ישיבת ועדה של הכנסת ה-17 מתאריך 06/06/2006

פרוטוקול

 
PAGE
1
ועדת העבודה, הרווחה והבריאות

06.06.2006

הכנסת השבע-עשרה






נוסח לא מתוקן

מושב ראשון
פרוטוקול מס' 18

מישיבת ועדת העבודה, הרווחה והבריאות

יום שלישי, י' בסיוון התשס"ו (06.06.2006), בשעה 09:30
סדר היום
צו פעוטות בסיכון (הזכות למעון יום) (החלת הזכאות למעון יום) (מס' 2)
נכחו
חברי הוועדה: חיים אמסלם


אברהם רביץ


דוד אזולאי
מוזמנים
ורד רוטפוגל - מפקחת ארצית גיל הרך, משרד הרווחה


מיכל ברגר - לשכה משפטית, משרד הרווחה


אהובה קרקובר - מנהלת היחידה לארגון ומנהל ברשויות המקומיות, משרד

הרווחה
ייעוץ משפטי
גיל שבתאי
מנהלת הוועדה
וילמה מאור
רשמת פרלמנטרית
מיטל בר שלום

צו פעוטות בסיכון (הזכות למעון יום) (החלת הזכאות למעון יום) (מס' 2)
היו”ר משה שרוני
שלום, אני פותח את הישיבה בנושא צו פעוטות בסיכון. אני מבקש מגב' אהובה קרוקבר להציג את הנושא.
אהובה קרקובר
את צו פעוטות בסיכון אנחנו מפעילים כבר שנה רביעית. החוק הזה מדבר על ילדים בגילאי 0-3 שמוגדרים כילדים בסיכון, על פי הגדרות הקיימות בחוק. לפני כן היו לנו גם הגדרות של המשרד, אבל החוק בא להבטיח שאותם הילדים שמוגדרים בסיכון יהיו תחת כיסוי תקציבי. אם בעבר כאשר הגיעו אלינו ילדים שהיינו צריכים להעביר אותם למעון יום, היינו נתקלים בבעיית תקציב. החוק הזה דומה במשהו לחוקי הביטוח הלאומי. הוא מבטיח כי עבור כל סידור אנחנו נקבל את התקציב. אני אומרת כי הוא דומה במשהו, כי מלכתחילה אנחנו מקבלים תקציב מסוים, וזה לא פתוח לגמרי. עם זאת, והיה ואנחנו נוכיח כי חרגנו מהתקציב מאחר והפעוט הוא בסיכון, אנחנו נקבל את הכיסוי התקציבי. הדבר הזה הוא בעל חשיבות מאוד גדולה, מאחר שיש דגש מאוד גדול על הילדים בגיל הרך. זאת התשתית. אם הילד כבר בשנים הראשונות שלו נמצא בסיכון, מסיבה של אי יכולת תפקוד ההורים או מסיבה של עיכוב התפתחותי שלו, עדיף לטפל בדברים האלה בגיל מאוד צעיר.

החוק הזה הובא בעבר בחוק ההסדרים, ועם פרישתה של חה"כ לשעבר תמר גוז'נסקי הוא יצא מחוק ההסדרים, ואנחנו קיבלנו להפעיל אותו בהדרגה במשך 5 שנים. אנחנו לקחנו על עצמנו להפעיל אותו בהדרגה במשך 4 שנים, כדי שבשנה החמישית תהיה לנו למידה טובה של החוק, ויהיה לנו ידע מספיק מוצק בנושא החוק.

