פרוטוקול

 
הכנסת השבע-עשרה

PAGE
1
ועדת החינוך התרבות והספורט

17.10.2006

הכנסת השבע-עשרה






נוסח לא מתוקן

מושב שני
פרוטוקול מס' 63

מישיבת ועדת החינוך התרבות והספורט

יום שלישי, כ"ה תשרי התשס"ז (17 באוקטובר 2006), שעה 09:00
סדר היום
אישור תשלומי הורים לפי חוק ארוחה יומית לתלמיד.
נכחו
חברי הוועדה: היו"ר מיכאל מלכיאור

זבולון אורלב

מוחמד ברכה

יואל חסון

אסטרינה טרטמן

שלי יחימוביץ

אביגדור יצחקי

נתן שרנסקי

ליה שמטוב
מוזמנים
יולי תמיר

- שרת החינוך

ד"ר חגית מאיר
- מפקחת מתאמת במינהל, משרד החינוך

שולמית מור

- מנהלת תחום תקציב מוניציפאלי, מינהל כלכלה ותקציבים, משרד החינוך

מוטי מרוז

- חשב משרד החינוך

ראובן חביב

- משרד ראש הממשלה

עדנה רודריג

- יועצת חינוך, מרכז השלטון המקומי

יוסי לוזון

- עוזר למנהלת אגף החינוך, מרכז השלטון המקומי

נורית בן-שושן
- מנהלת מחלקת החינוך, עיריית עכו

זאב דורות

- הסתדרות המורים

אתי בנימין

- יו"ר הוועדה לבטחון ובטיחות, ארגון ההורים הארצי

עו"ד אבנר מור
- המועצה לשלום הילד

ישראל נדיבי

- סמנכ"ל, מרכז המועצות האזוריות

רן מלמד

- משנה למנכ"ל, עמותת ידיד

טלי שטייניץ

- מועצת התלמידים והנוער

עדי אלדר

- יו"ר מרכז השלטון המקומי

יעקב אגמון

- מנכ"ל מרכז השלטון המקומי
ייעוץ משפטי
מירב ישראלי
מנהלת הוועדה
יהודית גידלי
רשמת פרלמנטרית
סיגל גורדון

אישור תשלומי הורים לפי חוק ארוחה יומית לתלמיד
היו"ר מיכאל מלכיאור
בוקר טוב, אני פותח את ישיבת ועדת החינוך התרבות והספורט, אנחנו בשידור, אנחנו אומרים בוקר טוב לכול אזרחי המדינה שעוקבים אחרינו בשעה זאת. כינסנו ישיבה היום בנושא אישור תשלומי הורים לפי חוק ארוחה יומית לתלמיד, וזאת על מנת לעשות רוויזיה להחלטה - - -
מירב ישראלי
זאת לא רוויזיה, זאת הצבעה מחודשת.
היו"ר מיכאל מלכיאור
נכון, הצבעה מחודשת על החלטה שכבר קיבלנו בתחילת ספטמבר בוועדת החינוך, על פי בקשת משרד החינוך. שרת החינוך אמורה להגיע, היא עומדת בפקק בכניסה לירושלים, אני מבין שיש הרבה אנשים שעומדים באותו פקק.


אני רוצה לומר לנציגי משרד החינוך שיושבים כאן מסביב לשולחן, לדעתי, הטיפול בנושא הזה היה טיפול כושל מן ההתחלה. למעלה משלושה חודשים אנחנו מבקשים שתעבירו לוועדה את הבקשה שלכם לאשר את התשלומים להזנה של שנת הלימודים הנוכחית. גם כאשר אישרנו את תשלומי ההורים, ביקשנו, תביאו את הבקשה יחד עם תשלומי ההורים. כול הזמן אמרו לנו, עוד לא עשינו חישובים. כאשר סוף סוף הביאו את זה, זה לא היה מסוכם עם כול הגורמים.


אגב, הערה לרשויות המקומיות, לא קיבלנו מסר מהרשויות המקומיות שהן לא יכולות לחיות עם התשלומים החדשים. לוועדת החינוך אין את האפשרות לעשות את החישובים של משרדי הממשלה, זה גם לא תפקידנו. אנחנו מאשרים את הבקשה, במקרה זה של משרד החינוך. כמה שבועות אחרי האישור שלנו התעוררו ברשויות המקומיות וגילו שהדבר הזה יעלה יותר ממה שחשבו.


טיפול כושל הביא אותנו למצב, השרה התקשרה אליי לפני ראש השנה וביקשה שנעשה החלטה מחודשת בעניין. אמרתי לה, שאם עושים משהו ומכבידים על ההורים החזקים יותר, חייבים גם להקל על הילדים החלשים. היא אמרה שהיא תחזור אליי בעניין, אבל מאז אנחנו מתקשרים כול יום למשרד החינוך, כולל בערב החג, מבקשים לקבל תשובה. מלשכת המנכ"ל ביקשנו מאתנו לדחות את הדיון לאחר סוכות. זה לא רציני. אם רוצים להתחיל במפעל ההזנה – והיו צריכים להתחיל עם זה כבר אתמול, מייד לאחר החגים - לא היו צריכים לדחות את זה. יש מספיק אנשים שעובדים במשרד החינוך שהיו יכולים לעשות חישובים ולהגיע לסיכומים עם הרשויות המקומיות בנושא הזה.


