ישיבת ועדה של הכנסת ה-17 מתאריך 14/11/2006

פרוטוקול

 
PAGE
15
ועדת הפנים והגנת הסביבה

14/11/2006


הכנסת השבע-עשרה





נוסח לא מתוקן

מושב שני

פרוטוקול מס' 57

מישיבת ועדת הפנים והגנת הסביבה

יום שלישי, כ"ג חשון, תשס"ז (14/11/2006) שעה 11:00
סדר היום
תקנות למניעת מפגעים בנושא מניעת זיהום אויר מכלי רכב
נכחו
חברי הוועדה: ראלב מג'אדלה – היו"ר

דב חנין

שרה מרום-שלו

חנא סוויד
מוזמנים
אבי מושל – רכז זיהום אויר מכלי רכב, המשרד להגנת הסביבה

עו"ד רחל אדם – הלשכה המשפטית, המשרד להגנת הסביבה

ג'ק ג'קובס – מתמחה, הלשכה המשפטית, המשרד להגנת הסביבה

אבנר פלור – ראש אגף זיהום אויר, משרד התחבורה

ד"ר אלכס לבנטל – ראש האגף לבריאות הציבור

עו"ד עמנואל וייזר – עמותת אויר לנשימה, לשכת עורכי הדין

יהודה רודד – מנכ"ל איגוד יבואני הרכב

דבורה סיילס – עמותת אדם, טבע ודין

אורי טל – יחידת מחקר ומידע של הכנסת
ייעוץ משפטי
עידו בן יצחק
מנהלת הוועדה
יפה שפירא
רשמת פרלמנטרית
אתי אפלבוים

תקנות למניעת מפגעים בנושא מניעת זיהום אויר מכלי רכב
היו"ר ראלב מג'דאלה
בוקר טוב. אני מתכבד לפתוח את ישיבת ועדת הפנים ואיכות הסביבה, ומשלשום – הגנת הסביבה. שינינו, לבקשתכם, את השם לוועדת הפנים והגנת הסביבה.

נדרשנו, לפי בקשת המשרד להגנת הסביבה, לדון בתקנות למניעת מפגעים בנושא מניעת זיהום אוויר מכלי רכב.


אבקש לקרוא לאורי מהממ"מ כדי שיתייחס לעבודה שהכין.


נציג המשרד להגנת הסביבה יסביר לנו למה זה חשוב וכמה זה חשוב להתקין את התקנות האלה, שבאו בעקבות החוק.
אבי מושל
המטרה של התקנות האלה כפולה. התקנות מחולקות לשני חלקים. חלק ראשון מיועד להבטיח שכלי רכב חדשים שמגיעים עכשיו לארץ, והכוונה לכלי רכב כבדים כמו משאיות ואוטובוסים, שעומדים בתקינה החדשה האירופית, EURO4, אכן ישתמשו בממיר קטליטי מיוחד שמותקן בכלי הרכב האלה, שלצורך הפעולה שלו הוא שזקוק לתוסף שהוא על בסיס אוריאה.

מדובר במתקן שהתפקיד שלו להפחית פליטה של תחמוצות חנקן. הוא מותקן בחלק גדול מהאוטובוסים והמשאיות שמיובאים לארץ החל מאוקטובר האחרון. ישנו מיכל מיוחד במשאיות ובאוטובוסים שאליו צריך להוסיף את התוסף. בלי התוסף הממיר הקטליטי לא יפעל, והמשאיות והאוטובוסים האלה יזהמו הרבה יותר. זה החלק הראשון של התקנות שבעצם יחייב את הנהג לנהוג ברכב כשבתוך המיכל יש את תוסף האוראה ולוודא שתוסף האוראה אכן מוזרק למקום הנכון במשאית או באוטובוס.

