ישיבת ועדה של הכנסת ה-17 מתאריך 28/11/2006

פרוטוקול

 
PAGE
1
ועדת העליה, הקליטה והתפוצות

28.11.2006

הכנסת השבע-עשרה






נוסח לא מתוקן
מושב שני

פרוטוקול מס' 49

מישיבת ועדת העליה, הקליטה והתפוצות

יום שלישי, ז' כסלו תשס"ז (28 נובמבר 2006), שעה 10:10
סדר היום
העלאת שארית הפליטה של יהודי תימן וקשייהם של אלה מביניהם שכבר עלו.
נכחו
חברי הוועדה: מיכאל נודלמן, היו"ר




קולט אביטל




זאב אלקין
מוזמנים
ירון זיידמן

- מח' תפוצות, משרד החוץ

יובל יעקבי

- רפרנט קליטה – משרד האוצר

חביב קצב

- מנהל אגף בכיר לדיור – משרד הקליטה

רונן כהן


- סמנכ"ל בכיר לאכלוס – משרד השיכון

דפני מושיוב

- פיקוח ארצי – משרד הרווחה

יוסי שרגא

- מנהל דסק ארצות המזה"ת – הסוכנות היהודית

שלמה גרפי

- ארגון ילדי תימן

שרונה עמוסי

- ארגון ילדי תימן

יוסף סעיד נהרי

- ארגון ילדי תימן

נעמה נהרי



אשר נדב-טל
מנהלת הוועדה
דנה גורדון
רשמה
מזל אטיאס - חברת פרוטוקול

העלאת שארית הפליטה של יהודי תימן וקשייהם של אלה מביניהם שכבר עלו.
1
היו"ר מיכאל נודלמן
בוקר טוב, אני מתכבד לפתוח את ישיבת ועדת קליטה, עלייה ותפוצות. הנושא של היום, העלאת שארית הפליטה של יהודי תימן וקשייהם של אלה מביניהם שכבר עלו. יש פה נציגים ממשרד ראש-הממשלה, המשרד לקליטה עלייה, הסוכנות היהודית, משרד החוץ משרד הבינוי והשיכון, משרד האוצר?
דנה גורדון
מיד יגיע.
היו"ר מיכאל נודלמן
איחוד התהילה בצפון אמריקה התעניינו איזה קשר בין אלה ואלה בנושא שלנו. ג'וינט כאן ונציג עולים מתימן?
שלמה גרפי
כן.
היו"ר מיכאל נודלמן
אני רוצה שאתה תציג לנו את הבעיה, תסיר למה אתם רצית ועדה,מה הבעיות שלכם כאן ואילו בעיות יש שם בתימן, כמה נפשות יש שם?
שלמה גרפי
280 נפש. אני עוסק בעלייה של יהודי תימן למעלה מ-30 שנה והתחלתי במה שנקרא יוזמה פרטית. כשהבנתי שאי אפשר לעשות עלייה לארץ דרך תימן, נסעתי לארה"ב והקמנו עמותה, ולאט לאט התחלנו להוציא את העולים הראשונים מתימן. העלייה האחרונה הייתה ב-1962. מאז המלחמה בין מצרים לתימן, לא ניתן אפילו לשלוח מכתבים לתימן בגלל שלא היה קשר בין תימן לישראל.


התחלתי לפעול עם העמותה בארה"ב ובסיוע משרד החוץ האמריקני החלנו בהדרגה להוציא את המשלחת הראשונה, הג'וינט הצטרף אלינו והתחיל לעזור לנו במימון שנמשך עד לפני שלוש שנים. אני מודה לג'וינט על המאמצים שעשו כדי לעזור ליהודי תימן.


משפחות ראשונות הגיעו לארה"ב, חלקם שהו אצלנו במשך עשרה חודשים ובהדרגה התחלנו לשלוח אותם לארץ. אח"כ הוצאתי שליחים לתימן והוצאנו משם כ-75 אחוז מהנותרים. הג'וינט החליט לפני כשלוש שנים שעלינו להפסיק עם הנושא הזה כי הוא עוסק יותר בהצלה. ואז חזרתי לארץ, כדי לנסות פה עם הסוכנות ומשרד רה"מ, אך אף אחד אינו משתף פעולה.

המצב שנוצר הוא בלתי אפשרי, האוצר ביטלו את המענקים אבל לא נתנו פתרון לדיור. זה לא ייתכן. עולים במרכז קליטה מקבלים כל הזמן מכתבים לעזוב את מרכז הקליטה. לאן הם ילכו? אין להם כסף לשכור באופן פרטי ואין דיור ציבורי. שלחתי עשרות מכתבים ואין שום תוצאות.

לאף משרד לא איכפת אותו מנושא יהודי תימן. במקום להתרכז בעיקר, אנחנו כל הזמן מבזבזים זמן במכתבים, בטלפונים ושום דבר לא יוצא. זוהי העדה היחידה שלא מוכנים לעזור לה. מוציאים מיליונים בשביל להוציא ממקומות אחרים וליהודי תימן אין תקציב. סה"כ מדובר ב-280 נפש ועוד כ-120 אצל סאטמרים ונתורי-קרתא.

ניתן להעלות את כולם, אבל חייבים תקציבים. באופן פרטי עשיתי כל מה שיכולתי לעשות. אני לא יכול יותר. חייב להיות תקציב. חייבים לפתור את הבעיה הזאת, תימן זו מדינה בלתי צפויה, היום יש את הנשיא את הזה שמאפשר יציאה ליהודי תימן, מחר יקום מישהו אחר והוא יכול לסגור את השערים ואף אחד לא ייצא.

כבר היה לנו מקרה ב-1962 שהקשר נותק למשך 30 שנים, אפילו מכתבים לא היו מאפשרים. היינו שולחים רק דרך תיירים ובדרכים מיוחדות. לא ייתכן שאף שר לא יודע מה נעשה במשרד שלו, אף אחד לא מבקר, אף אחד לא נותן פתרונות. שום פתרון לא מציעים לנושא שלנו. מביאים אותם, זורקים אותם ובזה נגמר הסיפור, זה לא ייתכן.

לכן ביקשתי מכל הגורמים שכאן שננסה לפתור את הבעיה.
היו"ר מיכאל נודלמן
אתה דיברת על דירות, זה לאלה שבאו לאחרונה?
שלמה גרפי
לאחרונה, כן.
היו"ר מיכאל נודלמן
מתי זה היה, באיזו שנה?
שלמה גרפי
הוצאתי למשל 18 נפש מהסאטמרים, הם נמצאים במרכז קליטה, עוד מעט הם יגיעו לפה. כל פעם מבקשים מהם לעזוב, לאן ילכו?
היו"ר מיכאל נודלמן
כמה זמן הם שם?
שלמה גרפי
כשנה וחצי, לאן הם ילכו? אין דיור ציבורי, ביטלו מענקים בלי לתת פתרון.
קולט אביטל
על כמה אנשים מדובר?
היו"ר מיכאל נודלמן
18.
שלמה גרפי
יש משפחה של 18 נפש ויש עוד כשלוש/ארבע משפחות קטנות של זוגות צעירים. והיום הגיע עולה שארבעת הילדים הקטנים שלו הגיעו שבוע לפני כן.
היו"ר מיכאל נודלמן
את המענק ביטלו לכולם, לא רק ליהודי תימן.
שלמה גרפי
שיבטלו אבל שיתנו פתרון, אם לא - עדיף שלא יגיעו עולים, שלא נביא אותם לכאן כדי שיהיו ממורמרים. עולה אחד עם שמונה ילדים עזב את הארץ בגלל שלא נתנו להם פתרון.
היו"ר מיכאל נודלמן
אנחנו צריכים לשמוע ממשרד הקליטה לאיזה פתרון אפשר להגיע. אח"כ אנחנו נעבור לנושא יותר כבד. תגיד לי בבקשה, איזו תכנית יש ליהודים שבאו מתימן דרך ארה"ב.
קולט אביטל
אנשים פשוט שטפו להם את המוח ובמקום להביא אותם ארץ, הביאו אותם לארה"ב. אנשים נלחמים בדרכים לא דרכים להוציא אותם משם ולהחזיר אותם לארץ.
היו"ר מיכאל נודלמן
זה מקרה מיותר, אני דיברתי כאן עם גברת אחת שיש לה שני ילדים, היא מורה.
שלמה גרפי
כן. זו עלייה אחרת.
היו"ר מיכאל נודלמן
היא גם בארה"ב?
שלמה גרפי
כן, גם לה יש בעיה, רוצים לפנות אותה.
היו"ר מיכאל נודלמן
לכל אחד יש בעיות, אבל מה שאתה אומר.
חביב קצב
מבחינת המדיניות שלנו במשרד הקליטה אנחנו מכירים ביהודי תימן כקבוצה מיוחדת שצריכה עזרה, כמעט דומה לעזרה הניתנת לעולים מאתיופיה, בגלל האפיון הגדול שיש להם. אני לא רוצה להרחיב את הדיבור אבל זו קבוצה מאוד חלשה ומספרה מאוד מצומצם.


