ישיבת ועדה של הכנסת ה-17 מתאריך 01/08/2006

פרוטוקול

 
PAGE
1
ועדת העבודה, הרווחה והבריאות

01.08.2006

הכנסת השבע-עשרה






נוסח לא מתוקן

מושב ראשון
פרוטוקול מס' 63

מישיבת ועדת העבודה, הרווחה והבריאות

יום שלישי, ז' באב התשס"ו (01.08.2006), בשעה 14:00
סדר היום
תקנות בריאות העם (מכשירים רפואיים מיוחדים) (תיקון), התשס"ו 2006
נכחו
חברי הוועדה: משה שרוני - היו"ר


אריה אלדד
מוזמנים
ד"ר אסנת לוקסנבורג - מנהלת מינהל תרופות וטכנולוגיות, משרד הבריאות




ד"ר יורם לוטן – שירותי בריאות, משרד הבריאות




יובל פרידמן – רפרנט בריאות, משרד האוצר




פרופ' אברהם קוטן – מחלקה אונקולוגית רמב"ם




ד"ר מרק ויגודה – מנהל היחידה לרדיותרפיה, מכון שרת




ד"ר רפאל פפר – מנהל היחידה לרדיותרפיה, בית החולים שיבא תל השומר




פרופ' תמר פרץ – מנהלת המכון האונקולוגי, בית החולים הדסה עין כרם




פרופ' יורם כהן – יו"ר האיגוד הישראלי לאונקולוגיה קלינית ורדיותרפיה




מירי זיו – מנכ"ל האגודה למלחמה בסרטן




פרופ' שוקי שמר – מנכ"ל מכבי שירותי בריאות




מידד גיסין – צב"י- צרכני בריאות ישראל
ייעוץ משפטי
ג'ודי וסרמן, שמרית שקד-גיטלין
מנהלת הוועדה
וילמה מאור
תקנות בריאות העם (מכשירים רפואיים מיוחדים) (תיקון), התשס"ו 2006
היו”ר משה שרוני
שלום, אני פותח את ישיבת הוועדה.
אסנת לוקסנבורג
הוגש לוועדה על ידי שר הבריאות ובהסכמת שר האוצר בקשה לתקן תקנות בריאות העם (מכשירים רפואיים מיוחדים). אלו תקנות שנחקקו בשנת 1994 ומאז עוברות עדכונים כל פרק זמן, כדי להתאים אותן לדינמיקה ולטכנולוגיות הרפואיות בישראל ולצרכים של מדינת ישראל. מה שעומד פה על הפרק זה הוספה של דברים חדשים וגם שינוי הגדרות, על מנת שיתאימו יותר למה שקיים אצלנו היום בתוך המערכת הרפואית בישראל.
היו”ר משה שרוני
אתם קבעתם 6 מרכזים אונקולוגים. לפי איזה קריטריונים זה נעשה?
אסנת לוקסנבורג
יש לנו מרכזים אונקולוגים שבהם קיים מערך טיפול שלם בחולים אונקולוגים, טיפול מרפאתי בחולה, טיפול האשפוזי בחולה וגם טיפול בהקרנה. עמדתנו היא לא להוסיף על המרכזים האונקולוגים שקיימים במדינת ישראל, אלא לחזק אותם.
קריאה
יש 7 מרכזים.
אסנת לוקסנבורג
אני לא תיקנתי אותו, אבל יש 7 מרכזים.
היו”ר משה שרוני
אצלי מופיע 6. אני לא מבין למה צריך לקחת מישהו מקריית שמונה למקום אחר? אתם קבעתם מכשיר ל-1,100,000 איש וכו'. אני הייתי רוצה לדעת איך זה במערב אירופה. האם זה אותו דבר, או שאנחנו מכפילים את כמות האנשים על מכשיר כדי לחסוך לאוצר?
אסנת לוקסנבורג
אני מניחה שאתה מתייחס כרגע לנושא האונקולוגי.
היו”ר משה שרוני
נכון, כי זה מטריד אותי שסוחבים אנשים למרכזים אונקולוגים רחוקים שנקבעו מזמן.
אסנת לוקסנבורג
משרד הבריאות עם המועצה הלאומית לאונקולוגיה הקים בשנת 2003 את ועדת אנקול. ועדת אנקול בחנה את כל הטיפול ברדיותרפיה במדינת ישראל, והציעה דרכים איך לשפר אותו. במסגרת זה היא התייחסה לכל מיני אלמנטים, אלמנט של הכשרה, אלמנט של כוח אדם, כמה כוח אדם צריך להיות בתחום הרפואי, הסעודי ובתחומים האחרים. היא נגעה גם בנושא של מאיצים קווים. בוועדה הזאת היו שותפים בחירי אנשי המקצוע, שחלקם יושבים פה היום. לאחר שהיא בחנה את החלופות השונות, החליטה הוועדה להמליץ, לחזק המרכזים האונקולוגים הקיימים והפעילים בישראל, ולהוסיף את האלמנטים החסרים לאותם מרכזים. התקיים דיון בהנהלת משרד הבריאות ואצל שר הבריאות, ובו הוסכם כי המשרד מקבל את ההמלצה של ועדת המומחים. זאת המדיניות שלנו כרגע.

