ישיבת ועדה של הכנסת ה-17 מתאריך 15/08/2006

תשלומי הורים

פרוטוקול

 
PAGE
1
ועדת החינוך, התרבות והספורט

15.8.2006

הכנסת השבע עשרה






נוסח לא מתוקן

מושב ראשון

פרוטוקול מס' 51

מישיבת ועדת החינוך, התרבות והספורט

יום שלישי, כ"א באב התשס"ו (15 באוגוסט, 2006), שעה 10:00
סדר היום
תשלומי הורים
נכחו
חברי הוועדה: אורית נוקד – מ"מ היו"ר

זבולון אורלב

זאב אלקין

שמואל הלפרט

נדיה חילו

אלכס מילר

אברהם צרצור

רונית תירוש
מוזמנים
ד"ר יצחק קדמן – המועצה לשלום הילד

ד"ר חגית מאיר – מפקחת מתאמת במינהל, משרד החינוך

עו"ד דורית מורג – יועצת משפטית, משרד החינוך

שולמית מור – מינהל כלכלה ותקציבים, משרד החינוך

חיים הלפרין – יועץ השרה, משרד החינוך

שרי בן לולו-יאיר – לשכת הדובר, משרד החינוך

ריקי ארמן – רפרנטית חינוך, אגף תקציבים, משרד האוצר

איתן ויינרייך – ארגון ההורים הארצי

ישראל פנחס – ארגון ההורים הארצי

עו"ד פזית קלומר – כלכלנית, מרכז השלטון המקומי

עו"ד מיכאל ישיל – מנהל תחום הסוכנות לביטוח וסמנכ"ל, החברה למשק וכלכלה

מירון זוצקי – יועץ ביטוח, החברה למשק וכלכלה

ישראל נדיבי – סמנכ"ל, מרכז המועצות האזוריות

אילן בהירי – הסתדרות המורים

זאב דורות – הסתדרות המורים

ד"ר אריה לוקר – סגן איגוד מנהלי בתי-הספר, איגוד מנהלי בתי-הספר העל-יסודיים

דוד קשאני – נציג עמותת קול בשכונות

רן ארז – יו"ר, הנהלת ארגון המורים

קרן שקד – דוברת, ארגון המורים

עזרא נועם – ועד הפעולה לחינוך הוגן

חגי אורן – יושב ראש, מועצת תלמידים ונוער ארצית

ניר קטרסו – דובר, מועצת תלמידים ונוער ארצית

אביטל יחזקאלי – סגנית יו"ר מועצת התלמידים והנוער הארצית

יהודה סקר – סגן יושב-ראש, אופק, ירושלים

מיכאל קלמן – כלל חברה לביטוח

ד"ר תרצה רימון – האגף לבריאות השן, משרד הבריאות

פיני קבלו – מרכז השלטון המקומי
ייעוץ משפטי
מיכל לוצקי
מנהלת הוועדה
יהודית גידלי
רשמה וערכה
יונה רייטמן – חבר המתרגמים בע"מ

