ישיבת ועדה של הכנסת ה-17 מתאריך 06/12/2006

חוק התקציב לשנת הכספים 2007, התשס"ז-2007

פרוטוקול

 
הכנסת השבע עשרה

PAGE
2
ועדת הכספים

6.12.2006


הכנסת השבע עשרה






נוסח לא מתו
מושב שני

פרוטוקול מס'

מישיבת ועדת הכספים

יום רביעי, ט"ו בכסלו התשס"ז (6 בדצמבר 2006), שעה 10:30

ס ד ר הי ו ם

תקציב השר המופקד על ענייני הגמלאים לשנת 2007
נכחו
חברי הוועדה: יעקב ליצמן – היו"ר

אלחנן גלזר – מ"מ היו"ר

חיים אורון

אבישי ברוורמן

סופה לנדבר

סטס מיסז'ניקוב

ניסן סלומינסקי

ראובן ריבלין
מוזמנים
השר לענייני גמלאים, רפי איתן



מאיר חזן

- מנהל היחידה לענייני גמלאים, משרד השר המופקד






על ענייני הגמלאים



אלה בר-אור

- יועצת תקשורת לשר לענייני גמלאים



ערן מוזל

- ראש סגל המשרד לענייני גמלאים



אנה גנדמן

- יועצת פרלמנטארית לשר לענייני גמלאים



מיכל שטרית

- עוזרת בכירה של מנהל היחידה לענייני גמלאים



עו"ד אפרת פרוקצ'ה
- הלשכה המשפטית, משרד האוצר



משה בר סימנטוב
- רפרנט עבודה ורווחה, משרד האוצר



מאיר בינג

- משרד האוצר



יהודה סעדי

- הסתדרות הגמלאים
ייעוץ משפטי
שגית אפיק
יועצת כלכלית
סמדר אלחנני
מנהל הוועדה
טמיר כהן
רשמה וערכה
אהובה שרון – חבר המתרגמים בע"מ

תקציב השר המופקד על ענייני הגמלאים לשנת 2007
היו"ר יעקב ליצמן
אני פותח את ישיבת ועדת הכספים בנושא תקציב המשרד לענייני הגמלאים לשנת 2007.

אדוני השר, המשרד לענייני גמלאים הוא חשוב ולדעתי גם נחוץ. אני חושב שנושא הגמלאים נופל בין כל המשרדים והגיע הזמן שיטפלו בנושא ברצינות. אני חושב שזה נכון שלקחתם על עצמכם את הנושא. ברור שאנחנו תומכים בך.


בטח אמרו לך שהודעתי על ביטול הקפאת ההצמדה כבר לפני ארבעה חודשים, עוד בטרם ידעתי שהמדד ירד, ואמרתי שזה וקצבאות הילדים לא יעברו כאן. אני שמח שהשר חזר בו.
השר רפי איתן
אני חושב שההקפאה הייתה עז.
היו"ר יעקב ליצמן
אני חייב לומר לכם שזאת לא הייתה עז.
ראובן ריבלין
כאשר חוקק החוק, הסעיף הזה חוסך לנו תקציב בסכום של 900 מיליון. אני מדבר על קצבאות זקנה ולא על גיל 28. היום מתברר שזה אולי 100 אלף או 150 אלף שקלים. האוצר אומר 300 אלף שקלים.
השר רפי איתן
אני אגיד שניים-שלושה דברים כלליים. הכסף הכולל שיועד לקשישים - תקציב לענייני גמלאים זה לא לענייני גמלאים אלא הוא לזקנים, למרות שהשאלה מאיזה גיל מגדירים את הזקנים – הוא 746 מיליון שקלים ומאיר חזן ייתן את הפירוט. עדיין יש משא ומתן וויכוח על שני דברים:

1.
אנחנו רוצים להוסיף כסף על-מנת להוריד את המחיר שחולים כרונים גמלאים משלמים עבור תרופות.

2.
אנחנו רוצים להתחיל בקצב בתוכנית של ארבע שנים על-מנת להעלות את קצבת הזקנה מ-16 אחוזים ל-19 אחוזים, כאשר אנחנו יודעים שבמערכת של הביטוח הלאומי, היא מערכת סגורה, זה לא משפיע על ה-1.7 אחוז שהאוצר לא רוצה להגדיל את הוצאות המדינה מדי שנה.


זה הרבה כסף וזה מחייב שינוי בשורה של חוקים, כולל החוק לא להוריד את הכסף שמעסיקים ועובדים משלמים לביטוח לאומי מדי שנה בשנה.
מאיר חזן
אנחנו נציג כאן את תקציב המשרד ותראו כיצד אנחנו עומדים לממש את תקציב המשרד, את תקציב פעולות המשרד ונציג גם דרישות נוספות שאנחנו מצפים לקבל עבור הגמלאים.


