ישיבת ועדה של הכנסת ה-17 מתאריך 25/12/2006

הצעת חוק הדיינים (תיקון - כללי אתיקה לדיינים), התשס"ז-2006, הצעת חוק הדיינים (תיקון - כללי אתיקה לדיינים), התשס"ז-2006, חוק הדיינים (תיקון מס' 23), התשס"ז-2007

פרוטוקול

 
PAGE
1
ועדת החוקה, חוק ומשפט

25.12.2006

הכנסת השבע-עשרה






נוסח לא מתוקן

מושב שני
פרוטוקול מס' 97

מישיבת ועדת החוקה, חוק ומשפט

יום שני, ד' בטבת התשס"ז (25 בדצמבר 2006), שעה 10:00
סדר היום
1. הצעת חוק הדיינים (תיקון – כללי אתיקה לדיינים), התשס"ז-2006 של חבר הכנסת יצחק לוי, חבר הכנסת מנחם בן-ששון
2. הצעת חוק הדיינים (תיקון מס' 24) (כללי אתיקה לדיינים), התשס"ז-2006

3. הצעת חוק הדיינים (תיקון - כללי אתיקה לדיינים), התשס"ז-2006 של חבר הכנסת משה גפני
נכחו
חברי הוועדה: מנחם בן-ששון-היו"ר

משה גפני

יצחק לוי

אופיר פינס-פז
מוזמנים
שמואל חמדני סגן נציב תלונות הציבור על שופטים

שייח נעים הינו מנהל בתי הדין הדרוזיים

אלי בן-דהאן מנהל בתי הדין הרבניים

שמעון יעקבי,עו"ד יועמ"ש, הנהלת בתי הדין הרבניים

איאד זחאלקה הנהלת בתי הדין השרעיים

מיכל כהן,עו"ד משרד המשפטים

בת-שבע שרמן,עו"ד מנהלת עמותת יד לאישה

גלית צ'רקסקי תקשורת פלוס

שמחה ניר,עו"ד
ייעוץ משפטי
תמי סלע
מנהלת הוועדה
דורית ואג
רשמת פרלמנטרית
יפעת שפרכר

הצעת חוק הדיינים (תיקון – כללי אתיקה לדיינים), התשס"ז-2006
היו"ר מנחם בן-ששון
רבותיי, אנחנו עוסקים היום בחוק שהגיש חבר הכנסת לוי, חברי כנסת נוספים והממשלה. ההצעה עוסקת בכללי אתיקה לדיינים. זאת הצעה שמשתלשלת מהצעה אחרת שעברה פה בוועדה - הצעת חוק בתי המשפט. עסקנו בה באתיקה ושיפוט על מנת לתת שיניים לחוקי האתיקה, למסד אותם ולהפוך אותם למחייבים. אנחנו חשבנו שעשינו מהלך משמעותי בכללי האתיקה. חשבנו שהשופטים ישלימו את המהלך ויתוו דרך לכללי אתיקה שנעשים במקומות אחרים, כדי שלא יהיו רק הכללים לוועדות האתיקה. מה שנעשה בחוק החדש, שזה כללי אתיקה לדיינים, הוא העתקה מדויקת של החוק לכללי האתיקה לשופטים.
תמי סלע
ההצעה הממשלתית עברה קריאה ראשונה. היא עברה אחרי ההצעות הפרטיות. התקנון מאפשר לדון בהן ביחד, לקבל אישור של ועדת הכנסת ולהעביר את זה לקריאה שנייה ושלישית.
היו"ר מנחם בן-ששון
קודמה פה הצעה שגם אני הייתי שותף לה.
יצחק לוי
בעיני נראה תמוה שהממשלה העתיקה הצעת חוק מחברי הכנסת. ההצעה של חוק בתי המשפט נידונה פה יחד עם משרד המשפטים. הודענו אז שנגיש הצעה.
היו"ר מנחם בן-ששון
אנחנו קדמנו גם בהצעה של חוק בתי המשפט.
יצחק לוי
אתה, חבר הכנסת גפני, ואני אמרנו שנגיש הצעה. פתאום אנחנו באים לשולחן ורואים הצעה של הממשלה. אני רואה בזה קצת קטנוניות.
היו"ר מנחם בן-ששון
יש לי מחלוקת מהותית עם אדוני. אני חושב שזה מהלך מאוד יפה שבו הממשלה אומרת שדעתם של חברי הכנסת נראית לה והיא רוצה לברך על המהלך בצורה הזאת, לא רק באמצעות קידום המהלך.
משה גפני
הרב לוי צודק.
היו"ר מנחם בן-ששון
אני מפרש את זה אחרת לחלוטין.
משה גפני
אם הממשלה הייתה יעילה וזריזה בנושאים שהיא צריכה להיות בהם זריזה וחוקים חשובים היו מקודמים במהירות.. אתה כיושב-ראש ועדת חוקה רואה שיש הרבה דברים חיוניים שהממשלה לא יכולה לקדם אותם. הרבה פעמים הם באים בטענות צודקות.
היו"ר מנחם בן-ששון
יושב-ראש הוועדה לא מסכים לדברים שלכם. אני מבקש לאחד את החוקים. מי בעד?