תשלומי הורים
היו"ר אורית נוקד
הנושא שלנו הוא תשלומי הורים שאושרו בישיבה הקודמת, אבל הוועדה התנתה את האישור שלה בכך שהקרן למלגות לתלמידים מעוטי יכולת תוכפל. עד היום אנחנו יודעים ששרת החינוך הגדילה את תקציב הקרן והעמידה אותו על סך של 46 מיליון ולעומת זאת, היתה אמירה או התחייבות מצד יושב-ראש הקואליציה, שהוא ידאג להשלים לסכום של 92 מיליון ונכון להיום אני יכולה לומר לכם שאין בפניי שום מסמך שמאשר את ההתחייבות הזו על-ידי האוצר. אולי נמצא פה מישהו מהאוצר? חשוב לי בכל-זאת לדעת, אולי בכל-זאת, למרות ובשל המצב, אולי בכל-זאת. רציתי לשאול מה עמדת האוצר לגבי ההצעה של חבר הכנסת אביגדור יצחקי, להכפיל את התקציב של הקרן.
ריקי ארמן
משרד האוצר נתן לשנת תשס"ז 25 מיליון שקלים עבור הקרן הייעודית לתשלומי הורים וזה הסכום שאנחנו נותנים ומכירים.
היו"ר אורית נוקד
זאת אומרת, אני מבינה שהתשובה היא שלילית.
ריקי ארמן
שלילית.
היו"ר אורית נוקד
אז בנסיבות האלה אני חושבת שפשוט אדחה את הדיון לישיבה הבאה שתתקיים. אני רוצה לשמוע קודם את חברי הכנסת.
זבולון אורלב
האופוזיציה הצביעה בפעם הקודמת נגד ההצעה הזאת, ההצעה שעברה ברוב לא גדול. התנאי היה תנאי מפורש שיושב-ראש הוועדה יקבל הודעה בכתב שהקרן הזאת, אגב למיטב ידיעתי זה צריך להיות 100 מיליון ולא 92, אבל צריך לראות בפרוטוקולים. אני מקבל, מה שסוכם – סוכם. לאורך כל הדרך שאלתי את יושב-ראש הוועדה, הוא ענה לי ביושר רב ובהגינות רבה שלא התקבלה התחייבות ובנתונים האלה אין בכוונתו לאשר את התשלומים. לכן אני חושב שאם עבר כל-כך הרבה זמן, אי-אפשר לשגע את המערכת. הרשויות צריכות לדעת, הבעלויות צריכות לדעת, מנהלי בתי-הספר, כולם צריכים לדעת ומוטב שהם ידעו את המצב לאשורו היום מאשר יתסכלו אותם וצריך לדעתי לקיים הצבעה כדי שהמערכת תדע את המציאות כמו שהיא.
רונית תירוש
אני מציעה רוויזיה.
אברהם צרצור
אני מצטרף לדבריו של חבר הכנסת אורלב. אנחנו שבועיים לפני פתיחת שנת הלימודים, אני חושב שהגיע הזמן שאנחנו צריכים לסיים את הדיון ולא להגיע למצב,
קריאה
אני מבקש שאם יש בקשה לרוויזיה, לקיים את הרוויזיה תוך רבע שעה.
מיכל לוצקי
כן, אני רוצה להסביר את המצב המשפטי, זה רוויזיה. ההצבעה היא על רוויזיה. היתה הצבעה.
קריאה
בנושא ביטוח התלמידים, לא ניתן להתחיל את שנת הלימודים בלי הסדרת הביטוח.
זבולון אורלב
נכון, שהממשלה תשלם את הכסף עבור הביטוח. אנחנו לא מבקשים, שלא תהיינה אי-הבנות, אנחנו לא רוצים חס וחלילה לבטל טיולים או סל תרבות או ביטוח תלמידים, אנחנו רק דורשים שהממשלה תשלם את המס הרגרסיבי הנוראי הזה וכבר אמרנו בפעם הקודמת, ציטט ד"ר קדמן מה אמרה שרת החינוך על התשלומים האלה, זה הדבר החמור ביותר, הגרוע ביותר, על ההורים. זה מה שאנחנו מבקשים. יהיה לזה תקציב, הכנסת היא קובעת. אם הכנסת תקבע שזה מה שצריך להיות אז זה מה שיהיה פה, לא הממשלה קובעת, הכנסת קובעת בענייני תקציב. המחוקק נתן את הסמכות הזאת לוועדת החינוך והתרבות וידע למה הוא נותן את הכוח הזה לוועדת החינוך. האוצר יהיה חייב לעשות את זה. האוצר לא מנהל את המדינה.
קריאה
האוצר נימק את אי-התשובה שלו?
זבולון אורלב
אל תעליבי את נציגת האוצר, היא יודעת בדיוק, היא שאלה, היא מוסמכת להודיע. גבירתי. מוסמכת להודיע.
היו"ר אורית נוקד
אנחנו בשלב הזה ממשיכים בישיבה, אני אקבל החלטה קצת יותר מאוחר.
רונית תירוש
אני בהחלט בעד הגדלת תקציב הקרן למלגות ואני בעד כל התהליך שחבר הכנסת אורלב ממליץ עליו, עד אפילו בג"צ, אבל מאחר וזה ייקח זמן ואני צופה שהאוצר לא ייתן יותר ממה שכרגע הציעו ואנחנו נלך עם התהליך הזה רחוק עד בג"צ, בכל זאת שנת הלימודים עומדת להיפתח ואי-אפשר לפתוח שנת לימודים בלי ביטוח של התלמידים ולכן אני מציעה כן להחריג רק את נושא הביטוח,
קריאה
לשנת הכספים הנוכחית, לארבעה חודשים.
רונית תירוש
בסדר, אני מסכימה. רק כדי לאפשר את הפתיחה ואנחנו בהליך נגיע עד בג"צ, לגבי שאר התשלומים. אבל שביטוח תלמידים יהיה ואפשר יהיה לפתוח שנית ולהזכיר לשרת החינוך שאפילו את זה היא לא הסכימה בפעם שעברה לעשות, כשביקשתי.
זבולון אורלב
אני רוצה להזכיר, הואיל ולא היית בישיבה הקודמת, מה שאנחנו הצענו בפעם הקודמת לאשר את תשלומי ההורים בכפוף לכך שיש 100 מיליון לשנת הכספים הנוכחית, לארבעה חודשים. כי תקציב 2007 עדיין לא נקבע. אנחנו אומרים בהצעתנו, אנחנו לא רוצים עדיין לשבש את פתיחת שנת הלימודים. אנחנו רוצים לתקן את ההצעה הזאת לאור המצב שבצפון גם בארבעה החודשים הראשונים לא ייגבו. אבל זאת היתה הצעתנו, אנחנו לא רוצים לשבש את פתיחת השנה, אבל הצעתנו לא התקבלה.
אריה לוקר
אני מבקש פה מחברי הוועדה קצת להיות יותר מציאותיים. נכון שאנחנו הראשונים שנשמח להגדיל את המלגות על-מנת לעזור למשפחות, נכון שמשרד החינוך עדיין לא הוציא את החוזר, אבל אנחנו חיים היום בעולם, במדינה, שאפילו המלחמה האחרונה שעברנו נוהלה על-ידי התקשורת והתקשורת הודיעה לכל הציבור שהוועדה אישרה בשמונה נגד שישה והדבר הזה פורסם לכל המנהלים ובצורה כזאת התכוננו לשנת הלימודים הבאה.
רונית תירוש
שלחתם כבר דפי תשלום?
אריה לוקר
כן. ולכן אני בעד ההצעה של חבר הכנסת זבולון אורלב, וגם הוא הדגיש בדברים שלו ותתקן אותי אם אני לא צודק, שהתוספת היתה אמורה לבוא בתקציב 07. בואו נאשר את זה עד סיום שנת הלימודים ותדאגו להגדיל את התקציב.

