ישיבת ועדה של הכנסת ה-17 מתאריך 25/07/2006

בדיקת "מעריב" לגבי זמינות חניות לנכים

פרוטוקול

 
PAGE
1
ועדת העבודה, הרווחה והבריאות

25.07.2006

הכנסת השבע-עשרה






נוסח לא מתוקן

מושב ראשון
פרוטוקול מס' 55

מוועדת העבודה, הרווחה והבריאות

יום שלישי, כ"ט בתמוז התשס"ו (25.07.2006), בשעה 10:00
סדר היום
הצעה לסדר היום (דיון מהיר): בדיקת "מעריב" לגבי זמינות חניות לנכים, של חה"כ רן כהן.
נכחו
חברי הוועדה: משה שרוני - היו"ר


אריה אלדד


חיים אמסלם


רן כהן
מוזמנים
הרן לבאות - רפרנט עלייה וקליטה, משרד האוצר


ד"ר זיו נר


ד"ר עופרה חבקין - משרד הבריאות


שוקי שדה – משרד התחבורה


רוני לוינגר – המשרד לביטחון פנים


אבי בן ז'נו - המרכז לחיים עצמאיים


ד"ר משה פרלמונטר- מנהל הגמלאות, המוסד לביטוח לאומי


שונטל וסרשטיין - חוקרת, המוסד לביטוח לאומי


עו"ד רועי שביט - המוסד לביטוח לאומי


ישראל אבן זהב - מטה מאבק הנכים


יואב קריים - מטה מאבק הנכים


אסתר בלום - רכזת פרוייקטים, מועצת ארגוני עולים


רוני שכטר - יו"ר מטה מאבק הנכים


ישראל אבן זהב - מטה מאבק הנכים


דורון יהודה - ארגון הנכים הכללי


פרחיה בן זקן - ארגון הנכים הכללי


יעקב כהן - מטה המאבק של ארגון הנכים


אבנר עורקבי - עמותת ענב"ל (עמותת נפגעי ביטוח לאומי)


יצחק קורמן - מטה מאבק הנכים בישראל


משה טסטה - עמותת ידידי צמי"ד


מוריץ לוי - עוצמה- פורום ארצי של משפחות נפגעי נפש


משה בר - תנו יד לנכה, נכים למען נכים


יובל וגנר – יו"ר נגישות ישראל


דניאלה צור


גילה צור


דפנה אלטרס


גיל קניג


פנחס ברויאר
ייעוץ משפטי
ג'ודי וסרמן
מנהלת הוועדה
וילמה מאור
רשמת פרלמנטרית
מיטל בר שלום
הצעה לסדר היום (דיון מהיר)
בדיקת "מעריב" לגבי זמינות חניות לנכים, של חה"כ רן כהן.
היו”ר משה שרוני
שלום, אני פותח את ישיבת הוועדה. חה"כ רן כהן יפתח.
רן כהן
אני מודה ליו"ר על כינוס הישיבה הזאת בפגרה.בעקבות התחקיר במעריב, יזמתי את הדיון. זה אחד הנושאים המאוד משמעותיים לגבי אנשים עם מוגבלויות. נושא חניית הנכים, הוא נושא קריטי ביכולת של אנשים עם מוגבלות נגישות להגיע לתפקוד נורמלי בחברה שלנו. חוק חניית הנכים במתכונת הנוכחית לא נותן מענה הולם לצרכים. גם החוק הזה לא מקוים, ואולי אלה שני הטבחים של הדיון הזה כאן.


