פרוטוקול

 
PAGE
7
ועדת החינוך התרבות והספורט

19.07.06

הכנסת השבע-עשרה






נוסח לא מתוקן

מושב ראשון

פרוטוקול מס' 42

מישיבת ועדת החינוך, התרבות והספורט

יום שלישי, כ"ג בתמוז התשס"ז (19.07.2006), בשעה 09:00
סדר היום
1. אישור בחירת חברי מועצת יד "בן צבי"
2. הערכות מערכת ההשכלה הגבוהה נוכח המצב הבטחוני
נכחו
חברי הוועדה: מיכאל מלכיאור – היו"ר

זבולון אורלב

זאב אלקין

חיים אמסלם

יצחק גלנטי

עבאס זכור

אלכס מילר

רונית תירוש
מוזמנים
אל"מ חיליק סופר – משרד הביטחון

משה אהרוני – ממונה פרוייקטים מיוחדים, המועצה להשכלה גבוהה

איתי שונשיין – יו"ר, התאחדות הסטודנטים

תמר שחורי – יו"ר האגודה, אוניברסיטת בן גוריון

אפרת ברוסילובסקי, דוברת, התאחדות הסטודנטים

איתן טבריה – יו"ר אגודה, אוניברסיטת חיפה

תומר דייטר – רמ"ח אקדמי, התאחדות הסטודנטים

איתי ברדה – ארגון סטודנטים ואקדמאים בישראל

מיכל צליבון – ס. יו"ר התאחדות הסטודנטים, אוניברסיטת תל-אביב

דנה רייזן – אוניברסיטת תל-אביב

דפנה כהן – דוברת, אוניברסיטת תל-אביב

ישראל נדיבי – סמנכ"ל, מרכז המועצות האזוריות

אופיר בסביץ – יו"ר אגודת הסטודנטים, מכללת אורט בראודה
מנהלת הוועדה
יהודית גידלי
רשמת פרלמנטרית
מיטל בר-שלום
א. אישור בחירת חברי מועצת יד "בן צבי"
היו"ר מיכאל מלכיאור
בוקר טוב, יש לנו דיון חשוב היום. אני מחלק את הדיון לכמה חלקים. נדבר על המצב בצפון, ומצבה של אוכלוסייה של מאות אלפי אנשים שנמצאים במקלטים. נשאל מה אנחנו יכולים לעשות כדי להקל עליהם, נשאל האם נעשה מספיק, והאם אנחנו יכולים להגדיל את המאמצים. אם אפשר, אז הדבר דרוש.

נדבר על שלושה נושאים. נתחיל עם הנושא של השכלה גבוהה, שזו יוזמה ודחיפה של חבר הכנסת אלכס מילר. נמשיך עם נושא התרבות. בשעה עשר יגיע מנכ"ל משרד החינוך, כדי לדבר על כל המאמצים של משרד החינוך.


לפני שאנחנו מתחילים, אני רוצה לומר שאנחנו קיבלנו על עצמנו כוועדת חינוך למנות שלושה חברים למועצה של המוסד שנקרא "יד בן צבי".
זבולון אורלב
זה על פי חוק.
היו"ר מיכאל מלכיאור
כן, על פי חוק. שאלתי את הנוגעים בדבר אם הם מעונינים שחבר הכנסת גלנטי, חבר הכנסת זאב אלקין ואנוכי - ומקובל שהיושב ראש יהיה שותף, אף על-פי שאני חושב שזה מיותר - יהיו השלושה שיהיו חברים בהנהלה של יד בן צבי. האם זה מקובל על ידי כלל חברי הכנסת?
זבולון אורלב
אני חושב, שבדרך כלל שמים אחד מהאופוזיציה. אני אישית אצביע בעד, אבל להבא מקובל שיהיה איזון.
היו"ר מיכאל מלכיאור
האמת היא, שהצעתי מישהו מהאופוזיציה.
זבולון אורלב
אחרי שאתה מזכיר שמות, אני אתמוך בזה.
היו"ר מיכאל מלכיאור
האם זה מקובל על ידי כל חברי הכנסת? אין בעיה, קיבלנו. נמשיך ונדבר על נושא של ההשכלה הגבוהה. גם אני יכול להיות מחר באופוזיציה, אגב.
זאב אלקין
כבוד היושב ראש, זה יכול להיות גם דו-סיטרי, זה יכול להיות הפוך, גם הם יכולים להיות בקואליציה מחר.
היו"ר מיכאל מלכיאור
חבר הכנסת זבולון אורלב הוא כבר חלק מהקואליציה בפועל. הוא חייב כי יש לו כמה חברים שיושבים לו על הזנב, אבל לא ניכנס לפרטים האלו.

2. היערכות מערכת ההשכלה הגבוהה נוכח המצב הבטחוני
היו"ר מיכאל מלכיאור
אנחנו עוברים לנושא הבא - היערכות מערכת ההשכלה הגבוהה נוכח המצב הביטחוני.
אלכס מילר
קיבלתי הרבה פניות. בסוף השבוע היינו בצפון, ונפגשתי עם הסטודנטים במוסדות, שעקב המצב הביטחוני הם נסגרו. אני גם שוחחתי עם כמה וכמה ראשי האגודות בקשר לאותו מצב שקורה היום בצפון. הבנתי שהחברה מהאגודות יעלו את הנושא הזה בהמשך הדיון. הם התחילו כבר מסוף שבוע האחרון לפתוח את שער המעונות ולארח את המשפחות ואת הסטודנטים מהצפון, שמעונינים לעבור לתקופה מסוימת למרכז ולדרום.

רציתי לדון היום על אותם פתרונות ממשיים, שאפשר לבוא ולהציע לסטודנטים שנמצאים תחת איזשהו מצב שאין להם מושג מה בעצם הולך לקרות להם, מה קורה עם המבחנים, מה קורה עם פתיחת שנת הלימודים, עד כמה המצב הזה יימשך, כמה זמן וכו'.


