ישיבת ועדה של הכנסת ה-17 מתאריך 22/01/2007

הורדת ערוצי שידור מחבילת הבסיס של חברת הכבלים

פרוטוקול

 
PAGE
3
ועדת הכנסת

22.01.2007

הכנסת השבע-עשרה






נוסח לא מתוקן

מושב שני
פרוטוקול מס' 166

מישיבת ועדת הכלכלה

מיום שני, ג' בשבט התשס"ז ( 22 בינואר 2007), שעה: 12:30
סדר היום
הצעה לסדר היום (דיון מהיר): הורדת ערוצי שידור מחבילת הבסיס של חברת


הכבלים, של חברת הכנסת אורית נוקד
נכחו
חברי הוועדה: משה כחלון – היו"ר

ישראל חסון

חנא סוויד

אורית נוקד
מוזמנים
פיני יצחק -
יועץ השר, משרד התקשורת

יורם מוקדי – יו"ר המועצה לשידורי כבלים ולשידורי לווין

נועם בריימן – מנהל מינהלת הסדרת השידורים לציבור

דורלי אלמגור – המועצה לשידורי כבלים ולשידורי לווין

דוד קמיניץ - מנכ"ל חברת הוט

יוסי לובטון – סמנכ"ל שיווק הוט

אילן שרוזמן – סמנכ"ל התוכן, חברת הוט

עו"ד קרן גלייכר – מנהלת קשרי ערוצים, חברת הוט

עו"ד זאב פרידמן – יועץ משפטי, המועצה הישראלית לצרכנות

אהוד פלג – מנכ"ל המועצה הישראלית לצרכנות
ייעוץ משפטי
אתי בנדלר


ניר ימין
מנהלת הוועדה
לאה ורון
רשמת פרלמנטרית
אושרה עצידה
הצעה לסדר היום (דיון מהיר)
הורדת ערוצי שידור מחבילת הבסיס של חברת הכבלים,

של חברת הכנסת אורית נוקד
היו"ר משה כחלון
שלום, אני פותח את ישיבת ועדת הכלכלה. על סדר היום הצעה לדיון מהיר של חברת הכנסת אורית נוקד בנושא הורדת ערוצי שידור מחבילת הבסיס של חברת הכבלים. ב-15 בינואר החליטה יושבת-ראש הכנסת והסגנים להעביר אלינו את הנושא הזה לדיון מהיר, ואנחנו אכן מקיימים את הדיון היום. אני מבקש מחברת כנסת אורית נוקד המציעה, לפתוח בדברים.
אורית נוקד
אני מודה שאני למדתי על הדברים רק מהעיתונות, וחלפו שבועיים מאז שהדברים פורסמו. אם הדברים באמת נכונים, ישנה כאן פגיעה קשה בצרכנים שלא רק שהם ייאלצו לוותר על הערוצים שבהם הם נוהגים לצפות, אלא בעקיפין מדובר פה על ייקור משום שהבנתי שהמחירים נשארים בעינם, אין כאן הפחתה במחירים. האם אנחנו לא מגיעים למצב שחבילת הבסיס מדלדלת הן מבחינת מספר הערוצים, הן מבחינת התוכן, ומאחר והמחיר נשאר אותו הדבר יש כאן עליה במחיר?
היו"ר משה כחלון
הדברים ברורים, ואני מניח שהתשובות גם תהיינה ברורות. מר קמיניץ מנכ"ל הוט, בבקשה.
דוד קמיניץ
אני רוצה לתת רקע לדברים, ואחר כך לומר שיש מהומה על לא מהומה.
אורית נוקד
אין מהומה, בסך הכול יש פה בקשה לדיון מהיר בהתאם לתקנון הכנסת.
דוד קמיניץ
אני אומר מהומה על לא מהומה, כי בינתיים עוד לא ירד אף ערוץ מחבילת הבסיס. העיתונים כל יום מעלים ומורידים ערוצים, אבל אם הגענו אז אנחנו נעשה סדר ונמצה את הדיון עד תומו.
אורית נוקד
המטרה היא לשמוע.
דוד קמיניץ
פה אני רוצה לשבח את חברת הוט. לכל דיון מגיע מנכ"ל, סמנכ"ל, הם לוקחים את הדיונים ברצינות. אם ועדת הכלכלה מזמינה אותם הם מגיעים, ולא חשוב באיזה סוג של דיון מדובר.
אורית נוקד
אדוני המנכ"ל, אני שמחה שאתה לוקח את העניין ברצינות, ואני כולי אוזן לשמוע את מה שאתה אומר.
דוד קמיניץ
אני מתפרנס מזה, זה לא תחביב. שנית, יש לי אחריות ל-10,000 בתי אב, וזה כבר מחייב.


