ישיבת ועדה של הכנסת ה-17 מתאריך 15/01/2007

חוק עבודת הנוער (תיקון מס' 11), התשס"ז-2007

פרוטוקול

 
PAGE
4
ועדת משנה של ועדת העבודה, הרווחה והבריאות

15.1.2007

הכנסת השבע-עשרה






נוסח לא מתוקן

מושב שני

פרוטוקול מס' 140
מישיבת ועדת העבודה, הרווחה והבריאות

יום שני, כה' בטבת תשס"ז (15 בינואר 2007), שעה 11:00
סדר היום
הצעת חוק עבודות הנוער [תיקון מס' 11] התשס"ז-2006
נכחו
חברי הוועדה: משה שרוני – היו"ר
מוזמנים
עו"ד דארין יעקב
- ייעוץ וחקיקה , שרד המשפטים



יונה קידר

- ממונה חוק עבודות נוער, משרד התמ"ת



עו"ד דבורה אליעזר
- לשכה משפטית, משרד התמ"ת



ד"ר אלי זרחין

- מנכ"ל אגודה ישראלית למען ילדים עולים



גיל רובינשטיין

- הסתדרות הנוער העובד והלומד



יעקב אביד

- הסתדרות הנוער העובד והלומד
מנהלת הוועדה
וילמה מאור

הצעת חוק עבודות הנוער [תיקון מס' 11] התשס"ז-2006
היו”ר משה שרוני
בוקר טוב, אני מתכבד לפתוח את הישיבה, הנושא: הצעת חוק עבודות הנוער [תיקון מס' 11] התשס"ז-2006.
משרד התמ"ת, בבקשה
דבורה אליעזר: בהמשך להליכי החקיקה ולהחלטות ממשלה שלפיהן חייבים להתאים את החקיקה ואת החקיקה האזרחית בפרט, למצב החירום שחל במדינה מכוח סעיף 38 לחוק יסוד הממשלה. ומצב החירום חל מכוח החלטות כנסת שמתחדשות משנה לשנה.


אנחנו מביאים בפני הוועדה תיקון לחוק עבודות הנוער. על-פי החוק נכון להיום, אסור להעביד נער בלילה אלא בהיתר מהשר. ויש חמש שלבים לפיהם השר רשאי לתת היתר לעבודת נערים. אחת מהעילות מצב החירום מכוח סעיף 9(א) לחוק סדרי השלטון והמשפט שזה היום סעיף 38, כפי שאמרתי, לחוק יסוד הממשלה.


ולפי העילה הזאת השר רשאי לתת היתר הן אם מיוחד והן אם כללי, במצב חירום בעבודות במשמרות גם אחרי השעה 23:00. להזכירך, שעבודת לילה לצעירים, זאת אומרת, לנערים שמעל גיל 16 ועד גיל 18, עבודות לילה הוא פרק זמן שבין השעה 22:00 לבין השעה 06:00. בדרך כלל ניתנים היתרים עד השעה 23:00, הסעיף הזה קובע שניתן לתת היתר לעבודת נערים אחרי השעה 23:00, אם יש מצב חירום כפי שאנחנו מכירים אותו מכוח סעיף 9(א).


אנחנו מבקשים לתקן את הסעיף ולקבוע שההיתרים כאמור יינתנו רק כשיש מצב חירום אמיתי. דהיינו: שהוחלט על מצב מיוחד בעורף מכוח סעיף 9 (ד) לחוק ההתגוננות האזרחית, וגם שיש מצב של מלחמה כוללת. ואז אנחנו ככה אנחנו מבטיחים שבאמת נערים יעבדו בשעות לילה רק שיש מצב חירום אמיתי אחרי השעה 23:00.