בגלל זה בשנת 1993 כשיצרנו את המשכנתאות המיוחדות לעולים מאתיופיה, גם סידרנו להם מענקי משכנתאות מיוחדים, מוגדלים שאפשרו לתת פתרונות למעטים שהגיעו, כולל אפיון מיוחד, חלקם בהרכב משפחתי עם שתי נשים וכו', היינו צריכים להתמודד עם הבעיות האלה, ועם מספר ילדים גדול. נתנו מענים מיוחדים וייחודיים לקבוצה הזאת.


החלטה בנושא מענקי משכנתאות לעולים הייתה כמו כלל מענקי משכנתאות לכלל הזכאים, שבוטלו בהחלטת ממשלה ב-25.3.2003 וכנ"ל גם בהחלטה של הכנסת.
קולט אביטל
המשכנתאות לאתיופים לא בוטלו.
חביב קצב
חלק מהאתיופים לא כל האתיופים דרך אגב, גברתי, רק משפחות העולים הנמצאים במרכזי הקליטה זכאים למענקי משכנתאות.
היו"ר מיכאל נודלמן
למה ל-18 איש לא? כי איזושהי תופעה שחברי-כנסת צריכים להילחם על קבוצות שליליות, בשביל מה אתה עושים את זה?
חביב קצב
אני אסביר. אנחנו פנינו לראש אגף התקציבים בסוף 2003 או 2004. לאור מספרם המועט של עולי תימן בארץ וגם אלה שאמורים להגיע וכל הרקע של הנושא, אמרנו שאנחנו בעד לתת להם מענקי משכנתאות חריגים בדומה לעולים מאתיופיה. ההחלטה של ראש אגף התקציבים הייתה שמחר ויש השקפת רוחב, הוא לא היה מוכן לאשר את זה.
היו"ר מיכאל נודלמן
בבית הוא צריך לקחת אותם.
קולט אביטל
מי שקובע מדיניות זה ראש אגף התקציבים באוצר?
היו"ר מיכאל נודלמן
אנשים באו מארה"ב.
קולט אביטל
השר שלנו שלח בפניות ויש התנגדות של אגף התקציבים.
היו"ר מיכאל נודלמן
18 מארה"ב, מה צריכים לעשות עם האנשים האלה, אני לא מבין, איזו מדיניות?
יובל יעקובי
אני רק רוצה להגיד את הדבר הפשוט הזה שיש החלטת ממשלה מיוחדת לעולי אתיופיה ממרכזי קליטה, ואם רוצים להכניס קבוצות אחרות, צריך שהממשלה תחליט על זה. זה הנוהל וככה הדברים צריכים להיעשות.
היו"ר מיכאל נודלמן
מי צריך לעשות את זה?
יובל יעקובי
מי שרוצה.
היו"ר מיכאל נודלמן
אני?
יובל יעקובי
הממשלה צריכה להחליט על זה.
היו"ר מיכאל נודלמן
אבל זה לא מקובל שלאלה נותנים ואלה רק 18 משפחות.
שלמה גרפי
יש גם כמה עולים מתימן שלא הגיעו למרכז קליטה, יש בבאר-שבע.
היו"ר מיכאל נודלמן
חברים, אתם יכולים לתת הצעה איך לפתור את הבעיה, זה לא פלשמורה שמונה 20 אלף, זה בסה"כ 18 נפש.
שלמה גרפי
280 נפש, 50 משפחות בערך.
קולט אביטל
ראשית, אני מניחה שיו"ר הוועדה בשם הוועדה יפנה לשר הקליטה, אבל כדאי לחשוב על אפשרות נוספת של איזושהי הלוואה בתנאים נוחים לטווח ארוך. מדובר באנשים שבאים ממדינה קרה כמו שבזמנו הייתה קבוצה בשם האלמירה, אנשים שלא יכולים להביא איתם שום נכס, הם כמעט מוגנבים ארצה.


צריך להכיר בתנאים האלה ולאפשר, זאת קבוצה מיוחדת של סוג עלייה שכמעט אפשר לקרוא לה בלתי לגאלית.
חביב קצב
אבל לא מהווה תקדים, אני חושב, אני מסכים איתך לחלוטין.
קולט אביטל
אז לכן אל תגבילו לעלייה בלתי לגאלית.
חביב קצב
ואני מסכים איתך לחלוטין, זה בדיוק אחת הסיבות שנתנו להם אז את מענקי המשכנתאות המיוחדים. דרך אגב, זה היה פעמיים גם בבג"צ והסברנו שאנחנו נתנו את זה וזה היה בסדר.
היו"ר מיכאל נודלמן
בסדר, אבל אין פתרון דיור.
קולט אביטל
ומה קרה בבג"צ?
חביב קצב
קבוצת עולים פנתה פעמיים בבג"צ למה נתנו לעולים מאתיופיה ולא נתנו לעולי תימן מענקי משכנתאות וזה היה בסדר, הסברנו את הנימוקים.
קולט אביטל
מה קרה בבג"צ?
יובל יעקובי
האגף קבע שזה בסדר שנותנים רק לאתיופים.
חביב קצב
קיבל את עמדת הממשלה. אבל אח"כ יש מענקי משכנתאות בפיוס. הנושא הזה של ביטולי מענקי משכנתאות, החלטת הממשלה ואח"כ החלטת הכנסת לאישור מענקי המשכנתאות לכלל הזכאים, זו בדיוק הבעיה.


אני לא רוצה לדבר בשם האוצר שזה לא בעיה תקציבית בכמות, הרי זו בעיה תקדימית. אני חושב שזה לא מהווה תקדים.
קולט אביטל
אז קצת ליצור קטגוריות.
היו"ר מיכאל נודלמן
אני מבקש מכם חברים, תתייעצו ותגידו לי איזה מכתב ולמי אני צריך לכתוב, או בלי מכתב, אתם יכולים לפתור את הבעיה, זו בעיה קטנה, זו לא כמו הבעיה של פלשמורה.
קולט אביטל
יש אמירת פלס שאומרת שתהיינה לזה השלכות.
היו"ר מיכאל נודלמן
בסדר, אין פתרון?
זאב אלקין
איזה השלכות רוחב יכולות להיות במקרה הזה?
יובל יעקובי
אנחנו נבדוק את זה אצלנו, למרות שאני מזכיר, גם היו בג"צ-ים ובכל זאת העניין שאנחנו לא צריכים, זה משהו מאוד עדין שאתה לא רוצה להכניס את כל אוכלוסייה שהיא חלשה, כי עובדה שב-2003 החליטו להפסיק עם העניין של מענקי משכנתאות.