לאור אותם דברים שבטח יעלו בסופו של דבר, ואחרי ששוחחתי עם כמה יושבי ראש על המצב - כפי שהיה במלחמת המפרץ - שכל עוד אין לנו איזשהו יעד סופי של סיום הלחימה, צריך לקבוע איזשהו תאריך, שאם עד התאריך הזה המוסדות לא נפתחים, יתנו לסטודנטים ציון עובר במבחנים וזה לא ייכנס לממוצע. זו ההצעה שלי. אני אשמח שגם ראשי האגודות וגם הנציגים מהמוסדות יבואו ויציעו את ההצעות שלהם, וכך נוכל להתקדם.
היו"ר מיכאל מלכיאור
תודה. האם יש עכשיו מבחנים?
קריאה
זאת תקופת המבחנים.
זבולון אורלב
ודאי.
תומר דייטר
יום שישי האחרון היה יום הבחינות האחרון. תקופת המבחנים בכל אוניברסיטה היא קצת שונה מבחינת תאריכים של סיום סמסטר. הקטיושה הראשונה נפלה ביום חמישי בשמונה בערב, כאשר יום שישי עדיין התקיימו בחינות כסדרן. ביום ראשון משעה תשעה ורבע המוסד סגר את שעריו.
היו"ר מיכאל מלכיאור
האם יש עדיין מבחנים שאמורים להתקיים?
תומר דייטר
כן, במקרה שלנו זה עד ה-6 באוגוסט. באוניברסיטת חיפה, מסיימים שבועיים לפנינו. בכל מקרה, אנחנו עדיין נמצאים בתוך תקופת בחינות.
היו"ר מיכאל מלכיאור
מה קורה אצלכם עכשיו?
תומר דייטר
כרגע אין כלום.
היו"ר מיכאל מלכיאור
מה הודיעו לכם? האם נדחו המבחנים?
תומר דייטר
אנחנו דרשנו שיהיה איזשהו תאריך, שממנו לוח בחינות ישתנה בצורה דרסטית. נכון להיום הטכניון קבע, שאם עד ה-30 נרגע המצב אז החל מה-30 לוח הבחינות כביכול חוזר, התאריכים עדיין תקפים, ומה-6 באוגוסט עושים השלמות של רוב הבחינות. במידה ולא ייווצר מצב כזה, לוח הבחינות ייאלץ להשתנות. יש גם סמסטר קיץ, ואנשים מחויבים לעבודה ומחויבים לציונים. יש כל מיני בעיות כאלה ואחרות שצריכים לפתור אותן.
היו"ר מיכאל מלכיאור
מה שמציע חבר הכנסת אלכס מילר, שכל המבחנים בתקופה הזאת --
אלכס מילר
--שכל מי שעדיין לא נבחן. נניח שצה"ל מבטיח שבעוד שבועיים המלחמה נגמרת והיא לא נגמרת ועדיין אנחנו נמצאים במערכת שהמוסדות סגורים, אנחנו ניקח את כל הסטודנטים וניתן להם ציון עובר מבלי שזה ייכנס לממוצע.
זאב אלקין
אני מנסה להבין את מה שאלכס מציע. האם אתה מציע עובר אוטומטי? אתה לא רוצה להשאיר אפשרות להיבחן למי שמעוניין?
אלכס מילר
מתי?
היו"ר מיכאל מלכיאור
כל סטודנט יחליט.
זאב אלקין
מבחינה אמיתית הלימודים נגמרו. זה לא שיש נזק למערך הלימודים.
מיכל צליבון
עכשיו זה הנזק האמיתי. זה לא רק מבחנים, זה גם עבודות וסמינריונים.
תומר דייטר
אני רוצה להבהיר נקודה אחת קטנה לגבי ציונים. זה נכון שציון עובר זה פתרון יחסי טוב, אבל ישנה בעיה. רוב התארים הם בני 8 סימסטרים. החל מסימסטר 3-4 הציונים יחסית עולים, וזה מה שמקפיץ את הממוצע. מעבר לזה יש לנו פרוייקטים, עבודות, מעבדות וכן הלאה, שהציונים שלהם הם תשעים פלוס. בלי הציונים האלה הממוצע הולך ונופל. זה סמסטר שיכול להפיל ממוצע.
אלכס מילר
אם המוסדות לא ייפתחו בספטמבר, אנחנו נכנסים לחגים. אני אשמח אם נקבל החלטה, שנגיד כי אם באמצע אוגוסט הכל נגמר ויפתחו את המוסדות, אפשר להתחיל את המבחנים.
תומר צליבון
אשמח אם אני יכול להציע איזושהי הצעה, ואז חייבים לתת לסטודנטים אחרים לתת את התגובה. לדעתי, צריכים לשמר את האופציה להיבחן עד איזשהו תאריך מסוים, כשהקו היחיד שאסור לעבור אותו זו פגיעה בסמסטר החורף. כלומר, לא צריך להיווצר מצב שבו אחת האופציות מדברת על דחיסה של בחינות לתוך סמסטר החורף. זה יצור פגיעה בעוד סמסטר, וגם כך סמסטר החורף יוצא איכשהו ודורס את סמסטר האביב, ואז אנחנו מדברים על פגיעה של שנה וחצי. לכן, אני מציע שעד תאריך מסוים יאפשרו לעשות בחינות, כאשר כל מה שנדחס בשוליים ולא מצליחים לפתור אותו, הפתרון של עובר ולא עובר הוא פתרון בינארי.
דפנה כהן
אנחנו עוד מעט נדבר על מה אגודת הסטודנטים עשתה למען סטודנטים מהצפון ואזרחי,ם שיכולים להגיע ולפנות אלינו בכל מצב. אנחנו נספק להם דיור בחינם במעונות הסטודנטים, או לחלופין בדירות שסטודנטים אחרים מציעים. סגנית יושב ראש האגודה מארחת זוג סטודנטים אצלה בבית. מעבר לזה, אנחנו מספקים להם שירותי אגודה חינם. אנחנו מחלקים להם תיק, עטים ומרקרים. סידרנו להם גם כניסה לכל הספריות באוניברסיטה. כל שירותי האגודה פתוחים בפניהם. נציגי המכללות מהצפון, אתם מוזמנים.

