ישיבת ועדה של הכנסת ה-17 מתאריך 15/11/2006

תקנות מס הכנסה (פחת מואץ לציוד שנרכש בתקופה הקובעת)(תיקון), התשס"ו - 2006

פרוטוקול

 
PAGE
1
ועדת הכספים

15.11.2006


הכנסת השבע-עשרה






נוסח לא מתוקן

מושב שני

פרוטוקול
מישיבת ועדת הכספים

שהתקיימה ביום רביעי, כ"ד בחשוון התשס"ז – 15 בנובמבר 2006 – בשעה 09:00
סדר היום
תקנות מס הכנסה (פחת מואץ לציוד שנרכש בתקופה הקובעת)(תיקון), התשס"ו-2006
נכחו
חברי הוועדה: יעקב ליצמן – היו"ר

חיים אורון

אלחנן גלזר

יצחק וקנין

שי חרמש

דוד טל

שלי יחימוביץ'

אמנון כהן

סופה לנדבר

סטס מיסז'ניקוב

אורית נוקד

ניסן סלומינסקי

ראובן ריבלין
מוזמנים
משרד האוצר: מיכל דויטש, מנהלת מחלקת חקיקה

בועז סופר, סגן בכיר למנהל רשות המסים

גידי בר-זכאי, רשות המסים

טליה דולן, יועמ"ש, אגף כלכלה והכנסות המדינה

גליה לוי, לשכת רואי החשבון

חזקיה ישראל, התאחדות התעשיינים
ייעוץ משפטי
אפרת קלצ'נסקי
ייעוץ כלכלי
סמדר אלחנני
מנהל הוועדה
טמיר כהן
רשמת פרלמנטרית
הדס דויטש

תקנות מס הכנסה (פחת מואץ לציוד שנרכש בתקופה הקובעת)(תיקון), התשס"ו-2006
היו"ר יעקב ליצמן
בוקר טוב, אני מתכבד לפתוח את הישיבה.


ראשית, הצעה לסדר של חבר הכנסת ריבלין.
ראובן ריבלין
אני מבקש בשם חבריי, חיים אורון ושלי יחימוביץ', להתנצל בפניך על כך שלא הצלחתי לתפוס אותך אתמול כדי ליידע אותך, שאנו מבקשים הבוקר להגיש בקשה, שכן סערה ציבורית עומדת לפרוץ, מדובר בנושא עקיפת דוח בכר בניגוד גם לדיונים שהתנהלו בוועדה עצמה.

כאשר אני קורא את הפרוטוקולים של דוח בכר, ראיתי עד כמה היו חרדים הבנקים לעובדה שהם לא יוכלו לגבות עמלות, הנה הם מזדרזים להוכיח לנו, שכל חששם היה לשווא, ושהם פשוט רוצים לעקוף ולדרוס את כל מסקנות דוח בכר בדרך שאולי החוק מאפשר, ומחייבת מייד דיון ציבורי. נדמה לי שהדיון הציבורי צריך להיערך כאן, בוועדת הכספים, ולא בכל מקום אחר, שכן ידוע לי שלאחרונה החל איזה סגנון חדש בכנסת, שכל ועדה לוקחת לעצמה את הסמכות לדון בכל דבר הנראה לה לעין.


אני חושב שוועדת הכספים מייד צריכה להיערך מבלי צורך של לבקש בקשה אפילו מהנשיאות, מתוך יוזמתה היא לבוא ולדון בכל אותן עמלות שמבקשים הבנקים לגבות כדי לחייב את הציבור בפיצויים שהם חושבים שמגיעים להם כתוצאה מדוח בכר. הציבור אינו הגוף שנועד לשלם את הפיצויים לבנקים, אם בכלל מגיע להם. הדבר הזה מחייב אותנו דיון מיידי. כמובן, אני משאיר את זה לשיקול דעתך. פעם נוספת אני מתנצל – אתמול רצינו ליידע אותך, אך היה מאוחר, וחשבנו שטובת העניין וטובתה של הוועדה לומר שאנו יוזמים את הדבר הזה.
היו"ר יעקב ליצמן
אל"ף, הופתעתי הבוקר כשקראתי בעיתון שאתם פניתם, פונים לוועדת הכספים, ולא קיבלתי פנייה. הבנתי שחיפשתם אותי.


