פרוטוקול

 
PAGE
1
ועדת החינוך, התרבות והספורט

21.11.2006


הכנסת השבע-עשרה






נוסח לא מתוקן

מושב שני
פרוטוקול מס' 84

מישיבת ועדת החינוך, התרבות והספורט

יום שלישי, ל' בחשוון התשס"ז (21.11.2006), שעה 13:00
סדר היום
סגירת כיתות לימוד לילדי חינוך מיוחד בכפר נחף
נכחו
חברי הוועדה: מיכאל מלכיאור - היו"ר

מוחמד ברכה

עזמי בשארה

יצחק גלנטי

משה גפני

ג'מאל זחאלקה

עבאס זכור

נאדיה חילו

אלכס מילר
מוזמנים
לאה שקד – ממונה על שירות חינוך מיוחד, משרד החינוך

שוש ימין – מנהלת אגף הסעות והצטיידות, משרד החינוך

יונתן רגב – רפרנט חינוך, אגף תקציבים, משרד האוצר

ארז קרייזלר – ראש המועצה האזורית משגב, מועצות מקומיות ואזוריות

בתיה רכבי – מנהלת אגף החינוך במועצת משגב

עומר מטר – ראש מועצת נחף, מועצות מקומיות ואזוריות

יוסף עומרי – ארגון ההורים הארצי

עו"ד רות דיין מדר – העמותה לקידום ויישום יוח"א

אחמד סואעד – חבר ועד הורים

חליל סואעד – חבר ועד ההורים

מחמוד סואעד – מורה

טאהא סואעד – יו"ר הוועדה המקומית חוסנייה כמאנה
מנהלת הוועדה
יהודית גידלי
רשמת פרלמנטרית
מיטל בר שלום

סגירת כיתות לימוד לילדי חינוך מיוחד בכפר נחף
היו"ר מיכאל מלכיאור
אנחנו עוברים לדון בנושא השני.
מוחמד ברכה
ב-16 לאוקטובר אני הפניתי שאילתא בעל פה לשרת החינוך והתרבות, בעניין סגירת שתי כיתות לימוד לחינוך מיוחד בכפר נחף. בנוסף, נודע לי שגם בכפרים קרובים, ברמה, מרר, סז'ור, מג'לה כרום, נסגרו כיתות החינוך המיוחד. השרה ענתה לי מעל בימת הכנסת, אבל הבעיה לא נפתרה. היא אמרה מה שאמרה, והתייחסה לצורך של מספר מסוים של תלמידים של חינוך מיוחד בכיתות השונות. אני עדיין חושב, שהבעיה לא נפתרה. תלמידים בעלי מוגבלויות אינם יכולים לנסוע כל יום 70 קילומטר הלוך וחזור לכפר כנא, ויש מקום לשוב ולפתוח את הכיתות האלה. יש לציין, ששרת החינוך כאשר ענתה לשאילתא שלי, נתנה לי את חוזר המנכ"ל שקובע כללים לגבי הנושא הזה.
לאה שקד
נח8ב, נוהל פתיחת כיתות בחינוך המיוחד.
מוחמד ברכה
המועצה עשתה את המוטל עליה, וכך גם הנהלת בית הספר שבמסגרתו פעלו שתי הכיתות האלה. על פי הנהלים האלה, מנהל מסגרת לחינוך מיוחד צריך להגיש דוח למפקח על החינוך המיוחד לא יאוחר מה-20 ביולי. אכן הדוח של בית הספר הוגש ב-10 ביולי. התשובה שהתקבלה: "מחלקת התקן במחוז תסיים את הצעת התקן הבסיסי לכיתות החינוך המיוחד לשנת הלימודים הבאה, לא יאוחר מ-1 באוגוסט". עד 1 באוגוסט כמובן לא היה שום דבר בעניין הזה. היתה ישיבה אצל ראש המועצה, שבה השתתף המנכ"ל שמואל אבואב ודוד וסרמן. התקבל סיכום מוסמך על משרד החינוך, כאשר בין השאר דובר גם על הנושא של החינוך המיוחד: "המועצה מבקשת לא לסגור כיתה שלומדים בה 5 תלמידים מהיישוב". החלטת המנכ"ל היתה שהנושא ייבדק מול האגף לחינוך המיוחד בראשות לאה שקד, הממונה על שירותי חינוך מיוחדים. הנושא התגלגל והגיע לשאילתא שאני הגשתי, ולטיפול המאוחר של ראש המועצה. היו התכתבויות. אני רוצה שהיושב ראש יסתכל. אלה דברים ששולחים לבית הספר. מקבלים את התשובה על אותו טופס בכתב יד. זה דבר שחוזר על עצמו לאורך כל הדרך. אפילו לא טורחים לשלוח מכתב, שלא פתחו כיתות בשל היעדר תלמידים.

