ישיבת ועדה של הכנסת ה-17 מתאריך 31/10/2006

חוק התקשורת (בזק ושידורים) (תיקון מס' 35), התשס"ז-2006

פרוטוקול

 
PAGE
1
ועדת הכלכלה

31.10.2006

הכנסת השבע-עשרה






נוסח לא מתוקן

מושב שני
פרוטוקול מס' 89

מישיבת ועדת הכלכלה

יום שלישי, ט' בחשוון התשס"ו, (31 באוקטובר 2006), שעה 13:30
סדר היום
הצעת חוק הבזק (תיקון מס' 13) (תיקון – המשך שידורי חדשות מקומיות ותוכניות

מקומיות), התשס"ו-2006 של חה"כ גדעון סער וחה"כ שלי יחימוביץ.
נכחו
חברי הוועדה: שלום שמחון – היו"ר

גלעד ארדן

אלי גבאי

אבשלום וילן

יצחק זיו

ג'אמל זחאלקה

דוד טל

שלי יחימוביץ

יעקב כהן

חנא סוויד

רונית תירוש
מוזמנים
איתן כבל – השר הממונה על רשות השידור

מוטי שקלאר – מנכ"ל רשות השידור

עו"ד ראובן שלום – יו"ר ועדת הכספים של מליאת רשות השידור

עו"ד חנה מצקביץ – יועצת משפטית, רשות השידור

מודי בן צבי – סמנכ"ל, רשות השידור

אייל ורמוס – ועד הטכנאים, טלביזיה ישראלית

משה אסולין – ועד הנדסאים, טלביזיה

משה שגב – ועד הנדסה, טלביזיה

אחיה גינוסר – ועד עיתונות, טלביזיה

יהודה כהן – יו"ר ועדת עוזרי הפקה, טלביזיה

יעקב לוי – ועד הנדסה, טלביזיה

יואל מך – ועד הנדסה, קול ישראל

מנשה כהן שבתאי – ועד משולב טלביזיה

ענת עוזרי – סגן יו"ר ועד עובדים משולב, טלביזיה

איציק שבו – יו"ר ועד מטה, רשות השידור

פאני ביטון – סגן יו"ר ועד עובדים, רשות השידור

שמעון וילנאי – יו"ר ועד עיתונות רדיו, קול ישראל

נועם גילאור – קול ישראל, ועד עיתונאים, רשות השידור

מנחם הדר – סגן יו"ר ועד עובדים עיתונאים בטלביזיה

רן אפרתי – ועד הנדסה רדיו, קול ישראל

ערן ניצן – רכז תקשורת, אגף תקציבים, משרד האוצר

אורן גלעד – יועץ כלכלי, משרד ראש הממשלה

מטי גרינברג – מנהלת חטיבה ארצית, הסתדרות עובדי המדינה

אלישע שפיגלמן – מ"מ יו"ר אגודת העיתונאים

אריה שקד – יו"ר איגוד העיתונאים

ירון אנוש – יו"ר משותף של אגודת העיתונאים בירושלים ומייצג את העיתונאים ברשות השידור

ורד ברמן – יו"ר משותף של אגודת העיתונאים בירושלים

עידן אור – יו"ר אק"ט – איגוד עובדים בקולנוע ובטלביזיה בישראל

דב מעוז – מנכ"ל אק"ט – איגוד עובדים בקולנוע ובטלביזיה בישראל

יעקב נווה – יו"ר ועדת הזמר העברי, אמ"י

אביהו מדינה – דירקטור באקו"ם

שרון שביט – מפיקה, איגוד המפיקים

יהודה ביטון – פורום היוצרים הדקומנטריים

ניר טויב – פורום היוצרים הדקומנטריים

גסאן בסול – עיתונאי, חדשות הוט בערבית

חנין זועבי – מנכ"לית עמותת אעלאב

פרופ' אלי פולק – יו"ר האגודה לזכות הציבור לדעת

נילי בן גיגי-וולף – מנכ"לית האגודה לזכות הציבור לדעת

תמנה עורב – ין"ר ועד האקדמאים בדירוג המח"ר, רשות השידור

קארין וינשטיין – עוזרת השר הממונה על רשות השידור
ייעוץ משפטי
אתי בנדלר
מנהלת הוועדה
לאה ורון
רשמת פרלמנטרית
רותי וייס


הצעת חוק הבזק (תיקון מס' 13) (תיקון – המשך שידורי חדשות מקומיות ותוכניות

מקומיות), התשס"ו-2006 של חה"כ גדעון סער וחה"כ שלי יחימוביץ
היו"ר משה כחלון
בוקר טוב, אני פותח את ישיבת ועדת הכלכלה. על סדר היום הצעת חוק הבזק (תיקון מס' 13) (תיקון – המשך שידורי חדשות מקומיות ותוכניות מקומיות), התשס"ו-2006 של חה"כ גדעון סער וחה"כ שלי יחימוביץ. בתאריך 19.7.2006 הובאה הצעת החוק לוועדה. ב-20 לאוגוסט במהלך הפגרה קיימנו דיון בגלל דחיפות העניין, ישיבה ראשונה. בדיון ביקשנו מאנשי משרד התקשורת להציע פתרונות ולומר כיצד הם רואים את העניין של המשך שידורי החדשות המקומיות. ב-3 לאוקטובר קיבלנו מכתב ממשרד התקשורת חתום על ידי ניר שלום ראש המטה. החלק העיקרי של המכתב אומר: "כפי שצוין בפני הוועדה הרציונל בדבר הטלת חובת שידור חדשות מקומיות על חברות הכבלים ועליהן בלבד אינם חלים עוד. יחד עם זאת עמדת השר היא שקיימת חשיבות חברתית להמשך שידורי חדשות מקומיות. לאור האמור במהלך השבועות האחרונים ולאור בקשת הוועדה נעשו מאמצעים רבים להביא לפיתרון הסוגיה יחד עם השר הממונה על רשות השידור. הריני להזכירך כי נכון לנקודת זמן זו בה התבקשנו לדווח לוועדת הכלכלה של הכנסת על מצב הטיפול בעניין – אין עדיין סיכום בין הגורמים הנוגעים בדבר. אני מקווה כי בזמן הקרוב אוכל לדווח לוועדת הכלכלה כי נמצא פיתרון הולם לסוגיה." זה מלפני חודש בערך, מתחילת אוקטובר. אני מניח שאם עד עכשיו לא דווח שום דבר אז אין לכם משהו חדש לחדש לנו. ניר, יש איזה הודעה מהשר, ממשרד התקשורת?
ניר שלום
לא.
דוד טל
אדוני היושב ראש, מתבקשת השאלה, מתי זה הזמן הקרוב אצלכם?
משה כחלון
הזמן הקרוב כבר עבר. לכן אני מוצא לנכון להמשיך לעבד את הצעת החוק של חבר הכנסת סער ושלי יחימוביץ, לעבד אותה לקראת הכנה לקריאה ראשונה. הייתי מבקש מחבר הכנסת סער, המציע, להציג את הדברים. כפי שאתם יודעים הרי רוב היושבים סביב השולחן יודעים שיש כל הזמן דיבורים והצעות ועצות ורעיונות. נשמע את חבר הכנסת סער, בבקשה.
גדעון סער
תודה אדוני היושב ראש. אני רוצה לומר ששוחחתי מספר פעמים עם שר התקשורת. אני חושב שבפעם האחרונה שוחחנו אתמול ובהחלט היום יש מידה רבה של ראייה דומה של איך אנחנו צריכים להתקדם אם כי כפי שאפרט, יש עדיין בעיות משמעותיות שלא נפתרו ואנחנו צריכים במהלך התהליך הזה להקדיש הרבה זמן ומחשבה כדי להגיע לפיתרון טוב. אומנם יוזמת החקיקה במקור שלי ושל שלי יחימוביץ הייתה במצב שבו לא היה מענה למה יקרה עם החדשות המקומיות מסוף דצמבר שנה זו. אבל יחד עם זאת אני לא מוכן לראות בזה בעיה שלנו. זה נושא שיש עליו קונצנזוס רחב ושהוועדה הזו צריכה להתעקש כי מההסכמות הכלליות שקיימות ועד להגיע ליעד שאנחנו רוצים להגיע, דהיינו המשך שידורי החדשות המקומיות באותו היקף ובאיכות טובה - יש מרחק. העיקרון, הדבר שאנחנו צריכים לראות כל הזמן כדבר המרכזי זה המשך השידור של החדשות המקומיות באופן רציף כחדשות שמבטאות נושאים מקומיים, נושאים פריפריילים, נושאים שקשה להם לסלול דרך למהדורות החדשות הארציות ולדבר הזה יש הסכמה רחבה בכנסת.

המודל המסתמן מהשיחות שקיימתי גם עם שר התקשורת, גם עם השר הממונה על רשות השידור, גם עם יושב ראש מועצת הכבלים והלווין שנמצא כאן ושלצערנו מסיים בקרוב את תפקידו כפי שהודיע, הוא מודל של העברת אחריות על הנושא של החדשות המקומיות לרשות השידור. איך מגיעים לזה? אחד, אנחנו יודעים שגם הוט וגם יס נמצאות בקשיים כלכליים לא מבוטלים, בחובות של מיליארדים מצד אחד. מצד שני אין להם אינטרס כלכלי, הן לא מעוניינות להמשיך לשדר חדשות מקומיות. כמובן שהמחוקק תמיד יכול לבוא ולכפות. יכול להיות שאם מצב השוק היה אחר אז זאת הייתה המגמה המובילה. יש כמובן אפשרות, אם הממשלה הייתה הולכת לכיוון הזה, לעשות את זה על דרך של חיוב לשדר תמורת הפחתת תמלוגים אבל הפחתת התמלוגים שאגב הופחתו בזמן האחרון אז אפשר לעשות עוד איזה שינוי בעקומה - טעונה אישורו וחתימתו של שר האוצר. ואם שר האוצר לא בעניין אז חבל לנו על הזמן.