הממצאים, כפי שהם מופיעים במעריב, הם מראים כי הציבור מצפצף על הנכים ועל חניות הנכים. גם ככה המצאי של חניות הנכים, הוא קטן.
היו”ר משה שרוני
מצד מי הצפצוף?
רן כהן
גם הציבור וגם המוסדות. אולי נציגי הנכים עצמם יוכלו לתת לעניין הזה פירוט מוחשי ומדויק, מזה שהופיע במעריב. הבדיקה נעשתה ביישובים רבים. העניין זועק לשמים ומחייב את הדיון. ישנן בעיות תשתתיות בסוגיה הזאת. ישנם 3 סוגים של תווי חניה. בפועל, רוב מקבלי תווי החניה אינם זקוקים מבחינה פונקציונלית ורפואית בחנית נכים קרובה. צריך לעשות אבחנה, מי זכאי ומי לא, גם בתוך מערכת תווי החנייה הניתנים. החוק לא מאפשר להגדיר הגדרה ברורה. נצטרך בעניין הזה לעשות עבודה יותר מעמיקה ויותר יסודית.
היו”ר משה שרוני
זה יהיה טוב כאשר יבנו ערים חדשות. בחיפה לא תוכל לשנות דברים מבחינה טופוגרפית. במדינת ישראל עושים את המקסימום כדי לתת את הנוחות המרבית לנכים.
קריאה
הלוואי.
היו”ר משה שרוני
יש רצוי ויש מצוי. מה שעושים למען נכים במדינת ישראל, באף מדינה לא עושים, לא באנגליה ולא באמריקה. אנחנו עושים את המקסימום. אני באופן אישי בדקתי את זה. יש דברים שצריכים לשנות.
רן כהן
קרוב לוודאי שיש צדק בדבריך.
היו”ר משה שרוני
אי אפשר לשנות את עם ישראל.
רן כהן
אבל אפשר כל הזמן להשיג הישגים חברתיים, תרבותיים וכלכליים יותר טובים.
קריאה
אנחנו לימדנו את עם ישראל לא לקטוף פרחי בר.
רן כהן
הרבה מאוד דברים העם הזה השיג כאשר הוא רצה להשיג, ואני מאמין שגם בתחום הזה אפשר לעשות את זה.

בוועדות הרפואיות במשרד הבריאות ישנן הגדרות מקילות למתן אישור לתווי חניה שונים, וזה יוצר מצב של ריבוי מוגזם. אותם אלה שזקוקים באמת יוצאים נפגעים מכך.
היו”ר משה שרוני
אבל יש ועדה מכובדת שהיא מחליטה.
עופרה חבקין
אין ועדות במשרד הבריאות.
היו”ר משה שרוני
יש ועדות בכל עיר. אני לא מדבר על ועדה במשרד הבריאות.
רן כהן
יש עוד שורה שלמה של דברים, שאני מציע שאני לא אמנה אותם כאן. אם תרצה בסיכום הדיון להעביר את זה לוועדת משנה שתעסוק בנושא, אני אשמח לעשות את זה. יש פה סוגיות שאי אפשר לטפל בהן רק בישיבה אחת. אני אשמח, שהדבר הזה ייעשה במליאת הוועדה בכל הפורומים שאתה תחליט עליהם.
עופרה חבקין
הנושא של מתן האישורים הרפואיים לזכאות לתו חנייה, לא הוסדר מעולם. זה חוק של משרד התחבורה, באחריות וסמכות של משרד התחבורה. באיזשהו שלב בעבר העבירו את זה לרופאי מחוזות, לא בצורה מסודרת, ללא נהלים וכללים, ללא הקצאת כוח אדם וללא תגמול. בשנים עברו התופעה לא היתה כל כך רחבה. בשנים האחרונות אנחנו עדים להצפה גדולה. אנחנו במחוז המרכז מטפלים ב-1,000 פניות בחודש.

בגלל העובדה שאין לזה כללים, כל לשכת בריאות עובדת אחרת. משנת 1998 אנחנו מקיימים התכתבות עם משרד התחבורה. בין היתר הוקמה ועדה בין-משרדית, עם משרד התחבורה ונציגי הביטוח הלאומי, שאמרה שלא ניתן לתת את האישורים האלה ללא בדיקת האנשים.

לאחרונה הגענו לפתרון. גיבשנו קריטריונים לתו חנייה, וזה מצריך שינויי חקיקה במשרד התחבורה. אנחנו בשלב מאוד מתקדם בנושא הזה. הבנתי ששינוי החקיקה של משרד התחבור אמורה להיות מוגשת בספטמבר. תהיה אחידות, וזה לא יבוצע יותר על ידי הרופאים המחוזיים.
דינה פלדמן
זה לא היה בשיתוף עם ארגוני הנכים.
יובל וגנר
אני תמה שארגוני הנכים לא היו חלק מהוועדה. עדיין אנחנו בעידן שכל מיני אנשים קובעים לנכים מה הדבר הנכון. אני רוצה להציג את הנושא באופן מלא. נאמר פה שהחוק הקיים הוא ישן ולא תקף, וצריך לעדכן אותו. בפועל, הנכים שצריכים את חניות הנכים, באים לחניות והחניות תפוסות. מכאן המצוקה הגדולה והסערה הגדולה.

