ישיבת ועדה של הכנסת ה-17 מתאריך 13/11/2006

פרוטוקול

 
PAGE
1
ועדת הכלכלה

13.11.2006


הכנסת השבע-עשרה






נוסח לא מתוקן

מושב שני

פרוטוקול מס' 102

מישיבת ועדת הכלכלה

מיום שני, כ"ב בחשוון התשס"ז ( 13 בנובמבר 2006), שעה: 11:00
סדר היום
החלת דין רציפות על הצעת חוק ההגבלים העסקיים (תיקון מס' 9)(מניעת התנהגות

שאינה תחרותית על-ידי קבוצת ריכוז), התשס"ו-2005
נכחו
חברי הוועדה: משה כחלון – היו"ר

דוד טל

אמנון כהן

יעקב כהן

רונית תירוש
מוזמנים
רונית קן – הממונה על ההגבלים העסקיים

עו"ד בועז גולן – יועץ משפטי, הרשות להגבלים עסקיים

עו"ד גולן קנטי – המחלקה המשפטית, הרשות להגבלים עסקיים.

בתיה פודרביטל – אגף תקציבים, משרד האוצר
ייעוץ משפטי
אתי בנדלר
מנהלת הוועדה
לאה ורון
קצרנית
אושרה עצידה

החלת דין רציפות על הצעת חוק ההגבלים העסקיים (תיקון מס' 9)(מניעת התנהגות שאינה תחרותית על-ידי קבוצת ריכוז), התשס"ו-2005
היו"ר משה כחלון
שלום לכולם, אני מתכבד לפתוח את ישיבת ועדת הכלכלה.
על סדר היום החלת דין רציפות על הצעת חוק ההגבלים העסקיים ( תיקון מס' 9) (מניעת התנהגות שאיננה תחרותית על-ידי קבוצת ריכוז), התשס"ו-2005, של חבר הכנסת אמנון כהן יושב-ראש ועדת הכלכלה לשעבר.


הוועדה פנתה למזכירות הממשלה והיא הודיעה שהיא רוצה להביא את הצעת החוק לכאן על מנת לדון בדין רציפות. הפנייה היתה ב-11 ביוני 2005. מזכירות הממשלה הודיעה לנו כך: "אבקש את ועדת הכלכלה של הכנסת לדחות את בקשתה להחיל דין רציפות על הצעת החוק".
אמנון כהן
זה הישן.
היו"ר משה כחלון
כן, זה היה ב-11 לשביעי. נודע לי שאתמול התקיים דיון פעם נוספת בוועדת שרים לחקיקה על הצעת החוק הזאת ועל החלת דין רציפות על הצעת החוק הזאת. אני הייתי מבקש לקבל דיווח מה היה בוועדת שרים.
אמנון כהן
תודה רבה אדוני היושב ראש. הצעת החוק הזאת נולדה בוועדה הזאת בעקבות דיונים שהיו כאן בנושא קבוצות ריכוז כמו: בנקים, חברות סלולר, חברות גז. ישנה בעיה של תיאום מחירים כמעט בכל המשק. אם אחד הבנקים מעלה את העמלות השונות, אחרי שבוע אתה רואה שכל הבנקים האחרים מתיישרים לפי הקו החדש הזה. אותו הדבר אנחנו רואים בחברות הסלולר. למעשה, לא קיימת תחרות בין הבנקים השונים, ובין חברות הסלולר השונות. ברגע שגוף אחד מעלה מחיר של עמלה מסוימת, כל הגופים אוטומטית מתיישרים לפי הקו הזה.