למה רשות השידור? קודם כל אם המסקנה היא שהחדשות האלה נחוצות מטעמים שהם טעמים ציבוריים ושפירטתי אותם כאן בתמצית, זה סוג של שידור ציבורי. זה בוודאי לא פחות סוג של שידור ציבורי מערוץ הכנסת, שאני הצבעתי בעדו דרך אגב, שהוא בהחלט חשוב במימד הדמוקרטי והמדינה החליטה לממן אותו. אני חושב שרשות השידור זו בהחלט אחת המטלות שמבחינה רעיונית כשידור ציבורי יכולה לקחת ואני חושב שגם במרכאות, להרוויח מזה, כמובן לא להרוויח מבחינה כלכלית אלא למצוא יעדים, אופקים חדשים בראייה שלה כגוף שידור בעולם תקשורת משתנה. יחד עם זאת, לאחר שאמרנו את זה, יש שורה של בעיות שאנחנו לא יכולים למרוח אותם, לא יכולים לטאטא אותם מתחת לשולחן כאשר אנחנו עושים כאן את המודל. אחד, הבעיה התקציבית. אני לא טוען שתקציב רשות השידור הוא מועט אבל אני מניח שמאחר ונמצא פה גם מנכ"ל רשות השידור וגם השר הממונה על רשות השידור, שהם יגידו שאם רוצים להעמיס על כתפיהם עוד מטלות אז הם רוצים עוד תקציבים. אני חייב לומר שההיגיון אומר שהעלות איננה אותה עלות שיש לגורם אחר מכיוון שיש להם כבר תשתית קיימת אבל בוודאי שיש איזושהי דלתא שקיימת.

למשל, לרשות השידור למיטב ידיעתי יש אולפן בחיפה ויש אולפן בבאר שבע, הם פרוסים ויש להם אולפנים ויש להם תשתית טכנית. בוודאי שאין להם היום כוח אדם לדעתי מקומי להרים מהדורות חדשות מקומיות מחר בבוקר בהיקף שאנחנו רוצים, אם אנחנו לא רוצים לרמות את עצמנו ולומר: ועכשיו הכתב בדרום יעשה 6 כתבות ואלה יהיו החדשות המקומיות.
השר איתן כבל
כמו המקומונים בעיתונים.
גדעון סער
כי בכל זאת חצי שעה זה דבר רציני. לכן יש את הסוגיה של התקציב. אני במצב לא נוח מאחר שכרגיל הממשלה איננה מסכימה עם עצמה. זאת אומרת שהשר הממונה על רשות השידור ושר התקשורת יש להם דעה אחת ושר האוצר מן הסתם יש לו דעה.
היו"ר משה כחלון
אנחנו צריכים להתקדם.
גדעון סער
אבל אני סוקר את כל הבעיה, אני עושה פה, תאמין לי, דבר לטובת הוועדה במובן הזה שאני מצביע על הבעיות.
היו"ר משה כחלון
אין לי ספק שמה שאתה אומר חשוב אבל הזמן לא איתנו.
גדעון סער
ברשותך עוד מספר דברים קצרים. לכן אנחנו צריכים לחשוב איך אנחנו פותרים את הנושא התקציבי מתוך מודעות למשמעויות של זה. אם אנחנו רוצים ללכת לפיתרון תקציבי אנחנו יודעים מה אנחנו יכולים לעשות רק מעל 51 ומתחת ל-51, אנחנו צריכים לראות באופן ריאלי מה העלויות וכו'. דבר שני הוא הנושא של העברת הלפיד - הרצף. מחר אנחנו בנובמבר ויש לנו חודשיים. אני לא חושב שהיום רשות השידור ערוכה בשלב המיידי. יכול להיות שאנחנו צריכים למצוא פיתרונות ביניים, מהגורם שהיום הפיק את החדשות המקומיות, שש מהדורות שהוא לתקופת זמן מסוימת, אולי לא באופן מלא, אולי לא כל המצבת הנוכחית, אבל איך אנחנו רצים תקופה מסוימת שמבטיחה את זה שהלפיד עובר באופן מסודר מבלי שתיפגע האיכות. שלוש, איך אנחנו מבטיחים את האיכות לאורך זמן אחרי שכבר הגענו למצב כזה.

אני חייב לומר שבוודאי יפרט את זה יושב ראש מועצת הכבלים והלווין - איך מבחינה טכנית על ערוץ 33 ניתן לשדר ברצועות זמן חדשות מקומיות לפי אזורים. אני אציע שאם אנחנו הולכים לפיתרון של רשות השידור, כדי לדחוף את הנושא הזה של חדשות מקומיות אנחנו נקבע שתהיה מהדורה יומית או שבועית, צריך להחליט בדיוק איך, שהיא תהיה איזשהו לקט כזה או אחר על הפלטפורמה של ערוץ אחד כי אני חושב שהדבר הזה יוכל להרים מבחינת הרייטינג גם את החדשות המקומיות וזה יהיה דבר חשוב ביותר. כפי שביקשת אדוני היושב ראש, הצגתי בתמצית את הבעיות העיקריות שאנחנו חייבים לשבת ברצינות אם אנחנו רוצים לעשות דבר רציני. אם נגיע למודל שלם נוכל לעשות את זה בלי להזדקק לפיתרון הזמני שעליו דיברנו לפני קריאה טרומית של הארכה של 3 חודשים. אם לא נוכל לעשות את זה בטווח הזמן הזה, יכול להיות שנצטרך לעשות איזושהי קומבינציה.
דוד טל
גדעון, יש לך הערכה תקציבית לגבי מה זה אומר?
גדעון סער
לי קשה להעריך. היום באים ואומרים שכל החדשות המקומיות, אם אתה הולך על כל השש אזורים, לרבות הערוץ הערבי אז מדברים על 30 מיליון שקלים שהם מוציאים היום. לפי דעתי זה סכום יותר נמוך כאשר אתה מדבר על הפקה על ידי רשות השידור.
היו"ר משה כחלון
אבל המפיקים פה, הם יכולים להגיד בעצמם.
גדעון סער
הסכומים לפי דעתי הם לא סכומים מהגדולים שהוועדה הזאת נתקלה בהם.
משה כחלון
ניר, ראש מטה השר, יש לך הערכה?
ניר שלום
לא, אני חושב שחבר הכנסת סער הציג את זה היטב, אפילו על חשבון שר התקשורת.
היו"ר משה כחלון
עמדת השר היא שצריך להעביר את זה לרשות השידור, דבר שעל פניו הוא לא ישים, מי יפצה אותה כספית. בעצם אני לוקח את העבודה של השר הממונה על רשות השידור אז אני אאפשר לו לדבר אחר כך שוב. יורם מוקדי, בבקשה.
יורם מוקדי
אני חושב שבישיבה הקודמת הייתה הבנה סביב הוועדה וחבר הכנסת סער ביטא את זה היטב שיש פה מטלה ציבורית וקשה מאוד להטיל את זה על תעשיית הכבלים ועל חברות הכבלים. כפי שהובהר פה גם בפעם שעברה בעצם חברות הכבלים לא רק שהם במצב לא טוב אלא שהייתה חקיקה מאוד לא מפורטת לגבי החובות של הכבלים והם עמדו בזה. היה איזשהו דיל רגולטורי, גם הנטל שלקח על עצמו הרגולטור שבא ואמר: אני לא מוותר להם על לירה והם יעמדו בכל החובות שלהם וחברי הכנסת הוותיקים יותר זוכרים היטב שהכבלים לא באו הנה איתנו או לחוד כדי לבקש הקלה בשום דבר.
דוד טל
בניגוד לאחרים.
יורם מוקדי
נכון, בניגוד לאחרים שלא אזכיר את שמם אבל מתחיל ב"עין" ונגמר ב-"עשר" שבאו וביקשו בגלל מצבם. זה לא שמצבם יותר טוב, מצבם יותר גרוע אבל זה היה הדיל. הדיל היה החובות מוגדרים היטב ויש גבולות ואני לא מוותר להם על לירה כמו שאני לא מטיל עליהם מטלה נוספת ולכן להטיל עליהם מטלה נוספת זה נושא בעייתי, וגם חבר הכנסת סער ביטא את זה היטב.