בי"ת, כל נושא העמלות, איני בטוח שזה בסמכותי. היות שזה בכר, אני מוכן, אך כעיקרון אני לא חושב שתפקידנו להיכנס לזה. היות שזה קשור לבכר, בשבוע הבא נחפש יום לקיים דיון על זה.
דוד טל
בשם סיעת קדימה, אנו מצטרפים לנושא הזה. הנושא חשוב מאוד. אתה צודק שהאכסניה הנכונה לנושא זה היא ועדת הכלכלה, אבל היות שמדובר פה בנושא של עמלות הפצה לקרנות נאמנות, שזה היה בשולחן הזה, אני חושב שאפשר להפריד, שבשולחן הזה ידברו על עמלות ההפצה של קרנות הנאמנות וכו'. תרצה ועדת הכלכלה לדבר על לקבוע עמלות, תדבר.
היו"ר יעקב ליצמן
בשבוע הבא נחפש יום לזה.
דוד טל
יום שני, כדי שזה יהיה סמוך ונראה.
ראובן ריבלין
אם לא נעשה כן, נמצא את עצמנו מתחרים שלא לצורך בוועדות אחרות – דבר שאינו ראוי מבחינת עבודת הכנסת.
היו"ר יעקב ליצמן
אבל בתקציב הביטחון נקיים דיון בקרוב, קיבלתי כבר תשובת שר הביטחון על תאריך מסוים שלא נוח לו, אבל בתאריך אחר הוא עומד לבוא לכאן.
ראובן ריבלין
כדאי שמנהל הוועדה ידאג לכך שכל הגורמים שהיו שותפים לדוח בכר יוזמנו.
היו"ר יעקב ליצמן
מבחינה עקרונית, בהחלט כן.
שלי יחימוביץ
שיבוא בכר, שיבוא המפקח על הבנקים.
היו"ר יעקב ליצמן
נקיים דיון עם כל הגורמים.
ראובן ריבלין
גם הממונה על שוק ההון.
היו"ר יעקב ליצמן
אני אזמין את כל הגופים הקשורים לבכר.

נעבור לנושא תקנות מס הכנסה (פחת מואץ לציוד שנרכש בתקופה הקובעת)(תיקון), התשס"ו-2006. גידי, בבקשה.
גידי בר-זכאי
היינו פה לקראת סוף חודש אוגוסט עם הנושא של הפחת המואץ כדי להאריך את תוקף התקנות, ואנו מביאים את זה בפני הוועדה בפעם השנייה. מדובר בתקנות שמעניקות פחת מואץ לציוד שנרכש בתקופה הקובעת - בשנת הרכישה-הפעלה לפי תקנות הפחת הרגילות, ואת היתרה בשנה הבאה.


התוקף של התקנות המקוריות היה 30 בספטמבר, המטרה היתה לעודד השקעות בצמיחה, כתוצאה מהלוחמה בצפון הגענו למסקנה שיכול להיות שחלק מאותם עסקים שתכננו לבצע את ההשקעות נמנעו מכך בגלל מצב המלחמה, ולפיכך נאריך את זה עד סוף השנה כדי שכל מי שרצה לנצל את התקנה הקודמת ולא הספיק, יספיק עכשיו.
דוד טל
מהי התקופה הקובעת?
גידי בר-זכאי
היא הסתיימה עד היום בבוקר ב-30 בספטמבר, והיום אנו רוצים להאריך אותה מ-30 בספטמבר עד סוף השנה.


