ישיבת ועדה של הכנסת ה-17 מתאריך 27/06/2006

פרוטוקול

 
PAGE
4
הוועדה למאבק בנגע הסמים

27.06.06

הכנסת השבע-עשרה






נוסח לא מתוקן

מושב רביעי

פרוטוקול מס' 1
הוועדה למאבק בנגע הסמים
יום שלישי, א' בתמוז תשס"ו, (27 ביוני ‏2006) שעה 13:00
סדר היום
המלצת ועדת הכנסת למינוי ח"כ נסים זאב, ליו"ר הוועדה למאבק בנגע הסמים.
נכחו
חברי הוועדה: רוחמה אברהם – יו"ר ועדת הכנסת

חיים אמסלם

אלחנן גלזר

ניסים זאב

ניסן סלומיאנסקי
מוזמנים
יועצת משפטית: דפנה ברנאי
מנהלת הוועדה
בת-שבע פנחסוב
רשמה
אתי בן שמחון

המלצת ועדת הכנסת למינוי ח"כ נסים זאב, ליו"ר הוועדה למאבק בנגע הסמים
יו”ר ועדת הכנסת רוחמה אברהם
רבותי וגבירותיי, אני שמחה שסוף סוף התכנסנו כאן כדי לבחור יושב ראש לוועדה. ועדת הכנסת בחרה פה אחד את חבר הכנסת נסים זאב לכהן כיושב ראש הוועדה.
ניסן סלומיאנסקי
הוועדה בוחרת או ממליצה?
יו”ר ועדת הכנסת רוחמה אברהם
הוועדה בחרה את חבר הכנסת, והיא ממליצה.


לנושא הפורמלי, בהתאם להוראות סעיף 10א לתקנון הכנסת, ממליצה ועדת הכנסת בפני הוועדה למאבק בנגע הסמים, לבחור בחבר הכנסת נסים זאב לכהן כיושב ראש הוועדה.

ה צ ב ע ה

בעד בחירתו של חבר הכנסת נסים זאב לכהן כיו"ר הוועדה – רוב

נגד - אין

נמנעים - אין

ההצבעה בעד בחירתו של נסים זאב לכהן כיו"ר הוועדה – התקבלה.


אדוני, אני שמחה לבשר לך שנבחרת פה אחד לכהן באחת הוועדות המיוחדות, נקרא להן, לצערי הרב. אבל אין ספק שתופעת הסמים היא תופעה שמכה קשות בחברה הישראלית. זו תופעה שלעניות דעתי, ברגע שילדים משתמשים בה, אז אין צל של ספק שגם עתידה של המדינה נפגע.

אתמול צויין יום הסמים הנדיפים הבינלאומי, יותר ויותר בני נוער מריחים את הטיפקס, ואת דבקי המגע למיניהם ומתמכרים אליהם, ולכך יש השלכות רבות. אני לא מדברת על אותם בני נוער שקונים בכסף קל מאוד את הסמים בבתי הספר, ההשלכות על החברה הישראלית הן השלכות קשות. על משקי בית משפחות שלמות מתפרקות. הייתי עדה למספר מקרים שהבנים הרביצו להורים, וכמעט הרגו אותם במכות רק כדי להשיג את הכסף לאותה מנת סם.


העבודה היא פה רבה, העבודה היא פה חשובה מאוד. מההיכרות שלי אותך גם בכנסת הקודמת, את הדבקות שלך, את הדרך, את האמונה שלך במטרה, את הנכונות שלך לקחת ועדה כזו ולהציב נושאים רבים לסדר יומה של הוועדה, שבאמת אולי אנחנו בכנסת ישראל נוכל לעזור לתופעה הקשה והמדאיגה הורים רבים. אני מאחלת לוועדה הזו, אני בטוחה שביחד עם הצוות הזה תעשו עבודה רבה.


כיושבת ראש ועדת הכנסת, אומרת לך אדוני יושב ראש הוועדה, אשמח לעמוד לרשותכם. אני חושבת שיש להילחם בתופעה הזו מלחמת חורמה. כשם שאנחנו נלחמים לפחות במסגרת של תאונות הדרכים, כי זה לא פחות. אדם שמוכר סמים לילד, בעיניי הוא רוצח.


