פרוטוקול

 
PAGE
2
ועדת החינוך והתרבות

13.11.2006

הכנסת השבע-עשרה




נוסח לא מתוקן
מושב שני

פרוטוקול מס' 78

מישיבת ועדת החינוך, התרבות והספורט

יום שני, כ"ב חשוון התשס"ז (13 נובמבר 2006), שעה: 11:45
סדר היום
בית ספר ואדי-אלעין בסכנין
נכחו
חברי הוועדה: מיכאל מלכיאור – היו"ר

זאב אלקין

חיים אמסלם

מוחמד ברכה

עבאס זכור

דב חנין

ראלב מג'אדלה

אלכס מילר

חנא סוויד
מוזמנים
עורסאן עיאדאת – מפקח מחוז חיפה, משרד החינוך

זכריה חרדאן – מפקח כולל מחוז חיפה ומפקח בית הספר "חיוואר", משרד החינוך

מחמוד דיאב – מפקח מחוז צפון למגזר הערבי, משרד החינוך

רות פרלמן – מנהלת גף מיפוי ותכנון – מינהל הפיתוח, משרד החינוך

כמאל עטילה – דובר מגזר לא יהודי, משרד החינוך

עוואד קאסם – יושב ראש מועצה מקומית מזרעה

דאוד אכרם – מנהל מחלקת החינוך, מועצת מזרעה

מוחמד בשיר – ראש רשות, סכנין

סולימאן עותמאן – מהנדס, סכנין

בשיר סולימאן – יו"ר, ועד הורים, בי"ס אלעין, סכנין

אחמד יוסוף סעייד – מזכיר, ועד הורים, בי"ס אלעין, סכנין

חוסיין שעבאן – ועד הורים, בי"ס אלעין, סכנין

חאלד עבד אל רחמן – חבר הנהלה, הסתדרות המורים, מרכז מגזר ערבי בצפון

עו"ד ענבל ריבלין – עיריית חיפה

שמואל דוד – יועץ, שתי"ל

סוהיל אסעד – יו"ר, עמותת חיוואר

ג'לאל חסן – מנכ"ל, עמותת חיוואר

ריאד חדאד – הורה, עמותת חיוואר

אסמאיל טובי – הורה, עמותת חוואר

הישאם רוחאנה – הורה, עמותת חיוואר

אחמד סגייר

נאסר נאסר – הורה, ועד הורים חטיבת ביניים מג'דל כרום

אחמד קסקס – יו"ר, ועד הורים

ד"ר גדעון בן-דרור – יועץ לוועדת החינוך, התרבות והספורט
מנהלת הוועדה
יהודית גידלי
רשמת פרלמנטרית
דרורה רשף

בית ספר ואדי אלעין בסכנין – חבר הכנסת חיים אמסלם
היו"ר מיכאל מלכיאור
אנחנו עוברים לבית הספר בסכנין. ביקש חבר הכנסת הרב אמסלם להעלות את הבעיות של בית הספר היסודי ואדי אלעין בסכנין. קודם כל, אני באמת מברך. אני חושב שאנחנו מגיעים לכך – וכך באמת זה בוועדה הזאת – שכל חברי הכנסת דואגים לכלל הילדים במדינת ישראל. אני חושב שזאת דוגמה טובה מאד שנותן הרב אמסלם. בבקשה, רק תציג את הבעיה ונטפל בזה במהירות האפשרית.
חיים אמסלם
תודה, אדוני היושב ראש.

האמת היא שאנחנו דנים כאן בוועדה לרוב בבעיות בבתי ספר, צפיפות בבתי ספר, תנאים לא תנאים מבחינת לימודים, וכמובן – בצדק. ואנחנו מנסים לראות איך אפשר בכוחנו הדל כאן בוועדה – הוא לא דל דווקא.
היו"ר מיכאל מלכיאור
כן. למה להמעיט?
חיים אמסלם
למה להמעיט? לדחוף ולסייע.
היו"ר מיכאל מלכיאור
אנחנו פותרים את כל הבעיות פה, בעזרת השם.
חיים אמסלם
כן, כמובן. אבל כשאנחנו נתקלים בנושא שהוא בטיחותי ומהווה ממש סכנה לילדים, זה כבר מקומם. האמת היא שהיו לנו הרבה דיונים, ומתוך הדיונים למדתי – הלוא מדברים על סכנה של לימודים תחת מבנים עשויים אסבסט. היו כאן מומחים – והייתי בכמה דיונים – שאמרו שהאסבסט כשלעצמו הוא בעצם סכנה, אבל לא סכנה מיידית. מתי הוא הופך להיות ממש סכנה מיידית וזה גובל כבר במצב שלא מאפשר ללמד? כאשר האסבסט מתחיל להתפורר או שיש סדקים באסבסט.


