פרוטוקול

 
PAGE
1
ועדת הכספים

29.05.2006

הכנסת השבע- עשרה נוסח לא מתוקן

מושב ראשון

פרוטוקול מס'

מישיבת ועדת הכספים

יום שני, ב' בסיוון התשס"ו, (29.05.06), שעה 19:00
סדר היום
תקציב משרד המדע והטכנולוגיה, התרבות והספורט לשנת 2006.
נוכחים
חברי הוועדה: יעקב ליצמן- יו"ר

אמנון כהן- מ"מ היו"ר

זאב אלקין

אלי אפללו

אלחנן גלזר

מגלי והבה

אבשלום וילן

שי חרמש

שלי יחימוביץ

סטס מיסז'ניקוב

אורית נוקד

ראובן ריבלין
מוזמנים
שר המדע והטכנולוגיה, התרבות והספורט אופיר פינס

גיא אטיאס, תקציבן, משרד המדע התרבות והספורט

אמיר אסרף, רכז מדע, אגף תקציבים, משרד האוצר

איתן ברוש, מנכ"ל משרד המדע, הטכנולוגיה, התרבות והספורט

אסף הלחמי, עוזר המנכ"ל, משרד המדע, התרבות והספורט

מיכה ינון, ראש מנהל תרבות, משרד המדע, התרבות והספורט

פרופ' מינה טייכר, המדען הראשי, משרד המדע, התרבות והספורט

דודו מלכה, סגן ראש מנהל הספורט, משרד המדע, התרבות והספורט

אבי ענתי, סמנכ"ל, משרד המדע, התרבות והספורט

יוסי פלדמן, מנכ"ל המועצה לשימור אתרים
מנהל הוועדה
טמיר כהן
יועצת כלכלית
סמדר אלחנני
רשמה וערכה
אורית לבנשוס-חלוצי חבר המתרגמים בע"מ

תקציב משרד המדע והטכנולוגיה, התרבות והספורט לשנת 2006.
היו”ר אמנון כהן
ערב טוב לכולם, אנחנו פותחים את הישיבה של ועדת הכספים, אנחנו מברכים את אדוני השר, המדע, התרבות והספורט אופיר פינס פז, אני מכיר אותך אדוני השר בתפקידך הקודמים, גם כשר הפנים, גם בועדות הכנסת, בשיתוף פעולה שעבדנו, עשית עבודה נפלאה למען עם ישראל וגם כאן תצליח בעזרת השם. אנחנו נפתח, אדוני יגיד את המדיניות שלו לנושא תקציב בשנת התקציב הזאת, מה אדוני מייעד לשנת התקציב הבאה, כי עוד חודשיים כבר יש דיוני תקציב לשנת התקציב 2007 ונשמע מה קורה, כל מה שקשור אליך. אני ברשותכם אתן קודם כל לשר, אחר כך אם יש לכם הצעות לסדר או משהו, ניתן לחברי הכנסת.
השר אופיר פינס- פז
תודה אדוני היושב ראש, אמנון אתה היית היושב ראש של ועדת הכלכלה גם, אז אתה מנוסה ומכיר, תודה לחברי הכנסת שנשארו אחרי אי אמון.