החלק השני של התקנות הוא התאמה של ערך הפליטה, שאנחנו בודקים בצד הדרך, לדיאקטיבה האירופית. הדיאקטיבה האירופית קבעה שני ערכי בדיקה, לרכב עם טורבו ולרכב ללא טורבו. היום אנחנו בודקים לפי ערך אחד שהוא ערך מאוד מקל, ערך של 3 יחידות בליעת אור למטר. הדיאקטיבה אומרת שרק לרכב עם טורבו נותנים את הערך המקל ולכל יתר כלי הרכב, שהם ללא טורבו, אפשר לקבוע ערך נמוך יותר, שממנו והלאה הרכב נחשב למזהם מעל המותר ובלתי תקין. זאת המטרה של החלק השני של התקנות – לקבוע שני ערכים - לרכב עם טורבו ולרכב בלי טורבו.
היו"ר ראלב מג'דאלה
יהודה, מה אתה אומר?
יהודה רודד
רק הערה אחת. בנושא של הרכב הכבד והאוטובוסים יש בעצם שתי טכנולוגיות. טכנולוגיה אחת מחייבת את האוראה והטכנולוגיה האחרת לא מחייבת. בטכנולוגיה שמחייבת את האוראה, המערכת באה בילט אין ומורכבת על ידי היצרן. כלומר, הלקוח שקונה את המשאית לא צריך לעשות שום דבר. הוא רק צריך למלא אוראה, כמו שהוא ממלא סולר.

אנחנו בעד התקנות ואנחנו חושבים שזה חשוב כי גם לנו יש אינטרס שמשאית שמגיעה לארץ ויש לה את המערכת, שישתמשו בה.
היו"ר ראלב מג'דאלה
אדם טבע ודין, בבקשה.
דבורה סיילס
במקרה הזה לא נותר לנו אלא לברך ולתמוך בתקנות של המשרד להגנת הסביבה, שהובאו בשיתוף משרד התחבורה, ואנחנו מברכים על כך.
היו"ר ראלב מג'דאלה
משרד התחבורה.
אבנר פלור
לגבי האוראה, כמו שיהודה אמר, יש שתי טכנולוגיות אבל מרבית היצרנים, החל מ-2008 ו-2009, ישתמשו בטכנולוגיה הזאת. כמו כן, מאוקטובר 2007 ברכב חרכב כבר מערכת בילט אין. ברגע שהנהג לא ימלא את האוראה באיכות המתאימה או בכמות המתאימה, באופן אוטומטי ביצועי הרכב נפגעים, עד לעצירת הרכב. נכון להיום זה עדיין לא במסגרת התקינה וזה אמור להיות במסגרת התקינה מאוקטובר 2007. אנחנו מסכימים לתקנות.
היו"ר ראלב מג'דאלה
לשכת עורכי הדין.
עמנואל וייזר
אני, כמובן, מברך על התקנות אבל יש לי שאלה. מדובר כאן על שינוי בדיקה ומדברים על בדיקת עשן, זה לא נוגע לתחמוצות החנקן. הממיר הקטליטי, שמדברים עליו, משפיע על תחמוצות החנקן. השאלה שלי היא, האם הדרישה לפליטה מקסימאלית של תחמוצות חמצן גם כן עוברת שינוי כדי להתאים אותה לטכנולוגיה החדשה? זה בעצם אומר לקבוע ערך הרבה יותר נמוך מזה שקיים היום.
היו"ר ראלב מג'דאלה
מה אומר המשרד להגנת הסביבה?
אבי מושל
הדרישה שגורמת להפחתת פליטת תחמוצות החנקן היא חלק מדרישות היבוא. כלומר, משרד התחבורה קבע בדרישות היבוא לרכב חדש, שרמת הפליטה לתחמוצות חנקן תהיה נמוכה יותר ממה שהיה מקובל עד כה, וזה במסגרת התקנות החדשות ליבוא רכבי EURO4, שהן שונות, נמוכות יותר לגבי תחמוצות חנקן לעומת רכב EURO3. התקנות האלה באו לחייב את בעל הרכב ולוודא שהוא אכן משתמש בטכנולוגיה שמפחיתה תחמוצות החנקן.
היו"ר ראלב מג'דאלה
זה מספק אותך?
עמנואל וייזר
כן.
היו"ר ראלב מג'דאלה
חבר הכנסת סוויד, בבקשה.
חנא סוויד
כמובן שכל צעד בכיוון של בדיקות ובקרה הוא טוב ומבורך ואני, כמובן, תומך בו. יחד עם זאת יש לי שאלה. איך זה ישפיע על צי הרכב הקיים? שלא יהיה מצב שבו הפעלת תקנות חדשות ובדיקות כאלה יגרמו לכך שאתה ואני, ואולי אנשים עם רכבים יותר ישנים, לא יוכלו לנסוע עם הרכב שלהם או שהם יהיו צפויים לעונשים ולנקיטת אמצעים נגדם, בגין הבדיקה הספציפית. לא הייתי מהתחלה כאן ואני לא יודע מה דובר על זה, אבל זה יכול להיות טוב אם זה צופה פני עתיד. אם הבדיקה הזאת מותאמת לטכנולוגיות העתידיות בוודאי כולם יכבדו ויקבלו, אבל מה עם צי הרכב הקיים?
היו"ר ראלב מג'דאלה
מי אחראי לאכיפה במקרה הזה?
אבי מושל
המשטרה הירוקה, המשרד להגנת הסביבה. גם המשטרה יכולה.
היו"ר ראלב מג'דאלה
אבל בתקנות נקבע מי עושה את האכיפה.
רחל אדם
אנחנו.
היו"ר ראלב מג'דאלה
אנחנו צריכים לדעת מי עושה את האכיפה. כל אחד יעצור רכב? גם אתם, גם המשטרה, גם משרד הבריאות, אולי איזה עמותה לנשימה.
דב חנין
יש בסך הכל 4 ניידות שעושות את האכיפה באופן ארצי, אדוני היושב ראש. הבעיה שהאכיפה לא נעשית ולא שהיא נעשית יותר מידי.
היו"ר ראלב מג'דאלה
לפני שנשיב לחבר הכנסת סוויד אני רוצה לדעת מי עושה את האכיפה.
אבי מושל
המשרד להגנת הסביבה והמשטרה הירוקה.
היו"ר ראלב מג'דאלה
זאת אומרת שזאת לא המשטרה הרגילה.
רחל אדם
המשטרה הכחולה יכולה לעכב כלי רכב ואנחנו מבצעים את הבדיקה המקצועית.
היו"ר ראלב מג'דאלה
עכשיו לתשובה לשאלתו של חבר הכנסת חנא סוויד.
אבי מושל
התקנות בנושא האוראה חלות רק על רכב שבו מותקנת המערכת שעושה שימוש באוראה. הן לא חלות על כלי רכב שבהם אין את המערכת וכך זה גם מנוסח בתקנות. זה רק על כלי רכב חדשים שמגיעים עכשיו ושיש בהם את המערכת.