ברשותכם, אני רוצה לחלק לכם נייר עמדה של המחלקה לעניינים אקדמיים ופניות הסטודנטים, שאגודת הסטודנטים הכינו.
דנה רייזין
בזמן שהיא מחלקת אני אסביר את הדברים. תקופת הבחינות מחולקת למועדים. ברוב הגדול של המקצועות יש מועד א', ומייד לאחר מכן תקופה של מועד ב'. כרגע אנחנו עדיין בסבב של מועד א'. זאת אומרת, שמה שנקבע אלה מועדי א'. אם וכאשר זה יתאפשר, סטודנטים יוכלו עדיין להיבחן במועד ב'. אנחנו מציעים שבנוסף למועד ב', יהיה להם גם מועד ג'.
מונה דוידוביץ'
רציתי להמשיך את השיח לגבי הציון עובר לא עובר, ולהסביר איך אנחנו רואים את זה. אני יודעת שתומר הציג את מה קורה כרגע בקמפוס, ומה העמדה שלנו. לגבי עובר לא עובר, אנחנו בעד זה. אנחנו חושבים שזה פתרון יעיל וטוב, אבל זה בהכרח חייב לבוא עם אופציה נוספת כמו שהציעו נציגי אוניברסיטת תל אביב. סטודנט שמקבל עובר לא עובר, חייבת להיות לו האופציה לגשת למבחן. גם אם זה אומר שהמבחן יהיה במועד ג' באמצע הקיץ, וגם אם זה אומר שהמבחן יהיה בסוף החורף.
היו"ר מיכאל מלכיאור
אני חושב שמישהו פה הציג את העמדה, ואנחנו שמחים על כך.
מונה דוידוביץ'
הדגש היחיד שלי פה, שמבחינת מועד ג' אין לנו בעיה שהוא כבר ייכנס למועד החורף הבא.

לנו אין בעיה עם זה שייכנס למועד חורף בחורף.
היו"ר מיכאל מלכיאור
נשמע את נציג המל"ג.
משה אהרוני
אני רוצה לציין את הסיטואציה האחרונה. מכללת צפת ספגה פגיעה מקטיושה, כאשר אחד המבנים שם נפגע קשה. גם מכללת אורט בכרמיאל נפגעה. אנחנו כמובן נסייע להם לשקם את הפגיעה הזאת.

אני רוצה להגיד שזאת לא הפעם הראשונה שעולה נושא כזה. במבצע חומת מגן התגייסו למעלה מ-4,000 סטודנטים. סטודנטים רבים שנשלחו לשטחים, לעזה, ללחימה, ולמשימות כאלה ואחרות בתקופת הבחינות, בצו 8, לתקופות ממושכות של למעלה מ-30 יום. הם גם כן לא יכלו לגשת לבחינות. בתקופה ההיא נדרשנו לתת מענה לסוגייה הזאת. התגייסו לנושא, הקמנו חדר מצב ויצרנו קשר עם קצין המילואים הראשי. ניסחנו והחתמנו את המוסדות להשכלה גבוהה על אמנת הסטודנט המשרת במילואים. חתמו על זה גם השרה לימור ליבנת, שאול מופז והרמטכ"ל.

האמנה הזו שכל המוסדות מחויבים לה, והיא גם מעוגנת בתקנונים שלהם, מפרטת את כל אותן זכויות שלהן זכאים סטודנטים שמפסידים לימודים ובחינות בעקבות שירות מילואים: מועדי בחינה מיוחדים, דחיית הגשת עבודות, קבלת תקצירי שיעורים מסטודנטים אחרים, שיעורי עזר וצילומים, וכן שורה שלמה של תנאים. זה מופיע באתר האינטרנט שלנו. כל המוסדות שסגורים כרגע, טכניון חיפה וכו'.
זבולון אורלב
11 מוסדות סגורים.
אלכס מילר
האמנה מתייחסת לכמות מסוימת של סטודנטים.
משה אהרוני
גם באוניברסיטת תל-אביב, יש סטודנטים מהגליל שלומדים שם. הם צריכים להיבחן ולא יכולים להגיע בגלל המצב. לגבי כל מי שבגלל המצב בכל מוסד שהוא, לא יכול להגיע לבחינה, או הפסיד לימודים, או לא הצליח להגיש עבודת גמר, אנחנו מציעים שהמוסדות יתנו לו - והם הביעו את הנכונות - את אותן זכויות, את אותם תנאים שעוגנו באותה אמנה.
מיכל צליבון
באמנה אין את האופציה של עובר נכשל.
משה אהרוני
אני רוצה להתייחס לדבר הזה. כאן אני מתחבר להצעה שלך. האמנה הזאת באה לתמוך בכל מי שמפסיד לימודים בגלל מילואים או סיבה אחרת, כדי למזער את הנזק ולסייע ככל שניתן בלימודים.