אני רוצה להודות ליושב ראש הוועדה, לחבר הכנסת ליצמן שהקדים בעצם את הדיון הזה מיום רביעי, כי ביום רביעי אני יושב עם ראש הממשלה וכל הצוות שלנו על התקציבים ונוצר לנו כאן פלונטר, אז ניסית עם ראש הממשלה, ניסיתי עם ליצמן, ליצמן הסכים---
היו”ר אמנון כהן
הוא רוצה שתצליח בתפקידך לגייס תקציבים לטובת המשרד.
השר אופיר פינס- פז
נכון, אני מאוד מעריך את זה. נמצאים איתנו כאן איתן ברוש שהוא מחר אמור להיות ממונה או נבחר על ידי הממשלה, מאושר סליחה, על ידי הממשלה להיות מנכ"ל משרד המדע התרבות והספורט---
היו”ר אמנון כהן
ברכות.
השר אופיר פינס- פז
ראש המועצה האזורית עמק יזרעאל נכון לעכשיו, פרופסור מינה טייכר, המדען הראשי של משרד המדע, הטכנולוגיה, ממלאת מקום המנכ"ל, מיכה יינון, ראש מנהל תרבות, דודו מלכה, סגן ראש מנהל הספורט. ויש פה עוד חברים שלנו, כלנית ממנהל התרבות, אסף הלחמי, עוזר המנכ"ל, גיא אטיאס, תקציבן המשרד, אבי ענתי, סמנכ"ל המשרד, יוסי פלדמן הוא חבר לעבודה, הוא יושב ראש המועצה לשימור אתרים, הוא לא תחת המשרד הוא רק תחת השר. המשרד הוא משרד מתגבש במתכונת שהייתה בזמן ממשלת ברק, מדע, תרבות וספורט.
היו”ר אמנון כהן
מתן וילנאי אז היה?
השר אופיר פינס- פז
נכון. תחומי התרבות והספורט, החליטה הכנסת, החליטה הממשלה, החליטה קודם הממשלה ואחר כך הכנסת, להעביר אותם למשרד המדע, ההחלטות האלה התקבלו. יש צוות שצריך ליישם את ההחלטות וזה לא קל וזה לא פשוט כי זה תוך כדי שנת תקציב וזה עסק מסובך, אני רק אגיד מה המשרד כולל, מה שעבר זה מנהל התרבות והמחלקות לתרבות תורנית ותרבות חרדית, מינהל הספורט, ההתאחדות לספורט בבתי ספר ורשות העתיקות. ומה שלא עבר זה הספריות שאנחנו השארנו במשרד החינוך, עברנו ממנהל התרבות, ואנחנו נעביר ממנהל התרבות---
שלי יחימוביץ
ספריות זה לא עירוני?
השר אופיר פינס- פז
כן, הספריות עירוניות, אבל יש את הציבוריות, כדי לא ליצור כפילות מול בתי הספר, יש עניין לעשות מערכות משולבות ובמסגרת הראיה הכוללת הזאת, זו החלטה שהתקבלה בממשלה. עברו הרבה מאוד חוקים לסמיכויותיי וכדומה וכדומה---
היו”ר אמנון כהן
כולם ישבו ביחד פיזית?
השר אופיר פינס- פז
עכשיו צריכים להושיב, גם היום חלק מהמשרדים יושבים יחד עוד מימי התקופה שהם היו יחד, חלק יושבים לחוד, נצטרך כמובן למצוא לזה פתרון, אנחנו נמצא לזה פתרונות, אלה פתרונות בסופו של דבר טכניים, אבל המשרד הראשי יושב בקריית הממשלה בשייח ג'ראח, ליד המטה הארצי, איפה שמשרד השיכון ואיפה שהמשרד לביטחון פנים, זה שלושת המשרדים. המטה של המשרד בתל אביב יושב ביחד ברחוב המסגר, התרבות, המדע והספורט יושבים שם ביחד, גם לפני האיחוד.


אני רוצה לומר כך, קודם כל, המשימה הראשונה שלנו, אני רואה חשיבות רבה אגב בזה שמשרד התרבות והספורט הוא לא בחינוך, למרות שאפשר לראות את זה גם אחרת. אני חושב שכל שר חינוך, יהיה הטוב והמוצלח ביותר, בסופו של דבר הוא שר חינוך בתשעים, תשעים וחמישה אחוז בזמנו. ומה שקרה, אני אגיד לכם מה קרה, אגב לא רק הוא גם המנכ"ל הוא מנכ"ל חינוך. מה שקרה, באופן מסורתי זה שלשר תמיד היה יועץ תרבות שהוא בעצם היה שר התרבות ולמנכ"ל של המשרד היה יועץ ספורט שהוא בעצם היה שר הספורט.


אני חושב שהעובדה שבאמת יש משרד אחר שתשומת הלב של השר ושל המנכ"ל היא באופן אמיתי לתחומים האלה ברמה יום יומית, זה לפי דעתי רק יכול לעשות טוב לשני התחומים האלה. יש אגב מדינות שמשרד התרבות הוא בכלל עצמאי, משרד הספורט עצמאי, משרד המדע עצמאי, צרפת היא כזאת למשל, גרמניה היא חצי כזאת, ויש עוד מדינות נוספות.