לגבי האוכלוסייה הקטנה הספציפית הזאת, אנחנו צריכים לראות מה זה אומר, אם זה באמת זה משהו שלא מהווה תקדים, אנחנו נבדוק את זה אצלנו ונחזור לוועדה.
דנה גורדון
תוך כמה ימים תיתן תשובה לוועדה?
היו"ר מיכאל נודלמן
אני יודע שבאוכלוסייה מבריה"מ יש פנסיונרים, זקנים, אבל הם מסתדרים ואנחנו לא עושים פה מהפכות, אנחנו פותרים את הבעיה איתכם בהדרגה.
יובל יעקובי
כן.
היו"ר מיכאל נודלמן
וזו אוכלוסייה גדולה, רק 50 אלף עומדים בתור לדירה. פה הכמויות הן קטנות.
שלמה גרפי
אני מאוד מבקש, זו הפעם הרביעית היום שאנחנו באים לדיון בקשר ליהודי תימן. יש פה החלטות מהישיבה האחרונה אבל יש רק פרוטוקולים, הם רושמים פרוטוקולים ובזה נגמר הסיפור, אין עם מי לדבר, זה לא ייתכן דבר כזה. אם יש ועדות אז שיהיו להן שיניים שיכולות לעשות משהו.


היה מקרה של זקן בן 80 שנתנו להם קומה רביעית, זה לקח שנתיים כדי להוריד אותו לקומה ראשונה. נפגשתי עם שרת הקליטה שהייתה אז ציפי לבני ועברנו במשרד השיכון את כולם בסה"כ כדי לתת הוראה להוריד לקומה ראשונה וזה לקחת שנתיים. שלחנו טלפונים ומכתבים לעמיגור ולכולם.

לא ייתכן שכולם מתעלמים, אף שר כנראה לא בודק מה קורה אצלו ולא מייעלים דברים. זה גורם נזק עצום לעלייה, לא רק של יהודי תימן, אין הכוונה, אף אחד לא מכוון אותם מה לעשות, הם לא מכירים חוקים, לא יודעים כלום, זה לא ייתכן דבר כזה שכולם מתעלמים, כל אחד עוסק בשלו, מה שפחות לתת כסף ולפעמים נותנים לאנשים שלא צריך ולמי שצריך, לא נותנים.
קולט אביטל
יש פה שתי אפשרויות. אפשרות אחת להגיד לממשלה, כמו שהכרתם ביהודי אתיופיה כקטגוריה מיוחדת ואתם טוענים שאין לזה השלכות רוחב. אנחנו רוצים להכיר בעוד קטגוריה מיוחדת של אנשים שבאים ממדינות ערב שאינם יכולים לעלות באופן רשמי ושהם בתנאי מצוקה מיוחדים ואנא צריך לעזור לכם. זאת האופציה הראשונה ליצור עוד קטגוריה כדי שבאוצר לא יגידו, השפעה לרוחב. כאילו מקרה ספציפי לסוג עולים כאלה כי מחר זה גם יכול לקרות שיגיעו מעיראק או מאיראן באותם התנאים, והרי הם לא יכולים להגיע רשמית. זאת האופציה הראשונה.
שלמה גרפי
גם לאיראן בוטלו המענקים.
קולט אביטל
או-קיי, אז בבקשה, תצמיד את זה. דבר שני, אני זוכרת שישבתי איתכם לא פעם פה ודיברנו על כל בעיות הדיור, היתה פה מנכ"לית של משרד הקליטה שהסבירה שיש אשכולות כאלה ודירות כאלה להשכרה, הם נותנים מענקים לשכר-דירה לעולים חדשים, ל-X זמן.


אם הם לא יכולים לזכות לקנות דירה, האם קיימת האלטרנטיבה שכמו שהיו במקרים אחרים, שאתם מממנים שכר-דירה למקרים של 100 נקודות והלאה, כי אלה הזכאים ולהם בטח ישנם נקודות ומעלה, האם אתם לא יכולים לממן שכר-דירה.
היו"ר מיכאל נודלמן
בסופו של דבר, נציג האוצר הסכים שאתם צריכים להגיע לאיזשהו פתרון, כי הם לא יכולים להיות ככה באוויר.
יוסי שרגא
אני מסכים עם כל מילה שאמרה כאן חברת-הכנסת קולט אביטל, אנחנו היינו פה בוועדה כשהיתה יו"ר הוועדה, לצערי היא אמרה את אותם הדברים וחבל. או זה חוזר על עצמו.


ישנה עליית מצוקה שהמדינה צריכה להכיר בזה. זה יכול להיות משרד הקליטה, השיכון, האוצר. נתחיל עם תימן, מדובר בסה"כ ב-50 משפחות שעוד נותרו בתימן ועוד עשר, חמש עשרה משפחות פה עם בעיות שאפשר לפתור את זה בקלות, זה לא גדול על מדינת ישראל.


וישנה, כמו שאמרה חבר-הכנסת אביטל, עליית מצוקה אחרת של עיראק, איראן. לפני שבוע קיבלתי מכתב מעו"ס במרכז קליטה שיושבים שם אנשים מאיראן למעלה מחמש שנים שאין להם פתרונות דיור, זה לא ייתכן. ואנחנו מדברים היום על איראן והמצב המיוחד ושאנחנו רוצים שיהודים יצאו משם וכמה שיותר.

