ישיבת ועדה של הכנסת ה-17 מתאריך 04/07/2006

פרוטוקול

 
PAGE
1
ועדת הפנים ואיכות הסביבה

04.07.2006

הכנסת השבע-עשרה






נוסח לא מתוקן

מושב ראשון
פרוטוקול מס' 23

מישיבת ועדת הפנים ואיכות הסביבה

יום שלישי, ח' בתמוז התשס"ו (4 ביולי 2006), שעה 10:30
סדר היום
תקנות התכנון והבנייה (תקנות להיתר, תנאיו ואגרות) תיקון להגדרות "בניין גבוה" ו"בניין רב קומות", התשס"ו-2006.
נכחו
חברי הוועדה: גאלב מג'אדלה - היו"ר

יצחק אהרונוביץ

דב חנין

יעקב מרגי

שרה מרום-שלו

חנא סוייד
מוזמנים
עו"ד שירי ברנד

- משרד הפנים

נירה בר-אשר

- משרד הפנים

לבקוביץ זיידמן ליאורה
- משרד הבינוי והשיכון

עמרי גלבאום

- יו"ר ועדת התכנון והבניה, התאחדות הקבלנים

נתן חילו


- התאחדות הקבלנים

אהוד ענבר


- מרכז השלטון המקומי

יאנה זדנובסקי

- מחלקת רישוי על הבנייה, עיריית אשדוד

ישראל גודוביץ

- סגן יו"ר לשכת המהנדסים והאדריכלים

ארק אבו מאדי

- "קו הזינוק בנגב"
ייעוץ משפטי
עידו בן-יצחק
מנהלת הוועדה
יפה שפירא
רשמת פרלמנטרית
סיגל גורדון

תקנות התכנון והבנייה (בקשה להיתר, תנאיו ואגרות) תיקון להגדרות "בניין גבוה"

ו"בניין רב קומות", התשס"ו-2006
היו"ר גאלב מג'אדלה
בוקר טוב לכולם, אני מתכבד לפתוח את ישיבת ועדת הפנים ואיכות הסביבה של הכנסת בנושא: תקנות התכנון והבנייה (בקשה להיתר, תנאיו ואגרות) תיקון להגדרות "בניין גבוה" ו"בניין רב קומות", התשס"ו-2006. נציגי משרד הפנים יציגו את הנושא, בבקשה.
שירי ברנד
מדובר בתיקון שהוא טכני, אנחנו משנים את גובה הבניין מ-12 מטר ל-13 מטר, בהגדרה של בניין גבוה, ומ-27 מטר ל-29 מטר בבניין רב קומות. השינוי נובע מהשינויים הטכנולוגיים שעברו עלינו מאז התקנת התקנות. בעבר, גובה קומה היה בסביבות 3 מטר, היום, בגלל כול המערכות הטכניות, בדרך כלל בונים את הבניין גבוה יותר ושמים תקרה אקוסטית, ברווח בין גובה הקומה לבין התקרה האקוסטית, עוברות מערכות טכניות. לכן, אותם 20 סנטימטר שנוספו לכול קומה, הכנסנו במסגרת ההגדרה.


ללא הכנסת התיקון, יוצא שמבנים שהם בני ארבע קומות רק בונים את הקומה בגובה של 3.20 מטר ולא 3 מטר, עוברים את הגדרת מבנה גבוה והופכים לבניין רב קומות. זה משנה את אותן ההנחיות, גם מבחינת בטיחות אש וגם מבחינת התקנות האחרות שחלות על הבניינים. לכן, אנחנו מבקשים לתקן את ההגדרות על ידי הוספת אותו מטר, מ-12 מטר ל-13 מטר, ומ-27 מטר ל-29 מטר.