כשבאנו לבחון האם חדשות מקומיות הם באמת משהו ציבורי חשוב ואז הדבר הטבעי ביותר הוא שזה יהיה בשידור הציבורי. השידור הציבורי יש לו את היכולת להעביר את החדשות המקומיות ליותר אנשים בתפוצה הרבה יותר גדולה. קודם כל זה לא מוגבל רק ללקוחות הכבלים ודבר שני הוא שידור ציבורי וזו מטלה ציבורית ולשמחתי, הם בוודאי יבטאו את עמדתם, כך גם מנכ"ל רשות השידור וגם השר הממונה על רשות השידור רואים את הדברים כך. במסגרת החדשות המקומיות צריך קודם כל להחליט כמה אזורים. היום יש 5 אזורים, 2 בצפון, אחד בדרום ובירושלים מרכז ועוד מהדורה ערבית שהיא כלל ארצית. הכנסת צריכה להחליט אם מתמקדים בזה או טיפה מצטמצמים או לכל הפחות מטפלים בצפון דרום ולפחות אלה שבוודאות אין להם מענה ואז אולי הנטל התקציבי הוא אחר.
יורם מרציאנו
זה כבר לא חדשות מקומיות.
יורם מוקדי
דבר שני הוא שאלה של מה עושים עם הפיצול הזה שבעצם הכבלים הייתה להם יכולת לפצל בין אזורים לכאורה לערוץ 33 או לרשות השידור אין. אני אומר לכאורה כי קיימת אפשרות שגם אם רשות השידור תשדר ותקבל שיתוף פעולה, וזה תלוי גם בהסכמת הכבלים, כן בכל זאת לפצל את זה לפי אזורים - המענה של הלווין בהקשר הזה הוא קצת יותר מורכב ויש אפשרות במסגרת פלטפורמה של ערוץ 33 לשדר יצירות במהלך היום וכך המלצנו וכמובן זה לא תחום סמכותנו וזו רק הייתה המלצה מקצועית בתכתובת שלנו מול רשות השידור. כלומר יש פתרונות לדברים האלה. לבעיה שחבר כנסת סער ציין לגבי המעבר, הרי בהחלט יש חלופה שרשות השידור תשתמש במשאביה שלה אבל ניקח את אותו קבלן חיצוני קיים כזה או אחר, ובוודאי בתקופת מעבר היא יכולה לקחת את הקבלן על עובדיו ולהמשיך להעסיק את זה בין אם לתקופה זמנית ובין לתקופה קבועה ואז בעצם יש פיתרון לתפר הזה. כלומר אותם מערכות שקיימות ממשיכות לתפקד במעבר הזה. שורה תחתונה היא שיש פה סיכוי שהחדשות המקומיות ממעמד לא פשוט היום בחברות הכבלים שאינן אזוריות, יהפכו למשהו הרבה יותר משמעותי ועוד יותר חשוב ממה שהן היום במסגרת השידור הציבורי, תודה.
משה כחלון
תודה רבה. דוד קמיניץ מנכ"ל הוט, בבקשה. בדיון הקודם ביקשתי ממך נתונים על הרייטינג במסגרת הדיווח שלך.
דוד קמיניץ
אין לי נתונים על הרייטינג אבל הוא נמוך מאוד.
היו"ר משה כחלון
אם היה גבוה אף אחד לא היה רוצה להיפטר מזה.
דוד קמיניץ
לדעתי JCS יעבירו אחרי הישיבה נתונים.
שמוליק שם-טוב
העברנו נתונים ישירות לחברות הכבלים שיעבירו אותם אליכם - - -
לאה ורון
חברת הכבלים לא העבירה לנו.
שמוליק שם-טוב
בכל אופן הנתונים שבסקרים שלנו, בכל הפריפריות הנתונים הם יפים מאוד, בסקרים של חברות הכבלים, סקרים טלפוניים, אנחנו עומדים באזור 3 אחוזים.
יורם מרציאנו
הערת ביניים. גם אמנון כהן וגם אני היינו סגני ראש עיר, הוא ברמלה ואני בלוד. כשהיינו סגנים צעירים והופענו בחדשות המקומיות - איזה תגובות קיבלנו למחרת מתושבים, גם ברמלה וגם בלוד. כך שידברו איתנו על רייטינגים בערים כמו לוד, רמלה, אופקים, נתיבות ובמקומות האלה, אני אומר לכם שלפוליטיקאים כמונו, משם הרי נבנינו ואחרת אין לנו שום יכולת להגיע לחשיפה תקשורתית וגם בפריפריה אנשים לא מקבלים את החדשות המקומיות.
משה כחלון
תראו איזו רוח גבית קיבלתם מיושב ראש סיעת העבודה - חברה בכירה בקואליציה.
אבישי ברוורמן
בבאר שבע כל החבר'ה שהיום כוכבים בתקשורת - כולם התחילו בחדשות.
אבשלום וילן
אבישי, עד עכשיו חשבתי לתמוך עכשיו אני לא בטוח - - -
משה כחלון
דוד, שמוליק שם טוב אומר שהעביר לכם נתונים אז אם אפשר אני מבקש את הנתונים.
דוד קמיניץ
אנחנו נעביר למרות שהנתונים שלנו שונים מאלו של JCS - נעביר את כולם.
שמוליק שם-טוב
ההבדלים הם פשוטים, מה שאנחנו עושים זה סקרים טלפונים שלנו. נתוני חברות הכבלים הם סקרים טלפוניים שלהם.
משה כחלון
תעבירו את הנתונים במכתב לוואי עם כל ההסתייגויות שלכם אבל שהנתונים יהיו פה.
דוד קמיניץ
במשך 15 שנה שילמנו את עלות החדשות המקומיות, הוצאה של כ-30 מיליון שקל בשנה. החברה שאני מייצג אותה הפסידה ב-5 השנים האחרונות קרוב ל-7 מיליארד שקלים. נמצאת על סף קריסה, עדיין אין לנו הסכם מימון עם הבנקים, חיים מהיד לפה. אחראים באופן ישיר ועקיף על פרנסת 10,000 בתי אב. אנחנו לא יכולים להמשיך ולשאת בעלות .על אף המצוקה הכלכלית שלנו עמדנו בכל המחויבויות שהיו לנו כלפי הרגולציה, כפי שיורם ציין. לכן אנחנו לא מוצאים שום סיבה שאם אנחנו במשך 15 שנה סחבנו את המשא הכבד הזה, אנחנו צריכים אפילו יום אחד להמשיך ולשאת אותו. על פי הרגולציה אנחנו מחויבים כל שנה ב-170 מיליון שקל - - -
היו"ר משה כחלון
חבר הכנסת ברוורמן מתנצל, הוא הולך לוועדת הכספים, אולי הוא יעביר את מקור המימון.
אבישי ברוורמן
אני כבר אמרתי שאני תומך לחלוטין שיהיו חדשות מקומיות. מקובל עלי שהחברה לא צריכה לממן את זה אבל המקור התקציב צריך להגיע מאיזה מקום - - -
היו"ר משה כחלון
אתה בדרך.
השר איתן כבל
נוותר על קניית מטוס.
דוד קמיניץ
החברה השקיעה בשנה האחרונה בהפקות מקור על פי מחויבות, על פי חוק 170 מיליון שקל. למיטב הבנתי זה בערך פי 5 מההשקעה של רשות השידור בהפקות מקור. אני חלילה לא אומר את זה כנגד רשות השידור רק כדי שנבין את הפרופורציות איזה משא החברה הזו סוחבת. חייבים להבין שגם אם אנחנו יום אחד חייבים להמשיך לשאת בעלויות החדשות המקומיות - זה יהיה על חשבון משהו אחר. במקרה הטוב השנה זו תהיה הצלחה גדולה אם נסיים את השנה עם הפסד של 500 מיליון שקל. אני מדבר על 2006. אם אצליח להביא את החברה להפסד של 500 מיליון שקל, כנראה שעמדנו במשימה. אלה הם סדרי הגודל. כעת החברה מאוד שברירית, כפי שאמרתי, אין לנו הסכם מימון עם הבנקים, אין מיזוג מוחלט בין החברות. נכון שאנחנו בשלב האחרון של הסכם מימון עם הבנקים. אנחנו לא יכולים להמשיך ולסחוב את זה ולכן אנחנו מאוד נשמח לשתף פעולה ולהעביר את זה הכי מסודר שאפשר לכל גורם אחר, אם זה רשות השידור בכל עזרה טכנולוגית של חלוקה לפי אזורים או כל דבר אחר.
משה כחלון
תודה, השר כבל השר הממונה על רשות השידור ואחר כך נמשיך עם חברי הכנסת.
השר איתן כבל
אדוני היושב ראש, חבריי, אהיה קצר. אנחנו מאוד מעוניינים וזה תואם את תפיסתה של רשות השידור, בוודאי בתוכנית שאנחנו מתכוונים להציג בזמן הקרוב לגבי התחדשותה של רשות השידור. מבלי להאריך ואני אומר את זה כאן, אני מודה למוקדי שהוא כבר עושה לנו סידור עבודה בתפר ובכל העניינים האלה, זה בסדר, אני מודה לך. אבל יחד עם זאת יש לנו ברשות השידור את הצרות והבעיות שלנו שהן קשות מאוד. אני אומר את זה באופן הכי מפורש והכי בוטה. בכל הכבוד, ואני באמת מאמין שזה צריך להיות חלק מהשידור הציבורי, אם לא נקבל סיוע לעניין הזה בטח ובטח בהתחלת הדרך, אין שום סיכוי שנעמיס עלינו עוד מערכת שמלכתחילה זה יהיה לא יותר מאשר מצוות אנשים מלומדה, לומר כן כשהמשמעות תהיה להרוג את העניין בדרך אלגנטית, וזאת לא הכוונה בכלל. אני חושב שהחדשות האזוריות הן דבר מאוד חשוב שראוי לטפח אותו. כפי שאמרתי בפתיחת דברי יש לנו עניין ונעשה את העבודה והמנכ"ל מוטי שקלאר יתייחס לדברים האלה. אני מוכן אפילו מתוך הרצון שלנו לשבת עם האוצר ומשרד התקשורת יחד עם המציעים למצוא נוסחה שמדברת על פרק של כמה שנים לנסות למצוא - - -
גדעון סער
איתן, מתי.
השר איתן כבל
מצידי, כל זמן, עוד היום.
גדעון סער
גם מצידי עוד היום אבל אתה אומר האוצר והתקשורת ובסך הכל אנחנו פה על תקן של, ואני לא אומר את זה עכשיו ברמה הקנטרנית - - -
יורם מרציאנו
גדעון, החתן רוצה הכלה רוצה אין את הרב עדיין.
גדעון סער
אני יכול לפתור את הבעיה בתוך הממשלה. תקרא לי אני בא בכל זמן.
השר איתן כבל
גדעון, אתה יודע, אני עובר אורח. בסוף עוד הצרה תהיה שלי. בסוף אמצא את עצמי האיש הבעייתי שסוגר את חדשות הכבלים. לא יקרה דבר כזה. אני אומר את זה פה באופן הכי מפורש, בכל הכבוד שאני מוקיר ומעריך את העניין הזה, לא יקרה דבר כזה. אני אומר, יש כאן נציגי אוצר, אני מוכן לשוחח עם שר האוצר עוד היום בעניין הזה אבל שיהיה ברור: ועדת הכלכלה היא גם כוח. ויש לא פעם מקרים שכל סיעות הבית יודעות להתאחד סביב עניין שהוא לא פוליטי, אין לו שום משמעות פוליטית אלא משמעות חברתית. נראה אתכם. אני אתן לכם כתף, תודה. אני מתנצל אדוני אבל אני נאלץ לעזוב. אמרו לי שאתה הולך לקרוע אותי ב-1 וחצי אז אני הולך להתארגן.
