבר. במציאות בשטח קורה דבר כזה, העבריין מקבל עדיפות עליונה לעומת הזוכה שנלחם עשרות שנים, ואני אוכיח את זה במסמכים, רודף אחרי כספו, והוא מין טרדה במערכת.


רשמי בית המשפט לא צריכים להיענות כמעט אוטומטית לכל בקשה של אדם שהפר את החוק ומסרב לגלות את האפשרויות שלו. מה אנחנו סך הכול אומרים? אני שותף לעניין הזה, שמי שבאמת קרס ולא יכול, צריך לאשר לו, אבל שיוכיח. לא אוטומטית כבוד העבריין הוא הצדיק, והאדם שרודף אחרי כספו הוא הרשע.


אני חושב שגם השמירה על פרטיות של עבריינים היא מוגזמת. אדם שעובר על החוק הוא פנוי להיחשף. למה הרגישות המיותרת לדעת פרט? מס הכנסה ודאי גם כן לא שומר על סודיות של כל פרט של אדם, זה דבר שהם לא מסתירים.


אני קופץ, כי אני מוכרח להסתפק בזמן. עניין אכיפת החוק. אילו אנשים נאסרים בגלל חוב? במדינת ישראל לא נאסרים בגלל חוב. הסעיף היחיד שמאפשר מאסר, אם בכלל, זה בדיון בית המשפט. ובזיון, וכבוד בית המשפט, וודאי התבזות מתמשכת של בית המשפט, לא צריכים להיות, לדעתי, הפרס לעבריין, להפך, כל זה במימון הזוכה.


אני, עבדכם הנאמן, במשך 25 שנים, אגרה אחרי אגרה, אגרה אחרי אגרה, ואני לא זכאי אפילו לקבל, לא לדרוש. אני יכול להציג מסמכים של תיקים של 33 בקשות בתיק אחד במשך שלוש שנים. מה בסך הכול ביקשתי? לחייב אדם להגיש שאלון ומסמכים על מנת לקבוע את יכולתו. אני מצטער שהדבר הזה לא ניתן, וחבל שהוא לא ניתן.


מוצאות פקודות מאסר אחרי עשרות שנים, 50%-40 מהן לא מתבצעות. אני חייב להגיד את האמת לאמיתה. האם מתוך 3 מיליוני תיקים באמת, 1.6 מליון או 1.4 מיליון לא ניתן לאתר? וצריך עוד פעם לשלם ועוד פעם לשלם.


תלונות מוחזרות בדברי כזב – אני מוכן להוכיח – במרמה, במסמכים מזויפים, בתלונות שמוגשות- - -
היו"ר יצחק לוי
זה נוגע למשטרה.
יצחק פרולינגר
זה שייך לחוק.
היו"ר יצחק לוי
מה שאמרת קודם שייך לחוק, אפשר לבחון כמה הסודיות ראויה, עניין מילוי השאלונים, אבל אם יש מסמכי כזב, זה שייך למשטרה.
יצחק פרולינגר
אני יכול להוכיח לכל אדם פה, שלא רק שמוגשות פניות למשטרה, הפניות מוגשות ריקות. מח"ש מסרב לחקור, צריך למצוא דרך החוק, זה צריך להיות מעל הכול, ולא שוטר פלוני-אלמוני, שבשבילו צו של בית המשפט, בשבילו אפילו הנייר לא ראוי. אני לא יכול להאריך.


אני מבקש באופן קונקרטי: אל"ף, לא בוער שום דבר, המערכת כושלת, ועכשיו היא תהפוך לבר-מינן, אם חס וחלילה החוק הזה יתקבל לפי ההצעה המקורית. לדעתי, הרבה מיליונים היו נחסכים על כל מיני דברים ארגוניים שהם טלאי על גבי טלאי. במקום זה הייתי מציע לבחור ועדה מקצועית, אנשים שמתמצאים. פעם קראתי, לדוגמה, חוות דעת של פרופסור שלמה שהם, שהיה היועץ המשפטי של הכנסת הקודמת, שהוא יכול אולי להתייחס לגופו של העניין. עם כל הכבוד, אין לאף אחד מאלה שיושבים פה ידיעה, אנחנו יושבים פה יפי נפש במקום להגיד את האמת במערומיה.


בי"ת, אני מבקש אם יתאפשר לי, בהזדמנות קרובה, להרחיב ולהוכיח כל נקודה ונקודה.
היו"ר יצחק לוי
ראשית, תודה רבה. שנית, אל חלק מהנקודות שהעלית יש התייחסות בהצעה, ואנחנו בוודאי נתייחס. דבר נוסף, אם יש לך הצעות מעשיות לגבי החוק שמונח כאן, שינויים או דברים שאתה מתנגד אליהם- - -
יצחק פרולינגר
הגשתי אותם בכתב, אני מבקש לשים אותם כחומר רקע. פשוט התעלמו ממני עד עכשיו.
תמי סלע
קוראים את זה.
היו"ר יצחק לוי
אדוני, מה שמסרת – מסרת. אם יש לך עוד מסמכים למסור – תמסור. אני אבקש שיעבירו לי את העותקים, זה נמצא אצל היושב-ראש. אני אקרא אותם, אני בהחלט אעיין בהם.


דבר שני, לגבי כל בקשה נוספת של העברת מסמכים, של הוכחות, אני מבקש שבשבוע הבא תפנה ליושב-ראש הקבוע של הוועדה – אני רק מחליף לישיבה אחת – תפנה אליו, הוא יהיה פה בשבוע הבא, ותדבר אתו. על כל פנים שמענו, הדברים היו מאוד חשובים. אנחנו ודאי נביא אותם בחשבון. תודה רבה. הצעתך נרשמה, זה גם בפרוטוקול.


אגב, מה שהיה עם השופט שהם, זה היה פה בוועדה. הוועדה המקצועית היא ועדת החוקה, שבאים אליה אנשי המקצוע וחברי הכנסת, יושבים ושומעים.


כפי שאמרתי קודם, היום אנחנו רוצים להתקדם בסעיפים. אנחנו עוסקים היום בסעיף 4(א). לסעיף 1 היתה הערה של אחד מעורכי-הדין, אני מבקש שתשיבי לו.
תמי סלע
לעניין תקנה 480 היתה הערה, לא לגבי משהו שמוצע לתקן בהצעה הנוכחית, אבל לבחון את ההגדרה הקיימת של ההמצאה המלאה, שמחריגה חלק מהתקנות בסדר הדין האזרחי. גם אני בדקתי, וגם משרד המשפטים בדק, והגענו, בנפרד, למסקנה שאין מקום למחוק את התקנה הזאת מההגדרה, גם משום שמדובר בעצם על הליך ראשון – המצאה של אזהרה זה הליך ראשון – וכל העניין של כתובת שנמסרה על ידי בעל דין, במסגרת אותו הליך בהוצאה לפועל, לא כל כך רלוונטי בשלב הזה לגבי חייב שעוד לא מסר שום כתובת. אבל גם לגופו של עניין, אם אנחנו מדברים על המצאה מלאה שבה, זה או שהחייב, או שאדם אחר שמורשה לפי אחת התקנות, קיבל ליד או סירב לקבל בחתימתו, כלומר, אין פה סיטואציה שאפשר לשלוח לכתובת מסוימת. ואם אף אחד לא בא לקחת, זה נחשב כהמצאה או שאפשר להדביק על הדלת, זה בכלל לא סיטואציה שנחשבת להמצאה מלאה. בעצם התקנה הזאת לא רלוונטית.


הסיטואציה הזאת כן יכולה להיחשב המצאה, חוץ מהמצאה מלאה, כבר אמרנו שזה רק לעניין מאסר והבאה. ועכשיו, לפי ההצעה החדשה, אם יתקבלו הדברים, זה יהיה גם לעניין מגבלות אחרות, ומסירת מידע בצורה נרחבת, בלי כתב ויתור על סודיות.


לא חשבנו שבסוג כזה של תקנה, שיש גם כל מיני פרשנויות לגביה בחלק מהספרות המשפטית, שמאפשרת למסור בכל דרך שהיא, לכל אדם שנמצא באותה כתובת, לא חשבנו שנכון להשאיר אותה שם, עם המשמעויות שעלולות להינתן לה, וגם לא ראינו שהיא רלוונטית לסיטואציה של אזהרה, שהיא כתב בית הדין הראשון בהליך, שעוד אף אחד לא מסר שום כתובת מצד החייב.
היו"ר יצחק לוי
לכן אנחנו לא עושים שום שינוי בהמצאה. לשכת עורכי-הדין, האם זה בסדר?
סורין גנות
אני לא זוכר בדיוק, אני לא חושב שהתייחסתי דווקא להמצאה מלאה.
תמי סלע
זאת הגדרה. ההגדרה היא המצאה מלאה. לגבי כל שאר ההמצאות, בכלל אין החריג הזה.
היו"ר יצחק לוי
התייחסת ל-480.
סורין גנות
480 היא אחת מההחרגות.
תמי סלע
להמצאה מלאה.
סורין גנות
מה קורה, למשל, אם היהודי הזה שרודף אחרי מישהו, מקבל פסק-דין, ויש גם דבר סביר, תכף ניכנס אם לחכות, והוא מחכה, נניח, 30 יום אחרי פסק הדין? אדם ניהל מולי מאבק, וזאת הכתובת שהוא מסר. כשהוא הגיש כתב הגנה, כשהוא הגיש סיכומים, הוא נתן כתובת. אחר כך הוא מחליט, או להחליף את השם על הדלת או לעבור דירה, או להחליף שם משפחה, ראינו כבר הכול במקומותינו. אחרי 30 יום אני מבצע אזהרה לאותה כתובת שהוא מסר סיכום אך לפני חודשיים. זה לא שהוא סירב לקבל, אומרים לי בדואר, שהוא עזב, והוא לא עדכן. היתה החובה שלו לעדכן. אני מדבר על ביצוע פסק דין, אני לא מדבר על צ'ק, שמישהו אולי הוציא פנקס צ'קים, עברו 20 שנה, והכתובת לא נכונה, אלא בכתב בית דין. מדוע שזו לא תהיה המצאה מלאה, אם מישהו בכוונה מתחמק? זו התחמקות שאין בינה לבין התחמקות אחרת לפי סעיף 7(ז), ולא כלום?
תמי סלע
הבעיה, כאשר קובעים כלל, שהוא לא חל רק על המקרה הזה, אלא הוא יחול גם על מישהו, שאולי שנתיים עברו מאז שהיה תהליך בבית המשפט.
היו"ר יצחק לוי
אנחנו תמיד יכולים לחזור. תוך כדי הסעיפים עוד נדון בנושא ההמצאות.
דלית זמיר
חשבתי שמסיימים את הדיון.
תמי סלע
תמיד אפשר יהיה עוד לטעון שזה כן מוצדק או לא מוצדק.
היו"ר יצחק לוי
אנחנו כרגע משאירים את ההצעה כהצעה הכתובה, אנחנו לא מוחקים את סעיף 480.
רותם פלג
השאלה, האם אפשר לקבוע שהטענה שלו טובה לפרק זמן של שנה מיום המצאת הכתובת?
סורין גנות
אני בהחלט מוכן לאמץ. זה נשמע לי סביר.
היו"ר יצחק לוי
רבותי, כרגע אני לא מנהל דיון על זה. מסרת הודעה, עורכי הדין שהעירו את ההערה לא השתכנעו מהודעתך, וכרגע אני לא מקיים דיון. זה חלק מהסעיפים הפתוחים שאנחנו משאירים. בואו נתקדם. הרי בחוק אנחנו נזדקק לכל נושא ההמצאות.
תמי סלע
אם נחזור לכל דבר, לא נתקדם.
היו"ר יצחק לוי
לא התכוננתי לסעיף הזה. בכנות, אני לא יודע לנהל את הדיון על הסעיף הזה עכשיו. אנחנו ממשיכים הלאה. סעיף 4א.
תמי סלע
לסעיפים של השינוי הארגוני יכול להיות שנחזור בסוף הישיבה, אבל מכיוון שהמצגת המפורטת שהובטחה לנו לגבי השינויים הארגונים לא תהיה בישיבה הזאת, יכול להיות שעדיף לחכות.
היו"ר יצחק לוי
בואו נתקדם. נתחיל ב-4א. בבקשה לקרוא ולהסביר.
משה גפני
האם זה החוק שהיה בחוק ההסדרים?
היו"ר יצחק לוי
זה החוק שהיה בחוק ההסדרים.
תמי סלע
סעיף 4א, אני אקרא עם התיקונים המוצעים: "שר המשפטים רשאי לקבוע בצו כי בקשות המוגשות לפי חוק זה" – פה יש תיקון, קודם זה היה בקשות של זוכה לפי חוק זה, עכשיו זה בקשות המוגשות לפי חוק זה – "שיפורטו בצו, בציון הסעיפים שלפיהם הן מוגשות, יהיה רשאי מנהל לשכת ההוצאה לפועל, סגנו, מי שממלא את מקומו בהעדרו" – פה יש תוספת – "או עובד מערכת ההוצאה לפועל שהוא עורך דין, בעל ניסיון של שלוש שנים לפחות, לדון ולהחליט בהן בתקופה שתיקבע בצו; בצו כאמור לא ייכללו בקשות לפי סעיפים 19, 25, 48, 58 ו-70" – אלה הבקשות המובהקות, השיפוטיות, טענת "פרעתי", אחריות נאמן, חיוב צד ג', מאסר חייבים.


