ישיבת ועדה של הכנסת ה-17 מתאריך 06/06/2006

פרוטוקול

 
PAGE
1
ועדת העבודה, הרווחה והבריאות

06.06.2006

הכנסת השבע-עשרה






נוסח לא מתוקן

מושב ראשון
פרוטוקול מס' 19
מישיבת ועדת העבודה, הרווחה והבריאות

יום שלישי, י' בסיוון התשס"ו (06.06.2006), בשעה 10:00
סדר היום
תקנות שירות התעסוקה (אגרה בעד בחינת מקצוע) (תיקון), התשס"ו-2005
נכחו
חברי הוועדה: משה שרוני – היו"ר


נאדיה חילו


מרינה סולודקין


דוד אזולאי
מוזמנים
עו"ד נועה וגנר - לשכה משפטית. משרד התעשייה, המסחר והתעסוקה


רינת כהן - מנהלת מחלקת הבחינות, אגף להכשרה ופיתוח כ"א, משרד


התעשייה, המסחר והתעסוקה
ייעוץ משפטי
גיל שבתאי
מנהלת הוועדה
וילמה מאור
רשמת פרלמנטרית
מיטל בר שלום

תקנות שירות התעסוקה (אגרה בעד בחינת מקצוע) (תיקון), התשס"ו-2005
היו"ר משה שרוני
שלום, אני פותח את ישיבת הוועדה.
נועה וגנר
כל עניינן של התקנות האלה הוא הארכת תוקף של תקנות קיימות. סעיף 59 לחוק שירות התעסוקה מאפשר לקבוע תקנות בעד בחינת מקצוע. זאת בחינה שאדם עובר אותה בשביל לקבל תעודת מקצוע.
היו"ר משה שרוני
האם יש עוד בתי ספר מקצועיים במדינת ישראל
נועה וגנר
יש בתי ספר מקצועיים לנוער. תעודת מקצוע חלה גם על אנשים מבוגרים. אם אני רוצה להיות מורה לנהיגה, אני צריכה לעבור מבחן כזה.
היו"ר משה שרוני
גם ספר צריך תעודה כזאת?
נאדיה חילו
לא. יש בעיה עם העניין הזה.
רינת כהן
יש אבחנה בין סוגים שונים של תעודות. יש תעודות מקצוע, אישורים למקצוע, תעודות גמר. משרד התמ"ת בוחן במגוון רחב של מקצועות. במקצועות מסווגים על פי חוק נדרש לקבל תעודת מקצוע. יש גם כל מיני תעודות אחרות שנקבעו. יש הרבה מאוד מבחנים היום. היום יש לנו כ-40,000 נבחנים בשנה.
דוד אזולאי
האם האגרה נקבעת על פי המקצוע בו נבחנים?
רינת כהן
האגרה היא קבועה על סך 114 שקלים.
דוד אזולאי
הסכום הזה הוא שנתי או חד פעמי?
רינת כהן
מרבית הנבחנים נבחנים בבחינה אחת לפחות. יש מקצועיות בהם יש יותר מבחינה אחת, בחינה עיונית ובחינה מעשית. להרבה מאוד מקצועות יש להם יותר מבחינה עיונית אחת, כמו חשמל. יש חשמלאי מוסמך ויש חשמלאי מעשי. אנחנו החלטנו לבוא לקראת הציבור ולא לגבות אגרה על כל בחינה עיונית. כאשר תלמיד נדרש לשתי בחינות עיוניות, אנחנו גובים רק עבור בחינה עיונית אחת, ורק על בחינה מעשית אחת.
דוד אזולאי
מה קורה אם אותו נבחן נכשל.
רינת כהן
אם אותו נבחן נכשל, הוא צריך לעבור מחדש את הבחינה.
דוד אזולאי
אבל למה הוא צריך לשלם שוב את האגרה?
רינת כהן
במבחן מעשי מובא בוחן מקצועי שמוסמך לבחון. הבחינות האלה עולות הרבה מאוד כסף ליחידת הבחינות ולמדינה. אתם צריכים להבין, שגם אם האדם נכשל זה עדיין עולה למדינה ולנו כסף.
