ישיבת ועדה של הכנסת ה-17 מתאריך 10/01/2007

תקנות המועצה לענף הלול (כללים בדבר מכסות לייצור ביצי מאכל לשיווק בשנת 2007), התשס"ז-2006

פרוטוקול

 
PAGE
1
ועדת הכלכלה

10.1.2007


הכנסת השבע עשרה






נוסח לא מתוקן

מושב שני

פרוטוקול מס' 155

מישיבת ועדת הכלכלה

יום רביעי, כ' בטבת התשס"ז (10 בינואר 2007), שעה 09:00

ס ד ר ה י ו ם

תקנות המועצה לענף הלול (כללים בדבר מכסות לייצור ביצי מאכל לשיווק בשנת 2007), התשס"ז-2007
נכחו
חברי הוועדה: משה כחלון – היו"ר

דוד טל

אמנון כהן
מוזמנים
שר החקלאות ופיתוח הכפר, שלום שמחון



יצחק בן דוד

- סמנכ"ל ייצור וכלכלה, משרד החקלאות



עו"ד אריאל כאהן
- משרד המשפטים



גלית פלצור

- משרד האוצר



יורם לוי


- מנהל מינהל מוצרי צריכה, משרד התעשייה, המסחר






והתעסוקה



שמואל לויט

- חשב המועצה לענף הלול



דוד שלום

- מנהל אגף תכנון, המועצה לענף הלול



עו"ד תומס מנור

- היועץ המשפטי, המועצה לענף הלול



יעקב כהן

- מזכיר ארגון מגדלי העופות



יוסף בלייר

- מנכ"ל התאחדות חקלאי ישראל
ייעוץ משפטי
ניר ימין
מנהלת הוועדה
לאה ורון
רשמה וערכה
אהובה שרון – חבר המתרגמים בע"מ

תקנות המועצה לענף הלול (כללים בדבר מכסות לייצור ביצי מאכל לשיווק בשנת 2007), התשס"ז-2007
היו"ר משה כחלון
בוקר טוב. אני פותח את ישיבת ועדת הכלכלה. שר החקלאות ופיתוח הכפר יצטרף לישיבה בהמשך.


אנחנו דנים בתקנות המועצה לענף הלול (כללים בדבר מכסות לייצור ביצי מאכל לשיווק בשנת 2007). אני רואה שמבקשים שהמכסה תגדל ב-7 מיליון ביצים, הגדלה שתואמת את הביקושים הצפויים בביצי מאכל, וההגדלה במכסה הארצית תוקצה למגדלים ביישובי מרום הגליל.
תומס מנור
היועצת המשפטית של משרד החקלאות בדרך לישיבה, ולכן ביקשה ממנו להציג את הנושא.


ענף הלול הוא ענף מתוכנן, יש בו מכסות שנקבעות מדי שנה בשנה. בשנים האחרונות אין עודפים ואין חוסר בענף הזה. רוב הגידול מרוכז בגליל. הענף הוא רווחי.
דוד טל
כשאתה אומר שהוא רווחי, באיזה סכום מדובר?
יצחק בן-דוד
60 אלף שקלים בשנה הכנסה ברוטו.
לאה ורון
הכנסה ברוטו למגדל?
יצחק בן-דוד
כן.
תומס מנור
מכל מקום, התקנות מבוססות על העיקרון שהמכסות מתחדשות מדי שנה בשנה ונעשים שינויים קלים. בהמשך אני אסביר מה השינויים שנעשו השנה.