בסופו של דבר, את הבקשה לדיון מחודש קיבלתי אתמול בצהרים, כינסתי את הוועדה במהירות האפשרית. אני מוחה בכול תוקף על הדברים הבזויים שיצאו מהרשויות המקומיות אתמול, כאילו ועדת החינוך היא המעכבת את העניין. אין גורם אחד שהתנהל בסדר פרט לוועדת החינוך. אנחנו לא יכולים להיות במקום הממשלה, הממשלה צריכה להעביר לוועדה בקשה, אם היא לא מעבירה לנו בקשה, אני לא יכול לכנס את הוועדה. מייד כאשר קיבלנו את הבקשה, אתמול, כינסנו את הוועדה, ואני מקווה שנאשר זאת היום.


אני רוצה להגיד, גם בהחלטה היום, מה שמציעה הממשלה זה לא מה שהיה צריך להיות מוצע, היה צריך להמשיך את מה שהיה בשנה שעברה. מה שהיה בשנה שעברה, היה מדרג מ-45 אגורות ועד 4.5 שקלים. הדבר הזה לא קרה, אלא הציעו משקל. למה להכביד על ההורים החלשים יותר? בפעם הקודמת עשינו שינוי שלא קשור למועצות המקומיות, זה עניין של משרד ראש הממשלה שלקח לעצמו את תשלום ההורים. הורים שיש להם שני ילדים ומעלה, רק הילד הראשון ישלם חצי שקל. מאחר ויש הכבדה נוספת, מ-3 שקלים ל-4 שקלים ו-4.5 שקלים להורים המבוססים יותר, ביקשתי שלכול המדרג הנמוך יהיה חצי שקל. באו לקראת הדבר הזה ב-80% במקום 100%. אין בזה היגיון.


הלילה הסבירה לי השרה, שיש אפשרויות, ביישובים עם אשכולות חזקים יותר, יש אפשרות לעזור בתוך בית הספר לילדים חלשים יותר לכן זה לא יכביד עליהם. אני חושב שזאת קמצנות של הממשלה, מדובר בכמה מאות אלפי שקלים מקסימום, זה לא יותר מזה. יחד עם זאת, זה שיפור עבור החלשים לעומת ההצעה שהובאה בפעם הקודמת.


אנחנו
חייבים לצאת לדרך, חבל על כול יום שהילדים בלי ארוחות. אני בטוח שחברי האופוזיציה יגידו כאן והם יהיו צודקים בעניין - יש שיפור עבור החלשים לעומת ההצעה הקודמת. אני ממליץ שנאשר את הבקשה.
אביגדור יצחקי
אדוני היושב ראש, אני ביקשתי שיושב מרכז השלטון המקומי יגיע. עצם העובדה שיש סיכום עם הרשויות המקומיות, מבחינתנו, כחברי כנסת - - -
רן מלמד
כרגע יש עבירה על החוק, יש פה ראשי רשויות, מרכז השלטון המקומי עובר על החוק על גב הילדים. הגיע הזמן להפסיק עם זה. אז קודם כול, תחזירו את מפעל ההזנה.
זבולון אורלב
אני רוצה למחות מחאה חריפה על כך, שהזנה שצריכה להתקיים על פי חוק איננה מתקיימת. ועדת החינוך שצריכה גם לחנך לשמירת החוק והסדר, קשה מאוד לעבור לסדר היום, שכול אחד עושה דין לעצמו. גם אם יש את הסיבות הכי מוצדקות בעולם, לא יכולה להיות עבירה על החוק.
אני לא בקי עד כדי כך שאני יכול לומר, האם הרשות המקומית אחראית או האם שרת החינוך אחראית, למיטב ידיעתי, מי שמופקד על ביצוע החוק, זאת שרת החינוך והתרבות ולא הרשויות המקומיות. לכן אני חושב, שהטענה הצודקת של עמותת ידיד – אגב, עמותת ידיד היתה מהעמותות הראשונות שפעלו למען סוגיית ההזנה.
היו"ר מיכאל מלכיאור
עדיין פועלים.
זבולון אורלב
יחד עם שרת החינוך, יחד אתי כשר הרווחה לשעבר. לכן הזעקה מובנת. אני חושב שהדבר הזה לא יכול לעבור לסדר היום, שהממשלה, אפילו ביודעין, יודעת שהחוק הזה עומד לא להתקיים על גבם של הילדים הזקוקים ביותר להזנה. אני מציע לאדוני היושב ראש, שלא להקל ראש. אני אומר את הדבר הזה לא כחבר אופוזיציה אלא כחבר כנסת וכאזרח שסבור, שהדבר האלמנטרי הוא, שממשלה תשמור על החוק והממשלה לא שומרת על החוק.
לפעמים יש מצבים של גזירת גורל, איתני טבע, כאן הדבר היה ידוע מראש.