אסביר את הדברים; נישום בדרך העניינים הרגילה בפקודת מס הכנסה, כשהוא קונה נכס בעל אופי הוני, יש לו תקופת פחת. הרכוש הקבוע בדרך-כלל מופחת על פני מספר שנים. נישום קנה נכס ב-100, למשל, הוא לא מנכה הוצאה בסך 100 באותה שנה, אלא על פני 4 או 5 שנים. התקנה המוצעת שמעודדת את הבנייה, התעשייה והחקלאות אומרת שאותם נישומים שייתנו את הנכסים לפעילות ייצורית מזכה שלהם, יהיו זכאים בשנת הרכישה – נניח שבשנת הרכישה מתוך ה-100 הוא היה זכאי להפחית 5, 10, הוא יפחית 10, ובשנה העוקבת הוא יפחית את כל היתרה. מס ההכנסה ישתתף בניכוי ההוצאה תוך שנתיים במקום מה שהיה בדרך-כלל, תוך חמש שנים, נניח. זה לטובת ההשקעה, לטובת האזרח.
שי חרמש
אני מבקש מחברי הוועדה לשלוח את החברים הביתה. חקלאים בערבה התיכונה קיבלו בזמנו את התקנה הזאת מביבי נתניהו כשר האוצר. על סמך זה החקלאים האלה בערבה התיכונה השקיעו בחממות, השקיעו באמצעי ייצור, השקיעו מכספם בידיעה שיקבלו את הפחת המואץ הזה.


עריצות שלטונית ומבלי שיש סיבה לעניין, בדיעבד בוטל הנושא, אחרי שכבר השקיעו את הכסף. היה פה דיון כזה לפני ארבעה חודשים. באתי ואמרתי שלא יעבור פה שום דבר עד שנושא הערבה התיכונה לא יוסדר. אמר פקיד האוצר: תן לנו זמן להכין את זה בבית. אמרתי: היה לכם כל הזמן שבעולם, לכו הביתה להכין שיעורי בית.

מה שקורה פה כרגע זה לא ייאמן; חוזרים האנשים האלה אחרי ארבעה חודשים, לא עשו דבר בעניין הערבה התיכונה, וכאילו דבר לא קרה. חזרנו לשלב הראשון, ארבעה חודשים אחורה, עם אותה הצעה – חשובה ככל שתהיה. כל דבר חשוב בכל מקום בארץ, אבל התחייבויות קודמות, קודמות להתחייבויות שבאות אחרי כן.
גידי בר-זכאי
אני רוצה לתקן במישור העובדתי, ולהאיר את עיניך בחלק מהדברים שאתה אולי לא יודע; ישבנו פה לפני מספר חודשים במועד כדי להאריך, ואז עלה נושא הערבה. למען הסר ספק, מדובר פה בנושא אחר. אנו באים לפה עם פחת מואץ לחקלאים, לתעשייה ולבנייה. נושא אחר לחלוטין הוא ניכוי נוסף. זה משהו אחר.
היו"ר יעקב ליצמן
הנושא שהוא מעלה, יש בעיה בנושא הערבה, או זה פשוט לא בתוכו?
גידי בר-זכאי
לדעתנו, אין בעיה.
ראובן ריבלין
החוק יותר חשוב, וביטול התקנות - חרמש צודק לגמרי. יכול לבוא פקיד השומה ולבטל את כל ההבטחות השלטוניות שניתנו להם וששינו את מצבם לרעה, אלא אם תודיעו לנו חד-משמעית, כי ביטול התקנה יכול להביא למצב שיאמרו להם: אין פה הסדר משפטי שמאפשר את הקיום של ההבטחה ההיא.
גידי בר-זכאי
לא באנו הנה היום כדי לבטל הטבה אלא כדי להעניק הטבה, לעודד את המגזר של החקלאים, של התעשיינים ושל הבנייה. מה שמדבר כבוד חבר הכנסת, הוא אומר: היתה הטבה אחרת, במקום אחר, שלא הבאנו אותה לדיון היום וגם לא בפעם הקודמת.
שי חרמש
לפני ארבעה חודשים ביקשנו- -
גידי בר-זכאי
אני רוצה להבהיר; מאז אותו דיון קיימנו ישיבות גם עם אנשי הערבה, דנו אתם בנושא, ניסינו למצוא פתרונות, ולמרות המאמצים שהשקענו, ויש פרוטוקולים, לא הצלחנו להגיע לתוצאה, וגם אמרנו את זה.
ראובן ריבלין
מן ההן אתה שומע על הלאו, ומן הלאו אתה יכול לשמוע על ההן. ההטבות שניתנות כרגע לאותו מגזר אינן כוללות את ההבטחה שלפיה שינו חקלאים את מצבם לרעה. הדברים שמובאים לפנינו אינם כוללים את הדברים שעליהם דובר.
דוד טל
הם גם לא צריכים להיות כוללים. זה ערוץ אחר לגמרי.
ראובן ריבלין
יש דבר שהוא מובן מאליו, וזה שניתנה הבטחה. יש עובדה ברורה, שבמסגרת התקנות האלה אותה הבטחה לא מקבלת את הלבוש המשפטי, למרות שלפני ארבעה חודשים הובטח, גם החקלאים פעלו בהתאם. אני לא יודע מה הדברים שמונעים את הכנסת העניין גם בעניין זה, לצד עניין זה.