העניין של עובר נכשל, הוא עניין שלדעתנו אי אפשר להחיל אותו באופן גורף. אם יהיה מוסד שיחליט לעשות את זה, הוא יוכל לעשות זאת אולי בתחומים מסוימים. זאת תהיה החלטה של המוסד עצמו. אנחנו בוודאי לא יכולים לחייב אותו. יש מקצועות כמו רפואה, שלציונים ולבחינות יש ערך מאוד חשוב ולא ניתן רק לקבוע עובר או נכשל. יש מקצועות שהציון קובע לממוצע וקובע אחר כך לסטאג' וכו'. האמנה מעגנת את האופציה שיהיה מבחן במועד מיוחד בתיאום עם הסטודנט. פה חשוב לקרוא לכל המרצים, לבוא לקראת הסטודנטים שנמצאים בתקופה הזאת, להקל עליהם במועדים מיוחדים עם פטור מהגשת עבודות או דחייה, ולהקל ככל שניתן. הפתרון הוא בסיוע מהסוג הזה, ולא באופן של עובר או נכשל, או פטור מבחינה, או משהו מהסוג הזה. והיה ומוסד יחליט שבתחום מסוים הוא יכול לעשות את זה, בבקשה. אנחנו בוודאי לא נתנגד לכך. אי אפשר לחייב את המוסדות.
היו"ר מיכאל מלכיאור
אני מסכים ביסוד עם הגישה שאי אפשר לחייב מוסד. בכל זאת יושבים פה כל נציגי הציבור, ואנחנו יכולים בהחלט להמליץ על דברים. זה התפקיד שלנו. אנחנו לא מחייבים את המל"ג, אבל אנחנו בהחלט יכולים להביע ולתת את כל כובד משקלנו.

אני לא חושב, שהמצב של חומת מגן והמצב הנוכחי דומים. אני חושב, שזה יותר דומה למצב שהיה במלחמת המפרץ, אולי יותר גרוע. לא מדובר בסטודנטים בודדים שזה המצב שלהם, והם נקראו בצו 8, אפילו אם הבודדים הם רבים. פה דובר שמוסד סוגר את שעריו בגלל מצב הכי קרוב למלחמתי. נופלים טילים על האזורים האלו יום יום. המוסד סוגר את שעריו, המוסד לא מקיים בחינות. יש לזה השלכות הרבה יותר מרחיקות לכת כלפי הסטודנט. יש הרבה סטודנטים שמחויבים לעבוד. יש הרבה מאוד דברים שמשתבשים, ההכנה למבחנים וכל מה שכרוך בכך. לכן, צריך הרבה יותר לבוא לקראת הסטודנטים. אנחנו לא נמצאים במצב שאתה לא יכול להגיע לתל-אביב, במיוחד כאשר יש הצעות טובות וראויות של סטודנטים מתל אביב שיכולים לארח. זאת לא הבעיה. הבעיה היא שסגרנו 11 מוסדות. אני לא זוכר מתי היה כזה דבר במדינת ישראל. אף אחד מהסטודנטים לא יכול לגשת למבחן. לא מציעים לו אלטרנטיבה, כך שהוא יכול ללכת להיבחן בתל אביב במקום בטכניון. זה לא יכול להיעשות.

לכן, ההמלצות שלנו צריכות לענות על המצב המיוחד הזה, ולא על כל מיני מצבים שהיו בעבר שהם לא דומים. לא דובר פה על הסטודנט הבודד, אלא דובר פה על 11 מוסדות שסגרו את שערם ולא מתקיימים שם מבחנים, הכנות, לא מעבדות, לא ספריות ולא כלום. אני חושב שכך אנחנו צריכים להתייחס לזה.
חיליק סופר
מבחינת פיקוד העורף, אנחנו לא אוסרים קיום מבחנים באוניברסיטאות בצפון. ההחלטה שלא לעשות בחינות, היא החלטה של המוסדות עצמם.
זבולון אורלב
לא הבנתי, מכללת צפת יכולה עכשיו לכנס 400 סטודנטים באולם של תקרת רביץ לקיים בחינה?
חיליק סופר
זה לא. זה נכון מה שאתה אומר, היא לא יכולה. אם כל הבחינות מתבצעות בתקרת רביץ, אז לא. יש מדיניות מיגון, שהיא תקפה לגבי כל האזרחים במדינת ישראל, וגם תקפה לגבי הסטודנטים. גם אני הייתי סטודנט, ואני יכול לומר שלא בכל המבחנים היו 400 תלמידים בתקרת רביץ. היו גם 20 בכיתה. לגבי מדיניות המיגון, אומר בכמה מילים. מדובר על להיות במבנה סגור, כמובן לא תקרת רביץ, קרוב למרחב מוגן, שכאשר תהיה התראה של דקה יהיה אפשר לצאת. זה תקף לגבי האזרחים.
היו"ר מיכאל מלכיאור
ראינו אתמול מה קרה בחיפה.
זבולון אורלב
גם במוסך הרכבת, הם באו לעבוד. לא אמרו להם לא לעבוד.
חיליק סופר
זאת מדיניות המיגון, כפי שתקפה לכל האוכלוסייה בצפון מדינת ישראל ולא למגזר כזה או אחר. רוב הסטודנטים הם אזרחים במדינת ישראל. כך אנחנו מגדירים אותם. אם באותה אוניברסיטה לא יכולים לעמוד במדיניות המיגון שאנחנו מכתיבים, אז אסור להם להיות שם. אבל אם כן, אז כן אפשר. אנחנו לא אמרנו שמוסדות החינוך יהיו סגורים, בניגוד לקייטנות ואוכלוסיות אחרות, שאנחנו כן אסרנו כינוסים שלהן.
זבולון אורלב
אני רוצה להגיב לדברים של פיקוד העורף. ברור לחלוטין, שמדיניות המיגון כפי שנמסרה לאוכלוסייה מחיפה, נשר וטירת הכרמל וצפונה, משמעותה סגירת המוסדות. המוסדות מרכזים ציבור גדול, בטכניון 13,900 סטודנטים, באוניברסיטת חיפה 16,900 סטודנטים. לכן, המשמעות של המיגון היא סגירת המוסדות, ולא כדאי להצטעצע בכל מיני דברים.
היו"ר מיכאל מלכיאור
זה גם מה שקרה בפועל.
זבולון אורלב
לא ראיתי ראש מחלקה לוקח על עצמו סיכון. נכון שלא כולם תקרת רביץ. אני לא מציע לראש מכללת צפת לקיים לימודים. אני חושב, שמדיניות ראשי המוסדות האקדמיים לסגור את המוסדות, היא מדיניות נכונה לאור הוראות המיגון. זו הנגזרת הברורה, ואי אפשר להגיד, שזה דיון לחינם, כי הם בעצם יכולים לקיים בחינות, ואם הם לא יקיימו במסגרת של 400 תלמידים אז שיקיימו זאת במסגרת של 20. זה דבר לא נכון. הוועדה צריכה להתייחס למציאות כפי שהיא.
היו"ר מיכאל מלכיאור
המוסדות החליטו לעשות כך.
זבולון אורלב
הוועדה צריכה לתמרן בין שני קווים מקבילים. לוועדה יש את המשקל הציבורי, אבל דווקא הוועדה הזאת מופקדת על שמירת החופש האקדמי. אני לא חושב, שהוועדה הזאת צריכה לקחת לעצמה סמכות אם לאשר ציון עובר או לא עובר. אלו דברים בעייתיים מאוד. דווקא אנחנו אלה שתמיד צריכים לבלום את הממשלה להיזהר לא לפגוע בחופש האקדמי, ולאפשר למוסדות לנהל את העניינים האקדמיים שלהם על פי שיקולים אקדמיים. איזה ציון לתת וכדומה, הוא דבר מובהק שקשור לחופש האקדמי. הקו השני שאנחנו צריכים לקיים, הוא לדאוג לרווחת הסטודנט. תפקידה של הוועדה, הוא לראות שלא תהיינה פגיעות כתוצאה ממצב הלחימה בצפון שאנחנו מצויים בו.