בתקנות שמונחות כאן יש תוספת של 7 מיליון ביצים שמיועדות להקצאה בין מגדלים בגליל, ואני אסביר למה הכוונה. בשנת 1996, אחרי מבצע ענבי זעם, הוחלט בממשלה לחלק ליישובי הגדר בגבול הצפון ועל יד כך לתת הרחבות בישובים חקלאיים ובמושבים שמיועדות לבנים ממשיכים באותם ישובים תוקצינה מכסות עם עזרה של הממשלה, דהיינו, המגדל ירכוש את המכסה ממרכז הארץ והממשלה הייתה אמורה להשלים 95 אגורות מהעלות של המכסה ולממן את הסכום הזה. התהליך הזה נמשך מספר שנים, היה צריך להפשיר את החלקות, היו בירוקרטיות של המושבים, של הסוכנות וכולי. חלק מהמגדלים לא הצליחו להשלים את המהלך ואז האוצר הפסיק את ההשתתפות. למעשה הנושא הזה נכנס להקפאה. השנה, גם על רקע המלחמה בקיץ, הוחלט להשלים את המהלך הזה במובן זה שאותם מגדלים עתידיים שכבר אושרו בעבר תצא להם מכסה קטנה של 250 אלף, חצי מהמכסה הנורמטיבית, ואת החצי השני הם ירכשו בכספם. לכן אנחנו קבענו בתקנות ש-7 מיליון ביצים יוקצו לפי הנחיות שר החקלאות והחלטת משרד החקלאות היא אכן לעשות זאת באופן שתיארתי.
דוד טל
למה זה לא 10 מיליון למשל?
תומס מנור
7 מיליון הוא המספר. הזהות של המגדלים ידועה. מדובר באנשים שנמצאים בתהליכים של קבלת נחלות חדשות באותם ישובים וגם יודעים באיזה ישובים מדובר. יודעים גם מה מספר האנשים שלא השלימו את התהליך ושהם בעצם מועמדים לקבלת המכסה של 250.
דוד טל
זה לא מתייחס למשל לגידול האוכלוסייה. או אם היו מגיעים מבוכרה מיליון אנשים למדינת ישראל, לא היית אומר שנגדיל את המכסה ל-15 מיליון.
קריאה
יצחק בן דוד ממונה על התחום הזה במשרד החקלאות וכדאי שהוא יציג את הנושא.
היו"ר משה כחלון
אם הייתם מחליטים על 10 מיליון, לא היה מי שיספק? השאלה אם אתה מתאים את זה לצריכה או לתשתיות.
יצחק בן-דוד
כפי שציין עורך-דין תומס מנור, שלוחת ביצי המאכל כמובן נמצאת במשטר של תכנון. ב-5-6 שנים אחרונות השלוחה נמצאת באיזון מאוד דק בין ההיצע לביקוש, במובן זה שבאמת אודות לפעילות אכיפתית מאוד הדוקה של מועצת הלול עם רשות הפיקוח נמנעת כניסת ביצים בלתי מתוכננות מתחומי הרשות. זה משפיע בעיקר על איכות הביצים מבחינה בריאותית. מצד שני, התכנון בארץ נשמר, ושוב, אודות לאכיפה טובה של מדיניות התכנון. המצב הזה הוביל לכך שבשנתיים-שלוש אחרונות אנחנו עדים למחסור אפילו בביצים וכל שנה לקראת פסח – והשנה אפילו לקראת חנוכה – אנחנו נאלצים לייבא ביצים, לא רק לתעשייה אלא גם לצריכה ישירה. נכון שבחודשי הקיץ בדרך כלל בגלל עקומת ייצור של המטילות יש איזשהו עודף ואנחנו כל הזמן עושים מאמצים על-מנת שהעודף בקיץ יוכל להיצרך בדרך של עיבוד הביצים בתעשייה בחודשי החורף.
קריאה
בפסח יהיו חסרים ביצים?
יצחק בן-דוד
לא. אם יצטרכו, ייבאו קצת. לא תהיה בעיה ולא הייתה בעיה בשוק הישראלי. לאור הסיבות האלה שאמרתי, על-פי תחזיות שנעשו במשותף על-ידי המשרד ומועצת הלול, הגענו למסקנה שיש מקום להגדיל את היקף המכסה, את היקף הייצור במסגרת המכסה ב-7 מיליון. אנחנו רוצים לעשות זאת בצורה זהירה על-מנת שלא לגרום ליצירת עודפים כי כידוע עודפים משפיעים לרעה על רווחיות המגדל וגורמים נזק למשק הלאומי. לכן בשלב ראשון, בשנת 2007, הייתה החלטה להגדיל את מכסת הייצור ב-7 מיליון. אנחנו נבחן את היקף הייצור הזה מול הצריכה בשנה הקרובה, ואם נצטרך, נגדיל את המכסה.
היו"ר משה כחלון
השנה אתה מוסיף 7 מיליון. אני יכול להסיק מזה שבשנה הקודמת היו חסרים 7 מיליון.
יצחק בן-דוד
בשוק הזה קשה לאמוד במדויק את החוסר. בשנתיים-שלוש אחרונות אנחנו מייבאים למשק הישראלי כ-40 מיליון ביצים. שוב, מזה צריך לקזז את העודף בקיץ. אנחנו רוצים למנוע את היבוא ולאפשר את הצריכה שתסופק על-ידי הייצור המקומי. לכן החלטנו כאומדן זהיר לתת תוספת השנה למכסה בגובה של 7 מיליון.
דוד טל
אחרי שתגדיל את המכסה ב-7 מיליון, עדיין יהיה צורך ביבוא?
יצחק בן-דוד
כנראה שעדיין יצטרכו.
דוד טל
אם עדיין יצטרכו, למה שלא תעלו ל-10 מיליון?
יצחק בן-דוד
רוצים לעשות את זה בצורה הדרגתית וזאת כדי לא ליצור עודף. עודף של ביצה אחת, ישר מפיל את המחירים ויש צורך לפנות את העודפים.
היו"ר משה כחלון
מאיזה מדינות אנחנו מייבאים?
יצחק בן-דוד
בדרך כלל מתורכיה. מארצות-הברית בעיקר לתעשייה. מפינלנד. מאירופה. מקורות מזדמנים.
היו"ר משה כחלון
אם יש חוסר, אתה יכול לתקן על-ידי יבוא.
דוד טל
אני מעדיף שחקלאי ישראל יקבלו מכסה יותר גדולה, והם יהיו אלה שיספקו יותר ביצים. אם תעברו את המכסה, תחזרו לכאן בשנה הבאה.
יצחק בן-דוד
תמיד עדיף שיהיה מחסור קטן, כי אז זה מבטיח תמורה מלאה ליצרנים. עודף של ביצה אחת ישר מפיל את המחיר. לכן אנחנו מאוד זהירים בכל מה שקשור להחלטה. מטעמי זהירות, כדי חלילה לא ליצור איזשהו מצב של עודף, החלטנו לתת תוספת של 7 מיליון. אם נראה שעדיין חסר, יש לנו זמן לטפל בזה בשנה הבאה.