ב-7 לאוקטובר גם מנהל רשות החינוך במועצה מקומית רמה התייחס לעניין הזה. אני חושב, שיש פה חוסר טיפול נאות בילדים, שאין אפשרות לטרטר אותם ולמשוך אותם. במקום לשלוח לכפר כנא, היה אפשר לחבר בין היישובים ולעשות משהו משותף. כך הטענה של חוסר בתלמידים היתה מתבטלת.
רות דיין מדר
אני מבקשת להוסיף מידע בעניין, מאחר ואנחנו מטפלים ב-3 חודשים האחרונים בנושא. מדובר ב-5 תלמידים שלמדו בשנה שעברה בנחף. בשנה שעברה זה היה בסדר, קנו להם ציוד לטיפולים פרה-רפואיים, היו להם קלינאיות תקשורת, והשנה משום מה זה לא בסדר ולא ניתן לפתוח את אותה כיתה ששנה שעברה נפתחה. רוצים להסיע את אותם ילדים מרחק של 70 קמ"ש לכל צד. מדובר בילדים עם שיתוק מוחי.
לאה שקד
זה 40 קילומטר בדיוק לכל כיוון.
רות דיין מדר
אני בדקתי את זה כרגע עם מישהי שעובדת כבר 18 שנים בתחום. מדובר ילדים עם שיתוק מוחין, שהעצמות שלהם נשברות בקלות. הנסיעות האלה מטלטלות אותם. לנסוע 40 קמ"ש הלוך ו-40 קמ"ש חזור בשביל יום לימודים מהשעה 08:00 עד 13:00, זאת התעללות בילדים האלה. לא ברור לי איך 3 חודשים נותנים לילדים האלה לשבת בבית. לאחרונה, התחילו לשלב אותם בכיתות, אבל ברור שהם לא לומדים. הם לא מתאימים לכיתה שהם נמצאים בה כרגע. זה כדי שהם לא יישבו בבית. אלה ילדים שנמצאים אחרי מלחמה. לא ברור לי איך משרד החינוך לא נותן את המענה, לא ברור לי איך ועדת החינוך לא דורשת לתת מענה הדרוש?
לאה שקד
זה נועד להכפיש אותנו.
רות דיין מדר
ישבנו עם שרת החינוך בעניין הזה לפני 3 חודשים, והיא הבינה שהתשובה שהיא נתנה לחה"כ ברכה לא היתה עם מספיק רגישות. היא אמרה שהיא תיתן מענה, תיפגש עם לאה שקד ותפתור את העניין. היא הפנתה את העוזר האישי שלה לטפל בעניין, אבל משום מה זה לא טופל. בימים אלה אנחנו עומדים לפני עתירה לבג"צ.
לאה שקד
אתם מוזמנים לעשות זאת.
מוחמד ברכה
זאת תשובה לא ראויה. האם זה המשפט הראשון שיש לך להגיד?
רות דיין מדר
מאוגוסט אתם לא נותנים מענה.
לאה שקד
אנחנו נותנים. לזה שהמענה לא מקובל על כל מיני גורמים, אני מוכנה להסכים. להגיד שאנחנו לא נותנים מענה, זאת הגזמה. אני עובדת באגף לחינוך מיוחד, ממונה על שירותי חינוך מיוחדים. בין היתר, התפקיד שלי הוא היערכות לפתיחת שנת הלימודים בכל שנה. הניסיון שלנו לארגן כל שנה את הכיתות לחינוך מיוחד מחדש, לא נובע מבעיה תקציבית אלא כדי לתת שירותים יותר מיטביים ככל האפשר, בסיטואציות של חריגויות מסוימות שמספרם באוכלוסייה הוא יחסית קטן. מצד אחד, יש תמיד את המתח לא להשאיר אף ילד בחוץ, גם אם השירות איננו מיטבי, ומצד שני גם לשפר את השירותים. בשנת הלימודים תשס"ו, אני חתמתי על פתיחת כיתה לתלמידים משותקי מוחין לשנה אחת בלבד, בנוהל של כיתה חריגה. מדוע הנוהל היה חריג? כי באותה עת היה צריך לסיים את ועדות ההשמה עד סוף יוני, כאשר 5 תלמידים זוהו במערכת אחרי תאריך בו דנה ועדת ההשמה. זה היה בניגוד לנוהל. הנקודה השנייה, היא שהמועצה המקומית נחף קיבצה 5 תלמידים ב-4 שנותני גיל, לתלמידים שעל אף היותם משותקי מוחין הם תלמידים עם אינטליגנציה תקינה. אני וכל אחד מאיתנו לא היינו מסכימים לשלוח את הילד שלנו, אלא אם כן קלו כל הקיצים, לאותה כיתה עם ילד בכיתה א וילד בכיתה ד כהסדר קבוע.
היו"ר מיכאל מלכיאור
אז למה עשיתם את זה?
לאה שקד
לא היה לנו בית ספר לחינוך מיוחד.
היו"ר מיכאל מלכיאור
בית הספר שקיים היום לא היה בשנה שעברה?
לאה שקד
הוא נפתח השנה בראשון לספטמבר. חה"כ ברכה, האמירה הזאת, שחבל שאנחנו לא מנסים לקבץ את התלמידים, לא נכונה. אנחנו מנסים לקבץ את הילדים. לשמחתנו, מספר התלמידים משותקי המוחין במדינת ישראל, הוא יחסית קטן. כאשר ניסינו לאתר את כל התלמידים, הצלחנו לאתר 5 תלמידים בלבד. אם הייתי פועלת לפי נהלים של חוזר מנכ"ל, נח8ב, לא היינו פותחים את הכיתה. היינו אומרים, פעלתם אחרי הזמן, אתם לא עומדים בקריטריונים של גיל. משרד החינוך היה נקרא לכנסת, והיו אומרים: אתם הרשעים לא עשיתם שום דבר.