אני משבח את יושב ראש ועדת החינוך, שימים ארוכים טורח להזכיר לממשלה ואומר, הולך להיות תקלה, תסדרו את הדבר הזה, תפעלו, ולא נענים להפצרותיו של יושב ראש הוועדה. גם אנחנו כחברי הוועדה חייבים לתת לו גיבוי כי הוא פועל בשמנו ופועל נכון בשמנו. הדבר הראשון זה לא סתם הצבעה טכנית, הוועדה צריכה לומר את דברה גם בעניין הזה שהדבר הזה לא מתקבל על הדעת, הוא לא יכול לעבור לסדר היום, שהחוק אינו מתקיים ביודעין על ידי הממשלה.
היו"ר מיכאל מלכיאור
אני חושב שאמרתי את הדברים בחריפות.
זבולון אורלב
אתה ראוי לכול שבח בעניין בדרך שפעלת.


הדבר השני שאני רוצה לומר, בשנה שעברה פעל ההסדר, הוא פעל בהבנה בין הממשלה לבין השלטון המקומי. הממשלה הזאת הכריזה שהיא תהיה יותר חברתית, מה קרה? היא רק הרעה את המצב. חברת הכנסת שלי יחימוביץ, הממשלה הזאת רק הרעה את המצב, היא הכבידה יותר - - -
שלי יחימוביץ
אין לי ויכוח אתך.
זבולון אורלב
היא הכבידה יותר, לא על השכבות החזקות, היא הכבידה יותר על השכבות החלשות, הגישה לנו הצעה בפעם הקודמת, שהחזקים לא ישלמו את ה-4.5 שקלים. אגב, תמהנו כאן ואמרנו, בואו נחזיר את המצב לקדמותו, נחזיר לאלה שמרוויחים עד 1,220 שקל לנפש במשפחה, נחזיר להם שיהיה כמו בשנה שעברה, 45 אגורות,ונשאיר את זה כמו בשנה שעברה. יושב ראש הוועדה ניסה לעזור.
היו"ר מיכאל מלכיאור
השגנו חלק.
זבולון אורלב
אני מסכים, אתה ראוי לשבח. אבל, מה שקורה עכשיו, מחזירים את המצב לקדמותו, שישלמו 4-4.5 שקלים, אין לנו התנגדות לדבר הזה, בעניין הזנה, אין כאן קואליציה ואופוזיציה, כולנו רוצים שילדי ישראל יאכלו, אבל אנחנו לא יכולים להסכים, שאם מעלים את הדבר הזה, לא יחזירו את המצב לקדמותו עם בעלי ההכנסות הנמוכות ביותר.


לכן אני פונה לממשלה, מדובר כאן במאות אלפי שקלים, לממשלה זה מאות אלפי שקלים, למשפחה זה 147 שקלים, או 73 שקלים. משפחה עם שלוש נפשות שמרוויחה 3,000 שקל, שצריכה

שצריכה לשלם לילד הראשון 147 שקלים - זה הרבה. זה הרבה, למה להכביד? זה עוד 3%-4% מההכנסות שלה. זה כמה עשרות שקלים למשפחה בחודש, זה הרבה מאוד, זה כמה מאות שקלים בשנה, שזה יכול להיות ספרי הלימוד, זה יכול להיות היציאה לטיול, זה יכול להיות סל התרבות שלהם.