היתה פה בעיה, ולכן פניתי לממונה על ההגבלים העסקיים הקודם מר דרור שטרום. אני שאלתי אותו מדוע הוא אינו אוכף את הנושא הזה. הוא אומר לי שהוא רוצה לעשות את עבודתו אלא שהחוק לא מאפשר לו. הוא אומר שצריך להיות ברור ומוגדר שאכן ישנו תיאום מחירים. אבל, הבנקים או חברות הסלולר לא עשו הסכם בינהם בו הם אמרו שהם רוצים להגדיל עמלות. זה לא נעשה כי לפי החוק זה אסור. לכן זה נעשה בצורה כזאת שבה גוף אחד עושה את זה בהסכמה, ואחר כך כולם עושים אותו הדבר.


הממונה אמר לי שאין לו כלים להתמודד עם הנושא, ולכן אמרתי שאני כיושב ראש ועדת הכלכלה יכול לחוקק חוק בנושא. אני אמרתי לו שהוא יכול להגיד לי איזה כלים הוא מעוניין שאני אתן לו כדי להגן על טובת הצרכן ועל כך שתהיה תחרות אמיתית. מה שקורה הוא שאין תחרות. בנק גובה ממני עמלות גבוהות מידיי, וכשאני רוצה לעבור לבנק השני בגלל זה, אני רואה שגם בבנק השני ישנן אותן עמלות. מטרת החוק היא שתהיה תחרות.


במהלך הדיונים התחלף היועץ המשפטי של הרשות להגבלים עסקיים, וגם הממונה הקודם על ההגבלים העסקיים סיים את תפקידו. אני הבנתי שהממונה החדשה והיועץ המשפטי צריכים ללמוד את הנושא מחדש, ולכן נתתי להם פרק זמן ללמוד את הנושא. במהלך הקריאה הטרומית והקריאה הראשונה היו להם השגות, והוחלט בממשלה שתקום ועדה שתעשה פעם אחת סדר בכל נושא ההגבלים העסקיים. בראש הוועדה עומד פרופ' גושן. נאמר לנו שהוועדה מתכנסת או טו טו, ותוך חודש או חודשיים מביאים לנו את ההחלטות, ואז הוועדה תאשר את התיקון הגלובלי, את הרפורמה. בסדר, מקובל. אנחנו אמרנו שבמקביל אני ארוץ עם הצעת החוק שלי, כשהצעת החוק שלי צריכה להיות בתוך ההחלטה של ועדת גושן, וכאשר נגיע לצומת מסוימת ניפגש בוועדת הכלכלה.


בינתיים היו בחירות, ביקשתי מוועדת השרים לענייני חקיקה מייד לאחר כינונה של הכנסת החדשה להחיל דין רציפות, ואז הם התנגדו. רונית קן שיושבת כאן אמרה לי: "תדחה את הנושא הזה עד לאחר הפגרה, ואנחנו עד אז נביא לך תזכיר של הצעת חוק". דיברתי עם יושב-ראש הקואליציה והוא אמר לי שהוא איתי, ומכיוון שהם ביקשו לדחות את הנושא עד לאחר הפגרה אז יש לתת להם את פרק הזמן הזה. לאחר הפגרה שאלתי את מנהלת ועדת הכלכלה האם היא קיבלה איזשהו תזכיר, והיא בדקה את הדברים, הרימה טלפונים, ואמרה לי ששום דבר לא התקבל. התייעצתי עם אדוני וביקשתי ממנו להעלות את הנושא הזה על סדר יומה של הוועדה כי התקופה עברה, בדקנו את הדברים. קיבלתי טלפון מרונית קן שהיא באמת רוצה את הרפורמה הגדולה, ולכן זה יפריע לה בתהליכים או שזה יהיה טלאי על טלאי. אני מבין את זה, אמרתי לה גם שמקובל עליי שהיא תביא את התזכיר תוך שבוע, שבועיים, או חודש. אני הייתי הגון איתה תקופה ארוכה. הרי מדובר בחוק שלהם, זה חוק שעשיתי יחד עם דרור שטרום כאן בוועדה. ישבנו איתו ועם היועצים המשפטיים שלו, ועם היועצים שלי, וביחד ניסחנו את הצעת החוק הזאת שהיא למעשה לטובתם. אני עובד בשבילכם ואתם לא רוצים את זה. היועצת המשפטית של הוועדה נכנסה לעובי הקורה וניסחה את הדברים בצורה משפטית. הרעיון הוא לעזור להגבלים העסקים, לתת להם כלים להתמודדות עם הנושא לטובתו שלה האזרח.


