פרוטוקול

 
PAGE
1
ועדת הכספים

07/06/2006


הכנסת השבע-עשרה






נוסח לא מתוקן

מושב ראשון

פרוטוקול מס'

מישיבת ועדת הכספים

שהתקיימה ביום רביעי , י"א בסיוון התשס"ו (7.6.2006) בשעה 09:30
סדר היום
מינוי מנהל כללי לכנסת, לפי סעיף 41 לחוק שירות המדינה (מינויים) התשי"ט-1959
נכחו
חברי הוועדה: יעקב ליצמן – היו"ר

חיים אורון

זאב אלקין

אלי אפללו

אבישי ברוורמן

מוחמד ברכה

אלחנן גלזר

יצחק וקנין

שי חרמש

אחמד טיבי

אמנון כהן

ישראל כץ

סופה לנדבר

סטס מיסז'ניקוב

מיכאל נודלמן

אורית נוקד

ניסן סלומינסקי

ראובן ריבלין

יו"ר הכנסת דליה איציק

מזכיר הכנסת אריה האן
מוזמנים
רוחמה אברהם

חיים אורון

דוד אזולאי

מגלי והבה

אבשלום וילן

אביגדור יצחקי

יורם מרציאנו

ניסן סלומינסקי

גדעון סער
מנהל הוועדה
טמיר כהן
יועצת משפטית
נורית אלשטיין
רשמת פרלמנטרית
אתי אפלבוים

מינוי מנהל כללי לכנסת, לפי סעיף 41 לחוק שירות המדינה (מינויים) התשי"ט-1959
היו"ר יעקב ליצמן
רבותי, אני פותח את הישיבה. בכל דבר טוב יש דבר רע. אני חייב לציין, גברתי היושבת ראש, לפני שאנחנו נכנסים לסדר יום. אני כבר כמה שנים בוועדת כספים, ולא היה דבר כזה שתהיה השתתפות כזאת גדולה של חברי כנסת.

זה החלק הטוב. החלק הרע הוא שאני לא יכול להעביר את הדברים פה אחד. אני מקווה שאני אתגבר על הבעיות האלו.

לפי בקשת יושבת ראש הכנסת, הסעיף הוא מינוי מנהל כללי לכנסת לפי סעיף 41 לחוק שירות המדינה (מינויים), התשי"ט-1959. גברתי היושבת ראש, בבקשה.
יו"ר הכנסת דליה איציק
אדוני יושב ראש הוועדה, מזכיר הכנסת, חבריי חברי הכנסת, היועצת המשפטית, עובדיה, חברי הוועדה. בוקר טוב לכם. הנוכחות המלאה היא אולי תקדים שאנחנו יוצרים כאן. זה לא סוד, מרביתכם בני הבית הזה כבר הרבה מאוד שנים ומרביתכם מכירים את הבית מקרוב. אבל יש כאן גם חברי כנסת חדשים ואולי בשבילם נועדו דברי.

הכנסת הזאת, בשנים האחרונות, שילשה את תפקידיה, את תחומיה, את בנייניה. היא הופכת להיות ממלכה, באמת ממלכה בפני עצמה. אני מכירה את הכנסת כבר 14 שנה, אני מכירה אותה דיי טוב. אבל זה אינו דומה כשאתה יושב על כסא היושב ראש וכשאתה רואה שהבית באמת הפך להיות בית מאוד מאוד גדול. אתה שואל את עצמך, איך זה לא קרה עד עכשיו? איך זה שבהרבה מקומות, אולי כמעט בכל מקום - בכל תאגיד, בכל משרד, בכל חברה - יש מנכ"ל שממנכ"ל את הבית ואחראי על צד האדמיניסטריבי, הלוגיסטי, המבנה, התפעולי של הבית, ובכנסת אין. כל הדברים האלה מחייבים אדם במשרה מלאה שזה מקצועו, שאת זה הוא יודע לעשות.

תשאלו למה לא עשיתי את זה ביום הראשון? חשבתי שאולי אני טועה. אמרתי לעצמי: "קחי לך את הזמן, תלמדי את העניין". התייעצתי עם יושבי הראש הקודמים ומתברר שאפילו אני לא ממציאה את הגלגל כיוון שועדת גלנור, בשנת 2,000, קבעה והמליצה שלכנסת יהיה מנכ"ל. חשבתי לעצמי שאולי אני טועה. חשבתי לקחת את החודש הזה. התברר לי, כל שעה, שהכנסת חייבת, דחוף, שמישהו ייקח על עצמו את הניהול של הבית.

חבריי חברי הבית, אני חברה טובה מאוד של אריה האן. אני מעריכה אותו הערכה גדולה. יחד עם זה, לא יעזור לאף אחד, העבודה הפרלמנטארית, בפנים המליאה, תובעת בלי סוף עבודה. אני רואה את האיש וסגניו ואני רואה את הקריסה תחת הנטל הכבד. אני מקווה שהכנסת הזאת הולכת להיות אחת הכנסות הטובות. אני מקווה שכשאנחנו נסתכל על עצמנו בסוף הקדנציה הזאת נאמר: "אני הייתי חבר בכנסת ה-17". זה יאמר – "אני הייתי חבר הכנסת של הכנסת המוצלחת ביותר". זאת המשימה של הבית הזה. הכנסת תישפט על איך היא נראית וגם איך היא נשמעת. איך היא נשמעת, זאת סוגיה שיש לשבת עליה ולחשוב יחד איתכם.

אינני מתכוונת רק לסגנון הדיבור שלנו. אני מתכוונת לכך שיש שלוש שלושת הרשויות, שתיים מהן חזקות מאוד, והרשות הזאת נחותה בפני האחרות. איך עושים כך שהיא תהיה שווה לשתי הרשויות האחרות? זאת שאלה שצריך לשבת ולחשוב. אני יודעת שאני אומרת משפט קשה, אבל אני יודעת גם יודעת שהוותיקים ביניכם, כמו ג'ומס ואחרים, יודעים כמה הרשות המחוקקת זקוקה מייד לסיוע, כדי להשביח את עצמה. זה יקרה, כמובן, אם אנחנו נשתף פעולה לא רק בסגנון הדיבור שלנו, אלא נבדוק את החוקים, נראה מה אנחנו עושים כדי - יסלחו לי במשרד המשפטים, לא שבדרך כלל הם יקבעו לנו איך החקיקה תיראה ותישמע, אלא אולי מהבית הזה יסבירו למשרד המשפטים איך החקיקה צריכה להיות. אין בדעתי, חלילה וחס, לריב עם אף רשות, אבל ועוד איך יש בדעתי לחזק את הרשות הזאת.