אני רוצה לתת רקע למה שקורה בתעשייה בשביל להבין מה מניע אותנו להפחית עלויות חברת הוט בחמש השנים האחרונות יצרה גירעון של 7 מיליארד שקל. הגירעון הזה נבע כתוצאה מתחרות מאוד מאוד אגרסיבית בשוק מול קבוצת בזק. ברגע שהלוויין עלה הוט היא זרוע שמאיימת על קבוצת בזק. אני מחזיק פה פרוטוקולים של ישיבות board של בזק, שבהם, ואגב, אני מביא מסמכים שהממונה שיחרר לציבור, שבם הדירקטורים אומרים: לא מעניין אותנו כמה אנחנו מפסידים בלוויין, מה שחשוב לנו הוא מה מידת הנזק שנגרמת להוט. אלו דברים שהממונה פרסם ולא מיצה את החקירה עד תום.

כתוצאה מהתחרות הזאת התעשייה הגיעה לאן שהיא הגיעה. בין היתר, עלויות התוכן עלו. עלויות התוכן עלו מכיוון שנוצרה תחרות. מעלויות התוכן נהנים גויים שיושבים בחוץ לארץ. אם בעבר שילמנו 200 אלף דולר על ערוץ, המחיר עלה למיליון ול- 2 ול-3 מיליון כתוצאה מהתחרות. בסיכומו של עניין, בחמש השנים האחרונות עלויות התוכן עלו מסדר גודל של 460 מיליון בשנה, ל-800 מיליון בשנה. כלומר, הוט משלמת בשנה 800 מיליון שקל עלויות תוכן.

40% מהיקף ההכנסות שלנו זה רק על עלויות תוכן. אין לזה תקדים בשום מדינה בעולם. בכל מדינה נאורה עלויות התוכן זה סדר גודל של בין 20% ל-22% מהכנסות החברה. אם החברה רוצה להרוויח, והיא חייבת להרוויח בסוף היום, היא חייבת להיות גם יותר יעילה. אגב, אין גם תקדים בשום מקום בעולם לגבי כמות הערוצים בחבילת הבסיס בהשוואה לישראל. אנחנו רוצים לשפר את התוצאות, ולא על חשבון הצרכן. אין שום עניין לפגוע בצרכן. במבחן התוצאה כל הסכם שאנחנו מסיימים עם ערוץ זר, אנחנו נכנסים למשא ולמתן. אם אני לוקח את הפרסום בעיתונות, אז לפני שלושה חודשים ערוץ "הולמרק" ירד, ו"נשיונאל ג'יאוגרפיק" ירד, ו"פוקס ספורט" ירד, ואני יכול לתת רשימה ארוכה של ערוצים.

מה שקרה הוא שניהלנו משא ומתן, ואני מאוד שמח שכל הערוצים שהעיתונות כבר הורידה אותם, בסיכומו של יום הבינו שהחגיגה נגמרה, ועם כל הערוצים האלה הגענו להפחתה של 40%, והם נשארו. אנחנו בדיוק באותה סיטואציה עם BBC PRIME. אנחנו בעיצומו של משא ומתן. אני מניח שברגעים אלה יושב בריטי בלונדון ומחייך בהנאה רבה. הוא אומר שבאמצע משא ומתן מישהו נותן לו רוח גבית ומחליש את ידה של הוט. אני כאן יכול לומר לזכותה של המועצה ושל יורם מוקדי שבכל הערוצים שהזכרתי, פנו למועצה ורצו לדעת האם המועצה תאפשר להוריד את הערוץ או לא תאפשר להוריד את הערוץ, והמועצה אמרה מאוד פשוט: אנחנו נדאג שהלקוח לא ייפגע. ואכן, כל ערוץ שאנחנו מורידים מחבילת הבסיס אנחנו מחויבים לבוא למועצה ולקבל אישור של המועצה. אם BBC PRIME ירד, אז הציבו בפנינו תנאים, ובין התנאים להעלות ערוץ חלופי במקום BBC PRIME לחבילת הבסיס, לאפשר לכל לקוח אנלוגי שרוצה לעבור לדיגיטאלי למשך 18 חודש באותם תנאים, וכן הלאה.

