ישיבת ועדה של הכנסת ה-17 מתאריך 16/10/2006

פרוטוקול

 
PAGE
1
ועדת הכלכלה

16.10.2006


הכנסת השבע-עשרה






נוסח לא מתוקן

מושב שני

פרוטוקול מס' 74

מישיבת ועדת הכלכלה

שהתקיימה ביום שני, כ"ד בתשרי התשס"ז – 16 באוקטובר 2006 – בשעה 09:30
סדר היום
תקנות הגנת הצרכן (כללים בדבר פרסום ונקיבת מחיר של שירות השכרת רכב לתייר), התשס"ו-2006
נכחו
חברי הוועדה: משה כחלון – היו"ר




אבישי ברוורמן




אבשלום וילן




יצחק זיו




דוד טל




רונית תירוש
מוזמנים
עו"ד יצחק קמחי, הממונה על הגנת הצרכן, משרד התמ"ת

חנה טירי, משרד התמ"ת

חנה מזור, משרד התמ"ת

עו"ד אלי ליפשיץ, משרד התיירות

שוש טל, מרכז בכיר, השכרת רכב, משרד התחבורה והבטיחות בדרכים

רזיאל גאוני, מנכ"ל הארגון להשכרת רכב וליסינג, איגוד חברות להשכרת רכב

נמרוד הגלילי, מנהל אגף, לשכת המסחר
ייעוץ משפטי
אתי בנדלר
מנהלת הוועדה
לאה ורון
רשמת פרלמנטרית
הדס דויטש

תקנות הגנת הצרכן (כללים בדבר פרסום ונקיבת מחיר של שירות השכרת רכב לתייר), התשס"ו-2006
היו"ר משה כחלון
בוקר טוב, אני מתכבד לפתוח את הישיבה.


אני מבקש מנציגת משרד התמ"ת לפתוח.
חנה טירי
קצת היסטוריה; בשנת 2001 תוקן חוק הגנת הצרכן באופן כזה שמחייב עוסק להציג מחיר כולל ובמטבע ישראלי מחירים של טובין וכן לפרסם ולנקוב מחירים של שירותים במטבע ישראלי בלבד, כמובן מחיר כולל, שכולל את כל המסים ואת כל התוספות הנלוות שהצרכן אינו יכול לוותר עליהם במסגרת העסקה.


באותו תיקון קבענו גם סעיף פטור, שניתן לתת במקרים מסוימים פטור מפרסום, הצגה, נקיבה של מחיר כולל ובמטבע ישראלי בלבד. באותו מעמד נתנו פטור, למשל, לשירותי מלונאות, וקבענו שבמקרה, למשל, של שירותי מלונאות, ניתן להציג מחיר לתייר במטבע חוץ, וכמובן, המחיר אינו חייב להיות כולל, כי הוא לא כולל את המע"מ, כי תייר פטור ממע"מ. כל זה היה בתיקון מס' 11 לחוק הגנת הצרכן.


בשנת 2005 תיקנו את התוספת לחוק הגנת הצרכן, והוספנו גם את הנושא של השכרת רכב, כלומר שיינתן פטור מפרסום ונקיבה של מחיר השכרת רכב לתייר בלבד, והעוסק יוכל לנקוב ולפרסם מחיר, ללא מע"מ. היינו צריכים לתקן את התוספת לחוק, לקבוע את זה בצו, ולהוסיף את המחיר של השכרת רכב, ולאחר מכן השר צריך להתקין תקנות, שאלה התקנות שעומדות לפנינו, ולקבוע את הכללים בנושא. הכללים פשוטים, ואומרים שמי שנותן שירות של השכרת רכב יכול לפרסם ולנקוב מחיר של השכרת רכב לתייר במטבע חוץ במחיר שאינו כולל, ובלבד שבפרסום יצוין מפורשות שהמחיר הוא לתייר בלבד.
דוד טל
כשאת מדברת על תיירות, את מדברת על תייר חוץ? מה עם תייר בעל אזרחות ישראלית, שהוא תייר באילת? אם אני בא לאילת כתייר פנים, אך אני בא עם דולרים, האם אני זכאי גם לפטורים הללו?
חנה טירי
הכוונה היא רק לתייר חוץ.
היו"ר משה כחלון
יש הגדרה ברורה ל"תייר".
דוד טל
אני כתייר פנים פטור ממע"מ באילת. דין אילת כדין כל המדינה?
חנה טירי
באילת אין מע"מ, ולכן הצגת המחיר או הפרסום היא ללא מע"מ גם לישראלים, כי אף אחד לא משלם שם מס. אלה דינים נפרדים.
דוד טל
לתייר חוץ יש באילת מעבר לפטור ממע"מ פטורים נוספים?
אלי ליפשיץ
ודאי שאין.