לכן,אני חושב שאפשר לגבש את כול חברי ועדת החינוך והתרבות, כאיש אחד, כגוף אחד. תלכו לקראת הבקשה, לחזור לשנה שעברה.
מוטי מרוז
אני חייב להגיד לך, זה 147 שקל לשנה.
זבולון אורלב
אני יודע. לאותן משפחות זאת הוצאה. לכן אני אומר, ידידי מר מוטי מרוז, חשב המשרד, לא קרה מצב שהמשפחות האלה התעשרו משנה שעברה. אם בשנה שעברה הן שילמו 45 אגורות, הן לא צריכות לשלם עכשיו שקל. לכן אני אומר,
תסדרו את הדבר הזה, נחזור למתכונת של השנה שעברה, גם הילד הראשון, לא רק באשכול הראשון אלא ביתר האשכולות. אגב, מה זה משנה אם אותה משפחה ענייה נמצאת באשכול 1 או באשכול 7. אם יש הסבר לדבר הזה, מה ההבדל? אם היא גרה באשכול 1, כבר מהילד הראשון היא תשלם רק חצי שקל. אם היא גרה באשכול 2, תיכף הילד הראשון ישלם שקל. למה? מישהו יכול להסביר למה? עני נשאר עני בכול אשכול, אין לזה שום היגיון. בממשלת נתניהו כולם שילמו רק 45 אגורות, והממשלה הנוכחית, עם העבודה, עם ש"ס, עם הגמלאים, כול החברתיים, עכשיו הילדים העניים ביותר, בילד הראשון צריכים לשלם שקל, להכפיל, למה? אם היה מדובר בעשרות מיליוני שקלים, נאמנה עליי עדות יושב ראש הוועדה, אדם רציני, מדובר בכמה מאות אלפי שקלים. אנחנו מבקשים שנתאחד כולנו ונצביע בעד ההצעה הזאת.
היו"ר מיכאל מלכיאור
על אף הנזיפה שנזפתי במשרד בטיפול בעניין הזה, צריך להגיד דבר אחד – זה התירוץ של משרד ראש הממשלה - יש כאן הרחבה של המפעל לעומת מה שהיה בשנה שעברה, בלי תוספת תקציב.
מוחמד ברכה
כול העניין התחיל כפאי, כשמרחיבים אז מוסיפים תקציב. איך אפשר לעשות אותו הדבר, הרי זאת בדיחה.
היו"ר מיכאל מלכיאור
יש תוספת תקציב. במשרד החינוך קיבלו אמצעים נוספים, גם משרד ראש הממשלה או משרד האוצר אישר, בגלל גני הילדים - - -
רן מלמד
זה לא כולל את הגנים, רק את בתי הספר.
היו"ר מיכאל מלכיאור
השנה, בתוך ההחלטה נכללו גם גני הילדים.
ראובן חביב
30 מיליון שקל, לא לגנים, לאוכלוסייה עליה חל הצו שזה רק בתי ספר.
היו"ר מיכאל מלכיאור
אפשר לקבל הסבר ממשרד החינוך? כך הודיעה לי השרה, אחרת לא הייתי מסכים. נמצא כאן מישהו ממשרד החינוך או ממשרד ראש הממשלה שיכול לומר לנו?
ראובן חביב
החוק אותו אישרה הכנסת בעניין מפעל ההזנה, מדבר על בתי ספר בלבד, מדובר ב-192 אלף תלמידים. זה סך הפוטנציאל של החוק וזה חל רק על בתי ספר. בשנה שעברה, התקציב שניתן מטעם הממשלה לכול הפרויקט היה 50 מליון שקלים, בפועל נוצלו פחות, כי זה היה גם על בסיס וולונטרי, השנה אנחנו מפעילים על בסיס החוק, הוספנו עוד 30 מיליון שקל, סך הכול 80 מיליון שקלים.
היו"ר מיכאל מלכיאור
אם זה פועל באותם מקומות בדיוק, למה זה עולה עוד 30 מיליון שקלים?
ראובן חביב
כי בשנה שעברה זה לא פעל על פי החוק, לא כול מי שהיה בצו יום חינוך ארוך היה זכאי למפעל.
היו"ר מיכאל מלכיאור
מה לגבי גני הילדים? השרה הודיעה, זה יופעל גם בגני הילדים ששם מתקיים יום חינוך ארוך.
ראובן חביב
חלה הטבה משמעותית בסבסוד הממשלה, אין את הרשויות ואין את ההורים במצטבר וזאת הסיבה הנוספת לתוספת התקציב.
בשנה שעברה, מעבר לזה שהפרויקט היה על בסיס וולונטרי, בממוצע, הרשויות והורים נשאו קרוב ל-50% מהפרויקט, הממשלה וקרן רש"י נשאו בחלק השני. השנה, עם כול ההטבות שהורדנו משמעותית את השיעורים באשכולות הנמוכים, אני מזכיר, אשכול 1 – רשויות והורים משלמים רק 20%, אשכול 2 – 30% וכן הלאה, זאת הטבה לרשויות ולהורים.
זבולון אורלב
לרשויות, לא להורים.
ראובן חביב
לרשויות ולהורים.
זבולון אורלב
ההורים לא משלמים פחות. למה לומר את זה? אני בעד שהרשויות ישלמו פחות, הן צריכות לשלם פחות, הן לא צריכות את זה על הגב שלהן.
מוחמד ברכה
מה הפרופורציה בין ההרחבה של יישום החוק לבין תוספת התקציב?
היו"ר מיכאל מלכיאור
מה שקרה בשנה שעברה, הרשויות החלשות לא עשו את זה. למשל, התקיים כאן דיון על רהט, מאחר ולרהט לא היה כסף, דרשו מההורים 3.5 שקלים – שזה בניגוד לחוק כמובן - כאשר ההורים לא שילמו את ה-3.5 שקלים, העירייה הפסיקה את מפעל ההזנה. מה שעשינו השנה, שהרשויות באשכולות הנמוכים, הרשויות משלמות פחות על מנת שיעמדו בעניין וזה אכן יתקיים המפעל הזה.