סעיף קטן (ב) אומר: " צו לפי סעיף קטן (א) טעון אישורה של ועדת החוקה, חוק ומשפט של הכנסת". הסעיף הזה קיים עוד לפני התיקון הזה, לא נעשה בו שימוש, הוא מאפשר לשר המשפטים, בצו, לקבוע שסמכות שנתונה לרשם ההוצאה לפועל, לראש ההוצאה לפועל, להחליט בכל מיני סוגים של בקשות, תהיה נתונה לגורמים מינהליים או משפטיים. עכשיו מוסיפים יותר זוטרים בלשכה, והמטרה היא לאפשר להעביר בקשות מינהליות, טכניות, בקשות שלא מחייבות שיקול דעת מאוד רחב, להעביר לעובדים יותר זוטרים, כדי להקל מהעומס. שלא הכול יחכה לרשם ההוצאה לפועל, שלפעמים נמצא רק חלק מהימים בלשכה בתפקיד הזה, בלשכה ספציפית, ולאפשר לדברים לעבוד. לא הפעילו את הסעיף הזה עד היום.
היו"ר יצחק לוי
אני מבין שהצו הזה בא להקל על עבודת הרשם, אבל מכיוון שמדובר בסמכויות שיפוטיות צריך אישור ועדת החוקה.
תמי סלע
הסמכויות השיפוטיות לא יועברו.
היו"ר יצחק לוי
אם אכן יש סמכויות מינהליות שהרשם רוצה להעביר, הוא צריך לבוא לוועדה הזאת.
תמי סלע
לא הרשם, אלא שר המשפטים קובע את זה בצו. כל בקשה ספציפית שתיכנס לצו, תיבדק לגופה, ויינתן לה אישור של ועדת החוקה. מה השינויים שעושים בסעיף הזה היום? קודם, האפשרות היתה להעביר רק בקשות של זוכה, ועכשיו רוצים לפתוח את זה גם לבקשות של חייב, גם לבקשות מוסכמות. יכולים להיות גם סוגים של בקשות טכניות, מינהליות, או פשוטות, של חייבים, ולא רק של זוכים. בקשה לעדכן את החוב, בקשה לאיחוד תיקים, כשזה עומד בדיוק במה שהחוק קובע, סוגים של בקשות שהן יותר פשוטות, ואין סיבה שדווקא הרשם יחליט בהן, וגם בקשות מוסכמות, שבהן עוד יותר פשוט לקבל את ההחלטה.
משה גפני
מה זה לדון ולהחליט?
תמי סלע
לדון בבקשה ולקבל בה החלטה. לקיים את הדיון, אם צריך.
היו"ר יצחק לוי
פשוטו כמשמעו.
תמי סלע
עוד דבר שהתיקון מציע הוא, להרחיב את הגורמים שאליהם אפשר להעביר את הסמכויות האלה בנוסף למוציא לפועל, שהוא הגורם המינהלי הבכיר בלשכה, לסגנו וממלא מקום, שזה היה עד עכשיו, ולאפשר להעביר את זה גם לעורך דין עם שלוש שנות ניסיון, שהוא עובד המערכת.
היו"ר יצחק לוי
מה זה עובד המערכת? לא יהיה עורך דין חיצוני.
תמי סלע
עוזרים משפטיים שיהיו חלק מההוצאה לפועל.
היו"ר יצחק לוי
לא לעורך דין חיצוני.
תמי סלע
אני אזכיר בהקשר הזה עוד סעיף שקיים היום, והוא מתוקן בהתאמה לסעיף הזה, שמאפשר להגיש ערר על החלטה של אותו גורם שאליו הועברה הסמכות, אם מישהו רואה את עצמו נפגע, לרשם ההוצאה לפועל.
היו"ר יצחק לוי
הסעיף הזה קיים.
תמי סלע
הסעיף הזה קיים, ויש עוד תיקון, שנגיע אליו בהמשך, זה סעיף 80, שיש בו עוד תיקונים, והוא רלוונטי לכאן.
משה גפני
אני מתנצל שאני לא מבין.
היו"ר יצחק לוי
אני אסביר במילים פשוטות: יש הליכים שהם אינם שיפוטיים, הליכים מינהליים פשוטים. לפני שאני אסביר, אני אגיד לך שהסעיף הזה פחות או יותר היה קיים עד היום, ואף פעם לא נוצל. כלומר, שנדע שזה דבר שלעולם לא נוצל. מדובר כאן בפעולות שהן לא שיפוטיות, שהן מינהליות ומטה. החוק אומר שצו של משרד המשפטים שיובא לוועדת החוקה יוכל לתת אפשרות לרשם להסמיך מישהו לטפל בהן. זה מה שכתוב פה.
משה גפני
את זה הבנתי, רק לא הבנתי מה למשל. אני חייב, אני עומד מול ההוצאה לפועל. מה החוק הזה מאפשר? אני פונה לפועל, האם אני הפונה?
תמי סלע
לא, יש זוכה, שהוא זה שפונה ומבקש לגבות את החוב שלו, ויש חייב. לשניהם יש סוגים של בקשות, חלק מהן דורשות שיקול דעת ומשפיעות יותר על זכויות, וחלק מהן יותר פשוטות.
משה גפני
האם אפשר להיות פרטני? תביאי מקרה אחד.
סורין גנות
אם הכוונה לסמכויות מינהליות, הכוונה היא למוצל"פים, בשם הקודם, או לסגניהם, לא לראש ההוצאה לפועל. אני לא מבין את ההחרגה. ההחרגה יוצרת סתירה פנימית לא לוגית.
היו"ר יצחק לוי
איזו החרגה?
סורין גנות
החרגה של פרט, "בצו כאמור לא ייכללו בקשות לפי סעיפים 19 וכן הלאה", שממילא גם היום כל הסעיפים האלה הן בסמכויות ראש ההוצאה לפועל.
תמי סלע
פה מאפשרים להעביר סמכויות שלפי החוק נתונות לראש ההוצאה לפועל.
סורין גנות
אני לא מצליח להבין למה צריך להעביר סמכויות, שממילא לא קיימות היום, למנהל לשכת ההוצאה לפועל?
דלית זמיר
זה סעיף של הצלה.
סורין גנות
אפשר לגמור את המשפט, ואז תסבירי לי איפה אני טועה? אם ממילא היום לא קיימות הסמכויות האלה למנהל לשכת ההוצאה לפועל, אלא קיימות לראש ההוצאה לפועל, כי אלה סמכויות שיפוטיות, מדוע לכתוב שבצו הזה לא תיכלל האצלת סמכויות? אם ממילא אין מה להאציל, למה צריך להחריג?
היו"ר יצחק לוי
תאספו את השאלות בבקשה. השאלה הראשונה היתה הבאת דוגמה. השאלה השנייה היתה, אם הסמכויות האלה ממילא אינן נתונות להוצאה לפועל, למה צריך להחריג אותן?
דוד רותם
יש לי כמה שאלות. בסעיף 4 מחקתם את מנהלי לשכות הוצאה לפעול והפכתם אותם למנהלי הוצאה לפועל, אז גם בסעיף 4א לא יכול להיות שיהיה מנהל לשכת הוצאה לפועל.
תמי סלע
ברור שהמינוח שייבחר יהיה לאורך כל החוק.
דוד רותם
מה הקריטריונים הנדרשים היום ממנהל לשכת הוצאה לפועל או מסגנו? מה הוא צריך להיות? אתם כותבים שעובד שם צריך להיות עורך-דין עם ותק של שלוש שנים, ואני לא בטוח שראש לשכת ההוצאה לפועל צריך להיות עורך-דין.
קריאה
הוא לא צריך.
דוד רותם
זאת אומרת, שהעובד שלו צריך להיות בעל חוכמה יותר ממנו?
היו"ר יצחק לוי
אני מבקש למחות בפרוטוקול: החוכמה לא נמצאת רק אצל עורכי-הדין.
משה גפני
לשם ההחרגה אני רוצה להגיד לך שיש עורכי-דין חכמים, לא אמרתי כמה.
דוד רותם
לא סביר בעיני שאנחנו מגבילים. אנחנו לא מגבילים את ראש ההוצאה לפועל, את הסגן שלו, את ממלא-המקום שלו, אבל אם זה עובד רגיל, הוא צריך להיות עורך-דין בעל ותק של שלוש שנים.
עזמי בשארה
בגלל שהוא עובד רגיל.
משה גפני
שאלה נכונה.
דנה פרייבך-חפץ
שתי נקודות. ראשית, בהבדל בין מינהלי לשיפוטי, הדוגמאות כאן מראות בצורה מאוד ברורה, שהחשש הוא לזליגה מאוד רצינית לדברים שהם כביכול מינהליים ופשוטים, אבל, למעשה, הן החלטות שיפוטיות משמעותיות. אנחנו הבנו, למשל, את הדוגמה של פינוי ממקרקעין לפי סעיף 24, שהוא כביכול טכני. אם כבר אפשר לעשות בצורה הרבה יותר מינימליסטית, או להחריג בצורה יותר רצינית, או לכתוב מה כן אפשר להאציל, מפני שרוב ההחלטות אינן שיפוטיות, הן על פניהן עלולות להיראות באופן תמים כמינהליות גרידא, אבל יש להן השלכות מאוד מרחיקות לכת.
היו"ר יצחק לוי
את מצטרפת לשאלה של הרב גפני.
דנה פרייבך-חפץ
נקודה שנייה היא לגבי האמירה שזאת סמכות שנתונה, רק שלא הופעלה. ברגע שמדברים על שינוי מערכתי של הפונקציונרים וההאצלות, זה כבר לא אותו מצב, ויש איזה סמכות שמעולם לא הופעלה, אלא יש נטייה ומסלול פקידים שזה כן יופעל. צריך להביא את זה בחשבון, שהולך להיות פה שינוי משמעותי.
היו"ר יצחק לוי
אני מסכים, צריך להביא בחשבון שזה יופעל.
אלה אלון
למרות שבהצגת הדברים, גם במה שהיועצת המשפטית הציגה וגם במה שמשרד המשפטים הציג, נאמר, שמדובר בסמכויות מינהליות טכניות בבקשות מסוכמות, ובפועל זה לא נכתב בסעיף ואפשר להעביר כל סמכות.
היו"ר יצחק לוי
חוץ ממה שמוחרג.
אלה אלון
חוץ ממה שמוחרג אפשר להעביר כל סמכות. אני יכולה להביא דוגמה להרבה בקשות של חייבים, שהן בקשות מאוד מהותיות. למשל, בקשה לביטול פקודת מאסר, למשל, ביטול עיקול.
שמואל מלכיס
זה צריך אישור של הוועדה הזאת.
דוד רותם
את שתי ההערות, גם של עורכי-הדין וגם העמותות, אני לא בדיוק מבין. אני מכיר את מערכת ההוצאה לפועל ב-30 השנים האחרונות. לכם היה עדיף שהכול אפשר יהיה להעביר, כדי שיהיו החלטות מהירות, ושלא יהיה צריך לחכות שנתיים כדי לקבל החלטה. יש ערעור--
אלה אלון
יש רשם.
דוד רותם
--עדיף כמה שיותר סמכויות שיבוזרו, ואז ההחלטות ילכו הרבה יותר מהר.
היו"ר יצחק לוי
לפני שאני מבקש ממשרד המשפטים להשיב, אם הדבר היה כל כך פשוט, לא היינו נזקקים. כלומר, זה שאנחנו מבקשים אישור ועדת החוקה זה אומר שאנחנו רוצים לשים עין על כל סמכות כזאת. כמו שאמרת, יכולה להיות סמכות תמימה שמאחוריה יש דברים מהותיים, ויכולה להיות סמכות מהותית שמאחוריה יש רק דברים טכניים. ולכן אנחנו קובעים בחוק, כך החוק קבע גם קודם לכן, זה לא דבר חדש, שהדבר הזה, בדיוק בגלל זה, צריך להביא לאישור ועדת החוקה, חוק ומשפט, כדי שהוועדה תבחן. מעבר לתשובה הכללית, אני מבקש ממשרד המשפטים להשיב.
כרמית בן-אליעזר
קודם כול, אני רוצה לתת רקע על המהות של התפקיד של ראש ההוצאה לפועל. ראש ההוצאה לפועל, או כפי שהוא ייקרא, אנחנו מקווים, אחרי שהחוק יעבור, "רשם ההוצאה לפועל", הוא אכן גוף בעל תפקיד שיפוטי, אבל רוב הסמכויות המוענקות לו בחוק הן לא סמכויות שיפוטיות מובהקות. זאת אומרת, התפקיד כשלעצמו הוא ברובו תפקיד ביצועי-ניהולי, ולא שיפוטי. רק לשם ההשוואה, בהליכים שנעשים לפי פקודת המסים (גבייה), כל ההחלטות על עיקולים וכן הלאה הן החלטות שמתקבלות על ידי גורמים מינהליים, ולא שיפוטיים. רוב ההחלטות של ראש ההוצאה לפועל הן החלטות מסוג כזה.


יש רק ארבעה סעיפים בחוק שהם מוגדרים כ"סמכויות השיפוטיות של ראש ההוצאה לפועל".
היו"ר יצחק לוי
האם את מוכנה לפני כן לתת כמה דוגמאות מעשיות? הרב גפני ביקש.
כרמית בן-אליעזר
כרגע אני נותנת את הרקע, אני לא נותנת דוגמאות של דברים שאני רוצה להעביר. זה לא אומר שכל מה שהוא לא סמכות שיפוטית אנחנו רוצים להעביר למוציא לפועל.
היו"ר יצחק לוי
ברור. אבל הוא ביקש שתביאי דוגמאות לכמה דברים מינהליים לא שיפוטיים שיכולים להגיע לשולחנו של אותו רשם.
משה גפני
אתם חייבות להביא בחשבון שיש חברי כנסת שלא מבינים כלום.
כרמית בן-אליעזר
בשביל זה בדיוק רציתי לתת את הרקע מיהו ראש ההוצאה לפועל.


רוב הסמכויות בחוק מוענקות לראש ההוצאה לפועל, החל מבקשות לדחיית מועדי דיון, שאף אחד לא יכול להחליט בהן חוץ מראש ההוצאה לפועל; החלטות לפי התקנות, למשל, שומת שכר של בעל תפקיד על פעולה שהוא מבצע; העברת ביצוע של הליכים; עיקול מלשכה כזאת ללשכה אחרת – אלה כל מיני החלטות שהיום מי שמוסמך לקבל אותן זה רק ראש ההוצאה לפועל. מצד שני, השאיפה שלנו, שראש ההוצאה לפועל יוכל להתעסק רק בדברים המהותיים באמת. זה לא אומר שהוא יתעסק רק בארבע הסמכויות השיפוטיות, אבל רק בדברים המהותיים, שבאמת דורשים שיקול דעת שיפוטי אמיתי. דברים כמו שומת שכר על פעולות מבצעיות; העברת ביצוע של הליכים; צווי תשלומים בהסכמה – אין הכוונה להעביר צווי תשלומים של חייב באופן גורף; צירוף תיקים חדשים לתיק איחוד; העברת התנגדות שהוגשה בזמן לבית המשפט – אלה דברים שאינם תובעים שיקול דעת שיפוטי. מובן שהדבר החשוב ביותר, שכל סמכות כזאת שנרצה להעביר בצו תבוא לבחינה ואישור של ועדת החוקה, ואפשר יהיה להציג טענות לכאן ולכאן במה בדיוק מדובר.


לא עניתי לגבי המוציא לפועל.
היו"ר יצחק לוי
גם לא ענית לחבר הכנסת רותם.
כרמית בן-אליעזר
המינוי של מנהל לשכת ההוצאה לפועל הוא מינוי של המוציא לפועל היום, הוא של שר המשפטים, והמינוי מפורסם ברשומות. נכון הוא שלא קבוע בחוק בדיוק מהן הכשירויות, אבל זה מינוי שעובר תהליך של בקרה ושקיפות וכן הלאה.
דוד רותם
לא נתת לי תשובה, עם כל הכבוד. מחר אני אהיה שר המשפטים, אני אמנה את מי שאני רוצה, זה יעבור שקיפות. כשאני מתקן חוק ומכניס בו סעיף שמחייב כשירויות של אנשים, אני לא מוכן לקבל שאסמוך על מישהו. אני רוצה כשירויות בחוק, בדיוק כמו שלרשם בית משפט יש כשירויות בחוק.
היו"ר יצחק לוי
סליחה, אנחנו לא דנים כרגע במינוי רשם.
דוד רותם
סליחה, אתה דן במינוי מנהל הוצאה לפועל.
תמי סלע
זה היה קיים קודם, זו בכלל לא השאלה.
דוד רותם
רק תוסיפו שהוא עורך-דין עם ותק של שלוש שנים.
היו"ר יצחק לוי
זאת הערה, אבל אנחנו כרגע לא דנים בעניין הזה.
דוד רותם
אני לא מסכים שאנחנו לא דנים. למה לא דנים בזה?
היו"ר יצחק לוי
זה לא הסעיף. אם כבר אתה רוצה להיות דווקני, הסעיף הוא סעיף 3 או סעיף 4, וכאשר אנחנו דיברנו כרגע על ההפרדה ועל מינוי רשמים, אתה יכול כאן להגיד שאתה רוצה כשירויות אלה ואלה, אבל לא בסעיף הזה, בסעיף הזה אנחנו כבר מינינו אותו.
דוד רותם
אל תקבע שהעובד שלו חייב להיות עורך-דין.
משה גפני
זאת ההערה נכונה לסעיף הזה, לא לסעיף של הרשם.
היו"ר יצחק לוי
לגבי מחיקת הכישורים זה נכון.
משה גפני
יכול להיות שמי שממנה הוא לא עורך-דין, וזה שמתמנה חייב להיות עורך-דין?
דוד רותם
עם ותק של שלוש שנים, הוא כמעט יכול להיות שופט שלום.
משה גפני
למה לא רואה חשבון?
סורין גנות
בלשכת עורכי-הדין אנחנו סבורים שזה ייעל את המערכת, שהרבה החלטות בעלות אופי מינהלי מובהק, שאין להן נפקות שיפוטית כלשהי, מן הראוי שהן יואצלו לאנשים, כדי להוריד את הפקק. אנחנו סבורים שזה ייעל את המערכת ויסיר את הפקק, שזה אחד החוליים שקיימים היום במערכת. עם זאת, גם אני ציפיתי לשמוע כמה דוגמאות.
היו"ר יצחק לוי
דוגמאות ניתנו.
סורין גנות
אני אתייחס אליהן. חלק מהדוגמאות שנתנה חברתי הן דוגמאות שקיימות היום דווקא בסמכות מוציא לפועל, ולא בסמכות ראש ההוצאה לפועל. אם הבנתי נכון, אולי בגלל זה אמרתי למר גפני שאולי גם אני לא כל כך הבנתי, הבנתי את המטרה של הסעיף להעביר משקל מהחלטות מינהליות של ראש ההוצאה לפועל למנגנון מינהלי, לכן אי אפשר לתת בתור דוגמה סמכות שקיימת גם היום למוציא לפועל, כגון להעביר הטלת תפקיד מלשכה ללשכה ודברים כאלה.
תמי סלע
היא אמרה להעביר הליך.
סורין גנות
אני קורא לזה "הטלת תפקיד", זה הכינוי של השטח. כשאתה מעביר הליך מלשכה אחת לשנייה, זה חייב לעבור דרך המוציא לפועל שייתן אישור, שלמרות שהגעתי מלשכה אחרת והגעתי אליו, חייבים לעבור דרך המוציא לפועל. יתקנו אותי פה כל המומחים, יש פה ראש אגף וכל אנשי השטח. אני סובר שאני לא טועה, אבל יכול להיות שאני טועה, אני רק בשר ודם. הדוגמה הזאת היא דוגמה מינהלית ולא שיפוטית. הנה, אנחנו באותו צד של אלה אלון.
היו"ר יצחק לוי
יש דוגמאות נוספות.
סורין גנות
יש, אולי היה אפשר בדברי ההסבר, כי כשמישהו אומר פרשנות תמיד הולכים לדברי ההסבר של ועדת החוקה.
דלית זמיר
אין דברי הסבר.
סורין גנות
שיהיה כתוב בפרוטוקול שהכוונה לפעולות בעל אופי מינהלי מובהק, ואז יהיה עוד מנגנון ביטחון מעבר לוועדת החוקה שתשתמע. זאת הצעתי.
אבי דוביצקי
מן הראוי שגם תפנו לחלק מהרשמים עצמם לשאול אותם מה הם חושבים על הרעיון הזה.
היו"ר יצחק לוי
הרעיון הזה כבר קיים, זה לא רעיון חדש.
אבי דוביצקי
יש דברים שרוצים לקחת מהם.
היו"ר יצחק לוי
ממש לא, שום דבר לא לוקחים שם. רבותי, מיצינו.
דנה פרייבך-חפץ
ברגע שיש החרגות מאוד מסוימות, יש הכלל, ונשמע שכל היתר לא כל כך שיפוטי מובהק, אלא מינהלי, ולכן נראה חשוב לציין בצורה מפורשת בסעיף, שזה בעל אופי מינהלי מובהק.
היו"ר יצחק לוי
אני אבקש מהיועצת המשפטית להתייחס לשתי נקודות שנשארו פתוחות, לדעתי.
כרמית בן-אליעזר
האם יורשה לי להשיב, לגבי ההערה של חברי?
היו"ר יצחק לוי
האם את חייבת?
לאה רקובר
יוצא שהיא נסתרה, אולי שהיא תגיד מילה.
היו"ר יצחק לוי
תמי סלע, אני רוצה שתתייחסי לשתי נקודות: נקודה אחת היא לגבי העניין הזה של ציון באופן מפורש יותר שמדובר בסמכויות מינהליות, זאת אומרת, לציין בסעיף, וגם לזה תתייחסו אחר כך אם תרצו; הדבר השני הוא מחיקת הצורך בכישורים מיוחדים. אם לגבי אחרים אין כישורים, לא נכון לקבוע כישורים דווקא לאלה. אני מבקש שתייחסי לשני הדברים, אם ירצה משרד המשפטים להשלים – ישלים, ואנחנו נעבור הלאה.
עזמי בשארה
הכישורים שלו, שהוא מנהל לשכה.
היו"ר יצחק לוי
לא.
עזמי בשארה
אני הבנתי. כאשר אתה יורד בדרגה, אתה מבקש כישורים. דווקא זה הגיוני מאוד. כאשר אתה יורד בדרגה, אתה דורש כישורים. יש מנהל לשכה, הוא נבחר להיות מנהל לשכה, כאשר הוא אוצל מזכויותיו למי שפחות בדרגה, לפחות שיהיו לו כישורים של שלוש שנים. זה ניסוח מאוד הגיוני.
משה גפני
חבר הכנסת בשארה, אני רוצה להעיר לפני שהיועצת המשפטית עונה. אם אנחנו מדברים על זה שראש ההוצאה לפועל מאציל סמכויות למי שתחתיו, וצריך ניסיון של שלוש שנים – בסדר גמור. אם אנחנו אומרים עוד דבר, לא רק שצריך ניסיון של שלוש שנים כעובד בהוצאה לפועל, אלא אנחנו רוצים שהוא גם יהיה עורך-דין, המשמעות של העניין- - -
היו"ר יצחק לוי
שרואה חשבון, שיש לו ותק של עשר שנים, לא יכול להיכנס.
משה גפני
לא לזה התכוונתי.
תמי סלע
לא קשור לראיית חשבון התחום הזה של החלטות בהוצאה לפועל.
עזמי בשארה
בשכל הישראלי, רואה חשבון ועורך-דין עומדים ביחד.
משה גפני
לא לזה אני מתכוון. אני דווקא בעד עורכי-הדין. אנחנו, חברי הכנסת, צריכים לשמור על כבודם של עורכי-דין, כי הם תמיד ייצגו אותנו, לכן אני לא מתכוון לפגוע בעורכי-הדין...


אני מבקש שנביא בחשבון שהמשמעות של העניין, שאם אנחנו דורשים שהוא יהיה בעל ניסיון של שלוש שנים מעבר לעובדה הזאת שאנחנו רוצים שהוא יהיה גם עורך-דין, אנחנו אומרים שאנחנו עוסקים בנושא שיפוטי. מכיוון שאם עוסקים בנושא מינהלי, אין הבדל בין עורך-דין לרואה חשבון. זה נכון שראש ההוצאה לפועל יכול להאציל סמכויות למי שתחתיו- - -
היו"ר יצחק לוי
לא שיפוטיות.
משה גפני
למה עורך-דין, למה לא רואה חשבון?
היו"ר יצחק לוי
משה גפני, השאלה ברורה, ולכן אמרתי גם "רואה חשבון", ויכול להיות כל אדם שיש לו ניסיון של שלוש שנים בהוצאה לפועל.
תמי סלע
לעניין עורכי-הדין, במקור האפשרות היתה להאציל למי שעומד בראש הלשכה או לסגנו, שאלה אנשים שאמורים להיות עם ניסיון בהוצאה לפועל, הם בקיאים בהליכים. לא רצו לאפשר כאן לכל עובדי הלשכה להעביר. אומרים שנרחיב קצת מעבר, אבל בכל זאת, ההוצאה לפועל היא חלק ממערכת המשפט, צריך בקיאות בהליכים משפטיים, היכרות עם המערכת. שלוש השנים זה לא שלוש שנים דווקא בהוצאה לפועל, זה שלוש שנים כעורך-דין. זאת אומרת, לא לוקחים מישהו שרק עכשיו סיים את בחינות הלשכה. זה יכול להיות מישהו עם שלוש שנות ניסיון בשוק הפרטי שמשם הוא מכיר את ההליכים, ולא רוצים מישהו לגמרי "ירוק". זה נראה לי סביר. אם רוצים לאפשר להקל על העומס, ויפעילו את זה, זה סוג כישורים שהוא סביר.
משה גפני
השאלה היתה למה לא רואה חשבון?
תמי סלע
אין שום קשר בין הליכים בהוצאה לפועל לראיית חשבון?
היו"ר יצחק לוי
אני אשל אותך: למה לא עובד סוציאלי?
תמי סלע
כשמדברים על יועצי מס מדברים על רואי חשבון, כי שם זה רלוונטי.