התקנות השניות, לגבי בדיקת העשן, הן בעצם תיקון של עיוות משנים קודמות שבהם הדירקטיבה לא בוצעה כמו שהיא מנוסחת. התיקון מתאים את עצמו בדיוק לנוסח של הדירקטיבה האירופית. כל רכב באירופה ובארץ צריך לעמוד בהנחיות האלה. אלה הנחיות מאוד מאוד מקלות.
חנא סוויד
אתה יכול לתת דוגמאות? אני נוסע ברכב של הכנסת, ג'טה 2007.
אבי מושל
זה לא חל עליך.
חנא סוויד
אז מי כן רלוונטי?
אבי מושל
רק רכב דיזל כבד חדש שמיובא.
אבנר פלור
גם בשביל להקל על נושא האכיפה, ברישיון הרכב של כלי הרכב האלה יהיה רשום "מנוע EURU4 עם 1 אוראה". זאת אומרת, שאותו שוטר או אותו פקח של איכות הסביבה יראה שיש לו מערכת גם במסגרת הרישיון.
היו"ר ראלב מג'דאלה
חבר הכנסת דב חנין.
דב חנין
תודה רבה אדוני היושב ראש. אני כמובן מברך על התקנות האלה. אני חושב שזאת התקדמות בכיוון נכון. אני רוצה לנצל את ההזדמנות, שמסביב לשולחן הוועדה יושבים כל הגורמים הרלוונטיים, בכדי להביע את אי שביעות הרצון שלי הקשה ממצב טיפול המערכת כולה בבעיית זיהום אוויר מכלי רכב.

נמצא כאן עו"ד וייזר, שהוא נציג לשכת עורכי הדין, שניהל אפילו תיק עקרוני מאוד מעניין בתל אביב-יפו על השאלה של איזה צעדים, וניתן לעשות צעדים, זה לא בשמים וזה לא כתוב באיזשהו מקום נסתר. ניתן לעשות צעדים בכדי להביא לשינוי דרסטי בתחום הזה, שהוא תחום שפוגע קשות בבריאות הציבור. אנחנו מדברים, בגוש דן בלבד, על פי מחקר של המשרד להגנת הסביבה ושל אדם טבע ודין, על 1,100 מתים בשנה, תמותה עודפת. אז יש לנו פה בעיה של חיים ומוות. קצב ההתקדמות רחוק מלהשביע רצון.

