ישיבת ועדה של הכנסת ה-17 מתאריך 11/07/2006

פרוטוקול

 
PAGE
1
ועדת הפנים ואיכות הסביבה

11.07.2006


הכנסת השבע-עשרה






נוסח לא מתוקן

מושב ראשון
פרוטוקול מס' 28

מוועדת הפנים ואיכות הסביבה

יום שלישי, ט"ו בתמוז התשס"ו (11.07.2006), בשעה 11:30
סדר היום
תקנות התכנון והבנייה (בקשה להיתר, תנאיו ואגרות) תיקון להגדרות "בניין גבוה" ו"בניין רב קומות", התשס"ו- 2006
נכחו
חברי הוועדה: גאלב מג'אדלה – היו"ר


שרה מרום – שלו – ממלאת מקום היו"ר
מוזמנים
דוד פיזלר – מנהל אגף הנחיות תכנון, משרד הפנים


חיים תמם – סגן מפקח כבאות ראשי, משרד הפנים


משה ריבק – איגוד ערים חיפה


נירה בר אשר – מנהלת היחידה לתאום תקנות בניה, משרד הפנים


עו"ד שירי ברנד – משרד הפנים


אהוד ענבר – מרכז השלטון המקומי


שמרית וקסמן – לשכה משפטית, משרד הבינוי והשיכון
יועץ משפטית
עידו בן יצחק
מנהלת הוועדה
יפה שפירא
רשמת פרלמנטרית
מיטל בר שלום

תקנות התכנון והבנייה (בקשה להיתר, תנאיו ואגרות) תיקון להגדרות "בניין גבוה" ו"בניין רב קומות", התשס"ו- 2006
ממלאת מקום היו”ר שרה מרום-שלו
שלום, אני פותחת את ישיבת הוועדה. היו כאן חברים שהציעו אפילו יותר, ואני הייתי ביניהם. אמרנו שאי אפשר להחליט שום דבר, עד שלא יגיע לכאן נציג מכבי האש. אנחנו רוצים לקבל את התייחסותו להגבהת הקומות.
חיים תמם
אנחנו מדברים על הגבהת הבניינים,כך שבניין גבוה יהיה בן 13 מטר ל-13 מטר במקום 12 מטר, ובניין רב קומות יהיה בן 29 מטרים במקום 27 מטרים. הקבלנים קיימו איתנו מספר פגישות והסבירו את הסיבות לבקשת התוספת הזאת, בגלל הטכנולוגיה של המבנים החדשים, מיזוג מרכזי, תקרות אקוסטיות וכו'. הם כמובן היו רוצים להגביהה את זה יותר ממטר אחד. אנחנו התנגדנו לכך, כיוון שהוספה של מטרים נוספים תגרום לכך שהם יוכלו להוסיף קומה נוספת. אנחנו התנגדנו לכך שהגבהה תביא להוספה של קומות. הוספה של קומות משנה את המצב. יש הבדל בדרישות, בין בניין רגיל, בניין גבוהה ובניין רב קומות. ככל שאנחנו עולים במספר הקומות, הדרישות מבחינת סידורי אש הן יותר גבוהות. יש לפני טבלה מסודרת, שמפרטת את הדרישות לגבי הסוגים השונים של הבניינים.