יש יתרון גדול בריכוז המיומנות הטיפולית באותו מרכז, כולל היכולות לתת את מגוון הטיפולים. בנוסף, יש לנו סיטואציה של הכשרה של כוח אדם, על מנת שנוכל להפעיל את כל המכשור הקיים היום. גם היום המדינה נמצאת בחוסר. גם היום אנחנו עושים מאמצים להשלים את זה, אז על אחת כמה וכמה כאשר מדובר בפתיחה של מרכזים נוספים. לכן, המדיניות שלנו היא להישאר עם המרכזים האונקולוגים הקיימים.
אברהם קוטן
אין לי אלא רק להוסיף על מה שאמרה ד"ר לוקסמבורג. ישבנו בוועדה שהוקמה בשנת 2003, וקבענו המלצות לגבי מקום המרכזים האונקולוגים, מכשור, כוח אדם והכשרה. צריך להדגיש, כי נכון להיום נעשו צעדים לקראת הגשמה של מה שהומלץ, אלא שהצעדים הם קצת קטנים מבעיות של חוסר תקציב. התחילו בתוכנות השתלמות והציידות. עם כוח אדם יש בעיה חמורה עד היום. אם נשים מרכז בקריית שמונה, לא יהיה מי שיפעיל אותו. גם אם נמצא את הכסף לשים בו את כל מה שצריך. לכן, חשבנו שקודם כל צריך לתת את מה שצריך למרכזים הקיימים.
היו”ר משה שרוני
האם הוועדה הזאת עשתה חשבון תוך כמה זמן תהיה התרחבות?
אברהם קוטן
אולי בעתיד הרחוק.
היו”ר משה שרוני
כמה עתיד רחוק, 20 שנה?
אברהם קוטן
בקצב שהדברים כרגע קורים, אולי לא 20 שנים אבל הרבה שנים. גם את מה שהומלץ בדוח אנחנו עדיין רחוקים מלהגשים. אם ניקח את המרחקים במדינת ישראל, הם בקני מידה שקיימים באירופה. באירופה אנשים נוסעים מרחקים כאלה, כולל קריית שמונה-חיפה. היינו רוצים שיהיה יותר נוח, אבל המחשבה צריכה להיות שמה שנעשה היום ייעשה כראוי. תמיד נוכל לחשוב איפה צריך לתת עוד כדי שיהיה יותר קל לאותה אוכלוסייה. צריך לראות מה פיזור האוכלוסין. האם באמת צריכים להקים מרכז אונקולוגי עם כל העלויות המתלוות לכך, כאשר זול יותר למצוא דרך נוחה יותר להביא את החולה יומיום לטיפול במרחק של 120 קילומטר.
תמר פרץ
למיטב זכרוני, ואני הייתי מעורבת בכל הדיווחים של ועדת אנקול, ההמלצות של ועדת אנקול היו לשתי חלופות. חלופה אחת להוסיף שני מרכזים, והחלופה השנייה היתה חיזוק המרכזים הקיימים. לאחר שהוועדה הגישה את מסקנותיה, היו דיונים נוספים שבמהלכם, לאחר שהנושא הוצג בפני המועצה הלאומית לאונקולוגיה ומשרד הבריאות, החליטו לאמץ את אחת החלופות. אני היחידה שהייתי בדעת מיעוט, שחשבתי שמן הראוי לאמץ את ההמלצה של הוספת שני מרכזים, עם הידיעה של החסרונות הקיימים, כפי שהציג פרופ' קוטן. אני עדיין חושבת, שבראיית ארוכת טווח ראוי להוסיף שני מרכזים.
היו”ר משה שרוני
מה הטווח שלך?
תמר פרץ
אני הייתי מעדיפה תוך 5 שנים. יש הרבה מאוד סיבות לכך.
מירי זיו
מה שעומד לנגד עיני זאת טובת החולים. אנחנו העלינו את הנושא בפני המועצה הלאומית לאונקולוגיה, שהקימה אחר כך את הוועדה, אבל גם התייעצנו עם העומד בראש הנושא באירופה, פרופ' מרימנוב, שהוא בלתי תלוי ולא קשור לאף מרכז. הוא הגיע לכאן ונתן חוות דעת בכתב, שאומרת שמבחינת האיכות צריך שיהיה מקום עם התנסות, עם ווליום של חולים, עם אנשי צוות מיומנים, על מנת שלא יעמדו במצב של תת תקינה, שיכולה לגרום לטעויות או לכך שדברים לא ייעשו בצורה מיטבית. ועדת אנקול, המועצה הלאומית האונקולוגיה ומשרד הבריאות המליצו ללכת לקראת חיזוק המרכזים הקיימים, שהם רחוקים מלהיות מתוקננים בצורה ראויה שתיתן את הטיפול המיטבי לחולה.