ה צ ב ע ה

בעד - פה אחד

אושר

אני רוצה להצביע על החוק. מי בעד?

ה צ ב ע ה

בעד - פה אחד

החוק עובר לקריאה שנייה ושלישית.

אני מבקש לפתוח דיון בחוק הדיינים ובחוק בתי הדין הלא יהודיים.
משה גפני
יש את כללי השפיטה. בכללי השפיטה נאמר שצריך לרשום פרוטוקולים ולפרסם ברשומות את שמות המועמדים לשפיטה, את שמות המועמדים לדיינים. הדברים נעשו בוועדה למינוי דיינים, הם לא נעשו בוועדה למינוי שופטים. מה החוק שהבאנו אומר? שלא יכול להיות שינוי בערכאות השיפוטיות בין בתי הדין לבתי המשפט, לפחות לא בכללים הרגילים. יש הבדלים מהותיים בנושאים עצמם, אבל בכללים לא יכול להיות שינוי.
היו"ר מנחם בן-ששון
גם באגרות לא.
משה גפני
הלך שר המשפטים הקודם, מאיר שטרית, וחתם על פרסום ברשומות של כללי הפרוטוקול והפרסום ברשומות בוועדה למינוי דיינים. לא עשו את זה עד היום בוועדה למינוי שופטים. אני רואה בזה דבר חמור מעין כמותו. שרת המשפטים אמרה במליאת הכנסת שדורית בייניש כבר הסכימה. אני לא מבין את כל העניין הזה. מה פירוש המילה "הסכימה"? הייתה החלטה שמבצעים אותה על ערכאה אחת. אי אפשר שלא להחיל אותה על ערכאה שנייה. אני רואה בזה ניסיון חמור של בתי המשפט או של נשיאי בתי המשפט לעשות מה שהם רוצים, לא להתחשב בנושאים הציבוריים.
היו"ר מנחם בן-ששון
חבר הכנסת גפני עקבי. אני חושב שהעקביות הזאת ראויה, לפחות בהצבעה על הצורך להשוות בערכאות השיפוט בישראל. זה בסיס נוח לשלב הבא. נשיא בית המשפט העליון היוצא וגם הנשיאה הנוכחית לא חתמו על מה שהסמכנו אותם. הסמכנו אותם לחתום על כללי האתיקה, כדי שהם יהפכו למסמך מחייב על פי הכללים. בשום מקום לא נאמר שצריך לחתום על כל פרקי כללי האתיקה, אפשר לחתום על פרק 4 ו5 ולא על פרק 1-4. לא נעשה דבר. במהלך החקיקה דיברנו על הסוגייה הזאת של כללי האתיקה. חשבנו שהמהלך של בית משפט של חתימה על כללי אתיקה והפיכת חלק מהם לבסיס לדיונים משמעתיים המתייחסים לשופטים הוא מהלך חשוב. אולי היה ראוי שנשנה את החוק וננתק את הקטע שהופך את כללי האתיקה לחלק ממסגרת דיני ה משמעת. אני מתכוון בחוק הקודם לסעיף 3, או בחוק שאנחנו עוסקים בו היום , סעיף 2, זאת אומרת תיקון סעיף 21. גם כאן אב בית הדין רשאי לעשות את המהלך. האם זה ראוי לדיון נוסף בינינו בוועדה?
משה גפני
מי שם עלינו בכלל? אתה יכול לדבר עד מחר. אתה אמנם נבחר ציבור, יושב-ראש ועדת חוקה, אבל יושבים אנשים במגדל השן ומצפצפים עלינו. בהסכמה עם אהרון ברק ישבנו ועשינו את החוק זה. משרד המשפטים מצפצף עלינו.
היו"ר מנחם בן-ששון
אתה יכול להגיד לי שבסעיף 16א במקום המילה "רשאי" נכתוב את המילה "יקבע".
יצחק לוי
אני מציע שלפני שנדון נוציא מכתב לנשיאה ונשאל מה כוונתה. אני מציע להפנות את תשומת ליבה של הנשיאה . והיה ולא, נחזור לדיון.
היו"ר מנחם בן-ששון
בסעיף 19ב אדוני יראה שבמקום המילה "יקבע" מופיעה המילה "רשאי". בחוק בתי המשפט, בסעיף 2, במקום המילים "יהיה רשאי" תהיה כתובה המילה "יקבע", או לחילופין, אדוני ימחק את סעיף 3.