סך כל התקציב לשנת 2007 הוא 746 מיליון שקלים כאשר חלקו מכיל סכומים צבועים שאין באפשרותנו לעשות בהם שימוש אלא הם עוברים ישירות לסעיפים ייעודיים. מדובר בהגדלת קצבאות הזקנה הבסיסיות בסך של 200 מיליון שקלים, ביטול הקיצוץ של 1.5 אחוז שנלקח בממשלות קודמות בהיקף של 130 מיליון שקלים, הגדלת הקצבאות להשלמת הכנסה שניתנה בשנת 2006 ותמשיך בשנת 2007 בהיקף של 200 מיליון, וזה אומר 100 שקלים לזוג ו-75 שקלים תוספת להשלמת הכנסה לאדם בודד, החזר עמלות לקופות הפנסיה כאשר בשנת 2006 היה צריך להיכנס, אבל לא נכנס, וייכנס ככל הנראה רק בשנת 2007, בסכום של 4.5 מיליון. אם תרצו, אני יכול לציין את כל הנושאים, אבל אני חושב שכדאי שנעבור על הדברים העיקריים.
סופה לנדבר
מה זה עמלות בקופת פנסיה?
מאיר חזן
בהסכם הקואליציוני סוכם שהמשרד לענייני גמלאים יקצה סכום לקופות המרכזיות בגלל שגרמו עוול לגמלאים עת לקחו מהם עמלות בניהול קופות הפנסיה, ואנחנו מבקשים להשיב את זה בחזרה. הסכום הרלוונטי לפעילות השוטפת שלנו זה תקציב הפעולות שמופיע בצבע הירוק שהוא כולל 50 מיליון שקלים לפעולות שוטפות, 20 מיליון שקלים לפעולות קידום פרויקטים בצפון ובעוטף עזה, ו-30 מיליון שקלים עבור תוכניות שעל-בסיס הסכם עם משרד האוצר נוכל להשתמש לקראת סוף השנה, אבל זה יהיה בשנת 2007. סך הכול 746 מיליון, כולל 12 מיליון שקלים שלא הצלחנו לעשות שימוש בהם בשנת 2006 והם עוברים לשנת 2007. אם כן, סך כל תקציב הפעולה שלנו הוא 112 מיליון.


חשוב להדגיש שחלק מהוויתור שויתרנו למשרד האוצר היה צריך להיות 100 מיליון שקלים למשרד, אבל התבקשנו ללכת לקראת משרד האוצר, והסתפקנו רק בתוספת של 35 מיליון שקלים, קיבלנו 20 מיליון לצפון ו-30 מיליון נדחו לסוף השנה. 35 מיליון נוספים יומרו במקום כסף להקמת הוסטלים לשוברים, התחייבות לשכירות ארוכת טווח במטרה להקים 800 יחידות הוסטלים לגמלאים. זה סעיף שחשוב לנו מאוד ואנחנו מקווים שנוכל לממש את ההתחייבות לשכירות ארוכת טווח לגמלאים ונצליח לשדרג ולהקים דיורים מוגנים ברחבי הארץ, פעולה שפסקה בשנים האחרונות.


תקציב הפעולה שלנו הוא 112 מיליון שקלים מתחלק לפעילות שהמשרד שלנו יקדם ופעולות בשיתוף פעולה עם משרדים אחרים. כפי שאתם יודעים אנחנו יושבים במשרד ראש-הממשלה ואנחנו עושים פעולת מטה. כדי ליישם תוכניות אנחנו צריכים ללכת ולהשתמש בפלטפורמות קיימות. לכן מרבית הכסף מבוצע על-ידי משרדים אחרים או גופים שפועלים לפיתוח שירותים לזקן.