בסיכומו של עניין, BBC PRIME עדיין לא ירד. אנחנו בעיצומו של משא ומתן, אני לא יודע איך הוא יסתיים. אנחנו בשאיפה בשני דברים: לא להוריד ערוצים, לא לפגוע בלקוח. אבל, אנחנו לא יכולים לשלם את עלויות התוכן ששילמו בעבר. אני לא רוצה להיכנס לשאלה עד כמה זה פוגע בנו ביכולת של הפקות מקור בארץ. אנחנו משלמים 170 מיליון בשנה על הפקות מקור, פי 6 מהערוץ הראשון.
אורית נוקד
אם אנחנו באמת חושבים על הצרכנים, למה אתם לא נותנים אפשרות לחבילה בסיסית בכמה עשרות שקלים שכוללת גם את ערוץ 2, ערוץ 10, ועוד כמה ערוצים בודדים?
דוד קמיניץ
זה כבר לא בידנו.
היו"ר משה כחלון
על זה יורם מוקדי יוכל להשיב לך. כבר יצא משהו לדרך.
דוד קמיניץ
יצא מכרז של משרד האוצר לטלוויזיה שמיועד בדיוק למה שאת מעלה.
יורם מוקדי
נמצאים ברשימה: ערוץ 1, ערוץ 2, ערוץ 10, ערוץ 33, וערוץ הכנסת. לצערי, לא ערוץ 24 שם, ולא ערוץ 9.
דוד קמיניץ
אם אני לוקח חמש שנים אחורה, כמות הערוצים שהתווספו לחבילת הבסיס מול כמות הערוצים שירדו מחבילת הבסיסי, התווספו יותר מערוצים לעומת מספר הערוצים שירדו. מבחן התוצאה - לא ירד אף ערוץ בשמונה חודשים האחרונים מחבילת הבסיס.
היו"ר משה כחלון
אנחנו רק מקווים שאין לכם שום כוונה להוריד בעקבות הדיון הזה.
דוד קמיניץ
אין לי כוונה להוריד, אבל יש לי אחריות של 10,000 בתי אב. התעשייה הזאת צריכה בסוף להתפרנס, כי אני מניח שאתה בוודאי לא רוצה לשבת פה בדיון בנושא איך מטפלים בחברה שמפרנסת 10,000 בתי אב, שקרסה. אנחנו חייבים לעבור לרווחיות. כמובן שצריך לעשות את זה חכם, ובמקרה הזה אנחנו מדברים איך אנחנו מקטינים עלויות על חשבון ספקי תוכן בחו"ל.
חנא סוויד
איך הדיון בוועדה הזאת יכול לתרום לכך שה-BBC PRIME יישאר, ושאתה תרוויח ותוריד עלויות? האם אפשר לחבר את שני הדברים האלה יחד?
דוד קמיניץ
כן, אני חושב שאם המסר שיצא מהוועדה הוא שמצד אחד שהוועדה רוצה שהצרכנים לא ייפגעו, אבל מצד שני היא מבינה את המצוקה של התעשייה, והיא נותנת רוח גבית שהיא באמת חושבת שעלויות התוכן צריכות להגיע למחירים סבירים, אם זה יהיה המסר אז לקראת שיחת ועידה שיש לי היום בערב עם לונדון זה יעזור לי. הם גם מפעילים לוביסטים, אני לא יודע אם הם נמצאים פה בחדר או לא.
אורית נוקד
אין לי מושג, אני עשיתי את הדיון הזה על סמך קריאה בעיתון.
דוד קמיניץ
הם מפעילים לוביסטים, והם דואגים להפעיל את כל הלחצים. חלק גדול מכל הספין בחודשים האחרונים, ודרך אגב כל יומיים אני קורא דרך העיתון איזה ערוץ עולה, איזה ערוץ יורד, ידינו לא בעניין.
היו"ר משה כחלון
היו שינויים בערוצים. הורידו את ערוץ מצרים, הכניסו ערוץ ספרדי. אני מקבל לפה מכתבים מידי פעם.
יורם מוקדי
פה ושם יש שינויים.
דוד קמיניץ
ממש מינורי.
אילן שרוזמן
אלו ערוצים שהיו חלקיים בלבד. יש כמה ערוצים שהיו חלקיים בלבד, לא בכול הטריטוריות, ואנחנו עשינו השוואה.
חנא סוויד
אני חושב שערוץ BBC PRIME שונה בהרבה מהרבה ערוצים אחרים. זה ערוץ סולידי. אני באתי לכאן כי אני תמיד צופה בערוץ הזה, ואני חושב שחשוב שהוא יישאר.
דוד קמיניץ
אני מוכרח להגיד שאנחנו עושים את כל המאמץ שהערוץ הזה יישאר. אנחנו במשא ומתן אינטנסיבי כי חייבים לקחת החלטה עד מחרתיים, כך אנחנו מחויבים על-פי ההסכם. בוודאי שאנחנו מבינים שאנחנו לא רוצים לאבד לקוחות. הרי אם BBC PRIMEיורד אצלנו, תהיה אלטרנטיבה ללקוחות לעבור לחברת הלוויין. אני רוצה לנהל משא ומתן כדי להגיע לסיכום ראוי, ולא רק למצב שאני מעביר הרבה כסף לספקי חו"ל, ואנחנו נמשיך לדשדש בבוץ עוד שלוש או ארבע שנים ונהיה בכותרות בנושא הסכם מימון עם הבנקים. זה הספיק לנו פעם אחת, אנחנו לא בנויים לעוד סיבוב כזה.
יורם מוקדי
מנסיון שלנו אני יכול לומר כי כל פעם שהוט רוצה להוריד ערוץ, מתכוונת להוריד ערוץ, וגם מבקשת מהמועצה לאשר, כמעט תמיד הערוץ לא יורד. אנחנו גורם באמצע הדרך באיזשהו משא ומתן בין שני צדדים, כאשר כל אחד רוצה לשפר את מצבו. המדיניות שלנו היתה כל הזמן שאנחנו לא נהיה אלה שנעמיד את חברות הכבלים במצב בלתי אפשרי מול גורמים בחו"ל כשנחייב שידורו של ערוץ מסוים. העמדה הזאת הוכיחה את עצמה כי בכל המקרים בסוף הערוץ כן שודר, והם הצליחו להתייעל. זה מצב שבו גם הצופה מרוויח בסופו של דבר, וגם חברת הוט אולי מתחילה להתייעל.


