ישיבת ועדה של הכנסת ה-17 מתאריך 05/07/2006

פרוטוקול

 
PAGE
1
ועדת החינוך, התרבות והספורט

5.7.2006

הכנסת השבע-עשרה






נוסח לא מתוקן

מושב ראשון
פרוטוקול מס' 32

מישיבת ועדת החינוך והתרבות

יום רביעי, ט' בתמוז התשס"ו (5 ביולי 2006), שעה 9:30
סדר היום
צו הנהיגה הספורטיבית (דחיית תחילתו של החוק)
נכחו
חברי הוועדה: מיכאל מלכיאור – היו"ר

יצחק גלנטי

רונית תירוש
מוזמנים
איתן ברושי

– מנכ"ל משרד המדע, התרבות והספורט

דוקטור שוקי דקל
– ראש מינהל הספורט, משרד המדע התרבות והספורט

שרית זוכוביצקי
– לשכה משפטית, משרד התחבורה

חזי יהלומי

– הרשות לבטיחות בדרכים, משרד התחבורה

פיני שחר

– שוק ההון, משרד האוצר

יונתן גורל

– ממס"י

אמציה גזית

– יועץ בטיחות תעבורה ומרוצים

טל שביט

– סגן יו"ר התאחדות הספורט המוטורי

דני לוי

– יו"ר עמותת נהגי המרוצים
יועצת משפטית
מרב ישראלי
מנהלת הוועדה
יהודית גידלי
רשמת פרלמנטרית
יפה קרינצה

צו הנהיגה הספורטיבית (דחיית תחילתו של החוק)
היו"ר מיכאל מלכיאור
בוקר טוב, אני פותח את הישיבה בנושא צו הנהיגה הספורטיבית. יש פה בקשה לדחייה בהפעלת החוק. זה חוק שהעברנו בכנסת בשנה שעברה, והוא היה צריך להיכנס לתוקף עם כל התקנות שלו ב-15 לדצמבר 2006.
שוקי דקל
לא, ב-15 בספטמבר 2006.
היו"ר מיכאל מלכיאור
במכתב של השר כתוב 15 בדצמבר. בדקת את הדבר?
מירב ישראלי
סעיף התחילה בחוק, סעיף 38, אומר שתחילתו של חוק זה היא תשעה חודשים מיום פרסומו, והשר רשאי, באישור הוועדה, להאריך בעוד שישה חודשים.
היו"ר מיכאל מלכיאור
ומתי היה יום הפרסום?
שרית זוכוביצקי
29 בדצמבר 2005.
מיכאל מלכיאור
אז מה שכתב השר לא נכון. כלומר, היינו צריכים להפעיל את החוק הזה בספטמבר. כולם חושבים שזה חוק טוב, עבר בכנסת כמו שצריך, וזה דבר יכול להוסיף למדינת ישראל עניין, ספורט, רווחים וזה גם יחסל את המרוצים הפיראטים – אנחנו מקווים שה לא יעודד את המרוצים הפיראטים אלא יחסל אותם. הכל מוסכם, אני מבין שהמשרד התחיל לעבוד על זה, אבל בגלל שחצי שנה לא היה שר, היו בחירות, אז מבקשים לנצל את מה שהחוק מאפשר, שבהסכמת הוועדה ניתן את ההארכה שיש בחוק, של חצי שנה. המשרד מתחייב שעד 15 במרץ 2007 יביאו את כל התקנות, והחוק יופעל במלוא המרץ. ההארכה היא עד מרץ, זה לא אומר שחייבים לנצל את מלוא הזמן, אבל למשרד יש אפשרות של הארכה של חצי שנה.


