פרוטוקול

 
PAGE
1
ועדת הכספים

08/08/2006

הכנסת השבע-עשרה






נוסח לא מתוקן

מושב ראשון
פרוטוקול מס'
מישיבת ועדת הכספים

שהתקיימה ביום שלישי, י"ד אב תשס"ו, (08/08/2006) בשעה 13:00
סדר היום
תקנות מס רכוש וקרן פיצויים (תשלום פיצויים)(נזק מלחמה ונזק עקיף)(הוראת שעה)(תיקון), התשס"ו-2006
נכחו
חברי הוועדה: יעקב ליצמן - היו"ר

חיים אורון

אלי אפללו

אבישי ברוורמן

משה גפני

מגלי והבה

אבשלום וילן

יצחק וקנין

שי חרמש

דוד טל

אמנון כהן

ישראל כץ

סופה לנדבר

שלי יחימוביץ

סטס מיסז'ניקוב

אורית נוקד

ניסן סלומינסקי

ראובן ריבלין
מוזמנים
ג'קי מצא - מנהל רשות המסים, משרד האוצר

מיכל דויטש - מנהלת מח' חקיקה, רשות המסים

בועז סופר - סגן בכיר למנהל אגף המסים המאוחד, משרד האוצר

אילת הלל - עוזר מנהל רשות המסים, משרד האוצר

אלדד שידלובסקי - אגף כלכלה ומחקר, משרד האוצר

עו"ד רחל ביגון - משרד התעשיה, המסחר והתעסוקה

מיטל חי - משרד התעשיה, המסחר והתעסוקה

ישראל אשד - מנהל עמותת תיירות גולן, משרד התיירות

יגאל חן - מנהל מחוז גליל וגולן, משרד החקלאות ופיתוח הכפר

עדי מאור - יו"ר מלונות חיפה, התאחדות בתי המלון

אבי זנדברג - יו"ר מלונות טבריה, התאחדות בתי המלון

טובה פינטו - מנכ"לית, התאחדות בתי המלון

רונן אורגד - יו"ר מלונות גליל מערבי

אלי גונן - נשיא התאחדות המלונות בישראל

ציפורה נטל - התאחדות בתי המלון

עמי אתגר - לשכת מארגני התיירות

יוסי פתאל - מנכ"ל התאחדות סוכני הנסיעות

עו"ד יוסף חכם - איגוד המסעדות

יוסי בוזנח - מנכ"ל איגוד המסעדות

עופרה גנור - יו"ר משותף, איגוד המסעדות

ענת פורת - "בינהרים", מארגני תיירות

יואב גל - "בינהרים" - מארגני תיירות

עמוס לוטן - מועצה מקומית ראש פינה, מרכז השלטון המקומי

שלמה לוי - יו"ר המועצה האזורית מרום הגליל

מזל אלקלעי - מועצה אזורית מרום הגליל

דניאל תמרי - מועצה אזורית בית שאן

חיים מילוא - גזבר מ.א. גליל עליון

משה שמעון - אחראי על אוכלוסיות מיוחדות, הרשות לעסקים קטנים

חזקיה ישראל - מנהל המחלקה לביטוח סוציאלי ולקשרי גומלין

עו"ד איתן צחור - לשכת יועצי המס

חנה ג'ינו - לשכת יועצי המס

רחל בן ארי - לשכת עורכי הדין

יהודה טלמון – לשכת עורכי הדין

גל עידן – יועצת כלכלית של חב' "מבט יועצים"

סטפני ברנשטיין – יועצת כלכלית של חב' "מבט יועצים"

אורי ירמיאס – חבר איגוד המסעדות

משה צוריך – מנכ"ל עמותת התיירות חיפה

מרדכי אבאי – גזבר מועצה אזורית זבולון

יגאל בן זאב

עוזי נרקיס

דפנה כהן
ייעוץ כלכלי
סמדר אלחנני
יעוץ משפטי
שגית אפיק
מנהל הוועדה
טמיר כהן
רשמת פרלמנטרית
אתי אפלבוים

תקנות מס רכוש וקרן פיצויים (תשלום פיצויים) (נזק מלחמה ונזק עקיף)

(הוראת שעה) (תיקון),תשס"ו-2006
היו"ר יעקב ליצמן
אני פותח את הישיבה. הנושא: תקנות מס רכוש וקרן פיצויים (תשלום פיצויים)(נזק מלחמה ונזק עקיף)(הוראת שעה)(תיקון), התשס"ו-2006

אני רוצה להודיע: אנחנו נאשר את זה היום בכל מחיר. הדברים האלה צריכים תיקונים. נעשה כל מיני דברים. אולי נמליץ להם לעשות ועדת חריגים. אבל לגבי האישור, אני לא הולך לפתוח את זה. אני לא חושב שאפשר כרגע, זה בלאגן אדיר. קיבלתי מכתבים, קיבלתי משלחות, קראתי עיתונות, אני מכיר את כל הבלאגן.

אני חושב שמן הנכון לעשות שני דברים. אל"ף לאשר, בי"ת להקים מנגנון שבו אפשר להכניס כל מיני גורמים לפי הצורך, וזאת באמצעות ועדת חריגים, ברשות מנכ"ל המשרד הנוגע בדבר עם אגף תקציבים ומס הכנסה. זה בעיקר מבחינה ביטחונית. אני חושב שזה הנכון. אנחנו נוכל פה ושם לשלוח משלחת אחת או שתיים, לא נעשה את כל הבלאגן. אם זה לא יאושר בתוך שעה היום, זה לא יאושר. אנחנו מכירים את זה. ישבנו עד 23:00 בשבוע שעבר.

ג'קי מצא בבקשה.
ג'קי מצא
כפי שהסברנו בשבוע שעבר, התקנות שהיו קיימות ערב תחילת ימי הלוחמה, נתנו מענה לנושא של פיצוי עקיף. קרי, פיצוי בגין אובדן שכר עבודה או פיצוי בגין אבדן רווחים, רק לרשימה ארוכה וסגורה של ישובים, שהמכנה המשותף שלהם, בגדול, לא במובן המשפטי, זה 9 ק"מ מגבול הצפון. דהיינו, היתה רשימת ישובים שנקרא "רשימת ישובי ספר" שלגביהם ניתן פיצוי בגין נזק ישיר וגם נזק עקיף.

