ישיבת ועדה של הכנסת ה-17 מתאריך 25/07/2006

סגירת המתנ"ס באופקים

פרוטוקול

 
PAGE
1
ועדת החינוך, התרבות והספורט

25.7.06

הכנסת השבע-עשרה






נוסח לא מתוקן

מושב ראשון
פרוטוקול מס' 46

מישיבת ועדת החינוך, התרבות והספורט

יום שלישי, כ"ט בתמוז התשס"ו (25 ביולי 2006), שעה 9:30
סדר היום
הצעה לסדר היום (דיון מהיר): סגירת המתנ"ס באופקים
נכחו
חברי הוועדה: מיכאל מלכיאור – היו"ר


משה גפני


עבאס זכור


משה כחלון


אלכס מילר


מרינה סולודקין
מוזמנים
סיגלית פריאנטה
- סגנית מנהלת מחוז דרום, החברה למתנ"סים


אבי אסרף
- ראש עיריית אופקים


יאיר דהן
- גזבר עיריית אופקים


אבי ביטן
- מנהל אגף חינוך, עיריית אופקים


רן יול
- מנהל המתנ"ס באופקים


יוסי בן בניסטי
- ראש מינהל ארגון וכספים, החברה למתנ"סים


שלומי ויינברג
- מועצת התלמידים והנוער הארצית
מנהלת הוועדה
יהודית גידלי
קצרניות פרלמנטריות
דקלה אברבנאל ורויטל יפרח
הצעה לסדר היום (דיון מהיר)
סגירת המתנ"ס באופקים
היו"ר מיכאל מלכיאור
בוקר טוב, אנחנו מתחילים את הישיבה. בעקבות השינויים של הכנסת, כנראה גם חברי הכנסת התבלבלו, ולכן יש רק ישיבה אחת היום, שהיא תוצאה של דיון מהיר שביקש חבר הכנסת נתן שרנסקי, שהוא חבר בוועדה. הוא לא היה יכול להגיע היום, ושלח ממלא מקום חשוב וראוי. אנחנו מברכים את משה כחלון, ברוך הבא לוועדה שלנו.

הנושא הוא מצב המתנ"ס באופקים. יש כאן נציגים מאופקים.
אבי ביטן
ראש העיר בדרך, הוא נתקע בפקק.
היו"ר מיכאל מלכיאור
בסדר, לא נחכה. משה, תציג את הנושא.
משה כחלון
אני מתנצל בשמו של חבר הכנסת שרנסקי, שלא יכול היה להגיע היום, אבל הנושא חשוב ולכן אני כאן, כדי להעלות אותו. מדובר במתנ"ס של אופקים, החשיבות של המתנ"ס ברורה, אני לא צריך להרחיב פה בעניין זה. במיוחד בערים כמו אופקים, דימונה וכו', ערים שהחלק החינוכי בראש מעייניהן וזה הדבר החשוב ביותר שיש באזורים האלה. המתנ"ס הגיע להיכן שהגיע, לקשיים שהוא נמצא בהם היום - -
היו"ר מיכאל מלכיאור
צריך להדגיש שזה אחד המתנסים הגדולים והוותיקים בארץ.
משה כחלון
- - המתנ"ס הגיע להיכן שהגיע לא בגלל ניהול כושל, לא בשל היעדר חניכים, לא בשל תחזוקה לא טובה אלא בגלל המצב הכללי של כל הרשויות המוניציפליות - אני ואתה אתי ליווינו את כל הנושא המוניציפלי בכנסת הקודמת. ראש העיר עושה מאמצים עילאיים לשקם את העיר ולשקם את מה שהוא קיבל. אני לא רוצה להאשים איש, אבל המצב קשה. לכן הוא נענה לדרישת משרד הפנים, על מנת להמשיך לקיים את העירייה, להמשיך לתת שירות לתושבים. הוא נענה לדרישת שר הפנים ועשה תוכנית הבראה ושיקום. לדעתי, משרד הפנים היה קשוח מדי בעניין והוא נאלץ להשית גזרות לכל הרוחב. אחד הנפגעים הוא המתנ"ס והחינוך כמובן. אנחנו, כחברי כנסת, חייבים לעזור לפחות בחלק של החינוך. תשתיות יותר או פחות, זה חשוב אבל ילדים ונערים לא יכולים להתעכב. הזמן חולף. דברים שלא נעשה היום לא נוכל לתקן בעתיד.
היו"ר מיכאל מלכיאור
אתה מבוזבז בוועדת הכלכלה.
משה כחלון
החלום שלי היה להיות יו"ר ועדת חינוך אבל נתנו לי להיות יו"ר ועדת כלכלה.