היו"ר משה כחלון
מה יש ב-1 וחצי? הרפורמה ברשות השידור. אותי לימדו שמת לא יכול לסחוב מת.
השר איתן כבל
תתפלא, באחת וחצי יתרחשו ניסים.
היו"ר משה כחלון
חבר הכנסת אמנון כהן בבקשה.
אמנון כהן
אני מקווה שהנושא החשוב הזה לא ימות, כולנו מסכימים שזה נושא ציבורי ממדרגה ראשונה ונחשפנו לשידורים הללו. אני חושב שלציבור שחי בפריפריה זה נותן שירות מעולה גם מבחינת מקבל את החדשות וגם מבחינת להעביר ביקורת באותם אזורים, הרשויות, ראשי הערים, חברי מועצה. אני כאן מחזק את ידו של המציע גדעון סער וחברת הכנסת שלי יחימוביץ שהעליתם את הנושא הזה. ועדת הכלכלה עסקה בנושא הזה אבל אני גם יודע שתקופה מסוימת כל העובדים לא קיבלו משכורות והמצב היה קשה. אנחנו כמדינה וחברי הקואליציה צריכים לשבת ולעזור הן לשרים הן למציע ולמשרד התקשורת ולשר הממונה על רשות השידור ולראות עם יושב ראש ועדת הכלכלה איך אנחנו יכולים להוביל את המהלך. הזמן דוחק כי סוף שנה מתקרב ואנחנו לא יודעים מה יהיה בראשון לינואר. גם בקרב העובדים יש אי ודאות. זה לא בריא לכל המערכת להתנהל בצורה כזאת ולכן חייבים לצאת מפה עם מסר. אם נחליט לקדם את הנושא חייבים לקדם אותו מהר. במקביל צריך לשבת גם עם האוצר, גם עם משרד התקשורת ועם כל המשרדים הנוגעים בדבר על מנת לקדם את הנושא ומצד שני כמובן לראות איזה שיפוי נותנים לגופים שמפעילים, גם הם כפופים, אולי המטלות שלהם הן יותר מדי, אולי צריך לבדוק את סדרי העדיפויות שהם מציעים על פי החוק - - -
משה כחלון
כשאתה אומר לקדם, מה הכוונה? מה צריך לעשות?
אמנון כהן
אם אנחנו רוצים לא רק לדבר אלא לקדם אז דבר ראשון צריך לקדם את החקיקה הזאת כמה שיותר מהר. זה קטליזטור. בשלב מסוים אם נפתור את הבעיה פתרנו, המטרה היא לא חוק המטרה היא הנושא. הנושא חשוב מאוד מבחינה חברתית וכולם מסכימים על זה.
משה כחלון
אז אתה מציע לקדם את החוק עכשיו?
אמנון כהן
קום כל לקדם את החוק. במקביל אם אפשר להקים צוות מצומצם עם המציעים. לשבת ליזום פגישות עם האוצר, ברשות השידור, בתקשורת, עם צוות משרד שהם אנשי מקצוע, להכניס את השרים לתוכו שיתנו את האוקי שלהם ויתחילו לקדם את זה. אחרת זה לא יילך. נדבר פה עוד דיון ועוד דיון והנושא לא יתקדם. אתם חייבים להעביר את זה קודם כל לקריאה ראשונה כי ועדת הכלכלה אמרה את דברה. אנחנו מעבירים את זה כרגע לקריאה ראשונה - - -
משה כחלון
שמדברת על ארכה של 3 חודשים.
גדעון סער
העירה היועצת המשפטית שאם תכניס רק את סעיף הארכה בלי הטלת התפקיד לעתיד לבוא על רשות השידור, לא תוכל אחרי זה לשנות את הקריאה השנייה והשלישית. זאת אומרת שני האלמנטים חייבים לבוא לקריאה ראשונה.
משה כחלון
אם תהיה הסכמה. עד קריאה ראשונה עוד אפשר להכניס את רשות השידור פנימה לתוך החוק. אחרי קריאה ראשונה, מי שידאג לנושא חדש יצטרך לחוקק את הכל מחדש.
גדעון סער
אני רוצה להיות סגור מכל הכיוונים. אני גם רוצה לקחת בחשבון עוד נקודה אפשרית, אם אנחנו הולכים לחקיקה שאנחנו צריכים להחליט מי הגורם שנושא במימון ונניח שכל המימון הוא על כתפי המדינה, זאת חקיקה חקיקה תקציבית כהגדרתה בחוק יסוד משק המדינה. אני רוצה התחייבות של כל סיעות הבית לתמוך בזה ואני צריך 51 קולות במליאה.
משה כחלון
חבר הכנסת אמנון כהן, אתה תומך, תודה. חבר הכנסת יורם. מרציאנו, בבקשה.
יורם מרציאנו
אני חושב שלא הייתה הצעת חוק שכולם הסכימו איתה. אני חושב שגם בקריאה הטרומית שהיא הובאה היא קיבלה את תמיכתן של רוב סיעות הבית כך שכולם רואים את הצורך בחיוניות של המשך החדשות המקומיות. דווקא בפריפריות, ואני כאיש חברתי, כאיש שכונות רואה בהמשך קיום החדשות המקומיות יותר מצורך חיוני לתושבי הפריפריות. אבל מרוב טוב לא רואים את הטוב. שר התקשורת מוכן, הוא דיבר איתי והביע את הצורך להעביר את זה לשר הממונה על רשות השידור ושמעתי את השר הממונה על רשות השידור, גם הוא מוכן ותופס את התפיסה החדשה של רשות השידור בצורך להתרחב ולהביא את החדשות המקומיות. כולם מוכנים אבל יש פה בעיה אחת שאמר אותה גדעון סער בסיום דבריו. מרוב טוב לא נראה את הטוב ובסופו של דבר לא יקרה כלום ובסוף הניתוח הצליח והחולה מת ולא יהיו גם חדשות מקומיות. אני בעד להמשיך לקדם את יוזמת החוק. הבנתי בתקופה הקצרה שלי בתוך הבית הזה שברגע שמתחילים יותר מדי דיבורים - ממסמסים את זה, בסוף צריך להביא את זה ורגע לפני הקריאה באים עם נציגי האוצר ומסכמים את הדברים כי אני מבין שכולם רוצים אבל בסוף זה העניין הכספי. ואתה יודע גדעון כמוני שבסופו של דבר נכנסים לאיזה חדר צדדי מסכמים מה צריך, באים לפה ומאשרים. אני מציע לך שאף אחד לא יהרוג לך את החוק, תמשיך לקדם את החוק.
גדעון סער
בוא נלך לקריאה ראשונה. דבר אחד תקופת מעבר, שתיים רשות השידור, שלוש הטלת עלות תקציבית, שהדבר הזה יהיה ברור.
יורם מרציאנו
מאה אחוז. נלך למליאה ואני מבטיח לך - - -
אתי בנדלר
לקראת הקריאה ראשונה אי אפשר לעשות שום דבר. אני רק מזכירה את מה שהזכיר חבר הכנסת סע שאז נצטרך לקבל הערכה תקציבית מהאוצר, זה יעלה כהצעת חוק תקציבית וזה אומר שצריכים רוב של לפחות - - -
גדעון סער
יש פה חברים מכל הסיעות, תעזרו לי.
יורם מרציאנו
חברי חבר הכנסת גדעון סער, השעה היא עשר ואם אף אחד לא הגיש מועמדות אז אני גם יושב ראש סיעת העבודה באופן סופי, אז אני מודיע לך שאני אביא את תמיכתה של סיעת העבודה לעניין הזה באופן ברור וחד משמעי.
אבשלום וילן
על כל חלקיה.
גדעון סער
יש פה דברים מהותיים שאנחנו צריכים להיכנס אליהם אבל הנושא התקציבי הוא לא דברים - - -
יורם מרציאנו
גדעון, אתה גם עומד בלוחות זמנים צפופים משום שאתה יודע שבסוף דצמבר הם כבר לא על האוויר וכל מה שזמני יהפוך להיות לא רלוונטי ולא רציני. כל עוד הם על האוויר אז אנחנו גם יכולים להמשיך להידבר ולדבר איתם. לכן אני אומר שזה צריך להיות בדחיפות. אני בכל אופן אתמוך בהצעת החוק שלך ואני מברך אותך ואת חברתי היקרה שלי יחימוביץ.
משה כחלון
תודה, נציג האוצר בבקשה.
אמנון כהן
הוא תומך בעמדתנו.
משה כחלון
נציג האוצר ידווח לנו כמה כסף הוא גובה תמלוגים מחברות הכבלים ואז אנחנו בחוק נאמר שהתמלוגים יעברו לטובת החדשות המקומיות - - -
אבשלום וילן
זה צביעה של כסף.
משה כחלון
נציג האוצר, אם אתה מקבל את ההצעה שלי נתמודד עם הסוגיה שהעלה חבר הכנסת וילן.
ערן ניצן
אחרי שחבר הכנסת וילן התבטא כך על המקצועיות של האוצר, אני לא יכול לחזור אחורה. ולעצם העניין, אני חושב שהדיון הזה בהחלט מתקשר לדיון שנמשיך בו גם באחת וחצי. חבר הכנסת סער ציין שלא מדובר פה בסכומים גדולים. לצערנו מדובר בסכומים שהם בלתי אפשריים לרשות שידור ונשמח לפרט באחת וחצי את הנושא הזה. רשות שידור הוא גוף ציבורי שאני בטוח שגם הוועדה חפצה ביקרו. הוא נמצא בגירעון תפעולי, הוא נמצא בגירעון שוטף וההון העצמי שלי הולך ונהיה שלילי בהיקפים גדולים מאוד. לכן הניסיון לבוא ולהביא את זה לרשות השידור הוא איזה מעגל שבסוף לא מצליח להיסגר.
גדעון סער
מה אתה מציע?
ערן ניצן
משרד האוצר משני טעמים לא יעביר כספים למימון השידורים כאמור. הטעם הראשון הוא המצב הכספי של רשות השידור, המצב הגירעוני והמצב השני הוא שמשרד האוצר נמנע מלממן תוכן ברשות השידור.
אתי בנדלר
הטעם הראשון לא ברור.
ערן ניצן
אתה לא מגיע לגוף שיש לו בעיה, לצורך העניין לשיטתו של הגוף, לא אני אומר, אני נזהר בדברי - - -
גדעון סער
אל תגיד שאתם נמנעים מלממן תוכן כי אתם מממנים את ערוץ הכנסת.
ערן ניצן
אני מדבר כרגע בפעולות רשות השידור. אין הזרמות כספים בין שר האוצר לבין תכנים ברשות שידור. רשות שידור נמצאת בפני משבר פיננסי. כשמשרד האוצר מטפל ביחד עם רשות שידור ביכולת הזאת להתמודד עם המשבר הפיננסי ישנם דברים דחופים יותר ודחופים פחות. העובדה שבמשכורות של עובדים הפסקנו לשלם אותם - - -
אבשלום וילן
כמה הורדתם את האגרה בשנים האחרונות? האם העברתם את כל תוכניות הפנסיה שדובר ברשות השידור? אתה לא בא לפה בידיים נקיות.
