ישיבת ועדה של הכנסת ה-17 מתאריך 24/01/2007

תקנות התעבורה (תיקון), התשס"ז-2006 בדבר אימוץ התקינה האירופית לסיווג כלי רכב והיתרים לנהיגה, תקנות התעבורה (תיקון מס' 3), התשס"ה-2005 (תיקון), התשס"ז-2006 בדבר התאמת דרגות רשיון הנהיגה לתקינה האירופית

פרוטוקול

 
PAGE
30
ועדת הכלכלה

24.1.2007


הכנסת השבע עשרה






נוסח לא מתוקן
מושב שני

פרוטוקול מס' 169

מישיבת ועדת הכלכלה

יום רביעי, ה' בשבט התשס"ז (24 בינואר 2007), בשעה 09:00

ס ד ר ה י ו ם

תקנות התעבורה (תיקון) התשס"ז-2006 בדבר אימוץ התקינה האירופית לסיווג כלי רכב והיתרים לנהיגה

תקנות התעבורה (תיקון מס' 3), התשס"ה-2005 (תיקון), התשס"ז-2006 בדבר התאמת דרגות רישיון הנהיגה לתקינה האירופית
נכחו
חברי הוועדה: אמנון כהן – מ"מ היו"ר

גלעד ארדן

אליהו גבאי

יצחק גלנטי

יצחק זיו

דוד טל

יורם מרציאנו
מוזמנים
עו"ד חוה ראובני

- הלשכה המשפטית, משרד התחבורה והבטיחות






בדרכים



שוקי שדה

- מנהל אגף הרישוי, משרד התחבורה והבטיחות






בדרכים



חנניה אפנג'ר

- רב בוחן ראשי, משרד התחבורה והבטיחות בדרכים



ציון מזרחי

- ס/מנהל אגף הרישוי, משרד התחבורה והבטיחות






בדרכים



ידידה רזלן

- אחראית תקינה נהיגה, משרד התחבורה והבטיחות






בדרכים



עו"ד דנה נויפלד

- משרד המשפטים



רב-פקד רוני לוינגר
- קצין תביעות, אגף התנועה, המשרד לביטחון פנים



שי אלמליח

- קצין בטיחות בתעבורה, אגד



יובל סרור

- קצין בטיחות בתעבורה, אגד



יעקב נחום

- סגן מנהל אגף השיווק, אגד



צבי לוי


- מנהל הדרכה, אגד



שמעון אור

- מנהל חטיבת משאבי אנוש, אגד



ניר לנדאו

- מנהל משאבי אנוש, ירושלים, אגד



דני שטרן

- קצין בטיחות, דן



חיים קודזידלו

- קצין בטיחות, דן



עפיף עפיפי

- סמנכ"ל שרותי אוטובוסים מאוחדים בע"מ



אמיר שחאדה

- קצין בטיחות, חברת הנסיעות נצרת



אבינועם טלבי

- מנכ"ל ארגון חברות ההסעה



דורון קדמיאל

- ועד מועדון האופנועים



זוהר גרינברג

- מועדון האופנועים



יהודה רודד

- מנכ"ל איגוד יבואני הרכב



יהודה דורון

- ארגון הגג של ארגוני הנכים



יואל בקר

- ארגון הגג של ארגוני הנכים
ייעוץ משפטי
ניר ימין
מנהלת הוועדה
לאה ורון
רשמה וערכה
אהובה שרון – חבר המתרגמים בע"מ

תקנות התעבורה (תיקון) התשס"ז-2006 בדבר אימוץ התקינה האירופית לסיווג כלי רכב והיתרים לנהיגה

תקנות התעבורה (תיקון מס' 3), התשס"ה-2005 (תיקון), התשס"ז-2006 בדבר התאמת דרגות רישיון הנהיגה לתקינה האירופית
היו"ר אמנון כהן
אני פותח את ישיבת ועדת הכלכלה. הנושאים שעומדים לדיון היום הם:

1.
תקנות התעבורה (תיקון) התשס"ז-2006 בדבר אימוץ התקינה האירופית לסיווג כלי רכב והיתרים לנהיגה.

2.
תקנות התעבורה (תיקון מס' 3), התשס"ה-2005 (תיקון), התשס"ז-2006 בדבר התאמת דרגות רישיון הנהיגה לתקינה האירופית.
דוד טל
הצעה לסדר. אדוני היושב-ראש, יש לנו פנייה של סגן ראש-הממשלה ושר התחבורה לאשר את התקנות הללו, אבל אפשר לראות את התאריך כשהוא כתוב בכתב יד. כלומר, החומר הודפס אבל הושאר פתוח מועד כניסת התיקונים לתקנות. נוצר מצב שהתקנות נכנסו לתוקף ואולי אנחנו עלולים לבטל את התוקף הזה, בהנחה שנאשר זאת היום. יכול להיות שיאמרו לנו שלא מבטלים, אבל בסיום, בתחילה של התקנות הללו, נאמר שכל הדבר הזה יהיה מה-1 בינואר 2007. יש פה איזושהי סתירה ואני לא יודע איך זה ניתן להיעשות מבחינה משפטית ואני מבקש לקבל הסבר בנושא.
גלעד ארדן
הבעיה שמשרד התחבורה מגיש לכנסת 10 או 20 יום לפני שהתקנות האחרות נכנסות לתוקף, כפי שקרה לו בנושא אחר.
דוד טל
יכול להיות שזה הודפס לפני, אבל מילאו בכתב יד את התאריך רק ב-18 בדצמבר. אני מבקש לדעת איך זה מסתדר מבחינה משפטית.
היו"ר אמנון כהן
תאמרו לנו מתי זה נכנס לתוקף ומה אתם רוצים לתקן. לאחר מכן נשמע את מי שלא יכול לחיות עם התקנות האלה, כי אני ביקשתי ממשרד התחבורה לשבת עם כל הגורמים ולהגיע להבנות ולפשרות.
קריאה
ישבנו.
היו"ר אמנון כהן
אם אין התנגדות, ואם יש צורך, בכוונתי לתקן דברים קטנים.
חוה ראובני
אכן אנחנו רוצים לתקן כאן תוקף רטרואקטיבי לתקנות. התאריך של ה-9 בינואר היה תאריך אקראי כיוון שאלה תקנות שאושרו באוקטובר 2004. יצא שהיום שהן ראו אור ברשומות היה ה-9 בינואר. רצינו לעגל את זה לתאריך עגול ולכן רצינו להזיז את התחולה ל-1 בינואר. קיווינו שנגיע לכנסת לפני התאריך הזה, אבל חיכינו לרגע האחרון כדי לאסוף את כל התיקונים הנדרשים כי תוך כדי ההיערכות – ביקשנו שנתיים לצורך היערכות - לצורך ביצוע תוכניות, שדרוגים, נעשתה הרבה מאוד עבודה. חיכינו לרגע האחרון כדי שנדע מה הבעיות שיש לנו שעדיין דורשות תיקוני חקיקה. חיכינו קרוב מדיי לרגע האחרון.

המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, יהושע שופמן, אישר שנבקש תוקף רטרואקטיבי לתקנות האלה, אחרי שהבהרנו לו ואנחנו נבהיר גם לחברי הכנסת כמובן אין ברטרואקטיביות של התקנות האלה כדי לפגוע כהוא זה בזכויות של איזשהו נהג או בעל רכב. גם הוספנו הוראת מעבר מיוחדת לגבי אלה שקיבלו רישיונות נהיגה בין ה-1 בינואר ליום שהתקנות האלה יתפרסמו, כדי שגם אותם יראו כמי שקיבלו רישיונות לפני יום התחילה של התקנות ועשינו זאת כדי לוודא שאף אחד לא ייפגע. רצינו ליישר קו. כל הרפורמה הגדולה הזו, כולה נכנסת לתוקף בבת אחת ב-1 בינואר.
דוד טל
היום את יכולה לומר שאתם יודעים הכול והכול כבר בפנים?
חוה ראובני
לא, אני לא רוצה להתחייב לזה. עד עכשיו זה לא עבד בשטח. רק בשבועות אחרונים אנשים התחילו לקבל רישיונות. 3.5 מיליון נהגים, שני מיליון פלוס בעלי רכב, כל אחד יודע את האינטרסים הפרטיים שלו. אנחנו מנסים לחשוב על האינטרסים של כולם, אבל לא תמיד מצליחים. אני בטוחה שיש פינות שלא חשבנו עליהם, אבל אני בני אדם. לכן יש גם תקופת מעבר ארוכה של שנה וחצי שבמהלכה נקבע בתקנות מלפני שנתיים שכל אחד רשאי לנהוג בכל רכב כפי שהיה לפני התקנות, יוכל עוד שנה וחצי, עד סוף יוני 2008.


אנחנו מקבלים כל הזמן טלפונים ומכתבים. נאסוף את החומר, נראה אם יש עוד שינויים נדרשים, אם יש בעיות אמיתיות ומוצדקות שאין עליהן מענה, ולפי הצורך אנחנו נחזור לכאן במהלך אותה תקופת מעבר כדי לפתור גם את אלה. עד שהציבור לא יקבל את הרישיונות וכל אחד יראה איך זה משפיע עליו, יכולות להתעורר שאלות שלא חשבנו עליהן.
היו"ר אמנון כהן
התקופה של שנה וחצי לא מופיעה כרגע.
חוה ראובני
זה בתקנות הקודמות.
היו"ר אמנון כהן
משנת 2007 יש עוד שנה וחצי.
חוה ראובני
כן, בתקופה זו שתי השיטות חיות במקביל.
היו"ר אמנון כהן
אלה שמפעילים את התחבורה הציבורית, אלה שעובדים בענף, יכולים לחיות עם הדברים האלו?
חוה ראובני
שתי השיטות חיות במקביל. מי שקיבל רישיון נהיגה לפני התחילה, במשך שנה וחצי, כאילו לא קרה כלום מבחינתו. לא משנה מה כתוב לו ברישיון, מותר לו כל מה שהיה מותר לו קודם. מי שקיבל רישיון אחרי התחילה, מקבל רישיון לפי התקינה האירופית.