מישהו נרדם פה בשמירה, סליחה. צריך לקום ולעשות מעשה. אני לא רוצה להגיד שאני לא אבוא, אבל אם אני צריך לבוא לעוד ועדה כזאת שתטחן את אותם הדברים עוד פעם, חבל על הזמן. אני מאוד מציע שתקום פה ועדה פנימית שתגבש מטרה לפתרון הבעיה הזאת כי חבל לבוא כל שנה ולחזור על אותם הדברים.
היו"ר מיכאל נודלמן
חברים, אנחנו צריכים להתקדם. כמה אתם צריכים? שבוע הבא מתאים לנו.
יובל יעקובי
לגבי השלכות רוחב. המשכנתאות האלה זה לא דבר שפותר את הבעיות של העלייה.
היו"ר מיכאל נודלמן
אני יודע.
יובל יעקובי
לא הכל תלוי ועומד רק על המשכנתאות האלה. אם מדובר בעליית מצוקה, כמו שהאדון הנכבד הזה אומר, אז צריך לחשוב על דברים יותר עמוקים ולא באופן נקודתי לתת כל פעם ל-30-40 אנשים מענקי משכנתאות.
קולט אביטל
אז מה כן?
היו"ר מיכאל נודלמן
אולי עמידר, אולי עמיגור.
יובל יעקובי
אז יש הרבה דברים, אבל אם זה באמת עליות מצוקה, אתם לא יכולים לתת.
קולט אביטל
תציע לנו עוד דברים.
יובל יעקובי
זה לא התפקיד שלי, אני ממשרד האוצר, זאת ועדת עלייה וקליטה ויש גם את משרד הקליטה.
היו"ר מיכאל נודלמן
זאת ועדה של כנסת, יש משרד קליטה ויש את משרד האוצר, אתם צריכים לפתור את הבעיה. אולי יש עמידר ואולי יש עמיגור ולה יש כסף, אולי שכר על טווח ארוך.
שלמה גרפי
הבעיה שלא מתייחסים, אני שלחתי בזמנו מכתבים לנתניהו.
שרונה עמוסי
אני ממשרד החינוך ועבדתי בזמנו גם בקליטה ועלייה, אני רוצה להדגיש דבר חדש, אנחנו יושבים ומדברים כאן סביב שולחן, האוויר ממוזג, והכל נפלא, אנחנו כאן לא מרגישים את המצוקה של התלמידים של בית ספר יסודי שמסתובבים בתחנה המרכזית, תלמידים שההורים שלהם בורחים מהבית כשהם באים לבקר, מכיוון שאין לאימא מה לתת.
היו"ר מיכאל נודלמן
זה בגלל שאנחנו יושבים פה באוויר טוב. את רוצה שהכנסת תשב שם? אני מבקש בלי ביקורת.
שרונה עמוסי
לא, לא, אני מרגישה את זה.
היו"ר מיכאל נודלמן
את מרגישה, אני מרגיש שאנחנו יושבים פה בתנאים לא טובים.
שרונה עמוסי
גם אני יושבת בתנאים לא טובים והרבה פחות.
היו"ר מיכאל נודלמן
בסדר.
שרונה עמוסי
אנחנו מרגישים את התלמידים האלה וזה דור ההמשך.
חביב קצב
אבל גם אתם צריכים לטפל בזה.
היו"ר מיכאל נודלמן
על זה צריך לדבר.
שרונה עמוסי
עושים את זה בוודאי, אבל אתה לא יוכל לעשות את זה בלי תקציב. לתלמיד של עולי תימן אין סל קליטה.
חביב קצב
זה לא נכון, למה לא מקבלים סל קליטה?
שרונה עמוסי
אני אומרת לך את זה.
חביב קצב
אתם אומרת דברים לא נכונים.
שרונה עמוסי
אני אומרת דברים נכונים מאוד.
חביב קצב
אין אפליה בין ארץ מוצא בסל הקליטה.
שרונה עמוסי
סליחה, אני אתן לך את הטופס כאן לפני כולם, תלמידים מקבלים 1.75 אחוז.
חביב קצב
העליתם בעיה אחרת שהיא בעיה אמיתית, זה בעיית הדיור. את מוסיפה, זה דברים לא נכונים.
שרונה עמוסי
איזה דברים לא נכונים פה?
חביב קצב
אל תגידי שבגלל שילד מגיע מתימן הוא אינו מקבל סל קליטה. בגלל שילד מגיע מתימן, משרד החינוך לא נותן לו שיעורי עזר.
שרונה עמוסי
סליחה, אני נמצאת במערכת.
היו"ר מיכאל נודלמן
חברים, אתם רוצים שאני אוציא אתכם. אתם לא מכבדים את יו"ר הוועדה, זה לא הנושא, הנושא זה הדיור. חברים, תתנו לנו פתרון בעוד שבוע ואנחנו נמשיך את הדיון.


אנחנו עוברים לנושא השני.
שלמה גרפי
רק רגע, יש מישהי מהעולים שרוצה לדבר.
היו"ר מיכאל נודלמן
בסדר.
נעמה נהרי
יש לי 12 ילדים. אני שמעתי בקול הסוכנות היהודית ועליתי ואני בגן עדן. עליתי מאמריקה, וחשבתי שיעזרו לי ויהיה טוב. הגעתי לשדה התעופה, כולם צילמו אותי, ושלחו אותי למרכז הקליטה בבית קנדה, שם זרקו אותי כמו כלב. לא הגיע לי כלום, דיברתי עם עובדת סוציאלית, היא כעסה עליי וסגרה את הדלת. פניתי למנהל, סגר עלי את הדלת, ואמר לי, תלכי. אפילו לא דיבר איתי. כשעליתי השארתי חצי מילדיי באמריקה, פחדתי שאם אקח כמה ילדים קטנים, לא יסתכלו עלי. היום הגעתי למצב, שאין לי בשביל דירה, אין בשביל אוכל וחשמל. ביטוח לאומי סגרו עליי שמונה חודשים ושלחו לי מכתב. עכשיו הם רוצים שאני אצא מבית-קנדה, איפה אני אשים 12 ילדים? זורקים את הילדים שלי לים.


אפילו אם אחזור לאמריקה, אין לי במה להאכיל 12 נשמות. בעלי בן 80 בפנסיה, לא קיבל כלום, ומי ילך לעבוד? אני. זה מכתב מהסוכנות היהודית. איפה אני אזרוק את 12 הילדים שלי? אני אזרוק אותם לבית-סוהר שלכם. אני מצטערת עכשיו הבית שבור.
היו"ר מיכאל נודלמן
בסדר, אנחנו מבינים אותך. איך זה קורה שזורקים גברת עם 12 ילדים?
יוסי שרגא
בעקרון מרכז הקליטה ניתן לעולים למשך שנה, כי אנחנו מעונינים שתהיה כמה שיותר תחלופה. בלתי אפשרי להשאיר עולה במרכז קליטה, חמש, שש, עשר שנים כשבאים עולים אחרים מכל מיני ארצות.


זו בעיה של התחלופה במרכז הקליטה. מצד שני, צודקת הגברת שמשרד הקליטה, השיכון, עד היום לא נתנו לה פתרון.
חביב קצב
היא לא מדברת על זה שלא נתנו פתרון, היא מדברת על זה שמרכז הקליטה זורקים אותה החוצה.
יוסי שרגא
יש לי במרכז הקליטה באשקלון למעלה מעשר משפחות מאיראן.
חביב קצב
אתם הולכים לזרוק אותם החוצה.
יוסי שרגא
לא, אנחנו לא נזרוק אותם, אבל אנחנו גם מצפים מכם לפתרון.
חביב קצב
זה שני דברים. נתנו את הפתרון, מענק. פה יש בעיה שמנהל מרכז הקליטה מאיים לזרוק אותה עם 12 ילדים, אז תתייחס לנושא הזה.
יוסי שרגא
אנחנו נבדוק את הנושא הזה, אבל יחד עם זה, אנחנו מבקשים פתרון ממשרד הקליטה.
חביב קצב
בסדר, הבנתי, אבל זה משהו אחר, זה שני דברים שונים.
יוסי שרגא
אז בסדר, בוא תגביל, תגיד לי מתי הגברת הזאת תקבל פתרון דיור, אני לא אזרוק אותה, תגיד לי מתי היא מקבלת פתרון.
חביב קצב
עד שהיא תקבל.
שלמה גרפי
עוד חמש שנים, עשר שנים אולי.
יוסי שרגא
אם אין לי פתרון, אני צריך לנקוט באיזושהי פעולה.
חביב קצב
אני אשאל אותך שאלה אחרת, יוסי, מתי בפעם האחרונה זרקתם משפחה מתימן ממרכז קליטה?
יוסי שרגא
אף פעם לא.
חביב קצב
אף פעם, תודה רבה, תגיד את זה.
שלמה גרפי
אבל זה לא פתרון שיישארו במרכז קליטה.
חביב קצב
זה משהו אחר.
שלמה גרפי
אין משהו אחר.
חביב קצב
זה משהו אחר.
שלמה גרפי
המדינה מפסידה כסף בזה שעולים נמצאים במרכז קליטה.
חביב קצב
אתה תעמיד דברים על דיוקם, אתה מדייק?
היו"ר מיכאל נודלמן
אני מבקש, הוויכוחים לא יעזרו.
חביב קצב
סליחה אדוני היו"ר, הגברת אמרה שאנחנו גנסטרים, לדעתי היא צריכה לצאת החוצה.
היו"ר מיכאל נודלמן
פעם אחרונה שאני שומע דברים כאלה פה.


