ישיבת ועדה של הכנסת ה-17 מתאריך 11/09/2006

תקנות מס רכוש וקרן פיצוים (תשלום פיצויים)(נזק מלחמה ונזק עקיף)(הוראת שעה)(תיקון מס' 2), התשס"ו - 2006

פרוטוקול

 
PAGE
1
ועדת הכספים

11.9.2006

הכנסת השבע-עשרה






נוסח לא מתוקן

מושב ראשון
פרוטוקול מס'
מישיבת ועדת הכספים

שהתקיימה ביום שני י"ח באלול התשס"ו (11 בספטמבר 2006) בשעה 11:30
סדר היום
תקנות מס רכוש וקרן פיצויים (תשלום פיצויים)(נזק מלחמה ונזק עקיף)(הוראת

שעה)(תיקון מס' 2), התשס"ו-2006.
נכחו
חברי הוועדה: יעקב ליצמן – היו"ר

חיים אורון

אבישי ברוורמן

אלחנן גלזר

אבשלום וילן

שי חרמש

שלי יחימוביץ'

אמנון כהן

סטס מיסז'ניקוב
מוזמנים
ג'קי מצא – מנהל רשות המסים

מיכל דויטש – מנהלת מחלקת חקיקה, רשות המסים

בועז סופר – רשות המסים

אלון אבדני – יועץ מקצועי למנהל רשות המסים

אילנית ורנר – אגף החשב הכללי, משרד האוצר

עו"ד יעל קינן-מרקוביץ' – ס. היועץ המשפטי, מנהל הכנסות המדינה

אריאל למדני – מנהל תחום תקציבים, משרד החקלאות

אברהם בירנבוים – יו"ר ארגוני הסוחרים בישראל

יהודה טלמון – לשכת עורכי הדין

עו"ד רחל בן ארי – יו"ר ועד מחוז חיפה, לשכת עורכי הדין

עו"ד יאיר כהן – לשכת עורכי הדין

עו"ד אברהם ובר – לשכת עורכי הדין

עו"ד שלמה בן-פורת – לשכת עורכי הדין

יוסי פתאל – מנכ"ל התאחדות סוכני הנסיעות

דב מרום – מנכ"ל איגוד לשכות המסחר בחיפה

יחזקאל דסקל – מנכ"ל איגוד לשכות המסחר

עו"ד איתן צחור – לשכת יועצי המס

בועז רדאי – איגוד הבנקים בישראל

חזקיה ישראל – התאחדות התעשיינים

יהודה שגב – מנכ"ל התאחדות הקבלנים

טובה פינטו – מנכ"לית התאחדות בתי המלון

יהודה כהן – מנכ"ל התאחדות בעלי אולמות וגני אירועים

דן ירדן – כלכלן ראשי, התאחדות המלונות

יאיר קורח – יו"ר התאחדות הסוחרים והעצמאים בישראל

אחיקם בר-לוי – מנכ"ל החברה לפיתוח הגליל

זאב וינר – נשיא לה"ב
ייעוץ משפטי
שגית אפיק; אפרת קוצ'ינסקי
ייעוץ כלכלי
סמדר אלחנני
מנהל הוועדה
טמיר כהן
רשמת פרלמנטרית
שרון רפאלי


תקנות מס רכוש וקרן פיצויים (תשלום פיצויים)(נזק מלחמה ונזק עקיף)(הוראת

שעה)(תיקון מס' 2), התשס"ו-2006
היו"ר יעקב ליצמן
שלום לכולם. הנושא היום הוא תקנות מס רכוש וקרן פיצויים (תשלום פיצויים)(נזק מלחמה ונזק עקיף)(הוראת שעה)(תיקון מס' 2), התשס"ו-2006. מדובר על פיצוי לאוגוסט. ג’קי מצא, תסביר לנו מה עשיתם ואיך שיפרתם. בבקשה.
ג’קי מצא
שלום לכולם. אני אפתח לגבי הסטטוס של נזקים ישירים ונזקים עקיפים. ביום 14 באוגוסט, יום הפסקת האש, יצאנו לפקודת מבצע להשבת המצב לקדמותו. עד ליום הפסקת האש הוגשו לנו 8,000 תביעות של משפחות שבתיהן, רכושם ורכביהן נפגעו. האמנו שעד ערב ראש השנה נסיים את כל 8,000 התביעות, ואני שמח לבשר לכם שלא רק שסיימנו את 8,000 התביעות, אלא למעלה מ- 10,000 משפחות כבר קיבלו את מלוא הפיצוי שלהן. אלא שמיום הפסקת האש הלכו והתרבו התביעות מרגע שהמשפחות חזרו הביתה, והיום מונחות לפנינו למעלה מ-20 אלף תביעות- -
חיים אורון
נוספות?
ג’קי מצא
לא. בסך-הכול 20,700 תביעות. שילמנו כבר ללמעלה מ- 10,00 משפחות. פקדנו את בתיהם של הרבה יותר מ- 10,000 משפחות, אבל 10,000 משפחות שפקדנו את בתיהן והגענו אתם להבנה יחד עם השמאי על הסכום, הכסף נמצא בחשבונות הבנק שלהם.
שי חרמש
אין להם תביעות נוספות?
ג’קי מצא
אין להם תביעות נוספות, והם כמובן חתמו על כתב ויתור שהפיצוי הזה מפצה את מלוא רכושם בצורה הוגנת. בחול המועד סוכות נמשיך לעבוד אף על פי שמשרדי הממשלה יוצאים לחופשה מרוכזת. אני רוצה להאמין שעד 22 בספטמבר, ערב ראש השנה, נגיע ל- 70% מהתביעות שישולמו במלואן. מדובר בתהליך שייקח זמן, אבל בסך-הכול זאת מגמה מהירה. אנחנו משלמים בערך ל- 1,000 תיקים ביום. בסוף יישארו תביעות שימשיכו להדיין תקופה ארוכה יותר. אבל למעלה מ-10,000 משפחות כבר קיבלו את הכספים בחשבונות הבנק שלהם.
חיים אורון
כמה כסף זה?
ג’קי מצא
הנתון כרגע הוא 60 מיליון ₪, אבל זה בעירבון מוגבל כי הוא לא כולל את התשלומים לעמידר, לעמיגור, שיקמונה ונווה-נוף; הוא לא כולל את כל מוסדות החינוך; הוא לא כולל בעלי מקצוע מסוימים שהאזרחים שכרו לתקן את הנזקים ולא שילמנו לבעלי המקצוע- -
חיים אורון
אי-אפשר לעשות ממוצע.
ג’קי מצא
לא. למשל, בכל כלי הרכב טיפלנו בשישה מקומות, אבל לבעלי המקצוע עדיין לא שילמנו כי הם עדיין לא הוציאו חשבונות. אסור לעשות ממוצע של 60 מיליון חלקי 10,000 משפחות.


בחישוב הפיצוי העקיף בגין חודש יולי הערכנו שיהיו 90 אלף בעלי עסקים שיגישו תביעה מתוך ידיעה שיש 90 אלף בעלי עסקים בצפון שרשומים ברישומי רשות המסים. עד היום הגישו לנו 35 אלף בעלי עסקים תביעות. אני באופן אישית התחייבתי לשלם תוך 20 עד 25 ימים. אני שמח לומר לכם שאנחנו משלמים היום תוך 15 ימים. עד היום שילמנו בערך ל- 24 אלף בעלי עסקים. כך שהקצב מרשים בהחלט, ואנחנו עומדים בקצב הרבה יותר מהיר ממה שהתחייבנו.
ראובן ריבלין
ידוע לי שכל בתי ההארחה והמלונות בצפון ששילמו בהתאם להסכם את התשלומים לעובדים שלהם לא קיבלו - - - מהמערכת. הם עומדים בפני תשלום בעוד 3 ימים, והם נמצאים בפני שוקת שבורה. האם אתם ערים לעניין הזה או שזה נופל בין הכיסאות?
ג’קי מצא
זה לא נופל בין הכיסאות, כי בין כל כיסא יש איש מס רכוש שיושב שם. אנחנו בוודאי ערים לזה. הרמנו מנגנון שלם לטובת 90 אלף בעלי עסקים שהם המיינסטרים. זה מנגנון מחשובי מאוד חשוב. בשבוע שעבר סיימנו להרים אותו בצורה מושלמת, והראיה היא המספר הגדול של בעלי העסקים שקיבלו את הפיצוי. הקמנו מוקד חדש בחיפה. סך הכול הגישו 500 בתי מלון שהגישו את התביעה.
ראובן ריבלין
ב- 700 בתי מלון יש לפחות 7,000 עובדים.
טובה פינטו
יש לא יותר מ- 79 בתי מלון בצפון.
ג’קי מצא
בתי מלון וצימרים יש 700, הגישו לנו 500. החל ממחר נתחיל לטפל בתביעות האלה. אני רוצה להאמין שעד ראש השנה המסה הקריטית תשולם.


אנחנו הגענו למשא ומתן על חודש אוגוסט מתוך הבנה שיש הבדל בין הסכם יולי לבין אוגוסט מכיוון שכשהתחלנו לנהל את המשא ומתן, ובוודאי טרם חתמנו את ההסכם בגין חודש אוגוסט כבר לא היינו במצב לוחמה, להבדיל מחוסר הוודאות שהיה קיים בחודש יולי שבגינו נחתם ההסכם על חודש יולי שהיה הסכם ממוצה ומתומצת במסלול שכר. באוגוסט ידענו בדיוק באיזה עולם אנחנו נמצאים. צריך להבין שבחודש יולי אף אחד לא ידע אם הטיל ייעצר בחדרה או ימשיך לכיוון תל-אביב. אז הייתה עולה השאלה האם נכון וראוי שמדינת ישראל תפצה את כל בעלי העסקים שנמצאים במדינת ישראל. בחודש אוגוסט המלחמה הסתיימה וכבר ידענו בדיוק מהם גבולות הגזרה ונוצרה ודאות משמעותית. לכן היינו פתוחים לחשוב גם על חלופות נוספות מלבד החלופה של פיצוי בגין מסלול שכר שהייתה חלופה מצוינת, והיא תמשיך להתנהל גם בחודש אוגוסט. מכיוון שהמדינה כפתה בחוק על המעסיקים לשלם לעובדיהם שכר, וגם לעובדים שלא הגיעו למקום עבודתם בשל המצב הביטחוני, המסלול הזה היה טוב ונכון. אבל באוגוסט אנחנו מאפשרים גם מסלול נוסף שהוא אלטרנטיבה למסלול נוסף, ובעלי העסקים יוכלו לבחור ביניהם: האחד הוא מסלול השכר, שלעומת חודש יולי באוגוסט זה יהיה 145% משכר העבודה בגין העובדים שלא הגיעו לעבודה במקום 132.5% שהיה בחודש יולי- -
חיים אורון
ממי מורידים את ההפרש?
ג’קי מצא
מהמעסיק.


- - כל מי שירצה יוכל לוותר על מסלול השכר ולקבל מסלול מחזורים. מסלול מחזורים לוקח את אוגוסט שנה שעברה פחות אוגוסט השנה שזה בעצם הפגיעה התיאורטית בשל תוצאות המלחמה. נניח בעל מסעדה שהיה לו באוגוסט שעבר מחזור של 100 אלף ₪ ובאוגוסט הזה היה לו מחזור של 40 אלף ₪ ניזוק ב- 60 אלף ₪. ברור שלא צריך לפצות אותו במלוא 60 אלף ₪ כי היו לו גם פחות הוצאות כשהמסעדה הייתה סגורה. הכפלנו את זה באחוז מסוים בהתחשב שהוא מרכיב ההוצאות שהוא כן עמד בהן. את האחוז קבענו בין היתר בהתחשב במחזור העסקים. לעסקים קטנים שמחזור עסקאותיו השנתיות ב- 2005 לא עלה על 1.5 מיליון ₪ ייהנה משיעור פיצוי של 65% משיעור הירידה. 65% כפול הפער מהשנה הקודמת – 60 אלף ₪. במחזורים יותר גדולים עם מחזור עסקים שבין 1.5 מיליון עד 10 מיליון ₪ האחוז יהיה 55%. מי שיש לו מחזור שבין 10 מיליון ₪ ל- 30 מיליון ₪ שיעור השחיקה הוא כפול 50%; ולעסקים מאוד גדולים עם מחזור עסקים של למעלה מ- 30 מיליון ₪ שיעור הפיצוי יהיה ירידה במחזורים כפול 45% ולא יותר מ- 3 מיליון ₪. סך-הכול הפיצוי לא יהיה גבוה מ- 3 מיליון ₪, וכל בעל עסק יוכל לבחור בין מסלול השכר לבין מסלול המחזורים.


עסקים שפתחו את עסקיהם אחרי 1 באוגוסט, נקבע להם מחזור שנתי ב- 2005 לפי מה שעשו בחודשים שלאחר הקמת העסק בצורה ממוצעת, ומחזור העסקים שנייחס להם באוגוסט יהיה גם הוא מחזור ממוצע.
ראובן ריבלין
מסלול של מחזור לוקח זמן רב יותר?
ג’קי מצא
אנחנו נדבר על לוחות הזמנים.
ראובן ריבלין
זה כאילו מסלול ירוק ומסלול מחזור?
ג’קי מצא
מסלול מחזור הוא גם מסלול ירוק.
ראובן ריבלין
צריך הוכחה?
ג’קי מצא
לא צריך הוכחה, רק דיווחי מע"מ.
סמדר אלחנני
עסקים חדשים יוכלו לעשות מקצה שיפורים באוגוסט 2007?
ג’קי מצא
מה יש באוגוסט 2007?
סמדר אלחנני
אז יהיו להם חיים נורמליים- -
חיים אורון
כמה יש כאלה?
ג’קי מצא
גם לא צריך.
סמדר אלחנני
אין לנו למה להשוות- -
ג’קי מצא
אני עושה נקודת מוצא לפי החודשים- - -


יש רשימה מצומצמת של בעלי עסקים שמסלול המחזורים לא טבעי להם, אם היינו קובעים להם מסלול מחזורים זה היה גס עד כדי חלוקת כסף לא נכונה ולא ראויה. למשל, קבלן בניין שבאוגוסט הקודם מכר 100 דירות, ובאוגוסט השנה או שבכלל לא בנה דירות או שבנה דירות ולא השלים אותן, או שבנה והשלים אבל לא מכר באוגוסט, אלא בספטמבר. אין היגיון שהוא יקבל פיצוי לפי יחס מחזורי. אותו דבר לגבי חברות ביטוח, לגבי בנקים, לגבי קופות גמל ולגבי יהלומנים- -
חיים אורון
ותחנות דלק.
ג’קי מצא
- -הגופים האלה ייהנו ממסלול שכר. קבלנים, יהלומנים ותחנות דלק אפשרנו את מסלול השכר או מסלול שהם יוכיחו לנו פגיעה ממשית וגם שם הפיצוי לא יהיה גבוה מ- 3 מיליון ₪.


למלכ"רים אפשרנו ליהנות גם כן ממסלול שכר, אבל אז הפיצוי הוא לא 132.5%, אלא 100%. אם יש מלכ"ר שלמעלה משני שליש ממחזורו היה מתמיכות ומתרומות לא קיבל בכלל פיצוי. אם למעלה משליש היה ממכירת מוצרים ושירותים אפשרנו לו ליהנות ממסלול שכר של 100% במקום 132.5%. עכשיו התעוררה השאלה האם מלכ"ר זכאי שעומד בתנאים האלה, כמו למשל תיאטרון חיפה או גוף אחר, זכאי ליהנות ממסלול מחזורים. בימים האחרונים פנה חבר הכנסת ליצמן בדרישה שנכניס את מסלול המחזורים גם לאותם מלכ"רים זכאים; הייתה גם פנייה ממשרד התרבות והספורט ונענינו לבקשה, וכלולה בתקנות גם האפשרות למלכ"ר זכאי ליהנות לא רק ממסלול שכר, אלא גם ממסלול מחזורי על החלק שנוגע למכירת מוצרים ושירותים.