בבית הספר בסכנין, מעבר לעוד בעיות – יש לנו כאן דוח, אתם תוכלו לראות שבאמת מעלים הרבה בעיות שם, הרבה ליקויים, יש הרבה דברים לשפר – יש שם בעיה. רוב הכיתות מתוך 13 או 14 כיתות הן במצב כזה. הילדים ממש יושבים שם ומסתכנים יום יום.


אדוני היושב ראש, אני לא יודע מה להציע. אני לא הייתי רוצה להוסיף שמן על המדורה ולומר שבמצב כזה, לא ללמד שם. זו הדחיפות וזו הבעייתיות שאני חושב שכדאי לתת את דעתנו אליה. ובמצב הזה – רואים אותו מספר פעמים – השאלה היא מה להמליץ.
היו"ר מיכאל מלכיאור
בסדר, תודה.


נציגת משרד החינוך.
רות פרלמן
אנחנו העברנו לסכנין, לעירייה, 200,000 שקל להחלפת הגג בסוף ספטמבר, בנוסף ל-185,000 שקל לשיפור בכל מצבו של בית הספר, שהם לקחו ממנו כבר 50%, ואני מקווה שהם יתגברו עם הסכומים האלה על כל בעיות מצבו של בית הספר.
היו"ר מיכאל מלכיאור
אתם שקלתם מה הצרכים כדי להחליף את כל האסבסט שם?
רות פרלמן
אנחנו נתנו בהתאם ליכולות של התקציב שלנו ולצרכים של הרשות.
קריאות
השאלה אם זה מספיק?
רות פרלמן
אני מקווה שכן.
היו"ר מיכאל מלכיאור
עשיתם הערכה כמה צריך להוציא בשביל לפתור את הבעיה הבטיחותית?
רות פרלמן
לא יכולנו לעשות הערכה כי הזמן דחק. נתנו את הסכום שנראה היה שיספיק.
היו"ר מיכאל מלכיאור
נתתם את הסכום בלי לעשות הערכה.
רות פרלמן
נכון.
היו"ר מיכאל מלכיאור
קשה לי להבין את זה. כמה זמן לוקח לעשות הערכה? שולחים מישהו ועושים הערכה.
רות פרלמן
לא, הרשות צריכה לעשות הערכה ולהעביר את הכסף. אנחנו העברנו להם, בהתאם למה שהם אמרו, 200,000 שקל.
היו"ר מיכאל מלכיאור
נציג העירייה.
מחמוד דיאב
סליחה. אני ממשרד החינוך, אני מפקח מחוז הצפון במגזר הערבי. מצב המבנה, אדוני, הוא מתחת לכל ביקורת. הוא מצב איום ונורא. והפיתרון צריך להיות החלפתו וחיסולו.
עבאס זכור
לא מאתיים אלף שקל.
מחמוד דיאב
זה הפתרון. לחסל אותו מוקדם ככל האפשר.