לאשר לארבעה חודשים ונגדיל. אנחנו עברנו מלחמה, בואו ניתן לבית-הספר להתחיל לעבוד, לכולם, כולם עברו, לכולם היו אחים, לכולם היה משפחה, ונתקן את זה בישיבות הבאות, נגדיל את התקציב לקראת שנת 2007.
זבולון אורלב
זה בתנאי גם שיש את ה- 100 מיליון.
רונית תירוש
רק עם ה- 100 מיליון, אי-אפשר לעשות תשלומי הורים רק לארבעה חודשים, זה לא הולך.
זבולון אורלב
לא, אמרנו, מי שיוצא לטיול,
רונית תירוש
לא משנה. כל עוד אין 100 מיליון, אנחנו לא מסכימים. אבל אני מציעה להחריג את הביטוח. שזה 27 שקלים? כמה זה? 32.

איפה משרד החינוך? למה לא שומעים את קולם? זה לא מספיק חשוב שהמשרד יגיד, שהמשרד יתחייב כמו שאריה לוקר התחייב, כמו שאני התחייבתי? חוצפה. לא מעניין אותם. אני מנכ"לית, הייתי מופיעה לישיבות תשלומי ההורים, מתחננת פה שייתנו לי. אז אם המשרד לא איכפת לו ולא בא, אז מה אנחנו מתאמצים? לא, באמת.
יצחק קדמן
אני מבקש מהוועדה לקבל החלטה חד-משמעית, כדי שלא יהיו בלבולים נוספים נוסח הבלבול שמר לוקר דיבר עליו. אני רוצה שיהיה ברור, לא נאמר בתקשורת שאושרו תשלומי הורים, גם אני יודע לקרוא עיתון. נאמר בדיוק מה שקרה, נאמר שתשלומי ההורים אושרו על תנאי והתנאי היה שתהיה קרן, השרה דיברה על 100 מיליון, אתה צודק, זה השרה דיברה על זה ואחר-כך דובר על 92 מיליון. התנאי הזה לא התקיים. מכיוון שהתנאי לא התקיים, גם האישור איננו קיים ואיננו בתוקף ולבי לבי על מנהלי בתי-ספר, אבל אם מישהו הוציא כבר עכשיו ומתחיל לגבות תשלומים, הוא עושה את זה שלא כחוק ולא על דעת הוועדה הזאת וצריך לתקן את הדברים בציבור כדי למנוע בלבול, למנוע גבייה בלתי חוקית.

אני רוצה לומר לכם שבשטח נעשים דברים, פשוט לא נורמאליים. אנחנו קיבלנו מסמך שמשרד החינוך תחילה הכחיש אותו, על מקום שגובה אלפי שקלים וניתנה הנחה לתלמיד. ההנחה בשיעור 10% היתה שהתלמיד יעבוד בבית-הספר בחופש 41 שעות, כאילו שזה החלטה של בית-משפט על עבודות שירות. משרד החינוך הכחיש את זה, שלחתי להם את המכתב, ההנחה היא מותנית בעבודה התנדבותית של התלמיד של 41 שעות במהלך חופשת הקיץ. זה לא התנדבות, האיום שלא יקבלו הנחה. אני בעד התנדבות, מה, רק חלשים יעבדו?
רונית תירוש
8,000 שקל גבייה?
יצחק קדמן
11,000. אני אומר לכם, זה בלתי אפשרי, צריך להפסיק אחת ולתמיד. וגבירתי היושבת-ראש, סליחה, אני לא מציע הצעה קונקרטית מפני שאני לא רוצה לפגוע בבתי-ספר ולא במנהלים ולא בתלמידים. אי מציע שהוועדה תמליץ לפני ממשלת ישראל להחזיר את אחוז המע"מ שהיא החליטה משום מה. הכסף הזה יכול לממן את כל תשלומי ההורים למערכת החינוך.
רונית תירוש
אתמול הסבירו לנו, זה בלתי אפשרי.
יצחק קדמן
והשורה התחתונה, אני מתריע כבר 15 שנה, לא יעזור שום דבר, כל שנה נעמוד מחדש בסאגה הזאת, יש המלצות ועדת לנגרמן, תיישמו אותם.
רונית תירוש
השרה נגד זה.
יצחק קדמן
השרה נגד זה? הכנסת היא הריבון.
רונית תירוש
שרת החינוך מתנגדת, זה לא יעזור.
יצחק קדמן
אני אומר לכם שוב, אם לא יהפכו את המס הזה למס שמוטל על כל האוכלוסייה, פרוגרסיבי, לא יהיה פתרון. היום זה קנס פרוגרסיבי על הורים, החלש והחזק צריכים לשלם בדיוק אותו דבר.
רונית תירוש
רוויזיה.
קריאה
עוד לא היתה הצבעה, צריכה להיות הצבעה, אחר-כך רוויזיה. קודם צריכה להיות הצבעה.
מיכל לוצקי
אין דבר כזה הצבעה על תנאי, אין דבר כזה. אנחנו אישרנו את התשלומים. עכשיו, מכיוון, אני אסביר, אני אומרת – משפטית זה המצב. כאשר הוועדה הצביעה על התשלומים, היא הצביעה, אין דבר כזה הצבעה על תנאי. ההצבעה של חברי הכנסת היתה על סמך הבטחה שניתנה.