זאת סוגיה שנצטרך לשבת עליה עם מומחים, אבל אני חושבת שמומחים נמצאים לא רק בחוץ, אלא גם בבית. אתם יודעים, חברי הכנסת, שדוח זמיר אמור להגיש את הקוד האתי, אני מקווה, עוד 10 פגישות. סייגתי את מספר הפגישות ואני משוכנעת שנקבל חלק מההמלצות. יכול להיות שחלק מההמלצות לא נקבל, אבל קוד אתי זה חשוב, זה נחמד, אבל גם זה איננו מספיק.

כשכתבתי את נאומי, בהשבעתי, הסתכלתי על הנאומים של קודמי. הסתכלתי על נאום של רובי ריבלין, של דן תיכון, של אברום בורג, וחשבתי לעצמי איך אני ממציאה את הגלגל. לא הצלחתי, כי כולם דיברו על תדמיתה של הכנסת. כולם אמרו: "המשימה שלי כיושב ראש הכנסת זה להשביח את תדמיתה". אני לא משוכנעת שכולם הצליחו ואני אפילו לא משוכנעת שגם אני אצליח. אני משוכנעת שאם אנחנו ננסה, אנחנו נצליח.

כדי שאני לא אשאב לשוטף, ואני נשאבת פה לשוטף, וכדי שלא ייווצר מצב שחודש שלם אנשים מחכים לחדרים ולמחשבים, כי באמת אין אף מקום ואין אף משרד – - - לצערי הרב הבחירות הן כל שנה וחצי או שנתיים וכל 4 שנים יש סיבוב של כל ה-120. אמנם ישנם 40 חדשים, אבל גם אלה שנותרים עושים את הסיבוב, כי חלק מתמנים לשרים וחלק לסגני שרים – זאת אומרת, שבכל הבית עצמו יש מטלות גדולות מאוד.

אני לא יודעת אם אתם יודעים, אבל יש פה ממלכה גדולה שנבנית. איך אני יודעת שחלקכם לא יודעים? כי גם אני לא יודעת וגם אני לא הייתי פה אחרונת חברי הכנסת. יש פה מרכז גדול של מבקרים שנבנה. יש תוספת של 250 חניות. בקיצור, זאת הולכת להיות ממלכה גדולה. אמר לי רובי שב-2010 יהיו פה אלף עובדים. אני מקווה שלא יהיו 1,000 עובדים ואני מקווה שחלק מתכניתו של המנכ"ל תהיה התייעלות של הבית הזה. יהיו צמצומים גם במשרות בכירות. אני חוזרת ואומרת, יהיו צמצומים גם במשרות בכירות. איך יעשו הצמצומים האלה? ברגישת ובחמלה, גם לזה צריך לתת מחשבה.

לכן, אני מבקשת מכם. זה נכון שדיברתי כמעט עם כל אחד ואחת מכן. אני מרגישה שאנחנו עושים דבר מאוד נכון. אני חייבת לומר שאני מופתעת שהדבר הזה לא נעשה עד עכשיו. על כן, אני מבקשת את תמיכתכם במי שהיה עד עכשיו מנכ"ל משרד התקשורת, ובשעה זאת הוא עדיין מנכ"ל משרד התקשורת. הצלחתי להוציא אותו מכהונה כמנכ"ל התאחדות התעשיינים. אני שמחה ששכנעתי אותו לבוא לכאן. אני עבדתי איתו, אבל אני רוצה לספר שעבדו איתו כבר 5 שרים. אני מאוד אוהבת את המילה "מקורבה", הוא איננו מבאי ביתי ואני אינני מבאי ביתו. אבל הוא הפך להיות מקורבם של הרבה מאוד שרים, וכנראה שהוא מאוד ראוי. מי שעבד כאן עם האיש, ועבדו כאן הרבה מאוד אנשים עם האיש, יודעים שיש לו יכולות ניהוליות מאוד מרשימות.

אני רוצה גם לספר שמזכיר הכנסת בא אלי בעצמו, לבד ואמר לי: "גברתי היושבת ראש, ביום הראשון שבאת, אמרת שיש לך כוונה לעשות את זה ואת רוצה להיות בטוחה שאכן זה כך. אני אומר לך בואי נחלק. מה שלפרלמנט - אני, מה שלניהול - למנכ"ל". אמרתי לאריה: "אני מאוד מעריכה שזה בא ממך ואני רוצה שתדע שכבודם של כולנו יישמר. יש מקום לכולנו".

הבית עמוס עבודה וכולנו כולנו נהיה תפוסים במרבית שעות היום, ואני מעזה לומר מרבית שעות הלילה, בעבודה רבה. אולי סוף סוף אוכל להתפנות, יחד איתכם, לאותם הדברים שהם חשובים מאוד, שלא נתנו עליהם את הדעת, אולי, בגלל זה שנשטפנו לשוטף.

היתה לי אתמול שיחה עם רובי. הוא אמר לי שהוא יצא לא מעט פעמים ב-23:00 וב-:00:00. מי שמכיר את רובי יודע שהוא אוהב מאוד את הבית, אבל הוא לא נשאר פה רק בגלל שהוא אוהב את הבית אלא משום שהעבודה שאבה ממנו. חברי הכנסת, לממשלה יש מזכיר הממשלה ויש מנכ"ל. כך צריך להיות ברשות המחוקקת – מזכיר לכנסת ומנכ"ל לכנסת. על כן, אנחנו לא ממציאים פה שום גלגל.

אי לכך, ובהתאם לזאת, אני מבקשת את תמיכתם. למה זה בוועדת כספים? אני סברתי שצריך לעשות את זה, הגם שיש כאלה שאומרים שזאת סמכות של היושב ראש. אני חשבתי שהכי נאה והכי יאה, לא מתחת לשולחן, ולא על ידו, ולא בכמעט, ולא בעל-יד, ולא בערך, להביא את זה כאן לשולחן, לכל חלקי הבית. הבית הזה איננו שלי, הוא של כולכם, הוא של תושבי מדינת ישראל. לכן חשבתי שהכי נאה והכי יאה זה להביא את זה לוועדת הכספים. אדוני היושב ראש, אני מודה לך, תודה לכם.
היו"ר יעקב ליצמן
תודה רבה. אנחנו נתחיל את הדיון. ראשון הדוברים אלי אפללו, אחר כך אביגדור יצחקי.
אלי אפללו
אדוני היושב ראש, גברתי היושבת ראש, מזכיר הכנסת. תראי, לומר בגילוי לב, אני מכיר את אבי בלשניקוב באופן אישי. אני מכיר את היכולות שלו הרבה מאוד שנים ואני יודע שלהוציא את האיש הזה מהתפקיד של מנכ"ל ארגון התעשיינים, אני לא יודע איך הצלחת לעשות את זה.