מה עושה משרד החינוך בכל שנה? המפקח של החינוך המיוחד פועל בכל יישוב מול הרשות המקומית, כאשר לא הרשות המקומית מממנת את המורים אלא משרד החינוך. כאשר נדרשים לאישור חריג, אז זה מובא לשולחני, האגף לחינוך מיוחד. חריג, זה כאשר נאלצים לפתוח כיתה עם 4 שנתוני גיל ומעלה. אנחנו לא ששים לעשות את זה, כי אנחנו דורשים שהמחוז והמפקח לחינוך מיוחד יעשה בדיקה לטובתו של הילד. אין לזה שום קשר עם תקציב או מרחק ההסעה.
היו"ר מיכאל מלכיאור
אבל זה לטובתו של הילד.
לאה שקד
לטובתו של הילד, זה שיהיה בית ספר לחינוך מיוחד ליד ביתו של כל תלמיד.
היו"ר מיכאל מלכיאור
אז את לא יכולה להגיד שזה בכלל לא קריטריון.
לאה שקד
החוק אמר, כי אנחנו צריכים לספק בית ספר לפי צרכיו של התלמיד, קרוב ככל האפשר למקום מגוריו של התלמיד.
היו"ר מיכאל מלכיאור
אם החוק אומר את זה, הוא אומר שהמרחק הוא קריטריון.
לאה שקד
הקריטריון הראשוני, הוא לפי צרכיו של התלמיד. מאחר שבשנה שעברה האיתור של התלמידים לא נעשה בזמן, וזה בסמכותה של הרשות המקומית...
רות דיין מדר
אלה אותם תלמידים של שנה קודמת, אז איך האיתור לא נעשה בזמן.
לאה שקד
הוא לא נעשה בזמן. ועדת ההשמה נעשתה ביולי. לפנים משורת הדין, אני אשרתי את פתיחת הכיתה. היום אנחנו מקבלים את זה כבומרנג. מאחר ואישרנו את זה בפעם אחת, מעתה ואילך אי אפשר לשפר את התנאים של התלמידים. הכיתה היא לא תקנית מבחינת זה שהיא מכילה 4 שנתונים. לפי חוזר מנכ"ל בכיתה של תלמידים משותקי מוחין צריכים להיות בין 6 ל-10 תלמידים. אני פתחתי את הכיתה בשנה שעברה עם 5 תלמידים, כי הייתי סבורה שהילדים האלה היו צריכים שירותי חינוך.
היו"ר מיכאל מלכיאור
ושם בבית הספר הם לומדים עם ילדים באותו גיל.
לאה שקד
הם למדו ככיתה סגורה, כיתה לחינוך מיוחד בבית ספר רגיל, כאשר הילד המבוגר ביותר הוא יליד 95 והצעיר ביותר הוא יליד 98. 4 שנתונים.
עומר מטר
הילדים הללו לומדים ויש להם סייעות. אנחנו קנינו ציוד על סמך המשכיות של הכיתה.
היו"ר מיכאל מלכיאור
האם מישהו אמר לכם שיהיה לזה המשך. אתה אומר, שאתם קניתם ציוד על בסיס זה שיהיה המשך.
לאה שקד
אנחנו הודענו מראש שזה יהיה לשנה אחת בלבד.
עומר מטר
בראשית השנה ביקשנו סייעות, ולא קיבלנו אישור לסייעות. בינתיים אני מממן את זה. יש לי חריגה וביקורת ממשרד החינוך. יש לי שאלה ספציפית ואמיתית, האם למעון הפרטי שנפתח אתם חייבים לספק את התלמידים או שיש לו מסלול?
לאה שקד
הוא לא מעון, הוא בית ספר לחינוך מיוחד.
רות דיין מדר
הוא פרטי.
עומר מטר
הוא פרטי. אני חושב, שהוא נפתח על הבסיס הזה שיביאו אליו תלמידים.