חברי חבר הכנסת סוויד שאל שאלה ואני רוצה להרחיב אותה עוד יותר ולומר לכם שאם לא תביאו פתרונות הרבה יותר רחבים, שישתמשו גם בכלים כלכליים של עידוד - מדברים היום על המדד הירוק, שעבודה עליו נעשית ברשות המיסים - אבל אנחנו חושבים שהדברים האלה לא צריכים לקרות באחרית הימים. הם צריכים לקרות בתקופתנו אנו והם צריכים לבוא לידי ביטוי בכל פרויקט שאתם, כממשלה, מביאים בפני הכנסת.

אתם, למשל, רוצים להביא עכשיו בפנינו העלאת שווי שימוש ברכבי ליסינג, רעיון חשוב ונכון וטוב, שאני מקווה שהכנסת תתמוך בו, אבל הבסיס לדבר הזה צריך להיות פרמטרים סביבתיים. פרמטרים סביבתיים צריכים להיות בסיס לדבר הזה. אסור לנו להמשיך במצב שבו הדברים מתקדמים בכמה צירים. יש את העולם הסביבתי שחי לו בעולם שלו, יש את משרד האוצר, שיש לו את הפרמטרים שלו. כל מערכת מתקדמת בכיוון שלה בלי שום תאום בין המערכות האלה.

אני, לכן, חושב שזאת הזדמנות, לומר לכם שהמצב הקיים ממש בלתי נסבל בתחום זיהום האוויר מתחבורה בישראל. אנחנו לא יכולים להמשיך להתקדם בקצב של סנטימטר אחד בשנה.
היו"ר ראלב מג'דאלה
למה אנחנו לא יכולים לחוקק? למה אנחנו צריכים לחכות להם?
דב חנין
נכון, אנחנו גם נחוקק. יש חוק אוויר נקי אצלנו בקנה וישנה חקיקה נוספת שנעשה. אדוני היושב ראש לגמרי צודק בדבר הזה.
היו"ר ראלב מג'דאלה
הם עסוקים בדברים חשובים יותר, אולי, אז אנחנו נעשה את החקיקה.
דב חנין
מאה אחוז, אנחנו נעשה כך. אם אתם לא תעשו, אנחנו נעשה, אין שום בעיה. אני רק רוצה לומר גם בנושא תקנון זיהום האוויר מכלי רכב, עדיין יש תחומים רבים שהם פרוצים. אני מדבר, למשל, על בדיקת פחממנים. הבנתי שעמדת המשרד היא דווקא חיובית ואתם תומכים בזה אבל איכשהו זה תקוע בין המשרד להגנת הסביבה לבין משרד התחבורה לבין משרד האוצר. אי אפשר.
היו"ר ראלב מג'דאלה
תשתיות לא בעניין?
דב חנין
תשתיות אחראים על סוגי הדלקים, אבל סוגי הדלקים, אני מבין, שאנחנו מתקדמים בהם בארץ. אבל שוב, ההתקדמות היא מאוד איטית ואני חושב שהאינטרס הציבורי לא יכול להרשות התקדמות בקצב כזה. אנחנו צריכים תשובה מערכתית רחבה שתיתן גם תשובה לשאלות הכלכליות והחברתיות במבט רחב, אבל עם התקדמות הרבה יותר נמרצת.
היו"ר ראלב מג'דאלה
ד"ר אלכס לבנטל נציג משרד הבריאות.
אלכס לבנטל
אין לי מה להוסיף. כדי שבחוץ יהיה פחות זיהום יהיה לנו יותר בריאות.
עמנואל וייזר
אני רוצה להוסיף על דבריו של חבר הכנסת חנין. התקנות שאנחנו מדברים עליהם כאן מנסות לטפל בהיבט טכנולוגי ולתת פתרון טכנולוגי לבעיית הזיהום. למעשה, היקף בעיית הזיהום הוא כזה שהפיתרון שלה לא יינתן רק ברמה הטכנולוגית. ללא ספק אלה צעדי עזר אבל העיקרון שצריך להנחות בטיפול בבעיית הזיהום הוא נושא ויסות התנועה, לפני כל דבר אחר. בעיות טכנולוגיות מגיעות לאט לאט. עד שכלי הרכב הישנים יצאו משימוש ייקח עוד הרבה שנים. אם רוצים להציל חיי אדם, ושמענו שמדובר על מספר מפחיד, כאשר מדובר על זיהום מעשה ידי אדם, מדובר בערך על 650 איש בשנה. אם רוצים להציל את חלקם, צריך לפעול בדרך הרבה יותר מהירה, שלא לא טכנולוגית, אלא שנוי דרכי התנועה. זה מצוי גם בסמכותם של רשויות מקומיות. לצערי הרב, כאשר שר הפנים מפעיל לפעמים את סמכותו לפזר רשות מקומית, זה נעשה רק על בסיס כספי, זה לא נעשה על בסיס של מחיר בחיי אדם. אני חושב שההתייחסות צריכה להשתנות. לא לשים דגש רק על הניהול הכספי אלא גם על היבטים של חיי אדם ובריאות.
היו"ר ראלב מג'דאלה
תודה רבה. אני מציע שתקראו את התקנות.
רחל אדם
רציתי רק להגיב על דבריו של חבר הכנסת דב חנין ולומר שגם אנחנו במשרד להגנת הסביבה רואים את הבעיה הזאת בחומרה רבה. אנחנו כן פועלים ובנוסף לתקנות אלה יש לנו עוד סט של תקנות שמעדכנות את התקן לעשן השחור ואנחנו מקווים להעלות את זה בקרוב לוועדה. אנחנו גם שותפים לחוק אוויר נקי ויחד עם אדם טבע דין אנו עוסקים בהכנת הנוסח לקריאה שניה ושלישית. אני מקווה שהרבה בעיות בנושא זיהום מכלי רכב ימצאו את פתרונם בחוק הזה.
היו"ר ראלב מג'דאלה
אורי, אתה רוצה לומר משהו על העבודה הטובה שהכנת?
אורי טל
יושבים כאן אורים ותומים בתחום המקצועי ואין לי מה להוסיף, תודה.
דב חנין
אנחנו רוצים לומר לך תודה. תמיד העבודה שלך יפה ומסייעת.
היו"ר ראלב מג'דאלה
דב חנין, אני צריך לצאת לרגע, בבקשה תחליף אותי.
רחל אדם
"תקנות למניעת מפגעים (זיהום אוויר מכלי רכב בדרך)(תיקון), התשס"ו-2006.

