פרוטוקול

 
PAGE
1
ועדת החינוך, התרבות והספורט

28.11.06


הכנסת השבע-עשרה






נוסח לא מתוקן

מושב שני
פרוטוקול מס' 89

מישיבת ועדת החינוך, התרבות והספורט

שהתקיימה ביום שלישי ז' בכסלו התשס"ז (28 בנובמבר 2006) בשעה 10:00
סדר היום
דיון מהיר בנושא אחוז גבוה של תלמידי תיכון נמצאים בסכנת נשירה מהלימודים.
נכחו
חברי הוועדה: מיכאל מלכיאור – היו"ר

חיים אמסלם

מוחמד ברכה

יצחק גלנטי

דב חנין

גמאל זחאלקה

עבאס זכור

אלכס מילר

יוסף שגאל

רונית תירוש
מוזמנים
ד"ר אבי לוי – מנהל אגף שח"ר, משרד החינוך, התרבות והספורט

מוטי בנאוי – מנהל מחלקה לביקור סדיר ולמניעת נשירה, משרד החינוך, התרבות והספורט

כמאל עטילה – דובר משרד החינוך, התרבות והספורט

רפ"ק יובל רביבו – קמ"ד נוער, המשרד לביטחון פנים

רפ"ק סדי שוקרון – קמ"ד נוער, המשרד לביטחון פנים

חאלד עוסמן – הסתדרות המורים

שמואל דוד – שתי"ל

רומן שניידר – האגודה הישראלית למען ילדים עולים
מנהלת הוועדה
יהודית גידלי
רשמת פרלמנטרית
שרון רפאלי

דיון מהיר בנושא אחוז גבוה של תלמידי תיכון נמצאים בסכנת נשירה מהלימודים
היו"ר מיכאל מלכיאור
אני חוזר על דבר שניסיתי לרמוז לו אתמול לגבי דיונים מהירים. יש דיונים מהירים ודיונים שאנחנו מקבלים שהם לא על סדר היום. אני מבקש מכם, אנחנו לא מגיעים לנושאים שהבטחתי מזמן מכיוון שכל פעם מפילים עלינו כמה דיונים מהירים וכמה נושאים נוספים. יש לנו חקיקה שאנחנו חייבים לטפל בה, ויש לנו הצעות לסדר שהתקבלו במליאה שאנחנו חייבים לדון בהן, וגם לזה אנחנו לא מגיעים. כמובן, זכותו של כל אחד לעשות. קשה לנו להוסיף 6-7 דיונים כל שבוע, אלא אם כן נוסיף ישיבות גם בימי חמישי. לי לא אכפת, אבל בדרך-כלל חברי הכנסת לא כל-כך אוהבים את זה. האפשרות שלנו לפעול ולתכנן מצטמצמת. בוועדות אחרות עושים דיונים מהירים, אבל מקסימום חצי שנה רק בשביל לצאת ידי חובה, ואני לא אוהב לעשות דיונים בשביל לצאת ידי חובה, אני אוהב להיכנס לעומקם של נושאים ולנסות לפתור אותם או לפחות לקדם אותם. זאת המטרה.

היום נדבר על תלמידי תיכון שנתונים בסכנת נשירה מהלימודים. זה התחיל מהמגזר הערבי, אבל אנחנו נדבר גם על מגזרים נוספים. במיוחד במגזר העולים יש בעיה עצומה. ארגונים שעובדים עם נוער בסיכון מדווחים ש-45% מהעולים נושרים מהלימודים. זה מספר שקשה לתפוס. יש לנו מחקר על עולים, אבל לגבי נושא – יש מחקר על זה?
ג'מאל זחאלקה
יש, של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה.
היו"ר מיכאל מלכיאור
נפתח את הדיון. חבר הכנסת מוחמד ברכה, בבקשה.
ג'מאל זחאלקה
ההצעה היא של חבר הכנסת ברכה ושלי.
מוחמד ברכה
הנשירה ממערכת החינוך היא תופעה שמלווה את המערכת כל הזמן, זאת תופעה ידועה. שיעור הנשירה נע בין 4.5%-4% בגילאי תיכון בעיקר. לפני שבועיים התפרסמו בכלי התקשורת נתונים מאוד מדאיגים ברמה הארצית כי מדובר ביישובים ששיעורי הנשירה בהם הם למעלה מ- 10%, ומדאיגים בקרב הציבור הערבי וכמובן, באותם מקומות שרוח משרד החינוך לא הגיע אליהם. מדובר בכפר זרקא שיש בו קרוב ל-12%, רהט – 10%, בית"ר עלית – 9.5%, ירושלים – 7.5%, באום אל-פאחם – 6.6%, באילת – 6.3%. בחיפה למשל שיעור הנשירה הוא 3.9%, ויש שם סיפור מעניין. לפני שנתיים התחילו בתוכנית לכל תלמיד במקום שיונשר. כי הרי נשירה היא לא רק כשהתלמיד מחפש נתיבי מילוט, אלא יש הנשרה מכוונת של בתי הספר של תלמידים שחושבים שהם לא מתאימים לרמה הכללית. דווקא בחיפה היה ניסיון מעניין: לכל תלמיד כזה הוכנה חבילה מסוימת של טיפול אישי ונקודתי, ולכן לפי הנתונים של השנה האחרונה נרשמה נשירה או הנשרה של 0%, שזה דבר מצוין.


היום התפרסם בידיעות אחרונות דבר שאנחנו לא תכננו אותו, שמאות תלמידים נשרו מבתי-הספר בצפון בעקבות המלחמה - -
יצחק גלנטי
לא מדובר על תלמידים בתיכון, מדובר על תלמידים ביסודי.
היו"ר מיכאל מלכיאור
לא בטוח. לא היה לי ברור שזה רק מיסודי. מדובר על תלמידים שהולכים לעבוד, וזה לא ביסודי.
מוחמד ברכה
ההערכה היא ש- 10% מהתלמידים בצפון נתונים בסכנת נשירה, וזה דבר שצריך להדאיג את כולנו. צריך קודם כל ללמוד את הנתונים. חלק מהנתונים שמתפרסמים הם של משרד החינוך עצמו, וחשוב שאנחנו נשמע גם על טיפול מידי. אני לא מצליח לזהות איפה הבעיה שתלמידים מחפשים פתאום עבודה בגלל תוצאות המלחמה. אבל בכל אופן, עצם העובדה שמדובר על 10% זה פעמון אזהרה אדיר שמצלצל. היינו רוצים לשמוע מה משרד החינוך עושה כדי לטפל בבעיה הזאת. לא מספיק ששרת החינוך תגיד שהיא מצמצמת את הנשירה ואת הטיפול בנוער בסיכון כי משרדה מפתח מסגרות חלופיות לתלמידים שנשרו. אלה דברים חשובים, אבל הם בעייתיים. זאת סכנה שאורבת לכל מערכת החינוך. זה גם מתקשר לדיון שהיה אתמול על המיצ"ב, על המבחנים למיצ"ב ועל ההנשרה הסמויה של תלמידים שמוציאים אותם מהמבחנים כדי לשמור על רמה. יש כאלה שמסלקים אותם בכלל מבית-ספר. יש מקום לטיפול מערכתי, במיוחד במקומות המועדים: ביישובים ערביים, אצל חרדים או עולים וכדומה. חשוב שנשמע מה עושים.
ג'מאל זחאלקה
מדובר באחת הבעיות המרכזיות של מערכת החינוך בארץ, ובעצם של כל מערכת חינוך. אני רוצה להביא נתון אחד שראינו אתמול בוועדה: אלה שמספר שנות הלימוד שלהם הוא 0-8 שנות לימוד, 80% מהם לא משתתפים בשוק העבודה. רק 20% מהם עובדים. כך שלטווח רחוק- -
יהודית גידלי
אני אבדוק את זה.
ג'מאל זחאלקה
80%.
יהודית גידלי
64%. 20% - אי תעסוקה בין בוגרי אוניברסיטאות.
ג'מאל זחאלקה
עדיין זה גבוה מאוד.
יהודית גידלי
זה גבוה מאוד, סליחה שאני מתקנת. זה לא משמעותי, הבעיה ברורה.
ג'מאל זחאלקה
הבעיה ענקית וברורה.
היו"ר מיכאל מלכיאור
הגרף הראה באופן ברור שככל שיש יותר השכלה יש יותר תעסוקה ויותר שכר.
מוחמד ברכה
ככל שהתעודה שלך גבוהה יותר הסיכוי שלך למצוא מקום עבודה בתחום העיסוק שלך, קשה יותר.
ג'מאל זחאלקה
הנתונים שמתפרסמים ממשרד החינוך וגם מהלשכה המרכזית לסטטיסטיקה הם נתונים רשמיים של התלמידים הרשומים בבתי-הספר. האם כל מי שרשום בבית-הספר לומד בבית-הספר כל השנה או חלק מהשנה? לפי מה שאני קורא כאן התופעה הרבה יותר חמורה. מדובר בסכנה שתלמידים לא מופיעים חודשים רבים. זה עניין שצריך בגללו לדבר על קציני ביקור סדיר בבתי-הספר. אנחנו צריכים את הנתונים האלה ולעשות מחקר הרבה יותר יסודי בנושא הזה. לא צריך לעשות את זה כל שנה, זה קשה מאוד. הנתונים נאספים במעברים. כלומר אוספים את הנתונים ביום שהתלמידים מסיימים את בית הספר היסודי ומשווים אותם כאשר הם מתחילים ללמוד בחטיבת הביניים. אוספים את הנתונים בסיום חטיבת הביניים ומשווים אותם לתחילת התיכון. כך שבשנים שביניהם המעקב לא סדיר. כך שהתופעה הרבה יותר חמורה מהנתונים הרשמיים.