מדובר באחד הנושאים הכי חשובים לאנשים עם מוגבלות בחיי היומיום, על מנת שיוכלו לצאת באופן נורמלי כמו כל אחד בישראל. במהלך השנה האחרונה התכנסנו מספר ארגוני נכים, ובראשם מטה מאבק הנכים, ארגון נכי צה"ל, ארגון תאונות עבודה, עמותת נגישות ישראל ועמותות אחרות, וגיבשנו עמדה משותפת. זה לא כל יום שלארגוני הנכים יש הסכמה ביניהם. זה מקום טוב להתקדם לקראת פתרון הנושא הזה.

אני רוצה להדגיש מספר בעיות שקיימות במצב הקיים. נכון להיות יש 80,000 תווי חניה. בפועל צריכים להיות לא יותר מ-40,000.
עופרה חבקין
פחות. אנחנו חושבים שהקריטריונים החדשים יורידו ב-70% את בעלי תו החנייה.
יובל וגנר
הגדרות אינן חדות לגבי הזכאות ולגבי האכיפה של סוגי התווים השונים. ישנה קלות הבלתי נסבלת של קבלת תווי חנייה בוועדות לאישורי רופאים. יש המון תווי חנייה זמניים, יש תו חניה למספר רכבים, שמוביל לשימוש לרעה בזכות הזאת. ניתנים תווי חניה לעיוורים שחלק צריכים, וחלק לא בהכרח. יש בעיה של אכיפה, בעיה עם גובה הקנס. יש תווי חנייה ומקומות שמורים לבני משפחה שמזמן נפטרו, ובני המשפחה ממשיכים להשתמש בהם. חלק גדול מנכי צה"ל מקבלים תווי חניה, על אף שהם לא בהכרח צריכים את זה. יש תופעה אדירה, רחבה ובלתי נסבלת של זייפנים. יש עברייני תנועה שחונים רק לשנייה, שנמשכת שעה. אנחנו הנכים שצריכים את החניה, עומדים בצד ומחכים שהחניה תתפנה. יש גם בעלי תווי החנייה, הנכים עצמם, שבני משפחותיהם משתמשים בתווים, וגם בזה צריך לטפל.

יש ריבוי אדיר של תווי חנייה לא מוצדקים. בפועל, אין מקומות חניה. הפתרון שלנו, הוא תו אחד לאלה שצריכים, ולא 3 סוגים. יש ורסיה של 2 תווים במקרים מסוימים, אבל לא נדון בזה פה כי זה לא פורום מקצועי. אנחנו מדברים על תו חניה אישי עם תמונה לבן אדם עצמו, כך שבני משפחה אחרים לא יוכלו להשתמש בו. זה נהוג במדינות אחרות בהצלחה. זה תו שמעוצב בצורה שאי אפשר להעתיק אותו, והוא מתחדש כל שנה. צריך גם לקבוע קריטריונים קבועים לגבי מי זכאי.
היו”ר משה שרוני
מי יקבע את הקריטריונים?
יובל וגנר
בהמשך למכתב שהפיצה הנציבה, ד"ר פלדמן, אנחנו מציעים שיהיה צוות של רופאים, שבתוכו יהיו גם נכי צה"ל ונציגי ממשלה, שיקבעו קריטריונים. הם יעבדו על חידוד ההגדרה של ההבדל בין תו לצמיתות לתו זמני. יש אנשים שמפאת מחלה זמנית הם זקוקים לתו, ומגיע להם. עם זאת, חשוב לטפל באכיפה, בהגדרה, בהגדלת הקנס, במידע שיהיה למשטרה ולמפקחים. היום כאשר הם באים לאכוף, מספרים להם סיפורים ואין להם את המידע במסופים. לא פחות חשוב, קמפיין מודעות, פעילות בתוך משרד החינוך, כדי שנערים שמקבלים רשיון יתחילו להטמיע את הרעיון.