הנקודה השנייה היתה לגבי אופי מינהלי או ביצועי, זה משהו שחשבנו עליו.
היו"ר יצחק לוי
היתה כאן הצעה להדגיש את זה בסעיף.
תמי סלע
מצד אחד, הרגיע אותי שכל דבר כאן יבוא לאישור ועדת החוקה. להתחיל להגיד מינהלי, כמו שאתם גם אמרתם, יש בקשות שהן מינהליות, ועדיין הן לא כל כך פשוטות, ולא היינו רוצים שהן יעברו, למרות שאולי יגדירו אותן כמינהליות מכל מיני סיבות. אלה לא הגדרות כל כך ברורות. זה לא שאי אפשר להגיד אופי מינהלי, אפשר להגיד, אבל בסופו של דבר, הבחינה המשמעותית תהיה הבחינה שתינתן באישור הוועדה.


נכון שמנו פה סעיפים מסוימים שהם נחשבים, ותמיד ראו אותם כדברים המובהקים השיפוטיים, ויש עוד סוגים של בקשות והליכים, שגם להם יש אופי שיפוטי, וודאי עכשיו, אחרי שנתקן את החוק, כמו העניין של מגבלות ומסירת מידע וכל מיני דברים שיכולים לפגוע, אבל אם מתחילים להוסיף עוד סעיפים, אחר כך ישאלו. גם על זה יכולים לשאול, אבל ככל שנוסיף ולא נמנה רק את המובהקים שבמובהקים יגידו: מה עם אחרים? כנראה שהם לא שיפוטיים. בסופו של דבר השתכנעתי, למרות שכל ההצעות האלה כבר עלו בדיונים בינינו, גם להגיד "אופי מינהלי", "אופי ביצועי" או למנות עוד סעיפים. יכול להיות שעדיף להשאיר את זה כמו שהוא, רק לעשות את התיקונים הקטנים, ולהשאיר את הבחינה הסופית לאישור הוועדה, כשבאמת ברקע הדברים, גם בפרוטוקול, גם בדברי ההסבר, הכוונה של הדברים היא לדברים מינהליים וביצועיים. אפשר עדיין לחשוב שיותר נכון להגיד "בעלות אופי מינהלי או ביצועי", זו אפשרות, אבל זה לא מה שיבטיח שדברים מסוימים, שלא רוצים להעביר, לא יעברו.
כרמית בן-אליעזר
קודם כול, אני מסכימה לחלוטין גם עם מה שהיועצת המשפטית אמרה וגם עם מה שחבר הכנסת אמר, ברגע שאנחנו מורידים מהמוציא לפועל למישהו שאין שום בקרה על איך שהוא ממונה, ועל התשובות שלו, צריך להבהיר במי מדובר. הנושא של עורך-דין בעל ותק של שלוש שנים, זה נושא שלקחנו מחוקים אחרים, למשל, הנושא של המנ"ת בחוק בתי המשפט, הנושא של סמכות תובע בחוק המרכז לגביית קנסות. זה דבר שמקובל בדברי חקיקה שקשורים למערכת בתי המשפט, ובאמת יש היגיון בזה שמישהו שהוא עורך-דין, בעל השכלה משפטית, הוא שזה שיוכל לקבל את ההחלטות האלה.
תמי סלע
יש עוד הערה. אם מקבלים את הסעיף, אולי צריך להכניס פה עוד תיקון. סעיף 5 מדבר על אפשרות של המוציא לפועל להטיל על כל מיני בעלי תפקידים אחרים דברים שהם בתחום סמכותו. הכוונה פה היא להליכי ביצוע בהוצאה לפועל, זאת אומרת, הוצאת מעוקלים וכל מיני הליכי ביצוע פרופר, ובגדול, זה הניסוח שהסעיף משתמש בו, אבל עדיין חשבתי שזה די רחב, כי זה מדבר על הליכים שהם בתחום סמכותו של המוציא לפועל, ואין כוונה שמה שעכשיו- - -
היו"ר יצחק לוי
את מדברת על סעיף 5, כשנגיע לסעיף נדבר עליו.
תמי סלע
בסעיף 5 אין תיקונים. אני אומרת שהוא משפיע, משום שהוא מאפשר שרשור של סמכויות, שעכשיו העברנו למוציא לפועל לפי הצו הזה. אולי אחר כך יגידו: הנה, זה בתחום סמכותו, נאפשר לו עכשיו להעביר את זה לבעל תפקיד. זאת לא הכוונה. ואני מציעה להוסיף הבהרה, שסמכות לדון ולהחליט בבקשות שפורטו בצו לפי סעיף זה, לא תועבר, תוטל או תואצל לאדם אחר.
היו"ר יצחק לוי
רבותי חברי הכנסת, אני רוצה להתקדם. קודם כול, לגבי הגדרה של עורך-דין שלוש שנים, השתכנעתי שהיא ראויה ונכונה, זה אדם שמתמצא בחומר, מתמצא בחוק.
מירב ענתבי
בנושא של שלוש שנים עורך-דין. אני עובדת בהוצאה לפועל בתל-אביב, ואנחנו מנהלים ועדה בהוצאה לפועל לעניין הרפורמה. לעניין שלוש שנים ניסיון כעורך-דין, זה עדיין לא מעמיד אותו אפילו מולי, כעובדת הוצאה לפועל במערכת 20 שנה. אם אתם מדברים על בקשות מינהליות מהותיות, שגם אותם אנחנו עושים היום- - -
עזמי בשארה
20 שנה זה גם כישורים.
מירב ענתבי
ללכת ולקחת היום עורכי-דין מבחוץ ולהשריש אותם במערכת על חשבון עובדים מנוסים ויעילים, לנו זה לא נראה.
היו"ר יצחק לוי
גברתי, יש בהוצאה לפועל הרבה מאוד עובדים, ואנחנו לא יכולים עכשיו לסווג סוגי עובדים.
מירב ענתבי
אפשר שיהיה דרג אקדמי.
היו"ר יצחק לוי
ההגדרה של עובד 20 שנה היא איננה הגדרה סבירה לסעיף הזה, כי יש עובדים שעובדים 20 שנה בכל מיני תפקידים, ואי אפשר בחוק לעשות נספח ולהגיד: עובדים שעובדים בתפקיד זה ולא בתפקיד אחר, אנחנו לא יכולים להיכנס לפרטים האלה בחוק.


יש כאן הצעה, שאני חושב שהיא הצעה סבירה. אם יש לכם הצעה, אני מציע שתדברו עם משרד המשפטים. אם תגיעו איתם לאיזה הבנה שאפשר יהיה להוסיף איזו קטגוריה אחרת של עובדים בעלי ניסיון, הוועדה תהיה פתוחה לשמוע.
תמי סלע
אני לא יודעת עד כמה משתמשים בזה, אבל הסמכות להאציל, גם לפני התיקון, היא לא רק למנהל הלשכה, אלא גם לסגנו ולמי שממלא את מקומו בהיעדרו. יש להניח שאנשים אחרים מנוסים בלשכה, הם גם ימונו כממלאי מקום, חלק מהם לפחות, אולי ממנים לו כמה ממלאי מקום בהעדרו.
היו"ר יצחק לוי
אם תבוא הצעה שיכולה לכלול עוד סוג של עובדים, שהיא הצעה מגובשת, הוועדה תהיה מוכנה לשמוע.


חברי הכנסת, יש כאן שלושה נושאים, שאני מבקש את דעתכם בהם: האחד, העניין של עורכי-הדין שלוש שנים, שבעיני זה סביר. השאלה אם להוסיף בהגדרה של הסעיף את הגדרת הסמכויות, כלומר, לחדד מינהליות, או מנהליות מובהקות, או להשאיר כך, מכיוון שיש ועדת החוקה, חוק ומשפט שתבחן את הדברים בכל מקרה, ואני סבור שלא צריך להרחיב. הדבר הנוסף, האם לציין בפירוש שאין שרשור סמכויות לסעיף 5, אני חושב שכן כדאי לכתוב כדי להבהיר.
עזמי בשארה
מה זאת אומרת?
היו"ר יצחק לוי
בסעיף 5 יש עוד פעם מסירת סמכויות, אבל אלה סמכויות אחרות, סמכויות ביצוע. אנחנו נבהיר שאין קשר בין סעיף 3 לסעיף 5.
משה גפני
אני כל הזמן יוצא מתוך הנחה שצריך לפשט את ההליכים וצריך להאציל סמכויות, לבזר סמכויות, ולא שאדם אחד או שניים, או שלושה אנשים, יעסקו בדברים מינהליים במהותם. מכיוון שאנחנו עוסקים בנושא שאיננו שיפוטי, הנושא של עורך-דין איננו רלוונטי לעניין. אלא מה, מכיוון שבכל זאת מדובר בהוצאה לפועל עם נגישות משפטית, אומנם בנושא מינהלי, עורך-דין זה מעלה, אבל זה נכון, הגברת לקחה ממני את המילים, מי שעוסק במקצועות בהוצאה לפועל, לא של שלוש שנים, הוא איננו עורך-דין, לעורך-דין יש עדיפות אם הוא עובד, אבל חמש שנים, הוא עוסק בנושאים האלה- - -
היו"ר יצחק לוי
כל רמה? גם מתייק מסמכים?
משה גפני
לא, אמרתי עם נגישות לנושא הזה. אני לא יודע את ההגדרות, משרד המשפטים יכול להגדיר את ההגדרות או שאנשי ההוצאה לפועל. יש עובדים שעוסקים בדברים שאינם נגישים לעניין שעליו מדובר, אבל יש עובדים שעוסקים בזה, חמש שנים, לא 20 שנה – האם מפני שהוא איננו עורך דין, אבל זה המקצוע שלו, לא ניקח אותו? אלא אם כן אנחנו עוסקים בנושאים שיפוטיים מובהקים, ואז זה שהוא משפטן, זה קריטי. אם לא, עובד ההוצאה לפועל שעובד חמש שנים, והוא איננו עורך-דין, ולא נדרש להיות עורך-דין במשך כל שנות עבודתו, והוא עובד מוסמך, והוא מוסמך על ידי ראש ההוצאה לפועל או מי שהסמיך אותו לכך, הוא מסמיך אותו. עם כל הכבוד לעורך-דין, וההסתייגות הקודמת שלי נרשמה בפרוטוקול, שאני לא רב עם עורכי-דין מסיבות ברורות, יש עוד אנשים שיש להם כישורים ויכולות לא פחות מעורכי-דין.


לגבי הנושא השני, צריך ניסוח, לא דרקוני, כי בכל אופן צריך להביא את זה לאישור ועדת החוקה, אבל מכיוון שאתה מפרט אותם סעיפים שמחריגים מהעניין הזה, צריך ניסוח מעודן, באופן כזה שאלה נושאים שאינם שיפוטיים במהותם. צריך למצוא נוסח שיאמר שאכן אנחנו עוסקים בדברים כאלה שאינם שיפוטיים, לפעמים זה אפילו לא נושא של נוהל ממש, אבל הוא איננו שיפוטי, וכדי לפשט את ההליכים, אנחנו גם מאפשרים את זה. אם לא נשים את ההחרגה, והיתה קודם ההערה, שהיא הערה נכונה, כי מכלל לאו אתה שומע הן, המשמעות של העניין בחקיקה הראשית, ברגע שאתה מחריג סעיפים, שאתה אומר שכל הסעיפים האחרים נמצאים בחוק הזה, ויהיה קשה אחרי זה לוועדת החוקה, אחרי שבחקיקה הראשית אמרנו מה לא, ויבוא שר המשפטים, לא חשוב מי זה יהיה, והוא יאמר שהסעיפים האלה כן נמצאים בתוך החוק, הראיה שאתם, חברי ועדת החוקה, אישרתם את ההחרגה. לכן אם לא יהיה איזה נוסח, מעודן ככל האפשר, שיאמר שבנושאים שעליהם אנחנו מדברים בחוק הזה, אלה שאינם מוחרגים, מדובר בהליך שאיננו שיפוטי, אנחנו יוצרים פה תקלה, וכאשר יובאו התקנות נהיה במיצר מבחינת האישור של עכשיו.


לגבי הנושא השלישי, אין לי הערות, אדוני היושב-ראש.
עזמי בשארה
אני מסכים עם משה גפני על הנושא השלישי ועם עמדתו בנושא הזה.


אני חושב שהניסוח של הסעיף מתאים, כי זה חוזר לוועדת החוקה. אולי בעניין הכישורים, כאשר מאצילים סמכויות, אפשר להוסיף פה רק דבר אחד, חוץ מעריכת-דין, וזה ותק של עובד, או עובד ותיק בתחום. מנהל לשכה אמור לדעת מיהו עובד ותיק בתחום, זה לא כל עובד. שאר הניסוח הוא טוב.
היו"ר יצחק לוי
האם עובד ותיק בתחום זו הגדרה מספקת? הרצון ברור, הכוונה ברורה. אני לא מדבר על השנים, אני מדבר לגבי הגדרת העובד, השנים זה פחות קריטי, אפשר שלוש שנים, אפשר חמש שנים, אפשר עשר שנים, אבל לגבי הגדרת העובד, איך נגדיר את העובד?
משה גפני
השנים זה גם מהות. הפער בין עורך-דין בעל ותק של שלוש שנים לבין עובד שעוסק בתחום, אם הוא עובד עשר שנים, זה כבר שינוי מהותי. מדובר על פער קטן, לא פער גדול.
היו"ר יצחק לוי
יכול להיות שלא צריך פער בכלל.
עזמי בשארה
"עובד ותיק", כולם יודעים מה זה עובד ותיק.
משה גפני
יכול להיות שהוא עוסק בדברים אחרים לגמרי.
עזמי בשארה
עובד ותיק בתחום.
היו"ר יצחק לוי
אני לא יודע מה זה בתחום.
תמי סלע
יש גם בעיה שהצו מונה, לפחות איך שהסעיף מנוסח, את רשימת הבקשות שאפשר להעביר את הסמכות בהן. וברגע שהן נכללות בו, הסמכות לדון ולהחליט בהן מועברת לכל הגורמים שמנויים בסעיף, זה לא שעושים דיפרנציאציות. כלומר, הבקשות האלה, לתקופה הזאת, רק למי שהוא בתחום הזה. אם כך, אני גם צריכה לפרט בסעיף איזה תחומים ואיזה בקשות. בעיני, הפתרון של מינוי סגנים וממלאי מקום הוא יותר טוב.
היו"ר יצחק לוי
חבר הכנסת גפני, הפתרון למנות סגנים וממלאי מקום הוא לא פתרון מספיק, כי יכול להיות שיהיו שיקולים שונים מדוע הרשם או המנהל לא רוצה לתת תואר של סגן או ממלא מקום להרבה אנשים. זה פתרון תיאורטי. מבחינה מעשית זה לא כל כך פשוט שאדם יבוא וימנה לו עשרה סגנים רק בשביל להעביר להם סמכויות.
לאה רקובר
זה אפילו לא סגן לעניין מסוים.
היו"ר יצחק לוי
נכון, לכן הפתרון הוא לא פתרון מספיק. מבחינתי, רק עובד בתחום, זה גם לא מספיק – באיזה תחום? אולי יש פה מספר תחומים. כשאתה אומר עורך דין בעל ותק של שלוש שנים ניסיון, הוא מכיר את החוקים. יש עובדים שיש להם הרבה יותר ניסיון מעורכי-הדין, אבל אולי רק בתחום אחד, אינני יודע. אני מחפש הגדרה נכונה להחלת העניין.
עזמי בשארה
אין סיווג של המחלקה המשפטית בהוצאה לפועל?
היו"ר יצחק לוי
ניתן שיעורי בית. אנחנו מאשרים את הסעיף כמות שהוא, בתוספת ההוראה שאין שרשור לסעיף 5. אנחנו מבקשים ממשרד המשפטים ומהייעוץ המשפטי, לבקשת כל חברי הכנסת הנוכחים כאן, למצוא נוסח, או אפשרות, לכלול בתוך אותם עובדים של ההוצאה לפועל קבוצות ראויות של עובדים, מנהלי מדורים, בעלי ותק וכן הלאה, כלומר, תחשבו על אפשרות לכלול אותם בין אותם אנשים שיכולים לקבל סמכויות, ותביאו את זה לישיבה הבאה.
משה גפני
מה ההחלטה שלך? מה אתה רוצה שנאשר?
היו"ר יצחק לוי
ההחלטה שלי היא, אל"ף, לאשר את הסעיף כמות שהוא; בי"ת, להוסיף לסעיף את הפסקת שרשור הסמכויות מסעיף 3 לסעיף 5; גימ"ל, לבקש ממשרד המשפטים והיועצת המשפטית של הוועדה להביא בפנינו באחת מהישיבות הבאות פתרונות נאותים לכלול עוד עובדים בסעיף הזה.
משה גפני
אם לא מוצאים פתרונות נאותים, לא מאשרים את הסעיף.
היו"ר יצחק לוי
אם הם לא ימצאו פתרונות, הם יגידו שהם לא מצאו, ואז נדון שוב. אנחנו רוצים שימצאו, ואנחנו מבקשים מהם למצוא. נראה שיש בוודאי במערכת קבוצות עובדים שבהחלט ראויים לקבל על עצמם את אותן מטלות, ולא רק עורכי-דין בעלי ותק של שלוש שנים.
תמי סלע
יש לי עוד הצעה, שתיתן אולי מענה למה שהטריד. הדרך שבה ניסו לדאוג שלא יאצילו בקשות עם אופי שיפוטי זה, למנות את המובהקות שבהן בסעיף, זה אולי פחות מוצלח, אולי הדרך היותר הנכונה היתה להגיד, שבצו כאמור לא יכללו בקשות בעלות אופי שיפוטי.
דלית זמיר
הבעיה שאין לך הגדרה בשום מקום.
לאה רקובר
יש הגדרה מאוד רחבה למה זה שיפוטי.
תמי סלע
זו אופציה שנותנת מענה יותר שלם.
דלית זמיר
אין שום הגדרה בשום מקום.
לאה רקובר
אפשר, בכל אחד מהסעיפים, להוסיף, שאי אפשר לאצול לפי סעיף 4.
היו"ר יצחק לוי
אין צורך, לא צריך לסבך את החוק. הניסוח פה, הכולל את הסעיפים השיפוטיים, הוא מספיק, בעיקר כשיש אישור של הוועדה. אם עשיתם עבודת הכנה, ואלה הסעיפים שצריך להחריג, זה בסדר.
תמי סלע
זה מה שהיה עד היום בחוק.
היו"ר יצחק לוי
תביאו הצעה לעוד סעיפים.
תמי סלע
יכול להיות שיותר נכון, שכאשר הוועדה תבחן את הבקשות שהיא רוצה להעביר, היא תשאל את עצמה אם זה שיפוטי או לא.
היו"ר יצחק לוי
זה מה שהיא תעשה.
תמי סלע
אם כך, למה אני צריכה את הסעיפים האלה? אני רוצה להגיד, שדברים עם אופי שיפוטי אני לא רוצה להעביר הלאה. אפשר לעשות את זה בשתי דרכים. כשאני משאירה את זה עם מספרי סעיפים, אני תמיד אומרת מה על אלה שלא מניתי ואולי אני אמנה יותר מדי, יש בקשות שיש עליהן אולי ויכוח אם זה שיפוטי או מינהלי. כך אני נותנת אמת מידה לוועדה מה היא צריכה לבחון כשהיא דנה, אם היא מעבירה סעיפים או לא, ואני לא משדרת כל מיני מסרים בזה שסעיפים מסוימים הכנסתי ואחרים לא. אפשר גם להשאיר את הקיים. אני חושבת, שלא עשו את זה כל כך מוצלח מלכתחילה כשכך ניסחו את זה, ואולי היה עדיף לתת את אמת המידה. במקום להגיד שנעביר רק דברים עם אופי מינהלי, נגיד שלא נעביר דברים עם אופי שיפוטי. זה להחלטתכם.
משה גפני
זאת ההצעה שלי.
דלית זמיר
הקושי בזה, שפה קובעים מה הסמכות של ועדת החוקה, ואין סמכות לוועדת החוקה לדון בסעיפים האלה. אם נאמר שאין סמכות לדברים בעלי אופי שיפוטי, תעלה ועדת החוקה שאלה בכל מיני דברים, אם יש בכלל סמכות לקבוע אם זה ברשימה או לא ברשימה, במקום לקבוע אם ראוי שדברים מסוימים יהיו ברשימה או לא. השאלה מה הוא משהו עם אופי שיפוטי, זה משהו מאוד גמיש, ותצטרכו לבדוק אם זה מפעיל יותר שיקול דעת או פחות שיקול דעת, ולא שיפוטי או לא שיפוטי.
היו"ר יצחק לוי
אני מציע להשאיר את הסעיף כמות שהוא. בכל עניין מהסוג הזה, תמיד אפשר יהיה לטעון שבכל מינהלי יש שיפוטי, או שלכל מינהלי יש תוצאות שיפוטיות. כלומר, לא חייב להיות שהוא שיפוטי היום, אבל יכול להיות שאם אתה קובע קביעה מינהלית כלשהי, יש לזה השלכות שיפוטיות, ולכן זה מובא לאישור ועדת החוקה. אם נכתוב לא שיפוטי, יהיו הרבה יותר טענות כלפינו להגיד שלא נדון בזה, כי זה שיפוטי, אפילו אם האלמנט השיפוטי בהחלטה הוא קטן מאוד. אני מבין שלקחו את הסעיפים שהם במובהק שיפוטיים והוציאו אותם. כלומר, על זה לא דנים, ועל כל השאר נדון אם זה שיפוטי או לא. אני חושב שצריך להשאיר את הסעיף. תביאו לנו הצעה לגבי עובדים נוספים. אנחנו עוברים לסעיף הבא.
משה גפני
אדוני, אם אפשר, תוסיפו הסתייגות שלי לסעיף הזה, למשהו מעין שיפוטי.
היו"ר יצחק לוי
במקום למנות את הסעיפים?
משה גפני
להגיד שהכוונה היא לנושאים שאינם שיפוטיים. אני מגיש את ההסתייגות הזאת, יכול להיות שהיא תהיה רק הסתייגות לדיבור ולא הסתייגות מהותית. אם בסופו של דבר אני אראה שיש בעיה, זאת הסתייגות מהותית. כרגע זו לא הסתייגות מהותית.
סורין גנות
אני מסכים עם דעתך, אדוני היושב-ראש.
דנה פרייבך-חפץ
אפשר להשאיר את פירוט הסעיפים ולהוסיף בקשות בעלות אופי שיפוטי, וגם להשאיר את הסוף, ואז אין בעיה מבחינת הסמכות, וגם יש קו מנחה.
היו"ר יצחק לוי
תודה רבה, אנחנו ממשיכים הלאה.
תמי סלע
אנחנו ממשיכים בתיקון של סעיף 5ז, שזה סעיף שהוא חלק מרצף של סעיפים שעוסקים בוועדת האישורים. זו ועדה שמאשרת, למשך שנה, לאנשים לבצע תפקידים ביצועיים בהוצאה לפועל. היא גם הוועדה שנותנת את האישורים, והיא גם הוועדה שדנה בתלונות שמוגשות על אותם בעלי תפקידים.
היו"ר יצחק לוי
ממי מורכבת הוועדה?
תמי סלע
זאת ועדה שממנה שר המשפטים, יש בה שלושה חברים, בראשם עומד שופט שלום, ויש קצין משטרה, היום זה רמ"ד הוצאה לפועל, ונציג של הנהלת בתי המשפט.
לאה רקובר
זה לא חייב להיות הנהלת בתי המשפט.
תמי סלע
מי זה הגורם השלישי?
אבישי פדהצור
נציג שר המשפטים.
היו"ר יצחק לוי
האם הוועדה הזאת היא זאת שמאשרת מי יכול לבצע כקבלנים את הצווים של ההוצאה לפועל?
תמי סלע
לבצע הליכי ביצוע. יש גם קריטריונים בחוק עצמו.
היו"ר יצחק לוי
הוועדה הזאת היא גם זו שמקבלת את הערעורים ואת התלונות.
תמי סלע
מה שמציעים פה לתקן, אלה דברים שנותנים סמכויות נוספות לוועדה הזאת כשהיא מתפקדת כוועדה לבירור תלונות, כדי שהיא תוכל גם להטיל הוצאות על מי שהגישו נגדו תלונה, אם באמת התלונה היתה מוצדקת. עכשיו יש נוסח מעודכן של ההצעה לעומת מה שהיה בנוסח הכחול. בנוסח הכחול רצו להוסיף את עניין ההוצאות, ועכשיו מבקשים גם להוסיף סמכויות, כמו שיש לוועדת חקירה, לפי סעיפים 9 עד 11 לחוק ועדות חקירה, שאלה סמכויות לכפות התייצבות באמצעות הטלת קנס ומסירת מסמכים.
היו"ר יצחק לוי
תקראי את הסעיף.
תמי סלע
אני קוראת בנוסח המוצע המעודכן.