מבחינת לוחות הזמנים. מי שיבחר במסלול המחזורים לא צריך להוכיח שום דבר כי הוא דיווח לנו באוגוסט הקודם, והוא ידווח בגין אוגוסט הזה, ב- 15 בספטמבר. לפיכך אנחנו נלך למהלך מהיר. אני אומר "מהלך מהיר" אף על פי שהתקבל בתקשורת הרושם כאילו נובמבר זה בעוד 3 שנים. צריך לזכור ש- 1 בנובמבר זה עוד 45 יום מ- 15 בספטמבר. אנחנו מעריכים את הפיצוי הזה בלמעלה ממיליארד שקל. אף אחד לא מצפה שלמעלה ממיליארד שקל ייקלט וישולם באותו יום. כל מה שאנחנו חושבים שנכון מבחינת היערכות, בקרה ובדיקה ייקח 45 יום. אני מאוד מקווה שזה ישולם כבר לפני כן.
יהודה טלמון
אבל יכולים לשלם את המע"מ גם ב- 10 בחודש.
ג’קי מצא
מי שישלם ב- 10 בחודש יקבל גם תוך 40 יום.
ראובן ריבלין
אל תבטיח דבר שאין לך שליטה עליו. אחר-כך באים אלינו ואומרים "מצא הבטיח". אנחנו לוקחים אותך ברצינות כפי שראוי לך, אל תבטיח דבר שאתה לא יכול לקיים.
ג’קי מצא
אני משתדל לא להבטיח מה שאני לא יכול לקיים. התחייבנו בפעם הקודמת ל- 25 יום, ואנחנו עומדים בזה. אנחנו עומדים גם ב- 15 יום.
היו”ר יעקב ליצמן
אני לא רואה קושי.
ג’קי מצא
הקושי היחיד הוא שביולי לא היה לנו את יולי, ובאוגוסט- -
ראובן ריבלין
ההסכם בא כדי לפתור את הבעיה העיקרית – תשלום לעובדים. עובדה היא שתשלום לעובדים משלמים המעבידים אם יש להם כסף, והאוצר טרם הצליח להגיע למצב שבו הוא נותן את הכסף. אלה דברים שצריך להבין מאחרים, אולי גם הבנקים שצריכים לעשות במקומות העסקים באיזושהי דרך. האמירה לא בהכרח מבוצעת במהלך העניינים הריאלי.
ג’קי מצא
היא מבוצעת. התחייבנו ל- 25 יום ושילמנו תוך 15 ימים. 33 אלף בעלי עסקים הגישו, ושילמנו כבר ל- 25 אלף. 10,000 בעלי עסקים שלא שילמו עדיין לא חלפו לגביהם 15 יום אפילו.
טובה פינטו
חלפו.
ג’קי מצא
למה את אומרת לי "חלפו", אני יודע את הנתונים.
קריאות
- - -
ג’קי מצא
צריך לזכור שמקדמות מס ההכנסה שהיו צריכות להיות משולמות וניכויי שכר העבודה עדיין בידי בעלי העסקים. גם בגין חודש יוני שהיה חודש מלא של עבודה וגם בגין חודש יולי שבו שבועיים היית מלחמה ושבועיים היו שבועיים מלאים של עבודה, הכספים האלה מצויים עדיין אצל בעלי העסקים.
היו”ר יעקב ליצמן
את ההסכם לבד אנחנו לא רואים כאן. הייתי שמח שבעתיד כשיש הסכמים הם יהיו לפנינו.
ראובן ריבלין
אנחנו צריכים לאשר את ההסכם.
חיים אורון
אתה מאשר תקנות.
ראובן ריבלין
אבל התקנות הן על בסיס ההסכם. איך אתה יכול לאשר תקנות בלי שההסכם לפניך?
ג’קי מצא
עוד שני נושאים שחשוב להדגיש. בהסכם לחודש אוגוסט נקבע מפורשות שהפיצוי שנקבע עליו של 65%, 55% וכן הלאה לוקח בחובו גם בשיעור מסוים פיצוי עודף לטובת חודש יולי. לגבי מקרים מיוחדים יש בתקנות מסלול חריג שהבטחנו שנביא אותו לכאן: בעל עסק שקיבל פגיעה ישירה, אצלו תקופת ההתאוששות ארוכה יותר, והוא יקבל פיצוי לא רק על ירידת מחזורים בגין חודש אוגוסט, אלא גם לתקופה שמעבר לזה.
סטס מיסז'ניקוב
למשל?
ג’קי מצא
מצא:

למשל, נגריה שנפל עליה טיל. עד שיביאו לה מכונות ומכשירים היא תהיה גם בספטמבר בבעיה מבחינת רווחים- -
סטס מיסז'ניקוב
פגישה ישירה זה פגיעת טיל - -
שי חרמש
טוטל-לוסט.
ג’קי מצא
אני אקריא איך זה מנוסח בעמוד 10 פסקה 1: "ניזוק שעסקו נפגע פגישה פיזית ישירה כתוצאה מנזק מלחמה באחד הימים הנקובים והושבת מפעילות בשל אותה פגיעה" – הוא מקבל תקופת התאוששות ארוכה יותר; הניזוק השני הוא ניזוק שלא נפגע, אלא הספק העיקרי שלו נפגע: "ניזוק באזור הגבלה - - -כי הספק העיקרי של עסקו ניזוק כאמור בפסקה 1, ואין לו ספק חלופי זמין". הדוגמה שעמדה לנגד עינינו בדיונים זה דור כימיקלים שהספק העיקרי שנפגע זה "כרמל אולפינים"; הניזוק השלישי הוא ניזוק באזור הגבלה שניתנה לו הוראה מכוחות הביטחון שלפיהן עליו לרוקן חומרי גלם של עסקו ולהימנע מהכנסת כמות נוספת של חומרי גלם לעסקו" – הכוונה היא כמובן לחומרים הכימיים באזור חיפה. לשלושת הניזוקים המיוחדים האלה יש הקלה מעבר לתקופת ההתאוששות הארוכה.
היו”ר יעקב ליצמן
אני רוצה להודיע שג’קי מצא הסכים להביא לנו את ההסכם. ההסכם צולם- -
מיכל דויטש
זה בטעות לא עבר.
היו”ר יעקב ליצמן
אני מתקן. זה לא עבר בטעות, ולכן מי שרוצה יכול לקבל את ההסכם מטמיר.
חיים אורון
יש פה נציגי החותמים?
היו”ר יעקב ליצמן
אנחנו.
ראובן ריבלין
איפה ההסתדרות?
היו"ר יעקב ליצמן
רבים כרגע.
חיים אורון
זאת אומרת שאנחנו לא מחויבים להסכם. אני לא אומר את זה סתם. זה לא מכובד.
היו”ר יעקב ליצמן
חיים, אתה עומד לדבר בעוד שתי דקות- -
חיים אורון
אני רוצה לשמוע את המשלחות.
היו"ר יעקב ליצמן
שמעתי.
חיים אורון
יש פה הליך מאוד מיוחד. יושבים לא כאן נציגי שלושה גופים ומגיעים להסכם, ואנחנו חותמת גומי. חלק מחותמי ההסכם אפילו לא מכבדים אותנו בנוכחותם. אנחנו לא עובדים- -
היו”ר יעקב ליצמן
יש הסכם שחתמו, ויש ממשלה שצריכה להביא את התקנות וזה לא שייך להסכם. הממשלה צריכה להסביר את ההסכם, את התקנות היא לא צריכה להסביר. היא עשתה את זה כאן, אם יש שאלות היא תענה. זה שעופר עיני לא בא או מישהו אחר לא בא, את כבודנו נגבה בפעמים אחרות.
חיים אורון
את ההערה הראשונה שלי הערתי בקריאת הביניים. אני אומר את זה אפילו בכעס כלפי ההסתדרות כי הם מכירים את הכתובת שלנו כשהם צריכים. אז פה שיכבדו את המסגרת הזאת, בעיקר מכיוון שההליך הזה הוא לא פשוט.
שלי יחימוביץ
הם הוזמנו?
היו"ר יעקב ליצמן
כן.
חיים אורון
לא הייתי אומר את הטענה הזאת בחריפות אלמלא הטענה המכרעת בפעם הקודמת שהגענו להסכם בינינו, ושלא נבצע שום שינוי כי אחרת הכול נפרם. אז אם אנחנו עובדים אצלם אז אני רוצה משכורת מההסתדרות. היות שחזקי פה אני לא יכול לטעון.


אני מעלה את שאלת האופציה על-פי מחזורים גם לגבי חודש יולי. הנושא לא עולה פעם ראשונה היום. ערב 1 באוגוסט אמרו לנו לא להעלות את הנושא הזה עכשיו משום שלא יהיו לנו משכורות. למה מי שירצה לבחור לקבל פיצוי על בסיס מחזור חודש יולי, ומה שהוא קיבל כבר – אם יהיה מעל הוא יהיה מקדמה – למה האופציה הזאת סגורה בפניו?


מגיעה מלוא ההערכה לעבודה שאתם עושים, וזה לא מהפה אל החוץ. המודל שנקבע ביולי היה נכון. לכן אני לא מערער על יסודו של ההסכם, אבל אני שואל למה לא נכון לומר שמי שרוצה לבחור במסלול של מחזור גם לגבי חודש יולי משום שמסלול תשלום השכר לא עונה לו, כמו דוגמאות שעלו פה על מפעלים שכמעט לא היה להם אובדן עבודה, אבל היו להם נזקים אחרים עקיפים משמעותיים שהם יכולים להוכיח אותם, והפיצוי עבור עבודה לא מפצה אותם. הם יעשו את החשבון ויבואו אליכם ואם יוכיחו את עצמם הם יוכלו לוותר על מסלול אחד וילכו לאחר. אותו היגיון שהביא אתכם לעשות את זה בחודש אוגוסט, מדוע הוא פוקע בחודש יולי? אני מדבר בעיקר על אזור קו העימות, שבו היו תקופות שהיו הוראות ברורות מאוד לא לעבוד. היו מקומות שאפשר אולי להגיש נגדם תביעה משפטית שהם הפרו הוראות מפקד, אבל הם כן עבדו ולא יכולים להוכיח דוגמאות של מחסור בעובדים – לא שכירים ולא חברי קיבוץ –ובפועל הם לא מפוצים. אין להם גם שום כלי להיות מפוצים. לדוגמה, אם יש שני מפעלים באותו חצר – אחד עתיר עבודה, ואחד עתיר הון שעבד כל הזמן, אבל היו לו נזקים בגלל המלחמה, כולל הוצאות נוספות כמו הלנה של עובדים. אין לו שום פיצוי על זה. השני, עתיר העבודה, מפוצה באופן נדיב אפילו. למה לא לאפשר לראשון לקבל את מה שמתירים לו לקבל בחודש אוגוסט, גם בחודש יולי. אני בכל זאת מבקש- -
ראובן ריבלין
איך המעסיקים לא עמדו על זה?
ג’קי מצא
המעסיקים עמדו על זה. לפיכך השיעור שנקבע היה גבוה כדי לכלול גם את מרכיב יולי.
ראובן ריבלין
אם אין לי אף עובד, אז מה עוזר לי- - ?
ג’קי מצא
מחזור אוגוסט שהוכפל ב- 65% כלל בתוכו בגין יולי.

יישובי הספר יכולים לדרוש- - -
חיים אורון
יש פה שאלה שעמדה גם בדיונים הקודמים על סקטורים לא מוכרים. אני מבין שגם היום לא רוצים להכיר בהם. יש מכתב שחבר הכנסת סטס מיסז'ניקוב הגיש – לקטגוריות הללו צריך למצוא דרך שהיא כרגע לא פנויה.
דבר אחרון
אנחנו קיימנו שיחות ליליות ואחרות על ביצוע החלטת הוועדה לגבי חברי קיבוץ. ההחלטה של הוועדה אמרה שחברי קיבוץ להבדיל מסקטורים אחרים מפוצים במחיר אחיד של השכר הממוצע, 340 שקל ליום, עבור כל חברי הקיבוץ שנעדרו מן העבודה: מהמהנדס במפעל שיכול להיות שצריך לקבל 600 שקל ליום עד המנקה, חברת הקיבוץ, שצריכה לקבל על-פי הקפיטליזם המודרני רק 200 שקל.
שלי יחימוביץ
זה הרבה למנקה יחסית למה שמשלמים בחוץ.
חיים אורון
התקנה הייתה שהתשלום הזה הוא על תעשייה, מסחר ושירותים. בטפסים שמחולקים נכנס מרכיב העסק. לדוגמה, חדר האוכל של המפעל של סטף ורטהיימר בכפר ורדים הוא חלק מהמפעל מקבל פיצוי. מי שלא בא לעבוד שם, סטף מקבל בגינו פיצוי; חדר האוכל בכפר גלעדי שמאכיל את עובדי המפעל בכפר גלעדי או את הגננות בכפר גלעדי הוא לא עסק, ולכן לא מקבל פיצוי. השכירה בחדר האוכל בכפר גלעדי, הקיבוץ מקבל בגינה פיצוי משום שהקיבוץ חייב לשלם לה שכר. חברת הקיבוץ השכירה בכפר גלעדי, הקיבוץ בגינה לא יקבל פיצוי. אני לא מבין איך זה מסתדר.
שלי יחימוביץ
זה כתוב?
חיים אורון
זה כבר קורה.
שלי יחימוביץ
איך זה כתוב?
חיים אורון
זה כתוב כשהכניסו את המושג "עסק", ואמרו שגן הילדים הוא לא עסק. כשהקימו את הקיבוצים בגליל לפני 100 שנה לא חשבו איך לקבל פיצויים- -
ראובן ריבלין
- - -
חיים אורון
מה לעשות, הגן הוא לא עסק, אבל בעלה של הגננת חברת הקיבוץ, שלא הלך למפעל הפלסטיק, כי הם נסעו עם הילדים שלהם ללהב בגלל הקטיושות, מפוצה. היא כמוהו לא הלכה לעבוד, והיא לא מפוצה. אבל השכירה שעובדת על-ידה מפוצה. כדי להיות הוגן עם ג’קי מצא:, אפשר להביא אותי לפינה על הכביסה הפרטית שאני עושה בעצמי בבית במכונת כביסה. לא מדובר על אדם שעושה כביסה בעצמו. אם שני אנשים עושים כביסה ל- 400 איש בכפר גלעדי זה עסק לכל דבר ועניין.
היו"ר יעקב ליצמן
תודה רבה. אברהם בירנבוים, בבקשה.
אברהם בירנבוים
לגבי עיתוי התשלום- -
היו"ר יעקב ליצמן
לפני ראש השנה.
אברהם בירנבוים
בשבוע השני של חודש אוקטובר כל עובדי רשות המסים יוצאים לחופשה מרוכזת- -
ג’קי מצא
לא נכון.
היו”ר יעקב ליצמן
ג’קי מצא אמר שהם יעבדו בחול המועד.
אברהם בירנבוים
למה ללכת לבנקים ולשלם ריבית?- -
היו”ר יעקב ליצמן
אתה רוצה לדחות את זה אחרי סוכות?
אברהם בירנבוים
אנחנו מבקשים שיעבדו בחול המועד? שילמנו כבר משכורות, הייתה מלחמה, וישלמו במועד.


דבר שני כמו שכבר אמר חיים אורון, ההסכם הזה מחייב את אלה שחתמו עליו. סוחרי חיפה והצפון לא שותפו במשא ומתן- -
היו”ר יעקב ליצמן
זה אומר שאתם לא רוצים פיצוי.
אברהם בירנבוים
- - אין כל סיבה שלא ייתנו את אותו פיצוי לחודש יולי כמו שנותנים על מחזור לחודש אוגוסט- -
היו"ר יעקב ליצמן
דיברנו על זה.
ראובן ריבלין
הם לא משלמים לפי ההסכם, הם משלמים לפי התקנות, והתקנות חלות גם על אלה שלא הסכימו. היו צריכים לשכנע אותנו לא להצביע עליו.
אברהם בירנבוים
אני בא הנה כדי לנסות לשנות את התקנות.
דבר שלישי והכי חשוב
ענפי ההלבשה וההנעלה שמוכרים אופנה, יש להם מכירות סוף עונה בחודש יולי ובמקצת גם באוגוסט- -
היו"ר יעקב ליצמן
מה מוכרים ביולי סוף עונה?
אברהם בירנבוים
מכירת סוף אופנת הקיץ מתקיימת בחודש יולי. האופנה מתחלפת, המלאי הופך להיות מלאי מת. סוחרים נתקעו עם המלאי ולא מקבלים על כך פיצוי- -
היו"ר יעקב ליצמן
אנחנו בדרך כלל קונים בסוף הקיץ לקיץ הבא.
אברהם בירנבוים
- - רשתות השיווק בענפים האלה שיש להם סניפים בחיפה, בתל-אביב ובירושלים העבירו את המלאי שלא נמכר לאותם סניפים, וגם הלקוחות שלנו נדדו לתל-אביב ולמרכז. נתקענו עם מלאי ומציעים לנו בדיוק אותו פיצוי כמו לאלה שהיו להם סניפים. דרך אגב, אף אחד מאותם סניפים של רשתות לא מגיע למחזור שנתי של 7 מיליון שקלים. כלומר, מציעים לנו 55%. אנחנו מבקשים לתת פיצוי של 65% לאותם סוחרים בענפי האופנה, ההלבשה וההנעלה, אם הם לא הגיעו ב- 2005 למחזור של 4 מיליון ₪.
היו"ר יעקב ליצמן
תודה רבה. חבר הכנסת סטס מיסז'ניקוב ואחריו יוסי פתאל.
סטס מיסז'ניקוב
ההסדר של אוגוסט הרבה יותר טוב מההסדר של יולי. הצבענו על ההסדר של יולי מתוך לחץ הזמן ולא מכיוון שהוא היה מספיק טוב. גם ההסדר של יולי צריך לכלול מסלול לפי המחזוריות. זה יהיה הוגן אף על פי שבהסכם של אוגוסט מסלול השכר מתקן קצת את הפגם שנעשה ביולי. למרות זאת צריך לאשר גם מסלול לפי המחזוריות.