בשנה הראשונה החלנו אותו על יישובים בקו התפר בצפון, יישובי יהודה ושומרון, יישובים שהוגדרו בסדר עדיפות לאומית, אותם יישובים שהמדינה הגדירה אותם כיישובים חלשים יותר. בשנה השנייה החלנו זאת על יישובי הנגב, כולל היישובים הבדואים המוכרים ושאינם מוכרים. בשנה השלישית, אנחנו בחרנו לסיים את אזור הצפון. היום אנחנו בשנה הרביעית, ואנחנו נמצאים באזור המרכז. ישנם שני יישובים ששייכים למחוז חיפה, זרזיר וחדרה, שהם הופיעו בוועדה בשנה שעברה, אבל בגלל טעות סופר הם לא הופיעו בפרסום ברשומות. כדי להבטיח שהם ייכנסו, אנחנו מחזירים אותם. הופנתה תשומת לבי קודם, שהיישוב אלעד נכנס בטעות כאן. אנחנו הכנסנו אותו בשנה שעברה כבר למרות שהוא באזור המרכז, מאחר והיה שם גידול מאוד גדול של תושבים בהיקף של 64%, עם הרבה מאוד ילדים. מצאנו לנכון להקדים ולהכניס אותו לתוכנית כבר בשנה שעברה, מה גם שהיה לנו כיסוי תקציבי מתאים.