אני רוצה לחזור לדברים שאמר מר אהרוני בדיונים של 2002 בתקופה של חומת מגן. לפי דעתי, הוועדה צריכה לקבוע שהיא תובעת ודורשת גם מהמל"ג וגם מראשי המוסדות, שאף סטודנט לא ייפגע בלימודיו כתוצאה מהמצב המיוחד שהוכרז בצפון הארץ. זאת נקודה שחייבת להיות, בין אם הוא סטודנט באוניברסיטה שסגרה את שעריה, ובין אם הוא נקרא למילואים. יושב פה אבו, האבא של חיילי המילואים. אם מדובר במי שהלך למילואים, במי שגויס בצו שמונה, כאשר אוניברסיטת חיפה תקבע מועד לבחינות הוא לא יכול לבוא לבחינות. אדוני היושב ראש, רק לידיעה, הסטודנטים הם חוט השדרה של חילות המילואים שלנו. כלומר, כאשר מגייסים מילואים צריך להבין שאחוז מאוד משמעותי מגיוס המילואים הם סטודנטים. לכן, זה חלק מן הדאגה שלנו.

אני חושב, שאלה שני הפרמטרים שצריכים לקבוע. הייתי מציע לאדוני, לבקש מן המל"ג לקיים דיון חירום דחוף בבעיות שאנחנו נעלה כאן, להציג בפניהם את הדילמות, את השאלות, ולבקש מהם לחזור אלינו בטווח קצר מאוד, או להודיע לנו ולקיים איתנו דיון, כדי לפתור את הבעיות. האמנה שנוסחה אז, יכולה להיות שלד. אני מסכים איתך, שלא כל דבר שם מתאים למצב היום. העקרונות שנקבעו שם, הם אותם עקרונות. אין פגיעה בחופש האקדמי, ואין פגיעה בסטודנטים. התוצאה היתה גם הוצאות כספיות.
היו"ר מיכאל מלכיאור
צריכים גם לדעת, שגם הביטוי אין פגיעה בסטודנטים זה לא נכון. יש פה פגיעה בסטודנטים בגלל המצב. צריך לומר, לצמצם.
זבולון אורלב
אני מקבל את התיקון. לצמצם עד המינימום את הפגיעה בסטודנטים, לצמצם ככל האפשר. זאת צריכה להיות תוצאת הדיון.
אבשלום וילן
קיבלתי אתמול טלפון מאחד המג"דים של גדודי המילואים, והוא טען שהם גויסו בצו חריג ולא בצו שמונה. לסטודנטים זה אחרת לגמרי. ברמה המשפטית, לא חייבים להם כלום. פניתי אתמול לשר הביטחון במכתב שיטפל ויתקן את זה. אני חושב, שזה צריך להיות קונצנזוס כללי.
היו"ר מיכאל מלכיאור
אנחנו נצטרף בשמחה לדבר הזה. פה דובר על 11 מוסדות עם עשרות אלפי סטודנטים.
זבולון אורלב
למען הפרוטוקול, מדובר על מכללת תל-חי, מכללת אור ברוידא, מכללת צפת, מכללת הגליל המערבי, אוניברסיטת חיפה, מכללת יזרעאל, מכללת אורנים, טכניון, מכללת שאנן, מכללת גורדון ומכללת ויצ"ו. אני לא יודע מה עם עמק הירדן ואוהלו.
מיכל ציליבון
חשוב לי להוסיף לדיון את הנושא של סטודנטים שמתגוררים בצפון ולומדים במוסדות אחרים, מעבר ל-11 שהוזכרו כאן קודם. חשוב להכניס את הנושא הזה להחלטה שתתקבל כאן. דווקא בתקופה של הבחינות הם נוסעים הביתה לצפון וקשה להם להגיע למבחן. לא פשוט להגיע מהצפון בזמן כזה, שלא לדבר על להתכונן למבחן. חשוב להכניס להחלטה גם את הנושא הזה.
איתי שונשיין
למעט הנושא האקדמי שאנחנו דנים בו כרגע, ואני מקווה שיימצאו פתרונות. אנחנו שוכחים דבר אחד שילך ויתגבר במהלך הזמן ככל שהמשבר הזה ימשיך. יש פה בעיה סוציו-אקונומית של סטודנטים מהצפון, שהיו אמורים לעבוד בצפון, לפרנס את עצמם. המון סטודנטים נמצאים בבעיות. אמנם מוצאים פתרונות מגורים. אוניברסיטת תל אביב מארחת במעונות. הסטודנטים והאגודות נרתמות לעזור ולסייע, אך אסור לשכוח כי בינתיים משלמים את שכר הלימוד וממשיכים לשלם את שכר הדירה. יש המון סטודנטים עם בעיות סוציו-אקונומיות.
היו"ר מיכאל מלכיאור
אני ציינתי את הדבר הזה כבר פעמיים. האם יש לך הצעה אופרטיבית לגבי מה אפשר לעשות?
איתי שונשיין
צריך לבדוק האם יש איזה קרן מלגות ממשלתית, למעט מה שאנחנו יכולים לתת. צריך לבדוק במשרד החינוך, או דרך איזו קרן שאתם כוועדת חינוך, ח"כים, או חברים בממשלה יכולים לבוא לנסות ולהשפיע. אני מאמין שלאורך התקופה יהיו לנו עוד הרבה בעיות.
היו"ר מיכאל מלכיאור
רעיון מצוין.
איתי ברדה
אני קודם כל רוצה להודות לחבר הכנסת אלכס מילר על היוזמה החשובה לכינוס הוועדה. חשוב שיהיה יישור קו, איזו המלצה של הוועדה היום. היום בשטח כל מוסד מתייחס למצב באופן שונה. חשוב שתהיה פה המלצה. ההמלצה של חבר הכנסת מילר, לקבוע ולהמליץ למוסדות לקבוע ציון עובר עם האופציה של מועד נוסף זו הצעה נכונה. חשוב גם להזכיר, שכמו שמציינים בכלי התקשורת, זה מלחמה של העורף והעורף סופג. ההנחיה של העורף, היא להישאר במקומות ממוגנים, והרבה אנשים לא יוצאים מהבתים.