ברשותך, אדוני היושב ראש, אני רוצה לדבר על מספר ענפים שנשארו מחוץ להסדר הזה. ציינתי שלושה ענפים במכתב שלי: ענף סוכני הנסיעות. אנחנו אישרנו הלוואות לעסקים, לפי המחזור, עד 200 אלף שקל בחודש. אם אנחנו בודקים את המחזור הכללי של סוכני הנסיעות – הרי מחשבים להם את כל מה שהם מוכרים, ולא את הדלתא הזאת שנשארת אצלם – הם נשארים מחוץ לתמונה של תזרים המזומנים. זה רק קצה של עוולה- -
ראובן ריבלין
איך הבנק מחשב את היכולת שלהם?
סטס מיסז'ניקוב
אני לא רוצה לדון על זה עכשיו.
ראובן ריבלין
- - -
סטס מיסז'ניקוב
אני מדבר על אותו הסדר שאישרנו בוועדת הכספים באמצע אוגוסט לגבי עסקים שהמחזור החודשי שלהם הוא עד 200 אלף שקל. המחזור של סוכני הנסיעות הוא הרבה יותר גדול בגלל שלוקחים עבור כל המחזור ולא את הדלתא שנשארת.


באוגוסט שעבר היה בין המצרים, וכמעט לא היו אירועים. אז איך אתה יכול להשוות בין מחזור של אוגוסט שעבר לבין אוגוסט הנוכחי ולפי זה מחשב ?- -
היו"ר יעקב ליצמן
גם השנה "היה בין המצרים".
סטס מיסז'ניקוב
השנה "בין המצרים" היה ביולי.
היו"ר יעקב ליצמן
ככל שידוע לי על החגים כל שנה זה חוזר על עצמו. זה אותו דבר, יולי או אוגוסט.
סטס מיסז'ניקוב
הדוגמאות האלה הן כדי להגיד שיש יוצאים דופן בין ענפים. צריך להחריג את הענפים האלה בכל מיני אזורים.
ג’קי מצא
למה סוכני הנסיעות צריכים להיות מוחרגים?
סטס מיסז'ניקוב
סוכן נסיעות לא יכול לקבל הלוואות טובות שהצענו בוועדת הכספים בגלל המחזור הגדול שהוא מגלגל. אותו דבר לגבי היסעי תיירות- -
היו”ר יעקב ליצמן
האם מישהו יכול לעדכן אותנו כמה נושאים קיבלו הלוואות מאז ששאלנו על זה בוועדה עד עכשיו ?
סטס מיסז'ניקוב
זה הסעיף הנוסף שלי.


צריך לקחת פירוט של ענפים שנופלים בין הכיסאות, ולברר האם אפשר להחריג אותם בהסדרים שונים. אני מבקש עוד לפני שאנחנו מאשרים או כפוף להסדרים שמציע לנו האוצר, לקיים דיון על מעקב אחר אופי מתן ההלוואות לבעלי העסקים. שהבנקים ייתנו לנו נתונים- -
היו”ר יעקב ליצמן
האם יש מישהו מהאוצר כאן? אני מבקש שמישהו מהחשב הכללי יגיע באמצע הדיון.
סטס מיסז'ניקוב
צריך לבדוק כמה עסקים פנו לקבל הלוואות, וכמה מהסניפים לא קיבלו מידע על אופן מתן ההלוואות. אני קיבלתי עדויות מהשטח בהרבה מאוד ערים שיש אי ידיעה בסניפים ולא נותנים הלוואות. ביקרתי בעפולה ונודע לי שביולי מחשבים להם 4 ימי מלחמה, ולפי זה מחשבים להם פיצויים על היעדר עובדים- -
ראובן ריבלין
העורף קבע שם רק 4 ימי מלחמה?
סטס מיסז'ניקוב
כן. הכי מוזר שמושב תל עדשים שנמצאת רק 3 קילומטר מעפולה קיבל 14 יום. זה נראה מוזר, צריך לבדוק למה עפולה מופלית לרעה.
היו"ר יעקב ליצמן
נסראללה החליט ככה.
קריאה
חישבו את זה לפי נפילות של קטיושות.
ג’קי מצא
לא נכון. עשו את זה לפי הנחיות פיקוד העורף איפה צריך להיות במקלטים- - -
סטס מיסז'ניקוב
אתה צודק, לא לפי נפילות, אבל תסכים איתי שזה מוזר שתל עדשים קיבל 14 יום, ועפולה רק 4 ימים. את זה צריך לתקן.


בתי-מלון טוענים שהם עדיין לא קיבלו את המקדמה שהבטיחו שיקבלו לפני החגים. אתה אומר שלפני החגים הם יקבלו את זה אז אני עוזב את זה.


דבר אחרון. יש יותר מדי טענות שאת הפיצויים של אוגוסט ישלמו רק בסוף נובמבר- -
ג’קי מצא
בתחילת נובמבר.
סטס מיסז'ניקוב
- - זה גם משתמע מלשכתך. פנינו ללשכתך, וזה מה שנאמר לנו. השאלה היא כמה בתי-עסק ישרדו עד נובמבר. האם אפשר לזרז את התהליך הזה עד כמה שאפשר?
יוסף פתאל
יו"ר התאחדות סוכני הנסיעות. מדברים אתנו כאן בטרמינולוגיה של ממוצעים. גם בדיון על יולי, אדוני היושב ראש וחברי הוועדה, אמרו שנבוא לדיון של אוגוסט וינסו לתקן את העיוותים שהיו ביולי. אדוני הציע ועדת חריגים שלא התקבלה. אני מדבר על יולי, אנחנו לא ערוכים לדון על אוגוסט. הטרמינולוגיה אצלנו היא ניסיון למנוע קריסה של שליש ממשרדי הנסיעות בצפון הארץ.


לפי ניירות כלכליים שהגשנו לחברי הוועדה ולאוצר ההסדר של יולי מהווה פיצוי של 7% למשרדי הנסיעות בצפון. צריך לזכור שאנחנו עסק עונתי ש- 40% מההכנסות המשמעותיות שלו הן ביולי-אוגוסט. באופן תמוה, כשעושים הסדרים כל-כך גדולים בחופזה תוך כדי מלחמה יש עיוותים. עוד לא הצלחנו לקבל הסבר הגיוני מדוע בהסדר התיירות שאומץ בידי הוועדה לא הוכנסו סוכני הנסיעות שהם נטו ענף התיירות. אפילו ג’קי מצא: מצא נתן דוגמה שמתייחסת בעקיפין לעניין שלנו ואמר שגם אם יש מישהו שהספק הראשי שלו נפגע, הוא רלוונטי להסכם הזה. הספקים הראשיים שלנו בתחום התיירות הם בתי המלון. הם שבתו, ואנחנו לא יכולנו לעשות הזמנות בלי להתפרנס.


ההשמטה שלנו מן ההסדר הזה היא בעייתית מאוד, ואנחנו מבקשים מהוועדה לשקול לתקן את העיוות הקטן הזה. אגב, אף על פי שגילוי הבנה באוצר זה נכס מאוד נדיר, יש הבנה שם על העניין הזה, ואף אחד לא מסוגל להסביר לנו איך סוכני הנסיעות לא נמצאים בהסדר. צריך למצוא דרך אחרת להציל את משרדי הנסיעות בצפון. אנחנו מדברים על כ- 60 משרדים מתוך 110 שהם עסקים קטנים-בינוניים שלא קשורים לרשתות, שלא מחוברים לעורף כלכלי שנמצא במרכז, והם פשוט יקרסו, או שהם יפטרו את העובדים עכשיו לאלתר, והמדינה תשלם במסגרת תשלומי אבטלה לעובדים, ויראו אם נצליח בכלל להתאושש באביב הקרוב כדי לנסות לשחזר את העסקים – דבר שאני מתקשה להאמין שיקרה.


לכן אני מבקש מהוועדה שתתייחס לעניין שלנו. אנחנו נופלים בין הכיסאות. אנחנו מבינים שזה סידור לרוחב, אבל העניין שלנו הוא מובהק לחלוטין וראוי שנקבל את היחס המתאים לגבי יולי.
היו”ר יעקב ליצמן
אני מודיע לחברי הכנסת שאני מבטל את נושא ההלוואות התקציביות היום.
ראובן ריבלין
זה יהיה מחר?
היו”ר יעקב ליצמן
מחר נראה, ואם לא אז בשבוע הבא. היום אין כלום, יש לי סבלנות.
ראובן ריבלין
אפשר רק לאשר את ההעברה לרשויות המקומיות כדי לא לעכב אותן?
היו"ר יעקב ליצמן
לא, היום אין כלום. חבר הכנסת אמנון כהן, בבקשה.
אמנון כהן
אני רוצה לשבח את עבודתם של כל העוסקים במלאכה. זה לא פשוט. מדינת ישראל עברה תקופה מאוד קשה. כמובן, אישרנו בתקציב לחודש יולי ונראה לי שעוד כמה ענפים לא קיבלו מענה, ויש גם חברות ממשלתיות שיש להם מפעלים שנפגעו, כמו מפעל רפא"ל. צריך לראות איך זה יבוא לידי ביטוי ולתת להם פיצוי הולם. ראיתי שהשמטתם את כל הנושא של החברות הממשלתיות, ולכן אני מבקש הסבר, ואם אפשר כמובן להכניס אותם.
דב מרום
אני מנכ"ל לשכת המסחר בחיפה והצפון. אני רוצה להביע דעה יוצאת דופן מבחינת העסקים הקטנים והבינוניים. כשאנחנו אישרנו את תוכנית יולי עמדנו תחת לחץ. הלחץ הזה הביא להחלטה- -
היו”ר יעקב ליצמן
את מי אתה מייצג?
דב מרום
את רוב המסחר והתעשייה בחיפה והצפון.
היו"ר יעקב ליצמן
אתה תלוי בעופר עיני?- -
דב מרום
אני לא מייצג את עופר עיני אני מייצג את החברים בלשכת המסחר. אנחנו לא היינו חלק מלשכת התיאום של הארגונים הכלכליים והתנגדנו לנושא. אני שמח מאוד שבחודש אוגוסט יהיה פיצוי לעסקים קטנים ובינוניים. עמדנו אז תחת לחץ של המשולש הקדוש- -
ראובן ריבלין
לגבי עסקים קטנים ובינוניים יש הסדר שהוא לא רטרואקטיבית ליולי?
דב מרום
אנחנו רוצים.
קריאה
- - -
דב מרום
אבל הוא לא. היה המשולש הקדוש של ההסתדרות, הממשלה ולשכת התיאום של הארגונים הכלכליים- -
ראובן ריבלין
אני הבנתי מה שהוא אמר.
היו”ר יעקב ליצמן
הדברים נאמרו גם אז. דיברנו על זה, ידענו על זה.
דב מרום
עמדנו תחת לחץ שאי-אפשר להפר את ההסכם של המשולש הקדוש. זה היה ב- 8 בחודש, וב- 10 בחודש כבר היינו חייבים לשלם את המשכורות. זכו בהם אותם מפעלים גדולים: בתי-זיקוק, חיפה כימיקלים – כל אותם מפעלים שהם עתירי כוח אדם.
ראובן ריבלין
האם יש פיצוי באוגוסט על יולי? ג’קי מצא: מצא אמר שהם שקללו את הפיצוי ליולי בהסכם של אוגוסט. זאת אומרת שאם ביולי הייתם מקבלים במהלך עניינים רגיל 40%, פה קיבלתם 65%- -
דב מרום
הוא אמר שהוא שקלל, שיראה לי את נקודות השקלול שלו. אנחנו דרשנו בזמנו 70%. התווכחו אתנו על 60%. בסוף אמרו שיש פה שקלול לחודש יולי. אין שקלול לחודש יולי. אגב, ההוכחה שאין שקלול היא שגם במסלול העובדים העלו ל- 140%. ראו שגם זה היה נמוך או שהיה לחץ של ההסתדרות לשפר את הנושא. אנחנו לא רואים בזה שקלול, ואנחנו מאוד מבקשים שלא נעבוד היום תחת לחץ. משכורות העובדים שולמו אתמול, ואם יהיה צורך לשלם זה יהיה רק בעוד חודש. אנחנו לא חייבים לקבל את זה היום, אנחנו נחזיר את זה לאוצר ונבקש להחיל את זה- -
היו”ר יעקב ליצמן
מה תחזיר היום?
דב מרום
- - להחיל את ההסדר חודש אוגוסט על יולי.
היו”ר יעקב ליצמן
ואם לא תקבלו, מה תעשו?
דב מרום
אנחנו נקבל כל דבר, אבל זה לא הוגן. אני לא בא כקבצן שאם לא אז אני לא מקבל. אני מקבל את זה בזכות ולא בחסד. אני צפוני, ואני ישבתי כל הזמן במקלטים. אנחנו עבדנו והפסדנו. חלק מהעסקים לא יוכל להתאושש, אף על פי שהבנתי שהייתה פנייה רק של 33 אלף עסקים לעומת הערכה של 90 אלף או 60 אלף.
ג’קי מצא
אז מה, 60 אלף עסקים אמרו שהם לא רוצים כלום? 60 אלף בעלי עסקים אמרו שהם לא רוצים פיצוי? או שזה לא לחץ להם, או שהם לא התפנו לזה או שהמייצג שלהם בכלל לא הגיע- -
דב מרום
הסידור של יולי לא התאים להם כי סידרו רק לעובדים.
ג’קי מצא
- - -
דב מרום
הם לא דיברו, אני מדבר על חודש אוגוסט. אנחנו נמצאים במצב שעד שהשמן מרזה, הרזה מת. יכול להיות שחלק כבר מתו, וחלק ימותו- -
היו"ר יעקב ליצמן
לא.
אבשלום וילן
זאת לא התשובה. התשובה היא שאם עסק שלא היו לו עובדים והפסיד כסף לא קיבל פיצוי.
ג’קי מצא
עסק שלא היו לו עובדים גם קיבל פיצוי.
דב מרום
חלק רב מהעסקים לא יוכל לעמוד בהסדר של תשלום עיקרי ב- 1בנובמבר או ב- 15 בנובמבר. אנחנו צריכים לעשות כל מה שאנחנו יודעים להעביר לצד השני כי יש פה עסקים שנמצאים על סף קריסה.
היו"ר יעקב ליצמן
נאמר שבתחילת נובמבר, גם זה לא טוב?
דב מרום
לא.
יחזקאל דסקל
אני מנכ"ל איגוד לשכות המסחר. אנחנו מברכים על ההסדר של אוגוסט; אנחנו רק מבקשים להחיל אותו על חודש יולי, כי ההסדר של חודש יולי לא התאים לאוכלוסייה של עסקים קטנים ובינוניים, ולא בכדי 65% לא הגישו, לא היה להם על מה להגיש.
היו”ר יעקב ליצמן
אתה יודע משהו על הלוואות?
יחזקאל דסקל
מעטים לקחו הלוואות כי הלוואות צריכים גם להחזיר, ורוב האנשים – 70% - לא יכולים לקבל ביטחונות של 30%, כי הם לא נמצאים במצב שהם יכולים לקבל הלוואה מהבנק. לכן הנושא הזה לא נבדק.
אברהם בירנבוים
ריבית הפריים היא 7%, זה המון.
יחזקאל דסקל
ההסדר של חודש אוגוסט מתאים הרבה יותר לעסקים קטנים ובינוניים. אותם 65% שלא הגישו חיכו לישיבה היום.

נושא אחר שאני רוצה להדגיש הוא הביצוע. אני ער לקשיים ולעבודה הענקית שמתבצעת ברשות המסים. נצדיע להם ונסיר את הכובע. העסקים שעומדים בפני קריסה לא מסוגלים לחכות לנובמבר, וצריך למצוא לזה פתרון.
שי חרמש
אני רוצה להדגיש מספר דברים שנאמרו בנושא האופציה לגבי מחזור בפיצוי יולי. כל מה שחיים אמר בהחלט מייצג, אבל התשובה שהעלו באוגוסט את הפיצויים מ- 135 ל- 145 הוא דבר תמוה. כלומר, מי שיצא טובה ביולי עם שכר עבודה, ייתנו לו עזרה נוספת מכיוון ש- 135 לא מספיק כמו 145. מפעלים עתירי הון ולא עתירי עבודה, מפעלים שניסו להתמודד ולא הצליחו יוצאים מקופחים גם ביולי ומקבלים חצי פיצוי באוגוסט. זאת אומרת, אם זה טוב באוגוסט זה טוב גם ביולי – מה נפקא מינא?

יותר מזה, ההיגיון שעומד מאחורי ההיגיון של אוגוסט עומד מאחורי ההיגיון של יולי. ביולי היינו תחת לחץ זמן; קיבלנו את ההחלטה כי רצינו שמשהו ייצא לדרך. מתן המקדמה לתושבי יולי איננה פוגעת ברלוונטיות של העניין ובהיגיון הרצוף של העניין. מדובר על פרק זמן כל-כך קצר של 30 יום שבו ההטיות והסטיות לכל כיוון בחודש יכולים להיות דרמטיות, ועל אחת כמה וכמה על פיצול התקופה לשתי שיטות שעובדים 18 יום בשיטה א' ו- 17 יום עבדים בשיטה ב'.