"סעיף 5ז: (א) הוגשה לוועדת האישורים תלונה נגד מי שקיבל אישור לפי סעיף 5א, רשאית היא, לאחר שנתנה לו הזדמנות לטעון טענותיו בפניה, להתלות את אישורו עד לסיום בירור התלונה; לא נסתיים הבירור תוך חודשיים מיום ההתליה – בטלה ההתליה, זולת אם החליטה הוועדה, מטעמים מיוחדים שיירשמו, להאריך אותה לתקופה שלא תעלה על חודשיים נוספים". עד כאן זה הסעיף הקיים.


אני קוראת את התוספות המוצעות: "(א1) ועדת האישורים רשאית לחייב בעל אישור לשלם למתלונן את הוצאות ההליך אם מצאה שהתלונה נגדו היתה מוצדקת; החלטת ועדת האישורים לפי סעיף קטן זה ניתנת לביצוע בלשכת ההוצאה לפועל כאילו היתה פסק דין. (א2) לוועדת האישורים יהיו הסמכויות לפי סעיפים 9 עד 11 לחוק ועדות חקירה, התשכ"ט-1968. אלה שני הדברים המוצעים.
היו"ר יצחק לוי
מה זה סעיפים 9 עד 11?
תמי סלע
אלה סמכויות שניתנות ליושב-ראש הוועדה, גם לחייב התייצבות ומסירת מסמכים ולהעיד בשבועה. סעיף 10 מדבר על כך שאם שואלים שאלה, צריך להשיב, אלא אם כן התשובה עלולה להפליל את העד. סעיף 11 מדבר על הטלת קנס, הוא גם קובע עבירה שדינה מאסר.
היו"ר יצחק לוי
אנחנו נותנים פה סמכויות שיפוטיות מובהקות.
תמי סלע
סמכויות כפייה, שזה דבר שמקובל בכל מיני חוקים.
היו"ר יצחק לוי
עד היום, איפה היו נידונות הטענות, האם בבית המשפט?
תמי סלע
עד היום לא היתה להם סמכות לכפות את זה, הם לא יכלו להפעיל סנקציות, לא היו להם שיניים בדברים האלה אם מישהו לא התייצב או לא מסר מסמכים.
היו"ר יצחק לוי
מה זה סעיף קטן (ב)?
תמי סלע
זה סעיף קיים.
היו"ר יצחק לוי
רבותי, הערות לסעיף 5ז המוצע.
תמי סלע
היו לי שתי הערות. האחת, לעניין סמכויות לפי סעיפים 9 עד 11. יש שם כמה סמכויות שנראות פחות רלוונטיות, וראיתי כל מיני מודלים שנותנים את הסמכויות האלה וממעטים חלק מהסמכויות, האחת מהן להורות על גביית עדות בחוץ-לארץ, השנייה, העניין של המאסר. חשבתי שאפשר להסתפק בקנס כסנקציה לכפות את ההתייצבות למסירת מסמכים, וזה נוסח מוצע.


העניין האחר שהערתי עליו, וקיבלתי תשובה, אני אציג להחלטתכם. זה עניין של הטלת הוצאות על מתלונן שהגיש את התלונה ללא יסוד, ונמסר לי שזה הרתעת יתר, ולא הרגישו שיש צורך בעניין הזה. גם הוועדה עצמה יכולה, אם מישהו לא מתייצב או לא משתף פעולה מסיבות אחרות, להטיל עליו קנס. לעניין הזה נמסר לי, שבעיניהם זו הרתעת יתר בשלב הזה לפי מה שהם התרשמו מהעבודה של ועדת האישורים.
סורין גנות
מי מסר?
תמי סלע
משרד המשפטים והנהלת בתי המשפט, בתשובה לשאלה הזאת.
היו"ר יצחק לוי
מה את מציעה?
תמי סלע
אני, מהבחינה הזאת, סומכת על הניסיון שלהם לגבי ועדת האישורים.
היו"ר יצחק לוי
את מציעה לצמצם את הסמכויות?
תמי סלע
לגבי סעיפים 9 עד 11 אני מציעה לצמצם את 9(א)(4) ואת 11(א), שאלה סעיפים שמאפשרים גביית עדות בחוץ-לארץ וקובעים עבירה של מאסר.
היו"ר יצחק לוי
אפשר להעתיק את זה בלי הסעיפים האלה.
עזמי בשארה
בלי להפנות לוועדת חקירה.
תמי סלע
זו בדרך כלל הדרך שעושים את זה. יש הרבה חוקים שמפנים לסמכויות האלה.
סורין גנות
לעניין הטלת הוצאות, אני לא חושב שיש בכך הרתעת יתר. אני רק מביא כדוגמה סעיף 106 לחוק התכנון והבנייה, שמקנה סמכות להטלת הוצאות על מי שמגיש התנגדות סרק לוועדת ערר או בהתנגדות. אם משרד המשפטים מצא לנכון שבדבר כזה כן צריכה להיות הסמכות, ונכון שכמעט לא משתמשים בזה, אבל ההרתעה היא לא התרעת יתר, עובדה שלא משתמשים בזה. בעצם העובדה שממעטים להשתמש, אבל אנשים יודעים שזה קיים, הם חושבים פעמיים. אני חושב שהסכמות הזאת צריכה לרחף בחלל האוויר.
תמי סלע
זה קיים בכמה חוקים, חוקרים פרטיים, שמאי מקרקעין, זה לא רק פה.
סורין גנות
אם ההוצאות האלה יהיו, שיהיה איזה גורם שנגדו אפשר לטעון אחר כך – הטלתם עלי הוצאות, אני חושב שטעיתם. אני מציעה שתהיה זכות השימוע, זכות הטיעון.
אבישי פדהצור
אם זה ניתן במעמד צד אחד.
סורין גנות
אם זה במעמד שני הצדדים, יש לו זכות הטיעון.
תמי סלע
רציתי להוסיף, שבמיוחד, אם נאפשר הטלת הוצאות על המתלונן, זה לאחר שניתנה לו הזדמנות סבירה לטעון בעניין. צריך לפחות לתת לו הזדמנות, אם הוא לא מתייצב - הוא לא מתייצב.
היו"ר יצחק לוי
רבותי, האם יש עוד הערות על הסעיף הזה?
עזמי בשארה
מסכים להערות של היועצת המשפטית.
כרמית בן-אליעזר
אני רוצה להשיב בקצרה לגבי הנושא של תלונות סרק. האוכלוסייה של אנשים שמבצעים את הפעולות האלה, זאת אוכלוסייה שמפוקחת על ידי ועדת האישורים וכן הלאה, אבל זו אוכלוסייה שהרמה האישית שלה לא גבוהה, וזה הכלי היחיד שיש לנו כדי לפקח. יש כאן דבר שהוא מאוד דרקוני – הטלה של תפקיד ביצוע לפי סעיף 5 לחוק, זה תפקיד שקיים בידי המוציא לפועל, והוא מטיל על אדם פרטי, שזה מה שהוא עושה לפרנסתו. החוק מכיר בזה, וזה בסדר גמור, אבל החוק מכיר בזה, כפוף לכך שיש מנגנון שמפקח. הדרך היחידה שיש למנגנון שמפקח לדעת על הדברים האלה, זה באמצעות תלונות של אנשים שאצלם בוצעו העיקולים, כי מדובר בגורמים פרטיים שלא נתונים לפיקוח שוטף של לשכת ההוצאה לפועל. הדרך היחידה לדעת היא כאשר בא אדם שנגרם לו נזק ומגיש תלונה. לכן החשש הגדול כל כך להרתיע מפני תלונות סרק. זה נכון שהמנגנון הזה קיים בחוקים אחרים, ולכן דנו בדבר הזה והתלבטנו אם להכניס אותו או לא, אבל התחושה שלנו, שבחוקים אחרים יש אולי מנגנונים אחרים שמעודדים את הגשת התלונות או, לחילופין, עושים את הוויסות הזה. ופה החשש שהמקור היחיד לחשיפת הליקויים שבפעולת בעלי התפקידים הם המתלוננים, ולכן יש חשש עוד יותר גדול להרתיע אותם מלהתלונן. אנחנו מעדיפים שיהיו תלונות סרק מאשר שיהיו מקרים שלא נדע עליהם, משום שמישהו חשש שיטילו עליו הוצאות.
היו"ר יצחק לוי
לכן אתם מתנגדים שיוטלו הוצאות.
כרמית בן-אליעזר
זאת ההצעה שהגשנו, שלא כוללת את הסמכות הזאת.
תמי סלע
אלה סמכויות שמחייבות התייצבות ומסירת מסמכים ותשובות לשאלות. לגבי ההוצאות, זאת הוראה נפרדת שהם מוסיפים, והם מציעים לאפשר הטלת הוצאות רק על זה שמתלוננים עליו, אם התלונה מוצדקת, ולא על זה שמתלונן, אם התלונה היא תלונת סרק, מתוך רצון לעודד תלונות ולא להרתיע.
כרמית בן-אליעזר
עוד מילה אחת לגבי הנושא של זכות טיעון. קודם כול לגבי סעיפים 9 עד 11, אלה באמת מקרים שבהם אדם זומן כדין ולא התייצב. לכן פסקו עליו הוצאות, ולכן יש פה קושי להוסיף את הנושא של ניתנה לו זכות לטעון. אני רוצה להפנות את תשומת הלב, שוועדת האישורים כן נותנת זכות טיעון, בהתאם לסעיף 5ז(א), אם היא שוקלת להתלות את הרישיון, שזו בעצם המסגרת של בירור התלונה.
היו"ר יצחק לוי
פה מדובר על ההוצאות.
תמי סלע
זה יכול להיות נפרד.
היו"ר יצחק לוי
שלהוצאות גם יהיה זכות טיעון, אם הוא לא היה בדיון הראשון, על זה מדובר. אין לכם התנגדות לזה.
כרמית בן-אליעזר
זה בסדר גמור. אנחנו גם בדעה, שיש סמכות לוועדה לבטל החלטות שהיא נתנה במעמד צד אחד, שהיא סמכות קבועה. אני לא חושבת שזה משהו שצריך הסדר בחקיקה.
אבישי פדהצור
אדוני, ברשותך, אני רוצה להציג את האידך גיסא של מה שאמרה חברתי כרגע. הנושא, אם לאפשר פסיקת חיוב בהוצאות או לא, זה נושא של מדיניות, זאת החלטת הוועדה אם תהיה, לכך או לכך. אני רוצה להציג את הצד השני, הצד של בעלי התפקיד. צריך לזכור שבעלי התפקיד הללו נמצאים בחזית הראשונה דה-פקטו מול החייבים. לעתים תכופות שימשתי בעבר כחבר בוועדת האישורים, ונתקלנו בניסיונות של חייבים לעשות שימוש ביכולת להגיש תלונה כלפי בעל תפקיד כאמצעי להרתעת בעלי התפקידים במילוי תפקידם. בעלי התפקידים הם למעשה אלה שנמצאים רוב הזמן בשטח, מכירים את החייבים, בעיקר אם הם חייבים סדרתיים. מבחינת בעל תפקיד, כל תלונה שכזאת היא גזל של יום עבודה, היא מחייבת אותו להתייצב בדיון, אם הוא לא מתייצב לדיון, זו עבירת משמעת כשלעצמה, הוא מאבד יום עבודה, ולכן יש פה עניין של איזונים שצריכים להיעשות.


אמרתי את זה מלכתחילה. נכון, זה עניין של מדיניות, האם אנחנו מבכרים את האינטרס של עידוד הגשת תלונות, לרבות תלונות סרק, או שמא אנחנו מעדיפים למצוא איזה איזון, תוך שאנחנו סומכים על ועדת האישורים שתפעיל את שיקול דעתה. בסופו של יום יושב שם שופט בית משפט שלום, יושבת נציגה של שר המשפטים, נציג השר לביטחון פנים. חזקה עליהם שהם ישקלו את המקרים שבהם ראוי להטיל את ההוצאות, ואת המקרים שבהם לא ראוי להטיל את ההוצאות.
סורין גנות
אני דיברתי על הוצאות שיש להטיל על מי שמגיש תלונת סרק.
תמי סלע
כן, זה גם הניסוח של ההצעה.
אבישי פדהצור
אדוני היושב-ראש, אני מבקש לחזור בי מהדברים שאמרתי, כנראה שהם נאמרו בניגוד לעמדת משרד המשפטים.
היו"ר יצחק לוי
אבל הם נאמרו, שמענו אותם.
אבישי פדהצור
אני צריך לקבל את כללי המשחק.
היו"ר יצחק לוי
רבותי, אני רוצה לסכם את הסעיף הזה.
ליאור שפירא
אני לא כל כך מבין מה זה הוצאות הליך? האם בהוצאות הליך, הכוונה הוצאות בגין הדיון, או הוצאות בגין הליך העיקול?
תמי סלע
ברור שזה הדיון.
היו"ר יצחק לוי
השאר, זה לא הוצאת הליך, זה קנס או משהו אחר.