לגבי הקצאת המכסה ליצרנים. כפי שציין עורך-דין מנור, בשתי החלטות ממשלה – ב-1999 וב-2000 – הוקצו כ-180 מכסות ליצרני מרום הגליל, כאשר התנאי היה שהמכסות האלה תמומשנה כנגד רכישת מכסות בהיקף מקביל ליצרנים במרכז הארץ, וזאת על מנת שלא ניצור עודף בשוק. לטובת הנושא הזה העמיד בזמנו האוצר תקציב שהוא בגדר סיוע לרכישת המכסות האלה, באופן שתקציב הסיוע היה אמור לממן כ-50 אחוזים מעלות רכישת המכסות. נכון להיום רק כ-75-80 מגדלים מימשו את זכאותם, מתוך כ-180. יש עדיין כ-100 יצרנים שנותרו ללא מימוש המכסה. אחת הסיבות העיקריות לאי-מימוש המכסה הייתה שמשרד החקלאות קבע תנאי סף מאוד קשוחים להקצאת המכסה בפועל. תנאי הסף קבעו בין השאר שעל החקלאי לגור בישוב שבו הוקצתה המכסה, על-מנת לממש את המטרה העיקרית של הקצאת המכסה והיא חיזוק הישובים במרום הגליל, והשני, שהוא חייב לייצר את המכסה בישוב שלו הוקצתה המכסה. לא למכור לפחות במשך 5 שנים, לגור במושב בנחלתו ולייצר את המכסה בישוב.
דוד טל
אין ספקולציה בביצים? אין גורמים עבריינים?
יצחק בן-דוד
לגבי שתי החלטות הממשלה האלה, חד משמעית לא. אני לא מכיר גורמים עבריינים בכל מה שקשור לניוד מכסות. יש מצד של ניוד מכסות, של רכישה ומכירת מכסות, אבל לא המכסות האלה שהוקצו על-פי החלטת ממשלה. עמידה בתנאי הסף האלה שנקבעו על-ידי משרד החקלאות חייבה שינויים סטטוטוריים, הקצאת הנחלות, השגת היתרי בנייה, דברים שלקחו הרבה מאוד זמן. לאור העובדה שבשנת 2002 משרד האוצר הפסיק את התקציב לרכישת המכסות, הרבה מאוד חקלאים שלא הצליחו לעמוד בתנאי הסף לא יכלו לממש את זכאותם למכסה. המכסות האלה משוריינות לטובת המגדלים בישובים שנקבעו בשתי החלטות הממשלה.
דוד טל
כמה ביצים לא נוצלו?
יצחק בן-דוד
מדובר על כ-50 מיליון ביצים, בין 45 ל-50 מיליון ביצים. ההקצאות האלה לא מומשו.
השר שלום שמחון
היו מממשים אותם, אלא שבתוכנית הכלכלית הראשונה של נתניהו כאשר היה שר האוצר, הוא ביטל את ההשתתפות של הממשלה ברכישת המכסות. כאן אתה רוכש את המכסה. הממשלה נתנה כסף והממשלה ביטלה את הכסף. זה נעשה בחוסר צדק כי זאת תוצאה של מדיניות כלכלית. מה שאומר עכשיו בן-דוד הוא שהכוונה היא שהמחצית שלא עולה כסף, לתת אותה לאנשים.
דוד טל
כמה ביצים מייצר המשק הישראלי בשנה?
יצחק בן-דוד
כמיליארד וחצי.
היו"ר משה כחלון
בשנה שעברה נתניהו לא היה שר האוצר. לא נוצלו 50 מיליון ביצים. אתה נותן משהו ואתה לא משתמש בו, זה אומר שלא ניצלת אותו.
השר שלום שמחון
לא נתנו.
יצחק בן-דוד
