ישיבת ועדה של הכנסת ה-17 מתאריך 13/06/2006

פינוי משפחת שאהין מהעיר עכו

פרוטוקול

 
PAGE
1
ועדת הפנים ואיכות הסביבה

13/06/2006

הכנסת השבע-עשרה






נוסח לא מתוקן

מושב ראשון
פרוטוקול מס' 13

מישיבת ועדת הפנים ואיכות הסביבה

שהתקיימה ביום שלישי, י"ז בסיון התשס"ו (13 ביוני 2006), בשעה 12:15
סדר היום
הצעה לסדר היום: פינוי משפחת שאהין מהעיר עכו
נכחו
חברי הוועדה: גאלב מג'אדלה – היו"ר

דוד אזולאי

דב חנין

יורם מרציאנו
מרינה סולודקין

אברהים צרצור
מוזמנים
חה"כ עבאס זכור

חה"כ ואסל טאהא

חה"כ חנא סויד

יעקב אפרתי – מנהל מינהל מקרקעי ישראל

ערן ראובני – מנהל מחוז חיפה, מינהל מקרקעי ישראל

אליעזר טולדנו – מנהל "עמידר", מרחב חיפה

עו"ד גיא פייביש – מינהל מקרקעי ישראל

אדהם ג'מל – סגן ראש עיריית עכו

סעיד אגא

עו"ד איאד חג'וג'

עלי שאהין

מונא זידאן

סמיר בטאח

בוסינה דביט
מנהלת הוועדה
יפה שפירא
רשמת פרלמנטרית
דקלה אברבנאל
הצעה לסדר היום
פינוי משפחת שאהין מהעיר עכו
היו"ר ג'אלב מג'אדלה
אני פותח את הישיבה. אנחנו מקיימים דיון של חצי שעה, תכליתי, באופן היעיל ביותר. חבר הכנסת זכור יציג את העניין, ונשמע תושב או שניים, ואחר כך נשמע על פתרון.
עבאס זכור
אני מודה ליושב-ראש הוועדה שהזמין אותנו, יזם ונתן את העזרה שלו לקיים את הישיבה הזאת. אני מברך כל חברי הכנסת שנמצאים כאן, וגם את נציג חברת "עמידר" ואת נציגי מינהל מקרקעי ישראל, ונציגי עכו.

אני רוצה לציין שרוב הבתים בעכו העתיקה הם בשכירות בדמי מפתח. הנושא לא אישי, זו לא רק הבעיה של משפחת שאהין, עלי שאהין. נמצאים כאן נציגי כמה משפחות שנפגעות מהמדיניות של "עמידר" והחברה לפיקוח עכו והמינהל, ויגידו איך מתעסקים ומתנהגים עם התושבים בדירות שלהם בדמי מפתח.
אביא כמה מקרים קשים מאוד
אדם חלה במחלת לב קשה מאוד, בבית שלו יש 60-70 מדרגות, אחרי האירוע הקשה שלו הוא עבר לבית אביו, שגם הוא בדמי מפתח. ההורים עברו לבית שלו בדמי מפתח. שניהם דיירים מוגנים. לשניהם הגיע צו פינוי שהם פלשו. זה אדם שגר בבית של אבא שלו, בית מוגן, וגם אבא שלו עבר לבית שלו. לשניהם הגיע צו שהם פולשים וחייבים לצאת מהבית.