אני מבקש ממך בתור יושב-ראש הוועדה לדעת, האם הממשלה עדיין עומדת מאחורי הבטחתה, והתקנות האלה אינן פוגעות ולא תבטלנה מתוקף קיומן את ההבטחה ההיא משום שהן לא חלות.
גידי בר-זכאי
כל מקום שבו נקבע בתקנות או כל הוראת מס, היא נקבעת במסגרת החוק. גם פה וגם מבית היוצר של הוועדה הזאת, פעמים רבות שקיימת תקנה או קיים חוק מסוים, בין היתר חוקים שמכבידים ובין היתר חוקים שמקלים, ברגע שמבטלים אותם, לכאורה החוק מתבטל מעתה והלאה. זה קורה המון – עם התקרה של השכר דירה, עם שינוי שיעורי המס. אם היום מביאים לפה החלטה להעלות את שיעורי המס, תאמר, שמי שנכנס להשקעה, ידע שאין לו שום מס כזה, וכך הלאה, וזה רק דוגמה אחת.


לכן חשוב להדגיש שלא מדובר פה בהבטחה אלא בשינוי תקנה, כפי שמבוצע הרבה פעמים במסגרת הוועדה הזאת גם.

דבר שני, לפני ארבעה חודשים, אם היינו יכולים לומר: אנו מבטיחים שנעשה – כבר אז היינו אומרים. אמרנו שאנו מבטיחים לבדוק, והלכנו ובחנו. הגענו לתשובה שלילית.
שי חרמש
ארבעה חודשים?
היו"ר יעקב ליצמן
הדיון הקודם היה לפני חודשיים.
גידי בר-זכאי
בדקנו את הנושא לעומק, והגענו למסקנה שאנו לא יכולים להעניק את מה שאתם מבקשים שם.
דוד טל
אדוני היושב-ראש, נכון שניתנה הבטחה, ואני בעד קיום ההבטחה. התקנות הללו לא שייכות להבטחה ההיא. אפשר להתלות את קיום ההבטחה, וצריך, ואני מסכים אתך כאיש קדימה, להתלות – לא בתקנה הזאת, בתקנה הזאת אנו דופקים עדיין חקלאים במגזר החקלאי, אנשים במגזר התעשייתי וגם בבנייה, בכל המגזרים. אתה רוצה – בוא נראה שרירים בהצבעה על התקציב. אם לא יתוקן עד אז, לא נצביע על התקציב.