הרשימה לא כללה רשימת ישובים, שלצערנו היום נמצאים תחת איום מטח הקטיושות. כך, למשל, חיפה וטבריה לא היו זכאיות לפיצוי עקיף ערב תחילת ימי הלוחמה, על פי הדין אשר היה קיים קודם לכן. בשבוע שעבר הסדרנו רשימה ארוכה של ענפים, תעשיה מסחר ושירותים לגבי מתן מענה בדמות של פיצוי במסלול ירוק, גם לישובים שלא נמצאים כישובי ספר, דהיינו חיפה טבריה וכדומה.

הזכרנו, אז, שהחקיקה שהצענו היא חקיקה שממעטת מתוכה שני ענפים בשל העובדה שהם ענפים ייחודיים בעלי מאפיינים ייחודיים, בין היתר, בשים לב לנושא העונתיות שהוא רלוונטי מאוד לשני הענפים האלה - ע נ ף החקלאות וענף התיירות.

עוד אמרנו, שהחקיקה, שהצענו בשבוע שעבר ושעברה, היא חקיקה שרלוונטית עד 31.7. אוגוסט הגיע ואנחנו נדון לגבי אוגוסט בצורה נפרדת.

עכשיו מה שמונח בפניכם זאת תקנה שעוסקת בשני ענפים - חקלאות ותיירות. מטרת התקנה היא לאפשר מסלול ירוק לשני הענפים האלה בישובים שאינם ישובי ספר. דהיינו, לגבי רשימת ישובי הספר, יש להם את הוכחת הנזק באופן ספציפי, מה שנקרא המסלול האדום. לישובים שאינם ישובי ספר אין להם מסלול אדום ולפיכך אנחנו מציעים מסלול ירוק לכל הישובים שנמצאים תחת מטח הקטיושות או תחת איום הטילים, בין אם זה ישוב ספר ואם אם זה לא ישוב ספר. זה אומר שנהריה, שנחשבת ישוב ספר, ושהיום יש לה מסלול אדום, תוכל להנות גם מהמסלול הירוק.

טבריה וחיפה, שאין להן שום מסלול היום, יוכלו להנות גם כן ממסלול ירוק. נהריה תוכל לבחור בין מסלול אדום למסלול ירוק, לטבריה וחיפה יהיה מסלול ירוק. המסלול הירוק, אני כבר אומר מראש, הוא לא מתיימר לתת מענה, גם כשמדובר בענף ספציפי, לכל סוג של בית מלון או לכל סוג של חקלאי בנסיבותיו המיוחדות שלו. הוא אמור לתת נוסחאות נורמטיביות, פשוטות, כך שהתוצאה תהיה שבצורה מאוד מהירה, כפי שבשבוע שעבר התחייבתי, שתוך 20 יום יינתן הפיצוי לענפי התעשיה, המסחר והשירותים, כך אנחנו רוצים להגיע לתוצאה, שתשלום הפיצוי במסלול הירוק לענפי החקלאות והתיירות ייעשה בצורה מאוד מאוד מהירה.

גם פה ההסכם או התקנת המוצעות כאן הן רק עד 31.7. מטבע הדברים באוגוסט נתכנס שוב כדי לבחון את אופן היישום של התקנות האלה, במידה כזאת או אחרת, גם לגבי אוגוסט.

אני רוצה להתחיל בענף התיירות. בענף התיירות מה שמוצע כאן זאת נוסחה במסלול הירוק שתינתן, כאמור, גם בישובי ספר וגם בישובים אחרים, ככל שככוחות הביטחון או פיקוד העורף הינחו שיש לשבת במרחב מוגן או במקלט.


הפיצוי בענף התיירות, במסגרת הנוסחה, מתבסס על מחזורים המדווחים למע"מ. בגדול הנוסחה לוקחת את הירידה במחזור בימי הלחימה - הירידה בפדיונות במהלך ימי הלוחמה, שמביאים את זה לערכים של היום תוך התבססות על הגידול. הפרש הפדיונות בימי הלוחמה – נניח שביולי שנה שעברה, באותם ימים, בין ה-13 לחודש ל-31 ליולי היה לו מחזור של 400,000 שקל. והמחזור החודש בין 13 ליולי ל-31 ליולי הוא 300,000 שקל. יש לו ירידה של 100,000 שקל. את ה-100 אלף שקל אני רוצה להביא למונחים של היום. אני מכפיל את ה-100,000 שקל במקדם של יוני חודש שעבר ליוני שנה שעברה, ואז אני לוקח, בעצם, גם את הגידול שהיה למלון בין שנת 2006 לשנת 2005. נניח שביוני 2006 לעומת יוני 2005, היה לו גידול של 30%, אז ה-100,000 שקל גם הוכפל ב-30% והגענו עכשיו ל- 130,000 שקל. לכאורה אני אמור לפצות אותו במחזור של 130,000 שקל. יחד עם זאת ברור שאם יש לאותו מלון ירידה בכמות החדרים המתופעלים או בכמות המיטות המתופעלות, אחוז ההוצאות שלו, או סכום ההוצאות שלו, גם כן ירד, כי מלון שעובד חצי, אז אולי יש לו מחזור של חצי אבל יש לו גם הוצאות פחותות. לקחנו בחשבון גם את הירידה בהוצאות, שעל זה אני לא אמור לפצות אותו.
קריאה
בוודאי לא לינארי.
ג'קי מצא
בוודאי לא לינארי.

עשינו אבחנה בין בית מלון, בין צימר לבין אטרקציה תיירותית. לכל אחד מהם לקחנו את שיעור ההפחתה המיוחד שלו בהתאם לתדריכים כלכליים.

