ישיבת ועדה של הכנסת ה-17 מתאריך 29/01/2007

פגיעה בעולים קשישים כתוצאה משיטת מתן הסיוע בשכר דירה

פרוטוקול

 
PAGE
1
ועדת העלייה, הקליטה והתפוצות

29.1.2007

הכנסת השבע-עשרה






נוסח לא מתוקן

מושב שני
פרוטוקול מס' 66

מישיבת ועדת העלייה, הקליטה והתפוצות

יום שני, י' בשבט התשס"ז (29 בינואר 2007), שעה 9:30
סדר היום
פגיעה בעולים קשישים כתוצאה משיטת מתן הסיוע בשכר דירה
נכחו
חברי הוועדה: מיכאל נודלמן-היו"ר

סופה לנדבר

מרינה סולודקין

ראובן ריבלין

יוסף שגאל
מוזמנים
מיכאל גינקר יועץ לענייני קליטה, המרכז לשלטון מקומי

לירן שטרן רפרנט שיכון עלייה בחשכ"ל, משרד האוצר

ישראל שוורץ סמנכ"ל בכיר אגף איכלוס, משרד הבינוי והשיכון

יעקב ברוש מנכ"ל, חברת עמידר

רעיה בלניק רכזת קליטה, עירית בית שאן

רומן קיץ סגן ראש מינהל קליטה ואיכלוס, עיריית נצרת

ציפי דולפין ס' ראש עיריית רעננה

אמליה הביטלמן חברת ועדת הקליטה, עירית רעננה

רינה גרינברג מ"מ ראש עיריית כרמיאל

סטלה וולטר סגנית ראש עיריית בית שמש
אייל ליבוביץ מנכ"ל חברת "מתן חן"

רן מלמד סמנכ"ל, עמותת ידיד

אהודה פריידן מנהלת פרויקט שכר דירה, חברת מ.ג.ע.ר

עודד מהצרי יועץ משפטי, מרכז גבייה ממוחשבת בע"מ

אברהם שרנופולסקי חזית הכבוד

מזל קידר עוזרת למנהלת אגף רווחה, הסוכנות היהודית

מרים בר-גיורא מנהלת השירות לזקן, משרד הרווחה

דוד קשני יו"ר פורום דיור ציבורי ועמותת קול השכונות
מנהלת הוועדה
דנה גורדון
רשמת פרלמנטרית
יפעת שפרכר

פגיעה בעולים קשישים כתוצאה משיטת מתן הסיוע בשכר דירה
היו"ר מיכאל נודלמן
אני מתכבד לפתוח את ישיבת ועדת העלייה, הקליטה והתפוצות. הנושא הוא פגיעה בעולים קשישים כתוצאה משיטת מתן הסיוע בשכר דירה. קודם הייתה שיטה אחת שבה קיבלו סיוע מהבנקים, אחר כך עשו 3 חברות פרטיות. יש מגמה ללכת לחברות פרטיות. אולי זה טוב, אבל במקרה הזה זה לא. ראש עיריית כרמיאל אמרה שזה יכול לגרום לבלגאן. דיברתי עם שר השיכון שאמר שהכל יהיה בסדר. קיבלנו מכתבים מהשלטון המקומי. עכשיו החלטנו לעשות דיון בנושא הזה.
רינה גרינברג
אנחנו מדברים על תעודות זכאות שתמיד היו עושים העולים החדשים דרך הבנקים. הממשלה קיבלה החלטה להעביר את זה לחברות פרטיות. כרמיאל היא עיר שקלטה 20 אלף עולם, כשמתוכם 6000 קשישים. הקשישים, ההורים והחד הוריות נאלצים לנסוע לעכו, לנצרת עילית ולחיפה. זה מאוד מקשה על התושבים שלנו, מה עוד שמדובר בתושבים שנאלצים לקחת מוניות ספיישל כדי להסיע את הנכים למשרדים האלה. זה כרוך בהוצאה כספית. עצם התעודה כרוכה בהוצאה כספית. הם נאלצים לשלם 80 שקל ו20 שקל עבור צילומים. זאת הוצאה של 100 שקל. הפרוצדורה לוקחת הרבה זמן. הגיעו לכאן אנשים שכבר 3 חודשים מחכים לתעודות זכאות. חלק נאלצים לחזור פעם שנייה ופעם שלישית.