שינוי נוסף שעשינו, בהגדרה עצמה, המדידה נמדדת ביחס לקומה הגבוהה ביותר המיועדת לאכלוס.
היו"ר גאלב מג'אדלה
חבר הכנסת דב חנין, אודה לך מאוד אם תחליף אותי למשימה הזאת. תודה רבה.
מ"מ היו"ר דב חנין
גברתי, שאלה לפני שאנחנו ממשיכים בדיון, לתועלת חברי הכנסת שלא מכירים את תקנות התכנון והבנייה לפרטיהן. המשמעות של התיקון שאתם מציעים היא בעצם הקלה. זאת אומרת, גם בתים שהיום היו נחשבים לבתים גבוהים - הבתים הגבוליים שנחשבים לגבוהים -
הם בעצם לא ייחשבו לבתים גבוהים, ובתים שהיו רב קומתיים אבל גבוליים, לא ייחשבו לכאלה. מה ההשלכה המעשית מבחינת הוראות התכנון והבנייה שאתם מחייבים, ביחס לבניין גבוה וביחס לבניין רב קומות?
נירה בר אשר
ההשלכה הגדולה ביותר שיש לבניינים האלה היא של בטיחות אש. תקנות בטיחות אש בבניינים עוברות היום רביזיה, שינוי מהותי מאוד, הן נמצאות בשלב של נוסח משפטי במשרד המשפטים. התקנות אומרות, שבבניין רב קומות יהיו שני חדרי מדרגות מוגנים. בבניין גבוה יש חדר מדרגות מוגן אחד, בבניין רב קומות יש שני חדרי מדרגות מוגנים. זה דבר אחד. יש הבדל גדול, משמעותי ועצום בין בניינים גבוהים לבניינים רבי קומות בהיבט של בטיחות אש בבניינים. השינוי הזה תואם את הרביזיה שנעשתה בארבע השנים האחרונות בהיבט של בטיחות אש בבניינים. זאת ההשלכה הרצינית והעיקרית והתאמנו את עצמנו לשינוי הזה.
היו"ר דב חנין
שאלה נוספת, מהן ההוראות הבטיחותיות המיוחדות שחלות על בניין גבוה להבדיל מבניין רגיל?
ליאורה לבקוביץ-זיידמן
בעיקר מרחקי המילוט והצורך בהעלאת חדר המדרגות לגג המבנה, כול חדר מדרגות שמגיע לגג, צריך לעלות לגג המבנה.


מבחינת הפיתוח, המרחק לבניין גבוה, חייבים לספק רחבת חירום ליד הבניין, דבר שלוקח חלק משטח הפיתוח ומאפשר כניסה לרכב חילוץ.
נירה בר אשר
לשני סוגי הבניינים צריך לספק רחבת היערכות. הרחבה היא שונה בגודל שלה, במידות שלה ובמרחק שלה מהבניין.
היו"ר דב חנין
אני רוצה להבין, אתם אומרים שבבניין גבוה יש לנו דרישות אחרות לגבי רחבת בטיחות - -
נירה בר אשר
רחבת היערכות לרכב בטיחות והצלה.
היו"ר דב חנין
רחבת היערכות לרכב בטיחות והצלה, שקיימות לגבי בניין גבוה ולא לגבי בניין רגיל. זאת הוראה ראשונה. מה זה מרחקי מילוט, על מה אנחנו מדברים?
נירה בר אשר
מרחק הליכה שאדם צריך לעבור מכול נקודה בדירה שלו ועד לדלת הכניסה לבניין.
היו"ר דב חנין
כאשר בבניין גבוה יש דרישות מחמירות יותר לגבי מרחקי מילוט?
נירה בר אשר
מאשר בניין רגיל, ולגבי בניין רב קומות - דרישות מחמירות יותר.
היו"ר דב חנין
אני מבקש שתבהירי, מהי ההוראה שנוגעת לקשר בין חדר המדרגות לבין הגג?
ליאורה לבקוביץ זיידמן
בבניין גבוה צריך להגיע למהלך מדרגות רגיל, לאפשר את השימוש בגג - - -
היו"ר דב חנין
לא סולם, אלא ממש חדר המדרגות מסתיים בגג.
ליאורה לבקוביץ זיידמן
מבחינת עמידות אש ביחס בין בניין רגיל לבין בניין גבוה, עמידות האש של חומרי הבנייה, הרצפות, התקרות, המחיצות, הם משתנים בין בניין רגיל לבין בניין גבוה. כאשר בבניין גבוה, בגלל מרחקי ההליכה והמרחק שצריך לעבור כל אדם, זה מחייב שעמידות האש של החומרים תהיה משמעותית יותר מאשר בבניין רגיל.
עמרי גלבאום
הבעייתיות של הנושא הזה היתה בשני מקרים, בבניינים בני ארבע קומות ובבניינים בני תשע קומות, כאשר התקנות הקודמות הגדירו, שגובה הדירה ברוטו 3 מטר. מאז שתיקנו את התקנות הראשונות ועד היום, במקומות נטו שאנחנו בונים בנייה למגורים של 2.5 מטר מהתקרה ועד הריצוף, היום אנחנו לא מסוגלים לבנות, למרות שאפשר לבנות בגובה כזה של 2.5 נטו מכיוון שהיום בדירות צריך מיזוג אוויר, צריך לשים בידוד. דבר שני, יש מרפסות שמש עם קפיצות, צריך להגביה את הריצוף הפנימי. לכן, דווקא במקרים הגבוליים האלה, על מנת לא להפוך לעברייני חוק, בבניינים של 9 קומות ו-4 קומות, בגלל תקנה מיושנת, הדיירים הללו יקבלו גובה נמוך של הדירה שאפילו לא יוכלו להכניס תעלות למיזוג אוויר.

