ישיבת ועדה של הכנסת ה-17 מתאריך 27/12/2006

פרק י"ב, סעיף 65 (חוק פיקוח על מצרכים ושירותים) מתוך הצעת חוק ההסדרים במשק המדינה (תיקוני חקיקה להשגת יעדי התקציב והמדיניות הכלכלית לשנת הכספים 2007), התשס"ז-2006

פרוטוקול

 
PAGE
2
ועדת הכלכלה

27.2.2006


הכנסת השבע עשרה






נוסח לא מתו
מושב שני

פרוטוקול מס' 142

מישיבת ועדת הכלכלה

יום רביעי, ו' בטבת התשס"ז (27 בדצמבר 2006), בשעה 11:00

ס ד ר ה י ו ם

הצעת חוק ההסדרים במשק המדינה (תיקוני חקיקה להשגת יעדי התקציב והמדיניות הכלכלית לשנת הכספים 2007), התשס"ז-2006

פרק י"ב, סעיף 65 (חוק פיקוח על מצרכים ושירותים)
נכחו
חברי הוועדה: משה כחלון – היו"ר

רוברט אילטוב

אליהו גבאי

יעקב כהן

אופיר פינס-פז
מוזמנים
עו"ד מיכל עקביה
- משרד האוצר



אייל אפשטיין

- משרד האוצר



רותם רולף

- משרד האוצר



חנה טירי



עו"ד שבתאי לוי

- משרד התעשייה, המסחר והתעשייה
ייעוץ משפטי
אתי בנדלר
מנהלת הוועדה
לאה ורון
רשמה וערכה
אהובה שרון – חבר המתרגמים בע"מ

הצעת חוק ההסדרים במשק המדינה (תיקוני חקיקה להשגת יעדי התקציב והמדיניות הכלכלית לשנת הכספים 2007), התשס"ז-2006

פרק י"ב, סעיף 65 (חוק פיקוח על מצרכים ושירותים)
היו"ר משה כחלון
אני פותח את ישיבת ועדת הכלכלה. על סדר היום פרק י"ב, סעיף 65 (חוק הפיקוח על מצרכים ושירותים), מתוך הצעת חוק ההסדרים במשק המדינה (תיקוני חקיקה להשגת יעדי התקציב והמדיניות הכלכלית לשנת הכספים 2007), התשס"ז-2006.


