ישיבת ועדה של הכנסת ה-17 מתאריך 30/10/2006

פרוטוקול

 
PAGE
4
ועדת החוקה, חוק ומשפט

30.10.2006

הכנסת השבע-עשרה






נוסח לא מתוקן

מושב שני
פרוטוקול מס' 61

מישיבת ועדת החוקה, חוק ומשפט

יום שני, ח' בחשוון התשס"ז (30 באוקטובר 2006), שעה 10:00
סדר היום
תקנות החברות (עניינים שאינם מהווים זיקה), התשס"ז-2006
נכחו
חברי הוועדה: אברהם מיכאלי – היו"ר
מוזמנים
מרים אילני,עו"ד משרד המשפטים

גד סואן מנכ"ל, איגוד החברות הציבוריות

נתי שילה,עו"ד יועמ"ש, איגוד החברות הציבוריות

מישל אוחיון,עו"ד לשכת עורכי הדין

שיראל גוטמן-עמירה רשות לניירות ערך

יצחק ענר-ברגר,עו"ד יועץ משפטי לכימיקלים לישראל
יועצת משפטית
תמי סלע
מנהלת הוועדה
דורית ואג
רשמת פרלמנטרית
יפעת שפרכר

תקנות החברות (עניינים שאינם מהווים זיקה), התשס"ז-2006
היו"ר אברהם מיכאלי
תקנות החברות (עניינים שאינם מהווים זיקה), התשס"ז-2006. אנחנו הולכים לדון היום באישור תקנות שנובעות מהוראת סעיף 240(ב) לחוק, בעניין זיקה של דירקטור חיצוני שממונה בחברה ציבורית או חברה ממשלתית.
תמי סלע
סעיף 240(ב) קובע שדירקטור חיצוני צריך להיות אדם שאין לו זיקה לחברה, כדי שימלא את התפקיד שלו של פיקוח בשם בעלי המניות מהציבור. זיקה מוגדרת בצורה מאוד רחבה בחוק החברות. המחוקק הכניס סעיף שמאפשר לשר לקבוע בתקנות, בהתייעצות עם רשות ניירות ערך ובאישור הוועדה, מקרים שלא נחשבים זיקה. עכשיו השר מביא כל מיני סיטואציות שלא מפריעות, שלא יוצרות ניגוד עניינים או חשש לפגיעה בתפקוד של הדירקטור החיצוני, אבל כן נכנסות בהגדרה רחבה של זיקה.
היו"ר אברהם מיכאלי
עד עכשיו בפרקטיקה נהגו כך שהפרשנות של הזיקה היא הפרשנות של אותה ועדה שמאשרת.
מרים אילני
היום כבר אין חברה שמאשרת. אסיפה כללית מאשרת את המינוי, אבל אין ועדה. פעם הייתה ועדה שאישרה את הדירקטורים מקרב הציבור. הוועדה הזאת בוטלה. היום המצב הוא שכל חברה לוקחת על עצמה את האחריות לפרשנות לחוק החברות. ההגדרה מאוד רחבה. בכל פעם שעלתה סוגייה בתקנות שהתוצאה נראתה לנו בלתי סבירה, דאגנו שזה לא יהווה זיקה.
היו"ר אברהם מיכאלי
כמה פניות היו בפרקטיקה מאז חוקק חוק החברות? בית משפט פירש פרשנות כזאת או אחרת?
מרים אילני
אין פרשנות של בית המשפט לגבי העניין הזה.
גד סואן
זה יחסית חוק חדש, הוא רק 5 שנים.
היו"ר אברהם מיכאלי
דשים בו המון שנים. הנוסח המובא בפנינו היום הוא בתיאום עם הרשות לניירות ערך ועם הגופים שאמורים לפקח מבחינת הציבור על האישור של התקנות האלו.
מרים אילני
לפי הגדרת זיקה, דירקטור חיצוני לא יכול לשמש כדירקטור בחברות בנות של החברה הציבורית. פנו אלינו ואמרו לנו שחשוב מאוד שהדירקטור החיצוני יהיה נוכח גם בישיבות של חברות בת. מה שקרה הוא שהחוק במקור לא איפשר את זה, כדי שלא יאכפו את תקנות הגמול. חוק החברות קובע מגבלה על הגמול של הדירקטור כך שלא תהיה לו זיקה מעצם זה שהוא מקבל גמול. גיבשנו פה תקנה שאומרת שאפשר למנות את הדירקטור החיצוני כדירקטור בחברות הבנות, ובלבד שגם הגמול יהיה סביר ולא יעלה על גמול שאנחנו חושבים שיש בו כדי לעוות את שיקול הדעת של הדירקטור.
היו"ר אברהם מיכאלי
שלא יהפכו את זה למשכורת נוספת.
מרים אילני
התנאי הוא שחברת הבת היא ב100% בשליטה של חברת האם. אנחנו רואים בה יישות כלכלית אחת. אין שום ניגוד עניינים בינה ובין חברת האם. תנאי נוסף שקבענו פה זה שהוא לא יכהן ביותר מ4 חברות בנות.
תמי סלע
למה 4? זה נשמע די הרבה.
מרים אילני
בהקשר הזה השתמשתי במה שהיה לפני חוק החברות. בפקודת החברות הייתה הוראה שקבעה שדירקטור מקרב הציבור יכול לכהן ב-5 חברות.
היו"ר אברהם מיכאלי
נראה לי שבאותה תקופה לא הוטלה על הדירקטור אחריות כל כך גדולה.
מרים אילני
הייתה אז הוראה שאמרה שאסור להם לכהן ביותר מ-2 חברות. השר איפשר להם עוד 3 חברות.
היו"ר אברהם מיכאלי
זה היה באותה תקופה שלא הוטלה אחריות אישית על דירקטורים.
מרים אילני
מאז זה התפתח.
תמי סלע
הגדרות 1. בתקנות אלה – "מועמד" – מועמד לכהונת דירקטור חיצוני; "תקנות הגמול" – תקנות החברות (כללים בדבר גמול והוצאות לדירקטור חיצוני), התש"ס-2000.