האגודה למלחמה בסרטן מפעילה במרכז הארץ הוסטל שמשרת את אותם החולים שמקבלים טיפול קרינתי בתל השומר, איכילוב ובלינסון. החולים האלה יכולים לשהות אצלנו במקום לנסוע הלוך חזור, גם אם מדובר במרחקים שבאירופה ובארצות הברית נוסעים אותם. הם מוסעים למקומות, מלווים במתנדבים וחוזרים אלינו לטיפול תמיכתי.
היו”ר משה שרוני
הבעיה המרכזית, היא שמחזקים את המרכז.
מירי זיו
זה לא חיזוק המרכז. זה טיפול מיטבי בנושא מאוד מורכב ומיומן, שדרוש פיזיקאים וטכנאים. זה לא רק רופאים. מדובר בפיזיקאים ובמומחים ברדיותרפיה, שיש מחסור בהם. כמו שאמר פרופ' קוטן, יכול להיות שבעתיד יוכלו לעשות לוויינים באמצע הדרך, אבל בטווח של 5 שנים הקרובות צריך קודם לחזק את המרכזים הקיימים.
יורם כהן
אני יו"ר האיגוד לאונקולוגיה, ובעבר ניהלתי מחלקה לאונקולוגיה בסורוקה. אני גם הקמתי את המחלקה לרדיותרפיה האחרונה שהוקמה בישראל. ראשית כל, אני רוצה לברך את משרד הבריאות שמגיש את השינוי לתקנות בריאות העם. הדבר הזה היה דרוש, והפריע לנו לקדם את ענייני הרדיותרפיה במדינת ישראל. אם התקנות האלה יאושרו, אפשר יהיה להתקין את המאיצים שיירכשו ולא לחכות עד שתהיה תקנות שתאפשרנה את ההפעלה שלהם.

המצב ברדיותרפיה הוא לא מספיק טוב. על דעת כל חבריי, אם תכבד את המחלקות בביקור ותראה את המורכבות של תחום הרדיותרפיה, הדברים האלה יהיו מאוד ברורים. זה תהליך רב מקצועי. יש כאן רופאים שצריכים להתמחות במקצוע וצריכים לעשות השתלמות של שנים נוספות. רוב האנשים שנמצאים כאן השתלמו בחו"ל כמה שנים במרכזים גדולים לרדיותרפיה. יש פיזיקאים, טכנאי קרינה ואחיות שצריכות ידע ברדיותרפיה. יש מכשירים מאוד מורכבים. יש סמולטורים. הם גם צריכים גם לקלוט אינפורמציה ממכשירי הדמיה שונים. זה עסק מאוד מורכב. מספר שנים אנחנו מצביעים בקול רם, כי יש תת תקינה קטסטרופלית בכל המקצועות ובכל המכשירים.

ועדת אנקול התיישרה לפי סטנדרט אירופאי פחות מבינוני. ועדת אנקול מצאה שיש לנו 18 מאיצים במקום 27 מאיצים, זה לפי סטנדרט אירופאי פחות מבינוני. אנחנו עדיין נמצאים בפער כזה של 50% מהמאיצים. ביוני השנה ערכתי סקר, ומצאנו שמספר המאיצים שקיים בישראל הוא בדיוק כמו שהיה לפני 3 שנים כאשר ועדת אנקול הגישה את הדוח שלה למשרד הבריאות. הוחלפו כמה מאיצים במאיצים חדשים. עדיין חסר לנו מספר רופאים מאוד גדול.
היו”ר משה שרוני
מה הסיבה לכך שחסר לנו מספר גדול של רופאים?
יורם כהן
תקנון. שורש הבעיה היא, שהמכונים לרדיותרפיה לא מוגדרים. אנחנו מנסים לשכנע את משרד הבריאות כבר מספר שנים להגדיר את המכונים. על כל 300 חולים חדשים לרדיותרפיה צריך להיות מאיץ. על כל 250 חולים צריך להיות רופא. צריך להיות פיזיקאי על מספר אנשים מוגדר. כל הסיפור של תקנות לבריאות העם, הוא מוזר. במקום להגיד כי על כל 300 חולים יהיה מאיץ אחד, אז יש לנו כאן כל מיני סיפורים שצריך להיות פרשן רש"י כדי להבין זאת. אתמול אני ביקשתי מד"ק לוקסמבורג להסביר לי מה קורה כאן. אמרתי לד"ר לוקסמבורג, לקבוע מספר חולים שווה למאיץ, לסימולטור ולרופא. המצב הוא לא טוב.