אני חייבת לומר שגם כשיש מצב מיוחד בעורף וגם כשיש מצב של מלחמה כוללת, שר התמ"ת יכול לגייס עובדים בשטח המוכרז במצב חירום בעורף וגם בכל המדינה, אם מדובר במלחמה כוללת. חוק שירות עבודה בשעת חירום מבטל את התחולה של חוק עבודת הנוער. כאן אנחנו אומרים, גם אם השר מחליט שלא להחיל את פרק ד' לחוק שירות עבודה בשעת חירום, כי אולי השוק עושה את שלו והעובדים מגיעים למקומות העבודה ופיקוד העורף מאפשר לעובדים להגיע למקומות העבודה, למרות המצב המיוחד בעורף, אנחנו במקרה כזה ייתכן ויש מקום לפתוח את שיקול הדעת של המעסיק ואת --- הניהולית שלו בעניין הזה ולאפשר לו להעביד נערים בלילה.
היו"ר משה שרוני
או-קיי. יש משהו למחלקה המשפטית להגיד משהו בנושא הזה?
דוברת
אין לי מה להוסיף מעבר למה שהיא אמרה.
יעקב דארין
יש שתי שאלות, קודם כל בעניין העילות שקבועות ודיברנו על למעשה צו 8, סעיף 34 בחוק שירות ביטחון ומצב מיוחד בעורף. יש גם את העילה של אירוע אסון המוני בסעיף 9 (א) רבא לפקודת המשטרה.
דבורה אליעזר
כן, אנחנו כשהוצאנו את התסקיר, התייעצנו עם המועצה לנוער --- אז זה היה לפני התיקון לפקודת המשטרה והתיקון לחוק שירות העבודה בשעת החירום. התיקון הזה קובע ששר התמ"ת הוא יכול להחליט על החלת פרק ד' לחוק שירות העבודה בשעת חירום, קרי: לגייס עובדים לעבודה גם במצב שיש אסון המוני.


ולכן הוא לא נכלל בתוך החוק הזה והצעת החוק הממשלתית, אבל אנחנו בהחלט תומכים ביוזמה להכניס את סעיף 9 (א) לפקודת המשטרה.
יעקב דארין
או-קיי. שאלה נוספת, לפי סעיף 26 לחוק עבודת הנוער, מדובר כשההיתרים לפי 2 (א) או (ב) יכולים להיות כלליים או מיוחדים. עכשיו לפי ההיתרים הכלליים שאני ראיתי שהוצאו לאחרונה מכוח סעיף 25, יש בהיתרים האלה הגבלות מסוימות. כלומר, למשל שיום העבודה לא יעלה על כך וכך שעות, או תנאי רווחה מסוימים שמסופקים לעובדים. השאלה שלי, האם גם בהיתרים המיוחדים יש את אותם ---
יונה קידר
בהחלט, זה אותו דבר. כל היתר יהיה לו אותו דבר, אותם סעיפים, אותן הגבלות.
יעקב דארין
אני חשבתי שאולי רצוי להוסיף בסיפא של הסעיף שהיתר לפי, יינתן אם לדעת השר הובטחו תנאים לשמירת רווחתו ובריאותו של הצעיר.
יונה קידר
אין בעיה.
דבורה מזרחי
אין לנו בעיה, אני רק רוצה להזכיר שהפסקה הזאת מוזכרת בפן של מתן היתרים לעבודה באומנות. ולמה זה מוזכר שם, כיוון שהפרק הזה של החוק הוא נלקח מהאמנה 79 לארגון הבינלאומי שקובע את הפסקה הזאת רק בנושא של האומנות ולא בעילות האחרות כמו --- אז רק לתשומת לבכם שאנחנו באמת ---
היו"ר משה שרוני
כן, אבל אנחנו רוצים להבטיח את אותם התנאים.


יש למישהו עוד משהו להוסיף, תנועות הנוער?
גיל רובינשטיין
אנחנו תומכים.
אלי זרחין
אנחנו תומכים בהצעת החוק הזאת, רק אנחנו רוצים שוב להזכיר שמדובר היום על נערים נגיד בני 17 לדוגמה. למזלם של הנערים של משרד התמ"ת לא עושה שום אכיפה. כמעט 40 אחוזים מהעולים בגיל תיכון עובדים. רוב העבודות הן מלצרות באולמות והעבודה מסתיימת שם לפעמים ב-2:00, ב-3:00 בלילה ובדיסקוטים.


אני אומר, שיכול להיות, בלי שום קשר לחוק הזה שהוא בסדר גמור, רק צריכים לחשוב על איזושהי אפשרות שגם לא במקרים מיוחדים, נערים שהם עובדים, למרות שהם בני 17, יוכלו בשקט לעבוד ולבוא ולפרנס את המשפחות. עם זה יש כרגע בעיה לפחות באוכלוסייה שאנחנו עובדים, כי כרגע כל עבודה זה בניגוד לחוק.
היו"ר משה שרוני
צריכים לחשוב על תיקון החוק.


אנחנו מאשרים את התיקונים.


תודה רבה, הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 11:09.

קוד המקור של הנתונים