עשינו מהלך של פרסום לציבור, נעשתה עבודה של הדוברות, ישבנו במשך שעות והשבנו על שאלות גולשים שהגיעו אלינו באינטרנט. בחידושים של רישיונות הרכב בשנה הקרובה נוסיף עוד אינפורמציה בנושא הזה. אנחנו נותנים לאנשים את הזמן. במשך שנה וחצי, מבחינתם לא השתנה כלום. אם מה עומד לקרות אחרי שנה וחצי פוגע בהם, יש להם את הזמן לקבל את ההחלטות מה לעשות עם זה, כולל לבוא אלינו בטענות ולומר שזה לא בסדר כי זה פוגע בהם ואנחנו נשקול.
שוקי שדה
משרד התחבורה בעניין הזה עשה עבודה ממושכת, הקים ועדות פנימיות כאשר ציון מזרחי הוא אחד מיושבי-ראש הוועדות האלה, בדקנו, ישבנו עם הגורמים השותפים ויצאנו לפרסום רחב מאוד הן כאשר השבנו על שאלות ב-Y-NET ועורכת-הדין חוה ראובני הייתה אחת המשיבות. כלומר, הייתה גם מערכת פרסום, גם מערכת של ישיבה, גם מערכת של חשיבה.
דוד טל
כמה אנשים פנו אליכם בנושא הזה?
שוקי שדה
יחסית לאוכלוסייה, לא הרבה וזה בגלל שישבנו עם מערכת של איגודים. אם אני יושב עם איגוד האופנועים, שם יש כמות גדולה, אני יושב אתם ומתאם אתם. כפי שאמרה עורכת-הדין ראובני, בהחלט תוך כדי תנועה של התהליך צפויות לעלות פה ושם נקודות שעדיין אין להן פתרון, ואז נביא זאת שוב לאישור מסודר. כל פעם אנחנו אוספים דברים כדי ללכת לטובת האזרח ובמקביל לראות את מערכת הרישוי והבטיחות מול עינינו.
ציון מזרחי
כאשר באנו לתרגם לשפת המעשה את התקינה האירופאית, חזקה עלינו שהלכנו ובדקנו את הפלחים באוכלוסיית הנהגים המונה 3 וחצי מיליון, וקיבלנו החלטות בהתאם לרוב עליו אנחנו יודעים. תוך כדי עשייה, גם לפני תקופת המעבר, למדנו על בעיות כמו עם רוכבי האופנועים ונתנו להם פתרון גורף. דוגמה לפתרון גורף גדול שנתנו היא שעד 31 בדצמבר 2006 יש 14 טון ו-15 טון בישראל, ומאותו תאריך יהיו 3.5 טון ו-12 טון ומעלה. הפתרון הגורף שנתנו כאן היה שמי שהיה לו ערב התקינה את הדבר הזה, יישאר באמתחתו העניין של 4 טון ו-15 טון. לא גרענו מהיכולת או מהזכות של האדם לעשות שימוש ברכושו.
לאה ורון
לא הבנתי את העניין הזה של 4 טון ו-15 טון.
ציון מזרחי
אני מניח שהרישיון שלך היה 02, פרטי, ואולי יותר. עד 31 בדצמבר היה רשום ברישיונך 02 והתקנה קבעה שזה רכב למידה עד 4 טון. מה-1 בינואר זה הופך ל-3.5 טון. התאמנו את עצמנו לתקינה האירופאית.


ישבנו באתר האינטרנט כי רצינו לשמוע את הציבור, כי רצינו לדעת על הפניות עוד לפני שהחלנו את התקנות בפועל. שמענו, תיקנו ויישרנו קווים.


ההבדל בין תקינת הרכב לתקינת הנהגים. רכב, אם נרצה או לא נרצה, זה מנוע, זה ברזלים והוא לא מדבר עם אף אחד, אבל כאשר מדובר בבני אדם, תמיד נופתע. כפי שהסבירו חבריי, יש תקופת מעבר ארוכה ואני מאמין שאם תהיינה עוד בעיות, נתקן אותן. הציבור כבר יודע למשל את עניין האופנועים, אני גם מנהל את המחוז הגדול ביותר במדינת ישראל ואני יודע שאנשים באים, מקבלים את השירות בדלפק, ממירים את רישיונם באופנוע מדרגה נמוכה יותר לגבוהה יותר והכול בהתאם לתקנות, בצורה חלקה וזה נרשם במחשב. השאיפה שלנו היא להסדיר הכול בהתאם לחוק, לארגן את זה מול המחשב מבחינת עבודה.
לאה ורון
הסדרת הרישיונות של הנהגים היא באמצעות נוכחות פיזית במשרד הרישוי?
ציון מזרחי
לא. חידוש שגרתי שמגיע לבית הנהג. יש פלח של אוכלוסייה שמחזיק רישיון לטיולית, אבל אין יותר רישיון כזה במדינה, בוודאי שלא בתקינה האירופאית, ולכן לאלו נתנו אישור לחמש שנים כדי שימשיכו את חיותם אבל גם נציע להם בצורה מדוורת שיעשו כך וכך ושימירו את רישיונם. יש להם 5 שנים לעשות זאת ואני חושב שזאת תקופה הוגנת.
לאה ורון
הרישיון יוחלף לכלל הציבור? נהגי טיולית אלה נהגים מקצועיים שזה מקצועם, אבל אני שואלת לגבי כלל הציבור. האם הרישיון שלכם יוחלף באמצעות הדואר?
ציון מזרחי
כן. בהחלט כן. הם יקבלו נייר ואחר כך יקבלו את הרישיון עם התמונה. אנחנו גם משנים את עיצוב הרישיון עם התמונה ומתאימים אותו לתקינה האירופאית הנהוגה כמעט בכל העולם.
חוה ראובני
התקנות שנמצאות לפנינו מתחלקות לכמה סוגים של תיקונים. חלק נכבד הם תיקונים מאוד טכניים. מאז שעשינו את המהלך של התקינה האירופית וגם תיקון אחד בהמשך לו – בספטמבר 2005 – חלו שינויים בתקנות התעבורה. מי כמו הוועדה הזאת יודעת כמה התקנות האלה דינאמיות וכמה הן משתנות. יש בהן תקנות שעדיין מפנות למספרי התקנות לפי השיטה הישנה, וצריך לעשות התאמת. זה דבר טכני לחלוטין ואין בזה שינוי מהותי. אם פעם רישיון נהיגה דרגה 2 היה בתקנה 178, בתקינה האירופית, המקבילה שלו B היא תקנה 180. בכל מקום שכתוב תקנה 178 צריך להחליף את זה לתקנה 180.


דבר נוסף שיש כאן היא הבקשה המהותית שלנו לתחילה רטרואקטיבית וליישר קו על ה-1 בינואר.


יש שיפורים בהוראות המעבר. בתקינה האירופית יש שלוש דרגות כאשר מדובר ברישיון נהיגה דרגה B שהמקבילה שלו מצומצמת יותר, רישיון נהיגה דרגה 2, המקבילה שלו מצומצמת יותר, רישיון נהיגה דרגה 3, המקבילה האירופית שלו מצומצמת. קבענו הוראות מעבר מסוימות.
לאה ורון
מצומצמת מאיזו בחינה?
חוה ראובני
מבחינת סוג כלי הרכב. הטון או ההספק באופנועים. זה תופס פחות כלי רכב.
היו"ר אמנון כהן
מי שיש לו רישיון ל-4 טון, יהיה עכשיו 3.5? כל סוג רכב פרטי קטן, יהיה אפשר לנהוג בו עד 3.5.
חוה ראובני
כן.
דוד טל
אין משהו בין 3.5 ל-4?
חוה ראובני
יש. יחסית זו קבוצה מצומצמת.
היו"ר אמנון כהן
זה יצריך את אותו אזרח להוציא רישיון אחר?
חוה ראובני
לא, לשם כך קבענו את הוראות המעבר.
היו"ר אמנון כהן
אני רוצה לחדד את השאלה. יש לי עכשיו 4 טון, בתקנות האלה זה הופך להיות 3.5 טון. עוד חמש שנים אני רוצה לקנות רכב עד 4 טון, אבל אתם תאמרו לי שאני לא יכול כי יש לי 3.5 טון.
חוה ראובני
בשוק הישראלי יש יחסית כלי רכב מעטים שנמצאים בטווח בין 3.5 ל-4 טון.
היו"ר אמנון כהן
אני אצטרך להוציא עוד רישיון?
חוה ראובני
לא. התקנות שמונחות כאן באות לומר שכל מי שהיה לו רישיון דרגה 02 לפני יום התחילה, יוכל להמשיך לנהוג עד 120 ברכב שמשקלו הכולל עד 4 טון.
היו"ר אמנון כהן
השוטר שיתפוס אותי ידע על כך?
שוקי שדה
יהיה כתוב שאתה יכול לנהוג עד 4 טון.
גלעד ארדן
אם כך, מה הואילו חכמים בתקנתם? אם בכל מקרה אפשר להמשיך לנהוג כך?
חוה ראובני
כשהבן שלי יוציא רישיון בעוד שנתיים, הוא יקבל רישיון ל-3.5 טון.
שוקי שדה
העיקרון המוביל בעניין הזה שיש מספר רב של אנשים בעלי רישיון עם 02 ו-03, ואני כרגע לא נכנס ל-03 כי גם ב-03 יש הורדה מ-15 טון ל-12 טון, נתנו לכל האוכלוסייה, עד תאריך תחילת התקנות, שכולם בהיתר במדינת ישראל יוכלו לנהוג עד 4 טון כמו שהיה עד היום. אדם שרוצה להוציא רישיון חדש, זה יהיה 3.5 טון ללא ההערה עד 4 טון.
חוה ראובני
אנחנו מנסים לאזן בין הרצון לשנות אבל לא לפגוע בציבור.