אנחנו כמועצה לא נותנים להוט להתייעל בהרבה מאוד גזרות. אנחנו לא נותנים לה להתייעל בהפקות מקור, והוועדה הזאת יודעת שחברת הוט עומדת במלוא חובותיה בהפקות מקור כבר כמה שנים והיא לא באה לוועדה הזאת לקבל הקלות, בגלל המדיניות שלנו שאומרת שהם לא יוכלו להתייעל בתחום הפקות המקור. אנחנו גם לא נותנים להתייעל גם בתחום שירות לצרכן. גם אנחנו מציקים לה בתחום השירות לצרכן, גם התחרות מציקה לה בשירות לצרכן. אני חושב שאפשר להסכים שאנחנו לא רוצים שהיא תתייעל בשירות לצרכן כשזה יבוא על חשבון לצרכן. חברת הוט נותנת היום שירות יותר טוב, ואני בטוח שגם יש לה מה להשתפר.


אנחנו כן נותנים לה להשתפר ברכש הזר כי התעשייה הזאת - גם יס וגם הוט - נכנסה לסחרור מחירים מטורף. שמעתם פה כבר בוועדה הזאת שנציגים של חברות ישראליות בחו"ל מתקבלים תמיד בקבלת פנים ממלכתית ממש, כי הם הלקוחות שמשלמים פר נפש את המחירים הגבוהים יותר.
אתי בנדלר
האם לא חל שינוי עדיין?
יורם מוקדי
חל תהליך של שפיות, של חזרה לפרופורציות, וזה ההליך שמנהלות חברות הכבלים, וגם חברת יס. כלומר, לשלם את מה שבאמת צריך לשלם פר נפש. הם עדיין לא שם, אנחנו יודעים כמה הם משלמים עדיין עבור ערוצים, ומהם המחירים המקובלים בעולם. אבל, זה תהליך שאנחנו כמועצה כעיקרון לא צריכים להפריע להם, אלא רק לברך. כלומר, תתייעלו ברכש הזר, אל תגעו בהפקות המקור, ותתמקדו במה שחשוב, במיוחד שאלו חברות שהמילים "בטיפול נמרץ" הן מילים עדינות. תבל קרסה, וכבר היתה חברה שכמעט נעלמה לגמרי, והיום היא בבעלות הבנקים לפני המיזוג עם הכבלים.