מכיוון שכבר אחרי הישיבה התחילו להגיע שמועות שההבטחה הזאת כנראה לא תתקיים, אני הוריתי, כיועצת משפטית, לא להוציא אישור פורמאלי על ההצבעה. כל עוד לא מוציאים אישור פורמאלי, אפשר לעשות רוויזיה, זה המצב לפי התקנון. אבל ההצבעה היא הצבעה.
זבולון אורלב
כל עוד גם אין התחייבות, אי-אפשר לגבות.
מיכל לוצקי
כי לא הוצאנו אישור, לא בגלל שההצבעה לא תקפה. ההצבעה אישרה,
זבולון אורלב
אבל היושב-ראש יכול להוציא את האישור. אם הוא יוציא את האישור, למרות שההבטחה לא קוימה, הוא לא מקיים את החלטות הוועדה.
מיכל לוצקי
אבל מבחינת תקנון הכנסת אין דרך אחרת, מכיוון שהיתה הצבעה צריך להפוך את ההחלטה הקודמת באמצעות רוויזיה, אין דרך אחרת, אין דבר כזה הצבעה על תנאי.
זאב אלקין
בדיון שהיה אז, אני זוכר העמדה הרשמית, כרגע המנכ"ל לא נמצא, גם בדיון הקודם משרד החינוך הודיע כמעט בצורה חגיגית ורשמית שלא תהיה תוספת תקציב ולכן אני בתור מי שהצבעתי בעד, לא הסתפקתי בהבטחה בעל-פה, אלא דאגתי והקריאו את זה כהחלטה. החלטת הוועדה היתה בנויה משני סעיפים, סעיף אחד זה תוספת לקרן, סעיף שני זה אישור תשלומי הורים.
מיכל לוצקי
מה שקורה בדרך-כלל, מצב תקין זה כשהממשלה, נציג של הממשלה בא ומתחייב לפרוטוקול שדבר הולך לקרות,
זאב אלקין
שם נציג ממשלה התחייב שזה לא הולך לקרות.
מיכל לוצקי
חברי הכנסת הסתמכו על הבטחה, הבטחה שניתנה.
זאב אלקין
לא, חברי הכנסת קיבלו החלטה, זה הופיע כסעיף ראשון בהחלטה, דרישה להוסיף את התוספת. להתנות את האישור.
מיכל לוצקי
שוב אני מסבירה. אין דבר כזה.
זאב אלקין
אז יכול להיות שיושב-ראש הוועדה טעה, כי זה מה שהוא הקריא.
מיכל לוצקי
שוב אני אומרת, ההצבעה של חברי הכנסת נסמכה על הבטחה. במצב רגיל, כשניתנת הבטחה לפרוטוקול, חברי הכנסת, יש להם על מה להסתמך, הבטחה לא מופרת, בדרך-כלל. זה מצב חריג.
זבולון אורלב
אני מציע, גם אם יש לנו דעות שונות, לשמוע את ההצעה של היועצת המשפטית. גם לי יש דעה שונה.
קריאה
ואז נעשה הצבעה על הביטוח.
קריאה
צריך להפוך את ההחלטה הקודמת שאישרה את כל התשלומים.
היו"ר אורית נוקד
OK, אז רוויזיה. מי בעד ביטול ההחלטה הקודמת?
מיכל לוצקי
הנושא עכשיו פתוח.
רונית תירוש
בואו ננמק, שמאחר ואנחנו, התנאי שהתנינו בהחלטה הקודמת לא מומש והאוצר לא הוסיף, לא הכפיל את הסכום הנמצא בקרן המלגות, אנחנו מבקשים, אני מבקשת להצביע נגד אישור התשלומים.