נמצאת אתנו גם משפחת טיז'ן, והבית שייך לחברה לפיתוח עכו. הם גרים בבית לפחות ארבעים שנה והיום יש צו פינוי בלי פיצוי, שיצא לרחוב ולא אכפת איפה הוא יגור ואיפה הוא יהיה. אני רוצה לציין שרוב האוכלוסייה הערבית בעכו, בעיר העתיקה, שגרים בה לפחות 7,000 תושבים, רובם חיים במצב סוציו-אקונומי קשה מאוד, ואין להם אפשרות להתמודד עם החיים. רוב המשפחות מקבלות הבטחת הכנסה, רוב המשפחות מובטלות. אנחנו מבקשים שתהיה מדיניות קלה יותר וגמישה יותר מצד "עמידר" והחברה לפיתוח עכו. אני מברך את חבר הכנסת אזולאי, תושב עכו, והוא יודע על כל המקרים.
יורם מרציאנו
שני חברי כנסת מעכו, כמעט השתלטתם על הכנסת.
עבאס זכור
גם מלוד יש הרבה חברים.
יורם מרציאנו
הסבים שלי מעכו, אז יש לי חלק.
עבאס זכור
אני מבקש לשמוע מהדיירים על הקשיים שעוברים עליהם. יש כאן גם חברים במועצת עכו – סמיר בטאח, אדהם ג'מל ועו"ד איאד חג'וג' – שתמיד מייצגים את התושבים בכל הבעיות שלהם. אני מבקש שנשמע מהדיירים מה הבעיות.
היו"ר ג'אלב מג'אדלה
למען הסדר הטוב, הגיע מכתב של ראש העיר: "עיריית עכו מברכת על כל ניסיון למצוא פתרון הולם וראוי לכל מפונה או משפחתו מקרב תושביה, הן באמצעות מציאת דיור חלופי, פיצוי כספי מוסכם או חידוש חוזה, כך שלא ייוותר תושב העיר ללא קורת גג". תודה רבה על המכתב של ראש העיר, שניתן על-ידי סגן ראש העיר, כך הבנתי.
קריאה
הוא היה סגן ראש עיר, היום הוא חבר מועצה.
יורם מרציאנו
הוא לא מצא לנכון לבוא לכאן? הוועדה לא מספיק חשובה? אפשר למחות על אי-הגעתו לכאן. כך הוא מתייחס לנושאים החשובים בעכו. אם היינו ערב בחירות הוא היה פה.
היו"ר ג'אלב מג'אדלה
זאת הפעם השנייה שראש העיר לא מגיע לוועדה, ושולח את סגנו.
סמיר בטאח
אין סגן. אנחנו חברי מעוצה.
היו"ר ג'אלב מג'אדלה
בפעם הקודמת היה סגן. הפעם הזאת אפילו לא סגן ולא ממלא מקום. לא יודע אם חברי המועצה באו על דעתו.
יורם מרציאנו
הם אופוזיציה שלו.
קריאה
אנחנו באנו לגבות את התושבים.
היו"ר גאלב מג'אדלה
נשמע את אדהם ג'מל וסמיר בטאח, דברו בקצרה, אחר כך נשמע תשובה ממנכ"ל המינהל ונסכם את הדברים.
סמיר בטאח
אני חבר מועצת העיר. יש בעיה מסוימת, ובשום עיר בארץ אין בעיה כזאת כמו בעכו העתיקה. בעכו העתיקה יש קודם כול החברה לפיתוח עכו העתיקה, שיש לה נכסים; יש "עמידר", שיש לה נכסים; יש הווקף המוסלמי, שיש לו נכסים; יש הווקף הנוצרי, שיש לו נכסים; יש עתיקות, יש הכול. הרבה אנשים ממי שיושבים פה היו מתבלבלים ולא יודעים למי לפנות ואיך לפנות, כי כל משרד זורק את התושב למשרד אחר.