דבר נוסף, הסטודנטים נמצאים במצב של אי ידיעה. ההחלטה להמליץ למוסדות לבטל את המבחנים, זה אומר שהסטודנטים יכולים להתעסק בדברים האחרים שיש להם על הראש. הם לא יודעים איפה הם נמצאים, האם כן לחכות למבחן בשבוע הבא, לא לחכות למבחן של שבוע הבא, אפשר לעבור לתל אביב לעבוד ולהתפרנס או שלא. זה הדבר החשוב. כמובן גם צריך למצוא אפשרות של קרן מלגות, עזרה כלכלית וסיוע לסטודנטים שלא עובדים עכשיו, או עוזרים בבית עם האחים והאחיות הקטנים.
זאב אלקין
לי יש בעיה מסוימת עם ההצעה של חבר הכנסת אורלב. ברמה המילולית, כל ראש מוסד יחתום מראש על ההצעה שניסחת. מה שחשוב הוא לא להשאיר את זה ברמת ההצהרה, כי אז אפשר להשאיר את זה בידי המוסדות. כך כל מוסד ינסה להקל בדרך שלו, כפי שיראה לנכון.
היו"ר מיכאל מלכיאור
כולם יגידו שבנושא הכלכלי, מאחר והוא לא מקבל סיוע מיוחד לעניין הזה --
זבולון אורלב
על הנושא הכלכלי לא דיברתי. לפי ההצעה שלי המל"ג צריך לחזור עם הצעות קונקרטיות.
זאב אלקין
הדיון הזה לא נקבע מאתמול, הוא נקבע לפחות משלשום בבוקר. אני הייתי מצפה כבר היום לשמוע הצעות מהם.
היו"ר מיכאל מלכיאור
אני די מתפלא על המל"ג לא שבא לפה עם הצעות ופתרונות.
זאב אלקין
הייתי בטוח שאנחנו נשמע הצעה של המל"ג, ואז נוכל להגיב עליה ולהגיד האם זה נראה או לא נראה לנו. צריך קודם כל לתת להם להציע. אנחנו יכולים לתמוך בזה או לבקר את זה, אבל זה צריך לבוא מהם. אני מופתע שזה לא נעשה עד היום. אנחנו צריכים לבקש מהם בטווח קצר לגבש מדיניות. מבחינתנו זה צריך להיות היום. אם הם לא ערוכים היום, אפשר לתת להם את הארכה. אנחנו חייבים כבר בתחילת השבוע הבא לשמוע מהמל"ג את תפיסתה, ואז לדון עליה.
היו"ר מיכאל מלכיאור
צריך להבין, כי כל סטודנט היום נמצא במצב של אי ודאות. זה מצב בלתי נסבל. לכן, אנחנו חייבים כמה שיותר מהר לתת לסטודנטים את הוודאות, את הידיעה על סל הדברים שעשויים לעזור לכל סטודנט.
יצחק גלנטי
צריך לצמצם עד למינימום את מידת המעורבות של גורמים פוליטיים בתוך הנושא האקדמי. מעבר לזה, צריך למצוא את הפתרון לסטודנטים. הפתרון של זבולון אורלב בשילוב עם הצעתו של אלקין, הוא המוביל לכיוון הנכון. אני חושב, שאנחנו כבר צריכים לקבוע את המועד שבו המל"ג יביא את ההצעות.
זאב אלקין
יותר מזה. אפשר להעיר למל"ג, כי זה מחדל שעד היום הם לא הביא הצעות. עד אשר אנחנו קבענו דיון, הם יכלו לפתח מדיניות. מאז שאנחנו קבענו את הדיון, היה להם יומיים לפתח מדיניות. זה בעייתי שעד היום היא לא קיימת.
איתן טבריה
אני מסכים עם העניין של חוסר ודאות. זה אחד המצבים הבעייתיים. אנחנו זקוקים לתשובות. התשובות היו אמורות להגיע כבר אתמול. הרקטור שלנו, פרופ' בן ארצי, הצהיר אתמול שביום ראשון חוזרים ללמוד. אפשר להבין את הצד הפוליטי שלו בנקיטת הצעד הזה.