בציבור הערבי בנגב המצב הרבה יותר חמור. אגב, יש תופעה מעניינת במגזר הערבי שנשירת גברים היא יותר גבוהה מנשירה של בנות.
יהודית גידלי
זה מוזר.
ג'מאל זחאלקה
פעם זה לא היה ככה, ועכשיו חל שינוי.
מוחמד ברכה
שולחים לשוק העבודה.
היו"ר מיכאל מלכיאור
בתי הספר שהייתה להם הבגרות הכי טובה היו בתי-ספר לבנות.
ג'מאל זחאלקה
בנות מקבלות בגרות ב- 15% יותר מבנים.

בשביל שהדיון יהיה אמיתי צריך להבדיל בין שני מושגים, אם כי הם מתכנסים לאותה תוצאה: הנשרה – בית הספר מוציא תלמידים ממנו; ונשירה – תלמידים שלא מגיעים ללימודים.

דבר שני, אין מסגרות שקולטות תלמידים נושרים, במיוחד ביישובים הערביים. חבר הכנסת מוחמד ברכה דיבר על חיפה. אני ראיתי מה עשה ראש עיריית רמתן-גן, צבי בר: הוא אמר שאין תלמיד שנושר מבית הספר בלי שהוא יפגוש אותו אישית. תוך שנה ירדה הנשירה וההנשרה מבתי-הספר בעיר שלו מ-5.2% ל-0.8%.
היו"ר מיכאל מלכיאור
כל כך פחדו להיפגש אתו?
אלכס מילר
אל תשכח שהמצב הסוציו-אקונומי ברמת-גן- -
ג'מאל זחאלקה
אני יודע.
היו"ר מיכאל מלכיאור
הוא אומר את זה כדוגמה לעשיית מעשה.
ג'מאל זחאלקה
זאת דרך לפתור את בעיית ההנשרה מבית הספר. אפשר לצמצם את זה מאוד. היו ניסיונות בעבר. יש ניסיון בארץ, ויש ניסיון עולמי, ואפשר לעשות את זה. אנחנו צריכים לטפל בבעיה הזאת ולפתור את בעיית ההנשרה בבתי-הספר. לא יכול להיות שבתי-ספר שרוצים להעלות את הרמה זורקים תלמידים.
היו"ר מיכאל מלכיאור
אפשרתי לשני חברי הכנסת שהציעו את ההצעה לדבר באריכות, אבל נקפיד בהמשך הדיון לדבר בקיצור. אנחנו רוצים לשים את הפוקוס על פתרונות ולדעת איך משרד החינוך לוקח נושא כל-כך קשה. חשוב להבדיל בין מגזרים שונים ובין סיבות שונות לנשירה. לא כל תלמיד יכול להיות 12 שנה בבית-הספר. כשאין לנו מסגרות חלופיות במדינת ישראל זאת בעיה. אף על פי שלדעתי, צריכות להיות 12 שנות לימוד חובה, ואפילו יש לי הצעת חוק בנושא, זה לא חייב להיות דווקא בבית ספר עיוני. ברוב המדינות בעולם יש מסגרות חינוכיות לא פחות טובות מבית-ספר עיוני.
ג'מאל זחאלקה
הרסו את החינוך הטכנולוגי.
היו"ר מיכאל מלכיאור
בעיית הנשירה ברובה לא מגיעה לסטטיסטיקה, כי זאת נשירה סמויה. כלומר תלמידים שלא עזבו לגמרי את המערכת, אלא הם לא באים, או באים לפעמים, וזה לא נרשם בכלל.
ג'מאל זחאלקה
זה קופץ ל- 60%.
היו"ר מיכאל מלכיאור
זה בוודאי מספרים לגמרי אחרים. רוב הנושרים ממערכות החינוך בבתי הספר הם תלמידים שהסימנים לכך היו ברורים, הם לא פתאום יום אחד מחליטים לעזוב. בדרך-כלל אלה תלמידים שלא נכחו בבית-הספר מספר שעות, ואחר-כך יום אחד בשבוע, ולאט-לאט הם נושרים מהמערכת. יש מספיק סימנים כדי שבית הספר יוכל לקלוט, אבל אין מערכת העזרה בבתי-הספר כדי לקלוט את הבעיות של התלמידים המיוחדים שמספרם הופך להיות גדול במיוחד בקרב העולים.


כשמשה רבנו נבחר למנהיג הוא הלך במדבר עם כל הצאן שלו, והיה כבש אחד שברח מן העדר. הוא רץ אחריו, ושם הייתה ההתגלות הראשונה של הקדוש-ברוך-הוא בסנה הבוער. אני תמיד שאלתי את עצמי איך הוא יכול היה לעזוב את כולם וללכת אחרי האחד החורג. לדעתי, התשובה מאוד קשורה למה שאנחנו דנים פה היום: אם אתה לא מבין את האחד החורג אתה גם לא תדע לטפל בעדר הגדול. צריך להבין טוב יותר את המערכת, והאכפתיות כלפי האחד זה מה שמראה שאתה באמת מחנך. העדר יסתדר, אבל האחד, החריג, זה החובה שלך.


לפני שנשמע את משרד החינוך אני רוצה לשמוע את שמואל דוד משתי"ל שיש לו נתונים על היקף הנשירה במגזר הערבי. יש לך גם המחקר בנושא העולים, או שאתה לא מטפל בזה?
שמואל דוד
לא, זה אין לי.
היו"ר מיכאל מלכיאור
תסביר קודם כל את הנתונים במגזר הערבי.
שמואל דוד
אני אומר כאן בצורה מאוד חדש: לא מדובר בבודדים שנעדרים מבית הספר בגלל ליקויי למידה או בגלל בעיות משפחתיות, אלא מדובר בשלילה של הזכות לחינוך לציבור מאוד רחב. בתרגום לשפה פשוטה: 28.5% מבני שכבת הגיל הרלוונטית לא מגיעים לשער של כיתה י"ב, ולא מגיעים בכלל למצב שהם יכולים לגשת לבגרות. 71.5% משכבת הגיל נכנסים לשערי י"ב, אז ברור ש- 28.5% לא נכנסים לשערי י"ב.
היו"ר מיכאל מלכיאור
אתה מדבר על המגזר הערבי?
שמואל דוד
אני מדבר על היישובים הבדואים המוכרים והבלתי מוכרים בנגב.


חשוב לציין ששיעורי הזכאות לבגרות הם קשים מאוד, 26%, ובמשך חמש שנים ברציפות השיעור הוא 26.6%, ללא שינוי ניכר. יש תוכנית חומש אבל היא לא חימשה שוב את התלמידים בכלים חדשים וביכולת חדשה. שנית, בשיעור הזכאים מהלומדים יש ירידה: בתשס"א היו 44%, בתשס"ה היו 37% בלבד.

אנחנו מתחילים לחקור ולברר מאיפה הדברים האלה מתחילים. אנחנו נעזרים בממצאים חדשים של מחקר של מכון ברוקדייל שטרם התפרסם, ומתייחס לבני נוער בכפרים המוכרים בנגב. לא מדובר בכפרים הבלתי מוכרים ששם לעיתים מזומנות הבעיות חמורות ומדאיגות יותר. המחקר בדק אימהות והורים ביישובים המוכרים ונמצא שרק 78% מהתלמידים בגילאים שנחקרו בגילאים 17-15 לומדים, אבל מה שיותר משמעותי הוא שמתוכם 46% לומדים בלבד, ו- 32% לומדים ועובדים. כלומר מתוך 78% למעלה מ- 40% הם לומדים ועובדים, וזה חלק מנשירה סמויה.
היו"ר מיכאל מלכיאור
אתה עדיין מדבר על הבדואים?
שמואל דוד
אני מתייחס ליישובים המוכרים בלבד. בזה דן המחקר.
היו"ר מיכאל מלכיאור
איפה הם משיגים עבודה שם?
שמואל דוד
עוזרים בבית, עושים כל מיני דברים אחרים. השאלה היא איפה הם משיגים לימודים שם.
היו"ר מיכאל מלכיאור
אני פעם עשיתי מחקר בכמה מהיישובים הבדואים בנגב ומצאתי שאחוז התעסוקה מגיע רק ל- 29%. זה לא המספר הרשמי, אבל כשבדקנו כמה אנשים בגילאי 60-20 עובדים, התברר ש-71% לא עובדים.
שמואל דוד
אני לא בטוח שזה ישמח אותך, אבל נתוני התעסוקה משמחים כי 40% מבני הנוער הבדואים בנגב בגילאים 17-15 עובדים, לעומת 17% באוכלוסייה היהודית הכללית- -
מוחמד ברכה
זה לא אומר שהם עובדים במקום מסודר עם תלוש.
שמואל דוד
ברור, זה כל מיני סוגים של עבודה.
היו"ר מיכאל מלכיאור
שכר מינימום הם בטוח לא מקבלים.
שמואל דוד
מה עושה משרד החינוך במצב העגום הזה ומה הוא לא עושה? אני אתן כמה דוגמות מבג"צים שמתרוצצים בשטח: פסיכולוגים דורשים, לפי התקן הקיים של משרד החינוך 48.9 תקנים לפסיכולוגים, ויש 14. יש עכשיו תהליך של שיפור. לפי נתוני תוכנית הנגב יש מחסור של 120-60 יועצים בבתי-הספר הערביים בנגב. בג"ץ ציווה על העדפה מתקנת, ולדאבוני, הוא לא קבע אמות מידה קונקרטיות לקצב היישום של ההעדפה הזאת. למשרות של קב"סים דרושים 41.5 תקנים; לפני הבג"ץ הוקצו 4.5 תקנים, זה הוכפל והגיע ל- 10 תקנים אחרי בג"ץ.
ג'מאל זחאלקה
מה הייתה ההחלטה של בג"ץ?
שמואל דוד
האמירה הכללית של בג"ץ הייתה מנוסחת בחדות וקבעה שדרושה העדפה מתקנת לחינוך הערבי בנגב. האמירה הייתה לא רק בנושא הקב"סים אלא בקשר למצבו האומלל של החינוך בלבד שהוצג באריכות לבג"ץ. אולם כשמדובר בדברים קונקרטיים, לדאבוננו, בג"ץ לא רצה להתערב ולקבוע מספר מדויק של יועצים שדרושים, ולא הייתה הכרעה מובהקת.