סך כל התקציב של המשרד הוא 22 מיליון בשנת 2007 והוא מיועד בעיקר לתפעול שוטף ולעוד מספר פרויקטים שבחרנו להתמקד בהם. 22 מיליון שקלים נוספים יופנו כלפי אש"ל – הקרן לפיתוח שירותים של הג'וינט – שמזה שנים רבות מקבל פרויקטים בתחום הזקנה. אנחנו משתמשים בו כפלטפורמה גם לעגן משאבים וגם נשתמש בצוות מקצועי לשם ניהול ובקרה אחר פרויקטים בתחום הזקנה. יש סדרת פרויקטים מאוד רחבה החל מתעסוקה של קשישים, הכשרה של רופאים פסיכו-גריאטריים, מרכז איתור, מניעה וטיפול באלימות כלפי זקנים, תוכניות לתמיכה בקשישים אתיופים, זכויות יחד עם ביטוח לאומי כדי להביא מידע זמין ונוח לכל קשיש שרוצה לדעת מה זכויותיו, תוכנית שפועלת בשיתוף עם אש"ל, תוכנית שיבה טובה שמאמצים סדרה של ישובים שמוגדרים כחלשים ומעשירים אותם בשירותים כמו רפואת שיניים, משקפיים ואביזרים למיניהם, תרבות הפנאי והחשוב מכל, לשכות התעסוקה. האפשרות למצוא לגמלאים אפיק הכנסה נוסף, זה דגם חשוב שבכוונתנו לקדם. נבנתה תוכנית מקצועית שעברה פיילוט ואנחנו הולכים ליישם אותה בתחילה בצפון הארץ ובעוטף עזה, אבל זאת תוכנית שאנחנו רואים בה כמחולל שינוי למציאת מקורות הכנסה ותעסוקה.
היו"ר יעקב ליצמן
תעבור לעמוד האחרון, לדרישה. אני רוצה להתמקד בדברים שאתם רוצים ומבקשים את סיוע ועדת הכספים.
השר רפי איתן
מאיר, אין צורך להיכנס לפירוט.
מאיר חזן
אני אעבור לעמוד האחרון. כפי שאתם רואים יש סעיף תקציבי של השתתפות בתקרת התרופות, בסכום של 20 מיליון שקלים. בשנת 2006 הקופות עם מערכת הסרבול הבירוקרטית שלהן לא הצליחו לטפל בזה.
חיים אורון
תקרה אחידה לחולים כרוניים זה 100 מיליון, וזה יותר כסף מאשר כאן. האוצר מתנגד לחוק הזה. שני חולים כרונים במשפחה משלמים היום 600 שקלים בחודש. אם הם ישלמו 300 שקלים בחודש, זה הרבה יותר מכל הסכומים האלה.
השר רפי איתן
בהתחלה הם רצו להוסיף 40. אתה רוצה 100, ואז הם התפשרו על 60.
מאיר חזן
לפי רוח הדברים, נשמח אם זה לא יהיה 20 אלא יהיה 40 ונקווה שנצא עם הרגשה טובה שעזרנו במשהו לקשישים.
היו"ר יעקב ליצמן
אני רוצה לומר לשר שידע שכרגע בוועדת הכספים יושבים חמישה חברי כנסת, מהם ארבעה מהאופוזיציה.
השר רפי איתן
רק שתדע שבגלגול כזה או אחר, אני דווקא הייתי מהאופוזיציה.
מאיר חזן
אני מודה ליושב-ראש הוועדה שסומך עלינו שנעשה שימוש נכון בתקציבים.

אחת התוכניות היא להגדיל את קצבאות הזקנה מ-16.2 אחוזים ל-19 אחוזים. כל הפרויקט הזה כרגע נמצא בדיון.
השר רפי איתן
זה כולל גם את המעבר מההצמדה למדד והעברה לשכר הממוצע במשק.
חיים אורון
מדובר ב-250, 50 ו-70. זה עוד 20.
השר רפי איתן
לשנה. כן.
מאיר חזן
השר פרס את משנתו לגבי השיפור בקצבאות, התוכנית היא בפריסה של שלוש-ארבע שנים. גילינו שאין בעיה כל כך חמורה בתקציב השוטף ואנחנו מצפים שילכו לקראתנו בתוספת של 250 מיליון, שזו תהיה מקדמה ראשונה להמשך עבודת הוועדה.


בנוסף אנחנו עוסקים בניצולי השואה וכאן אנחנו עוסקים ופועלים לקידום התוכנית. יש אנשים שהם בקדנציה האחרונה של החיים שלהם ועד שהמערכות ישחררו את הכספים, כבר לא יהיה מי שיקבל אותם. אנחנו מבקשים להגדיל את התקציב בקרן הרווחה לנזקקים ביותר ב-50 מיליון שקלים וזאת כדי שהניצולים העניים שביניהם יקבלו תמיכה. אני חושב שזו פעולה מוסרית ומתבקשת.