כך, לגבי צימרים לקחנו בחשבון שצימר סגור, לדוגמא, החיסכון בהוצאות שלו הוא חיסכון של 22%. מלון, לדוגמא, לקחנו בחשבון שכאשר הוא לא פועל, או שהוא פועל באופן חלקי, יש לו אחוז של הוצאות נחסך של כ- 32%. במילים אחרות, בדוגמא שלי, אם הפרש הפדיונות שלו ביולי היה 400,000 והשנה 300,000, אני מפצה אותו ב-100 אלף, כפול הגידול הריאלי שקרה לו בין יוני שנה שעברה ליוני השנה, בדוגמא אמרנו 30%, זה 130,000 כפול, במקרה של מלון, כפול 100% פחות 32% שזה אומר, כפול 68%.

בצימר זה כפול 100% פחות 22%.
שלי יחימוביץ
בצימרים זה גם לפי החודש המקביל אשתקד?
ג'קי מצא
כן. בצימרים זה בדיוק אותה שיטה.


זאת הנוסחה שמופיעה לכם בתקנות. אני כבר אומר לכם, אחרי מחשבה נוספת לגבי הנוסחה שמופיעה בתקנות ולאחר קולות רבים שנשמעו מענף המלונאות בימים האחרונים, הגענו למסקנה שהלוגיקה צריכה להיות אותה לוגיקה, בשינוי קל והנוסחה שאני מציע עכשיו היא מעט יותר טובה. לקחת את הירידה בפידיון בימי הלוחמה, להכפיל אותו בממוצע שלושת החודשים האחרונים, אפריל מאי יוני 2006, חלקי אפריל מאי יוני 2005, פחות ההכנסות בפועל בימי הלוחמה ואת זה להכפיל במקדם, או של 68% או 78%, תלוי אם זה תיירות או צימר.

זאת מתמטיקה אבל השורה התחתונה של המתמטיקה אומרת בעברית פשוטה אומרת את הדבר הבא: את השחיקה במחזור שקרתה לאותו מלון או צימר בימי הלוחמה, כשהיא מובאת בערכים ריאלים להיום, בניכוי איזושהי הוצאה שממילא הוא חסך.
ראובן ריבלין
לניסוח הנוסחה הזאת היו שותפים גם - - -
ג'קי מצא
כן.

הפגיעה במחזור, בניפוי הירידה בהוצאה, שממילא הוא לא עמד בה כי המלון או האטרקציה התיירות או הצימר לא עמד בה, הפיצוי הזה מהווה בעצם פיצוי מלא, כאילו הוא פעל בצורה מלאה כמו ביולי שנה שעברה.

דבר נוסף. להבדיל מהתקנות שהובאו לכם בפעם שעברה, ולמרות שאמרתי שההסכם חל עד 31.7 כבר אנחנו יודעים היום, שגם אם ב-31.7 התקנה הזאת מסתיימת, להבדיל מענפים אחרים, וגם אם בענפים אחרים זה קורה – בוודאי בתחום המלונאות זה קורה בצורה הרבה יותר משמעותית, איפשרנו ימי התאוששות. במילים אחרות, גם כשהתקנה מסתיימת ב-31.7 אנחנו מאפשרים "גרייס" כדי לתת מענה לימי ההתאוששות, מתוך הנחה שבית קפה, אולי חנות נעליים וכדומה, כנראה יום אחרי סוף המלחמה, אולי יומיים, אולי חמישה ימים, איפשהו מתאוששים בצורה הרבה יותר מהירה מאשר בית מלון שיש לו 150 חדרים. אם הוא ב-31.7 היה סגור כנראה שב-1.8, גם אם מסתיימים ימי הלוחמה, הוא לא יכול לאכלס את עצמו בצורה מלאה.

איפשרנו, לגבי מלונות, תקופת התאוששות של 60 יום ולגבי צימרים 21 יום או שלושה סופי שבוע, לפי הקצר ביותר. במילים אחרות, לגבי מלון זה עד 29.9.2006 ולגבי צימר עד 21.8.2006, באותם מפתחות.

דבר נוסף. איפשרנו לענף התיירות לקבל מקדמה בשיעור של עד 30%. זאת מיקדמה שתשלולם ולאחר מכן כשהפיצוי יחושב במלואו, כמובן שהוא ינוטרל מתוך המקדמה.
היו"ר יעקב ליצמן
כל הדברים האלה חלים לגבי איזה תאריכים?
ג'קי מצא
מ-12.7 עד 13.7, בהתאם לימי - - -
היו"ר יעקב ליצמן
אנחנו כבר ב-8 באוגוסט. למה לי עכשיו להיכנס למיטה צרה? להיכנס לכל הסיפור הזה של התאריך עד - בוא נדבר מייד על יותר זמן. אנחנו מדברים רק על 31.7, שכבר עבר, ואנחנו יודעים כבר שעברנו את התאריך הזה.
רובי ריבלין
אדוני היושב ראש, מ-12 ליולי עד 12 לאוגוסט.
היו"ר יעקב ליצמן
רובי, אני אגיד לך למה אני חותר. אני חושב שאם אנחנו נדבר – אתה יודע מה? גם אם מועצת הביטחון תחליט על הפסקת אש, הכל טוב ויפה והכל שקט, צריך גם שבועיים שלוש להתאוששות. אני אומר, בואו נעשה את זה מעכשיו, נחסוך דיון, עד סוף אוגוסט.
חיים אורון
אני לא מציע לחסוך דיון מהטעם הפשוט שבדיון הקודם על חודש יולי עלו שורה של נושאים שהובטח לנו שהזמן להעלות אותם יהיה במקרה שנדון על אוגוסט. מה שאתה עושה עכשיו, בעצם סגרת את אוגוסט ויש שורה של נושאים - - -
היו"ר יעקב ליצמן
לא, אני אדבר על כל הדברים. אמרתי גם על הדיון הקודם.
חיים אורון
אתה לא מבין מה שאני אומר. היו נושאים שלא מופיעים בהסדרים הקיימים, בגלל שאמרו שחייבים ב-31 לסיים אחרת אין משכורות. הסכמנו להוריד את כל הנושאים אבל נחזור אליהם כאשר נדבר על אוגוסט.
היו"ר יעקב ליצמן
אני מקבל. הלאה.
ג'קי מצא
אני מתקן. המקדמה היא לא עד 30% אלא לפחות 30%.
קריאה
מתי היא תשולם?
ג'קי מצא
כמה שיותר מהר.
אבשלום וילן
מה זה כמה שיותר מהר?
היו"ר יעקב ליצמן
אם אתה רוצה לשאול שאלות, תירשם. אין שאלות כרגע.
ג'קי מצא
דבר אחרון שצריך להפנות את תשומת הלב הוא לאבחנה בין צימר לבין בית מלון מתוך ידיעה שיש נפקות לאבחנה בין צימר לבית מלון בשני היבטים - תקופת ההתאוששות והמקדם של ההוצאה הנחסכת. קבענו כך: צימר - מקום שמציעים לספק בו בתמורה שירותי לינה שאישר משרד התיירות. צימר זה עד 10 חדרי לינה במקום שהוא אינו קיבוץ. בקיבוץ זה בלי הגבלה מספרית, ובתנאי שהם מפוזרים בתוך שטח הקיבוץ. כל היתרה זה בתי מלון.