מלכתחילה היתה לנו התנגדות לעניין הזה של התוספת, אבל לאחר דיונים רבים והסברים של הקבלנים, כי הם לא משנים מהותית את המבנה מבחינת בטיחות אש, וכי הוספת מטר בבניין גבוה, לא יכול לגרום לכך שהקבלנים יוסיפו קומה נוספת וזה ייתן יתרון לטכנולוגיה של הבנייה. כלומר, זה לא ייצור קושי מבחינת בטיחות אש. כנ"ל בבניין רב קומות. הוספה של עד 2 מטרים, לא תוכל לאפשר לקבלנים להוסיף קומה. לכן, מבחינת שירותי הכבאות זה לא משנה את הפעילות שלנו, הן מבחינת הציוד שיש לנו והן מבחינת האמצעים. זה הוצג בפני הוועדה בפורום של מפקדים שמייצגים את הכבאות בארץ, זה אושר וזה על דעתם.
אהוד ענבר
בישיבה הקודמת העלינו התייחסות ללובי כניסה של בניינים. היום באזור המרכז, בעיקר, מקובל שהגודל של לובי הכניסה יהיה 6 מטרים. השאלה היא, האם אפשר ליצור מצב שהלובי לא ייחשב במניין הקומות, ועל ידי כך נאפשר לובי יותר גבוה, ומעליו ייספרו הקומות.
משה ריבק
אנחנו לא סופרים את מה שאתה רוצה לעשות, בתוך אותו מרחב מאפס עד 13. אתה רוצה לובי גבוה, תעשה לובי גבוה. כאשר אתה מגביה את הבניין, אתה מעלה את הקומות ומרחיק אותנו. כאשר דיברנו על הוספה של המטרים, זה היה כדי לתת את אותו מרחב תכנוני, על מנת שאפשר יהיה לספור לובי גבוה או קומות יותר גבוהות. אמנם מתייחסים פה לדירות מגורים, אבל במבנים מסחריים יש צורך להעביר טעלות מיזוג אוויר ומערכות כיבוי אוטומטיות. לכן, הוספנו 30-40 סמ' לקומה, שתאפשר את מעבר כל התשתיות הללו. אין סיבה אחרת. המספרים שננקטו כאן היו מקובלים גם על האדריכלים, גם על הקבלנים וגם עלה הכבאות. כולנו יושבים פה תחת הסכמה. המטרים הנוספים האלה הם חלק מרביזיה כוללת ורחבה יותר בכל טכניקת הבנייה. יש עוד הרבה חוקים נושקים לעניין הזה, שלא באים כרגע לידי ביטוי.
חיים תמם
אני לא חושב, שעכשיו זה נכון לבוא ולהוסיף עוד כמה מטרים. עשינן כאן עבודה יסודית ומעמיקה. דנו בזה, וזה בהסכמת כל הגופים. להתחיל להוסיף פה ושם מטרים, זאת תהיה טעות. אנחנו לא יכולים לקבוע, האם הלובי הוא 6 או 5 מטרים. צריך יהיה לבדוק, אם הוא לא הוסיף עוד קומה בתוך הלובי הזה. אנחנו מכירים את הפתרונות היצירתיים שהקבלנים יכולים לעשות במצבים האלה. הם יכולים להתחיל עם לובי של 6 מטרים, ולבסוף להוסיף שם קומה.
ממלאת מקום היו”ר שרה מרום-שלו
האם אתם מסתפקים בהסבר של מכבי האש?
דוד פיזלר
היינו שותפים לסיכומים.
ממלאת מקום היו”ר שרה מרום-שלו
בדבריכם יש אמת. בדרך כלל מנסים, שהקבלנים לא יצמצמו את השטח ויוסיפו עוד קומה. בעיריות זה קורה הרבה מאוד. אני ממקום כזה, שאני יודעת איך עושים זאת. בזמנו בנו דירות בגובה 2.80 מטר. כיום הדירות בגובה של 2.50 מטר. לי זה נראה נמוך מאוד. אולי היום העידן הוא קצת אחרת. אם כולם מסכימים, זה בסדר.
עידו בן נתן
הקבלנים העלו בשבוע שעבר בקשה, שתחילתן של התקנות לא יהיה תוך 30 יום, אלא מיד עם פרסומן. השאלה היא, האם יש מניעה לעשות את זה.
חיים תמם
אין לנו התנגדות שזה יהיה מיידי.
דוד פיזלר
המדיניות שלנו במשרד הפנים, זה לתת לפחות זמן מינימלי. זמן מינימלי זה 30. לא תמיד אנחנו יודעים את כל ההשלכות. בנושאים אחרים אנחנו מבקשים פרקי זמן יותר ארוכים. 30 יום נראים לנו מינימום. צריכים לוודא שזה קורה בשטח. לא צריכים לקבל את זה מגורם אינטרסנטי, אלא מהמדינה. חיכינו כל כך הרבה זמן, ולכן 30 הימים האלה לא יהיו הגורם הקריטי.
נירה בר אשר
אנחנו בדרך כלל מפרסמים תקנות כאלה באינטרנט ובחוזר מנכ"ל, ולוקח זמן עד שזה מחלחל לכל הוועדות המקומיות. זה המינימום הדרוש.
היו"ר גאלב מג'אדלה
עידו, מה אתה אומר?
עידו בן נתן
מבחינתי, זה היה תלוי רק באילוצים של משרד הפנים.
היו"ר גאלב מג'אדלה
אנחנו מאשרים את זה. מי בעד?

ה צ ב ע ה

בעד – כולם

נגד – אין

נמנעים - אין

התקנות מאושרות פה אחד. תודה רבה, הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 11:30

קוד המקור של הנתונים