ועדת אנקול המליצה על 45 רופאים ברדיותרפיה. אז היו לנו 15 רופאים. לפי סקר שעשיתי ביוני 2005, עלינו ב-50% ל-22 רופאים, שזה חצי מהמינימום הנדרש. איך אפשר לתפקד בצורה כזאת. משרד הבריאות צריך לעבוד יותר קשה מול האוצר ולשחרר לנו תקני רופאים. משרד הבריאות צריך להגדיר את היחידות לרדיותרפיה. צריך להגדיר אותן על מכשור וכוח אדם, כמו שצריך במדינה מתוקנת.
היו”ר משה שרוני
אני מבין, שמשרד האוצר לא יכול לנהל את משרד הבריאות. משרד הבריאות צריך לנהל את משרד האוצר.
יורם כהן
אני מסכים איתך. הדבר הזה הוא בלתי אפשרי. אם ד"ר לוקסמבורג תיתן לי 20 תקני רופאים, רדיו-תרפיסטים יסיימו את הבחינות עוד 6 שנים, כך שעוד 8 שנים יהיה לי רופא שיוכל לתפקד עצמאית. אז לא יהיה אכפת לנו לפתוח מרכז מרוחק תחת פיקוח של מרכז גדול, על מנת לעזור לאנשי הפזורה. עד אז אין לנו מאיפה לקחת את האנשים שיפעילו את המרכזים האלה. אין לנו מאיפה לקחת את האנשים שיפעילו את המרכזים.
היו”ר משה שרוני
הבעיה, היא כוח אדם מיומן והכשרת כוח אדם.
יורם כהן
שורש הבעיה, היא שהמרכזים לרדיותרפיה לא מוגדרים מבחינת כוח אדם ומכשור. ברגע שהם יוגדרו, אנחנו לא נצטרך להתמקח. מנהלי המחלקות מתמקחים מול מנהלי בתי החולים, כדי להשיג עוד חצי תקן של רופא.
היו”ר משה שרוני
האם אין הבנה בין מנהל בית חולים למנהל מחלקה?
יורם כהן
למנהלי בית החולים יש את הצרכים שלהם. כולם לוחצים. אני לוחץ לטובת חולי הסרטן.
רפי פפר
יש הוכחות שככל שהנפח של הטיפול במחלה מסוימת בבית חולים מסוים קטן, העלויות גדלות. בדקו ומצאו, כי העלות הכוללת של מרכז לרדיותרפיה שמטפל בפחות מדי חולים, היא פי שניים מזו של מרכז גדול. מדינות כמו נורבגיה ואוסטרליה בדקו את הנושא, ושניהם החליטו כי במקום להקים מרכזי סרטן קרוב לאוכלוסייה – כאשר לעיתים מדובר בנסיעה של 3-4 שעות במטוס - הם יבנו בתי מלון ליד המרכזים הגדולים במקום מרכזים קטנים. אלו דברים שגם לקחת בחשבון.
היו"ר משה שרוני
האם אצלנו היו בונים בתי מלון?
יורם כהן
אצלנו המרחקים קטנים.
שוקי שמר
התקנות לבריאות העם קיימות בעולם כאשר כל כולן מטרתן להכיל את ההוצאה הציבורית לבריאות. משרד הבריאות במשך השנים הצליח במגמה הזאת, יחד עם האוצר, בצורה יחסית חכמה, תוך כדי שהוא משאיר לעצמו את האפשרות להגמיש את הרשיון. מה שלא נעשה כולל גם את הדברים החשובים שאמרו קודמיי, גם התייחסות למכשירים אחרים – MRI. צריך לברך את משרד הבריאות על החבילה הזאת. יש פה חבילה די יפה של קידום המערכת. עם זאת, חשוב שאדוני ידע שכאשר מדברים על מכשירים כאלה ואחרים, תצטרך להיות גם התייחסות מיוחדת לגבי השקעה פרטית ממקורות פרטיים לטובת הציבור. אם בית חולים אסותא יכול לקנות עוד מאיץ קווי, כאשר הטיפולים ניתנים בצורה שווה לכל עם ישראל, צריך לעודד את המגמה הזאת על ידי משרד הבריאות, האוצר והוועדה שאתה עומד בראשה. אני ממליץ לאשר את התקנות כי מדובר לא רק על המאיץ והרדיו תרפיה, שזה חשוב, אלא כי זה שיש תיקון קל שמשרד הבריאות קיבל.
היו"ר משה שרוני
נעבור סעיף סעיף.
שוקי שמר
אנו ממליצים שאחרי תקופה ארוכה שהשטח מחכה לאישורים, לאשר זאת. גם בנושא של גאמה קמרה יש בשורה גודלה. יש מאבק בין הכלכלה החופשית – ואז ניתן לומר הכל פתוח, כל אחד עושה כמה שיותר למען התחרות - לבין הצורך להחיל חלק מהפעילות הזאת. למשל ב- MRIחרף העובדה שלא כל אחד בארץ - גם משקיעים פרטיים - יכול להציב זאת איפה שהוא רוצה, התורים סבירים. בנושא MRI הדרוש לילדים צריך יהיה למצוא פתרון, כדי שלא יהיו תורים של ילדים שמחכים להרדמה תחת MRI. בעוד שהמערכת הציבורית לא יכולה להרים את זה, המערכת הפרטית אולי תוכל להרים זאת.
היו”ר משה שרוני
האם לנציג האוצר יש מה להגיד להגנתו?
יובל פרידמן
התקנות, כולל התיקון שתכף יעלה כאן, ראויות לאישור. לגבי מכשירים מגורמים פרטיים, הרעיון ראוי שייבחן. זה לא המקום לדיון.
יורם לוטן
אני צריך להוציא לפועל את רישוי המכשירים. מעבר לרדיותרפיה, שיש לגביו דעות מקצועיות לכאן ולכאן, אנחנו חייבים שהתקנות האלה שמכילות מספר רב של מכשירים, כולל מכשיר שאנחנו מבקשים לבטל את הרישום שלו, יאושרו. זה הכרחי ויש לחץ חזק מהשטח. היה צו שעה בעבר. היום יש מצב אבסורדי. פועלים מכשירים בידיעת משרד הבריאות, לפי צורך של המדינה, אבל אני לא יכול להעניק להם רישוי כדין, כי התקנות עד היום לא אושרו. לכן יש חשיבות עליונה שהתקנות יעברו.
נפתלי מידן
לא אחזור על הדברים, אבל כל הדברים מקובלים עלינו. אני רוצה להדגיש, כי אכן משרד הבריאות עשה פה עבודה רבה. הלחץ מהשטח, מבתי חולים שאנחנו מייצגים, הוא גדול. אנחנו מודעים לזה וחשוב לאשר את הדברים האלה.