עכשיו, אגף הפיתוח, תוך שיתוף עם העירייה – ראש העיר תכף יגלגל מה היה מאז שהאסבסטונים האלה נבנו. אני לא רוצה להיכנס לפרטים, רוצה לציין עובדה: בית הספר במצב קשה ביותר. הוא אחד הקשים ביותר שיש למחוז הצפון, בין ערבים, יהודים ודרוזים.
היו"ר מיכאל מלכיאור
ויש הרבה קשים.
מחמוד דיאב
אחד הקשים ביותר. אני לא רוצה להיכנס לזה, אבל מצבו קשה מאד.
היו"ר מיכאל מלכיאור
תודה. אז אתה בעצם חושב שה-200,000 שקל האלה הם בעצם - - -
חנא סוויד
אקמול.
היו"ר מיכאל מלכיאור
אקמול לסרטן?
מחמוד דיאב
אני לא רוצה להיכנס לצד הכספי, אבל אני חושב שהפתרון הוא כמה שאפשר לצאת מהמקום הזה למקום קבע. ראש העיר יגלגל עכשיו מה עם הקבע. אני רוצה לצאת מיד. לא לעשות כמה תיקונים ולהגיד אחר כך: עוד חמש שנים.
חיים אמסלם
אדוני, אנחנו רוצים פתרון מיד. בינתיים, מה עושים מיד. עוברים בית ספר, עוד שנתיים, עוד שלוש – זה סיפורים. עכשיו, מה עושים?
מחמוד דיאב
אדוני ראש העיר יוסיף. אני אמרתי: המצב קשה.
היו"ר מיכאל מלכיאור
בבקשה, ראש העיר.
מחמוד דיאב
סליחה, אני אקטע אותו. החברות פה – נראה שדיברו על בית ספר אחר. היא דיברה על מג'ד אל-כרום, סליחה.
רות פרלמן
אולי טעיתי. בית ספר אחר. חשבתי שמדברים על זה.
קריאה
כי אני מסתכל על ההתחייבויות, אין התחייבויות כאלה.
חיים אמסלם
אמרתי: אולי נעשה משהו בינתיים, אז שתקתי.
רות פרלמן
אז סכנין – מה באתם הנה? יש לנו סיכום.
קריאה
בשעה שלוש נגיע גם אל מג'ד אל-כרום.
היו"ר מיכאל מלכיאור
רגע, ראש העיר היה באמצע להגיד משהו.
מוחמד בשיר
אני אמרתי שבאמת כל הכבוד לכבודו שביקר בסכנין וראה את בית הספר הזה שהוא מתחת לכל ביקורת. אני גם רוצה להודות בהזדמנות זאת לכבוד המנכ"ל, מר שמואל אבואב, שהיה בסכנין לפני חודש וחצי, שמע את ועד ההורים ושמע את דעת העירייה שהיא בדיוק זהה לעמדת ועד ההורים, ונתן לעיריית סכנין לבנות בית ספר יסודי שביעי. זה בנוסף לבית ספר שכבר קיבלנו עליו הרשאה תקציבית, את שלב א' שלו כבר סיימנו, ואנחנו בהתחלה של שלב ב'. כך שעניין פתרון הקבע - אם נשלים את שלב ב' של בית הספר השישי, נשאלת השאלה מתי נתחיל בבניין בית ספר שביעי. אם נתחיל היום או מחר או מחרתיים, אנחנו, באמצע שנת הלימודים הבאה, יש לנו עוד שני בתי ספר ובזה נסיים את כל הפרשה. אבל, מה עד אז? לכן, אני מאמץ את עמדת חבר הכנסת הרב אמסלם מטעם ש"ס, אני מודה לו ואני מודה לכל חברי הכנסת שנמצאים כאן. זה באמת מצביע שאת החלום שהתחלנו בו בבית הספר הראשון, חיוואר, לאט לאט אנחנו מתחילים להרגיש אותו, לממש אותו. לכן אנחנו דורשים, כבודו, מיידית, שמשרד החינוך יספק לנו 13 קרוואנים תקינים ותקניים עד שבית הספר השביעי יוקם, ואני חושב שתוך 12 חודשים, 14 חודשים, יהיה מוכן. בתנאי שמשרד החינוך יתחיל לתת הרשאה תקציבית לבית ספר שביעי.
נקודה אחרונה
אני מסכים לכל מילה שוועד הורים דורש ומבקש ואני מודה להם, באמת, שהם העלו את הנושא הזה, אחרת המצב היה נמשך והיה אסון בעוד שנה או שנתיים.
היו"ר מיכאל מלכיאור
תודה רבה, נציג ועד ההורים.
בשיר סולימאן
אנחנו לא נסכים להמשיך אפילו יום אחד, יותר, בבית הספר הזה. אדוני יושב ראש ועדת החינוך, הרב מלכיאור הנכבד, חברי כנסת, אורחים נכבדים. בהתחלת דברי תודתי נתונה לידידי חבר הכנסת הרב חיים אמסלם, על זה שפעל למען זירוז הדיון בוועדה כאן. חברות וחברים יקרים, בבית ספר ואדי אלעין בסכנין לומדים 380 תלמידים ב-13 כיתות לימוד, והם נמצאים בתנאים מאד קשים ובלתי נסבלים. כל מי שמבקר בבית הספר נדהם למראה עיניו. לא יעלה על הדעת שבשנת 2006 תלמידים לומדים בתנאים כאלה. מצב זה אינו מייצג ואינו הולם את מערכת החינוך בתקופה זו.

ברצוני לתאר לכם באיזה מצב נמצא בית הספר.

1. התלמידים לומדים בקרוואנים מוזנחים ועלובים המשמשים כחדרי לימוד. מצב הכיתות מבפנים רע מאד. הקירות החיצוניים והפנימיים עשויים לוחות אסבסט שנמצאים במצב בלייה מתקדם, יש בהם הרבה שברים, ובכך נחשפים התלמידים לסכנה בנשימת סיבי אסבסט. הדבר מהווה סכנה לחלות במחלות סרטן ומחלות ריאה. המחלות הנן קשות ביותר וברוב המקרים מסתיימות במוות של החולים בייסורים. יתרה מזו, לא ניתן לגלות את המחלה במיידית, והמחלה מתפתחת רק אחרי עשרים שנה.