ההתכתבות שלנו היא כבר 4 חודשים עם משרד השיכון. ביקשנו שיתנו לנו את הרשימה של החברות. אנחנו, עירית כרמיאל, מוכנים להעמיד משרד כדי שהאנשים לא יצטרכו לנסוע לעכו. במקרה הכי טוב זה עכו, אבל זה גם חיפה וגם נצרת עילית. החברות מתחרות אחת בשנייה. יש בלבול למי צריך לפנות. פעם מישהו מדבר בשפה רוסית טובה, פעם יש אחד שבכלל לא מדבר רוסית. קיבלתי לפני שבוע הודעה מאחת החברות על כך שהיא תגיע לכרמיאל על מנת להודיע על משרד. אני לא יודעת עד היום. מישהו מכוון אותם לאיפה ללכת? האם יש הפנייה? האם יש קריטריונים? גם האנשים לא יודעים. יש בלבול שלם. זה כבר סיפור של 6, 7 חודשים שאף אחד לא יודע לתת את התשובות.
היו"ר מיכאל נודלמן
את מדברת על כרמיאל, אבל זה לא רק בכרמיאל.
רינה גרינברג
זה לא רק בכרמיאל, זה ארצי. אני מדברת על כרמיאל, כי שלחתי בחודש יוני מכתב שבו ביקשתי לפתור את הבעיה. מיוני אנחנו עומדים במקום. אנחנו בשנת 2007. אנחנו רוצים להקל על האנשים האלה. אנחנו עושים כל דבר בשביל להקל. למה צריך לטרטר את האנשים האלה שיושבים בכיסא גלגלים, לטרטר את האנשים החולים? אם מישהו יגיד לי שהמטפלת יכולה לבוא במקום האדם זה גם לא יהיה נכון.
רן מלמד
אנחנו הקמנו מערכת של ביקורת על מה שקורה היום במערך הסיוע. אני מודה ומתוודה שאנחנו לא הצלחנו לקבל תשובות ממנכ"ל משרד השיכון, למרות שיש לנו כל הזמן מגעים עם סמנכ"ל המשרד, ישראל שוורץ, ועם אנשי הצוות שלו. יש מכתב שנמצא אצלכם עם כל הנתונים, כולל מידע על כמה הבנקים למשכנתאות הרוויחו מהעמלות האלו בגלגול הקודם.


אני רוצה להעלות הצעה למחשבה. אם היו מעבירים את האחריות במערך הסיוע בשכר דירה לרשויות המקומיות אפשר היה לקצר הרבה מאוד את לוחות הזמנים, אפשר היה לעזור לרשויות המקומיות למלא את הקופה המדולדלת של חלק גדול מהן מתוך העמלות. יש בעיות של שפה, יש בעיות של פיזור בארץ, יש בעיות של לוחות זמנים, יש בעיות של צורת שירות. המערכת הזאת חייבת להשתנות כמה שיותר מהר. הפתרון הזה יכול להיות פתרון.
רומן קיץ
יש רשויות מקומיות מסודרות שיכולות לתת מענה בנושא של תעודות הזכאות. בשנות ה70 - הוותיקים בטח זוכרים – הייתה מחלקה ברשויות המקומיות שעסקה בנושא של תעודות זכאות. אני חושב שיש לנו את האפשרות ואת המענה באמצעות מינהל קליטה ואכלוס לתת ולהנפיק את תעודות הזכאות. כך ניתן מענה לעולים, לוותיקים ולכלל האוכלוסייה. אנחנו משרתים לא רק את העולים, אלא את כלל האוכלוסייה. הטיפול יהיה מהיר, הטיפול יהיה ביום יום, לא כפי שהחברות שזכו עושות. החברות שזכו לא עובדות בנצרת עילית יום-יום על מנת להנפיק את תעודות הזכאות.
היו"ר מיכאל נודלמן
הם יושבים בנצרת עילית?
רומן קיץ
הם נמצאים בנצרת עילית רק פעמיים בשבוע. נכון שיש אפשרות לקבל באמצעות עמידר, אבל לא תמיד זה נוח, לא תמיד זה הולך כפי שהיינו רוצים שזה ילך.
היו"ר מיכאל נודלמן
יש לעמידר חברות?
רומן קיץ
גם עמידר זכתה באותו מכרז.
יעקב ברוש
הסניף שלנו פתוח 5 ימים, 30 שעות.
רומן קיץ
נכון שעמידר פתוח כל יום, נכון שעמידר נמצא יום יום שם, אבל מגיעים אלי עולים רבים בפניות. אני נמצא מול המשרד שלכם בנצרת עילית בקשר טלפוני על מנת לתת מענה ופתרון לאותם אנשים שפונים. אנחנו רואים שאנשים צריכים לקבל את ההשתתפות בשכר הדירה. מדובר באנשים מבוגרים ,באנשים זקנים. לא תמיד זה הולך כפי שזה היה בעבר. על מנת שנוכל לתת פתרון טוב יותר לעולים חדשים, לקשישים, לחיילים משוחררים ולכל מי פונה, הרשות המקומית, שיש לה מינהל או אגף קליטה ואכלוס, יכולה לתת מענה ופתרון. אתה היית אצלי במשרד, ראית איזה מחלקות קיימות ומה אנחנו מסוגלים לתת. אנחנו מטפלים גם בנושא פניות הציבור, גם בנושא עולים, גם בנושא ותיקים, גם בנושא תעסוקה.
היו"ר מיכאל נודלמן
יש ערים יותר קטנות.
רינה גרינברג
בכרמיאל אותו דבר.
רומן קיץ
גם במגדל העמק וגם בעפולה יש אגפים בעירייה בנושא קליטה. הם יכולים לתת מענה ופתרון לדבר הזה. זה כבר היה בעבר בידיים של הרשויות.
אברהם שונופולסקי
ידוע לנו שהמון עולים חדשים לא יודעים לאיזו חברה הם צריכים לפנות. אפילו בירושלים הם לא יודעים את זה.
היו"ר מיכאל נולדמן
3 חברות עובדות בעיר אחת?
אברהם שונופולסקי
כן.
היו"ר מיכאל נודלמן
קודם קיבלתי תשובה שרק חברה אחת.
יעקב ברוש
בירושלים יש 3 חברות.
אברהם שונופולסקי
יש אנשים שמשתמשים בפרוייקט שכירות בטווח ארוך, זאת אומרת בטווח של 5 שנים. עדיין הם לא יודעים אם יש להם את הזכות להמשיך להשתתף בפרוייקט. אף אחד מהם לא קיבל מידע.
היו"ר מיכאל נודלמן
זה גם דרך החברות האלו?
אברהם שונופולסקי
אני רק יודע שהבעיה קיימת.
סטלה וולטר
אצלנו בבית שמש יש את עמידר, אבל לתת מענה לאנשים בוודאי שלא. אני מתכתבת עם חברת עמידר יותר משנה. אני מתכתבת עם מנכ"ל משרד השיכון בלי סוף. כולם חייבים לנסוע לירושלים. יש חברת עמידר בבית שמש, אבל אין מענה בבית שמש. צריך לקחת שני אוטובוסים. אף הורה לא יכול להשתמש בעזרה של הילדים שלו. ביום שישי הכל סגור. יש פקידה אחת דוברת רוסית. אתם בטח מבינים איזה תור יש לפקידה הזאת. אפילו אין תשובה כשמתקשרים לדעת איזה מסמכים צריך להביא. המענה הקולי לא עונה. אני לא מבינה למה. בטח עושים את זה כי רצו שלא יהיה משעמם.
מיכאל גניקר
קיבלנו תשובה חיובית מהשר שטרית על כך שאנחנו צודקים ב100% ושמשרד השיכון מקבל המון פניות. הוא התחייב לעשות כל מאמץ על מנת לתקן את המצב.