אנחנו מארגנים מחדש, בלי לשנות את התוכן, את רישיונות הנהיגה לאוטובוס זעיר. התקנות הקיימות בדרגה D1 הן בשתי תצורות, תצורה ציבורית ותצורה פרטית, כך התקנו את התקנות כשירדנו לפרוט את זה לרמת המעשה וראינו שזה בעייתי. החלטנו לכן שנפצל אותן ונקרא להן בשמות שונים, ואז לפי המוצע יהיה לנו דרגה D1 שתיוחד להסעת נוסעים, שזה שקול נגד רישיון הנהיגה למונית היום, שזה שווה ערך ל-5 שהוא טיפה יותר רחב כי מספר הנוסעים וכמות הטון עלתה. יהיה לנו רישיון מדרגה D2 שהוא מיוחד לאנשים שקיבלו - לאיזושהי תקופה היתר לפי תקנה שכבר בוטלה - היתר לנהיגת אוטובוס זעיר ציבורי. זה היתר שניתן על פי תקנה שהייתה בתוקף למשך כחמש שנים. כאמור, כל ההיתרים האלה יתורגמו לדרגת D2. תהיה לנו דרגה D3 שזה ההיתר שקיים היום לנהיגת אוטובוס זעיר פרטי, מה שנקרא רישיון של משפחות ברוכות ילדים. זה מאפשר להסיע באוטובוסים זעירים פרטיים עד 15 – לפי ההצעה שלנו 16 – נוסעים, אבל לא בשכר. זה ארגון פנימי מחודש ואנחנו עושים זאת מבלי לשנות ומבלי לפגוע בזכויות הצמודות. עד עכשיו קראנו לזה היתר אוטובוס זעיר פרטי, מחר נקרא לזה D3.
דוד טל
זה שאנחנו מתאימים את עצמנו לתקינה האירופית, מה זה נותן לנו?
חוה ראובני
בתחום הרכב זה לווה באפשרות לקנות מוצרי מדף בחוץ לארץ ולא להתקין כלי רכב לתקינה ייחודית ישראלית, דבר שגורם להוזלה. התקנות בדבר אימוץ התקינה האירופית כללו שינויים של מידות, משקולות ועומסים.
דוד טל
מה זה תורם ביום יום למדינה, לאזרח הפשוט?
יורם מרציאנו
אני הייתי רוצה לדעת מי עוד עומד להרוויח מזה במדינה. מה זה תורם? למי זה תורם? למה נכנסנו לכל המהלך ההזוי הזה?
היו"ר אמנון כהן
זה בא כדי שנוכל לנהוג עם הרישיון שלנו ברוב ארצות העולם. יכול להיות שהרישיון שלנו גם ישמש כתעודת זהות.
חוה ראובני
אם זה יהיה אחיד וזהה למקובל בעולם, כולל הסימנים וכולל השמות, זה ישפר את האפשרות ויגדיל את הסיכוי שישראלים יוכלו לנהוג בחוץ לארץ עם הרישיונות הישראליים שלהם ולא להיתקל בקשיים עליהם אנחנו שומעים על הזמן. ברכב הפרטי, לא הייתי אומרת שיש לזה משמעות בטיחותית, אבל ברכב הכבד, אני חושבת שכן. מבחינתנו הנהג המקצועי עם ההכשרה המקצועית, עם הבדיקות הרפואיות היסודיות וכולי, זה נהג הרכב הכבד. אם עד עכשיו החלנו את זה רק על נהגי משאיות מ-15 טון ומעלה, אנחנו מרחיבים את מעגל המשאיות שיזכו לנהגים ברמת ההכשרה והמיון הטובה יותר והחל מ-12 טון כבר יהיו לנו את נהגי המשא הכבד שעברו בדיקה במכון הרפואי לפני שקיבלו רישיון, שעברו קורס עיוני, שהתחילו בנהיגה הזאת רק אחרי שצברו ניסיון ברכב קל יותר. מונחת בפני הוועדה הצעת חוק אחרי קריאה ראשונה, שאותם נהגים גם יעברו תקופת התנסות וינהגו עם נהגים ותיקים יותר. היום זה אמור על 15 טון ומעלה, אבל עם התקינה האירופית זה יחול מ-12 טון. אנחנו חושבים שיש לזה גם משמעות בטיחותית.
גלעד ארדן
לא הסברת לגבי האופנועים.
חוה ראובני
אנחנו מציעים שינוי לגבי האופנועים. בזמנו נוסח התקנות לגבי האופנועים נעשה על דעת מועדון האופנועים ואני מניחה שיש חברי כנסת שזוכרים את הדיון שהתקיים כאן לפני כשנתיים וחצי. מועדון האופנועים הסכימו ולא הייתה שום התנגדות מצידם לנוסח התקנות. היום אנחנו שומעים הרבה מאוד תלונות בנושא הזה והדבר היחידי שאנחנו מציעים זה היתרים למי שהצענו במקור. התקנות היום קיימת הוראה שמי שרשום על שמו אופנוע שנמצא בטווח של עד 500 סמ"ק אבל עובר את ה-33 כוח סוס, לפי השיטה הישנה הוא היה בדרגה ב', אבל לפי השיטה החדשה הוא יהיה בדרגה א'.
יורם מרציאנו
על פי מה הוא הולך לעשות מחר ביטוח אם את משנה לו את הדירוג?
חוה ראובני
הביטוח הוא לפי הרכב ולא לפי הנהיגה. הרכב לא משתנה.

אנחנו באים לכאן עם הצעה שכל מי שבבעלותו אופנוע שהוא מעל 33 כוח סוס אבל מתחת ל-500 סמ"ק, אופנוע מן הסוג שעבר לדרגה גבוהה יותר, אנחנו ניתן לו דרגה A כיוון שהוא כבר צבר ניסיון וידע בנהיגה באופנוע. זו הרמה הכי גבוהה.
גלעד ארדן
אם יש בבעלותו חודש את האופנוע?
שוקי שדה
גם.
גלעד ארדן
מה עם ה-50 וה-25?
שוקי שדה
זה אוטומטי.
חוה ראובני
זה אוטומטי וזה כבר קיים בתקנות.
היו"ר אמנון כהן
אני מבקש שניכנס לקריאת התקנות ומי שירצה יוכל להעיר את הערותיו.
ניר ימין
ביקשתי מעורכת-הדין ראובני להסביר לחברי הוועדה למה מופיעים קבצים של תקנות, כי על פניו נכנסו התקנות לתוקף של תיקון מספר 6 ב-9 בינואר ואפשר היה לתקן את התקנות העיקריות.
חוה ראובני
בזמנו, עת הכנו את התקנות והן הוגשו לכנסת ממש ברגע האחרון, ביקשתי אבל לא הסתייע לדון בזה לפני ה-1 בינואר. אני מודה כאן קבל עם ועדה שהגשנו את זה ברגע האחרון. בעת שערכנו את זה, תיקון מספר 3 עוד לא נכנס לתוקף וממילא התיקונים בתיקון 3 היו חייבים להיות בו ולא בתקנות העיקריות. בהתייעצות עם המחלקה לחקיקת משנה במשרד המשפטים, ברגע שהתברר שאנחנו דנים אחרי ה-9 בינואר, החלטנו להשאיר את זה כך ולא להפוך את זה לתיקון אחד של התקנות העיקריות וזאת כדי לא לבלבל ובגלל הרטרואקטיביות. כיוון שאנחנו מחילים על זה תוקף רטרואקטיבי לפי המוצע, הוועדה כמובן ריבונית להחליט אם היא מסכימה או לא מסכימה, רצינו להפוך את זה למקשה אחת של כל התיקונים בבת אחת. זו הסיבה שזה נשאר מפוצל.

תקנות התעבורה (תיקון), התשס"ז-2006
חוה ראובני
1.
תיקון תקנה 1

בתקנה 1 לתקנות התעבורה, התשכ"א-1961 (להלן – התקנות) –
(1)
בפסקה (1) להגדרת "אוטובוס זעיר", במקום "חמישה עשר נוסעים" יבוא "ששה עשר נוסעים".

(2)
במקום פסקה (3) יבוא:

"(3)
משקלו הכולל המותר אינו עולה על 5,000 קילוגרם".

הגדרת אוטובוס זעיר היום, לפני התקינה האירופית, היא עד 15 נוסעים ועד 4 טון, ואנחנו מיישרים אותו עם רכב מסוג M-2 לפי התקינה האירופית שזה עד 16 נוסעים ועד 5 טון. זאת הגדלה קלה של סוג הרכב.
דוד טל
נהג כזה יקבל הכשרה מיוחדת מעבר למה שהיה עד היום? יהיה מחויב בקריטריונים אחרים מעבר למה שהיה עד היום?
חוה ראובני
לא. כל מי שהיה רשאי לנהוג אוטובוס זעיר קודם, יהיה רשאי לנהוג גם את האוטובוס הזעיר הקצת יותר גדול. הוא קיבל הכשרה להסעת נוסעים, הוא כבר מוסמך לנהוג ברכב גדול ואנחנו משנים קצת.
שוקי שדה
ב-D3 אנחנו עושים גם מבחן שליטה. זה נמצא בתקנות שלנו.
דוד טל
D2 מוגבל להסיע עד 16 נוסעים?
שוקי שדה
זה רכב שבו יותר מ-8 נוסעים נוסף על מושב הנהג.
חוה ראובני
M-2 יכול להיות יותר, אבל אוטובוס זעיר יכול להיות עד 16 נוסעים. הרישיון יהיה ל-16 נוסעים.
דוד טל
אדם עם רישיון של מונית יכול לנהוג רכב כזה?
חוה ראובני
כן.
היו"ר אמנון כהן
יש הערות לסעיף הזה?
אבינועם טלבי
D2 הוא רישיון לנהיגת אוטובוס זעיר, אבל אין רישיון כזה. אם הבן שלי רוצה היום להוציא רישיון מדרגה D2, אין דבר כזה.
חוה ראובני
נכון.
אבינועם טלבי
זאת אומרת, D2 נגמר ונעלם.
חוה ראובני
נכון.
אבינועם טלבי
למעשה עושים תקנות חדשות, מגדירים D2 שהולך למות עם הזמן. המשמעות היא שאין יותר D2. D2 הוא רישיון נהיגה לאוטובוס ציבורי זעיר שמכיל עד 16 נוסעים. אם אני היום רוצה לעשות רישיון D2, אני לא יכול כי אין דבר כזה.
יורם מרציאנו
אני מבקש לשאול שאלת הבהרה. לצערי יש לנו ישיבות ועדה בשעות מקבילות ואנחנו צריכים להתחלק. לכן אני אצטרך להיפרד מהוועדה לטובת ועדות אחרות. עכשיו כאשר יש רישיון לרכב פרטי, אפשר להוציא רישיון לאוטובוס, אבל אני מבין שבעקבות התקנה החדשה אתם מתכוונים שקודם כל יוציאו רישיון על משאית ואז יחכה.
חוה ראובני
אני כבר מודיעה שאנחנו חוזרים בנו מההצעה הזאת.