ערוץ ה- BBC PRIME לא עלה ביוזמת המועצה לשידורי כבלים ולוויין. היא לא מועצה שקובעת איזה ערוץ יעלה, ואיזה ערוץ ירד. הוא עלה ביוזמת הכבלים, והוא גם יכול לרדת ביוזמת הכבלים, והמועצה היא לא קומיסר התוכן שאומר: הערוץ הזה הוא הכי חשוב. אגב, לפי הנתונים שלנו הערוץ הזה הוא לא בעשירייה הראשונה מבחינת רייטינג הצופים, וגם לא בעשירייה השנייה מבחינת רייטינג הצופים. אבל, עדיין כאשר יש כמות מסוימת של צופים שאוהבת ערוץ, הערוץ הזה חשוב להם ויקר להם.


ומה אנחנו כמועצה יכולים לעשות? קודם כל, לאפשר ללקוח שרוצה לעזוב את הכבלים בגלל שהורידו לו ערוץ שהוא אוהב והוא משמעותי בעיניו, פשוט לקום וללכת ולעזוב. כמועצה אנחנו מחויבים לזה מבחינה צרכנית, כך אני רואה את תפקידי. שנית, לשאול את הוט איזה אלטרנטיבות היא נותנת לצרכנים בתחום הזה של שידורים. במקרה הספציפי של BBC PRIME, גם לומר: "הורדתם את ערוץ האופנה לפני מספר חודשים בגלל שלא היתה קיבולת, עכשיו אתם מפנים את BBC PRIME, האם תואילו עכשיו להשיב את ערוץ האופנה למקומו". כך אנחנו נוהגים.
אורית נוקד
האם אתה מוכן לפרט לגבי היציאה? הרבה פעמים כאשר מקצרים את תקופת התקשרות שהיא ארוכה, הצרכן בדרך כלל נפגע מכך. מעניין אותי אם יש פה סוג של "קנס".
יורם מוקדי
הסכם המנוי של חברת הכבלים מאפשר לחברות הכבלים לשנות את תמהיל הערוצים שלהם כל הזמן. זה גם הגיוני מאוד, זה גם עבר את אישור בית הדין לחוזים, זה גם עבר אישור שלנו. יש בזה היגיון. היא חברה דינאמית, היא צריכה לענות לצרכי הלקוחות שלה. אבל, נקודת ההנחה היתה שמשנים, אבל הלקוח תמיד יכול לעבור למתחרה, וטוב שיש מתחרה. ברגע שיש קנס יציאה בשעה שלקוח רוצה לעזוב, אז משנים לו את תמהיל הערוצים והוא לא יכול לעזוב. לכן, אנחנו כמועצה תמיד באים ואומרים שלקוח שרוצה לעזוב בגלל שהורידו ערוץ משמעותי, צריך לאפשר לו ללכת ללא קנס יציאה. אני מאמין שבסופו של דבר גם שהערוץ הזה לא ירד, ולקוחות לא יעברו. אבל, היה ואם ערוץ כזה יורד, לקוח שרוצה לעבור מחר ליס, יכול לעזוב ולעבור להוט ללא קנס יציאה. כאן כן תפקידי, ואני חושב שזה חשוב מאוד במסגרת התחרות הזאת. כלומר, קחו חופש, שנו ערוצים כמה שאתם רוצים. לא המועצה היא קומיסר התוכן, אבל היא כן תוודא שלקוח יכול לעזוב.