יחידות קידום נוער – אוכלוסיית הבדואים בנגב מונה 120 אלף איש, אבל רק ברהט ובחורה יש יחידות לקידום נוער. ברהט היא מתפקדת, ובחורה היא בהקמה. אני לא מעודכן בימים האלה באיזה שלב הקמה היא, אבל זה איננו משמח.

אנחנו עוקבים אחרי מנהל ונוער בדרום, ואנחנו מנסים להפיק נתונים מסודרים. התמונה שאנחנו רואים שם בנושאים של טיפול בנוער היא עגומה. וגרוע מזה, כבר למעלה מ-50 יום אנחנו מתחננים למשרד החינוך לקבל נתונים על תקציבי מנהל חברה ונוער, ואנחנו פשוט לא מקבלים בניגוד לחוק חופש המידע.

משרד החינוך פשוט מתעלם מהמצב שמונח לפתחו, וההתעלמות הזאת היא עקבית, היא רב שנתית, היא למרות המלצות ועדת מנע מ- 95', למרות המלצות ועדת כץ מ- 98', למרות המלצות של גורמים נוספים, למרות המלצות ועדת החקירה בנושא הנשירה ולמרות רשימה ארוכה של אמירות של בג"ץ ושל גורמים אחרים בנושא הזה. משרד החינוך פשוט מסרב להיענות לאתגר הזה.

מה משרד החינוך לא עושה נוסף לזה? משרד החינוך קיבל הוראה מבג"ץ לפני כשנה בעתירה שהגישה עדאללה, לשנות את הקריטריונים לאזורי עדיפות לאומית. זה נמצא שם בדיונים, והם ניסו לעשות מחקר, והמחקר התבטל, ואני מניח שיהיו על זה אמירות- -
רונית תירוש
מה זה קשור למשרד, עדיפות לאומית זאת החלטת ממשלה.
שמואל דוד
עדיפות לאומית זאת החלטת ממשלה, אבל בג"ץ דן בסוגיה של עדיפות לאומית בחינוך וקבע שיש אפליה על רקע לאומי משום שיש 500 יישובים יהודיים ורק יישובים ערביים בודדים, ודרש ממשרד החינוך להיערך ולהציע לוועדה המכובדת הזאת בכנסת הצעת חוק לתיקון המעוות. אבל דברים אינם נעשים, יש כל מיני התמהמהויות.

קיימת אפליה בקריטריונים ובתמריצים בין עיירות הפיתוח בדרום לבין התמריצים שניתנים למורים בדואים שיורדים מהצפון לדרום.
רונית תירוש
הייתה שם מרמה גדולה.
שמואל דוד
על מרמה אני לא יודע. אני יודע על קריטריונים שמפעילים בצורה ברורה בסכומי הכסף לסיוע. אלה דוגמות לאפליה ברורה וחדה במשאבים שניתנים ולא ניתנים, ויש עוד דוגמות רבות.
רונית תירוש
מה אומרת על זה השרה הנוכחית? הרי היא פרו המגזר. לא ראיתי שהיא עשתה משהו.
היו"ר מיכאל מלכיאור
אני רוצה להקריא כמה שורות מהקואליציה למען נוער עולה בסיכון. גם שתי"ל ריכז את הנתונים האלה של הקואליציה ושל כל מיני ארגונים: "בישראל כ- 295 אלף ילדים ובני נוער עולים שהם 11.1% מכלל הילדים בארץ. רבים מבני הנוער העולים נמצאים במצב של מצוקה, בין היתר בכל הקשור לנשירה מלימודים פורמליים. העולים שעלו בין השנים 2002-1990 מהווים כ- 17.5% מכלל תלמידי כיתות ז'-י"ב, ואילו בקרב הנושרים הם מהווים 28%. נוסף לכך, 46% מבני הנוער שעלו לארץ ב- 5 השנים האחרונות, 46% לא סיימו 12 שנות לימוד". אם אני הייתי שר החינוך במצב כזה הייתי מטפל בזה כבנושא חירום. זה לא עוד איזה נושא, זה כישלון מוחלט של מערכת החינוך.
רונית תירוש
רשומה הסיבה?
היו"ר מיכאל מלכיאור
יש פה כל מיני ניתוחים, אני מציע לך לקרוא.
רונית תירוש
שפה?
היו"ר מיכאל מלכיאור
לא רק: מצב משפחתי, ניכור, שפה, יחסים חברתיים, ניכור כלפי מורים וכלפי מנהל בית הספר. הדבר הכי קשה פה הוא שממש לא אכפת לאף אחד – אדם יכול לצאת לאט-לאט מן המערכת, ואף אחד לא קולט את זה. חבר הכנסת זחאלקה הביא דוגמה לראש עיר שאומר שכל תלמיד שנושר יבוא להיפגש אתו אישית- -
חיים אמסלם
זה גימיק.
מיכאל מלכיאור
זה משדר אלטרנטיבה.
חיים אמסלם
זה גימיק יפה, לא יותר.
מיכאל מלכיאור
ממש לא. אם הדברים נעשים כגימיק או כספין הם לא שווים שום דבר, אבל עובדה שבמקום שזה קרה הנשירה ירדה מ-5.5% ל- 0.5%. זה שידר לכלל המערכת שיש לראש העיר אפס סובלנות כלפי התופעה הזאת. אם ראש העיר עצמו נפגש זה אומר שמנהל מחלקת החינוך, מנהל בית-הספר והמורה יודעים שיש מעקב, וכדאי לכל המערכת לשים לב. זה לדעתי צריך להיות המסר ממשרד החינוך.
דב חנין
בכמה בתי-ספר תיכוניים לא מעטים יש טענה שקיימת מדיניות של הנשרה.
קריאות
זה עלה.
דב חנין
השאלה שלי היא מהם הנתונים שיש לכם לגבי השאלה הזאת. האם משרד החינוך נוקט אמצעים אקטיביים כדי למנוע תהליכים של הנשרה, והאם יש הבדל בין מדיניות של הנשרה בין בתי-ספר באזורים שונים או באוכלוסיות שונות- -
מוחמד ברכה
ההנשרה היא עצמה פעילות אקטיבית.
רונית תירוש
מה ההבדל בין הנתונים הנמוכים לעומת ה- OECD. לפי הנתונים, 95% מתמידים ו- 5% נושרים שזה מהטובים בעולם.
היו"ר מיכאל מלכיאור
אני יכול להבין מאוד שיש נשירה של תלמידים ממערכת החינוך. הבעיה היא שבמדינת ישראל לעומת מדינות אחרות, לפחות במקום שאני גדלתי, אין מערכות מקבילות שיכולות לקלוט את התלמידים, והם נזרקים בכלל מכלל המערכות.
חיים אמסלם
לכן השאלה עדיין קיימת, למה השיעור נמוך.
עבאס זכור
היום קולטים אותם בבתי קפה, בנרגילות, סוחרי סמים.
היו"ר מיכאל מלכיאור
החברה הישראלית אומרת שאם תלמיד לא מסיים B.A הוא לא יכול לקבל עבודה בשום מקום. אתמול ראינו נתונים שתלמידים שלא עושים בגרות הסיכוי להגיע לשכר ראוי הוא כמעט אפסי. לכן כל החברה מכוונת לכך, שכל תלמיד צריך לגמור בגרות, לסיים בגרות ולעשות B.A אחרת הוא לא שווה שום דבר. בהרבה מדינות אחרות עשו מערכות אלטרנטיביות, כמו חינוך טכנולוגי, שהן לא פחות טובות ומכובדות ולא פחות מפתחות מסלולי הכשרה מקצועיים מצוינים, אבל לא קיימים במדינת ישראל.
חיים אמסלם
אני מבין שהנשירה היא בעיקר במגזרי המיעוטים – הבדואים והערבי בכלל. כמה פעמים כשנכנסתי למוסך עם האוטו וראיתי בחורים צעירים שהם מהחתך הזה שנשר- -
ג'מאל זחאלקה
זה במקרה הטוב. אתה יכול למצוא אותם סוחרי סמים.
חיים אמסלם
אני רואה אותם עובדים במקום כזה. אולי זה לא הדבר הכי רצוי, אבל מה רע?
היו"ר מיכאל מלכיאור
אם הם עובדים זה עוד מצב טוב. הבעיה היא שבדרך כלל יש דמיון בדרך כלל בין הקבוצה הזאת לבין הנוער בסיכון ועם הנוער שמידרדר לשימוש באלכוהול ובסמים. 40% מאלה שפותחים להם תיקים במשטרה הם אלה. זה פשוט אותם ילדים. לכן אם אין מערכות בתוך בית-הספר שקולטות שיש ילד שזועק לעזרה, ולאט-לאט הוא נושר ובא במגע עם גורמים שליליים כי אין לו משהו אחר לעשות בחיים, התופעה גדלה. יש ילדים שבאמת לא מסוגלים ללמוד, עובדים שנתיים בעבודה מסודרת, ואחר-כך משלימים, אבל הם יכולים לעשות את זה. רובם לא נקלטים במקומות עבודה, רובם הגדול נושרים מן החברה ומגיעים למקומות לא רצויים.
אלכס מילר
אם למשרד החינוך היה פתרון ממשי היינו רואים את זה ולא מדברים על זה. בשבוע שעבר העליתי את הנושא הזה במליאה, ואכן קיימים כמה פתרונות לא קלים, לדעתי. היום אי-אפשר להתחיל בתהליך של ניסיון. היום צריך להחליט החלטות מאוד קשות. אני מתכוון להציע הצעת חוק שאוסרת להעסיק ילדים בשעות הלימודים עד שהם מסיימים 12 שנות לימוד- -
יצחק גלנטי
הפוך, אתה יכול להחליף אותה.
אלכס מילר
אני לא אחליף אותה. הייתי חלק מהמערכת הזאת ועבדתי בזמן הלימודים. אני יודע מה הפיתויים כשיש אפשרות לקום בבוקר וללכת לעבודה ולהרוויח משכורת במקום ללכת לבית-הספר. זה יכול לפתור חלק מהבעיה.