רונית קן אמרה לי שהנושא עולה לוועדת שרים, ואז אמרתי לה שאני לא ביקשתי להעלות את הנושא בוועדת השרים אלא לוועדת הכלכלה. אבל, היא התעקשה והיא אמרה לי שהיא הוזמנה לוועדת שרים לענייני חקיקה, ולכן היא מבקשת ממני להוריד. אני אמרתי לה שאני יותר לו מוריד, ושאני מבקש ממנה לא להתנגד כי הצעת החוק היא בשבילה, לטובתה, ולטובת המערכת שלה. אני אמרתי לה שאנחנו צריכים גם לתאם את הדברים כי יושב-ראש הוועדה שהוא איש מאוד חשוב נמצא הרבה פעמים בחוץ לארץ. אני לא יודע למה ממנים איש מאוד עסוק לתפקיד הזה, ולמה לא תוחמים בזמן. מבחינתי, הקמת הוועדה היא בעצם קבורת הנושא. אני לא אתן לאף אחד להרוג או לקבור את הנושא, אני אקדם אותו. לכן, ביקשתי מיושב ראש ועדת הכלכלה להעלות את הנושא על סדר יומה של הוועדה. אני תיאמתי עם רונית קן שאנחנו נרוץ ביחד, אבל לא לעולם חוסן. ועדת הכלכלה תאשר היום דין רציפות על הצעת החוק הזאת, ישנה תקופה מסוימת שזה צריך להיות מונח במליאה, ולאחר מכן זה צריך להגיע חזרה לוועדה.
דוד טל
במידה ולא תהיינה התנגדויות.
אמנון כהן
לא תהיינה התנגדויות, אני תיאמתי את זה גם עם יושב-ראש הקואליציה. כולם אמרו שמדובר בחוק טוב וראוי, שהוא לטובת המערכת שלה. עם זאת, אני מבין שצריך להסתכל על הנושא באופן כללי. לאחר שנאשר את הרציפות כאן בוועדה ישנו תהליך מסוים של שבועיים. אני אומר כאן שאני מוכן לחכות עוד חודש שבמהלכו יביאו לנו תזכיר הצעת חוק של ועדת גושן, כי הם יחסכו את הקריאות. אנחנו נלביש את הצעת החוק שלהם בתוך הצעת החוק שלנו, ונראה איך אנחנו מכינים אותה לקריאה שנייה ושלישית, ובזה יבוא לציון גואל, ויהיו להם כלים רציניים ביותר למען הצרכן הקטן שאותו כולנו רוצים לייצג.
דוד טל
הממונה הקודם כבר הכריז על הבנקים כעל קבוצת ריכוז.
קריאות
לא.
דוד טל
בוועדה הזאת בצורה מפורשת. אני אמרתי קרטל, והוא אמר לי לא קרטל, קבוצת ריכוז. אני אז לא הבחנתי בין זה לזה, אבל יש פרוטוקולים והם ידברו.


אנחנו דנים בנושא העמלות זה זמן רב, ונוצר מצב שהצרכן הישראלי כבול, ופעמים רבות קשה לו לעזוב בנק מסוים ולעבור לבנק אחר. הוא כבול בעמלות שאין לנו פיקוח ושליטה עליהם, איש הישר בעיניו יעשה. בנק דיסקונט מעלה עמלה, וזה לא קרטל. אבל, לא צריך יותר מזה. זה רמז דק כמו עור של פיל. ואז מחרה מחזיק אחריו בנק הפועלים, ואחר כך בנק לאומי, בנק איגוד, וכן הלאה על זאת הדרך. אנחנו הולכים ומשלמים, הולכים ומשלמים כשבסופו של יום סוזאן לא יודעת כמה עמלות היא משלמת, ועל מה היא משלמת.