לגבי הבעיה של שלוש המשפחות או ארבע המשפחות – צריך לבדוק קודם כול את התהליך, מה עשו לפני שהן קיבלו צו פינוי. זה יהיה דבר מאוד מכוער, אם נשלח את המשפחות האלה ללא קורת גג, ונזרוק אותן לרחוב – החברה, או "עמידר" או הרשות צריכים להגיע לפתרון: או לתת דירה חילופית לאנשים או לפצות אותם. יש תושבים שגרים בדירה 40-50 שנה. פתאום צו פינוי, החוצה.
דוד אזולאי
מי הוציא את צו הפינוי?
סמיר בטאח
אנחנו לא יודעים.
יעקב אפרתי
בית משפט.
סמיר בטאח
אנחנו יודעים שבית משפט, אבל מי הגיש.
דוד אזולאי
מי מהחברות: "עמידר", החברה לפיתוח עכו העתיקה, המינהל?
יעקב אפרתי
או "עמידר" או המינהל, זה אותו דבר. תלוי על איזה מקרה שואלים. הוזמנו למקרה פרטני מאוד, ומתקילים אותנו במקרים שאיננו מכירים. אם אפשר לדבר באופן כללי, אז בשמחה רבה.
דוד אזולאי
אני לא יודע. אם מדברים על משפחת שאהין, ואני מבין שאתם מוכנים לדבר עליה, בסדר.
אברהים צרצור
היא מייצגת.
יעקב אפרתי
היא לא מייצגת, אני לא חושב.
סמיר בטאח
יש עוד שתי משפחות שקיבלו צו פינוי.
דוד אזולאי
נציג החברה לפיתוח עכו העתיקה הוזמן? כן.
יעקב אפרתי
בסדר, הוא מנהל נכסים שלנו.
עבאס זכור
למה הוא לא הגיע לפה? הוא יודע טוב מה הבעיות. גם מנהל "עמידר" בעכו, למה הוא לא הגיע?
אליעזר טולדנו
אני יושב בחיפה ואחראי גם על עכו.
עבאס זכור
כל כמה זמן אתה מגיע לעכו?
אליעזר טולדנו
כל שבוע.
עבאס זכור
הבנתי שיש מנהל "עמידר" בעכו.
דוד אזולאי
מה זה משנה? אם הוא מכיר, מה זה שייך?
היו"ר ג'אלב מג'אדלה
חבר הכנסת זכור, אותי לא מעניין מי ייתן התשובה. מנכ"ל המינהל נמצא כאן בכבודו ובעצמו. בכל הכבוד לעכו ולחיפה, בשבילי מנכ"ל המינהל הוא כתובת מספר אחת. ביקשתם דיון במשפחת שאהין. אני לא רגיל לעשות את זה. אני לא דן אפילו בהצעות חוק לא ראויות. הייתי טוראי שנה, עברנו את זה. אני לא מסכים לדון בנושא של משפחה אחת. במקרה כזה אני קובע פגישה עם מנכ"ל המינהל, עם נציגו בצפון, ואנחנו יושבים עם עבאס זכור ועם המשפחה, ומנסים לפתור בעיה נקודתית, באופן אישי, ומוחל על כבודי.
עבאס זכור
המשפחה היא דוגמה.
היו"ר ג'אלב מג'אדלה
נעניתי, אז בוא נתמקד במשפחת שאהין. בעכו יש בעיות, משכונת ברבור ועד לרכבת שרוצים לפנות אותה ולהעביר מסילה אצל משפחת חמוד. בואו נתמקד במשפחת שאהין. אני רוצה תשובה: איך יוצאים מכאן עם פתרון למשפחה הזאת.
אדהם ג'מל
נכון שמדבור במשפחת שאהין ובכמה משפחות, אבל בקשות לצווי פינוי יש עשרות. חבר הכנסת עבאס זכור העלה את הנושא. אנחנו נגד המדיניות. פעם "עמידר" והחברה לפיתוח עכו העתיקה היו חושבות אלף פעמים לפני הגשת בקשה לפינוי. עכשיו זה בקלי קלות, מגישים בקשות לפינוי, אפילו בגלל מגורים בדמי שכירות של 300-400 ש"ח. לא ייתכן שאנשים במצב סוציו-אקונומי כל כך קשה, רוצים להוציא אותם לרחוב ואחר כך להשאיר אותם בלי קורת גם.
היו"ר ג'אלב מג'אדלה
כי הם פיגרו בתשלום של 300 ש"ח?
אדהם ג'מאל
כן, אתן לך דוגמאות. עשיתי שיעורי בית. יש בקשה לבית משפט.
יעקב אפרתי
אני מציע שתביאו את הדוגמאות מראש.
אדהם ג'מאל
מה עשו ב"עמידר", כדי לחדד את המדיניות שלהם? הם יודעים שעל-פי החוק אסור להם להגיש תביעה על פינוי על חוב של שיפוצים של 40,000 ש"ח – אסור, לפי החוק. אז הם הכניסו את החוב שלהם בדמי השכירות, שזה 280 ש"ח. הגישו בקשה לתביעה כספית על סך 40,000 ש"ח וסילוק יד על פיגור בתשלום דמי שכירות, כי החוב של 280 ש"ח הוא לכל השנה. הוא משלם 24 ש"ח בחודש.