אני הייתי מאוד רוצה ואחת המשימות שלי זה באמת שהמשרד יישאר במתכונת הזאת בשנים הבאות ולא ישנה כל פעם אדרת כי זו בעיה. מה החיסרון? ואני אומר את זה ביושר, כי החיסרון הוא גם דבר שאתם מתוקף תפקידכם גם יכולים מאוד לסייע ולהבין את העניין, החיסרון הגדול במעבר זה שהמעבר גורם לזה שלא יהיה את העורף התקציבי של משרד החינוך, שהוא עורף תקציבי משמעותי. מי שפה חבר ועדת כספים בפעם הראשונה יעבור את זה, אני הייתי קדנציה שלמה בוועדה, תראו מזה העברות משרד החינוך באוקטובר נובמבר, זה כמה מאות מיליונים אם לא להגיד מיליארדים זזים מצד לצד. וזה ספר כזה, אתה מכיר את זה. ופה אני אומר הסכנה הגדולה, כי הדבר שכולנו לא רוצים, לא במשרד החינוך, ולא במשרד התרבות ולא בוועדת הכספים, שכתוצאה מהשינוי מי שישלם את המחיר זה יהיה הציבור, או המוסדות שלצורך העניין זה גם הציבור. זה אסור שייקרה, לכן המעבר צריך להיות חלק.
שלי יחימוביץ
איך אתה מציע למנוע את זה?
השר אופיר פינס- פז
אני אגיד לך איך אני מציע למנוע את זה ומה מסתמן ומה צריך לשמור עם היד על הדופק כי אחרת התוצאה עלולה להיות, לשמחתי הרבה אני גם רוצה לומר, שיתוף הפעולה שלי עם שרת החינוך הוא יוצא מן הכלל, אנחנו גם חברים אישיים וגם באמת משתפים פעולה כשרים. היום למשל אני רוצה שתדעו, שבשיחה של יולי תמיר עם ראש התקציבים, היא מיוזמתה לקחה על עצמה לממן את הקיצוץ בתרבות. הרי יש פלט, אני דיברתי על זה בסיעה של חמישה אחוז, אז יולי אמרה, אני לוקחת את הפלט עליי מתקציבי משרד החינוך, כפי שאגב צריך להיות בהסכם. אבל עדיין יש שרים שהיו רבים איתי על זה חודשיים ויש שרים שמיוזמתם בישיבה הראשונה של המועצה אומרים, סליחה, את זה אני מממנת, או את זה משרד החינוך מממן, בלי לריב ובלי להתווכח ואני רואה בזה דבר מאוד מאוד חשוב, זה לא המצב בספורט אגב.
קריאה
זה לא על ה-24 מיליארד?
השר אופיר פינס- פז
לא, אצלי בתרבות, חמישה אחוז פלט על 300 מיליון---
קריאה
זה לא כולל שכר.
השר אופיר פינס- פז
לא, אין לו פלט בחינוך, כל הפלט היה בתרבות, רוב הפלט היה בתרבות ובספורט. 87 מיליון שקל פלט של משרד החינוך, 25 זה תרבות וספורט, זה המון ביחס לגודל של משרד החינוך.

בנושא התרבות אני רוצה לשתף אתכם בעניין, כרגע תקציב התרבות הוא 300 מיליון שקלים, בכלל נושא התרבות, אם אני לוקח את שלושת הנושאים, תרבות, ספורט, מדע, אם סוגרים את משרד המדע שאני כמובן אתנגד התנגדות גורפת וחריפה, אבל באופן תיאורטי, חס וחלילה, יישאר מדע בישראל, אני צריך להגיד את האמת, יישאר מדע, כי יש ות"ת ויש מדען ראשי של תמ"ת ויש מדען ראשי של משרד הביטחון, יש עוד מיליארדים רבים. מבחינה תקציבית העסק יעבוד, יעבוד הרבה פחות טוב כי יש תפקיד מיוחד למשרד המדע. אם יסגרו את הספורט, את מנהל הספורט, ייגרם נזק גדול מאוד למערכת, אבל יישאר הספורט הישראלי, יש עוד מועצה להימורים בספורט ויש עוד תקציבים אחרים, יש עוד, ייגרם נזק נורא אבל יישאר. אם יסגרו את מינהל התרבות, באותו יום התרבות הישראלית קורסת, קורסת פשוט, אין לזה תחליף וצריך להבין את ההבדל הזה.