הביצים האלה לא היו תוספת למכסה. הביצים האלה היו אמורים להירכש ממגדלים במרכז הארץ כי בתקופה שהם הוקצו על-פי החלטות ממשלה לא היה מחסור. הכוונה הייתה שהביצים האלה תירכשנה ממגדלים אחרים במרכז הארץ עם תקציב סיוע.
היו"ר משה כחלון
אני מצטער. אני לא מצליח להבין. אתם הולכים להוסיף היום 7 מיליון. עזוב את החלוקה שזו חלוקה שאני מאוד אוהב כי גם אני רוצה לחזק את יישובי הצפון. הולכים להוסיף 7 מיליון ביצים, וזאת כאשר בשנה שעברה לא נוצלו מכסות של 50 מיליון.
השר שלום שמחון
בזמנו, כאשר הממשלה החליטה לאפשר תוספת מכסות, היא נתנה כסף. לא היה גידול בצריכה. הכוונה הייתה שבכסף הזה ירכשו את המכסות ממגדלים אחרים, או ממרכז הארץ או מאחרים. לא הייתה כוונה לפרוץ את המסגרת אלא אני קונה ממך, אתה קונה ממני.
היו"ר משה כחלון
מכסות בין החקלאים. מכסות קיימות.
השר שלום שמחון
כן. הצוות המקצועי אמר לי שיש גידול בצריכה, ואז אמרתי להם לחזור אחורה להחלטות הממשלה ולעשות צדק עם אותם אלו שהממשלה ביטלה את ההשתתפות הכספית כדי שהם יתנו מכסה למישהו אחר. הם היו אלה שהיו בעדיפות.
היו"ר משה כחלון
אלה שהייתה להם את הזכות אבל לא היה להם את הכסף.
דוד טל
אגב, מדוע המגמה הזאת להעביר מהמרכז אל הצפון?
יצחק בן-דוד
רוצים לתת עידוד לייצור הביצים, וזה אחד מאמצעי הייצור שהוא כמעט יחיד שאפשר להתפרנס ממנו. גורמי הייצור שם – מים וקרקע – הם במחסור.
היו"ר משה כחלון
כמה מגדלים יש באזור הדרום?
יצחק בן-דוד
3,200 בכל הארץ.
שמואל לויט
למעלה מ-2,000 במרום הגליל.
יעקב כהן
אני נציג מגדלי העופות והביצים בארץ. הנהלת הארגון תומכת במהלך הזה ורוצה לסייע לממשלה לממש את החלטתה שהתקבלה לפני 10 שנים ולתרום לחיזוק ההתיישבות בצפון. בסך הכול בשנים האחרונות הייצור והצריכה הם די מקבילים ונוצר איזשהו איזון. מאחר שיש עלייה קטנה בביקושים, אנחנו נותנים יד למהלך הזה על-מנת שאותן 100 משפחות בצפון יוכלו להיכנס למעגל הייצור וליצור להן מקור פרנסה. כמובן שהיינו שמחים אם היינו יכולים לעשות זאת במינון יותר גבוה, אבל אנחנו הולכים למהלך בצורה זהירה.
דוד טל
מה אורך חיי המדף של ביצה?
יצחק בן-דוד
אורך חיי המדף שלה הוא עד 30 יום כביצה טרייה, למרות שהיום יש נתח גדל והולך – בסביבות 40 אחוזים – של ביצים שנקראות סופר טרייה, שהן לא בפיקוח, שאלה ביצים שיש התחייבות לשווק אותן תוך יום-יומיים מתהליך ההטלה.
דוד טל
אחרי 30 יום הביצה לא טובה?
יצחק בן-דוד
היא טובה, אבל על מנת להפיק ממנה את הערכים התזונתיים מומלץ לצרוך אותה עד 30 יום. יש חותמת שמוטבעת על הביצה.