לכן, זה בא לפתור בעיה נקודתית של בניינים בני ארבע ותשע קומות, זה נעשה בתיאום עם שירותי כיבוי אש ומשרד הפנים, אנחנו רצינו גובה גבוה יותר, אבל סוכם על תוספת שתאפשר להגביה את גובה הדירות ולאפשר לדיירים להשתמש במערכות הפנימיות.

בכל מקרה, מספר הקומות לא השתנה ולכן לא גדל מספר המשתמשים. מבחינה בטיחותית אנחנו עומדים באותו מספר משתמשים פר מבנה. ז בכל מקרה, עקב הגדלת הגובה, לא שונו מספר הקומות, לא גדל מספר המשתמשים, עומדים באותו מספר משתמשים פר מבנה. זה המינימום ההכרחי.
ישראל גודוביץ
אני רוצה לדעת, האם בחוק מצוין גובה הקומה?
שירי ברנד
כתוב גובה מינימלי, אין גובה מקסימלי.
ישראל גודוביץ
אז מה מצוין? המינימלי נשאר 2.5 מטר. אנחנו מדברים לשינוי, בעיקר בגלל כיבוי אש, לגובה הכולל, אבל זה לא מגביל, למשל מישהו רוצה גובה קומה 3.07 מטר, זה לא מגביל.
שירי ברנד
זה לא מגביל אותו. גובה קומה מינימלי קבוע בחוק.
יעקב מרגי
אני מבין את הצורך בתקנות האלה. אני רוצה לשאול שאלה, מספר הדירות בבניין לא השתנה. אנחנו מפספסים פרמטר מרחק זמן מילוט, משתנה, כאן אתם לא מתייחסים לזה. אתם אומרים, יש צרכים לשיפור איכות הבנייה וכו', אנחנו מכניסים אלמנטים נוספים, אבל נשארו 4 קומות, השאלה, אם יש התייחסות לגובה? מחר אני יכול למצוא בניין בן ארבע קומות שגובל גם ל-16 מטר.
שירי ברנד
לא, הוא לא יכול. קבענו כאן שזה מגיע עד 13 מטר. התקנות קובעות עד 13 מטר. התיאום עם רשות הכבאות הוא מוגבל. התקנה קובעת גובה.
אהוד ענבר
אנחנו מצדדים בחוק הזה, למרות שחשבנו שאפשר לתת גמישות בנקודה נוספת, במבני רבי הקומות יש בעיה, בעיקר באזור המרכז, שלובי הכניסה הוא בדרך כלל 6 מטר. בצורה שזה מוצג כאן, יוצא שלובי הכניסה יהיה על חשבון קומת המגורים. לדעתי צריך לפתור את זה. לא להחשיב את לובי הכניסה במדידה.
שירי ברנד
מכיוון שמה שמנחה זה רשות הכבאות, ולה חשוב הגובה המקסימלי ולא אכפת לה אם זה שתי קומות או תשע קומות, אם אתה מגיע לגובה הזה, עשית לובי גבוה,
תיכנס ויחולו עליך המגבלות וכול אותן נוהלי בטיחות שחלות על מבנה גבוה יותר.