עכשיו, מבחינת התרבות, התרבות ב- 2006 מתוקצבת בצורה שערורייתית, בפחות מ- 300 מיליון שקלים---
שי חרמש
זה לא ההסכם החמש שנתי?
השר אופיר פינס- פז
אני מגיע לזה. 300 מיליון שקלים. בשנים קודמות אני מוכרח להגיד, סיעת שינוי עשתה כספים ייחודי, גם קצת מפלגת העבודה, בשוליים, בקיצור, תחום התרבות שבעניי הוא ממש לא מותרות, בעיניי הוא נושא הייתי אומר הוא זכות חברתית יסודית כמו כל דבר אחר, כמו רווחה וכמו בריאות וכמו ביטחון וכמו דיור וכמו כל דבר אחר. בעיניי הוא גם נושא קיומי בעיניי, לא רק ערכי. אני חושב, אתה יודע מה רובי, תלך לחברות הכי פרימיטיביות בעולם, אמנות יש שם, תרבות יש שם, אין דבר כזה מדינה בלי תרבות, עם בלי תרבות, אין דבר כזה, חברה בלי תרבות. אצלנו זה נתפס כדבר שהוא כאילו חצי מותרות, אם יש כסף יש, אם אין אז אין.

הגישה הזאת, היא אגב לא נחלת הציבור, תדעו שהציבור הוא צרכן, הציבור הישראלי הוא צרכן תרבות אדיר, ואגב היצירה הישראלית היא בכלל דבר משגע, אבל בסדר עדיפויות של הממשלה התרבות נמצא במקום מאוד מאוד נמוך, שאתה בודק את זה בכסף, במושגים של ועדת כספים, מאוד נמוך. ברוב העולם, אתם יודעים אנחנו עומדים על 17 יורו, עד כמה שאני זוכר, 17 יורו לאדם בעולם שאנחנו רוצים לדבר עליו, מדובר על בין 70-130, מדינות שאנחנו רוצים להתמודד, הולנד, גרמניה, בריטניה, צרפת, אירופה, קנדה, ארצות הברית, בכלל מושגים אחרים לגמרי.
אבשלום וילן
17 יורו זה ממוצע לנפש?
השר אופיר פינס- פז
כן.
אבשלום וילן
כולל תרבות תורנית?
השר אופיר פינס- פז
אני לא יודע, התרבות התורנית היא לא משמעותית, היא שלושים מיליון. עכשיו, אני רוצה להגיד שאנחנו מפגרים מאוד אחרי המדינות האחרות. היעד שלי, אני אומר לכם את האמת אני מקווה להשיג אותו בעזרתכם, שבסוף הקדנציה הזאת, תקציב התרבות שאנחנו נוכל לאשר, בהנחה שהכלכלה הישראלית תמשיך ותצמח ותשגשג, נגיע למיליארד שקל שזה בערך חצי אחוז מתקציב המדינה. מיליארד שקל לפי דעתי זה מינימום, אגב יש רבים שמדברים על אחוז, אני מדבר על מיליארד שקל שזה דיי והותר.

עכשיו, כרגע אנחנו מתווכחים על איך מעלים מ- 300 ל- 430. יש כוונה שמאיר שטרית, שר החינוך עד עכשיו בתקופת הביניים, היה שותף לה, עם קובי הבר, עם ראש הממשלה בתפקידו כשר אוצר, נעשתה איזה שהיא עבודת מטה שדיברה על, קודם כל קביעת תקציב חמש שנתי לתרבות, מעכשיו, מ- 2006, עד 2011 עם עליה מודולארית מ- 430 עד 460, משנה לשנה וקביעת מסגרת כדי שאפשר יהיה גם לתכנן את התרבות, אפשר יהיה לראות מה עושים בעוד שנתיים ובעוד שנה ובעוד ארבע שנים. אגב זה הצליח מאוד בקולנוע, ברגע שעשו תקציב רב שנתי לקולנוע, הקולנוע הישראלי היום בפריחה לא נורמאלית.

