פרוטוקול

 
PAGE
1
ועדת הכספים

13.11.2006


הכנסת השבע-עשרה






נוסח לא מתוקן

מושב שני
פרוטוקול מס'
מישיבת ועדת הכספים

יום שני, כ"ב חשוון התשס"ז (13 בנובמבר, 2006), שעה: 10:30
סדר היום
תקנות מס הכנסה (ניכוי הוצאות רכב) (תיקון), התשס"ו-2006
נכחו
חברי הוועדה: יעקב ליצמן - היו"ר

חיים אורון

אלי אפללו

אבישי ברוורמן

אלחנן גלזר

יצחק וקנין

סופה לנדבר

סטס מיסז'ניקוב

אורית נוקד

ניסן סלומינסקי

ראובן ריבלין
מוזמנים
יהודה נסרדישי - משנה למנהל רשות המסים

טלי דולן - יועצת משפטית, מינהל הכנסות המדינה, משרד האוצר

מיכל דויטש - מנהלת מח' חקיקה, רשות המסים

רו"ח רבקה לפינר - סגנית בכירה לממונה על הכנסות המדינה, משרד האוצר

עו"ד יעל קינן-מרקוביץ - סגנית יועצת משפטית, מינהל הכנסות המדינה

עו"ד מנחם הסה - לשכה משפטית, רשות המסים

עו"ד איריס וינברגר - רשות המסים

נדב הכהן - לשכת רואי החשבון בישראל

עו"ד גליה לוי - יועצת קשרי מימשל, לשכת רואי החשבון בישראל

עו"ד שוש שחם - ועדת המסים, לשכת עורכי הדין

עו"ד איתן צחור - לשכת יועצי המס
יועצת משפטית
עו"ד שגית אפיק
מנהל הוועדה
טמיר כהן
רשמת פרלמנטרית
שושנה מקובר

תקנות מס הכנסה (ניכוי הוצאות רכב) (תיקון), התשס"ו-2006
היו"ר יעקב ליצמן
אני פותח את ישיבת הוועדה: תקנות מס הכנסה (ניכוי הוצאות רכב) (תיקון), התשס"ו-2006.
חיים אורון
אדוני היושב-ראש, אתמול דובר בתקשורת - וגם דיברו אתי על כך - על הפיצויים בגין המלחמה ליישובי קו העימות, למושבים. גם הפיצויים החקלאיים וגם הפיצוי הצבאי. אני מודה שזה קצת הפתיע אותי כשדיברו אתי בסוף השבוע שעבר, כי כאן הוצג הענין כמסלול ירוק רחב ביותר, בלא שום בעיות.
יהודה נסרדישי
אבקש לתת תשובת ביניים: אתמול התקיימה ישיבת הנהלה אצלנו ברשות, והנושא הזה עלה. זה לא בדיוק כצעקתה, כי לגבי חלק גדול מהמקרים הכספי שוחררו בשבוע שעבר. אחד העיכובים נבע מכך שמשרד החקלאות לא העביר לנו את הנתונים ביחס לכמויות, לדונמים וכיוצא בכך. יש הבטחה מצדנו שתוך 10 ימים הבעיה תרד מסדר היום.
חיים אורון
הם נתנו גרייס של שבוע.
יהודה נסרדישי
תוך שבוע עד 10 ימים הבעיה תיפתר.
מיכל דויטש
הכוונה בתקנות המונחות לפניכם היא להוסיף את ההוצאה של כביש אגרה כחלק מהוצאות החזקת הרכב בתקנות מס הכנסה (ניכוי הוצאות רכב), התשנ"ה-1995.
היו"ר יעקב ליצמן
כולל הקנסות?
מיכל דויטש
המשמעות היא שהוצאות אגרה יותרו במנגנון של תקנות ניכוי הוצאות רכב - משמע המנגנון של עד 9900 ומעל 9900, כמו שמנים, רישוי, דלק.
כדי להשלים את התמונה
החקיקה הזאת היא השלמה לרולינג שניתן לחברת כביש חוצה ישראל. הסדר המס הזה שניתן לה התיר בניכוי לפי תקנות ניכוי הוצאות רכב את אגרת כביש חוצה ישראל, ותוקפו של הרולינג הוארך מדי שנה עד להתקנת תקנות. כרגע אנחנו באים עם תקנות - הכל שקוף והכל ידוע, וכבר אין צורך ברולינג. זהו ההסדר.
אלי אפללו
האם זה בהתאם להסכם שיש לכם עם כביש חוצה ישראל?
מיכל דויטש
לרשות המסים אין הסכם. חברת כביש חוצה ישראל רצתה את הרולינג הזה כדי לתת אותו למשתמשים בדרך. המשתמש בדרך יכול להשתמש באותו רולינג, ולבקש: תכירו לי בארבע אגרות שהוצאתי בכביש 6 לפי תקנות ניכוי הוצאות רכב - עד 9900 פרטי, ומעל לפי המנגנון שקיים בתקנות ניכוי הוצאות רכב.
שוש שחם
המקור של ניכוי ההוצאה של אגרת רכב הוא ניכוי הוצאות לפי סעיף 17 לפקודת מס הכנסה. סעיף 17 לפקודת מס הכנסה מדבר על הוצאות לצורך ייצור הכנסה. אני לא יודעת למה היד כל כך קלה במקרה הזה. כי כשמדברים על הוצאות לצורך ייצור הכנסה, לא כל כך מכירים בהוצאות ויש על כך ויכוחים גדולים מאוד. באים ואומרים שהוצאה לצורך ייצור הכנסה צריכה להיות אך ורק לצורך ייצור הכנסה. אם זאת הוצאה שהיא לא לצורך ייצור הכנסה לא מכירים בה.