אני באמת מברך על כך שהוא הסכים, כי לוותר על תפקיד כזה, כדי להיות מנכ"ל הכנסת, לא שחלילה אני ממעיט בערכו של מנכ"ל הכנסת, שזה תפקיד חדש. אני משוכנע בכך שהתפקיד הזה מחוייב המציאות, כי התפקיד הזה הוא תפקיד שמזמן היה צריך להיות. זאת לא הכנסת הישנה. זאת הולכת ונהיית כנסת מחוקקת פעילה מאוד, עושה עבודה פרלמנטארית בכל שעות היום.

ראיתי אותך, דליה. כשאני יוצא בשעות כל כך מאוחרות, אני רואה את האוטו שלך. אז אני אומר, באמת, כדי לפחות להקל, כדי שתטפלי - ראיתי אותך בימים האחרונים מסתובבת במסדרונות הכנסת ודואגת לעציצים ולכל פרט. אני חושב שזה לא התפקיד שלך לעשות את זה. התפקיד שלך הוא להיות יושבת ראש הכנסת ולטפל בדברים אחרים. היות שהיה חור במי שימלא את התפקיד הזה, אני חושב שמינוי מנכ"ל מחוייב המציאות. אני תומך באיש, אני חושב שהוא ראוי מאוד לתפקיד. אני חושב שהיה צורך בפקיד הזה כבר מזמן. והדבר האחרון שאני רוצה להגיד זה שבעצם, לנו, כמחוקקים, אני חושב שזה רק יועיל לנו ייטיב איתנו וייטיב בסופו של דבר עם התדמית והיכולת של הכנסת לתפקד בצורה ראוייה ביותר.

אריה שיושב איתנו, עושה עבודה נהדרת, אבל הוא לא יכול להיות סופרמן. הוא לא יכול לעשות בעת ובעונה אחת כל כך הרבה דברים. ואם הוא בא לבקש ממך, מרצונו הטוב, וגם קודמייך היו בדעה הזאת, אז אני תומך במהלך. אני מקווה שכל חבריי בוועדת הכספים יתמכו. למרות שזאת סמכותה של היושבת ראש, שיכלה להחליט את כל ההחלטות שלה, בלי להביא את זה בפנינו, היא בחרה בכל זאת לבוא לוועדה. זה ראוי כפליים ואני משבח אותך בעניין הזה.
היו"ר יעקב ליצמן
אחת הבעיות בכנסת, מעבר לזה שמחכים חודש לחדר, זה לא נורא, אבל לחכות חצי שעה לכוס קפה זה יותר גרוע.
שי חרמש
צריך להתייצב מאחורי אלי אפללו, לא צריך להוסיף שום מילה נוספת.
מוחמד ברכה
הצעתי לסדר היא כזאת, אדוני היושב ראש. נדמה לי שזאת דעתם של רוב חברי הוועדה. יושבת הראש הסבירה בצורה ראויה את כוונתה ואת רצונה. אני מציע שנאשר קודם כל ומי שירצה לברך יברך. יש דיונים במליאה. אני מציע שניגש לאישור הבקשה.
היו"ר יעקב ליצמן
אם מישהו חולק על כך, שיגיד לי.
אחמד טיבי
אם מקבלים את זה, אז מקבלים. ואם לא מקבלים אז לא. אני מציע לקבל, אבל אם מישהו מתנגד, צריך לשמוע.
ניסן סלומינסקי
צריך לתת זכות דיבור למי שמתנגד. הרי אי אפשר להשתיק את אלה שמתנגדים.
אביגדור יצחקי
עם כל הכבוד לחברי הכנסת השקטים בדרך כלל ולא מדברים, שמוותרים על דקות דיבור, אני מציע שייאמרו דברים, כי יש דברים שחשוב שייאמרו.
אלי אפללו
אפשר להצביע שיהיה פה אחד בעניין ואחר כך יימשך הדיון.
מוחמד ברכה
הדיון מתקיים במליאה, אדוני היו"ר.
היו"ר יעקב ליצמן
אני רוצה לשאול האם יש חבר הכנסת שמתנגד להצעה של מוחמד ברכה?
חיים ג'ומס
כן.
היו"ר יעקב ליצמן
אז רבותי, הכל בוטל, רשות דיבור לכולם.
רוחמה אברהם
אני רוצה לשאול שאלה את יושב ראש הקואליציה. הרי מתנהלים עכשיו דיונים במליאה. מן הראוי - - -
אביגדור יצחקי
היו דיונים עכשיו במשך יומיים בחוק ההסדרים. היה שם בן אדם אחד, מקסימום שניים. לא היו מספיק דוברים ולכן עשו הפסקה ביום הדיונים אתמול והמשיכו ב-16:00 וביום שני הפסיקו ב-10:00 את הדיונים.
היו"ר יעקב ליצמן
אדוני מציע שגם שם יגישו כוס קפה?


אתן לכולם שתי דקות.
אביגדור יצחקי
קודם כל אני רוצה לומר – רשות תגובה לדברי היושבת ראש על כך שהכנסת היא הנחותה מבין שלושת הרשויות. אני לא מסכים לזה, כי על פי ההגדרה החוקית של מדינת ישראל, הכנסת ראש וראשונה על כולם.
אמנון כהן
התדמית.
אביגדור יצחקי
התדמית זה משהו אחר. קודם כל היא ראש וראשונה על כולם, כי כל שפיטה ו/או פסק דין של בית משפט, הכנסת יכולה להביא את זה למצב - - -
היו"ר יעקב ליצמן
יש עוררים על זה. אני אחד מהם.
אביגדור יצחקי
כל דבר שהממשלה עושה, הכנסת יכולה למנוע את זה. לכן הכנסת היא ראש וראשונה לכל שלושת הרשויות.

אני רוצה לומר דבר אחד, שיהיה ברור. גם כשהייתי מנכ"ל ראש הממשלה, לא הבנתי איך אפשר לנהל גם את הפרלמנט וגם הבית. יש מאות מיליונים של עבודות וכתוצאה מזה ביזרו פה סמכויות, אבל יש גבול גם לביזור סמכויות. לדעתי, חלק מהדברים, אפילו אריה לא יכול להגיע אליהם מקוצר זמן.