דבר שני שיכול לפתור את הבעיה הוא מערכת מסודרת של אבחון ואיתור של אותם ילדים שנמצאים במצב שהם יכולים לנשור. אי-אפשר לדעת מה הבעיות של ילד נושר. או שיש לו בעיה שהוא לא מסתדר בכיתה בגלל אלימות בבית-ספר, שייתנו לו הזדמנות לעבוד בלי שום בעיה, בלי שום מכשול אדמיניסטרטיבי שמכיוון שבית-הספר שייך לאזור מסוים הוא לא יכול לצאת משם; האם זאת בעיית שפה מכיוון שזה עולים. שמענו על הדיון על האקדמיה לערבית שיש בעיה מבחינת השפה. צריך לבחון גם את הנושא הזה, לתת פתרון נקודתי ולהפעיל תוכניות מיוחדות בבתי-ספר שבהם יש שיעור נשירה גבוה בגלל השפה. צריך לרכז את הילדים האלה ולתת פתרון. אבל אם הבעיה היא בעיית פרנסה כמו שהיה כתוב שהילדים הולכים לעבוד, משרד הרווחה צריך לקחת אחריות על אותן משפחות ששולחות את הילדים שלהן לעבודה במקום לבית-הספר. אם אנחנו יכולים לאסור על עבודה כדי שלא יוכלו לעבוד, אולי זה יהיה הפתרון.
מוחמד ברכה
בברזיל הרבה תושבים חיים באמזונס ולא מגיעים לבית-הספר ולא לשום מסגרת. הנשיא החליט שהוא משלם קצבה למשפחות בתנאי שישלחו את הילדים לבתי-הספר. לכן הוא נבחר שוב היום.
רונית תירוש
אולי תבקש קצבת ילדים- - -
עבאס זכור
לפי הנתונים ברור שהנוער והתלמידים בישראל בסכנה, במיוחד במגזר הערבי ובמגזר העולים. מבין התלמידים הנושרים טוב שחלק לא קטן מהם נושרים ולא יישארו בבית-ספר כי הם רק מפריעים. אבל מי שקולט אותם, לא לפי תוכניות לעתיד, זה עבריינים, סוחרי סמים, בתי-קפה- -
ג'מאל זחאלקה
יש מערכת שקולטת.
היו"ר מיכאל מלכיאור
חשבתי שתגיד שהתנועה האיסלמית קולטת אותם.
עבאס זכור
לפי הנתונים, המספר הוא גדול מאוד – 40% במגזר הערבי- - -
קריאה
את העולים?
עבאס זכור
- - - ילד עבריין מפריע לכולם.
אלכס מילר
אבל השאלה היא למה הוא עבריין. סתם הוא נהיה עבריין? צריך לעצור את זה כבר בבית ספר כי הסיבה היא שהוא לא מצליח למצוא עצמו בתוך המערכת.
עבאס זכור
לפי מידע שקיבלתי מאחד בתי-הספר הוא שיש תלמידים שיש להם עשרות תיקים במשטרה. ילדים שהיו בבית-ספר גוררים אתם עוד ילדים לעבריינות, והם נושרים מבית-ספר. נעשה דברים, נכין כספים ותוכניות איך לעזור לילדים האלה.
היו"ר מיכאל מלכיאור
ברור לגמרי שזאת תופעה מאוד שלילית שמביאה להתפתחויות חברתיות מאוד לא רצויות בשביל הילדים האלה ובשביל כלל החברה. השאלה היא האם משרד החינוך מתייחס על זה כמצב חירום וניגש לזה בכלים של מצב חירום. ד"ר אבי לוי, בבקשה.
אבי לוי
אני מנהל אגף שח"ר - שירותי חינוך ורווחה. כל מה שנאמר פה הוא נכון על פניו, ואין צורך לחזק אותו יותר מדי, הוא יותר מדי חזק. הבעיות ידועות, והכול נכון, ואפילו המושג "הנשרה" נכון, ולא "נשירה". אין לנו בעיה עם זה. יש בעיה אחת כרגע לנושא הדיון כי עלו בעיות שלא קשורות לנושא הספציפי שלשמו באנו. למשל, בנושא העולים יש גורמים רלוונטיים שמטפלים בנושא העולים: פסיכולוגים, יועצים – אנחנו יכולים לדבר על קב"סים ועל מניעת נשירה שהיא נושא חובק עולם, אבל יש כאן כל כך הרבה גורמים שאינם, ואנחנו רק מטפלים- -
ג'מאל זחאלקה
יש קב"סים לעולים?
אבי לוי
יש קב"סים שמטפלים בעולים.
אבי לוי
אין גוף אחד היום, אפילו לא משרד החינוך, שיכול לטפל במניעת נשירה. אני אומר את זה באחריות, ואני לא מנסה להתנער חס וחלילה. משרד החינוך צריך לעשות את חלקו- -
היו"ר מיכאל מלכיאור
אבל האחריות הכוללת היא של משרד החינוך.
אבי לוי
אני תמיד יושב כאן בעמדה פחותה כאילו אני מתנצל או מתנער, חלילה. אין לי עמדה כזאת. אני ידוע כבוטה. אני בא להגיד מה הבעיה- -
ג'מאל זחאלקה
מה האגף עושה, זה מה שאני רוצה לשמוע.
אבי לוי
תאמין לי, אם כל האגפים יעשו לטובת המגזר הערבי- -
ג'מאל זחאלקה
- - -
אבי לוי
אני יודע שנושא הדיון הוא הערבים.
היו"ר מיכאל מלכיאור
לא. על כולם.
קריאות
- - -
אבי לוי
אני לא ביקשתי לעורר מהומה, אני ביקשתי שיודיעו לנו כדי שנזמין את הגורמים הרלוונטיים שיגידו מה עושים. אני לא יכול לדבר בשם המנהל הארצי בשם העדפה המתקנת כולה.
היו"ר מיכאל מלכיאור
זה שחברי כנסת ערביים מציעים דבר זה לא אומר שהם מדברים רק על המגזר הערבי. הנושא שהם ביקשו להעלות, וככה זה מופיע גם במה שקיבל משרד החינוך הוא לגבי כל בעיית הנשירה במדינת ישראל. הם הדגישו את זה בדבריהם גם בתחילת הדיון.
אבי לוי
כשבאתי לפה חשבתי שמדובר רק על המיעוט הערבי, כי כך זה הוצג לי, מה אני אעשה.
ג'מאל זחאלקה
מה תרומתו של אגף שח"ר לעניין?
קריאות
- - -
היו"ר מיכאל מלכיאור
אבי, יש משפט אחד בעברית שלא מקובל, ודאי לא בחדר הזה: המשפט "מה אני אעשה". פעם אחרת תעשו שיעורי בית כמו שצריך.
אבי לוי
כל השאלות שהוא העלה, אני צריך לענות על כולן? אני צריך לטפל בכול?
מיכאל מלכיאור
אני לא מקבל את הגישה. ברור שלא את כל הנתונים אתם צריכים לדעת מראש. אתם צריכים לספק לנו את הנתונים. זה שיש לנו יותר נתונים מכם זאת בעיה שלכם. אתם הגוף האחראי במדינת ישראל. יש גורם שלקח על עצמו לנהל את ענייני החינוך במדינת ישראל, ולא אתה ולא אף אחד יכול להגיד שזה מישהו אחר. אם זה מישהו אחר תמצא עבודה אחרת. אל תיקח את האחריות שלקחת על עצמך. סליחה, אני לא מקבל בכלל את הביטוי הזה. זה שגורמים אחרים יכולים לעזור, זה דבר אחר.
אבי לוי
לא הבנת אותי.
מוחמד ברכה
יש כותרת ברורה וחד-משמעית לדיון הזה- -
אבי לוי
שמה?
מוחמד ברכה
- -שאתה מייצג מקום שאמור לטפל בבעיה. אתה לא יכול לדבר אליי כאילו שאתה מוסט מעצם הדיון, ואתה לא יודע על מה מדובר. אם אתה לא יכול לשאת באחריות שמוטלת עליך תקום ותלך הביתה. זה דבר שלא ייאמן.
אבי לוי
אני אגיד מה שיש לי לומר ללא כחל וסרק. אני עדיין סבור שנושא מניעת הנשירה הוא חובק עולם, ומשרד החינוך לבדו לא יוכל לטפל בו. עוד כמה משרדי ממשלה צריכים לטפל בו, צריך את הרשויות המקומיות שחובת האכיפה היא עליהם, ולא על המשרד. המשרד אחראי למדיניות- -
היו"ר מיכאל מלכיאור
אתה רוצה להגיד שחובת האכיפה- -
אבי לוי
חוק לימוד חובה הוא עד גיל 16 בלבד. יכולתי לגלגל עיניים ולומר שאם ילד נושר בכיתה י"ב זה לא ענייני. אני לא אומר את זה. אני הצעתי כבר לפני 10 שנים שחוק חינוך חובה יהיה עד כיתה י"ב.
היו"ר מיכאל מלכיאור
יש לנו הצעת חוק כזאת.
יצחק גלנטי
מה היחידה שלך מתכוונת לעשות?
קריאות
- - -
היו"ר מיכאל מלכיאור
יכול להיות דבר כזה, שהאחריות נופלת על הרשויות המקומיות?
אבי לוי
לא האחריות, אמרתי שחובת האכיפה היא עליהן.
היו"ר מיכאל מלכיאור
חובת האכיפה של מה?
רונית תירוש
האחריות היא של משרד החינוך לוודא שהרשויות יעשו גם את חלקן, אבל זה בסופו של דבר מתגלגל למשרד עצמו.