זה דיון שני. בישיבה הקודמת ביקשתי להציג נתונים, עלויות כספיות של הפרסומים בעיקר.
מיכל עקביה
לא הספקנו לרכז נתונים וזה מאוד מסובך. יש לנו שני נתונים רלוונטיים שאנחנו יכולים להציג. הנתונים שהצלחנו לאסוף כרגע זה סכום של 200 אלף שקלים לשנה מהמשרדים מהם הצלחנו לקבל נתונים. מעבר לכך גם גילינו שיש הרבה משרדים שמזלזלים בחובת הפרסום הקבועה בחוק ולא מפרסמים. לדוגמה, משרד החינוך שמדי שנה צריך לפרסם את המחיר של חינוך בפיקוח, מפרסם חוברת, ולא בעיתונות, של 300 עמודים מדי שנה.
אתי בנדלר
הם לא מפרסמים הודעה על עצם ההיתר להעלאת מחירים?
מיכל עקביה
את זה אנחנו לא יודעים.
אתי בנדלר
זה מה שאני הצעתי, להזכירכם, מדי שנה. זו הייתה ההצעה שלי. לא לפרסם את המחירים אלא לפרסם רק הודעה לציבור שידע שניתן היתר להעלאת מחירים בתחום מסוים.
חנה טירי
ממילא אנחנו באופן אישי, משרד התעשייה, תמיד מפרסמים ומוציאים הודעה לעיתונות על כל דבר חקיקה שאנחנו מוציאים, על כל תקנה ועל כל חוק.
אתי בנדלר
כי זה חלק מהשירות לציבור שאתם חושבים שראוי לתת, אבל מסתבר שלא כל המשרדים פועלים בדרך הזאת.
אייל אפשטיין
מבחינת העלויות הכספיות בפועל, העלויות הכספיות הן לא גבוהות. מדובר בכ-200 אלף שקלים. הסכומים הם סכומים שהם נמוכים למדיי ועדיין אנחנו חושבים - בהנחה שהם לא נחוצים, ועוד מעט מיכל תסביר את הסיבה מדוע קיימת בחוק חובת פרסום - אין טעם להוציא אותם, בהנחה שהפרסום הזה הוא מיותר. בהנחה שהמשרדים היו עומדים בחובת הפרסום כפי שהיא בחוק היום, העלויות היו גבוהות בהרבה.
היו"ר משה כחלון
כל חוק שלא אוכפים, נבטל אותו?
אייל אפשטיין
בוודאי שלא.
אתי בנדלר
הייתי רוצה גם לשמוע את הטיעון הזה לגבי גורמים שמפוקחים על-ידי המשרדים. אם הם לא עומדים בחובות החוק, אולי נבטל את החוק.
אייל אפשטיין
אשמח לסיים את הדברים שלי ולאחר מכן לקבל ביקורת. משרד החינוך זו הדוגמה הכי קיצונית. על-פי החוק שקיים כיום הם היו חייבים לפרסם כל ספר לימוד שהוא למעשה מוצר מפוקח. אנחנו מדברים על חוברת של 300 עמודים שהייתה אמורה להיות מפורסמת בשלושה עיתונים. דיברתי אתמול עם אחד מהמפקחים על המחירים והעלות הממוצעת של פרסום מודעה בשלושה עיתונים היא 15 אלף שקלים למודעה אחת. אם אנחנו מדברים על ספרי לימוד, אם אנחנו מדברים על היקף של 300 עמודים של חוברת, יש לנו פה מגוון רחב כי בהתאם לבקשתכם ערכנו כאן סריקה של דברים שהם מפוקחים, אז בחקלאות יש 18 מוצרים מפוקחים, ביניהם מילקי, גבינת קוטג', גבינה צהובה, בחינוך זה ספרי לימוד, בבריאות מחירי יום אשפוז ותרופות, בתחבורה מחירי נסיעה בתחבורה ציבורית שזה כולל אוטובוסים, רכבת, מוניות שרות. אם אתם רוצים, נשמח להעביר לכם את הרשימה.