אתה ותיק בדברים האלו, איך אפשר ומתי אפשר לקבל איזה פתרון למשפחה הזאת?
חביב קצב
אם לא יהיה לנו אישור מהאוצר למענקי משכנתאות, לא יהיה פתרון. אני אומר פה דברים ברורים וחדים, אין לנו יכולת לתת פתרון אחר.
היו"ר מיכאל נודלמן
קודם היו מקרים כאלה?
חביב קצב
היו, נתנו להם מענקי משכנתאות.
היו"ר מיכאל נודלמן
ואיזה משכנתא הם קיבלו, כי אני מבין שהם צריכים דירה גדולה.
חביב קצב
נתנו להם מענקי משכנתאות.
היו"ר מיכאל נודלמן
שאיתם יכולים לקנות דירה לכל המשפחה?
חביב קצב
כן.
זאב אלקין
ומתי זה בוטל בדיוק?
חביב קצב
בסוף מרץ 2003 עם ההחלטה של הממשלה על ביטול כלל המענקים.
שלמה גרפי
14.10.2003.
היו"ר מיכאל נודלמן
אני לא יכול פה לקבל החלטה, אני רק רוצה לפנות במכתב. אבל מכתבים זה לא עוזר. אני פונה לנציג משרד האוצר, הנה יש משפחה 12 נפשות, מה לעשות איתם, אתם ביטלתם, אולי אפשר במקרים מיוחדים לפתור את הבעיה עם מענקים, אני מבקש ממך.
יובל יעקובי
אנחנו צריכים לטפל פתרון כולל.
היו"ר מיכאל נודלמן
כולל, אבל אני פעם ראשונה עסוק עם משפחה 12 ילדים ואני מבין שאי אפשר לחיות בלי דירה, וצריך שהילדים יהיו בתנאים מסוימים.
יובל יעקובי
כן, אבל בתור משרד אוצר אנחנו לא יכולים, הכתובת במקרה הזה זה משרד הקליטה.
היו"ר מיכאל נודלמן
בסדר, משרד הקליטה אומר שאתם הכתובת.
יובל יעקובי
בעניין של משפחת אחת עם 12 ילדים הכתובת זה משרד הקליטה, הוא מטפל בעולים, הוא יודע מה קורה איתם.
זאב אלקין
מי נתן אז את ביטול המשכנתאות והמענקים.
שלמה גרפי
האוצר.
היו"ר מיכאל נודלמן
אני מבקש משני המשרדים, תנו לנו פתרון.
שלמה גרפי
אנחנו הרבה פעמים התקשרנו, הרבה פעמים שלחנו מכתבים, אין תוצאות, אתה מדבר לקיר. כך גם משרד השיכון, משרד הקליטה, הסוכנות, אין עם מי לדבר, במיוחד בנושא יהודי תימן.
היו"ר מיכאל נודלמן
זה לא יהודי תימן. בכל המקרים האלו יש בעיה. אני מבקש מכם איזה פתרון. הוועדה תפנה לשר האוצר, אנחנו לא יכולים לשתוק במקרים כאלה, אנחנו צריכים גם לעזור לאנשים.
שלמה גרפי
אדוני, בקשר לתקציב בשביל להעלות את היהודים מתימן.
היו"ר מיכאל נודלמן
לא, לא, תקציב זה תקציב, אנחנו סיימנו את הסעיף ראשון. אנחנו עוברים לסעיף השני, שהוא עליית המשפחות האלה שאתה מביא מתימן.
שלמה גרפי
כבר אמרתי, תימן זו מדינה בלתי צפויה. בסה"כ נשארו כ-50 משפחות, חייבים להוציא אותם מהגלות הזאת. אף אחד לא מממן עכשיו את יהודי תימן, קודם זה היה הג'וינט, היום אין וחייבים לגמור עם זה מפני שהסאטמרים שם מסיתים והופכים אותם לאנטי מדינת ישראל, חייב להיות איזה פתרון, מישהו ברמה גבוהה חייב לדון על הנושא באופן רציני.


יש לכם במשרד השיכון, משרד הקליטה, ועדה ציבורית, ועדה עליונה, ועדת חריגים לכל הוועדות לוקח שנה שנתיים ואין פתרון. היו כבר מצבים שאנשים ברחו.

עלייה – זה לא רק להעלות, בעלייה צריך לפתור את הבעיות.
רונן כהן
בכל מפגש שמגיע לוועדת חריגים כבעל משפחה שבא מארץ, כמו שאתה אומר, עליית מצוקה, מקבלים מאתנו במסגרת ועדת חריגים, זה עולה במערכת השיקולים. אתם מדברים על משהו שהוא לא כחריג אלא כנוהל.


קודם כל לוועדה הזאת אין בכלל אפשרות לתת מענקים, היא יכולה לתת פתרונות דיור. אין קשר בין ועדות חריגים.
שלמה גרפי
הוועדות האלה גורמות למרירות ויש הרבה כאלה שעזבו את הארץ בגלל זה.
רונן כהן
תן דוגמה.
שלמה גרפי
אתם עושים טבלאות עד ארבע נפשות. מארבע נפשות עד עשר אין לכם טבלה, אז צריך ללכת לוועדת חריגים, ועדה עליונה, ועדה ציבורית. זה ממרר ואני אומר לך את זה מתוך ניסיון. אני שלחתי עשרות מכתבים למשרד השיכון והחבר קצב מכיר את הבעיות.