יש לי שאלה מאוד ספציפית לאגף שלך בנושא הקב"סים: כמה תביעות הוגשו ונאכפו– אם בכלל – נגד הורים שלא שלחו את ילדיהם לבית הספר? זה באחריות המשרד לוודא שזה קורה?
היו"ר מיכאל מלכיאור
הוא אמר שהוא לא יכול להגיב.
מוטי בנאוי
המשרד אחראי בגדול, אבל על-פי החוק הרשם הראשי הוא ראש הרשות.
היו"ר מיכאל מלכיאור
הרשם הוא לא זה שרושם? זה לא אומר- -
מוטי בנאוי
הרשם אחראי על פי החוק על כל התלמידים שיהיו במערכת החינוך לפחות עד תום כיתה י'. זה החוק. כמובן, משרד החינוך מפקח על-כך, יש לו גם האחריות שלו בנושא הזה.
רונית תירוש
אתה יכול לציין ראש עיר שלא מקיים את חובתו? כן. תבעת ראש עיר?
מוטי בנאוי
לא.
רונית תירוש
על זה צריך להתמקד - -
דב חנין
אנחנו מדברים בדיון על בתי-הספר התיכוניים. אתם נמצאים בקשר עם מנהלים בתי-הספר. אתה יכול להגיד לי שמשרד החינוך בא בטענות למנהלים? מנהל בית-ספר תיכון שבין י' ל-י"א נושרים אצלו תלמידים, יש לכם מעקב על זה?
מוטי בנאוי
כן.
דב חנין
אתם באים בטענות לאותו מנהל בית-ספר תיכון? אתם נוקטים צעדים בעניין הזה? אני לא מדבר על פעולה מול ההורים דווקא, אלא מול בית-הספר- -
רונית תירוש
בי"א-י"ב אתה לא יכול לבוא בטענות כי החוק לא מחייב ללמוד.
דב חנין
לכן אני שואל את השאלה.
היו"ר מיכאל מלכיאור
אתה אמרת בעיתון בריאיון איתך- -
מוטי בנאוי
לא כל מה שכתוב אני אמרתי.
היו"ר מיכאל מלכיאור
צוטטת בעיתון ש-30% מהתלמידים נמצאים בסכנת נשירה. עם נתונים כאלה אתה נערך למצב חירום?
מוטי בנאוי
כבר הרבה שנים אני בתוך המערכת הזאת, עבדתי עם הרבה מאוד שרים ומנהלים, ואנחנו עושים את זה לאורך כל השנים. כשבודקים נתונים צריך לראות מה היה לפני 15 שנה, ומה יש היום. אי-אפשר להתעלם מזה. בעבר שיעור הנשירה במגזר הערבי היה 12%, ואפילו 18%, היום הוא 7.5%. רואים שבתהליך יש ירידה.
מוחמד ברכה
הדברים הרבה יותר חמורים. הדברים האלה צוטטו בשמך ב-13 בחודש, עברו מאז רק שבועיים. נניח שאנחנו לא דורשים ממך שום דבר לפני 13 בחודש – בשבועיים האלה איזה תשובות יש לך לוועדה הפרלמנטרית הזאת על התופעה שאתה אפיינת?
מוטי בנאוי
אתם רואים שבמשך כל השנים יש ירידה בכל המגזרים- -
היו"ר מיכאל מלכיאור
ובמגזר העולים העלייה תלויה.
מוטי בנאוי
אני לא מוצא כרגע- -
היו"ר מיכאל מלכיאור
מה זה אתה לא מוצא כרגע? כשאני שואל אותך, אתה חייב כרגע. אתה לא יכול להגיד שבכל המגזרים יש ירידה כשאנחנו מביאים נתונים אחרים, ואתה אמרת שאתה לא חולק עליהם. יש עלייה תלולה, יותר מכפול ממה שהיה לפני 10 שנים. העולים לא שייכים לחברה הישראלית?
אלכס מילר
אין להם שום תשובות.
מוטי בנאוי
אני הבאתי את הנתון של 38.5%, ובוועדה הזאת חשפתי את הנתונים האלה. אני בודק את זה לפי כל שנה, ואני אומר לך בנתונים ב-12 השנים האחרונות רואים ששיעור הנשירה ירד.
היו"ר מיכאל מלכיאור
במגזר הערבי שיעור הנשירה ירד?
מוטי בנאוי
שוב, אם אני מחלק אותם לילידי הארץ, עולים מחבר העמים, אתיופים - כן. זה עמד על כ-6%, זה ירד ל-4.2%. זה נע ונד כי זה לא חד-משמעי.
יצחק גלנטי
זה כולל הנשרה או רק נשירה?
מוטי בנאוי
זאת שאלה קשה משום שב-י"א י"ב זכותו של הילד לעזוב. חוק חינוך חובה מחייב את המדינה ואת הרשות המקומית עד גיל 15 ועד בכלל, עד תום כיתה י'. בי"א זאת זכותו של התלמיד. זאת לא זכותו של המנהל ולא של שום גורם אחר.
רונית תירוש
אתה תתמוך בחוק שיחייב אותם עד י"ב.
אבי לוי
הצענו את זה. גם בתקופתך הצענו.
קריאות
- - -
מוחמד ברכה
אני מרגיש שאתם הולכים סחור-סחור. אני מציע להפסיק את הישיבה ולבקש משרת החינוך להתייצב מול הוועדה עם הצוות שלה, שיבואו עם תוכניות ועם תשובות ולא עם מערכת של הצדקות ותירוצים.
היו"ר מיכאל מלכיאור
אנחנו אולי נקבל החלטות בכיוון הזה, אבל כרגע נמשיך.
קריאות
- - -
אבי לוי
אתם עושים שגיאה חמורה.
היו"ר מיכאל מלכיאור
אנחנו לא עושים שגיאה.
מוחמד ברכה
אנחנו מבקשים תשובות ותוכניות לטיפול בבעיה.
אבי לוי
עד עכשיו לא נתתם לי לדבר על אף תוכנית שעשיתי במגזר הערבי ב-10 השנים האחרונות- -
מיכאל מלכיאור
לא נכון. אחרי שנתת נאום ארוך לא הגעת לדברים אחרים.
אבי לוי
אם הייתי בדיון ב- 4 עיניים הייתי אומר לך משהו אחר. לא נעים לי לומר לך את זה, באמת. לא הצטדקתי, ואני לא מצטדק, ולא התנצלתי ואני לא מתנצל. אמרתי, שאם אתם רוצים להתעלם מזה שנשירה זאת תופעה חובקת עולם שמתחילה בבית ונגמר בראש הממשלה, זאת טעות. זה לא רק משרד החינוך. אבל אני לא אומר- - -
מוחמד ברכה
אני רוצה לשמוע משרת החינוך אם היא מרוצה מהתשובות שאתם נותנים כאן.
היו"ר מיכאל מלכיאור
אתה באת לכאן היום כדי לייצג את משרד החינוך. אם לא רצית לקחת על עצמך את זה, היית אומר למנכ"ל שלך שאתה לא הולך, שהוא ילך. אם באת לכאן אתה צריך לתת תשובות. אתה לא יכול להגיד שאתה לא מתייחס לנתונים האלה כי אתה לא מכיר אותם; על העולים אתה לא יכול להתייחס כי חשבתי שמדברים על ערבים; על ערבים אתה לא יכול להתייחס כי אלו נתונים חדשים; על כלל המערכת אתה אומר שזה של הרשויות. סליחה, אם אתם חושבים שזאת הדרך, אז תגידו כי אתם רואים שחברי הכנסת עוזבים בזה אחר זה כי הם לא שומעים כלום מכם.
מוטי בנאוי
שרת החינוך ומנכ"ל המשרד מינו אותי להיות ראש צוות משימה בנושא נשירה למשך השנתיים הבאות. אני כבר יכול לומר לכם היום מה יהיו המטרות הראשונות שלנו כצוות משימה. כמו שיש צוות משימה ברמת המטה יהיו צוותי משימה ברמת המחוז, ברשות חינוך ובבתי-ספר; יוקמו ועדות התמדה, ויש לנו כבר כמה ועדות התמדה לקראת חנוכה שמנהל בית הספר צריך להופיע בהן ולהעלות את שמות התלמידים שיש אתם בעיה, ואז לומר אחד מן השניים: יש לי כלים, אבל אין לי משאבים או יש לי משאבים, ואין לי כלים – או אין לי לא זה ולא זה, ואם לא יקבל אחד משני הדברים האלה הוא לא יכול להתחייב שהתלמיד יסיים את בית-הספר במצבו הנוכחי. ואז אנחנו מקווים שיהיה סל למניעת נשירה שפעמיים בשנה נוכל לתת- -
היו"ר מיכאל מלכיאור
כמה הסל הזה?
מוטי בנאוי
אנחנו עדיין לא יודעים.
היו"ר מיכאל מלכיאור
מה זה "לא יודעים"? כמה מקצה משרד החינוך לסל הזה?
מוטי בנאוי
בשנתיים האחרונות עשינו ניסוי ראשון באשדוד ובשישה יישובים במחוז צפון, כולל במגזר הערבי, ויש ירידה יחסית גדולה בשיעורי הנשירה באותם בתי-הספר. אנחנו רוצים לעשות את זה בכל מדינת ישראל. עשינו פיילוט.
ג'מאל זחאלקה
מה כולל הסל?
מוטי בנאוי
צריך לתת מענה. או שאתה נותן את התוכנית. אנחנו מריצים את זה בשנתיים האחרונות- -
היו"ר מיכאל מלכיאור