רונית, עם כל הכבוד וההערכה שיש לי, ואת יודעת שיש לי הרבה כבוד והערכה לרשות שלכם, אבל יש לי הרושם שאתם לא עושים די. אני לא רוצה לומר שאתם חוששים או פוחדים, כי הממונה הקודם היה האדם הכי אמיץ שהכרתי. אני מקווה שאת תלכי בדרכיו בנושא הזה ללא משוא פנים, וללא חת. צריך להיכנס לעובי הקורה של הנושא הזה כדי לתת מענה לצרכן הישראלי שממש משלם על העמלות. את יודעת כמה את משלמת על העמלות ועל אילו עמלות, אבל סוזאן לא יודעת כמה היא משלמת ועל מה.


אדוני היושב ראש, אני חושב שזהו אינטרס צרכני ממדגה ראשונה. אנחנו חייבים לתחום זמן לסיום הנושא הזה כיוון שאי אפשר להתבדר בנושא הזה ככל שנרצה. אנחנו צריכים להניע אותו. אני פונה לרשות לשתף כאן פעולה מפני שאתם חייבים לייצג פה את הצרכן ולעזור לנו מפני שלנו הכלים האלה חסרים. לכם יש את הכישורים הללו, ואת המנגנון שלנו אולי אין. א נחנו צריכים עזרתכם, ואם תעשו את זה איתנו ודאי שזה יהיה טוב, אנחנו נמשיך לשתף פעולה. אם לא, אנחנו נצטרך להניע את הנושא הזה לבד וזה יהיה חבל.
רונית קן
מבנה השוק הישראלי, הקוטן והבידוד הכלכלי שלו, והיבטים כלכליים אחרים, יוצרים מבנה של שווקים בהם יש מספר מועט של שחקנים, או מה שמקובל ומכונה בז'רגון המקצועי בתחום ההגבלים העסקיים כקבוצות ריכוז. אנחנו נתקלים במבנה הזה במספר שווקים.


לרשות יש מספר כלים לטפל בנושא. קודם כל ובראש ובראשונה, כאשר הוא בוחן מיזוגיים. יש לו את האפשרות להתנגד למיזוג כאשר הוא רואה שנוצר מבנה מסוים, או כאשר הוא רואה חשש סביר לפגיעה משמעותית בתחרות, בין השאר במקרה כזה. יש לו כמובן כלים נוספים לטיפול.


הסוגיה של קבוצות ריכוז בכלל מעסיקה מדינות רבות ושונות, וישנם מקרים שבהם קבוצות ריכוז בגלל מבנה ענפי מסוים, הם גם דבר שנוצר בטבעיות בין אם הוא נעים לנו ובין אם לא. זה תוצאה של מבנה כלכלי מסוים ושל מאפיינים כלכליים של ענף.
דוד טל
האם אנחנו צריכים להשלים עם זה?
רונית קן
לא, חלילה. אני מנסה להציג את הבעיה באופן הרחב שלה, כך בעיניי ראוי להסתכל על הדברים. גם המחקר האקדמי בתחום עוסק בשנים האחרונות הרבה מאוד בנושא קבוצות ריכוז בהיבטים שונים, גם בהיבטים המשפטיים שלו, וגם בהיבטים הכלכליים שלו.


בחוק היום יש כלי מוגבל שעוסק בתחום של קבוצות ריכוז שבעצם מחיל את הדין בתחום המונופולים גם על מי שאינו כזה, כלומר על קבוצת ריכוז, והחוק כמו שהוא היום מתאים לטיפול במקרים מסוימים, אבל לא בכולם.


