ישיבת ועדה של הכנסת ה-17 מתאריך 24/07/2006

פרוטוקול

 
PAGE
1
הוועדה לענייני ביקורת המדינה

24.7.2006

הכנסת השבע-עשרה






נוסח לא מתוקן

מושב ראשון
פרוטוקול 6

מסיור של ועדת המשנה (של הוועדה לענייני ביקורת המדינה)

לעניין הטיפול במפוני גוש קטיף וצפון שומרון

יום שני, כ"ח בתמוז התשס"ו (24.7.2006)
סדר היום
סיור ביד חנה ובמועצה האזורית עמק חפר
נכחו
חברי הוועדה: עמירה דותן - היו"ר
מוזמנים
נירית מיכאלי - משרד הבינוי והשיכון

איריס - מינהלת סל"ע

עדיאל - מינהלת סל"ע

שרון - מחלקה משפטית במינהלת סל"ע

דוד עין דר - מ"מ ראש המועצה

לרה גלייזר - מהנדסת המועצה

יוני - מנהלת מתנ"ס בת חפר

כרמית - יועצת משפטית של יד חנה

חגי דפנה - מלווה קהילתי של תושבי חומש

רוזנבלט - מפונה מחומש

רוזי - מפונה מחומש

יפים ויינטראוב - מפונה מגנים
רשם
יובל לב
- עוזר פרלמנטרי של חברת-הכנסת עמירה דותן
דוד עין דר
המועצה מעורבת בכל התהליכים על מנת לקלוט את התושבים. אנחנו רוצים להתניע את המהלך קדימה תוך מחויבות גדולה כלפי תושבי יד חנה - חוב שאנחנו לא עומדים בו.
היו"ר עמירה דותן
יש להתמקד בהווה, ומכאן להתניע את התהליך קדימה.
איריס
שני דברים עצרו אותנו מלהתקדם: אישור התב"ע, המדינה צריכה להעביר כספים למינהל ואז אמור להיסגר החוזה של תחילת בניית מבני הקבע.
עדיאל
בעוד שבועיים יעלה העניין לוועדה מיוחדת, ברגע האישור האוצר מחויב לתקצב את העניין. ההסכם מדבר על מעבר מקיבוץ ליישוב שיתופי ונחתם באוגוסט 2005. נקבעו לעסקה מספר תנאים, רובם תנאים חיצוניים שצריכים להתקיים וקשורים למועצה האזורית.
שרון
סעיף 14 מסכם מה הם התנאים המתלים בהסכם.
כרמית
הסכם נחתם אחרי שהיה מכתב של הסכמות בין יונתן בשיא לבין המינהל. שאלת התקציב של ההסדר היתה ידועה לפני החתימה. עד היום שקל אחד לא עבר לכיסוי החובות. ההסדר עם רשות המסים לא קיים, שכן אין הסכם עם המדינה. יש תהליך של שחיקת ההסכם מבחינת האגודה. עלול להיות מצב שעקב תהליך השחיקה לא יהיה מתאם של תשתיות בין שתי הקהילות: יש חנה וחומש. בשיא לא הצליח לגרום לסוכנות היהודית לוותר על החוב של יד חנה, וכעת החוב רובץ על שתי הקהילות ביחד: יד חנה וחומש.
שרון
באחד הסעיפים בהסכם הובטח למתיישבי חומש כי יהיה להם פטור מלא על היטב הביוב, והובטח כי יהיה פטור מהיטל השבחה בגין מבנה הקבע הראשון. המועצה לא מוכנה להטיל פטור מלא והם יכולים לשר רק 90 מטר פטור - זאת אומרת כי תנאי מלא בהסכם לא מתקיים. הגענו לפשרה עם המועצה ויד חנה, הם יישאו ביחד במימון העניין.
רוזנבלט
מבחינת התושבים, חתימתו של בשיא היא המחייבת בהסכם ההעתקה. ראש המועצה לא חתום על ההסכם אך היה מעורב בכל העניין. מבחינת תושבי חומש, הם הגיעו ליד חנה וראו את ההסכם כסגור.
דוד עין דר
אבדוק את טענת רוזנבלט. אין לי תשובה מדוע עניין הביוב והיטל ההשבחה לא כובדו על-ידי המועצה, כפי שעולה מהסכם ההעתקה שראש המועצה היה שותף לו מבחינת רוח הדברים.
עדיאל
המדינה השקיעה עשרות מיליונים בעניין. העניין הוא של מקורות ושימושים: במקום לקבל כסף, המתיישבים קיבלו מגרשים של דונם.
יש שתי אבני נגף
אישור של מינהל מקרקעי ישראל והיטל הביוב ודמי ההשבחה. אנו מקווים כי הבטחת החשב הכללי לבדוק את עניין התמריץ לקבלן אם יצליח להקדים את מועד בניית התשתיות, אכן תתממש בימים הקרובים.
רוזנבלט
יש מקלטים מחומש שנמצאים בשבי שומרון, וכל מה שצריך זה להביא אותם ליד חנה כדי לפתור את סוגיית חדרי הביטחון.
לרה גלייזר
התושבים יצטרכו להחליט מה יקרה עם הקרווילות לאחר שתחל בניית הקבע.