עד לכאן נושא התיירות.

לגבי ענף החקלאות. גם פה, להבדיל מישובי הספר, שיכלו, בענף החקלאות, להוכיח נזק ספציפי ולקבל, ערב תחילת ימי הלוחמה חיפה וטבריה לא יכלו להוכיח נזק ספציפי ולא תמיכה נורמטיבית. לכאורה, חיפה וטבריה, תחום החקלאות, תחום התיירות, כמו שאר התחומים לא זכאים לפיצוי.

בעצם אנחנו מציעים כאן להוסיף נוסחה נורמטיבית, כמו שהצענו בתיירות, שתחול על כל הישובים, בין אם הם ישובי ספר ובין אם הם לא ישובי ספר. התוצאה, שישוב ספר יוכל לקבל מסלול אדום, דהיינו הוכחת נזק ספציפי כפי הנזק, או מסלול ירוק, כפי שאני אציע בנוסחה כאן. אותו כנ"ל לגבי חיפה וטבריה. תהיה לה נוסחה שהיא המסלול הירוק וכמובן, שלגבי חיפה וטבריה, ישובים שהם לא ישובי ספר, לא יהיו זכאים בהוכחת נזק ספציפי במסלול האדום.
קריאה
זה נכון גם לחקלאות וגם לתיירות?
ג'קי מצא
זה נכון למסעדות, חנויות נעליים, גם לתיירות וגם לחקלאות, הכל אותו דבר. זה אומר שכל רשימת ישובי הספר, בכל הענפים יכולים להוכיח או נזק ספציפי או הנוסחה שהוצגה בפניכם שבוע שעבר, הבוקר, ומה שהושג בענף החקלאות. לגבי מי שאינו ישוב ספר, יש לו רק את המסלול הירוק.

לפני שאכנס לנוסחה - - -
ראובן ריבלין
זה יכול למוטט חקלאים. להפיל אותם כמו - - -
ג'קי מצא
אולי הנוסחה כל כך טובה והיא נותנת פי 2? בוא נשמע.

מאחר ועשינו את הנוסחאות יחד עם משרד החקלאות ולפי התדריכים ששלהם נדמה לי שזה - יתרה מזאת, על פי הנוסח שמוצע לכם כאן, הנוסחה קובעת 100% מהנוסחה לישוב ספר ו-60% מהנוסחה לישוב שאיננו ישוב ספר.

בימים האחרונים הגענו למסקנה שאין מקום לעשות את האבחנה הזאת לפיכך אנחנו מציעים שינוי. שהנוסחה תחול בצורה זהה גם על ישוב ספר וגם על מי שאינו ישוב ספר ובלבד, כמובן, שמדובר בישובים שהם תחת איום מטח הקטיושות.

מהן הנוסחאות? ניסינו לחשב נוסחה לכל ענף וענף בחקלאות. אתם מבינים שזה כמעט בלתי אפשרי. בסופו של דבר טיפלנו באותם ענפים שהם הכי דומיננטים באזור הצפון: פירות, הטלה ופטם. אותם ענפים שלא מתייחסת אליהם הנוסחה, גם בישובי הספר וגם בישובים האחרים שהם תחת האיום, יוכלו להוכיח נזק ספציפי.

הנוסחאות. לגבי ענף המטעים או הפירות הנוסחה קובעת את הדבר הבא: לוקחים את מספר הדונמים, מכפילים אותם במספר ימי הקטיף לפיצוי. אלה אותם ימי קטיף מה-12.7 עד 31.7, שהם ימי קטיף רלוונטים. אותם ימים שאותו חקלאי לא הגיע לקטיף, חלקי סך הכל ימי הקטיף, זה בעצם הפרופורציה של החלק שהוא אמור לקבל פיצוי. את זה מכפילים בנוסחה נורמטיבית של הוצאות ייצור, בהתאם לכל זן וזן של הפירות, כפול 100%. הוצאות היצור הנורמטיביות, בהתאם לכל אחד מהזנים, נקבעו בתאום עם משרד החקלאות. יותר נכון, התקנות כאן קובעות שההוצאות ייצור על פי התחשיבים של משרד החקלאות. זה לגבי מטעים.

לגבי הטלות וביצי מאכל. חישבנו נוסחה נורמטיבית שלוקחת בחשבון את אחוזי הפגיעה, אחוזי הפחת של הביצים לכל יום הטלה. במקרה הזה, 300 ביצים לכל יום הטלה כפול 150%, שזה איפשרנו מקדם של ימי התאוששות, כפול מחיר ביצת מאכל, כפול מספר ימי הטלה. זה נותן את הסכום לביצי מאכל.

