ישיבת ועדה של הכנסת ה-17 מתאריך 30/10/2006

פרוטוקול

 
PAGE
1
ועדת הכלכלה

30.10.2006


הכנסת השבע-עשרה






נוסח לא מתו
מושב שני

פרוטוקול מס' 85

מישיבת ועדת הכלכלה

שהתקיימה ביום שני, ח' בחשוון התשס"ז – 30 באוקטובר 2006 – בשעה 10:00
סדר היום
1. החלת דין רציפות על הצעת חוק הרשות הלאומית למורשת יהדות בוכרה, התשס"ה-2005, של חבר הכנסת אמנון כהן


2. החלת דין רציפות על הצעת חוק הרשות הלאומית למורשת יהדות לוב, התשס"ה-2005, של חבר הכנסת משה כחלון
נכחו
חברי הוועדה: משה כחלון – היו"ר

אבישי ברוורמן

אמנון כהן

גדעון סער
מוזמנים
עו"ד עדנה הראל, משרד המשפטים

רותם רולס, אגף תקציבים, משרד האוצר

משה זעפרני, מזכירות פדגוגית, משרד החינוך

עו"ד חנן ארליך, הלשכה המשפטית, משרד המדע, הטכנולוגיה והספורט

בת שבע דן, מנהלת היחידה למוסדות ומורשת, משרד המדע, הטכנולוגיה והספורט
ייעוץ משפטי
אתי בנדלר

יניב רוזנאי, מתמחה
מנהלת הוועדה
לאה ורון
רשמת פרלמנטרית
הדס דויטש

1. החלת דין רציפות על הצעת חוק הרשות הלאומית למורשת יהדות בוכרה, התשס"ה-2005, של חבר הכנסת אמנון כהן

2. החלת דין רציפות על הצעת חוק הרשות הלאומית למורשת יהדות לוב, התשס"ה-2005, של חבר הכנסת משה כחלון
היו"ר משה כחלון
בוקר טוב, אני מתכבד לפתוח את הישיבה.


ביולי 2005 העברנו את ההצעה בקריאה ראשונה, ואז שרת המשפטים דאז, ציפי לבני, ביקשה להשהות את זה קצת כדי לאפשר לממשלה להקים רשות גדולה שתכלול את כולם וגם את שתי המורשות המפוארות האלה פנימה, זה לא קרה.

לאחר מכן בכנסת הזאת ועדת השרים דנה בזה וביקשה מאתנו עד סוף הפגרה לא לדון בזה, כדי שהם ינסו לעשות משהו כללי לכולם. סיימנו את הפגרה – כמובן, נענינו לבקשת הממשלה, אנו כבר בשבוע השלישי אחרי הפגרה, ואנו פה כדי לאשר את דין הרציפות. לאחר מכן זה יעלה למליאה, יהיה צריך לאשר את זה שם.
אבישי ברוורמן
אני מבקש לומר שאתמוך בנושא הזה, בעבר עקבתי אחרי הדברים שנעשו כאן גם בנושא לוב וגם בנושא בוכרה, לכן אני אתמוך.
עדנה הראל
אני רוצה להבהיר שהממשלה מתנגדת להחלת דין רציפות, היא חושבת שראוי לקדם ולהכין במשותף אתכם, כפי שנעשה, ומה שמנע זה הבחירות וכו', את חוק הרשות להנצחת מורשות, ויש הנוסח.
היו"ר משה כחלון
אנו לא נגד. מישהו הבין שאנו נגד?
עדנה הראל
אנו נגד חוקים ספציפיים למורשות ספציפיות. אנו חושבים שראוי לעשות חוק רשות להנצחת מורשות – יהדות לוב ויהדות בוכרה ודאי יהיו מן המורשות המפוארות שהרשות הזאת תנציח, אך יש מורשות נוספות. אנו חושבים שיהיה לא נכון לפצל לרשויות קטנות שכל אחת מהן צריכה להתארגן. אנו רוצים לעשות זאת במשותף עם הוועדה.
גדעון סער
כיושב-ראש הקואליציה בקדנציה הקודמת שכנעתי את חברי הטוב, חבר הכנסת אמנון כהן, להיכנס להידברות עם שרת המשפטים בעניין זה כדי להגיע להבנה.


יחד עם זאת יש להבין שאם נחיל את דין הרציפות, זה רק יגביר את המוטיבציה של הממשלה להגיע להבנה, כלומר זה לא יפגע ביכולת להגיע להבנה, אלא להפך. אני לא יכול לבוא בטענות לממשלה, זאת ממשלה שבכל התחומים לא עושה דבר, אז למה שהמקרה הזה יהיה חריג, ופה פתאום הם יגלו נמרצות ויביאו נוסח משלהם? לא היו לי ציפיות, ולכן אני מציע שנחיל את דין הרציפות, תבוא הממשלה אחרי שהכנסת אמרה את דברה, כי המשמעות היא להתחיל מבראשית את מלאכת החקיקה.