אתי בנדלר
שהכסף יהיה כסף צבוע. משק סגור אם אתה רוצה שיהיה יועד אך ורק לחדשות המקומיות. אתה לא מכניס את זה לסל הכללי של תקציב רשות השידור.
ערן ניצן
אין לנו אפשרות לעשות כזה דבר. העברה היא העברה לרשות שידור. אנחנו גם לא צובעים את הכספים הללו. משרד האוצר לא מעביר כספים לרשות שידור, בוודאי לא למימון תכנים. משרד האוצר נזהר מלהעביר כספים למימון תכנים - - -
גדעון סער
אז נעביר את זה בחקיקה. אנחנו נחוקק ואתם תעבירו, זה מה שיקרה.
ערן ניצן
יש את הנייר שהונח על השולחן בתחילת הדיון שמדבר על הארכה של 10 שנים של הוראת החוק. אני מבין שההצעה הזאת הולכת להשתנות ב-2 אלמנטים. האחד זה התוקף ל-3 חודשים, תקנו אותי אם אני טועה. הכוונה להטיל את זה על רשות שידור ולא להאריך את החוק כמו שכרגע מוצע, אני צודק?
גדעון סער
אתה יכול לעשות שילוב של הארכת תקופת מעבר והטלה על רשות השידור.
ערן ניצן
בכל מקרה הכוונה היא לעשות שינוי מהותי בהצעה שמונחת לנו כרגע וגם ההצעה שנידונה בוועדת השרים לענייני חקיקה.
גדעון סער
ועדת השרים לחקיקה, עם כל הכבוד, אני לא אמתין לה רבע שנייה. החלטת ועדת השרים לחקיקה לא קבעה עמדה מהותית. היא קבעה שהעמדה שיציג שר התקשורת היא העמדה המחייבת. באתי בדברים עם שר התקשורת. מבחינתי הממשלה שכשלה לטפל בנושא הזה, זה לא מעניין אותה ולא מציגה כאן עמדה בכלל, ואם היא מציגה היא מציגה כמה עמדות - היא לא גורם ומרגע זה הכנסת לוקחת פיקוד. אתה בא לפה לא בידיים נקיות, בצורה צינית ובכל מיני אמצעים פרוצדורליים מבלי להציע אלטרנטיבה - מנסה לטרפד את החקיקה ומבחינתך בניגוד לזה שגם בממשלה וגם בכנסת, אתה עם כל הכבוד פקיד מצוין ומסור אבל הדרג שממונה עליך מעוניין בקיום חדשות מקומיות, בכנסת מעוניינים מקיר לקיר בחדשות מקומיות ואתה באופן אישי רוצה לטרפד את זה וכל השאר לא מעניין אותך אז חבל על הזמן.
ערן ניצן
החלטת הממשלה קובעת שהיא תומכת בעמדת שר התקשורת כפי שתוצג במליאת הכנסת. שר התקשורת הציג עמדה לפיה הוא מסכים להארכה של 3 חודשים וזו עמדת הממשלה.
גדעון סער
שר התקשורת באין ספור שיחות איתי, עם יושב ראש הוועדה, עם אנשים נוספים פה, הביע תמיכה בהעברת הנושא לרשות השידור וגם במימון הנושא הזה מקופת המדינה. העובדה שלא הצלחתם להגיע להבנה ביניכם, ומוצגות כאן 3 עמדות – עמדת משרד התקשורת, עמדת משרד האוצר ועמדת השר הממונה על רשות השידור - זאת חרפה לממשלה. תעשו שיעורי בית, תחזרו – לפני שתבקשו מאיתנו בקשות.
ערן ניצן
אני מניח שזה דבר שאתה מפנה לשר התקשורת.
גדעון סער
לא, זה דבר שאני מפנה רק אליך. עם שר התקשורת הגעתי להבנה. עם כל הכבוד, הוא מי שהוסמך בהחלטת ועדת השרים לחקיקה, אתה לא הוסמכת. מעכשיו אתם תרדפו אחרינו.
ערן ניצן
אני אומר שהממשלה תתנגד.
משה כחלון
הבנו מהאוצר שאין שום סיכוי, הממשלה תתנגד.
אסי מסינג
הטלת התפקיד על רשות השידור יכולה להתבצע אך ורק באמצעות תיקון של חוק רשות השידור. מדובר בשינוי מהותי של ההצעה. גם מטעם זה בוודאי שצריכה להיות עמדת ממשלה בעניין.
אבשלום וילן
יש כאן דו שיח של חרשים. אני מאוד אוהב את עמדת שר התקשורת שהוא מאוד תומך אבל לא שמעתי שהוא שם לירה. אני מאוד אוהב את ידידי איתן כבל שאומר: רעיון נפלא, אבל כסף אין. ואני הכי אוהב את אנשי האוצר שאומרים: אין כסף. צריך להחליט אחת משניים. הויכוח הוא לא עם אנשי האוצר, מקצועני, נשים את זה בצד. הויכוח עם שרי ממשלת ישראל ועם ממשלת ישראל. אם כנסת ישראל חושבת שהנושא חשוב – אין ברירה אלא לעבור את המכשלה העיקרית שהיא בקריאה הראשונה לגייס לזה 51 חברי כנסת. מה שגדעון אמר פה כבר ביררתי שמספר הוגן לצורך הדיון הוא עד 50 מיליון שקלים לשנה, אפשר גם 40 אבל אלו סדרי הגודל. לצורך הדיון, האוצר יגיד 50, אתה תגיד 30 - - -
גדעון סער
יש ערוץ הכנסת שהם 18 מיליון שקל. אל תספרו סיפורים, זה לא 50 מיליון שקלים אם לגורם פרטי שאין לו את התשתית שלכם זה עולה 30 מיליון שקלים, אל תספרו כי גם כשעובדים עלינו מפה וגם כשעובדים עלינו מפה – אנחנו מזהים את זה אותו דבר.
אבשלום וילן
ב-25 בנובמבר יצאו מכתבי פיטורין ל-130 עובדים כי הם יפוטרו עד סוף דצמבר. אז צריך להעביר את זה עכשיו בחוק. אמר פה יורם מרציאנו שהוא יביא את מפלגת העבודה. אני מניח שכל סיעות הבית צריכות להתגייס אם זה חשוב לנו להעביר לקריאה ראשונה ב-51 קולות. ברגע שנעשה את זה יש התמקחות עם חוק ההסדרים וכו'. זה יעמוד מול קצבאות זקנה וקצבאות ילדים - יצטרכו להיכנס גם ה-30 מיליון האלה. ואז בצורה כזאת, אם מגיעים להבנה איתם אפשר יהיה להעביר. קחו רק בחשבון שזה מוכרח גם תיקוני חקיקה וכו' עד 25 לנובמבר, אדוני היושב ראש, זה 3 שבועות, אתה מוכרח להתחיל לסגור אחרת הפיטורין מתחילים.
משה כחלון
לדעתי המצב שנמצאים בו העובדים כרגע הוא בלתי אפשרי. זה לא חשוב אם זה 25 לנובמבר, הם איבדו כל ביטחון כלכלי, כל אופק והם במצב שלא הייתי רוצה להתחלף איתם לרגע. לצערי, חשבנו שנוכל למנוע את זה.
גדעון סער
אני מוכן לעוד דבר, אני אאריך ב-3 חודשים והממשלה תביא לי את פתרון הקבע. תפוח האדמה הלוהט יתגלגל לממשלה. אני אעשה את מה שסיכמתי בקריאה הטרומית והממשלה תבוא עם פיתרון.
חנא סוויד
אני רציתי להעלות את הפן של החדשות בערבית ותוכניות בערבית וכל העניין של השידור הציבורי בערבית. אני רוצה להגיד שבשביל אזרח ערבי או חבר כנסת ערבי להיכנס לתקשורת הוא צריך לעשות שוד אמיתי בכנסת שאחר כך מזכירים אותו לשמצה עד שהוא ייכנס לחדשות בערוצים הלאומיים. לגבי שידור בערבית בערוץ 33 – זה שידור שאינו מכוון לאוכלוסייה הערבית. זה עם הפנים החוצה, זה ממסדי, זה פרופוגנדה, זה חסר כל תוכן גם התכנים שם, אני לא יודע מה המסר שנותנים שם. המסר הוא ממש לא מכובד ולא מספק את האוכלוסייה הערבית. תקשורת ציבורית בעברית זה קשה מאוד, זה נס להיכנס לשם. שידורים ארציים בערבית הם לא לצריכת האוכלוסייה הערבית זה לייצוא בעיקר. מה שנשאר זה המעט מאוד שיש חדשות מקומיות. יש פריפריה גיאוגרפית במדינת ישראל אבל יש גם פריפריה חברתית כלכלית. גם בפריפריה הגיאוגרפית יש עוד פריפריה בתוך הפריפריה שהיום יש קצת מענה לזה וזה במין מהדורת חדשות בהוט בערבית שמקיימת פונקציה מסוימת. לבוא עכשיו ובמיוחד בצל ההתפתחויות הפוליטיות והמפלגתיות האחרונות ולבטל את זה - זה ממש קטסטרופה. לכן אני חושב שזה דבר שלא ייעשה - - -
גדעון סער
זה יהיה עוד נדבך משיקום הצפון, חלק מהתוכנית לשיקום הצפון.
חנא סוויד
זה לא קשור לחלוטין. אני חושב שיש ממש משימה בפנינו והיא לשמר את המעט שקיים. אחר כך לגבי התכנים של רשות שידור יש זמן להתווכח ויש זמן להכניס גם את המסר שאני רוצה להכניס כאן. אני לא בקי בהיסטוריה שהייתה כאן אבל יש הרבה מה להגיד בעניין הזה. לכן אני בהחלט מסכים להמשיך מה שקיים עד שב-3 החודשים האלה נמלא תוכן מה צריך להיות ושהממשלה מבחינה תקציבית תגיד מה הפיתרונות שהיא מביאה.
משה כחלון
תודה חבר הכנסת סוויד, חבר הכנסת טל.
דוד טל
אני אתחיל מהסוף, אני חושב שאנחנו צריכים כאן ואני מציע את זה גם לחברי המציעים להעביר את ההצעה הזאת לקריאה ראשונה מייד. צריכים לא להכביר במילים וקודם כל להעביר לקריאה ראשונה. במקביל לאחר שזה יעבור אנחנו צריכים למצוא את הערוצים המתאימים באוצר מפני שבלי רצון טוב של האוצר זה לא ילך ועל פי מה שנאמר פה על ידי חברי הכנסת כולם, לית מאן דפליג לגבי החשיבות של הערוץ הקהילתי הזה וחברי הכנסת שאמורים לקבוע את המדיניות של הבית הזה רוצים שזה יקרה, אני מבין שהבעיה היא תקציבית, אני מוכרח להצטרף למה שאמר יורם מוקדי שלפחות שהערוצים הללו, הוט, בניגוד לערוצים אחרים שלא נזכיר את שמם, הוא אמר מתחיל ב"עין" נגמר בעשר, הם באמת קיימו את המחויבות שלהם. אני רואה בזה דבר מאוד חשוב משום שאחרים נטו כל 3 חודשים, חצי שנה, להגיע לוועדה הזאת וצמצמנו להם את הרגולציה והענקנו להם ואפשרנו להם ונתנו להם, בקיצור, נתנו להם איזה גרונטי שהם רק יכולים להרוויח אם הם נכנסים וזוכים באיזשהו זיכיון כזה או אחר של משאב של המדינה.
משה כחלון