תמי סלע
מדובר בשני דברים שונים. גם אם תהיה כתובה המילה "יקבע" זה יפורש כאיזה שהוא שיקול דעת.
משה גפני
אני מבקש לכתוב הסתייגות בחוק של כללי אתיקה לדיינים כך שבסעיף 19ב במקום המילה "רשאי" תהיה כתובה המילה "חייב". בתיקון לחוק בתי המשפט (תיקון מס' 43), בסעיף 16א, במקום "רשאי" יהיה כתוב "חייב".
היו"ר מנחם בן-ששון
זה נושא חדש.
יצחק לוי
אני חושב שאנחנו צריכים להמתין.
תמי סלע
למה לקבוע מראש חייב?
היו"ר מנחם בן-ששון
אני רוצה לציין שכללי האתיקה לשופטים נכתבו כבר. עסקנו בהם בהרחבה. יש גם כללים לדיינים. אני מפרש את המהלך של כללי אתיקה ורשימתם של כללי אתיקה כמהלך שנעשה במקביל. אתה לא מרוויח דבר, הרב גפני, מזה שאתה אומר שאלה עדיפים על אלה. פה מדובר על מהלך שנעשה בבתי הדיון היהודיים. אנחנו רוצים לשאול את עצמנו איך אנחנו מקדמים אותו גם במערכות אחרות.
תמי סלע
אם אתה עומד על ההסתייגות שלך, אז אני רוצה לשכנע אותך לכתוב את המילה "יקבע", לא את המילה "חייב". אם אתה רוצה שההסתייגות תהיה גם בחוק הזה וגם בחוק בתי המשפט, אז בכל מקרה צריך ללכת לוועדת הכנסת כדי שתכריע.
משה גפני
אני מבקש לאפשר לי להגיש את ההסתייגות. אני מתחייב לא להביא את זה להצבעה במליאת הכנסת, אלא בהסכמת יושב-ראש הוועדה וחברי הוועדה.
היו"ר מנחם בן-ששון
אני לא מעוניין שתביא את ההסתייגות על בתי המשפט. הסתייגות יש לך על חוק הדיינים, לא על משהו אחר. אני לא מעוניין שתביא אגב החוק הזה הסתייגות על חוק אחר.
משה גפני
אני לא אביא להצבעה את ההסתייגות. אני מבקש לרשום את ההסתייגות הזאת כדיבור, לא מעבר לזה. ההסתייגות הזאת היא על בתי המשפט. אני מתחייב לא להביא את זה להצבעה.
היו"ר מנחם בן-ששון
בסדר גמור.
תמי סלע
לגבי העניין של המשמעות של הפרה של כללי האתיקה כעבירת משמעת צריך להגיד שכל השאלה היא מה המשמעות של החקיקה הזאת. סמכות להתקין כללי אתיקה קיימת לראש המערכת גם בלי שהכנסת תסמיך אותו. המטרה פה הייתה לתת שיניים לכללים האלה. גם ככה שתי המערכות התקינו כללי אתיקה שקיימים. הם בעלי אותו מעמד כיום גם במערכת בתי המשפט הרגילה וגם במערכת בתי הדין הרבניים. הכנסת פה רצתה לתת משמעות יותר חזקה להפרה של כללי האתיקה ולכללי האתיקה עצמם. זה בעיקר באמצעות זה שהיא קבעה שהפרה של כללי האתיקה יכולה להיות עילה לקובלנה משמעתית. גם פה יש שיקול דעת. הגורמים שמגישים קובלנה הם לא אוטומטית על כל מקרה של הפרה של כללי אתיקה מגישים קובלנה. זה ברור לכל הגורמים. לי נראה שנבטל לחלוטין את ההוראה הזאת שיוצרת את הזיקה בין הדין המשמעתי לכללי האתיקה. זה נותן הרבה פחות משמעות לחקיקה הזאת.
היו"ר מנחם בן-ששון
אני מקבל את הצעתו של חבר הכנסת לוי, לשלוח מכתב לנשיאת בית המשפט העליון. דיברתי על זה גם עם המנהל החדש של בתי המשפט. אמרתי לו שאין דעתי נוחה מהמצב.