אני מציע לממשלה להגיע להבנה אחרי דין הרציפות כשנגיע לוועדה, ולא לנסות להתנגד לדין הרציפות כשלעצמו, כי זה מראה שהממשלה לא באה בידיים נקיות. בסופו של דבר היה רוב ליוזמים להעביר את זה בקריאה שנייה ושלישית בקדנציה הקודמת. אם אתם חושבים לרגע בטעות שתצליחו לסכל את העברת דין הרציפות על-ידי התנגדותכם, הלקח יהיה לחברי כנסת כמו כחלון ואמנון כהן, שהם חברי כנסת הגונים, שהממשלה אינה פרטנר לעשות אתה עסקים, כי היא עושה עסק רק כשהיא חושבת שהיא יכולה להרוויח. לכן אני הגעתי לכאן, ולמען הפרוטוקול אמלא את מקומו של חברנו, חבר הכנסת ארדן, בהנחה שתתקיים הצבעה לפני שאסור לוועדה הקרובה.
רותם רולס
בסוף כהונת הכנסת הקודמת, אחרי שגובשו ההצעות האלה, הוגשו הצעות חוק פרטיות בנוגע לרשויות לאומיות לקידום מורשות שונות. אין ספק שזה חשוב, אבל יש, למשל, שימור המורשת הצ'רכסית, הדרוזית, מורשת יהדות אתיופיה ועוד מורשות רבות שעלו בעקבות זאת. אנו חושבים שזה חשוב- -
אבישי ברוורמן
צריך לעשות סדר.
גדעון סער
אתם בעד לצמצם את העלייה מאתיופיה מטעמים תקציביים, אז בטח שתהיו נגד שימור המורשת.
רותם רולס
אנו כן חושבים שצריך לשמר את כל המורשות, פשוט במסגרת החוק תרבות ואומנות- -
היו"ר משה כחלון
אנו מכינים את זה לשנייה ושלישית. בין לבין יהיה חוק – זה ייכנס פנימה.
רותם רולס
אתם רוצים להקים תאגיד על-פי חוק, כמו, למשל, מכון יד בן צבי, שכבר מטפל בנושאים חופפים, כמו האקדמיה ללשון העברית, שהיא תאגיד על-פי חוק, כלומר יש ספציפיות למורשת מסוימת. אנו חושבים שצריך לעשות- -
אמנון כהן
אז למה אתם לא עושים? מה מונע מכם?
היו"ר משה כחלון
אנו עכשיו דנים בהחלת דין רציפות, שזה קריאה ראשונה. יש לכם דברים מעניינים – תביאו, נשב ונראה.
אמנון כהן
הכנו כנוסח הדברים שהם מדברים למען כל העדות, והיועצת המשפטית עבדה לילות כימים כדי לתת מענה לכל העדות, והם סיכלו את זה כל פעם – שרת המשפטים פעם תמכה, פעם לא תמכה. יש חוק קיים, ולאחר קריאה ראשונה נלביש אחד על השני.
חנן ארליך
השר מעוניין לקדם את הצעת החוק. החשיבות של ההצעה שמדברת על כלל העדות היא בזה שלא ייווצר מצב שיש עדות מסוימות שזכו לקידום- -
היו"ר משה כחלון
גם השר שלך אמר לי, אמנם בשיחה לא רשמית, שאם עד אוקטובר הממשלה לא תביא הצעת חוק מסודרת שתתחיל לרוץ, הוא יתמוך בהצעה שלי. בגלל המצב הפוליטי, אני לא יודע, אם הוא בשיקולים להתפטר או לא...

החלטתי להביא לכאן את דין רציפות, אקיים הצבעה. לגבי הממשלה; אנו פתוחים, זה עדיין לא שנייה ושלישית. אם יש דברים מעניינים, פעם אחת תרדפו אחרינו. אנחנו כל הזמן רודפים אחריכם. פעם אחת אני רואה אתכם פה, באים מיוזמתכם עם ניירות - זה חידוש ואני שמח על כך. אני שותף לדעתו של חברי, חבר הכנסת סער – לא עשיתם הרבה עד היום. אני מניח שלא תעשו, אך אשמח להיות מופתע.
אתי בנדלר
לאור בקשת הממשלה, כפי שהוזכר, הוועדה הכינה את הצעת חוק הרשות הלאומית למורשת עדות ישראל, ואף הניחה את זה על שולחן הכנסת לקריאה שנייה ושלישית, והוועדה נאלצה למשוך את הצעת החוק הזאת ולהניח במקומה את שתי הצעות החוק הפרטניות משום שאגף התקציבים הודיע שהוא יסכל את קבלת הצעת החוק בשנייה ובשלישית בשל העלות התקציבית. הצעת החוק היתה תקציבית, כי היא איחדה את כל העדות וכל המורשות, וכיוון שבקריאה השנייה ושלישית היתה צפויה התנגדות של הממשלה, בניגוד להצהרות הקודמות, הוועדה משכה את הצעת החוק והניחה את הצעות החוק הפרטניות.
גדעון סער
כלומר הממשלה מדברת בשני קולות.
עדנה הראל
אני מחזיקה בידי טיוטה של הצעת חוק - הרשות להנצחת מורשות, הוא נמצא בידי חבר הכנסת אמנון כהן והבינותי שהוא נמצא גם בידי חבר הכנסת כחלון. רצינו להגיע להסכמות ולא הספיקו.
היו"ר משה כחלון
איזה הסכמות?
עדנה הראל
כך הבנתי. לא ליוויתי את זה עד היום.
היו"ר משה כחלון
אני חוזר ואומר; אנו פתוחים לפני הצבעה לשבת אתכם. אם יש משהו שיכול לכלול את כולם, נשמח, ואנו רואים בתהליך הזה תהליך שיגרום לכם להזדרז.


מי בעד החלת דין רציפות, יהדות בוכרה? פה אחד.


מי בעד החלת דין רציפות, יהדות לוב? פה אחד.
אתי בנדלר
בימים הקרובים נעביר את זה למליאה.
היו"ר משה כחלון
תודה רבה, הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 10:15.

קוד המקור של הנתונים