לגבי השירותים איך אפשר לתת ברשויות מקומיות. נעשתה בדיקה במרכז שלטון מקומי מול היועץ המשפטי. בדיקה ראשונית מצביעה על כך ששום דבר לא מונע מאיתנו לתת את השירותים האלה. בישובים קטנים שאין שם מערך קליטה יש מחלקות גבייה, יש גם מערכות רווחה. אפשר למצוא פתרון אחיד. כן כדאי להקים ועדה. הממשלה קבעה את התהליך. התמונה שונה ממקום למקום. יש מקומות שאין תלונות, יש מקומות שיש המון תלונות. ישנן פגיעות גדולות בעולים החדשים. קשה מאוד להבין מה היו הסיבות. נדמה לי שהמנגנון בבנקים היה יותר זול.
היו"ר מיכאל נודלמן
המגמה היא לעשות הכל פרטי.
רינה גרינברג
מנכ"ל משרד הקליטה, ארז חלפון, פנה למשרד השיכון ולסמנכ"ל משרד השיכון, אריה בר. אני שוחחתי עם אריה בר בטלפון. גם הוא לא יודע למה הדבר הזה נעשה. אני מדברת על השיחה ביני ובין מר אריה בר. ביקשתי מהוועדה להזמין אותו. אני חושבת שאף אחד לא מבין למה הדבר הזה נעשה.
היו"ר מיכאל נודלמן
מה המדינה הרוויחה מזה? מה התושבים הרוויחו מזה?
ישראל שוורץ
אנחנו יצאנו למכרז הזה לא כי רצינו לעשות כסף. לו הדיון הזה היה מתקיים לפני שנה וחצי היינו שומעים טענות על אנשים שבאים לבנקים והבנקים לא רוצים לתת להם שירות. הם היו באים לבנק, כשהבנק היה אומר: "אתה רוצה לקבל שירות? עוד חודשיים וחצי נקבע לך תור".
רינה גרינברג
זה לא נכון.
ישראל שוורץ
כל אחד פה מכיר איזה שהוא קטע, אבל אני מכיר את כל התמונה. קנסנו את הבנקים בקנסות בגלל שהם לא נתנו שירות. מתוך 11 בנקים רק 2 בנקים ניגשו למכרז. אם הבנק ידע לתת שירות, למה רק 2 ניגשו למכרז? זאת לא עבודה בנקאית לתת כסף לאנשים נתמכים. אנחנו בעבר החרגנו את הבנקים. אמרנו שמי שרוצה לבצע משכנתאות יבצע גם סיוע בשכר דירה, כשמי שלא נותן סיוע בשכר דירה לא יוכל לבצע משכנתאות. כאשר לוקחים גוף עסקי שלא רוצה לעשות משהו אז אפילו בולדוזר לא יכול להכריח אותו. הם טרטרו את האנשים. הם אמרו שאם אין להם חשבון עו"ש שילכו לבנק אחר. בבנק אחר אמרו להם שגם אצלם אין להם חשבון עו"ש.