לגבי עופות פטם עשינו אבחנה בין עופות ששוכנו בלול במועד שקדם לתקופת הפיצוי ושווקו לאחר מכן לבין כאלה שהיו צריכות להיות משווקות בתוך ימי הלחימה. הנוסחה, בגדול, לוקחת סכום שקלי לטון, 366 שקלים, כפול משקל לשיווק, כפול 100%. זה הסכום כאשר מדובר בעופות לפטם שזמן שיווקן חל בתקופת הפיצוי. לגבי עופות הפטם שמועד שיווקם לא חל בתקופת הפיצוי, זה מספר עופות משוכנים בלול, כפול 157 אגורות.

גם ההסדר הזה חל עד 31.7. ושוב אני מדגיש, אותם ענפים שלא פירטתי כאן, בין אם זה ישוב ספר ובין אם זה לא ישוב ספר, יוכלו להוכיח נזק ספציפי ויקבלו את מלוא הנזק.
היו"ר יעקב ליצמן
רבותי, אני מבין ששוכנענו מהר מאוד. אני שואל את המשרדים הנוגעים בדבר, תיירות וחקלאות, האם יש להם להעיר מעבר למה שהוא דיבר?
נחום איצקוביץ
צריך לעשות את ההסדר מהר. התיירים בלחץ גדול ובצדק. התיירות נפגעה וקיבלה מכה קשה מאוד וההתאוששות תיקח הרבה זמן. דבר שני, צריך לקחת בחשבון שיש אזורים מעבר ל-8 האזורים שלא קיבלו מענה. צריך לייצר מענה, ביחד עם האוצר.
היו"ר יעקב ליצמן
העליתי את הדברים ואני רוצה להעלות את המקומות האלה שיש בעיה: גוש חלב, מירון ספסופה, שדה אליעזר, צבעון, אבירים, ערב ארמשה.
אורית נוקד
יש עוד נוספים.
היו"ר יעקב ליצמן
אלה המקומות, אם אתם רוצים להרחיב את הדברים, לא יהיה כלום. אני מבקש הסתייגות שנכניס את זה לתוכו. את זה אני אומר היות ויש הסכמה של כולם. אם האוצר יגמגם, אנחנו נעביר את זה כהחלטה שלנו. אני מבקש, מתחנן מחברי הכנסת, אל תפתחו את זה, כי אחרת אין כלום.
ישראל כץ
מה עם המקדמות?
היו"ר יעקב ליצמן
זה עוד מעט.
שלי יחימוביץ
אנחנו רוצים להעלות עוד הסתייגויות.
היו"ר יעקב ליצמן
אז אני לא מביא כלום. שלי, אני לא מביא כלום. חברת הכנסת יחימוביץ, או זה או כלום. אני לא פותח. אני מתחנן לחברי הכנסת אל תפתחו את זה. אל תעשו לי את זה. בואו נגיע להסכמה ואז אני יכול להכריח את האוצר. גם הם מגמגמים. המנגנון השני זה ועדת חריגים.
שלי יחימוביץ
ליצמן יש עוד ישובים שלמים בגלבוע שלא מופיעים פה.
היו"ר יעקב ליצמן
שלי, יש לך את הברירה, כרגע, להגיד לי שאת לא מסכימה, ואם זה יפול, רבותי אני לא מביא כלום. זה או או. ככה זה כי אי אפשר לפתוח. יש לי ישיבה ארוכה ארוכה. על זה אני הולך להקים ועדת חריגים וועדת חריגים תחליט. לא, לא, רבותי, אתם טועים בגישה.
שלי יחימוביץ
מי זאת ועדת החריגים הזאת?
היו"ר יעקב ליצמן
אני מציע שיהיה האוצר עם השתתפות המנכ"ל הרלוונטי של המשרד. אם זה תיירות, אז מנכ"ל משרד התיירות ואם זה חקלאות, מנכ"ל החקלאות.
ראובן ריבלין
אדוני היושב ראש, לגבי מה שאמרת בסוף, אני הסכמתי איתך. ועדת החריגים תחזור הנה בחזרה?
היו"ר יעקב ליצמן
רובי, אל תבקש את זה, זה לא טוב.
שלי יחימוביץ
מי רשאי לבוא לוועדת חריגים?
אורית נוקד
מה, אתה לא מסכים לוועדת חריגים?
ג'קי מצא
אני מציע שלגבי ועדת חריגים אנחנו נבוא לכאן לאחר אוגוסט, אז אנחנו נשקול את הדבר של ועדת חריגים.
שלי יחימוביץ
אז הוא לא מסכים.
היו"ר יעקב ליצמן
אני חושב שצריכה להיות ועדת חריגים ואני פונה לקבל את זה. אם צריך אני מוכן לעשות הפסקה לרבע שעה כדי לבדוק את העניין. אני חושב שצריך ועדת חריגים שמורכבת מהאוצר ומהמשרדים הרלוונטים. אם יש בעיה, כרגע, אני אעשה הפסקה לרבע שעה.
חיים אורון
אבל יש עוד נושאים.
היו"ר יעקב ליצמן
נדמה לי, אם אני לא טועה, זה הדבר הכמעט הכי חשוב בכל העניין. כי אם אני יודע שיש מנגנון כאן שאנשים יכולים לפנות, אני פותר שלושת רבעי מהבעיות כאן. אם אין לי את המנגנון הזה, אני מתחיל יום כרגע ואת זה אני לא רוצה. אני רוצה לאשר את הדברים, אני חושב שזה חשוב. אני יודע שיש הרבה דברים צודקים כאן, הרבה טענות צודקות. אם אנחנו נפתח כרגע לא נגמור דיון. אני אומר שנפסיד מזה. לכן אני מציע להקים ועדת חריגים. אם יש בעיה אני רוצה לשכנע אותו. נעשה הפסקה לרבע שעה.