פעילות משרד הרווחה. לאורך כל בניית התקציב היינו בקשר עם משרד הרווחה. בפועל לא נעשה שום שינוי בשנת 2007 והסעיפים במשרד הרווחה שנוגעים בשירות לזקן, לא נעשה בהם שימוש. הגשנו בקשה משותפת עם משרד הרווחה להגדיל ב-70 מיליון שקלים את תקציב משרד הרווחה בתחום השרות לזקן. תוכנית מפורטת הוגשה ואם תרצו את עיקריה, נוכל למסור לכם. מדובר כאן בעזרה לאנשים שאין להם דרך להגיע לבית-החולים לטיפול דיאליזה או לקבל עזרה במקרה שנשרף ביתם והם צריכים להקים אותו שוב כאשר הסכום היום הוא מגוחך. הפעלת מועדונים, דבר שנמצא בתקציב של 7,000 שקלים בשנה, פעילות מועדוני קשישים שאין ביכולת משרד הרווחה לתקצב, ויש עוד סדרת פעולות שמשרד הרווחה, והשירות לזקן בפרט, לא מקבל תקציבים עבורן. סך הכול 70 מיליון שקלים.
היו"ר יעקב ליצמן
נתחיל בדיון.
חיים אורון
אני מאוד מברך את השר ואת הצוות על המאמץ הגדול שהם עושים לטובת הגמלאים. אני חושב שהמאמץ הזה ראוי ויש מעט נושאים שראויים יותר להקדיש להם מאמץ ולשפר את מעמדה של הקבוצה הזאת. אני חושב כמוכם שהזכויות של הקבוצה הזו מקופחות יותר מאשר קבוצות אחרות.


יש לי קושי גדול עם המתכונת הזאת, ואני אומר את הדברים בגלוי. כחבר אופוזיציה אין לי בעיה, תביאו כסף מכל מקום ולא חשוב לי, אבל כאן אין תקציב משרד אלא זה איזשהו צירוף בין פעולה של משרד לבין פעולה מפלגתית להעביר כספים למשרדים אחרים. אפילו אין לי אפשרות לשקול כאן האם למשל – ואני תומך לגמרי – להוסיף 200 מיליון שקלים כדי להעלות את קצבת הזקנה, אבל בדיון רגיל הייתי שואל אולי צריך להוסיף את זה לסעיף אחר. אתם לא המשרד להחליט בזה כי כאן מחליט משרד הרווחה.

אני אומר את זה בטון מאוד חיובי כי במקרה זה אין לי טענה לגבי המטרות, אבל לו יתואר שבאותה טכניקה שר אחר יפעל למטרות שאני כחבר כנסת מתנגד להן - אין לי שום דרך לרדוף אחרי זה. אם רובי ריבלין מתמנה מחר לשר בממשלה והוא רוצה להעביר 400 מיליון שקלים להתנחלויות, איפה אני מחפש אותו? איפה אני מוצא אותו? איפה אני עולה עליו? אני אומר את זה כאן כי אני תומך בכל מה שאתם מוציאים כאן, אבל משהו מתחיל להשתבש בכל עבודת הממשלה. תקציב המדינה בנוי על משרדים, על סעיפים, אנחנו מבקרים אותם, אומרים שצריך להוריד פה ולהוסיף שם, אבל כאן זה לא כך. אני אומר עוד פעם, נוח לי לומר כי אני תומך בכל הדברים. אגב, לכל סעיף שאתם תציעו, אני אציע כפול כסף וזאת לא בעיה כי אתם בסוף תפילו את זה. אם אתם רוצים 390 מיליון שקלים, אין שום בעיה כבוד השר, אנחנו מביאים לך עכשיו שבעה חברי כנסת, תביא עוד שלושה, יש פה רוב ואתה מקבל כמה שאתה רוצה.


שוב, ברכות, אבל קחו בחשבון שזה קצת משובש.
השר רפי איתן
המערכת הפוליטית הישראלית משובשת, אבל לנו יש מטרה ולשם כך באנו .
חיים אורון
קחו בחשבון – ואני אומר את זה בקול נוח – שאתם פורצים פה דרך שאם יצליחו בה, אין תקציב מדינה, כי כל מפלגה תבוא עם הבקשות שלה לתקציב, בשלב הבא יבוא כל חבר כנסת, ואתה תראה את זה בהמשך.
ראובן ריבלין
אני מדבר אל השר, אבל את המעקב צריך לעשות המנכ"ל. אתם תופעה פוליטית שהיא יוצאת דופן וזכיתם לשבעה מנדטים בכנסת, וזה דבר שהוא כמובן שווה הרבה. אני רוצה לומר לך בהמשך לדבריו של חיים אורון ולהתייחס לניצולי השואה. בניצולי השואה מטפלות עשר קבוצות בתוך משרדי הממשלה, ולכן הם מקופחים משום שכל אחד סומך על כך שהשני ייתן. לא בכדי אתה מבקש 50 מיליון נוספים לניצולי השואה, כי הרי 50 מיליון לא מספיקים כדי לתת להם את האפשרות לחיות בכבוד אלא בכלל להתחיל את היום ולסיים אותו. האוצר הבטיח הבטחות רבות. היה לנו יושב-ראש ועדת כספים שאחד מהדגלים שלו – אפילו ספינת הדגל שלו כחבר כנסת וכאיש ציבור, למרות שהוא היה עתיר פעלים – היה העניין של ניצולי השואה, וזה אברהם הירשזון והיום הוא שר אוצר. הוא בא וניסה לדאוג להם, לא תמיד בהצלחה, משום שכל משרד ומשרד בסופו של דבר רואה את סדר העדיפויות אצלו וכך הם נדחקים הצידה.