כהונה כדירקטור בחברות בשליטה ובעלות מלאה של החברה 2. דירקטור חיצוני רשאי לכהן כדירקטור בחברות הנמצאות בשליטתה ובבעלותה המלאה של חברה שבה הוא מכהן כדירקטור חיצוני (בתקנות אלה – חברות בנות) , ולא יראו בכך זיקה אם התקיימו כל האלה (1) הגמול הכולל שישולם לדירקטור חיצוני בעד כהונתו כדירקטור בכל החברות הבנות או חלקן (להלן – גמול בעד כהונה בחברות בנות), לא יעלה על הגמול שמשולם לו בעד כהונתו כדירקטור חיצוני בחברה הציבורית לפי תקנות הגמול; לעניין חברה ציבורית המשלמת לדירקטור חיצוני גמול הנקבע בין היתר לפי מספר הישיבות שבהן משתתף הדירקטור החיצוני, יחושב הגמול בעד כהונה בחברות בנות לפי מספר הישיבות של דירקטוריון החברה הציבורית או לפי מספר הישיבות שהתקיימו בפועל בחברות הבנות ואשר לא יעלה על שנים עשר לשנה, לפי הגבוה.
היו"ר אברהם מיכאלי
מדובר פה במגבלה של כמות החברות. מדובר פה על גמול שיכול להגיע עד פי 2 ממה שהוא יכול לקבל מחברה ציבורית אחת, אפילו אם הוא בכמה חברות בנות מבחינת הקדשה של שעות וימים. ההיגיון אומר שאם האדם מקדיש ל4 חברות בנות 16 שעות, הוא ידרוש תגמול בהתאם. אומרים לו שאפילו אם הוא יקדיש 16 שעות, עדיין הגמול שלו לא יעלה אפילו עד פי 2 ממה שהוא יכול לקבל מחברה אחת .
מרים אילני
זה לפי מספר ישיבות.
היו"ר אברהם מיכאלי
הוא יכול להגיע לפי מספר ישיבות באותה חברה ליותר מפי 2. אם הוא היה מקדיש בחברה אחת יותר שעות הוא היה יכול להגיע לאותם סכומים. הכמות של חברות בנות לא נותנות לו גמול מיוחד. זה עניין של הקדשת השעות שהוא מקדיש.
תמי סלע
אם זה גמול כולל, אז כן.
היו"ר אברהם מיכאלי
גם אם הוא יקדיש ב- 4 חברות בנות הוא לא יקבל יותר מפי 2.
תמי סלע
כמה ישיבות יש בממוצע בדירקטוריון?
שיראל גוטמן-עמירה
בדירקטוריון של בנק הפועלים את תראי 60 ישיבות. יש חברות אחרות שבקושי..
תמי סלע
מאיפה המספר 12?
היו"ר אברהם מיכאלי
הכמות של הישיבות במקומות כאלה לא נותן לו גמול נוסף. אנחנו לא נותנים עידוד לבן אדם להיות ביותר חברות ולהקדיש יותר שעות, כי ממילא הוא לא יקבל שום דבר.
מישל אוחיון
ההערה הראשונה היא הערה גיאוגרפית. אנחנו חושבים שהתקנות האלו צריכות להיות מפוצלות כך שחלק יישארו בתקנות של הזיקה, חלק יעברו לתקנות הגמול. אני לא בטוח שהסעיף המסמיך בחוק החברות הוא סעיף שמסמיך לקבוע את הגמול לדח"צים. יש סעיף אחר בחוק החברות שמסמיך לקבוע את השכר. לדעתי צריך לעבור דרכו. ההערה היא מבחינת החלוקה הגיאוגרפית כך שכל מה שקשור לשכר צריך להיות שם, כשהנושא של מה שלא נחשב זיקה צריך להיות בתקנות הגמול לגבי דח"צים. כך נראה לי נכון.


אנחנו הבנו שהשכר שניתן לדח"צים הוא שכר חובה. לא ראינו שיש פה מקום לשיקול דעת. בתקנות של הגמולֿ -אם אנחנו מנסים להשוות את הניסוחֿ - כתוב שחברה תשלם גמול שנתי, חברה תשלם גמול לישיבה. אנחנו הבנו שגם כאן עובד העיקרון של חובה. מרים תיקנה אותי. השאלה אם זה בא לידי ביטוי בנוסח של התקנות כפי שזה נדרש. שלושה אצלנו מהפורום הבינו שמדובר על שכר כפול.


אני מאוד מכבד את אותם דירקטורים שאומרים שהם רוצים להשתתף בישיבות של חברות בנות. למה הם רוצים להשתתף בישיבות של חברות בנות? כי הם בחברות בנות בבעלות ובשליטה מלאות. הטכניקה שמקובלת היום בעולם המערבי כאשר אנחנו עוסקים בחברות שהן בבעלות ובשליטה מלאות היא הטכניקה שעוברים משלב הנוכחות לשלב הגילוי. אם אתה בעלים של חברה ב100% אתה יכול לשנות את התקנות שלה ולעשות כמעט כל מה שאתה רוצה. כך נעשה בלא מעט חברות ישראליות. הפתרון לזה חייב להיות לא דרך השאלה של השתתפות בישיבות דירקטוריון, אלא דרך גילוי מידע וזרימה חופשית של מידע מהחברות הבנות לחברת האם. זאת התיאוריה. זה מה שאפשר לעשות במגבלות של חוק החברות. הפתרון לדעתנו צריך להיות בהעברת המידע לאו דווקא בנושא של הישיבות. זה איזה שהוא פוטנציאל - בוודאי כאשר הדבר בשיקול דעת - לקונפליקט בין בעל השליטה לדח"צ.


מאיפה הדבר הזה הגיע? מי יזם את זה? מה המוטיבציה לתקנות האלו? צריך לבדוק אם הפתרון שניתן בתקנות אכן עונה על הצורך. בואו ננסה להבין מה הצורך, רק אז להלביש לו את הפתרון. יכול להיות שזה הפתרון, יכול להיות שיש פתרונות אחרים.
היו"ר אברהם מיכאלי
אתה רוצה שנתייחס לתקנות הגמול, שהן תקנות קיימות בנושא של תשלום שכר לדירקטור חיצוני.
מרים אילני
לעניין החלוקה בין תקנות הגמול לתקנות האלו כדאי להוסיף בריישה שהסעיף המסמיך הוא 240 ו244, כדי ששאלת הסמכות תיפתר.