אומר שוב. מאחר ובהחלטה הקודמת אנחנו התנינו את אישור התשלומים בהכפלה של הסכום הנמצא בקרן המלגות וזה לא מומש כי האוצר לא הוסיף את הסכום המבוקש, כפי שיושב-ראש הקואליציה הבטיח להביא, אני מבקשת לא לאשר את תשלומי ההורים לשנה הבאה. המסר יעבור לאוצר, הנימוק יעבור כבר לאוצר. אני עוד מבקשת להחריג מתשלומי ההורים את נושא תשלומי החובה בגין ביטוח תלמידים. אפשר להכניס את זה ביחד, כהצבעה? לא לאשר, למעט, להוציא ביטוח תלמידים. זה עד 32 שקלים, ביטוח.
היו"ר אורית נוקד
אני רוצה להציע, אנחנו נקלענו פה באמת לסיטואציה מורכבת, אני רוצה להציע הצעה. אנחנו נאשר כרגע רק את כל מה שקשור לביטוחים, ביטוח תאונות אישיות לתלמידים, על-פי סעיף 6.ד.(1) לחוק לימוד חובה, ואני רוצה להציע את ההצעה. אנחנו נאשר רק את זה ויתקיים דיון בנושא של תשלומי הורים, דיון נוסף. אם אנחנו מאשרים, אנחנו מאשרים 32 מיליון שקלים.
קריאה
לקיים הצבעה אם אנחנו מצביעים היום או בשבוע הבא.
היו"ר אורית נוקד
אני לא מעמידה את זה להצבעה.
היו"ר אורית נוקד
ביקש חבר הכנסת אורלב לשמוע את עמדת היועצת המשפטית, היא תישמע ולאחר מכן אנחנו נצביע על ההצעה שהצעתי, אלא אם כן יהיו לה הערות.
מיכל לוצקי
כרגע כל הנושא של תשלומי ההורים פתוח, היתה רוויזיה, ההחלטה הקודמת בוטלה, הנושא עכשיו מונח שוב על שולחן הוועדה לדיון. אפשר בעיקרון לאשר את כל התשלומים כמקשה אחת, אפשר גם להחליט לאשר חלק מהתשלומים, אין בעיה לעשות את זה, עשינו את זה בשנה שעברה.
קריאה
אפשר לא לאשר?
מיכל לוצקי
כמובן, זאת החלטה.
זבולון אורלב
אפשר אפשרות שלישית, לומר – לא יהיו תשלומי הורים בשנת תשס"ז למעט ביטוח תלמידים וזה מה שאני אציע.
מיכל לוצקי
זה לא מונע, אבל, משרת החינוך, להביא את זה עוד פעם.
זבולון אורלב
אבל יש החלטה שהיא גם לא תאפשר לרשויות ולבעלויות לגבות. זה Cut clear, העניין הוא ברור.
היו"ר אורית נוקד
תחזור.
זבולון אורלב
ועדת החינוך והתרבות החליטה שלא לאשר תשלומי הורים בשנת הלימודים תשס"ז, למעט,
היו"ר אורית נוקד
אני רוצה שההחלטה תהיה החלטה חיובית.
זבולון אורלב
אני מתקן.
זאב אלקין
יש שאלת הבהרה ליועצת המשפטית. האם אנחנו רשאים להצביע רק על סעיף אחד בתוך התשלומים, בלי לקבוע עמדה כרגע לגבי התשלומים האחרים?
מיכל לוצקי
אני רק מזכירה שנושא ההזנה עדיין לא הגיע ואמור להגיע כנראה בשבוע הבא או משהו כזה, כך שבכל מקרה, יש גם משהו שכרגע לא מונח על השולחן ומצביעים על זה.
זבולון אורלב
העובדה המשפטית היא שבא משרד החינוך והתרבות, הניח לנו בקשה לאשר תשלומי רשות במערכת החינוך, תשלומי רשות ותשלומי חובה כי הביטוח הוא תשלום חובה. דייקתי בלשוני, הוא הניח עלינו בקשה. עכשיו, מה מחליטה הוועדה? הוועדה מחליטה לדחות את בקשת משרד החינוך לאשר תשלומי רשות ולאשר את תשלום החובה לביטוח תלמידים. אני רוצה לנמק, לשכנע, אני רוצה שנקבל החלטה פה אחד. אומרת היועצת המשפטית שלהחלטה הזאת אין משמעות חלוטה, כלומר בכל מקרה, יכולה שרת החינוך לחזור לוועדה מחר בבוקר ולבקש ממנה שתאשר תשלומים. כלומר, אם אתה דואג שבזה סתמנו את הגולל וגם אם יביאו 100 מיליון וגם אם יביאו 200 מיליון, אין לנו דרך חזרה – יש לנו דרך חזרה.