אדוני היושב-ראש, אני חושב שזה לא שייך לתקנות הללו, לכן יש לאשרן, וצריך לבקש מאנשי האוצר שיקיימו הבטחות.
גידי בר-זכאי
לא היתה הבטחה. יש שני מישורים – אחד של הבטחה, שבא נציג השלטון, למשל אני, ומבטיח כך וכך. מה שמדבר עליו כבודו הוא לא הבטחה מסוג זה, הוא מדבר על זה שהיתה תקנה בחוק שאמרה במסגרת התקנה, החוק אמר: מי שעושה כך וכך, מקבל כך וכך, כמו, למשל, חוק שאומר: מי שקונה היום דירה, יהיה לו פטור מראש כשימכור אותה.
חזקיה ישראל
המדובר פה בתקנות חשובות מאוד. בגלל המלחמה הן חשובות גם לתעשייה כדי להאיץ השקעות. בגלל המלחמה הנושא נתקע. אני לא נכנס לעניין הערבה התיכונה, זה לא נכנס. התקנות האלה מאוד חשובות גם לתעשייה, גם לבניין וגם לחקלאים. המדובר פה באפשרות להאיץ השקעות בפרק זמן נתון מתוך מגמה לפתח את המשק. אני לא מחווה דעה לגבי הערבה התיכונה, זה לא תפקידי, אני מבקש לא להתלות דבר בדבר אלא לאשר את זה כי אנשים מחכים לזה, אנשים נפגעו בגלל המלחמה, ולא צריך להעניש אנשים ואת המשק בגלל המלחמה.
גליה לוי
אני גם לא אתייחס לערבה התיכונה פה. אנו מברכים על התקנות. יחד עם זאת, אנו חושבים שצריך להאריך את התקנות לתקופה נוספת. יש מכתב שמונח לפניכם. מדובר בדברים שנרכשים לא בהחלטה בן-יום. מ-15 בנובמבר עד סוף דצמבר – זה יוצר מצב שלא ניתן לעשות שימוש בתקנות. מעבר לזה, כל הקלה בנוגע לזכויות במשק, אנו תומכים בזה.
שי חרמש
אין אחד יותר ממני פה שתומך בתקנות האלה. אי-אפשר לעשות צדק אחד ובאותו משרד אותם אנשים עושים עוול למישהו אחר. עם כל הכבוד, אל תסביר לי מה זה פחת מואץ. הייתי עובד אגף תקציבים, למדתי כלכלה, אני לא זקוק להסברים – לא מלשכת רואי חשבון, לא ממך.
היו"ר יעקב ליצמן
אומר לך מה אמרת בדיון הקודם לגידי: "בהזדמנות זו, אם כבר דנים בפחתים מואצים, יש תקנות שלכם לגבי הערבה, שבוטלו באופן חד-צדדי", כלומר אתה בעצמך אומר שזה לא שייך אחד לשני.
שי חרמש
אתה רוצה לעשות עמלות ולרוץ קדימה.
היו"ר יעקב ליצמן
אני מוכן לעשות דיון על מה שאתה מבקש, בלי קשר לדיון הזה, אין לי בעיה להביא את זה לדיון בשבוע הבא, רק הנושא הזה.
ראובן ריבלין
הם מביאים לפה תקנות שכולנו מסכימים להן, אומרים שאין לזה שום קשר עם התקנות האחרות. נציג האוצר בכלל אומר שלא היתה הבטחה כזאת. היו תקנות שבוטלו. פה אנו מקיימים תקנות ומשאירים את הדברים האחרים או בצריך עיון או בסירוב.


אני רוצה להבין מהם, האם הבקשה להחיות את התקנות הקודמות, שעל-פיהן פעלו ישובי דרום הערבה, הם עדיין אצלכם בצריך עיון ואתם מתכוונים להחליט, או אתם באופן ברור מודיעים לנו: טיפלנו בעניין זה, בעניין ההוא אין לנו שום כוונה לטפל?
דוד טל
אתה רוצה להעניש פה את כולם?
שי חרמש
מתלים פה דבר בדבר.
דוד טל
תתלה, אבל לא בזה.
היו"ר יעקב ליצמן
שי, קודם כל, אתה צודק, שאנו תולים תניא בלא תניא, זה נכון, אך היות שאני חושב שהנושא חשוב, אני רוצה להצביע. אגב, אצביע בעד.