אחרי שעזבתי לשכת היו"ר, הלכתי למזכיר הכנסת לראות איך הוא מגיב על הדבר הזה. אני מוכרח לומר ששמחתי לראות שהוא מאוד רגוע וזה על דעתו וזאת חצי יוזמתו. אני חושב שזה רק מראה שני הדברים - איזו עבודה גדולה מזכיר הכנסת עשה פה בשנים - גם הדברים המינהלים, גם הפרלמנטאריים. אני חושב שמסגרת ההצבעה שלנו כוללת גם הצבעה שמעריכה בצורה שאינה מסויגת לפעילותו של מזכיר הכנסת מזה קרוב ל-10 שנים. אני חושב שעבודת הבית הזאת מתנהלת למרות המצוקות ולמרות הלחצים. במקביל, גם סגני המזכיר עושים עבודה של ימים ולילות ואני חושב שהיא ראויה להערכה. אני מבקש מחברי הוועדה, שההצבעה הזאת תהיה הערכה גם למזכיר וגם לסגנים, שעושים עבודה יוצאת מן הכלל וגם למנהלות הוועדות וכל האחרים.


דבר אחרון - עבדתי עם אבי בלשניקוב הרבה הרבה לפני, והוא ובהחלט ראוי לתפקיד תודה.
יצחק וקנין
כדי שלא לחזור על דברים שאחרים אומרים, אני מצטרף לדברי אביגדור.
יעקב ליצמן
תודה. אמרת שתקצר.
יצחק וקנין
אני מקבל את כל דבריו. התפקיד הזה מחוייב המציאות. מי שעובר במסדרון, מי כמוני שאני ב- 10 השנים האחרונות בבית הזה ומכיר כל החורים והאגפים שיש, הספקתי להיות בכל המקומות, מקומה 4 לקרוואנים. אני אומר לכם רבותי, זה מחויב המציאות. מי שעובר במסדרונות, רואה איך הכל קורה. אני לא מאמין שאריה יכול היה להשתלט על כל המערכת הזאת, כולל עבודה פרלמנטארית, וגם לראות הפינות. טוב שנעשה הדבר הזה, אנחנו נתמוך במהלך הזה.
יורם מרציאנו
גם אני רוצה להיות קצר. אני מברך את יושבת ראש הכנסת על היוזמה למנות מנכ"ל. כח"כ חדש, בתקופה הקצרה שלי פה - - -
יעקב ליצמן
אני לא חושב שכל אחד צריך לברך. את ההחלטה קיבלנו כבר.
רוחמה אברהם
עד שמברכים בבית הזה, אני חושב שמן הראוי להאריך את הברכות.
אבישי ברוורמן
בדרך כלל ברכות בלעם.
יורם מרציאנו
אני מברך את היושבת ראש על המינוי. כחבר כנסת חדש אני חושב שזה מינוי מצוין. בכל הנושאים שקשורים לאדמיניסטרציה בתוך הבית הזה, צריך מישהו כמנכ"ל. כמי שמכיר אבי הרבה שנים, אני חושב שהוא יכול לעשות את זה על הצד הטוב ביותר. כאשר מחפשים את הדימוי של הכנסת, צריך גם לדאוג להתייחסות שלנו לדברים בתוך הכנסת. מינוי מנכ"ל הוא דבר נכון לכנסת. אני גם מברך את אריה האן, מזכיר הכנסת. אני חושב שרק אנשים גדולים כמו אריה יכולים להתנהג במינוי כזה כמו שהוא מתנהג. יישר כוח גדול. אני מברך, אני חושב שזה נכון וחשוב.
מגלי והבה
אדוני היושב ראש, אני מצטרף לכל אלה שדיברו כאן, אבל השאלה שצריכה להישאל כאן היא: האם המינוי הזה הוא משרת אמון? האם המינוי הזה יהיה אחר כך במכרז? האם המינוי הזה הוא לפרק זמן, בגלל שעכשיו בכנסת ה-17 גילינו משהו שכולנו חשבנו שצריך? כל השאלות האלה צריכות להישאל.
קריאה
מנכ"ל זה תמיד משרת אמון.
יעקב ליצמן
היועצת המשפטית תיתן תשובה עוד דקה.
מגלי והבה
אני מברך, ומצטרף לכל מה שאמרו אחרים.
נורית אלשטיין
לגבי מכרז, יש פטור בחוק ממכרז. בחוק שירות המדינה (מינויים), סעיף 12, פטור מפורש מחובת מכרז. זאת משרת אימון במהותה.
קריאה
זאת אומרת, הוא יתחלף כל פעם שהיושב ראש מתחלף?
נורית אלשטיין
גם מנכ"ל משרד ממשלתי, אם השר רוצה להשאיר אותו הוא משאיר. השאלה של הגדרה מדוייקת של משרת אמון, הרי אין לנו. היא מוגדרת תוך כדי נסיבות.
מוחמד ברכה
אדוני, ההצעה שלי לסדר היתה עמדתי.
אמנון כהן
אדוני היושב ראש, גברתי יושבת ראש הכנסת. אני מברך את יושבת הכנסת על ההחלטה החשובה. אביגדור, אמרת שאנחנו רשות מחוקקת, הכי חזקים, אבל התדמית שלנו בציבור ירודה וזה בא לידי ביטוי בבחירות, כאשר אחוזי ההצבעה הולכים ויורדים. זאת התדמית של הבית הזה ושל חברי הכנסת.

אני רוצה לציין את עבודתו הברוכה של מזכיר הכנסת שכיהן בשני התפקידים ביד רמה. אני רוצה להגיד תודה רבה בשם כל חברי הכנסת, גם אלה שעזבו. עשית עבודה טובה, אבל אני חושב שעבודה היא רבה, והגיע הזמן שיהיה לך סיוע והתפקיד יתחלק.

אני מכיר אישית את אבי בלשניקוב, עבדנו צמוד בוועדת הכלכלה, הוא כמנכ"ל משרד אני כיושב ראש הוועדה. איש ראוי, איש שיודע לבצע מהלכים. צריך להנחות אותו נכון, ואז הוא דבק במטרה ועושה אותה על הצד הטוב ביותר. אין ספק שאם בסוף הקדנציה הזאת, כמו שציינה יושבת ראש הכנסת, נצא מכאן ונגיד שאנחנו היינו חברי כנסת בכנסת ה-17, ופה והיתה תדמית אחרת והבאנו הרגשה אחרת, וכתוצאה מכך אחוזי ההצבעה יגיעו ל- 90% בבחירות, אז הגענו למטרה.
אחמד טיבי
אני רוצה לפתוח בדברים לגבי אריה האן. הוא ממלא את התפקיד הזה במשך שנים רבות ובא במגע עם כל סיעות הבית ועם כל חברי הבית. אני נמצא כאן משנת 1999 ונמצא במגע יום יומי גם עם אריה האן, גם עם המזכירות, וגם עם סגניו. האיש עושה מאמצים אדירים, גם ברמה האישית וגם ברמה של צוות, לנסות להתגבר על כל מיני מכשולים ולקיים את תפקידו על הצד ביותר, והוא מצליח. נכון, גם הוא אמר, כל השנים, שיש עומס, שיש יותר מידי עבודה.