אנחנו יכולים להבטיח כל מה שאתה תרצה, לפחות החברים שנמצאים כאן יתמכו בך, חלקם יכול להיות שלא יתמכו בך. חיים אורון קרוב לוודאי יישאר תמיד באופוזיציה, עד אשר יכול להיות שתשתנה כל התפיסה הציונית בארץ, אבל אני יכול להיות שאני תומך בך כל הזמן, כי כך חונכתי, אבל אם למשל יבוא אליי גדעון סער בקדנציה הבאה והוא המנהל של הקואליציה, והוא יאמר לי שכל מה שאנחנו היום נלחמים, עכשיו צריך לומר הפוך.

לכם יש כוח אדיר לבוא ולתקן את אותן עוולות נוראיות שנעשות לאנשים חסרי ישע. הואיל ואתה הקמת בארץ ועשית רבות, אני אומר לך שאלה אנשים חסרי ישע שלא באים ונזרקים על הציבור אלא אלה הם אנשים שכל חייהם הם עבדו.
היו"ר יעקב ליצמן
אני חייב לעזוב כי יש לי שאילתות. אני מתנצל על כך שאני צריך לעזוב את הישיבה.

חילופי היו"ר – אלחנן גלזר
ראובן ריבלין
אתה נמצא היום בעמדה שאתה הולך לשר האוצר ואומר שאם לא נותנים לך עוד 300 מיליון שקלים, חבל על הזמן. אתה יכול לומר שצריך לדאוג לאותם אנשים שכל חייהם שילמו בעד הפנסיה, ואם אתם לא מבינים, ניתן לכם נבוט על הראש ועכשיו תבינו כי אנחנו לא מצביעים אתכם.
השר רפי איתן
אני לקחתי על עצמי לטפל בניצולי השואה וריכזתי במקום אחד את כל ארגוני ניצולי השואה. זה דבר ראשון שעשיתי.

אני נמצא במאבק אלים עם ועידת התביעות מאחר שאנחנו דורשים מהם את ה-1.7 מיליארד שנשארו בקופה ואנחנו רוצים לתת לחיים ולא למתים. אנחנו ממש במאבק אתם.

אנחנו מטפלים מול הגרמנים להוסיף תוספת.

במקביל למה שכתוב כאן, אני במשא ומתן עם שר האוצר על-מנת להגדיל ב-50 אחוזים את הגמלה של ניצולי השואה שמקבלים גמלה מהאוצר.
ראובן ריבלין
מצוין. בהצלחה בכל הדברים האלה. דע לך שיושב-ראש הכנסת בתפקידו הוא האיש שעומד בראש כל ארגוני השואה. יש להם יותר מדיי אנשים שמטפלים בהם. אתה היחידי שבא לשר האוצר ומסביר לו שחבל על הזמן. הם לא מבינים שזו דרישה. אתה יכול להסביר לו שאתה לא מצביע בעד התקציב אלא אם כן הוא נותן לך. ברגע שיש דבר שבגללו נבחר אלחנן גלזר, הוא עומד בגבורה ובהחלט משיג הישגים. אני אומר לך שתפסיק לספר לשר האוצר כמה זה חשוב, כי הוא יודע יותר טוב מאתנו כמה חשוב נושא זה או נושא אחר, אלא אתה תגיד לו שאתה צריך עוד 300 מיליון שקלים. אם צריך לקיים את הממשלה ואתה רוצה לקיים את הממשלה על-חשבון כזה או אחר, יש דברים שאסור לוותר עליהם.