שוקי, תאמר את דבריך בקיצור, נקבל החלטה ונצא לדרך.
שוקי דקל
אמרת את עיקרי הדברים, אדגיש רק שלוש נקודות. המשרד שלנו, השר והמנכ"ל נרתמו למשימה. יש עניין גדול לקדם את הנושא. אחרי ההתארגנות, הבחירות, העברת הספורט ממשרד החינוך למשרד המדע והתרבות, יצאנו למכרזים לרכישת שני יועצים: אחד מקצועי ואחד משפטי מקצועי להסדרת התקנות. היינו בטוחים שבגלל קוצר הזמן - - -
מיכאל מלכיאור
אין לכם יועץ משפטי?
שוקי דקל
לא מומחה לענייני ספורט מוטורי. העניין יצא לדרך, ולכן בקשת השר היא בעתה. נקודה שניה, המשרד רכש חברה לייעוץ ארגוני, להקים את הרשות המוסמכת לנהיגה ספורטיבית, כי על פי החוק צריך להקים רשות מוסמכת. יש הכנה, יש מבנה אך הרשות תהיה מבחינת תרשים זרימה של כוח אדם ודרישה תקציבית לאוצר של תשעה מיליון שקלים להקמה לשנה הראשונה. היו מגעים עם משרד החינוך על חלק מהתקציבים שיעברו לצורך העניין הזה. נאמר לנו שכיוון שהחוק לא היה מיושם במשרד החינוך הכסף איננו שם והכסף יהיה ממשרד האוצר. לתהליך רכישת הייעוץ אנחנו דורשים מיליון שקלים ל-2006, ומ-2007 תשעה מיליון להקמת הרשות הזאת.
מיכאל מלכיאור
זה מחויב בחוק.
דני לוי
מיליון וחצי נמצאים בחוק ל-2006, ול-2007 את התשעה מיליון, שזה לתפעול.
מיכאל מלכיאור
למה לא דרשתם בתקציב?
שוקי דקל
עניין המיליון שקלים נכנס ל-2006 כיוון שראינו שמבחינת לוח הזמנים לא נספיק להקים את המנגנון.
איתן ברושי
השאלה שלך נכונה כי בהעברת תקציב 2006 לא נכנסו לפירוט של העברת התקציבים בין שני המשרדים. הממשלה קיבלה החלטה שיש בה עמימות מסוימת, ועל כל היתר היא אמרה: תסתדרו ביניכם. בדרך כלל זה לא אפשרי. ההערה נכונה, אבל זה טוב לפעם הבאה.
מיכאל מלכיאור
תשעה מיליון זה סכום יותר משמעותי. אין לכם מקור תקציבי. למשרד החינוך תמיד יכולים להגיד שיש להם תקציב של חמישה מיליארד אז אפשר לקחת מיליון מאיזשהו מקום, אבל אתם לא יכולים.
שוקי דקל
תקציב הספורט מקוצץ מאוד, אתה מכיר אותו, ולכן ההמלצה של הוועדה בפניה לאוצר תעזור לנו מאוד. נקודה נוספת, השטח הספורטאי רוגש ורעש, חלק מהאנשים פה מייצגים כמה התאחדויות, והם לא נותנים לעניין הזה להידחות. המתינו 50 שנה, אז אני מקווה שימתינו עוד חצי שנה.
דני לוי
מתחילת ספטמבר זה חצי שנה, זה למעשה יותר מחצי שנה.
שוקי דקל
הנקודה האחרונה זה הערך המוסף מהקמת הרשות הזאת. זה החינוך בבתי הספר לנהיגה נבונה, לשימוש נכון בדרך. הדברים האלה יהיו by product של הקמת הרשות.
טל שביט
היום יש התאחדות מוטורית אחת בלבד, שכוללת בתוכה את כל העמותות שעוסקות בפועל בספורט המוטורי. אני מייצג את הרוב המכריע של העוסקים בספורט המוטורי, שזה רוכבי האופנועים והקטנועים. העמותות שאני מייצג מאוד מוטרדות מכך שבפועל לא הייתה שום התקדמות, ולו הקלה ביותר. השאלה היא איך אנחנו מבטיחים שבחצי השנה הזאת כן יזוזו הדברים. לא זו בלבד שלא הייתה התקדמות, אלא שמבחינתם הייתה נסיגה לאחור, משום שדווקא עכשיו יש פעילות מוגברת ואינטנסיבית של המכס, יחד עם המשטרה, להחרמת אופנועים בלתי חוקיים, כאלה שמדינת ישראל הכירה בהם, הכירה בזכות שלהם להתקיים ולעשות ספורט. ליגות מסודרות קיימות מזה שנים.
מיכאל מלכיאור
אם החוק אומר שיש להם זכות להתקיים, אז איך אפשר להחרים אותם?
טל שביט
משום שלא התקדם שום דבר מבחינת התקנות, לא היו מגעים עם משרד האוצר כדי לפחות להקפיא הליכים, כתוצאה מזה ליגה שהתקיימה כשבע שנים ברציפות, השנה לא מתקיימת. זאת ליגה של מרוצי אופנועים. היא התחילה עוד בשנות ה-70 והתקיימה גם בשנות ה-80. היא התקיימה באופן מסודר כבר כמה מסודר, והשנה היא לא מתקיימת בגלל פעילות של החרמות. כולם נכסו למחתרת. התוצאה מזה היא שבמקום שאנשים יעסקו בצורה מסודרת בספורט במסלולים, הם נוסעים במחתרת. את הנזק מזה לא צריך להסביר. השאלה היא איפה ההבטחה.
אמציה גזית
אנחנו עומדים בתחילת יולי, ועד לחוק שיתקבל בספטמבר יש עוד שלושה חודשים מלאים, שמבחינת מי שעוסקים בדברים האלה אנחנו יכולים לעמוד בדרישות החוק.
מיכאל מלכיאור
לפי הלוח שלי זה עוד חודשיים.
אמציה גזית
גם בחודשים אנחנו יכולים לעמוד בדרישות המקצועיות שנדרשות בחוק, כמו תקנונים וכל הדברים האלה. צריך רק את אותו איחוד של הרשות, של משרד המדע, שמטפל בעניין הזה, על מנת לרכז את זה ולהוציא את זה לפועל. לכן השאלה היא אם צריך עוד שישה חודשים מספטמבר או שישה חודשים מהיום.
מיכאל מלכיאור
אנחנו היום ועדה מצומצמת, בדרך כלל יש יותר חברי-כנסת, אבל אם נראה בוועדה שיש רצון מצד משרד הספורט למסמס את העניין, לא נקבל את זה. יחד עם זה, אין לי סיבה לחשוש שזה כך. אין ספק, לא עבדו על זה, לא עשו מה שהיו צריכים לעשות. אבל יש עכשיו שר חדש, יש מנכ"ל חדש – אנחנו מברכים אותו, הוא פעם ראשונה בוועדה שלנו - גם שוקי שיודע מה הוא עושה, ואם הוא אומר שהם רוצים, וזה אינטרס של המשרד לבצע את זה במהירות האפשרית, אין לי שום סיבה לחשוש. זאת חובה של המדינה, כי יש חוק במדינת ישראל. יש לנו שר שגם יודע לשמור על חוק, והוא גם רוצה לקדם הספורט ויש לו אינטרס גדול בזה.