עדיין לא קיבלתי תשובה, מה עם גני הילדים?
מוטי מרוז
הגנים לא בחוק.
היו"ר מיכאל מלכיאור
שרת החינוך הודיעה לי, שמפעל ההזנה יופעל גם בגני הילדים. לא כול דבר חייב להיות בחוק, מותר לתת אוכל לילדים רעבים אם הם לא בתוך החוק. אני מבקש לדעת, מה המציאות? כ כך הודיעה לי שרת החינוך הלילה.
מוטי מרוז
למיטב ידיעתי, מפעל ההזנה מופעל בגני הילדים ביישובי יוח"א, על בסיס הבנות עם קרן סקטא רש"י.
רן מלמד
איך אתה משתמש בכסף שקיבלת לשיקום הצפון לנושא הזה? השרה הודיעה שהיא קיבלה כסף נוסף להזנה ליישובי הצפון, שדרות ועוטף עזה.
איפה הכסף הזה, מה הגובה שלו, לאן הוא הולך? אולי פעם אחת תנו נתונים כמו שצריך.
עדי אלדר
ראשית, אני רוצה להתנצל בפני יושב ראש הוועדה. באמת לא הגיע שאנחנו נאשים את ועדת החינוך בעניין, למרות שחשבתי שזה תלוי בכם, לא ידעתי שאתה ממתין לפנייה של השרה. כאן היתה הטעות.
היו"ר מיכאל מלכיאור
לא היית צריך לחשוב כך כי אמרתי לך זאת כמה פעמים.
עדי אלדר
לכן אני מתנצל.


לעצם העניין, הרשויות המקומיות - לא מדובר כאן על כול הרשויות המקומיות - יוח"א מופעל ביישובים החלשים בעיקר, באזור הפריפריה, בעיירות הפיתוח, ביישובים הסוציו-אקונומיים הנמוכים. זה לא מופעל ביישובים המבוססים יותר. לכן, לרשויות המקומיות האלה אין בעצם אפשרות כספית לממן את ההזנה של הילדים, אין מאיפה. גם כך אנחנו מקרטעים. צריך לדעת, שלרשויות המקומיות אין מאיפה לממן נושאים שהמדינה רוצה בהם. ובכול זאת, לפני שנה, מעוטי היכולת שלא יכלו לשלם גם קיבלו, כי אצלנו אין ילד שלא אכל, היו כאלה שלא אכלו כי ההורים לא רצו, שלחו אוכל מהבית כי לא רצו את האוכל המסוים הזה. אבל לא קרה מקרה, משפחה שאין לה כסף, שהילד שלה לא אכל במפעל ההזנה.
רן מלמד
שקר. כדאי שהנתונים יהיו מדוקים.
היו"ר מיכאל מלכיאור
אנחנו מקבלים בברכה את שרת החינוך.
עדי אלדר
מה שקורה בפועל, הטילו על הרשויות המקומיות שמפעילות את מפעל ההזנה, לממן מתקציבן את מעוטי היכולת. לא המדינה משלמת את זה. בשנה שעברה, הרשויות המקומיות הוציאו 40 מיליון שקל מהתקציבים שלהן לממן את הילדים האלה. אצלי בעיר, בכרמיאל, מתקציבי שמתי 400 אלף שקל לממן את האוכל של מעוטי היכולת. לא המדינה נתנה את זה, המדינה מממנת כללית, לפי הדרגה שאתה נמצא בה, אבל מעוטי היכולת נופלים על כתפי הרשויות המקומיות. כדאי שחברי הכנסת יידעו זאת, אנחנו לא מקבלים שום מימון משום גורם.
היו"ר מיכאל מלכיאור
לכן אנחנו מתחשבים בבקשה שלכם, לקיים דיון מחודש.
עדי אלדר
טוב שהגיעה השרה, אנחנו צריכים לפתור כאן את בעיית גני הילדים. אי אפשר לצאת מהישיבה בלי אמירה ברורה, כיצד מאכילים את גני הילדים שעברו ליוח"א – יום חינוך ארוך. אנחנו לא יכולים לומר שזה לא בחוק, את הילדים זה לא מעניין, אנחנו מחזיקים ילדים עד השעה שלוש-ארבע אחר הצהרים בגני הילדים, לא יעלה על הדעת שלא נציע שם אוכל.
שרת החינוך יולי תמיר
בוקר טוב, ראשית, אני מתנצלת על האיחור, היתה תאונה בכניסה לירושלים, היינו תקועים שעות ארוכות בפקק. הבקשה שהבאנו היום לוועדה היתה גם בעקבות דברים שעלו בדיון עם השלטון המקומי וגם עם יושב-ראש הוועדה. המטרה שלנו לנסות לגשר בין הרבה טענות שכולן נכונות רק בסופו של דבר, יש לנו סכום כסף אחד שבו צריך לנסות להאכיל כמה שיותר ילדים.