בתוקף סמכותי לפי סעיפים 5, 7 ו-18 לחוק למניעת מפגעים, התשכ"א-1961, ובאישור ועדת הפנים ואיכות הסביבה של הכנסת לפי סעיף 21ט\א(א) לחוק יסוד: הכנסת, וסעיף 2(ב) לחוק העונשין, התשל"ז-1977, אני מתקין תקנות.

תיקון תקנה 1

1. בתקנה 1 לתקנות למניעת מפגעים, (זיהום אוויר מכלי רכב בדרך), התשס"א-2001 (להלן התקנות העיקריות) בסופה יבוא:


"תמיסת אוראה" – תמיסה של אוראה (UREA) במים מזוקקים המכילה אעוראה בריכוז 31.8% עד 33.2 אחוזים לפי התקן האירופי ISO 22241-1 או לפי תקן לתוסף אוראה לרכב של מכון התקנים הישראלי".
אלכס לבנטל
אוראה זאת לא מילה בעברית. המילה הנכונה היא חומצת שתנן.
דב חנין
זאת שאלה שתכף נידרש אליה. תמשיכי בהקראה.
רחל אדם
"תיקון תקנה 3.

2.
האמור בתקנה 3 לתקנות העיקריות יסומן (א) ואחריו יבוא:
"(ב) לא ינהג אדם ברכב מדגם הכולל מערכת להפחתת פליטות תחמוצות חנקן, שלפעולתה נדרשת הוספת תמיסת אוראה, אלא אם כן קיימת תמיסת אוראה במכל המיועד לכך ברכב, ומערכת כאמור פועלת בהתאם להוראות יצרן הרכב.

(ג) לא ימכור אדם תמיסת אוראה לשימוש ברכב כאמור בתקנות אלה, ולא ימלא תמיסת אוראה למכל המיועד לכך ברכב, אלא בריכוז כמפורט בהגדרת "תמיסת אוראה" בתקנה 1.

תיקון תקנה 4.


3.
בתקנה 4(ב) לתקנות העיקריות -

(1)
במקום פסקה (2) יבוא:

(2)
בבדיקה בהאצה חופשית, ערך בליעת האור של עשן הנפלט מצינור הפליטה
של רכב, שברישיון הרכב שלו בסעיף סוג הדלק מופיע "דיזל טורבו", עולה על
3.0 יחידות למטר; בכל רכב אחר המונע במנוע דיזל, עולה על 2.5 יחידות
למטר";



(2) אחרי פסקה (3) יבוא:




"(4)
אי הזרקת תמיסת אוראה במקום המיועד לכך בצינור הפליטה;



(5)
העדר תמיסת אוראה במכל המיועד לכך בכלי הרכב."