לגבי הנושא שאתה מעלה, נכון שאנו מתלים אחד בשני. היות שאני רואה חשיבות לזה, אני חושב שצריך להצביע. אני מוכן בשבוע הבא ביום שלישי לעשות דיון, תעלה את זה. אתה מבקש דיון?
שי חרמש
אני מבקש.
היו"ר יעקב ליצמן
טוב.
אורית נוקד
אני חושבת שצריך לברך על זה שיש הטבות, ומאחר שהנושאים באמת לא קשורים, צריך היום לאשר את התקנות האלה, ורציתי באמת להציע שלחילופין, או יהיה דיון, או תהיה פגישה בהשתתפות הנוגעים בדבר תוך שבוע-עשרה ימים, מקובלת עליי גם הצעתך.
בועז סופר
אפשר לעשות דיון ולהציג את הנושא- -
היו"ר יעקב ליצמן
אני מבקש, על הנושא הזה אני לא מקיים דיון.
בועז סופר
אני רוצה להבהיר את העניין העקרוני.
היו"ר יעקב ליצמן
לא כדאי.
ניסן סלומינסקי
מאחר שהתקנות האלה חשובות לכולם, חשוב להעבירן. יתקיים דיון בשבוע הבא. אם נשתכנע שנעשה פה עוול, יש לנו מספיק דרכים להחזיק אותם, ואם נשתכנע, נעשה את זה.
שי חרמש
קיבלתי את הצעתך.
היו"ר יעקב ליצמן
בועז, תסביר בדיון המיוחד בשבוע הבא את מה שאתה רוצה.
אפרת קלצ'נסקי
לעניין התחילה, התחילה היא ב-1 באוקטובר, שזה החודש שעבר, לכן לפרוטוקול התבקשתי לשאול, האם יש פה רק הטבה או גם החמרה והאם יש אישור משרד המשפטים לתחילה ב-1 באוקטובר.
טליה דולן
כמובן, זה רק הטבה. פירושו של דבר, שמי שרכש את הנכס ב-1 באוקטובר יוכל ליהנות מהפחת המואץ. לגבי כל תקנות שיש בהן רק הטבה רטרואקטיבית, ואין בהן החמרה רטרואקטיבית, יש לנו האישור של המשנה ליועץ המשפטי.
היו"ר יעקב ליצמן
מי בעד תקנות מס הכנסה (פחת מואץ לציוד שנרכש בתקופה הקובעת)(תיקון), התשס"ו-2006? מי נגד? אין. אושר פה אחד.


עכשיו, בועז, תאמר את מה שאתה רוצה.
בועז סופר
הנקודה שחבר הכנסת חרמש אומר, שהיתה הבטחה שלטונית – היה חוק. החוק בוטל על-ידי הכנסת. אפשר להעלות כל סוגייה מחדש.
ראובן ריבלין
אחרי מה שהוא אמר, אפשר להחזיר את ההצבעה?
בועז סופר
ברגע שזה בוטל על-ידי הכנסת, אפשר להידבר. אנו לא נגד כלום, באופן עקרוני. זה נקבע על-ידי המחוקק.
ראובן ריבלין
שר האוצר נתן הבטחה.
יצחק וקנין
אדוני היושב-ראש, מכיוון שהתקנות שהצבענו עליהן הן עד 31 בדצמבר, מה ההיגיון בזה? למה לא יביאו לנו תקנות עד 31 בדצמבר 2007? מה יעשה מנהל מפעל בחודש וחצי?
גידי בר-זכאי
מראש הכוונה היתה לתת את זה לתקופה קצובה. מדובר פה בעידוד לתקופה מסוימת. אחר-כך לא מאריכים.
סמדר אלחנני
גידי, מנהל מפעל שיש לו רואה חשבון מסודר, אומר לו ב-30 בספטמבר: אל תקנה ציוד. עכשיו הוא רואה שיש כאלה שמכירים את המערכת וקנו ציוד, ועכשיו הם מקבלים רטרואקטיבית את הפחת המואץ. היה לו חודש וחצי שהוא לא השתמש בציוד.
היו"ר יעקב ליצמן
הדברים שלך נרשמו בפרוטוקול.


תודה רבה, הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 10:00.

קוד המקור של הנתונים