השופט ראה שהאדם פיגר ב-12 חודשים, וחשב שהוא חייב כמה אלפי שקלים. זה בסך הכול 280 ש"ח. עדיין לא היה דיון. כשיהיה דיון עורך הדין יטפל בזה, ואני בטוח שבית המשפט לא ייתן סילוק יד בגלל 280 ש"ח. אבל אנחנו מדברים על המדיניות.

אין לנו נציג דיירים בוועדת החריגים ובוועדה שיושבת ב"עמידר". אם שולחים אזהרה לתושב כלשהו, שעומדים לפנות אותו ויבוא לעשות הסדר – רוב האנשים בעכו, 40%-50%, המבוגרים והזקנים, לא יודעים לקרוא לכתוב, מי יסביר להם מה הבעיה, אם אין נציג דיירים?
עבאס זכור
ב"עמידר" אין שום פקיד מעכו.
היו"ר ג'אלב מג'אדלה
קודם כול, צריך להיות נציג לתושבים בכל מקום. נציג זה לטובת המוסד, עוד לפני התושבים, שלא יקרו דברים שאחר כך המוסד יצטער עליהם וישלם עליהם ביוקר. אבל גם נבחרי הציבור בעכו, צריך להסביר לתושבים,
יעקב אפרתי
נציגי תושבים זה תמיד נציגי עירייה, שתדעו. זה נציגי עירייה. אי-אפשר להגיע לכל אחד.
היו"ר ג'אלב מג'אדלה
אפרתי, מה אנחנו עושים?
יעקב אפרתי
אני מבקש שעל המקרה הפרטני ידבר מנהל המרחב. הפרטים שונים ממה שהוצג פה.
אליעזר טולדנו
אני מנהל המרחב של "עמידר" ועובד ברשות הפיתוח, מטפל בנכסים שבבעלות המינהל, כולל עכו העתיקה. יש מצב זמני, המנהל שם קודם ומיניתי את סגני כמנהל הסניף. אבל זה לא גורע משום דבר.
עובדתית לגבי משפחת שאהין
ראשית, עיכבנו את הפינוי עקב הפנייה. היא עדיין לא פונתה. לא במקרה.
היו"ר ג'אלב מג'אדלה
תודה. אני גם יודע לנזוף וגם יכול להגיד תודה.
אליעזר טולדנו
שנית, לפי הנתונים שבידינו לגברת שאהין יש דירה בכפר מכר, כך לפי הנתונים שלנו. כתוב לי מכר, לא מכר-ג'דידה. רכשה דירה בסיוע המדינה. יש לה דירה, שתהיה בריאה.

שלישית, לא זרקנו ולא נזרוק את גברת שאהין לרחוב כשאין לה דירה. אם אני חותם על פינוי, חלילה, זה אחד בשנה. ותבדקו חמש שנים אחורה אם פיניתי יותר משניים. יש תביעות משפטיות נגד עשרות, יש חובות במיליונים, יש תיקונים שהמדינה מבצעת. יש לדיירים חובות. בסוף אנחנו גם עובדים לפי פסיקה של שופט. רק לפי פסק דין של שופט.
היו"ר גאלב מג'אדלה
ואם לא נגיע לשופט, לא יותר טוב?
אליעזר טולדנו
יותר טוב, ועושים עשרות הסדרים, מאות הסדרים. מביאים מקרים לוועדת חריגים, ועוד לא היתה פעם אחת שהבאנו תיק והוועדה זרקה אותנו. אני לא חושב שהתמונה הכללית שמנסים לצייר פה מדויקת. אני גם אמון על הביצוע. אני רגיש מאוד לתושבים, אכפת לי מהם מאוד. בסופו של דבר, אחרי שלוש שנים של דיון משפטי, השופט קובע שצריך לפנות. הם מערערים ואנחנו ממתינים. ואז שופטת שנייה קובעת שצריך לפנות. כאן אם לא אפנה, אני כבר עובר עבירה כלפי המנכ"ל שלי.
היו"ר ג'אלב מג'אדלה
לא כלפי המנכ"ל, כלפי המוסד.
יעקב אפרתי
כלפי בית משפט.
היו"ר ג'אלב מג'אדלה
נכון, וגם צריך לכבד פסיקה.
אליעזר טולדנו
חמש שנים יש פסיקות וקביעות, ואנחנו עושים הסדרים. שניים פונו בחמש שנים.