החלטתה של היושבת ראש איציק, למנות מנכ"ל כדי לשפר את עבודת הכנסת, חשוב שכולם יתמכו בזה. אני שמח שזה גם על דעתו של אריה. חשוב שהדברים יהיו ברורים ויוגדרו היטב - מהן סמכויותיו של כל ממלא תפקיד, גם של המנכ"ל, גם של המזכיר. לכן מגיעה יותר מאשר מילה טובה לאריה האן. אבל שלא יישמע שאו-טו-טו הוא מסיים, אני בטוח שהוא היחידי שיישאר אחרי כאן בבניין הזה.
אבישי ברוורמן
ואתה תישאר עוד 30 שנה.
אחמד טיבי
אדוני היושב ראש, אני מכיר את אבי בלשניקוב מאז שהיה מנכ"ל המשרד איכות סביבה, כאשר הייתי יו"ר ועדת איכות סביבה, וגם בתפקידו כמנכ"ל תקשורת. מדובר במקצוען אמיתי שיודע לעשות את עבודת מטה ומנכ"לות על הצד הטוב ביותר. לכן אני חושב שגם הבחירה טובה, ואני מאחל הצלחה.
רוחמה אברהם
אדוני היושב ראש, גבירתי היושבת ראש. אנחנו צריכים לזכור, חבריי חברי הכנסת, שליושב ראש הכנסת יש שני כובעים ועד עתה לא ראינו את זה נכון, עד שבאו והדגישו לנו את הנושא הזה. בראש וראשונה צריך לטפל בכל הנושא הפרלמנטארי, שיהיה נכון, שילווה את 120 חברי הכנסת. מצד שני, לדאוג לכל מה שקשור לנושא הבית. ונושא הבית, חבריי חברי הכנסת, זה 400 עובדים קבועים, עוד כ-300 עובדים נוספים, יועצים וכדומה.

מכיוון שחברי הכנסת חרוצים והניחו הרבה הצעות חוק, המחלקה המשפטית תקועה והיו נפילות כאלה ואחרות. רק לאחרונה ראינו הצעת חוק על הגדלת סל התרופות ב-2%, כאשר חבר כנסת אחד הניח את הצעת החוק הזאת ביומה הראשון של הכנסת, וההצעה לא עלתה לוועדה, וחבר כנסת אחר, מהרגע שהוא הניח, זה כבר עלה אצלי בוועדה. לכן אני חושבת שמן הראוי לתת את הדעת בנושא הזה.

אריה, אני חושבת שנהגת באצילות נפש כשהגעתי למסקנה הזאת ואנחנו לא צריכים לשכוח גם כן את ההתנהלות באגף החדש. מעבר לכך, כמי שגם מכירה את אבי, אני סבורה שכל ההתנהלות - שבאמת אנחנו כולנו מרגישים שלעיתים אנחנו קוראים לחשמלאים, ולעיתים אנחנו צריכים את המכונה הזאת, ולעיתים אנחנו צריכים מכונה אחרת, ואנחנו מחכים שעות. לא בגלל שמישהו לא יכול אלא משום שצריך לרכז יותר סמכויות בנושא הזה.

אריה, אני חושבת שכולנו, כל חברי הכנסת, צריכים להודות לך על כך שלקחת על עצמך כל כך הרבה ועל עצם העובדה שגם אתה הגעת להכרה כזאת, שצריך להפריד את הנושאים המינהלתיים והנושאים הפרלמנטריים.

לך, היושבת ראש, אני חושבת שהצעד שעשית הוא על מנת לייעל את העבודה כאן ועל מנת שפניה של הכנסת ייראו הרבה יותר טוב בכל המובנים.
חיים אורון
אני אצביע בעד מינוי מנכ"ל לכנסת ואני רוצה לברך את יושבת הראש על היוזמה שהיא נטלה. אין באמירה הזאת ולו כזית פגיעה בכישוריו ובהצלחתו ושיתוף הפעולה שיש לי, כמו לכל חברי הכנסת, עם אריה האן, עם כל צוות סגני השרים, המזכירים וכל עובדי הבית.