דרך אגב, צריך לומר באופן חד משמעי, השנה, המדינה שמה 80 מיליון שקל במפעל ההזנה לעומת 50 מיליון שקל שהיא שמה בשנה שעברה. זאת אומרת, המגמה של הגדלת הסכום שהמדינה מקדישה - - -
מוחמד ברכה
80 תוספת או בסך הכול?
שרת החינוך יולי תמיר
30 מיליון שקלים תוספת. כמובן שהייתי שמחה אם היינו מגדילים יותר, אבל במסגרת היכולות, הגדלנו באופן ניכר את הסכום הכולל וגם את מספר הילדים שמשתתפים בתוכנית. השאלה היא, איזה סוג של פרוגרסיביות אנחנו עושים בתשלומים. צריך להבין, כדי לשתף במפעל רשויות חלשות, דבר שהיה קשה מאוד בתהליך הקודם כי השתתפות הממשלה היתה פחותה, הגדלנו באופן משמעותי את השתתפות הממשלה ברשויות החלשות. ברשויות באשכול הסוציו-אקונומי הנמוך ביותר, יש השתתפות של הממשלה ב-80%.

הפער נוצר דווקא ברשויות החזקות יותר. זאת החלטה שהתקבלה אמש, היא לא תוחלט כאן, היא תוחלט בוועדת הכספים, אבל בסיכום בין משרד ראש הממשלה לבין השלטון המקומי וביני, אשכול 6 - השתתפות הממשלה תגדל ל-50%. זאת אומרת, אנחנו נמצאים עם שתי בעיות שאנחנו מנסים לפתור היום, בעיה אחת היא בעיה של הרשויות החזקות יותר, שבקרבן, הציבור של ההורים בעלי יכולת להשתתף בפרויקט ההזנה, הציבור הזה הוא יחסית גדול והקביעה של 3 שקלים יצרה פער יחסית גדול באותן רשויות. אז אנחנו מעלים את ההשתתפות אך ורק של אותם הורים שנמצאים במדרג סוציו-אקונומי גבוה. באותה עת, לבקשת יושב ראש הוועדה, אנחנו מורידים את ההשתתפות של ההורים שנמצאים באשכול הנמוך והכנסתם נמוכה.
מוחמד ברכה
איך זה בא לידי ביטוי בטבלה?
שרת החינוך יולי תמיר
אם תסתכל על הטבלה, באשכול הראשון כול ההורים ישלמו חצי שקל.
זבולון אורלב
בשנה שעברה הם שילמו חצי שקל גם ביתר האשכולות. משפחה ענייה, מה זה משנה באיזה אשכול היא נמצאת?
שרת החינוך יולי תמיר
זה משנה כי מה שהסביר עדי אלדר, שיש בתוך הרשויות תמיכה לאלה שאינן יכולות לשלם. אז אם הרשות נמצאת באשכול נמוך, היכולת שלה לתת תמיכה היא מאוד קטנה כי רוב ההורים, תשאל את חבר הכנסת ברכה מה קורה ביישוב שנמצא באשכול 1.
זבולון אורלב
למה אותה משפחה ענייה באשכול 2 או 3 שילמה בשנה שעברה חצי שקל והשנה היא צריכה לשלם שקל?
ברור שרשות מקומית, באשכול 2 או 3, אין לה יכולת לסבסד.
שרת החינוך יולי תמיר
אתה טועה. חבר הכנסת אורלב, באשכול 2, הגדלת תמיכת הממשלה היא כול כך משמעותית, מכיוון ש-80% מהסכום ממומן על ידי המדינה - - -


אני רוצה לומר, שהסכום הזה הוא סכום שנוסף לפרויקט, הוא לא סכום שבא מהרשויות. כדי להקל על הרשות שנמצאת באשכול הנמוך ביותר, זה סכום שנוסף.