אנחנו בוועדת הכספים נעמוד לרשותך. לפי דעתי כל 19 חברי ועדת הכספים מסכימים לצדקת הדרישות שלכם, אבל הרבה יותר קל לך מאשר לנו.
סטס מיסז'ניקוב
יש הצעת חוק של חבר הכנסת יורי שטרן שעומדת לעלות לקריאה שנייה ושלישית להוסיף 65 מיליון שקלים לניצולי שואה נזקקים כל שנה. הממשלה מתנגדת ומה שנדרש זה שבעת הקולות שלכם כדי להפוך את זה לחוק.
קריאה
מתי זה עולה?
סטס מיסז'ניקוב
זה יעלה כאשר נגבש רוב.
ראובן ריבלין
לנו יש יכולת לדבר ולכם יש יכולת לעשות. אני יודע מה היה כשהיינו שבעה חברי כנסת בתוך מערכת שמורכבת מ-40 חברי כנסת. שבעה חברי כנסת יכולים להפיל ממשלה.
היו"ר אלחנן גלזר
לא הפסקתי את חבר הכנסת ריבלין ונתתי לו להתייחס בנושא כל כך חשוב. רציתי להתייחס לדבריו של חיים אורון שהעלה את הנושא של התקציב שהוא טוען מהצד השני של המטבע שהוא לא יכול לפקח עלינו על איך אנחנו מעבירים את הכספים לטובת כי אין לנו משרד. הוא יודע, וכך זה עובד, שהשר לענייני גמלאים מקבל את התקציב שלו, כך וכך מיליונים, ועושה בהם מה שהוא רוצה. כמובן הוא מציין שהוא עושה דברים טובים, אבל אין פיקוח של חברי הכנסת והם לא יודעים לאן הולכים הכספים. יכול להיות שאחת מהוועדות תחליט שהשר לענייני גמלאים לא מעביר את הכסף לכיוון הנכון, אבל אנחנו מוכנים להיכנס לספר הכחול ולעמוד תחת ביקורת כל ועדות הכנסת ולהיות ככל המשרדים, כי אני חושב שהמשרד שלנו לא פחות חשוב, ואולי אפילו קצת יותר, מהמשרד לענייני אסטרטגיה שקיבל תוך שבועיים משרד, עשרים תקנים, וקיבל גם ספר כחול, שזה כמובן סימבולי. כשאני אומר ספר כחול, כוונתי שהמשרד הוא משרד ככל המשרדים.
סופה לנדבר
אדוני השר, חבריי חברי הכנסת, אדוני היושב-ראש, אני רוצה לומר שאני מסכימה ולא מסכימה עם רובי ריבלין. אני חושבת שאתם לא תופעה אלא אתם צורך של החברה הישראלית. במשך שנים רבות הייתה הזנחה של המבוגרים. תמיד אומרים גיל זהב, אבל מהו גיל הזהב כאשר חלק גדול מהאנשים האלה חי בשולי החברה הישראלית.


אני חושבת שאנחנו כן נתמוך בדרישות שלך ואל תהיה צנוע. אני מכירה את פעילות הכנסת ורוצה לומר לך שמי שאציל ויודע לדבר באצילות כמוך, לצערי כאן בבית הזה לא משיג הרבה. איך חיים אנשים רק עם קצבת הביטוח הלאומי? רוב הגדול של העולים ממדינות חבר העמים חיים כעניים במדינת ישראל. הם עבדו כל החיים, אין הכרה בוותק שלהם שם, הם מגיעים לכאן וכאן הם מקבלים 20 שקלים לאוכל, כאשר בקבוק מים בכנסת עולה 8 שקלים. האיש חי על לחם ומים. כך חי זקן שהגיע והוא עולה חדש במדינת ישראל. לכן אנחנו נתמוך בחקיקה. גם לי יש כמה חוקים ואתה יודע זאת, לגבי ביטוח פנסיית חובה. אני חושבת שאתה תעשה מהפך בחברה. שבעה מנדטים זה כל כך הרבה ואנחנו חברי כנסת שיודעים מה זה אומר שבעה מנדטים. אנחנו נתמוך בחקיקה שלך. תיזום אותה יחד אתנו, תהיה שותף שלנו ואנחנו נהיה שותפים שלך. אנחנו נילחם עבורך כאן בוועדת כספים ואתה תילחם עבורנו בממשלה. אני מאמינה שביחד נגיע להישגים. אני חושבת שהחברה הישראלית הייתה זקוקה לכם. אני חושבת שצריך להקים בכנסת ועדה לזכויות הקשיש, ואני חושבת שאם אתם תיזמו את זה, אנחנו נתמוך בכם. איפה עמיר פרץ? איפה הנציגים שלו? איפה הנציגים שלו שטוענים לאג'נדה חברתית ואג'נדה של מבוגרים?
יהודה סעדי
אני רוצה לברך ולומר שסוף סוף יש התקדמות בנושאים האלה. לא הבנתי מדוע האוצר יכול היה לא לבטל, לא להקפיא את הרפורמה במס ולהטיל הקפאות על הקצבאות, אבל אני שמח שהצלחת. הקפאת הקצבאות היא מ-2003 וכשמדברים על הקפאה, צריך לבטל אותה מ-2003 ולא מהיום. את קצבאות הזקנה הקפיאו ב-2003.