סעיף 32 לפקודת מס הכנסה קובע שהוצאות פרטיות לא יוכרו. כולנו מסכימים שהוצאות רכב היא הוצאה לצורך ייצור הכנסה, אבל זו הוצעה מעורבת כי העובד וכל מי שנוסע ברכב משתמש בו גם לצרכיו הפרטיים. בכל פעם שמתחילה מלחמה כאן בין רשות המסים לבין הנישומים, תמיד יש ויכוח: האם הוצאה לצורך ייצור הכנסה תגרום לה נזק - אתם רוצים שיכירו בהוצאה הזאת כהוצאה מוכרת כולה, כמו טלפון סלולרי ורכב? אתם יודעים איזה נזק זה יביא לאוצר? וכאן, ביד קלה, הוצאה של אגרה של כביש 6 היא הוצאה מוכרת.
אלי אפללו
אתם נגד ההקלה הזאת?
שוש שחם
אם מדברים על אגרה, צריך שיהיה ברור שמדובר באגרה נטו ולא בכפל אגרה, ריביות ושום דבר אחר. לדעתנו, זה צריך להיות מוגדר וברור - "אך ורק". בנוסח הזה של התקנה אני לא רואה את זה.
יהודה נסרדישי
מטבע הדברים, הוצאות החזקת רכב - המשתנות והקבועות - הם הוצאה מעורבת. חלקם הוא לצורך ייצור הכנסה וחלקם פרטי. הראיה לכך היא שבאו תקנות הוצאות הרכב וקבעו חד משמעית כמה מתוך ההוצאה היא הוצאה פרטית וכמה מתוכה היא הוצאה עסקית. אליבא דתקנות היום, רוב ההוצאה היא הוצאה עסקית, וחלקה - עד לגבולות של 10 אלף ק"מ - היא הוצאות פרטי. לכן, אין זה משנה אם אתה מוסיף את אותה הוצאה שמשלמים על אגרת רכב להוצאות המשתנות של הרכב, וביחד מחלק אותם על מספר הקילומטרים. חלקם הגדול יפלו לתחום הכרת ההוצאה, וחלקם ייפלו לתחום הפרטי. עצם הוצאות הרכב ושווי השימוש ברכב הוא הוצאה מעורבת. אז ממה נפשך.
שוש שחם
לכן אני אומרת שמנוסח ההגדרה כאן לא ברור לי שאתם מדברים אך ורק על האגרה, ולא על הרבית, הקנסות וכל השאר.
חיים אורון
אם אני קונה דלק באשראי, מזכים אותי על הרבית בדלק?
היו"ר יעקב ליצמן
עו"ד שחם, אבקש שתנסחי מה את מבקשת לשנות כאן.
שוש שחם
אגרה כהגדרתה בחוק האגרה, ללא הקנסות.
ניסן סלומינסקי
מה אכפת לך שזה עם הקנסות, לשיטתך? הם צריכים לדרוש את זה.
מיכל דויטש
המונח אגרה מפנה לחוק כביש חוצה ישראל – חוק כביש אגרה (כביש ארצי לישראל) מגדיר "אגרה" כ"תשלום לפי חוק זה עבור נסיעת רכב בכביש אגרה", להבדיל מדמי גביה, למשל, שהם "תשלום לפי חוק זה, המיתוסף לאגרה בשל נסיעת רכב בכביש האגרה כאשר גביית האגרה נעשית שלא באמצעות תג חיוב". זה לא כאן.
היו"ר יעקב ליצמן
מי בעד תקנות מס הכנסה (ניכוי הוצאות רכב ) (תיקון), התשס"ו-2006 ירים את ידו. מי נגד?

הצבעה

בעד אישור התקנות - פה אחד

התקנות אושרו
נדב הכהן
כאן אנחנו לא מתנגדים - זה לא שאנחנו תומכים - אבל אנחנו מבקשים להעיר הערה עקרונית, שמן הסתם תבוא על תיקונה: המחוקק יצר מצב שבו ההבחנה בין הוצאה מוכרת להוצאה לא מוכרת היא שרירותית לפי מנגנון, שמושתת בעיקר על סך כל הקילומטראז'. יש כאן מעין עידוד עקיף להרבות בנסיעות. אני לא רוצה להאריך בענין, מכיוון שאנחנו יוצאים מנקודת הנחה שהענין הזה יגיע בקרוב לדיון מעמיק יותר.
היו"ר יעקב ליצמן
תודה לכולכם, הישיבה נעולה.
הישיבה ננעלה בשעה
10:45

קוד המקור של הנתונים