אני רוצה להשיב לשאלתו של מר טלבי. אני חושבת שהוא יודע את התשובה, אבל הוא רוצה שכל הוועדה תשמע אותה. לצורך התשובה, אני צריכה ללכת להיסטוריה.


עד אמצע שנת 2000 נהיגה באוטובוס זעיר ציבורי או פרטי הייתה עם דרגה 2 או 3. משמעות הדבר היא שאנשים עשו הסעה בשכר של עד 15 נוסעים עם רישיון נהיגה פרטי לחלוטין. כדי להסיע אדם אחד במונית היה צריך להיות בן 21, היה צריך להביא תעודת יושר, היה צריך אישור מהמכון הרפואי לבטיחות בדרכים, היה צריך לעבור קורס, אבל כדי לנהוג באוטובוס זעיר ולהסיע בו נניח שמונה נוסעים, כל מה שהיה צריך לעשות זה רישיון נהיגה פרטי. אתמול הוצאתי רישיון נהיגה לרכב פרטי, אני בת 17, יש לי הרשעות פליליות מכאן ועד חדשה, אני רואה בעין אחת, אני מסיעה בשכר שמונה נוסעים. זה היה המצב עד שנת 2000. בשנת 2000 אימצה ועדת הכלכלה את עמדתנו שזה לא הגיוני ולא מתקבל על הדעת וקבעה תקנות לפיהן נהיגה באוטובוס זעיר ציבורי תהיה עם רישיון נהיגה למונית. זו הסעה בשכר ואנחנו רוצים את כל הסטנדרטים של הסעה בשכר גם לאוטובוס זעיר.


נשאלה שאלה לגבי דור המדבר. נמצאים מאות אלפי אנשים שיש להם דרגה 2 או דרגה 3 והם מתפרנסים מנהיגה באוטובוס זעיר ציבורי ואולי הם לא כשירים להוציא רישיון נהיגה למונית. אם נעשה את התקנות גורפות, הם יאבדו את מטה לחמם. לפיכך, יחד עם התקנות שהעבירו את האוטובוס הזעיר הציבורי לרישיון נהיגה דרגה 5, קבענו הוראת מעבר ואמרנו שכל מי שהייתה לו דרגה 2 או 3 לפני תחילת אותן תקנות, יוכל לקבל היתר לאוטובוס זעיר ציבורי. ילך, יעשה קורס, אחר כך הוסיפו לזה גם בדיקה רפואית כי גילינו שרבים מהנהגים הגיעו למשרדי הרישוי לקבל את ההיתרים והם פיסחים, עיוורים, צולעים, ולכן הוספנו לזה גם בדיקות רפואיות ולאחר מכן הם יקבלו היתר. זו הייתה הוראת מעבר. הוועדה אישרה לפני שנה וחצי לסגור את הוראת המעבר הזאת, מתוך הנחה שכל מי שבאמת התפרנס לפני התקנות הישנות, כבר הספיק לעשות הסבה, ומי שלא, כנראה אין לו עניין בזה.
היו"ר אמנון כהן
זאת אומרת, נהגים חדשים כאלה לא יהיו.
חוה ראובני
סגרנו את הוראת המעבר הזאת לפני שנה וחצי.
היו"ר אמנון כהן
היום כדי לנהוג במיניבוס הזה, איזה רישיון צריך להיות לנהג?
חוה ראובני
מונית. D1.
קריאה
אם הוא נהג חדש.
היו"ר אמנון כהן
זה טוב לאזרחים.
חוה ראובני
דרגה D2 היא בסך הכול תרגום של ההיתר שהיה.
היו"ר אמנון כהן
אנחנו מצביעים על סעיף 1. מי בעד?

סעיף 1 – אושר
חוה ראובני
2.
תיקון תקנה 120 (ג)

בתקנה 120(ג) לתקנות העיקריות, במקום "תקנה 176 או 176א", יבוא "תקנה 176 או 177".

תקנה 120(ג), עניינה רוכבים על אופנועים. זה לא מהותי אלא רק תיקון המספרים.
היו"ר אמנון כהן
מי בעד?

סעיף 2 – אושר
חוה ראובני
3.
תיקון תקנה 190

בתקנה 190 לתקנות העיקריות, פסקה (1) – תימחק.

אלה התנאים לקבלת היתר לאוטובוס זעיר פרטי, מה שמכונה היתרים של משפחות ברוכות ילדים. האוטובוס הזעיר הפרטי יהפוך להיות דרגה D3 ובסט השני של התקנות, התנאים שהיום נמצאים ב-191, יעברו לשם. הם יופיעו במקום אחר כי כאן הן מיותרות.


עד היום, אם רצית להסיע עד שמונה נוסעים, היית צריך שיהיה לך רישיון 02. אם רצית להסיע יותר משמונה נוסעים, היית מוציא היתר לאוטובוס זעיר פרטי. לפי התקינה האירופית לא יקראו לזה יותר דרגה 2 פלוס היתר, אלא יקראו לזה D3 ותהיה אפשרות להסיע עד 16 נוסעים.
אליהו גבאי
מה קורה עם נהגים חדשים?
חוה ראובני
הם יוכלו להוציא רישיון D3. כל אחד יכול לבוא ולהוציא רישיון כזה. מי שיבוא ויעמוד בתנאים, יוכל לעשות את.
אליהו גבאי
D2 הוא רישיון למונית ולאוטובוס זעיר.
חוה ראובני
D2 הוא רישיון לאוטובוס זעיר ציבורי, D3 הוא רישיון לאוטובוס זעיר פרטי וזה רכב שאסור לעשות בו הסעות בשכר. זה היתר ייחודי למדינת ישראל. לא חלים עליו החוקים שחלים על הנוהג ברכב ציבורי. הוא לא צריך רישיון הסעה, הוא לא צריך משרד הסעות ואסור לו לעשות הסעות בשכר. זה יותר ייחודי למדינת ישראל, וזה נועד לתת מענה למשפחות גדולות.
אליהו גבאי
מה גיל הנהג?
חוה ראובני
התנאי זה גיל 21, אם אני זוכרת נכון, וחמש שנות ותק.
אליהו גבאי
אם זה כך, הוא צריך להוציא רישיון נהיגה בגיל 17.
חוה ראובני
מי שרוצה D3, להסיע 15 נוסעים, ממנו אנחנו מבקשים גיל, ותק בנהיגה, אנחנו שולחים אותו לקורס. זה הרבה יותר כבד.
יהודה דורון
ציבור גדול של נכים נוהג ב-ואנים. זה הרכב היחידי אתו יכולים הנכים האלה לנוע. יש ואנים שמשקלם עובר 4 טון. מדובר בנכים שזקוקים לאלונקה שתהיה בתוך המכונית. עד היום הם היו זקוקים לרישיון פרטי, והשאלה אם יש לנו כאן תשובה למצב הזה ושלא ייווצר מצב שיהיו נכים שיצטרכו לעשות רישיון שונה.
חוה ראובני
ישבנו עם ארגוני הנכים. אנחנו מודעים לזה.
היו"ר אמנון כהן
התנאים לגבי הנהגים הישנים צריכים לחול גם על הנהגים החדשים.
חוה ראובני
ישבנו עם ארגוני הנכים שהפנו את תשומת לבנו לבעיה הזאת. כמו שאמרתי קודם, לא הצלחנו לחשוב על כל דבר מראש. הצענו להם הצעות מסוימות שלא היו מקובלות עליהן. ישבנו וחשבנו עוד פעם וגיבשנו מתכונת לתשובה.
שוקי שדה
זה לא מופיע כאן כי הדברים עוד לא סוכמו.
היו"ר אמנון כהן
אין פגיעה בנכים?
שוקי שדה
בנכים אנחנו לא נוגעים.
חוה ראובני
עם הנכים, גם החדשים, לא תהיה בעיה.
היו"ר אמנון כהן
הרישיון שיקבל הנכה אחרי התקנות האלה יהיה עד 3.5 טון. אם זה כך, הוא הופך לעבריין.
חוה ראובני
לגבי הוותיקים, כמו שאמרנו, יש תקופת מעבר של שנה וחצי. לגבי כל הנכים שכבר יש להם רישיונות נהיגה, הרי שבשנה וחצי הראשונות יש להם את תקופת המעבר ואחר-כך, לפי ההצעה שלנו, בכל מקרה הם יקבלו היתר. לגבי הנכים החדשים, אלה שיוציאו רישיונות נהיגה אחרי תחילת התקנות האלה, כיוון שכל הרכבים האלה מאובזרים במנגנונים מיוחדים, זה לא טסט רגיל, כי הם עוברים הכשרה וטסט על הרכב המסוים והמאובזר הזה, אין לנו שום בעיה. כל אחד כזה שהמכון הרפואי יאמר שזה הרכב שהוא צריך והוא יעבור את הטסט, יקבל היתר לנהוג בו.