לפי התקנות של משרד הבריאות, השירותים הווטרינריים, אסור לאחסן ביצים. לא ניתן לצרוך ביצים טריות שאוחסנו במשך שלושה-ארבעה-חמישה חודשים. לכן הדרך היחידה לוויסות, היא באמצעות עיבוד לתעשייה.
תומס מנור
תקנות המועצה לענף הלול (כללים בדבר מכסות לייצור ביצי מאכל לשיווק בשנת 2006), התשס"ז-2006

בתוקף סמכותי לפי סעיפים 31 ו-53 לחוק המועצה לענף הלול (ייצור ושיווק), התשכ"ד-1963 (להלן – החוק), לאחר התייעצות עם המועצה ובאישור ועדת הכלכלה של הכנסת לפי סעיף 21א לחוק יסוד הכנסת, וסעיף 2(ב) לחוק העונשין התשל"ו-1977, אני מתקין תקנות אלה:

1.
הגדרות

בתקנות אלה –
"אפרוחות" – אפרוחים משעת בקיעתם מהביצה ועד גיל שבעה ימים.

"בעל מכסה" – מי שנקבעה לו מכסה לשנת התכנון לפי תקנות אלה.

"המועצה" – המועצה לענף הלול שהוקמה לפי סעיף 2 לחוק.

"כללי 2006" – תקנות המועצה לענף הלול (כללים בדבר מכסות לייצור ביצי מאכל לשיווק בשנת 2005), התשס"ו-2005.

"להקה" – מטילות בגיל אחד שמחזיק מגדל.

"לול הבסיס" – לול המצוי במשקו של מגדל במען הרשום שלו או במשק אחר שבתחום אותו ישוב.

"מגדל פרגיות" – אדם העוסק בגידול פרגיות.

"מטילות" – תרנגולות שגילן עולה על חמישה חודשים.

"מרום הגליל" – כהגדרתו בחוק הגליל, התשמ"ח-1988.

"עופות להטלה" – מטילות, פרגיות ואפרוחות.

"פרגית" – תרנגולת בגיל שעד חמישה חודשים.

"שנת תכנון" – שנת 2007.
היו"ר משה כחלון
מי בעד סעיף ההגדרות כפי שהוא? מי נגד? מי נמנע? דוד טל נמנע.

סעיף 1 – אושר
תומס מנור
2.
מכסה ארצית

גודל משק הלול לייצור ביצי מאכל לשיווק בהיקף ארצי בשנת התכנון, יהיה גידול מטילות לייצור 678 מיליון ביצי מאכל לשיווק (להלן – המכסה הארצית).
היו"ר משה כחלון
מי בעד? מי נגד? מי נמנע? דוד טל נמנע.