לא הייתם צריכים לעשות פיילוט במשך שנתיים. כל אחד יודע מה צריך לעשות. אני לא צריך להיות ראש אגף במשרד החינוך כדי לדעת שאם יש ועדה בכל בית-ספר, לא צריך בשביל זה פיילוט. יש ועדה שעוקבת אחרי כל התלמידים ומקבלת אחר-כך את האמצעים הנדרשים בשביל לעזור לתלמידים שנמצאים בסכנת נשירה. אז בוודאי שהמצב משתנה. לא צריך בשביל זה פיילוט של שנתיים. ולא צריך לצאת לעיתונות ולהגיד ש-30% בסכנת נשירה. צריך לעשות.
ג'מאל זחאלקה
דווקא התמרור האדום שהוא הציב הוא חשוב. טוב שהוא הזהיר. לא צריך להחביא את הנתונים.
מוטי בנאוי
אנחנו עושים פעמיים בשנה איתורים. זה חריג ביותר וכמעט אין דבר כזה שאנחנו לא יודעים מה קרה עם הילד, אם הוא נשר או לא נשר. לפי החלטת ממשלה, קציני הביקור הסדיר מאתרים את כל התלמידים שלא נמצאים במערכת. ברוב המקרים אנחנו מגיעים ל-98%-99% שמאותרים, כל אחד עם הסיבות שלו. אלה שבמסגרת חוק חינוך חובה יש לשלב אותם בבית-הספר; במגזר הערבי זה הרבה יותר קשה, אין מה להשוות, לצערי. אני יכול לומר שהצלחתו של הקב"ס תלויה במידה רבה במעטפת התמיכה שהוא מקבל מראש הרשות. במגזר הבדואי אם ראש הרשות לא נותן את התשתיות הבסיסיות: מחשב, כיסא, שולחן, ההתייחסות בהתאם. בבג"ץ נאמר שיש אפליה, אבל הוא דחה את העתירה שלהם. ראש רשות הוא בעל הבית. צבי בר לא רק עושה גימיק, אלא שנים עושה טיפול בפרט.
היו"ר מיכאל מלכיאור
אבל בג"ץ פסק שאתם צריכים לעשות העדפה מתקנת. אם יש 12 פסיכולוגים במקום 48 שצריך לפי התקן, זה נקרא העדפה מתקנת? זה טיפול טוב ברשימה?
מוטי בנאוי
יש עכשיו צוות משימה בראשותי, אנחנו מגישים את המסקנות ממש היום למנכ"ל ולשרה. המסקנות שלנו מאוד ברורות וחד-משמעיות- -
היו"ר מיכאל מלכיאור
מה המסקנה שלך בעניין הזה?
מוטי בנאוי
ברור שיש בעיה.
אבי לוי
מבקר המדינה אמר שצריך, לפי התקן, אלף קב"סים, ויש לנו רק 300. אנחנו מחזקים את מה שהוא אמר. אז מה, יש לנו אלף קב"סים? יש לנו 300.
ג'מאל זחאלקה
לא רק בג"ץ, גם מבקר המדינה אמר שמספר הקב"סים בנגב זאת שערורייה.
אבי לוי
כל שנה אני זועק וצועק.
מוטי בנאוי
חבר הכנסת הנכבד, האמן לי, אני גר בדרום, אני מוכן שתעשו אתי סיור ותראו כמה קב"סים היו, ומחר הם הולכים.
מוחמד ברכה
אני חושב שמי שמטפל שם בנושאים זה יותר השב"ס מאשר הקב"ס.
מוטי בנאוי
יש בזה גם משהו.
מוחמד ברכה
התושבים מופקרים שם.
מוטי בנאוי
קצין ביקור סדיר מקבל מעטפת ביטחון ואת תמיכת ראש הרשות כי הוא בעל הבית. אם הוא לא מקבל את זה הוא לא שווה.
שמואל דוד
אני רציתי להגיב על הדברים על כיתות. לפי נתוני תוכנית הנגב, 750 כיתות בנגב כיום הן פסולות. לפי נתונים של תוכנית הנגב 1,250 כיתות חסרות כעת בחינוך הערבי בנגב, תכפילו את זה בכ-30 תלמידים בכיתה, ותבינו איזו אוכלוסייה של תלמידים נמצאת בלי כיתות. לפי תוכנית הנגב, 1,750 כיתות צריכות להיבנות ב-10 השנים הקרובות כדי להדביק פערים של גידול טבעי. אז אתמול הממשלה עשתה טובה לאנושות ונתנה- -
היו"ר מיכאל מלכיאור
צר לי להגיד לך, זאת מחלקה אחרת במשרד החינוך.
שמואל דוד
זאת לא מחלקה אחרת. גם מי שדוחף עוד ועוד קרוואנים שעולים 60 אלף ₪ במקום כיתות שעולות 500 אלף שקל עושה את זה במכוון. לפי נתוני תוכנית הנגב, הצפיפות במטר רבוע- -
היו"ר מיכאל מלכיאור
אנחנו לא נפתח את זה לדיון הזה. זה נכון, אבל זה לא שייך לנושא.
שמואל דוד
איך אפשר לדבר- -
היו"ר מיכאל מלכיאור
יותר קל למשרד החינוך להפיל על ראש הרשות את העניין, ולהגיד שזה עניין של שולחנות, ושמשרד החינוך יבנה את הכיתות שהוא מחויב. יותר קל להפיל את זה, וכל אחד מפיל על השני, וכך החינוך נראה.
מוטי בנאוי
כשחסרות התשתיות אין בעיה- -
היו"ר מיכאל מלכיאור
אני יודע שזאת לא האחריות שלך.
מוטי בנאוי
אני אחראי על מניעת הנשירה. כל ילד נושר שווה 100% לעצמו, לאמא שלו, לאבא שלו, למורה שלו, למנהלת בית הספר, לראש הרשות, למנכ"ל משרד החינוך. חד וחלק, ואני אומר את זה בכל מקום.
היו"ר מיכאל מלכיאור
אתה אומר שאתה אחראי למניעת הנשירה, לעומת אבי שאמר שזה בכלל לא שלכם.
מוטי בנאוי
הוא לא אמר את זה. הוא אמר שהאחריות, על-פי חוק, צריך לבדוק את החוק- -
היו"ר מיכאל מלכיאור
זה לא מה שהחוק אומר. החוק אומר שהרישום הוא בידי הרשויות. האחריות הכוללת, לפי חוק, במדינת ישראל היא של משרד החינוך. לא כמו שהוא אמר. הוא אמר שהאכיפה היא של ראשי הרשויות- -
מוטי בנאוי
האכיפה היא קודם כל של הרשויות.
היו"ר מיכאל מלכיאור
ראשי הרשויות צריכים לדאוג שנרשמים. הרי זה שנרשמים לא אומר שלומדים. כל הזמן זה הוויכוח הזה- -
מוטי בנאוי
אבל יש מציאות.
היו"ר מיכאל מלכיאור
לא עשו אותך אחראי על מניעת הנשירה אם זה היה באחריות הרשויות המקומיות, נכון?
מוטי בנאוי
נכון.
היו"ר מיכאל מלכיאור
מינו אותך כי זאת אחריות וזאת אכיפה של המשרד.
מוטי בנאוי
לכן יש מאבק לא פשוט גם עם הרשויות. למה לא משפט, כן משפט, תביעה, לא תביעה, יש צורך בתביעה, מה קורה בסופה של התביעה- -
היו"ר מיכאל מלכיאור
משרד החינוך תובע במקרים שפוגעים בכבוד של משרד החינוך, כמו בבית-הספר בחיפה. אז הולכים לתבוע את ההורים. אבל כשראש רשות צריך לעשות את העבודה שלו, ולא עושה אותה, אתם לעולם לא תעשו את זה.
מוטי בנאוי
על זה אני מנוע מלהגיב.
היו"ר מיכאל מלכיאור
אני מבין שאתה מנוע מלהגיב, אבל אני יכול לומר את זה. אם אתם רואים שראש הרשות הוא הפושע בעניין – ואני מקבל שלראש הרשות יש האחריות שלו – אתם צריכים לתבוע אותו. זאת העבודה שלכם. לכם יש האחריות הכללית על זה. לכם יש הפיקוח הכללי על כל המערכת ואת האחריות הכללית על כל המערכת.
ג'מאל זחאלקה
הוועדה תומכת בדרישתכם לגיבוי מערך הקב"סים. אבל אנחנו רוצים לראות תוכניות אמיתיות בעניין הנשירה. הרי שרת החינוך ומשרד החינוך אחראים. כל דבר שקורה במערכת החינוך הוא באחריות משרד החינוך. זה שהעבירו סמכות פרטנית כזאת או אחרת לראש עיר או לאגף ואו לעמותה, זה לא אומר שמשרד החינוך לא אחראי. הרי הקב"סים הם של המשרד, לא?
אבי לוי
לא. של הרשות.
מוטי בנאוי
אנחנו אמנם משלמים 75%- -
ג'מאל זחאלקה
אנחנו בעד שיהיו יותר קב"סים, אבל אתה יודע שקב"סים זה לא הפתרון.
מוטי בנאוי
בוודאי.
ג'מאל זחאלקה
מדוע בהיותך אחראי על הקב"סים ועל האכיפה, דווקא למחלקה שלך העבירו את הטיפול בנושא הנשירה? האם יש כוונה שהטיפול בבעיה יהיה טיפול של אכיפה ולא של מניעה או בבעיות השורש- -
היו"ר מיכאל מלכיאור
לא, הוא רוצה מניעה.
מוטי בנאוי
אנחנו עושים את שני הדברים גם יחד. חלק גדול מפיתוח תוכנית אומ"ץ או תוכניות אחרות של אגף שח"ר- -
היו"ר מיכאל מלכיאור
אבל אתם מבינים שזה לא עניינו של ראש העיר. אבי, אתה לא מבין את זה, אני מתפלא עליך.