אני מבקש להעיר כמה הערות; התקנות האחרונות שתוקנו, תוקנו בשיתוף פעולה עם משרד התיירות בנוגע להצגת מחיר של שירותי מלונאות לתייר, ומאז נוצר מצב שלא היה כוונת המחוקק, בכך שכאשר מוצג מחיר לתייר, זה לא הסכום לישראלי בהפחתת המע"מ, אלא סכום אחר לגמרי. נכון שבנושא השכרות רכב כל צורת השיווק שונה- -
היו"ר משה כחלון
לתייר יש מחיר גבוה יותר מאשר לישראלי? אנו עושקים את התיירים?
אלי ליפשיץ
הצגת המחירים בבתי מלון אינה המחיר הרגיל לתייר מקובל, כי תייר מקובל בדרך-כלל מגיע דרך סוכן, ולכן הצגת המחירים בבתי מלון בדרך-כלל אינה משקפת את המחיר שמשלם בפועל כל אדם שנהנה משירותי התיירות במלון, אך זה עדיין משקף מחיר לתייר מזדמן שמגיע, ומציגים בפניו שני מחירים – אלה הם לא רבים, אך הם קיימים. בעצם המצב הזה, שמגיע תייר ומציגים בפניו מחיר אחר, שאינו הסכום בהפחתת המע"מ, הוא מצב בלתי-נסבל, ולכן אם רוצים אותו דבר בהשכרות רכב, על אף שצורת השיווק שונה, ואולי שם לא תהיה בעיה גדולה, עדיין יש לציין שהסכום לתייר יהיה בהפחתת המע"מ או הנמוך מבין שני הסכומים.
דוד טל
למה צריך להציג שני מחירים? לא ברור שתייר יעדיף את המחיר הנמוך? אתה רוצה לבלבל אותו? למה אני צריך לגבות מתייר יותר מאשר מאזרח ישראלי?
אלי ליפשיץ
זה נושא מדובר מאוד במשרד, ואו שנשנה את התקנות או נעשה משהו אחר. ודאי שצריך לעשות משהו.
דוד טל
מה צריך לדבר? צריך להביא את זה לשולחן הזה.
אלי ליפשיץ
אני מניח שזה יגיע די מהר לשולחן הזה.
היו"ר משה כחלון
אתה אומר: נעשה שני מחירים, נגיד לתייר: אמנם אנו קצת מרמים אותך, אך יש לך אפשרות לבחור במחיר השני.
אלי ליפשיץ
לא. צורת השיווק של בתי המלון שונה, וודאי שאם יתבררו מחירים, יהיו מקרים שתייר תושב חו"ל יקבל מחיר נמוך יותר מישראלי, בהתאם לתוכניות שיווק שונות של בתי המלון, שזה לגיטימי לחלוטין. עוד יותר, גם לגיטימי לעודד תיירות פנים על-ידי מחירים זולים לוועדים או לאחרים.
היו"ר משה כחלון
אני לא מדבר על מכירות מרוכזות.
אלי ליפשיץ
מכיוון ששיווק בתי המלון מבוסס על דברים מהסוג הזה ברובו, התוצאה אינה נוראה כפי שהיא נשמעת, אך היא קיימת, של אנשים שגובים מתייר מחיר גבוה יותר. זה מצב בלתי-נסבל. נמצא פתרון במהרה, וזה יגיע לשולחן הזה.