במקום למרר את האנשים צריך לעשות טבלה לארבעה ילדים, כמו שעשו לשניים ושלושה, ארבעה מקבלים X כסף, וגם שישה, שמונה וגם עשרה.
רונן כהן
אולי הבעיה של משרד השיכון זה שהיא עובדת עם יותר מדי טבלאות.
שלמה גרפי
רמה א', רמה ב', רמה ג'.
רונן כהן
ברוב הוועדות שהייתי פה, כולם מתלוננים על זה שאנחנו יותר מדי צמודים לטבלאות.
היו"ר מיכאל נודלמן
ל-50 אלף עולים שהגיעו בשנת 1990 אין פתרון דיור, הם עומדים בתור. אני מבין שבמקרים כאלו צריך לעזור.
שלמה גרפי
זה עמוד השדרה של העם היהודי. בסוף נהיה כאן מיעוט.
היו"ר מיכאל נודלמן
בסדר, אין פתרון דיור ואתה צריך להבין שפתרון דיור זה לא מהיום למחר זה לוקח שנים.
שלמה גרפי
מה שקורה זה לא בגלל שאין, הם מוציאים מיליונים לדברים חסרי חשיבות, בדברים חשובים הם לא משקיעים.
רונן כהן
אני חושב שאתה מצייר פה אולי תמונה של אפליה, אני לא בטוח שזה נכון.
שלמה גרפי
אני מתייחס לעובדות. אבל אם מדברים על אפליה, המצב של יהודי תימן מופלה לרעה.
רונן כהן
אני יו"ר ועדת חריגים עליונה, יש לך את הטלפון שלי, תתקשר, על כל מקרה של אפליה, אני אטפל באופן אישי. אין מצב כזה של אפליה.
היו"ר מיכאל נודלמן
אם מדברים על אפליה, אני צריך להגיד כיו"ר הוועדה, כשמגיעים רוסים אומרים שיש אפליה, כשמגיעים אתיופים, אומרים שיש אפליה. מי שלא מקבל טוען שיש אפליה. אין אפליה, אין דיור זה דבר אחר, אין פתרון.
רונן כהן
שלא יתפרש פה שיש פה שני צדדים.
שלמה גרפי
זה לא פותר את הבעיה ובאופן מעשי יש בעיות, יש אנשים שרצים בוועדה ציבורית עליונה במשך חמש שנים. בחמש שנים הסיפור לא נגמר, אני אוכיח לך את זה.
רונן כהן
אנחנו מסכמים, אני מוכן לשבת ישיבת המשך אתי אישית.
שלמה גרפי
תודה רבה, מאה אחוז.
היו"ר מיכאל נודלמן
קיבלנו פתרון. יש בעיה שצריכים להעלות לפה מתימן 280 נפש.
שלמה גרפי
כ-50 משפחות.
היו"ר מיכאל נודלמן
אין אצלנו קשר דיפלומטי עם תימן.
שלמה גרפי
לא צריך, זה לא בעיה, יש קשר עם האנשים ואפשר לשלוח שליחים, זה לא הבעיה, צריך כסף בשביל להעלות אותם, זה הכל.
היו"ר מיכאל נודלמן
יש פה נציג מהג'וינט?
דנה גורדון
הם הוזמנו, הם לא הגיעו.
שלמה גרפי
דרך אגב, הג'וינט סיים את העבודה שלו, אני עבדתי איתם עד לפני שלוש שנים ולא היו שום בעיות והם עשו הרבה מאוד.
היו"ר מיכאל נודלמן
משרד החוץ, מה אתם יכולים לומר לנו לגבי תימן ולגבי העולים מתימן? איזה מדיניות יש?
ירון זיידמן
מדיניות עלייה זה לא משהו שנקבע ע"י משרד החוץ. כמו שאמר האדון, אין פה מגבלה, אמנם אין לנו יחסים דיפלומטיים עם תימן אבל אין גם מניעה מיהודי תימן לעלות, אין איזה מצד שלטונות תימן. אין כאן איזה שהוא אילוץ דיפלומטי, כפי שאני מבין את זה היום, שמחייב פעולה של משרד החוץ, משרד החוץ יכול, אני בטוח, לסייע במשהו.
היו"ר מיכאל נודלמן
לעזור להם?
ירון זיידמן
הוא יעשה את זה, אבל אני לא בטוח שבמקרה הספציפי הזה הוא הכתובת העיקרית.
היו"ר מיכאל נודלמן
בסדר, מה הסוכנות יכולה לומר על זה?
יוסי שרגא
אנחנו מכירים הרבה שנים את שלמה שעסק בנושא של העלייה הזאת עם הג'וינט. ומאז שהוא חזר לארץ והפסיק, הצענו לו שימשיך באופן אישי בעמותה שלו לעסוק בנושא הזה של העלאת יהודי תימן ואנחנו נממן.


הסכומים שהוצעו לו על-ידינו לא נראו לו. מה שאנחנו כן עשינו, אנחנו ב-27.9.06 קיבלנו החלטה גורפת לגבי יהודי תימן, כל מי שנמצא בתימן וירצה לעלות, אנחנו נממן לו את כרטיסי הטיסה ואת הוצאות הדרכון, ואת הנסיעות וכל מה שכרוך אחר.

זה הפרוט בעבר נתנו לנפש בודד 200 דולר, היום אנחנו נותנים 1,500 דולר. לשתי נפשות נותנים 2,500 דולר; לשלוש נפשות 4,000 דולר וכך הלאה עד שש נפשות שמקבלות 7,500 דולר ובזה ניתן לקנות דרכונים וכרטיסי טיסה וכל מה שצריך.

מאז שהתחלנו עם זה הגיעו שמונה עולים לארץ ושנמצאים במרכזי קליטה, הגיעה משפחה עם שלוש נפשות, הגיעו בודדים, אין שום בעיה, העסק מתחיל לטפטף. הבעיה שהצגנו פה שהיא בעיית הדיור שצריך לפתור אותה.
שלמה גרפי
תסלח לי, הסוכנות לא יכולה לטפל בעניין הזה. אני אתן לך דוגמה, אתמול הגיע עולה מתימן לירדן, אין לו לאן ללכת. אמרו לו, לך לשגרירות, הוא לא מבין מה זה שגרירות, הוא לא יודע לאן ללכת, חצי יום התקשרתי כדי לאתר אותו, כדי שידאגו לו, התקשרתי לשגרירות בירדן, זה לא כל-כך פשוט כמו שחושבים.
יוסי שרגא
זה לא נכון.
שלמה גרפי
אל תגיד לי לא נכון. אתמול שניים הפסידו את הטיסה בגלל זה, הם לא מכירים את המשפחות ולא את האנשים בסוכנות. זה לא כל-כך פשוט, הביאו שלושה או ארבעה ילדים. אסור להביא ילדים למטה מגיל 15 בלי הורים, ואחר-כך מחתימים את האישה הזאת כדי שתהיה אחראית על הילדים.

מה אם היה קורה משהו לילדים? אסור דבר כזה, צריך לסדר שמשפחה עולה, זו לא מדינה אירופית, יש הרבה בעיות.
יוסי שרגא
שלמה, רק לעדכן אותך, אנחנו מטפלים לא רק במדינות אירופאיות, אנחנו גם מטפלים ממדינות מצוקה, אנחנו מטפלים בעיראק, באיראן, בסוריה ובעוד כמה מדינות שהשתיקה יפה להן. אנחנו עושים את העבודה שלנו בשקט עם כל הגורמים הממלכתיים שצריכים. עם כל הכבוד לך, אנחנו לא צריכים אותך באמצע, אנחנו יודעים לעבוד כשאין לנו פרטנר באמצע לגבי סוריה ולגבי עיראק, אנחנו לא צריכים גם לגבי תימן, אנחנו עובדים, ואנחנו נמשיך להעלות את היהדות הזאת.


ואני מקווה בעזרת השם ובעזרת הוועדה וההחלטות שיתקבלו פה.