מירי זיו
בבלינסון חולי סרטן נדחים למרות שיש צוות קיים ומכשיר רביעי קיים, אבל את אישור. היכולת שלהם יורדת ברבע וחולי סרטן דוחים הטיפול, כי אין האישור. לכן זה כל כך חיוני. אני גם מצטרפת לברכות, במיוחד לד"ר לוקסנבורג, שהרימה הכפפה ודחפה הנושא בצורה מרבית ככל שיכולה.
שמרית שקד-גיטלין
מקריאה את תיקון תקנה 1.
אוסנת לוקסנבורג
בזמנו כאשר התקנות חוקקו, הטכנולוגיה הרפואית היתה מאוד פשוטה. היה מכשיר CT ומכשיר M.R.I ומכשיר אולטרה סאונד. היום אנחנו מדברים גם על מכשירים משולבים. יש מכשיר שמשלב בין PAP לבין CT ויש מכשיר שמשלב אולטרא סאונד עם M.R.I. הכוונה להסדיר את ההגדרות האלה גם כן במסגרת התקנות.
שמרית שקד-גיטלין
מקריאה את תיקון תקנה 2.
אוסנת לוקסנבורג
מתייחסים למכשירים משולבים, איך אנחנו מסווגים בתוך התקנות.
שמרית שקד-גיטלין
ממשיכה להקריא תיקון לתקנה 3.
אוסנת לוקסנבורג
תקנה 3 מתייחסת לאמות המידה, ששוקל המנהל כאשר מחליט על הקצאת מכשיר רפואי מיוחד. בתוך אמות המידה נמנים מספר דברים. חשוב שבין השיקולים שיבחן המנהל יהיה בטיחות המכשיר ויעילות לצורך הטיפול, וזה תוספת מבוקשת.
שמרית שקד-גיטלין
מקריאה תיקון לתקנה 4.
אוסנת לוקסנבורג
היום כאשר גורם מקבל רישוי על ידי משרד הבריאות, הוא לא מחויב בדיווח. זה מה שרוצים להסדיר. המשמעות של התקנות גדולה מאוד מבחינת בריאות הציבור. על מנת שיהיו הכלים להחליט עד כמה לעדכן, כמה מכשירים להוסיף, אנחנו צריכים את מסדי הנתונים האלה.
היו”ר משה שרוני
כדי שיהיה אפקטיבי.
שמרית שקד-גיטלין
מקריאה את התיקון לתקנה 7.
אוסנת לוקסנבורג
זה אמצעי אכיפה נוסף למנהל. משרד הבריאות צריך להגביר הפיקוח והאכיפה, וזה כלי אכיפה נוסף. אם מישהו מקבל רשיון ופועל בניגוד לרשיון ולתנאים, תהיה לנו אפשרות לשלול לו את הרשיון.
שמרית שקד-גיטלין
מקריאה את העדכון לתוספת.
יורם לוטן
מגדירים את המכשירים לפי אזורים, שלא יהיה ויכוח.
אוסנת לוקסנבורג
נתבקשנו על ידי הלשכה המשפטית להכין הגדרה.
תמר פרץ
אולי כדאי שנשמע מה היא הגדרה של אזור.
שמרית שקד-גיטלין
מקריאה - לפי הפקודה, הגדרת אזור.
אוסנת לוקסנבורג
עכשיו נכנסים לתוספת של התקנות, שהיא רשימת סוגי המכשירים שנכללים בתקנות. מופיעים ברשימה שם המכשיר, התנאים הנוספים שנדרשים להפעלתו. כמו שאמרתי קודם, יש שינויים בדינמיקה של סוגי המכשירים ומה שפועל היום בהשוואה לתקנות.
תמר פרץ
שמעתי את ההגדרה, ואני חושבת שלקחת את אזור תל אביב גופא ולהשוות אותו לאזור הדרום כולו, זאת בעיה מבחינת השירות שמקבלת האוכלוסייה הזאת.
שוקי שמר
יש חלוקה שונה של מכשירים לכל אחד מן האזורים. נותנים לפי גודל האזור.
תמר פרץ
אבל זה נתון לשיקול דעתו של המנהל. אם ההגדרה תהיה אחרת, לא יהיה נתון לשיקול דעת.
היו"ר משה שרוני
קודם כל נעבור על כל הנושאים. על האזורים נתעכב בסוף.
אוסנת לוקסנבורג
היום המכשירים הפכו למשפחות של מכשירים. אלה לא הגדרות ספציפיות. בחלק מן הפריטים ביקשנו להגדיר המכשירים בצורה יותר טובה, כדי שיתאימו לכל המגוון של המכשירים. CT יכול להיות גם אקסיילי וגם מליקלי . רצינו להגדיר זאת בתוך התקנות. אנחנו מבקשים תיוג נכון יותר מבחינת רישוי המכשיר. לגבי CT או סורק, אנחנו מדברים על הגדרה יותר טובה של שם המכשיר ומשנים את שיעור המכשירים לנפש, מורידים מ-1 ל-150 ומ-1 ל-125. זאת אומרת, שתתווסף אפשרות למכשירי CT נוספים. אנחנו יודעים שה-CT תופס היום מקום גדול יותר מבחינת הפרקטיקה רפואית הנוהגת. היום משתמשים בו להתוויות יותר שכיחות מבעבר. אנחנו סבורים, שצריך שיהיו יותר מכשירי C.T. ביצענו הערכה, וזאת ההמלצה שלנו.
היו"ר משה שרוני
האם הרופאים מסכימים לזה?
שוקי שמר
כן, זה מאוד הגיוני.
אוסנת לוקסנבורג
יש הגדרה של CT שמיועד לשימוש דנטלי בלבד. זה עובד על טכניקת ה-CT לשימושים דנטליים בלבד, ולכן אנחנו נותנים לו רישוי ולא מגבילים אותו במספר הבדיקות. זה מהמכשירים המתוחכמים.
היו”ר משה שרוני
ללא הגבלה.
אוסנת לוקסנבורג
הפרט הבא שאנחנו מבקשים, הוא מערכת רנטגנית לצילום וצנתור ראש. כמו שהיושב ראש יודע, אנחנו היום נמצאים בעידן שאפשר לצנתר לא רק את הלב, אלא אף לחסוך ניתוחי מוח על-ידי צנתור כלי הדם במוח. לפעמים על ידי הכנסת דבק וסלילים, אפשר למנוע ניתוח לאותו בן אדם. זה כלי עזר נוסף לבתי חולים שיש בהן פעילות נוירו-כירורגית. אנחנו מבקשים לאשר ביחס של אחד למיליון. ביקשנו תיקון קטן נוסף, לאור הערות שקיבלנו לפני הדיון, שבתנאים הנוספים במקום בית חולים כללי של 400 מיטות או יותר, להשאיר בית חולים שיש בו מכון רנטגן או מחלקה נוירו-כירורגית. אין משמעות למיטות, אלא הקשר למחלקה הנוירו-כירורגית.