אני מבקש את זה, אני גם פניתי במכתב לשר האוצר, ואני פונה גם אליך לנצל את האפשרות הזאת ולאפשר מסלול רטרואקטיבי אחורה. מסלול יולי יהיה כמקדמה למי שירצה לראות את זה כמקדמה, ולאפשר מסלול מחזור. ההיגיון שעומד מאחורי חודש אוגוסט עומד תחת חודש יולי. מדובר על פרק זמן כל כך קצר. אני מבקש לבצע את המסלול המחזור גם על חודש יולי.

דיברתי עם ג’קי מצא לגבי שירותים בקיבוצים. עובדת מכבסה מכבסת לקהילה שלמה וזה עסק לכל דבר. כמו הדוגמה של חיים אורון עובדת מכבסה בגליל הגישה בקשה ואמרו לה שהיא עובדת בשירותים כאילו היא עובדת בבית. הגברת הזאת מכבסת במקרה קהילה שלמה, כי הקיבוצים עברו הפרטה. זה משולם בשכר מלא, אמנם דרך הסדר פנימי של תשלומי העברה – זה עסק לכל דבר.
אבשלום וילן
מה זה החוצפה הזאת לבנות על מכבסה את כל התיאוריה? זה קשקוש גמור.
היו"ר יעקב ליצמן
אתה אומר קשקוש על המכבסה?
אבשלום וילן
מה שעושים בתנועה הקיבוצים זה בושה וכלימה. קיימת פה גישה מאוד הגיונית שהחליטה לא להסתבך עם שכר ממוצע, ואחרי זה – הבה נתחכמה. זה פשוט חוצפה לקחת אנשים שחודש ימים ישבו תחת הקטיושות והתנהגו למופת ולהתחכם- -
רחל בן ארי
אני יושבת ראש ועד מחוז חיפה של לשכת עורכי הדין, ולמען הגילוי הנאות יחד עם יהודה טלמון אנחנו מייצגים את לשכת עורכי הדין בבג"ץ התלוי ועומד.
רחל בן ארי
אני מצטרפת לברכות שהסדר אוגוסט עדיף על הסדר יולי- -
היו"ר יעקב ליצמן
הייתה לכם אפשרות להופיע לוועדת כספים בחיפה ולא הופעתם.
ראובן ריבלין
היא הופיעה.
היו"ר יעקב ליצמן
אני יודע שהיא הופיעה.
יהודה טלמון
אני הייתי בוועדת הכלכלה בכנסת, התפצלנו.
רחל בן ארי
היה דיון בוועדת הכלכלה על התקנון, ויהודה היה בה. אני נפגשתי אתכם בחיפה, ואני מודה על ההזדמנות שניתנה לי להופיע בפניכם.

חלק מהליקויים של יולי תוקנו, אבל רק באופן חלקי. כשמדובר על בעלי המקצועות החופשיים אז גם בשיטת המחזורים שהיא שיטה נכונה וראויה ההשוואה של מחזור אוגוסט מול אוגוסט איננה מהווה פיצוי של ממש לבעלי מקצועות חופשיים. אנחנו לא סוחרים, אין לנו חנויות. אובדן ההכנסה שלנו בסגירת המשרדים ביולי-אוגוסט לא בא לידי ביטוי בהכנסות של יולי-אוגוסט, אלא חודשיים-שלושה לאחר מכן. ההכנסות של יולי הן על עבודה שנעשתה חודשיים-שלושה לפני-כן.
היו”ר יעקב ליצמן
מצד שני, לעורכי דין יהיו הרבה תביעות אחרי מה שהיה כאן.
רחל בן ארי
אני לא מבקשת לקבל פיצוי מהמדינה גם כשלא נגרם נזק. מי שלא נגרם לו נזק שלא יקבל שום דבר ממדינת ישראל, שלא יהיו אי הבנות. אני מדברת על אותם אנשים שנגרם להם נזק, ויכול להיות שחלק ממנו עדיין לא מגובש.
היו”ר יעקב ליצמן
כמה אנשים פשוטים שצריכים להוריד מהאינטרנט את הטפסים לפיצוי לוקחים עורכי דין?
רחל בן ארי
מעטים, רק הגופים הגדולים. אבל אני לא עשיתי סקר מלומד. הסוחרים עושים את זה באמצעות מנהל החשבונות המקומי או אפילו רואה החשבון שנעזרים בו כדי להגיש את הדוח השנתי. זה לא כל כך מסובך למלא את הטופס.
ג’קי מצא
זה לא מסובך? זה טופס פשוט?
רחל בן ארי
הטופס היה מאוד ידידותי ומובן. אני מציעה לאפשר לא רק אוגוסט מול אוגוסט, אלא גם לקחת 1:12 ממחזור שנתי של 2006 לעומת 2005 או אפילו רבעוני. זה יכול להיות מקרי לגמרי ולא משקף בכלל נזקי מלחמה.
היו”ר יעקב ליצמן
כל אחד מציע שיטה אחרת של רישום. כל שיטה שמס הכנסה יעשה כאן, מישהו אחר יגיד ששיטה אחרת טובה יותר. אני לא יודע אם השיטה של המחזור טובה או מה שכל אחד אחר אמר.
רחל בן ארי
כבוד היושב ראש, אני מדברת על שיטת המחזור- -
היו”ר יעקב ליצמן
אבל את מציעה אחרת ממה שהוא מציע.
רחל בן ארי
אני מציעה תחשיב אחר מכיוון שהתחשיב שאני מציעה קרוב יותר לנזק הממשי האמיתי. אנחנו לא רוצים סתם לחלק כספים, אלא לפצות על נזקים שנגרמו בגלל המלחמה בצפון.

הטיעון שבתקנות המוצעות של אוגוסט יש כבר פיצוי עודף ויש בו כבר כדי לפצות על מה שלא היה ביולי מופיע כאמירה בהסכם, כתוב שזאת ההצהרה. לדעתי, מאחורי הדקלרציה אין דבר. במסלול השכר עלינו מ- 132.5% ל- 145%. בעיניי ירדנו מהשתתפות עצמית של המעסיק בצפון בגובה של 27.5% להשתתפות מעשית של 15% בלבד. איך יכול להיות פה פיצוי עודף? כל עוד אנחנו מדברים על פיצוי קטן מ- 160% אנחנו בכל מקרה מדברים על השתתפות המעסיק. איפה נשמע כזה דבר שהמלחמה היא מלחמה של כל המדינה, הנזק הכלכלי נפל על חלק מסוים במדינה שהעורף בו הפך לחזית, ועדיין מחייבים את המעסיק בצפון להשתתף בנזקים האלה. זה קיים ביולי בשיעור של 27.5%, ובאוגוסט – בשיעור של 15%. בוודאי אין פה פיצוי עודף על יולי. יש פה נזק יותר קטן, אבל עדיין יש.
יהודה טלמון
אני רוצה להתמקד בנקודות נוספות: כשאומרים לכם ש- 65% מכסה גם פיצוי על יולי, אני רוצה להזכיר לכם שמגזר החקלאות נכנס לשולחן הוועדה עם 65% ויצא עם 100%. כל הכבוד, זה מגיע לו. אבל פה אומרים לכם שפיצוי של 65% למגזר העצמאים מכסה גם את הפיצוי ליולי. אני קורא לכם לא לקנות את ההסבר הזה כי אף אחד לא מתעד אותו בשום מסמך ובשום נתונים.
שלי יחימוביץ
איפה הוא ניתן?
יהודה טלמון
הוא נאמר בהצהרה בוועדה ובהסכם.
שלי יחימוביץ
אז הוא רשום בפרוטוקול.
יהודה טלמון
אבל אין שום גיבוי כלכלי, מספרי או חשבונאי אחר. מה שעוד לא אמרו לכם זה ש- 65% האלה ממוסים, דהיינו מס הכנסה ממסה את הפיצוי שנותנים- -
ג’קי מצא
מצא:

גם לא אמרנו שהכנסה בכלל חייבת במס.
יהודה טלמון
- - אז איך אתה יכול להגיד ש- 65% ברוטו הוא גם פיצוי על יולי כשאתה עוד לוקח עליו גם מס הכנסה. אם מישהו יקנה את ההסבר הזה יש לו בעיה, אני לא קונה אותו.
ראובן ריבלין
אין דבר כזה במדינה נטו.
יהודה טלמון
אין ויכוח.
ראובן ריבלין
אתה אומר שזה לא מכסה.
יהודה טלמון
אני אומר שזה לא מכסה, זה כל מה שאני אומר.

אני רוצה גם לומר כמה מילים על המסלול האדום. רבותיי, באזור ההגבלה נשאר העיוות של היעדר אפשרות הבחירה במסלול האדום. אני לא מבין על מה האוצר מלין בעניין הזה. אם ההסבר שלו כל כך טוב ומשובח, וכל העסקים רצים לקבל את המסלול הירוק- -
היו”ר יעקב ליצמן
אני לא בטוח אפילו שהמסלול שעשו להם הוא טוב. על עבודה בטח כן, אבל על כל מסלול שעושים כאן יכול מישהו להגיד שחסר זה וחסר זה. אין מלא. אני קיבלתי טענות של אנשים על ספקות והרהורים, ואני העברתי לו תיק שלם כזה. אף על פי שאני באופוזיציה, ואני לא רוצה להעביר כל מה שהקואליציה רוצה, את זה – עד כמה שתתפלאו לשמוע – אני חושב שצריך להוביל. אחר-כך כשכולם ייצאו נשב לבדנו עם ג’קי מצא ועם הפקידות הבכירה ונשאל או נציע כמה דברים. על כל חישוב אפשר להגיד למה אתה עושה ככה, היית עושה ככה.
יהודה טלמון
לא זה מה שאמרתי. באזורי הספר המסורתיים יש לבעל העסק- -
אבשלום וילן
- - - אני לא יודע על מה הוא מלין.
יהודה טלמון
אני לא מלין. אני לא תקפתי, אני רק אומר איך אפשר לומר שפיצוי של 65% מכסה גם את יולי.
חיים אורון
אתה צודק לגמרי, חוץ מדבר אחד: זה שני בסיסי חישוב שונים לגמרי. 100% לא דומה ל- 65% ו- 65% לא דומה ל- 100%.
יהודה טלמון
ביישוב ספר קיימת זכות הבחירה בין המסלול האדום לבין המסלול הירוק.
היו”ר יעקב ליצמן
אמרנו את זה כבר.
יהודה טלמון
במחזור התפילות של יום כיפור נאמר: "כחומר ביד היוצר, ברצותו מרחיב, ברצותו מקצר", כן אנחנו בידכם. אני קורא לכם להרחיב. "פתח לנו שער טרם נעילת שער".
היו”ר יעקב ליצמן
"בעת נעילת שער". אי אפשר לסלף פסוק.
יהודה טלמון
במקורות כתוב "בעת", אבל אני אומר "טרם נעילה".
היו”ר יעקב ליצמן
"בעת" הכוונה שם היא באמת "טרם" כי זה לפני השקיעה.
ראובן ריבלין
כאשר ישבנו בישיבה בחדרו של היושב ראש ודנו על חודש יולי הבטחתי לחבר הכנסת סטס מיסז'ניקוב שאם המלחמה חלילה תמשיך גם באוגוסט ונצטרך להתייחס לאותם עסקים שדיברנו עליהם, כמובן שאז נחזור רטרואקטיבית גם לחודש יולי. שהכן המבחן העקרוני החשוב הוא האם מגיע להם או לא. אם לא מגיע להם, לא מגיע להם גם באוגוסט, ואם מגיע להם מגיע להם גם ביולי. יש פשרות, ואנחנו שמחים תמיד ליצור את הגשר בין הצרכים לבין העקרונות.

באותה עת ישב לידי חבר הכנסת לשעבר אוריאל לין שנלחם מלחמת מאסף בשביל אותם עסקים קטנים- -
היו”ר יעקב ליצמן
גם הוא לא בא.
ראובן ריבלין
- - ולא יכולנו להושיע בידיו. הייתה ברירה בידינו לאשר או לא לאשר וחשבנו איך אפשר לפגוע בכל הציבור רק מכיוון שאנחנו רוצים להביא לפתרון הנושאים של הציבור המצומצם הזה. כך מצאנו את הפתרון, והיום אנחנו עומדים בפני התחייבות שאנחנו לא יכולים להתעלם ממנה. יאמרו שחבר הכנסת לשעבר אוריאל לין ביקש שנפצה ב- 60%, והנה פיצינו ב- 65%. הוא ביקש 60% על יולי, והיה מסתפק ב- 60% על יולי ואוגוסט. אתם שומעים שהיה שקלול של 5% שהוא לא שקלול- -
ג’קי מצא
למה, כי בהכרח ה- 60% שלו זה מה שקיבלתם?
ראובן ריבלין
למשל, אם היית אומר שמגיע לו 40%- -
אברהם בירנבוים
למרבית העסקים זה 55%.
ראובן ריבלין
אם היית אומר שמגיע לו 40%, ואני נותן לו 65% הרי פיציתי אותו במחצית. אבל הדברים לא עומדים בקנה אחד כי הוא היחיד שקבע.

דבר שלישי. הנושא של מכונת הכביסה במשק קולקטיבי שהוא תורת חיים ואידיאולוגיה הוא דבר שצריך לכבד אותו. אם במשק אוטרקי האנשים אומרים שהם מפרנסים את עצמם – למשל בקריית שמונה אני חוצב לי את המים, מגדל את העגבניות ואת המלפפונים, ואני נמצא כל הזמן במקלט ולא יכול לטפל בזה, ואני בא ואומר "הושיעו!". אמנם אין לי עובדים והכול אני עושה בעצמי, אבל אין לי מאיפה לאכול עכשיו ואני צריך לקנות את האוכל, ולכן פצו אותי – זה זועק לשמים מבחינה מוסרית. הקיבוצים זה דרך חיים, זה לא ניסיון לעשות רווחים או להתחמק מתשלום כזה או אחר. כאשר כל הילדים בקיבוץ נמצאים יחד עם שתי חברות משק בגן הילדים הקיבוץ מסדר כך את הנושא הכלכלי-מחייתי שלו, והוא חייב לקבל פיצוי. אני לא רואה מצב שבו אומרים לקיבוצים שלא מגיעים להם. אני לא יכול להבין את זה אפילו אם לא הייתי בקיבוץ, והרבה אנשים ששומעים קיבוץ חושבים שזה המקום לנגח. גם בפקודת מס הכנסה כתוב שכל דבר שהוא שכר או השתכרות זאת השתכרות שבאה בשורת ההיגיון כאשר אנשים אומרים שהם מעסיקים שתי חברות בגן. צא ולמד, יבואו ויאמרו מעכשיו בקיבוצים שהם לא יעסיקו את חברות הקיבוץ, אלא גננות, וישלחו את החברות לעבוד בגן בקיבוץ להב. זה דבר בלתי הגיוני שצריך לטפל בו.


דבר אחרון, זה הנושא הביורוקרטיה. עם כל הכבוד וההערכה, ויש הרבה הערכה לפעולות של רשות המסים, אתם לא יכולים לעמוד בכל הנטל. אתם יכולים להגיע למצב שבו תדרשו את עיבוי הכוח שלך כי אתה גם בנובמבר לא תגיע למצב שתוכל לשלם. כי אם היום אנחנו נמצאים כבר בפיגור שבו אנשים נמצאים בפני מים אדירים. אומר אברהם בירנבוים שיש עוסקים שנמצאים במצב שאין להם לאן ללכת. יכול להיות שצריך להגביר, כי דרך הכוונות הטובות יכולה להביא הרבה עסקים לגיהינום. אני מציע למצוא דרך שבה הביורוקרטיה תיעלם לחלוטין. אם צריך עיבוי או העמדת יחידות שלמות במערכת לצורך זירוז הטיפול בדברים האלה, אז צריך לעשות משהו כי גם בנובמבר הדברים לא יבואו. יש בתים שעד היום לא הגיעו אליהם.
היו”ר יעקב ליצמן
אני אציע שמס הכנסה יגייס את כל אנשי אגף התקציבים לעבוד במס ההכנסה במשך חודשיים. נרוויח פעמיים: הם לא יזיקו לא באגף תקציבים וירוויחו כאן.
ראובן ריבלין
לגבי העניין הראשון אני מסכים אתך, לגבי העניין השני אני מערער. לא לפני מרס הבא יתחילו אנשים לקבל את הכסף.
היו”ר יעקב ליצמן
גברתי מהחשב הכללי, ביקשתי לזמן אותך כדי לדעת האם את יודעת מה קורה עם הלוואות?
אילנית ורנר
כל הבנקים קיבלו ערבויות, וכל הבנקים נותנים הלוואות לעסקים.
היו”ר יעקב ליצמן
אנחנו היום ב- 11 בחודש, בעוד 4 ימים יסתיים המבצע. יש לוועדת כספים אפשרות להאריך את זה בעוד חודש. האם את יודעת כמה הלוואות הוגשו, כמה קיבלו, מה המצב?
אילנית ורנר
אתם הפתעתם אותי, אני לא התכוננתי- -
היו”ר יעקב ליצמן
אם את צריכה עוד זמן אני יכול לתת לך.
אילנית ורנר
אני התחלתי לבדוק היום בכמה בנקים, בינתיים ביררתי עם בנק הפועלים. בנק הפועלים נתן כבר עד 10 מיליון ₪.
היו”ר יעקב ליצמן
מה זה 10 מיליון? אין לי מושג מה זה.
סטס מיסז'ניקוב
כמה נדחו?
אילנית ורנר
זה בבדיקה.
היו”ר יעקב ליצמן
התשובה מקובלת עליי כי זה היה פתאומי. מחר יש לנו דיון על דוח העוני, האם את יכולה לקבל נתונים במשך היום?
אילנית ורנר
אני אפנה לכל הבנקים.
היו”ר יעקב ליצמן
אני מבקש לקבל בכתב את הנתונים שתוכלי להשיג, עד מחר. יהודה כהן, בבקשה.
יהודה כהן
אני מנכ"ל התאחדות בעלי אולמות וגני אירועים בישראל. באזור הצפון יש כ- 80 אולמות וגני אירועים אשר חויבו על-ידי פיקוד העורף לסגור את העסקים, לא לפתוח אותם, לשלוח את העובדים הביתה. היה איסור מוחלט לפתוח את העסקים. משום כך נאלצו בעלי אולמות גם להחזיר כספים שקיבלו מהזמנות של אירועים והוחזרו לאנשים שבגלל סגירת העסק לא התקיימו האירועים שלהם והתקיימו במקומות אחרים. אותם אולמות נפגעו אישית כי הנושא הוא יומי. כשהעסק נסגר אין לו תחליף. אי אפשר למכור את היום פעם נוספת או לחכות לאחר המועד בנושא הזה. אנחנו צריכים לזכור גם שאמנם ב- 14 באוגוסט הסתיימה המלחמה, אבל כבר קודם לכן בוטלו כל האירועים למשך החודש. זאת אומרת שהמשך הפגיעה לא היה עד 14 באוגוסט, אלא המשיך כל חודש אוגוסט.