לגבי מה שהוא אמר, שאתמול לא היה פתרון, זה לא פשוט לא נכון. היות ואין לנו שליח בירדן, במקומות שאין לנו שליח באותה מדינה, אנחנו נעזרים במשרד החוץ. משרד החוץ לבקשתי, שלח רכב עם נהג והביאו את האנשים.
שלמה גרפי
הוא לא מצא אותו, אל תגיד לי וגם לא קיבל ויזה.
יוסי שרגא
אוי באמת.
שלמה גרפי
אני דיברתי עם הקונסול, יוסי, אתה לא יודע.
יוסי שרגא
טוב, אני לא יודע.
היו"ר מיכאל נודלמן
זה לא אומר שהם לא רוצים לעשות. יש פנצ'ר, נו, אבל מה אתה מציע?
יוסי שרגא
זה לא עניין של פנצ'ר, אני דיברתי אתו עוד כשהיה בארץ, הוא היה בדרך לירדן, ביום שני הם חוזרים. הוא אמר לי, אל תדאג יוסי, כשאני אגיע לשם, אני אטפל בזה.
שלמה גרפי
כן, אבל הוא לא טיפל.
יוסי שרגא
הוא טיפל או לא טיפל, הנה יושב פה נציג משרד החוץ, הוא שלח רכב לשם. העובדה שהם הגיעו.
שלמה גרפי
לא הגיע לא רכב ולא כלום, אני יודע מה היה שם.
היו"ר מיכאל נודלמן
בבקשה חה"כ אלקין:
יוסי שרגא
יש לנו סטטיסטיקה אבל זה יהיה לא רלוונטי לגבי הנושא הזה כי כשהתחלנו להעלות היו בתימן אלף יהודים.
שלמה גרפי
1,200.
יוסי שרגא
היום יש 200. זה שארית הפליטה שנשארה שלא בדיוק רוצה לבוא.
זאב אלקין
בשנים האחרונות כשהעמותה פעלה, כמה אנשים הצליחה להעלות לכאן בשנה?
יוסי שרגא
היו שנים שהיא הצליחה להביא אחד, היו שנים שהיא הצליחה להביא 20,30,40.
זאב אלקין
בשנים האחרונות ובאותן תקופות שג'וינט טיפל בזה?
יוסי שרגא
ב-1998 היו 20; ב-1990 78; ב-2001 שלוש; ב-2002 שש; ב-2004 16. השנה אנחנו הבאנו שמונה בלי ג'וינט, בלי אף אחד. שנה שעברה היה כל השנה חמש, השנה הבאנו עד עכשיו שמונה ויש לנו עוד כמה משפחות בדרך.
שלמה גרפי
ברצוני לציין שלסוכנות אין קשר לעלייה של יהודי תימן, חוץ מזה שהם מקבלים אותם פה, אין להם שום קשר. עם כל מבצע שעשינו הם פונים לתקשורת כאילו זה מבצע של הסוכנות כשאין להם שום קשר. ותאמין לי, הסוכנות מסורבלת ולא מאורגנת.
זאב אלקין
זה נכון אבל יחד עם זאת, שמונה אנשים עלו והסוכנות אומרת שהיא העלתה אותם.
שלמה גרפי
אני טיפלתי בנושא, אני מכיר כל משפחה ויודע כמה ילדים יש לה, יש לי עוד כמה שהם בטיפול, אין לי תקציב, אני לא יכול להוציא.
היו"ר מיכאל נודלמן
אבל לסוכנות יש תקציב, הם רוצים לעזור.
שלמה גרפי
הוא אומר לך שהם העלו, אבל הם בכלל לא קשורים לנושא. העלנו אותם עם עמותה בארה"ב, הם מקבלים אותם פה.
היו"ר מיכאל נודלמן
האם חברי הכנסת מבינים מה קרה פה ומה יקרה פה? אני לא מבין שום דבר. הסוכנות זה ארגון שיכול לעזור.
זאב אלקין
אנחנו נכנסנו פה לוויכוח, נראה לי שלא מענייננו.
שלמה גרפי
צריך לתת פה פתרון כללי. אין פה שום דבר מיוחד.
יוסי שרגא
מקובל, בנקודה שניה, צוות שיבחן באמת את הקליטה וכל הכרוך בזה.
זאב אלקין
לא, את זה סידרנו לנושא הראשון. אבל בנושא השני, אין כלי אחר להעלאת יהודים ארצה מאשר הסוכנות היהודית. אם הסוכנות היהודית מוצאת לנכון להיעזר בכל מיני גורמים.
היו"ר מיכאל נודלמן
והוועדה יכולה רק לדבר עם הסוכנות, היא לא יכולה לדבר עם עמותות או עם מישהי אחר. פה פתרון הבעיה זה רק עם הסוכנות.
זאב אלקין
תאמין לי, הסוכנות מעונינת לא פחות ממך ורוצה שיהיו כמה שיותר אנשים.
יוסי שרגא
מה שעומד לנגד עינינו זה העלייה במשך כל השנים. לא פעם סיכנו אנשים לטובת העניין הזה. שלמה רוצה לנהל לנו את הנושא של תימן ואנחנו לא מעונינים.
שלמה גרפי
אתם ניהלתם בכלל?
זאב אלקין
השאלה היא מבחן התוצאה. האם אתם באמצעותו יכולים להגיע לתוצאות יותר טובות?
יוסי שרגא
לא, אנחנו מוכיחים את זה שלא.
שלמה גרפי
אתה לא מוכיח כי אני מטפל בזה ואני דאגתי שיגיעו לפה. אתה לא שילמת גרוש אחד לעולים האלה, הם עדיין חייבים עבור הנסיעות כי הם לקחו הלוואות. כל פעם כשעולים מגיעים הסוכנות קופצת: "מבצע של הסוכנות".
היו"ר מיכאל נודלמן
שלמה, בצורה הזו אתה לא תפתור את הבעיה. צריך לפתור את הבעיה בשותפות, בכבוד. אתה כל הזמן טוען נגד הסוכנות, ככה לא פותרים בעיה.
שלמה גרפי
הגיעו מים עד נפש, אני מנסה למדבר יפה. שנתיים אני מנסה לנהל מו"מ עם הסוכנות כדי לסגור את העניין, ושום דבר לא נגמר.
יוסי שרגא
אנחנו ניסינו לעשות משהו מעבר לזה. רצינו לתקצב אותו כדי שיעבוד גם במקביל.
שלמה גרפי
אני לא רוצה תקציב בשבילי, אל תעשה לי טובות.
יוסי שרגא
אנחנו כסוכנות לא יכולים לתת כסף סתם לגורם פרטי.
זאב אלקין
בתור עובד סוכנות לשעבר, עכשיו אני לא מבין אותך. הסוכנות היהודית פועלת מול הרבה גורמים בחו"ל ויודעת להעביר להם תקציבים.
יוסי שרגא
לא, בנושא הזה אין לנו בעיה ששלמה יטפל וידאג פה בארץ. הוא רצה כספים מראש לדברים שלא נראים לנו, פשוט ירדנו מזה.
שלמה גרפי
אני עבדתי עם הג'וינט, תרשה לי.
זאב אלקין
עכשיו אני כבר לא מבין, אתה אמרת לפני רגע שרציתם לעבוד דרך העמותה ולא הצלחתם כי הם רשומים בחו"ל ולא בארץ. לי זה נראה מוזר כי אני מכיר את הסוכנות שפעילה דרך הרבה גורמים גם כשהם רשומים בחו"ל ולא בארץ ויודעים להעביר להם כסף, למרות הבעייתיות שלפעמים קיימת.