לגבי משפחת שאהין, בימים האחרונים עלה נושא חדש, הבן עלי. הוא נמצא כאן. זה עלה רק לאחרונה. לפי הרישום אצלנו, בתעודת הזהות מופיע שהוא נמצא עם האבא. כך גם במרשם האוכלוסין. גם האבא גר בעכו העתיקה, הם גרושים. זה דבר חדש שעלה, בלי לשאול אותי ובלי להגיד לי, וכבר אנחנו מכינים תיק לוועדה במינהל לגבי הזכויות שלו. זה עלה רק בימים האחרונים. זה יבוא מהר מאוד, כי מנהל המחוז יושב פה, וזה יגיע אליו לדיון. אבל לגברת אין זכויות – לא משפטיות, לא קנייניות, לא עקרוניות ולא כלום.
עבאס זכור
מדברים על הזכויות של עלי, לא של אמא שלו.
אליעזר טולדנו
זה מלפני יומיים.
עבאס זכור
הוא נולד בבית, אין לו דירה. גם אם אבא שלו גרוש, זה לא אומר שיש שינוי כתובת.
אליעזר טולדנו
האדון שיפץ את הבית ללא אישורנו, לא אמרנו לו כלום. בוא תראה תמונות. את העניין הזה הוא העלה עכשיו. יהיה תיק, תהיה ועדה, יטפלו.
דבר נוסף
האם, גב' שאהין היא לא הדיירת המוגנת בחוזה מולנו. מי שבחוזה מולנו היא אחותה, שנפטרה, והיא המשיכה לגור שם עם הבן. לפי חוק הגנת הדייר אין לה זכויות, ואם יש לה זכויות, אפשר גם להשית את חובות הנפטרת עליה. יש חובות של 140,000 ש"ח, היא תקבל את החובות עליה ותשלם? זה מחייב בירור מעמיק.