לשאלת החלוקה יהיה מסורבל לשלוח גם לפה וגם לפה, כלומר לפצל לתקנות הגמול ולתקנות הזיקה. חשבנו על זה בהתחלה, אבל היה נראה לנו שכך יותר קל.
היו"ר אברהם מיכאלי
השאלה אם זה יקלקל משהו.
מישל אוחיון
זה צריך להיות הרמוני עם התקנות של הגמול. זה חייב להשתלב באותם מונחים.
מרים אילני
זה משתלב. אנחנו בנינו את זה על סמך התקנות של הגמול.
היו"ר אברהם מיכאלי
הפתרון שאנחנו נותנים כעת בתקנות לגבי חישוב הגמול עלול להוות סתירה כלשהי לתקנות שהן בתוקף. השאלה אם אנחנו לא אמורים להוציא תקנות חדשות בשילוב עם התקנות הקיימות. אנחנו מדברים כאן לא רק על הגדרת זיקה, אלא גם על הגדרת תשלום והגדרת כמות של ישיבות לצורך תשלום.
תמי סלע
התשלום הנוסף הוא לא עבור כהונה שלו כדירקטור חיצוני בחברות הבנות. שם הוא מכהן כדירקטור. מהבחינה הזאת אולי זה לא כל כך בעייתי, כי התקנות שם מדברות על השכר לדירקטור חיצוני.
גד סואן
בחברה בת שנמצאת בשליטה מלאה אין דירקטור חיצוני.
תמי סלע
זה לא גמול לדירקטור חיצוני. מאפשרים לו לכהן כדירקטור בחברה הבת. מאפשרים תשלום של גמול לדירקטור בחברה הבת.
מרים אילני
האיסור לשלם לו גמול נוסף נובע מזה שזה ייחשב זיקה, לא מזה שזה ייחשב גמול נוסף לדירקטור חיצוני.
היו"ר אברהם מיכאלי
אני מבין שאנחנו נוגעים בתחום של הזיקה. מכיוון שהזיקה בסוף גם מתחברת לתשלום, אז זה כן משפיע על אותן תקנות שכבר קיימות. התקנות שם קובעות את החובה לתשלום ואת כמות התשלום. יש מן ההיגיון שהדברים יהיו משולבים, אלא אם כן נעשה סעיף סל שיגיד לנו שהסעיף הזה בהתאמה עם אותן תקנות קיימות.
שיראל גוטמן-עמירה
דיברנו על העניין הזה. הוא לא מכהן כדירקטור חיצוני, הוא מכהן כדירקטור. למרות שהוא מכהן כדירקטור, זה לא פוסל אותו מלכהן כדח"צ. כאחד התנאים שלא יפסלו אותו הוא חייב לקיים גם עמידה בהוראות תשלום מקסימאליות.
מרים אילני
אולי לא כדאי להוסיף את סעיף ההסמכה.
שיראל גוטמן-עמירה
בסעיף ההגדרות יש הפנייה לתקנות החברות. ברור שזה בתיאום וזה לא נעשה בלי משים לב.
מרים אילני
שילבנו את מה שרלוונטי. פסקאות 2 3 תואמות את תקנות הגמול. הפסקה שעוד לא קראנו אומרת שחייבים לקבוע מראש את התנאים לפני שממנים אותו כדירקטור חיצוני. זה כדי למנוע מצב שבו בעל השליטה יגיד שאם הוא יתנהג לא יפה הוא לא ימנה אותו והוא לא יקבל עוד שכר, אבל אם הוא יתנהג יפה וישב בשקט אז יתנו לו צ'ופרים. פיסקה 2 מונעת את זה, היא אומרת שהכל צריך להיות מראש.
מישל אוחיון
זה בדיוק כמו בתקנות הגמול. יש בחקיקה אלמנט של פשטות. לדח"צ שירצה להיכנס לאינטרנט ולדעת מה הן התקנות שחלות עליו תהיה בעיה להגיע לתקנות של הזיקה. אם כל הנושא של הגמול מרוכז בקובץ אחד של תקנות, ובתקנות הזיקה את אומרת שתשלום השכר בהתאם לסעיף כך וכך לנושא הגמול לא ייחשב זיקה,את בעצם פתרת את הבעיה.
מרים אילני
אני חושבת שזה המקום היותר מתאים.
היו"ר אברהם מיכאלי
המסגרת הכוללנית צריכה להיות מסגרת אחת שאמורה לתת תשובה גם לזיקה וגם לנושא של גמול. בתקנות החדשות שמוצעות פה לא כל כך משנים את מהות הגמול, אלא קובעים את המסגרת המקסימאלית שניתן לתגמל דירקטור חיצוני במידה והוא הולך להיות ממונה בחברות בנות. זה נובע מהזיקה, לא מחובת הגמול.
מישל אוחיון
אם מחר בבוקר תרצה בתקנות להגדיר העדר זיקה, שזה משהו אחר שלא קשור לגמול, אז לא תהיה לך בעיה לעשות את זה.
מרים אילני
אנחנו הולכים לתקן את תקנות הגמול. נשקול להפנות שם.
היו"ר אברהם מיכאלי
האם בתקנות האלו נוכל לכתוב "מבלי לגרוע מכל מיני נושאים שקשורים למהות של הגמול", כדי שאותו אחד שהולך וקורא את התקנות האלו יבין..? יכול להיות שיש היגיון לשלב את כל התקנות יחד. מה זה יפריע אם בתקנות הגמול יתווסף פרק שלם לעניין זיקה?
תמי סלע
זה עניין אחר.
היו"ר אברהם מיכאלי
את אומרת שהגמול הוא חלק אחד בזיקה.
תמי סלע
זה שני עניינים נפרדים. זה נכון אולי שתנאים מסוימים קשורים גם לגמול.
גד סואן
באים פה להקל על החברות הציבוריות בבואן למלא תפקידים כאלה ואחרים, בבואם להעסיק אנשים כאלה ואחרים. כל הדבר הזה בא להקל על החברות, לא להכביד עליהן. ההקדמה הזאת ברוכה. זה אומר לחברה מה מותר לה לעשות, מה אסור לה לעשות. הקדימה מרים ואמרה שהזיקה שמוגדרת בתקנות מאוד רחבה. באים פה כדי לצמצם את הגבולות שלה בדברים שלא יפגעו.