יש כמובן עניין משותף גם לוועדה וגם לממונה לתת במסגרת החוק כלים נוספים לטיפול בנושא. חוק מתוקף הדברים ובוודאי חוק כמו חוק ההגבלים העסקיים, הוא חוק שראוי שייבחן ויקבל הכנה מעמיקה. במסגרת הזאת הוקמה ועדת גושן. כאן ברצוני לחלוק על כבודם. אני לא חושבת שוועדת גושן מטרתה היתה להרוג תיקונים בחוק וגם לא לקבור אותם, נהפוך הוא. מטרתה היתה לבצע בחינה יסודית של החוק.
אמנון כהן
האם יש לוח זמנים?
רונית קן
יש לוחות זמנים.
היו"ר משה כחלון
מתי הוקמה ועדת גושן?
רונית קן
הוועדה הוקמה במחצית 2005.
היו"ר משה כחלון
כלומר, שנה וחצי.
רונית קן
הוועדה עסקה בתיקון והיא הגישה כתזכיר חוק שעבר שימוע בפני הציבור, עבר בחינות של פורום.
היו"ר משה כחלון
האם תזכיר החוק נותן תשובה להצעת החוק, האם הוא נותן מענה?
רונית קן
אם יורשה לי עוד רגע. נמצא כיום על שולחן משרד המשפטים תזכיר חוק לתיקון סעיף 2 שהוא אחד הסעיפים המשמעותיים ביותר בחוק ההגבלים העסקיים, והוא הסעיף שעוסק בתחום הגדרת ההסדרים הכובלים, או בלשון העם קרטל, אבל בהיבט רחב יותר.
אתי בנדלר
האם מדובר בתזכיר שמתייחס אך ורק לסעיף 2?
רונית קן
לסעיף 2 בלבד. הוועדה ישבה ארוכות, חברים בה מומחים בעלי שם עולמי בתחום ההגבלים העסקיים וחוקרים וגורמים היותר מוכרים ומקצועיים בתחום ההגבלים העסקיים במדינת ישראל. פרופ' זוהר גושן הוא מומחה בעל שם עולמי בתחום המשפטי, משפטן בתחום ההגבלים העסקיים, פרופ' פרשמן שהוא אחד מהחוקרים הידועים בעולם, כלכלן בתחום ההגבלים העסקיים, הממונה לשעבר דרור שטרום, גם נציגי ציבור שעוסקים רבות בתחום הגבלים עסקיים, עו"ד תמר בן דוד. מדובר באמת בוועדה מכובדת שישבה ברצינות וביסודיות על תיקון החוק.