אני מבקש שמיכל תיתן את הסיבה והרקע לכך שזה קבוע בחקיקה ואז נבחן מחדש.
היו"ר משה כחלון
אני רוצה לשאול אם יש חלופות. נניח שאנחנו נחליט כן לבטל, האם יש חלופות כמו אינטרנט, עלוני מידע או משהו אחר?
מיכל עקביה
תיקונים לחוק העונשין מתפרסמים ברשומות במדינת ישראל. אף אחד לא מעלה על דעתו לפרסם תיקונים לחוק העונשין בעיתון למרות שעם כל הכבוד למחיר החלב, עבירות חדשות בחוק העונשין זה הרבה יותר חשוב לאזרח. זו השיטה אצלנו. השיטה היא שדברי חקיקה מתפרסמים ברשומות. למה דווקא מכל הדברים צריך להיות פרסום בעיתונים? נשגב מבינתי.
אייל אפשטיין
מה עוד שזה לא משיג את המטרה.
אתי בנדלר
התשובה היא שאם תיתנו סקירה שהיושב-ראש ביקש לגבי איזה סוג של מוצרים מפוקחים ניתן לגביהם היתר.
מיכל עקביה
אנחנו יודעים מה סוג המוצרים שהם בפיקוח. אלה מוצרים שנמצאים במונופול.
אתי בנדלר
זאת אומרת, מצרכי יסוד.
מיכל עקביה
עבירת עונשין זה לא דבר שחשוב לאזרח? אני באמת לא מצליחה להבין למה לעניין הזה זה שונה. אם זה 200 אלף שקלים או חצי מיליון שקל, כל שקל שיוצא לעניין הזה הוא שקל מבוזבז. אני לא מזלזלת ב-200 אלף שקלים, ואני לא חושבת שמישהו מאתנו צריך לזלזל בסכום הזה, מה גם שהעלויות האמיתיות הן כנראה יותר גבוהות. כנראה שחלק מהמשרדים, ולא נעים לומר, לא מיישמים את החוק הזה ככתבו וכלשונו ולכן העלויות האמיתיות צריכות להיות יותר גבוהות.
היו"ר משה כחלון
השתמע כאן מדברים של מישהו בוועדה שמזלזלים ב-200 אלף שקלים?
מיכל עקביה
לא.
היו"ר משה כחלון
לא אישרנו בפעם הקודמת כי הגעתם לכאן בצורה רשלנית לחלוטין.
אתי בנדלר
היו הצעות חוק שהוועדה לא אישרה לא בגלל הכנה רשלנית. ההכנה הייתה מצוינת אלא שהוועדות לדורותיהן סברו שההצעה לא ראויה.
מיכל עקביה
כמו שאדוני היושב-ראש ביקש, הגענו היום מוכנים ככל האפשר ואני מקווה שהתשובות שלנו מספקות. אני חייבת לומר לך שבזמן הזה גם ניסיתי להתחקות אחרי ההיסטוריה החוקתית ודיברתי עם אנשים שהיו ב-1996 והכניסו את זה. לפני כן זה היה סעיף כמו שאנחנו מציעים עכשיו. רוצים עיתונים, פרסמו בעיתונים והתחולה תהיה מיד, לא רוצים, תפרסמו כרגיל ברשומות. בשנת 1996 זה הפך להיות חובה של פרסום בעיתונות. האנשים שהיו אז ועסקו בחקיקה אמרו לי שכנראה הייתה להם טעות בניסוח כי לא זה מה שהם התכוונו לנסח. מאז עברו עשרים שנה ואנחנו מבקשים לתקן את הטעות הזאת.
היו"ר משה כחלון
תקריאי את ההצעה ותסבירי.
מיכל עקביה
65.
בחוק פיקוח על מחיר מצרכים ושירותים, התשנ"ו-1996, במקום סעיף 23 יבוא:

23.
תחילה של צו או היתר –
(א)
תחילתם של צו או היתר לפי חוק זה יכול שתקדם ליום פרסומם ברשומות, אם הצו או ההיתר, לפי העניין, פורסמו קודם לכן בשני עיתונים יומיים לפחות, מהם אחד בשפה הערבית. פורסם צו או היתר בעיתונים כאמור, תהיה תחילתו ביום הפרסום בעיתונים כאמור, ובלבד שהנוסח שפורסם ברשומות יהיה הנוסח המחייב.

(ב)
על אף האמור בסעיף קטן (א), צו אישי או היתר אישי לפי חוק זה יישלח למי שהוא חל עליו ותחילתו תהיה ביום המסירה.

(ג)
תהא זו הגנה טובה לנאשם בהפרת חוק זה אם פעל בתום לב על סמך פרסום בעיתונים, כאמור סעיף קטן (א).
אתי בנדלר
יש לי שאלות. מה שמוצע כאן בעצם זה שאם מפרסמים ברשומות בתחילת הצו או ההיתר ביום הפרסום ברשומות, אין צורך לפרסם בעיתונות. רק אם רוצים להקדים את תחילתם של הצו או ההיתר לעלות מחירים מיום פרסום ברשומות, אז תהיה חובת פרסום. דווקא כאן אני רוצה להקל עליכם. מדובר כאן על שני עיתונים יומיים לפחות, מהם אחד בשפה הערבית. נמסר לי, ואינני יודעת אם הדברים נכונים, שיש רק עיתון אחד יומי בשפה הערבית. לכן בעצם נותנים כאן מונופול על פרסום בעיתון מסוים, והשאלה אם לא ראוי לכתוב בשבועון, פרסום בשבועון ערבי כדי שתהיה אופציה לפרסם בעוד מקום.