נועה וגנר
אפשר לתת דוגמאות לאגרות אחרות שהן יותר גבוהות. במשרד הבריאות האגרה למבחן לשינניות הוא 530 שקלים.
נאדיה חילו
זה עדיין לא אומר שאתם בסדר.
היו"ר משה שרוני
חה"כ אזולאי, תבוא בדברים עם שר התמ"ת, אולי הוא ישנה את זה.
דוד אזולאי
כאשר אנחנו באים לאשר תקנה, זאת הזדמנות שלנו ללמוד על העניין.
נאדיה חילו
כדאי לכם לחשוב להגביל את הזמן בו לא יצטרכו לשלם על בחינה נוספת. אני יודעת שיש מקומות, בהם אם מישהו עובר בחינה ומשלם אגרה נותנים לו ניסיון נוסף בפרק זמן מסוים. אם
רינת כהן
האם את יכולה לתת דוגמא ממקום שנוהג כך?
נאדיה חילו
אני לא מכירה את זה ממערכות הכשרה, אלא מבתי ספר.
רינת כהן
בבתי ספר ובאוניברסיטאות זה נכון, כי התלמיד משלם שכר לימוד.
נאדיה חילו
אני לא בעימות אתכם. תפקידנו לחשוב על טובת הציבור. גם אם אין דוגמא כזאת, זה לא אומר שלא צריך לחשוב איך להקל בכל זאת. אנחנו לא רואים רק את טובת המערכת וההכנסות שלה. התפקיד שלנו גם לראות את טובת הציבור. הייתי מציעה, לנסות ולראות, דרך תקנות, דרך השר או המנכ"ל, האם לא כדאי לאפשר הזדמנות נוספת בפרק זמן מסוים ללא תשלום אגרה.
גיל שבתאי
זה לא בהיקף הדיון הזה.
נאדיה חילו
אבל זה מתבקש מהתוכן.
דוד אזולאי
היום אנחנו נדרשים לאשר את התקנות האלה ושהאגרה תשולם. אנחנו נדרשים אחת ל-10 שנים לבוא לכאן ולאשר את התקנות. אני חושב ש-10 שנים זה הרבה זמן.
היו"ר משה שרוני
אנחנו נאשר את זה ל-5 שנים בלבד, עד שנת 2011.
דוד אזולאי
עד עכשיו במשך כל שנתיים היינו מגיעים לפה. אני לא יודע מה הסיבה שהחליטו להעלות זאת ל-10 שנים. אני מוכן לקבל את הצעת היו"ר. זאת החלטה סבירה. אני מצטרף לחה"כ נאדיה ח'ילנו, בכך שצריך למצוא מנגנון לפיו לא ישלמו פעם נוספת אגרה. מותר לנו גם להגיד שאנחנו לא מאשרים את התקנות, עד שיובא רעיון לכך שאדם שמשלם אגרה יוכל להיבחן שוב בתקופה של 3 חודשים מבלי לשלם אגרה. הרי מי הולך להכשרה מקצועית? אנשים שקשה להם.
נאדיה חילו
מוכי יום.
רינת כהן
לא בהכרח.
נאדיה חילו
גם אם מדובר על אנשים שהם לא קשי יום, זאת דרישה מאוד הגיונית שאותה אגרה תוכל לשמש אותו למבחן נוסף בתקופה של 3 או 6 חודשים.

אני רוצה לדעת דבר נוסף. האם מנגנון העדכון שנקבע כאן הזה צמוד למדד בלבד? האם סכום האגרה צמוד למדד, או שאתם באותה הזדמנות גם מעלים את האגרה?
נועה וגנר
מנגנון העדכון קבוע בתקנות, והוא מדבר על עדכון לפי המדד בלבד. גם ירידת המדד תשפיע על גובה האגרה. באפריל זה מתעדכן. זה סוג המנגנון היחיד. לא נגבית אגרה אחרת. הסכום היחידי שנגבה הוא 114 שקלים.