2. בית הספר ללא היתר בניה, ואין בו שעון חשמל. הוא קשור לחשמל בבית פרטי. כאשר לפני שלושה ימים חברת החשמל ניתקה את החשמל, ועכשיו התלמידים לומדים ללא חשמל.

3. גם מטעם משרד הבריאות ומשרד איכות הסביבה קבעו נחרצות איסור לימוד בבתי ספר בהם כיתות אסבסט בלויים, וכי המצב מסכן את בריאות התלמידים והמורים. יש ברשותנו דוחות משנת 2000 של המשרד לאיכות הסביבה ושל משרד הבריאות, שאוסרים את הלימוד בבית הספר הנ"ל. לכן אנחנו מבקשים להעמיד לדין את האחראים הנוגעים בדבר, מאחר שלא פעלו לפי אותם דוחות.
4. אין הצללה בכלל. כשיש גשם הילדים בבעיה, וכשיש שמש הם גם בבעיה.
5. לידיעתכם, השם של בית הספר – שימו לב – השם של בית הספר השתנה במשך השנים שלוש פעמים, אבל המבנה נשאר אותו מבנה, שאינו ראוי להיות בית ספר, רק יכול להיות לשמש כרפת.
דב חנין
לא יכול לשמש כרפת.
היו"ר מיכאל מלכיאור
מה עם הפרות?
בשיר סולימאן
הפרות לא יסכימו. לא יסכימו להיכנס לשם.
היו"ר מיכאל מלכיאור
אז למה הוא ישמש כרפת אם הפרות לא יסכימו?
בשיר סולימאן
אם הפרות יסכימו.


אדוני היושב ראש, חברי הוועדה הנכבדים. המצב בבית הספר מדיר שינה מעינינו – אנחנו, כהורים, ולא נותן לנו מנוחה. ולבי, אני, כיושב ראש ועד ההורים, מלא רחמים על ילדים מסכנים חסרי אונים.


לסיכום, המצב בבית הספר הנ"ל מתחת לכל ביקורת, ואני תובע בכל לשון ומבקש את התערבותכם להורות על סגירת בית הספר מיידית, היום ולאלתר, למען בריאותם ושלומם של התלמידים. אנו, כהורים, לא נוכל לעמוד מנגד או להיות עדים למצב שחס וחלילה יחלה אחד התלמידים במחלה קשה. לכן, אנא מנעו מאתנו לנקוט בצעדים מאד חריפים בעתיד.