כל זמן שהקרווילה קיימת, אנשים רוצים לבנות בית קבע ולהשאיר את הקרווילה, ואז צריך להסדיר ולטפל בשני היתרי בנייה. יש תושבים שלא מעוניינים להרוס את הקרווילה והם יצטרכו להסדיר את העניין.


ישנה שאלה מי נושא בעניין הערבות הבנקאית בין הריסת הקרווילה לבין מועד תחילת בניית הקבע.
עדיאל
ההצעה שלנו היא שצריך להגיע להסדר מה עושים עם הקרווילות - האם מוכרים אותן לאנשים - קנייה מהמדינה - או שמפנים אותן למקום אחר.
גלייזר
ברגע שבית הקבע מוכן, יש להרוס את הקרווילה. מישהו צריך להיות אחראי לפנות את הקרווילות: אני לא אתן אישור לבניית הקבע עד שלא אדע מי אחראי להוצאת הקרווילות ממקומן. אני יכולה לאשר בנייה של מגרש אחד על דונם או לתת אישור של שתי יחידות דיור מפוצלות על הקרקע.
עדיאל
אנו יודעים שצריך לתת פתרון לשנה השלישית,ש כן החוק מדבר רק על השתניים הראשונות.
היו"ר עמירה דותן
מינהלת סל"ע תחשוב על פתרונות לגבי השנה השלישית.
עדיאל
יש עניין של השוות תשתיות בין יד חנה וחומש. אני מסכים עם רוזנבלט בעניין התקציב הסגור, ולכך האוצר צריך לתת את הדעת.
נירית מיכאלי
יש תקציב של 7 מיליון ש"ח, 4 מיליון מתוכם יוקצו לתשתיות של היישוב הישן (יד חנה).
יפים ויינטראוב
אין צל בקרווילות. אני מבין שיש בעיות עם ההסכם, אני רוצה לדעת שאקבל את המסמך על כך שהקרקע שייכת לי. צריך לפתור את השער של היישוב שנכנס לי לתוך המגרש.
היו"ר עמירה דותן
נחכה ונעקוב אחרי הוועדה המיוחדת שאמורה לתת עוד כשבועיים את החלטתה, ואז אני מניחה שגם המגרש של יפים ויינטראוב יסתדר מבחינת מקומו ועניין הביטחון שלו.
חגי דפנה
התחלתי ללוות את חומש מאוגוסט 2004 - עובדים סוציאליים ויועצים ארגוניים. התהליך שהקהילה עוברת הוא דוחק יותר ויותר את שתי הקהילות להתכנסות בתוך עצמן.


בחומש מתפתח תהליך של חוסר אמון ושל ייאוש. מתוך 30 משפחות יש בחודש האחרון 9 מקרים של התקפי לב ושני מקרים של סרטן. אין לאנשים כוח לחשוב בכיוון של בניית קהילה, יש דברים שהמדינה צריכה לתקצב לאנשים.
היו"ר עמירה דותן
מה אתם כאנשי מקצוע מייעצים לנו, לסל"ע, לעשות על מנת להחזיר עטרה ליושנה ולגרום לאותם אנשים בעלי יכולות להביא את זה לידי ביטוי.
חגי דפנה
יד חנה חוותה מכה קשה מרגע שנעשתה ההפרטה. כעת צריך להתחיל את תוכנית העבודה, שאת חלקה אני מתכוון להתחיל כעת.
עדיאל
הממשלה אישרה אתמול את הגדלת התקציב לפעולות חברתיות ל-26 מיליון שקלים מ-10 מיליון שקלים. זהו שיפור תקציבי משמעותי. חלק מהמלווים הקהילתיים יפסיקו את עבודתם כי אין בהם צורך, וחלק ימשיכו כי יהיה בהם צורך.
היו"ר עמירה דותן
מדוע חיים וייס, שהוא דמות המקובלת עליכם (קהילת חומש, לא דאג לקייטנות?
רוזי
אנו לא יודעים מה מגיע לנו בתור קהילה. שום דבר לא נאמר לגבי מה שמגיע לנו מכל משרד ממשלתי.
יוני
יש לדאוג לסבסוד ההסעות לילדים שצריכים להגיע לפעילויות בבת חפר, שהיא המרכז של הגוש המזרחי בעמק חפר.
איריס
צריך שתהיה שקיפות ודברור לכל התושבים לגבי הדברים שקורים. סיכמנו שתהיה ישיבה כל חודש ואחר כך יקבלו התושבים מידעון לגבי הדברים המתרחשים מבחינה חינוך, רווחה, ארגון וכדומה.

קוד המקור של הנתונים