לכן, אנחנו רוצים את הסיוע של הוועדה, כדי לראות איך אפשר לדבר אל לבם של הבוסים במשרד החינוך, שמטפלים במתנ"סים וכדי לסייע, להמשיך ולהחזיק את המתנ"ס באופקים.
היו"ר מיכאל מלכיאור
מעבר למשבר ברשויות המקומיות בכלל ובאופקים בפרט, יש גם משבר כללי ובעייתיות כללית שעסקנו בה בכנסת הקודמת, אבל זה לא נעלם בכנסת הנוכחית, במתנ"סים. כל השינויים הארגוניים, שיטות ההקצבה וכו' של חברת המתנ"סים - עשו מכל מתנ"ס עסק כלכלי בפני עצמו וזה לא פשוט. אני מציע שנשמע לפרטים מה המצב הנוכחי, כי כשקיבלנו את זה לדיון הבנו שמדובר על סקירה של המתנ"ס, ולפי מרכז המחקר והמידע, המסמך שקיבלתי בשלב כלשהו בלילה, אנחנו לא בסקירה. אנחנו רוצים לדעת בדיוק מה הסכומים, במה בדיוק דובר ואיך נוכל להגיע לתיקון העניין. מה הסכום שצריך לשים על השולחן כדי לפתור את זה. היכן נציגי משרד החינוך?
סיגלית פריאנטה
היינו אצל שמואל אבואב ביום ראשון והוא הבין שהחברה למתנ"סים מציגה את העניין הזה והוא אמר שזה מבחינתו הנציג.
יהודית גידלי
לא, יש כאן שמות של נציגים שאמורים להופיע כאן.
אבי ביטן
כדאי להסביר זאת משתי זוויות: הזווית הראשונה היא של החברה למתנ"סים, למרות שבמקרה הזה יש זהות אינטרסים בסוגיה הזאת. אני מצר על כך שראש העיר עוד לא נכנס. אני אנסה לתת סקירה קצרה:


כפי שאמר חבר הכנסת כחלון, תוכנית ההבראה יצרה מצב בלתי אפשרי כמעט לפיו העירייה התחייבה לעשות תוכנית שהיא לא יכולה לעמוד בה בכל קנה מידה. היום גם משרד הפנים מבין את המהלך. כתוצאה מהעניין, המערכות המרכזיות של חינוך וקהילה נפגעו באופן מהותי, בסדרי גודל גדולים. המתנ"ס, לדוגמה, מצוי היום בגירעון של 3.5 מיליון שקלים. הקמנו צוות הבראה שישב על המדוכה למעלה מ-80 שעות. בחנו את כל האפשרויות להפעלת המתנ"ס, הפעלה בלבד, והחזרה למסלול של פעילות. לשם כך צריך לגייס 2 מיליון שקלים כדי לפצות חלק מהספקים ואחרים כדי שיתחיל לעבוד.