הישיבה הופסקה בשעה 13:10 וחודשה בשעה 15:20
היו"ר יעקב ליצמן
חברי הכנסת ויתרו על רשות הדיבור כי הם דיברו בפנים. הכלל השני, שאנחנו נעשה, לפני שאנחנו מצביעים. אני לא פותח ישובים, נקודה. יש ישובים שנוצר הסכם: גוש חלב, מירון, ספסופה, שדה אליעזר, צבעון, אבירים וערב אלארמשה. מעבר לכך, לא הוצע כלום.

דבר שלישי, אני רוצה שג'קי יגיד מה שדיברנו לגבי דברים אחרים, אחר כך נחליט אם נקיים עוד דיונים או לא, או שמצביעים.
ג'קי מצא
למען הפרוטוקול, לא עקבתי אחר רשימת היישובים שהקראת.
סמדר אלחנני
מוסיף לספר או להגבלה?
קריאה
מהגבלה לספר.
ג'קי מצא
גוש חלב, מירון, ספסופה, שדה אליעזר, צבעון, אבירים, ערב אל-עראמשה נחשבים כיישובים במסגרת אזור ההגבלה.
שגית אפיק
זה קיים היום בתקנות. היו בהגבלה. אתם רוצים להוסיף כיישוב ספר.
היו"ר יעקב ליצמן
כדי לראות שהבנתי, היות שהשווית בין כך את הכל, זה מה שאמרת - ולכן אין נפקא מינה אם אתה מכניס או לא. זה מה שאני אומר.
ראובן ריבלין
לגבי התקנות של היום?
היו"ר יעקב ליצמן
לגבי התקנות של היום. חקלאות ותיירות.
ג'קי מצא
אני בכל זאת מחדד. לעניין חקלאות ותיירות - לעניין מה שאנחנו מפרשים כאן מה זה חקלאות ותיירות, הדמיון הוא כמעט דמיון מוחלט. יישוב ספר, להבדיל מהישובים האלה, יכולים לדרוש תביעה ספציפית. שאר היישובים, שהם באזור ההגבלה, יכולים לקבל הנוסחה. בחקלאות ותיירות הנוסחה ליישוב ספר – היא אחידה . למעט צבעון שכן יישוב ספר יכול לתבוע תביעה ספציפית.
חיים אורון
בעל עדר באל-עראמשה שאיננו בקטגוריות, אבל הוא יכול לתבוע במסלול אדום בגלל איזה סעיף.
ג'קי מצא
לעניין החקלאות. מאחר, וכפי שאמרתי, הנוסחאות חלות רק על סוגים מסוימים של ענפים מסויימים בחקלאות, מי שלא נופל באחד משלושת הענפים שציינו, בין אם הוא ישוב ספר ובין אם הוא ישוב באזור ההגבלה, יכול לתבוע תביעה ספציפית במסלול האדום.
היו"ר יעקב ליצמן
עד כאן מוסכם, זה בתוכו כבר.
סופה לנדבר
תביעה ספציפית רק לחקלאות או גם בתיירות?
היו"ר יעקב ליצמן
תיירות וחקלאות זה אותו הדבר.
סופה לנדבר
מה עם אוטובוסים לתיירות? אני רוצה להבין מה זה ספציפי.
ראובן ריבלין
אוטובוסים זה תיירות אבל זה לא בתקנות שלנו. עכשיו דנים במלונות, צימרים.
ג'קי מצא
הבהרה. אותם ענפים שלא נכללים בנוסחה יכולים לתבוע באופן ספציפי כמו קו עימות. האופן הספציפי לשניהם, ישוב ספר ולא ישוב ספר, הספסיפיקציה אומרת כך: זה יחושב לפי סכום הנזק שחושב לפי אובדן תפוקה ספציפי לגבי אותו גורם ייצור בניכוי הוצאות הייצור הנחסכות. זאת אומרת, הוא מוכיח נזק ספציפי, אבל מסבירים כאן מהו הנזק הספציפי.
היו"ר יעקב ליצמן
תסביר את ההמשך.
ג'קי מצא
עוד אמרנו, לאור לכאורה חוסר בהירות שיכולה היתה להיות, שצימר בית מלון אטרקציה תיירותית, הגם שאולי מישהו יכול להחשיב לפי התקנה הקודמת, לאור זה שהתקנה הזאת כנראה נותנת יותר, ייפול בתקנה הזאת. זה אומר שבית מלון יכול היה לכאורה להיחשב כנותן שירותים, ואז לכאורה יכול היה מישהו מגורמי רשות המסים יכול היה לטעון שהוא יכול לבקש את הנוסחה לפי שכר עבודה ולא לפי נוסחת המחזורים. הוא יקבל לפי נוסחת המחזורים.
ראובן ריבלין
למרות שלא חשבתי על הדוגמא הזאת, בהתאם למה שהסכמנו עליו, שיוכל אדם לבחור לו, כאשר שתי תקנות חלות עליו באיזו תקנה רוצה ללכת, מה שאמרת כרגע הוא חריג לחריג.
ג'קי מצא
לא. אני אומר שלאור העובדה שצימר - - -
ראובן ריבלין
אני מצטט אותך ואת היועצת משפטית שאמרו לנו: אדם אשר נמצא, לדעתו, באחת משתי הקטגוריות יכול לברור לעצמו הקטגוריות. מלונות, שהם לכל הדעות מה שנכלל בקטגוריה של היום, יכול לטעון: אני עסק. ללכת לקטגוריה שלך לפני שבוע, אם יהיה לו טוב יותר ללכת כך.
ג'קי מצא
בגלל זה אנחנו מבהירים. מי שיכול להיות לכאורה או תאורטית, יחשיב את עצמו כנותן שירותים, אנחנו מגדירים במפורש שהנוסחה שחלה עליו היא נוסחת המחזורים. לך אני אומר, שברוב המקרים היא נוסחה יותר טובה.
ראובן ריבלין
אין לי ויכוח איתך, אבל פוגעים בכלל שקבענו. אין ספק שההסדר המיוחד לנושא מלונות, צימרים והחקלאות יותר טוב מההסדר שקבענו לפני שבוע. אבל אמרנו שאדם יוכל ל ברור לעצמו המסלול שבו הוא רוצה ללכת, ובלבד שהנחתו שהוא שייך לשתי הקטגוריות - --
ג'קי מצא
מרגע שאני אומר שהוא לא שייך לנותן השירותים, אז בהגדרה לא יכול ליפול בשתי התקנות.
ראובן ריבלין
אתה מגדיר שהוא לא שירותים.
ג'קי מצא
נכון.
חיים אורון
בעל עדר צאן שיש לו מחלבה.
ראובן ריבלין
דוגמא לא טובה. יכול להיות מצב שיש מלון שמעסיק 700 עובדים שיהיה לו יותר טוב ללכת לנוסחה שלפני שבוע. למשל, המחזור שלו הוא לא הצהיר עליו.
היו"ר יעקב ליצמן
אני מחליט שאנחנו לא פותחים שום דיון. ביום שני נקיים בינינו דיון מעקב על הכל, אני מבקש מג'קי שיבוא. יש לנו שאלות ודברים ספציפיים יותר. אני גם רוצה לשמוע מהרשויות, אני לא רוצה את ראשי הערים והמועצות, רק את משרד הפנים, מי שאחראי, לא חייב להיות המנכ"ל, יכולה להיות לילי. אני צריך לדעת תשובות לשאלות של חברי כנסת ובכל מקום מה הבעיות. אני רוצה גם חקלאות, גם את תיירות כמובן, ותמ"ת.
ראובן ריבלין
עוסקים זעירים.
יעקב ליצמן
גם אחד מהבנקים. זה לא חייב להיות המפקח, זה יכול להיות מישהו מתחתיו, אבל שיהיו לי תשובות על המקום.
ראובן ריבלין
האם נמצא פה מישהו שמייצג בעלי המלון?