הקבוצה הבאה היא משפחת ה-MRI. אנחנו מדברים על ה-MRI האבחוני הרגיל שמכירים בסעיף א'. בסעיף ב' אנחנו מתייחסים ל-MRI גדול פתוח, שתחתיו מתבצעות פרוצדורות, ויש צורך באחד כזה בארץ ולא יותר.
היו"ר משה שרוני
צריך להוריד מספר המיטות.
אוסנת לוקסנבורג
את זה נשאיר.
היו”ר משה שרוני
למה?
יורם לוטן
זה רק במרכזים גדולים מאוד.
היו"ר משה שרוני
מישהו יחשוב שיש שם 800 חולי סרטן.
אוסנת לוקסנבורג
:


מדובר במיטות כלליות, לאו דווקא חולי סרטן.
שוקי שמר
בעוד שבהערה הקודמת לא היה משמעות לנושא של ה-400 מיטות, כאן יש לזה משמעות. אם אתה מוריד את זה, אתה מגדיל את מכשירי MRI בצורה לא פרופורציונית לצרכים. לכן ההגדרה של כמות המיטות משאירה את מכשיר ה-MRI לבתי חולים עם נפח גדול.
מרק ויגודה
בעוד שהנושא לדיון הוא נושא של מכשור לרדיו תרפיה, אנחנו מוצאים עצמנו שומעים דברים חשובים, רק שהאנשים הרלוונטיים בדיסציפלינות הרפואיות לא כאן. אנחנו מדברים על CT, MRI ואף אחד מהרופאים שמטפלים בדברים האלה לא נמצא בחדר הזה.
אוסנת לוקסנבורג
בשנים האחרונות עסקנו הרבה בעבודה לבדיקת דפוסי הדימות בישראל, עם טובי האנשים בתחום ה- CT ו-MRI. אחרי סקר לאומי והתפלגות של צרכים ובדיקת הלימת הבדיקות, הגענו למסקנה שזאת המדיניות שצריכה להיות. כך שהדברים מגובים במידע רפואי.
תמר פרץ
אבל מבחינת מנהלי בתי חולים, יש פה רק מנהל אחד של בתי חולים. אנחנו לא רלוונטיים לנושא הזה.
וילמה מאור
כל מנהלי בתי החולים קיבלו הזמנה.
היו"ר משה שרוני
כולם הוזמנו. אני לא יכול להביא אף אחד בכוח. אנחנו מספיק סוברנים להעביר את התקנות האלה.
יורם לוטן
הם הראשונים שלוחצים להוסיף עוד מכשירים.
תמר פרץ
אנחנו פשוט לא מבינים בזה.
היו"ר משה שרוני
נוציא הוראות כלליות, וכולם יבינו.
אוסנת לוקסנבורג
תחת אותה משפחה של MRI, יש בסעיף ג את הטכנולוגיה המתקדמת של ביצועMRI תוך כדי ניתוח. בניתוחי ראש יש אפשרות לראות תוך כדי הניתוח אם הגידול הוסר במלואו, האם יש צורך בהתערבות נוספת או לא. אלה MRI קטנים וניידים שמשמשים את חדרי הניתוח הנוירו-כירורגיים.
מירי זיו
לא כתוב פה שהכוונה היא לראש.
אוסנת לוקסנבורג
המכשיר הבא נקרא פט. כאשר דובר על היסטוריה של הוראת שעה, היה מכשיר אחד במדינת ישראל למטרות מחקר בהדסה. עם השנים נמצא שהוא משמש למצבים אונקולוגיים ורפואיים נוספים. עיקר התוויות האבחוניות שלו הן בתחום האונקולוגיה. ההצעה פה, היא להוסיף מכשירים בשיעור של אחד למיליון לבתי חולים מרכזיים לטיפול אונקולוגי.