באנו למכרז הזה בגלל שהבנקים נתנו שירות גרוע מאוד. לא כל הבנקים. חלק מהבנקים נתנו שירות איום ונורא. היו קנסות, איומים ושיחות עם המנכ"לים של הבנקים. אני ואבי גבאי נפגשנו ונזפנו. השירות היה גרוע מאוד. יצאנו לעניין הזה רק בגלל השירות הגרוע.

לגבי המכרז אני מסכים עם מה שנאמר כאן. המכרז הזה היה צריך לחייב הרבה יותר תחנות שירות. המכרז הזה שיסתיים בעוד שנתיים לא יוארך ברמה הזאת.
רינה גרינברג
חלק כבר לא יחיו.
ישראל שוורץ
למה את פסימית?
רומן קיץ
אנחנו מתמודדים עם אותם עולים יום יום.
ישראל שוורץ
בנצרת עילית יש סניף של עמידר שפתוח כל היום.
רומן קיץ
השאלה אם הם מקבלים כל היום, או שיש שעות מסוימות.
ישראל שוורץ
30 שעות בחודש.
סטלה וולטר
מה לגבי בית שמש?
רומן קיץ
זה לא כל כך ורוד כפי שאתה מתאר.
ישראל שוורץ
אני תיארתי כאן משהו ורוד? בנצרת עילית הכל בסדר. סך הכל מקבלים היום סיוע בשכר דירה 30 אלף קשישים. לשליש מהם שגרים במקבצים השירות ישתפר, כי אנחנו הולכים ליצור מצב שיום אחד בשנה החברה שמטפלת באותו מקבץ תבוא לשם, תרשום את האנשים והקשישים לא יצטרכו לעשות יותר מאשר לקחת מעלית מהחדר שלהם ללובי כדי לקבל את השירות. זה לגבי 10 אלפים קשישים. בקשר ל20 אלף הקשישים שלא כך, נכון להיום אנחנו מאפשרים לקשיש שקשה לו לצאת מהבית לקבל את השירות בבית תמורת 44 שקל.
סופה לנדבר
מה היה קודם?
ישראל שוורץ
חברת עמידר מוכנה תמורת 34 שקל לבוא לבית של כל אדם שקשה לא לצאת על מנת לתת את השירות הזה פעם בשנה. זה לא אידיאלי, זה לא אופטימאלי, אבל זה פתרון שקיים למי שקשה לו. התשלום שנקבע עבור השירות הזה זהה לתשלום שגבו הבנקים: 25 שקל לתעודת זכאות לשכר דירה, 60 שקל לתעודה אחרת. אנחנו נקנוס כל חברה שנגלה שלקחה יותר תמורת הנפקת התעודה בקנס של 2500 שקל.


כל אדם יכול לבחור באיזו חברה הוא רוצה להיות לפי רמת השירות, לפי התחרות. במקרה של עולים קשישים לפי מספר דוברי הרוסית בסניף. האיש צריך לבקש רשות לעבור. אני לא אומר שהכל נהדר.
אני מאמין שעוד שנתיים יהיה מכרז. נשמח מאוד אם מרכז השלטון המקומי ישתתף. מרכז השלטון המקומי יכול היה להשתתף גם במכרז הזה.
רינה גרינברג
אפילו לא ידענו.
מיכאל גניקר
הוצאתם את זה למכרז פרטי.
ישראל שוורץ
עמידר זאת חברה ציבורית.
רינה גרינברג
עמידר כבר מזמן לא חברה ציבורית, היא יותר פרטית. עמידר זוכה בכל דבר.
יעקב ברוש
אנחנו חברה ממשלתית.
רינה גרינברג
שיבוא עמידר, ישכיר מבנה וישב בתוך העיר וייתן שירותים פעמיים בשבוע.
היו"ר מיכאל נודלמן
אני לא רוצה לשמוע מה יהיה בעוד שנתיים, אני רוצה לדעת איך בשנתיים האלו אנשים יוכלו לחיות כמו בני אדם. אי אפשר לשלוח לכרמיאל אדם שיתן את השירותים?
ישראל שוורץ
המבנה של המכרז הזה קבע שצריך הסכמה של השותפים האחרים לפתוח סניפים נוספים. אני יודע שהמנכ"לים של החברות יושבים בימים אלה כדי להגיע להבנה בנוגע לפתיחת סניפים נוספים.
סטלה וולטר
יום בשבוע בסניף הקיים, לא צריך יותר. כמה ביקשתי, כמה פניתי.
רינה גרינברג
אנחנו אומרים שניתן משרד עם טלפון, עם פקס.
דוד קשני
ישבנו אצל חברת הכנסת סופה לנדבר ודנו על הדיור הציבורי. ישנם 50 אלף דיירים קשישים עולים שאין להם דירות. כאן נתנו מספר של 30 אלף דיירים. ישנם 20 אלף שבכלל לא יודעים מה לעשות. אני מציע שכל העיריות וכל המועצות יסכימו למלא לאדם שמגיע אליהם את השאלון, לשים את זה במעטפה ולהעביר למשרד השיכון. משרד השיכון יבדוק את זה. אם מגיע לו ישלחו לו, ואם לא מגיע לו יפסלו אותו. בצורה הזאת אנשים לא צריכים לנסוע לחיפה, לעכו ולכל המקומות. אפשר לגשת למועצה המקומית, אפשר לגשת לעירייה. סך הכל צריך למלא את הטופס ולצרף לזה את המסמכים שצריך להביא. אם למישהו נוח ללכת לעמידר, שילך לעמידר.