אני אוהב לקרוא עיתוני טלוויזיה ישנים כי התעשייה הזאת עברה כברת דרך מדהימה. אם לוקחים עיתון משנת 1996 מגלים שחברות הכבלים והלוויין מבחינת ערוצים, שידרה אותה כמות ערוצים בחבילה האנלוגית כמו היום. אבל, נוספו כמה ערוצים משמעותיים, וירדו כמה ערוצים זרים שאז הם קלטו מהאוויר. ערוצים כמו: הולמרק, AXN, ובידור ישראלי, ונשיונאל ג'יאוגרפיק, וערוץ הופ, וערוץ ויוה, נוספו לחבילת הבסיסי, ונוספו גם ערוצים שהם מעבירים מכוח חובה שלא היו קודם. את ערוץ 10 רואים לקוחות כבלים ויס בלבד כי הוא לא משודר בצורה חופשית, ערוץ 24, ערוץ הכנסת הנהדר – ואני לא אומר את זה בציניות, וערוץ הקניות.


חברות הכבלים מחויבות לשים בחבילת הבסיס שלהן 50% מהפקות המקור. בפועל הן משקיעות יותר מ-75% בהפקות המקור בחבילת הבסיס. כלומר, הרבה מעבר לרגולציה.
אילן שרוזמן
מדובר פה בהרבה כסף שמגיע ללקוח. זה דבר שאין לו אח ורע בעולם.
יורם מוקדי
אנחנו מדברים על 100 מיליון שקל רק בחבילת הבסיס בהפקות מקור.


לכן אני יכול להגיד כך, חבילת הבסיס היום מושקעת יותר בתוכן, בכסף, הרבה יותר ממה שהיתה ערב עליית הלוויין לאוויר, ערב התחרות, וזה אומר שני דברים. ראשית, מצבו של הלקוח יותר טוב. שנית, תראו מה שקורה כאשר יש תחרות, לעומת רגולציה שעל הנייר צריכה לפקח באופן הדוק על חברות הכבלים השובבות של אותה עת. בעיקר התחרות הביאה לזה שחבילת הבסיס יותר אותה, עם התעקשות של המועצה בכמה מקטעים, בעיקר בנושא של הפקות מקור.


המחיר של חבילת הבסיס האנלוגי שנגבה היום בפועל על ידן, הוא מחיר שהוא פחות מהמחיר המפוקח. יחד עם זאת, כיוון שירדו מספר ערוצים בחבילה האנלוגית, אנחנו במועצה התחלנו בתהליך של בדיקה לראות אם המחיר הזה הוא ריאלי. אנחנו גורם ממליץ לשר התקשורת, אנחנו לא הגורם המחליט. אבל, חשבנו שכאשר הם הורידו מספר ערוצים בשנה האחרונה לצרכים אחרים, הגיע הזמן לבוא ולהסתכל אם יש הצדקה בכלל לגעת במחיר.
דוד קמיניץ
אנחנו היום רשאים על-פי חוק להעלות את המחיר בקרוב ל-10%, ואנחנו לא מעדכנים את המחיר.
אתי בנדלר
כן. אבל, אומר מר מוקדי שמספר הערוצים הוא קטן.
אילן שרוזמן
צריך לדייק פה, כי תדרים באוויר יש בלי הכרה. זה שבתחילת הדרך הכבלים שידרו המון תדרים והמון "פידים" שהגיעו, זה בכלל לא בר השוואה לערוצים שיורם מוקדי הזכיר שעלו בשנים האחרונות, שהם ערוצים יקרים ועתירי רכש, הפקות מקור. עם כל הכבוד, לערוץ מקזחסטאן, עדיין אני חושב שעלות התועלת של ערוץ כמו ערוץ הבידור שמושקעים בו מיליונים היא אחרת לגמרי. העלות כאן היא מתעתעת, כי היו בעבר הרבה מאוד ערוצים שנקלטו מהאוויר סתם כך, ובעצם לא ממש צפו בהם. הערוצים שבאו במקומם הם ערוצים שבאמת הושקעו בהם כספים גדולים מאוד על מנת שהלקוח יהיה מרוצה.
אתי בנדלר
האיכות מסופקת תמורת תשלום נוסף, זה לא בחבילת הבסיס. ערוץ הבידור הוא בבסיס?
קריאות
כן.
אילן שרוזמן
ערוץ AXN הוא בסיס, כל הערוצים האלה הם בבסיס. ערוץ AXN הוא ערוץ שעולה 20 מיליון שקל – מספרים שלא מכירים פה. זה ערוץ שעלה בבסיס בלי תוספת של שקל. הלקוח מקבל תוכן בכמויות שהוא לא קיבל פעם, כך שהמספר הוא בהחלט מתעתע. צריך לדייק פה.
חנא סוויד
מהי דרגת החופש ביצירת התמהיל בחבילת הבסיס? דיברו כאן על ה-BBC PRIME ועל ערוץ האופנה, עם כל הכבוד לכל הערוצים. האם יש איזשהם כללים באפיון חבילת הבסיס?
יורם מוקדי
אנחנו במה שאני מכנה "סקיצופרניה רגולאטורית", כי השאיפה האמיתית היא שחבילת הבסיס הזאת תצטמק כמה שאפשר, ואז גם המחיר יהיה נמוך כמה שאפשר. זה באמת הכיוון. מצד שני, יושבת מועצה וכל פעם שרוצים להוריד ערוץ, היא מסתכלת על הכבלים והיא אומרת להם למה הם מורידים. דרך אגב, יש אנשים שמאוד כועסים שערוץ האופנה יורד מחבילת הבסיס. כשיש ערוץ טורקי בין-לאומי שיורד, אומרים יוצאי טורקיה בישראל - ויש הרבה - שאומרים: למה יש לנו רק ערוץ אחד טורקי עכשיו באנלוגי, פעם היו לנו שניים. בעולם הרב- ערוצי כל ערוץ שיורד, מעצבן אנשים.