מה שמצא אמר כרגע, צריך שיהיה ברור. האם התקנות שמובאות פה הם דברים שמוסכמים עליכם?
טובה פינטו
לגבי מה שג'קי הציג, כן.
ראובן ריבלין
אתם מסכימים שלגבי הארגון שלכם, אתם תהיו רק במסגרת התקנות המתייחסות אליכם, לא תוכלו לעבור למסלול אחר. אולי יש אנשים שהם לא יודעים שכן ירצו.
חיים אורון
ההפרש הוא כזה גדול בין המסלולים, תאמין לי - - -
קריאה
הוא מתכוון למי שלא שילם מס אמת.
ראובן ריבלין
מי שהמחזור המוצהר הוא לא האמיתי.
היו"ר יעקב ליצמן
אני יכול להבין מהדברים שלך שיש מישהו במדינה שמעלים?
ראובן ריבלין
אני מסכים עם ג'קי שלא יכול להיות מצב שניתן יתרון לאדם שהוא מעלים מס.
חיים אורון
מה עושים עכשיו?
היו"ר יעקב ליצמן
אני מחכה שיגמרו להדפיס את התקנות - ולהצביע.
סטס מיסז'ניקוב
הבהרה לגבי המלונאים. אמרת שבהקדם יקבלו המקדמה, מה זה בהקדם? המקדמה תשולם בעוד 30 יום?
ג'קי מצא
תוך 30 יום ממועד הגשת הבקשה.
סטס מיסז'ניקוב
זאת מקדמה. צריכים לשלם הוצאות שחלות בינתיים.
ג'קי מצא
אז עכשיו יש 5,000 מלונות שיבואו אלי וישלחו בקשות. איך אני אתפעל בזה?
סטס מיסז'ניקוב
למה לא יכול לשלם מקדמה אד הוק?
ג'קי מצא
אני צריך לבדוק בדיקה.
יעקב ליצמן
סטס, אני הייתי תופס בשתי ידיים, כי אני לא בטוח ש-30 יום יהיו 30 יום.
ראובן ריבלין
הוא אומר: 30 יום מהגשת הבקשה.
סטס מיסז'ניקוב
תן מקדמה מיידית.
ג'קי מצא
אני צריך לבדוק שהוא בעל עסק שרשום בצפון, שהוא קיים, שבאמת יש לו מחזור משנה שעברה.
יעקב ליצמן
אגב יבדוק אם הוא לא מעלים...
יהודה טלמון
על בסיס 2005? יש בעיה שהרבה עוסקים טרם הגישו דוחות 2005?
ג'קי מצא
לפי מע"מ, למעט עסק חדש.
היו"ר יעקב ליצמן
בהמשך למה ששאל סטס מיסז'ניקוב, למה לוקח 30 יום מהבקשה עד שמקבלים את המקדמה? היות שמדברים על מקדמה, לא תשלום, אני חושב שניתן לעשות את זה בפחות זמן. אתה יכול לבדוק אם זה רשום כעסק בחיפה, האם ניתן לקצר את הזמן הזה? אני מבקש.
ג'קי מצא
נעשה כמה שיותר מהר. תבינו - כל עוד לא היתה ועדת כספים, לא בנינו הטופס. כל עוד לא בנינו את הטופס, לא בנינו המערכת הממוחשבת. מתי המערכת הממוחשבת תדע לקלוט, אין מערכת שבנויה לענף החקלאות כי לא היתה נוסחה כזאת.
היו"ר יעקב ליצמן
אפשר להצביע.
ראובן ריבלין
זה לא כל התיקונים שתיקנו.
היו"ר יעקב ליצמן
את זה אמרנו לפרוטוקול. למה אתה סקפטי?
ראובן ריבלין
לא צריך לתקן את זה?
שגית אפיק
אזור ההגבלה מופיע בתקנות. גם ה-60 וה-100, שהוא הסביר בבוקר, מופיע בתקנות. הדבר הנוסף שהוא התחייב אליו, זה התחייבות לפרוטוקול. הוא אמר את זה.
היו"ר יעקב ליצמן
שנבין טוב. היות שזה אותו דבר כרגע, ולכן זה לא משנה אם זה בפנים או לא בפנים, כך הוא אמר, הוא הודיע את זה, אני רוצה לדעת אם יש בעיה.
ראובן ריבלין
אני לא מדבר על ספסופה ועל אותם אזורים מופגזים. אני מדבר לגבי החקלאות לגבי הפעולה של התקנות האלה על - - -
שגית אפיק
הם לא מתכוונים לתקן את זה. הם אמרו כאן שהם אומרים את זה כהתחייבות לפרוטוקול, הם לא מתכוונים לתקן את זה. .
היו"ר יעקב ליצמן
אתה מדבר על ה-7 האלה?
ראובן ריבלין
לא. לגבי זה אין שום בעיה וההצהרה שלו מספקת.

