ישיבת ועדה של הכנסת ה-17 מתאריך 11/07/2006

פרוטוקול

 
הכנסת השבע-עשרה

PAGE
1
ועדת הפנים ואיכות הסביבה

11.06.2006

הכנסת השבע-עשרה






נוסח לא מתוקן

מושב ראשון
פרוטוקול מס' 29

מוועדת הפנים ואיכות הסביבה

יום שלישי, ט"ו בתמוז התשס"ו (11.07.2006), בשעה 12:00
סדר היום
החלת דין רציפות על הצעת החוק אויר נקי לישראל, שעברה בכנסת ה-16 בקריאה ראשונה
נכחו
חברי הוועדה: גאלב מג'אדלה – היו"ר


שרה מרום -שלו


דב חנין


משה גפני
מוזמנים
אלעזר במברגר – לשכה משפטית, משרד האוצר




מאיה לסר – משרד האוצר




נטשה אפשטיין – משרד האוצר




עו"ד רחל אדם – הלשכה המשפטית, המשרד לאיכות הסביבה




עו"ד בנימין חנוך – לשכה משפטית, המשרד לאיכות הסביבה




שולי נזר – ראש אגף איכות אויר, המשרד לאיכות הסביבה

שלמה לרמן – בריאות סביבה, משרד הבריאות




עו"ד שרית זוכוביצקי – משרד התחבורה

זאב גרוס – לשכת היועץ המשפטי, המשרד לתשתיות לאומיות

עו"ד תמר ניר – משרד ראש הממשלה

עידית הוד- אלמוג – יועצת לענייני איכות הסביבה, מרכז השלטון המקומי עו"ד ציפי איסר- איציק – מנכ"לית אדם, טבע ודין

חנוך אילסר – אדם, טבע ודין




מיכל נבו – מגמה ירוקה, ארגוני איכות הסביבה




יוסי אריה – מנהל איגוד כימיה, התאחדות התעשיינים




אריה נייגר – חבר ועדת הרפורמה, התאחדות התעשיינים




נירה למאעי – נציבות הדורות הבאים




שי כהן – קואליציה לבריאות הבריאות
יועצת משפטית
מירי פרנקל-שור
מנהלת הוועדה
יפה שפירא
רשמת פרלמנטרית
מיטל בר שלום