ברצוני להפנות את תשומת לבכם לכך שההתנגדות הרצינית ביותר לפי שעה באה מכיוון ההורים, והעקרונות של ההסכם שהיה עם מנכ"ל משרד החינוך, לפיו יוקם בית ספר נוסף – אנחנו צריכים לסיים את המצב הזה מיידית, היום – לא נותנים מענה וספק רב אם הוא הפתרון הנדרש. לעיריית סכנין יש אלטרנטיבה עכשיו. הם יכולים להעביר את בית הספר לבניין תפוח-בית. אשכול-בית. הוא רחוק רק מאה מטר מבית הספר והוא עונה על הדרישות של בית הספר מכל הבחינות.
היו"ר מיכאל מלכיאור
תודה. רק שאלת הבהרה: מה לגבי הפתרון הזה כפתרון ביניים?
מוחמד בשיר
אני אתייחס לשתי נקודות. עניין ה-200,000 שקל – זה לא הועבר.
היו"ר מיכאל מלכיאור
לא, זה לא הועבר. אתה לא צריך להתייחס.
מוחמד בשיר
לגבי תפוח-בית, יש ייעוד לבניין הזה. הוא נמצא ליד חטיבת ביניים, הוא יהיה חלק מחטיבת הביניים, והייעוד שלו זה מעבדות וכל מיני דברים.
היו"ר מיכאל מלכיאור
אבל כפתרון ביניים.
מוחמד בשיר
לא, אדוני. יש פרסום שכבר מפעילים את תפוח הבית - - -
קריאות
אין פרסום. בעיתונות אין פרסום.
מוחמד בשיר
משרד החינוך פרסם מכרז - - -
קריאה
לא ראינו.
מוחמד בשיר
אתה תעיין בעיתונות ותראה. מה שדרוש כרגע, אדוני – כל פתרון הולם, מבחינתנו, אנחנו נקבל אותו. אבל לא במקום תפוח הפיס שהופעל, ועוד שבוע שבועיים יהיה מנהל לתפוח הבית הזה, ואנחנו חיכינו שלוש-ארבע שנים להפעלה שלו.
בשיר סולימאן
העיקר למנות עוד משרה.
מוחמד בשיר
לא. גם אנחנו מעוניינים לפתור את הבעיה של ואדי-אלעין - -
בשיר סולימאן
יש פתרון. הפתרון בידכם - -
מוחמד בשיר
וגם את הבעיה של חטיבת הביניים.
בשיר סולימאן
אתם עיריית סכנין. ממחר אתם יכולים להעביר את התלמידים לתפוח-בית.
עבאס זכור
הילדים בסכנה. זה מסוכן מאד.
בשיר סולימאן
אנחנו לא נסכים שחס וחלילה יחלה אחד התלמידים.
היו"ר מיכאל מלכיאור
קודם כל, איך נתתם לזה לקרות? את משרד החינוך אני שואל.
רות פרלמן
היקפי התקציב שלנו לא מאפשרים - - -
היו"ר מיכאל מלכיאור
אוי, זה לא – אם אמרו שזה מקום שלא ראוי לחינוך לפני שש שנים, אל תגידו לי סיפורי סבתא. בעניין הזה. סליחה על הביטוי.
רות פרלמן
אני לפני שש שנים לא הייתי כאן אז אני לא יכולה לענות על זה.
היו"ר מיכאל מלכיאור
לא, אבל לא יכולים להגיד על מצב כזה חמור, לכל הדעות – עם דוחות של הממשלה, של משרד החינוך. את שומעת את המפקח של משרד החינוך – אי אפשר לענות ככה. פשוט אי אפשר פה. זה לא רציני.
רות פרלמן
בכל אופן כן ראו את הבעיה, נתנו תקציב לבניית בית ספר חדש, אישרנו לקדם את בית הספר השביעי, כי רואים את הבעיה, ואנחנו לא מתחמקים.
היו"ר מיכאל מלכיאור
יפה. זה היה צריך להיות לפני שש שנים.
בשיר סולימאן
אבל מנהל מחלקת החינוך - - -
היו"ר מיכאל מלכיאור
סליחה, אדוני, לא קיבלת זכות דיבור.

יש פה שני דברים. אל"ף, אנחנו מברכים על מה שאת אומרת, שיש בית ספר חדש בדרך, אנחנו מבקשים רק שיאיצו את המאמצים כדי שבית הספר הזה יוקם כמה שיותר מהר, שיתחילו מיידית בתהליך – זה בכל זאת תהליך עם כל האישורים וכולי. ראש העיר אומר - - -
קריאה
יש פרוגרמה, יש הכל.
עותמאן סולימאן
אין הרשאה לבית ספר שביעי, יש הבטחה. בין הבטחה לבין הרשאה יש הבדל.
רות פרלמן
צריך להכין את זה למכרז.
עותמאן סולימאן
אין הרשאה לפרסום למכרז.
רות פרלמן
אבל אישרנו להכין את כל החומר למכרז.
עותמאן סולימאן
לא אישרתם פרסום של מכרז.
רות פרלמן
היה דיון בשבוע שעבר, אמרנו שתכינו את כל החומר למכרז.
עותמאן סולימאן
התוכניות מוכנות. צריך אישור.
היו"ר מיכאל מלכיאור
בואו, בואו. קודם כל, אני מבקש מהעירייה, ממשרד החינוך – המצב רציני, זה היה צריך להיעשות מזמן, לא נעשה, חבל. את בית הספר השביעי שיפתור את הבעיה בצורה קבועה, מיידית להכין הרשאה ולהוציא את המכרז, לעשות את מה שצריך כדי שמה שראש העיר אומר, שתוך שנה, שנה-וחצי, אפשר יהיה כבר להיכנס לבית ספר חדש. הוא מוכן לזרז, מצדו, את כל מה שצריך, תעשו במשרד החינוך גם את כל מה שאתם צריכים. הייתם צריכים מזמן לעשות את זה, לא לאפשר את המצב הזה. זה לגבי פתרון הקבע. לגבי זה כולנו מסכימים, גם ההורים, אני מניח, מסכימים. כולם מסכימים לדבר הזה.


עכשיו השאלה היא מיידית, מה עושים. אי אפשר להמשיך את המצב הנוכחי, הם לא יכולים לשבת, אם יש דוחות שזאת סכנת בריאות שהם יושבים בתוך החדרים שהם יושבים בהם עכשיו - אי אפשר. אנחנו לא נאפשר, ועדת החינוך של הכנסת לא תאפשר לילדים ללכת למקום שכל הצדדים אומרים – אם היה ויכוח, לפחות, אבל כל הצדדים אומרים – שזה מסכן את הבריאות של הילדים. לא נאפשר את הדבר הזה. אי אפשר.