אני מאחלת לך הצלחה, נשמע את דבר החברים, ברכות. ואחר כך סיכום שלך אדוני היושב ראש, ותתחילו לעבוד.
ניסן סלומיאנסקי
אם אני מסתכל טוב על הוועדה, כמה היא מונה?
יו”ר ועדת הכנסת רוחמה אברהם
15 חברים.
ניסן סלומיאנסקי
כשאני מסתכל פה על הכיסאות הריקים, זה עגום. זאת אומרת, גם אנחנו חברי הכנסת לא מבינים את המשמעות. אני חושב שהוועדה הזאת היא מהוועדות החשובות. כי לדוגמה בוועדת חוץ וביטחון אתה שומע, ועדה חשובה אתה שומע, אתה מתווכח, מביע את עמדתך, הרגשת טוב שהבעת את עמדתך וזהו.


פה זה בנפשנו. אנחנו נאבד את הנוער, את הצעירים, אולי אפילו כבר מבוגרים, בנושא של הסמים. אלו מתמכרים, זה משהו שהולך וגדל, הולך וגדל. וכמו שיושבת ראש ועדת הכנסת ציינה, 16% מבני הנוער משתמשים בדברים שלא עולים הרבה כסף, אבל הנזק הוא נוראי. הוא גם נזק גופני, גם נזק רוחני, וזה משהו שלא יוצאים ממנו.


אתה מונית ליושב ראש הוועדה, אני חושב שהיא אחת היותר חשובות. אם אנחנו נצליח להביא למודעות, שפה כל ישיבה יהיה מלא, מפוצץ. למודעות שלנו לנזק הזה, ואחר כך למודעות של הצעירים באסון הזה. ואחר כך אמצעים למניעה, אולי גם ענישה. בדרגות האלו ובעיקר של חינוך, אז עשינו את שלנו וזה על כתפיך. אתה יודע, האחריות היא עצומה. אנחנו מכירים אותך. אנחנו נותנים לך שיחרור מהמליאה, במקום במאה אחוז מה שנקרא לדבר שם, נרשה לך לדבר פחות, ולהשקיע את הזמן פה. אבל לעבוד ימים ולילות, ומה שתצליח, אין דבר יותר חשוב מזה. אני מאחל לך בהצלחה. הבחירה היא טובה.
ניסים זאב
דרך אגב, מאז שאני בקואליציה, אני מדבר פחות ושומע יותר.
חיים אמסלם
כמובן, אני רוצה להצטרף לברכות ליושב ראש הוועדה, חבר הכנסת נסים זאב.


האמת ניתנת להיאמר, כשאני מסתכל על ועדת הסמים, אני חושב שכל עבודת הכנסת וועדותיה, היא בבחינת עשה טוב. אבל ועדת הסמים, היא בבחינת ועדת סור מרע. קודם כל למנוע את הנזק, זה בפראפרזה לדברי רבותינו ומזכיר לי שכתוב, עד שאדם מתפלל שייכנסו דברי תורה לתוך מעיו, יתפלל שלא ייכנסו דברים אסורים לתוך מעיו. כלומר, אתה בונה ומכין תכניות חינוך, וכן לגבי כל הוועדות, אבל כאשר בשרשי הדבר משהו פה רקוב, כאשר בבתי ספר דוחפים לילדים קטנים ומכניסים אותם לעולם הרע הזה של הסמים. אתמול היה בעיתונות על עירבוב של סם עם משקה חריף שהרג צעיר, אז גם כן התופעה של משקאות החריפים - - -
יו”ר ועדת הכנסת רוחמה אברהם
גם האונס...
חיים אמסלם
כן, וכל מיני מקרים כאלה. אני חושב שהוועדה הזאת היא מהיותר חשובות של הכנסת, למרות שאולי אם קטון אתה בעינייך, היא לא נראית כך ולא נשמעת, וגם מבחינת המעמד התקנוני שלה, היא קצת צולעת, יש מה לעשות בנושא הזה, אז כמובן אני והחברים בטוחים שנעמוד לרשותך ולימינך, לסייע ולהביא למודעות ולחשיבות המאבק בנגע הסמים. אני מאחל לך את כל ההצלחה.


רבי נסים, אתה ידוע כאיש חיל רב פעמים בכל התחומים, ובוודאי בתחום הזה במיוחד. אתה איש חינוך, וזה חלק מהחינוך. בהצלחה.
יו”ר ועדת הכנסת רוחמה אברהם
אדוני אלחנן גלזר, האם אתה מצרף את קולך להצבעה שהיתה פה פה אחד?
אלחנן גלזר
ודאי, אין שום ספק. קודם כל אני מצרף את קולי לבחירה. נראה לי שזו בחירה מוצלחת ביותר וראוייה. מהזמן הקצר שאני נמצא פה, הצלחתי להכיר את חבר הכנסת נסים זאב. נראה שהוא יענה על הבעיה הזו של בעיית הסמים.