איפה אנחנו חושבים שאנחנו צריכים להתערב יותר? אנחנו מחייבים אותם לשים הרבה כסף בחבילת הבסיס בספורט, בילדים, במדע. אלו ערוצים משמעותיים שיהיה קשה יותר להוריד אותם בעתיד מחבילת הבסיס. שם גם רוב הכסף. שם אני חושב שהמועצה תהיה גם במצב יותר קשה מהמצב היום שערוץ בין-לאומי מכובד ואיכותי ככל שיהיה – הוא לא משהו שהמועצה תגן עליו. אנחנו יותר מגנים על ערוצים שנארזים ומופקים פה. אבל, היום יותר קל לי. אומנם ציבורית אני כל פעם צריך להגן כאשר מישהו שאוהב ערוץ בין-לאומי שיורד, והוא מאוד כועס. הוא מייד מסתער על הרגולאטור, וזה בסדר גמור. אבל, יותר קל לי להגן על ההחלטה הזאת כי היא די פשוטה. מדובר בערוץ בין-לאומי, יש לו הרבה מאוד תחליפים במגוון הקיים, הוא נמצא אצל המתחרה. אני נותן את הפתרון בזה שאני נותן לעבור למתחרה בצורה רגועה. שוב אני אומר, אני תמיד מציע קודם כל לחכות שיורידו, ואז לבוא ולשאול מה קורה פה, כי ההיסטוריה מלמדת שהרבה מאוד פעמים הם מתכוונים להוריד, אבל בסוף לא מורידים. עברנו את החוויה הזאת עם CNN, ועם ערוצים אחרים. בסוף הדברים מסתדרים.