אם הייתי חבר בוועדת המכרזים, הייתי מצביע בעד אבי בלשניקוב. הקושי שלי הוא לתמרן בין שתי האמירות הללו. יש לי קושי עם משרת האמון. ההשוואה עם מינסטריון היא, לפי דעתי, לא במקומה. התחלנו את הדיון מהפרדת הרשויות, הכנסת היא לא מיניסטריון. מזכיר הכנסת הוא מזכיר של כולנו, של היושב ראש ושל כל אחד מחברי הכנסת. כנ"ל גם המנכ"ל. לכן אני חושב שאם המנכ"ל מתחלף ברגע שמתחלף יושב ראש הכנסת, אני לא בטוח שזה המצב שאנחנו רוצים. בזה אין פסילה של אבי בלשניקוב באופן אישי. כבר אמרתי קודם שאם הייתי בוועדת מכרזים, אני מניח שהייתי רואה בו מועמד ראוי ואולי אפילו מועמד עדיף על פני כל שם אחר. אבל אנחנו פה קובעים תקדים. לא תקדים, אנחנו קובעים כלל – שהמנכ"ל של הכנסת היא משרת אמון, ויש להניח, כפי שהיועצת המשפטית אמרה, שכל יושב ראש כנסת, כן או לא, יחליף אותו. השאלה אם זה מה שאנחנו רוצים? האם זה המבנה שאנחנו רוצים? או שאנחנו רוצים שמנכ"ל הכנסת יהיה חלק מהמערכת הקבועה של הכנסת. מישהו רוצה להגדיר? אני לא יודע אם למזכיר יש קדנציות.
נורית אלשטיין
מזכיר הכנסת מתמנה על פי חוק מזכיר הכנסת.
חיים אורון
אבל אנחנו המחוקקים. הנושא הוא רגיש בעיקר כשיש שם שמונח על השולחן, שכולם רק מתחרים בהעטרת שבחים עליו.עכשיו אני יורד מהקטע הזה. אני מבין שאין בעיה במצב המשפטי הקיים. אבל אנחנו קובעים את המשפטי, עם כל הכבוד. אנחנו יכולים לומר שאנחנו רוצים מנכ"ל אבל אנחנו חושבים שהמנכ"ל צריך להיות במכרז, אנחנו חושבים שהמנכ"ל צריך להיות חלק מהמנגנון הקבוע של הכנסת ולא ישרת יותר משתי קדנציות. בשביל לשרת קדנציה שלישית, צריך תהליך כזה או אחר.
היו"ר יעקב ליצמן
יושב ראש כנסת יכול להיות יותר מ-2 קדנציות. אז למה המנכ"ל לא?
חיים אורון
הוא יכול, אבל המצב שפה הוגדר כרגע, כמשרת אמון - - -
אביגדור יצחקי
אולי נפצל את ההצעה שלו?
חיים אורון
אני בעד לפצל.
אביגדור יצחקי
את ההצעה של ג'ומס תפצל ונדון בה בפעם אחרת.
היו"ר יעקב ליצמן
אני חושב שג'ומס צודק. אבל אביגדור, מהמינוי הבא.
חיים אורון
אם הייתי קצת יותר חכם – מה אני צריך להגיד את זה? הרי הרוב בטוח. אני צריך שחס וחלילה אבי יחשוב, למרות שגם אני חבר שלו וגם אני מעריך אותו, שבעצם דיברתי נגדו. אמרתי אתמול ליושבת ראש שאני תומך במינוי מנכ"ל. לא דיברנו על שם ולכן אין לי בעיה עם זה. אמנם הרוב פה מובטח, אבל אני חושב שמה שאני אומר, שווה לפחות שתחשבו על זה. כי כשנגיע למצב, מתי שהוא, שיהיה יושב ראש, שאני לא יודע מי הוא, ויביא מנכ"ל שרובנו נעקם את האף, הוא יגיד: "מה אתם רוצים? עם כל הכבוד המנכ"ל הוא מנכ"ל שלי".
אביגדור יצחקי
זה נכון לכל משרדי הממשלה.
חיים אורון
זה לא משרד ממשלתי.
ניסן סלומינסקי
מאחר ואני מצטרף לכל קודמי. אני מברך את היושבת ראש. אני מברך את אריה האן, מבלי שהדבר ייראה כהספד, להפך, כל עתידו לפניו. אני מברך אותו על העבר עם איחולים לעתיד. באמת יישר כוח גדול על כל מה שהוא עשה. אני גם רוצה לברך את אבי.

אני מציע שעכשיו כן נקבל אותו כמשרת אמון, כי אין דרך אחרת, ובמהלך הקדנציה יתקיים דיון נפרד, בשיקול דעת עם היושב ראש, האם יש צורך בזה כמשרת אמון או כפונקציה קבועה.
אבישי ברוורמן
שלוש הערות קצרות. אני מכיר את אריה שנים ואני חושב שאריה, וכל המשרתים בכנסת - קודם כל, לא באנו לקבור את אריה אלא לברך אותו, בפאראפרזה על קיסר. באמת תודה, ממני אישית ומכל החברים פה.

דבר שני, אני חושב שיושבת ראש הכנסת צודקת. אני מכיר את אבי בלשניקוב שנים. הוא מועמד ראוי. אני מקבל את הצעתו של ניסן, שצריך לדון בזה לאחר מכן.

רבותי, זה שיהיה מנכ"ל לכנסת לא ישפר את איכות הכנסת. זה שיהיו פה סידורים טובים – מה שישפר את איכות הכנסת זאת ההתנהלות שלנו וצורת העבודה שלנו, ולא פיאסקו כמו שהיה עכשיו.
אורית נוקד
למעשה הדברים נאמרו, אבל בכל זאת, לברך תמיד כדאי. ראשית, אני רוצה לברך את דליה על היוזמה הברוכה, שמצטרפת לעוד יוזמות ברוכות. אני חושבת שחברי הכנסת, שישבו אתמול בדיון על חוק התקציב, וגם בערב הקודם, יכלו להבין שאכן נעשה כאן שינוי שהוא שינוי נכון.

אני רוצה לברך אותך, אריה, שבאמת אתה מזכיר של כולם ותמיד היית אוזן קשבת, עשית הרבה דברים ואתה עוד תעשה. מאוד שמחתי לשמוע שהדברים על דעתך ואפילו בפנייתך. אני חושבת שהבחירה של אבי היא בחירה מצוינת. אני מכירה אותו, איש ביצוע, באמת עשה הרבה בכל מקום שהוא היה. אנחנו, כוועדת כספים, יכול להיות שהיינו נדרשים לעסוק בענייני תקציב. הבנתי שכאן אין בעיה תקציבית, אז אנחנו יכולים לאשר ולתת, כמובן, את הברכה שלנו ולקיים את הדיון שהציע ניסן.
מיכאל נודלמן
אני גם מברך את היושבת ראש על היוזמה. אני רוצה לברך את אריה, אני בכנסת מאז שהוא מזכיר הכנסת. ראיתי איך הוא עובד ואיזו עבודה טובה הוא עושה. אבל הכנסת גדלה. אי אפשר להשוות מה שהיה עשר שנים לפני לעכשיו. הרבה עומס עבודה. אני חושב שצריך להיות פה מנכ"ל. אני תומך ביוזמה הזאת וגם אני חושב עכשיו צריך להיות מנכ"ל, מכרז זה אחר כך. אני מכיר את בלשניקוב, עבדתי איתו. זה אדם חזק עם ראש פתוח.
ראובן ריבלין
תודה רבה אדוני היושב ראש. גברתי יושבת ראש הכנסת, כשהגעתי לתפקיד יושב ראש הכנסת התברר לי שאני לא יודע מספיק על עבודת הכנסת כדי לנהל אותה. מדובר בדברים שאפילו חברי הכנסת לא רואים.

לבקשתך. אני חושב שאת לוקחת החלטה אמיצה ביותר, שהיא, למרות כל האיחולים שמאחלים לך, ברמת סיכון גבוהה משום שאפשר להצליח, אבל אפשר חלילה, להיכשל. בפני כל יושב ראש הכנסת עומדת המשימה, שהיא משימה של נציב שירות מדינה לגבי כנסת קטנה, שהיא מדינה קטנה. יושב ראש הכנסת צריך להחליט כיצד הוא מבקש לנהל את הכנסת ואת החלטתו אנחנו צריכים לכבד.

