ישיבת ועדה של הכנסת ה-17 מתאריך 10/01/2007

תקנות מחלות בעלי-חיים (הסדרת תנועת בעלי חיים בישראל) (תיקון), התשס"ז-2006

פרוטוקול

 
PAGE
1
ועדת הכלכלה

10.1.2007


הכנסת השבע עשרה






נוסח לא מתוקן

מושב שני

פרוטוקול מס' 157

מישיבת ועדת הכלכלה

יום רביעי, כ' בטבת התשס"ז (10 בינואר 2007), שעה 10:45

ס ד ר ה י ו ם

תקנות מחלות בעלי חיים (הסדרת תנועת בעלי חיים בישראל) (תיקון), התשס"ו-2006
נכחו
חברי הוועדה: משה כחלון – היו"ר



רוברט אילטוב
מוזמנים
שר החקלאות ופיתוח הכפר, שלום שמחון



יצחק בן-דוד

- סמנכ"ל ייצור וכלכלה, משרד החקלאות



עו"ד אפרת אביאני
- הלשכה המשפטית, משרד החקלאות



ד"ר עובד זמיר

- שירותים וטרינריים, משרד החקלאות



גלית פלצור

- משרד האוצר



עו"ד אריאל כהאן
- משרד המשפטים



עו"ד אהוד פלג

- יועץ משפטי, עמותת נח, לשכת עורכי-הדין
ייעוץ משפטי
ניר ימין
מנהלת הוועדה
לאה ורון
רשמה וערכה
אהובה שרון – חבר המתרגמים בע"מ

תקנות מחלות בעלי חיים (הסדרת תנועת בעלי חיים בישראל) (תיקון), התשס"ו-2006
היו"ר משה כחלון
אני פותח את ישיבת ועדת הכלכלה. על סדר היום תקנות מחלות בעלי חיים (הסדרת תנועת בעלי חיים בישראל) (תיקון), התשס"ו-2006.


אני רוצה לשמוע מהמשתתפים אם יש הערות כלליות לתקנות.
אהוד פלג
אני רוצה להעלות שאלה מקדמית וזה לא נעשה מתוך חוסר כבוד חלילה לוועדה. הנושא של צער בעלי חיים נדון בוועדת החינוך והתרבות, מכוח חוק צער בעלי חיים שקבע את הוועדה ההיא שמפקחת על ביצוע החוק. אנחנו כאן בוועדת הכלכלה עסקנו בחוקים – למשל, חוק ההסדר על פיקוח על כלבים שנדון בוועדת הכלכלה – והתקנות האלה עולות כאן היום לדיון.


ההסבר לעניין הזה היה שהתקנות הן תקנות על-פי פקודת מחלות בעלי חיים.
לאה ורון
שהיא הפקודה המסמיכה את הוועדה.
אהוד פלג
ודאי, אבל הסעיף הראשון בתיקון בעצם מוחק את הקשר למחלות בעלי חיים והופך את זה לתקנות שהן מאוד נחוצות, תקנות שמסדירות איך מובילים בעלי חיים בישראל מאוד נחוצות, אבל מאחר שהתקנה הזאת מסירה את הזיקה למחלות בעלי חיים, אני מעלה שאלה מקדמית ושואל האם זו האכסניה, האם פקודת מחלות בעלי חיים היא האכסניה לעסוק בכך לעומת חוק צער בעלי חיים שגם הוא מסמיך לקבוע תקנות שמטפלות בכל מיני מצבים בהם יש השלכה על רווחתם של בעלי החיים.
אפרת אביאני
אנחנו מדברים כאן על נגישות כלי רכב להובלת בעלי חיים. הנושא הזה מוסדר בראשיתו. התקנות שאנחנו מתקנים היום הותקנו מתוך פקודת מחלות בעלי חיים. הנושא של רישום רכב הוא קודם כל למטרות וטרינריות. צריך להיות רכב שעומד בתנאים וטרינריים אחרים שקבעו השירותים הווטרינריים.