אין פה נציג של שירותי הכבאות - - -
יצחק אהרונוביץ
זה תיקון טכני, איפה הייתם עד היום? זה לא נולד פתאום.
נירה בר-אשר
התאחדות הקבלנים פנתה אלינו בעניין.
יצחק אהרונוביץ
אני בעד.
שרה מרום-שלו
הגיוני מאוד להגדיל כול קומה ל-3.20. אם מתקנים היום, למה לא להוסיף עוד 10-20 סנטימטר?
נירה בר-אשר
שירותי הכבאות יצעקו.
שרה מרום-שלו
הדירות כל כך נמוכות, המבוגרים שבינינו לא רגילים לדירות נמוכות.
יצחק אהרונוביץ
חברת הכנסת שרה מרום-שלו אומרת, שלא תביאו בעוד שנה שנתיים ותבקשו עוד 20 סנטימטר.
שרה מרום-שלו
נכון, אז אם כבר עושים את התיקון עכשיו, למה לא נגדיל עוד קצת? חבל, אם כבר מתקנים, אפשר לקחת רזרבה של עוד 20 סנטימטר.
עידו בן-יצחק
מי שהתנגד לעניין הזה – כיבוי האש, הם הוזמנו ולא הגיעו. אני לא יודע אם אנחנו יכולים לקבל החלטה כזאת לפני שאנחנו שומעים את עמדתם.
נירה בר-אשר
שמענו במועצה הארצית את עמדת נציבות הכבאות – וזאת ההצעה שהם הסכימו להתפשר.
היו"ר דב חנין
שתי שאלות מטרידות אותי. יש איזון בין שני אינטרסים, מצד אחד, כולנו מעונינים שנחיה טוב יותר, אנחנו מעונינים שהתקרות תהיינה גבוהות יותר, שלא יהיה מצב, שמרימים את היד ומגרדים את התקרה. יש לנו אינטרס להקל במידת האפשר. מצד שני, ישנן שאלות אמיתיות של בטיחות, השאלה המרכזית היא שאלה של כיבוי אש. אני מצטער שנציגי הכבאים לא נמצאים כאן כי אנחנו צריכים לשאול אותם שאלות חשובות, למשל, מבחינת הציוד הסטנדרטי שלהם, אנחנו מתקנים את כול התקנות, אני לא יודע מה אורך הסולמות של כבאית סטנדרטית. האם כבאית סטנדרטית שמגיעה לבניין וערוכה היום להתמודד עם בעיה של בניין לא גבוה, עכשיו בניין גבוה יותר, ייחשב לבניין לא גבוה, יכול להיות שחסרים לכבאית הזאת מטר נוסף.
שירי ברנד
לכן זה בדיוק המטר שחסר להם. נשאלה כאן השאלה, למה לא מגביהים יותר, זה בדיוק המטר שיש להם.
נירה בר-אשר
הנושא הזה נדון במשך מספר ישיבות בנציבות כבאות והצלה, כול השאלות האלה הועלו שם, זה תואם לציוד הכבאים ולרוח הדברים בנציבות כבאות והצלה. עסקנו במשך מספר שנים לשינוי תקנות בטיחות אש – בתוך חצי שנה זה ייצא לציבור, הציבור מחכה לתקנות האלה – ההגדרות האלה תואמות לשינוי שהכנסנו בתקנות התכנון והבנייה בהיבט של בטיחות אש. זה מה שהוסכם עליו עם נציבות כבאות והצלה.
היו"ר דב חנין
אני רוצה לשאול אותך שאלה לגמרי פורמלית, את יכולה לומר לפרוטוקול, שכול השינויים שנעשים כאן מבחינת הגדלות, עומדים בשני תנאים - אל"ף, הם מקובלים על נציבות הכבאות. בי"ת, הם מותאמים לרמות הציוד השונות שיש היום בידי שירותי הכבאות להתמודד עם בעיות של אש בבניינים?
נירה בר-אשר
כן.
היו"ר דב חנין
התשובה לשתי השאלות האלה היא חיובית. תודה רבה.
חנא סוייד
מוצג כאן איזשהו תיקון טכני, יחד עם זאת, אני רוצה לשאול, איזה השלכות יש לתיקון הזה על חוקים אחרים? למשל, עניין של חוק המהנדסים, מי רשאי לתכנן בניין גבוה, מי אינו רשאי? אנחנו יודעים, שהיום, על-פי הכשרת המהנדס, הוא רשאי לתכנן בניין גבוה - - -
שירי ברנד
אבל ההגדרה שם של בניין גבוה היא לא בחקיקה, ההגדרה היא לצורך התקנות האלה בלבד.
חנא סוייד
מי אמר? יש השלכה לזה. כשאמרתי איזה מהנדס כן יכול לתכנן בניין גבוה, לא יכול לתכנן, עומסים של רעידות אדמה על בניינים, האם נתתם את הדעת על כך?
שירי ברנד