לאחר המלחמה אותם אנשים שהיו צריכים לעשות הזמנות חדשות כבר לא באו כי הכריזו שאנחנו במלחמה הבאה. לכן אנשים חששו לבוא לעשות הזמנות כי לא יודעים מה קורה. אז שוב אנחנו נמצאים במצב של התאוששות.
היו”ר יעקב ליצמן
רציתי לבדוק אם משרד האוצר חתם על ההסכם.
קריאה
הוא חתם בנוכחותכם.
יהודה כהן
אנשים לא באו להזמין כי גורמי הביטחון הכריזו שהמלחמה הבאה בפתח, ואנשים לא באו להזמין אלא ירדו דרומה. אנחנו שמענו על חודש אוגוסט, ובישיבה שקיימנו קיבלו בברכה את העניין. אבל כמו שציינתי, באוגוסט שעבר היה בין המצרים, והשנה זה היה ביולי. אי-אפשר לעשות השוואה עם חודש אוגוסט זה לא יהיה הוגן. נפגעים פעמיים. אנחנו מבקשים שיהיה שקלול בין יולי אוגוסט המקבילים של שנה שעברה ועם יולי-אוגוסט השנה. לפחות זה יאזן בין החברים במלחמה.
סטס מיסז'ניקוב
זה הגיוני מאוד.
שלי יחימוביץ
אני מסכימה עם כל הדברים המחכימים שאמרו כולם. אנחנו כל הזמן בוחנים את החברות הממשלתיות שלא כלולות בהסכם הפיצויים בעיניים עסקיות. אנחנו בודקים את הרווחים שלהן, והן נכנסות ל"דן אנד ברדסטריט", ואנחנו בודקים אם הן חברות טובות או לא טובות. אנחנו גם מאיימים להפריטן כל הזמן. מילא חברת חשמל שהעובדים שלהם לא הלכו ולא עזבו, ועד אחרון העובדים הם איישו את כל המשרות שלהם, נלך על רפא"ל שהנציגים שלה יושבים פה, שלידה יש אלביט שמתחרים על אותו מתח שוק, ואלביט מקבלת פיצויים ורפא"ל לא. איזה היגיון יש בזה? הרי מראש הם בעמדת נחיתות על שני החודשים האלה, ואחר-כך כשנבדוק את הפיצויים שלהם נגיד שמכיוון שזאת חברה ממשלתית יש לה פיצויים כאלה, אז אולי גם נפריט אותם. אין שום היגיון עסקי בזה. גם כשמדובר במונופול כמו חברת חשמל אין בזה היגיון, אבל על אחת כמה וכמה חברות בתחרות.

יש דבר אחד שמאוד מטריד אותי. בשעתו סיפר ג’קי מצא שיש 3.5 מיליארד שקלים באותה קרן- -
ג’קי מצא
רשומים.
שלי יחימוביץ
אני לא מפקפקת בכלל ביושרך, אבל אחר כך אמרת ש- 3.5 זה לא 3.5 כי אין שם אפס שקלים- -
ג’קי מצא
שיש כאן רישומים של 3.5 מיליארד.
שלי יחימוביץ
אני מבינה בדיוק מה שאני אומרת. בכל שנה אמורים להיצבר בקרן הזאת 400-500 מיליון, והיו אמורים להיות 3.5 מיליארד שקלים, והיו אפס. הטענה שלי היא לא על השימוש במזומן, ברור ש- 3.5 לא צריכים לשכב שם כאבן שאין לה הופכין, השאלה שלי היא שאלת הרישומים כי גם בהם נרשם כאילו יש שם כסף. לכן אני שואלת מה קרה כאן בעצם? זה רישום כוזב במסמכי תאגיד? מה זה הדבר הזה? תסביר לי את המסתורין הזה שבו רגע אחד היו 3.5 ובמשנהו לא היו 3.5 מיליארד. מי אחראי לזה, למה זה נעשה, למה הרישומים לא היו נכונים? אני אשמח לקבל תשובה.
אחיקם בר לוי
אני מנכ"ל לפיתוח הגליל. יש לנו 11 מפעלים בקריית שמונה, שניים מהם חטפו פגיעות ישירות, אחד לא הצליחו לשקם עד עכשיו. אני גם מייצג את התעשייה בתנועה הקיבוצית. יש לי 50 יישובי קו עימות, כבישים ומפעלים, שהשתדלו להפעיל את רובם בזמן המלחמה. אני רוצה לתת שתי דוגמאות: קיבוץ נאות מרדכי שמייצר את "טבע נאות" ומייצא את רוב התוצרת שלו לארצות-הברית, היה ברור שאם הוא לא עובד בזמן המלחמה הוא מפסיד את כל העונה הבאה. לכן הוא עשה מאמצים גדולים, קנה שכפ"צים לעובדים שלו, סידר להם מקומות דיור והפעיל את המפעל. אבל הוא הפסיד מחזור של 3 מיליון שקל במשך חודשיים. לא ברור לי למה מגיע לו פיצוי רק על אוגוסט ולא על יולי. אני יכול להבטיח לך ולהראות לך את החישובים שההוצאה הנחסכת והאחוז שמפצים אותו לא מותירים לו פיצוי עודף על אוגוסט שמפצה על יולי.


קיבוץ שמיר עם שני מפעלים שנסחרים בבורסה, ואחד שנסחר בנסד"ק עשה מאמץ ושכר את הצימרים של יישוב ברמת הגולן בשביל לשכן את כל העובדים שלו. כל ההוצאות על חשבונו לא מתבטאות בירידת המחזור, אבל גם על ירידת המחזור לא רוצים לפצות אותו כי מדובר על חודש אחד.


נפגשתי אתכם בתחילת המלחמה, ואז אמרתם תנו קודם כל כסף לעובדים שלא תהיה קטסטרופה. עשיתם את זה, ויפה. לצערי, התאחדות התעשיינים חתמה בשם כולנו שזה הפיצוי הסופי ביולי. נפגשנו עם שר האוצר ואמרנו לו שזאת טעות. הוא הבטיח לנו שכל מה שלא בסדר ביולי לתקן באוגוסט. לצערי, שוב התאחדות התעשיינים חתמה בשמנו גם על אוגוסט כעל מסלול סופי. לא ברור לי למה הם הסכימו- -
ג’קי מצא
לשכת התיאום של האיגודים הכלכליים. לא ברור לי למה לא מגיע לנו גם על יולי פיצוי הוגן. אמרו לי שאם פותחים את זה רטרואקטיבית ליולי צריך גם להכניס עוד נתון לבדיקה, וזה לשלם מקדמות על יולי ולא לנכות את זה. אלה שנפגעים בצורה כזאת מעדיפים לחכות עוד שבוע עד עשרה ימים, אבל לקבל את הפיצוי ההוגן.


טענה שנייה היא שאמרו לי שזה מוסיף מקורות, ואין מקורות. צריך להיות סדר הגיוני לדברים: קודם כל צריך לשלם לאנשים- -
היו”ר יעקב ליצמן
תודה רבה. אתה חוזר על הדברים שדיברנו. יאיר שלמה מרפא"ל, בבקשה.
יאיר שלמה
שלי הציגה את העמדה שלי. אבל קיבלתי תשובה מהיועצת המשפטית פה שרפא"ל מקבלת 700 מיליון שקל כל שנה- -
היו”ר יעקב ליצמן
היא יכולה לתת הלוואות לעסקים קטנים.
יאיר שלמה
- - רפא"ל לא מקבלת 700 מיליון שקל לשנה לרפא"ל, היא מקבלת את זה לפורשי רפא"ל.
היו”ר יעקב ליצמן
לפנסיה. תודה רבה. זאב וינר, בבקשה.
זאב וינר
מאחר שג’קי מצא אמר שהפיצוי שהוא יכול לתת על אוגוסט הוא רק בנובמבר- -
ג’קי מצא
לא רק בנובמבר. תוך 45 יום.
זאב וינר
אני סמוך ובטוח שאתם עושים את הכול, ועל כך תודה גדולה. אבל יש שתי בעיות גדולות שצריכים לפתור אותן לגבי נזילות של העסקים הקטנים. נספח להסכם מכתב על קרן הלוואות. עד היום קרן ההלוואות לעסקים שגודלם רק 2.4 מיליון שקל מחזור שנתי. הגדלנו את זה עכשיו ל- 30 מיליון. אבל אף אחד לא אמר מתי הקרן הזאת בערבות המדינה תצא לדרך. אז קודם כל, אם אפשר לזרז את זה ולתת לוח זמנים מדויק כדי לתת אורך נשימה לקחת הלוואה.

דבר שני, אולי מפה תצא קריאה לבנקים שהטפסים שמגישים למס רכוש ישמשו כחלק מתנאים לקבל אשראי לבנקים. אם הבנקים יכבדו את הטפסים האלה לתת אשראי לעסקים הקטנים זה ייתן יכולת לגשר על הפער עד נובמבר.
ראובן ריבלין
זה דבר אפשרי מה שהוא ביקש?
ג’קי מצא
כן.
טובה פינטו
אני רוצה להצטרף לדברי הברכה שהושמעו כאן כלפי רשות המסים: גם לג’קי מצא, גם לבועז סופר, גם ללשכה המשפטית. הם אמפתיים מאוד ועונים על כל הטלפונים, אבל כסף לא מגיע. אצלנו היו ראשוני המגישים הגישו יום לאחר פרסום הטפסים באינטרנט ב- 15 בחודש. כל אחד יכול לעשות את החשבון מאוד מהר, ולראות ש- 20 ימים חלפו כבר- -
היו”ר יעקב ליצמן
את יודעת שהכסף מגיע משר האוצר, לא מהם. הם נותנים טפסים ואישורים, ואת הכסף נותן מישהו אחר.
ג’קי מצא
איפה שמעת שהתחייבתי ל-25 ימים לתיירות? זה לא נכון מה שאת אומרת. לכלל העסקים בתעשייה, מסחר ושירותים, בנוסחה הרגילה התחייבנו ל- 25 ימים, וזה לא נכון שהם לא קיבלו. הם מקבלים יותר מהר ממה שהתחייבנו.
טובה פינטו
אני לא דיברתי בשם האחרים, דיברתי בשם המלונות בלבד.
ג’קי מצא
אבל את אומרת שאנחנו התחייבנו לתיירות ל- 25 ימים- -
טובה פינטו
בכל אופן, מדובר על 7,000 משכורות מדי חודש, ואנחנו עומדים עכשיו לשלם משכורת שנייה. חלק מהמלונות לא מסוגלים לתת את המשכורת הזאת משום שחלק מהמלונות היו סגורים לחלוטין. אגב, אם המלחמה הסתיימה בצפון, אצלנו במלונאות התעשייה הזאת נמצאת במצב של בין 20%-30% תפוסה בסך-הכול, והתחזית מאוד שחורה, לא רק אפורה.

ביום רביעי האחרון העברתי לרשות המסים רשימה כוללת של כל 75 בתי המלון עם כל הפרטים שלהם: סכומים, מספר החברה, מועד ההגשה וכדומה, בשביל לנסות לקצר את התהליכים כדי שיצליחו לקבל איזשהו סכום. עד עכשיו אף אחד לא קיבל. השאלה היא אם אותה רשות מסים שלא מעבירה את הכספים, והחוק מחייב אותנו לשלם משכורות, האם אפשר לדחות לכל מי שהגיש טפסים במועד את תשלום המסים. זאת אותה רשות, אותו גורם. אם לא מעבירים כסף לשלם משכורות ומחייבים לשלם משכורות, אולי אפשר לדחות את התשלומים- -
ג’קי מצא
שילמתם את המע"מ של יוני-יולי?
טובה פינטו
אני לא בדקתי. אבל אנחנו שילמנו שתי משכורות כאשר אין הכנסות לחלוטין.

אני רוצה לבקש שאחרי שתאשרו התקנות - -
ראובן ריבלין
האם אתם רוצים שנאשר את התקנות או שאתם רוצים שנצביע נגדן?
רחל בן ארי
תלחצו על האוצר- -
ראובן ריבלין
אני לא יכול ללחוץ על האוצר. אני יכול להסביר לאוצר. אני שואל שאלה שכולנו שואלים את עצמנו. אנחנו יכולים להגיד לאוצר שאנחנו לא מאשרים את זה כי לא עשיתם - -
קריאה
זאת הבקשה שלנו.
קריאות
- - -

יוסי פתאל


- - -
קריאות
- - -
היו”ר יעקב ליצמן
קיבלתי את עמדתך - - -
אבשלום וילן
זה הזמן לדיון פנימי בינינו.
היו”ר יעקב ליצמן
איתן צחור הוא אחרון הדוברים. אחר-כך נבקש באדיבות מכל המשלחות לעזוב את החדר ונשב לבד בדיון פנימי.
איתן צחור
לגבי המלכ"רים יש תקלה אחת - במקום לקבל פיצוי מינימלי של 145% פוסקים להם 100% בלבד. 100% בלבד משקף עיוות על-פניו. לדוגמה, גן ילדים של ויצ"ו ונעמ"ת משלם משכורת לגננות, והן לא הופיעו לעבודה. הילדים כמובן שלא משלמים את התשלום עבור הגן בחודשים יולי-אוגוסט, ונוצר מצב שהם מקבלים תשלום פחות מהשכר, משתתפים בכל התשלומים. אותו עיוות שהיה ביולי של רק 100% ממשיך גם בחודש אוגוסט. זה עיוות שאי-אפשר לעבור עליו לסדר היום. זאת אפליה ללא טעם וריח.

יועצי המס כגוף נפגעו כמו כל העצמאים. אבל כאן אנחנו באים כאנשים שמסייעים לכל אלפי האזרחים למלא את הטפסים ונתקלים באלפי בעיות. ההתייחסות לכל החישובים היא 2005כאשר הדוחות עדיין לא גובשו ל-2005.
ג’קי מצא
למה לא הוגש?
איתן צחור
לא הוגש.
ג’קי מצא
אז תגישו.
איתן צחור
השאלה אם זאת ההזדמנות לבטל ארָכות שקיבלנו, לבטל הסדרים קיימים, לבטל נהלים קיימים ולאלץ את הניזוק בקריית שמונה להגיש דוח 2005, בעוד שמי שלא ניזוק בתל אביב יש לו הארכה.
ג’קי מצא
איתן, אתה יודע שארכה אין לאדם, יש למייצג.
איתן צחור
לכן אני אומר שאם תסכים שדוח זה גם דוח משוער או דוח שניתן - - - אנחנו מקבלים את זה את זה.