על עניין פטור מתשלום אגרה לתקופה של 3 חודשים, אנחנו מוכנים לחשוב ולבדוק את ההצעה הזאת. הנהלת המשרד תצטרך להחליט על כך. עכשיו אנחנו מבקשים לאשר ולהאריך את התקנות האלה בכל מקרה, כיוון שאנחנו לא רואים מצב בו הנבחנים היום לא ישלמו את האגרה.
דוד אזולאי
האם יש מצב כזה כרגע?
נועה וגנר
תוקף התקנות פג. אם לא תאשרו את התקנות היום, זה יקרה. אני רוצה לומר מדוע עד היום התקנות היו מובאות פעם בשנתיים. כאשר הוספה הוראת החוק הזאת לסעיף 59ב בשנת תשל"א, דיברו על גביית אגרות. בינתיים עברו 35 שנים, כאשר מדי שנתיים אנחנו מאריכים את התקנות. שנתיים זאת היתה פרשנות מצמצמת שנתן משרד המשפטית להוראה הזאת. החוק מדבר על תקופה שלא תפחת משנתיים. היום אמר לנו המשרד, כי אנחנו מעסיקים את המערכת כל שנתיים כאשר חלו שינויים מאוד מזעריים בתקנות, ולכן אין צורך להביא זאת כל שנתיים ולהטריד את המערכת כולה, הוועדה הבין-משרדית לאגרות, שר האוצר והוועדה הנכבדת הזאת.
היו"ר משה שרוני
אתם לא תבואו יום אחד לפני שפג התוקף. אם לא תבוא 60 יום לפני פג התוקף, אנחנו לא נאשר זאת ונעשה קשיים. עכשיו אני מבקש מהוועדה לאשר זאת ל-5 שנים עד 2011. בינתיים המשרד יבדוק איך אפשר להקל על הנבחנים, כדי שלא יצטרכו לשלם שוב ושוב את האגרה.
דוד אזולאי
האם זה כסף שהולך למשרד האוצר או נשאר במשרד התמ"ת?
רינת כהן
זה כסף שנכנס ישירות לאגף של הכשרה במשרד התמ"ת.
דוד אזולאי
אני מכיר את זה ממשרד הפנים. שם גובים אגרה לרישוי נשק, והכסף הולך למשרד האוצר.
מרינה סולודקין
אני תומכת ברעיון שאפשר יהיה לעבור את הבחינות שוב מבלי לשלם אגרה. אתם יודעים את מי אני מייצגת. חשוב מאוד שתהיה אפשרות לעולים חדשים לעבור את הבחינה שוב מבלי לשלם אגרה.
נאדיה חילו
הגיעה אלי השבוע פנייה בנוגע לספרים. התחום הזה פרוץ ולא פעם יש נזקים לנשים, כאשר מישהו לא מוסמך עושה להם. לאחרונה היו מקרים של נזקים מאוד רציניים על ידי אנשים לא מוסמכים.
נועה וגנר
זה באמת נשמע דבר חשוב שיש להסדיר אותו, אבל אנחנו לא מדברים פה על עניין של מתן רשיון. אנחנו לא יכולים לומר, כי רק למי שיש תעודת גמר לקורס שנעשה בפיקוח המשרד יורשה לעסוק בספרות.
רינת כהן
יש מקצועות שנדרש רשיון לעסוק בהם. במקרה של ספרות זה לא כך.
נועה וגנר
צריך הוראת חוק שתסביר מדוע אנחנו מגבילים את חופש העיסוק ודורשים רשיון.
היו"ר משה שרוני
תגישי הצעת חוק.
נועה וגנר
אני רוצה להודות לוועדה שהיתה נכונה לערוך את הדיון הדחוף הזה. אני רוצה להודות לכל מי שסייע בעניין הזה. אני רציתי להבהיר, כי אנחנו מדברים על מצב של חלופת הנהלת המשרד ולכן נוצר מצב של לחץ זמן. אנחנו מתנצלים.
היו"ר משה שרוני
אנחנו מקבלים את ההתנצלות. מי בעד התקנות?

ה צ ב ע ה

בעד – כולם

נגד – אין

נמנעים – אין

התקנות אושרו פה אחד.

תודה רבה, הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 10:30

קוד המקור של הנתונים