יחד עם זאת, אנחנו צריכים לזכור שבכנסת אנחנו לא יכולים להגדיר, כפי שהגדירו האבות המייסדים עד היום, שליבת העבודה זאת העבודה הפרלמנטארית. שכן, ברגע שאנחנו נהפוך את המערכת בכנסת לפעולה שתהיה דו ראשית אנחנו נכנסים לבעיה לא קטנה. כמובן שתתעורר שאלת ההיררכיה. מזכירי הכנסת לדורותיהם, כל אחד בהתפתחות אחרת, עסקו בעיקר בעבודת הליבה הפרלמנטארית כי פעם הכנסת היתה קטנה מאוד. היום הסיוע לעבודה הפרלמנטארית חובק עולם. יש לנו קמפוס, שהופך להיות אחד הקמפוסים היותר מרשימים בפרלמנטים, מבחינת השטח קודם כל, ואני מקווה שגם מבחינת התוכן. צדק מי שאמר, שלא המנכ"ל ולא המזכירים יקבעו את תדמיתה של הכנסת.

אנחנו, יכול להיות, מחוייבים להגיע להכרעה והחלטה אמיצה שמקבלת יושבת ראש הכנסת. אני מעיד בפניכם שהעניין עמד בפני והחלטתי, בסופו של דבר, שלא למנות מנכ"ל, מהטעם הפשוט שעשיתי חשבון אז, מתוך אופטימיזם, שנותרו לי עוד שנתיים ולא ידעתי שנותרה לי רק עוד שנה. ולכן החלטתי שאני אשא במעמסה. באמת, דליה עלתה על הנושא מייד כשנכנסה לתפקידה.

אני רק רוצה להעיר הערה. כאשר חוקקנו את חוק היועץ המשפטי של הכנסת, נשאלה השאלה בכל חומרתה. האם היועץ המשפטי של הכנסת הוא היועץ המשפטי של יושב ראש הכנסת או היועץ המשפטי של הכנסת כולה? קיבלנו הכרעה שהיועץ המשפטי, שייבחר על ידי הכנסת, הוא היועץ המשפטי של הכנסת כולה ושל כל אחד מחבריה, גם כאשר הדבר בא כעימות בין יושב הכנסת לבין הכרעות או דרישות כל אחד ואחד מחברי הכנסת. היה הגיון בכך ולכן קבענו מנגנון רציני ביותר שהוא יבוא ויביא את כלל הבחירה. יכול להיות שצדקנו, יכול להיות שצדקנו יותר בבחירת המנגנון, אבל ההכרעה נפלה.

היום יועץ משפטי לכנסת, שאני רק לוקח את זה בהשאלה, בלי להתייחס לנפשות הפועלות, נבחר לקדנציה. אי אפשר, אלא בהליך מאוד קשה, להסירו מתפקידו כתוצאה מכך שמישהו רוצה להתעמר לו מבחינה פוליטית. השאלה היא, כמובן, מה תהיה דמותו של מנכ"ל הכנסת? לית מאן דפליג מזכיר הכנסת, שנבחר על ידי נשיאות הכנסת, שמורכבת מכל סיעות הבית, או מרוב סיעות הבית.לכן שקלנו וחשבנו כך.

אני חושב שצודקת היושבת ראש שיושב ראש לא יכול להתנהל בלי אדם שהוא מאמין בו. לכן אני מכבד את רצונה. אני מכיר את אבי ואני לא רוצה להוסיף לכל הסופרלטיבים שנאמרו כאן. הוא פשוט מנכ"ל טוב, אז למה לתת סופרלטיבים? סופרלטיבים נותנים למישהו שלא סומכים עליו. אני חושב שזאת הפרורגטיבה שלך ואת צריכה לעשות. כמובן, שאל תצפו שבתקופות הראשונות - - -

למשל, יש כאן הרבה לטיפונדיות בכנסת, שהן נוצרו כתוצאה מההתפתחות של הכנסת. כל לטיפונדיה שומרת על עצמאות מלאה. לדוגמא, הייעוץ המשפטי בכנסת. אני לא רוצה להרחיב, אבל לכל אחד יש את חלקת האלוהים הקטנה שלו. היום כולכם מברכים את יושבת ראש הכנסת כאילו היא מבקשת מכם טובה. לא מלכות אנחנו נותנים לך אלא עבדות אנחנו נותנים בידייך עכשיו. הליכה בדרך זאת מחייבת אותך למשנה מאמץ בשנתיים שלוש הראשונות, עד אשר תעוצב השיטה. תודה.
סופה לנדבר
אדוני היושב ראש, גברתי היושבת ראש, יושבת ראש ועדת הכנסת, חבריי חברי הכנסת. אני רוצה להגיד שבגלל שכמעט בכל פוליטיקאי נמצא ציצרון שיודע לדבר, אז אני אהיה קצרה. אני חושבת שאנחנו גם יודעים לעגל את הפינות. דליה, אני חושבת שהבחירה שלך טובה ונכונה. אני שמה דגש על המילה נכונה משום שהבית גדל. במשך החודש, כמו שאת הרגשת, גם אנחנו מרגישים, שיש חלק של אי סדרים ואנחנו צריכים תנאי עבודה. מה שאת מעלה היום בוועדת הכספים, זה תנאים לכל מי שעובד בבית, גם נבחרי ציבור וגם עובדים. אני חושבת שלעובדים הדאגה היא יותר גדולה בגלל שהלוגיסטיקה שתיפול על הכתפיים של המנכ"ל היא לוגיסטיקה אדירה וגדולה.
לאריה אני רוצה להגיד
אריה, היום אתה יכול לצאת מכאן עם גאווה שלמה. אתה הפכת במובנים שלמים, ובמובנים של חברי כנסת, לסופרמן ואני חושבת שתמשיך להיות סופרמן. אני חושבת, שאנחנו כחברי כנסת, צריכים להגדיר את העבודה של מזכיר ושל מנכ"ל ואני חושבת שזאת פרואגטיבה רק של יושבת ראש הכנסת.
גדעון סער
אני קודם כל תומך בתכלית שביסוד המינוי, כפי שהציגה יושבת ראש הכנסת, דהיינו, מגמה של התנהלות. הקשבתי למילים, מדובר בהתייעלות, לרבות מהלכים שהם מהלכים קשים, לרבות מהלכים שכרוכים בפיטורי עובדים, ולא רק בזה. אני חושב שזה כורח המציאות, זה נכון ואני תומך בזה. אני תומך גם בצורך במינוי שנובע מזה של מינוי מנכ"ל ואני תומך גם במועמד.

הועלו כאן שאלות על ידי חבר הכנסת והבה וחבר הכנסת אורון. אני חושב שעמדת היועצת המשפטית לעניין זה היא העמדה הנכונה. דהיינו, מדובר במשרת אמון. לא רק שזאת העמדה המשפטית הנכונה אלא כך נכון. להבדיל ממשרד המזכיר, שהיא איננה צריכה להיות משרת אמון. אמנם אינני חבר הוועדה ואין לי זכות להצביע בסוף הדיון, אבל אני בהחלט תומך.
היו"ר יעקב ליצמן
אני רוצה לסכם את הדיון.