ההגדרה היא לצורך התקנות האלה, היא מוגדרת במטרים לתוך התקנות האלה.
חנא סוייד
זאת תשובה לא מספקת.
שירי ברנד
ההגדרה מוגדרת במטרים, לצורך סעיף זה, ההגדרה בחוק המהנדסים מוגדרת בקומות. המבנה המתוכנן של ארבע קומות, יתכנן אותו מהנדס שמורשה לתכנן אותו, יעבור 13 מטרים, הוא יצטרך לתכנן את זה כבניין גבוה. אם לא, יצטרך לתכנן כבניין רגיל. המגבלות מוגדרות בחוק המהנדסים לפי מספר קומות, לא לפי מספר מטרים.
חנא סוייד
אני כמעט בטוח שתהיינה בעיות עם הדבר הזה.
יאנה זדנובסקי
בחוק כתוב, שהנדסאי יכול לתכנן בניין גבוה עד 12 קומות. זאת אומרת, בהחלטה הזאת אנחנו
פוסלים כמות של אנשים שרשאים לתכנן בניין או לחתום על התוכנית.
שירי ברנד
למה? מספר הקומות לא משתנה, אנחנו רק אומרים, שגובה הקומה הוא לא 3 מטר.
יאנה זדנובסקי
צוין בהגדרה שהם רשאים לתכנן בניין עד 12 מטרים - - -
יעקב מרגי
את אומרת שזה מוגדר במטרים?
יאנה זדנובסקי
אני חושבת.
יעקב מרגי
את יודעת או חושבת?
חנא סוייד
זאת לא תקנה על אי בודד, זה חלק מחוקי התכנון והבנייה.
היו"ר דב חנין
מייד נבדוק את זה. ביקשתי מהיועץ המשפטי לבדוק את השאלה הזאת ולתת לנו תשובה איך זה מנוסח שם. זאת בהחלט שאלה שצריך לברר אותה.
ליאורה זיידמן לבקוביץ
הוא יוכל לתכנן את אותם מבנים, שגובה הקומה יהיה כזה, שארבע קומות יתכנסו ל-12 מטר. אנחנו לא פוסלים את היכולת שלו לתכנן את אותם מבנים. אנחנו לא מגבילים את היכולת. יזם, שיירצה לקחת הנדסי, בתוך מכלול השיקולים שלו צריך לקחת את אותו הנדסאי שיתכנן את המבנה, יכול להיות שייקח בחשבון את המגבלה של 12 מטר. אבל בגלל המגבלה של הנדסאי, אנחנו לא עושים חיתוך גורף לכול הנושא של בטיחות.
חנא סוייד
זה לא רק לקחת הנדסאי או מהנדס זה לחשב את הבניין לכוחות של רעידות אדמה וכו'. זה כבר לא שאלה של הנדסאי או מהנדס. לא כול מבנה צריך לתכנן לכוח רעידות אדמה.
ליאורה זיידמן לבקוביץ
להיפך, אז זה מקל.
חנא סוייד
אני אומר שצריך לבדוק. כאן נכנסת ההגדרה של בניין גבוה, לכן צריך לבדוק את זה. התשובות אצלכם, אני מעלה את השאלות. אם אתם אומרים, שזה לא רלוונטי - - -
היו"ר דב חנין
חבר הכנסת סוייד מעלה שאלה נוספת שאני רוצה את תשובתכם. ההגדרה שאנחנו מדברים כאן על תנאי ההיתר נוגעת כמובן לעניינים של בטיחות מהיבט של אש, אבל נוגעת גם לתנאים של בטיחות, למשל, מבחינת רעידות אדמה. איפה אנחנו עומדים בהיבט הזה?
נתן חילו
בחוק המהנדסים מוגדר מבנה פשוט, שלהנדסאי מותר לתכנן, ומבנה עד ארבע קומות. ארבע קומות, עד אתמול היה 12 מטר, ממחר יהיה 13 מטר. המטר הזה מבחינת רעידות אדמה, כמעט ולא משפיע על נושא רעידות אדמה. לכן התחשיבים לא משתנים.
חנא סוייד
מאיפה יש לך את הביטחון הזה?
נתן חילו
אני מהנדס.
חנא סוייד
בכול זאת, גם אני מהנדס, לא הייתי בטוח כל כך.
נירה בר אשר
אינג'ינר נתן חילו חבר בוועדה לרעידות אדמה.
ישראל גודוביץ
כמה זמן לקח לכם לשנות את זה?
נירה בר אשר
שנתיים.
ישראל גודוביץ
חבר הכנסת מרגי העלה כאן שאלה נכונה, גם חברת הכנסת שרה מרום שלו, הם צודקים, כאדריכל וכמי שהיה מהנדס העיר תל-אביב, העניין של גובה קומה הוא מאוד משמעותי. ראשית, אני מוריד את הכובע שהצלחתם להוריד במטר את גובה הבניין. אני אומר זאת לא בציניות, אני יודע מה זה להילחם עם רשות כיבוי אש. אין לאף אחד מושג מה קורה שם.