סעיף 2 – אושר
דוד טל
למען הגילוי הנאות, כל החברים שלי הם בצפון.
תומס מנור
3.
קביעת מכסות אישיות.

העקרונות לקביעת מכסות אישיות לייצור ביצי מאכל לשיווק לכל מגדל לשנת התכנון, במסגרת המכסה הארצית, יהיו כאמור בתקנות 4 עד 6.
היו"ר משה כחלון
מי בעד? מי נגד? מי נמנע? דוד טל.

סעיף 3 – אושר
תומס מנור
4.
מכסה אישית

לכל מגדל תיקבע מכסה אישית לייצור ביצי מאכל לשיווק בשנת התכנון, שתהיה שווה למכסה האישית לייצור ביצי מאכל לשיווק שנקבעה לו לשנת 2006.
היו"ר משה כחלון
מי בעד? מי נגד? מי נמנע? אין.

סעיף 4 – אושר פה אחד
תומר מנור
5.
מכסות חדשות

ועדת המכסות תקבע בהתאם להנחיות שר החקלאות ופיתוח הכפר, מכסות אישיות בהיקף של עד 250 אלף ביצי מאכל למגדלים ביישובי מרום הגליל, ובלבד שהמכסה הכוללת שתוקצה לפי תקנה זו לא תעלה על 7 מיליון ביצים.
גלית פלצור
חוץ מהכותרת של מכסות חדשות, אני חושבת שראוי שיהיה כתוב בסעיף עצמו שמדובר במכסות חדשות כי לפי איך שזה מנוסח, יכול להיות שזה קצת מבלבל ולא ברור.
היו"ר משה כחלון
איך את רוצה שיהיה כתוב?
גלית פלצור
מכסות חדשות.
היו"ר משה כחלון
מי בעד סעיף 5 עם התיקון המוצע ש"ועדת המכסות תקבע מכסות חדשות בהתאם להנחיות שר החקלאות"? מי נגד? מי נמנע? דוד טל.

סעיף 5 – אושר
תומס מנור
6.
מקום הגידול

(א)
לא ייצר בעל מכסה את מכסתו מחוץ ללול הבסיס (להלן – לול חלופי).

(ב)
תקנת משנה (א) לא תחול אם התקיימו כל אלה:

(1)
למגדל נקבעה מכסה אישית לראשונה לפני יום כ"ג בטבת התש"ס (1 בינואר 2000).

(2)
בעל המכסה מסר על כך הודעה בכתב למועצה לא יאוחר מ-10 ימים לפני מועד קבלת עופות להטלה לשם ייצור המכסה בלול החלופי.

(3)
הלול החלופי מצוי במשק של בעל מכסה אחר.

(4)
בעל המכסה מייצר את מלוא מכסתו בלול החלופי ובלול הבסיס לא יימצאו עופות להטלה במשך שנת התכנון.

(ג)
בעל מכסה המייצר את מכסתו בלול חלופי כאמור בתקנת משנה (ב) למעט מי שגידל בשנת 2006 את מלוא מכסתו בלול חלופי מכוח הסכם בכתב שנכרת לפני יום כ"ב בשבט התשס"ה (1 בפברואר 2005) והוא ממשיך לייצרה בשנת התכנון באותו לול חלופי, תקטן מכסתו בשנת התכנון ב-10 אחוזים.
היו"ר משה כחלון
מי בעד? מי נגד? מי נמנע? דוד טל.

סעיף 6 – אושר
תומס מנור
7.
תוספות חד-פעמיות

(א)
נוסף על המכסה לפי תקנה 4 או 5 תקבע ועדת המכסות לכל בעל מכסה שלא נקבעה לו מכסה חד-פעמית מכוח תקנה 6(א) לכללי 2006, תוספת חד-פעמית לייצור ביצי מאכל לשיווק בשנת התכנון, בשיעור מהמכסה האישית שנקבעה לו, כמפורט בתוספת לצד גיל הלהקות שהוא מחזיק בשנת התכנון לפי מועד פקיעתן.

(ב)
בעל המכסה רשאי להודיע למועצה, תוך 30 ימים מיום פרסום תקנות אלה, כי הוא מוותר על תוספת המכסה לפי תקנת משנה (א).