החלת דין רציפות על הצעת החוק אויר נקי לישראל, שעברה בכנסת ה-16 בקריאה ראשונה
היו”ר גאלב מג’דאלה
שלום, אני פותח את הישיבה. אנחנו לא מתכוונים לקיים דיון חדש. אנחנו מתכוונים לאשר את זה. אם יש הערה, אני אשמח מאוד לשמוע. חברת הכנסת שרה מרום-שלו, ביקשה לדבר ראשונה.
שרה מרום-שלו
אני שמחה שהחוק הגיע לקריאה שנייה ושלישית. זה אחד החוקים החשובים לכולנו. אין דבר יותר טוב. אנחנו יודעים מה קורה בכל הארץ בנושא של האוויר הנקי. אנחנו מודעים למחלות ולתמותה שיש בעקבות זה. לכן, יהיה טוב מאוד שנאשר היום את החוק ונעביר אותו להמשך טיפול.
ציפי איסר-איציק
ממשלת ישראל אישרה את המשך תהליכי החקיקה, בכפוף לכך שאנחנו נמשיך את ההתייעצות ואת הדיונים מול משרדי הממשלה הרלוונטיים. אנחנו רואים את הוועדה הזאת פורום נאות לעשות את זה. החוק הזה הוא מאוד חשוב. ביום שישי האחרון היתה כתבה בערוץ 2, שהצביעה על נתוני תחלואה מזעזעים באזור מפרץ חיפה. אתמול היה כנס בנושא בריאות הציבור, וגם שם הוצגו נתוני תחלואה כתוצאה מזיהום אוויר. אני חושבת, שמדובר בבעיה לאומית ממדרגה ראשונה. החוק הזה יכול לתת מענה להרבה מאוד בעיות שעלו. אנחנו מברכים את היו"ר על הישיבה הזאת. אנחנו מברכים אותו על ההובלה החשובה של התהליך הזה, גם בכנסת הקודמת וגם בישיבה הנוכחית, ואנחנו מבקשים שהוועדה תאשר את דין הרציפות ותקדם את הליכי החקיקה. מדובר בחוק חשוב ביותר.
היו”ר גאלב מג’דאלה
האם משרד המשפטים מיוצג כאן? אני מבקש לשלוח מכתב לשר המשפטים, על מנת להסב את תשומת ליבו לכך שנציגי משרדו לא הגיעו לדיון. אנחנו רואים את זה בחומרה. אנחנו לא היינו רוצים לנקוט בסנקציות, אבל זה כרטיס צהוב לפני כרטיס אדום. נציגי משרד התעשייה, המסחר והתעסוקה ישנם? לשלוח גם לשם מכתב. האם נציג משרד התחבורה נמצא? האם נציג המשרד לתשתיות לאומיות נמצא? נא לשלוח מכתב לכבוד השר. אם חסרים לו תקנים במשרד, אנחנו נעזור לו.
נטאשה אפשטיין
ועדת השרים לחקיקה קבעה, כי ההצעה תחזור אליה לפני הקריאה השנייה והשלישית, ושהיא תתואם עם המשרדים. כנציגה של משרד האוצר, אני יכולה לומר כי יש לנו מספר השגות על ההצעה, ודיברנו עם הגורמים המקדמים אותה. ההצעה מטילה הרבה חובות לא ברורות על הרשויות, והיא יכולה ליצור הרבה בעיות. חשוב לי, שהדברים יהיו בתיאום איתנו.
היו”ר גאלב מג’דאלה
אנחנו קיבלנו ממזכיר ועדת שרים לענייני חקיקה, ליאור נתן, מכתב בעניין. אנחנו נתחשב במכתב הזה.
תמר ניר
בוועדת השרים לענייני חקיקה נקבע, כי מרכז משרד ראש הממשלה יקים צוות עם נציגים מכל המשרדים, על מנת לתאם את העמדות.
היו”ר גאלב מג’דאלה
אנחנו מברכים על ההתייעלות.
משה גפני
מאיפה אתה יודע?
היו”ר גאלב מג’דאלה
אני שומע, אני נוטה להאמין לאנשים. אם גברתי אומרת, שמנכ"ל משרד ראש הממשלה הולך להקים צוות של נציגי משרדי הממשלה, כדי לקדם את העניין וכדי להיות מתואמים, זאת יעילות. איפה המחלוקת שלך?
משה גפני
יש הפרדה בין הרשויות. זאת הרשות המבצעת ואנחנו הרשות המחוקקת.
היו”ר גאלב מג’דאלה
אני ברכתי אותה. לא אמרתי שאנחנו מצטרפים אליהם. עוד מעט תהיה בקואליציה, ותרגיש את ההרגשה שלי.
עידית הוד-אלמוג
אנחנו מברכים על החוק. היו לנו כמה הסתייגויות כמרכז שלטון מקומי, אבל היתה לנו אוזן קשבת. ישבנו עם נציגי אדם, טבע ודין, וכל ההסתייגויות שלנו התקבלו. הנוסח שונה, וכרגע אין לנו שום בעיה. אם כבר יושבים פה משרדי הממשלה ודנים בהצעת החוק, היינו שמחים אם באוצר ייקחו גם את העלויות החיצוניות בתחשיבים שלהם, כאשר הם עושים תחשיב כלכלי של העלות למשרדי הממשלה. מאוד חשוב לקחת את הנושא של התחלואה בחשבון, אפילו שקשה לכמת אותו. אנחנו מבקשים שתעשו ניסיון.
דב חנין
אני מצטרף להצעה, להחיל דין רציפות על החוק הזה. הוא חוק חשוב. הושקעה בו עבודה רבה עם מאמץ מאוד גדול. החוק הזה נמצא בסדר עדיפות מאוד גבוה. בסדר העדיפויות של התנועה הסביבתית בישראל, הוא חוק שזוכה להרבה מאוד תשומת לב. הרבה מאוד אנשים מחכים לראות איך אנחנו בכנסת ננהג עם החוק הזה, ועד כמה אנחנו נצליח להתקדם איתו בצורה יעילה ומהירה. מעבר להחלת דין הרציפות וכל ההליך שיהיה במליאה, אנחנו צריכים להיערך לעבודה מאוד אינטנסיבית, בכדי להביא את החוק לקריאה שנייה ושלישית. אני מבין את החלטת שרים לענייני חקיקה. החוק ודאי יגיע לממשלה. אם נבצע את העבודה שלנו בצורה מספיק אינטנסיבית, אני מקווה שחלק גדול מהשאלות והבעיות שהועלו במהלך הדרך, תוכלנה להיפתר. כך שאני מקווה, שכאשר החוק יעלה בפני הממשלה, הוא יעבור גם שם ובסופו של דבר יאושר בכנסת בהסכמה מאוד רחבה.