היום המתנ"ס סגור ונעול. נכנס מנהל חדש, הוא קיבל לידיו מתנ"ס מפורק לגמרי. אנחנו מנסים להציל בשארית כוחותינו את מה שאפשר, כדי לתת שירות מינימלי מאוד לתושבים.
הדוגמאות אבסורדיות
למשל, במסגרת שותפות 2000 חלק גדול מהפעילות של שותפות 2000 מגיע מעבר לים. קרוב ל-300,000 דולר, שמופעלים באמצעות המתנ"ס. אי אפשר להשתמש בכסף כי המתנ"ס סגור. זה מפדרציית מטרו-ווסט. הכסף מצוי ותלוי באוויר, כי המתנ"ס נמצא בקשיים ועיקולים ואי אפשר לעשות פעילות עם הכסף. בעצם אנחנו נענשים פעמיים.
היו"ר מיכאל מלכיאור
לא היו אמורות להיות קייטנות בקיץ?
אבי ביטן
הפעם עשינו קייטנות ל-90 ילדים במקום ל-2000 ילדים, ואת הכסף הזה הפעלנו באמצעות מתנ"ס אחר, לא באמצעות מתנ"ס אופקים. פנינו למנכ"ל משרד החינוך כדי לבחון את כל הנושא על כל היבטיו, כולל המתנ"ס. עוד לא נענינו. אני מקווה שזה יתקיים בתקופה הקרובה. יש סדרה של נושאים, ואני לא יודע אם להיכנס אליהם כרגע. אנחנו כרגע במשבר עמוק, שמשפיע באופן ישיר על מתן שירותים בסיסיים לקהילה. זה לא יכול להיות בעיר מתוקנת של 26,000 תושבים. זה בלתי אפשרי. כרגע יש עוד ארכה לגבי החודש הקרוב. צריך להתחיל את הפעילות בספטמבר. אנחנו לא יודעים איך לעשות את המהלך הזה. המהלך שעשינו לגבי המתנ"ס היה באופן מתואם עם החברה למתנ"סים, הנציגים שלה. הדברים שקופים. אין שום דבר יוצא דופן, חוץ מהעול הכבד, שאינו מאפשר לפתוח את השער. היום אנחנו נאלצים לפטר את כל העובדים ולהפעיל את המתנ"ס בחירום, 4 אנשים, שנותנים את השירותים הבסיסים ביותר.
היו"ר מיכאל מלכיאור
דבר במספרים.
אבי ביטן
גירעון של 3.5 מיליון שקלים, שהמתנ"ס חייב לספקים. על פי תוכנית ההבראה חייבים להפריש אנשים לפנסיה או להפסיק את עבודתם. צריך לשלם להם פיצויים ועוד המון פעולות נוספות כדי שיהיה אפשר להתחיל להפעיל את המתנ"ס במתכונת מצומצמת ולהרחיב אותו בהתאם ליכולות.
היו"ר מיכאל מלכיאור
איך הגיעו לגירעון?
אבי ביטן
אתן לך דוגמה: אם אקח את תוכנית ההבראה, שהושתה על העיריות, בעבר העירייה תמכה במתנ"ס בסכום של 2.2 מיליון שקלים לשנה עד 2003. מ-2004 התמיכה ירדה ל-1.2 מיליון שקלים. נוצר פער של מיליון שקלים בכל שנה בהתנהלות של המתנ"ס, מהיעדר הכנסות. וזה כבר 3 מיליון שקלים גירעון.
היו"ר מיכאל מלכיאור
אני מניח שהמתנ"ס מצמצם פעילות.
סיגלית פריאנטה
הם לא צמצמו פעילות בגלל המצב של העיר אופקים. אחד הדברים שעלה, לפחות על ידי ראש הרשות, שאם הוא יפטר היום עובדים באופקים, הם ייכנסו שוב למעגל האבטלה ולא יוכלו לצאת ממנו. היה חשש גדול לעשות זאת. הם ניסו לראות אם אפשר להמשיך ולהתנהל ולראות איך יגייסו עוד כספים. הם חיכו וחיכו, וזה לא הגיע. המטרה הייתה קודם כול לא לצמצם את הפעילות, כדי שלתושבים תהיה פעילות ענפה וגם כדי לא לגרום לכך שמעגל האבטלה באופקים יתרחב, עם כל הבעיות שהיו לפני 3 שנים.
אלכס מילר
הם קיבלו משכורת?
אבי ביטן
כן, חוץ מהחודשיים האחרונים. אם לא הייתי מבצע את הפעילות, לא היו מגיעים 300,000 דולר למתנ"ס בכלל. אנחנו נמצאים כל הזמן במצב כמעט בלתי אפשרי. אוי לך מיוצרך ואוי לך אני לא יודע ממי. במצב כזה לא יודעים איך להתנהג. מצד אחד, נותנים שירות מינימאלי לקהילה, ובעיני צריך לתת שירות גדול יותר, אבל זה המצב שנוצר. לכן לא יכול להתנהל מתנ"ס אחד ביישוב שאמור לשרת קהילה מורכבת ועניפה.
היו"ר מיכאל מלכיאור
אבל זה לא בא בהפתעה, זה תהליך של 3. מה קרה?
אבי ביטן
זה לא בא בהפתעה. אתן לך עוד דוגמה: משרד החינוך התחייב במסגרת תוכנית טיפול נקודתי שאופקים הייתה חלק ממנו, להעביר לנו 2.5 מיליון שקלים. זו דוגמה חיה. מועד הבחירות התקרב והם החליטו שהם לא מעבירים את הכסף. יש החלטה על 2.5 מיליון שקלים שלא עברו לאופקים בשנים 2005-2006. זה כסף למתנ"ס, לפעילות חינוך, אבל חלק גדול מזה היה צריך להגיע למתנ"ס.
היו"ר מיכאל מלכיאור
אז מה אומר על זה מר אבואב?
אבי ביטן
זה קודם זמנו, אבל יש מספר תקנה, שלאופקים מגיעים 2.5 מיליון שקלים. הנה דוגמאות איך אפשר להתעמר ביישוב, שהרבה ממנו תלוי בהכנסת מדינה. זה צריך להיות הפוך. עכשיו אנחנו מחזרים על הפתחים.
אלכס מילר
בכל שנה 2.5 מיליון שקלים?
אבי ביטן
לא, זה כסף שהיה מיועד להעברה במשך שנתיים. הוא תוקצב ב-2005 ולא עבר. לקראת הבחירות אמרו שהבחירות הן הבעיה. לא אלאה אתכם בדברים. באופן עובדתי, הכסף לא הגיע והתוצאות מדברות בעד עצמן. בנינו על המהלך הזה, זה היה בעקבות הבטחה. אנחנו גם למודי ניסיון ויודעים שברגע שיש תקנה, הכסף קיים, אבל הוא לא הגיע.
היו"ר מיכאל מלכיאור
הוא קיים בתקנה של 2005.
אבי ביטן
כן, הוא היה בתקנה והאוצר מודה בזה.
היו"ר מיכאל מלכיאור
הוא נמצא ב-2006?
אבי ביטן
אני חושב שכן, אני לא יודע.
היו"ר מיכאל מלכיאור
אם זה על פני שנתיים...
אבי ביטן
פקידי האוצר הצביעו על הסעיף ב-2005 עם מספר התקנה.
סיגלית פריאנטה
אתמול, כשראש הרשות דיבר בפני העובדים - אתמול הייתה פגישה קשה של ראש העובדים ושלנו עם העובדים, כדי להגיד להם שנכנסנו לתוכנית חירום וכל העובדים יוצאים לחופשה שנתית ולאחר מכן לחופשה ללא תשלום. ראש הרשות אמר שם בדיוק את מה שאבי אמר עכשיו, שהיה קיצוץ גדול מאוד ושאולי היה צריך לעשות את ההיערכות לפני שנתיים, אבל הוא בנה על הכסף של 2.5 שקלים שהוא לא האמין שלא יגיעו, כי הייתה הבטחה משר האוצר ושר החינוך, הוא היה בטוח שזה יקרה. רק עכשיו הוא הבין שאין ברירה. המתנ"ס נתקע ומאפריל הוא לא משלם משכורות. אי אפשר להמשיך את המהלך ולכן, עם כל הצער והקושי הוא החליט שהוא חייב להיכנס לתוכנית הזאת, תוך ניסיון להשיג תקציבים כדי שבינואר נוכל לחזור למתכונת הרגילה.
היו"ר מיכאל מלכיאור
אין לי פה נציגים של משרד החינוך.
יהודית גידלי
על ידי משרד החינוך נכתב שהיא נציגת המשרד. אני אבדוק את זה. אני כותבת ברשימת המוזמנים את מה שאני מקבלת מאנשים. אני לא מחלקת להם תארים.
אלכס מילר
מהאוצר יש נציגים?
יהודית גידלי
לא, וביקשתי לברר אם זה מתוקצב ב-2006.
רן יול
אני המנהל החדש מיוני 2006.
סיגלית פריאנטה
אבל בפועל הוא נכנס רק אתמול.
היו"ר מיכאל מלכיאור
קיבלת את המפתח למנעול?
רן יול
יש רק דבר אחד להוסיף, כי אבי תיאר את המצב כהלכתו. מתנ"ס אופקים גוסס, זו שאלה של זמן. בעוד חודש חודשיים הוא ייסגר. הוא לא יכול להמשיך לתפקד. כרגע הוא סגור. אבי אמר שאנחנו משאירים 4 עובדים במערכת כדי להצליח לקיים קצת פעולות שאנחנו מקבלים עליהם תקציבים חיצוניים, כדי לא לאבד גם את זה, לתת תקווה.