הבעיה הנוספת שעוררו בפנינו ארגוני הנכים היו בני המשפחה של הנכים. הרכב המשפחתי שיש להם הוא ואן, אבל הבן שהיום הוא בן 15, בעוד שנתיים יוציא רישיון והוא כבר יקבל רישיון של 3.5 ולא יוכל לנהוג. אנחנו גיבשנו איזושהי מתכונת להצעה כדי לפתור את הבעיות האלה.
יואל בקר
מה תעשה אשתי? ההיתר הוא עבורי.
חוה ראובני
כל מי שהיה לו רישיון נהיגה עד תחילת התקינה האירופית, ממילא יוכל עד 120 לנהוג 4 טון, הבעיה היא עם אנשים שמוציאים רישיון נהיגה אחרי התקנות האלה. אם לאשתך היה בדצמבר רישיון, עד 120 היא יכולה לנהוג 4 טון.
יואל בקר
אם יתפוס אותה שוטר, הוא לא יאמר לה כלום?
חוה ראובני
נכון.

לגבי הילדים של הנכים, אנחנו לא רוצים לתת באופן גורף 4 טון, אבל הייתה לנו מחשבה שאחרי שאותו ילד יצבור שנה של ניסיון בנהיגה ויעשה מבחן שליטה על הרכב הזה, שיראה שהוא באמת שולט בו כי ברכב הזה יש כל מיני מנגנונים ואביזרים מיוחדים, לתת גם לו. זה עוד לא סגור ועוד לא סיכמנו את זה. זו ההצעה שיש בדעתנו להביא לארגוני הנכים אחרי שהם הפנו את תשומות ליבנו וההצעות המקוריות שלנו לא מקובלות עליהם.
היו"ר אמנון כהן
עד שנה וחצי תקופת המעבר, תסיימו את העבודה?
חוה ראובני
בוודאי. אנחנו נחזור לכנסת עם הצעות שנתאם מראש ונביא אותן בהסכמה עם ארגוני הנכים.
יהודה דורון
את אומרת שתכשירו את הילדים בגלל המנגנונים שקיימים ברכב. הרכב הוא רכב רגיל. ברגע שהנכה נוהג, יש כפתורים שהוא מפעיל. אם ברכב נוהג אדם בריא, הרכב הוא רכב רגיל לחלוטין. לא צריך להעמיד קשיים ולתת הכשרה שיקשו על הילדים שלנו.
היו"ר אמנון כהן
אמרו שהנושא הזה לא סגור.
חוה ראובני
אנחנו נעשה את הדברים בהסכמה.
היו"ר אמנון כהן
יש לכם שנה וחצי תקופת מעבר ובתקופה הזו תוכלו לשבת ולגבש את הדברים. כרגע זה לא נוגע לכם. אם יהיו בעיות, יש לך כתובת ואתה יודע לאן לבוא.


מי בעד אישור סעיף 3?

סעיף 3 – אושר
חוה ראובני
4.
תיקון תקנה 190א

בתקנה 190א(א) לתקנות העיקריות –
(1)
בפסקה (1), בטור ב', במקום "תקנה 178", יבוא "תקנה 180".

(2)
בפסקה (2), בטור ב', במקום "תקנה 179", יבוא "תקנה 181".

(3)
בפסקה (3), בטור ב', במקום "תקנה 179א", יבוא "תקנה 182".

(4)
בפסקה (4), בטור ב', במקום "תקנה 179", יבוא "תקנה 181".

זה לא מהותי אלא הפניות לתקנות. אין כאן שום שינוי מהותי.
היו"ר אמנון כהן
מי בעד אישור סעיף 4?

סעיף 4 – אושר

אני שואל את רב-פקד לוינגר, בעקבות שינוי התקנות והמעבר מ-4 ל-3.5 טון, איך תהיה האכיפה? אולי השוטר שעוצר את הנהג לא יוכל לדעת בדיוק את החוקים.
רוני לוינגר
אני אומר מילה על היערכות אגף התנועה. אנחנו היינו שותפים מלאים להכנות ובוועדות עם משרד התחבורה. במשך השנתיים האחרונות הנציגים שלנו היו שותפים לכל הדיונים, למרבית ההחלטות ואנחנו עובדים עם משרד התחבורה בקשר צמוד וכמעט יום יומי בנושא הזה.


אנחנו הכנו הנחיה ומצגת שהופצה לכלל השוטרים. היא מופיעה באינטרנט הפנימי שלנו. אני בעצמי נתתי הרצאות והנחיות למפקדים שמעבירים אותן הלאה לכל הפקודים.


לגבי הנהגים הוותיקים, אלה שהוציאו רישיון קודם לתקנות, אין לנו בעיה כי במרבית המקרים מותר להם להמשיך לנהוג בישראל או עד 4 טון או עד 15 טון, לפי הקיים.


לגבי הנהגים החדשים, אלה שמוציאים את הרישיון אחרי ה-9 או ה-1 בינואר. אנחנו הוצאנו הנחיה שאומרת לא לאכוף אותה. עד להודעה חדשה אנחנו סבורים שיכולות להיווצר בעיות, אי-התאמות ואיזה מורה לנהיגה באיזשהו מקום אולי הטעה את התלמיד שלו כי לא ידע. בכל-זאת באנו לקראת המערכת ואמרנו שעד להודעה חדשה, עד שנהיה בטוחים שהנושא הזה הוטמע בציבור, גם לגבי הנהגים החדשים, לא לתת דוחות אלא להסתפק בהסברה, הבהרה, אזהרה בעל-פה. בשלב הזה, זאת ההנחיה.
דוד טל
זאת אומרת, כל שוטר תנועה ידע את זה.
רוני לוינגר
הוא כבר יודע. ההנחיה הופצה אצלנו.
חוה ראובני
סעיף 5, גם הוא תיקון טכני.

5.
תיקון תקנה 216

בתקנה 216(א)(1)(ג) לתקנות העיקריות, במקום "לפי תקנות 176 עד 179"" יבוא "לפי תקנות 176 עד 181".
היו"ר אמנון כהן
מי בעד אישור סעיף 5?

סעיף 5 – אושר
חוה ראובני
6.
תחילה.

תחילתן של תקנות אלה ביום י"א בטבת התשס"ז (1 בינואר 2007().
היו"ר אמנון כהן
נציגות משרד המשפטים, אין לנו בעיה בגלל הרטרואקטיביות?
דנה נויפלד
למיטב ידיעתי והבנתי הנושא עבר אצל המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, יהושע שופמן, כל העובדות הרלוונטיות הוצגו בפניו והוא אישר את הרטרואקטיביות.
היו"ר אמנון כהן
מי בעד אישור סעיף 6?

סעיף 6 – אושר

תקנות התעבורה (תיקון), התשס"ז-2006 - אושרו

תקנות התעבורה (תיקון מס' 3), התשס"ה-2005 (תיקון), התשס"ז-2007
חוה ראובני
1.
תיקון תקנה 1

בתקנה 1(1) לתקנות התעבורה (תיקון מס' 3), התשס"ה-2005 (להלן – התקנות המתקנות), המילים "אוטובוס זעיר" – יימחקו.


זה בא כהשלמה ובהתאמה לשינוי שקראנו קודם.
היו"ר אמנון כהן
יש הערות? מי בעד אישור סעיף 1?

סעיף 1 – אושר
חוה ראובני
2.
תיקון תקנה 11

בתקנה 11 לתקנות המתקנות –
(1)
בתקנה 179(2) לתקנות העיקריות, במקום "14,000 ק"ג" יבוא "12,000 ק"ג".

(2)
בתקנה 180(א)(1) לתקנות העיקריות, במקום "לפי רישיונו", יבוא "בו".

(3)
בתקנה 181(4) לתקנות העיקריות, במקום 14,999 ק"ג" יבוא "12,000 ק"ג".

(4)
בתקנה 182(3) לתקנות העיקריות, במקום 14,999 ק"ג", יבוא "12,000 ק"ג".

(5)
אחרי תקנה 183 לתקנות העיקריות יבוא:

"183א.
רישיון נהיגה דרגה D2
רישיון נהיגה דרגה D2 הוא רישיון לנהוג באוטובוס זעיר וברכב כאמור בתקנה 180.

183ב.
רישיון נהיגה דרגה D3
רישיון נהיגה דרגה D3 הוא רישיון לנהוג ברכב כאמור בתקנה 184(א)(1) ו-(3), ובאוטובוס זעיר פרטי".

ברגע שאומרים אוטובוס זעיר, זה כולל את כל האוטובוסים הזעירים, גם הפרטיים. מי שרשאי לנהוג אוטובוס זעיר ציבורי, בוודאי שהוא רשאי לנהוג גם באוטובוס זעיר פרטי.

(6)
בתקנה 184 לתקנות העיקריות –
(א)
בתקנת משנה (א), הקטע החל במילים "ברכב מנועי" עד המילים "למעט הנהג", תסומן (1) ואחריו יבוא:

"(2)
במונית, ברכב סיור ובאוטובוס זעיר.

(3)
ברכב כאמור בתקנה 180".

(ב)
תקנת משנה (ב) – בטלה.

פסקאות (1), (3) ו-(4) – וכרגע אני מדלגת על פסקה (2) – עניינן משותף והוא המשקל הכולל של מכונה ניידת אופנית. הוועדה אישרה – סמוך אחרי התקינה האירופית – שינויים לעניין תקנות רישיונות נהיגה לנהיגה במכונות ניידות. מכונות ניידות זה מחפרים, מחפרונים, מלגזות.