איתי שונשיין
לתושבים בצפון יש פריבילגיה. הם יכולים לעזוב או לא לעזוב. הם יכולים לבוא למרכז ולהישאר שם. זאת פריבילגיה של האדם. פה כבר אין פריבילגיה. אותו סטודנט שלא הגיע למוסד ולא נבחן, נפסל.
תומר ציטר
אמורים להיכנס לטכניון 40,000 ציונים מבחינות ועוד 20,000 ציונים מפרויקטים. זאת מכפלה של סטודנטים כפול מקצועות שהם נבחנים בהם. זה אותו דבר גם באוניברסיטת חיפה. זאת כמות אדירה של אנשים. זה בערך 2,000 אנשים ביום.
יצחק גלנטי
אני חושב שאתה מערב סטודנטים של שנה א' וסטודנטים של שנה ב'.
תומר ציטר
אני לא מבדיל.
יצחק גלנטי
אבל מספר הסטודנטים שנבחנים, הוא שונה.
תומר ציטר
למה?
זבולון אורלב
פיקוד העורף אומר שאין מניעה שאוניברסיטה תקיים לימודים. אם אני הייתי הרקטור, לא הייתי מקיים לימודים. יכול להיות שיבוא הרקטור ויגיד כי הואיל ופיקוד העורף אומר זאת, הוא מוכן לקחת אחריות.
אלכס מילר
חייבים לעשות קו בזה.
חיליק סופר
רציתי למחות על הדברים.
זבולון אורלב
אבל שמעת שאוניברסיטת חיפה מחדשת את הלימודים ביום ראשון.
חיליק סופר
יש פה נושא הומניטרי מעבר לפגיעה הפיזית שיכולה להיות באדם. המילה כסת"ח היא לא נכונה. אם אנחנו מחמירים, אז אנחנו מכסת"חים. חה"כ אורלב אומר שאנחנו מכסת"חים.
היו"ר מיכאל מלכיאור
אני חושב, שחה"כ אורלב קצת נסחף.
איתי שונשיין
אבל העמדה המקצועית שלך לא נכונה פה. אתה יכול לבוא ולהגיד שאותו אדם לא ייפגע כי יש תקן ויש רמה. הבעיה היא אחרת. יש משפחות שלא מוכנות לשלוח את הילדים שלהם לצפון. יש סטודנט שברגע שהוא שמע את הקטיושה, הוא לא מסוגל להתרכז פסיכולוגית. המל"ג צריך לתת את הדעת על העניין הזה.
היו"ר מיכאל מלכיאור
אני מבטיח לך שנגיע לזה. הבנו את העמדה. בפועל, כפי שהדברים נראים, בשבועיים הקרובים המצב יימשך כמו שהוא עכשיו. זה אומר שהכמות הגדולה של הסטודנטים לא ייבחנו עכשיו ב-11 המוסדות שסגרו את שערם. גם אם יפתחו אותם, לא זו הבעיה.
זאב אלקין
זו בעיה. ברגע שהמוסד פותח ופיקוד אומר שזה מבחינתו בסדר--
היו"ר מיכאל מלכיאור
פיקוד העורף עוד לא אמר שהסטודנט שיושב בנהרייה יכול גם להגיע לחיפה.
זאב אלקין
אמר שכן.
היו"ר מיכאל מלכיאור
לא, הוא אמר שהמוסד בחיפה יכול לפתוח את שעריו אם כל התנאים מתקיימים. זה עוד לא אומר שהסטודנט בנהרייה יכול להגיע.
חיליק סופר
בוא נחלק את אזור הצפון לשניים על פי מדיניות המיגון. קו העימות, נהרייה וקריית שמונה, כל היישובים שהם סמוכי גדר.
יצחק גלנטי
זו הגדרה ישנה.
זבולון אורלב
האם צפת סמוכת גדר?
חיליק סופר
לא. צפת היא לא קו עימות. אם מכללת גשר הזיו היא צפונית לעכו, היא קו עימות. שם אסור לקיים מבחנים.
היו"ר מיכאל מלכיאור
אני לא חושב שזה משנה משהו לגבי המסקנות שלנו. פיקוד העורף גדול עליי, ואני לא אכנס לזה. אנחנו צריכים להתייחס לכל האזור הזה.