אנחנו ממליצים לוועדה, לקבל את ההצעה שלנו כטיוטה להמשך הפעילות, שתשמש להצעת חוק מעודכנת ומחודשת. הגדרת קריטריונים חדשים לזכאות תוך חודש מהיום. הצעת חוק ממשלתית עד תום פגרת הקיץ. זה לוח זמנים מאוד קצר, כי הנושא הזה הוא מאוד חשוב. דקה דקה אנחנו סובלים מהעניין הזה. זה נושא שהוא בראש סדר העדיפויות שלנו. חשוב שפורום ארגוני הנכים ישתתף בוועדות להגדרת החוק, התקנות והקריטריונים.
שוקי שדה
אנחנו ננסה לדייק ולהביא את סך הנתונים. כרגע יש 74,000 נכים במדינת ישראל, מהם 58,000 הם בעלי תו נכה מוזל. הם בעלי זכות לא לשלם את כל המסים על הרכב. היום קיימים 3 תגים. אלה 3 התגים שנמצאים, נכה עם כיסא גלגלים, נכה צה"ל ונכה במסגרת המערכת הכללית של הרפואה.
קריאה
נכה צה"ל בלי עגלה. זה חשוב לציין את זה.
שוקי שדה
אין תג שמורה על עגלה או בלי עגלה.
קריאה
לא נכון.
היו”ר משה שרוני
לא נתווכח על זה. לא דנים על זה כרגע.
שוקי שדה
בצד ימין של התו יש אלוגרמה. ברגע שאתה מצלם את תו הנכה, האלוגרמה הזאת לא יוצאת. כך יש אפשרות לזהות את מיידית את הזיופים.
רן כהן
כמה בודקים את זה?
שוקי שדה
זה לא התפקיד שלי.
היו”ר משה שרוני
לא ניכנס לזה. אנחנו נדבר אחר כך על אכיפת החוק.
שוקי שדה
לפני 4 שנים אנחנו שינינו את החקיקה לגבי שני מספרי רכב על תו נכה אחד. התו נותן אישית לאדם, בצירוף שם ומספר תעודת הזהות שלו. למה נתנו אפשרות לשני כלי רכב? בהתחלה זה היה על מספר רכב אחד. לאור פניות אלינו, שציינו שלפעמים הרכב מתקלקל ואין אפשרות להסיע את אותו נכה עם תו הנכה, התקבלה החלטה לעשות שני מספרים לאותו נכה, שהוא יקבע אותם. מספר של רכב שיוכל להסיע אותו בזמן שהרכב שלו איננו. לאחרונה, פנו אלינו וביקשו מאיתנו להוריד את מספר הרכב השני על תו החניה. זה נמצא כרגע בשלב של דיון.