התוכנית הנפלאה הזאת קודם כל לא אושרה בממשלה, לא אושרה בממשלה, לא מסכימים לאשר אותה לפני שיאושר תקציב המדינה, אני רוצה שתדעו את זה, למרות בקשותי, אין הסכמה להעלות את העניין הזה לפני, הבטיחו לי מייד אחרי, אבל שתדעו שאנחנו אמורים לבוא לוועדת הכספים, האוצר אמור לבוא עם העברה תקציבית לטובת הגדלת תקציבי התרבות כבר השנה ל- 430.
אלי אפללו
אני מקווה שיהיה גם יחס הוגן לגבי הגליל והנגב כי אני ראיתי כמה דברים, הערת ביניים, סליחה שהייתי---
השר אופיר פינס- פז
לא, בצדק, אגב אני בכלל, אני רוצה להגיד לך חבר הכנסת אפללו, שבעיניי הפריפריה מקופחת, אני אומר את זה בראיה ראשונית, אני מודה שאני עוד לא בקי כל כך, היא מקופחת, אני כבר לא מדבר על התרבות הלא יהודית, המגזר הערבי, הדרוזי, מקופח, מקופח, אני אומר את זה ואני לא אסכים שזה יהיה, אתה מכיר את הדעות שלי בעניין הזה, אני גם הודעתי את זה היום בכנס התרבות שאני לא מסכים. גם בוועדת חינוך, אני חושב שצריך ללכת לפריפריה וצריך גם לעשות אפליה מתקנות בעניין הזה, אנחנו לא רק מנהל התרבות של תל אביב, אני יכול לסגור את העניין הזה ואני בוודאי מתכוון לזכור את זה.
אלי אפללו
ישר כוח.
השר אופיר פינס- פז
עכשיו, לגבי הספורט, המציאות בספורט מאוד מאוד קשה, התקציב של הספורט ירד בחמש שנים מ- 84 מיליון שקלים ל- 47, זה לא להאמין, אתם רואים, ואני לא מאשים את השרים, אבל זה התוצאה בסוף, שזה הדבר השלישי אצלך, אז זה הדבר השלישי אצלך אין קסמים בסוף, כי בסוף יש קיצוצים על משרד החינוך, בסוף צריך להחליט סוגרים בית ספר או לא, גם אני היה לי קשה לסגור בית ספר, אני אומר בעצמי, יכול להיות שהייתי סוגר קבוצת כדורגל ולא סוגר בית ספר.

אבל בסוף הספורט הישראלי על הרצפה, על הרצפה ממש ועכשיו באים אלינו עם עוד חמישה אחוז, אתה יודע זה כבר לא זה שהפסיק לאכול, זה כבר גמרנו, עוד חמישה, עוד חמישה, אנחנו כבר על הרצפה, אבל עוד חמישה. אני חושב שזה שערורייה, אני מתנגד לזה, אני חושב שוועדת הכספים צריכה להתנגד לזה, תאמינו לי, אני לא חושב שיש נושא במדינת ישראל שקוצץ בחמש שנים בפרופורציה, אולי יש, אני לא מכיר, מ- 84 ל- 47, זה כמעט חמישים אחוז, אם יש נושא בסדר, אני לא מכיר בנושא.

לדעתי לא צריך להסכים לקיצוץ הרוחבי על הספורט, אני אדבר עם הירשזון שר האוצר, אני מקווה שהוא ישתכנע, אגב זה גם לא הרבה כסף, כמה זה חמישה אחוזים מ- 47 מיליון, זה גם לא כסף, הרי זה כבר לא משנה כלום---
קריאה
2.35 מיליון.
השר אופיר פינס- פז
אז יכולים לוותר על זה, אתה יודע. אני נורא אשמח אם תצליחו בעניין הזה להגיד איזה שהיא אמירה, זה לא כסף גדול, זה לא ימוטט את הממשלה. אני אנסה גם לשכנע מחר את הממשלה בנושא הזה.
אלי אפללו
שאלת ביניים אם אפשר, הרי אתם יושבים, אתם צריכים לשכנע---
היו”ר אמנון כהן
הוא מחר ישכנע, אם הוא לא יצליח---
אלי אפללו
אני סתם אומר הערת ביניים, אנחנו חברים בוועדת כספים, בסופו של דבר אתם מה שאתם מסכימים, אני מצטער---
השר אופיר פינס- פז
קודם כל, חבר הכנסת אפללו, אני הייתי בוועדת כספים כשיושב ראש הקואליציה היה סילבן שלום ותשמע, אני רוצה להגיד לך, יש לך תפקיד עם הרבה מאוד יכולות, תשמע, מותר גם לוועדה בכמה דברים להגיד, אנחנו רוצים עם כל הכבוד, שלא תשמעו חס וחלילה שאני מסית אתכם לזה, שזה דבר עברה, אבל מותר לוועדה בכמה דברים גם להגיד את שלה. אז אני פשוט מעדכן אתכם בפרטי הפרטים כדי שבאמת תוכלו להיות עם היד על הדופק.