איזה אבסורד, שכולנו נכנעים לרשות – תגידו לי, בארצות הברית, גובה קומה הוא 3.20 מטר? לא.ורשות הכיבוי שם אותה רשות. כאן, במדינת ישראל, הסולמות לא מספיקים. לא אשכח איך הראו לי את הצינורות, שאי אפשר להלחים אותם, צריך עוד מטר. הכול שטויות. רבותיי, זה לא נושא הדיון היום, אבל היות ושלושה חברי כנסת העלו את הנקודה, אל תרפו, כאן המקום שלא ייזרו לכם חול בעיניים. אתם יודעים איזה קונצים עושים כדי להגיע לגובה של 12 מטר? מעלים, מורידים. כולם סובלים מזה . אני מציע שיהיה דיון אמיתי, רשות הכיבוי תופיע כאן ותסביר מדוע אי אפשר לקבוע שגובה קומה יהיה קצת יותר גבוה.


בעניין רעידות אדמה, אל תהיה מוטרד, אני אסביר לך אחרי הדיון.
היו"ר דב חנין
רק הוא לא צריך להיות מוטרד או כולנו?
ישראל גודוביץ
אל תהיו מוטרדים, התוספת של מטר או שניים, אין לזה השפעה. ההשפעה היא על כול הוואי החיים שלנו, דירות גבוהות זה אחרת, כול הדירות הישנות בתל-אביב גבוהות. כולנו חיים את ההגבלות של כיבוי אש, שאתם, חברי הכנסת, יכולים לקרוא להם לכאן, יש לכם את הסמכות. פה הם לא יכולים לספר סיפורים.
יעקב מרגי
אם הם עשו צעד חשוב, למה לא לתת להם את הקרדיט?
ישראל גודוביץ
אמרתי, הכול חיובי, אבל שיבואו ויסבירו. למשל, מה שנאמר כאן לגבי גובה הלובי, קומות הלובי 6 מטר, אנחנו רוצים לחיות יפה, זה המקום לקרוא לכיבוי אש ולהוריד אותם מאותו סולם שאין לו מטר נוסף.
ליאורה זיידמן לבקוביץ
אני מזדהה עם מה שאמר מר גודוביץ, גם כיזם – כי משרד השיכון פועל כיזם, כמשווק – דווקא בגלל שהתקנה הזאת היא לא תקנה - - -