את פרט 6 אנחנו מבקשים לבטל. במסגרת הדינמיקה של העבודה על התקנות, דברים נכנסים ודברים שאין בהם צורך יוצאים. פרט 6 מתייחס למכשירי גאמא קמרה, שאנחנו מעונינים להוציא מהתקנות. הנושא הזה הגיע לדיון ומוסכם על ידינו. המשמעות היא, שאנחנו מוותרים על הצורך שיצטרכו לבוא למשרד הבריאות לבקש רישוי.
ג’ודי וסרמן
זה אותו פרט שהוגש בג"ץ לפניו.
אוסנת לוקסנבורג
הוא משך את העתירה, ומשרד הבריאות הודיע שהוא מתכוון לבטל הפרט הזה. זה על דעת בית המשפט.


פרט 7 הוא יותר רלוונטי לרוב הנוכחים, המאיצים הקווים. כחלק מההמלצות לקידום רדיותרפיה וכחלק מההמלצות של ועדת אנקול, יש חשיבות להוסיף מכשירים מאיצים נוספים. ההמלצה להוסיף מכשירים נוספים למרכזים הקיימים. בנוסף, הפרטים הנוספים הם שניתן יהיה להחליף מכונת קובלט במאיץ קווי. בנוסף, ניתן יהיה להוסיף עוד שני מכשירים נוספים - מעבר למכשירים שמצוינים, על מנת שנוכל לחזק מרכזים נוספים על פי היקפי החולים ומדדים אחרים.
יורם כהן
מאז ועדת אנקול, מספר המטופלים בקרינה בישראל עלה ב-10 אחוז. ביוני 2006, הגענו ל-11 אלף בשנה ברדיו-תרפיה במקום 10,000 שהיו 3 שנים קודם לכן. זה מחייב לשנות את מספר המאיצים מ-27 מאיצים ל-30 מאיצים. רצוי שהתקנות יעודכנו לפי מספרי החולים נכון להיום ולא נכון ללפני 3 שנים.
יורם לוטן
זאת הסיבה שהכנסנו את הצורך בדיווח. עד היום אין למשרד הבריאות נתונים מעודכנים.
יורם כהן
ברגע שאוסנת לוקסנבורג מבקשת, היא מקבלת נתונים.
היו"ר משה שרוני
אפשר להוסיף את ההערה הזאת. האם זה מפריע? לא. אז תהיה הערה כזאת.
אוסנת לוקסנבורג
פרט 8 מדבר על מכונות קובלט שנמצאות בתקנות המקוריות. אנחנו אומרים, כי אנחנו רוצים שמי שיש לו רשיון למכונת קובלט יוכל להחליף למאיץ. זה יבוא במקום מכשיר הקובלט. פרט 11 הוא תיקון קטן שאנחנו מבקשים בגלל טעות אנוש שהיתה בתקנות הקודמות. אין הכוונה בפרט 11 להוסיף דבר. מדובר בתאים לטיפול היפר-ברי. יש שם כמה מדדים, וכאשר נעשה חישוב למספר המכשירים בנפש היתה טעות חשבון. אין שינוי ביחס למה שקיים.
יורם לוטן
מכשירים שקיימים כבר.
אוסנת לוקסנבורג
נודה על אישור התקנות.
היו"ר משה שרוני
לא גמרתי עם העניין של האזורים.
תמר פרץ
בנושא הכשרת כוח אדם - האיגוד לאונקולוגיה, שהוא הגוף המקצועי שאמון על התמחות הרופאים, הגיש המלצות לשינוי ההתמחות, שתהיה יותר מקצועית לכיוון קרינה או כימותרפיה. למיטב ידיעתי, כל הגופים אישרו את השינוי שהמלצנו עליו, והדבר מחכה רק לחתימת המנכ"ל או השר. הנושא כרוך מאוד בנושא המכשירים.
היו"ר משה שרוני
האם יש אוזן קשבת במשרד הבריאות בנושא?
יורם כהן
בפברואר 2004 המועצה המדעית אישרה שינוי בהתמחות, כדי שנוכל לשפר איכות השירות. לפני שנה וחצי מנכ"ל הבריאות אמר שתוך שבועיים התקנות יאושרו. לפני חודש וחצי פניתי להסתדרות הרפואית, ודיברתי עם אשכנזי, יו"ר המועצה המדעית, ששלח לי עותק של מכתב של מכתב שהוא כתב למנכ"ל הבריאות בנושא. אני עדיין מחכה לתגובה, כדי לראות מה שיקרה להצעת התמחות שהגשנו לפני שנתיים וחצי.
