ישיבת ועדה של הכנסת ה-17 מתאריך 04/09/2006

דרישת משרד האוצר מנכי רדיפות הנאצים לוותר על חלק מקצבתם

פרוטוקול

 
PAGE
1

הכנסת השבע-עשרה





נוסח לא מתוקן

מושב ראשון
פרוטוקול מס'

מישיבת ועדת הכספים

יום שני, י"א באלול התשס"ו (4 בספטמבר 2006), שעה 10:00
סדר היום
דרישת משרד האוצר מנכי רדיפות הנאצים לוותר על חלק מקצבתם
נכחו
חברי הוועדה: יעקב ליצמן-היו"ר

אלחנן גלזר

ראובן ריבלין

יצחק ברוורמן

אבשלום וילן

שלי יחימוביץ

אחמד טיבי

אמנון כהן

חיים אורון

אלי אפללו
מוזמנים
רפי פינטו הלשכה לשיקום הנכים, משרד האוצר

עליזה ג'אן מנהלת פניות הציבור, השלכה לשיקום נכים, משרד האוצר

לירן שטרן רפרנט, משרד האוצר

גליה מאיר לשכה משפטית, משרד האוצר

נח פלוג יו"ר מרכז הארגונים לניצולי השואה

אליהו ובר עו"ד, לשכת עורכי הדין

איתי כרמון עו"ד, אגוד מקבלי גמלאות מגרמניה בע"מ
יועצת כלכלית
סמדר אלחנני
מנהל הוועדה
טמיר כהן
רשמת פרלמנטרית
יפעת שפרכר

דרישת משרד האוצר מנכי רדיפות הנאצים לוותר על חלק מקצבתם
היו"ר יעקב ליצמן
דרישת משרד האוצר מנכי רדיפות הנאצים לוותר על חלק מקצבתם.
ראובן ריבלין
בשבוע שעבר ביקש יושב-ראש הוועדה תשובה מנציג האוצר המטפל בנושא גמלאות לנכי רדיפות הנאצים. מדובר כאן באותה גזרה שנגזרה על אותם נכים שלהם שולמו הכספים לפי קריטריונים. דרשו מהם קריטריונים חדשים ובדיקות חדשות. הדברים האלה עוררו את חמת אפה של הוועדה. בשנת 2000 כתב חבר כנסת מאוד מכובד מהוועדה מכתב לשר האוצר דאז בייגה שוחט שבו הוא דרש ממנו לחזור מכוונת האוצר לשנות את הקריטריונים. אומנם בייגה שוחט מיד חזר בו מאותה כוונה של האוצר וביטל את רוע הגזירה, אבל לתדהמתי דווקא מאותו חבר כנסת כאשר עלה וישב על כסא שר האוצר יצאה דרישה כזאת. הזעקנו את השר על מנת שיהיה ער למה שקורה. זכינו גם שמנהל אגף התקציבים יהיה בישיבה שנסתיימה קודם לכן בנושא אחר. הוא לקח לתשומת ליבו. אתמול פגשתי את שר האוצר וסיפרתי לו על העניין הזה. הוא אמר שעדכנו אותו בדבר, ושלא יעלה על הדעת מצב כזה.

כאשר האוצר ראה את ההחלטה שנתקבלה וקיבל את החלטתו של השר, הוא ניסה להתחכם פעם נוספת. להתחכם לא במובן של מרכאות כפולות, אלא להתחכם ממש. נשלחו מכתבים לאותם זכאים שבהם נאמר שאכן שונתה ההחלטה והם אכן זכאים, אלא שזכאותם מותנית בכך שהם יוותרו על זכותם בעבר.אם הגשתי בשנת כך וכך בקשה והבקשה לא טופלה עד אשר שונו הכללים, ועכשיו הכללים התבטלו וכתוצאה מכך הבקשה מתקבלת כדבר מובן מאליו.. תאריך הבקשה הוא 4 שנים בסכום שמגיע לאותם נכים על פי כל אמות מידה נקיות ומוסריות. ההתניה היא התניה שלא התקבלה על דעתו. ביקשנו מהאוצר לחזור בו מכך. כמובן שאין פה רטרואקטיבי לאנשים שלא הגישו בקשה, אבל כל מי שהגיש בקשה הדבר חל עליו. האוצר טען שמדובר ב30 מיליון. יושב-ראש הוועדה יודע שמדובר ב5 מיליון.

אנחנו ביקשנו מהאוצר לחזור בו מכוונתו להתנות את תשלום הגמלה בוויתור על חובות העבר. שלחנו אותם הביתה על מנת שיבואו בחזרה ויודיעו לנו מה עמדת השר. אמש אמר לי השר שלא מתקבל על דעתו לגבי אותם אנשים. היום יוצאת מטעם האוצר גזירה חדשה, שמי שמקבל גמלה כזאת לא יקבל גמלה אחרת. אנחנו מדברים על אנשים חסרי ישע, שכל אי ודאות יוצרת אצלם את הטראומה הנוראית. הם נמצאים במצב נפשי של רדיפה. זו לא מניה-דיפרסיה, זו פשוט חרדה שהם לא יכולים לעמוד בה. הם נכים בגלל אותה חרדה.
רפי פינטו
הקבוצה שמגישה היום מקבלת מהיום. עד כאן אין חילוקי דעות. ישנן שתי קבוצות שהגישו בעבר. חלק מהקבוצה הגישה בעבר בקשה שלא הספקנו לטפל בה. הם יקבלו מהיום שבו הם הגישו. הקבוצה השלישית זאת קבוצה של אנשים שהגישו בעבר. העבר יכול להתחיל משנות ה60 או ה50 המאוחרות. הקבוצה הזאת שמתחילה בתקופה ההיא ורובה נמצאת באמצע שנות ה90 , שכוללת 2200 מקרים, זאת הקבוצה שנפלה בין הכיסאות. נוצר מצב שלא מגיע להם לפי החוק. החלטה של בית המשפט העליון לא חלה לגביהם. העניין התגלגל לפתחו של האוצר. השר אמר שהוא הולך לתת לקבוצה הזאת את התגמול החודשי. הוא העביר את זה ממצב שלא מקבלים למצב שכן מקבלים. באוצר התהלכו כל מיני רעיונות אחרים של לתת להם פחות, של לא לתת להם בכלל. תוך כדי שעשו את ההכפלות הגיעו ל30 מיליון. ה5 מיליון שאתם מדברים עליהם זה 2000 שקל לכל אחד. זה כל הסיפור. יכול להיות שבשביל האנשים האלה זה הרבה, אבל זה עומד מול ה120 אלף שאתם מצפים שהם יקבלו.
היו"ר יעקב ליצמן
אתה מדבר על כך שכל הסיפור לא יעלה על 5 מיליון שקל?
רפי פינטו
אתם שלחתם אותי לעשות שיעורי בית מה לעשות עם 5 מיליון שקל.
היו"ר יעקב ליצמן
האם קיימת דיון עם שר האוצר מאתמול בלילה?
רפי פינטו
לא.
היו"ר יעקב ליצמן
אני מציע שעד הישיבה ביום שני הבא תדברו עם שר האוצר, תבדקו את הנושא באופן משפטי. גם אנחנו נבדוק משפטית. ביום שני אנחנו נחליט מה לעשות.
ראובן ריבלין
אני רואה את העניין כעניין עקרוני, לא כעניין כספי. השאלה שלי היא אם מגיע להם או לא מגיע להם.
היו"ר יעקב ליצמן
תבדקו את העניין משפטית, כספית. ביום שני אני הולך לקיים ישיבה נוספת.

קוד המקור של הנתונים