לגבי הטפסים עצמם, ניתנה סמכות בתקנות בחודש יולי לטפסים כפי שיקבע את זה השר או ראש הרשות. בטפסים יש פסקה שאומרת שאם טעית נפלת. אני מתרגם את זה- -
ג’קי מצא
אל תתרגם, תגיד מה כתוב.
רחל בן ארי
"אני מאשר שהפיצוי הנו סופי".
ג’קי מצא
אבל את היית בבג"ץ וקיבלת ממנו תשובה.
רחל בן ארי
ומה הצהרתם בבג"ץ?
ג’קי מצא
הצהרנו בבג"ץ שהפיצוי אינו סופי במובן הזה שאם הייתה טעות אנחנו נתקן.
רחל בן ארי
זה לא מה שמופיע.
ג’קי מצא
שניכם הייתם בבג"ץ והסברנו בדיוק למה הכוונה: יש מסלול ירוק ומסלול אדום. הפיצוי הוא סופי במובן הזה שאם בחרת במסלול הירוק לא תוכל להתחרט ולחזור למסלול האדום. רק זה.
איתן צחור
מקובלת עלינו ההצהרה הזאת.
ג’קי מצא
אם זה מקובל, בסדר. שמעת את זה 8 פעמים בבג"ץ.
איתן צחור
יושב מאחוריך ידידנו היקר. הוא החזיר עשרות, אם לא מאות בקשות חזרה בגלל שהוסיפו את הפסקה שאומרת, אנחנו עלולים לתקן את סעיף ההמשך בלי קשר למסלול הירוק או האדום.
ג’קי מצא
מצא:

איך אפשר?
איתן צחור
אם טעיתי, היו לי ארבעה ניזוקים, והכנסתי רק שניים.
ג’קי מצא
אני מסביר שאם יש טעות אנחנו נתקן.
איתן צחור
עכשיו הצעת את זה.
ג’קי מצא
לא עכשיו הצעתי את זה, הצעתי את זה אתך בבג"ץ.
היו”ר יעקב ליצמן
יהודה שגב, בבקשה.
יהודה שגב
למען הסר ספק, אני לא נציג הקבלנים, אני נציג התעשיינים ונציג לשכת התיאום של הארגונים הכלכליים.
היו”ר יעקב ליצמן
ברכות. אתה מסכים לאשר את ההסכם.
יהודה שגב
לא רק שאני מסכים. זאת המלחמה הראשונה שניתן בה פיצוי עקיף עבור נזקים בגין המלחמה. נעשה מאמץ גדול מאוד בתקופה קצרה מאוד לתת מענה מהיר. לכן השאלה האם לאשר או לא לאשר, אנחנו תומכים באישור ההסכם מיד כדי לתת מענה ל- 90% מהעסקים. אתמול הצטרפה אלינו לשכת המסחר כמי שמייצגת 90% מהמגזר הפרטי במדינת ישראל שחתם על ההסכם.
היו”ר יעקב ליצמן
תודה רבה. יש נזקים עקיפים לא מסודרים. למשל, יש שרים שנפגעו מהמלחמה הזאת. הם לא יכולים לקבל פיצויים לא עקיפים ולא ישירים.
סמדר אלחנני
לפי החוק, צריך להפריש 15% ממס רכישה לקרן מס רכוש. הכספים צריכים להיות מושקעים לפי שיעורי שר האוצר ורווחי ההשקעות יצורפו לקרן פיצויים ויהיו חלק ממנה. אני ביקשתי גם מהחשב הכללי וגם ממנהל רשות המסים לקבל דיווח. הכסף לא צריך להיות בצנצנת על מדף שלא רואים, הוא צריך להיות ברישומים. ביקשתי דיווח על שלוש השנים האחרונות, והרישום צריך לכלול יתרת פתיחה, רווחים, הכנסות, הוצאות ויתרת סגירה.
שלי יחימוביץ
מתי ביקשת את זה?
סמדר אלחנני
אלחנני:


ב- 22 באוגוסט.


בדוח של מנהל הכנסות המדינה יש דיווח על חובות העבר למס רכוש ולמס רכישה. מס רכוש בוטל, אבל יש הרבה חובות. נעשה מאמץ גדול מאוד מצד כל מיני גופים במשק, ולכן הצעתי שייעשה מאמץ לגביית כל החובות כמה שיותר מהר, ושכל החובות יועברו לקרן מס רכוש כשיהיה לה מספיק לשלם הכול. זה לא צריך לבוא תקציבית, זה צריך לבוא מהקרן.
היו”ר יעקב ליצמן
תודה רבה. אני מודה לכל המשלחות. אנחנו נישאר לבד עם פקידי הממשלה.

(הפסקה לפני ישיבה פנימית)
היו”ר יעקב ליצמן
אנחנו חוזרים. ג’קי פה, תגידו לו מה אתם רוצים. העלו כאן כמה דברים- -
שלי יחימוביץ
ג’קי לא ענה לנו על שאלות.
היו”ר יעקב ליצמן
הוא יענה לכם עכשיו. עכשיו זה הזמן.
אמנון כהן
שיענה לנו קודם.
ג’קי מצא
אנחנו לא מנהלים את הקרן, אלא החשכ"ל ואגף התקציבים. מדי חודש, על-פי התקנות אנחנו צריכים להקצות שיעור מסוים מתוך מס רכוש ומס הרכישה. כמי שאמון על מס רכוש בדקתי מדי פעם שיש קרן רישומית של 3.5 מיליון שקל כי כל שנה עושים זאת. איך עושים את זה, מה נרשם, האם יש או אין מזומן – היום אני יודע שאין מזומן אבל הכל זה אגף תקציבים והחשב הכללי ואגף תקציבים.
אבשלום וילן
זה חסר משמעות אופרטיבית.
שלי יחימוביץ
לא נכון. או שזאת טעות חשבונית מטורפת- -
חיים אורון
זה גם חלק גדול מהקרנות של הביטוח הלאומי.
שלי יחימוביץ
לא נכון, שם הרישום היה לא מדויק.
בועז סופר
ב-31 דצמבר בוחנים מה היו ההכנסות, מה ההוצאות כי יש הוצאות בגין הקרן, מה שנשאר. מרגע שאין שימוש בכסף הזה, אף על פי שזה נרשם, לכאורה החשכ"ל השתמש בזה במקום לגייס כסף מחו"ל.
שלי יחימוביץ
אין לי בעיה עם השימוש במזומן.
בועז סופר
זה המנגנון, לכן הכסף הוא רישומי.
ג’קי מצא
התקנות אכן מחריגות חברות ממשלתיות ולא מאפשרות להן קבלת פיצוי באחד המסלולים, מתוך הכרה שחברות ממשלתיות מוחזקות בידי המדינה, נתמכות בידי המדינה, כמו רפא"ל- -
היו”ר יעקב ליצמן
כלומר, הן לא נתמכות בידי המדינה.
ג’קי מצא
מתוקצבות, סליחה.
היו”ר יעקב ליצמן
אף אחד לא מכסה החובות של רפא"ל. האוצר לא נדיב. כל הזמן אומר: אין לי כסף.
סמדר אלחנני
להוציא התיקים שלי?
היו”ר יעקב ליצמן
הכוונה שלי היא שכשהוא אומר שהוא בחובות לא מכסים לו.
ג’קי מצא
אולי הוא לא בא לכסות הכול, 700 מיליון שקל כן.
חיים אורון
מכיר את הסכם הפרישה ברפא"ל?
שלי יחימוביץ
מה הקשר בין 700 מיליון שקל לבין פיצוי?- -
ג’קי מצא
המדינה לא משלמת. דיברו עם קובי הבר, אם תהיה בעיה תזרימית, כתוצאה מהמלחמה אמר קובי הבר שיפנו אליו בצורה מסודרת, והוא ינסה לתת מענה לבעיה התזרימית
שלי יחימוביץ
לא הגעתי לעניין הבעיה, נניח שאין להם בעיה, אני מדברת על תחרות.
ג’קי מצא
הפיצוי המקסימלי לרפא"ל הוא 3.5 מיליון ₪, זה לא מספרים שמשליכים על רפאל בצורה זו או אחרת - -
אבשלום וילן
המקסימום שמפעל יקבל עבור שכר לא יעלה על 3 מיליון ₪?
ג’קי מצא
שכר כן.
אבשלום וילן
המדינה לא משלמת משכורות, הוא אומר שהמתחרה שלו במשכורות כן קיבל והוא לא.
סמדר אלחנני
יותר בטוח שהמדינה תיכנס לנעליו מאשר אלביט.
ג’קי מצא
ברפא"ל יש הסכם חלוקת דיבידנד במשך חמש שנים. זה לא שחברה ממשלתית מתנהגת בצורה מושלמת כמו חברה רגילה.
שלי יחימוביץ
אתה אומר שרפא"ל מופלית לטובה מלכתחילה ולכן - -
בועז סופר
לא תנאים שווים.
ג’קי מצא
ניסינו ליצור תנאים שווים בין העסקים הזהים. זאת לא חברה זהה לחלוטין לבעל עסק על כל על כל המרכיבים, הם גם משלמים מס כמו עסק, אבל לא בכל המרכיבים. כמו למשל, הסכם הפנסיה שמדינת ישראל משלמת לפורשי רפא"ל, שלא משלמת בעסקים שלא מוחזקים על ידה.
שלי יחימוביץ
אבל אתם כן בוחנים אותה בעיניים עסקיות, ואם היא לא תביא את התוצאות אתם תגידו שהגיע הזמן להפריט את החברה הממשלתית הזאת כי הממשלה לא יודעת לנהל עסקים. אתם כן אומרים שכדאי להפריט אותה.
ג’קי מצא
ניסיתי להסביר את האיזון הראוי בין הרצון העז לשלם מחר בבוקר את כל הפיצוי לבין בדיקה מינימלית שצריכה להיעשות. 40-45 יום של בדיקה - 15 בספטמבר שמשלמים מע"מ, זה לא היום שהמידע נמצא אצלנו. ב- 15 בספטמבר הוא מדווח לדואר. אנחנו עושים הכול, נעבוד בחול המועד סוכות. עובדי מס רכוש - לא היו כאלה, אין מאות עובדים שחיכו למלחמה, אלה עובדים שבדרך של שגרה - -
שלי יחימוביץ
זה מקור חוץ.
ג'קי מצא
לא לקחנו עובדים ממקור חוץ.
שלי יחימוביץ
פגשנו בשטח עובדים שהוכשרו
ג’קי מצא
יש מאות עובדים שבמקום לעשות חקירות וגבייה, עובדים במוקד בצפון. אין עובדי מס רכוש בימי שגרה.