עכשיו אנו דנים במחירים להשכרות רכב, ואני חושב שצריך להביע את מה שאני אומר בתקנות עצמן או על-ידי כל דרך שתימצא לנכון, או על-ידי מה שאני מציע, שזה, שהסכום יינקב בהפחתת המע"מ, ואם יהיה סכום גבוה יותר, ישלם את המחיר הנמוך.
חנה טירי
איני רואה איך ניתן בתקנות האלה לפתור את הבעיה שהוא מעלה, אולי יימצא פתרון בהמשך, אך הסעיף המסמיך מדבר על העניין שניתן לתת פטור מפרסום ונקיבה, ולקבוע אופן של פרסום אחר. איני יכולה מכוח התקנות האלה לחייב לקבוע מחיר מסוים.
אתי בנדלר
הסעיף המסמיך מכוח סעיף 17ז לחוק הגנת הצרכן אומר שהוראות פרק זה לא יחולו על נכס או שירות המפורט בחלק א' של התוספת הראשונה, ובתנאים הקבועים בה. בחלק א' של התוספת הראשונה יש שירות השכרת רכב מנועי לתייר לנהיגה עצמית בישראל, ובלבד שמחירו יינקב ויפורסם בהתאם לתקנות שקבע השר בהתייעצות ובאישור, כלומר את התנאים מוסמך השר לקבוע בתקנות.
עו"ד ליפשיץ אומר
אני מוכן לאפשר נקיבת מחיר כולל לתייר בדולרים, ובלבד שהמחיר שיינקב בדולרים יהיה שווה ערך למחיר שננקב במטבע ישראלי בהפחתת מע"מ. להערכתי, אין עם זה בעיה משפטית.
חנה טירי
הנושא הזה עלה בעבר, וסברנו שאולי אנו נכנסים פה למטריה של פיקוח מחירים.
אתי בנדלר
לא קובעים כאן אילו מחירים. כל מה שאומרים הוא אותו מחיר שאתה נותן, שאתה קובע לגבי כל מי שבא לשכור רכב ישראלי בשקלים, מחיר כולל, אני רוצה אותו מחיר מתורגם לדולרים ללא מע"מ.
היו"ר משה כחלון
המחירים משתנים בהתאם לתנאים – חברה ששוכרת לשנה או אדם פרטי ששוכר ליום וכו'. אנו מדברים על האדם שמקביל אליו, שיהיה מצוין: המחיר המקסימלי הוא 500 ש"ח ליום, נניח - אותו תייר יקבל 500 ש"ח מינוס ה-17%. מה שרוצה לקבוע עו"ד ליפשיץ, שלא יחזור העניין של המלונאות, של מחיר לתייר ומחיר לישראלי.
יצחק קמחי
זאת המטרה.
חנה טירי
הנושא הזה עלה כבר, והתייעצנו בנושא הזה עם משרד המשפטים, ואז הוא סבר, שאנו קובעים לו איזה מחיר הוא צריך לגבות מהתייר, אבל אפשר להעלות את זה להתייעצות נוספת.
אתי בנדלר
אני מציעה שתשקלו את זה פעם נוספת, ואז זה יחזור לדיון בוועדה.
היו"ר משה כחלון
מבחינה ציבורית, זה ייראה הרבה יותר טוב.
לאה ורון
אפשר שהוועדה תאשר את התקנות בתיקון, ואם הם יבקשו, נחזור לדיון.
חנה טירי
אני אומרת שהנושא עלה, וזאת היתה הסברה.
לאה ורון
האם יש לכם התנגדות שהוועדה תאשר את התקנות בתיקונים, ואם תבררו ותגיעו למסקנה- -
חנה טירי
לא. אין בעיה.
יצחק קמחי
הגישה שלך נראית לי נכונה. נאשר את זה בתיקונים האלה, שכללית, מקובלים עלינו. נבדוק את זה שוב רק כדי לדעת שאנו על קרקע בטוחה מול משרד המשפטים ומול שלטונות מס ערך מוסף עם משרד האוצר, ואתאם את הנושא גם עם הגברת בנדלר.
אתי בנדלר
אפשר לקרוא את תקנה 1, ובתקנה 2 הוועדה תאמר אילו שינויים היא מבקשת.
רזיאל גאוני
ראשית, רוב התיירים שמגיעים לארץ עושים את הזמנת הרכב מראש, והמחיר חייב להיות נקוב בדולרים.


שנית, ברור שאתם מדברים בהפחתת המע"מ, ולתיירים אין מע"מ, ואין מצב שתייר משלם יותר מישראלי בהשכרת רכב. לי אין בעיה עם התקנות.
אלי ליפשיץ
אם יוסיפו בתקנות שהמחירים יהיו נקובים לתייר בלבד, ויצוין בפירוש שהמחיר דומה לישראלי בהפחתת המע"מ, זה יפריע לך?
רזיאל גאוני
בהפחתת המע"מ, כי אין מע"מ.


התקנות, כפי שמוצגות פה, מקובלות עלינו. התייר לא משלם מע"מ.
שוש טל
יש לי כאן חוות דעת של היועצת המשפטית שלנו, שכותבת שב-31 באוגוסט פורסם צו הגנת הצרכן, שינוי התוספת לחוק, שקבע פטור מהחובה לנקוב מחיר בשקלים, וזאת לגבי השירות של השכרת רכב, הניתן לתייר, ובלבד שהמחיר יינקב ויפורסם בהתאם לתקנות שיקבע שר המסחר והתעשייה בהתייעצות עם שר התחבורה.

יובהר, כי הפטור לתייר נובע מכך שתייר פטור מתשלום מס ערך מוסף על שירות השכרת רכב, לפי חוק מס ערך מוסף, 1976.