שמעתי עד עכשיו שתי הצעות. שמעתי הצעה של ההורים שלא היתה כל כך מקובלת על ראש העיר, כפי שהבנתי - - -
מוחמד בשיר
זה לא מעשי, אדוני. אפילו מבני הכיתות, והשטח של כל כיתה – המהנדס של העיר נמצא כאן, אדוני. - - -
היו"ר מיכאל מלכיאור
לא מעשי. אוקי. אז אולי תגידו משהו אחר? מה מעשי היום, לפתור בעיות היום? כן, כבוד המהנדס.
עותמאן סולימאן
בית הספר הזה הוקם בשנת 1992 כזמני, והזמני הפך להיות קבוע. זאת לא בעיה של השנה שעברה.
היו"ר מיכאל מלכיאור
אין יותר קבוע מזמני.
עותמאן סולימאן
תוכנית-אב חינוך לסכנין הוכרה בשנת 1993 עם כל הצרכים שלה, כך שידוע שצריך בתי ספר חדשים משנת 1993. תקציבים אין, למרות שהניצול של עיריית סכנין לתקציבים שהוקצו ממשרד החינוך הוא 95%. אין יותר טוב מזה בארץ כולה. אנחנו מנצלים את כל התקציבים.

הפתרון המיידי, כמו שהיה בשנת 2001, זה לתת כרגע 13 כיתות קרוואנים תקניים – שאין בהם אסבסט, תקניים ובריאותיים – בתוך חודש. לעשות הקצבה של 600,000 שקל, שזה לא הרבה כסף, אבל זה במקביל להרשאה לבניית בית ספר חדש. אני חושש גם מזה. אם לא תתקבל הרשאה לפרסום מכרז החודש הזה, לא יהיה בית ספר באחד בספטמבר.
מחמוד דיאב
סליחה, אדוני, אני רוצה לפרוטוקול: מה זה? היא שולחת לי פתק ואומרת לי: איך אתה מעז? מה? אני ילד פה? זה ככה?
היו"ר מיכאל מלכיאור
גבירתי, זה מאד חמור.
עבאס זכור
זה חמור מאד.
רות פרלמן
לא אמרתי לו שום דבר.
היו"ר מיכאל מלכיאור
גבירתי, זה מאד חמור.
מחמוד דיאב
מה זה?
היו"ר מיכאל מלכיאור
יש לנו פה ועדה שרוצה לא לטייח ולא – אנחנו רוצים לפתור בעיות. הדבר נראה לי מאד חמור, ואני ממש שולח לך נזיפה חמורה ביותר על גישתך לוועדת החינוך של הכנסת. עם כל הכבוד לפקידים, גם של משרד החינוך, אתם כפופים פה לעבודה אמיתית של פיקוח, ואתם לא יכולים בצורה כזאת לטייח. אם המפקח - - -
רות פרלמן
אף אחד לא מטייח.
עבאס זכור
מדובר בחיי תלמידים.
היו"ר מיכאל מלכיאור
כן, זה בדיוק מה שזה. זה בדיוק מה שאת עשית פה. ואני שולח לך נזיפה חמורה ביותר, ונטפל בזה בכל החומרה. אי אפשר לבוא לוועדה ככה, בגישה כמו שבאת לפה היום, ואני מאד שמח שאנשים במשרד החינוך אומרים את דעתם האמיתית כדי שנפתור את הבעיה של הילדים. בשביל זה אנחנו פה. לא בשביל לכסות כל אחד על ה- מה של השני.


כן.
עותמאן סולימאן
אז אדוני, הפתרון המיידי האפשרי עכשיו הוא 13 קרוואנים תקניים, מה שאמרתי, שזאת עלות של בין 600,000 ל-650,000 שקל. הדבר הזה היה גם בשנת 2001 ועקב בג"ץ - - -
עבאס זכור
זה גם זמני?
עותמאן סולימאן
לא, הזמני הזה אלה חיי בני אדם. אנחנו, היום, לאחר הדוחות – אף אחד לא מסכים להשאיר את הילדים באסבסטונים. אז להקים בית ספר חדש תוך חודש, לא ניתן. קרוואנים זה אפשרי. אבל עוד פעם, מה שאמר יושב ראש הוועדה, במקביל להוצאת הרשאה מיידית בחודש הזה.