אני גם פקיד, ואני חושב שיש פקידים נהדרים, צנועים ומוכשרים. אבל, יש כל מיני פקידים, ולא הייתי רוצה שהפקיד בסוף יקבע לצופה מה הוא רואה בבית. החברות האלה יודעות יותר טוב לבנות את התמהיל, הם העלו ביוזמתם ערוץ טלנובלות - ערוץ ויוה, שאני לא יודע אם רגולאטור היה אומר שהוא בעד או לא, אבל הצופים מאוד אוהבים את זה. הם העלו ביוזמתם ערוץ לקטנטנים שהוא חידוש ישראלי. לא הרגולציה יצרה את הערוצים האלה, אלא היזומה שלהם והתחרות שלהם. פה אני הייתי מציע לפקידים לזוז הצידה, ולא להיות קומיסר תוכן, זה מאוד מפחיד אותי. שלא לדבר על ערוצים בין-לאומיים, שעם כל הכבוד אנחנו לא צריכים לדאוג עכשיו לפרנסה של BBC PRIME , אלא אולי יותר לגופים המקומיים שלנו.
זאב פרידמן
אם יורדו הערוצים, צריך לוודא שהדרך בפני מי שיבקש להתנתק תהיה יותר קלה ופשוטה מהקשיים שמערימים עליו בימים רגילים.
אורית נוקד
שמעתי את הדברים, נראה לי שהיה יותר נכון להתמקד בעשרה ערוצים ידידותיים לצרכן, מהתמקדות בערוצים קטנטנים, ושהמחיר יהיה בהתאם. אני שאלתי בתום לב שאלה באשר להפסקת ההתקשרות, ומסתבר שאכן באמת יש בעיה כפי שהבנתי מדבריו של יורם מוקדי וגם מדבריך. גם כאן צריך ללכת לקראת הצרכנים. יותר ממה ששמענו, אין לפי דעתי מה להגיד בשלב זה. אבל, תאמרו אתם מה דעתכם בעניין, כי אני בסופו של דבר לא חברת ועדת הכלכלה, אלא חברת ועדת הכספים.
היו"ר משה כחלון
לנו נותר רק לסכם את הדיון אחרי שהדברים הניחו את דעתך.


נמסר לנו שבשמונה החודשים האחרונים לא ירדו ערוצים מהחבילה, וזה בסדר גמור. מסתבר שנוספו ערוצים, והושקע יותר בתוכן.

אנחנו בוועדה תומכים בעמדת המועצה שלא מאפשרת לכם להתייעל בתחום הפקות המקור. מה שנותר לכם הוא להתייעל מול ספקי התוכן בחו"ל, ואנחנו תומכים בזה, ואני מניח שגם חברי הכנסת.

אנחנו קוראים לכם להמשיך להעמיד במרכז את טובת הצרכן, כמובן תוך כדי האיזונים הכלכליים המתבקשים. אנחנו לא רוצים שלצרכן יהיה טוב, ואתם תסגרו את העסק. תמשיכו בדרך הזאת.
חנא סוויד
צריך שיהיה מגוון מספק.
היו"ר משה כחלון
כן, אני אמרתי את זה בסעיף הראשון. לא רק שהם לא הורידו, הם גם שיפרו את התוכן.

חברת הכנסת נוקד, את מדברת על עשרה ערוצים ידידותיים. אני מקבל תלונות מאנשים שהורידו להם את הערוץ המצרי. יכול להיות שדוד קמיניץ בדק וראה שיש אפס אחוזי צפייה בערוץ הזה.
אורית נוקד
איך אתם מקבלים את ההחלטות שלכם לגבי התוכן? מה הקריטריונים?
היו"ר משה כחלון
אני יכול להתחייב לך שהם רוצים להיות הכי טובים.
אורית נוקד
האם השיקולים הם מסחריים, או שאתם אולי עושים סקרים ובודקים, אולי יש גם אלמנט חינוכי?
דוד קמיניץ
לא תמיד הורדת ערוצים זה בהשפעה שלנו. יש מקרים שזה עניין של ספק זר. היה לנו דוגמה עם ערוצים רוסיים. הוא החליט שהוא לא רוצה לשדר יותר בישראל. שנית, אנחנו באופן שוטף כל חודש מריצים סקרים, ואנחנו כעת בתהליך של קליטת מערכת שבזמן אמת אנחנו נדע את הרייטינג של כל ערוץ. אני יכול להגיד שהנתונים האלה הם בדיונים פנימיים. אני יכול לספר שבדיון עם מועצת המנהלים של החברה, הצגתי מה אנחנו רוצים לעשות ברמת הערוצים, ובדיוק כמו שהיושב ראש הציג את זה, לא היתה הסכמה בין 12 הנוכחים שישבו שם בחדר אפילו על הורדת ערוץ אחד. אחד רואה את הערוץ הזה בחדר הכושר, השני - הבת שלו צופה בערוץ זה.
היו"ר משה כחלון
יורם מוקדי אמר שיש מלחמת עולם על כל ערוץ שיורד. על כל פנים, אנחנו פונים אליכם להמשיך ולראות את הצרכן במרכז, ולדאוג לכך שחבילות הבסיס לא ידלדלו לא במספרים, ולא בתכנים.

אני מודה לכולם, הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 13:10.

קוד המקור של הנתונים