חוק הוא דבר מורכב, והוא דורש איזונים, ובוודאי חוק כמו חוק ההגבלים העסקיים. השינוי שיובא אני מקווה בזמן הקרוב, תזכיר חוק לשינוי סעיף 2, הוא שינוי מאוד מאוד דרמטי לחוק ההגבלים העסקיים.
אמנון כהן
האם יהיה לו רוב בכנסת?
רונית קן
אני מקווה מאוד.
היו"ר משה כחלון
את לא עניתי על השאלה ששאלתי האם הוא נותן מענה להצעת החוק של חבר הכנסת כהן?
רונית קן
הוא לא מטפל בנושא קבוצות ריכוז, אלא הוא מטפל בנושא הגדרת הסדרים כבולים.
היו"ר משה כחלון
את צריכה לשכנע את הוועדה מדוע את מתנגדת כפי שאני מבין?
רונית קן
אני רוצה להסביר לוועדה את המורכבויות שיש בחוק.
דוד טל
את אמרת קודם שכרגע החוק הקיים הוא חוק שנותן איזשהו מענה חלקי לגבי מונופולים, הוא אולי לא נותן מענה לקבוצות ריכוז.
רונית קן
הוא לא נותן כרגע - - -
היו"ר משה כחלון
אני לא קצר רוח, אלא קצר זמן. הדיון כרגע הוא לגבי הצעת החוק של חבר הכנסת אמנון כהן, ואת מספרת לנו על כל המורכבויות. אני עדיין מנסה למצוא את הקשר בין הדברים.
רונית קן
אני אגיע אליו מייד. כמו שאמרתי, התיקון לסעיף 2 הוא תיקון מאוד מאוד משמעותי לחוק. החוק בנוי מאיזונים. אנחנו יודעים, ובוודאי כבודם יודעים טוב ממני, והם מנוסים ממני, שכשאתה מביא חוק בצורה מסוימת לכנסת ומחוקק, מטבע הדברים יש סיכוי סביר לשינויים כאלו ואחרים. בגלל שהשינוי שאנחנו מביאים והתיקון שאני מקווה שיגיע לוועדה לדיון בזמן הקרוב, הוא באמת מהותי מאוד בחוק, אנחנו ראינו את תהליך תיקון החוק פרק פרק בנושא מסוים. יכולות להיות גישות שונות, אנחנו חשבנו שהגישה המקצועית העניינית והראויה לחוק, וחוק ההגבלים העסקיים הוא חוק משמעותי ביותר בוודאי בעיננו, ואמר עליו כבר נשיא בית המשפט העליון לשעבר השופט ברק כי זוהי המגנה כרתה של הצרכנים. באמת, לא מדובר בחוק שולי. אנחנו רוצים לראות שאנחנו יוצרים או מתקנים חוק שיש בו את האיזונים כראוי.


אני חושבת שנושא קבוצות ריכוז, אנחנו לא חולקים עליו. אנחנו לא רוצים להימנע מלטפל בו, לא בורחים ממנו. מטפלים בו כמו שאמרתי בהיבטים שונים, גם במסגרת הסמכויות הקיימות לנו היום בחוק.
היו"ר משה כחלון
נניח שהתיקון שלכם בסעיף 2 יגיע לכאן. האם אפשר יהיה לעשות איזשהי הרחבה בתיקון הזה כך שהוא ייתן מענה לקבוצות ריכוז?
רונית קן
לא, אין קשר.
דוד טל
אלו שני ערוצים מקבילים.
רונית קן
הסדר כובל הוא בעצם הקשר לתיאום בין מתחרים. ומה אנחנו אומרים בקבוצות ריכוז? זהו היבט מסוים של אותו קשר. אנחנו רוצים לראות ומבקשים מהוועדה, וכך גם ביקשתי מחבר הכנסת כהן,
לאפשר לנו לראות תיקון שתיקון 9 לסעיף 2 אכן עובר, והוא עובר בצורה ראויה, כך שאנחנו יודעים מה אנחנו מתקנים אחר כך.