הוספת תקנה 7א


4.
אחרי תקנה 7 לתקנות העיקריות יבוא:





בדיקת תמיסת אוראה



7א.
בדיקת תמיסת אוראה תבוצע באחת מהשיטות המפורטות להלן:

(1).
נטילת דוגמה של תמיסת האוראה ממכל האוראה או מהצנרת, ובדיקת עמידתה בריכוז כאמור בהגדרתה שבתקנה 1;

(2)
בדיקת תקינות של צנרת וברזי אספקת האוראה לגזי הפליטה, כדי לוודא כ הברזים פתוחים והאוראה מוזרקת בפועל לגזי הפליטה;

(3)
באמצעות מדידים הקבועים לצורך זה בכלי הרכב.


תיקון תקנה 8


5.
בתקנה 8(א) לתקנות העיקריות, במקום "ו-7" יבוא "7 ו-7א'".

תחילה


6.
תחילתן של תקנת אלה 30 ימים מיום פרסומן."
דב חנין
תודה רבה. לשאלת השם של התמיסה, אני חסיד גדול של שימוש תקני בשפה העברית. אם נשנה את הביטוי המקובל נגרום לכך שהתקנה הזאת לא תיושם למעשה כי אנשים לא יבינו על מה אנחנו מדברים. אני בהחלט מסכים עם העיקרון. אנחנו צריכים בעצם לקדם מושגים עבריים בזירה הבינלאומית ואז לא תהיה לנו בעיה.
עמנואל וייזר
לגבי סעיף 7א. מדובר שם על בדיקה מאחת משלוש השיטות. למעשה שיטה מס' 2 בכלל לא בודקת את האוראה אלא בודקת שהמערכת תקינה. צריך להיות כתוב: "על ידי בדיקת הנושאים הבאים". צריך להשתמש בכל אחת מהבדיקות וזה לא חלופי.
יהודה רודד
אין יכולת לבדוק בכביש אם המערכת עובדת או לא עובדת.
עמנואל וייזר
2 ו-3 לא נותנות אינדיקציה לגבי איכות האוראה.
אבי מושל
לא תמיד אפשר יהיה לבצע את שלושת הבדיקות.
עמנואל וייזר
אז צריך לכתוב "לכל הפחות את הבדיקה הראשונה".
דב חנין
האם מקובל עליכם, במשרד להגנת הסביבה, שהבדיקה תבוצע תמיד בחלופה 1 בצרוף לשני הדברים הנוספים?
אבנר פלור
1 ו-3, כי אם יש לי מדידים ברכב, אז אני לא חייב לקחת דוגמא. אם יש לי מדיד שמראה שאין תמיסת אוראה אני לא חייב לקחת בדיקה.
דב חנין
יכול להיות שהתמיסה בסדר אבל המערכת לא תקינה. אני חושב שהרעיון צריך להיות שהבדיקה צריכה להיעשות בשלושת הבדיקות, כי אחרת הדברים אנחנו לא בודקים. אני לא יודע איך טכנית עושים את זה אבל מבחינה מהותית אני חושב שההערה מאוד נכונה. אנחנו יכולים להגיע למצב שבו יש תמיסה מצוינת עם מערכת צנרת לקויה ולא עשינו כלום. אנחנו יכולים להיות במצב שהמערכת הצנרת מצוינת אבל התמיסה לא בסדר. גם אז לא עשינו כלום.
אבי מושל
יכול להיות מצב שהכמות לא מתאימה.
יהודה רודד
לכמות אין משמעות. זה בדיוק כמו דלק. אם זה חצי מיכל או שלושת רבעי מיכל זה לא משמעותי.
דב חנין
לכן, ההערה שלך אומרת שבחלופה מס' 1 אנחנו צריכים בדיקת כמותה ועמידתה בריכוז כאמור. אתה רוצה להוסיף את המילה "כמותה" בחלופה 1. זה מקובל עליכם? אנחנו עוד לא מגיעים לשאלה של היחס בין החלופות.
אבי מושל
החל מאפס ומעלה זה בסדר.
יהודה רודד
לכמות אין משמעות, זה בדיוק כמו מיכל הדלק, או שיש או שאין. אם יש לך רבע מיכל או שלושת רבעי מיכל אתה עדיין נוסע. מתי אתה מפסיד לנסוע? כשהגעת לאפס. אותו דבר גם פה. האוראה, בעצם, זה מיכל שצריך למלא כל כך וכך קילומטרים, בדיוק כמו סולר, לצורך העניין. אתה לא יכול להגביל שהמיכל יהיה מלא.
דב חנין
לגבי היחס בין החלופות. האם אפשר לבקש בדיקה מצטברת של שלושת הדברים האלה?
אבי מושל
לא תמיד יש מדידים. אני לא יודע עדיין אם בכל מקרה יהיו מדידים. לגבי 1, אני לא יודע אם תמיד נצטרך לקחת דוגמה. אם אנחנו נזהה שברכב אין הזרקה בפועל, אז אני לא צריך לקחת דוגמה.
דב חנין
אני מקבל את מה שאתה אומר אני רק אומר שהבדיקה צריכה לתת תשובה לשני הפרמטרים, 1 ו-2. אולי אם יש מדידים קבועים לצורך זה ברכב, הם יכולים החלופה ל-1 ו-2. תלוי מה המדידים בודקים. אם המדידים בודקים את האפקט של האוראה בסוף הדרך, אז יכול להיות ש-3 יכול להיות חלופה ל-1 ו-2, תלוי מה המדידים בודקים. בכל מקרה 1 ו-2 לא יכולים להיות חלופיים זה לזה אלא הם צריכים להיות מצטברים, כך נראה לי.
אבי מושל
אם זיהיתי ש-2 לא מתקיים. כלומר, שאין הזרקה בפועל של תמיסת אוראה לצנרת הפליטה, אין לי צורך לבדוק. אז 2 הוא כן חלופי ל-1.
יועץ משפטי
יכול להיות שהצנרת תקינה ו-1 לא בסדר לכן אתה כן צריך לבדוק את שניהם.
דב חנין
אתה מתכוון לומר שבעצם מספיק שתנאי אחד לא מתקיים כדי שהרכב נכשל בבדיקת האוראה. זה לא ברור פה. הרעיון הזה הוא נכון מאוד אבל הוא לא ברור פה.
עמנואל וייזר
"עמידת הרכב בבדיקת אוראה בתקנות תהיה אם עמד ב-3 אלה".
דב חנין
"רכב ייחשב כמי שלא עמד בבדיקת אוראה, באם הוא ייכשל באחת משלוש בדיקות אלה".
רחל אדם
יש לי הצעה: במקום המילה "תמיסה" ייכתב "בדיקה לעניין אוראה".
דב חנין
הניסוח השלילי נראה לי יותר נכון. רחל זה נראה לך?
רחל אדם
אני צריכה לבדוק את זה בתקנות העיקריות כי אנחנו עושים כאן תיקון לתקנות קיימות.
יועץ משפטי
אם מסתכלים על תקנה 4 שאומרת: "לעניין תקנות אלה, זיהום אוויר בלתי סביר מרכב הוא כל אחד מאלה", אז יש לנו מבנה דומה.
דב חנין
זה יכול להיות מצויין: "לעניין בדיקת התמיסה - - -