רבותי, אנחנו צריכים פה להחליט על שני דברים: הדבר הראשון זה להוציא מסעיפים 9 עד 11 את 9(4) ו-11(ה), כלומר, לצוות על גביית עדות בחוץ-לארץ ומאסר שנתיים. צריך להחליט אם אנחנו מחריגים את שני הדברים האלה. הדבר השני, לגבי ההוצאות. אני חושב פה כמו משרד המשפטים. האנשים די נתונים ללחציהם ולחסדיהם של הקבלנים, ואנחנו כן רוצים לשמוע מה קורה בשטח. מכיוון שהחייבים הם בדרך כלל אנשים ללא אמצעים, אם נאיים עליהם שאם בסוף יימצא ההליך הליך סרק, הם מראש לא ייגשו, כי הם יפחדו שיוטל עליהם תשלום נוסף--
אבי דוביצקי
מה מונע מהקבלן להגיש תביעה בבית משפט על אובדן יום עבודה?
תמי סלע
אנחנו מכירים את בתי המשפט.
היו"ר יצחק לוי
--ההוצאות שיוכרו הן רק אם התלונה היתה מוצדקת, הוצאות כלפי בעל האישום. את התוספות בהצעת החוק אנחנו מקבלים, בהחרגה שאמרנו לגבי שני סעיפים. העניין של הזדמנות סבירה לשני הצדדים, גם צריך להוסיף.
כרמית בן-אליעזר
אין לנו התנגדות שיטען טענות לעניין ההוצאות, רק שיש לי קושי עם זה שהם מטילים על מישהו הוצאות משום שהוא לא התייצב.
תמי סלע
זה לא בגלל האי התייצבות. האי התייצבות זה סעיפים 9 עד 11.
היו"ר יצחק לוי
זה לא קשור לסעיפים 9 עד 11, זה קשור לעניינים אחרים שבגללם יש הוצאות. זה כן נוסיף לסעיף.
תמי סלע
אנחנו בסעיף 6. סעיף 6 מדבר על בקשת ביצוע.


(א)"הזוכה רשאי להגיש לכל לשכת הוצאה לפועל בקשה לביצוע פסק הדין" – יש תוספת מוצעת – "ובלבד שחלף המועד שנקבע בפסק הדין לביצועו, ואם לא נקבע מועד כאמור – לאחר שחלפו 30 ימים מיום מתן פסק הדין" – פה מוחקים את המילים שהיו קודם 'ככל הידוע לו' – "פרטים מזהים של החייב כפי שייקבעו, ואם הוא קטין או פסול דין, וכן יפרש בה את ההליכים שהוא רוצה שיינקטו, ויכול הוא מפעם לפעם לבקש נקיטת הליכים נוספים".


יש עוד תוספת בסעיף קטן (ב), "על אף האמור בסעיף קטן (א) רשאי זוכה להגיש בקשה לביצוע פסק דין למזונות בטרם חלפו 30 ימים מיום מתן פסק הדין, ובלבד שלא נקבע בפסק הדין מועד לביצועו." בעצם, רוצים פה בעיקר על פסקי דין לחיוב כספי, כי לפסקי דין אחרים בדרך כלל יש מועד לביצוע.
היו"ר יצחק לוי
סעיף קטן (ב) שייך למזונות, נשאיר את זה רגע, נדבר על סעיף קטן (א). אנחנו מדברים כאן על 30 ‏יום, אם לא נקבע מועד לביצוע בפסק הדין עצמו. זה דבר חדש בחוק?
תמי סלע
זה דבר חדש.
היו"ר יצחק לוי
מה היה נהוג עד היום?
תמי סלע
למחרת פסק הדין אפשר לפתוח- - -
היו"ר יצחק לוי
למה אתם חושבים שצריך לשנות מהחוק הקיים היום?
דלית זמיר
אנחנו חושבים שצריך לתת פרק זמן סביר לחייב, למי שהפסיד במשפט, לשלם את החוב שלו לבד.
סורין גנות
זמן סביר להעלים את הרכוש...
דלית זמיר
יש לנו הסבר איך מונעים דבר כזה, אני מיד אכנס לזה. בעקרון, אנחנו רוצים שלא ישר ירוץ, הזוכה בתיק, לפתוח תיק הוצאה לפועל, שעם פתיחת התיקים מתווספות הוצאות שכר טרחת עורך-דין ואגרות, ובעצם החייב היה מעוניין לשלם את פסק הדין, הוא בכלל לא התנגד לתשלום, הוא קיבל את פסק הדין, הוא רק צריך ללכת לבנק להוציא כסף. אנחנו רוצים לתת פה פרק זמן סביר.
היו"ר יצחק לוי
למה 30 יום זה הסדר זמן סביר?
סורין גנות
בנייר העמדה שלנו אנחנו חושבים שצריך לתת זמן, אנחנו מסכימים שיש עורכי דין שמנצלים את זה לרעה. אנחנו חושבים ש-30 יום זה הרבה. שבעה ימים, למשל, זה סביר, או אם תחשבו על 15 יום. כתבנו בין שבעה ימים ל-15 יום. אם מישהו רוצה לשלם, גם שבעה ימים זה בסדר.
דלית זמיר
אני רוצה לענות על הטענה שנזרקה לחלל האוויר לפני כן, ותכף תיטען לגופה יותר לעומק, הטענה שאפשר להבריח רכוש.
היו"ר יצחק לוי
ולהעביר בעלויות.
דלית זמיר
לפי תקנות סדר הדין האזרחי, תקנה 363 מאפשרת לבית המשפט, במועד מתן פסק הדין, לתת סעד זמני, למשל, עיקול זמני, שעד תיק ההוצאה לפועל הרכוש כבר יהיה מעוקל, באותם מקרים שבהם יש חשש להברחת רכוש. אם כשפותחים את התיק לוקח 20 ימים עד שאפשר לנקוט בהליכים, צריך להמציא את האזהרה, ורק לאחר 20 ימים אפשר לנקוט בהליכים.


יש אפשרות לבקש מההוצאה לפועל לבצע פעולות מיידיות במקרים שבהם יש חשש, אבל אלה מקרים חריגים. אותם מקרים חריגים אפשר לבצע בבית המשפט, ואין שום סיבה לפתוח את תיק ההוצאה לפועל לכך.
היו"ר יצחק לוי
למה במזונות אתן כן מציינות?
דלית זמיר
במזונות הסיבה שונה. במזונות, התפיסה היא, שזה פסק דין שכן נקבע המועד לתשלום. למשל, אם נקבע מועד לתשלום ב-10 לכל חודש, צריך לשלם ב-10 לחודש.
היו"ר יצחק לוי
לא צריך לכתוב את סעיף קטן (ב), כי בסעיף קטן (א) כתבתם שאם יש מועד – יש מועד.
דלית זמיר
גם רצינו להבהיר, גם חשבנו שנכון יהיה לתת למזונות הגדרה ברורה. בעיקרון, אם נקבע מועד, צריך לחכות למועד.
היו"ר יצחק לוי
אני מתאר לעצמי שבכל פסק דין של מזונות נקבע מועד, כלומר, באופי פסיקת המזונות יש קביעת מועד, ולכן לא צריך את סעיף קטן (ב).
תמי סלע
עדיף להגיד במפורש.
סורין גנות
הייתי מציע לקחת את הסעיף הזה, שהוא לכאורה סעיף טכני, ושכולנו מסכימים איתו, לקחת אותו בתור סימפטום איך זה משתחרר להגדרה של רפורמה בהוצאה לפועל. רפורמה בהוצאה לפועל, זה צריך להיות ייעול בהוצאה לפועל, איך אנחנו מייעלים את הגבייה, שאדם חיכה כך וכך שנים, יקבל סוף-סוף פסק דין. כאשר סוף-סוף יש לו פסק דין, עכשיו אומרים לו: לעומת מה שהיה קודם, חכה עכשיו עוד 30 יום.
תמי סלע
לא הכול זה הרפורמה, יש כל מיני תיקונים אחרים.
סורין גנות
יש הרבה סעיפים כאלה במסגרת הרפורמה של ייעול הגבייה, שאומרים לך לחכות עוד זמן. אומרים לך: אדוני, רוצים לעזור לך בגבעה, בדרך למעלה קח את השקית הזאת לשנייה, קח למעלה, אני מוסיף לך עוד שק קטן, עוד אבן קטנה ושים בכיס גם כסף קטן, כדי שיהיה לך בהתגלשות למטה. באמת יש עורכי-דין שמגדילים את שכר טרחתם, ואני אומר זאת בתור יוצא מן הכלל שמטיל דופי בכולם. זה לא צריך להיות, ואנחנו מטפלים בזה, אם כי, אומר לי פה חברי והוא צודק, אם השופט חשב שצריך לתת זמן, היה כותב בפסק הדין. השופט מכיר את הצדדים הכי טוב. אם הוא חושב שאדם באמת רוצה לשלם, והרבה פעמים אנחנו מקבלים את זה, הרבה פעמים בהסכם כתוב שפסק הדין ייכנס לתוקף בעוד 30 יום, אם השופט לא אמר, הוא כנראה יודע. למה שהוא לא ישלם מיד, אחרי שמונה שנים? אני מוכן לבוא לקראת, אבל לתת את האיזון.
אלה אלון
יש לי הערה, והיא קשורה להתחלה של הסעיף דווקא, שאומנם היא לא משתנה כאן, אבל, בגלל שינוי בסעיף אחר שהוצע, יש השלכה גם על הסעיף הזה. לפי מה שרשום, הזוכה רשאי להגיש לכל לשכת הוצאה לפועל בקשה לביצוע פסק דין. הבעיה היא שמה שקורה, שהרבה פעמים זוכים מגישים בקשות להוצאה לפועל במקומות רחוקים מאוד--
סורין גנות
סמכות מקומית כבר נדונה משנים.
​אלה אלון
--גם מהמקום שבו היה הדיון וגם מהמקום שבו נמצא הנתבע. התוצאה של זה היא, שהחייבים נאלצים להיגרר. היום יש להם האופציה ללכת ללשכת ההוצאה לפועל שקרובה למקום המגורים שלהם, ולפחות להיעזר בה. בעקבות תיקון שרוצים לעשות, שתהיה רק לשכה אחת, או אולי קצת יותר מזה, במחוז, לא תהיה להם לשכת ההוצאה לפועל הקרובה להגיע.
היו"ר יצחק לוי
נדון בזה כשנדון בשינוי המבני, זה לא המקום לדון בזה. ההערה היא הערה, ונדון בזה כשנדבר על המבנה. ביקשנו מההוצאה לפועל להציג מבנה ולראות איך אנחנו משרתים את האזרחים בצורה סבירה, ושהחוק הזה לא יהפוך את ההוצאה לפועל לדבר שמקשה יותר. בסוף אנחנו רוצים להקל, ולא להקשות. אנחנו מבינים את ההערה, ואנחנו נדבר עליה, לא עכשיו.
דנה פרייבך-חפץ
לגבי האיזון של חברי. אנחנו בהחלט חושבים שצריך להיות איזון, השאלה, כמובן, מהו האיזון הזה מבחינת הזמן שניתן להתחיל לממש את פסק הדין. צריך להביא בחשבון שחלק מהחובות שמדברים עליהם אלה חובות קטנים מאוד, והיום אנחנו מגיעים למעל 500 שקלים, אלה עדיין חובות קטנים מאוד, שהפער בכמה שהם קופצים בבת אחת, ברגע שפותחים תיק הוצאה לפועל, הוא מאוד משמעותי, בעיקר עבור חייבים קטנים, ועבורם, שבוע או שבועיים, כמו שהלשכה רוצה להציע בתור זמן סביר, זה זמן מאוד קצר, בעיקר אם צריך להביא בחשבון- - -
שמואל מלכיס
את סותרת את עצמך. אם זה סכום קטן, שבועיים מספיקים לגיוס הכסף.
דנה פרייבך-חפץ
בשבילך אולי זה סכום קטן, יש אנשים שבשבילם זה משמעותי מאוד, יש אנשים שזה לפעמים רבע מהקצבה החודשית שלהם, סכום של קצת מעל 500 שקלים. ולכן 30 יום זה זמן שנראה סביר. הטווחים שלוקחים לנהל תיקים, אלה טווחים מאוד עגומים, עוד שבועיים זה לא מה שישנה.
היו"ר יצחק לוי
הרי אתם לא חוששים מהעלמת רכוש? כי אפשר להעלים רכוש ב-15 יום כמו ב-30 יום. כלומר, אם מישהו רוצה להעלים רכוש, אם הסכמתם על 15 יום- - -
תמי סלע
בארבע שנים שהתנהל ההליך המשפטי.
היו"ר יצחק לוי
בארבע שנים שהתנהל ההליך המשפטי הוא היה יכול להעלים רכוש, אבל עכשיו, ב-15 יום, להעביר בעלויות ולשנות שמות של חשבונות בנקים, או לעשות את כל הדברים האלה, את זה אפשר לעשות ב-15 יום. אני רוצה להבין את ההבדל המהותי בין 15 יום ל-30 יום, ולא הבנתי. אם היית אומר לי את הטענה שטענת בהתחלה, אמרת: תנו לשופט, מה שהשופט יגיד, אולי יתערב ביניהם בעניין הזה, ואם השופט לא יגיד כלום, אז מחר בבוקר, אז הייתי מבין, אבל אתה לא אומר את זה. מה ההבדל בין 15 יום ל-30 יום? אני לא מבין.
טל נד"ב
יש לי הערה לתיקון אחר בסעיף. מוחקים את המילים "ככל הידוע לו", כלומר, שהזוכה יהיה חייב לציין את פרטי החייב בבקשה שהוא מגיש להוצאה לפועל. כיום עורכי הדין, וגם זוכים אחרים, מחוברים למרשם האוכלוסין כך שאפשר משם להבין את הפרטים המדויקים של החייב. העניין הוא, שלפני כשנתיים היתה החלטה של בית המשפט העליון בבג"ץ, שהקשר הזה ינותק, אלא אם כן הנושא יוסדר בחקיקה. הנושא עוד לא הוסדר בחקיקה, הבג"ץ נותן כל פעם ארכה של חצי שנה נוספת, הארכה האחרונה נגמרת ביולי הקרוב. בינתיים הוגשה הצעת חוק שנדונה בוועדת הפנים של הכנסת, היה דיון ראשון, ומאז הפסיקו לדון בה.
היו"ר יצחק לוי
אין יושב-ראש עכשיו.
טל נד"ב
עכשיו אין יושב-ראש, אבל גם קודם היה דיון אחד, והדיון נעצר משום מה. ויש חשש, שאם הצעת החוק הזאת לא תעבור, או שהבג"ץ יחליט שהוא מפסיק לתת ארכות, הקשר עם מרשם האוכלוסין ינותק, ואז המשמעות היא שיצטרכו הזוכים לרוץ באופן פרטני ללשכות ההוצאה לפועל ולקבל פרטים על כל חייב, ואי אפשר לקבל יותר מאשר עשרה שמות בפעם אחת, וזה מסבך את העניין. לכן אני מציע, עד שהחוק שם לא עבר, להשאיר את המילים "ככל הידוע לו", כדי שהזוכה יעשה את המאמץ להביא את הפרטים ככל שהוא יכול, אבל גם אם הוא לא יוכל להביא את הפרטים המדויקים המלאים, זה לא דבר שיעכב את ביצוע פסק הדין.
היו"ר יצחק לוי
אנחנו בשלב התשובות.
סורין גנות
אני אתחיל מהסוף, קודם כול העמדה שלנו, גם כתבנו בנייר עמדה, לגבי התיקון בסעיף קטן (ב). אנחנו סבורים כמו חברנו טל נד"ב, הרי לפי השיטה הזאת לכל חייב ישנה כתובת, ואז ברגע שזה לא, ככל הידוע לי, אני לא אוכל, עד הודעה חדשה, עד ככלות כל הקצים, לפתוח נגדו בקשה לביצוע. זה לא יעלה על הדעת. לא רוצים לתת לנו מאז הבג"ץ, כי פעם היינו מוציאים שאילתה בעשרה שקלים, או דרך מרשם האוכלוסין באינטרנט בחמישה שקלים, היינו מצרפים. דרך אגב, כל הבנקים, למי שמנהל חשבונות אצלנו, היו מחוברים ישירות למרשם האוכלוסין, וכשהייתי מייצג בנק, הייתי מקבל את השאילתה מהבנק. היה מותר, עצרו את זה לכולם. המערכת מחוברת למרשם האוכלוסין – בשביל מה אני משלם אגרה? כדי שאני אקבל פרטים. הם מחוברים למרשם האוכלוסין, הם המדינה, הם רשאים. נתנו קודם את המרכז לגביית חובות, שם לא שואלים כלום.
שמואל מלכיס
משנה כתובת, אבל לא מודיע למרשם.
סורין גנות
אדרבה ואדרבה. הרי המערכת בודקת מולי, יחסית למרשם האוכלוסין, זו ההזדמנות לברר מה נכון ומה לא נכון. דרך אגב, בחוק נשיאת תעודת זהות לחוק מרשם האוכלוסין קיימת חובה לעדכן את הכתובת הנכונה.


"ככל הידוע לו" – פעם גם לא הייתי חייב לתת תעודת זהות, זה תוקן, ובצדק. היו טעויות, עיקלו לאנשים לא נכונים. ממילא, ללא תעודת זהות, שזה העיקר, אני לא יכול לבצע עיקולים במדיה מגנטית, אתה לא יכול לבצע הרבה דברים, אני לא יכול לנקוט הליכים, אבל תעודת זהות יש לי. מן הסתם גם אי אפשר לפתוח היום הליך, אתה לא יכול להגיש תביעה בלי תעודת זהות, לא יקבלו ממך. כך גם לא יקבלו ממך הליך, בקשה לביצוע פסק דין, לא יקבלו ממך בלי שתיתן תעודת זהות. אני לא יודע כתובת, אני לא יודע כלום, "ככל הידוע לו" חייב להישאר. זו, לדעתי, מידת האיזון הנכונה.


אני רוצה לחזור לעניין השבעה ימים, ולהתמודד עם הטענה. קודם כול, אפריורי, אני בהחלט סבור שאם שופט לא קבע, צריך לשלם פסק דין מיד. עם זאת, בתוך עמנו אנחנו יושבים, ואומרים לנו: יש מספר מקרים שמנצלים את זה לרעה. זאת אומרת, יוצאים מבית המשפט, ואחרי חמש דקות פותחים. אני לא רוצה לומר 24 שעות, לכן אמרתי שבעה ימים, רק כדי למנוע למי שעושה שימוש לרעה בבקשה לביצוע. אפשר לפתור את זה בדרך אחרת, אפשר להגיד, שהיה ויתברר כי החייב רצה לשלם ונעשה שימוש לרעה, ניתן לבטל או לסגור את התיק, אבל זה מסובך. לכן אמרתי, בתור פתרון, שבעה ימים.


מילה אחרונה. לגבי הברחת הרכוש – מתוך ניסיון, אני איש שטח – נכון שאפשר להעלים במסגרת השנה האוטופית של עורכת הדין לאה רקובר, כשמתנהל הליך, אני עוד לא זכיתי לסיים תיק בשנה.
לאה רקובר
לפעמים זה בגלל עורכי-הדין.
סורין גנות
רק בגללנו, המערכת מאוד יעילה, זה רק אנחנו, זה ברור. רק בגללנו אוטופית זה לא ניתן...
היו"ר יצחק לוי
תגיד לה שצריך להתפרנס...
סורין גנות
בוודאי, באגרות אדוני מתכוון. בכל תיקון שיש, כולל המסלול המקוצר, תמיד באגרות לא נוגעים, אבל לא משנה.
לאה רקובר
לא נגענו באגרות.
סורין גנות
זה מה שאני אומר, כי צריך להתפרנס...