הדבר השני זה כל אותם האנשים שרוצים לקבל סיוע בשכר דירה. זה הכל לעג לרש. כמה אדם מקבל סיוע בשכר דירה? 580 שקל? 500 שקל? זה צחוק. הוא צריך לשלם 600 דולר, 500 דולר.
ישראל שוורץ
זה הדיון האמיתי.
דוד קשני
מה זה הסכומים המגוחכים האלה? אם הוא מקבל השלמת הכנסה אז אומרים לו בבנק: "שמע, אתה לא יכול לקבל כי לא תוכל לעמוד בשכר דירה". אם הוא הולך לבקש משכנתא עושים לו את אותו סיפור. אומרים לו שהוא יביא בן אדם שיהיה לווה משלם. אם אני מקבל השלמת הכנסה אני בכלל לא יכול לקבל משכנתא לרכוש דירה, אלא אני צריך להביא אדם שיהיה המשלם שלי בפועל. זה ידוע. שוורץ יודע את זה, כולם יודעים את זה. צריך לשנות את הדברים האלה מהיסוד.
מיטל שימל
הלכתי אתמול עם אחת הפונות לסניף של מ.ג.ע.ר כדי שהיא תקבל תעודת זכאות. לקח לי 20 דקות כדי למצוא את המקום. אין שילוט, אף אחד לא יודע בתחנה המרכזית איפה זה נמצא. שאלתי בכל תחנות המודיעין, אבל אף אחד לא ידע. בסוף כשמצאתי האישה לא הצליחה לעלות במדרגות. צריך לעלות קומה וחצי.
קריאה
יש מעלית.
ישראל שוורץ
מי שלא מקבל שירות טוב יכול ללכת לחברה אחרת.
מיטל שימל
אני דיברתי על הנגישות. הנקודה השנייה היא הנקודה של המענה הטלפוני. ב3 החברות אנחנו משאירים הודעות, אבל רק אחרי הרבה זמן אנחנו מקבלים תשובה. דיברנו לפני שבוע עם רונן כהן, שלקח על עצמו לשפר את העניין הזה. אני סומכת עליו שזה יקרה.
מרינה סולודקין
אם אנחנו רואים 3 סגני ראשי ערים שבאים לפה כנראה שהמציאות חמורה מאוד. יש תלונות רבות של אנשים. ב2005 התייעצתי בנושא של רפורמה שעושים. הבנתי שרוצים לחסוך. בדרך הזאת עושים הפרטה של השירות. ישראל שוורץ צודק שהיו מקומות והיו בנקים שהיה מאוד קשה לקבל מהם שירות ותעודת זכאות. לבנקים יש פריסה ארצית, לכן לאנשים לא היה עניין ללכת לעיר אחרת. אני פניתי בכמה מכתבים. אמרתי שאני מצפה שיהיו קשיים בתקופת המעבר. גם עכשיו אנחנו רואים שהמערכת לא עובדת בצורה ראויה.