דנים פה בנושא של גמול אבל רק לכאורה, כי הגמול יכול להינתן על כל מיני דברים אחרים. זה לא גמול לדירקטור חיצוני, זה גמול לדירקטור חיצוני בשמשו כדירקטור רגיל. אפשר אמנם לעשות אותם בתקנות הגמול, אבל אפשר לעשות את זה פה. צריך להחליט איפה זה יותר מתאים. צריך לדון לעצם התקנה, לראות מה היא, אחר כך להחליט איפה לשלב אותה. מרים אומרת שבתקנות הגמול צריך לעשות רוויזיה. יכול להיות שאז זה יהיה הזמן למצוא סעיף מפנה לכאן, כדי שזה לא יקשה על עורכי הדין. אני חושב שצריך לדון לגופו של עניין. אין טעם לדחות את העניין. אני יודע שיש חברות שמחכות לעניין הזה שיתקבל.
אני מסכים לכך שזרימת ידע בין חברות בנות בבעלות מלאה לחברת האם זה דבר חיוני וחשוב, רק שזה לא קשור לתקנות.
תמי סלע
זה יאפשר יותר זרימת מידע.
מישל אוחיון
יש כאלה שאומרים שדירקטור שמכהן מטעם חברת האם יכול למסור מידע לחברת האם. הפתרון שנעשה הוא לנסח את הדברים האלה במסמכי ההתאגדות של החברה, שאז זה פותר את הבעיה.
היו"ר אברהם מיכאלי
זה נוגע למהות של החוק, לא לתקנות.
מישל אוחיון
אני מבקש להציע פיצול של התקנות האלו יחד עם תקנות הגמול. אני מוכן להרים את הכפפה הזאת.
תמי סלע
זה לא הגיע קודם ללשכת עורכי הדין?
מישל אוחיון
אני לא ראיתי את זה.
היו"ר אברהם מיכאלי
אני מבין שהתקנות האלו לא נמצאות בצינוק יום אחד. זה מתבשל הרבה מאוד זמן. אני מבין שהשטח מצפה לפתרון, כי התעוררו בעיות על ההגדרות של זיקה. פה יש דיון עקרוני אם צריך לשלב את זה או לא צריך. האם יש חובה לשלב?
תמי סלע
אין חובה.
היו"ר אברהם מיכאלי
האם יש מקום שנשקול לשלב בתקנות החדשות את תקנות הגמול?
תלמה שקד
רציתי לחזק את מה שאמר מישל אוחיון. אין שום חקיקה לגבי הגמול לדירקטורים אחרים. יש חקיקה לעניין הדח"צים. אנחנו דנים בדח"צ שמכהן במשרה אחרת. כל הדבר הזה של הזיקה חייב למצוא את מקומו בתקנות הגמול, כי אחרת לא היה צריך לתת לזה ביטוי.
היו"ר אברהם מיכאלי
הזיקה עצמה זה לא רק גמול,זה הרבה יותר רחב.
תלמה שקד
תקנות הזיקה ידונו בזיקה, הן יצטרכו לתת ביטוי למבחני זיקה כך שיהיה יותר בשר ותוכן.
היו"ר אברהם מיכאלי
מכיוון שהתקנות המוצעות הן נושא הרבה יותר רחב מגמול, האם לא כדאי להשאיר את זה כנושא עצמאי? האם לא צריכה להיות התייחסות ספציפית בתקנות האלו, כדי שאנשים ידעו לחבר בין שתי התקנות?
תלמה שקד
שתהיה הפנייה לתקנות הגמול.
היו"ר אברהם מיכאלי
זה מה שאמרתי. אם רוצים לקשור בין שתי התקנות אפשר להכניס הפניה לאותן תקנות. זה בתנאי שלא ישנו שם את הטכניקה של הגמול. אני מבין שגם שם יש מחשבה לשנות את שיטת הגמול.
תלמה שקד
צריך לזכור שבתאגידים בנקאיים יש מאות ישיבות של דירקטוריון, בעוד שבחברות ציבוריות קטנות המספר שונה לחלוטין. מן הראוי היה לדרג את החברות הפרטיות שבבעלות מלאה של החברה הציבורית. צריך לתת קטגוריה כמו שעשינו בתקנות הגמול. חייבים לתת לזה קטגוריה, כי דין אחד לא דומה לדין אחר.
מרים אילני
זה בכל מקרה לפי מספר ישיבות.
היו"ר אברהם מיכאלי
אני מבין שאנחנו רוצים לפשט את עניין הזיקה בתקנות, שזה דבר שיקל על החברות. אני חושב שתקנות זיקה צריכות להיות תקנות עצמאיות. צריך להתחיל דברים ברורים מבלי לקשור כל דבר בגמול. גמול זה דבר אחד. הגדרת זיקה או הגדרה של מהות הזיקה צריכה להיות הרבה יותר רחבה. זה נותן משקל יותר גבוה לתקנות הזיקה מאשר לגמול. גמול זה נושא אחד בתוך הזיקה. השאלה אם אין מקום לתקן את הדברים האלה בתקנות.
מרים אילני
אני רוצה שעו"ד אוחיון יגיד איזה הוראות בתקנות הגמול הוא חושב שצריך להתייחס אליהן בתקנות שלנו. אנחנו הפרדנו את תקנות הגמול. פחות קריטית השאלה של המבנה או איפה זה יחול. השאלה אם יש משהו קונקרטי שלא התייחסנו אליו לעניין הגמול. נושא אחד זה הנושא של זהות הגמול, האם הוא צריך להיות זהה. זה דבר שלא התייחסנו אליו בתקנות. מראש לא החלתי את זה. אם אתה חושב שיש הוראות בתקנות הגמול שצריך להחיל, אז אנא תפנה אותנו. אני לא רוצה ליצור מצב שבו אני אחייב את החברה למנות את כל הדח"צים לכל החברות כדי שיהיה שכר שווה, כי יכול להיות שלדח"צ אחד מתאים להיות בחברה אחת, לדח"צ אחר לא מתאים. אני לא רוצה לחייב אחידות.
היו"ר אברהם מיכאלי
אני מבין שזה לא עניין של מסכים או לא מסכים לנוסח כזה או אחר של התקנות, אלא יותר להרחיב כך שנוכל מחר להגיד שתקנות זיקה מכסות תחום של זיקה, כשלעניין גמול נבהיר אם יש התנגשות עם תקנות אחרות.
מרים אילני
אני חוששת שנפספס דברים. קבענו סכום שהוא די שרירותי. ההנחה היא שאם החברה הציבורית היא חברה מאוד גדולה, אז יש לה יותר חברות בנות. אמרנו שהגמול השנתי יהיה פי 2. זה נכס בשליטה מלאה של החברה הציבורית. לקחנו את זה בחשבון.
תמי סלע
למה לא להטיל על החברות הבנות את הכלל של הדרגה?
מרים אילני
כי יכולות להיות חברות שהיקף ההון הוא מאוד קטן, אבל יש להן הרבה פעילות.
תלמה שקד
יש לי בעיה עם סעיף 1 מול סעיף 4, כי סעיף 1 מדבר על שליטה ואחזקה ב100%, בסעיף 4 אנחנו רואים שזה יפחת.
שיראל גוטמן-עמירה
לא השיטה תפחת, אלא מספר החברות יפחת. הרעיון הוא שמרגע שהחברה היא לא חברה בת בבעלות מלאה הוא כבר לא יכול לשמש שם כדירקטור. הכהונה שלו כדירקטור מותנית בכך שהבעלות היא בעלות מלאה.
מישל אוחיון
איפה אנחנו רואים שכל העניין הזה במסגרת רשות? אני מציע שיהיה כתוב שהחברה רשאית.
תמי סלע
אם זה דירקטור רגיל בחברה בת, אז אין חובה לשלם סכומים מסוימים. מאיפה אני מסיקה את החובה מלכתחילה?
מישל אוחיון
3 משפטנים שקראו את זה חשבו שזאת תוספת של חובה. את יכולה להוסיף את המילים "יכול שישולם".
מרים אילני
אפשר לכתוב בפסקה 1 את המילים "הגמול הכולל שרשאית חברה לשלם".
תלמה שקד
צריך לתת את הקריטריונים להיקפי חברות הבנות ולקבוע איזו שהיא תקרה. ברגע שמדובר ברשאית חברה, אז כמו במשפט הציבורי זה יהפוך לחובה לחברה לשלם לדח"צ כשהוא מכהן בחברה בת. ראיתי איך זה מתבצע בשטח.
מרים אילני
קבענו תקרה.
תלמה שקד
חברה ציבורית יכולה להיות חברת ענק. חברות בנות יכולות להיות קטנות.
היו"ר אברהם מיכאלי
אנחנו לא דנים כאן בקריטריונים של קביעת גמול. אני מבין שמשרד המשפטים מתכוון להביא את התיקון של התקנות של הגמול. יכול להיות ששם יש מקום להבהיר איך משלמים את הגמול. בתקנות של הזיקה רוצים לתת מסגרת כך שלא יתפקדו בכמות גדןלה של חברות, או שגם אם הם יתפקדו באותן חברות, שזה לא יהווה זיקה. ההגדרות האלו אינן קובעות כלום לגבי אם לשלם או לא לשלם, כי אנחנו קובעים שהוא רשאי.
תמי סלע
הפתרון יכול להיות פה או שם, רק השאלה אם לעשות איזה שהוא דירוג לפי ההיקף של חברה בת.
מישל אוחיון
כאשר אנחנו מדברים על חברות בנות בשליטה ובבעלות מלאות, אז מבחינה כלכלית אנחנו מדברים על יחידה כלכלית אחת. השכר של הדירקטורים נגזר מהמאזן המאוחד של החברה המחזיקה. ההון העצמי שנקבע במאזן המאוחד הוא זה שמשמש בסיס. הוא כבר כולל את החברות הבנות. אני חושש שזה יהיה פתח לחברות בנות זניחות שדרכן ישלמו שכר לדח"צים.
מרים אילני
אנחנו מקבלות את ההערה. אפשר לוותר על השכר השנתי וללכת פר ישיבות, אבל עדיין שלא יעלה על מקסימום מסוים. מה אנחנו עושים עם הגמול היחסי? אם חברה נותנת גמול יחסי, מה האופציה? מסלול אחד זה לקבוע לפי הטבלה שהמחוקק קבע, כאשר הדרגה הגבוהה ביותר זה 40 אלף שקלים לשנה ו1500 שקלים לישיבה. אפשרות אחרת היא לתת גמול יחסי, שאז אתה נותן לו לפי השכר שאתה נותן ליתר הדירקטורים בחברה שאינם בעלי שליטה. לפי מה שניסחנו עכשיו, האפשרות היא לתת פי 2 מהגמול היחסי. הגמול היחסי הוא לא גמול פר ישיבה.
מישל אוחיון
כשדח"צ הולך לתקנות הגמול הוא חייב לדעת שיש מקור אחר לגמול.
מרים אילני
בתקנות הגמול נכתוב הוראה.
מישל אוחיון
צריך להעביר את זה לשם.
יצחק ענר-ברגר
אני נמצא היום בקבוצה שהיא בין הקבוצות הגדולות בישראל. אני חושב שהבעיה היא בעיה אופיינית להרבה מאוד חברות גדולות. חלק מהדירקטורים יושבים בדירקטוריונים למטה. יש את הדירקטוריון למטה, כשמעליו 4 מגזרים. שם הם דנים הרבה יותר. בגלל ההגדרות בחוק החברות הדח"צים הם היחידים שלא יכולים לשבת בחברות למטה. הדח"צ הובא כדי לפקח על החברות. יצא שכרו של הפיקוח בהפסדו, משום שזה יוצר מצב שהוא מקבל את העניין כבר מבושל.