כאן אנחנו מבקשים שינוי מהותי.
היו"ר אמנון כהן
כדי להתאים את זה לתקינה. יש גופים שיש להם את המכונות האלה ומדובר בגופים מסחריים.
חוה ראובני
עד התקנות הקודמות שהכנסת אישרה לפני שנתיים כל המכונות הניידות, חלקן מפלצות ענקיות מבחינת המשקל שלהן, רישיון הנהיגה היה דרגה 1 והדרישות היו אפסיות. כלי הרכב האלה גם נעים בכבישים. אנחנו באנו לוועדה וביקשנו לערוך שינוי. אמרנו שבמכונות ניידות זחליות, אלה שיש להם גלגלי זחל, שרשראות, אין לנו עם זה בעיה, אבל ככל שהמכונות הניידות האלה נעות על גלגלים, זה צריך ללכת גם במכונות הניידות, כמו במשאיות, לפי המשקל הכולל. רצינו לדרג את זה במשקל. הוועדה ערכה שינויים במשקל לעומת מה שביקשנו בזמנו, ואנחנו רוצים לעשות ניסיון נוסף ולשכנע את הוועדה שהמשקל יהיה אחר.
היו"ר אמנון כהן
אני מוכן להשתכנע אבל אני לא יכול להשליך זאת על גופים שכתוצאה מזה הם יכולים להיפגע.
לאה ורון
למשל החקלאים ורשויות מקומיות שמשתמשות ברכב כזה.
היו"ר אמנון כהן
אני לא יכול לדעת את התגובות שלהם. אם הייתם אומרים לי שישבתם עם נציגי החקלאים, זה משהו אחר.
שוקי שדה
לא, לא ישבנו אתם.
היו"ר אמנון כהן
אם ישבתם עם איגוד התעשיינים שמייצגים את התעשיות שמשתמשות במכונות הללו, הייתי יכול להיות רגוע לגבי ההחלטה. זה עניין מהותי ואני לא יודע מה תהיה ההשלכה. יכול להיות שכתוצאה מכך, אותו גוף לא יוכל להשתמש במכונות שלו.
לאה ורון
אדוני היושב-ראש, אם יורשה לי להציע, שהוועדה תחליט לאשר את הסעיפים האלה בתקנות, אבל שמכתב האישור יצא רק בתום שלושה שבועות, במהלכם יבואו נציגי משרד התחבורה בדברים עם הנציגים של הרשויות המקומיות והחקלאים. והיה וזה מקובל עליהם, יישאר האישור ויישלח בעוד שלושה שבועות מכתב האישור, והיה ולא, יתקיים דיון חדש בוועדה בנושא.
היו"ר אמנון כהן
יש פה רטרואקטיביות.
חוה ראובני
אני מעדיפה שזה יהיה אחרת. ראשית, יש כאן רטרואקטיביות, ושנית, התקנות האחרות מבחינתנו די דחופות. אם הוועדה רוצה לשמוע את נציגי הארגונים האלה, אני מציעה למשוך את שלושת הפסקאות האלה מהתיקון הזה שהוא לא חלק אינטגראלי מהתקינה האירופית.
שוקי שדה
בדרך כלל אנחנו יושבים עם הגופים. הבעיה היא לעשות הקבלה למערכת סוגי הרישיונות מול מערכת הכלים. זו התוכנית שמובילה אותנו לאורך כל הדרך.
היו"ר אמנון כהן
אני אתך, אבל צריך לשמוע אותם. אני מציע שנעזוב את זה. אני לא רוצה לקבל החלטה על משהו שאני לא שלם אתו.
חוה ראובני
בשלב זה אנחנו מושכים את פסקות (1), (3) ו-(4).
שוקי שדה
אנחנו מושכים אותם.
היו"ר אמנון כהן
תערכו את הדיונים ואחר כך תבואו לוועדה.
שוקי שדה
הבעיה המרכזית היא עם החקלאים, אתם נשב ונביא את העניין לכאן.
היו"ר אמנון כהן
אולי גם הרשויות המקומיות.
שוקי שדה
אין בעיה. המכונות הניידות הכבדות, להן נתנו בעיה.
חוה ראובני
פסקה (2), זה תיקון רישיון הנהיגה לדרגה B. דרגה B היא המקבילה של 02, הרכב הפרטי. כאן אנחנו עוסקים במספר נושאים. בתקנות, כפי שאושרו עד כאן, היה כתוב שמספר מקומות הישיבה לפי רישיונו לא יעלה על 8. ברישיונות הרכב של רכב פרטי אנחנו לא רושמים מספר. התקנות אינן קובעות שרושמים ברישיון את מספר הנוסעים. לכן אנחנו רוצים להחליף את המילים "לפי רישיונו", כיוון שאין ציון ברישיון של מספר הנוסעים, ולומר "מספר מקומות הישיבה בו". ברכב פרטי, התקנות לא אומרות שמספר הנוסעים הוא לפי מה שמצוין ברישיון ולכן אנחנו רוצים להוריד מהתקנה הזאת את המילים "לפי רישיונו". זה יהיה לפי מקומות הישיבה שיש בו. גם היום זה אמון ואני חושבת שזה אמון במתכוון.


על פסקה (5) דיברנו בהרחבה קודם לכן.
היו"ר אמנון כהן
יש למישהו הערות? אנחנו מצביעים על פסקה סעיף, 2, למעט פסקאות (1), (3) ו-(4).

סעיף 2 עם התיקונים – אושר
חוה ראובני
3.
תיקון תקנה 12

בתקנה 12(1) לתקנות המתקנות, אחרי "דרגה A2" יבוא "או דרגה 1".

דרגה A2 זה אופנוע קטן עד 125 סמ"ק, דרגה 1 זה טרקטור ומכונה ניידת. אלה הם רישיונות שאת חלקם אפשר להוציא כבר בגיל 16. אנחנו מבקשים שמי שמבקש את הרישיון הזה לפני גיל 16, התקנה קובעת שצריך הסכמת הורים.
היו"ר אמנון כהן
זה כבר היה.
חוה ראובני
זה היה. הוועדה הוסיפה את הטרקטור ואנחנו מבקשים להתאים את הניסוח.
היו"ר אמנון כהן
יש הערות? מי בעד אישור הסעיף?

סעיף 3 – אושר
חוה ראובני
4.
תיקון תקנה 13

בתקנה 13 לתקנות המתקנות –
(1)
בפסקה (1), במקום "תקנה 180(א)(2)" יבוא "179(1)".

(2)
בפסקה (6), במקום "תקנות 180 או 181", יבוא "תקנה 181".

את פסקה (2) אנחנו מבקשים להוריד ולמשוך אותה. פסקת משנה (2) רצתה לומר שכדי להוציא רישיון נהיגה לאוטובוס, צריך אדם להיות קודם כל בעל רישיון נהיגה למשאית. היום אפשר להוציא רישיון נהיגה למשאית גם מי שיש לו רק דרגה 2, אם יש לו ותק, אם יש לו גיל, עבר כל מיני בדיקות והכשרות.
שוקי שדה
החלטנו להוריד את זה.
חוה ראובני
חשבנו פעם נוספת, בדקנו מה קורה בעולם, בדקנו נתוני תאונות והחלטנו לוותר על זה.

(3)
בסופה יבוא
"(9)
אחרי תקנת משנה (ח) יבוא:

"(ט)
לא יינתן רישיון נהיגה לפי תקנה 183א – זה היה דרגה D2 -אלא אם כן היה המבקש בעל היתר לפי תקנה 7(ב) לתקנות התעבורה (תיקון מס' 2), התש"ס-2000.

זה בדיוק התרגום של ההיתר לאוטובוס זעיר ציבורי - שניתן במשך מספר שנים וכבר לא נותנים אותו – לדרגה D2. אומרים שהתנאי לקבל דרגה D2, רק מי שהיה לו את ההיתר הספציפי הזה.

(י)
לא יינתן רישיון נהיגה לפי תקנה 183ב אלא אם כן המבקש –
(1)
היה בעל רישיון נהיגה לפי תקנה 180 במשך חמש שנים לפחות.

(2)
סיים קורס להסעת נוסעים ועמד בהצלחה במבחנים לפי תוכנית שאישרה רשות הרישוי ובידו אישור על כך.

(3)
עמד במבחן שליטה".

אם אתם זוכרים, בתיקון הקודם ביטלנו את פסקה (1) בתקנה 190, את מה שהיה היתר לאוטובוס זעיר פרטי, ועכשיו אנחנו הופכים את זה לרישיון נהיגה דרגה D3, ואותם תנאים שהיו אז להיתר, אנחנו מעבירים לכאן כתנאים לרישיון.
היו"ר אמנון כהן
יש הערות? מי בעד אישור סעיף 4, ללא פסקה (2) שהורדה?

סעיף 4 – אושר
חוה ראובני
5.
תיקון תקנה 14.

בתקנה 14 לתקנות המתקנות, במקום (פסקה 1) יבוא:

"(1)
פסקה (1) – תימחק".


זה עוד פעם קשור להיתר של האוטובוס הזעיר הפרטי. בתקנה 190 הוספנו את מבחן השליטה על ההיתר, ועכשיו אנחנו שמים את זה במקום אחר.
היו"ר אמנון כהן
יש הערות? מי בעד אישור הסעיף?

סעיף 5 – אושר
חוה ראובני
6.
תיקון תקנה 55

בתקנה 55 לתקנות המתקנות –
(1)
בתקנת משנה (א), במקום "שנתיים מיום פרסומן", יבוא "ביום י"א בטבת התשס"ז (1 בינואר 2007)".

(2)
בתקנת משנה (ב), אחרי "הפרסום", יבוא "(להלן – יום הפרסום)".

כאן מדובר על העברת מועד התחילה ל-1 בינואר 2007.
היו"ר אמנון כהן
יש הערות? מי בעד אישור סעיף 6?

סעיף 6 – אושר
חוה ראובני
7.
תיקון תקנה 56

בתקנה 56 לתקנות המתקנות –
(1)
בתקנת משנה (א), בסופה יבוא: "ואולם, בעל רישיון נהיגה מדרגה 7 לפי התקנות הקודמות יהיה רשאי במשך 5 שנים מיום תחילתן של תקנות אלה לנהוג בכל רכב שבו היה רשאי לנהוג ערב תחילתן".

(2)
בתקנת משנה (ג) –
(א)
בפסקה (2), במקום "מי שביום", יבוא "בעל רישיון נהיגה מדרגה ב שביום", ובמקום "היתר קבוע", יבוא "רישיון נהיגה מדרגה A".

(ב)
אחרי פסקה (2) יבוא:

"(2א)
בעל רישיון נהיגה מדרגה ב או ג לפי התקנות הקודמות, יהיה רשאי לנהוג בטרקטורון גם לאחר תחילתן של תקנות אלה".