כאן אנו יושבים לא כדי לעשות עוד רפורמה ועוד רפורמה. אנחנו רצים לשפר את השירות. קשישים מבית שמש לא יכולים להגיע לירושלים, הם צריכים למצוא מקום, לעמוד בתור. הם אפילו לא מבינים. בכל עיר שיש ריכוז של עליה צריך להיות שירות. אולי נעשה גם ישיבת עבודה במשרד הבינוי והשיכון לגבי שיפור השירות, כי תלונות יש לכולם. אלי הגיעה תלונה על עמידר בתל-אביב. אנשים טילפנו אלי וסיפרו לי שב11:30 וב12:00 סוגרים את הדלתות והם צריכים שאשתמש בקשרים שלי כדי שייתנו להם להיכנס. תודה על כך שהם הסכימו. המצב הוא חמור.
יעקב ברוש
ישראל ציין שיש בעיה במכרז. אנחנו לא יכולים לפתוח בכל מקום סניף. חברת עמידר התנדבה ומוכנה לפתוח בעוד 15 מקומות סניפים. הבעיה שהמכרז לא מאפשר לנו לפתוח בלי הסכמה. אנחנו נמצאים כרגע במפגשים שוטפים עם המנכ"לים של 3 החברות בכדי להרחיב את כמות הסניפים שבהם יהיה שירות. אין לי בעיה לתת שירות בבית שמש, אין לי בעיה לתת בקרית גת. איפה שיש לי משרד אני יכול לתת שירות.
סטלה וולטר
הבעיה נפתרה בבית שמש?
יעקב ברוש
אמרתי שמבחינתי אין בעיה, אבל המכרז מגביל אותי.
סופה לנדבר
מה זאת אומרת מגביל אותך? אתה רוצה לתת שירות ולא נותנים לך?
יעקב ברוש
במכרז נקבעו 19 נקודות שמהן נותנים את השירות. אנחנו זכינו ב16 נקודות. ב16 נקודות יש לי משרדים. אנחנו הבנו שאפשר לפתוח מעבר לנקודות האלה גם במקומות אחרים. זה לא ברור מבחינת ההגדרה במכרז. בכל מקום שיש סניף עמידר אני מוכן לתת את השירות בלי תוספת, בלי בעיות תקציב. הבעיה היא שאני צריך הסכמה של שתי החברות הנוספות. איתן אנחנו נמצאים כרגע בדין ודברים בכדי להרחיב את השירות ביישובים נוספים.
מרינה סולודקין
זאת לא הבעיה שלנו שאתם זקוקים להסכמה.
יעקב ברוש
את צודקת, אבל אני לא יכול לחרוג מתנאי המכרז. מדובר בפעילות חדשה. אנחנו לא הערכנו נכון את הכמויות של האנשים. היו לנו עומסים בלתי צפויים.
סופה לנדבר
במשרד השיכון אין נתונים?
ראובן ריבלין
למה בבית שמש אין פתרון?
סטלה וולטר
הסניף קיים, הכל קיים.
ישראל שוורץ
למכרז בתחום הזה יש פגם. אנחנו לא נחדש אותו. המכרז בנוי כך שהציגו בפני הזכיינים את כמות הזכאים בכל מקום, כשלפי זה קבעו את תחנות השירות. פה היה פגם. לפי זה הם תמחרו. בירושלים יש 3 חברות. כל חברה חושבת שהיא יכולה להתחרות על שליש. ברגע שאחת החברות תפתח 12 תחנות שירות, האחרות יגידו: "רגע, זה על חשבוננו". זה הפגם במכרז. המנכ"לים של החברות יושבים כדי להגיע להסכמות ביניהם על פתיחת תחנות נוספות.
ראובן ריבלין
אני למדתי אצלך שבמרכז עומד הנזקק.
ישראל שוורץ
בלי ספק.
ראובן ריבלין
כל הסיפור שלך מעמיד את הממסד במרכז. כשהממסד יכול הנצרך מקבל, אבל כשהממסד לא יכול הנצרך לא מקבל. משהו פה לקוי. יש אנשים שלא מוצאים מענה לדרישתם. הם לא יודעים מדוע הם מסורבים.
ישראל שוורץ
למה?
ראובן ריבלין
כי יש לך במקום אחד מספיק מוסדות שגם החברות האחרות מסכימות, מתחלקות ומסתדרות, ויש מקומות אחדים שבהם אי אפשר לקבל את הסיוע.
ישראל שוורץ
נכון, הוא צריך לנסוע לישוב אחר. זה הפגם במכרז.
ראובן ריבלין
למה לא מתקנים את הפגם?
ישראל שוורץ
כי צריך הסכמה של כל השחקנים.
היו"ר מיכאל נודלמן
מה יהיה אם לא תהיה הסכמה?
מרינה סולודקין
הם יכולים לפנות לבית משפט בטענה שלא פותחים בקריית גת, שלא פותחים בבית שמש.
ראובן ריבלין
עד שילכו לבית משפט האנשים לא ידעו איפה הם גרים, בשמיים או בארץ. עזבו את בית משפט. בשביל זה אנחנו פה. איך אנחנו פותרים את הבעיה של האנשים האלה? האם אתם צריכים מעשה חקיקה, מעשה תקנה, חזרה ממכרז, איזה שהוא דבר שאנחנו יכולים לתקן את הפגם ולהעמיד את הנצרך במרכז, לא את הבירוקרטיה?
ישראל שוורץ
יש קושי להפר הסכם.
ראובן ריבלין
מה אנחנו צריכים לעשות כדי למצוא פתרון?
לירן שטרן
המכרז הזה נולד בגלל השירות הגרוע שניתן. נכון שיש את הפגם הזה של הסניפים, אבל השירות השתפר פלאים. כל המכרז הזה נעשה בשיתוף פעולה הדוק מאוד עם משרד השיכון.
סופה לנדבר
למה הוא לא שיפר את השירות?
לירן שטרן
יש במכרז שעשינו אמנת שירות שהחברות חתומות עליה.
סופה לנדבר
האמנה הייתה טובה, אבל התוצאה גרועה ביותר.
לירן שטרן
על כל חריגה באמנת השירות יש קנסות שמשרד השיכון מטיל.
מיכאל גניקר
יש תקדים? קנסו אותן?
לירן שטרן
כן. במכרז הבא שייצא בעוד שנתיים נגדיל את נקודות השירות.
רינה גרינברג
מה יעשו האנשים האלה בעוד שנתיים? חלק כבר לא יהיו בחיים.
לירן שטרן
המכרז חתום ל3 שנים.
מרינה סולודקין
אתה זוכר את התקדים של ויסקונסין?
ראובן ריבלין
התקופה נגמרה. יש הסכם שצריך לכבד אותו. איך אתה כממשלה פותר את המקומות שאין בהם כיסוי?
לירן שטרן
החברות יושבות.
ראובן ריבלין
כמה זמן זה ייקח? האם אתה מתכוון לפתור את הבעיה בעוד שנתיים כשהחוזה ייגמר?
לירן שטרן
בעוד שנתיים אני לא צריך את החברות בשביל לשבת. אנחנו יושבים עכשיו כדי לפתור את הבעיה לעכשיו.
ראובן ריבלין
כמה זמן אתה צריך?
לירן שטרן
עד חודשיים.
ראובן ריבלין
אני מציע לקבוע שב20 במארס הם יבואו לפנינו. אני מודיע לך שוועדת הכספים תפסיק להעביר ולאשר העברות כספיות אם לא יהיה מצב שבו אתם באים ואומרים לנו איך התקדמתם, מה הבעיה, מה הפתרונות האפשריים.
היו"ר מיכאל נודלמן
אי אפשר שבכרמיאל, בבית שמש ובקרית גת לא יהיו סניפים.
רינה גרינברג
מי שזקוק לשירות הזה זה קרוב ל6000 קשישים.
ישראל שוורץ
1300 קשישים, כשמהם 350 גרים במקבצים ולהם אנחנו משפרים את השירות, ועוד 950 שלא.
רינה גרינברג
לא ברור מתי. יש 6000 איש בכרמיאל. מדובר בחיילים, בחד- הוריות, בנכים ובקשישים שזקוקים לשירות הזה. אני הגעתי לכאן, כבוד היושב-ראש, עם אנשים שמסוגלים ללכת על הרגליים. יש כאלה שלא מסוגלים. כשבנו את התוכנית לא חשבו על כך שהעיר כרמיאל קלטה 20 אלף עולים. מדובר בעיר עם 50 אלף תושבים. בעכו יש 30 אלף. היה צריך לקחת את זה בחשבון, לא להשאיר את העיר הזאת בלי השירות הזה.
היו"ר מיכאל נודלמן
אנחנו נותנים 30 יום כדי לשמוע על ההתקדמות.
ראובן ריבלין
המכרז מסתיים בעוד שנתיים. אחרי שנתיים תסיקו מסקנות. בינתיים יש בתוך תקופת המכרז אנשים שלא יכולים לקבל מענה. נציג האוצר הצהיר שלגבי כל אותם אלה שאין להם מענה אתם יושבים על המדוכה. באה הוועדה ואמרה לכם שב20 במארס תבואו לפה על מנת שתגידו איך נפתרו הבעיות של האנשים.
לירן שטרן
ל10 אלפים קשישים מתוך 30 אלף קשישים אנחנו הולכים לתת פתרון בקרוב.
היו"ר מיכאל נודלמן
האם חודשיים מספיקים?
לירן שטרן
יש את השירות שמגיעים אליהם הביתה תמורת 44 שקלים.
ישראל שוורץ
34 בעמידר.
לירן שטרן
44 בשאר החברות.
סופה לנדבר
צריך למצוא את 50 השקלים האלה כדי לשלם.
ראובן ריבלין
מה זה עוזר למדינת ישראל ה34 שקלים האלה? תשבו על המדוכה, תחזרו אלינו בעוד חודשיים עם דוח מעקב מעשי.
לירן שטרן
אנחנו יושבים.
ראובן ריבלין
לשבת זה מעניין מאוד, אבל זה לא נותן כלום.
ישראל שוורץ
אנחנו יושבים כדי למצוא פתרון. זה לא אומר שנצליח. נעשה ככל יכולתנו.
ראובן ריבלין
יש אפשרות שלא תצליחו ב100%?
ישראל שוורץ
אני לא רוצה להגיד משהו שלא יהיה מדויק. לא הייתי רוצה להיגרר למה שהייתי רוצה שיהיה.
אייל לייבוביץ
יש רצון טוב להגיע להבנות ולהסכמה לרווחת הנצרך.
ראובן ריבלין
דיברתי איתם כדי שתשמע. איתך אני לא יכול לדבר כי אתה זה שזכית במכרז. אתה מבין יותר טוב מהם על מה אני מדבר. הם לא יכולים למצוא פתרון כי שוורץ גמר את הכל, הוא נתן את המכרז. אם לא תיתן פתרונות התוצאות יהיו ברורות. בעוד חודשיים תבואו אלינו .
סופה לנדבר
ישראל, אני מרגישה לא נוח בגלל שאתה מקצוען, אתה אדם שמגיע לך כל הכבוד. את הדברים שאתה לא יכול להגיד אני אצטרך לומר. אני חושבת שאתה מגן על טעות שנעשתה במשרד השיכון על ידי שר שהיה ממונה על המשרד. הכוונה של תוכנית ויסקונסין הייתה להעביר מכיס לכיס את הכספים ולהשאיר את הכל במשרד השיכון. החברה הזאת שייכת למשרד השיכון.
ישראל שוורץ
היא התחרתה בתנאים שווים.
סופה לנדבר
צריכה להיות אשמה פרסונאלית. מישהו צריך לתת דין וחשבון על כך שהוציאו מכרז עם ליקויים. אתם אומרים לנו שבבנקים היו ליקויים. המכרז הזה הביא ליותר ליקויים.