לכן, אני מציע שנאשר את ההארכה, אבל נקרא לכל הגורמים להיכנס לעבודה מואצת. זה שיש עוד שישה חודשים, זה לא אומר שצריך לנצל את כולם. אנחנו קוראים למשרד לנסות לגבש הסכמות הרבה יותר מהר, כדי להפעיל את הדבר הזה.
מירב ישראלי
יצטרכו תיקון חוק. אם אנחנו קובעים שתחילתו של החוק תידחה עד יום כ"ה אדר התשס"ז, זה אומר שזאת תחילת החוק. החוק לא יכול להיכנס לתוקף קודם.
היו"ר מיכאל מלכיאור
אי אפשר לעשות את זה "עד"?
מירב ישראלי
לא, החוק צריך להיכנס בתאריך ברור. אפשר להאריך להם לפחות מהשישה חודשים שהם מבקשים, ולקיים עוד דיון אם יצטרכו הארכה נוספת. אבל התאריך שנקבע בצו הוא תאריך תחילת החוק.
מיכאל מלכיאור
העניין כל כך מורכב, ואם דחינו עד כה, אי אפשר לקבל אחר כך החלטה - - -?
מירב ישראלי
לא, כי השר צריך לבקש. זה ידרוש תיקון חקיקה.
טל שביט
אופתע מאוד אם יידרש תיקון חקיקה כזה.
מיכאל מלכיאור
ניתן את הארכה, אבל אנחנו מאיצים במשרד לשמוע גם את המצוקה והנחיצות של הגורמים שעוסקים בזה. אנחנו רוצים לקדם את זה, יש לנו אינטרס בוועדה שלנו לקדם את זה, חוץ מזה שזה חוק.

דבר שני, אנחנו קוראים למשרד האוצר להקציב מיד את הכסף הדרוש בתקציב 2006, ולתקציב 2007 להעביר את התקציב המלא, כפי שנדרש בחוק כדי שאפשר יהיה להפעיל את החוק הזה ולתקן.
יצחק גלנטי
נדרשים להיום מיליון שקלים? אז צריך להעביר את זה.
מיכאל מלכיאור
נכון, אבל זה לא נכנס לספר התקציב של 2006, ולכן צריך לייעד כסף צבוע למטרה הזאת.
מירב ישראלי
החוק קובע שיהיה סעיף מיוחד לדבר הזה. בתקציב 2007 צריכה להיות שורה.
מיכאל מלכיאור
אם זה היה נכנס לתוקף בספטמבר, לא היה צריך להיות סעיף ב-2006?
מירב ישראלי
הממשלה לא דאגה שזה יהיה. בחוק התקציב ל-2006 זה לא היה, עד כמה שאני יודעת.
היו"ר מיכאל מלכיאור
וזה צריך היה להיות.
יצחק גלנטי
אולי ניתן עדיין לעשות את זה. הרי זה חלק מהתקציב, אבל לא צבוע.
מיכאל מלכיאור
זה לא חלק מהתקציב ולכן צריך להעביר מיליון שקלים השנה ול-2007 לדאוג שכל התשעה מיליון יגיעו. אין פה הרבה מקום לויכוח, כי זה חלק מהחוק.

אלה ההחלטות שאני מציע, אם חברי-הכנסת גלנטי ותירוש מסכימים לעניין אז נקבל אותן. מי בעד מתן ההארכה המבוקשת?

הצבעה

בעד – פה אחד

נגד – אין

אושר
היו"ר מיכאל מלכיאור
תודה, נתנו הארכה, בתנאי שיקדמו את הנושא במהירות האפשרית ויעבירו ממשרד האוצר את התקציבים הדרושים. תודה רבה, אני מודה לכל המשתתפים על דיון קצר וענייני. הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה ב-9:55.

קוד המקור של הנתונים