אתה מציע לקדם את החקיקה ועכשיו. חברת הכנסת יחימוביץ המציעה, בבקשה.
שלי יחימוביץ
לא אכביר מילים על נחיצות המשך השידור המקומי תמימות דעים מוחלטת שהשידור של חדשות מקומיות ומהדורות מקומיות הוא נחוץ והוא בעיקר משרת את הפריפריות וגם חבר כנסת סוויד משרת יישובים ערבים, הוא משרת עיירות פיתוח ואת כל האזורים הזנוחים שלא באים לידי ביטוי בערוצי ה"מיין סטרים". על זה יש הסכמה ועובדה הקריאה הטרומית עברה פה אחד בכנסת לרבות רכיבים בקואליציה למרות שבתחילה הייתה התנגדות. אני מוכרחה להודות שיש לי תחושה של מסמוס מכוון של היוזמה של גדעון ושלי. היא התחילה בחוסר רצון של שר התקשורת לשתף פעולה עם החקיקה הזאת. הוא אמר לנו שהוא מבחינתו מכין חקיקה חלופית יותר טובה שתחייב גם את יס וגם את הוט כדי לשאת שכם אל שכם את המעמסה הזאת כי לא הגיוני שהוט לבד ישאו אותה. אנחנו התייחסנו לדברים האלה ברצינות רבה ולכן כשגדעון עלה לנמק את החוק בקריאה טרומית אף הודענו שאנחנו קשובים להצעתו של השר אטיאס ושאנחנו נבצע כל שינוי בחקיקה כראות עיניו ולחלוטין נסיר את החוק שלנו אם תובא חקיקה ממשלתית. ובינתיים פתאום באים לנו עם הרעיון הזה שעל פניו הוא נשמע סביר. ערוץ 33. אבל זה כל כך פרטאצ' וזה כל כך עוד צעד אחד במסמוס. אתמול היו לי כמה שיחות, גם עם השר איתן כבל וגם עם השר אטיאס. ואומר השר כבל ובצדק: לכן זה מאוד מתאים לשידור הציבורי לשאת בדבר הזה. אבל לא יכול להיות, אני אומרת לכם בתור יוצאת רשות השידור שיזרקו בתוך הגוף המדמם, הסובל, המוכה הזה את המטלה הזאת רק כדי להיפטר ממנה כמו תפוח אדמה לוהט ויעמידו אותנו על עובדה מוגמרת ואחר כך אנחנו יכולים ללכת ולחפש את התקציבים במקום אחר. שאלתי את השר אטיאס אם הוא מתואם עם האוצר בהצעה המצוינת הזאת, אני לא יודעת אם היא מצוינת אבל יש לה את היתרונות שלה והיא הגיונית על פניה, היא סבירה. הוא אמר: כן בוודאי דיברתי עם האוצר. ומה הם אמרו לך? אמר קובי הבר שהוא לא מתכוון לתת את הכסף אלא אם יכריחו אותו בחקיקה. אז אמרתי לשר אטיאס, אם ככה אז קדימה, בואו תחוקקו חקיקה ממשלתית. ואז התשובה הייתה: לא, תחוקקו אתם חברי הכנסת ואנחנו נתמוך.
משה כחלון
אז אני מבין שאת תומכת בלהמשיך ולהגיע כמה שיותר מהר להכין אותה לראשונה.
שלי יחימוביץ
אני אומרת שמכל הדברים האלה עולה חוסר תום לב וחוסר נכונות. לא ברור לי איך יס והוט קיבלו פטור כל כך מיידי וסופי. אנחנו עוד לא פטרנו אותם. אנחנו מבחינתנו - - -
משה כחלון
יס, מה זה קשור?
שלי יחימוביץ
לא, כי אמר השר אטיאס בהתחלה שזה לא הוגן שרק הוט ואולי צריך גם לחייב את יס, זה על פי ההצעה המקורית שלו. אני לא יודעת איך הוט קיבלו במהירות כזאת את הפטור הזה. אנחנו לא מעניקים להם אותו. חוסר הרצינות וחוסר ההיענות בכלל וחוסר המעש ביחס לחקיקה שלנו, יכול להיות שבאמת אנחנו צריכים לכופף את ידו של מישהו ופשוט ללכת לקריאה ראשונה כמו שמציע חבר הכנסת דוד טל ויהיה לנו רוב. אני בטוחה למשל שחבר הכנסת אפללו מקדימה יתמוך בקריאה הראשונה. מילה נוספת אחרונה: יש היום 130 עובדים והם צריכים להיות בראש מעיינו. אני לא רוצה שאיכשהו בתמסורת הזאת בין הוט לבין רשות השידור אותם 130 יהפכו לסרח עודף ואנחנו נשכח מהם. להציל אותם ואת מקום עבודתם זו המטרה הראשונה.
משה כחלון
תודה רבה. חבר הכנסת אפללו, בבקשה.
אלי אפללו
אדוני היושב ראש, חברי כנסת נכבדים. אני את דברי השמעתי בעבר. אני חוזר להשמיע אותם עכשיו כי זה ממש קריטי. במקרה הספיציפי פה אני משוכנע שרוצים למסמס את זה. כמו שאמר חבר הכנסת דוד טל, אני מציע להעלות את זה ישר לקריאה ראשונה. אבל יש לי הערה לחברי גדעון סער. בוא לא נערבב פוליטיקה - - -
גדעון סער
מאה אחוז.
אלי אפללו
כי אם אתה משתמש בפלטפורמה הזאת לתקוף את הממשלה אתה חוטא למטרה.
שלי יחימוביץ
מקובל עלינו.
אלי אפללו
אז אני מבקש ממך בבקשה - - -
דוד טל
אתה צודק.
אלי אפללו
בוא נטפל באמת לגופו של עניין ולא נכניס פוליטיקה לעניין. אני מעריך מאוד את העבודה שאתה עושה גדעון סער לעניין אבל בשביל מה? אנחנו פה לא רואים קואליציה ולא אופוזיציה.
גדעון סער
אני אומר שזה ממשלה מצוינת לפרוטוקול רק בוא נעביר את החוק.
אלי אפללו
הדבר הכי חשוב זה באמת לשידורי הצפון, מה שעברנו עכשיו. האם בשידור הממלכתי שיש 700 או 800 מיליון אני לא יודע בדיוק את הסכום שעכשיו בגלל האגרה, יכולים להגיע גם למיליארד שקל אם יגבו נכון, שם מדובר בתקציבי ענק והם לא מתייחסים לפריפריה, מה זה השידורים האלו? הם באים לראות את הבעיות הקטנות שאכפת לנו מהפריפריה והיום צפון אחרי כל המלחמה הזאת תאמינו לי, אני שם בערוץ הזה לראות מה קורה בכל מיני יישובים כי זה חשוב לי. ולא בערוץ הראשון ולא בערוץ השני, בלי לפגוע חלילה בערוצים האלו, הם מסתכלים במקרו ולא מסתכלים במיקרו. ואני אומר לכם שהחשיבות של הערוצים האלו היא קריטית בשביל הפריפריות ואם האוצר לא מבין את זה והממשלה לא מבינה את זה, בלי לערבב פוליטיקה כי פה אנחנו בקונצנזוס כללי, אני אומר לך שאתמוך במלא מובן המילה ואני משוכנע שנוכל לשכנע את האנשים בגלל הנחיצות של העניין הזה וזה מה שאני מציע.
משה כחלון
תודה. מר ערן ניצן, אני מקווה שאתה שומע את הדברים.
ערן ניצן
בקשב רב.
משה כחלון
רק תבין שיש פה נציג בכיר מקדימה, נציגי העבודה, ליכוד, והאיחוד הלאומי מפד"ל, מר"ץ - - -
יצחק זיו
הגמלאים תומכים.
משה כחלון
והגמלאים תומכים. חבר הכנסת גבאי, בבקשה.
אליהו גבאי
אני גם אגייס את הסיעה שלי כדי לתמוך בחוק ולהביא את ההצלחה המסיבית של החוק הזה. אני רואה אותו כחוק חשוב ביותר כדי להביא שידורים לציבור גדול שלא מצליח להידחק לחדשות הארציות ונדחק לשולים עקב כך שכל החדשות העיקריות סובבות סביב כמה גופים וכמה נושאים והנושא שמעניין את הציבור בכל פריפריה אינו מגיע לידי ביטוי ואני מקווה שזו הזדמנות ואסור לתת לנושא של החדשות המקומיות לדעוך כי הם חיוניות לציבור לא פחות מחדשות ארציות, תודה.
משה כחלון
תודה, מוטי שקלאר מנכ"ל רשות השידור, בבקשה.
מוטי שקלאר
3 נקודות קצרות. היתרון של עשיית החדשות המקומיות בערוץ הציבורי ברור לכולם. מעבר לניצול הנכון של כתבי רדיו וטלביזיה שנמצאים בפריפריה בלאו הכי, היתרון העיקרי בעיני זה זליגת התכנים. יש סימביוזה בחיים. ברגע שערוץ אחד מייצר חדשות מקומיות, חלק מהתכנים אם נרצה או לא נרצה, יזלגו למהדורה המרכזית. וזה אולי היתרון המשמעותי ביותר.
שלי יחימוביץ
או להיפך, יזלגו מהמהדורה המרכזית לפריפריה ואז - - -
מוטי שקלאר
זה יוצר סימביוזה עדכנית וזה כשלעצמו חשוב, אולי יותר חשוב מכל דבר אחר. אם ימצא הכסף חשוב לי להדגיש את נושא זמן ההתארגנות, על מנת שזה לא יהיה פרצאצ', אני לא חושב שבשלושה חודשים, עם כל הכבוד לרשות השידור שבמקביל נכנסת לרה ארגון ולפיטורים של מאות עובדים או לפרישת מאות עובדים, אנחנו ב-3 חודשים לא נצליח להרים את זה, אני אומר את זה בצורה הכי ברורה. אנחנו צריכים את זמן ההתארגנות שזה ייכנס לנושא החקיקה. אני חושב שבתוך 5 חודשים נוכל להרים את הנושא. הערה אחת לערן נציג האוצר, נער הייתי וגם זקנתי, אני כבר כמה שנים טובות בוועדה הזאת, להזכירך שהאוצר לא רק שהתערב בנושאים כאלה ואחרים אלא הוא גם נכנס לרזולוציה של תכנים יותר מכל גורם אחר. הרי אתם פה קבעתם כמה כסף יוקצה לדרמה, כמה כסף לדוקו וכן הלאה.
ערן ניצן
זה לא כסף של האוצר.
מוטי שקלאר
נכנסתם לרזולוציה הכי נמוכה בוועדת הכלכלה להזכירך.
משה כחלון
תודה רבה מנכ"ל רשות השידור. פרופ' אלי פולק יו"ר האגודה לזכות הציבור לדעת, בבקשה.
אלי פולק
נדמה לי שיש פה שני נושאים על השולחן. נושא אחד הוא שידור של החדשות המקומיות שעליו אין ויכוח. הנושא השני הוא נושא של 150 משרות של אנשים שיפוטרו. שני הנושאים האלה הם לא בהכרח תומכים אחד בשני, להיפך, הם אפילו תרתי דסתרי. כאשר מעבירים את הנושא לרשות השידור ברשות השידור אנחנו יודעים שישנה אבטלה סמויה. יהיה נהדר לקחת את אותה אבטלה סמויה ולהשתמש בה כדי להרים את השידור המקומי, זה לא יעזור לאותם 150 אנשים שלצערנו יאבדו את משרתם וכדאי שהדבר יעלה על סדר היום.