שלוש שנים ניהל את התיק עורך דין מטעמנו, ובסוף לא פינינו אותה. כשפנית למנכ"ל הוא שאל אותי על כך, ואמרתי לו: לא פינינו כבר שנים בעכו, נעצור את זה.
היו"ר ג'אלב מג'אדלה
תודה רבה.
סעיד אגא
יש פסק דין שלא יישמו אותו. יש לי חנות בעיר העתיקה, שנשרפה ב-1988. תבעו אותי על שכר דירה, ולא שיפצו את העסק, והוציאו צו פינוי נגדי. הלכתי לבית המשפט. יש פסק דין שאומר שאני צריך לשלם 10,000 ש"ח חוב – לפי פסק דין. עד היום לא מימשו את פסק הדין, יש כסף שהעבירו משכר דירה להוצאות משפטיות, אף-על-פי שבפסק דין אין הוצאות משפטיות. שלחתי את זה למנכ"לית, שלחתי לדוברת, ישבתי אתו. סתם, הם רק מטרידים ושולחים. אני דייר מוגן. הם צריכים לשפץ את העסק. הם לא שיפצו אותו ולקחו ממני 10,000 ש"ח. הם לקחו מהחלב, כמו שאומרים.
מונא זידאן
יש נגדנו צו פינוי מהדירה של אמא. זו אותה סוגיה כמו סוגיית משפחת שאהין, צו פינוי.
דוד אזולאי
זה שייך לדירה של משפחת שאהין?
קריאה
לא, זה סיפור אחר.
היו"ר גאלב מג'אדלה
תן לה לדבר שתי דקות.
מונא זידאן
יש צו פינוי נגדנו. אנחנו מתגוררים שם כבר 40 שנה, החברה לפיתוח עכו השתמשה בעילה כלשהי, אמרה שיש דירה על שם אמא שלי, דירה נוספת כביכול, שאחי גר שם. היא רכשה את הדירה ורשמה אותה על שמה. זאת היתה טעות, והיא הטעתה אותנו. החברה לפיתוח עכו השתמשה בעילה שיש לה דירה נוספת, וטענה שלא מגיעות לה זכויות דייר. יצא צו פינוי מהדירה.
בוסינה דביט
אני רוצה לחזק את מה שקורה גם בעכו ולדבר גם על סיפורים ברמלה היום. יש עשרות צווי פינוי באותם עניינים. גם לי יש בית שיש לגביו צו פינוי. זה מאוד קשור.
היו"ר גאלב מג'אדלה
אני לא גולש ממשפחת שאהין, את רוצה שאגלוש מעכו לרמלה?
בוסינה דביט
זה אותו נושא. זה מה שאני רוצה להגיד. יש בעיה עם חוק הגנת הדייר. הוא בא להגן על "עמידר", בעצם. היא מנשלת את התושבים.
היו"ר ג'אלב מג'אדלה
אז צריך לשנות את החוק.
בוסינה דביט
אני חושבת שצריך לבדוק ולחקור את "עמידר", כי היא חברה שמנשלת את התושבים וזורקת אותם לרחוב.
יעקב אפרתי
אני חושב שחוק הגנת הדייר, כשמו כן הוא. אמרו פה שהאנשים משלמים 24 ש"ח בחודש. אתם יכולים לדמיין כמה עולה לגבות 24 ש"ח בחודש. תאמינו לי, זה עולה יותר. לאנשים יש זכות לקנות את הדירות ולהיות בעלים, והם לא קונים אותן. אפשר לקנות בסכומים פעוטים, 15% מערך הדירות, ולא קונים. האנשים רוצים להמשיך להיות תלויים בגופים המנהלים.

אנחנו עושים מבצעים אין-סופיים, הנחות אדירות, כדי שכל מי שדייר מוגן ירכוש, ואני אברך "ברוך שפטרנו מעונשו של זה" וגם הוא, מן הסתם, יברך את אותה ברכה.
עבאס זכור
סלח לי, מאות שילמו 1,500 ש"ח כדי שיגיע שמאי, ועד היום מחכים לתשובה, יותר משנה אחר כך.
יעקב אפרתי
יש תשובות.
דב חנין
אהיה מאוד קצר. מר אפרתי, אתה אומר שאתם מציעים לדיירים לקנות את הדירות במבצעים. אנחנו שומעים מהרבה מאוד מקומות – עכשיו אנחנו שומעים את משפחת שאהין, אבל שומעים את זה גם במקומות אחרים – שלדיירים שלכם קשה מאוד אתכם. אני לא מדבר דווקא על עכו כרגע. אתם מפנים אותם בעילות מזעריות, לפעמים, ומשתמשים בזה כעילות לפינוי.