אנחנו, כמערכת, גם החברה וגם העיר, יודעים להגיד מה אנחנו יכולים לעשות כדי שהעסק לא יקרה שוב. אנחנו יודעים איך לא מגיעים שוב למצב הזה. נבנתה תוכנית הבראה מסודרת שאמורה לעצור את הגירעון השוטף של המתנ"ס. יש פה לקיחת אחריות שמבטאת שותפות של העיר ושל החברה למתנ"סים, ושלי כמנהל הארגון. יודעים להגיד איך עוצרים את העסק כדי שלא ייווצר גירעון שוטף. לא נוכל להמשיך להתקיים אם העזרה לטיפול בגירעון המצטבר לא תינתן. אני יכול לא להיכנס עוד לגירעון אבל אין לי דרך אמיתית להתמודד עם סדרי הגודל הגדולים של גירעונות העבר. זאת הבעיה המרכזית ולכן אנחנו כאן.
אבי ביטן
לכן, מצד אחד יש תקווה, יש מנהל צעיר עם טמפרמנט ויש ועדה שמלווה את כל התהליך. אגיד שוב: התהליך קרה שלא באשמתנו ואולי בתמימותנו הוא קרה, אבל בהחלט לא באשמתנו. בונים על תקציבים שהמדינה מבטיחה שיגיעו, וברגע שהם לא מגיעים אי אפשר לעמוד ביעדים.
היו"ר מיכאל מלכיאור
זה היה לכיסוי גירעון?
אבי ביטן
המתנ"ס בגירעון של 3.5 מיליון כי הוא ביצע פעולות על סמך כסף שהיה אמור להגיע. ברגע שביצע את הפעולות נוצר חוב לספקים. אם הכסף היה מגיע, היינו במקום אחר, לא מעולה, אבל בהחלט במקום אחר של פתרון לחובות הספקים, התארגנות מחדש לאור תוכנית ההבראה הכוללת, וזה היה נעשה בתנאים אופטימאליים הרבה יותר מהיום. כל זה היה מציב את המתנ"ס בנקודת זינוק אחרת. אני, כחבר הוועדה, המלצתי לראש העיר שלא לסגור את המתנ"ס בשום מקרה כי זה עוד מסמר בארון המתים של היישוב. לכן יש להפעיל עם 4 עובדים, שלפחות יהיה קשר בין הקהילה למתנ"ס. זו חובה עלינו כיישוב. היו קרוב ל-30 עובדים.
רן יול
היו 32 עובדים במשרות.
סיגלית פריאנטה
48 איש ב-32 משרות.
היו"ר מיכאל מלכיאור
יש לחברת המתנ"סים מה לומר?
סיגלית פריאנטה
אנחנו רואים את החשיבות שלנו להגיע למתנ"ס אופקים ולהיות שם. הייתה הפסקה של שנה וחצי, ברגע שראש הרשות ביקש שנחזור ליישוב, עשינו זאת בשמחה.
היו"ר מיכאל מלכיאור
למה הכוונה?
סיגלית פריאנטה
במשך שנה וחצי לא היה מנהל מטעם החברה למתנ"סים בישוב, משום שאנחנו חשבנו שצריך לבצע את תוכנית ההבראה, אבל העיר לא יכלה להתארגן לזה, ואנחנו מבינים את השיקולים של ראשי הערים. לא יכולנו להיות שם. ברגע שראש הרשות התחייב והבין שזה מה שצריך לעשות, ולקח על עצמו באומץ לבצע תוכנית כואבת שהוא ישלם עליה מחירים כבדים, גם פוליטיים. אתמול הייתה ישיבה. 48 עובדים, בהם אנשים ש"זורקים" לפני פנסיה כי אין לך ברירה והם לא יודעים מה יהיה אתם, זה באמת מצב שקשה מאוד להתמודד אתו, גם למי שלא צריך לתת את התשובות. ראש העיר הבין שאין ברירה. הוא אמר: אני לא יכול לעבוד מולכם, מאפריל לא קיבלתם משכורת, ותמשיכו לא לקבל. אני מעדיף שתצאו לחל"ת ונעשה את הכל כדי לגייס את התקציבים. הוא דיבר על התקציבים שהובטחו, שהאמין שהם יגיעו.