אוסנת לוקסנבורג
גם אני עוקבת אחרי הנושא של הרדיותרפיה. אני יכולה לומר, כי הנושא נמצא בטיפול הלשכה המשפטית שלנו.
יורם כהן
שנתיים וחצי. מה קרה לכם?
היו"ר משה שרוני
היועץ משפטי של משרד הבריאות כרגע מטייל בחו"ל. לא תקבל תשובה כרגע.
אוסנת לוקסנבורג
היועצת המשפטית פה. אתה אולי מתכוון ליועץ של התקנות.
היו”ר משה שרוני
כן.
אוסנת לוקסנבורג
אני מוכנס לעדכן את היו"ר, איפה זה עומד. באופן עקרוני, המשרד רוצה לעשות את השינוי הזה.
היו”ר משה שרוני
אני מבקש לזרז את כל הדברים האלה, ולעדכן אותי בנושא זה. מה קורה בנוגע לנושא האזורים?
אוסנת לוקסנבורג
מדובר על הגדרות הקשורות לפקודת בריאות העם. זאת הגדרה של אזורים, שרלוונטית להרבה מאוד תקנות שקיימות. מספר המכשירים ניתן בדרך כלל לפי שיעור לנפש, שמשתנה באזורים השונים. זאת חלוקה שקיימת גם לגבי דברים אחרים, שקיימים בפקודת בריאות העם.
ג’ודי וסרמן
ההגדרות של אזורים מופיעות בתוספת הרביעית לפקודת בריאות העם, וזה רלוונטי לסעיף 65ב, סעיף המסמיך את העניין הזה של המכשירים הרפואיים. אני לא חושבת שזה רלוונטי גם לנושאים אחרים. זה נעשה לצורך התקנות האלה. השאלה העניינית, היא האם יש מקום לשנות את ההגדרות של האזורים.
שוקי שמר
מספר המכשירים הוא פונקציה של מספר המרכזים בכל אזור. כל מרכז צריך מספר מאיצים. זה לא שכל אזור מקבל מספר שווה של מכשירים. לכן, להגדרת האזור אין משמעות לפקודה, אלא יישור קו. זה ניתן לשינוי, אבל זה לא מהותי. חבל לעכב הכל בגלל נושא האזורים.
היו"ר משה שרוני
אף אחד לא אמר שמעכבים.
שמרית שקד-גיטלין
לדוגמא, נקבע כי לגבי CT ניתן להקצות מכשיר נוסף על השיעור האמור, אם הוא מכשיר נייח ראשון באזור. יש משמעות לחלוקה לאזורים.
אוסנת לוקסנבורג
הוספנו מכשיר MRI נוסף באזור הדרום. כרגע CT ו-MRI יש בכל הארץ.
יורם לוטן
להפך. את המכשירים הניידים בצפון אפשר להפעיל בנהרייה, עפולה, חיפה. הגדרת האזור לא מופיעה לגבי כל המקומות. כאן עושים רק את התיקון. בתקנות המקוריות יש מספר מסוים של מכשירים שמחולקים לפי אזורים, ושאין צורך בשיעור לנפש. לדוגמא, אקו- צריך רק 4 מכשירים בארץ.
תמר פרץ
בפועל, אנחנו יודעים שאנשים שרחוקים מ-CT מחכים הרבה יותר זמן. בצפון ובדרום מחכים הרבה יותר זמן מאשר בתל אביב. יש בעיה ויש מקום לתקן את זה. אולי זאת לא המסגרת.
יורם לוטן
אבל לא בהגדרת אזורים.
אוסנת לוקסנבורג
אנחנו עשינו בדיקה של כל נושא נגישות הציבור למכשירי CT, MRI, וכן כמה מהם יכולים לבצע את הבדיקה בנגישות גבוהה, בסמוך לאזור המגורים שלהם. לדעתנו, אין בעיה בנושא הספציפי הזה.
תמר פרץ
אני יכולה להראות לך נתונים אחרים.
היו”ר משה שרוני
יש דברים שאפשר לתקן ולשנות. כל דבר ניתן לשנות ולתקן. הוועדה מאשרת את התקנות. אני מבקש, שתדווחי לי על הנושא הזה. אני אשוחח עם שר הבריאות לגבי התוספות. תודה רבה, הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 15:00.

קוד המקור של הנתונים