יש לנו גם היום דברים שאנחנו צריכים לשפר. מצאנו לנכון לעשות את השיפור לאחר שכל החומר נמצא. ורד, שהיא מפקחת ארצית על שירות ילדים ונוער, תוכל לפרט יותר.
ורד רוטפוגל
החוק הזה חל על 3 מחוזות של משרד העבודה והרווחה. אנחנו נערכנו להפעלה של החוק בתוך המחלקה לשירותים חברתיים. ההפעלה הזאת דורשת למידה של החוק, תכנון בנושא של הקמת הוועדות וקשרים עם המשרדים הרלוונטיים, במיוחד עם משרד הבריאות. ההפעלה של החוק צריכה להיות מלווה בלמידה, כי מתעוררות שאלות כאלה ואחרות סביב החוק הזה. כבר עכשיו אנחנו יודעים יותר מהניסיון בהפעלתו בדרום ובירושלים. כאשר נחיל אותו בכל הארץ ותהיה לנו תמונה רחבה יותר, הן בראייה של הפעלה והן בראייה של בקרה, אז נוכל לדעת אם אנחנו רוצים בשינויים בהיערכות. כרגע זה בהליך של הפעלה ולמידה.
היו”ר משה שרוני
כמה זמן יימשך תהליך הלמידה?
ורד רוטפוגל
מחוז הצפון עכשיו מכניס את הילדים על פי החוק. מחוז ירושלים התחיל לעשות זאת רק בשנה האחרונה. ברגע שמחוז המרכז ייכנס לתוכנית והילדים יהיו במסגרת החוק מהראשון לספטמבר 2006, אני מניחה שלקראת סוף 2007 תהיה לנו תמונה רחבה יותר על תהליך ההפעלה. אנחנו כבר עשינו דיוני ביניים בכל הנוגע להפעלת החוק, אבל זה עדיין במסגרת למידה פנימית. אנחנו רוצים תמונה רחבה יותר.
אברהם רביץ
ירושלים נמצאת בתוך העניין, אבל היא לא מופיעה בנייר שלכם.
ורד רוטפוגל
ירושלים כבר נכנסה לתוכנית. גם כל אזור הצפון נכנס כבר בשנה שעברה.
מיכל ברגר
החוק התקבל בצורה כזאת שיצא מחוק ההסדרים, כאשר הוא משמיט חלק מעילות הסיכון, שאנחנו היינו שמחים לראות אותם בתוך החוק. יש כמה סעיפים שבוטלו, סעיפים שנוגעים לעולים חדשים ולמשפחות מרובות ילדים. הקריטריונים למצבי הסיכון, צומצמו.
היו”ר משה שרוני
האם אי אפשר לתקן את זה?
מיכל ברגר
אפשר להציע, אבל זה עניין תקציבי.
היו”ר משה שרוני
את לא צריכה לחשוב על השיקול התקציבי. המלומדים כאן ידאגו לזה. אתם רק תציעו.
מיכל ברגר
אנחנו מציעים את זה בדיונים פנימיים, לפני שאנחנו מגיעים לתיקוני חקיקה. אין טעם שנשב פה ונתכתש.
היו”ר משה שרוני
אני לא אומר שתשבי כאן ותעשי את זה, אבל אם צריכים לעשות כמה תיקונים לטובת העניין, יש לעשות את זה.
אברהם רביץ
אני יכול לתרום משהו. יש לנו סדרה של דיונים מול אנשי האוצר.
היו”ר משה שרוני
למה אנחנו אומרים מול פקידי האוצר? פקידי האוצר הם פקידים שמבצעים מדיניות של שר האוצר.
אברהם רביץ
בסופו של יום כאשר אנחנו מגיעים לוועדה, אנחנו לא יכולים, לפי התקנון וסדרי ניהול, לבוא עם דעה פרטית שלנו, אלא עם דעה שהיא מתואמת עם שר האוצר. לו היינו יכולים לבוא עם דעה שלנו, היינו מכניסים את כל הפרמטרים שאנחנו חושבים שהם חשובים מאוד.
מיכל ברגר
חלק מתהליך הלמידה, זה גם השינויים במובן הזה.
היו”ר משה שרוני
קודם כל מגיע להם תודה על שהם הקדימו את זה.
מיכל ברגר
כל הפעלת החוק הזאת היא לפנים משורת הדין. החוק היה אמור להיות מוקפא לתקופה מאוד ארוכה. כולנו שמחנו להפעיל אותו גם במכונת מצומצמת. גם הפריסה היתה מהירה ולפני הזמן.
היו”ר משה שרוני
מה היקף התקציב לשנת 2006?
אהובה קרקובר
אני לא יכולה להגיד לך את המספר המדויק, אני רק יכולה להגיד לך שיש לנו מספיק תקציב. אנחנו לא במצוקה תקציבית. לכן גם יקבל עלינו להציע אוכלוסיות נוספות. תמיד נוכל לבוא לאוצר ולומר, כי יש לנו קצת. זה מה שהאוצר אוהב. תמיד נוכל לומר, כי יש לנו מספר מכסות שעדיין לא ניצלנו. אז יהיה לנו יותר קל להרחיב את החוק. אנחנו מאוד מקפידים על כך שהחוק יבוצע כלשונו, כדי שכאשר נבוא לבקש שינויים בחוק לא תהיה למישהו עילה שלא פעלנו כלשון החוק. אנחנו מקיימים למידה מאוד מוקפדת, כדי שנבוא בידיים נקיות ונוכל להגיד שיש לנו את הזכות לבקש עוד.
וילמה מאור
בכל זאת, כמה מכסות הוקצו בשנת 2006?
אהובה קרקובר
עוד 1,000 מכסות אנחנו מקבלים כל שנה למטרה הזאת.
וילמה מאור
כמה יש עד היום?
אהובה קרקובר
בסביבות 14,000 מכסות. עכשיו נצטרך לבוא בדברים לאוצר, ולראות איך אנחנו מתקדמים הלאה. 1,000 מכסות בכל שנה מתאימות לתקופת ההחלה הראשונית. אחר כך נצטרך לראות, האם אנחנו נמשיך לקבל תוספת של 1,000 מכסות כל שנה, או האם נציג הצעות של שינויים שיחייבו יותר מכסות או פחות.
וילמה מאור
אני מבינה, שעד שנת 2008 יינתנו 1,000 מכסות בכל שנה.
אהובה קרקובר
כן.
גיל שבתאי
יש דבר ששמנו אליו לב רק עכשיו. האם יכול להיות שחיפה נשמטה מהצווים הקודמים?
אהובה קרקובר
לא נראה לי. כמו שאמרתי לך לפני ישיבה, אחרי הצו הזמן הזה יהיה לרשותנו ואנחנו נעבור ונעשה סריקה מלאה. אנחנו צריכים לבדוק כל מיני דברים, בייחוד לאחר איחוד הרשויות. איך שלא יהיה אנחנו נעמוד בלוח הזמנים. אם חיפה חסרה, תוסיפו את זאת בפרוטוקול. חבל לחכות.
גיל שבתאי
אם היו"ר והוועדה מאשרים זאת, אנחנו נוסיף את חיפה.
אהובה קרקובר
תוסיפו זאת לפרוטוקול. אם אכן זה כך, זה מכוסה.
היו”ר משה שרוני
אנחנו מאשרים את הכל. תמשיכו לעשות דברים טובים ואנחנו נהיה מאחוריכם. תודה רבה, הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 09:45

קוד המקור של הנתונים