לגבי שאלת הגנים - - -
זבולון אורלב
לא ענית לגבי המשפחות העניות ביותר באשכול 2-3-4. ברור שלרשות המקומית אין יכולת לסבסד.
שרת החינוך יולי תמיר
הרשות מקבלת עכשיו סבסוד גדול יותר. אני מנסה להגיע להסכמה גם עם הרשויות, שיש להן תפקיד מאוד מכריע, ההתייעצות שלי עם השלטון המקומי בעניין הזה היא מכרעת כי הם הגורם המפעיל. אפשר להתעלם מכך, שאנחנו ביקשנו מהרשויות להפעיל את זה. ההתייעצות שלי עם עדי אלדר והצוות שלו, שעל פיה אנחנו גם קובעים חלק גדול מהשיקולים לאן ילכו המשאבים, היא התייעצות חשובה כי בסוף, הם אלה שנמצאים בשטח, הם אלה שמפעילים.
זבולון אורלב
קשה לי להאמין שהם ביקשו להכפיל את הסכום למשפחות העניות ביותר במדינת ישראל.
שרת החינוך יולי תמיר
חבר הכנסת אורלב, הם לא ביקשו, אבל ביחד ניסינו למצוא את המכנה המשותף. אם בא אליי עדי אלדר ומבקש את הגדלת ההשתתפות באשכול 6, ואם מבקשים את הגדלת ההשתתפות באשכול 1 ואם רוצים להכניס ילדים ועלתה שאלת גני הילדים ואני רוצה להסביר אותה – אז בתוך כול המכלול הזה, אפשר להחליט החלטה. הנה החלטה, אני מוכנה שהוועדה תחליט עליה, להוריד בחצי שקל, יאכלו פחות ילדים. אם זאת ההחלטה שהוועדה רוצה לקבל, היא זכאית לקבל.
זבולון אורלב
את אומרת, יאכלו יותר ילדים על חשבון זה שהילדים העניים ביותר במדינת ישראל יכפילו את התשלום שלהם. זה מה שאת אומרת.
יואל חסון
אין לזה משמעות כזאת גדולה, אתה עושה מזה עניין פוליטי.
שרת החינוך יולי תמיר
הכול פוליטי, הוא יודע את זה.
יואל חסון
אין לזה משמעות כזאת גדולה כלפי ההורים.
שרת החינוך יולי תמיר
חבר הכנסת אורלב, בידך ההחלטה להחליט שפחות ילדים יאכלו.
זבולון אורלב
מה, זה משפט שלמה?
מוחמד ברכה
בכמה זה כרוך אם משאירים את זה לחצי שקל.
שרת החינוך יולי תמיר
אנחנו לא יכולים כרגע להעריך את זה, אם היינו יכולים לתת הערכה מדויקת - - -
מוחמד ברכה
בכמה מדובר, במיליונים, עשרות אלפים, מאות אלפים?
שרת החינוך יולי תמיר
אני מעריכה את בכ-10 מיליון שקלים.
זבולון אורלב
יושב ראש הוועדה העריך את זה במאות אלפי שקלים.
שרת החינוך יולי תמיר
לא באשכול הראשון. חבר הכנסת ברכה, יש כאן שני חתכים, יש חתך אשכולות ויש חתך הכנסה. הלכנו על פי חתך האשכולות - - -
מוחמד ברכה
אשכולות מיועד לרשויות.
שרת החינוך יולי תמיר
לא, גם להורים.
מוחמד ברכה
כן, אבל אני מתכוון, דרך הרשויות.
שרת החינוך יולי תמיר
הכול דרך הרשויות, הן המפעיל. אבל אם הרשויות הערביות, שכולן נמצאות באשכול 1-2, בשנה שעברה הן קיבלו תמיכה של 60%, השנה הן מקבלות תמיכה של 80%. זאת אומרת, ההשתתפות של הרשות קטנה. השתתפות הרשויות בפרויקט קטנה, השתתפות הממשלה גדלה, למה? כי נוכחנו לדעת, שלרשויות החלשות היה קשה להיכנס לפרויקט. העזרה היא לרשויות.
אתי בנימין
מה עם ההורים?
שרת החינוך יולי תמיר
ההורים באשכול הראשון מצבם משתפר, באשכול השני, ההורים שההכנסה שלהם יחסית נמוכה באשכולות האחרים, גובים מהם יותר, אבל במקרים האלה יש לנו אפשרות לתת סיוע לרשויות, גם מהקרן שהוקמה ונשמרת בצד וגם מהעובדה שהקטנת השתתפות הרשות משאירה לרשות יתר גמישות. כי אם קודם רשות השתתפה ב-40% ועכשיו היא משתתפת ב-10%, תסכימי אתי שיש לה יותר גמישות ממה שהיה לה בשנה שעברה.
מוחמד ברכה
גברתי השרה, אתם כותבים ש-130 אלף תלמידים נמצאים כעת בתוך הפרויקט. נניח שכולם שייכים לאותו אשכול נמוך, לכולם כביכול צריך להוריד משקל לחצי שקל. מדובר בעשרות אלפי שקלים - - -
זבולון אורלב
כלומר, גובים מהמשפחות הכי חלשות במדינת ישראל עוד 10 מיליון שקל.
מוחמד ברכה
זה לא 10 מיליון.
זבולון אורלב
השרה אמרה 10 מיליון שקלים.
שרת החינוך יולי תמיר
אני רוצה להסביר לחבר הכנסת ברכה איך זה עובד. זה עובד בשני מישורים, במישור של ההורים ובמישור של הפרטיים. במישור הרשויות – הרשויות החלשות קיבלו הפעם הטבה מאוד גדולה. במדרג הסוציו-אקונומי, ההורים ברשות החלשה ביותר משלמים חצי שקל. והמדרג של ההורים ברשויות הוא על פי מה שמוצג כאן. בסופו של דבר, בחתך הכולל, המדינה משתתפת יותר. דרך אגב, המגזר הערבי יהיה הנהנה המרכזי מהמהלך הזה, כי רשויות שלא היו בשנה שעברה, גם באשכול 1 וגם באשכול 2, ישתתפו עכשיו בפרויקט באופן מקיף יותר.