אני חושבת שמיותר לסחוב לכאן סגני וממלאי מקום ראשי ערים. הם עושים עבודה טובה. לא יכול להיות שהם יבזבזו את הזמן להגיע לכנסת כדי להעלות את הבעיה. אם הם כבר הגיעו לכנסת והם מעלים את הבעיה אתם אלה שצריכים לפתור אותה. אני לא מסכימה לחודשיים. אנחנו בתוכנית ויסקונסין אמרנו שיש ליקויים, שיש השפלה של אנשים, שיש בעיות רבות, שיש מוות באור עקיבא, באשקלון, בחדרה. אף אחד לא רצה להקשיב. אמרנו בוועדת הכספים שמדינת ישראל תצטרך לשלם.
ראובן ריבלין
כמה זמן עבר מאז?
סופה לנדבר
שנה וחצי.
ראובן ריבלין
אני נותן להם חודשיים.
סופה לנדבר
אני חושבת שכאשר יש רצון לא צריכים חודשיים. ישראל, אתה אומר שתוך זמן קצר עבור 44 שקלים מגיעים לדירה של קשיש. שמענו שהסוכנות שינתה את השיטה, במקום שהעולים יגיעו לדלת של הסוכנות, הסוכנות מגיעה לדלת של האנשים האלה. גם קונסולים של כל המדינות כאשר הם צריכים לקבל את האנשים ולתת שירות הם במקום לקבל אותם בתל-אביב מקבלים אותם בכל עיר ועיר. אתם צריכים להיות בכל עיר ועיר. אתם צריכים להיות נגישים. אני לא חושבת שאנחנו צריכים לסבול חודשיים. אני חושבת שצריך לתקן את זה מהר. האנשים שעשו טעות או גרמו לליקויים במכרז צריכים לתקן את זה.