לעניין ההברחה, מתוך ניסיון כאיש שטח, רק כשהחרב מגיעה לצוואר, כשיש פסק דין, אז אנשים מתחילים לעשות הברחות רכוש. המתוחכמים, מתי מעט, עושים את זה גם קודם.
היו"ר יצחק לוי
נכון, אבל אין הבדל בין 15 יום ל-30 יום.
סורין גנות
יש הבדל גדול בין אפס ל-30 יום.
תמי סלע
זה גם לא אפס, כי אי אפשר לנקוט הליכים- - -
סורין גנות
שלושה ימים, שבעה ימים, משהו קצר.
היו"ר יצחק לוי
אדוני, שמענו. תמי סלע לסיכום הסעיף.
תמי סלע
אני מקבלת את הסעיף כמו שהוא. ברקע הדברים, קראתי בדוח מבקר המדינה, ויש פה איזו שערורייה, שאין קישור למרשם האוכלוסין הולם. זה משהו שהמבקר התריע עליו לפני שנים, וזה עדיין לא נפתר מכל מיני סיבות עלומות ולא ברורות. היה עדיף שזה יהיה כך, אבל זה לא נפתר עד היום. הבנתי שגם כך היום המצב הוא שהזוכים, תקנו אותי אם אני טועה, מצרפים את הפרטים האלה, חייבים לצרף את הפרטים האלה.
דלית זמיר
חייבים לצרף.
סורין גנות
אתם מטילים עלינו גזרה חדשה.
דלית זמיר
זו לא גזרה חדשה, זה מה שקבוע בתקנות היום.
תמי סלע
זה רק מעגן את המצב הקיים בפועל.
היו"ר יצחק לוי
מה מפריע אם נשאיר "ככל הידוע לו"?
תמי סלע
זה לא ניסוח שמקובל להגיד. זה המצב הקיים, אבל זה לא ניסוח שגרתי בחקיקה, כשאתה מגיש בקשות.
היו"ר יצחק לוי
כשאנחנו רוצים לשנות מהקיים, אנחנו צריכים סיבה לשנות מהקיים, כלומר, מתברר שזה לא שינוי קוסמטי. אם זה היה רק שינוי קוסמטי, היינו אומרים בסדר, מתברר שזה לא שינוי קוסמטי. יש פה חששות של אנשים שאומרים שהחוק לא יעבור, לא יתקדם, המרשם נעול בפנינו, תהיה לנו בעיה להגיש בקשות וכן הלאה. למה לא להשאיר "ככל הידוע לו".
תמי סלע
לי אין בעיה גם שזה יישאר ככל הידוע לו, הגעתי למסקנה, ואני לא חושבת שבין שני הצדדים זה כל כך נחוץ למחוק את זה, אבל לפי מה שאני מבינה, זה לא משנה באופן משמעותי את המצב הקיים.
היו"ר יצחק לוי
אפשר להציע הבנה של 20 יום? אמרתם שזה לוקח 20 יום.
דלית זמיר
כמו שאמרנו, זה המצב הקיים היום. מבחינה זאת, זה כן קוסמטי. התקנות קובעות במפורש חובה לצרף, לתיק שאתה פותח, אישור מלשכת רישום האוכלוסין בנוגע לכתובת של החייב. במובן הזה אולי אפשר להגיד שהתקנות של היום- - -
היו"ר יצחק לוי
הן לא מותאמות לחוק היום, אולי צריך לבטל את התקנה הזאת, מכיוון שאין להם אפשרות.
דלית זמיר
יש להם אפשרות, ואני רוצה להבהיר את הנקודה הזאת. לכל אדם יש אפשרות לפנות ללשכת- - -
תמי סלע
אפשרות, רק שגובים אגרה.
דלית זמיר
15 שקלים. לכל אדם יש אפשרות לפנות ללשכה ולקבל פרטים, בעיקר כשיש לו תיק הוצאה לפועל, אין שום בעיה. זה עולה 15 שקלים, זה נכון, אבל לכולם יש אפשרות לעשות את זה.
תמי סלע
היה ראוי שהמערכות יהיו מקושרות בינן לבין עצמו.
דלית זמיר
אני לא מדברת על מה שראוי.
סורין גנות
מה לקבל? רק תגידי, אני במתח.
דלית זמיר
כתובת של החייב.
סורין גנות
אם יש לו תיק הוצאה לפעול, ואני רוצה לפתוח תיק.
דלית זמיר
אתה יכול לפתוח תיק, ואף אחד לא מונע ממך לעשות את זה.
סורין גנות
זה ייקח לי 60 יום.
דלית זמיר
זה לא ייקח 60 ימים. אני רוצה להבהיר מה הטענה. הטענה שלהם היא לא זו שמחר הם לא יוכלו לקבל את הפרטים, הטענה שהם לא יוכלו לקבל את הפרטים בדרך הנוחה שהם מקבלים את הפרטים האלה היום. היום יש להם קישור ללשכות האלה, הם מקבלים את זה בצורה מקוונת. אני מבינה שהחוק שדיבר עליו סורין גנות עומד בשלבים מתקדמים, כרגע מאריכים את הצו כל הזמן.
היו"ר יצחק לוי
איך הם יקבלו את זה, אם לא בצורה מקוונת?
דלית זמיר
כמו שכל אזרח פונה.
היו"ר יצחק לוי
הולכים ומשלמים 15 שקלים, ובתוך כמה זמן מקבלים.
דלית זמיר
אני לא חושבת שזה לוקח הרבה זמן. אני לא מכירה את זה, אני יכולה לבדוק את זה.
סורין גנות
לעמוד בתור 20 שעות- - -
דלית זמיר
זה לא לעמוד בתור 20 שעות.
סורין גנות
תכתבי לך שלט גדול "רפורמה בהוצאה לפועל – ייעול הגבייה".
דלית זמיר
קודם כול יש היום כבר כוונה לעשות את זה באינטרנט לכל אדם, את אותה פנייה שאפשר לקבל את הפרטים. חוץ מזה, לא שמעתי שום תלונות שעומדים בתור שעות בשביל לקבל את זה.
היו"ר יצחק לוי
הבנתי שבשביל זה צריך חוק, מכיוון שהבג"ץ מנע את זה.
דלית זמיר
הבג"ץ קבע שהקישור של הבנקים לאותן לשכות הוא בעייתי.
טל נד"ב
לא רק בנקים.
דלית זמיר
זה לא משנה. אני לא זוכרת את הבג"ץ, אבל אני זוכרת שהיתה שם התייחסות לבנקים, אבל נניח שזה היה לכולם. מה שהבג"ץ אמר, שיכול להיות שהקישור הזה הוא לא חוקתי, ונתן פרק זמן להיערך לזה. זאת אומרת, כרגע הם עדיין יכולים לעשות שימוש בזה, ובהסכמה זה מוארך מפעם לפעם, לעשות בזה שימוש בינתיים עד שיוסדר חוק בעניין הזה. החשש שאם לא יהיה חוק, ואותו צו ביניים לא יוארך, זה לא אומר שהם לא יוכלו לקבל מידע כמו כל אדם רגיל שהיום רוצה לפתוח תיק הוצאה לפועל, זה רק אומר שיכול להיות שהם לא יוכלו לקבל את המידע בצורה מקוונת, ישירה.
היו"ר יצחק לוי
אנחנו רוצים להקל על הזוכים שרוצים לפתוח תיקים, אנחנו רוצים להקל על האנשים, למה להקשות? תאפשרי לו לפתוח את התיק.
תמי סלע
זה יקשה, אם הם לא יכלו בצורה מקוונת לקבל את זה.
היו"ר יצחק לוי
יש שלוש אפשרויות: אפשרות אחת, שהחוק יחוקק, שוועדת הפנים תסיים, והכול בסדר; אפשרות שנייה, שנאמר שההוצאה לפועל תשלים את הכתובת.
סורין גנות
בצורה הקלה שהם מציעים לנו, הם לא עושים בעצמם.
היו"ר יצחק לוי
זה משונה שהיום, בתקופה שלנו, ההוצאה לפועל לא מחוברת. האם משרד המשפטים כן מחובר? יש אפשרות שלישית, לאפשר להם "ככל הידוע", תבקשו ממנו להשלים את הפרטים לאחר זמן וכן הלאה, אבל אל תעכבו ממנו את פתיחת התיק. הרי פתיחת התיק בשבילו זה קריטי, הוא כרגע נמצא במצב שהוא צריך את הכסף, שהוא רוצה לגבות, הוא יודע שהאדם רוצה לנסוע לחוץ-לארץ, הוא רוצה להטיל כל מיני צווים, הוא רוצה להטיל עיקול, הוא לא רוצה לפתוח תיק. את אומרת: לך תיקח 15 שקלים, תחכה בתור, תחכה חודש עד שישלחו לך בדואר, כי אתה לא מקבל את זה מקוון.
דלית זמיר
אני אסביר את מטרת הסעיף. אנחנו מסתכלים אולי על כך שזה יוצר נטל לצד השני. אני מסכימה שזה יוצר נטל, השאלה, אם הנטל מוצדק. צריך להביא בחשבון מה המטרה. המטרה היתה, שלא יינקטו הליכים, למשל, על עיקול של אדם לא נכון, ויוציאו לו את המיטלטלין מהבית. חשוב מאוד לדעת שמדובר בכתובת הנכונה של אדם. אנחנו חושבים שכמו שכתב תביעה צריך להיות לכתובת מסוימת, ולקבל את האישור שהוא נמצא, אנחנו רוצים לנקוט הליכים נגד אותו אדם, ובהוצאה לפועל, על אחת כמה וכמה.
היו"ר יצחק לוי
את צודקת, אבל תנו להם את הכלים.
דלית זמיר
יש להם הכלים.
סורין גנות
כבוד היושב-ראש, אני רוצה לקרוא את שתי השורות הראשונות בטיוטה שחברתי, מן הסתם, השתתפה בניסוחה: "בתזכיר מוצעים תיקונים שונים, הנבחנים מזה זמן בהנהלת בתי המשפט, תיקונים אלה נועדו להגביר את יעילות התפקוד של מערכת ההוצאה לפועל ולהעלות את אחוזי הגבייה על ידי הוספת נטלים". נו, באמת.
דלית זמיר
זו פעם שנייה שהוא מציין את זה. אני אסביר את הסעיף, ואני אענה גם על העניין הזה, וזה גם קשור לעניין של ה-30 ימים.
היו"ר יצחק לוי
אל תיכנסו פה למאבקי אגו.
סורין גנות
אנחנו חברים ותיקים.
היו"ר יצחק לוי
אנחנו מדברים עניינית. אחר כך, כשנצא מכאן, אתם יכולים להישאר, החדר לרשותכם עד הלילה.
דלית זמיר
המטרה של החוק היא לנהוג ביעילות בפעילות, תוך מניעת פגיעה בחייבים. אנחנו חושבים שנכון גם להגן על החייבים, בכל מיני סידורים שקבענו פה בחלק מהסעיפים, זאת גם המטרה שלהם, במקביל לסעיפים אחרים, שאולי פועלים לטובת הזוכים, ומגבירים את היעילות, מבחינת הדרך שבה הוא רואה את זה. אנחנו חושבים שלנקוט בהליכים אחרי 30 יום, זה גם יותר יעיל במובן הזה, שאם חייב רוצה לשלם את החוב שלו לבד, זה יעיל שהוא יעשה את זה לבד, בלי להפעיל את המערכת.


חוץ מזה, לעניין היעילות, ואני אשיב פה למה שנאמר פה קודם, כי זה גם מתקשר. הוא אמר: למה בית המשפט לא קובע את התאריך, כי הרבה פעמים בית המשפט כותב פסק דין שהוא בהעדר הגנה, פסק הדין רק חותם על מה שמביא העורך דין, וזה הרבה מאוד תיקים בהוצאה לפועל.
סורין גנות
ממילא את כותבת 30 יום מיום פסק הדין. אם הוא לא יודע, הוא גם לא יידע.
דלית זמיר
לעניין היעילות, בעניין של "ככל הידוע לו". גם פה אין שום ספק שזה לא יעיל לנקוט בהליכים נגד האדם הלא נכון. להטיל על הזוכה לפנות ללשכת רישום המקרקעין זה נטל- - -
היו"ר יצחק לוי
מה שאת אומרת זה מובן, אבל אנחנו מבקשים מכם לעשות מאמץ ולאפשר לאנשים גישה קלה לבירור הדברים. כל זמן שאין גישה כזאת, אל תמנעי מהם לפתוח תיק, זה הכול. ברגע שנמצא את הפתרון, או שהפתרון יהיה בתקנה או בחוק, או בכל דרך אחרת, נמחק את המילים האלה.
תמי סלע
אני רוצה לציין לגבי מה שהיה בתזכיר שהוצע ב-2002. ב-2002 רצו לקבוע, בתור פתרון לעניין הזה, הוראה שמחייבת להעמיד לרשות ההוצאה לפועל את נתוני מרשם האוכלוסין, כלומר, בדרך חוקית לכפות את הדבר הזה, והוראה שאומרת שלא תתקבל בקשה שבה פרטי החייב לא תואמים את מה שיש במרשם. הוסיפו שם שתי הערות כאלה. באמת, העניין עם המרשם זו שאלה גדולה שצריך לקבל עליה איזו תשובה.
היו"ר יצחק לוי
אין לנו תשובה עכשיו. עומדים פה שני אינטרסים נוגדים, האינטרס להיות יותר מדויק, למנוע טעויות וכן הלאה, מול ההכבדה וחוסר הייעול שאנחנו מציעים, אם אכן הצו הזה ייפסק.
אריה כהן
אל"ף, השר שטרית תיקן ברפורמה הראשונה, ושם נאמר שלא יאפשרו לו לקבל את המרשם, כלומר, שהוא מאיין בחקיקה, והוא יוסיף את הסעיף בחקיקה. נדרש במסגרת גם הוועדה לביקורת המדינה, היה דיון שבו נדרש שר הפנים, לבוא יחד עם שר המשפטים, ולנסות לסכם את הנושא הזה. לצערנו, עד היום הנושא הזה לא סוכם, וצריך לבוא לייעל, ולאפשר את זה לעורכי הדין לבוא, ושאנחנו נהיה מחוברים במרשם. זה דבר אחד.


בי"ת, אני רוצה להזכיר שהסעיף שאנחנו מדברים עליו, שכתוב בו "ככל הידוע לו", ביקשנו לבוא ולציין את הנושא היום של הפרטים המלאים משתי סיבות: סיבה ראשונה שאנחנו פועלים היום בהליכים כנגד אנשים שלא חייבים. זו סיבה אחת, שהמידע שנמסר ככל הידוע לו, אבל הסיבה השנייה היא הסיבה של חוק שירות נתוני אשראי. מה שקורה, במסגרת חוק שירות נתוני אשראי אנחנו התחייבנו למסור מידע לאותו גורם שירצה לקבל מידע מן התיקים של ההוצאה לפועל. אנחנו לא יכולים לבוא היום ולמסור מידע, ולכן אמרנו שנמסור את המידע רק מרגע שנקבל את הפרטים ממרשם האוכלוסין. לכן אנחנו לא מתייחסים למידע שמוסרים על כל תיקי העבר, ולא נוכל למסור יותר מידע במסגרת חוק שירות נתוני אשראי, אם המידע הוא "ככל הידוע לו", ונפגע בחוק הזה.
היו"ר יצחק לוי
אתה אומר שאתה לא מקבל על עצמך לברר את הדברים במרשם האוכלוסין, אני הממשלה, אבל גם מרשם האוכלוסין זה הממשלה.
אריה כהן
סליחה, זה לא מה שאמרתי.
היו"ר יצחק לוי
אתה, זה שרוצה לפתוח תיק, תביא את מרשם האוכלוסין, ואז תוכל לפתוח תיק, זה מה שאמרת. אבל אתה, כממשלה, זה ששר המשפטים ושר הפנים לא התפנו לשבת בישיבה במשך שעה ולא פתרו את הבעיה, אתה זורק את הבעיה על האזרח.
אריה כהן
סליחה, אני לא זורק.
היו"ר יצחק לוי
זה פחות או יותר מה שקורה.
אריה כהן
יחזירו אותה בחזרה להצעה שהוגשה ברפורמה של 2006.
היו"ר יצחק לוי
מה נאמר שם?
אריה כהן
למעשה, ההצעה אומרת שהמידע הזה יועמד לטובת משרד המשפטים, לטובת הנהלת בתי המשפט, ואז אנחנו נפתח את התיקים.
דנה פרייבך-חפץ
דבר שלא הועלה קודם לעניין 30 יום. לגבי מקבלי קצבאות זה עלול להיות קריטי, מפני שמקבלים את הקצבה פעם אחת בסוף החודש. אם אנחנו קובעים 20 יום, ופסק הדין מתקבל בתחילת החודש, יכול להיות מצב שהוא צריך לשלם בתוך 20 יום, לפני שהוא קיבל את הקצבה. לכן 30 יום. עשרת הימים הנוספים, שבמהלכם נכנסת הגמלה, יכולים להיות מאוד משמעותיים לאנשים האלה. עשרת הימים האלה הם לא מאוד משמעותיים עבור הזוכים, אבל הם יכולים להיות מאוד משמעותיים לגבי חייבים, שהם מעוטי היכולת שעליהם רוצים להגן.
סורין גנות
מה עם הזוכים שמקבלים את הקצבה שלהם פעם ב-30 יום, אותם חייבים שמשום שהם לא מצליחים לגבות הפכו לחייבים בעצמם?
היו"ר יצחק לוי
אם הם מקבלים את הקצבה ב-1 בחודש, כלומר, מי שב-1 בחודש חסרים לו עשרה ימים, ומי שקיבל את פסק הדין ב-2 לחודש חסרים לו תשעה ימים, ומי שקיבל ב-15 לחודש יש לו עודף של חמישה ימים.