אני לא מאמינה שאני בפוזיציה שאני צריכה להגן על כיבוי אש, כי בדרך כלל אנחנו נמצאים אתם במסלול התנגשות, אבל כל קונספט של ארבע שנים מבוסס על המרחקים, הזוויות, על ההגעה, המכשור והציוד. דיון כזה שמדבר על גובה הקומות, זה יהיה להחזיר אותנו ארבע שנים אחורה, ולהחזיר לדיון את כול התקנות, שהציבור, אם הוא משווע למשהו, זה הסדרה לתקנות של בטיחות במילוט. יכול להיות שאני מזדהה עם הדברים של מר גודוביץ, אבל מבחינת כול מערך התקנות זה מחזיר אותנו ארבע שנים אחורה.
ישראל גודוביץ
לא אמרתי לבטל את זה, לקחת את זה ולקיים דיון בלי קשר לעניין הזה.
ליאורה זיידמן לבקוביץ
שלא ייווצר מצב שחוזרים אחורה.
היו"ר דב חנין
אנחנו לא חוזרים אחורה אף פעם.
עמרי גלבאום
לגבי הסעיף האחרון בהצעה, ביקשנו שהתקנות ייכנסו לתוקף מייד עם פרסומן ולא 30 יום לאחר הפרסום מכיוון שזה לטובת הציבור ואין צורך בהיערכות. עדיף שהתקנות ייכנסו מייד עם פרסומן כי התקנה היא לטובת הציבור.
טארק אבו מאדי
אתם רוצים לתקן את התקנה הזאת על סמך כך שלשירותי הכבאות יש את הציוד הסטנדרטי. האם הציוד הזה יוצב בכול רחבי הארץ או רק בעיר אחת או שתיים?
נירה בר-אשר
אותו ציוד נמצא בכול מקום.
היו"ר דב חנין
אני חושב שהשאלה מאוד רצינית ואת עונה מהר מדי. עם כול הכבוד, נדמה לי שציוד אש שנמצא בערים הגדולות הוא שונה מאשר ציוד שנמצא בפריפריה ובכול מיני מקומות.
שירי ברנד
גם סוגי הבניינים שונים.
היו"ר דב חנין
סוגי הבניינים שונים. אבל גם בפריפריה יש היום בניינים, שעל פי התקנות האלה הם לא ייחשבו לבניינים גבוהים כי הם בניינים גבוליים של ארבע קומות, אולי ציוד האש שם שונה.
שירי ברנד
מכיוון שהתקנות האלה מתואמות עם שירותי הכבאות, אנחנו מניחים שהם בדקו את העניין. מתוך הנחה, שאם לשירותי הכבאות לא היה הציוד המתאים, כנראה שהם היו מתנגדים. כמו ששמענו קודם, לא קל לשנות את דעתם של שירותי הכבאות.
ליאורה לבקוביץ זיידמן
אם יש אפשרות להחמרה,
הם יעדיפו לא לקחת את הסיכון. במקרה הזה, הם היו מוכנים ללכת לקראת, היו כוונות להגמיש את גובה קומה, חזקה עליהם, שהם אנשי המקצוע ויכולים לעמוד מאחורי ההסכמה הגורפת לשינוי התקנות.
יחזקאל לביא
נכון לנתוני נציבות כבאות והצלה, נושא של סולמות הידראוליים, שהוא חיוני לתקנות האלה - הוא בעייתי, מיקומם של הסולמות הללו איננו בכול התחנות, בגבהים שנדרשים ישנה בעיה עם זה, צריך להיות נאמן למה שקורה בשטח.
היו"ר דב חנין
גבירותי ורבותיי,
אני רוצה לסכם את הדיון בצורה כזאת. בשבוע הבא אנחנו מארחים את נציב כבאות ארצי, אני מציע, לאחר שקיימנו את הדיון היום, את ההצבעה והסיכום הסופי נדחה לאותו מועד, שאז נוכל לשמוע התייחסות נקודתית לעניין הזה.

הייתי שמח, שלקראת הדיון הבא תהיה התייחסות גם לסוגיית רעידות האדמה והמוכנות של מבנים שונים מבחינת תנאי היתר רעידות אדמה. שוב, אני מניח, כפי שאתם אומרים, שאכן ההפרשים לא עושים את ההבדל, אבל הייתי רוצה לקבל תשובה מוסמכת בעניין הזה ואז נוכל לקבל את ההחלטה בראש שקט.

תודה רבה, הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה.

קוד המקור של הנתונים