משה גפני
אדוני היושב ראש, אני מצטרף לברכות שלך לממשלה, שהסכימה לתמוך בהחלת דין רציפות על החוק הזה. החוק הזה הוא חוק שהיה אמור להיות מחוקק שנים קודם. זה חוק שנוגע לחיי אדם במקרים רבים. אני מבקש, להסתייג במידה מסוימת מהברכות שאנחנו מקבלים מכל הכיוונים. מניסיוני, זה קצת מדאיג. כאשר על חוק כזה משרדי הממשלה מברכים, אז אנחנו יכולים להתכונן ולהיכנס לכוננות ספיגה בדיונים שיהיו לקראת הקריאה השנייה והשלישית. אני מעריך, שאני גם יודע מה הן חלק מההסתייגויות של משרדי הממשלה בעניין הזה, אבל זה לא העיתוי לדיון עכשיו. בדיון עצמו, אני מציע ליו"ר ולחברי הוועדה, להיות חזקים מול משרדי הממשלה. בעקבות הסתייגויות שעלולות להגיע מהמשרדים, יכול להיות שחלקים מהחוק יעוקרו ולא יהיו רלוונטיים. את זה נניח לדיון לקראת הקריאה השנייה והשלישית.
היו”ר גאלב מג’דאלה
דיה לצרה בשעתה.
משה גפני
זה המשפט הנכון. בוא נצביע על דין הרציפות, ואת המאבק נקיים אחר כך.
היו”ר גאלב מג’דאלה
זה גם תלוי בך. אתה צריך להתפלל שאנחנו נהיה חזקים מול ממשלה וגופים חזקים.
משה גפני
האם אתה מטיל עלי שליחות?
היו”ר גאלב מג’דאלה
בוודאי.
דב חנין
בשם הוועדה כולה.
משה גפני
תפילה תמיד עוזרת.
מיכל נבו
אני רוצה לברך, על כך שהחוק מתקדם. החוק מחוקק באיחור, ואני מקווה שמשרדי הממשלה ימשיכו לעזור לקדם אותו, יבינו את החשיבות שלו ואת ההשלכות החמורות במידה ויתקעו מקלות בגלגלים.
היו”ר גאלב מג’דאלה
זה לא תלוי בהם, זה תלוי בנו. הקצב נקבע כאן ולא במשרדי הממשלה.
מיכל נבו
אני מקווה, שהקצב יהיה מהיר.
שי כהן
אני רוצה להגיש לחברי הוועדה את הדוח המלא שלנו, הקואליציה לבריאות הציבור, לגבי זיהום אוויר ותחלואה חמורה במפרץ חיפה, אותו דוח עליו התפרסם התחקיר בערוץ 2, ועליו נסוב הכנס שהתקיים אתמול והיום. אנחנו חרדים מאוד, שכל זמן הביניים עד שיעבור החוק הזה, עלולים להתגלות עוד אסונות. הנתונים חשופים היום לכל הציבור, ומעוררים תגובות ודאגה מאוד רחבה, גם בבית הזה וגם בקהלים רחבים שאנחנו במגע איתם, לא רק באזור חיפה, אלא בכל אזורי הארץ. החוק הוא הכלי הטוב ביותר לעצור אסונות כאלה לפני שיתרחשו.
היו”ר גאלב מג’דאלה
במידה ותהיה אכיפה טובה.
שי כהן
בתנאי שתהיה אכיפה טובה. כדאי באמת, שהוועדה תכתיב את הקצב ולא משרדי הממשלה.
נירה למאעי
אנחנו מברכים על החלטת הממשלה. אני קוראת את המכתב של ליאור נתן, ואני לא רואה שום דבר חדש. הממשלה מסכימה להחלת דין רציפות, בתנאי שהמשך החקיקה יהיה בתיאום. כולנו מכירים פה חוקים אחרים. תמיד המשך החקיקה הוא בתיאום, ובוודאי בחוק כזה, שהוא חוק כלכלי ביותר על כל צדדיו, ומחייב תיאום בין משרדי הממשלה. אני באה עכשיו מוועדת הכלכלה, ואני רואה כמה עגומה תמונת המצב בתחום משק החשמל והאנרגיות המתחדשות. זה אחד הפרקים של חוק אויר נקי. עד שהיא תשתפר, לוועדה הזאת יש הרבה עבודה בלקדם את החוק הזה. זאת כף הרגל בדלת, כדי לשפר את כל הנושא הקשור לזיהום אוויר.
היו”ר גאלב מג’דאלה
מרכז השלטון המקומי הוא שחקן מרכזי בהצעת החוק הזאת.
עידית הוד-אלמוג
פחות. הטיוטה הזאת מקובלת עלינו.
היו”ר גאלב מג’דאלה
אני מציע, שכציר מרכזי בהצעת החוק, תתכוננו לזה ותהיו מוכנים לזה. תעשו את העבודה, ותסמכו על עצמכם.

ביום שני בבוקר נקיים דיון בנושא של המפגעים הסביבתיים בחיפה. זה יהיה דיון ראשון, כאשר אחריו יבואו דיונים נוספים, כדי שאחר כך נוכל להביא הצעות אופרטיביות. הארגונים הסביבתיים שזה בנפשם, כולל נציבות הדורות הבאים, רוצים שנצביע על החלת דין רציפות. אני מעלה את זה להצבעה.

ה צ ב ע ה

בעד – כולם

נגד – אין

נמנעים – אין

ההצעה להחיל דין רציפות על הצעת החוק אוויר נקי לישראל, עברה פה אחד ללא מתנגדים ונמנעים. תודה רבה, הישיבה ננעלה.

הישיבה ננעלה בשעה 12:45

קוד המקור של הנתונים