אני חושב שהרעיון של הניסוח השלילי הוא רעיון נכון, כמו שהיועץ המשפטי של הוועדה מציע לנו מהנוסח של התקנה העיקרית. אפשר לקחת את אותו נוסח.
עידו בן יצחק
זה לא בדיוק הכי מתאים.
דב חנין
"לעניין תקנה 4 ו-5, אי עמידה בבדיקת האוראה, היא כל אחת מאלה".
עידו בן יצחק
"אי עמידה בבדיקת האוראה באחת הדרכים המפורטות להלן, תחשב כאי עמידה".
דב חנין
למה צריך להגיד את זה פעמיים? "לעניין תקנה זאת, אי עמידה בבדיקה היא כל אחת מאלה".
רחל אדם
לא, כי זה סוג של בדיקה.
אלכס לבנטל
סעיף 2 זה גם המערכת.
דב חנין
מי שיש לו מערכת לא תקינה אז הוא לא עמד בבדיקה. "לעניין תקנה זאת, אי עמידה בכל אחת מאלה - - -
רחל אדם
זה לא אי עמידה, כי זה סוג של בדיקה.
היו"ר ראלב מג'דאלה
עורכת דין אדם, בואי נדלג על זה.
רחל אדם
זה מה שנשאר.
היו"ר ראלב מג'דאלה
לי לא אכפת, אתם יכולים לעשות התייעצות ואז תביאו את זה ונאשר.
דב חנין
בואו ננסה לסיים את זה עכשיו, זה רק בעיה של ניסוח.