אני מבקש לפנות לחברנו הלא יהודיים ולהתייעץ איתם. אנחנו לא מחוקקים חוק. נוח היה לנו שנתקין את התקנות האלו לגבי כל בתי הדין. המשמעות של זה היא שבכל המגזרים בחברה הישראלית בתי הדין מראים את הדרך שכל גוף צריך ללכת בה, זאת אומרת שיש להם כללי אתיקה. לא רק שיש להם כללי אתיקה, אלא שכללי האתיקה הם גם בסיס אחרי זה לדיונים משמעתיים. זה דבר שניתן בידיו של ראש מערכת בתי הדין. רציתי לשמוע גם את חוות דעתכם. רציתי לשמוע על הקשיים שיכולים להיות כאן. אם נצליח לשכנע את הממשלה אנחנו נעשה את המהלך בצורה קצרה.
נעים הינו
מבחינה עקרונית אנחנו בעד שילוב כזה. יש קשיים שחייבים למצוא להם פתרונות, כי יש להם השפעה מבחינה חברתית.

רציתי להעיר הערה אחת לגבי ראש בית הדין לערעורים. אין לנו עכשיו ראש בית דין לערעורים. יכול להיות שבעתיד יהיה.
משה גפני
למה אין לכם?
נעים הינו
אנחנו בהרכב של 2.
יצחק לוי
זה סיפור ארוך. יש מאבק בין שתי קבוצות.
היו"ר מנחם בן-ששון
האם כבודו יכול לספר לנו איך בכלל נראית המערכת של בתי הדין הדרוזיים?
נעים הינו
יש שתי ערכאות. בערכאה הראשונה היה הרכב של 3 דיינים, אבל צמצמו את זה ל2. עכשיו יש דן יחיד. אני שימשתי כדיין יחיד בערכאה הזאת במשך 18 שנים. לבית הדין לערעורים יש הרכב של 3, אבל הוא צומצם ל2.
היו"ר מנחם בן-ששון
זאת אומרת שהיום כולכם הם 3.
נעים הינו
מ7 דיינים נשארנו 3. יש לנו מנהל בתי דין, מזכיר וקלדן. יש לנו מבנה אחד בעכו ומבנה אחד ברמת הגולן. פעם בשבוע נוסעים לעוספייה לתת שירותים לקהילה. אני כיהנתי 18 שנים כשופט יחיד גם בערכאה ראשונה וגם בערעורים. עבדתי גם ברמת הגולן וגם בעכו. לדאבוני אפילו לא נתנו לי קאדי מחוזי, רק קאדי רגיל. כאן כתוב ראש בית הדין לערעורים. אין ראש בית דין לערעורים.
יצחק לוי
האם אתם מוכנים לקבל על עצמכם כללי אתיקה מקבילים? יש לכם משהו כתוב וערוך?
נעים הינו
זה נחת עלינו באופן פתאומי. לא התכוננו לבוא לכאן. עיינתי בכללי האתיקה של שופטים.
היו"ר מנחם בן-ששון
אני רציתי שימנו אצל אדוני ועדה שתעסוק בתוכן של כללי האתיקה ותגדיר את החוק בצורה מתאימה.
נעים הינו
המצב אצלנו הוא מצב אבסורדי. צריך לחשוב על פתרון. 3 הקאדים יושבים בוועדה.
יצחק לוי
האם אדוני לא חושב שכדאי למצוא 2,3 משפטנים שיכינו טיוטה?
נעים הינו
יש לנו מועצה דתית. אפשר לשתף משפטנים.
היו"ר מנחם בן-ששון
צריך שתהיה ועדה שתשב ותכין. כל גוף מכין לעצמו כללי אתיקה. אנחנו קוראים אותם, אנחנו לא מנהלים אותם. צריך לקחת את הסעיפים המצומצמים של החוק ולראות איך מתאימים אותם. רציתי לשמוע מאדוני שיש נכונות.