נציג סוכני הנסיעות לא נמצא כאן, אבל לפחות לגבי אוגוסט הם כמו יתר בעלי העסקים. אני ניסיתי לשבת עם הנציג שהיה כאן ונתתי לו לבחור 4 סוכנויות נסיעות שהוא חושב שהמצב אצלן הכי קיצוני. ביקשתי את הדוחות הכספיים שלהם, והראיתי לו ש- 65% זה פיצוי עודף. כשראיתי את הדוחות האלה היה שם מחזור מסוים והוצאות שהן בעיקר משתנות. אם לא הייתה להם עבודה גם לא היו להם הוצאות, ואני לא מדבר על שכר דירה ועל ארנונה שהם בכל מקרה צריכים לשלם. אני מדבר על טלפונים, על חשמל ועל רשימה ארוכה של הוצאות אחרות. ניסיתי להראות לו שבמקום שבו עסק שפסק לחלוטין יש רשימה של הוצאות שהוא לא עמד בהן. לפיכך 65% לא זו בלבד שהוא טוב בגין אוגוסט הוא מפצה גם עבור יולי.
ראובן ריבלין
להגיד שיפצו על יולי זה יפה. אם אתה קבעת את העיקרון שהוא יפצה גם על יולי צריך להיות פיצוי הוגן. הפיצוי שלכם הוא סמנטי, זה לא פיצוי אמיתי. אם אתם אומרים שתיתנו 50%- -
חיים אורון
היות ש- 65% יש בו מרכיב של פיצוי ליולי, מי שאומר שהוא מגיש דוח גם על יולי לא יקבל 65%, אלא 45%. אני לא מציע את זה כמספר סופי.
ג’קי מצא
יכולנו לומר שהפיצוי על אוגוסט הוא 65%.
ראובן ריבלין
יכולת לומר, אבל לא אמרת.
חיים אורון
השאלה היא אם אתה רוצה להגיד שאדם שהחליט הוא מטומטם הוא לא מבין את החשבון שלו, אבל הוא החליט לתבוע פיצוי על מחזור בשני החודשים. אל תיתן לי עודפים. הגענו להסכמה על 65%, אם אתה רוצה ללכת אחורה זה לא 65%, כי ב- 65% יש מרכיב של 20% שהוא בגין יולי, אלא בשני החודשים – 40%.
ג’קי מצא
אנחנו רוצים לסיים את הפרשה הזאת.
חיים אורון
אבל אתה לא משנה את החישוב.
ג'קי מצא
זה משנה ברמה הפרוצדורלית. רובי אמר לי לא להתחייב על נובמבר כי גם במרס זה לא יסתיים. עכשיו מה אתה מציע? עוד 90 אלף אנשים שיגישו בגין חודש יולי.
ראובן ריבלין
אתה אומר כמו הפולני שאמר לאשתו בחתונת הזהב: החלטתי. את כל הזמן מבקשת ממני לעלות לארץ-ישראל, אז החלטתי: אחד משנינו ימות, ואני אעלה לארץ-ישראל. אתה נותן פיצוי, ואם אחד משנינו ימות אני אתן לך פיצוי. אם אתם מחליטים שמגיעים להם פיצוי על יולי, תיתנו להם. אני לא אומר 100%, כמו שאומר סטס- -
סטס מיסז'ניקוב
למה לא? מה יולי נבדל מאוגוסט?
ראובן ריבלין
ביולי לא ידענו מה יהיה עם המלחמה.
סטס מיסז'ניקוב
אבל הייתה מלחמה.
היו”ר יעקב ליצמן
כל מפעל הרוויח מזה שהוא לא שילם מע"מ.
סטס מיסז'ניקוב
- - -
היו”ר יעקב ליצמן
הוא לא מנכה.
קריאות
- - -
סטס מיסז'ניקוב
אבל הוא שם 65% מהמחזור כדי לנכות את כל ההוצאות.
קריאות
לא נכון- - -
סטס מיסז'ניקוב
אף אחד לא מבקש מה שלא מגיע לו, אבל ברגע שנקבע מסלול באוגוסט למה לא לתת ביולי בדיוק מה שנותנים באוגוסט? תפחית קצת את האחוז שאתה נותן באוגוסט.
בועז סופר
יש תחושה כאילו מודל אוגוסט זה מודל אידיאלי. אנחנו הרצנו עשרות סימולציות. אנחנו לא מתחילים להתקרב לתת את הפיצויים הראויים- - -
ראובן ריבלין
יש כאלה שביולי לא קיבלו דבר, ואתה מוסיף להם 5%. תנו להם 50% גם על יולי.
ג’קי מצא
דיברו על עונתיות, על אולמות שמחה, שבין המצרים נפל פה ושם, אבל זאת לא הייתה הבעיה היחידה. הרי בכל עסק נמצא את הייחודיות שלו ובכל ענף נמצא את התת-ייחודיות שלו. ברגע שהגענו למסקנה שלא נכון ואי-אפשר לעשות ל- 90 אלף בעלי עסקים ספציפיקציה על אובדן רווחים לא בגלל רמה תקציבית ולא בגלל רמה תפעולית- -
היו”ר יעקב ליצמן
הוא אמר שבין המצרים היה באוגוסט, ועכשיו ביולי. אז באחד החודשים הוא מרוויח.
קריאות
- - -
סטס מיסז'ניקוב
הוא מפסיד כי הוא משווה את אוגוסט של שנה שעברה לאוגוסט- -
היו”ר יעקב ליצמן
הוא מרוויח או יולי או אוגוסט.
ג’קי מצא
הבקשה הייתה לעשות את אוגוסט ליולי, אבל את זה אי-אפשר לעשות את.
אבשלום וילן
מה כן אפשר? בפעם הקודמת - - - עכשיו אתם אומרים שאין שום פשרות.
בועז סופר
אין מסלול אחד, אנחנו לא דווקנים, יש פה שני מסלולים.
היו”ר יעקב ליצמן
כולנו יודעים שאנחנו חייבים לשפר במקצת.
קריאות
- - -
אבשלום וילן
אם מישהו החליט שהוא רוצה את יולי, והוא ירד מ- 65% ל-40%, והוא מגיש נייר על חודשיים, ואתה תיתן לו 40% על כל חודש, והוא ירגיש שהתנהגו אתו ביושר. אתה לא מעביר היום כלום.
שלי יחימוביץ
גם אף אחד לא מסביר לנו למה.
היו”ר יעקב ליצמן
אם ההצעה שלך כרגע היא לדחות את הכול בעוד חודש, אני נגד.
חיים אורון
אדם מגיש בקשה לאוגוסט, והוא מבקש לבדוק את העסק שלו על בסיס חודש יולי. הוא מתחייב תן נימוק אחד למה ההצעה הסולידית שלי לרדת מ- 65 ל- 40, ואז אני נותן מסמך על יולי. מה לא בסדר בהצעה הזאת?
חיים אורון
הגישו בקשת אוגוסט ובה אני מבקש לבדוק את העסק שלי על בסיס מחזור חודש יולי, אני מתחייב שהבקשות שלי הן חלק מהתשלום שהוא יקבל. אם הוא מקבל פחות הוא מחזיר ואתה תוריד לו באוגוסט, ואם מגיע לו יותר תשלם לו. באיזו נקודה זה לא בסדר?
ג’קי מצא
אתה מציע להפחית את האחוז באוגוסט.
חיים אורון
לאלה שלא קיבלו ביולי.
ג'קי מצא
אתם רוצים להחמיר עכשיו, אתם אומר שבאוגוסט לא ניתן 65%, אלא 35%.
חיים אורון
למי שרוצה את יולי.
ג’קי מצא
למי שרוצה את יולי אתה מחמיר אתו את אוגוסט.
שי חרמש
בהסכמתו.
ג'קי מצא
זה אומר ש- 30 אלף בעלי עסקים פותחים שגמרתי אתם את הסיפור אתה פותח מחדש את יולי.
קריאות
נכון.
ג'קי מצא
הפיצוי על יולי ששילמתי לו, הוא יגיד שעוד לא שילמתי לו אותו.
אבשלום וילן
- - -
ג'קי מצא
כדי לעמוד ב- 1 בנובמבר אני הולך לעשות מהלך אוטומטי, אני כמעט לא צריך תביעות מהם, הם אפילו לא יצטרכו להגיש טופס. אני לוקח את המחזור שלהם מאוגוסט שנה שעברה ושל השנה ולשלם לכולם בבת-אחת. להתחיל לסרבל את זה עכשיו בקיזוז של התשלום הקודם- -
חיים אורון
רק מי שרוצה.
ג’קי מצא
אני לא בטוח שההצעה שלכם היא טובה יותר.
היו”ר יעקב ליצמן
יש טענה אחת שהועלתה ברגע הראשון בדיון היום, והיא צודקת. אנחנו באים היום לא לדיון על מה שצריך לעשות, אלא להסכם מוגמר ומוכן. זה חתום.
חיים אורון
אבל בהסכם הקודם הבטיחו לנו שהסעיף הזה- -
היו”ר יעקב ליצמן
אני רוצה לתרגם אותך בדיון של הבוקר. היה הסכם מוכן וחתום. אם אתה רוצה לפתוח את ההסכם- -
שי חרמש
לא.
היו”ר יעקב ליצמן
למה אתה אומר "לא"?
שי חרמש
להוסיף.
היו”ר יעקב ליצמן
כל דבר שעושים זה לפתוח את ההסכם. אם אנחנו נפתח את ההסכם הזה יגידו שוועדת כספים עשתה כך וכך; הוא יהיה חכם, הוא יסחב את זה עוד חודשיים-שלוש, ייהרגו אנשים.
ראובן ריבלין
הטענה הזאת נשמעה בחודש הקודם. היה לי ויכוח מר עם סטס, והוא אמר שאנחנו צריכים להצביע נגד. אמרתי לו, אתה תקים את כל העולם נגדנו, והמערכת תשמח, היא תאמר שהיא רוחצת בניקיון כפיים. לחצנו על ג'קי מצא שישב עם כל יועציו הטובים. שמענו ממנו כאשר סטס טען טענה רצינית: מה אתם רוצים? זה מה שאנחנו צריכים. אם תימשך המלחמה, ואכן נכיר בצורך לשלם להם פיצוי נחיל רטרואקטיבית את כל מה שעשינו גם לגבי יולי. בחודש יולי כאשר הביאו לפנינו את ההסכם היו שלושה צדדים, כשהצד המקופח של העסקים הקטנים לא היה מיוצג. גם הסכם זה שמובא אליך היום הוא עם אותם צדדים.
היו”ר יעקב ליצמן
היום יש יותר.
ראובן ריבלין
איבדתם את הזיכרון. קבעתם את העיקרון שצריך לתת פיצוי, אבל אמרתם כפי שאמר ג'ק בני, הקומיקאי האמריקני-יהודי, איך להיות יהודי: מקריאים צוואה של בן אדם שמת: “To my brother-in-low that always asked me to remind him in my will: well, hello Harry”. ככה אומר ג'קי לאותם מסכנים שאמרנו שנדאג לכם באוגוסט, הרי אנחנו אומרים לכם שנזכרנו בכם. 65% לא מפצה כלום, זאת אמירה ריקה מתוכן. קבעתם את העיקרון שאתם רוצים “to remind them?”, .remind them תן להם משהו מרשים. ההצעה של חיים אורון היא הצעה מצוינת. מה היא מפריעה לך? אדם בוחר לו אחד משני המסלולים- -
ג’קי מצא
מסלול 3, מסלול 4- -
שי חרמש
מי שרוצה ללכת על המסלול הזה יודע שיקבל את כספו בסוף דצמבר. אתה מוכן להשאיר את האופציה הזאת?
ג’קי מצא
לא. remind בצוואה זה לעניין מעסיק עם שני עובדים או שלושה עובדים, זה לא היה לעניין המחזורים.
היו”ר יעקב ליצמן
אתם רוצים להצביע על זה או לא?
קריאות
- - -
שי חרמש
מי שרוצה רק בינואר, בעוד 4 חודשים.
ג’קי מצא
באנו עם המקסימום, 65%.
חיים אורון
לא רוצים יותר. אני לא רוצה שקל יותר. אני רק רוצה שהבחור הזה יגיד שישבו אתו על חודש יולי ועל חודש אוגוסט, והוא קיבל על שני החודשים 40%. זה נראה לי כל-כך הוגן ופשוט.
בועז סופר
על השיעורים הנוכחיים אנחנו נגן באופן סביר. כשאתם אומרים "בערך"- -
חיים אורון
אוגוסט הוא פיצוי עקיף ליולי.
קריאות
- - -
יעקב ליצמן
- - -
ג’קי מצא
להבדיל מהנושא הראשון שאני לפחות מבין את הטיעון, את הטיעון על הקיבוצים אני אפילו לא מצליח להבין. לדוגמה, אם יש קיבוץ שיש בו שני חברים: אחד עובד במפעל והשני עובד בחדר אוכל להכין לו אוכל. פיצינו את העובד שהגיע למפעל, פיצינו את המפעל בגין העובד שבשגרה הגיע למפעל ובמלחמה לא הגיע למפעל וקיבל שכר, בדיוק כמו עסק בתל-אביב- -
ראובן ריבלין
אם הייתי מעסיק טבחים?
ג’קי מצא
- - לא פיצינו את הטבח בחדר האוכל שמכין את האוכל לאותו חבר קיבוץ שנסע למפעל, בדיוק כמו שלא פיצינו את האישה שהבעל שלה הלך או לא הלך למפעל, והיא ישבה בבית, או הפוך: היא עבדה והוא היה בבית. אנחנו מפצים את בעלי העסקים. במסעדת ההיי-טק אנחנו מפצים את השכיר שהולך למסעדה כי אותה מסעדה של סטף משלמת מס על הארוחות שהיא משלמת עבור העובדים שלה. חדר האוכל בקיבוץ לא משלם מס.
חיים אורון
אבל גם עובד במפעל לא משלם מס.
ג’קי מצא
משלם.
חיים אורון
לא משלם מס. אני בדקתי את זה אחרי שדיברנו: אשתי שעובדת בחדר האוכל ואני שעובד במפעל, בדוח למס-הכנסה ובדוח לביטוח לאומי מופיעים בדיוק אותו דבר כי העסק הוא הקיבוץ.
ג’קי מצא
רק המפעל הוא העסק. זה לא נכון.
חיים אורון
אתה טועה.
היו”ר יעקב ליצמן
מה ההשלכות מהקיבוצים לענפים אחרים?
ג’קי מצא
יבואו הקשישים שישבו בבית, והעובדת שלהם לא הגיעה ויגידו שגם הם רוצים פיצויים.
שי חרמש
זה לא דומה.
חיים אורון
יש מכבסה בכפר גלעדי עם רק שני שכירים, הקיבוץ חייב לשלם לשכירים.
ג’קי מצא
זה טעות לשלם לה. לא התכוונו לשלם לה.
חיים אורון
המכבסה בקריית שמונה.
ג'קי מצא
כן, כי היא עסק.
חיים אורון
אבל אין בקיבוץ עסק. הקיבוץ הוא העסק. אתם טועים. רוב המפעלים הקיבוציים הם לא עסק, הקיבוץ הוא העסק.
ג’קי מצא
בקיבוץ יש מפעל, מכבסה וחדר אוכל. פעם אחת המפעל מסווג כמו חברה, פעם שנייה המפעל נמצא בתוך הקיבוץ. לוקחים את ההכנסה של המפעל בלבד ומייחסים את ההכנסה הזאת לכל חברי הקיבוץ. את ההכנסה מחדר האוכל ומהמכבסה לא לוקחים. אם היינו לוקחים את ההכנסה מהמפעל ומהמכבסה ומחדר האוכל הייתם צודקים, אבל לא עושים את זה.
חיים אורון
לא נכון. הוצאות הקיום אינן נחשבות להוצאה, הן מנוכות.
ג’קי מצא
וגם אין הכנסה על זה.
חיים אורון
בסופו של דבר, באופן תיאורטי קיבוץ שכל השירותים שלו מופעלים רק בידי שכירים יקבל 100% פיצוי- -
ג’קי מצא
בטעות. כי הגן בקיבוץ לא משלם מס, אין לו הכנסות- -
חיים אורון
אבל ברגע שחייבת חבר כפר-גלעדי לשלם לכל גננת שכירה את שכרה כי כך החוק קבע- -
ג'קי מצא
אז למה לפצות חבר קיבוץ? צריך לשלם לו?
חיים אורון
כן. מי קונה את החשמל שלו, מי קונה את האוכל שלו?
מיכל דויטש
קונים בכסף- - -
היו”ר יעקב ליצמן
תשכנע אותי, חיים. גם אני לא הבנתי.
חיים אורון
אנחנו מדברים על עובד בגן ילדים. יש גן ילדים בקריית שמונה שמשרד החינוך לא משלם לו. אני בעל הגן, ושם יש 4 מטפלות שאני משלם להן שכר. הם לא הגיעו לעבודה, ואני מקבל על זה- -
ג'קי מצא
הגן הזה בשגרה מדווח על הכנסות, על הוצאות, על רווח- -
חיים אורון
אותו גן עם אותו מספר ילדים נמצא גם בקיבוץ כפר גלעדי. שתי עובדות גרות בקריית שמונה, ועליהן הקיבוץ יקבל וישלם להן שכר. על שתי החברות שעבדו באותו גן לא עבדו מבחינת מס רכוש.
היו"ר יעקב ליצמן
צריך לשלם להן משכורות?
חיים אורון
לפי מה שאומרים, לא. בשגרה כשאשתי עובדת בחדר אוכל ואני במפעל היא מייצרת לי את הארוחה, ואני מייצר את הפלסטיק, אחרת מייצרת חינוך – כך עובד הקיבוץ כבר 100 שנה, ואין שום הבדל ביני לבינה עד כדי כך שהמשכורת שלי מהכנסת עם 5,000 ₪ שלה בתור עובדת מטבח - -
ג’קי מצא
אין לה 5,000.
חיים אורון
אתה גררת אותי היום למס, ואני מדבר אתך על מצב אחר. החברה הזאת שהייתה צריכה לעבוד בחדר האוכל, והיא לא עובדת בחדר האוכל, אלא נמצאת במרכז הארץ בפתח-תקווה אצל אמא שלה עם הילדים, קיבלה מהקיבוץ כסף לקנות אוכל ולנסוע. זאת משכורת בלשון אחרת.
ג’קי מצא
גם משקי הבית בצפון לא יכלו לבשל כי הם היו בתל-אביב והם קנו אוכל, במה זה שונה- -
חיים אורון
אבל אתה טועה. האיש מהצפון שלא יכול היה לבשל קיבל את המשכורת שלו ממפעל רפא"ל.
ג'קי מצא
לא- - -
חיים אורון
אני אומר בפעם העשירית, כבר קבעה ועדת שטראוס שאם אתה רוצה להעתיק קיבוץ כעצמאי או כשכיר רק לשם, לא תמצא פתרון. יש חיה שהיא לא שכיר ולא עצמאי. אותה אישה שבאה לאמא שלה בפתח-תקווה, והקיבוץ נתן לה בחודש הזה הוצאות קיום כמו שהוא נתן לי כשהייתי במפעל בתוך הקיבוץ- -
ראובן ריבלין
ג'קי כמעט שכנע אותי, אבל עכשיו חיים שכנע אותי. כאשר מפעל הפלסטיק עובד, וחיים בא לאכול בחדר האוכל, נכון שהם לא יכולים לזכות שכר שניתן לחברת קיבוץ שנמצאת באותה פוזיציה, והם גם לא זוקפים לחיים את הארוחה. אבל המכלול השלם כמו הקיבוץ לא יכול לאפשר לו לעבוד אם הוא לא אוכל. זאת אומרת שהוא משלם את המס על התוצרת העיקרית של הקיבוץ, ואתם לא זוקפים ולא מנכים מס. אבל בסך-הכול האנשים האלה עובדים באותה מערכת. הקיבוץ הוא קולקטיב אחד. אתה שכנעת אותי כמעט עד שעשיתי חשבון. אנחנו לא יכולים לראות את הקיבוץ, אלא כמכלול אחד.
ג'קי מצא
בשגרה כאשר יש מכבסה וחדר אוכל, אני לא מסתכל עליהם.
מיכל דויטש
המשכורת האחת היא ההכנסה של הקיבוץ.
חיים אורון
מזה קיבלנו את ההצעה לגבי שכר אחיד.
ג’קי מצא
שכר אחיד זה משהו אחר, כי אמרנו שיש חברי קיבוץ שעובדים במפעל, ואין להם משכורת.
ראובן ריבלין
האם אתם יכולים להפריד בין המפעל בקיבוץ לבין הקיבוץ?
ג'קי מצא
כן.
ראובן ריבלין
חדר האוכל של סטף - - -
ג'קי מצא
אבל הוא משלם עליו מס.
חיים אורון
אבל אני לא רוצה להשתתף בתוכנית מיסוי.
ראובן ריבלין
כשאמרת לי שהוא לא משלם מס, אמרתי שזה נכון, אבל זה לא נכון כי אתה צריך לראות את הקיבוץ כמכלול, לא את המפעל.
מיכל דויטש
על זה אנחנו מדברים, על הקיבוץ כמכלול.
ג’קי מצא
מה זה שונה מהמשפחה שתגיד לי שהיא רוצה פיצוי על הבייביסיטר או לארוחת צהריים?
חיים אורון
למה אתה לא אומר את זה לסטף?
ג'קי מצא
לסטף אני אומר.
חיים אורון
מה אתה אומר? לסטף אתה נותן עבור המבשלת במפעל- -
קריאות
- - -
ג’קי מצא
אני אגיד לך איפה הבלבול שלך - -
שלי יחימוביץ
אז צריך לנכות את החלק המפעלי. אומר ג'קי שארוחת צהריים בחדר האוכל בקיבוץ היא כמו ארוחת צהריים אצלי בבית. אה אומר שגם העובדים במפעל שמקבל פיצוי אוכלים ארוחת צהריים במפעל של הקיבוץ כמו שבמפעל של סטף העובדים אוכלים. אז אולי אפשר לנכות את החלק הזה.
חיים אורון
ההנחה הבסיסית היא ששני אנשים מכבסים ל- 400 איש, זה לא כמו שאת מכבסת את הכביסה הפרטית שלך.
קריאות
- - -
שי חרמש
מהיבט המס איך אתה מבצע שומת מס לקיבוץ? היות שאין מס הכנסה אתה לוקח אתה לוקח את הוצאות הקיום והופך אותן כהכנסה חייבת. זאת הכנסה לכל דבר: אתה לוקח את החשמל ואת כל מוצרי המזון בחדר האוכל ואת כל ההוצאה הצרכנית, ומחלק את זה - - - ומחשב את מדרגות מס ההכנסה. מרגע שהחשמל נמצא בחדר האוכל ותפוח האדמה בחדר האוכל הם חלק מהוצאות הקיום, קרי בהוצאה שחייבת במס.
חיים אורון
הקיבוץ של שי חרמש משלם מס על הרווחים של מפעל הפלסטיק, ההכנסות שהוא מרוויח מעובדי החוץ- - - וסך-הכול הזה זה הוצאות הכנסת אדם.
ראובן ריבלין
אני רוצה לחזור לדוגמה של גן הילדים. בקיבוץ יש 4 גננות: 2 עובדות חוץ ו- 2 חברות קיבוץ. צריך 4 גננות בגן, לית מאן דפליג. אם שתי החברות שעובדות בגן לא היו עובדות, הקיבוץ היה צריך להביא שתיים. אם שתי החברות לא היו עובדות בגן הן היו צריכות לעבוד במפעל הפלסטיק.
ג’קי מצא
ואז היו יוצרות יותר הכנסה.
ראובן ריבלין
הן יוצרות הכנסה כי הן חוסכות הוצאה. הן נמצאות בגן הילדים וחוסכות כסף לקיבוץ כדי להגדיל את ההכנסה שעליה הוא חייב במס. זאת שאלה מאוד רצינית.
ג'קי מצא
אם הייתי מאמין שאני מצליח להשתכנע הייתי יכול להתווכח, אני אפילו לא ברמה שאני יודע להתווכח. יש לי פתרון: הנוסח מאפשר גם את זה וגם את זה, כי כתוב שהפיצוי יינתן בגין עובדים בתעשייה, במסחר ובשירותים. אני התכוונתי לשירותים עסקיים.
ראובן ריבלין
אבל "עובד" זה עובד ומעביד. פה אין עובד ומעביד, יש פה חברה- -
חיים אורון
אני הולך איתך. תקים ועדה אחד מפה ואחד מפה, ותקבל החלטה.
קריאות
- - -
היו"ר יעקב ליצמן
זה מראה שהוא לפחות קרא את ההסכם.
ראובן ריבלין
ההסכם לא חלם על המערכת הזאת.
ג'קי מצא
הוא היה מכוון לאותו חבר קיבוץ שעובד במפעל- - -
מיכל דויטש
גן ילדים בקיבוץ שנותן שירותים לקריית שמונה.
קריאות
- - -
חיים אורון
אני אדבר עם ירון רייכמן - -
ראובן ריבלין
התקנות מאפשרות פרשנות - -
אבשלום וילן
- - -
היו”ר יעקב ליצמן
הוא אמר מה שאמר.
ג’קי מצא
לגבי הלוואות נשמע לי מאוד הגיוני לקחת את הטופס, אני אנסה לחבור עם הבנקים ולראות- -
שלי יחימוביץ
מה עם המלכ"רים?
ג’קי מצא
למלכ"רים שעומדים בתנאים, דהיינו ששליש מהכנסתו איננה מתרומות או מתמיכות אפשרנו בחודש אוגוסט ליהנות או ממסלול שכר 100% או מסלול מחזורי. לתיאטרון חיפה אני מוכן לעשות- -
שלי יחימוביץ
- - -
ג’קי מצא
שליש הוא ממכירת מוצרים ושירותים.