אבי לוי
האמן לי שאני מבין. אני נתתי הצעות שונות לעשרה שרי חינוך עד היום.
היו"ר מיכאל מלכיאור
זה בעיקר טיפול פדגוגי חינוכי כלפי כל ילד. ילד שמתנכר להורה ולבית-הספר ומבחינה חברתית ולימודית, זאת בעיה של מערכת החינוך. ראש עיר לא נבחר להיות מומחה לחינוך.
אבי לוי
אם מנהל בית-הספר מנשיר תלמידים, אתה מבין שלפי ההיררכיה משרד החינוך לא יכול לעשות שום דבר למנהל. כלום.
ג'מאל זחאלקה
אתה מדבר על בתיכון.
אבי לוי
אני מדבר על כיתה י'. פעם היה ט', י', י"א, י"ב, היום מדברים על י', י"א, י"ב. יש נשירה גם בבית-ספר יסודי וצריך לטפל ועושים. עם זאת נניח שיש נשירה בבית-ספר, ואני רוצה להדיח מנהל מתפקידו כי הוא לא עשה אותו נכון, אני לא תמיד יכול לעשות משהו. כמו שקרה פעם שמנהל בית-ספר אליאנס בתל-אביב יצא בגאווה בהודעה שיש בבית-ספרו 40% נשירה כדי להראות שבית-הספר שלו אליטיסטי, והוא מנשיר את התלמידים הפחות טובים. אמרתי לשר מסוים, שהוא צריך לצאת בהודעה- -
היו"ר מיכאל מלכיאור
זה בית-ספר רשמי?
אבי לוי
בית-ספר אליאנס, אתה מכיר אותו, תרבות צרפתית. אמרתי לשר לפטר את המנהל, והשר אמר לי, מי אני שאפטר אותו? הרי הוא עובד הרשות המקומית שעובד אצל ראש העיר- -
ג'מאל זחאלקה
לא יכול להיות שמשרד החינוך לא יכול לפטר מנהל - -
אבי לוי
הוא יכול ליצור מדיניות ומודעות, הוא יכול להכשיר ולהסביר, לפטר – לא.
היו"ר מיכאל מלכיאור
כשמנהל מחליט לא לעשות מה שחוזרי המנכ"ל אומרים לו במודעות ובהצהרה – למשרד החינוך אין שום אמצעים כלפי אותו מנהל? זה מה שאתה רוצה להגיד לי?
אבי לוי
לפחות בעניין הנשירה אתה לא יכול לעשות לו כלום. עובדה שמנהלים מנשירים.
היו"ר מיכאל מלכיאור
יש הרבה עובדות. אתה רוצה להגיד לי שלמשרד החינוך אין שום כלים? אז בכלל אתה מצהיר שמשרד החינוך מיותר, כל המפקחים מיותרים, כל חוזרי מנכ"ל מיותרים. אתה מכריז שמנהל יכול לצפצף על כל המערכת ועל כל חוזרי המנכ"ל, והמשרד לא יכול לעשות לו שום דבר.
אבי לוי
אתה עושה הרחבה של מה שאמרתי.
היו"ר מיכאל מלכיאור
לא. אם הוא לא יכול לעשות משהו בעניין ההנשרה, אז בוודאי שהוא לא יכול לעשות כלום גם בנושאים האחרים שהוא מקבל בחוזרי המנכ"ל.
אבי לוי
אמרתי שמנהל בית-ספר יכול להנשיר תלמידים, הוא ייתן תמיד אמתלות וסיבות שונות, ולנו קשה מאוד לתבוע אותו.
היו"ר מיכאל מלכיאור
אם אין לכם כלים, אז חבל - -
מוטי בנאוי
לפני חודשיים שלחתי מכתבים לכל מנהלי בתי הספר בארץ, לכל ראשי הרשויות, לכל מנהלי המחוזות ולכל המפקחים הכוללים. כתבתי את רשימת השמות של התלמידים שנשרו, והם באחריותם. כל אחד היה צריך לתת לי הסבר איפה הילד, למה, איך וכמה.
היו"ר מיכאל מלכיאור
למה הוא צריך לתת הסבר, הרי לפי מה ששמענו עכשיו הוא לא צריך לתת לך הסבר.
מוטי בנאוי
על כל פנים, אנחנו אוספים את החומר, ויש לנו כבר כ-50% מהחומר. הנתונים מאוד משמעותיים, אני לא יכול לדבר עד שאנחנו לא נסיים. כשאתה מעביר את הרשימה וקורא שם – זה לא נתון סטטיסטי, אלא כתוב שם. ראשי הרשויות הביאו אליהם את ראשי מנהל החינוך, את מנהלי המחלקה ואת מנהלי בתי-הספר, והתחילו לשאול את השאלות. אני מקווה שתוך חודש ימים נסיים ויהיו לנו נתונים מדויקים. זאת אולי הדרך ללחוץ על כל גורם שיש לו אחריות בכל דרג ממשרד החינוך ועד אחרון המורים.
היו"ר מיכאל מלכיאור
אני רוצה לשמוע כמה מילים מהמשרד לביטחון פנים. בבקשה.
יובל רביבו
אנחנו בעיקר מקשיבים, כי הנתונים אינם בידי המשטרה.
היו"ר מיכאל מלכיאור
אתה יכול להגיד משהו על הקשר בין נשירה לבין עבריינות?
יובל רביבו
במחלקת הנוער במשטרה בלשי הנוער הם שמתעסקים עם אותם נערים, בעיקר בשעות אחר הצוהריים, ובשעות היום עם נערים שנמצאים בסביבת בית-הספר, אבל לא בפנים. אנחנו נתקלים בהם גם בערבים במועדונים. במקרים האלה אלה אותם נערים שמעורבים בעבירות פליליות. אין לנו נתונים להגיד כמה מאותם נערים שנפתחים נגדם תיקים הם נערים שנשרו, אבל מהניסיון שלנו יש רבים.
רומן שניידר
אני מהאגודה הישראלית למען ילדים עולים. לעומת ד"ר לוי לא חשבתי שמדובר רק על ערבים, אלא על תופעה כללית, ואני אפילו מרגיש שזה סוג של ועדת קליטה כי דובר כבר מספר שנים על נשירה בקרב עולים, והמצב הוא קטסטרופלי- -
היו"ר מיכאל מלכיאור
אתה יכול להגיד משהו על מה שאמר קודם מוטי? האם הנשירה בקרב העולים באמת בירידה? זה מאוד הפתיע אותי, כי אני קיבלתי מספרים אחרים.
רומן שניידר
יש בלבול מאוד גדול בסטטיסטיקה וגם במושגים – מה זה נשירה. אנחנו יודעים על עלייה חדה בקרב העולים הנושרים. אני מדבר על נשירה ולא על הנשרה. ילד עוזב את בית-הספר, וכמו שאמרת נכון, זה תהליך; הוא לא קם בבוקר ואומר שהוא לא מגיע מחר וזהו- -
היו"ר מיכאל מלכיאור
זאת אומרת אתה חולק על הנתון שאמר מוטי שבכל המגזרים יש ירידה.
רומן שניידר
אני מסכים אתו שאפשר להציג את זה כפי שהוא מציג כי השאלה היא מי זה עולה, ומה זה נשירה.
היו"ר מיכאל מלכיאור
מה זאת אומרת? עולה הוא מי שעלה בשנים מסוימות, ונשירה זה מי שעזב את בית-הספר.
רומן שניידר
אני גם מכיר ילדים שלא היו יום אחד בבית הספר.
היו"ר מיכאל מלכיאור
גם אלה שלא היו זה גם נשירה.
רומן שניידר
לפי מה שאנחנו רואים בשטח הנשירה בקרב העולים – שעלו החל משנת 1990 – עולה מדי שנה. זה מורגש במיוחד, והדוח שאתה הצגת מתייחס ל- 5 השנים האחרונות. אפשר לדבר על סוג אחר של עולים, אבל ברור שילד ערבי או עולה עוזב את בית הספר כי לא טוב לו בבית-הספר. אנחנו אומרים שאין ילדים רעים, יש ילדים שרע להם. על החברה, על משרד החינוך, על הרשויות ועל כולנו לעשות משהו שיהיה לו טוב שם. אם יהיה לו טוב הוא לא יעזוב. מה זה טוב? אני חושב על שני דברים: ראשית, תוכניות שמדברות על זהות, על שייכות, קבוצות תמיכה, שיהיה מישהו שיקשיב לילד, שיזהה שיש לו פוטנציאל לנשור מהיכרות עם התרבות שלו. בהכללה, לעולים אין משפחות תומכות; אין שם הורים שישאלו, שיהיו אתם, שיבדקו איפה הוא היה היום – בבית-ספר או במקום אחר. דבר שני, אנשי מקצוע בבתי-ספר כמו יועצים חינוכיים. אני אישית יועץ חינוכי, סיימתי תוכנית לעולים בבר-אילן לפני שנה, ויש 25 כאלה – 10 ממוצא אתיופי ו- 15 מחבר העמים. אני בטוח שגם במגזר הערבי יש צורך באנשי מקצוע שיקשיבו לילד, לא מורה שנכנס ורואה 40 ילד, ואין לו זמן לשום דבר.
היו"ר מיכאל מלכיאור
החלטת הוועדה: הוועדה רואה בחומרה רבה את נתוני הנשירה במגזרים השונים שהתפרסמו לאחרונה: במגזר הערבי ובמיוחד במגזר הבדואי בנגב ובמגזר העולים, וגם על מה שקורה בצפון בעקבות המלחמה.