לאה שקד
כל שנה יושבים עם מינהל הפיתוח והמחוז, גם עם מחוז צפון, ומתכננים את השירותים בבינוי ופיתוח מוסדות חינוך מיוחד. במשך 5 שנים אנחנו חיזרנו אחרי הפתחים של הרשויות המקומיות, לפתוח בתי ספר לחינוך מיוחד, לא רק במגזר הערבי אלא גם במגזר היהודי. לא הצלחנו לשכנע רשות מקומית להקצות קרקע לבנייה. אילו בשנה שעברה היינו יכולים לפתוח את זה כבית ספר רשמי, היינו רוצים זאת. מדינת ישראל ודאי מעדיפה בתי ספר רשמיים. בשנה האחרונה במחוז צפון, גם לילדים נכי נפש במגזר היהודי, לא הצלחנו למצוא רשות מקומית שתואיל בטובה לפתוח מוסד.
עומר מטר
את סותרת את הדברים. לפני 3-4 שנים שהיה בית ספר להתנהגות מוזרה, ואני רציתי לקבל אותו. אשרו לי את התקן, ובסוף העבירו את זה למג'דל כרום. יש שם מישהו שמחפש דברים באופן פרטי. במשך 6 שנים נחף מבקשת בית ספר לחינוך מיוחד לכל הסוגים שיש. אנחנו פונים לעדלה.
היו"ר מיכאל מלכיאור
אני בטוח, שד"ר שקד מאוד שמחה לשמוע את זה. את אומרת שבמשך כל השנים את פנית ולא קיבלת תשובה. פה את שומעת תשובה.
לאה שקד
לא אני, אלא המחוז.
היו"ר מיכאל מלכיאור
את אמרת שאתם ניסיתם נואשות למצוא מישהו שיהיה מוכן לפתוח מוסד כזה ביישוב שלו. יושב פה ראש מועצה, ואומר כי כבר 6 שנים הוא מודיע למשרד החינוך שהוא מוכן. את צריכה לומר תודה רבה במקום לתקוף.
לאה שקד
לא בכדי לא היה במחוז הצפון בית ספר לילדים משותקי מוחין. היתה פנייה של מנהל מחוז הצפון להרבה מאוד רשויות.
היו"ר מיכאל מלכיאור
אבל הוא מספר לך שהוא מוכן להקצות קרקע.
לאה שקד
בשנה שעברה היתה פנייה להקצות קרקע.
עומר מטר
קרקע יש לי והכל מוכן, אבל אני צריך את התקן.
לאה שקד
זה לא עובד ככה. אין תקן בודד.
עומר מטר
לכל בית ספר שהולכים לבנות יש קריטריונים לבנייה. בדיוק לפי זה את מקבלת את הפרוגראמה שאת מכינה לבית הספר. אם אין לך את הפרוגראמה, איך תתחילי.
לאה שקד
לא. אנחנו חשבנו, שהיה עדיף לבנות את בית הספר הזה כבית ספר רשמי. הפתיחה שלו נדחתה, מפני שהרשויות המקומיות שאליהן פנה מנהל מחוז צפון לא היו מוכנות. הרבה פעמים אומרים, אנחנו מוכנים. כדי שבית ספר יהפוך לבית ספר, צריך להקצות קרקע.
היו"ר מיכאל מלכיאור
הוא אומר שהוא מוכן להקצות קרקע.
לאה שקד
היום. איפה זה היה בשנה שעברה ואיפה זה היה לפני שנתיים.
עומר מטר
כבר 8 שנים יש לי קרקע זמינה.
לאה שקד
אני מבקשת, שתראה לנו שהיתה פנייה למנהל הפיתוח לפתוח בית ספר.
היו"ר מיכאל מלכיאור
לא, את צריכה להראות שאת פנית אליו והוא סרב.
לאה שקד