עלתה כאן שאלה לגבי הגנים - הגנים לא מצויים בחוק ולמרות זאת, קיבלו החלטה השנה, להפחית את השתתפות הקרנות בפרויקט הלאומי, להגדיל את השתתפות הממשלה, כדי שמה שלא מכוסה על ידי החוק, ובהסכמה שלנו מכוסה על ידי הקרנות, על ידי קרן סקטא רש"י וקרן הידידות. לכן, למרות שזה לא מובא לוועדה, הבאנו לכך, שיש יותר ילדים ביום לימודים ארוך בגני הילדים, גם הבאנו לכך, שהילדים האלה מקבלים הזנה לא במנגנון הזה אלא במנגנון אחר. ברור לגמרי, שהמנגנון הזה מכסה רק חלק מהמכלול של ילדים שמקבלים הזנה, וגם עשינו מדרג סוציו-אקונומי אחר בתוך הרשויות על פי החוק. זאת אומרת, המכלול הוא, שיש יותר ילדים שמקבלים הזנה. אני חושבת, המפעל ייצא לדרך בצורה ישימה יותר בגלל העזרה המסיבית לרשויות החלשות.

הסיכום אתכם אומר, שאתם יכולים להפעיל את העניין מחר בבוקר. אין לנו חילוקי דעות.
היו"ר מיכאל מלכיאור
מאחר וזה דיון מחודש, את הדיון העקרוני קיימנו כבר, הערתי בתחילת הדיון, על אף הדברים החשובים, אני חושב שמשרד ראש הממשלה ומשרד החינוך היו יכולים להיות יעילים יותר בטיפול הביורוקראטי ולהביא את זה הרבה קודם. משרד ראש הממשלה היה יכול לבוא לקראת הבקשה שלנו, שביקשנו גם בפעם הקודמת, אומנם באתם לקראתנו בשתי נקודות, אם הייתם באים לקראתנו גם בנושא הזה של חצי שקל, היינו זוכים להצבעה פה אחד. חבל. מדובר במעט כסף וזאת קמצנות על חשבון הילדים החלשים ביותר.


יחד עם זאת, יש הסכמה עם הרשויות המקומיות, יש הרחבה ניכרת מאוד גם בגני הילדים וגם בבתי הספר. הרבה ילדים יזכו השנה להזנה, לכן אני לא רוצה לעכב יותר את העניין הזה.
זבולון אורלב
אנחנו האחרונים שרוצים למנוע מילדי ישראל לאכול. ברור לגמרי שאנחנו יכולים לעצור את העניין אבל יש לנו אחריות ממלכתית. לכן אני מציע לחבריי באופוזיציה להימנע על מנת לאפשר לקואליציה להעביר את ההחלטה. ההימנעות שלנו היא מחאה גם על כך, שהחוק לא התקיים יומיים, וגם על כך, שהכפילו את התשלום להורים העניים ביותר באשכולות מ-2 ומעלה.
היו"ר מיכאל מלכיאור
אני מודה לך, אנחנו נקיים הצבעה, ההצבעה תהיה שמית מכיוון שיש כאן ממלאי מקום.
רונית תירוש
אדוני היושב ראש, באיזה סכום מדובר?
זבולון אורלב
לדעת היושב ראש, מדובר
מאות אלפי שקלים, כך הוא אמר.
יואל חסון
ולדעת אחרים, מיליוני שקלים.
היו"ר מיכאל מלכיאור
אני מקיים הצבעה שמית. חבר הכנסת זאב אלקין, איננו, יש לו כאן מחליף, חבר הכנסת מנחם בן ששון, כיצד אתה מצביע?
מנחם בן-ששון
בעד.
היו"ר מיכאל מלכיאור
מנחם בן ששון – בעד


רונית תירוש
- בעד


יואל חסון
- בעד


מרינה סולודקין
- אינה נוכחת


פרופ' שלמה ברזניץ
- בעד


אורית נוקד
- אינה נוכחת, במקומה, חבר הכנסת אפרים סנה – בעד


חיים אמסלם – בעד


יצחק גלנטי – בעד


שמואל הלפרט - אינו נוכח


נתן שרנסקי – נמנע


אלכס מילר - נמנע

יוסף שגאל – אינו נוכח, במקומו ליה שמטוב – נמנעת

זבולון אורלב
- נמנע

עבאס זכור
- נמנע

ג'מאל זחאלקה – אינו נוכח


מיכאל מלכיאור – בעד.
יהודית גידלי
8 – בעד, 5 נמנעים.
היו"ר מיכאל מלכיאור
8 בעד, 5 נמנעים, הבקשה התקבלה, מפעל ההזנה יוצא לדרך. אני מודה לכולם, הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 10:00.

קוד המקור של הנתונים