רבותי, אני רוצה לפנות למשרד המשפטים בסוגיה הראשונה. אנחנו מבקשים מכם שתביאו לנו סעיף בחוק שיחייב את הממשלה לחבר את ההוצאה לפועל למרשם האוכלוסין, ונפתור את הבעיה. שר המשפטים הקודם החליט על כך, וכנראה מה שמעכב זה רק פגישה בין שר המשפטים לשר הפנים. הכנסת לא דנה בכל קדנציה ברפורמה של הוצאה לפועל. אנחנו לא רוצים להוציא מידינו דבר שאנחנו יודעים שבמאמץ נוסף אפשר להסדיר אותו. אם אפשר להסדיר אותו, למה להשאיר פתוח? אני כרגע נוטה להשאיר "ככל הידוע לו" רק כלחץ עליכם, כהתראה. כלומר, להגיד שאם עד סיום בירור החוק ועד סיום ישיבות החוק תביאו לנו סעיף כזה, נכלול אותו בחוק; אם אתם רוצים להביא הוראת שנה לשנתיים, בבקשה; אתם רוצים דרך אחרת, בבקשה, אבל המצב הוא אבסורד.
דלית זמיר
זה לא שלא היה מפגש בין שר הפנים לשר המשפטים, היו קשיים מעשיים עם החיבור, אבל נבדוק את זה שוב.
סורין גנות
פה כולם מדברים על פסקי דין כספיים. בקשה לביצוע פסק דין היא לרבות לדברים נוספים, כגון פינוי- - -
תמי סלע
אז יש מועד ביצוע.
סורין גנות
זה אומר לאלתר, למה אתם רוצים בכל זאת 30 יום? עליו לפנות, אני לא אומר מתי. למה פסק דין פינוי צריך להיכנס לזה? למשל, יש צו למסירת משמורת קטינים, יש בקשה לביצוע פסק דין של משמורת קטינים, למה צריך לעכב את זה ב-30 יום?
היו"ר יצחק לוי
בעניינים שהם דחופים, ולא נוגעים לעניינים כספיים ישירות, מפורשות, של השופטים, והדבר ברור, ואנחנו רוצים לכתוב את זה כאן, כאן מדובר בעיקר בענייני רכוש, גם בפינוי תמצאו לו בית אחר. פינוי בית זה לא דבר פשוט, או מפעל או חנות, אל יקל הדבר בעיניך. לפני שנה וחצי עברנו פינוי גדול מאוד בעם ישראל, ואל יקל בעיניך פינוי, זה דבר מאוד קשה, מאוד מסובך, ומאוד מורכב. אני לא רואה הבדל גדול בין 20 ל-30 יום.
סורין גנות
אני רואה הבדל גדול בין אפס ל-30 יום.
היו"ר יצחק לוי
זה נכון, אבל כן כדאי לתת את הזמן הזה להיערכות, אלא אם כן בפסק הדין יבואו ויבקשו משהו אחר.
תמי סלע
הוא יכול לקבוע מועד.
היו"ר יצחק לוי
עורך-הדין יבוא ויבקש מהשופט לקבוע מועד. זה שהשופט לא קבע מועד, זה יכול להתפרש לשני הצדדים, זה יכול להתפרש שהשופט אומר מייד, זה יכול להתפרש אצל השופט שזה לא דחוף, כי אם זה היה דחוף, הוא היה קובע מועד.
סורין גנות
התיקון הזה מושך עוד 30 יום מעבר לפסק דין שאדם חיכה לו.
היו"ר יצחק לוי
במקום 15, במקום מה שהסכמת. אם בגלל 30 הימים האלה אתה מאפשר לאדם למצוא בית, או שאתה מאפשר לאדם למצוא כסף לשלם, אתה חוסך לו אגרות והוצאות אחרות, וסליחה שאני אומר, עורך-דין וכל מיני דברים אחרים, לא יקרה לעם ישראל שום דבר, ולא יקרה לאף אחד שום דבר, אם אנחנו עומדים ב-30 הימים האלה, אלא אם כן זה דבר דחוף, דבר חשוב, הזוכה אומר שהוא לא יכול להמתין 30 ימים, הוא שומר את זה לשופט.
ליאור שפירא
אנחנו יוצאים מנקודת הנחה שהשופט לא חשב על זה כשהוא נתן את פסק הדין.
היו"ר יצחק לוי
שהשופט יחשוב. בשביל מה יש עורך דין? עורך הדין יגיד לו לחשוב על זה, יאיר בפניו את העניין. מה זה "השופט לא יחשוב"? פעם ראשונה שאני שומע שאומרים ששופט לא חושב.
ליאור שפירא
הוא חשב והחליט לעשות מיידי.
סימונה רוף
פסקי הדין, לרוב ניתנים שלא בפניהם של הצדדים.
היו"ר יצחק לוי
סימן שזה לא דחוף. פסק הדין ניתן שלא במעמד הצדדים, אבל הצדדים טוענים לפני פסק הדין. יש שלב מסוים שהצדדים טוענים בכתב, בעל-פה, זה לא משנה.
ליאור שפירא
מה קורה כאשר צד טען בפני בית המשפט שהוא רוצה לקבל הארכה של 30 יום, ובית המשפט לא נתן לו, אז אוטומטית, על פי החוק, הוא קיבל עוד 30 ימים?
היו"ר יצחק לוי
הוא לא יטען, כי הוא יודע שיש לו. אתה לא מבין שברגע שיש חוק כזה, אף אחד לא יטען?
ליאור שפירא
טען 60 יום.
היו"ר יצחק לוי
אם הוא טען 60 יום, והשופט לא נענה לו, יש לו רק 30 יום. זה ברור. אם הוא רוצה, שיטען.


רבותי, בסעיף הזה משאירים "ככל הידוע לו", ואנחנו אומרים לשר המשפטים, שאם הם רוצים להסיר את זה, שיביאו פתרון, ואנחנו מקבלים את עניין ה-30 יום.
תמי סלע
סעיף 7 הוא סעיף שמדבר על המצאת אזהרה בפסק דין. התיקונים שיש בו הם בשני עניינים: תיקון אחד זה בסעיף קטן (ג), קובע שהליכי הבאה ומאסר אפשר לבצע רק אחרי שבוצעה המצאה מלאה. כיוון שבהצעה מוצע להוסיף עוד כל מיני הליכים, שמטילים כל מיני מגבלות ופונקציות על החייב, או מאפשרים לו לקבל מידע בלי לבקש כתב ויתור על סודיות, גם אותם מוסיפים לסוג ההליכים שאפשר יהיה לבצע רק אחרי שיש המצאה מלאה, שהיא מבטיחה יותר מההמצאה האחרת, שבאמת החייב מודע לזה שיש נגדו הליך, הוא מודע למה שהוא צריך לעשות. זה דבר אחד, זה בסעיף קטן (ג).


בהליכים האלה עצמם נדון בהמשך, בהליכים של הטלת מגבלות ושל מסירת מדע. פה רק אומרים, שאם יהיו ההליכים האלה, חייבת להיות המצאה מלאה.


סעיף קטן (ג1) הולך בכיוון השני, ומנסה להקל בשאלה מתי משהו ייחשב כהמצאה מלאה, כי כבר שמענו שלצד זה, שרוצים שהחייב יידע, גם יותר קל לסכל את ההמצאה הזאת.
היו"ר יצחק לוי
האם למישהו יש הערות עקרוניות על הסעיף, או שהוא מוסכם?
יצחק פרולינגר
קודם כול, לגבי עצם העניין. כשאנחנו מדברים שההליכים שמתנהלים בבתי משפט, בתי משפט לא מקבלים החלטות בתוך שבוע או שבועיים או חודש. הוד מעלתו החייב יודע שהוא יצטרך, בסופו של דבר, או לשלם או להיות משוחרר. זה לא בא לו בהפתעה, ולכן כל העניין של 15 יום, 20 יום, 30 יום, לא נכון. אם נקבל את ההלכה שכבודו מציע לגבי מערכת ההוצאה לפועל, שלא יינקטו ההליכים, אלא אם כן הומצאה המצאה מלאה- - -
היו"ר יצחק לוי
לא כל הליך.
יצחק פרולינגר
התחלת הליכים.
היו"ר יצחק לוי
מדובר פה על הליכי הבאה או מאסר.
יצחק פרולינגר
אני רוצה להעלות את הרעיון, שאם הוגשה בקשה לביצוע, לא חשוב אם 15 יום, 20 יום, 25 יום, והוגשה לפי הכתובת המופיעה במרשם התושבים, וההוצאה לפועל מעודכנת בדבר הזה, אז העניין הזה- - -
היו"ר יצחק לוי
אתה אומר שזה ייחשב המצאה מלאה.
יצחק פרולינגר
זה ייחשב המצאה מלאה.


הייתי מוסיף עוד נקודה. היה ויתברר שדווקא החייב מעלים את הכתובת שלו – ואני יכול להביא דוגמאות רק משבוע שעבר, במשך 20 שנה אדם מנהל תיק הוצאה לפועל, לפי כתובת, ובשעה שסוף-סוף מגיע לביצוע, מתברר שהוא גר במקום אחר – אני מציע שאותן הסנקציות, קודם כול, זה המצאה מלאה; בי"ת, אולי תוספת מסוימת שהחייב, אם הוא פעל לא לפי הכתובת, למעשה העלים את הכתובת , זה לא ימנע מלנקוט אמצעים נגדו.
דנה פרייבך-חפץ
אין ספק שיש חייבים שיודעים ומתחמקים. מה שמטריד אותנו אלה החייבים שלא יודעים, בין אם במעמד צד אחד וכן הלאה, ובעניין הזה אני רוצה להתייחס לאזהרה. הבעיה שקיימת לגבי אוכלוסיות מוחלשות, שהרבה פעמים הם מקבלים את הטופס הזה, יש שם הרבה פרטים, זה לא ברור, הם נלחצים, לא ברור להם שזה משהו שיכול לעזור להם. לכן, מה שרצינו לציין שצריך, בין הפרטים שמצוינים באזהרה, להבהיר את המשמעות של הליך חקירת יכולת, וגם להסביר שזה יכול לעזור, כולל הפניה לסיוע משפטי, כדי שיהיה גם תמריץ חיובי לאנשים להגיע להליך הזה של חקירת היכולת. זה דבר פשוט מבחינה טכנית, אבל יכולה להיות לו משמעות, הוא בוודאי לא פוגע בזוכים.
תמי סלע
אני מסבירה שהעניין של נוסח האזהרה זה דבר שנקבע בתקנות. היו לנו שיחות על זה שתהיה כוונה לתת אזהרה דיפרנציאלית לכל הליך והליך, ואז יהיה יותר מקום להכניס לשם פרטים נוספים, אולי כמו שיש אזהרה לגבי תביעה בסכום קצוב, ששם יש כל מיני הוראות מודגשות. גם היום יש, בכמה שפות, איזה מידע, הוראה לגבי המוקד שאפשר לפנות אליו, אבל יכול להיות שיש פה מקום לשיפורים.
דנה פרייבך-חפץ
לפחות לגבי הפניה לסיוע משפטי, זה דבר שקריטי שיהיה.
תמי סלע
אני בהחלט בעד שהטופס יהיה יותר ידידותי ויותר מלא מידע, ושחייב שמקבל אותו יידע יותר בקלות מה צריך לעשות. המסר הזה הועבר.
דבורה שדה
רציתי לציין שתי נקודות קצרות בקשר לעניין הזה. למשמעות של המצאת אזהרה, יש לזה משמעות שהיא לא רק דיונית, אלא מהותית, וזה גם נקבע בפסיקה. יש חשיבות מאוד גדולה, שאדם יקבל את האזהרה בפועל, ואי אפשר לראות במצב שבו הוא מגיש איזה בקשה, כאילו הוא יודע על זה. אלינו לעמותה מגיעים הרבה פעמים אנשים, שאין להם מושג שמתנהלים נגדם הליכי הוצאה לפועל. מקרה אחד, ממש קיצוני, שהגיע אלי – אדם שהוא היה דר רחוב. בזמנו נגנבו ממנו צ'קים, לאדם לא היה מושג שמתנהל נגדו שום הליך. מובן שהוא היה צריך לעדכן את הכתובת שלו בלשכת ההוצאה לפועל, אבל הוא דר רחוב, ולא היה לו. זה בעייתי, שברגע שהוא מגיש בקשה, קודם כול לעיכוב כל ההליכים נגדו, ברגע שהוא יודע שמתנהלים הליכים, שנראה אותו כמי שיודע מה גובה הסכום וכל מיני פרטים שקשורים לחוב עצמו, ואת הזכויות שלו, שמופיעות באזהרה.
תמי סלע
יש לזה איזה מענה בהצעת החוק. בגדול, החזקה הזאת, שמישהו שמגיש בקשה, הוא כן קיבל אזהרה, וגם יודע, וגם ראה את האזהרה, זו חזקה נכונה. אולי יש חריגים, ובכל דבר עלולים להיות חריגים. יש בעיה, שצריך לתת לה מענה.


מה שקבוע פה בחוק, שהמועד של ההמצאה ייחשב המועד שהרשם נתן החלטה בבקשה, אלא אם כן הוא הורה אחרת. וזה אומר, שאם זו איזו בקשה לעכב את כל ההליכים, או בקשה רק לעדכן כתובת, או בקשה בסיטואציה שאין לו מושג על שום דבר אחר בהליך, חוץ מזה שהוא רוצה לעצור את הכול, הוא יוכל להעלות את זה, ואז הרשם יכול גם להורות אחרת, הוא יכול להורות שזה לא ייחשב כהמצאה מלאה. לדעתי, זה נותן מענה למקרים חריגים.
היו"ר יצחק לוי
מה שאת מציינת, אלה באמת במקרים חריגים מאוד. בדרך כלל, אם חייב בא ומגיש בקשה, סימן שהוא יודע במה מדובר. אם הוא לא יודע במה מדובר, שיברר במקום במה מדובר. איפה הוא יברר? הוא הולך ומגיש בקשות לדחות עיקול או לדחות דיון, או כל בקשה שלא תהיה, והוא לא יודע במה מדובר, שיברר. עצם העניין שהוא הגיש בקשה, הוא יודע שהוא קשור לעניין, אז יטרח האדון החייב, בין אם הוא דר רחוב ובין אם הוא דר דירה, ילך ויברר וישאל במה מדובר, מה קורה.
דבורה שדה
זה מנוגד קצת לרוח הצעת החוק.
היו"ר יצחק לוי
אי אפשר להגיד לזוכה שמתקשה לחפש אותו, ברגע שהוא בידינו, שזה לא נחשב. יש זוכים שמחפשים חייבים הרבה זמן, ולא יודעים איפה הם, והנה הוא מגיע אלינו, הוא בא לבית המשפט ומגיש בקשה, ואנחנו נגיד שזה לא נחשב.
דבורה שדה
זה מה שנעשה גם היום בפסיקה.
היו"ר יצחק לוי
אנחנו מדברים על רפורמה, שהיא צריכה לתקן דברים. אני שואף לגמור את הסעיף הזה היום, אני חושב שאפשר לגמור אותו, ואני מבקש להיות תמציתיים, קצרים, חדים וברורים. בבקשה.
אלה אלון
מאוד יכול להיות שאדם שהגיש בקשה, באמת קיבל את ההמצאה. מצד שני, גם יכול להיות מצב שבו הוא קיבל איזה טופס אחר, טופס שהוא קיבל במסגרת התיק, והוא לא קיבל את ההמצאה. יכול אפילו להיות אדם שיש לו שני תיקים בהוצאה לפועל, הוא קיבל טופס, בבקשה שהוא הגיש, העתיק את המספר תיק שעל הטופס, אבל הוא חשב שזה שייך לתיק אחר.
היו"ר יצחק לוי
נניח שאת צודקת. אז מה?
אלה אלון
זה נכון לאפשר, במקרים כאלה, לקבוע שהיתה המצאה, אבל שזה לא יהיה אוטומטי. הרשם יהיה מוסמך לקבוע.
היו"ר יצחק לוי
כתוב, "אלא אם כן הורה הרשם".
אלה אלון
לפי הנוסח רשום שזה אוטומטי, אלא אם כן הורה אחרת. מה שאני רוצה שהנוסח יהיה שהרשם רשאי לקבוע שזו המצאה, אם מנוסח הבקשה עולה שהוא קיבל את ההמצאה.
היו"ר יצחק לוי
את מסבכת את ההליכים. את מבינה את העניין, שאם המבקש מגיע לשם, והוא רואה שיש כמה תיקים ולא מכיר, שיגיד את זה. לא הפוך. את אומרת הפוך, והרשם צריך לחפש אותו בשביל להגיד לו אם זו היתה המצאה או לא היתה המצאה.
אלה אלון
יכולים להיות עוד מקרים, אולי הוא לא קיבל את האזהרה, הוא לא יודע מה צריך לעשות.
היו"ר יצחק לוי
גברתי, שיברר. הכיוון לא נראה לי.
אלה אלון
יכולים לאסור אותו.
היו"ר יצחק לוי
בסעיף שלפני כן אנחנו מגבילים מאסרים.
אלה אלון
מגבילים מאסרים, אבל בסיטואציה הזאת אנחנו מאפשרים מאסרים. זה חייב שהגיש בקשה כשהוא לא יודע בכלל במה מדובר.
סורין גנות
אם כבודו יראה בסעיף קטן (ג), מבקשים למנוע מסירת מידע אם לא היתה המצאה מלאה. סעיף 7ב(א1) לא צריך לחפש בחוק, זה עוד לא קיים, זה תיקון שכנראה נגיע אליו בישיבה הבאה. הלכתי לקרוא למה הכוונה, ולא הצלחתי להבין למה רוצים למנוע, כי אם אני מסתכל בסעיף 7ב(א1) המוצע, שם כתוב שאת המידע הזה נותנים בהתקיים כמה תנאים, שאחד מהם הוא שחלפו שלושה חודשים מיום שהומצאה לחייב אזהרה בהמצאה מלאה.
דלית זמיר
האם אתה אומר שיש כפילות?
סורין גנות
לא רק שיש כפילות, יש סתירה. אני בהחלט מבין שבמסגרת האיזונים צריך למנוע פגיעה בגופו או בחירותו של חייב- - -
היו"ר יצחק לוי
אני לא רואה את הסתירה, אני רואה את ההשלמה. תסביר לי מה כתוב כאן בסעיף. הסעיף אומר פה: "על אף הוראות סעיף קטן (ב), לא יצווה רשם הוצאה לפועל- - - ולא יינקטו" הליכים אלה ואלה, לפי סעיף זה וזה, "אלא אם כן התייצב החייב בפני רשם ההוצאה לפועל".
סורין גנות
אני מדבר רק על מסירת המידע, לא על היתר. ביתר, זה מובן לי.
תמי סלע
גם שם התנאי זה שלושה חודשים מהמצאה מלאה, אז במה הסתירה? אם כבר נחזור לזה, נעשה זאת כשנדון בסעיפים של מסירת המידע, כי אז יהיה יותר מובן.
סורין גנות
אני אומר שיש סעיף שמטיל מגדר יותר גבוה, בשביל מה צריך את זה בכלל פה? זה מיותר פה.
היו"ר יצחק לוי
חוץ מזה, האם אתה מסכים לסעיף?
סורין גנות
הנושא של האזהרה הוא אחד הפקקים שקיימים היום במערכת, ואנחנו רוצים לייעל. בסעיף הזה מביאים, כביכול, שני תיקונים: האחד אמרתי שהוא מיותר, כי הוא קיים בסעיף 7ב(א1)- - -
היו"ר יצחק לוי
חלקו מיותר.
סורין גנות
לגבי הבאה זה ברור.


הייתי רוצה להבין, כדי לא להגיד סתם שאני לא חושב שזה נכון, למרות שמן הסתם אני אשאר באותה מסקנה בסוף, למה אתם משמיטים, אם כבודו יראה בצד שמאל, את כל מה שהיה, דהיינו, "נמחק "בסעיף קטן זה 'המצאה מלאה – כל אחת מאלה'"
דלית זמיר
הכנסנו להגדרות.
סורין גנות
אם כך, אני שמח שזו כבר פעם שנייה היום שאנחנו מסכימים.
היו"ר יצחק לוי
אני מאוד שמח על הסיום הנאה הזה.
סורין גנות
לעניין האזהרה. בנייר העמדה שלנו פירטנו והתייחסנו רבות, הקדשנו לזה אפילו די הרבה. היום הליך האזהרה הוא הפקק האמיתי בתחילת ההליך של מימוש פסק הדין, וניסנו, במהלך השנים, גם עם מר אריה כהן, מנהל אגף ההוצאה לפועל, למצוא פתרונות להקל. אני אומר לאדוני שהיום יש דפוס שמואל, וצריך לשלוח לו ולקבל מעטפית, ועד שאתה מקבל, ותקנו את החוק, שלנו אסור לבצע מסירה אישית בהתחלה, לי אסור לבצע מסירה אישית, רק לשלוח עם דואר ישראל, המאוד יעיל ומאוד מהיר ומוכיח עצמו חדשות לבקרים. רק אחרי שדואר ישראל מחזיר "עזב" או "לא נדרש", שגם את זה הורידו, פעם זה היה בסדר דין אזרחי, שאם מישהו יודע, לאחר קריאה ראשונה או שנייה, הדוור אומר "לא נדרש", לא שהוא עזב, אלא קיים במקום, אני רק יודע שהוא לא רוצה ללכת לדואר, כי רק דברים רעים מקבלים בדואר, אז פעם "לא נדרש" היתה המצאה כדין בסדר דין אזרחי. הורידו את זה בסדר דין אזרחי, בעקיפין זה הגיע גם להוצאה לפועל. היום, אם מישהו לא הולך לדואר, אין אזהרה, אז צריך לחכות חודש, חודשיים, שלושה חודשים, הממוצע הוא בדרך כלל כ-90 יום ומעלה, עד שאני מצליח לקבל את האישור המיוחל ללכת בעצמי, עם שליח מטעמי, לבצע, או אפילו הזוכה עצמו אומר שהוא יודע איפה הוא גר: הוא גר מולו, הוא שכן שלו. קודם צריך לחכות שדואר ישראל יעשה את כל הסיבוב דרך ירושלים, דרך הדוור וכן הלאה, ורק אחרי שהוא נכשל, מותר לי לבצע.