לא לטובתם של תלמידים ללמוד 5 תלמידים ב-4 שנתונים, כי חלק מהשירותים, גם בשנה שעברה, לא הגיעו לתלמידים. למשל, אנחנו מקצים בנוסף לשירותי החינוך עובדת סוציאלית לפי מפתח של שעה שבועית לכל 10 תלמידים. אותו דבר לגבי טיפולים רפואיים. הטיפולי הפרה- הרפואיים הם עובדי מדינה. כאשר לומדים בכיתה 5 תלמידים, אין אפשרות לגייס עובד סוציאלי לחצי שעה בשבוע. זה מעוגן בחוזרי מנכ"ל ואנחנו נותנים את השירותים האלה על פי חוק, בהשתתפות תקציבית. למשרד החינוך זה עולה כסף להסיע תלמידים. לדעתי, יש פה אינטרס זר. כל רשות מקומית רוצה את הילדים אצלה. יש רצון לערבב סוגי חריגויות ביחד. האינטרס של הילדים זה ללמוד עם בני גילם. למען כבודם של התלמידים, צריך לתת להם תוכנית מתאימה לפי קבוצות גיל.
רות דיין מדר
אבל לכל ילד יש סייעת נפרדת עם תוכנית לימודית נפרדת. על מה מדברים?
לאה שקד
אין לכל ילד סייעת.
רות דיין מדר
בבית שמש יש 40 שעות לכל ילד, ובנחף יש 5.
לאה שקד
גברתי, את טועה.
רות דיין מדר
מה עם זמן הנסיעה בתוך העיר?
לאה שקד
אין לכל ילד סייעת.
יוסף עומרי
אני מסכים עם מה שאמר ראש המועצה, אפשר לפתוח בית ספר לכל התלמידים האלה בכפר נחף. אני מכיר את יו"ר המועצה, ואני יכול לומר שיש לו את היכולת, יש לו את האדמה וחסרה רק הסכמה של הבנייה. לנסוע 40 קמ"ש כל כיוון, זה מסוכן. אני לא יודע אם היא יודעת כמה עקומות יש בדרך. תאונה קטנה תעשה אסון.
לאה שקד
גם ילדי רמת גן ורחובות נוסעים לתל אביב. אין מה לעשות. האוכלוסייה הזאת היא מאוד קטנה.
היו"ר מיכאל מלכיאור
אבל הכביש בין רמת גן לתל אביב הוא לא כמו הכביש הזה.
לאה שקד
אם כל רשות מקומית תחזיק את הילדים, זה לא יהיה אפשרי. המדינה לא יכולה לספק כיתה בסדר גודל של בית ספר. הגברת טועה. כיתה לחינוך מיוחד בבית ספר רגיל צריכה מורה, סייעת ושירותים נספחים. יש הבדל בין הילדים המשולבים. אם בית הספר הרגיל יעשה את המאמץ לקלוט אותו, אז תגיע סייעת פרטנית. זה לא אותו דבר כמו כיתה לחינוך מיוחד.
היו"ר מיכאל מלכיאור
ראש המועצה, תציע פתרון.
עומר מטר
בדיון הקודם עלתה הסוגיה של הסעות. שם מתנגדים להסעה של קילומטר או שניים, ופה אתם מאשרים הסעה של 100 קילומטר. לי זה חשוב, כי מדובר בעלויות שלי. הם משתתפים ב-40% מהנסיעות, ולי זה יעלה 10,000 שקלים נסיעות בחודש.
לאה שקד
זה העניין.
היו"ר מיכאל מלכיאור
אז בגלל זה אתה רוצה את זה.
לאה שקד
בוודאי. זאת אגרה לתלמידי חוץ.
עומר מטר
זאת אחת מהסיבות. ההורים לא ייסעו 50 קילומטר לכל כיוון.
מוחמד ברכה
איפה התלמידים נמצאים מאז שסגרו את הכיתה?
עומר מטר
באותו בית ספר. הם מפוזרים בכיתות עם סייעות צמודות.