נדמה לי שהבעיה היא לא "שיחוד" של הדח"צ, אלא לאפשר לו לשבת בחברות בנות מלאות כי כך הוא יכול למלא נאמנה את תפקידו. אחרת יש סכנה שיעשו את הדיון למטה והדח"צ יהיה בתוך הארגון.


עכשיו יש את השאלה של הכסף. אם החשש הוא שימנו את הדח"צ בשורה של חברות קיקיוניות, אז אני יכול להקים חברות קיקיוניות באותה דרך. אני יכול להקים למעלה בדירקטוריון ועדה לענייני סמלים וטכסים, או ועדה לכל עניין אחר. אני אושיב אותה פעמיים בשבוע. בדרך הזאת אני אוכל לשלם. אם ההנחה היא שהחברה ישרה, אז היא ישרה גם במיונים שלמעלה. אם החברה איננה ישרה, אז הדרך הזאת לא תנעל את זה. נדמה לי שלא צריך לשים את המגבלה הזאת. בא משרד המשפטים וחשש. לגבי זה שהגמול הוא לפי ישיבה ולא לפי שנתי אני מסופק, כי יש אחריות נוספת.

שיטת אכיפת המשפט היא יותר ויותר לעבור מהקוד החברתי לאכיפה באמצעות אחריות פלילית אישית. יש סעיפים שאומרים שכל מנהל ודירקטור אחראים אלא אם יוכיחו שלא ידעו ועשו ככל שיכולתם כדי למנוע את זה. אפשר לראות את זה גם ברשויות איכות הסביבה, גם ברשויות ההגבלים. כולן אומרות שהדגל שלהן הוא לתפוס את האנשים באופן פלילי אישי. לדירקטור בחברה חיצונית יש אחריות נוספת. על אחריות הזאת אני צריך לשלם. צריך לאפשר לחברות לשלם גם אם הגמול קבוע. אם תנוח דעתו של משרד המשפטים בזה שהגמול הוא פר ישיבה, זה גם בסדר.
היו"ר אברהם מיכאלי
השאלה איך מעודדים אנשים רציניים לבוא. כל דח"צ שמגיע לחברה קיקיונית עושה משהו, כי אחרת לא היו שולחים אותו להיות פעיל. הנושא של הזיקה הפריע לשלוח אנשים רציניים לכל מיני חברות בנות, כי אמרו שזאת זיקה. זה לאו דווקא הצד של לקבל כסף, אלא יש גם אחריות.
יצחק ענר-ברגר
שם יש יותר אחריות, כי אלו החברות התפעוליות. נניח שיתברר שמהארובות של מפעלי ים המלח נפלט עשן. יבוא התובע ויפתח את חדרי מפעלי ים המלח ויראה שכתוב שם יעקב כהן. באים ותופסים את פלוני ואומרים לו שהוא אשם כי הוא הדירקטור. אני משלם עבור האחריות הזאת, עבור הזמן הנוסף.
שיראל גוטמן-עמירה
אם יש לך חברה שהיא חברה גדולה מבחינת הפעילות שלה למטה, אז ממילא החברה הזאת תעזור לחברה למעלה להגיע לדרגה הגבוהה ביותר. אם אנחנו עושים איזו שהיא נוסחה מתמטית, אז מה שאנחנו צריכם לעשות זה להפחית את החברה הבת כדי שלא יצא שכר כפול..
יצחק ענר-ברגר
בחברה הבת דנים בכל מיני דברים שלא מגיעים למעלה לחברת האם. כשאת אומרת שאוטומטית זה נכנס פנימה.
שיראל גוטמן-עמירה
אני מדברת מבחינת הגמול בלבד.
יצחק ענר-ברגר
אני משלם על אחריות ועל עבודה.
היו"ר אברהם מיכאלי
האם ההצעה של משרד המשפטים עלולה להבריח דח"צים?
יצחק ענר-ברגר
זה יפתח פתח. לנו יש שני דח"צים בכירים שיותר חשוב להם לכהן מאשר הכסף. אני רוצה שהם יקבלו משהו, כי אני חושב שזה לא הוגן..
שיראל גוטמן-עמירה
אפשר להתחיל פר ישיבה. אם נראה שזה לא מספיק מאפשר לדח"צים לשמש בחברות הבנות, אז נחזור לפה עוד כמה שנים.
מרים אילני
אני יודעת על חברת ביטוח שהולכת להשתמש בתקנה הזאת ולא לתת שכר נוסף.
היו"ר אברהם מיכאלי
אנחנו מבחינת זיקה נפתור את העניין. השאלה אם לגבי הגמול תהיה מגבלה כזאת. האם זה יכול עדיין לתגמל אותם בחברה העיקרית?
יצחק ענר-ברגר
איזו הצדקה יש כשאני נותן לו אחריות כדירקטור, נותן לו לעשות עבודה, להשתתף בישיבות אבל לא משלם לו? אני חושב שההגינות אומרת שאם הוא עובד צריך לשלם לו גם אם הוא דח"צ.
שיראל גוטמן-עמירה
אנחנו משלמים, רק אנחנו אומרים שהתשלום יהיה פר ישיבה.
יצחק ענר-ברגר
אני לא חושב שזה נכון. זה פתרון ישים לשלב ראשון.
גד סואן
הבעיה הזאת לא באה מהדירקטורים, היא באה מהחברות. לחברות הפריע שהן לא יכולות למנות דירקטור שלהן לחברות הבת. אני חושב שזה נכון לשלב את הדירקטורים בחברות הבנות.
היו"ר אברהם מיכאלי
זאת הנקודה של הזיקה.
גד סואן
האווירה פה היא כזאת כאילו באים הדירקטורים החיצוניים - "רודפי הבצע" - ורוצים תוספת לגמול . לא זאת הבעיה. זה נבע מהחברות, כמו כימיקלים לישראל, כמו אי. די. בי, שרוצות למנות דירקטורים חיצוניים כדירקטורים בתוך החברות.
היו"ר אברהם מיכאלי
החשיבות של התקנות האלו היא בפתרון הבעיה שיש לחברות למנות דירקטורים בחברות הבת. אני לא אומר שהם ילכו לעבוד ללא אינטרס כלכלי, אבל אמרו לנו שחברות קיקיוניות ידרבנו אותם ללכת להשתכר סכומים יותר גדולים. אנחנו מבינים את החשיבות של דרבון אנשים טובים להקדיש זמן במקום אחר. אנחנו רוצים שזה יהווה מצד אחד פתרון לבעיית הזיקה, אבל יחד עם זאת שנוכל לשלב גמול כזה או אחר.
מרים אילני
אנחנו הולכים לפי מספר ישיבות שלא יעלה על 12.
היו"ר אברהם מיכאלי
איך הגענו ל12?
גד סואן
אם זה לפי ישיבות, אז למה להגביל?
מרים אילני
זה יכול להגיע לסכומים גדולים.
היו"ר אברהם מיכאלי
אין פה חובת תשלום. חברה רשאית. יש פרקטיקה. לאותו דירקטור שרוצה להיות ממונה בחברה בת אין רק אינטרס כלכלי. לא תמיד המחשבה היא שכשתלך לחברה בת תרוויח פי 2. אפשר למצוא שילוב כזה או אחר כך שזה לא יהיה תגמול אחיד. אפשר למצוא מנגנון כזה. גברת שקד הציעה לדרג חברות לפי היקף הון.
תמי סלע
זה בא לידי ביטוי בשכר השנתי שלו בחברה הציבורית.
תלמה שקד
צריך למצוא איזה שהם מאפיינים, איזה שהם קריטריונים, כדי שאפשר יהיה לתגמל.
היו"ר אברהם מיכאלי
אנחנו יוצאים מנקודת הנחה שמדובר בחברות בהן העבודה לא יותר קלה מהעבודה בחברות העיקריות.
תמי סלע
אולי ההגבלה יכולה להיות כך שהוא לא יקבל פי 2 ממה שהוא מקבל עבור הכהונה שלו בחברה הציבורית.
היו"ר אברהם מיכאלי
צריך להגביל את זה בצורה הגיונית.
מרים אילני
שלא יעלה על השכר השנתי.
שיראל גוטמן-עמירה
השכר יהיה לפי ישיבות, אבל סך התשלום עבור כל הישיבות לא יעלה על הגמול השנתי בחברה למעלה.
תמי סלע
ניתן תקרה שיותר קשורה להיקף הפעילות של החברה הציבורית מאשר למספר 12, שזה משהו מאוד שרירותי. יש כל מיני סוגים של חברות.
גד סואן
אם הולכים פר ישיבה, אז לא צריך להגביל בכלל.
היו"ר אברהם מיכאלי
אבל אז הוא יכול לעבור את השכר הכולל שלו.
יצחק ענר-ברגר
אנחנו מדברים על תעריף של בערך 1400 שקל לישיבה. נכון שיש ישיבה של 5 דקות וישיבה של 10 שעות, אבל עדיין הסכומים הם קטנים. גם אם תיקחו 10 ישיבות בשנה, אז 15 אלף שקל זה סכום זניח.
היו"ר אברהם מיכאלי
השאלה אם לא צריך להגביל את כמות הישיבות.
מרים אילני
עכשיו אנחנו מקיימים דיונים על הצורך להעלות את תקנות הגמול. יש בקשה מכל מיני גורמים להעלות את הגמול בתקנות הגמול. צריך לשקול את זה כשאנחנו קובעים תקרה.
היו"ר אברהם מיכאלי
אסור שכמות הישיבות תעלה על סך הגמול השנתי, כדי שלא יהיה אינטרס. אדם רציני לא יגדיל את מספר הישיבות בלי פרופורציה. גם אם הוא יגדיל, אז יש בקרה של ועדת ביקורת.
גד סואן
תצא מתוך הנחה שהחברות הציבוריות לא להוטות לשלם לדירקטורים חיצוניים.
היו"ר אברהם מיכאלי
לכן כתוב שהחברה רשאית, היא לא חייבת.
מישל אוחיון
הקבוצה של ענר היא קבוצה חריגה בהתנהלות העיסקית שלה. הלוואי וכולן היו כאלה.
תמי סלע
(2) ההחלטה בדבר תשלום גמול בעד כהונה בחברות בנות, אופן קביעתו או סכום הגמול, וכן המקרים והשיעור שבהם יגדל או יפחת הגמול בהתאם לפסקאות (3) ו(4), יובאו לידיעת המועמד קודם לקבלת הסכמתו לכהן בתפקיד, והם לא ישונו במשך כל תקופת כהונה של שלוש שנים לפי סעיף 245 לחוק החברות, בכפוף לתקנה 8ג לתקנות הגמול.