למה הדיירים לא קונים את הדירות? כנראה התשובה היא שהסכומים שאתם דורשים עבור הדירות הם סכומים בלתי אפשריים. אנחנו מדברים על אנשים שאין להם כסף. חוק הגנת הדייר נבנה כחוק סוציאלי במקורו. אם אתם דורשים מהם סכומים מסחריים, או לפי מה שבשוק או לפי סטנדרטים שאתם קובעים, כנראה הם לא יכולים לקנות.
סעיד אגא
15% על דיור ציבורי, לא על דמי מפתח. זה לא דיור ציבורי.
היו"ר גאלב מג'אדלה
סליחה. אתה מדבר על משהו שאנחנו לא מבינים בו. זה לעורכי הדין, לא לנו.
יעקב אפרתי
דיור ציבורי זה דמי מפתח.
ואסל טאהא
אדבר בקיצור. טיפלתי בכמה נושאים בעכו, בקשר לבתים שנשרפו לפני שנתיים. מאוד התקשינו להתקשר ל"עמידר", היה קושי גדול לשלם שכר דירה על מנת שיפנו את הבית לשיפוצים. היה מאוד קשה להשיג אתכם, היה מאוד קשה לדבר אתכם בנושא הזה. יש עדים מעכו שטיפלו אתנו.
שנית, למר אפרתי לגבי השומה
יש חוק שב-15% מערך הדירה אפשר להעביר את הבעלות. אבל שמענו שחבר הכנסת הגיש בקשה לשמאות לפני שנה, ועוד לא קיבל תשובה. ואילו אנשים פשוטים אחרים, אפילו לא יודעים לדבר ולחפש. זו צרה צרורה. יש צורך בשמאות הגיונית שלא תהיה שמאות בשמים, על מנת שאנשים במצב סוציו-אקונומי קשה יוכלו להשיג את הדירה ולפתור את כל הבעיה.
דוד אזולאי
משפט לפני סיכום. אנחנו מקיימים דיון פרטני מאוד על משפחה מסוימת. אני לא מזלזל, חלילה, הדבר חשוב, כל אדם הוא עולם ומלואו. אני לא בא לזלזל. עם זאת, צריך להיות זהירים מאוד, שלא ניכנס לדברים פרטיים.

אני חושב שהיושב-ראש אמר כבר: ישב כאן נציג "עמידר", מר טולדנו, ואמר דברים כל כך ברורים, שלמשפחה הזאת אין זכויות על הדירה. ולמרות הכול, לפנים משורת הדין, בניגוד לצו של בית המשפט, לא מפנים את המשפחה. חבר הכנסת עבאס, אני חושב שבעניין הזה כדאי שתהיה זהיר. בואו נהיה זהירים כולנו. אנחנו מביאים הצעה לסדר במליאה, מביאים אותה לוועדה, וכדאי שנהיה זהירים, ונלמד את הנושא.

אם יש בעיית פינויים בכלל בעכו, שאין נציגות לדיירים – ועכשיו אני מפריד את הדיון – אני יודע שכל הזמן בוועדת האכלוס יושב נציג העירייה. פעם הוא יהודי, פעם הוא ערבי, מהקואליציה או מהאופוזיציה. הוא מייצג את התושבים.
קריאה
כמה שנים אין.
דוד אזולאי
אם אין נציג לעירייה, אני רואה זאת בחומרה רבה. נציג העירייה חייב להיות בוועדת האכלוס. אם אין, צריך לדאוג שיהיה נציג.
אדהם ג'מל
המנכ"ל אמר, אין.
יעקב אפרתי
אין בוועדת חריגים, לא בוועדת אכלוס. זה שונה מוועדת אכלוס.
דוד אזולאי
אני מדבר על ועדת אכלוס. היא הגורם המווסת.
אדהם ג'מל
מיהו הנציג? אין נציג. תגיד לי שם.
יעקב אפרתי
אין אכלוס, זאת הבעיה.
אדהם ג'מל
יש ועדת פינוי, אין ועדת אכלוס. הם רק מפנים.
דוד אזולאי
צריך להיות נציג, בוועדת חריגים ובוועדת אכלוס, נציג של העירייה. אם אין, צריך לדאוג לכך שיהיה.
היו"ר ג'אלב מג'אדלה
תראו, זה מתחיל במשפחת שאהין, עובר למשפחת מיג'ם, ואחר כך למשפחת דרוויש ואחר כך למשפחת זידאן, ואולי יש עוד משפחות שלא מניתי.