אלא מה? ההחלטה הזאת תבהיר את המצב בשטח. מה קורה כרגע בשטח? גובים תשלומים, בגלל כל מיני ידיעות בתקשורת. אז ההודעה פה תהיה ברורה – לא גובים תשלומים. דחו את הבקשה, לא אמרתי לבטל, אלא דחו. דחו את הבקשה. אם תרצה השרה לבוא – תחזור אלינו.
רונית תירוש
זבולון, הנוסח מאוד ברור. האם הנוסח הזה מקרין גם על חוסר אפשרות לגבות עבור תל"ן זאת אומרת הם יכולים לגבות תל"ן?
זבולון אורלב
כן, כי תל"ן לא צריכים אישור שלנו.
קריאה
אפשר לנסח הצעה סופית בעניין? החלטת הוועדה היא שלא גובים תשלומי הורים עד סוף תקציב 2006, להוציא ביטוח תלמידים. מקובל?
זבולון אורלב
אני מציע לך לא לומר שלא גובים אלא לומר שדחתה את בקשת משרד החינוך לגביית תשלומי רשות. נתחיל אחרת – הואיל והממשלה לא הציגה בפני הוועדה, סליחה, הואיל והממשלה לא עמדה בהבטחתה, אנחנו מנסים לנסח ביחד.
היו"ר אורית נוקד
אני רוצה להיות מאוד ברורה. או שאני מפזרת עכשיו את הישיבה, וגם לא יהיה ביטוח, או שמצביעים רק על ביטוח וחיובי. גמרנו. תראו, אני רוצה לקיים על זה הצבעה. רונית, אני רוצה לשאול את רונית, אני רוצה לשאול אתכם, חברי הכנסת – מקובל עליכם מה שאני הצעתי? אני לא רוצה כאן עכשיו ניסוחים שליליים. אני באתי לישיבה הזאת כממלאת מקום, חשבתי שהדברים סגורים, הדברים לא סגורים ולכן אני יכולה רק לאשר את מה שבוודאות אני יודעת שהוא נכון וכרגע ממה ששמעתי, הדבר,
זבולון אורלב
התוצאה שתהיה זה שימשיך להיות בלגאן בשטח.
היו"ר אורית נוקד
לא, יהיה דיון בשבוע הבא, כמו שאמרה היועצת המשפטית על ההזנה. זה באמת לא קואליציה ולא אופוזיציה. מה שאנחנו רוצים – רוצים את התוצאה הטובה ביותר ונראה לי שזה הדבר המוסכם. זה חיובי. אין לי שום בעיה מול אף אחד.
זבולון אורלב
אין עדיין אישור.
זאב אלקין
מבחינת הציבור זה מאוד מאוד פשוט. אנחנו לפני חמש דקות הצבענו על רוויזיה וביטלנו את האישור הקודם, לכן מבחינת ההודעה, מאוד מאוד ברורה לציבור, האישור שהיה – בוטל. זה דבר מאוד מאוד פשוט.
רונית תירוש
אפשר לדרוש ממשרד החינוך להוציא הבהרה שאין בכך משום אישור תשלומים.
זאב אלקין
אבל זה ברור.
זבולון אורלב
אני לאור ההערה של חבר הכנסת אלקין מציע שלושה חלקים, יירשם – א. הוועדה ביטלה, זאת עובדה, הוועדה ביטלה את החלטתה הקודמת ולכן אין אישור, ככה, נתחיל ככה – הואיל והממשלה לא עמדה בהבטחתה להגדלת,
היו"ר אורית נוקד
אני לא חושבת שהממשלה, לא, לא הייתי כותבת. לא קיבלנו את ההתחייבות להשלמת הסכום עד 92 מיליון שקל, בהתאם להחלטת הוועדה הקודמת.
זבולון אורלב
הואיל והוועדה לא קיבלה את ההתחייבות מן הממשלה להגדלת, להכפיל, התחייבות בכתב, להכפיל את קרן המלגות לסך 92 מיליון ש"ח, ביטלה הוועדה את אישורה מיום כך וכך, לגביית תשלומי הורים, נקודה.

2. הוועדה מאשרת את תשלום החובה בסך 32 ש"ח, עד 32 ש"ח, לביטוח תלמידים.

3. לאור האמור לעיל, אין לגבות תשלומי הורים.
היו"ר אורית נוקד
אני מקריאה 3 – יתקיים דיון נוסף בהקדם.
זבולון אורלב
אולי לא, לא יודע.
היו"ר אורית נוקד
היה ויתקיים דיון נוסף, ככל הנראה בשבוע הבא,
זבולון אורלב
אגב, מה שאתם עושים,
היו"ר אורית נוקד
הוועדה אישרה רק את תשלום החובה.
מיכל לוצקי
ביטלה את החלטתה, החליטה לדון מחדש,
היו"ר אורית נוקד
והחליטה לדון מחדש בנושא התשלומים. זה בסדר, זה מדויק.
מיכל לוצקי
הרוויזיה בתקנון אומר בכל מקרה שיש רוב בוועדה הדורש לדון מחדש בהחלטה שנתקבלה בוועדה, יש לדון מחדש.
קריאה
דנו, היום.
מיכל לוצקי
מבחינת הניסוח.
זאב אלקין
לא גובים. רק ביטוח.
היו"ר אורית נוקד
חבר'ה, אולי לא צריך סעיף שלישי. לא תמיד צריך.
רונית תירוש
אורית, אפשר להגיד, בסעיף השלישי, שהוועדה דורשת ממשרד החינוך להבהיר למנהלי מוסדות החינוך שאין להם אישור, אין להם, לעת עתה, אישור גביית תשלומי הורים. להוציא ביטוח.
שמואל הלפרט
בעקבות המלחמה בצפון הוועדה ממליצה לשחרר את תושבי הצפון מתשלומי הורים.
איתן ויינרייך
אני מארגון הורים ארצי. דבר חשוב לציין בנושא של הביטוח, על-פי התשלום בפועל, זאת אומרת עד 32, ועל-פי התשלום בפועל.

הועלו עוד טענות קשות לגבי יתר התשלומים, נושא של תל"ן ורכישה מרצון, מגמות וכן הלאה. עד שזה לא יתברר, אני חושב שחלק גדול מההורים לא ישלם בכלל, עד שלא יהיה גם תיאום בנושא הזה. משרד החינוך טען שיבוא ויצהיר ויודיע מה העקרונות שלו והוא לא הודיע, זה עוד לא יצא, לא פורסם.