(3) ההחלטה בדבר תשלום גמול בעד כהונה בחברות בנות כאמור בפסקה (2), יכול שתתייחס גם לחברות בנות שטרם הוקמו או נרכשו, ובלבד שייקבע לפני מינוי המועמד, כי במקרה שתוקם או תירכש חברה בת, הדירקטור החיצוני ימונה לדירקטור באותה חברה.
מישל אוחיון
למה לא לחכות לזה שהחברות הבנות יוקמו?
היו"ר אברהם מיכאלי
אומרים לאדם שהוא הולך לקבל X חברות. היום זה יכול להיות 2, מחר זה יכול להיות 4. זה לא יכול להיחשב מבחינתו כזיקה מבחינת מינוי עתידי. כלפי כל חברה בת שתוקם תהיה זיקה? מה ההבדל? מדובר באינטרס כוללני של תפעול חברות בנות.
תלמה שקד
שמנו רף עליון של 4 חברות. אפשר לוותר על זה, כי בהסכם בין החברה לדח"צ אנחנו אומרים עד 4 חברות.
מרים אילני
יכול להיות שעוד אין שום חברה בת.
שיראל גוטמן-עמירה
זה כדי שלא יווצר טריגר לבעל השליטה להגיד לאדם שאם הוא יעשה כך וכך הוא יקים חברה בת והוא ימנה אותו לדירקטור. התקנות האלו בסופו של דבר נועדו לענות על כל החששות האלה.
יצחק ענר-ברגר
אחת השיטות היא למנות ועדה נוספת. למה להתאמץ ולהקים חברה בת?
היו"ר אברהם מיכאלי
התקנות קובעות מסגרת.
מרים אילני
החברה הציבורית יודעת מראש אם היא רוצה את הדירקטור, זאת לא החלטה פר דירקטור.
היו"ר אברהם מיכאלי
תחליט בחברה למעלה את מי אתה רוצה ואת מי לא.
יצחק ענר-ברגר
אני מציע שבנוסף לאפשרות של החלטה מראש שתהיה אפשרות תוך כדי הכהונה למנות אותו לחברות שאני אקים, שאז זה לא ייחשב זיקה. הכהונה היום היא של 3 שנים. אני לא יכול לצפות ולנבא איזה חברות אני אקים בעתיד.
נתי שילה
צריך גמישות.
תמי סלע
השאלה איך מנטרלים את העובדה שאני יוצרת תוך כדי תקופת הכהונה שלו שינויים שתלויים בבעל השליטה ומשפיעים על השכר שלו. אני לא רוצה ליצור את זה לגבי דירקטור חיצוני. אני רוצה שהוא יהיה מנותק.
מרים אילני
מי שמביא את ההצעה לסדר היום זה בעל השליטה. אם הוא לא רוצה זה לא יבוא לשינוי.
היו"ר אברהם מיכאלי
אני מבין שהחשש הוא שאם אדם לפני קבלת התפקיד לא ידע מראש את המסגרת שלו הוא עלול מחר להיות ברגישות כזאת או אחרת. אומרים לו פה שהוא מקבל את המעמד שלו לפני שממנים אותו. אחר כך אי אפשר יהיה להעביר אותו מצד לצד.
גד סואן
אם מינו אותו לדירקטור בכימיקלים לישראל ולא אמרו לו על ישיבה בים המלח, בנגב או בכל מקום אחר, אסור לשים אותו שם?
תמי סלע
יחליטו מראש.
היו"ר אברהם מיכאלי
לפי התקנה הנוכחית לא תהיה בעיה, כי אומרים מראש שהוא יהיה בחברה אחרת בהמשך.
גד סואן
אני לא תמיד יודע מראש.
היו"ר אברהם מיכאלי
השאלה איך אנחנו בתקנות נוכל לשלוט על מצב שאותו גורם שליטה לא ישתמש בכלי הזה שנתנו לו לדברים פסולים.
נתי שילה
נביא את זה לאישור של אסיפה כללית.
שיראל גוטמן-עמירה
תקנות הדח"צ לא מאפשרות שינוי. את מה שאתה אומר ניתן היה להגיד על שכרו של הדח"צ.
גד סואן
דח"צ מקבל היום את השכר הגלובאלי פלוס פר ישיבה. עכשיו את מגבילה חברות בנות פר ישיבה. כעבור שנה כשראית שהוא מצוין ואת רוצה להכניס אותו למפעלי הברום הוא יקבל פר ישיבה, לא את הסכום הגלובאלי.
מרים אילני
אנחנו מתנגדים. חברה יודעת מראש מה המדיניות של שילוב הדח"צים שלה בקונצרן שלה. היא יודעת את המדיניות שלה מראש, את הכשירויות שלה מראש. אם היא קובעת את זה לפי ההתנהגות שלה, אז יש חשש שהיא לא תקבע את זה רק לפי המדיניות שלה.
גד סואן
אפשר להגיד לכל דירקטור חיצוני שממנים שהוא יהיה במהלך הזמן דירקטור בחברות בנות.
מרים אילני
אם אתה מראש אומר לו אתה חייב לתת לו.
גד סואן
אני לא חייב לתת לו. ניקח לדוגמה את כימיקלים לישראל. יש לה היום כמה חברות. אני אומר לדח"צ של כימיקלים לישראל שהוא עשוי להתמנות..
מרים אילני
אין עשוי.
היו"ר אברהם מיכאלי
מה מפריע לכם שהאדם ידע מראש שיש לו סיכוי? אומרים לו מראש שהוא עשוי להיות בחברות בנות חדשות.
שיראל גוטמן-עמירה
מה שאומר ענר זה שכשהוא לוקח דח"צ הוא עדיין רוצה לתהות על קנקנו במהלך תקופת הכהונה.
מרים אילני
זאת הבעיה.
היו"ר אברהם מיכאלי
אנחנו לא רוצים שזה יהווה איזה בונוס בשבילו.
שיראל גוטמן-עמירה
ענר גם אומר שאם מתרשמים לרעה ירצו להפסיק את הכהונה של הדח"צ. גם מזה אנחנו חוששים.
יצחק ענר-ברגר
היו מקרים של דירקטורים שנכנסו ורק אחרי שנה או שנתיים התמנו לחברות הבת. אנחנו קודם כל רוצים ללמוד את העניין. התפיסה שאומרת שאני מראש אומר לדח"צ שהוא יתמנה לכל חברה בת, שזה מה שכתוב היום, זה בעייתי. החברות הגדולות, שבהן יש דירקטוריונים אמיתיים, זה 3 או 4 . אם אני אומר לדח"צ שלכל חברה בת הוא יתמנה..
תמי סלע
בכל מקרה הוא מוגבל ל4.
יצחק ענר-ברגר
ההחלטה צריכה להיות עניינית. אם אני ארצה לתגמל אותו אני אמצא את הדרכים.
היו"ר אברהם מיכאלי
אנחנו רוצים שתהיה שליטה על שיקול הדעת של אותו בעל שליטה בחברה. איפה מפריע לכם בשטח אם בסוף החברה ממילא תרצה או לא תרצה לעשות את הפעילות של אותו דח"צ בשטח?