נעים הינו
יש נכונות.
יצחק לוי
אולי משרד המשפטים יכול לעזור לכם.
נעים הינו
אפשר לשתף משפטנים מחוץ לבית הדין?
היו"ר מנחם בן-ששון
משפטנים, אנשי דת, עובדים סוציאליים, מי ששימשו כקאדים בזמנו ועכשיו נמצאים בגמלאות. יש לכם נוסחים של בתי המשפט. אתם יכולים לקחת לידיכם גם את הנוסח של לשכת עורכי הדין.
נעים הינו
בינתיים יש לנו רק קאדי אחד בדימוס. אני הקאדי המכהן הכי זקן.
היו"ר מנחם בן-ששון
אני מניח שיימצא חבר כנסת מחברי הוועדה שישמח לסייע.
יצחק לוי
אני חושב שמשרד המשפטים צריך לעזור.
משה גפני
כמה דיונים מתקיימים אצלכם בשנה?
נעים הינו
500 בערך.
היו"ר מנחם בן-ששון
בסוריה ובלבנון יש גם דרוזים.
נעים הינו
החוק שאנחנו משתמשים בו בבתי הדין שלנו הוא במקורו לבנוני. הכנסת אישרה את הסעיפים שמתאימים לחוקי המדינה. ביטלו כמה סעיפים בחוק שאינם מתאימים, במיוחד בקשר לגיל הנישואים.
יצחק לוי
באיזו מדינה יש יותר דרוזים?
נעים הינו
בלבנון. המיעוט נמצא כאן. יש יותר מ400 אלף בלבנון.
היו"ר מנחם בן-ששון
שווה להסתכל בכללי האתיקה שיש בלבנון.
נעים הינו
בוודאי שיש להם חוקים, כללים, סדר דין משלהם. שם משלבים אותם עם סדר הדין האזרחי.
איאד זחאלקה
המצב שלנו הרבה יותר שפיר. בישראל יש מיליון 100 אלף מוסלמים. אנחנו מהווים כ17% מכלל האוכלוסייה במדינה. אנחנו פרוסים בכל רחבי הארץ. יש לנו 8 בתי דין אזוריים ובית דין אחד לערעורים. בבתי הדין האזוריים מכהן קאדי יחיד. בבית הדין לערעורים מכהנים 3 קאדים. יש לנו עוד תקן של קאדי נייד שאמור למלא את מקומו של הקאדי שנבצר ממנו לבצע את תפקידו.
נעים הינו
הם לקחו את התקנים שלנו.
איאד זחאלקה
עד לשנות ה60 הדרוזים היו דנים בבתי הדין השרעיים.
משה גפני
יש לך 12 תקנים?
איאד זחאלקה
9 מאוישים ו-4 בהליכי מינוי.
משה גפני
יש לכם 8 בתי דין אזוריים שיש בהם 8 שופטים.
איאד זחאלקה
יש 3 שופטים בבתי הדין לערעורים. אנחנו כל הזמן שואפים לשפר את האיכות , את השירות ואת היעילות של הקאדים במערכת. כשעלתה הצעת החוק של כללי האתיקה לשופטים יזמנו שהעניין הזה יחול גם על בתי הדין השרעיים. אנחנו מאוד רוצים שקאדים יהיו כפופים לכללי משמעת ידועים לכל. נשיא בית הדין לערעורים מברך על ההצעה שיהיה תיקון רוחבי שיכלול את כל בתי הדין הדתיים. אנחנו חושבים שזה הכרחי ודחוף. התחלנו לעבוד על ניסוח של כללי אתיקה.
תמי סלע
יש איזו ועדה שהקמתם?