לאה שקד
בסדר. אנחנו לא מתנגדים לזה.
עומר מטר
ההורים מתנגדים לשלוח אותם לשם. ההורים מתנגדים בתוקף שהילדים ייסעו את המרחק הזה.
לאה שקד
זה לא עניין כספי.
היו"ר מיכאל מלכיאור
אולי זה טוב שהם יהיו משולבים.
לאה שקד
מצוין.
היו"ר מיכאל מלכיאור
למה זה לא פתרון.
עומר מטר
ההורים מתנגדים בתוקף שהילדים ייסעו את המרחק הזה.
היו"ר מיכאל מלכיאור
למה הם לא יכולים להיות משולבים?
עומר מטר
הם לא יכולים.
לאה שקד
הם יכולים.
רות דיין מדר
אני מתפלאת עלייך לאה. או שאת לא מעורה במקרה, או שאני לא מבינה מה את אומרת.
לאה שקד
אני מאוד מעורה במקרה.
עומר מטר
ילד בחינוך מיוחד צריך מורה לחינוך מיוחד ולא מורה רגיל.
לאה שקד
ילדים בחינוך המיוחד נוסעים תמיד, לשמחתנו. אני שמחה שאנחנו לא צריכים הרבה בתי ספר.
היו"ר מיכאל מלכיאור
רות, מה ההצעה שלך?
רות דיין מדר
שרת החינוך אמרה שהיא תורה ללאה שקד לפתוח את הכיתה.
לאה שקד
היא לא אמרה את זה.
רות דיין מדר
זה מה שהיא אמרה לי בפגישה, ובפגישה הזאת נכחו עוד 3 אנשים, כולל היועץ האישי שלה.
לאה שקד
אם הכנסת או שרת החינוך תורה לי לפתוח את הכיתה, אני אפתח אותה. מצפונית ופדגוגית, הילדים האלה ישלמו את המחיר. אני את הילד שלי לא אשלח לכיתה כזאת.
מוחמד ברכה
בשנה שעברה זה נפתח.
לאה שקד
האם אתה מציע שמהרגע הזה לא נחתום על חריגים. זה נפתח לשנה אחת בלבד.
עומר מטר
יש עוד כמה יישובים מסביב. אפשר לצרף עוד כמה ילדים מסביב.
לאה שקד
אין עוד ילדים.
עומר מטר
את רוצה להגיד שרק בנחף יש כיתה כזאת.
לאה שקד
כן. בית הספר לחינוך מיוחד נפתח עם 5 תלמידים.
רות דיין מדר
רק מהתשובה הזאת אנחנו יודעים שאת בכלל לא מעורה בעניין. את יודעת שיש יישובים ליד, שיש להם ילדים כאלה.
עומר מטר
הם עושים את זה דווקא. הם התחייבו לשלוח ילדים לאותו מעון פרטי.
לאה שקד
זה לא מעון. זה בית ספר עם רישיון על פי חוק הפיקוח.
רות דיין מדר
זה בית ספר פרטי, ומעבירים לשם תלמידים.
עומר מטר
אני רוצה לדעת, אם זה היה, חס וחלילה, הבן שלך היית מסיעה אותו לשם.
לאה שקד
במדינת ישראל מותר לפנות לבקשת רישיון לבתי ספר פרטיים. מדינת ישראל מממנת את בתי הספר האלה כמו את בית הספר אחר.
היו"ר מיכאל מלכיאור
לפני כן את אמרת שזה לא בית ספר פרטי.
לאה שקד
הוא פרטי. הוא קיבל רישיון על פי חוק הפיקוח.
מוחמד ברכה
אני לא מבין למה הנוקשות הזאת. את אחראית על נושא מאוד רגיש. המינימום, זאת הקשבה. אני מתפלא איך את דוחה את הכל. את בתפקיד מאוד רגיש ומאוד חשוב. אני לא מבין, למה את צריכה להתנהג בצורה כל כך נוקשה. מצב החינוך המיוחד נגזר מזה.