בתוכנית ויסקונסין היה דבר דומה. המדינה צריכה לתת לחברות פיצויים במיליונים. המיליונים שמדינת ישראל תצטרך לתת לאותם אנשים הם פי כמה יותר קטנים מאשר המוות של האנשים בתוכנית ויסקונסין. אנחנו לא רוצים שיהיו קורבנות במכרז הזה. אנחנו מבקשים לתקן את זה בזמן הקצר ביותר. אני חושבת ששבועיים מספיק, אבל אם רובי ריבלין נותן חודשיים, אני מבקשת חודש ימים.
ראובן ריבלין
אני חושב שהם צריכים לתקן את זה מיד. אפשר לקבוע את התאריך של 1 במארס.
היו"ר מיכאל נודלמן
זאת לא ישיבה אחרונה. הכל ברור. לדבר כולם יודעים, אבל לחשוב לא כל כך רוצים. יש שתי תוכניות. התוכניות דומות. אף אחד לא אחראי על התוצאות. הבעיה במדינה שלנו היא שאף אחד לא אחראי על שום דבר. בגלל זה יוצאים מכרזים שאחר כך פוגעים באנשים. הממשלה צריכה לחשוב לפני שהיא הולכת למכרזים על כך שמדובר באנשים, לא מדובר בטרקטור או איזו רכבת. אי אפשר ללכת למכרזים שקשורים לחיים של אנשים ואחר כך להגיד שהיו ליקויים. אף אחד לא יודע כמה הליקויים האלה עולים בבריאות של האנשים האלה. אני וחברי הכנסת דורשים שב1 במארס תבואו לפה ותדווחו לנו על התיקונים. אם לא יהיו תיקונים אנחנו נלך לצעדים אחרים. מדובר באנשים. לא הייתי מדבר כל כך בחריפות אם אלה לא היו אנשים קשישים. מדובר באנשים קשישים שיכולים למות כל יום.
עודד מהצרי
אנחנו מוכנים שיהיו עוד סניפים. משרד האוצר ומשרד השיכון יכולים לטפל בעניין הזה, הם יכולים להתאים את אותו פגם שהם מדברים עליו, הם יכולים לפצות את החברות. יש דרך לפתור את העניינים האלה. אנחנו מוכנים שיפתרו את העניינים האלה. מי שקבע את כל התעריפים ואת כל המחירים זה היה המכרז של משרד השיכון.
ראובן ריבלין
אין ויכוח על תנאי המכרז.
עודד מהצרי
אפשר לפתוח עוד סניפים.
היו"ר מיכאל נודלמן
ב1 במארס אנחנו רוצים לשמוע על ההתקדמות.
ראובן ריבלין
אנחנו לא יכולים להשמיע טענה, אין לנו מעמד לגביכם.
היו"ר מיכאל נודלמן
אתם אזרחים, אתם אנשים שיודעים מה זה אנשים זקנים ששוכרים דירה. אתם צריכים לעזור לאנשים האלה לא בגלל הכסף אלא בגלל המצפון.

הישיבה ננעלה בשעה 10:40

קוד המקור של הנתונים