לשמחתי, אני חושב שאני לא כל כך מכיר את הבעיה הזאת מקרוב, את בעיות הסמים. אשמח לעזור ככל שאפשר. אפילו אם נצליח להציל נפש אחת מישראל, כאילו הצלנו עולם ומלואו. עלה והצלח, בכל אופן אני אשתדל לסייע כמיטב יכולתי.
יו”ר ועדת הכנסת רוחמה אברהם
דבר היושב ראש הנבחר. בבקשה.
היו"ר נסים זאב
אני רוצה להודות ליושבת ראש ועדת הכנסת, וחברי הוועדה הנכבדים שנתנו בי את האמון לנהל. נבחרתי להיות יושב ראש ועדת סמים, ואני רוצה לומר שבעיית הסמים היא מכת מדינה, חולה רעה, בעיה לאומית ממדרגה ראשונה. אחרי בעיית הטרור, הבעיה השנייה של מדינת ישראל זו בעיית הסמים. יש כ-200 אנשים שנפגעים מדי שנה, וזה מגיע למקרי מוות. יש למעלה מ-85 אלף איש בני נוער שמתמכרים לסמים, יש כמעט 300 אלף שמשתמשים בסמים. והמגפה האחרונה – הסמים הנדיפים שבני נוער משתמשים. יש בעיה אמיתית לעצור את זה מבחינה חוקית. יש צורך להכין הצעת חוק, כי אי אפשר לעצור חומרים שהם נדיפים כאשר הם זמינים. הסם נגיש ביותר וגם שימושי, אם כן להשתמש או לא להשתמש זה עניין של שיקול דעת. אנחנו צריכים להתעסק הרבה בתחום ההסברה, בתחום החינוך.


התקציבים שעומדים לרשות הוועדה הזאת, כולל תקציבים ממשרד החינוך, ממשרד העבודה והרווחה, שזה יותר למתבגרים ונושא השיקום מזערי ביותר. גיליתי הרבה בני נוער שהשתמשו בסמים, ובסייעתא דשמיא הצלחתי לעזור להם עוד בהיותי צעיר לימים.


כאשר יש חוסר תעסוקה חוזרים לסמים, כי אין מה שיכול לעזור. אגב, בתקופת טדי קולק, היה משהו מאוד מעניין. הוא אמר, אני רוצה אחוז מסויים של עובדים שיהיו בעיריית ירושלים, שהיו בעבר מתמכרים לסמים. כי אני רוצה באמת לעזור להם להיגמל מהסמים, וזו אחת התשובות האמיתיות לגמילה מסמים, התעסוקה. אנשים כאלה בדרך כלל לא מתקדמים, ורואים אותם כעבריינים.


לכן אני מקווה שאנחנו לא נהיה איזה מין ועדה שזועקים שחר אדום כשהטיל מגיע, ואנחנו מחפשים את המקלט. אנחנו צריכים לדאוג למיגון, לא של העיר אלא של המדינה עצמה.
ניסן סלומיאנסקי
אנחנו צריכים לדאוג שלא יהיה מי שיזרוק את הקאסמים.
היו"ר נסים זאב
גם קאסמים וגם סמים.


דיברו פה החברים על כך שלא משתתפים הרבה חברי ועדה, כשלא משתתפים רואים בזה זילות, ושלוועדה הזאת אין שיניים ואין יכולת. אז אם רוצים להקים קול זעקה, צריכה הוועדה הזאת לפחות מחציתה להיות נוכחת בכל ועדה וועדה. אנחנו מתקשרים אישית לכל אחד ואחד על מנת להשתדל ולבקש שהחברים יהיו פה.


הנושאים מאוד מעניינים, לא פחות מוועדת החוץ והביטחון. ואני מקווה שבעזרת השם נעשה רבות, ושזעקתנו תגיע לממשלה שבאמת רוצה גם כן לעזור לאותם האבודים מבני הנוער הרבים שיש במדינת ישראל. תודה רבה.
רוחמה אברהם
בהצלחה, וקדימה לעבודה...
אלחנן גלזר
אני מקווה שלא יהיו חפיפות עם ועדות אחרות, אם תוכלו לעשות משהו.
רוחמה אברהם
אנחנו עשינו את הכל למען רווחתם של חברי הכנסת כדי שיוכלו למצות את עצמם בוועדות השונות.


תודה רבה.

(הישיבה נעולה)

קוד המקור של הנתונים