(ג)
במקום פסקאות (3) ו-(4) יבוא:

"(3)
בעל רישיון נהיגה מדרגה 2 לפי התקנות הקודמות, תיתן לו רשות הרישוי היתר לנהיגה ברכב פרטי וברכב מנועי מסחרי שמשקלם הכולל המותר אינו עולה על 4,000 ק"ג. בעל רישיון נהיגה מדרגה 3 לפי התקנות הקודמות, תיתן לו רשות הרישוי היתר לנהיגה ברכב מנועי מסחרי שמשקלו הכולל המותר אינו עולה על 14,999 ק"ג".

יש לנו כאן שלושה נושאים שונים.

תקנה (1) עוסקת בדרגה 7, וזה נושא שהוועדה ביקשה שניתן לו מענה. זו הייתה בקשה מפורשת של הוועדה לפני כשנה.
היו"ר אמנון כהן
אני ביקשתי זאת.
חוה ראובני
נכון, קצבת לנו מועד אבל בינתיים התפזרה הכנסת והיו בחירות. בתקנות הקודמות לא עשינו המרה של דרגה 7 שזה רישיון נהיגה לטיולית. דרגה 7, כבר עשרים שנים לא נותנים ובודדים כלי הרכב האלה, כאשר רובם בצה"ל.
שוקי שדה
180 בכל הארץ.
חוה ראובני
מ-1987, כבר עשרים שנה אנחנו לא נותנים את הדרגה הזאת ואי אפשר לקבל אותה, אבל יש אנשים שיש להם ולכן ההצעה שלנו היא לקבוע לזה תקופת מעבר מיוחדת. כל מי שיש לו דרגה 7, רשאי לנהוג חמש שנים במקום שנה וחצי.
שוקי שדה
עד 2011.
חוה ראובני
במהלך התקופה הזו יחליט האדם. אם הוא ימשיך לעסוק בהסעת נוסעים, יוציא רישיון נהיגה לאוטובוס.
היו"ר אמנון כהן
לא מייבאים יותר רכבים כאלה?
שוקי שדה
אין יותר רכבים כאלה.
היו"ר אמנון כהן
שלא יהיה מצב שבשנת 2011 יבוא אדם ויאמר שלמרות שהרכב שלו טוב, הוא לא יכול לנהוג בו יותר.
חוה ראובני
הוא יוציא רישיון לאוטובוס, ואז יוכל לנהוג ברכב הזה. יש לו חמש שנים לחשוב מה הוא רוצה לעשות.
היו"ר אמנון כהן
יש הערות?
זוהר גרינברג
המילה אופנוע לא מוזכרת כאן.
חוה ראובני
עוד לא הגעתי לזה. הסברתי רק את פסקה (1).

תקנת משנה (ג), זו הוראת המעבר לגבי אופנועים. אנחנו שוב מדברים על המגזר הבעייתי של אופנועים מעל 33 כוח סוס ומתחת ל-500 סמ"ק, שבעבר היה אפשר לנהוג בהם עם רישיון דרגה ב אבל היום הם עברו ל-A וזה אומר שצריך רישיון גבוה יותר.


בעבר כל מי שהוכיח שביום התחילה יש לו אופנוע כזה, יקבל היתר. אנחנו אומרים שלמשרד הרישוי יהיה קשה להתמודד עם דבר כזה ומשמעות הדבר של היתר קבוע שזה יכול להיות לא אותו אופנוע אלא האדם יכול להחליף את האופנוע, ולכן אנחנו מציעים לתת לו דרגה A. כל מי שיש לו אופנוע כזה, יקבל דרגה A. זה אומר רישיון נהיגה לאופנוע כבד.
שוקי שדה
אמרנו שצריך להוסיף בדיקת עיניים.
זוהר גרינברג
מר מזרחי אמר שלגבי נהגים שיש להם רישיון פרטי עד 4 טון, מגבילים אותם ב-3.5 טון, אבל מי שיש לו רישיון היום, יוכל לנהוג עם הרישיון שיש לו עד 120. לא כך המצב לגבי רוכבי אופנועים. רוכב אופנוע שהיה לו רישיון שהוצא כדין, עד 500 סמ"ק, מהיום לא יוכל לרכב על האופנוע הזה כי דרגות הרישוי החדשות אומרות שהדרגה השנייה היא דרגה A1, שזה 33 כוח סוס ורוב האופנועים עד 500 סמ"ק הם בסביבות 40 כוח סוס. אני מדבר על אנשים שרכבו 10 שנים על אופנועים כאלה ויש להם את הרישיון. אם נניח ביום כניסת התקנות לא היה לאותו אדם אופנוע כזה כי הוא מכר אותו חודש קודם, או שיש אופנוע במשפחה ושניים רוכבים עליו, אבא ובן או אבא ובת, והאופנוע רשום רק על שם האב ולא על שם הבת, ואז שוללים מהם את הרישיון. אמרו שלא יפגעו בזכויותיהם, אבל פוגעים בזכויות רוכבי האופנועים כי מי שהיה מותר לו כדין לרכוב קודם לכן, מהיום אסור לו. היוצאים מן הכלל הם אלה שבמקרה ביום של תחילת התקנות, היה רשום על שמם במשרד התחבורה אופנוע. אם למשל זה אופנוע של חברה שהוא היה רוכב עליו, זה כבר לא טוב. אם שני אנשים במשפחה נוהגים, רק אחד יוכל לנהוג והשני לא יוכל. זה אומר שלוקחים את הרישיון והדבר הזה מהווה פגיעה וזה לא סתם פגיעה אלא זה בניגוד לכל התפיסה שהציג מר מזרחי וגברת ראובני.


יאמר שוקי שדה שלפני שנתיים כאשר העניין הזה עלה לא הפנינו את תשומת הלב. אני מכה על חטא. יכול להיות שלא ראינו את הדבר בזמן ויכול להיות שטעינו, אבל טעות אפשר לתקן.
היו"ר אמנון כהן
לא ישבו אתכם?
זוהר גרינברג
ישבו.
שוקי שדה
הכול מתואם.
זוהר גרינברג
טעינו. מותר לאנשים לטעות.

כדי לא לפגוע במחזיק הרישיון, יש לי הצעת פתרון. כל מי שהיה לו רישיון בתוקף עד 500 סמ"ק ביום כניסת התקנות לתוקף, ימשיך להיות לו עד 120. הוא יקבל דרגה A עם היתר קבוע, כמו ברכב פרטי, עד 500 סמ"ק.
שוקי שדה
כל פעולה שמובאת כאן בנושא אופנועים, כולל העניין הזה, הכול תואם וטופל עם איגוד האופנועים. דיברו אתי על הנושא הזה לפני יומיים והסברתי למה אנחנו מתנגדים לזה. אי-אפשר לעשות כאן מה רוצים כי יש החלטות. בהחלטות אמרנו שאנחנו הולכים לקראת. זה מתבטא בכך שאדם שיש לו רישיון נהיגה A1 וברשותו אופנוע שהוא במסגרת של מעל 33 כוח סוס אבל מתחת ל-500 סמ"ק, מבחינתנו המשמעות היא שאם בידו כרגע יש רישיון, הוא יקבל את הרישיון.
לאה ורון
למה זה מותנה?
שוקי שדה
אני אספר משהו מהצבא. במלחמת יום כיפור אני הייתי מ"פ, כמה ימים לפני יום כיפור קיבלתי דרגת סרן וישבתי בבקעה. חבר שלי קיבל סרן וישב במינוי רב-סרן והיה במקום אחר, בשריון. אחרי המלחמה אמרו שכל מי שהיה במינוי רב-סרן, מקבל רב-סרן. אני חיכיתי שלוש שנים, אמנם קיבלתי בקיצור פז"ם על קצין מצטיין, אבל הוא אחרי חודש היה רב-סרן. נתתי דוגמה למשמעות.


אי אפשר לחלק את הרישיונות על בסיס נקודות בעייתיות בשטח. אנחנו מנסים ללכת לקראת, אבל חייבים לעשות רמה מסוימת.
היו"ר אמנון כהן
אזרח שיש לו רישיון רכב עד 4 טון, אתה אומר שעכשיו מגיע לו עד 3.5 טון. לי אין רכב, לאשתי אין רכב ואני אקנה בעוד 10 שנים. האופנוען שיש לו את הרישיון, יש לו על שמו אופנוע. למה אני צריך לפגוע בו?
שוקי שדה
הדוגמה של הרכב היא לא טובה כי ההגבלה ניתנה רק עד גובה טון מסוים. הוא לא נוהג אחרי כן על סמי-טריילר והוא לא נוהג מעל 15 טון.
היו"ר אמנון כהן
גם כאן זה אותו הדבר.
שוקי שדה
לא. כאן כאשר הוא עובר לנהיגה על אופנוע ב-A, הוא עובר לנהיגה ללא הגבלה מבחינת הנפח ומבחינת כוח הסוס.
זוהר גרינברג
תגביל ל-500 סמ"ק.
שוקי שדה
אי אפשר לתת A עם הגבלה.
לאה ורון
ההגבלה שמצאתם היא הבעלות על האופנוע?
שוקי שדה
צריך לעשות סדר רוחבי. אי אפשר לעסוק בכל אחד באופן אישי.
זוהר גרינברג
מדובר בעשרות אלפי אנשים.
דורון קדמיאל
הסדר שמוצע כאן הוא סדר שמנסה לפשט את העניין. כבר נאמר בתחילת הדיון על-ידי הגברת ראובני שעשינו את זה כך שלא נפגע בזכויות של אנשים. כאן יש פגיעה מובהקת. לנו יש מספר חלופות להצעה.
היו"ר אמנון כהן
בינתיים אנחנו משאירים את פסקה (2) פתוחה.
חוה ראובני
לגבי פסקה (ג). אלה ההיתרים של הטווח בין ה-3.5 ל-4 טון ובין ה-12 ל-15 טון בהמרות.
היו"ר אמנון כהן
בפנים גם מה שלא אישרנו?
חוה ראובני
זה לא מתייחס לזה. זה קשור למכונות הניידות וזה משהו אחר. כאן אנחנו מדברים על כך שכאשר דרגה 2 תורגמה ל-B בדרך איבדה 500 קילוגרם. אנחנו מציעים שכל מי שהייתה לו דרגה 2 לפני התחילה, יקבל היתר ל-4 טון.
ניר ימין
גם אם נשמיט לצורך העניין את פסקת משנה (2)(א), זה לא ייתן להם פתרון כי תיקון מספר 3 עדיין מדבר על הרישום.
חוה ראובני
אנחנו מציעים כאן איזשהו שיפור, אבל הוא עדיין מוגבל.
ציון מזרחי
יש פתרון למי שיש לו דרגה A1 ואין לו אופנוע. בתקנת המעבר כתוב שמי שמחזיק ברישיון A1 ואין בידיו אופנוע, רשאי להגיע למשרד הרישוי לבדיקת עיניים ולמבחן שליטה במגרש.
זוהר גרינברג
מי שרוכב 10 שנים על אופנוע עד 500 סמ"ק, הוא לא רוצה לקבל דרגה A. אנחנו רוצים להשאיר לו את האפשרות לרכב כמו שהוא רכב עד היום כדין.
היו"ר אמנון כהן
אנחנו לא מצביעים על סעיף 7.