הנושא השני - הכל עניין של סדרי עדיפויות. כאשר ברשות שידור משלמים משכורות של 1500 שקל לשעת שידור, אז אולי בסדרי העדיפויות האלה כדאי לא לשלם משכורת עתק לכל מיני כוכבים ולעשות את חוק רשות השידור כפי שהוא צריך להיות. כאשר למשל ברדיו בשנים האחרונות יש 2 תוכניות, גם רוח צפונית וגם רוח דרומית שעושות את זה מתוך טבע הדברים שזה תפקידה של רשות השידור. אז אם חברי הכנסת יעבירו את החוק ויתנו הוראה או המלצה מאוד ברורה לרשות השידור: שנו את סדרי העדיפויות שלכם, תעשו את מה שאתם באמת צריכים במקום להעשיר את הכיסים הפרטיים של כמה כוכבים, יפתרו את הבעיה.
היו"ר משה כחלון
תודה רבה פרופ' פולק. דוד קמיניץ משפט אחד ונסכם.
דוד קמיניץ
3 נקודות בקצרה. דיברו פה על חברות או על ארגונים מדממים. אני מוכן לוותר על הכבוד ולתת לכל אחד שידמם יותר מאיתנו אבל לצערי כרגע אני פה מוביל ללא שום ספק עם הפסד כמו שאמרתי ב-5 שנים של 7 וחצי מיליארד שקל. הדבר השני, מדברים על 150 עובדים, אני מייצג 5000 עובדים ודואג לפרנסת 10,000 בתי אב. עם כל הכבוד ל-150, ואני לא אומר את זה בציניות, צריך לחשוב שמצד שני אין יש מאין ומבחינתי 30 מיליון אקווילנט ל-220 עובדים. נקודה שלישית - גם אם לוקחים החלטה שממשיכים בהקצאה, לא יעלה על הדעת שחברה ש-15 שנה סחבה את זה תמשיך גם לסחוב את זה בתקופת המעבר. אז יש אלטרנטיבות שעלו בדיון הקודם - יש חברת לווין או יש ערוצי שידור נוספים. רבותי, אנחנו מבקשים מכם, עמדנו בכל ההתחייבויות עד היום לאורך כל השנים, תפתרו אותנו מהעניין הזה, תנו לנו לשרוד.
היו"ר משה כחלון
תודה רבה. אני הבנתי שגם מיטל בשארי, המועצה לצרכנות, תומכת.
מיטל בשארי
אנחנו מאוד תומכים בעניין. אני רק רוצה לציין שבג"ץ - - - שהיא חברה מתוקנת, הגנה עולה כסף וחברה מתוקנת אמורה לשלם ולהוציא כסף על הגנה של זכויות האזרח.
היו"ר משה כחלון
אני מבקש כרגע, חבר הכנסת סער וחברת הכנסת יחימוביץ לקבל החלטה עקרונית על איזה מסלול אנחנו הולכים ולאחר מכן לאפשר ליועצת המשפטית של הוועדה לנסח את המסלול הזה ונקיים דיון קרוב ונביא את זה להצבעה עם הנוסח המתוקן. אני אקריא את העקרונות: אפשרויות שאנחנו צריכים להחליט ביניהם: חיוב הוט מימון דמי הפחתה מתמלוגים שהם משלמים.
שלי יחימוביץ
צריך לדאוג שלא כמו שקורה הרבה פעמים, שהפחתת התמלוגים בסוף תהיה הרבה יותר גדולה ממה שהם נותנים. יש לי תחושת בטן שזה עלול לקרות.
אתי בנדלר
ולכן צריך לקבוע מי יקבע את הסכום.
היו"ר משה כחלון
סעיף הבא הוא: מי יקבע את הסכום.
לאה ורון
מנכ"ל הוט מדבר על 100 מיליון שקלים שהם משלמים.
היו"ר משה כחלון
הם משלמים 100 מיליון שקל בשנה תמלוגים שנתיים. אם ישלמו 70 הם יוכלו להמשיך לשדר. חד וחלק וזה לא מסובך. האפשרות השנייה לחייב את רשות השידור לבצע את הפעולה הזאת, את החדשות המקומיות, ואנחנו נקבע בחוק שהמימון יעבור על ידי משרד האוצר.
אלי אפללו
מה קורה לגבי העובדים שעובדים שם? פה לא נתתם את הדעת. כמו שמכובדנו פרופ' פולק אמר שהאנשים שיפרשו יעברו לכאן. מה קורה עם 130 העובדים האלו? אני לא חושב שהאנשים האלו שעבדו ובנו את התשתית והכל, פתאום - - -
היו"ר משה כחלון
אז האפשרות הראשונה פותרת לנו את הבעיה.
אלי אפללו
אני לא רוצה שהרביזיה או מה שעושים שם, תוכנית ההבראה שלהם היא על חשבון 130 העובדים.
אתי בנדלר
חבר הכנסת אפללו, מדובר בהתקשרות מסחרית בין חברת הוט לבין חברת JCS. אי אפשר לכפות בחקיקה המשך התקשרות מסחרית מהסוג הזה.
אלי אפללו
אני מדבר על המעבר של זה בזה, שלא ישתמשו בכלי הזה כדי לפתור את הבעיות שלהם, של רשות השידור. לזה התכוונתי.
אתי בנדלר
אפשר לקבוע שהכל יהיה הפקת חוץ קנויה.
שלי יחימוביץ
ה-130 עובדים זה פתיר?
היו"ר משה כחלון
כן.
אלי אפללו
השאלה הנוספת: מה קורה ב-3 חודשים האלה?
היו"ר משה כחלון
ב-3 חודשים בכל מקרה נצטרך ללכת על ארכה כי כל גוף שתעביר לא יוכל להיערך בזמן.
אלי אפללו
שהם יקבלו את הפיצוי - - -
היו"ר משה כחלון
בדיוק. ארכה שהוט ימשיכו לשלם בתקופתה הארכה הזאת ואנחנו גם נחייב בחוק שהאוצר יממן את התקופה הזאת.
גדעון סער
יש לנו 2 אפשרויות: אם אנחנו הולכים לאופציה שהיא הארכת החובה על הוט שכרוכה בהפחתת התמלוגים על פי ההצעה שניתנה כאן - אתה לא חייב להיות מוגבל ל-3 חודשים. אתה יכול לעשות את זה סידור לשנה. כפי שאמרתי קודם, מאחר שיש לנו ממשלה מצוינת, תוך שנה היא בוודאי תביא הצעה להסדר כולל, זאת אופציה אחת.
שלי יחימוביץ
ובמהלך השנה הזאת אפשר לחוקק חוק שיחייב תקצוב של העברת הדבר הזה לרשות השידור כי הרי ב-2007 לא נראה תקצוב ריאלי.
גדעון סער
אופציה שנייה היא ללכת למהלך שמעביר את האחריות לרשות השידור עם כל האלמנטים שציינו אותם כאן לגבי תקופת מעבר, לגבי מימון וכו'. מה שקורה שבכל תסריט משרד האוצר יתנגד לשתי החלופות כי הוא רוצה לשחוט את העניין הזה וזהו. מה שאני מציע לך אדוני היושב ראש, היום יום שלישי, תקבע הצבעה ליום שני, תגיד להם: יש 2 חלופות. שהממשלה תודיע לנו באיזו חלופה היא תומכת כאשר אנחנו מודיעים מראש שכל אחת מהן מקובלת עלינו, אני לא נכנס כרגע לרזולוציה, אני נכנס כרגע לעקרונות. - - -
היו"ר משה כחלון
אבל אנחנו צריכים להגיע כבר עם נוסחים - - -
גדעון סער
בסדר גמור. היועצת המשפטית תעשה 2 אלטרנטיבות. נשאל אותם באיזה מהאלטרנטיבות הממשלה תומכת.
דוד טל
ומה עם האלטרנטיבה של יס? ראיתי שהם קרנו מאושר, שיס יכנסו למעגל הזה?
היו"ר משה כחלון
יס, אתם רצים להתנדב?
דוברת
ממש לא.
גדעון סער
אני רוצה להגיד גם משהו בנימה אישית. הדבר שהייתי הכי מאושר הוא שהממשלה תבוא עם הצעת פיתרון. ככה קיווינו תקופה ארוכה, גם היום הייתי מאושר אם זה יקרה. מה שאני מציע - שנקבע לעצמנו קו אדום שביום שני הבא אנחנו מצביעים על נוסח לקריאה ראשונה.
היו"ר משה כחלון
נעשה את זה בהקדם האפשרי.
שלי יחימוביץ
אדוני היושב ראש, קצת התעלמנו מהדברים שאמר חבר הכנסת סוויד ואי אפשר לבטל אותם. הוא אומר שרשות השידור לא מהווה תחליף לחדשות המקומיות מבחינת תכנים. היא מהווה גוף שידור מטעם. הם לא מקבלים את השידורים של רשות השידור.
מוטי שקלאר
שווה לעשות דיון על זה, אני לא כל כך מסכים.
שלי יחימוביץ
אני רק אומרת שצריך להתייחס לזה. הדבר הנוסף הוא שבהצעה של הפחתת תמלוגים בהמשך ההסדר לשנה, נאמר שישלמו 70 במקום מאה, אנחנו שוב איכשהו שוכחים בצד את עובדי JCS.
גדעון סער
אז פסלת את 2 האופציות, מה את מציעה, שלי? זה רגע האמת. לא צריך להקשיב ולא צריך לשמוע, צריך להחליט.
היו"ר משה כחלון
אני חושב שזה פתיר. אם תרצי שלי, אסביר לך אחר כך, בלאו הכי אנחנו לא מגיעים להצבעה כרגע. אני אסביר לך איך זה פתיר ואני מאמין שאפשר. אם זה יגיע לרשות השידור זה לא פתיר, אם זה יישאר בהוט זה פתיר.