אנחנו חזרנו ליישוב, רן עובר מהצפון לגור באופקים עם משפחתו, כדי שהדברים יתבצעו, בשותפות מלאה עם היישוב. ישבנו ונכנסנו לעניין. אנחנו גוף שמעביר פרויקטים, לא גוף מממן. את כל מה שנוכל נשקיע בעיר הזאת. את כל ההדרכה וההנחיה המקצועית, נעשה ככל שביכולתנו.
היו"ר מיכאל מלכיאור
חלק מהבעיה זה שהמדינה "חונקת" את חברת המתנ"סים בכלל. המצב הכללי, אני מניח שגם זה כסף שבנו עליו.
אבי ביטן
במהלך נבון המדינה יכולה להעביר כסף לחברה למתנ"סים. הייתי בעבר עובד החברה.
יוסי בן בניסטי
בגלל המלחמה של החש"כל בחברה גם הדרך הזאת חסומה. זה מה שהוא אמר.
אלכס מילר
אדוני היושב ראש, בעצם שוב אנחנו נתקלים באותו פרדוקס: מצד אחד יושבים בוועדות, גם בוועדת קליטה ובכל מיני ועדות, וכל הזמן דנים על נושא חיזוק הפריפריה בחינוך ובשאר הדברים. באים אנשי חינוך, אנשי משרד החינוך, אנשי אוצר ואומרים שהם רוצים ומשתדלים ומשקיעים וכו'. כשאנחנו מגיעים לשטח, פתאום רואים שיש בעיות ובעצם הן לא נפתרות. אלו לא בעיות מטווח קצר, הן מצטברות שנים ארוכות. לא יכול להיות שימרחו אותנו שנים, ובפועל הילדים לא יכולים לחכות עוד שנה או עוד שנתיים עד שהחזון יופעל. הם צריכים פתרון היום. מדובר באותם מקומות שכל המטרה של המדינה לחזק אותם. אנחנו לא רוצים שיברחו משם אנשים, להיפך, אנחנו רוצים שיגיעו לשם, להראות כמה טוב, להראות שמשקיעים במקום. אני לא חושב שאנחנו, כוועדת החינוך, יכולים להעביר שיקים, הלוואי שיכולנו. אבל יכולים להעביר מסר חזק באופן כללי, לא בנושא של אופקים בלבד, למדיניות של אוצר וחינוך. ברגע שבאים ומובילים דרך של השקעה בפריפריה, שיתחילו לעשות את זה ולא נקבל תלונות מהשטח.
עוד שאלה
חוץ מ-2.5 מיליון, יש עוד מקורות שהייתם אמורים לקבל כסף מהם? חשוב לדעת. אני יודע שאם יש גירעון של 3.5 מיליון ואתה צריך לקבל 2.5 יש לך עוד מיליון להשלים, ויש שוטף מוניציפאלי. מה עם שאר הכסף?
סיגלית פריאנטה
נשמח מאוד לקבל 3.5 מיליון, אבל בקטע של הוגנות אמרנו: יש 3.5 מיליון שקלים גירעון, ו-2.2 זה הבעיה המיידית שמשפיעה על התפעול. השאר זה חובות לקרנות וכו', דברים שאפשר להתגלגל אתם. אם הארגון ישאיר בסוף השנה - -
אלכס מילר
יש עוד מקורות שלא הצהרתם עליהם כאן?
אבי ביטן
המתנ"ס פועל משני מקורות מרכזיים: העירייה, תקצוב לפי תקציב שנתי, והמקור האחר זה קרנות שמהן מגייסים כסף לטובת פרויקט מסוים ומשתתפים שהם התושבים.
אלכס מילר
חוץ מהחוב הזה השוטף בסדר?
אבי ביטן
השוטף הוא תוצאה והוא חלק מהגירעון. אם מקבלים 2.5 מיליון שקלים בעצם אנחנו מפעילים את המתנ"ס כמעט מחדש, סוגרים חובות ומפעילים אותו יעיל יותר, על פי תוכנית תקציבית מובנית, תואמת את היעדים והמסגרות של המתנ"ס.
אלכס מילר
אתם מצפים לעוד קיצוץ בדרך? כדי שלא יהיה מצב שמצליחים להגיע לאוצר ולמשרד החינוך והם סוגרים את החוב, אבל הבעיות ממשיכות.
אבי ביטן
זה חלק מהעניין. עשינו תוכנית הבראה לעומק. מה שנעשה לפני שנתיים וחצי הוא קיצוץ בתקציב ההכנסות של המתנ"ס, אבל לא נעשתה תוכנית שתאמה את המסגרת החדשה.
היו"ר מיכאל מלכיאור
הסכום שהובטח - זה סעיף תקציבי מיועד למתנ"ס אופקים? זה מוזר.
אבי ביטן
אופקים הייתה בטיפול נקודתי בעקבות החלטת ממשלה משנת 2000. במסגרת התוכנית ניתנו ל-11 יישובים בארץ תקציבים נוספים שיועדו לחינוך, לרווחה ולקהילה. במסגרת זה גם היה כמובן המתנ"ס.

התוכנית עשתה משהו בתשתיות של חינוך וקהילה. ראש העיר ביקש משרת החינוך: היות שזה עובד נכון, בואו נרחיב או תמשיכו לתקצב בעוד 2.5 מיליון. זה נעשה בתיאום עם שר האוצר לשעבר ושרת החינוך הקודמת. על הבסיס הזה הוקצו 2.5 מיליון שקלים לחינוך, שיועדו לחינוך, רווחה וקהילה. חלק נכבד מהכסף הזה יועד למתנ"ס. למה?
היו"ר מיכאל מלכיאור
איזה חלק?
אבי ביטן
1.5 מיליון שקלים.
אלכס מילר
אז זה לא 2.5.
אבי ביטן
אסביר. קודם כול יכולנו לפתור הרבה מאוד בעיות אז, ב-1.5 מיליון, וגם העירייה התחייבה להתגייס להשלים את מה שלא היה קודם. ברגע שזה לא קיים, כל ההיערכות נראית אחרת.