אנחנו גם רוצים לעשות עבודה יסודית על נושא קבוצות ריכוז, ואמרתי שאני מעוניינת ורוצה לקדם את נושא התיקון במסגרת ועדת גושן. הסיכום גם עם משרד המשפטים וגם עם ועדת גושן היה שאנחנו נידרש לסדרי עדיפויות לעבודה הבאה. אבל, בהחלט היתה הבנה שהנושא של סעיף 2 היא קריטי לעבודת החוק ולתיקונים בחוק.
דוד טל
זה מצוין וראוי שזה יגיע לשולחן הוועדה ושנדון בזה, אבל זה לא נותן מענה להצעת החוק של חבר הכנסת כהן. לא שמענו התייחסות של הרשות להצעה הזאת, האם אתם תומכים או דוחים, האם אתם סבורים שניתן לתקן את הצעתו בתיקונים שונים כך שזה ייראה לכם מבחינה מקצועית.
היו"ר משה כחלון
לפי דעתך, מתי תיקון 9 לסעיף 2 יגיע לשולחן הוועדה? הוא התחיל במאי או יוני 2005, מתי הוא יגיע?
רונית קן
הוועדה עבדה על סדרה של נושאים, היא התמקדה בסיום עבודתה בנושא סעיף 2.
בועז גולן
זה כבר לא תזכיר, זה טיוטא שמונחת אצל משרד המשפטים. הם אמרו לנו שהם בשלבי סיום מבחינתם, ומשם זה הולך לוועדת שרים.
אתי בנדלר
זאת אומרת שזה יכול להיות תוך חודש עד חצי שנה.
דוד טל
עוד חצי שנה, לא פחות.
בועז גולן
לכל הגורמים במערכת המשפטית יש רצון לדחוף את זה קדימה.
רונית קן
יש לנו הסכמה רחבה גם עם משרד המשפטים וגם עם המשרדים האחרים לגבי החשיבות של התיקון, ויש לנו רצון עז לקדם אותו מהר ככל הניתן.
דוד טל
אנחנו כנראה נתמוך בזה, אבל אני שוב חוזר להצעתו של חבר הכנסת כהן.
היו"ר משה כחלון
אנחנו הבנו את העניין. רצינו כאן לקיים דיון על הצעת החבר הכנסת אמנון כהן, ואנחנו מוצאים את עצמנו מקיימים דיון על תיקון סעיף 2.
רונית תירוש
אני לא הייתי קודם, אבל מה היה קודם שהתיקון הזה בא במקומו?
רונית קן
יש היום נוסח בחוק שמאפשר התמודדות מסוימת עם נושא קבוצות ריכוז, ומקיש לגבי בעלי מונופולים, וגם לנושא קבוצות ריכוז.
רונית תירוש
למה צריך לתקן אם היום יש את זה?
אמנון כהן
קיימנו פה דיונים על הבנקים, חברות סלולר, והרבה חברות אחרות, שלמעשה אין תחרות אמיתית בינהם. אני אמרתי לרשות ההגבלים העסקיים למה אתם לא אוכפים כאן כאשר בנק אחד מעלה עמלה וכל הבנקים האחרים עושים אחר כך אותו הדבר ומעלים עמלות? הרשות להגבלים עסקיים אמרה שאין לה כלים לאכיפה. בהצעת החוק אני נותן להם כלים. האבסורד הוא שהם מתנגדים.
דוד טל
אני לא שמעתי שהם מתנגדים, שמעתי שיש להם הצעה אחרת שלא מטפלת בנושא הזה.
רונית תירוש
אני מאוד בעד.
דוד טל
אני מבקש את התייחסותכם שלכם להצעתו של חבר הכנסת כהן, לאחר מכן אני מוכן לשבת איתכם בארבע עיניים וללמוד כל דבר. אני רוצה לשמוע את דעתה של הרשות להצעת החוק הזאת.
לאה ורון
כי אנחנו כבר בדיון הבא.
בועז גולן
עמדתנו בהצעת החוק הזאת היא שהצעת החוק אינה שלמה. חשוב להגיד שאנחנו לא התנגדנו אתמול בוועדת השרים לענייני חקיקה. אנחנו לא מתנגדים להחלת דין הרציפות, אם כי היתה איזשהי אי הבנה באשר להמשך התקדמות פה בתוך הוועדה.
היו"ר משה כחלון