כפי שאמרה עופרה, הנתונים נמצאים כרגע בתהליכים סופיים אצלנו. אנחנו נציג את זה לקבוצות הנכים השונות על מנת להבהיר את הדברים. זה נמצא כרגע בתחילת הדיונים, ועל בסיס זה נוכל ליישר את הנתונים. נושא האכיפה, הוא לא באחריות משרד התחבורה.
רוני לוינגר
אנחנו אוכפים את העבירה של מקום השמור לנכה בין שאר עבירות התעבורה. באסטרטגיה החדשה של אכיפת עבירות תנועה בשנת 2005, העבירה של חניה במקום השמור לנכה נכנסה לנושאים המועדפים לאכיפה, תחת הכותרת עבירות בריונות. יש לנו ירידה בכמות הדוחות. ראש האגף נתן הוראה לגבי העבירות המועדפות לאכיפה, והעבירה הזאת היא אחת העבירות שנכנסת בנושאים המועדפים לאכיפה. מתחילת השנה נתנו 7,000 דוחות על עבירה של חניה במקום השמור לנכה. בשנים קודמות יש לנו 20,000 דוחות לשנה, ואפילו למעלה מזה.
אריה אלדד
האם מדובר בירידה בכמות לעומת השנים שעברו?
רוני לוינגר
בגלל האסטרטגיה החדשה, יש ירידה כללית בכל העבירות ב-30%. זה משפיע גם על העבירות האלה. העבירה הזאת נכנסה לנושאים המועדפים לאכיפה.
אריה אלדד
אם השנה נרשמו 7,000 דוחות בחצי שנה, כלומר 14,000 בשנה, ובשנה שעברה היו 20,000 דוחות, יש ירידה באכיפה. למרות ההגדרה שזאת בריונות, יש ירידה באכיפה.
רוני לוינגר
נכון. יש ירידה כללית באכיפה. אנחנו מפנים את הכוחות שלנו לנושאים המועדפים האלה. אני רוצה לומר כמה מילים לגבי הבעיות באכיפה. יש לנו בעיה באכיפה במקומות סגורים, כמו קניונים. לא תמיד התמרורים שם מאושרים על ידי ועדות התמרור של הרשות המקומית. ממילא יש לנו בעיה באכיפה במקומות האלה. לגבי גובה הקנס, אנחנו מוכנסים לשקול את העניין עם משרד התחבורה.
היו”ר משה שרוני
למה חושבים כל הזמן על הקנס. כשיש עבירה כזאת צריך להביא גרר ולגרור את המכונית, ולהודיע לאדם כי המכונית שלו נמצאת במגרש איקס. עבור הגרירה והטרחה הוא יצטרך לשלם 1,500 שקל. אז נראה אם הוא יעז עוד פעם לשים את הרכב שלו במקום של נכה. גרירה חייבת להיות. אני ראיתי מקרה שבו נתנו לאדם קנס, והוא בא ואמר נתת לי כבר קנס ואני יכול להמשיך לחנות כאן. צריכה להיות גרירה. העיריות עשו מבצע, ועכשיו גוררים רכבים במקומות שזה מסכן את הציבור. למה לא לגרור רכב שתופס מקום של נכה? הנכה שצריך להגיע הביתה, לא יכול לרדת מהרכב שלו. אם לא הייתי רואה את זה, לא הייתי מדבר. אם רוצים לאכוף את החוק, צריך לעשות את זה בצורה כזאת שהאיש יזכור כל החיים שלו לא לחנות במקום של נכים. אז יהיו פחות דוחות ובריונות. זאת לא בריונות, זאת אי אכפתיות. זאת התנהגות של המאצ'ו הישראלי. אני אוכיח, שאני אשיג. צריך לחשוב בכיוון הזה, כדי שאנשים יידעו שלא כדאי לקחת מקום של נכה. אם אדם קיבל תו נכות, כנראה שהוא קיבל את זה בצדק וצריך לכבד את זה.
רוני לוינגר
לאחרונה, התחלנו בפרוייקט של השבתת כלי רכב ל-30 יום. אנחנו נהיה מוכנים לשקול יחד עם משרדי ממשלה אחרים, להוסיף את העבירה הזאת גם כן. יש פה התייחסות של משרד המשפטים, משרד התחבורה ומשרדים אחרים.
אהוד ענבר
השלטון המקומי והרשויות יכבדו כל החלטה על פי חוק. מה הרשויות יכולות לעשות?
היו”ר משה שרוני
האם ראית אנשים שלא מכבדים את החוק?
אהוד ענבר
אנחנו מקצים את המקומות לחניית נכים. הרשויות המקומיות יכולות רק לתת דוחות חניה.
קריאה
ולגרור.
וילמה מאור
האם אתם עושים את זה?
אהוד ענבר