המחויבות שלנו כוועדה, היא קודם כל כלפי הסטודנטים. כחלק מההחלטה שלנו, אנחנו קודם כל דורשים בשלומם, ומביעים את ההזדהות שלנו עם מצבם. אנחנו רוצים להגיע לפתרונות ולעקוב אחרי פתרונות שיצמצמו את הנזק שהסטודנטים סופגים מעבר למצב האקדמי שלהם.

קודם כל אנחנו מבקשים מהמל"ג לכנס מיידית דיון חירום במצב, כפי שהציע זבולון אורלב. אנחנו מבקשים לקחת בחשבון את כל האפשרויות החריגות, כולל כל הדברים שנזכרו בדיון הזה. שוב, בלי להמליץ, אבל לשקול את כל הדברים שהוזכרו פה: מועדי ג', אפשרויות לוותר על הבחינות, ואת מכלול האפשרויות לעזור לכל סטודנט וסטודנט, על מנת שלא ייפגע מעבר למה שכבר נפגע. אנחנו מבקשים לדווח לנו מיידית על תוצאות הדיון של המל"ג. אנחנו נפנה גם לכל מוסד ומוסד כדי לקבל את התשובות. גם המל"ג לא יכול לחייב את המוסד הבודד. אנחנו בדרך כלל מקבלים את ההמלצות. אנחנו נהיה בקשר עם כל ראשי המוסדות, כדי לקבל את הפתרונות שמציעים בכל מקום כדי לעזור את הסטודנטים. אנחנו גם נמליץ למשרד החינוך להקים קרן.
זבולון אורלב
יש את ות"ת.
היו"ר מיכאל מלכיאור
זה שייך לשרת החינוך. אנחנו ממליצים לשרת החינוך, להקים קרן חירום, שאליה יפנו הסטודנטים שנפגעים מהצב הנוכחי, לא יכולים לעבוד ולהרוויח כדי לממן את שכר הלימוד ושכר הדירה. המצב הכלכלי הורע גם בעקבות המצב של המשפחות. כל המצב משפיע על המצב של הסטודנטים. אני מניח, שזה יהיה כרוך בהסכמת האוצר. אני בטוח, שהאוצר יבוא לקראת על מנת לעזור לסטודנטים שנפגעו ולא יכלו לעבוד עכשיו ולא יוכלו לעבוד בזמן שהם יצטרכו לעשות מבחנים במועד ב' או ג'. זאת דרישה נכונה והגונה. אנחנו נשים את מלוא משקל הוועדה מאחורי הדרישה הזאת לשרת החינוך ולראש ות"ת, על מנת להקים את הקרן הזאת. כמה זמן אתם צריכים? האם זה אפשרי עד יום שני?
משה אהרוני
אני לא יודע. המל"ג כרגע בפגרה.
יצחק גלנטי
גם אנחנו בפגרה.
היו"ר מיכאל מלכיאור
סגן יו"ר המל"ג היה אצלי. הם אנשים טובים והגונים. אנחנו נפנה לשרת החינוך. אני אבקש עד יום שני הבא תשובות. כל יום שעובר והסטודנטים לא יודעים מה מצבם, זה רק מרחיב את אי הוודאות, התסכול והקשיים.
מונה דוידוביץ'
אני רוצה לחזור לבעיה של אוניברסיטת חיפה. אני מפחדת שזאת בעיה שהופכת להיות לשלי. גם אם המצב כרגע לא משתנה, הם מתחילים ללמוד יום ראשון. ביום ראשון היה לי מבחן, ובאמצע נפלו קטיושות. צריך לתת לזה את הדעת.
היו"ר מיכאל מלכיאור
אנחנו נמליץ למל"ג לתת על זה את הדעת.
קריאה
אנחנו ניפול בין הכיסאות.
זבולון אורלב
הפנייה תצא היום.
היו"ר מיכאל מלכיאור
כל השיקולים שנאמרו פה במשך הישיבה, גם השיקול של המצב המיוחד בו עלולים ליפול קטיושות בזמן המבחנים וגם המצב המיוחד שבו סטודנטים לא יכולים להגיע למבחנים, יילקחו בחשבון על ידי המל"ג. אני מבקש לעשות את הדברים במהירות האפשרית. אני אומר היום לשרה, כי זה מצב חירום, וחייבים לספק פה תשובות לסטודנטים.
זבולון אורלב
יש לי תוספת אחת. אמנת הסטודנט המשרת במילואים שגובשה במבצע חומת מגן, תחול גם על הסטודנטים המשרתים במילואים בלחימה הנוכחית.
אלכס מילר
זו המלצה ולא חוק.
מיכל ציליבון
אמנת הסטודנטים יושמה בתוך התקנונים של המוסדות.
היו"ר מיכאל מלכיאור
אנחנו קיבלנו את זה.
משה אהרוני
אפשר להחיל את זה לא רק על סטודנטים שעכשיו מגויסים למילואים, אלא על כל סטודנט שנפגע מסיבה כלשהי. אז הוא יהיה זכאי לכל סל הזכויות.
היו"ר מיכאל מלכיאור
זה בעצם מה שאמרת בהתחלה. זה נשמע הגיוני. כל סטודנט שנפגע כתוצאה מהמצב הזה, תחול עליו האמנה הזאת.
זאב אלקין
אני חושש שיקיימו דיון חירום במל"ג ויבואו אליך ביום שני, וידווחו לך שנכון לאתמול זאת ההמלצה מבלי לקחת בחשבון כמה תסריטים. במל"ג יתקיים דיון בהנחה שבעוד יום או יומיים הכל ייגמר, ויגידו כי אם זה לא ייגמר בעוד יומיים נחזור אליהם שוב. מראש הייתי מבקש ממל"ג להתייחס לכמה תסריטים אפשריים.
היו"ר מיכאל מלכיאור
תן להם את הקרדיט.
זבולון אורלב
הוא מכיר אותם, הוא יודע מה שאומר.
היו"ר מיכאל מלכיאור
תן להם את הקרדיט שהם יודעים שיש כמה תסריטים.
זאב אלקין
כבוד היושב ראש, אני מגיע לנקודה השנייה שתסביר לך למה אני לא רוצה לתת קרדיט. אנחנו צריכים גם להגיד דברי ביקורת כאשר צריך. אני חושב, שאסור לנו לא להתייחס לכך שאנחנו כבר שבוע בסיטואציה הזאת ומל"ג עוד לא קיים דיון ולא גיבש מדיניות. אני מציע, שבהחלטה גם תהיה הערה על העניין הזה. זה מסביר למה אני לא נותן להם קרדיט. לא היו צריכים לחכות לנו שבוע. ראוי שהוועדה תעיר למל"ג.
אלכס מילר
אני גם מקווה מאוד שמל"ג ייקח בחשבון ולא ייכנס סמסטר אחורה עם המבחנים. אני לא רוצה שהם יחליטו לחכות עד שהכל ייגמר ואז להתחיל עם המבחנים. אנחנו יכולים להגיע לחגים, ואז יגידו נעשה את זה בחורף.
מיכל ציליבון
שלא יגיע לחורף.
היו"ר מיכאל מלכיאור
אני רואה שמתווספים עוד תתי סעיפים לעניין הזה. אני מציע, שאנחנו בשבוע הבא נשב עם נציגי המל"ג או בוועדה. כך אפשר להעלות את כל הדברים.
איתי שונשיין
אני מבקש להעביר את המכתב שמוציאים למל"ג גם לראשי המוסדות בצפון, על מנת לפתוח את עיניהם.
היו"ר מיכאל מלכיאור
הוא יתקבל. תודה רבה, אני מודה לכם על דיון פורה. הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 10:30

קוד המקור של הנתונים