דבר אחרון שאני מציע, אולי באמת אפשר לוועדה לקרוא גם כן כהחלטה, שאולי כל הילדים שלא יוכלו ללמוד בייחוד באזור הצפון, שיארגנו אותם לעבודות טכניות,
היו"ר אורית נוקד
נקיים דיון נפרד על נושא הצפון.
זבולון אורלב
אם אפשר, אני לא יודע מתי יושב-הראש חוזר, זו היתה הצעה לסדר שלי שלא נתת לי, אני מבקש לקיים דיון דחוף על ההיערכות של הלימודים בצפון. אני בוועדת החינוך, מה זה מעניין אותי ועדת כספים.
רן ארז
באופן עקרוני, אני נגד תשלומי הורים. מדינת ישראל, מכוח חוק חינוך חובה חינם צריכה לממן את הכל. אבל היא מעבירה יותר ויותר מהאחריות שלה על כתפי ההורים ולא כל אחד ואחד מסוגל לשאת בזאת. תפקידה של הוועדה באמת לאשר כמה שפחות כי למעשה צריך לתמוך כמה שיותר בחוק. אבל מצד שני, מפני שמשרד החינוך לא מתקצב, בתי-הספר אינם מסוגלים לתפקד ואם מאשרים למשל עכשיו דבר מאוד חשוב, את תשלום הביטוח וזה דבר מחויב המציאות, מה לגבי ספרי לימוד? ספרי לימוד. אנחנו בעוד שבועיים צריכים להתחיל שנת לימודים ואין ספרי לימוד, כן, כן, לא צריך לשלם בשביל זה?

ולכן, אני מאוד חושב שאם אנחנו, אם מקבלים פה החלטה, ההחלטה הזאת צריכה לאפשר לבתי-הספר לתפקד או לפחות לגרום לכך שתהיה מערכת של אכיפה כי למעשה החלטות לחוד וביצוע בשטח לחוד ואנחנו מתחילים לראות במערכת החינוך אנרכיה ואמולסיה שכל אחד כישר בעיניו יעשה ואין אכיפה ואז למעשה הכל הופך להיות חוכא ואיתלולא ואלה שרוצים לכבד את החוק, הם אלה שסובלים, כי נוצרים פערים בין בתי-ספר שלא מכבדים את החוק ושמה נותנים יותר חינוך לבין אלה שמכבדים את החוק ושם לא מסוגלים לספק. אז אני חושב שצריך לשקול לא רק את הביטוח אלא הדברים המחויבים ביותר ל- 1 בספטמבר, זה אל"ף. ובי"ת, ליצור מנגנון של אכיפה. כי מה שקורה בשטח זה דבר בלתי סביר, יש עמותות הורים עשירים שמוסיפים תקציב לבית-הספר באמצעות עמותות הורים. זה יוצר פערים אדירים בין אלה שיש להם לבין אלה שאין להם. האם זה מה שאנחנו רוצים?

ולכן, צריך לדאוג גם לצד של האכיפה ולחשב היטב היטב מה נחוץ לפתיחת שנת לימודים.
היו"ר אורית נוקד
אנחנו לא נדון בזה.
תרצה רמון
אני מהאגף לבריאות השן. אני חושבת שחשוב מאוד לכלול גם בהחלטה הזאת את האגרה לבריאות השן והטיפולים.
קריאה
אתם משלמים על זה.
תרצה רימון
אנחנו משלמים על השירות המניעתי שמדריכים בכיתות אבל לא לטיפולים.
זבולון אורלב
הגיע הזמן שתכניסו את זה לסל הבריאות.
תרצה רימון
בסדר, אנחנו רוצים להכניס את זה, רק התקציב שלנו הוא עשרה מיליון וזה לא מספיק לתת טיפול שיניים.
זבולון אורלב
אז לכי לממשלה שלך ותבקשי כסף. אל תבקשו כסף מהורים.
תרצה רימון
זה תשלום שהיה כל השנים, אין שום סיבה.
זבולון אורלב
זה אסון שזה היה כל השנים.
תרצה רימון
אבל זה תשלום עבור טיפולי שיניים.

אני מבינה שזה מעורר ויכוחים, אבל העניין הוא שאנחנו מדברים על טיפולי שיניים, לא מדברים על טיפול מניעתי שמשרד הבריאות נותן אותו ללא תשלום למועצות. החלוקה בין התשלום של ההורים ומשרד הבריאות,
זבולון אורלב
שהממשלה תמצא את המקורות ולא מהכיס של ההורים.
נדיה חילו
הדיון בעניין הזה, זה לא דיון ראשון, אבל בהבדל, וצריך לזכור את ההבדל היום, וזה מאוד חשוב, כי זה ברקע, כשהיה הדיון הראשון על הנושא הזה ואני השתתפתי גם בדיון שהיה, זה היה לפני המלחמה. המלחמה משאירה אותות על העורף ועל השטח ואני מדברת בכלל ועל הצפון בפרט. ברור לנו שהמצב בכלל, של התושבים ושל האזרחים, יהיה יותר קשה. זה אחד.