שר התעשייה, המסחר והתעסוקה פנה אל שר התחבורה והבטיחות בדרכים, בבקשה לקיים חובת התייעצות לגבי תקנות, שבדעתו להתקין, ועל-פיהן אדם שעיסוקו בהשכרת רכב רשאי לנקוב ולפרסם מחיר לתייר עבור שירות השכרת רכב, לאחר הפחתת המסים, שתייר פטור מהם במטבע החוץ, ובלבד שבפרסום יצוין במפורש ובאופן בולט לעין, כי המחיר הוא לתייר בלבד.
דוד טל
אין חילוקי דעות בקשר לכך.
שוש טל
צריך לציין שזה לתייר בלבד.
יצחק קמחי
הנקודה היא לבוא גם לקראת התייר, ולמנוע הטעיה של הצרכן הישראלי, כדי שלא יחשוב שהמחיר הזה מיועד לו. מבחינתנו, כששני העקרונות האלה עומדים בפני הוועדה, כל תיקון שיעמוד בדברים האלה, מקובל עלינו.
היו"ר משה כחלון
נתחיל לקרוא.
חנה טירי
קוראת סעיפים 1, 2.
דוד טל
אתם צופים שיהיו עוד מסים אחרים, שהתייר יהיה פטור מהם?
חנה טירי
נקטנו בלשון הזאת, כי נקטנו בלשון הזאת גם בנושא מלונאות. נכון להיום זה מע"מ.
דוד טל
כשהייתי ילד היה נדמה לי שתיירים מקבלים מחירים נמוכים יותר. זה נכון?
רזיאל גאוני
בהשכרת רכב תיירים, ברוב המקרים, שעושים את ההזמנה בחו"ל, מקבלים מחיר זול יותר, לא יקר יותר.
אלי ליפשיץ
בדרך-כלל זה קורה גם במלונאות.


לגבי סעיף 2, אני רוצה להציע: ובלבד שבפרסום צוין במפורש כי המחיר זהה למחיר הרגיל בהפחתת המע"מ בלבד, וכי מחיר זה לתייר בלבד.
אתי בנדלר
הפרסום לא צריך לומר את זה. אני לא מציעה שנתווכח על הנוסח. המשרד הייעודי יקבל את ההנחיות, החלטת הוועדה תהיה ברורה מבחינה עקרונית, הם יעבדו על הנוסח ויעבירו אותו לאישור.


אם כך, אדוני, ההנחיה שלך היא שתקנה 2 תאמר שהמחיר שיינקב יהיה המחיר שמוצג לכלל הציבור, ללא מע"מ ובערכו במט"ח. הנוסח המדויק יועבר על-ידי המשרד.
אלי ליפשיץ
- -
דוד טל
אדוני היושב-ראש, נאמר כאן, שנניח, נקבע השער היציג של הדולר 4.40, ומעתה עד חצי שנה ייקחו לפי 4.40. הגם שהיום 4.20 הוא השער היציג, הם ימשיכו לקחת לפי 4.40. אני חושב, ששבוע - התנודות הן מצומצמות.
רזיאל גאוני
כשהשער עובר, אתה גם צריך לעשות תיקון.
דוד טל
אני אומר שפרק הזמן יהיה מצומצם, כדי שהשינוי לא יהיה דרסטי. יהיה פה מעין מקבילון, שאי-אפשר יהיה לעבור אותו. אם היום תגבה ממני 4.45, כשהדולר 4.20, זה נראה לך נכון?
היו"ר משה כחלון
זה לא הדיון.
יצחק קמחי
הנושא ייפתר בניסוח. מבחינתי, השער הקובע הוא השער במטבע הישראלי. זה הכלל. לתייר מותר לתת את המחיר בדולרים, בהפחתה של המע"מ. למה לקבוע שערים מוזרים? המחיר הקובע הוא במטבע ישראלי, זה הבסיס. מבחינתי, שלא יהיו פטורים לאף אחד.
חנה טירי
אני רוצה לסכם, שהוועדה מאשרת את התקנות, והיא רוצה שנוסיף שהמחיר לתייר צריך להיות כמו המחיר לכלל הציבור בהפחתת המע"מ.
היו"ר משה כחלון
כן.


אני מבקש להביא להצבעה את סעיפים 1 ו-2. מי בעד? מי נגד? התקנות עברו. כפי שסוכם, תביאו ליועצת המשפטית את הנוסח שמדבר על כך שלא יהיו פערי מחירים בין תייר לבין ישראלי. כמובן, תייר יקבל בניכוי מע"מ.


תודה רבה, הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 10:10.

קוד המקור של הנתונים