לכן המצב שנוצר הוא מצב אבסורדי מאוד. העירייה הלכה לתוכנית כוללת, היתה התייחסות ספציפית לרווחה וחינוך, במקרה הזה קהילה ומתנ"ס, וכשהכסף לא מגיע ויש ציפייה שיגיע, מתנהלים בסדר גודל כזה. משזה לא קרה, בחודש האחרון, כמו שאמרתי, התקבלה החלטה דרמטית, שבה יושבים לתוכנית הבראה והיא קשה מאוד. אני לא מאחל לאיש לעמוד בפני 48 עובדים, שצודקים, אגב, ולומר להם שהם הולכים הביתה. את זה הוא עשה אתמול.
שלומי ויינברגר
אני יו"ר ועדת נוער וקהילה במועצת תלמידים ונוער ארצית. אמרתם שנקלעתם לחובות גם בגלל הקיצוץ בתקציב מ-2.2 ל-1.2 מיליון שקלים וגם בגלל הכסף שהובטח לכם. כרגע יש גירעון של 3.5 מיליון שקלים. אם הסכום של 2.5 שהבטיחו יגיע, עדיין יש גירעון וכרגע, בגלל שהמתנ"ס במצב ירוד כל כך, אי אפשר להחזיר. אין שום עניין או מטרה בכך שנביא את הכסף, כי רק תצליחו קצת לשקם, אבל לא תביאו למצב נורמלי.
אבי אסרף
שאלה נכונה ובמקום. יש את הנושא השוטף ויש את הגירעון המצטבר. לגבי הגירעון המצטבר, זה פותר חלק גדול מאוד מהבעיה. אנחנו מטפלים בשוטף על מנת שלא ניצור עוד גירעונות. זה עניין פנימי. אבל בהחלט אם הכסף יובטח ויועבר, אנחנו פותרים חלק גדול מאוד מהבעיה, אנחנו עולים על דרך המלך.
שלומי ויינברגר
אבל לא מגיעים לנורמות. עדיין לא תהיו מתנ"ס שמתפקד כרגיל.
סיגלית פריאנטה
עם 2.2 מיליון, זה נפתר.
אבי אסרף
אם מקבלים את זה ומצטמצמים , כמו כל מי שבתוכנית הבראה, עולים על דרך המלך.
רן יול
את המיליון סוגרים תוך כדי תנועה.
היו"ר מיכאל מלכיאור
נכנסנו לעומק הדברים, לצערי חלק מחברי הכנסת אינם. יש דברים דחופים מאוד שקורים בשעות הללו. יש כמה חברי כנסת שהיו פה וכמה שנמצאים. אנחנו רוצים להציע דברים מעשיים, ניכנס לעומק הדברים. אין לנו פה נציגים של משרד החינוך ולא של משרד האוצר. משם צריך לבוא התקציב שיפתור את העניין. אגיד בגדול מה התמונה שמצטיירת:

אנחנו רואים מצב שלרוב בלי עוול כלפי מי שניהלו את המתנ"ס באופקים, נוצר גירעון של 3.5 מיליון שקלים. מתוך זה 2.2. מיליון שקלים זה דברים דחופים להפעלת המתנ"ס. אנחנו לא רואים מצב שלא יופעל מתנ"ס במלוא ההיקף באופקים. זה חלק מההחלטה שלנו. זה לא יכול להיות, יש מתנ"ס אחד, אופקים היא מקום בישראל. השאלה אם רוצים להלביש את ההחלטה על ההחלטה להעביר לכם 2.5 מליון שקלים ובזה נפתור את העניין, או בלי קשר להחלטה הזאת לפעול, ואני לא יודע איך בדיוק לעשות זאת, כי אם יש סעיף תקציבים ויש החלטה של המשרד, אז אתם צריכים לקבל את הכסף. אין שום שאלה. אם אין סעיף תקציבי וזה מעורפל יותר, מין הבטחה שכולם מחכים - -
יאיר דהן
יש תקנה תקציבית, זה נבנה ללא קריטריונים. באנו, דרשנו, קיבלנו, שר האוצר הנחה את אגף תקציבים לתקצב 2.5 מיליון שקלים. יש תקנה תקציבית.
היו"ר מיכאל מלכיאור
ב-2006?
אבי אסרף
לא.
יאיר דהן
החשבות באוצר מתנגדת, כי זה לא לפי קריטריונים של עם ישראל. לדעתי צריך לבנות קריטריונים.
היו"ר מיכאל מלכיאור
למה זה לא בתקציב 2006?
אבי אסרף
ב-2005 שר האוצר דאז נתניהו, במסגרת הבטחות לאופקים, הבטיח 2.5 מיליון שקלים לחינוך וזה מיועד ברובו למתנ"ס.
יאיר דהן
יש תקנה.
אבי אסרף
זה ברמה שוועדת הכספים אישרה את זה. היועץ המשפטי לממשלה, מאוחר יותר, לקראת בחירות, עצר את כל הכספים. הוא אמר שזה לא על פי קריטריונים.
היו"ר מיכאל מלכיאור
הבחירות הוכרזו בסוף נובמבר.
אבי אסרף
אני מדבר על נובמבר דצמבר.
היו"ר מיכאל מלכיאור
שר האוצר לא היה שר האוצר אז.
אבי אסרף
נכון, נפגשתי לפני שבועיים עם שר האוצר החדש והוא אמר לי שאם יש הבטחה כזאת – תביא לי אותה. אנחנו בנינו על זה. שר במדינת ישראל זה לא ש"ג. שרת החינוך אמרה שבעוד שבועיים הכסף בחשבון. הגעתי לרמה כזאת שהיום אני בלי הכסף. לא האמנתי.
היו"ר מיכאל מלכיאור
למה בתקציב 2006 לא עמדתם על כך שזה יהיה שם?
אבי אסרף
לכן לדעתי מנכ"ל המשרד היה צריך לתת תשובות.
היו"ר מיכאל מלכיאור
הוא יהיה. לא ידענו על הנקודה הזאת.
אבי אסרף
בתפקידו הקודם כמנכ"ל משרד השיכון קרה אותו דבר והוא תקע תקנה של 4.5 מיליון שקלים, ובערים אחרות עשו מה שרצו. אני אומר זאת באחריות, במסגרת הבטחות של שר אוצר. זה לא הבטחות בעלמא.
אלכס מילר
יש לכם החלטה?
יאיר דהן
בהחלט. יש מספר תקנה באגף תקציבים.
אבי אסרף
ראיתי את זה. כבוד היושב ראש, אתה צודק בדבריך, זה לא חד פעמי 2.5 מיליון ובזה נגמר הסיפור. הבעיה כללית. העירייה חזקה, תקציבית, וגם המתנ"ס יהיה חזק, גם המועצה הדתית, כל המועצות. אנחנו במסגרת תוכנית הבראה הצטמקנו והצטמצמנו. מנכ"ל משרד הפנים, בוועדת הכספים לפני שנה וחצי, אפשר לראות זאת, אומר: עיריית אופקים עמדה בכל ההתחייבויות שלה והתוכניות ובכל מה שציפינו מהם.
אבי ביטן
במחיר כבד.
אבי אסרף
אמרו שרשויות שלא עמדו, לא יעזרו להן. כך אמרו בוועדת הכספים.
היו"ר מיכאל מלכיאור
אולי חלק מהעמידה זה סגירת המתנ"ס.
אבי אסרף
הצטמצמנו. אני עובד לפי תוכנית הבראה, אסור לי לחרוג בשקל. התחייבתי, אני הולך עם זה עד הסוף. הבעיה המרכזית היא משרד החינוך. אנחנו עובדים עם 10 מיליון שקלים מתשס"ג בגלל הטיפול הנקודתי שנעצר.

אני רוצה להיות עדין: זו שערעוריה שאין כדוגמתה. מדינת ישראל מחליטה על טיפול נקודתי בחינוך באופקים ובכמה נושאים, נניח החינוך, ואחרי 3 שנים התוכנית נגמרת. לא הייתה בדיקה מעמיקה אם זה היה נכון, אם זה היה כדאי, מה התוצאות, מה ההשלכות אם זה יופסק. יש תוכניות שעובדות 3 שנים. אז מה, כשנגמר התקציב הולכים הביתה? בתשס"ג היה 26% הצלחה בבגרויות, ואני מתבייש לומר זאת. איך חושבים על קיצוץ כזה במדינת ישראל? איפה סדרי עדיפויות במדינה. אני צריך להתמודד עם הרבה יותר, אבל רק בחינוך זה 10 מיליון שקלים פחות בשנה. אנחנו לא בוכים, אנחנו רצים לקרנות, אבל המשרד לא יכול להתנער מזה. הוא לא יכול לשלוח 50,000 שקלים ל-18 מוסדות לבטיחות ושיפוצים. זה חול בארגזי ילדים לא עושים בסכום הזה. עיר שלמה לשפץ ב-50,000 שקלים? מה עם בדיקת חשמל, מים, בטיחות? לעיריות חזקות, בסדר. אבל אם אני רוצה שיפוצים, החשב שואל: מאיפה? אני יכול להגיד לחשב, שממומן על ידי משרד הפנים, מה לעשות? אני יכול להגיד אבל הוא לא יחתום.