אתם עשיתם עבודה מצוינת והשאלה אם תוכלו להגיע אליו לפתרון. כבר לפני שבוע - ידעו שאני אנהל את הדיון ולא היושב-ראש הקבוע – ופנו אליי. אמרתי שנשמע את כולם בוועדה. ביקשתי מנציג שר התחבורה שישב כאן לשבת עם כל הגופים כדי שזה יעבור באופן חלק. אכן עשיתם עבודה מצוינת. אנחנו לא רוצים לפגוע באזרחים ולכן אני אומר שתמצאו את הנוסחה היצירתית.
שוקי שדה
עשינו כאן פעולה מאוד פשוטה. מאחר שבכל מקרה האדם מקבל רישיון לאופנוע כבד מאוד ולפני כן היה לו רישיון A1, ומדובר באופנוע יחסית במשקל יותר קל, מה יותר קל מזה שמבחינת החוק רק יעשה בדיקת עיניים? כשהוא מקבל רישיון מסוג A, הוא חייב לראות בשתי עיניו ואת זה אני מבקש להוסיף לתקנות.
היו"ר אמנון כהן
לזה הם מסכימים.
שוקי שדה
לגבי מבחן השליטה. אני מוכן להתחייב שנקצר את לוחות הזמנים לגבי הבקשה של אותו אדם והוא לא ימתין זמן למבחן השליטה.
היו"ר אמנון כהן
תשאיר A1. מי שהיה לו A1, תשאיר לו את זה.
דורון קדמיאל
הפתרון הוא לתת לו רישיון A כאשר ברישיון כתוב מוגבל עד 500 סמ"ק. אפשרות שנייה היא לתת לו רישיון A1 והוא רשאי לרכב עד 500 סמ"ק.
רוני לוינגר
במקום 500 סמ"ק, אפשר לכתוב 45 כוח סוס.
דורון קדמיאל
מצוין.
שוקי שדה
זה 40 כוח סוס.
היו"ר אמנון כהן
אם זה יהיה כתוב כך, הם יוכלו לחיות עם זה.
שוקי שדה
אשרי המאמין.
קריאה
יבוא מישהו עם דרגה A1 למבחן שליטה על אופנוע עם הילוכים. אנחנו מורידים את ההגבלה לרוב רוכבי האופנועים שיש להם רישיון לאוטומט. אם הוא עושה מבחן שליטה, מורידים לו את ההגבלה.
דורון קדמיאל
מי שיש לו רישיון הגבלה לאוטומטי, ההגבלה הזו תישמר.
שוקי שדה
אנחנו ניתן A1 עם היתר, עד 40 כוח סוס. את ההיתר הזה המשטרה תאכוף.
היו"ר אמנון כהן
איך זה יהיה כתוב בתקנה?
חוה ראובני
נשמיט את (2)(א).
רוני לוינגר
זה בתנאי שברישיון הרכב כתוב כמה כוח סוס.
שוקי שדה
יהיה כתוב ברישיון הרכב.
ציון מזרחי
אני שמח שהם מסכימים על בדיקת העיניים. תודה. במקרה של האופנועים התחלנו עם הרכב ולא עם הנהג. התקינה האירופאית חילקה עד 400 סמ"ק, כאשר מה שהיה פעם עד 500 סמ"ק בישראל הפך להיות עד 400 סמ"ק, ומ-400 סמ"ק ואילך. הוויכוח הוא על 100 סמ"ק, אם נמשיך לתת להם או לא. אני רוצה להדגיש שבתקופת המעבר, להם יש רשות לנהוג.


אנחנו לא יכולים להסכים לפשרה של 40 כוחות סוס. אני לא בקי בייצור רכב או אופנועים ואני מוכרח לבדוק בדיקה מעמיקה ולראות מה עושים יצרני הרכב האלה מחר בבוקר או בשנה הבאה. אם הם יעשו 45 כוחות סוס, יחזרו לכאן ויבקשו לכתוב 45. אי-אפשר להקביל את זה למכונית. הנהג ברכב כבר נהג, יש לו את מספר הטון וכולי, ועם ההיתר שיש לו הוא לא יכול לנהוג סמי-טריילר. כאן הוא יכול להגיע לנהוג באופנוע עם 1,200 סמ"ק.
היו"ר אמנון כהן
כמה זמן אתה צריך להיערך לבדיקה הזאת? אני מוכן לתת לכם את הזמן הזה.
ציון מזרחי
אני רוצה להדגיש שקבענו 40 כוח סוס ולא נחזור לכאן יותר.
אמיר שחאדה
נאמר כאן קודם שהנהיגה באופנוע מסוג אוטומט תימחק וזה לא טוב.
רוני לוינגר
מי שירצה, ייבחן באופנוע אוטומטי.
אמיר שחאדה
איך המשטרה תדע שהוא עבר מבחן שליטה?
קריאה
היא לא צריכה לדעת. זה כתוב ברישיון.
היו"ר אמנון כהן
איך יהיה ניסוח פסקה (2)?
חוה ראובני
במקום מה שכתוב בפסקה (2)(א) ייאמר:

במקום פסקה (2) יבוא:

"בעל רישיון נהיגה מדרגה ב לפי התקנות הקודמות, תיתן לו רשות הרישוי היתר לנהיגה באופנוע עד 40 כוח סוס, בתנאי שהמציא אישור שכושר ראייתו הוא כאמור בתקנות 198 עד 201(ג) לגבי מבקש רישיון נהיגה מדרגה A".
קריאה
אין הגבלת גיל.
חוה ראובני
ברגע שיש לו ב, ממילא הוא היה בן 18. אני לא דורשת גיל 21.
זוהר גרינברג
בפועל מי שהוכיח למשרד הרישוי שיש לו רישיון עד 500 סמ"ק ובעלות רשומה, הוא כבר קיבל דרגה A. יש כבר אנשים שקיבלו. מבחינתנו אפשר להשאיר את זה.
היו"ר אמנון כהן
זה יישאר. אנחנו נאשר את סעיף 7 כולל התיקונים.

סעיף 7 – אושר
חוה ראובני
8.
תחילה

תחילתן של תקנות אלה ביום י"א בטבת התשס"ז (1 בינואר 2007), (להלן – יום התחילה).
היו"ר אמנון כהן
משרד המשפטים מסכים לזה.

סעיף 8 – אושר
חוה ראובני
9.
הוראת מעבר

מי שקיבל לראשונה רישיון נהיגה לסוג רכב מסוים בתקופה שמיום התחילה עד יום פרסומן של תקנות אלה, יראוהו כאילו קיבל את הרישיון האמור ערב יום התחילה.


זו הייתה הדרישה של המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, יהושע שופמן.
היו"ר אמנון כהן
לא יכול להיות בג"ץ? אני מבין שיש כיסוי.
חוה ראובני
כל מי שהוציא רישיון נהיגה מאז 1 בינואר, ראה את עצמו כאילו חלות עליו התקנות הישנות והוא זכאי לכל ההטבות שמקבלים בעלי הרישיונות לפני התחילה. אנחנו תופסים בקבוצה הזו גם את אלה שהוציאו רישיון מאז ה-1 בינואר עד הפרסום, וגם אותם יראו כאילו היו בעלי רישיון לפני התקינה האירופית והם יקבלו רישיון עד 4 טון, אם הם דרגה 2, וגם את ההיתר לנהיגה על אופנוע.
היו"ר אמנון כהן
אני מבין שאין הערות.

סעיף 9 – אושר
שוקי שדה
אנחנו מודים לוועדה על העבודה הברוכה שעשתה.
היו"ר אמנון כהן
תודה גם לצוות הוועדה ולמזכירות הוועדה שעשתה עבודה נפלאה.
שוקי שדה
הם היו פתוחים ונאורים לבעיות.
אבינועם טלבי
תודה רבה על שיתוף הפעולה. הנהגים, מה שנקרא עמך, לא מבינים מה כתוב בתקנות כי זה מאוד מורכב. משרד התחבורה עושה דברים נפלאים בזמן האחרון ואני רוצה לומר לכם שב-31 בחודש הם גם עושים מצגת מיוחדת לכל הנהגים המקצועיים ולגופים המקצועיים בכל הנושא של התקינה הזאת ואני מברך על כך. אני מבקש שיצא נייר שכתוב בשפת העם.
שוקי שדה
כך יהיה. זה יהיה באינטרנט והכול יהיה ברור.
היו"ר אמנון כהן
אנחנו מחודים לצוות המקצועי של משרד התחבורה שעשה עבודה נפלאה. תודה רבה לכם, לשר, למשרד הרישוי, לכל הנציגים ולחברי הכנסת.

הישיבה ננעלה בשעה 11:30

קוד המקור של הנתונים