על פי החלטת החוק. הרשות לא יכול לגרור לבד.
היו”ר משה שרוני
השלטון המקומי יכול לגרור לפי חוק עזר עירוני. לגבי נכים הוא לא יכול לעשות שום דבר, בגלל שאין חוק עזר. אולי תגיעו להסכם עם משטרת ישראל, כדי שהיא תוכל להוריד את זה ממנה. פעם לא היה חוק עזר שמאפשר להגיש דוח איפה שאין מקום חניה, והיום יש. אם השלטון המקומי הוריד ממשטרת ישראל את הנושא הזה, גם בנושא הנכים הוא יכול לעשות משהו.
אהוד ענבר
חוקי עזר הם לא מרכזיים. לכל רשות יש את חוקי העזר שלה. יש רשויות שאין להן בכלל חוקי עזר הנוגעים לחניה.
היו”ר משה שרוני
אלה בטח מתקופת הביניים.
אהוד ענבר
יש הרבה רשויות ויישובים קטנים שאין להם חוקי עזר לחנייה. אין מדחנים ואין מקומות חניה מוסדרים.
היו”ר משה שרוני
רוב הבעיות הן בערים הגדולות.
אהוד ענבר
מי שיכול לאכוף את זה, זאת משטרת ישראל.
יובל וגנר
הוא לא התייחס לזה שהם חייבים לעשות מבצע לאשר את כל התמרורים בוועדת תמרור, כי אחרת אם רכב חונה בחניה לא מאושרת הוא לא עושה עבירה. בבית משפט הוא יוצא זכאי. נדרש שהם ירימו את הכפפה, ויעשו אחת ולתמיד מבצע לאשרר את כל חניות הנכים בוועדת תמרור.
מרקוס
אני נציג עיריית צפת. בעיריית צפת יש 350-400 מקומות חנייה, ביניהם יש חניות של נכים המוסדרות על פי חוק. הבעיה בצפת, היא שזה נראה כמו בית לווינשטיין. יש 120-150 תווי חנייה שמסתובבים בחניות הרגילות שלנו. אם אנחנו עוברים בעיר, מעל שליש תווי נכים. לעיתים, יש 4 תווי נכים על אותו שם. איך עושים את זה? אדם רושם שני כלי רכב על שמו. כאשר אובד לו תו חניה, הוא ניגש למשרד התחבורה ונותנים לו עוד תו. אחרי חודשיים הוא מחליף רכב, והוא מקבל עוד תו חנייה. מצאנו גם 8 תווים לאדם אחד. לדעתי, צריך להוריד את התווים לאחד. זה אסון. אנשים לא חיים בשטח. אני התכתבתי עם משרד התחבורה ועם מבקר המדינה. בבית החולים רבקה בצפת, רוב העובדים באים עם תווי נכים של קרובי משפחה. כאשר באים נכים, אנחנו רושמים להם דוחות, כי הם חונים במקומות שאמבולנס לא יכול לעבור. לא יעלה על הדעת שאדם שהוא לא נכה משתמש בתו של מישהו שנמצא בבית אבות 20 שנה.
היו”ר משה שרוני
נציג משרד התחבורה אמר, כי כל שנה יחליפו את תווי הנכות. התופעה הזאת כבר לא תהיה.
מרקוס
דבר חמור נוסף, היא שהמשטרה לא מוכנה לעזור באכיפה. הפנו אותי לסנ"צ, והוא אמר לי כי הוא לא בלש וכי הוא לא מוכן לאכוף שום חנייה של נכה. איך אתה יכול לאכוף מקרה בו אדם חונה רכב ושם תו נכה של מישהו אחר? הנכה נמצא בבית החלמה, בית חולים או בית אבות. אתה לא יכול לעקוב אחרי זה. כל מי שמקבל דוח חנייה, לאחר חודש הוא מציג תו נכה.
היו”ר משה שרוני
הבנו כי צריכה להיות עדיפות עליונה לנושא של תווי הנכים.
שוקי שדה
תווי הנכים מונפקים בשתי נקודות מוצא. נקודה אחת מדברת על תו קבוע לנכה שמוגדר כנכה קבוע. יש תו זמני שהוא מוגבל בזמן והוא נגמר באופן אוטומטי. אנחנו מבקשים להחזיר את התו, אך לעיתים אנשים לא מחזירים את התו. הבעיה היא בעיה של אכיפה, כי התאריך נמצא על התו עצמו.
משה בר
כאשר אתה מגיע לחניה וחונה רכב אחר, אתה מזמין את המשטרה ועד שהיא באה לוקח 3 שעות. כאשר היא מגיעה, היא הולכת לנהג ומבקשת ממנו סליחה שיזיז את הרכב. אפילו דוח הם לא מוכנים לתת. כאשר אני מודיע להם, הם מנסים להשיג אותו בטלפון, ואחרי שהם לא משיגים אותו הם מגיעים למקום.