(ג)
בעל מכסה שנקבעה לו תוספת מכסה חד פעמית מכוח תקנה 6(א) לכללי 2006, תוקטן המכסה שתיקבע לו לפי תקנה 4, בשיעור התוספת האמורה.
היו"ר משה כחלון
מי בעד? מי נגד? מי נמנע? דוד טל.

סעיף 7 – אושר
דוד טל
אמרתי שיש לי חברים במקום ולכן אני נמנע. ממילא התקנות עוברות. אם הן לא היו עוברות, הייתי מבקש ייעוץ משפטי.
תומס מנור
8.
פנייה לקביעת מכסות אישיות

(א)
מי שזכאי למכסה אישית לפי תקנה 4 או 5 והוא לא קיבל על כך הודעה עד תום 30 ימים מיום פרסום תקנות אלה, רשאי לפנות עד תום 60 ימים מיום הפרסום האמור לוועדת המכסות בבקשה לקביעת מכסתו.

(ב)
ועדת המכסות רשאית, מנימוקים מיוחדים שיירשמו, לדון בבקשות שהוגשו לה לאחר המועד האמור.
היו"ר משה כחלון
מי בעד? מי נגד? מי נמנע? דוד טל.

סעיף 8 – אושר
תומס מנור
9.
מכסת עופות להטלה

(א)
המועצה תקבע לכל בעל מכסה, בתחילת שנת התכנון וכן מזמן לזמן במהלכה, מכסת עופות להטלה לייצור מכסתו, על פי מפתחות אחידים שתקבע, בשים לב לגיל הלהקה שהוא מחזיק ותקופת גידולה.

(ב)
בעל מכסה לא יחזיק עופות להטלה בכמות העולה על מכסת העופות להטלה האחרונה שקבעה לו המועצה.

(ג)
בעל מכסה שלפי קביעת המועצה מחזיק עופות להטלה בכמות עודפת על מכסת העופות להטלה שהיא קבעה לו, יעביר את הכמות העודפת לשחיטה, באופן שתורה המועצה.
היו"ר משה כחלון
מי בעד? מי נגד? מי נמנע? דוד טל.

סעיף 9 – אושר
תומס מנור
10.
גידול מטילות ופרגיות

(א)
המועצה תנפיק לכל בעל מכסה תעודת מגדל שתפורט בה מכסת העופות שנקבעה לו לייצור מכסתו.

(ב)
קבלן מורשה וכל אדם אחר העוסק בשיווק אפרוחות להטלה לא ישווק אפרוחות אלא למגדל שהציג לפניו את תעודת המגדל שלו או למגדל פרגיות אשר הציג בפניו תעודות שמסרו לו המגדלים שבעבורם הוא יגדל את הפרגיות. כמות האפרוחים שתשווק כאמור לא תעלה על הכמות הרשומה בתעודה או בתעודות שהוצגו לפני המשווק, לפי העניין.

(ג)
לא יחזיק אדם מטילות אלא אם כן בידיו תעודת מגדל, ובהתאמה לכמות הרשומה בה.

(ד)
לא יחזיק מגדל פרגיות, אלא אם כן הוא קיבל את האפרוחות שמהן גידל אותן מקבלן מורשה, בעל מדגרה או אדם אחר העוסק בשיווק אפרוחות להטלה, כנגד הצגתה של תעודת מגדל שמסר לו בעל המכסה, או באישור בכתב שמסרה לו המועצה, ובהתאם לכמויות הנקובות בתעודה או באישור כאמור.

(ה)
לא ישווק מגדל פרגיות אלא למגדל שהציג לפניו שניים אלה:

(1)
תעודת המגדל שלוש ובהתאמה לכמות הרשומה בה.

(2)
אישור בכתב של המועצה ולפיו העביר המגדל לשחיטה את המטילות שאותן פרגיות מיועדות להחליף.
היו"ר משה כחלון
מי בעד? מי נגד? מי נמנע? דוד טל.
תומס מנור
11.
שמירת דינים

אין בתקנות אלה כדי לגרוע מכוחו של דין אחר.