ועדת הכספים מברכת את יושבת ראש הכנסת על ההצעה להביא מינוי של מנכל לכנסת. הוועדה חושבת שמינוי מנכ"ל חשוב ביותר לכנסת וליעילות עבודה של הבית הבית.

הוסכם על כולם? יפה.

לכן הוועדה מאשרת את הבקשה היושבת ראש.

אפשר להצביע פה אחד? התקבל פה אחד.

דבר שני. הוועדה מברכת ומחזקת את ידי מזכיר הכנסת. לא צריך להוסיף מעבר לכל דברי השבח של כל אחד מחברי הכנסת, שאריה האן עושה עבודה קשה כאן וטובה וכולם מרוצים.
יורם מרציאנו
מה אנחנו נותנים לו גיבוי? הולכים לפטר אותו? בכדורגל כשנותנים גיבוי למאמן, הולכים לפטר אותו.
היו"ר יעקב ליצמן
לכן הוועדה מברכת ומחזקת את ידי מזכיר הכנסת. אני בטוח שהוא יוכל להתמסר יותר לעבודת הכנסת אם יורידו ממנו קצת. זאת ההחלטה השניה.
החלטה שלישית
ועדת הכספים מברכת על המינוי של מר אבי בלשניקוב, כהצעת יושבת ראש הכנסת, כמנכ"ל הראשון של הכנסת. הוועדה חושבת שזה מינוי ראוי ומינוי טוב. אני בטוח שאבי יצליח בעבודתו כמנכ"ל.

רבותי, ביקשנו לקרוא לאבי, אני לא אתן סבב ברכות. כולם בירכו, ואני יצאתי ידי כולם.
ההחלטה האחרונה
בקשר לכל הדברים החוקתיים, שדובר עליהם כאן – קודם כל זה ברור שכרגע זאת משרת אמון כי היועצת המשפטית לא שללה. אם ירצו לעשות שינויים בעתיד, וירצו לעשות דברים, הוועדה תחליט ותדון במה שצריך.

בזה סיימתי את הפרק הזה. ביקשתי לקרוא לאבי ואני אבקש לחכות.
יו"ר הכנסת דליה איציק
אדוני יושב ראש הוועדה, חבריי חברי הכנסת. לפני שתתחרטו אני רוצה לומר שיש פה משהו סימבולי כלפי העוזרים שלנו. העוזרים שלנו מסתובבים הרבה לידנו. אבי בלשניקוב התחיל את תפקידו כאן, כעוזר פרלמנטרי. תראו איזה מעגל יפה. אז יכול להיות שעכשיו מסתובב בינינו מנכ"ל עתידי נוסף, מזכיר כנסת נוסף. זה סיפור יפה לעוזרים הפרלמנטרים שמסתובבים כאן ומתחילים, שיש מוביליות, יש כיוונים, יש יכולות להתקדם להתקדם. אני חושבת שהסיפור הזה מאוד יפה.

אני זוכרת שכשהתחלתי את תפקידי כחברת כנסת, אבי בלשניקוב היה אז עוזר של חבר הכנסת שטרית. תמיד הייתי אומרת בלבי: איך השיטרית הזה הצליח עם העוזר שלו? אנחנו הרי מכירים את זה. אני מתכוונת לאסוף את העוזרים הפרלמנטרים בחודש הבא, כדי לשמוע את הבעיות שלהם וכדי לראות מה אני יכולה לעזור. אני מדברת, כמובן, על בעיות כלליות. לראות איך אני מספקת דרכם, לכם, יותר כלי עבודה.

אני מודה לך, אדוני יושב ראש הוועדה. אני מודה לכם חבריי חברי הכנסת. אני מודה לכם על האמון. אני רואה בזה אמון בי, ואני מקווה מאוד שכשנסתכל על זה אחורה, נגיד שקיבלנו החלטה נכונה, שהיתה במקומה. שמעתה ואילך אולי ננהיג את הנוהג הזה כפי שהוא נהוג במקומות אחרים. הלוואי שהחלטתנו תתברר כראויה.
אריה האן
אחרי מה שאמרה יושבת הראש, שטוב להיות עוזר, אני אומר לכם, שיותר טוב להיות מזכיר סיעה. אני אגיד למה אני אומר את זה. לפני שנים, באותו מועד, שני אנשים התחילו את התפקיד שלהם בכנסת. אחד, מזכיר סיעת המפד"ל שנהיה מזכיר כנסת, ואחד, מזכיר סיעת המרכז החופשי, שהיום הוא ראש ממשלה. יותר טוב להיות מזכיר סיעה.
היו"ר יעקב ליצמן
מי בעד הסיכום שהיושב ראש הקריא בפניכם, ירים את ידו?

הוחלט פה אחד.

גברתי היושבת ראש, ברכות. אבי, ברכות.
אבי בלשניקוב
בוקר טוב, גברתי יושבת ראש הכנסת, אדוני יושב ראש ועדת הכספים, חברי ועדת הכספים, עובדי הבית שנמצאים כאן, עוזרים. אני מודה לכם על האמון שנתתם בי. אני יודע שיש כאן עבודה רבה. אני מגיע עם מרץ רב ובכוונתי להתחיל מהיום לעבוד ולפעול למען הבית הזה, למען שיהיה טוב יותר בבית המחוקקים. אני יכול לומר לכם שכולנו, כל עובדי הבית, נעבוד ונעמוד יום יום לרשות חברי הכנסת, לרשות בית המחוקקים.

בשבילי זה רגע היסטורי. בפעם הראשונה שהתיישבתי בחדר, הגעתי לכאן כנציג התאחדות הסטודנטים מאוניברסיטת חיפה. באנו ליושב ראש ועדת הכספים של הכנסת ובאנו לבכות על מר גורלנו. בהמשך ישבתי כאן כמנכ"ל משרד התקשורת. תמיד זכיתי כאן לשיתוף פעולה. אני מודה לכם שוב. אני מאחל לכולנו בהצלחה, וקדימה לעבודה.
היו"ר יעקב ליצמן
בשם חברי ועדת הכספים אני מודה למנכ"ל ואני פונה אליו ומבקש ממנו שידאג למקרן לועדת כספים. אין לנו. זה בושה שכל משרד ממשלתי צריך להביא מקרן. זה תפקידך הראשון, שלא יהיו בושות לכנסת.

הישיבה ננעלה בשעה 10:10

קוד המקור של הנתונים