אפרתי, "עמידר" רוצה להיות עם העם ועם הציבור. אם הציבור לא יהיה דייר, מי יהיה דייר שלה? זה צורך הדדי. יש לנו שני חברי כנסת מהעיר עכו. שבו עם ראש המרחב, מנהל המחוז, אני לא יודע מה הייררכייה – האיש שקרוב יותר, שהוא בהישג יד, לא זה שלוקח זמן עד שהוא בא. שבו על העניין. בתוך חודש ימים תביאו לנו סיכום. עכו חשובה לדוד אזולאי, אני יודע עד כמה. ועבאס זכור הוא תושב עכו, אני יודע כמה העיר חשובה לו, זאת העיר שלו. במקום שנעשה את זה בוועדה, נעשה את זה על-ידי שני חברי כנסת שהם חברי ועדת הפנים ואיכות הסביבה. הם ישבו עם הדרגים שלך.
אם צריך לומר לתושב
מצטערים מאוד, כאן אין זכויות על-פי חוק, ואנחנו אנשי חוק וסדר – יגידו את זה, בצורה הכי תרבותית וגם יסייעו לו. מנהיגי העיר יסייעו לו בדרך ציבורית. אם היית אומר לי שאתה הולך לתבוע מישהו על 280 ש"ח, תאמין לי, הייתי מבקש ממך שובר ומשלם את הסכום הזה. היינו גומרים את הסיפור. גם אנחנו תורמים מדי פעם, זו חובתנו, לא רק זכותנו.

אני מבקש שהסיכום יהיה על דעת שניכם, גם חבר הכנסת עבאס זכור וגם חבר הכנסת דוד אזולאי. שבו, אם צריך את העירייה נביא את העירייה.
יעקב אפרתי
אין ברירה. צריך להתחשב בפסקי דין. ביום שיש דיון בבית משפט,
קריאה
שהוועדות ידונו בעניינים לפני הגשת התביעה.
יעקב אפרתי
ברגע שהגענו לבית המשפט ובית המשפט פסק, אני מפסיק לדון. אני מודיע לכם, זאת הנחיה לכל המערכת. אני מדבר עם כל אחד עד היום שהשופט נתן פסק דין, אפילו כשיש תהליכים. יום אחרי שיש פסק דין אני לא מדבר עם אף אחד. שידברו עם בית משפט. עד ליום שיש פסק דין מדברים.

אני שוב אומר: המדיניות הברורה הזאת מגובה על-ידי שר. אנחנו מדברים עם כל אחד כמה שצריך, עד שהשופט נותן פסק דין. ביום שהשופט נותן פסק דין אנחנו לא מדברים עם אף אחד, אנחנו מבצעים.
קריאה
אבל מה אם יש טעות, כמו אצל שאהין?
יעקב אפרתי
שיגיש ערעור לבית המשפט.
עבאס זכור
למה לא בישיבה כאן, עם הוועדה?
יעקב אפרתי
אני לא יכול, אני לא בית משפט.
היו"ר ג'אלב מג'אדלה
אני לא מתכוון לקיים את הדיון הזה עכשיו. למה לדבר בתיאוריה? נרד לפרטים. שני חברי הכנסת מקבלים עליהם אחריות. הם ישבו עם הנציגים הבכירים שלך במחוז, ייכנסו לפרטים, יראו איפה הם יכולים לסייע, מה הם יכולים לעשות.
יעקב אפרתי
אדוני היושב-ראש, אני אומר לך, אין לנו מנדט לדבר אחרי שיש פסק דין.
היו"ר ג'אלב מג'אדלה
אף אחד לא מבקש ממך לעבור על החוק.
יעקב אפרתי
ביום שיש פסק דין, מי שרוצה לדבר, שיבוא לבית המשפט ויגיש ערעור, דיון נוסף, עובדות חדשות – מה שהוא רוצה.
אברהים צרצור
מי מגיש התביעה? אתם. אתם יכולים למשוך אותה.
יעקב אפרתי
לא אחרי שיש פסק דין. לפני פסק דין אני מסכים כמה שאתה רוצה.
היו"ר ג'אלב מג'אדלה
למה לדבר עכשיו על אחרי ולפני.
אדהם ג'מל
אפשר גם אחרי פסק דין. אני זוכה, אבל אני לא מבקש הוצאה לפועל.
יעקב אפרתי
אני לא פועל כך, זה מדיניות שלי.
אדהם ג'מל
בטח. אתם רוצים לפנות אנשים.
היו"ר גאלב מג'אדלה
סליחה. תודה לכולם.

הישיבה ננעלה בשעה 12:50.

קוד המקור של הנתונים