למה לא עושים תו עם תמונה. לפי התמונה אפשר לראות אם הנהג זה הנכה, כמו ברשיון. בבית חולים וולפסון עומד השומר ובודק נכה נכה אם הוא בעל הרכב.
דפנה אלטרס
בבת ים קיימת בעיה נוספת, והיא פנייה לנציג המשטרה. יש בעיה. משטרת ישראל לא מוכנה לאכוף את התמרור, חניה של עיריית בת ים, בטענה שהוא לא חוקי. אני פניתי וכך גם עיריית בת ים. ישבנו בישיבות משותפות עם העירייה ונציגי המשטרה, ולא הגענו לפתרון. אנחנו סובלים. אם אני צריכה לחכות מיום שישי בשעה 10:00 עד מוצאי שבת, כדי שאדם שחנה בחניית נכה שלי יואיל לצאת, כי העירייה אומרת שהמשטרה צריכה לאכוף והמשטרה אומרת שזה לא התפקיד שלה. סיירת ניצן, שמורכבת מנציגי המשטרה ונציגי העירייה, בכלל לא טורחת להגיע. איפה אני אמורה להיות.
ישראל אבן זהב
אני גם מפקד שכונה של המשמר האזרחי. אנחנו מנסים לאכוף את הדברים. יש הנחיה בכתב ממרחב דן, שלא לרשום דוחות בחניות נכים אם מישהו לא מתלונן. אין שום יוזמה של המשטרה לרשום דוחות, אלא ההפך. ברגע שאני לוקח אתי שוטר, הוא רושם את הדוחות, אבל אין שום יוזמה.
רוני לוינגר
המשטרה מטפלת בקטע דרך בתאונות דרכים, בהכוונת תנועה ובדברים נוספים. אי אפשר להציב שוטר ליד כל חניית נכה. אם יש תאונת דרכים ואותה ניידת מטפלת במקרה, היא לא יכולה בו ברגע להגיע לכל קריאה. יחד עם זה, יש מקומות שבהם יש ניידות משותפות של הפיקוח העירוני ונציגי המשטרה, והם באים ואוכפים על פי קריאה. לגבי מקומות בהם התמרור לא מאושר, אין בסמכות המשטרה לאכוף את העבירה הזאת כי זאת לא עבירה. צריך לגלגל חזרה את הכדור לפתחה של הרשות המקומית. ברשות המקומית יש פקחים שתפקידם לטפל במקומות החניה השמורים בתוך קניון או בית החולים.
פנחס ברויאר
לפני מספר שנים משרד התחבורה המציא את הגלגל. הוא החליט לעשות את תו החנייה החדש ולעשות את האלוגרמה ובר קוד. אני ישבתי עם שר התחבורה מאיר שטרית, ושאלתי אותו מדוע לעשות את הדבר הזה אם אין להם כלי לבדוק אם זה מזויף או לא. הוא אמר לי כי כל פקח או שוטר יקבל אקדח עם בר קוד. זה לא בוצע. אני רוצה לחדש לכם, כי ניתן לזייף היום גם את האלוגרמה. האלוגרמה של הזיוף יותר יפה מזאת של משרד התחבורה. כדאי לכם ללמוד לעשות את הזיוף. יש כרגע 60,000 זיופים. ההחלטה שיצוינו שני כלי רכב על אותו תו, הכפילה את המכוניות עם תווי הנכים.
היו”ר משה שרוני
מה מציע אדוני לנכה שהרכב שלו נמצא במוסך?
פנחס ברויאר
כמו שהיה 35 שנה. האם כל הרכבים של הנכים מתקלקלים? אם הרכב שלו יהיה במוסך, הוא יכול להביא אישור שהרכב במוסך ואז יהיה מותר לו לייצג את התו באותו אחר. ליד המשרד שלנו בתל אביב יש חניות נכים. אני מזמין כל יום את העירייה. לוקח להם המון זמן להגיע, ואז הנהג נסע בינתיים. הגיע הזמן לעשות את זה כמו באירופה, תו נכה לעגלה ואחר כך למשולשים.
פרחיה בן זקן
הריבוי של תווי חניה ותפיסה של מקומות חניה לנכים על ידי כאלה שהם לא נכים, מביא אותנו לחנות במקומות שמסומנים באדום ולבן. אחר כך אנחנו אלה שמקבלים דוחות חניה. אני חוויתי גרירה של רכב בנתניה, בגלל שחניתי במקום שהוא לא מוסדר.
היו”ר משה שרוני
אני רוצה לסכם את הישיבה. הוועדה קובעת שיש להקים ועדה בין-משרדית שתכלול את כל הגורמים הנוגעים לדבר, בראשות ד"ר דינה פלדמן, נציבת שוויון לאנשים עם מוגבלות. הוועדה הבין- משרדית תבדוק את נייר העמדה שנמסר לוועדה על ידי נגישות ישראל, והוא בהסכמת כל ארגוני הנכים. הוועדה הבין- משרדית תגיש את מסקנותיה בתוך חודש ימים לוועדת העבודה, הרווחה והבריאות לדיון נוסף. תודה רבה, הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 11:10

קוד המקור של הנתונים