כששרת החינוך ענתה לי ב-17 באוקטובר, היא אמרה שהכיתות נסגרו כיוון שלא עמדו בקריטריונים המקובלים להפעלת הכיתות. אני יודע שזה נכתב במשרד, וכנראה שד"ר שקד היא שכתבה את זה.
לאה שקד
נכון מאוד.
היו"ר מיכאל מלכיאור
לשרים יש אחריות על מה שהם אומרים, גם אם מישהו אחר כותב להם את מה שהם אומרים.
מוחמד ברכה
הכיתה הזאת היתה קיימת, גם על בסיס העובדות האלה. העובדה שיש 5 ילדים ולא 6-10, אינה מצדיקה את זה. אני מסכים עם היו"ר שעדיף שיהיו כיתות משולבות, אבל מבנה בית הספר הרגיל אליו הופנו הילדים, אינו מתאים מבחינת תשתית. יש קומות, מדרגות, וזה לא מתאפשר שהם יקבלו את הזכויות שלהם על פי חוק בבית הספר הזה, שלכל אחד יהיה מטפלת או סייעת.
היו"ר מיכאל מלכיאור
למה זה לא מתאפשר?
מוחמד ברכה
בית הספר בנוי בצורה אחרת.
רות דיין מדר
ילדים משותקים לא יכולים לעלות מדרגות.
לאה שקד
הכיתה הזאת יושבת באותו בית ספר.
מוחמד ברכה
יש תשתית קיימת, שהמועצה קנתה. כנראה שיש קשיים בהתאמת הציוד הרפואי של הילדים בכיתה הזאת. ההכשרה של רוב המורים בבתי ספר רגילים אינה מתאימה לצרכים של ילדים הזקוקים לחינוך מיוחד. אני מציע, שמשרד החינוך יפתח את הכיתה הזאת בשנת הלימודים הנוכחית, כי גם הסידור שהם רוצים לכפות לא עובד. ההורים לא נוסעים לכפר כנא, והילדים זרוקים. אני מבקש, שוועדת החינוך תפנה למשרד החינוך, שיסכימו לסידור הזה לשנה, וללכת על האתגר שהציב ראש המועצה בפני הוועדה, שהוא מוכן במהלך השנה הזאת שייפתח בית ספר אזורי לחינוך מיוחד בכפר נחף. בלי השילוב של שני הדברים, המיידי והטווח הארוך, אנחנו לא נתקדם.
היו"ר מיכאל מלכיאור
אני רואה הרבה מקומות בהם השילוב מצליח, ואני לא חושב שצריך לפסול את האפשרות הזאת.
מוחמד ברכה
אין תשתית לשילוב.
היו"ר מיכאל מלכיאור
אבל אין גם תשתית לכיתה. זאת בדיוק אותה תשתית.
לאה שקד
זה אותו מקום, זה אותו בית ספר.
רות דיין מדר
זה בקומת קרקע וזה בקומה השלישית.
היו"ר מיכאל מלכיאור
אני מברך את גישתו של ראש המועצה בעניין הזה. אנחנו חושבים שזה ראוי וטוב שמשרד החינוך יישב יחד עם ראש המועצה, כדי שיהיה שם פתרון של בית ספר קבוע של חינוך מיוחד. בינתיים, עד אשר הדבר הזה יתאפשר, אנחנו רוצים פתרון ל-5 הילדים האלה. אני קורא לשרת החינוך, לכנס את כל מי שצריך כדי להגיע לפתרון ל-5 התלמידים האלה בדחיפות. אם צריך חריג לעוד שנה, לא פוסל. צריך לאפשר לתלמידים האלה ללמוד בצורה מסודרת השנה. בואו נטיל זאת על שרת החינוך. היא הביעה עניין לפתור את הבעיה. נקרא לה לעשות את זה בדחיפות, ולדווח תוך שבועיים לוועדה על פתרון לתלמידים הללו. תודה רבה, הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 14:00

קוד המקור של הנתונים