כל מה שאנחנו עושים כאן למעשה זה לגרום לכך שהתקנות - שהותקנו ונכנסו לתוקף כבר באוקטובר - ידברו עם התקנות האלה. שלא יהיה מצב שהשירותים הווטרינריים משתמשים בסמכות שלהם לפי פקודת מחלות בעלי חיים לאשר כלי רכב כאשר בעצם הרכב הזה לא עומד בתנאים שנקבעו בתקנות האחרות. זה הכול. עדיין המקום הנכון והמתאים לרישום כלי רכב להובלת בעלי חיים, הוא בתקנות מכוח פקודת מחלות בעלי חיים וזה המקום הנכון להשאיר אותו.
אהוד פלג
אמרתי בראשית דבריי שהכוונה היא לא לעכב.
קריאה
זה מה שאתה עושה.
אהוד פלג
אמרתי בראשית דבריי שהתקנות האלה חשובות, וגם הצורך לעדכן אותן מקובל, אבל אני מתייחס למסגרת הזאת ובמיוחד לכותרת הסדר תנועת בעלי חיים בישראל.
היו"ר משה כחלון
ממה אתה חושש?
אהוד פלג
לכותרת יש השלכות על רווחת בעלי חיים. לזה אנחנו מכוונים בתיקון. במהות לזה אנחנו מכוונים, שיתווספו פה הוראות שאינן נמצאות כאן כרגע לעניין רווחת בעלי חיים בעת הובלה.
אפרת אביאני
הם מופיעים בתקנות.
אהוד פלג
באיזה תקנות?
אפרת אביאני
בתקנות צער בעלי חיים, הובלת בהמות, שהתקבלו ונכנסו לתוקף ופורסמו כבר. זה כבר קיים. אנחנו רוצים שהחקיקה הווטרינרית תהלום את התקנות לפי חוק צער בעלי חיים.
השר שאול שמחון
עורך-דין פלג, אני אזמין אותך אליי לפגישה במשרד ונדבר, אבל אני לא רוצה לעכב את התקנות. אתה מתווכח על משהו ואתה גורם לצער בעלי חיים אמיתי.
אהוד פלג
אני אשמח לבוא לפגישה. הכוונה שלי היא לא לעכב ואמרתי זאת גם בראשית דבריי. אני מציע גם לא לכוון אותנו לקראת מסלול התנגשות כי לא זאת הכוונה. הכוונה הייתה רק לברר, כדי למנוע בלבול.
היו"ר משה כחלון
תשובתה של היועצת המשפטית הניחה את דעתך?
אהוד פלג
כאן אני רוצה לשאול אותה האם הגדרת בהמות בתקנות של צער בעלי חיים תואמת את בעלי החיים שנמצאים כאן ומוזכרים בשמם. בגוף התקנות יש שישה בעלי חיים, בטופס על-פי התוספת יש שבעה בעלי חיים. סוסים למשל לא מוזכרים בגוף התקנות. צריך לעשות כאן האחדה כי אחרת אנחנו מבלבלים את עצמנו, ואת עצמנו, זה אומר, אלה שצריכים לבצע את התקנות האלה.
אפרת אביאני
תקנות לעניין הובלה נקבעו בשלב הזה רק לעניין בהמות.
אהוד פלג
שכוללות מה? מה ההגדרה?
אפרת אביאני
אם אני לא טועה זה בקר, צאן וכבשים. אבל אני לא יכולה לומר לך בוודאות. זה בוודאי לא כל בעלי החיים. נכון שההגדרה כאן של בעלי חיים היא יותר מצומצמת, גם בהיבט של ההיתרים, אבל לא בהיבט של אישור הרכב. אתה רוצה להוביל כל בעל חיים ברכב, אתה צריך שהוא יעמוד בתנאים, בין היתר בתנאים שנקבעו בתקנות צער בעלי חיים, שזה אומר שדפנות התאים חזקות דיין לשאת את המשקל, אין בתאים בליטות, וזה נכון לכל בעל חי. אנחנו פשוט רוצים לשדרג את תנאי ההובלה, כך שלפחות כלי הרכב שמשרד החקלאות מאשר ככלי רכב להובלת בעלי חיים, יעמדו בתנאים שיבטיחו את הובלת בעלי החיים שמובלים. מספטמבר ביקשנו לקבוע את התקנות האלה.
אהוד פלג
מבחינתי אפשר לקחת את התקנות האלה כבסיס, אבל שהתנאים יחולו על כל בעלי החיים כי אחרת יש בעלי חיים שלא מוזכרים.
השר שלום שמחון
תודה רבה מר פלג, עזרת לנו מאוד.
היו"ר משה כחלון
עורך-דין פלג, אני מאוד מודה לך. תשיבו לו תשובה בכתב ואנחנו נקבע מועד אחר לדיון.

תודה רבה. הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 10:55

קוד המקור של הנתונים