לגבי תפוח פיס, אמנם שלוש שנים הבניין לא הופעל, אבל רק השנה אושר להפעלה. לא רוצים להפסיד גם פה וגם פה. הפיתרון, אם זה 13 קרוואנים – הוא אידיאלי. אבל תקניים.
חיים אמסלם
זה האידיאלי. אבל אם לא יהיה לך את זה?
עותמאן סולימאן
אז יש לנו בעיה.
חוסיין שעבאן
אז תכניס אותם ללמוד בתפוח-פיס.
בשיר סולימאן
אדוני יושב ראש הוועדה, אנחנו עשינו סיור, 13 אנשים, בבניין תפוח פיס. תפוח פיס עונה על כל הדרישות של בית הספר. 12 כיתות, מוכן מכל הבחינות.
קריאה
אנחנו לא אומרים שהוא לא מתאים, אנחנו אומרים שהוא למעבדות.
היו"ר מיכאל מלכיאור
אז לחכות עם המעבדות.
קריאות
כן, לחכות עם המעבדות.

שילמדו.

קודם כל שילמדו.
עותמאן סולימאן
אדוני, אני חושב שצריך לחייב את משרד החינוך להקצות 650,000 שקל לקרוואנים. כי תפוח פיס זו פונקציה חשובה במערכת החינוך, שגם תשרת את בית ספר ואדי אלעין המדובר, וגם את שאר בתי הספר. הוא אמור לתת שירות של מעבדות לכל בתי הספר. שלוש שנים הוא לא הופעל, השנה אושר להפעלה ועכשיו נגיד למשרד החינוך שאנחנו לא רוצים להפעיל כי רוצים לאכלס, זה גם לא אחראי מצדנו, כי זה נותן שירות לכלל בתי הספר בסכנין. אז הפתרון הוא כיתות חדשות.
היו"ר מיכאל מלכיאור
אני מבין את זה. אני יכול להבין את הבעייתיות. אני רוצה להגיד ככה: אנחנו צריכים להחליט, אל"ף, שלגבי פתרון הקבע צריך לזרז, וזה מוסכם על כולם. לגבי הפתרון עכשיו - אי אפשר לסבול שהילדים ילכו למקום שלכל הדעות מסוכן לבריאות. אנחנו צריכים פתרון מיידי. שמענו פה שתי אפשרויות. אפשרות אחת זה להקצות מיידית 650,000 שקל, כדי להביא 13 קרוואנים תקניים שילדים ילמדו בהם. אני חושב שזה פתרון שמקובל על כולם. זה לא פתרון קבע, כמובן. אבל אם מדובר, כמו שמבטיח ראש העיר, על עד שנה או שנה וחצי – זה פותר את הבעיה.
ג'מאל זחאלקה
השאלה אם משרד החינוך ייתן לו את הכסף.
מוחמד בשיר
זה תלוי בהרשאה של משרד החינוך.
היו"ר מיכאל מלכיאור
כן. אבל אנחנו פה, לפחות מצדנו, נדרוש ממשרד החינוך להקצות את הכסף הזה כדי שיוכלו, מיידית, לא לשלוח את הילדים למקום הזה, יותר. זה פתרון אחד.