האם אתם בעד עם שינויים שאפשר לעשות תוך כדי עיבוד החוק בקריאה שנייה ושלישית?
רונית קן
לפחות ההבנה שלי עם חבר הכנסת כהן היתה שאנחנו נתמוך בהצעה. אני חושבת שהנושא ראוי וחשוב, אנחנו רוצים להידרש לו. לוחות הזמנים כמו שאתם תיארתם אותם, הם לא לוחות הזמנים שראינו לנגד עיננו, ולפחות זאת היתה הבנתי מתוך השיחה עם חבר הכנסת כהן, שאנחנו נוכל לקבל את הזמן. אנחנו לא נתנגד להחלת דין רציפות, אבל נוכל לקבל את הזמן על מנת לבחון את הדברים בצורה יסודית ומעמיקה.
היו"ר משה כחלון
האם יש לך הגדרה של זמן? גברתי, אני רוצה להביא את זה להצבעה. אני מעדיף שזה יהיה בהסכמה כעת, חבר הכנסת כהן הסכים, ואז יהיה טוב לכולנו.
אמנון כהן
כמה זמן את צריכה? חודש ימים.
רונית קן
לא, אני לא חושבת שחודש ימים זה זמן שאנחנו נוכל - - -
היו"ר משה כחלון
כמה זמן דרוש לך?
רונית קן
אני ביקשתי מחבר הכנסת כהן שנוכל ליצור קשר עם פרופ' גושן.
אמנון כהן
תגידי לי זמן.
רונית קן
אני לא יכולה לתת לך זמן לפני שאני מתייעצת בחברי הוועדה, ובוחנת שאכן אפשר להתכנס בהתראת זמן קרובה לדון בדברים ולהגיע עם הצעה מגובשת.
אמנון כהן
כולל ההצעה שלי?
רונית קן
לנושא הזה.
דוד טל
בוועדת גושן דנו שנה וחצי, ויעברו שנתיים עד שהיא תסיים. אני לא אסכים לחכות עוד שנתיים גם אם הוא יסכים.
אמנון כהן
אדוני היושב ראש, אני הצעתי חודש להליך, ולאחר חודש אנחנו נתחיל את הדיון בהצעת החוק שלי, נביא את העמדות ואת הטיוטות שלהם. אולי נביא גם את פרופ' גושן לכאן.
היו"ר משה כחלון
יהיה לנו את חוק ההסדרים ודברים אחרים.
אמנון כהן
לכן, יש להם מינימום חודש. יכול להיות קצת יותר. פרק זמן של חודש הוא פרק זמן סביר.
היו"ר משה כחלון
עד סוף דצמבר הוועדה בלאו הכי תהיה עסוקה עם חוקים אחרים.
אמנון כהן
כן, אני יכול להגיד תחילת ינואר. ואז אני מבקש מאדוני היושב ראש להביא לכאן את פרופ' גושן עם חברי הוועדה כדי שביחד נלמד את הנושא. אני לא יודע אם עד אז תהיה לו הטיוטא או לא, ואז הוא ירצה עוד שבוע, עוד שבועיים. מכל מקום, אני רוצה שהנושא הזה לא ירד מעל הפרק ולא ירד מסדר יומה של הוועדה.
רונית קן
אין לנו עניין להוריד מסדר היום של הוועדה, יש לנו עניין לטפל בו בצורה רצינית ויסודית.
היו"ר משה כחלון
אני מבקש להצביע על החלת דין רציפות על הצעת חוק ההגבלים העסקיים (תיקון מס' 9) (מניעת התנהגות שאינה תחרותית על-ידי קבוצת ריכוז), התשס"ו-2005, מי בעד?

ה צ ב ע ה

החלת דין רציפות על הצעת חוק ההגבלים העסקיים (תיקון מס' 9) (מניעת התנהגות שאינה תחרותית על-ידי קבוצת ריכוז), התשס"ו-2005, אושרה פה אחד.
היו"ר משה כחלון
פה אחד, עבר. תודה רבה לכם.
בועז גולן
אני מבקש להגיד רק דבר אחד לפרוטוקול, העמדה של ועדת השרים היתה שלא מתנגדים להחלת דין רציפות, אולם הממשלה שומרת על האפשרות להתנגד בקריאה שנייה ושלישית היה והדברים לא מתואמים.
אמנון כהן
בסדר, הדברים מתואמים. אדוני היושב ראש, תודה.

הישיבה ננעלה בשעה 11:50.

קוד המקור של הנתונים