תוספת (תקנה 7(א))

גיל הלהקות לפי מועד הבקיעה


שיעור התוספת באחוזים מהמכסה האישית

פברואר 2006






3


מרץ 2006






5


אפריל 2006






8


מאי 2006






10


יוני 2006






14


יולי 2006






16


אוגוסט 2006






17


ספטמבר 2006






12


אוקטובר 2006






9


נובמבר 2006






6


דצמבר 2006






3

זאת לא התוספת של ה-7 מיליון.
דוד טל
למה באוגוסט 17 אחוזים ובפברואר 3 אחוזים?
שלום דוד
בקיעות שמתחילות להטיל בינואר-פברואר, שאלה בקיעות של יולי-אוגוסט, הן מטילות מלא בשנה ראשונה ואחר-כך עוברות תקופת נשירה והכול נופל בשנה שנייה. יש כאן איזון קיצוני כאשר בשנה ראשונה עושות 17 אחוזים ובשנה השנייה מינוס 17 אחוזים. למעשה זה פלוס-מינוס מאוזן. זה בא לתת את התפלגות ההטלה בשנה קלנדרית וזה דבר טכני לחלוטין.
היו"ר משה כחלון
האם למישהו יש הערות?
גלית פלצור
הערה כללית. אני חושבת שבאופן כללי החלוקה של מכסה חדשה, ראוי שתיבחן. אמנם בחוק הגליל כתוב שתינתן עדיפות לגליל או למרום הגליל, אבל אני חושבת שצריך לבחון את זה מחדש בכלל, מבחינה זו שאם כבוד השר מעוניין לעשות רפורמה בענף ההטלה, אולי כדאי לתת תמריצים כלכליים שהתוספת של המכסה תינתן ליצרנים שמנסים להתייעל.

[
קריאה
זה אומר להרוג את הקטנים.
דוד טל
אם אני קטן ומשתכר בסך הכול אלף דולר, את רוצה לשבור את מטה לחמי ולתת אותו למישהו ענק? זה לא נכון לחלק את זה לאנשים רבים?
גלית פלצור
למה לתת כפל סובסידיה, גם את הסובסידיה למרום הגליל וגם את התוספת למכסות?
דוד טל
בגלל שאנחנו רוצים לחזק את הגליל.
היו"ר משה כחלון
מי בעד סעיף 11? מי נגד? מי נמנע? דוד טל.

סעיף 11 – אושר

התקנות אושרו
אמנון כהן
התקנות מדברות על מכסות חדשות. השאלה היא אם אין מקום לציין שמדובר במכסות חדשות למרום הגליל.
קריאה
נשאיר את זה ליועץ המשפטי שיבחן את הנושא.
ניר ימין
אני מסכים.
היו"ר משה כחלון
אני מסכים שזה לא מוסיף, אבל זה גם לא גורע. אומר ממלא מקום היועצת המשפטית של הוועדה שזה בסדר ולכן אנחנו סומכים את ידינו על כך.
השר שלום שמחון
רק לצורך ההבהרה, המכסות החדשות יכללו את חוק הגליל. אני רוצה שזה יירשם בפרוטוקול. זאת אומרת שתוספת המילה הזאת לא תמנע מלתת להם את המכסות למרום הגליל.
היו"ר משה כחלון
אנחנו בוועדת הכלכלה משתדלים לחזק את הצפון בכל דרך, כמובן לא על חשבון קיפוח אזורים אחרים בארץ. אם זה צעד לחיזוק הצפון, שגם נותן פתרון תכנוני לביצים ולמכסות, אני יכול רק להיות שמח שאנחנו שותפים ויש לנו חלק בתרומה זאת.
היו"ר משה כחלון
לבקשתו של חבר הכנסת אמנון כהן, אני מבקש לדון מחדש בסעיף 5.

מי בעד הדיון מחדש? מי נגד? מי נמנע?

אושר פה אחד

אני מבקש לדון פעם נוספת בסעיף 5 ולהשמיט את המילה "מכסות חדשות", כהצעת משרד החקלאות.
דוד טל
זאת אומרת שחבר הכנסת כהן שכנע אותך.
היו"ר משה כחלון
גם הפעם הוא שכנע אותי. מי בעד ההשמטה של המילה "מכסות חדשות"? מי נגד? מי נמנע?

סעיף 5 – אושר

הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה שעה 09:35

קוד המקור של הנתונים