הוועדה לא שבעת רצון מתשובת משרד החינוך והרשויות המקומיות לגבי התופעה המדאיגה הזאת- -
מוחמד ברכה
- - - אנשי הרשויות המקומיות יכלו להגיע.
קריאה
היו פה.
היו"ר מיכאל מלכיאור
הציץ ונפגע.


הוועדה מצפה ממשרד החינוך שיש לו אחריות כוללת לחינוך במדינת ישראל, לקחת על עצמה גם אחריות כוללת ולפקח על נושא הנשירה. הנשירה דורשת גם טיפול מערכתי, שצריך גם לכלול את הרשויות המקומיות, אבל צריך ללכת על רמת הפרט בנושא הזה, ושבכל בית ספר יהיה מערך תמיכה שמזהה פוטנציאל לנשירה ועוזר לכל ילד לפי הצרכים שלו והתרבות שלו. אם זה אפשרי זה מונע את גם את הנשירה הסמויה וכמובן את הנשירה הגלויה.

אנחנו מצפים לתוכניות לכלל החברה הישראלית – לא פיילוטים ולא בבית-ספר או בעיר כאלה ואחרים – עם דגש על המגזרים שבהם הבעיה היא יותר גדולה; לשמוע על תוכניות ליישום ועל תקציבים שמציבים כדי שיהיה סל למניעת נשירה, והוא ולא יהיה משהו באוויר, אלא יכלול את האמצעים. ניכור ובעיות חברתיות אחרות הם לא עניין של כסף, אפשר לפתור את זה בתשומת לב, בטיפול ובעזרה. אבל במקום שצריך גם אמצעים כספיים צריך שהם יהיו כדי למלא תוכן בנושא הזה. אנחנו מצפים לקבל תשובות מובהקות מהגורמים האחראיים, קודם כל ממשרד החינוך תוך פרק זמן של חודש ימים, מקובל עליכם?
מוטי בנאוי
התוכנית שאתה מציג- - -
היו"ר מיכאל מלכיאור
אבל זה לא הנושא.
ג'מאל זחאלקה
התוכנית שאתה מציג כבר הועברה למנכ"ל- -
היו"ר מיכאל מלכיאור
אז אנחנו מצפים לשמוע מכם. אני מציע שתתייחסו לזה כאל מצב חירום ולא בשלוות נפש שעשיתם את זה וטיפלתם בזה כבר 20 שנה. הגישה הזאת היא לא לעניין. בשנתיים פיילוט נשרו עשרות ואולי מאות ואלפי ילדים. חבל. אפשר היה להציל מאות ילדים. הגישה שלך היא שכל ילד הוא עולם ומלואו, וכל נושר הוא כשל של המערכות שלנו. הגישה הזאת היא גישה נכונה, אבל שלוות הנפש לא תואמת את הפילוסופיה.
מוטי בנאוי
את המאבק שלי אני עושה איפה שצריך, ואיך שצריך. האמן לי, אגף שח"ר עושה מאבק קשה לאורך כל הדרך.
מוחמד ברכה
הוועדה מבקשת משרת החינוך להיכנס אישית לעובי הקורה בעניין הזה, ושמחר בישיבה יושב ראש הוועדה יודיע לה שזאת בקשתה של הוועדה.

דבר שני, אנחנו מבקשים ממשטרת ישראל לעשות מיפוי של עבירות הנוער שנוגעות לנושרים כדי שהטיפול בהן יחזור למערכות המתאימות של משרד החינוך ושל הרשויות המקומיות.

דבר שלישי, לבקר את השלטון המקומי שלא שלח לכאן נציגים.
יובל רביבו
אי אפשר לבדוק את הנתונים האלה.
מוחמד ברכה
יש לכם רישום של עברייני נוער?
יובל רביבו
אפשר עתידית. תיבדק השאלה האם- - -
היו"ר מיכאל מלכיאור
אנחנו מבקשים ממשטרת ישראל להביא בפני הוועדה נתונים בדוקים על היחס בין נשירה לבין עבריינות. כמו-כן להגביר את התיאום בין כל מערכות החינוך כדי להחזיר את הילדים האלה למערכות הלימודים בבתי-הספר במידת האפשר. משטרת ישראל לא יכולה לעשות את זה לבד, אבל להגביר את התיאום אפשר.
ג'מאל זחאלקה
צריך להוסיף להחלטות את תגבור מערך הקב"סים, לפי המלצות מבקר המדינה.
יהודית גידלי
מבקר המדינה או בג"ץ?
היו"ר מיכאל מלכיאור
גם וגם.
ג'מאל זחאלקה
- - -
אבי לוי
יש לי לפחות 10 תוכניות קיימות שלא דיברתי עליהן- -
ג'מאל זחאלקה
מבקר המדינה התייחס רק לעניין הקב"סים.
אבי לוי
יש תוכניות כמו מב"ר, אתג"ר, אומ"ץ, מניעת נשירה. למה הוועדה לא אומרת שהיא מוצאת לנכון שצריך לתגבר את התוכניות האלה?
קריאות
- - -
היו"ר מיכאל מלכיאור
אף אחד לא אומר שאין אף תוכנית. אתה עצמך אומר שיש כל התוכניות האלה. התוכניות האלה הן של הרשויות המקומיות? לא. הן של משרד החינוך, נכון? ברור שצריך לשתף, אבל האחריות היא של משרד החינוך.
כמאל עטילה
במאגר של משרד החינוך יש תעודות זהות של כל אלה שנושרים. המשרד מספק את תעודות הזהות לקב"סים כדי לאתר אותם.
היו"ר מיכאל מלכיאור
אני בטוח שאתם עושים את זה.
כמאל עטילה
בכל סיור במועצות אנחנו מעבירים רשימות.

דבר שני, התווספו עכשיו 134 פסיכולוגים שרובם מהמגזר הערבי, אבל הם טרם אוישו במגזר הערבי.
קריאה
למה?
כמאל עטילה
אומרים במועצות שהם בתהליך הבראה וצריך את אישור משרד הפנים כדי למנות פסיכולוגים. ו-54 אלף שעות ייעוץ גם חולקו לכל בתי-הספר.
ג'מאל זחאלקה
זה לא העניין. העניין הוא שהתשלום הוא מהמועצה.
כמאל עטילה
קיבלנו אישור מיוחד. משרד החינוך משלם את חלק ההשתתפות שלו, קרן סקטא-רש"י משלים את החלק של המועצות- -
ג'מאל זחאלקה
הוא מדבר על פתרון שנעשה לאחר שהמועצות המקומיות - -
כמאל עטילה
54 אלף שעות יועברו למגזר.
היו"ר מיכאל מלכיאור
זה דבר מבורך וטוב. תודה רבה.

הישיבה ננעלה ב-11:30

קוד המקור של הנתונים