תיאטרון חיפה, לאחר שהוכיח לי ששליש מהכנסתו היא ממכירת כרטיסים ולא מאגף תקציבים, אני אשווה את הירידה במחזור שלו באוגוסט הזה לעומת אוגוסט שעבר ונפצה אןץן בדיוק כמו בעל עסק רגיל.
סטס מיסז'ניקוב
גם אם נגיע לנוסחה, אני עדיין חושב שצריך להחריג כמה ענפים ולבדוק אותם בדיוק כמו בדקו את המלונאות.
ג’קי מצא
אתה מדבר בשם סוכני הנסיעות.
סטס מיסז'ניקוב
אני לא מדבר בשמם, אני מדבר בשם ההיגיון.
ג'קי מצא
אורי ישב אצלי ואמרתי לו שיחזור אליי אם הוא יגיע למסקנה ש- 65% לא נותן לו עודף- -
סטס מיסז'ניקוב
הם אומרים שבאוגוסט שעבר שאתה לוקח אותו כבסיס להשוואה היה 9 באב ובין המצרים, והמחזור שם היה אפסי. למה לא לקחת חודשיים של המחזור ולהשוואות חודשיים מול חודשיים? זה כלום, זה להכניס נוסחה במחשב- -
סטס מיסז'ניקוב
- - למה לא ללכת לקראת ענף שמרגיש מתוסכל, שמרגיש שהוא מאבד את כל עולמו וש"דופקים" אותו. למה להקשות?
ג'קי מצא
אני לא יודע להסביר למה לענף הזה ולא לאחר.
סטס מיסז'ניקוב
אז תחריג ענפים אחרים. ב- 31 ביולי קיבלנו את זה בלחץ כי אמרנו שמחר צריך לשלם את המשכורות, אז עדיף לעשות את זה ולעשות fine-tuning אחר-כך. התקדימים עובדים; כשמאשרים משהו קשה אחר-כך להתעלם ממנו, ואת ה- fine-tuning לא נעשה אף פעם. זה הזמן, לא למהר ולהצביע היום. אפילו אם נצביע מחר לא יקרה כלום.
היו”ר יעקב ליצמן
רק דבר אחד הפריע לי בדיון הזה: כשמביאים הסכם חתום אומרים שאי-אפשר לפתוח, הלחץ עלינו. מה שנעשה כאן לא טוב. נניח אנחנו מאשרים את זה – אני נגד – אז אומרים "רגע". אם לא נאשר את זה, מחר יהיו כאן הפגנות עד מחרתיים ויצעקו לנו- - -
שי חרמש
זה לא צריך לקרות.
סטס מיסז'ניקוב
למה אנחנו צריכים לעמוד במצב הזה כל הזמן?
היו”ר יעקב ליצמן
גם הוא צודק. הוא לא יכול להביא לנו הסכם כי ברגע האחרון משנים כל מיני דברים.
שי חרמש
אתה מוסיף, לא פגעת בכלום.
חיים אורון
אתה לא פוגע באף אחד.
היו"ר יעקב ליצמן
מוסיף זה לא בטוח שזה לא פוגע- - -
שי חרמש
מי שלא רוצה, שלא ייקח. זאת אופציה.
חיים אורון
אתה מוסיף אופציה נוספת.
שי חרמש
מי שהולך על זה שייקח בחשבון שיראה את הכסף רק בדצמבר.
יואל בריס
כשאתה מוסיף אופציה שלישית ברור שמי שבוחר באופציה הזאת הוא בוחר בטוב מבחינתו- - -
קריאות
- - -
ראובן ריבלין
אל תתבלבלו בעובדות. כל מי שקיבל ביולי לא חל עליו מה שאנחנו מדברים, הם לא נכללים בדרישה שלנו. אנחנו מדברים על אלה שלא היו בתקנון יולי ונמצאים בתקנון אוגוסט ושבו אתם מבקשים לשלם מס שפתיים לאמירה שאתם מפצים אותם גם על יולי בכך שנתתם להם במקום 60%, 65%. זה שטויות. רק אותו מגזר שעליו סטס דיבר בהתחלה שלא הייתה לו שום שאפשרות לקבל ביולי פיצוי, יקבל על יולי.
יואל בריס
- - -
מיכל דויטש
מי אלה?
ראובן ריבלין
כל מיני קבוצות- -
קריאות
- - -
היו”ר יעקב ליצמן
אני מבקש מחברי הכנסת להיכנס אליי לחדר.

( 14:30 – הפסקה לצורך התייעצות)

המשך ועדת הכספים

הישיבה נתחדשה ב – 16:20
היו"ר יעקב ליצמן
אין לקואליציה רוב בוועדת כספים כרגע. כל החלטה זה רק על-דעת האופוזיציה. כל החלטה שאנחנו הולכים להעביר היום, זה על דעת האופוזיציה, כי הקואליציה איננה, לא קיימת קואליציה.

מה התשובות? מיליון וחצי? חצי? איפה אנחנו?
ג'קי מצא
התכנסנו אצלך בחדר והציגו הח"כים שהיו שם את העובדה שהם מרגישים חוסר נוחות באשר למענה שניתן לבעלי עסקים קטנים שמחזורם הוא עד חצי מיליון ש"ח בשנה ולפיכך הם ביקשו שנבחן העלאת שיעור הפיצוי לבעלי עסקים שמחזור עסקיהם בשנת 2005 הוא עד חצי מיליון ש"ח, כלומר לפתוח מדרגה נוספת, מה שהיום עד מיליון וחצי 65%, לפתוח מדרגה נוספת ולבחון אפשרות להעלות את זה ל- 70%, 75%. בועז סופר נמצא כאן, להעלות ל- 70% - 75% את המחזור, את בעלי העסקים שמחזור עסקותיהם עד חצי מיליון ש"ח, אין לזה עלות תקציבית דרמטית. סך-הכל 20 מיליון שקלים, אם מעלים ל- 75%.

יחד עם זאת, אם נעלה ל- 75%, אינני בטוח שאפשר יהיה להיעצר פה, כי אז יש מדרגה מתחת, של 65% והקפיצה היא 10%.
בועז סופר
הקפיצה גדולה מדי.
ראובן ריבלין
אתה עוצר את המדרגה, פשוט.
ג'קי מצא
בדקנו את המדרגה. רק לעלות בחצי מיליון ל- 75%, העלות היא לא גבוהה. אבל אם מעלים ל- 75% שזו קפיצה גבוהה מ- 65% ל- 75%, המדרגה מתחת ל- 65% היא 55%, זאת אומרת הקפיצות הן קפיצות שלא עושות לנו הרגשה נוחה באשר לביסוס הכלכלי בעתיד.

לפיכך, למרות שבחנו את מה שביקשתם ואנחנו מבינים זאת, אנחנו מבקשים אם אפשר להצביע בעד העובדה שאנחנו רוצים להעלות מ- 65% ל- 70% ואז נרגיש הרבה יותר נוח. זה מדרגה אחת לפתוח, מדרגה אחת לפתוח לחצי מיליון ש"ח, דיברנו על מדרגת החצי מיליון.
היו"ר יעקב ליצמן
מה העלות התקציבית למיליון וחצי, ל- 70%?
בועז סופר
למעלה מ- 50 מיליון שקל.
היו"ר יעקב ליצמן
זה גם ירידה מה- 120 שהיה.
ראובן ריבלין
ביקשנו שתי דרגות, אחת של החצי מיליון ואחד להגדיל לעד מיליון וחצי. המיליון וחצי להגדיל ב- 5% והחצי מיליון להגדיל ב- 10%.
היו"ר יעקב ליצמן
חלק לא נוח לך, חלק לא נוח לנו, אז נתפשר. עד מיליון וחצי – 70%, זה ההצעה.
ג'קי מצא
אבל יש קפיצה שהמדרגה הבאה היא קפיצה של 15%.
היו"ר יעקב ליצמן
בקטנים, בפצפונים.
ג'קי מצא
אבל ממיליון וחצי עד עשרה מיליון המדרגה הבאה היא 55%, איך נסביר?
היו"ר יעקב ליצמן
עסקים קטנים לא נתת ליולי?
ג'קי מצא
גם בעסקים גדולים לא נתתי עבור יולי.
היו"ר יעקב ליצמן
אני מבין את הקושי שלו, אני מציע 70% עד מיליון וחצי ובזה נגמר.
ג'קי מצא
זה 15% קפיצה.
בועז סופר
כשעשינו את המספרים, אנו מנסים ככל יכולתנו להתבסס על נתונים מקצועיים ככל שניתן. צריך לשמור על היגיון, גם בהסברים הציבוריים וגם בהסברים לבג"צ. כיוון שזה לא שיעורי מס-הכנסה, קרי זה לא רק לפי השולי, אלא מזהים התנהגות שונה בהתאם למחזור. אז ליצור פער גדול מדי פותח לנו פתח בעייתי שבא מישהו ואומר – עברתי את המחזור ב- 10,000 שקל ונפגעתי ב- 100,000. זה לא שולי, אני לא יכול ליצור שולי.
חיים אורון
יכול להיות אחד עם 500,000 שקיבל יותר, מאחד עם,
היו"ר יעקב ליצמן
אגב, למה אתה לא אומר את זה גם ב- 70%? יכול להיות גם. נתנו לכם אפשרות שתי מדרגות, אינכם רוצים.
בועז סופר
להעלות ב- 5%, מ- 65% ל- 70% עד חצי מיליון שקל, עולה 35 מיליון שקלים. לא נגעתי בשום דבר.
ראובן ריבלין
לא הגענו אפילו ל- 10% מחצי מיליארד.
ג'קי מצא
יצאנו מהחדר שלך שהלכנו לבדוק אפשרות של עד חצי מיליון ש"ח להעלות להם מ- 65% לעד 75%.
אבשלום וילן
נתפשר על עד מיליון שקל. הכל מסחרה.
שלי יחימוביץ'
אמרנו מיליון וחצי.
היו"ר יעקב ליצמן
אני התכוונתי לשני שלבים. הם טוענים שהקפיצה מדי גדולה. זה 500, אחר-כך נעשה עוד שלב, זה הצעתי.
ראובן ריבלין
מיליון וחצי נשאר, ו- 750,000 עובר ל- 75%.
קריאה
זה 70%.
ראובן ריבלין
עשית עסק, באת ואמרת לנו. מי שרוצה להיות סוחר, נהיה סוחרים יותר טובים. הכל פרוטות ושטויות. מספיק כבר גם עם המשא ומתן עם השוק הזה. תשמעו, הצעתי המקורית היתה להעלות ל- 75% את הדרגה האחרונה של עד מיליון וחצי. באת ואמרת – אני מסכים שנעשה מדרגה נוספת, נעלה את זה, אז אמרנו כך – עד 500 יהיה 75% ועד מיליון וחצי יהיה 70%. אמרו – יש פער, הפערים לא מעניינים כי אנחנו באנו וקבענו את זה. אנו רוצים לדאוג לדרגה האחרונה, כפי שנקבעה.
בועז סופר
עד חצי מיליון – 75%, כל השאר לא נוגעים?
ראובן ריבלין
לא. ועד מיליון וחצי – 70%.
היו"ר יעקב ליצמן
מה העלות האחרונה של 500 ל- 75%, מיליון וחצי ל- 70%. ואז נצביע כן או לא.
ג'קי מצא
אבל אתה קופץ ב- 15%, מ- 55% ל- 70%.
בועז סופר
ועדת הכספים מבקשת לתקן, אני לא יודע להסביר. את זה.
היו"ר יעקב ליצמן
אז יהיה בג"צ לוועדת הכספים, מה הבעיה?
אבשלום וילן
בין 500 למיליון וחצי, אתה מעלה ב- 67.5% במקום 70, ירדת בהערכה גסה ל- 50 מיליון, אמרת מה שאתה מוכן לתת, תוכל להסביר זאת בכל בג"צ. שתי הדרגות התחתונות – ועדת הכספים שיפרה, השאר עולה 5%.
היו"ר יעקב ליצמן
הבג"צים – שיבואו אלי. אני לא נבהל.
ראובן ריבלין
רצינו לשפר לכולם. מאחר והתברר לנו שצורכי עם ישראל מרובים ואיננו יכולים למלא אחר כל צורכיהם, החלטנו לדאוג רק לאנשים בדרגה הנמוכה ביותר. אישרנו את כל הדרגות, למעט הדרגה האחרונה, שבה יצרנו שתי דרגות וקבענו את האחוזים כפי שנאמר. הבג"צ לא יוכל לומר שזה לא הגיוני.
ג'קי מצא
אני מציע שתי חלופות – האחת החלופה של עד 750,000 ש"ח להעלות ל- 70%, או עד חצי מיליון ש"ח – 75%.
היו"ר יעקב ליצמן
נעמיד להצבעה, אני אבקש רוויזיה. אם יבואו ויאמרו שזה בלתי חוקי בעליל, יש רוויזיה, נדון שוב. אם יגידו, ואני מניח שיגידו לנו – לא נורא,
ג'קי מצא
נתנו שתי הצעות שלא חשבתי לרגע שנגיע עד לכאן. אני אמשוך את זה. אינני יודע להסביר זאת, אנו מתחילים להסתבך עם זה. זה מקפיץ אותנו מ- 22 ל- 24 מיליון. שני המיליון האלה יעלו הרבה יותר, אם בסופו של דבר כל המודל יתרסק על כל המשמעויות של זה. אני הייתי בבג"צים, השבנו תשובות, אתם לא קראתם את התשובות. אגב, חלק מהבג"צים הם גם כנגד ועדת הכספים ויושב-ראש ועדת הכספים. לא הייתם שותפים לכתיבה או לקריאה.
היו"ר יעקב ליצמן
יש להסתייג, אני כן הסברתי ושמעתי ועדכנתי, והיועצת המשפטית שלנו, וגם הדרכתי, אם מותר לומר.
ג'קי מצא
זה כבר לא עניין של כסף, זה מתחיל לפורר. חלק מהחוזק של טיעוננו בבג"צ הם שמדובר בהסכם ושורים תחת כנפיו כל הארגונים הכלכליים.
היו"ר יעקב ליצמן
ההסכם אינו טיעון לגבי הבג"צ. אנחנו רשות מחוקקת והם רשות מבצעת.
ראובן ריבלין
כדי שתהיה מידתיות כפי שאומר וילן, נשאיר מיליון וחצי על 65% ונעלה ל- 75% עד 750,000. יהיו הדרגות. עשר, עשר, ועשר. הנה המידתיות ובסך-הכל נעזור לנמוכים.
היו"ר יעקב ליצמן
נצביע על ההצעה של רובי ריבלין – עד 750 – 75%, עד מיליון וחצי – 65%, אחר-כך – 55%. אנו מצביעים.
ג'קי מצא
שתי הערות. ההסכם כאן מאריך את תקופת ההתאוששות בהקבלה, בהתאם למספר ימי הלוחמה שנמשכו באוגוסט גם בתחום התיירות וגם בתחום החקלאות. ותיקון טכני, בעמ' 11, במקום 31 באוקטובר יירשם 1 באוקטובר, ובמקום במהלך חודש נובמבר יהיה החל מחודש נובמבר ובסיפר יאמר – הנישום יהא רשאי גם לאחר תשלום הפיצוי כאמור, להגיש תביעה שאינה לפי מסלול מחזורים ומסלול פדיונות לפי העניין.
היו"ר יעקב ליצמן
מי בעד תקנות מס רכוש וקרן פיצויים (תשלום פיצויים) (נזק מלחמה ונזק עקיף) (הוראת שעה) (תיקון מס' 2) , התשס"ו-2006 עם התיקונים שאמרנו, שעד 750,000 מחזור, זה 75%, עם כל מה שהוסיפה,
ראובן ריבלין
עד 750 – 75%, עד מיליון וחצי – 65%, מעל מיליון וחצי – 55%.
היו"ר יעקב ליצמן
מי בעד – ירים ידו. מי נגד? מי נמנע? אושר פה אחד, תודה רבה.

הצבעה

אושר פה אחד.

הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 16:45

קוד המקור של הנתונים