עכשיו השאלה, האם לגבי המלונות והחקלאות אנחנו מסתפקים באזור הגיאוגרפי של הקו או אנחנו מרחיבים אותו לתא הטבעי של כל אזור הכנרת.
היו"ר יעקב ליצמן
אני לא פותח - בגללה. אתה יודע למה?

אני חייב להגיד לפרוטוקול, אני בעד תל אביב, אני בעד ירושלים, אני בעד בני ברק, שלא תהיה לכם טעות. צריך להיות פייר. אם כולם מורידים אז אני מוכן לעשות את זה.
ראובן ריבלין
פשוט רחמים.
היו"ר יעקב ליצמן
אתה רוצה לעשות התייעצות סיעתית לפני שמצביעים?
שלי יחימוביץ
אתה מוכן לשמוע מישהי שנמצאת כאן והיא עומדת ליפול בין הכסאות.
היו"ר יעקב ליצמן
אני לא מוכן כי את יודעת שאני צודק. אם את רוצה להגיד במקומה, אז אין לי עצה.
שלי יחימוביץ
אני מוכנה להגיד במקומה. מדובר בגברת שגרה במועצה אזורית גלבוע ויש לה צימרים. היא לא באזור ספר ולא באזור של טילים ויש לה מאה אחוז ביטולים. מה אתה אומר לה? אתה חייב לייצר לה מנגנון חלופי.
היו"ר יעקב ליצמן
לא, שלי, אני לא אתן לך. אני חייב להגיד לחברי הכנסת. אני מוכן להיות כאן הרע, אבל אני לא מוכן, ואל תעלו לי את זה כאן. היו לנו כל הויכוחים בפנים. צעקנו, התווכחנו ועשינו הכל. החלטנו שאני הרע. את יודעת שיש לי את בית שאן שאני תומך, יש לי את תל אביב שאנ תומך, עוד מעט בני ברק בא אלי. רבותי, החלטנו שאני הרע.
אבשלום וילן
יש לי הצעה לחברי הכנסת, ברח מה שאתה אמרת. אנחנו הבנו מהאוצר ומרשות המיסים והם הסבירו לנו את כל השיקולים. עכשיו יש שתי אפשרויות, או שהרשימה שהם הגישו תתקבל "as is" או, אם כל חברי הכנסת יסכימו, לצרף את סובב כנרת, 4-5 ישובים. אני קורא פה לחברי הכנסת, לא לעקור לעצמנו בהזדמנות זאת את שתי העיניים, אלא אם נותנים לנו רבע עין, בואו ניקח את זה, זה הכל.
היו"ר יעקב ליצמן
חוות דעת משפטית היא שאי אפשר. היות ומדובר ברשימות של שבוע שעבר.
שלי יחימוביץ
אתה יכול להסביר לגבי מלכ"ר?
ג'קי מצא
לגבי מלכ"רים. ההיגיון לא מחייב שהוא יקבל פיצוי כי בדרך שגרה הוא מקבל הקצאות מהמדינה ותרומות ומוציא אותם לטובת משכורות. בימי מלחמה הוא מקבל הקצאות מהמדינה ותרומות ומוציא אותם למשכורות, בין אם עובדיו הגיעו או לא. כך שלכאורה הוא לא אמור לקבל פיצוי כי הוא מתנהל בימי שגרה כמו בימי מלחמה.
היו"ר יעקב ליצמן
כיוון שאנחנו מדברים כרגע לפרוטוקול, אני אתן לך מוסד חינוכי בחצור הגלילית שנדד למרכז, כי אי אפשר ללמוד שם. אצלנו אין חופש ולומדים. הצוות נשאר בחצור או בצפת. זאת אומרת, למקום שהוא נדד כרגע הוא לקח צוות חדש זמני. אז מה? לא מגיע לו פיצוי? זאת אומרת, הוא מפסיד כי עלות המשכורות שלו כפול.
ג'קי מצא
למקרה היחודי הזה - - -
ניסן סלומינסקי
אני יכול לתת לך עוד כמה דוגמאות.
שלי יחימוביץ
יצויין שמדובר לא רק בעמותות של חרדים. גם עמותות כמו "ידיד". מדובר בעמותות מכל מגוון הדעות.
ג'קי מצא
לכן קבענו שההכנסות שאוספים במכירת מוצרים או שירותים, ובמחזור שלהם, למעלה משליש שאיננו מהקצבות ותרומות, כן יקבלו פיצוי בגובה של 100% משכר העבודה בגין העובדים שלא הגיעו לעבודה בגלל המלחמה.
היו"ר יעקב ליצמן
רבותי, מצביעים. מי בעד תקנות מס רכוש וקרן פיצויים (תשלום פיצויים)(נזק מלחמה ונזק עקיף)(הוראת שעה)(תיקון), התשס"ו-, 2006, מה שהונח בפנינו היום?
שגית אפיק
צולם לכם נוסח אחד שכולל תיקונים בכתב יד כולל התוספות.
היו"ר יעקב ליצמן
מי בעד ירים את ידו?

הצבעה

בעד - רוב

נגד - אין

נמנעים – 2 (סטס מיסז'ניקוב וסופה לנדבר)
היו"ר יעקב ליצמן
אושר ברוב.

הישיבה ננעלה בשעה 15:45

קוד המקור של הנתונים