אני מבקש מהיועצת המשפטית של הוועדה להכין לישיבה הבאה שני נוסחים ב-2 הוורסיות שהוצגו כאן ואנחנו מקווים, כפי שאמר חבר הכנסת סער, שהממשלה תגיע עם הצעה משלה. אנחנו פתוחים להצעת הממשלה, כל הצעה שתיתן מענה לבעיה הזאת אנחנו נשמח.
יורם מרציאנו
מה עם בחינת לוחות זמנים?
משה כחלון
אני אבקש ממנהלת הוועדה לשבץ את הנושא הזה הכי מהר שרק אפשר כי הדיון למעשה כבר מוצה, זה כבר דיון שני, שמענו את כולם. בפעם הבאה מה שיהיה לנו זה פשוט הקראה והצבעה.
גדעון סער
אם אין לי תאריך, עדיף להצביע היום.
היו"ר משה כחלון
אני לא יכול להכין לך נוסח עכשיו.
אתי בנדלר
בכל מקרה הוועדה תצטרך לקיים עוד ישיבה כדי לקבל את העלות התקציבית מהאוצר.
אלי אפללו
אי אפשר להצביע בלי עלות תקציבית ובלי שיהיה נוסח כתוב.
היו"ר משה כחלון
לא נצביע היום. אני אקבע מועד, חבר הכנסת סער, בהקדם האפשרי. אני חושב שהאחרון שיכול להתלונן זה אתה, חבר הכנסת סער. קיימתי לך דיון בפגרה. אני רוצה לומר שאני חייב לבקש שאתה תגיד גם על הוועדה שהיא מצוינת כמו שאמרת על הממשלה.
גדעון סער
אני לא יכול לשים את הוועדה ואת הממשלה באותו מישור. הממשלה מצוינת אבל הוועדה היא הרבה מעל לזה.
היו"ר משה כחלון
אז אנחנו נקיים את זה בהקדם האפשרי. כרגע פשוט טכנית אני לא יכול.
חנא סוויד
אני רוצה לדבר על מה שחברת הכנסת שלי יחימוביץ אמרה וזה שהאלטרנטיבות שהועלו כאן כאילו הן אלטרנטיבות כספיות בלבד. בעוד שלאלטרנטיבה השנייה יש גם מימד תוכני. רשות השידור זה תוכן, זה ענייני. זה לא רק לתת את הכסף. לכן אני חושב שזה לא אלטרנטיבות. זה 2 הצעות שהן רחוקות אחת מהשנייה.
אלי אפללו
תאריך יעד. מתי אנחנו עושים את זה? אין זמן.
היו"ר משה כחלון
אני יכול לתת לך את המועד הקרוב ביותר להצעת החוק. זה יהיה או בשבוע הבא או לכל המאוחר בתחילת השבוע שלאחריו. חבר הכנסת אפללו, אנחנו שותפים לדעתך שזה צריך להיות מהר ככל האפשר. מה שאני מציע לך חבר הכנסת סוויד, במהלך השבוע - - -
חנא סוויד
תן יותר זמן.
היו"ר משה כחלון
אבל להתחיל עם משהו. המגמה היא בשבוע הבא להביא את זה לראשונה. לאחר מכן יש לנו להכנה לשנייה ושלישית. בתקופת הביניים הזאת תיכנס, חבר הכנסת סוויד לעניין, ותנסה לקדם. אני מודה לכולם.
אתי בנדלר
אני רק רוצה להבהיר משהו לאור שאלתו של האוצר. אני מבינה שהצעת החוק כפי שנוסחה במקור איננה עומדת כרגע על הפרק. זאת אומרת הארכה לתקופה מצוינת ל-10 שנים ללא מימון - - -
גדעון סער
אני לא אכנע לטריקים של נציגי אגף התקציבים שאחרי שנציגי הממשלה התחייבו שהם יבואו עם פיתרון לוועדה הזאת - לא הגיעו עם פיתרון והם מנסים לשחק משחק טכני על הנוסח של החוק. מבחינתי הממשלה לא קיימת כל עוד לא מוכח אחרת, ומוכח אחרת יכול להיות רק אם ממשלת ישראל שהיא הרגולטור מגיעה לוועדה עם הצעת פיתרון. כל השאר אני לא מתייחס אליהם.
אתי בנדלר
דבר נוסף שיהיה ברור: אני לא אכין את הנוסח לממשלה לצורך החלטת ממשלה. אני אכין נוסח לוועדה לקראת הישיבה שלה. העקרונות מאוד ברורים זאת אומרת: מדובר אחד על הארכת המצב במימון מהפקת התמלוגים.
גדעון סער
תאמיני לי, הם יבואו אלייך בלי עמדה והאוצר יתנגד ל-2 האופציות.
אתי בנדלר
על התקופה, זה יכול להיות בין שנה לעשר שנים. והאפשרות השנייה היא הארכת המצב הקיים ל-3 חודשים או 5 חודשים, מימון ואחר כך העברה לרשות השידור ומימון מאוצר המדינה בכל מקרה לנושא הזה. אלו שתי האלטרנטיבות שהיום עומדות על הפרק. בין 2 האלטרנטיבות האלה אם אתם רוצים להביא את זה להחלטת הממשלה, העקרונות ברורים.
ערן ניצן
המשמעות היא תיקון של חוקים שונים כולל תיקון חוק בזק, כולל תיקון חוק רשות שידור. אני רוצה לומר לפרוטוקול שאנחנו צריכים את הנוסחים המתוארים האלה.
לאה ורון
חזקה על היועצת המשפטית של הוועדה שהיא יודעת מה היא צריכה לתקן.
גדעון סער
הכנסת לא עובדת אצל הממשלה והליכי החקיקה אינם תלויים באישור הממשלה. אתם תעשו את מה שאתם צריכים לעשות בלי לבוא לפה להטיף מוסר. תבוא לפה עם פתרונות.
ערן ניצן
אני חושב שכדי שיהיה לנו דיון שאפשר יהיה למצות אותו כדאי שנעשה אותו סביב נוסחים מתואמים, זה הכל או נוסחים שאתם מתארים שתעבירו.
משה כחלון
אני עדיין מקווה שהממשלה בכל זאת תבוא עם פיתרון משלה ולא תחכה לפתרונות שלנו. אני מציע לאוצר להביא בחשבון את הדברים, לראות את ההסכמה מפה לפה של כל המפלגות במקום להתעמת ובמקום להביע להתנגשויות. אני מציע שתנסו להגיע לאיזושהי הסכמה ושתבינו שיש חשיבות שהציבור צריך את המוצר הזה.
ערן ניצן
אני חושב שזה דבר שצריך להיות אצל שר התקשורת. אנחנו פעם ראשונה שומעים על רשות שידור, עם כל הכבוד.
היו"ר משה כחלון
תודה רבה, הישיבה נעולה.

קוד המקור של הנתונים