יצחק ענר-ברגר
זה הרבה פחות מפריע. הצעתי להוסיף עוד מנגנון, שזה אישור על ידי האסיפה הכללית ברוב מיוחס. חשבתי שפתרון ל3 שנים לא נכון, כי אף אחד לא יכול לצפות מראש מה יקרה בעוד 3 שנים, במיוחד במדינת ישראל. אני לא יודע איזה חברות אני אעשה, איך אני אמזג, איך אני אסדר. חשבתי שעדיף לתת את פתרון השסתום הזה, עם האיזונים שאומרים שלא רק החברה מחליטה אלא רוב של שליש. זה לא יהרוס מבחינת המשתמש את השימוש, כי העיקר הוא נושא הזיקה, לא נושא הגמול.
מישל אוחיון
הפתרון של עו"ד ברגר הוא פתרון מאוזן, כי אתה מעביר את זה לאישור של בעלי המניות ברוב מיוחס.
מרים אילני
זו לא הקונספציה שעל פיה הולך המנגנון של דירקטור חיצוני, כי אם זה היה המנגנון והיו חושבים שהוא לא טוב, אפשר היה לשנות את השכר תוך כדי ולפטר אותו תוך כדי. המנגנון של דירקטור חיצוני מאוד נוקשה בחוק. אין אפשרות לפטר אותו במהלך הכהונה, אין אפשרות לשנות לו את השכר. הדבר הזה מאפשר את הגמישות הזאת.
נתי שילה
זה לא עובד כך בחברות.
מרים אילני
אני לא רוצה לשנות את הקונספציה של חוק החברות. אם רוצים לשנות את חוק החברות, אז נשנה אותו. התקנות האלו לא באות לשנות את הקונספציה.
גד סואן
אני חושב שהדברים של ענר צודקים. הבעייתיות עולה בשטח, לכן באנו עם הדבר הזה. כדי להתחיל להפעיל את העניין הזה אני מציע שנקבל את מה שמונח פה, כשבעוד שנה אם נראה שצריך לשנות..
יצחק ענר-ברגר
אפשר להגיד שאי אפשר יהיה לפטר אדם שמונה להיות דח"צ בחברה בת.
מרים אילני
זאת אותה בעיה. לפי התקנות עכשיו אפשר לפטר אותו, רק אסור לשנות לו את הגמול.
תמי סלע
(4) הגמול בעד כהונה בחברות בנות יכול שייפחת לאחר חיסול חברה בת אחת או יותר או מכירה של אמצעי השליטה כולם או חלקם, בחברה בת אחת או יותר ובלבד שאופן השינוי יקבע לפני מינוי המועמד; חדלה החברה להחזיק חברות בנות, לא ישולם לדירקטור החיצוני גמול בעד כהונה בחברות הבנות.
היו"ר אברהם מיכאלי
תקנה (4) מתייתרת.
תמי סלע
(5) מספר החברות הבנות שבהן מכהן הדירקטור החיצוני כדירקטור בהתאם לתקנות אלה, אינו עולה על ארבע .
מישל אוחיון
האם לא נכון לקבוע איזו שהיא נוסחה של מספר חברות בנות, או שיעור מהחברות הבנות לפי הנמוך או הגבוה מה2?
מרים אילני
לכאורה היה נכון לקבוע לפי היקף הפעילות של כל חברה, אבל הייתה בעייתיות לקבוע את זה. רציתי לחדד שהשכר על הישיבות ייקבע לפי הדרגה של החברה האם.
מישל אוחיון
אם אני יושב בחברה ציבורית אני מקבל בהתאם להון העצמי שלה, אבל אם אני יושב בחברה.
מרים אילני
האם אין מצב שלחברה בת יש פעילות גדולה אבל ההון העצמי שלה קטן?
היו"ר אברהם מיכאלי
האם מלכתחילה כשכתבנו פר ישיבה הייתה מחשבה לקבוע את זה לפי חברה בת?
מרים אילני
ניתקנו את הגמול מהניהול של החברה הציבורית. השאלה אם אנחנו הולכים על הגמול המזערי או המרבי, ועל איזו דרגה.
מישל אוחיון
זה חייב להיות לפי הישיבה או לפי החברה שבה התקיימה הישיבה.
מרים אילני
עד הסכום המרבי, לפי דרגת החברה הספציפית. בהקשר של סכום שווה לכל הדירקטורים החיצוניים, אז צריך להדגיש שאין חובה למנות את כולם. אם קובעים סכום פר ישיבה זה יהיה זהה.
יצחק ענר-ברגר
כחברה ממשלתית לשעבר המדינה השאירה מנייה שנקראת מניית זהב, שזה אומר שאין לה זכויות הצבעה, היא רק אמצעי של המדינה לשמור על האינטרסים החיוניים. הייתי רוצה שתהיה החרגה בטקסט לחברות עם מניית זהב.
מרים אילני
זה נשמע הגיוני, רק השאלה אם זה לא נכנס להגדרה של שליטה בבעלות מלאה.
היו"ר אברהם מיכאלי
מה בפועל עושים בחברות האלו?
יצחק ענר-ברגר
לכן צריך למעט, כי אחרת בחברות שיש מניית זהב אי אפשר יהיה לשים את הדח"צים. המדינה לא מתערבת.
מרים אילני
מניית הזהב היא לא אמצעי שליטה.
יצחק ענר –ברגר
למעט מנייה שאינה מקנה זכות בהון ובהצבעה.
מרים אילני
יכולים להיות מקרים נוספים שנראה בהם שליטה בבעלות מלאה ונרצה לתת את ההקלה הזאת. אם אני אעשה את זה פרטני, אז תהיה לי בעיה ללכת על דרך של פרשנות במקרים אחרים. היה מקרה שבו מנכ"ל בחברה בת החזיק 4% של מניות שהוא רשאי היה למכור אותן רק לחברת האם, וחברת האם יכולה הייתה לכפות עליו את המכירה של המניות האלו. ביקשו מאיתנו להחריג. אמרתי שעל דרך הפרשנות אני אקרא לזה שליטה בבעלות מלאה. אם אני אתן לך את הסייג הספציפי, אז תהיה לי בעיה לתת פרשנות יצירתית במקרים אחרים.
היו"ר אברהם מיכאלי
האם העיקרון מוסכם?
מרים אילני
העיקרון מוסכם.
היו"ר אברהם מיכאלי
אנחנו לא משנים כרגע את הנוסח. הדבר יהיה במסגרת ההבנות.
תמי סלע
3 כהונה בחברות שהתמזגו. מי שכיהן כדירקטור חיצוני בתאגיד אחר שהוא חברת יעד, לא ייחשב כמי שיש לו זיקה לחברה הקולטת לאחר מיזוג החברות ; בתקנה זו – "תאגיד אחר" – כהגדרתו בסעיף 240ב) לחוק.