אני רוצה לומר לך אדוני השר שצריך לעשות מאמץ שההקפאה תבוטל משנת 2003, כי באותה שנה הקפיאו את הקצבאות.


שמחתי לשמוע על הצמדת הקצבאות לשכר הממוצע במשק. זה אחד העוולות שנעשו בעבר. כל מה שהוחלט בוועדה הזאת יגרום לכך שציבור לא קטן מהגמלאים יצא ממעגל העוני וזה דבר חשוב. ככל שיוחלט על יותר נושאים, יהיה טוב יותר.


נושא של הצמדה לשכר הממוצע במשק חייב להיות היה כבר בשנה שעברה. זה גם על-פי ההסכם הקואליציוני של מפלגת העבודה וגם שלכם, אז הוחלט על 19 אחוזים מהשכר הממוצע במשק, וזה עדיין לא מופעל ואני חושב שצריך להפעיל אותו. רבותיי, עד לפני חודשיים-שלושה ניתנה הנחה של 10 אחוזים לתרופות לגמלאים בגיל 75 ומעלה, וזה אומר 50 מיליון שקלים בשנה והדבר הזה חייבים להפעיל אותו שוב. מדוע להרע את המצב?


יש נושא כאוב בנושא הפנסיה. מטילים היטל של אחוז ושלושת-רבעי בניהול קרנות הפנסיה. כולם מנהלים ברבע אחוז. מטילים היטל על הקרנות הוותיקות. זה נושא שצריך לבטל אותו ולעשות זאת עוד השנה.


יש נושא כאוב והוא הקודים שהשנה לא מופיע, נושא שצריך להפוך לחוק ממלכתי באשפוז סיעודי. אנחנו מציעים להטיל 0.3 אחוז למס בריאות וזה יפתור את הבעיה. זה אחד הנושאים הכאובים ביותר היום.
היו"ר אלחנן גלזר
אני רוצה לומר לנציג ההסתדרות שאני חושב שאתה מצטרף לדלת פתוחה. כל מה שהעלית כרגע, מפלגת הגמלאים כבר מטפלת בזה מזה זמן רב וכבר ביצענו את הדברים ב-2006 והכול מתוקצב ל-2007. כל הכבוד שאתה מעלה את זה כאן, אבל זה מטופל.
חיים אורון
כל מה שמפלגת הגמלאים מעלה כאן ב-2006 עולה כאן כבר מ-1948-1949-1950. העולם לא התחיל אתכם.
היו"ר אלחנן גלזר
הביצוע התחיל ב-2006.
חיים אורון
אנחנו לא במערכת בחירות. פנסיית חובה התחילה עכשיו? דמי ניהול הפנסיה התחיל עכשיו? כל הנושאים שיהודה סעדי העלה כאן עלו כבר אלף פעמים.
היו"ר אלחנן גלזר
יש הבדל גדול בין עלו לבין בוצעו.
חיים אורון
גם אתם לא קיבלתם את הכול.
היו"ר אלחנן גלזר
ב-2006 ביצענו.
חיים אורון
אתם ביצעתם את דמי הניהול?
היו"ר אלחנן גלזר
זה בטיפול. זה השלושה וארבעה מיליון שקלים שקיבלנו.
חיים אורון
מה זה שלושה מיליון? זה מאות מיליוני שקלים.
יהודה סעדי
אני העליתי נושאים שלא נמצאים כאן ואני חושב שהוועדה המכובדת הזאת יכולה לתרום הרבה להוספת הנושאים האלה. אני חושב שצריך לעזור לכם להפעיל דברים חד-משמעיים שנחוצים לגמלאים.
סמדר אלחנני
הכנתי כאן נייר שמפרט את כל הצעדים שנעשו בחקיקה בוועדת הכספים שהחמירו את מצבם של גמלאים, לאו דווקא של גמלאים נתמכי סעד ומקבלי אבטחת הכנסה אלא של גמלאים בכלל. יש חמישה צעדים שהצטברו בשנים האחרונות.