כל מה שקורה במתנ"ס ובמועצות, זו נגזרת. אם היו יותר תקציבים בחינוך, העירייה הייתה מרשה לעצמה להפריש למתנ"ס, למועצה דתית, למקומות אחרים. אנחנו רזים. מנכ"ל משרד הפנים אמר שאנחנו בסדר, אז אני לא יודע מה זה, זה כמו שהמשיח מגיע. איפה אני לא בסדר? 30 שנה לא עמדו באופקים בתוכניות הבראה, ולא עמדו בתקציבים, תמיד היו חריגות. אנחנו מכירים. זה נגמר.
משה גפני
אני לא נתתי שיהיו תוכניות הבראה.
אבי אסרף
אמרו לי: אתה לא חותם, אתה לא מקבל מענק ולא משלם משכורות.
משה גפני
הייתי חבר מועצה הרבה שנים באופקים. מה זאת אומרת לעשות תוכנית הבראה באופקים? המשמעות היא שסוגרים שירותים, לא יהיו שירותים מוניציפאליים. התייעלות זה משהו אחר.
היו"ר מיכאל מלכיאור
להעביר הכול לשנור. זה מה שהמדינה אומרת.
משה גפני
שגיידמאק יממן את אופקים.
אבי אסרף
אני מחפש אותו כבר שבוע, אני נפגש עם כמה תורמים היום.
היו"ר מיכאל מלכיאור
זה יביא כסף מקרן רש"י, מטרו-ווסט... אני פועל בנורווגיה לגביכם. אבל זו לא דרך לנהל מדינה.
משה גפני
תוכנית ההבראה שראש העיר עושה היא כמעט בלתי אפשרית, אבל היא נעשית. זה מראה שגם כשיש תוכנית, לא פותרים את הבעיה. אין עידוד. בסדר, עושים תוכנית הבראה. אני, כחבר מועצה, מנעתי הרבה פעמים מראש המועצה שהיה אז לעשות תוכנית הבראה. אני גם מכיר את הדברים בניגוד לאחרים, שחושבים שאם יהיו טובים יקבלו. לא יקבלו. מגמת האוצר לקצץ ולקצץ. תוכנית שיפוצים של 50,00 שקלים במוסדות חינוך שחלקם בתים ישנים, המשמעות היא שהתלמידים יבואו למצב בלתי אפשרי מבחינה בטיחותית.
היו"ר מיכאל מלכיאור
המנכ"ל התחייב: אם יש סכנה בטיחותית תקבלו את כל הכסף.
אבי אסרף
רציתי לראות אותו, שיסתכל לי בעיניים. הוא דיבר ברדיו ואמר שיעזור. פורסמו תוצאות הבגרויות והוא אמר שיעזור לאופקים.
יאיר דהן
הכול מתחיל ונגמר באוצר.
אבי אסרף
ילדים נופלים מכיסאות פלסטיק בכיתות, בישיבות. שיתבייש.
היו"ר מיכאל מלכיאור
נקבל החלטה בהסכמת שלושתנו, כרגע. כעיקרון, לא יכול להיות שהמתנ"ס של אופקים, המתנ"ס היחיד בעיר, לא יפעל במלוא המרץ, כמובן במגבלות התקציביות. לא יכול להיות שהוא לא יוכל לפעול. אתמול פיטרו, הוציאו לחופש, 48 עובדים של המתנ"ס. זה מצב שלא יכולים לקבל. המתנ"ס, הגוף המרכזי להפעלה אחרי שעות הלימוד ובקיץ ובכל הפעילות של עיר כמו אופקים, ולא רק אופקים, אבל שם בוודאי, אין הרבה חלופות למתנ"ס, ולכן זה מצב שוועדת החינוך לא יכולה לקבל.

אנחנו ניכנס בעובי הקורה, עם מנכ"ל משרד החינוך ויחד עם האוצר כדי להחזיר את הסעיף התקציבי של 2.5 מיליון שקלים.
משה גפני
אני מבין שזו בעיית דה-הרטוך.
יאיר דהן
זו בעיה משפטית חשבית.
היו"ר מיכאל מלכיאור
ודאי שצריך קריטריונים, אז שיעשו אותם. היום כבר אין סעיף.
אבי אסרף
יש תקנה. התקנה הייתה ב-2005, ב-2006 ביטלו אותה. אבל שר האוצר אמר לי: אם יש הבטחה, אפשר להעלות את הנושא ולהחזיר. יש נכונות, גם מבחינת האוצר.
היו"ר מיכאל מלכיאור
הסעיף לא קיים היום.
משה גפני
אבל הם אומרים, והם צודקים: הסעיף היה ב-2005, אני מכיר את זה מסעיפים דומים. אם מתגברים על בעיית הקריטריונים ומקבלים מהיועץ המשפטי לממשלה אישור שזה מקרה שבו צריך להעביר את הכסף גם כשאין קריטריונים - -
היו"ר מיכאל מלכיאור
למה? הוא אמר שבתוך שבועיים אפשר לעשות קריטריונים.
משה גפני
אין שם שבועיים במשרד המשפטים, אין מושג כזה. משרד החינוך מכין את הקריטריונים אבל משרד המשפטים צריך לאשר. זה לוקח זמן. אם יש קריטריונים, אגף התקציבים יעביר מ-2005 ל-2006.
אבי ביטן
הכנו גם את זה למשרד החינוך.
היו"ר מיכאל מלכיאור
אנחנו ניכנס בעובי הקורה, גם של הקריטריונים. אבל כדאי להכין אותם ולגמור את הסיפור. אם יש 2.5 מיליון, אני מאמין שנחזור לדרך המלך, גם אם זה לא פותר את כל הבעיה, אבל זה עניין מרכזי. חוץ מזה, אנחנו רוצים לשמוע ממשרד החינוך מ הם חושבים על המצב הזה: עכשיו, בקיץ, באופקים, במקום 2000 ילדים בפעילות בקייטנות יש 90.
אבי אסרף
בשנה שעברה היו 1,600 או 1,800 והשנה יש 100.
משה גפני
היום יש בעיה בכל הארץ עם הקייטנות.
אבי אסרף
יש את ילדי הצפון שעכשיו באופקים.
היו"ר מיכאל מלכיאור
זה קשור גם לחברת המתנ"סים, שגם אותם חנקו. זה משני צדדים בבת אחת. אנחנו יודעים את כל זה, בואו ננסה לפתור את הבעיה של אופקים ואחר כך את הבעיות של כל העולם. נפתור את זה, ואחר כך דברים אחרים. נדבר על זה עם המנכ"ל. משרד האוצר חייב למצוא את הדרך וגם משרד המשפטים, כדי להפעיל את הדברים בצורה נכונה מבחינה טכנית.

אני מודה לכם, נמשיך להיות בקשר בעניין הזה.

(הישיבה ננעלה בשעה 10:25)

קוד המקור של הנתונים