איאד זחאלקה
בדרך כלל כל העניינים של ייעוץ וחקיקה זה בוועדה מצומצמת של נשיא בית הדין לערעורים. אנחנו יושבים ועושים עבודה משותפת ומתואמת עם כולם. יש לנו יוזמות חקיקה שאנחנו מציעים למשרד המשפטים ולכנסת. אני חושב שראוי וכדאי שמשרד המשפטים יהיה בעניין, כי אנחנו יחידה ששייכת למשרד המשפטים.
היו"ר מנחם בן-ששון
איך אתם מטפלים בתלונות לגבי שופטים במושב נמוך יותר לעומת מושב גבוה יותר? יש דבר כזה?
נעים הינו
עד עכשיו לא קיבלנו שום תלונה.
איאד זחאלקה
אנחנו מקבלים כל מיני תלונות מהציבור. יש לנו מערכת של טיפול בתלונות של הציבור כנגד קאדים. יש תלונות שהן לא על התנהגות מחפירה או בניגוד לחוק, אלא מבקשים את ההתערבות של מנהל בתי הדין או של נשיא בית הדין להבהרת העניין או לזירוז מתן פסק דין. אני בשיתוף פעולה עם כבוד הנשיא של בית הדין לערעורים פונה לקאדים ומבקש את תגובתם וטיפולם. אם אנחנו רואים שהעניינים נפתרים והכל נגמר, אז העניינים מסתיימים, אבל אם אנחנו חושבים שיש משהו בתלונה שמצריך בדיקה, חקירה או נקיטת צעדים, אז אנחנו ישר מעבירים את זה לנציבות והיא זאת שמטפלת. הבעיות נפתרות. זה לא ממעט את החשיבות של כללי אתיקה. להיפך, זה מעלה את החשיבות של כללי אתיקה, כי כך יהיה ברור לכל אחד מה צריך לעשות ומה לא צריך לעשות.
יצחק לוי
אני רוצה לברך את המכובדים שבאו לכאן. אני חושב שהגישה מאוד נכונה, מאוד טובה ומאוד עניינית. אנחנו נעשה מה שאנחנו יכולים כדי לקדם את הדברים. זה טוב שיש אחידות בין כל בתי הדין הדתיים והלא דתיים.
משה גפני
אני מצטרף לדבריו של הרב לוי.
נעים הינו
אני רוצה להודות לחברי הכנסת. אנחנו בעד כל יוזמה שמקדמת את ההצעות האלו, הכל בתנאי שלא יתנגשו עם המנהגים שלנו.
יצחק לוי
אתם תחברו לכם את כללי האתיקה.
נעים הינו
בתי הדין והדיינים או הקאדים זוכים למעמד וליחס מכובד מאוד בקרב העדה. זה המוסד היחיד בעדה שלנו. מסתכלים עליו כעל משהו שהוא מעבר לכל המריבות והוויכוחים.
משה גפני
כמה דיונים מתקיימים בשנה בבתי הדין השרעיים?
איאד זחאלקה
יש לנו 11,12 אלף תיקים בממוצע בכל בתי הדין ברחבי הארץ. יש עוד כ12 אלף חוזי נישואים שאנחנו רושמים כל שנה. בבית הדין לערעורים אנחנו מגיעים ל500,600 תיקים בשנה.
היו"ר מנחם בן-ששון
תודה שהטרחתם את עצמכם. לבתי הדין הרבניים אני מאחל שנצא לדרך טובה שכבר הייתה קיימת קודם. אנחנו גומרים את העבודה הרוחבית. הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 11:10

קוד המקור של הנתונים