האפשרות השנייה – שאני מבין שהעירייה לא מקבלת אותה – זה להיכנס לבניין מפעל הפיס שמיועד למעבדות, לשרת את כלל בתי הספר. אני יכול להבין למה אתם לא מעוניינים בזה, רק אם אין פתרון אחר, יכול להיות שנאלץ לסגת לפתרון הזה. אני מקווה שמשרד החינוך יעשה מה שדרוש וייתן את הקרוואנים הדרושים. אם לא – הרי אי אפשר להמשיך את המצב הנוכחי - המעבדות יחכו, כי אי אפשר לתת לילדים ללכת לבתי ספר כאלה.
מוחמד בשיר
אדוני, יש לנו בעיה מורכבת. זה לא רק ואדי אלעין. יש לנו שתי חטיבות ביניים – חייבים, אדוני, לנצל את תפוח הפיס לא רק לשני בתי הספר, חטיבות הביניים. גם המבנה של החדרים - יש שם ארונות, יש שם כיורים, יש שם כל מיני הכנות לצורך הפעלתו.
היו"ר מיכאל מלכיאור
ראש העיר, אני לא ממליץ על הפתרון הזה.
מוחמד בשיר
650,000 שקל, אני לא חושב שמשרד החינוך צריך להגיד שאין לו.
היו"ר מיכאל מלכיאור
אני לא ממליץ על הפתרון הזה. אני אומר: כמוצא אחרון, אם אין הכסף ואם משרד החינוך לא עושה, אז צריך גם את זה לשקול. אבל, זאת לא ההמלצה שלנו. ההמלצה שלנו היא קרוואנים תקניים לתקופה של שנה עד שנה וחצי, עד שאפשר יהיה לאכלס את בית הספר בבניין הקבע, ואנחנו ישירות נבקש ממשרד החינוך פתרון לעניין. אנחנו נהיה במגע כבר היום עם משרד החינוך בעניין הזה, וזה באמת טוב שהבאתם. אני רוצה להודות גם לחבר הכנסת הרב אמסלם.
מוחמד בשיר
עוד משפט אחד, ואני אומר את זה בשיא הרצינות: כל הזמן חיכינו שהפתרון יבוא מטעם משרד החינוך. אם לא נראה משהו ממשי בתוך זמן קצר, אנחנו, יחד עם ועד ההורים נצא לרחובות, כי הדבר באמת מסוכן.
היו"ר מיכאל מלכיאור
אנחנו נבוא אתכם לרחוב.
אחמד יוסף סעייד
אדוני, אני מבקש לדבר. במשפט אחד. חברי ראש העיר טוען כל הזמן ומאשים את משרד החינוך. הוא קיבל תקציב בשנת 2005 בחודש אפריל, כדי להשלים את בית הספר הזה, שהוא לא משרת את הילדים שלנו בבית הספר הזה. והתקציב הזה לא יודע לאן הועבר. בית הספר לא הושלם ולא פתחו את שנת הלימודים בבית הספר החדש.
מוחמד בשיר
פנינו, למרות המלחמה אדוני, למרות פיזור הכנסת, ואין בכלל תקציב 2005-2006.
היו"ר מיכאל מלכיאור
חבל, אנחנו לא ננהל את המלחמה הזאת פה. הדיון הזה נגמר, קיבלנו כבר החלטה פה אחד.
אחמד יוסף סעיד
משפט אחד חשוב מאד: הבניין שהם בונים עכשיו, בית הספר החדש שמדובר עליו – אתה יודע מה החוק בעניין של המרחק מהבית? הוא יותר משלושה קילומטר. הוא לא יפתור לנו בעיה.
היו"ר מיכאל מלכיאור
אבל אתם צריכים בכל מקרה עוד לקבל בניין קבע.
כמאל עטילה
משפט אחד, לחדד את עמדת משרד החינוך. אני מתאם פעולויות המנכ"ל והרשויות. ברוח הדברים שאמר ראש העיר: ב-9 באוקטובר ביקר מנכ"ל משרד החינוך ביישוב, והיתה שביתה של ההורים, ועשו שם פשרה ברוח הדברים שאמר ראש המועצה. אחד, אנחנו מתקצבים בית ספר של 12 כיתות, העברנו את הכספים ועכשיו יוצא מכרז לבניית שלב ב' של בית הספר.
היו"ר מיכאל מלכיאור
כל זה כבר שמענו. אז למה לחזור על זה? לא חידדת פה כלום. איזה פתרון אתה מציע עכשיו?
קריאה
עכשיו הילדים בסכנה.
היו"ר מיכאל מלכיאור
סליחה. אם אתה רוצה זכות דיבור אחרי שכבר עשינו את הסיכום, אז תספר לנו: האם הסיכום הזה מקובל עליך?
כמאל עטילה
מקובל.
היו"ר מיכאל מלכיאור
אוקי. זאת אומרת, תקציבו את ה-650,000 שקל?
כמאל עטילה
ברגע שיגישו את כל האישורים - - -
היו"ר מיכאל מלכיאור
לא. זה לא מה שדיברתי. אתם תתנו עכשיו את ה-650,000 שקל שדרושים בשביל לספק את הקרוואנים עכשיו. כן מקובל או לא מקובל?
כמאל עטילה
אני דיברתי עם האחראי על הבינוי, הוא אמר שיגיש את כל השינויים למבנה בית ספר.
היו"ר מיכאל מלכיאור
אדוני, זה לא מה ששאלתי אותך. יש לך קושי בהבנת הנקרא?
כמאל עטילה
אין לי קושי. אני מדבר בשם האחראי על המנהל, הפיתוח - - -
היו"ר מיכאל מלכיאור
תודה רבה לך. חבל שלקחת את זכות הדיבור בשביל לטייח, שוב.
כמאל עטילה
לא מקובל.
היו"ר מיכאל מלכיאור
לא מקובל מה. כן.
קריאה
רציתי להוסיף. בית הספר הזה, היה בית ספר חדש - - -
היו"ר מיכאל מלכיאור
לא נתתי זכות דיבור. יש לנו את הדיון הבא, יש לנו עוד הרבה עבודה לעשות. תודה רבה לכולכם.
הישיבה ננעלה בשעה
12:15

קוד המקור של הנתונים