ישיבת ועדה של הכנסת ה-17 מתאריך 27/06/2006

חוק שחרור על-תנאי ממאסר (תיקון מס' 7), התשס"ו-2006

פרוטוקול

 
PAGE
1
ועדת החוקה חוק ומשפט

27.6.2006

הכנסת השבע-עשרה






נוסח לא מתוקן

מושב ראשון
פרוטוקול מס' 18

מישיבת ועדת החוקה חוק ומשפט

יום שלישי, א' בתמוז התשס"ו (27 ביוני 2006), שעה 09:00
סדר היום
הצעת חוק שחרור על תנאי ממאסר, התשס"ו-2006
נכחו
חברי הוועדה: מנחם בן-ששון - היו"ר

דוד טל

יצחק לוי
מוזמנים
עו"ד ענת אסיף, משרד המשפטים
ייעוץ משפטי
קרן ויינשל
מנהלת הוועדה
דורית ואג
רשמת פרלמנטרית
אסתר מימון

הצעת חוק שחרור על תנאי ממאסר (תיקון מס' 7), התשס"ו-2006
היו"ר מנחם בן-ששון
אני מבקש לפתוח את ישיבת ועדת החוקה, חוק ומשפט. הצעת חוק שחרור על תנאי ממאסר. בהצעה הזאת אנחנו מבקשים, אחרי שהוחל חוק הרציפות על ההצעה הזאת, לאפשר לאיש שמכהן כיושב-ראש הוועדה למנות את הסנגור, אם צריך למנות סנגור.


יש שתי הערות של הייעוץ המשפטי, אני מניח שקרן ויינשל תגיד אותן בלשון המקצועית. הערה אחת, שצריך לתקן בהתאם את חוק הסנגוריה הציבורית, והדבר האחר הוא, אני מניח שאת הערת לי על זה, קרן ויינשל, שאנחנו צריכים לחשוב האם אנחנו גם רוצים את אי המינוי להתיר בידיו של אחד. יכול להיות שמה שאנחנו רוצים להציע הוא שאפשר למנות במותב אחד, אבל להחליט שלא למנות, לא ניתן למותב אחד, אלא רק למותב של שלושה.
ענת אסיף
למיטב ידיעתי צריכה להגיע הסנגורית הציבורית הראשית, אם תספיק להצטרף. אני אקדים ואומר שהתיקון הזה הוא תחילה של מהלך, שהמטרה שלו היא להביא להליכים יותר יעילים, יותר ראויים בקשר של ייצוג אסירים בוועדות שחרורים. המצב הקיים היום, שקורה לא מעט, שאסיר מגיע לדיון בוועדה בעניין שחרור על תנאי, הדיון מתקיים כמה שבועות לפני המועד של תום השני שלישים, ובגלל החשש שאם הוא יעמוד על מינוי סנגור כל העסק יידחה, ועד שהוא ישתחרר, אם הוא ישתחרר, זה כבר יהיה בחלוף יותר משני שלישים, לפעמים הוא פשוט מוותר על הבקשה למינוי סנגור, מה שכמובן עלול להרע לו. יש איזה כוונה לגלגל אחורה את כל המהלך ולהתחיל את הרעיון של מינוי סנגור בשלב יותר מוקדם, אפילו כמה חודשים לפני הדיון. זה עוד לא מהלך שנוסה באופן אמיתי, אנחנו לא יודעים אם הוא יביא לתוצאות טובות או לא, אנחנו רוצים לנסות אותו, ובשביל לנסות את זה, בין היתר צריך להכניס את התיקון הקטן הזה, כדי להסמיך גם את היושב-ראש לדון בבקשה לבדו.


לגבי ההצעה, שאם הוא חושב שלא, משום שאנחנו בתחילתו של מהלך ניסיוני, אני חוששת שזה יאיין את האפשרות לבדוק את התהליך בצורה מטבית. אני רוצה להזכיר ששופטים במותב יחיד, גם בהליכים פליליים בעבירות מסוימות, מנהלים מההתחלה ועד הסוף, לא רק מינוי סנגור, אלא הוכחות, גזר דין, את כל ההליך הפלילי, כך שאני לא חושבת שיש צורך.
יצחק לוי
האם יושב-ראש הוועדה הוא שופט?
ענת אסיף
הוא שופט, בדרך כלל בדימוס, אבל הוא תמיד שופט.


אני לא רואה בזה צורך. השאלה של מינוי סנגור היא שאלה של החלטה, האם בשביל שהאסיר יזכה להליך הוגן כדאי שימונה לו סנגור. זה עניין שהוא שיפוטי במהותו.
יצחק לוי
האם יש ערעור על זה?
ענת אסיף
יש עתירה.
יצחק לוי
אם מחליטים לא לשחרר אותו על תנאי- - -
יצחק לוי
אם מחליטים לא לתת לו סנגור.
ענת אסיף
הוא צריך לחכות להחלטה בעניין השחרור, במסגרת העתירה על אי שחרורו הוא יכול, וזה גם קרה. היתה לפחות עתירה אחת שאני יודעת עליה, שהאסיר אמר שהוא לא היה מיוצג, והחזירו את זה לוועדת השחרורים, מינו לו סנגור, ודנו מחדש בעניינו.
יצחק לוי
ההליך הוא רק בעקבות עתירה, אין הליך נפרד.
היו"ר מנחם בן-ששון
רק על העניין של מינוי סנגור. אם שחררו אותו, למה הוא צריך לעתור?
ענת אסיף
המוקד הוא שאלה של מינוי סנגור, וזה נושא ההליך ההוגן. אנחנו חושבים ששופט ללא ספק יכול לעמוד במטלה לשני הכיוונים, שני החברים האחרים הם נציגי ציבור שעיסוקם קרימינולוגיה, סוציולוגיה, וה"אינפוט" שלהם מאוד משמעותי לעניין הדיון בשחרור עצמו, בתנאי השחרור, ופחות בהקשר של קיום הפרוצדורה.
היו"ר מנחם בן-ששון
יש גם מותב של ארבעה, שלאחד אין זכות הצבעה.
ענת אסיף
זה רק בעניין קציבת מאסרי עולם. שם אין דיון מעין שיפוטי, הצדדים לא באים. אין שאלה של מינוי סנגור.
קרן ויינשל
הסיבות משכנעות.
היו"ר מנחם בן-ששון
תוסיפו את התיקון.
קרן ויינשל
קוראת הצעת חוק שחרור על תנאי ממאסר (תיקון מס' 7), התשס"ו-2006.
היו"ר מנחם בן-ששון
מי בעד התיקון? מי נגד? מי נמנע?

הצבעה

בעד התיקון – שניים

נמנע – 1

הוחלט לאשר את הצעת חוק שחרור על תנאי ממאסר (תיקון מס' 7), התשס"ו-2006

הישיבה ננעלה בשעה 09:10

קוד המקור של הנתונים