אתם אומרים שתחילתו של היתר או צו כזה שפורסם בעיתונות יהיה ביום הפרסום בעיתונות ובלבד שהנוסח שפורסם ברשומות יהיה הנוסח המחייב. אבל אין דבר חקיקה אחר המחייב פרסום ברשומות תוך פרק זמן מסוים של צו או יותר. יש חקיקה שמחייבת פרסום חוקים תוך 10 ימים מיום קבלתם בכנסת, אלא אם כן נקבע בהם מועד אחר. באשר לכל דברי החקיקה האחרים, יכול להיות שזה ייקח יום ויכול להיות, כמו מקרה שהיושב-ראש פנה לאחרונה בקשר לאיזה תקנות שהוועדה אישרה, שזה לוקח לעתים חודשיים ושלושה ואף יותר, עד שהדברים מפורסמים ברשומות, ובינתיים אנחנו אומרים שמי שמסתמך על הפרסום בעיתון אכן יהיה מוגן, אם הוא פעל בתום לב, זה לפי סעיף קטן (ג), אבל מצד שני הנוסח המחייב הוא נוסח שלא פורסם. השאלה אם לא ראוי לתבוע מגבלת זמן במקרה כזה לפרסום ברשומות.


שאלה לגבי צו אישי או היתר אישי. בפעם הקודמת נאמר כאן שצו או היתר אישי הם רק לגבי חומרי גלם בתעשייה, אבל אמרתם שתבדקו את זה. השאלה אם לציבור הרחב לא צריך להיות עניין בשום מקרה במחירים שניתן בהם צו או היתר אישי, משום שבדרך הזאת אין שום פרסום שלהם בשום מקום שהוא. אם יש לציבור עניין או עשוי להיות לציבור עניין בצו הזה או בהיתר הזה, אין לו בעצם דרך להגיע אליהם כי הם פטורים מפרסום הן ברשומות והן בעיתון.
שבתאי לוי
לגבי צו אישי או היתר אישי, כמו מפעלי חמצן בירקון שמייצגים גזים תעשייתיים ויש ציבור לקוחות מאוד ספציפי.
אתי בנדלר
אני לא קובעת שצריך לפרסם אפילו לא ברשומות אלא אם כן תאמר לי שאין לציבור עניין בנושא.
שבתאי לוי
רציתי לומר שאין לציבור עניין.
אתי בנדלר
מה באשר להערה הראשונה שלי שאין מועד לפרסום ברשומות?
אלכס מילר
גם לגבי העיתון הערבי.
אתי בנדלר
עיתון יומי, לא. אמרו לי שלא.
אלכס מילר
מי אמר לך? אני אומר לך שיש.
מיכל עקביה
לגבי מגבלת הזמן של פרסום ברשומות, במצב נורמאלי כשאין תקלות, ובדרך כלל אין תקלות, זה מתפרסם מאוד מהר, בסדר גודל של 10 ימים-שבועיים.
היו"ר משה כחלון
לנו יש קצת ניסיון בזה.
מיכל עקביה
זה חריג. אנחנו שולחים לפרסום ברשומות לעתים מאוד קרובות ובדרך כלל זה מתפרסם מאוד מהר.
היו"ר משה כחלון
מה זה מהר, שבועיים?
מיכל עקביה
שבועיים זה מהר. זה סדר הגודל. זה הסטנדרט. מאחר שזה ממילא מתפרסם בעיתון בסיטואציה כזאת, זה לא שהציבור לא יודע. קבענו הגנה בהסתמכות על העיתון, כך שזה לא יכול לפגוע באף אחד אם תקרה התקלה וזה יתעכב.
היו"ר משה כחלון
אני מבקש להעמיד את זה להצבעה כפי שזה. אנחנו מצביעים על סעיף 65. מי בעד? מי נגד?

סעיף 65 – אושר

תודה רבה.

הישיבה ננעלה בשעה 11:45

קוד המקור של הנתונים