למה לא לתת – אני כבר לא אומר שאני חושב שהמדינה היתה צריכה לעשות את זה – לזוכה בעצמו לבצע מסירה אישית, כשהוא יודע איפה הוא גר, הוא גר מול המשרד שלי. למה לא לתת לי את זה?
ליאור שפירא
כמו באזרחי.
היו"ר יצחק לוי
אדוני, זה לא נוגע ישירות לסעיף.
סורין גנות
חלק מהדיון זה גם להגיד מה דעתנו ומה אפשר להוסיף.
היו"ר יצחק לוי
אני שומע בקשב רב, אפשר בהחלט להתייחס.
סורין גנות
אני מפנה לנייר עמדה, אני מבקש להתייחס להליך ההוצאה לפועל כהמשך של הליך משפטי זה. לפי התיקון, למשל, תביעות בסכום קצוב, יש אפילו מגמה לאחד את זה, לראות את זה כהליך אחד. התביעות בסכום קצוב, למשל, שהלכנו ישר להוצאה לפועל- - -
תמי סלע
אתם מאוד-מאוד רוצים שזה יפעל?
סורין גנות
לא משנה, אני רק אומר מה המגמה של המחוקק.


אני מפנה לסעיף 11(1), לתת סמכות לבית המשפט לאשר פתיחת תיק הוצאה לפועל עם פסק הדין, כמו, שלמשל, גם בעיקולים זמניים. בדרך כלל בהליכים אזרחיים עושים עיקולים זמניים, זאת אומרת, אני מגיש עיקולים, יש לו בית ויש לו מכונית, כדי למנוע את ההברחה יש עיקול זמני. עיקול זמני הופך להיות קבוע בשני מקרים, או שהשופט עצמו מאשר בפסק הדין שהעיקול הפך להיות קבוע, ואז הוא סופי, או שבמסגרת תיק ההוצאה לפועל אני אבקש רישום עיקול. אני יכול גם לבקש הוצאת מעוקלים על סמך רישום. אם היה אישור זמני, רואים אותו בתור רישום עיקול, ואז אנחנו עושים. באותה מידה שלשופט יש סמכות לתת אישור של העיקולים הזמניים, באותה מידה למה לא לתת לו לראות בהמצאה של פסק הדין גם אזהרה? לא לעשות לזה הליך כפול, כי פעם אחת צריך לבצע את מסירת פסק הדין, ושיהיה לו זמן להגיש את ה-30 יום, אם זה במעמד צד אחד; פעם שנייה, אזהרה בנוסף. לא מספיקה האזהרה. למה לא לראות באזהרה משום מסירת פסק דין, למה הכפילות הזאת?


כמינימום אנחנו אומרים, והדגשנו את זה, זה הנושא של מרשם האוכלוסין, לפחות שהכתובת שהוא נתן למרשם אוכלוסין, גם אם הוא עזב, שתהיה המצאה מלאה או כתובת שהוא עדכן בהליכי בית משפט, לתת חובה על כל אזרח.


סעיף 17 לחוק מרשם האוכלוסין מחייב להודיע על כל שינוי בפרטים, אי דיווח על שינוי כתובת גם מהווה עבירה לפי אותו סעיף. אם זה קיים בחוק, למה לא לעשות בזה שימוש?


פעולות הוצאה לפועל שמשמשות במקום אזהרה, מעין מה שכתבתם פה, אבל עוד. למשל. אם אני עושה עיקול ברישום, ומצאנו את החייב במקום, והוא חותם על זה שהוא נאמן וכן הלאה, למה לא לראות בעצם העובדה שהוא חתם על הטופס של הרישום מעוקלים, ולא יצטרכו לבצע לו- - -
תמי סלע
יש המצאה במהלך עיקול מטלטלין. יש סעיף 21א(1), זה נחשב להמצאה מלאה.
אברהם מיכאלי
אתה לא יכול לעשות עיקול בלי אזהרה.
תמי סלע
בלי המצאה מלאה אפשר.
סורין גנות
המצאה מלאה מחייבת אותי רק לצורך פעולות נגד חירות וגוף, כמו שאמרתי. אם מכוח הדבקה למשל, שכן מותרת בהוצאה לפועל, אני מבצע עיקול ברישום, ובמקרה המעקל, שזה פקיד בית המשפט, מגיע ומחתים את החייב, צריך לראות בזה המצאה מלאה, שאני אוכל אחרי זה לבקש פקודת מאסר. אני חושב שזה הגיוני.


אם לחייב יש תיק איחוד, ואני רוצה להצטרף לתיק האיחוד, אני לא אוכל להצטרף לתיק האיחוד. אין סיבה שאם למישהו יש תיק איחוד, שאוטומטית זה לא יצורף, ואין חובה לבצע מסירה, כי זה משהו שסתם יעמיס הוצאות ולא ייתן שום דבר.
אלה אלון
מה עם אפשרות להגיש התנגדות?
סורין גנות
אני מדבר על ביצוע פסק דין. יש הבדל גדול בין צ'קים לבין פסק דין.
אלה אלון
מה אם מישהו לא יודע בכלל על פסק הדין?
סורין גנות
דיברתי על עניין הפטור מביצוע, לא המצאה מלאה. את מכירה מישהו בתיק איחוד, שמגיש בקשה על ביצוע פסק דין לדוגמה?
אבי דוביצקי
במדינת פלורידה, ממקום שאני בא, החוק נותן אותו גיבוי לנושא הזה, כלומר, אתה חייב לעדכן את משרד הרישום על הכתובת שלך בתוך עשרה ימים, 14 יום, והכתובת הזאת מחייבת לצורך הכול. השריף, שבא לעשות את המסירה, הוא לוקח את זה ממשרד הרישום והולך לשם. אם לא עדכנת, זו בעיה שלך, והוא אפילו יכול לעצור אותך אם לא עדכנת את הכתובת. פה מתנהלים הליכי סרק בכמויות מטורפות – כן קיבלתי, לא ידעתי את הכתובת. אם הם יעשו את זה, פתרתם גם הרבה בעיות בבית המשפט של כל מיני דיונים על לא עדכנתי וכן הלאה.
כרמית בן-אליעזר
לפחות לגבי חלק מההערות לגבי מסירת האזהרה, יכול להיות שנשקול ונציע נוסח אחר.
היו"ר יצחק לוי
נאמרו פה הרבה דברים שאני לא יודע אם הם קיימים בהמשך ההצעה או לא קיימים בהמשך ההצעה. אני מתאר לעצמי שלשכת עורכי הדין עברו על ההצעה, וראו שהם לא קיימים, יכול להיות שבדבר או שניים הם לא שמו לב. סך הכול עלו פה הצעות בעלות ערך, שחשוב להתייחס אליהן.
כרמית בן-אליעזר
נתייחס ונשקול לכלול חלק מהדברים.
לאה רקובר
מסירה על ידי עורך דין נבחן.
אברהם מיכאלי
צריך לשנות חלק מהתקנות.
היו"ר יצחק לוי
אולי אפילו חוק.
תמי סלע
יש לזה משמעויות מורכבות יותר, לא הכול פשוט כמו שזה נשמע.
היו"ר יצחק לוי
משרד המשפטים הוא משרד מקצועי, יש הערות של לשכת עורכי הדין שכבר נמסרו לוועדה, לא היום. האם יש לכם התייחסות ערוכה?
כרמית בן-אליעזר
לחלק מהדברים, בהחלט יש התייחסות.
היו"ר יצחק לוי
האם אתן רוצות להתייחס עכשיו לכל נקודה?
דלית זמיר
לעניין המצאת פסק הדין, להגיד שזאת האזהרה, זה עניין שמנוגד גם לעניין של 30 ימים, זה בעצם לעשות הפרדה בין ההליך בבית המשפט- - -
סורין גנות
הפוך.
דלית זמיר
תן לי לסיים.
סורין גנות
את מצטטת אותי לא נכון.
דלית זמיר
אנחנו חושבים שבאזהרה צריך להיות מידע נוסף על המידע שקיים בהמצאת פסק הדין. לאור ההערות שהעירו פה, צריך להבהיר לאדם, שנפתח נגדו הליך הוצאה לפועל ושהוא יודע שמאותו רגע הולכים להינקט נגדו הליכים. תיק הוצאה לפועל יכול להיפתח שנים אחרי המצאת פסק הדין. לומר שזה ניתן פסק הדין לפני חמש שנים, וזאת המצאה אזהרה, לדעתנו, זה לא מספיק, להפך.
סורין גנות
אמרתי הפוך. מקובל עלי שהאזהרה גוברת. אני לא חושב שצריך לנקוט הליכי הוצאה לפועל לאדם ללא אזהרה, אבל אני לא חושב שצריך לעשות: אל"ף, פסק דין, בי"ת, אזהרה. זה מיותר.
תמי סלע
מה זה יעזור אם מסירת האזהרה תיחשב מסירת פסק הדין?
סורין גנות
כי היום בתי המשפט לא מוכנים לראות את ה-30 יום של ביטול פסק דין מיום האזהרה, אלא אם הם רוצים מיום שאני מוסר להם את פסק הדין. למה הכפילות הזאת?
דלית זמיר
אם זה כך, זה לא תיקון חוק ההוצאה לפועל.
היו"ר יצחק לוי
יש כאן הצעת ייעול, לא חשוב אם התיקון בהוצאה לפועל או בסדר הדין או במקום אחר. נותנים הצעת ייעול, ברור שכל פסק דין לא מחייב מיד פתיחת תיק הוצאה לפועל, ויכול להיות שאדם שוקל גם לא לפתוח, וברור שפסק דין לא יכול להיות אזהרה. אבל הפוך, יש היגיון שזה כן יהיה. כלומר, אם נמסרה אזהרה ולא נמסר פסק דין, ייתכן מאוד שאפשר להתחיל למנות את כל ההליכים מתאריך מסירת האזהרה, בלי שמסירת פסק הדין תעכב את ההליכים. מכיוון שנמסרה אזהרה, זו נקודה לשיקול. אני מבקש שתשקלו אותה, וגם אם זה לא בתיקון הזה של ההוצאה לפועל, אלא אם נראה לכם שהתיקון הזה בחוק אחר, תגידו לנו שהתיקון בחוק אחר. יכול להיות שנתקן, יכול להיות שלא נתקן, אבל זו נקודה שצריך לחשוב עליה.
לאה רקובר
נבדוק אותה.
כרמית בן-אליעזר
יש כל מיני משמעויות, זה לא העניין הטכני.
היו"ר יצחק לוי
גברתי, אני מבין שלמסירת פסק דין יש משמעויות רבות, אבל כשאנחנו מדברים על אדם שאנחנו לא מוצאים למסור לו את פסק הדין, ועכשיו מצאנו אותו למצוא לו את האזהרה, בואו לא ניתן ל"עבריינים", אולי זו מילה גדולה, אולי אלה אנשים מסכנים שמתחמקים, כי אין להם כסף. לא ניתן לאיש, שאנחנו רוצים לשים עליו יד, לחמוק מאיתנו, זה הכול. כלומר, זאת הכוונה. הכוונה היא לנצל את המפגש שלו ליותר מעניין אחד. אנחנו לא מדברים על אדם שמצאנו אותו ואנחנו יודעים איפה הכתובת שלו, וכשקוראים לו הוא בא ועושה הכול בסדר, לא על זה אנחנו מדברים, לגביו אין בעיה למסור לו את פסק הדין, למסור לו את האזהרה, למסור מה שרוצים. אבל יש אנשים שאנחנו לא מוצאים, וכשאנחנו מוצאים אותם, אנחנו צריכים לנצל את המפגש הזה בשביל לבוא ולקדם את ההליכים, האם אז עוד פעם נעכב את ההליך וכן הלאה?
תמי סלע
זה היה נכון אם לאזהרה היה מצורף פסק הדין, אבל בהרבה סיטואציות זה לא תמיד מצורף, יש תמצית.
כרמית בן-אליעזר
למיטב הבנתי, זה גם נוגד את התיקון שהסכמנו עליו כרגע, וזאת העובדה שצריך לחכות 30 יום מיום מתן פסק הדין ועד שפותחים את תיק ההוצאה לפועל. יום מתן פסק הדין הוא לא היום שבו נחתם פסק הדין, אלא היום שבו הוא הומצא לצדדים.
סורין גנות
מי אמר?
היו"ר יצחק לוי
אני מבקש. את אומרת שאין אפשרות למסור אזהרה בלי שנמסר קודם פסק הדין.
כרמית בן-אליעזר
אין אפשרות לפתוח תיק הוצאה לפועל.
היו"ר יצחק לוי
אזהרה זה לאחר שנפתח תיק הוצאה לפועל. את אומרת על מה שעורכי הדין אומרים, שאין מציאות כזאת. את אומרת שזה בכלל לא קיים.
כרמית בן-אליעזר
בעולם שלאחר תיקון סעיף 6 זה לא קיים. היום לא צריך לחכות, אין שום הגבלה, אתה יכול לקבל את פסק הדין וללכת איתו ללשכת ההוצאה לפועל, שנמצאת בבית המשפט, ולפתוח את התיק.
היו"ר יצחק לוי
אם אנחנו מדברים על מסירת אזהרה אחרי 30 יום, האם את מסכימה שזה יהיה עם פסק דין?
דנה פרייבך-חפץ
אם נותנים ביחד את האזהרה למישהו, שבפעם הראשונה רואה את פסק הדין, אין את כל הרציונל שמישהו רואה את פסק הדין- - -
היו"ר יצחק לוי
איך פתחת לו תיק בכלל אם לא מסרת לו את פסק הדין?
דנה פרייבך-חפץ
העניין הוא שבכל מקרה אמרנו שצריך בפעם הראשונה לתת לו את פסק הדין, ואז לתת לו 30 יום לעשות את זה? צריכות להיות פה שתי נקודות זמן בכל מקרה.
כרמית בן-אליעזר
צריך לתת לאדם הזדמנות לקיים את פסק הדין לפני שנפתח התיק.
היו"ר יצחק לוי
נשארתי פה בצריך עיון. אני לא מבין, אתם ודאי מבינים, אבל כל אחד מבין אחרת, זו הבעיה. אני לא מבין את ההליך. אם אי אפשר לפתוח תיק בהוצאה לפועל בלי שנמסר פסק הדין, ממילא אין אזהרה לפני- - -
דנה פרייבך-חפץ
יש פה שתי סוגיות: אחת, ההליכים שאפשר לנקוט, והשנייה, העלויות. באמת, ברגע שפותחים תיק הוצאה לפועל צריך להמתין עד סוף האזהרה לפני שאפשר לנקוט הליכים מסוימים. אבל בעצם הרעיון לפתוח תיק הוצאה לפועל, כבר יש עלויות של אגרות לשכר טרחה, וזה מה שרוצים לחסוך בזה שנותנים 30 יום במתן פסק הדין.
סורין גנות
על זה דיברנו קודם.
היו"ר יצחק לוי
רבותי, העניין מאוד פשוט, הסעיף הקודם מדבר על מצב שאין בכלל אזהרה, שהוא, לאחר פסק הדין, משלם אחרי 30 יום. כלומר, בסעיף הקודם אנחנו לא מגיעים בכלל לאזהרה, אין תיק, אין כלום. מה שקבענו בסעיף הקודם, שאמרנו: תשלם לפני שאתה מתחיל להסתבך עם כל האגרות וכל הדברים. כאן אנחנו מדברים על משהו אחר, כאן מה שלשכת עורכי הדין העלו, שכבר קיים תיק. למה לא נמסר לו פסק הדין? אינני יודע.
דלית זמיר
מה שנאמר פה על האבסורד, אנחנו חושבים שתיק ההוצאה לפועל צריך להיפתח אחרי שאדם יודע על פסק הדין.
סורין גנות
כבר עברנו קודם, קיבלנו את ה-30 יום.
כרמית בן-אליעזר
30 יום ממה? מהיום שהשופט חתם בלשכתו את פסק הדין?
סורין גנות
בוודאי, זה מה שכתוב.
כרמית בן-אליעזר
זאת לא היתה הכוונה שלנו בתיקון 6.
אברהם מיכאלי
יש ההליך של מתן פסק דין וזכות הערעור שיש לאדם להגיש מסיבה כזאת או אחרת, ה-30 ימים שהם מתכוונים אליהם. אני מבין, שלפני שהאיש יודע על פסק הדין, הוא לא יכול להגיש הגשה לביטול.
היו"ר יצחק לוי
לא על זה דובר.
סורין גנות
אני רוצה לשים על השולחן שיהיה ברור. ה-30 יום שנתנו פה. בואו נגיד מה המצב היום בחוק? אני יכול לקבל פסק דין במעמד צד אחד. דרך אגב, לכל השומרים על זכויות היסוד, אי אפשר לקבל פסק דין ללא המצאה כדין. כאשר אין המצאה כדין, לא צריך להוכיח גם טענות הגנה, מבטלים את זה מחובת הצדק על אתר, מספיק שאדם מוכיח שהוא היה בחוץ-לארץ או שהוא עבר כתובת ועשו הדבקה, מבטלים בלי לשאול אם יש לו או אין לו הגנה. מבטלים מחובת הצדק, נקודה. כל מי שאומר אחרת, טועה. יש פסיקה, אני מוכן להפנות.


נחזור למצב כיום. המצב כיום אומר, שאני מקבל פסק דין גם בהיעדר, אף אחד לא יודע אם הוא בחוץ-לארץ, עבדתי עליו, אני הרמאי הכי גדול בעולם, אני רץ איתו להוצאה לפועל, פותח תיק. זה המצב הקיים כיום, ועם זה כולם מסכימים.
היו"ר יצחק לוי
הוספנו 30 יום.
סורין גנות
היה ויכוח בין אפס ל-30 יום, והוסיפו 30 יום. ריבונו של עולם, ברור שהוסיפו 30 יום למועד מתן פסק הדין, ולא למועד שנמסרה ההמצאה.
היו"ר יצחק לוי
זה מה שכתוב. לא כתוב מסירה, כתוב מתן.
סורין גנות
לא כתוב המצאת פסק הדין או מסירתו, כתוב מתן פסק הדין.
היו"ר יצחק לוי
גבירותי ממשרד המפשטים, קודם כול, מה שכתוב זה מה שכתוב. מה היתה הכוונה, זה בסדר, אבל הבנו את מה שכתוב. זה דבר אחד. דבר שני, עדיין אני לא מבין מדוע, נניח, שניקח 30 יום מפתיחת התיק בהוצאה לפועל אפילו, ולא מצאנו את האדם, ופתאום מצאנו את האדם, וליד האזהרה יש גם תמצית פסק הדין, למה שזה לא ייחשב כמסירת פסק הדין? הוא רואה את פסק הדין, הוא רואה את התאריך שניתן, הוא רואה מה כתוב שם, הוא רואה את החיוב, הוא רואה הכול, למה שזה לא ייחשב?
לאה רקובר
את זה אנחנו רוצים לשקול, לבדוק את המשמעויות של זה.
היו"ר יצחק לוי
רבותי, אני רוצה לנעול את הדיון. אני מבקש ממשרד המשפטים להתייחס להצעות שהוצעו על ידי לשכת עורכי הדין.

הישיבה ננעלה בשעה 15:40

קוד המקור של הנתונים