לעניין קצבת הזקנה. כל עוד אתם לא מציינים שישנו את חוק הביטוח הלאומי, שיחזירו את הצמדת קצבת הזקנה לשכר ולא למדד, זה לא מתקיים. תראו מה יקרה בינואר. החסר היום לעומת השכר הממוצע הוא 2 אחוזים, בדקתי את זה, מה היה צריך להיות אם זה היה ששה אחוזים שזה היה החוק המקורי של הביטוח הלאומי. זה לעומת מה שקיים היום, 2 אחוזים בלבד. במהלך השנה נתנו תוספות לקצבת הזקנה. הקיצוץ ההיסטורי של 4 אחוזים תוקן בחלקו. כיום החסר הוא 2 אחוזים. בינואר 2007 השכר הממוצע במשק צפוי לעלות בעוד 3 אחוזים, שזו הגרסה המתונה, או ב-4 אחוזים, שזו כבר גרסת הביטוח הלאומי שהוא מספר עליה. זאת אומרת שהחסר בקצבאות הזקנה יהיה 5 אחוזים. כל עוד לא מתקנים את החוק המקורי, זה החסר האמיתי. זה הרבה מאוד כסף, ה-5 אחוזים, אבל זה לא שייך לתקציב, זאת לא הוצאה תקציבית אלא זה מתקציב הביטוח הלאומי. הגבייה היום לדמי ביטוח לאומי נמשכת עד גיל 67 והם משלמים החל מגיל 67. הצד האקטוארי של ענף הזקנה בביטוח הלאומי השתפר לאין ערוך.

חילופי היו"ר – יעקב ליצמן
היו"ר יעקב ליצמן
אדוני השר, אתה רוצה לסכם בכמה מלים?
השר רפי איתן
אני אומר במספרים. ה-250 מיליון שקלים שאנחנו תובעים השנה באופן מיידי, הם למעשה השני אחוזים האלה להעביר מהמדד לשכר הממוצע. על זה האוצר מתעקש, ואני אומר זאת לשלילה.


העלאה במשך 4 שנים, עד 3.7 ביליון שקלים, שם נכנסת גם העברה מהמדד לשכר הממוצע. זה סכום גדול. יש לי כבר מספיק ניסיון ואני יודע שאני לא אשיג אותו, אבל אם אני אשיג שליש, אני גם כן אומר תודה רבה.


יש לי אליכם שאלה. פרופסור טרסטנברג שיושב עכשיו כיועץ במשרד ראש-הממשלה חושב שכל העלאה בקצבת הזקנה – ואני מדבר רק על קצבת הזקנה – צריך לעשות אותה דיפרנציאלית. כלומר, עד גבול מסוים של הכנסה. אם לי באופן אישי יש מספיק הכנסה, אני לא צריך העלאה. לא יורידו לי את הביטוח הלאומי אבל אני לא צריך לקבל העלאה. את ההעלאה הזו יעבירו לשכבות הנזקקות. מה דעתכם על זה?
ראובן ריבלין
זה לא יכסה אפילו עשרה אחוזים.
חיים אורון
יש דרך יותר קלה, שהקצבה שלך תהיה בתוך המס. אם אתה בחמישים אחוזים מס, אתה בעצם קיבלת חצי. אם אני חלש ואין לי מס בכלל, קיבלתי מאה אחוזים. ברגע שהקצבה תהיה רק לחלשים, יתחילו מבחני הכנסה, לך יבדקו את השכר, לו יבדקו את הירושה, להוא יבדקו את הדירה, כל פעם שעשו את זה כך, לפחות בקצבאות ילדים, שלושים אחוזים מהקבוצה הכי חלשה, זאת שלא יודעת את כל החשבונות, היא נדפקה. אגב, מבחינת התפיסה שלו זו פשרה, כי אני חושב שאתה חסכת את הביטוח שלך תוך כדי חיי העבודה שלך. אבל אומרים שלמה נחמה והשר אפי איתם וחברי הכנסת לא צריכים לקבל קצבת זקנה. מאה אחוז, תמסה אותם. אם המיסוי הוא בשלושים אחוזים, יישארו שבעים אחוזים.
ניסן סלומינסקי
בעיריית תל-אביב רצו לתת פטור מארנונה לקשישים וניסו לעשות זאת לפי מבחן כלכלי, ואז אנשים אמרו שהם לא ילכו לשם גם אם הם על פת לחם. אסור לעשות את זה.
היו"ר יעקב ליצמן
רבותיי, אני מודה לכם. תודה רבה אדוני השר.

הישיבה ננעלה בשעה 11:15

קוד המקור של הנתונים