עמנואל וייזר

בתקנות שאנחנו דנים עליהם עכשיו, להוסיף לתקנה 3, סעיף קטן 2: "אי עמידת מערכת האוראה באחת מהבדיקות המפורטות בסעיף זה וזה".
דב חנין
זה טוב, ואז מוסיפים את זה בסעיף 3 לתקנה העיקרית.
עידו בן יצחק
זאת אומרת, להוסיף לתקנה 4, שעוסקת באיסור זיהום בלתי סביר מרכב, שבה אנחנו אומרים מה ייחשב כזיהום בלתי סביר מרכב, אז אי עמידה באחת הבדיקות המפורטות בתקנה 7א.
דב חנין
לגבי רכב שהתקנה חלה עליו.
עידו בן יצחק
כן.
רחל אדם
אז נוסיף פסקה 6 ויהיה כתוב: "אי עמידה באחת הבדיקות המפורטות - - -
דב חנין
ואז זה ברור שאי עמידה בכל אחת משלוש הבדיקות האלה, היא אי עמידה.
רחל אדם
הקבוע בתקנה 7א רבתי?
עידו בן יצחק
כן.
עמנואל וייזר
ב-7 א' צריך לעשות עוד תיקון ולכתוב: "בדיקת מערכת האוראה" ולא "תמיסת האוראה", תבוצע לפחות באחת משלוש השיטות הבאות".
רחל אדם
מה יהיה השם של התקנה?
עמנואל וייזר
בדיקת מערכת אוראה.
דב חנין
אני מציע: "בדיקת אוראה".
עידו בן יצחק
אז זה יהיה בדיקת אוראה.
עמנואל וייזר
צריך לעשות שינוי נוסף שזה יהיה "לפחות באחת משלוש השיטות המפורטות" ולא "באחת מהשיטות המפורטות". כרגע זה אומר שמותר לעשות רק בדיקה אחת.
רחל אדם
"באחת או יותר מהשיטות המפורטות".
דב חנין
אבל בסעיף העיקרי, 3, חשוב שיהיה ברור שאי עמידה באחד זה אי עמידה.
היו"ר ראלב מג'דאלה
עידו, תקרא מהתחלה.
עידו בן יצחק
אנחנו מוסיפים בתקנה מה שמופיע בתקנות החדשות כ-3, ובתקנות החדשות תקנה 4. אנחנו מוסיפים פסקה 6 שתהיה תחת הכותרת: "מה נחשב זיהום אוויר בלתי סביר ברכב" – 6. אי עמידה באחת הבדיקות המפורטות בתקנה 7א".


בתקנה 7א עצמה, אנחנו משנים גם בשם התקנה, זה יהיה בדיקת אוראה ולא בדיקת תמיסת אוראה. ברישה זה ייקרא: "בדיקת אוראה תבוצע באחת או יותר מהשיטות המפורטות להלן".
היו"ר ראלב מג'דאלה
עורכת דין אדם, בסדר?
רחל אדם
כן.
היו"ר ראלב מג'דאלה
למישהו יש הערה על התיקונים והשינויים?
אבנר פלור
רציתי לשאול את עורכת הדין אדם לגבי העונש או הקנס. יש הבדל בין שיטה אחת לשיטה שניה. ב-2 הוא לא מודע שהמערכת לא תקינה. זה לא בכוונה שהוא עושה את זה. לגבי א' הוא בעצם מתדלק את הרכב באיכות אוראה שלא מתאימה וזה בכוונה. אבל 2 זה לא בכוונה כי המערכת לא תקינה. השאלה, האם זאת אותה חומרת עונש של סעיף 1 ו-2.
יהודה רודד
אגב, גם 1 יכול להיות שלא בכוונה. יכול להיות שמכרו לו אוראה שהוא לא יודע את האיכות שלה.
רחל אדם
אנחנו נצטרך לעדכן את הקנסות. נביא בחשבון בגובה הקנס שזה לא בכוונה.
היו"ר ראלב מג'דאלה
אנחנו מאשרים את התקנות. מי בעד? פה אחד ללא מתנגדים ללא נמנעים. תודה רבה. הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 12:00

קוד המקור של הנתונים