שניים – גם ברור שגם התקציבים הממשלתיים יהיו הרבה פחות שזה מצריך גם אולי יותר מעטפת של רווחה ותמיכה וכל זה גם לעורף ולכן אני חושבת ההצעה של גבירתי, לאשר היום, למרות שהנושא של הספרים ויש עוד רשימה מאוד גדולה שאני יכולה למנות, שכולה חשובה לתפקוד של המערכת, אבל צריך אולי לתת חשיבה נוספת היום בהתחשב בתנאים החדשים שנוצרו ולעשות את האיזונים ולא להכביד הכבדת יתר גם על תשלומי ההורים. מצד שני, צריך לדעתי לבחון את המצב החדש, ולכן ההחלטה היום של לאשר רק סעיף אחד היא נדרשת היום גם מכורח המציאות החדשה כי צריך לקיים ישיבה נוספת, כפי שגבירתי הציעה, ולעשות דיון יותר מעמיק, גם בעקבות הקיצוצים, גם הצרכים הספציפיים אולי בצפון, אולי לעשות מערכת דיפרנציאלית. לכן, אני חושבת שצריך לקיים דיון.
היו"ר אורית נוקד
לפני שאני רק מעמידה להצבעה את מה שהחלטנו, רשות הדיבור לנציג השלטון המקומי.
פיני קבלו
אני מצטרף ליושב-ראש ארגון המורים. אנחנו חייבים, חייבים לאשר את תשלומי ההורים. אני חושב שיש מספיק היום, לא, הכוונה שייצור בעיות עם פתיחת שנת הלימודים.
רונית תירוש
הוא לא אמר את זה, הוא אמר על ספרים.
פיני קבלו
הרשויות נמצאים אחרי מלחמה, הנושא הזה של אי-תשלומי הורים ייצור בעיות, ייצור לחצים עכשיו על הרשויות המקומיות. ההורים ילחצו את הרשויות המקומיות בנושא של ספרים ולכן תמיד זה קורה ממש ברגע האחרון. אם אפשר היה שהוועדה תסיים עוד השבוע, על-מנת להוריד הנחיות למנהלי בתי-הספר כי בסופו של דבר כל הלחץ נופל על הרשויות המקומיות ואנחנו עסוקים מאוד בשיקום אחרי המלחמה, בסיוע גם לרשויות הצפוניות שנמצאות וגם ברשויות הצפוניות ששם מנסים לאסוף את השברים.
היו"ר אורית נוקד
תודה. אני מביאה להצבעה את מה שהחלטנו. חברים. ועדת החינוך בישיבתה מיום, ואת אחר-כך תסתכלי, אולי זה היה ב- 3 ביולי, התנתה את אישורה, אישרה תשלומי הורים בהכפלת הקרן למלגות לתלמידים מעוטי יכולת שתעמוד על סכום של 92 מיליון ש"ח. מאחר והסכום לקרן המלגות לא הוכפל ולא הגיע לסכום של 92 מיליון שקלים, ביטלה הוועדה את אישורה לגביית תשלומי הורים.

הוועדה מאשרת את תשלום החובה עד 32 ש"ח לתלמיד עבור ביטוח התלמידים.
קריאה
ורק אותו.
היו"ר אורית נוקד
על-פי התשלום בפועל. בלבד. עד 32 שקלים.

משרד החינוך יבהיר למנהלי בתי-הספר, שאין לגבות תשלומי הורים כל עוד לא תהיה החלטה אחרת.
שמואל הלפרט
מבקש להוסיף גם את הסעיף שהוועדה ממליצה לשחרר את ילדי הצפון, בעקבות המלחמה.
היו"ר אורית נוקד
אני לא מוסיפה את זה ותאמין לי שאני מסכימה עם מה שאתה אומר. אני מעלה את זה להצבעה. מי בעד? פה אחד.
הצעה להחלטה
ועדת החינוך בישיבתה מיום 3 ביולי, התנתה את אישורה לתשלומי הורים בהכפלת הקרן למלגות לתלמידים מעוטי יכולת שתעמוד על סכום של 92 מיליון ש"ח. מאחר והסכום לקרן המלגות לא הוכפל ולא הגיע לסכום של 92 מיליון שקלים, ביטלה הוועדה את אישורה לגביית תשלומי הורים. הוועדה מאשרת את תשלום החובה עד 32 ש"ח לתלמיד עבור ביטוח התלמידים.

הצבעה

ההחלטה התקבלה פה אחד
זבולון אורלב
הצעה לסדר. אני חושב שלנוכח המצב בצפון, הוועדה חייבת לקיים דיון בהול על ההיערכות ועוד השבוע. מבקשים לקיים דיון על ההיערכות בצפון, זה דברים קשים ובעייתיים.
היו"ר אורית נוקד
אני חושבת שזה נכון, חייבים לקיים דיון כזה וכדאי שגם יהיו לו תוצאות. אני מודה ששמעתי אתמול את נאומו של ראש הממשלה, הבנתי שיש תקציבים.

אני נועלת את הישיבה.

הישיבה ננעלה בשעה 10:50

קוד המקור של הנתונים