4. זיקה לתאגיד אחר בעת שהיה בשליטת אדם אחר . מי שהייתה לו זיקה לתאגיד בשליטת בעל שליטה בחברה הציבורית, רק בתקופה שבה בעל השליטה בתאגיד היה אדם אחר שאינו בעל השליטה הנוכחי, לא ייחשב כמי שיש לו זיקה בשנתיים שקדמו למועד המינוי ; בתקנה זו – תאגיד בשליטת בעל השליטה" – למעט החברה הציבורית או תאגיד בשליטתה.
מרים אילני
זה בא לחזק את המצב שבו אדם היה בעל זיקה בחברה אחות של החברה הציבורית, אבל כשהייתה את הזיקה לחברה האחות בעל השליטה היה אדם אחר. אין זיקה אמיתית בין שתי החברות,כי בעל השליטה השתנה.
תמי סלע
למה צריך את התקנה הזאת?
מרים אילני
כי הגדרה של תאגיד אחר כוללת גם חברה אחות.
היו"ר אברהם מיכאלי
אנחנו מגדירים פה משהו ספציפי. האם יש משהו דומה לזה מהפרקטיקה של השטח?
מרים אילני
הגדרת זיקה יוצאת מתוך הנחה שהתאגיד הוא בשליטת בעל השליטה. אם הוא לא בשליטה בעל השליטה, אז הוא לא נכנס להגדרה של זיקה.
תמי סלע
קשרים זניחים 5. קיום קשרים עסקיים או מקצועיים זניחים, לא יהוו זיקה אם התקיימו כל אלה: (1) הקשרים זניחים הן מבחינת המועמד והן מבחינת החברה; (2) הקשרים החלו לפני מועד המינוי; (3) ועדת הביקורת אישרה קודם למינוי, בהתבסס על עובדות שהוצגו בפניה, כי מתקיימים התנאים שבפסקאות (1 ו(2); (4) קיומם של קשרים עסקיים או מקצועיים כאמור וכן אישורה של ועדת הביקורת הובאו בפני האסיפה הכללית קודם למינוי.
מישל אוחיון
יש פה בעיה ניסוחית. אני מגדיר זניחות לפי זניחים. צריך להסביר מה זה זניח.
תמי סלע
יש הרבה מקומות שמשתמשים במילה זניח גם בהקשר של חברות ולא מגדירים.
גד סואן
הסעיף הזה נבע מהבקשות שלנו. אנחנו ביקשנו להגדיר קשרים עסקיים ומקצועיים לא מהותיים. התחלנו מלא מהותיים. משרד המשפטים קיבל את הדעה שלנו, רק הוא לא רצה ללכת למונח מהותי אלא זניח.
שיראל גוטמן-עמירה
אני לא חושבת שהוא קיבל את הטענה שלכם, כי יש הבדל ניכר בין לא מהותי לזניח.
גד סואן
אנחנו עדיין חושבים שעדיף להשתמש במינוח לא מהותי.
מרים אילני
זה ירחיב את המקרים שייכנסו להקלה.
היו"ר אברהם מיכאלי
מצאנו מקומות אחרים שהמילה זניח מופיעה. המחוקק לא דרש הרחבה של ההגדרה הזאת.
יצחק ענר-ברגר
יכול להיות שבכותרת של 5 צריך להוריד את המילה זניחים, כי הגדרתם את זה.
היו"ר אברהם מיכאלי
בסדר.
מרים אילני
בתקנה 3 ובתקנה 4 אני רוצה להוסיף את המילים "בשל כך בלבד".
יצחק ענר-ברגר
השאלה אם את צריכה את המילה "בלבד".
מרים אילני
צודק. אנחנו נוסיף רק את המילים "בשל כך".
תלמה שקד
למה מכוונים המילים "הובאה בפני אסיפה כללית קודם למינוי"? אם הכוונה היא לאושרה בידי האסיפה הכללית, אז צריך לכתוב ברחל בתך הקטנה. יש לנו סעיפי דיווח באסיפה כללית, לאו דווקא סעיפי אישור. הייתי רוצה שיצוין במפורש שזה יובא לאישור האסיפה הכללית.
מרים אילני
אין בעיה לכתוב את המלים "קודם לאישור המינוי".
תמי סלע
כהונה כדירקטור חיצוני ב חברה בשליטת המדינה 6. קיום יחסי עבודה, קשרים עסקיים או מקצועיים בין המדינה ובין קרוב של דירקטור חיצוני בחברה שבשליטת המדינה, לא יהוו זיקה, אם יחסי העבודה או הקשרים העסקיים או המקצועיים כאמור, אינם בתחום פעילותה של החברה ואינם קשורים לפיקוח על החברה או להסדרת פעילותה.
מרים אילני
הרצון לתקנה הזאת התעורר ממקרים שבהם בן או בת הזוג של המועמד הוא עובד מדינה. חשבנו שבן הזוג לכשעצמו לא צריך להוות בעיה מבחינת המינוי של הדירקטור בחברה הציבורית, זאת לאור העובדה שהקשרים שבין המעביד, שהוא המדינה, לעובד הם לא כמו קשרים שיש לבעל השליטה והעובד, אלא קשרים מסוג אחר שאינם צריכים להשפיע על שיקול הדעת של הדירקטור שמכהן כדירקטור חיצוני.
היו"ר אברהם מיכאלי
זה בא להקל על פעילות החברות, לא להפריע.
תמי סלע
הוראת מעבר 7. על אף האמור בתקנה 2(2), רשאית חברה להחליט על תשלום גמול בעד כהונה בחברות בנות, לדירקטורים חיצוניים המכהנים ערב תחילתן של תקנות אלה, ובלבד שהחלטה על כך התקבלה באסיפה הכללית בתוך 4 חודשים מיום תחילתן של תקנות אלה.
מרים אילני
התקנה הזאת אומרת שהכל צריך לעשות לפני המינוי.
מישל אוחיון
למה 4 חודשים?
מרים אילני
בכל מקרה שתיקנו את תקנות הגמול נתנו הוראת מעבר של 4 חודשים.
היו"ר אברהם מיכאלי
הוועדה תיתן את הגושפנקא הסופית כשהנוסח הסופי יונח בפניה.

הישיבה ננעלה בשעה 12:20

קוד המקור של הנתונים