בכל מקום הם יודעים לעשות את זה, במוסקבה, בקייב ואפילו בניו-יורק. אז את זה אני לא הבנתי, אם אתה אומר שאין לי צורך בעמותה הזאת, זה עניין שאפשר להתווכח ואפשר לראות את התוצאות. אבל אם אתה אומר שרציתי אבל לא מצאתי דרך טכנית, את זה אני לא מבין.
יוסי שרגא
לא דרך טכנית, אלא הוא לא קיבל את הסכומים שהוצעו לו וירדנו מזה. כשירדנו מזה מסתבר שבעצם עשינו טוב לעם ישראל ולעולים ולעלייה, זה מוכח בסטטיסטיקה.
זאב אלקין
האם זה קשור לזה שהוא רשום בחו"ל, עדיין אני לא מבין.
יוסי שרגא
הוא ביקש להעביר לו כספים ואז המסתבר שהעמותה שלו לא פה.
זאב אלקין
אז מה הבעיה? לממשלת ישראל זו יכולה להיות בעיה.
יוסי שרגא
על הבעיה הזאת אולי היינו יכולים להתגבר.
זאב אלקין
לא אולי, בטוח שהייתם מתגברים.
יוסי שרגא
העניין היה הסכומים שהוא רצה שנקציב לו וזה לא נראה לנו.
שלמה גרפי
לא, זה לא העניין. אני עבדתי עם הג'וינט אולי 15 שנים בנושא הזה.
היו"ר מיכאל נודלמן
חברים, לא פה.
שלמה גרפי
אבל זה חלק מהעניין.
היו"ר מיכאל נודלמן
פה צריכה להיות חקירה מי צודק ומי לא צודק.
שלמה גרפי
לא. אני הגשתי להם הצעת תקציב, בתימן אתה צריך להוציא להם תעודת זהות, צריך להוציא להם דרכונים בשביל שיעלו, וצריך בשביל יפוי כח. צריך עבור נסיעות, יש מקומות בצפון תימן שמהם שמונה שעות נסיעה לעיר הבירה בשביל להוציא דרכון, זה לא כל-כך פשוט.
יוסי שרגא
אנחנו מכירים את זה ועושים את זה.
שלמה גרפי
כשעבדתי עם הג'וינט לא שום בעיות. נפגשו, קיבלו קבלות, לא הייתה שום בעיה במשך 15 שנים. רק כשמגיעים לארץ, יש בעיות.
יוסי שרגא
אז תעבוד עם הג'וינט, מה אתה רוצה מאתנו.
שלמה גרפי
טוב, יוסי, אני מבין אותך.
היו"ר מיכאל נודלמן
בסדר, אנחנו יכולים לקרוא לסוכנות, לג'וינט לעזור למדינה להביא את המשפחות האלה לארץ. אבל איך להביא? אני רואה שאתם יכולים פה להגיע למרד.
שלמה גרפי
אני הבאתי 80 אחוזים בלי שום בעיה. לסוכנות אין קשר, הם רק קיבלו אותם בארץ.
דנה גורדון
ישנה כאן נציגת משרד הרווחה, לפני שהיא הולכת אולי יש ענייני רווחה שצריך להעלות בפניה בעניין אלה שנמצאים בארץ?
היו"ר מיכאל נודלמן
המשפחה התנאים שבהם הם חיים, 16 נפשות.
אשר נדב-טל
רק בעיה של דיור.
היו"ר מיכאל נודלמן
בסדר, דיברנו על כך, זו בעיה באמת. אנחנו מבקשים ממשרד האוצר, ממשרד הקליטה לפתור את הבעיה. אני לא בטוח שזה יהיה מחר, אבל מתחילים איזה דיון על זה.
אשר נדב-טל
לא, אני נמצא בבית-קנדה רק שלוש שנים. כבר עברו כחמישה מחזורים של עולים אתיופיים הלכו, הם באים לשישה חודשים והולכים לנתניה, לכפר יונה, קונים וזהו. אני כבר שלוש שנים שם ורוצים שאני אצא, לאן אני אצא?
היו"ר מיכאל נודלמן
את זה אני מבין, אני לא מבין מי צריך להביא לפה, אני יודעת שהסוכנות צריכה להשתתף, הג'וינט צריך להשתתף, אם יש עמותה, היא צריכה להשתתף. אבל ההסדר הוא ביניכם, אני לא שופט פה.
אשר נדב-טל
לי איכפת רק מעצמי. אני רוצה לצאת מבית-קנדה, אני רוצה לחיות כמו כל אזרח, אני רוצה להשתקם, אני לא יכול להשתקם בבית-קנדה, החיים שם בלתי נסבלים עם שלושה ילדים בתוך חדר אחד, השירותים שלי מתפוררים, יש חורים בקיר, הכל בנוי מחול, זה נראה כאילו לקחו את חול הים של אשקלון ובנו את בית-קנדה.


תוציאו אותנו לאתיופיה ותעלו אותנו כאתיופיים.
היו"ר מיכאל נודלמן
בסדר, אני מבין.
אשר נדב-טל
הייתה שם רוסיה מסכנה שישבה שם 14 שנים עם אימה הזקנה והם כל הזמן מנסים לזרוק אותה ומתייחסים אלינו ממש גרוע מאוד. מחלקים חלב וחיתולים לתינוקות עוזרים באוכל, ולי לא עוזרים בגלל שאני תימני, יש אפליה.
היו"ר מיכאל נודלמן
אין אפליה.
אשר נדב-טל
אז למה לנו לא מחלקים?
היו"ר מיכאל נודלמן
חברים, אני לא יודע איך לפתור את הבעיה שלהם, אני לא זה שצריך לפתור, אני צריך לקרוא לממשלה ולסוכנות לעזור להעלות יהודים מתימן. אני אשלח מכתב לראש-הממשלה, לסוכנות, לג'וינט.


באשר לבעיות דיור ובמיוחד למשפחה הזאת, אני מבקש ממשרד הקליטה, ממשרד האוצר, אני גם אשלח מכתב לשר האוצר ולשר השיכון יש מקרים מיוחדים וזה מקרה מיוחד! זו לא משפחה עם שנים, שלושה, ארבעה ילדים. זו משפחה כל-כך גדולה ללא פתרון עצמי, אם המדינה לא תעזור להם, הם ילכו לאיבוד.


אני מקווה שבעוד שבוע שבועיים, אתם תיתנו לנו איזה פתרון, יושבים פה שלושה: משרד השיכון, משרד הקליטה ומשרד האוצר.
רונן כהן
פתרון הדיור הוא לכל מקום בארץ?
שלמה גרפי
תן להם זכאות, זו הבעיה שלי.
רונן כהן
אני שואל אותך, אתה מוכן לקבל בית בכל מקום בארץ?
שלמה גרפי
באופן טבעי כל אחד רוצה להיות קרוב למשפחה שלו.
רונן כהן
אני שואל אותך, לא באופן טבעי, בכל מקום בארץ?
היו"ר מיכאל נודלמן
תשאל אותם.
רונן כהן
הוא המייצג, חשוב לי לדעת. הוא מכיר את המשפחות, האם הם מסכימים, בכל מקום בארץ או שיש לכם דרישה למקומות מסוימים?
שלמה גרפי
הם רוצים פחות או יותר לפחות באזור שלהם מבחינת חברתית. אי אפשר לשים משפחה בצפון.
רונן כהן
מה הם רוצים, במרכז הארץ?
שלמה גרפי
לא חייב להיות מרכז בדיוק.
אשר טל-נדב
בסביבה שלנו, אשקלון, אשדוד.
היו"ר מיכאל נודלמן
בסדר, עכשיו אתם לא תיתנו לנו תשובה, אני מקווה שבתוך שבועיים אנחנו נקבל איזו תשובה ותהיו בקשר איתם. אתם יודעים איפה הם גרים?
שלמה גרפי
כן.
היו"ר מיכאל נודלמן
וגם פתרון כללי לכולם, זו משפחה מיוחדת. אבל כל המשפחות יקבלו?
שלמה גרפי
יש כמה משפחות, לא עם עשרה ילדים, אבל יש עם ששה, חמישה, שניים, שלושה.
היו"ר מיכאל נודלמן
אתה צריך לסכם עם הסוכנות, עם הג'וינט כי אני לא נותן כסף, אין לי כסף, יש לי רק השפעה, אני יכול להשפיע על הסוכנות, אבל אם הם לא מוכנים לתנאים שלך, אני לא יכול לעשות שום דבר.
שלמה גרפי
לא תנאים, זה לא בשבילי אני יכול להציג להם עשרות דוחות שמראים כמה שילמו מהג'וינט.
היו"ר מיכאל נודלמן
אני אנסח כך: אם הם לא מסכימים עם תנאי העמותה, אני לא יכול לעשות שום דבר.
רונן כהן
אני לא מבין, אם נותנים לך 50 אחוזים מהכסף שאתה צריך, למה לא עובדים עם 50 אחוזים, למה אתה מעמיד תנאי או מאה אחוז או כלום.
היו"ר מיכאל נודלמן
חברים, הישיבה סגורה, אתם יכולים לדבר כמה שאתם רוצים.


תודה רבה, הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 11:05.

קוד המקור של הנתונים