לגבי המעבר כולו, תראו, ופה עוד פעם חשוב מאוד שאתם תהיו בתמונה, משרד החינוך כל שנה כתוצאה מהטרגדיה של התקציב של הספורט, והקשיים העצומים בקשיים של התרבות, העביר כל שנה בעודפים הגדולים, במיליונים, במאות מיליונים שהיו מסתובבים במשרד בסוף, היה מעביר באופן בממוצע כחמישים מיליון שקל לתרבות ולספורט בעודפי השנה, חמישים מיליון שקל. תבינו, תקציב הספורט לבד הוא 47, משרד החינוך היה עושה השלמות חמישים מיליון, גם לתרבות וגם לספורט, אבל סכומים גדולים מאוד.

עכשיו, אם אנחנו נפספס את העניין הזה במעבר של התרבות והספורט מהחינוך למדע, התוצאה תהיה קריסה, ממש קריסה של הספורט והתרבות בישראל, אני כמובן אהיה עם היד על הדופק---
היו”ר אמנון כהן
מעכשיו תכניס לתקציב את כל הסכום וזהו.
השר אופיר פינס- פז
אוקיי, נראה איך עושים את זה, אני לא יודע איך עושים את זה, זה תלוי גם בשר האוצר, משרד החינוך מודע לדבר הזה---
קריאה
כשעברנו בפעם הקודמת קיבלנו שלושים מיליון---
השר אופיר פינס- פז
בפעם הקודמת שהיה, היה מעבר של העודפים, לפחות בשנה הראשונה עד שהאוצר מתקצב אותך, כי ב- 2006 כבר אנחנו לא מתוקצבים. אני מקווה שזה יהיה בסדר, אבל תדעו את זה.

עכשיו, לגבי המדע, גם המדע, המדע בתקופות, מחר אנחנו מציינים את שלושים ליובל נאמן זכרונו לברכה, בשנים ההם המדע, משרד המדע היה בערכים של 2006 משהו כמו 300 מיליון שקל, אבי? בערכים של היום, 300 מיליון שקל, כמה המדע היום, 120?
אבי ענתי
104.
השר אופיר פינס- פז
104 מיליון, תראו מה עשו למשרד הזה. עכשיו תראו, זה משרד, אני אגיד לכם איפה התרומה שלו, יש לו תרומה מיוחדת, נכון שהוא לא ההשכלה הגבוהה, לא המדע התיאורטי המוחלט והוא גם לא המדע היישומי ברמת הפיתוח הטכנולוגי של העסקים שזה התמ"ת, אבל הוא המחבר, הוא הגשר, הוא החיבור, הוא יוצר את התקציבים למה שנקרא המחקר היישומי, המחקר שיוצר את התשתית אחר כך למדען של התמ"ת. כל מה שנעשה בזמנו עם באלקטרו אופטיקה, כל הפריצה הישראלית באלקטרו אופטיקה הייתה משרד המדע, זה הכניס למדינת ישראל מיליארדים בדולרים, כל הפריצה, אין על זה ויכוח. זאת אומרת יש לו תפקיד מיוחד בחיבור של המדע התיאורטי והמדע, עם הפיתוח, עם היישום.

עכשיו, זה משרד כלכלי, זה משרד שכל שקל שאתה מכניס לו עושה שני שקלים, זה השיגעון הכי גדול, כל שקל במשרד המדע אפשר להתחייב שהוא עושה שני שקלים, כי זה הכול מאוד מאוד מכוון לראייה כלכלית, זה לא ממש עסקי, אבל זה מכוון ראיה כלכלית. המשרד הזה בעצם מטפל במקומות של כשל שוק, שבו בעצם בגלל שיקולים של חופש אקדמי מוחלט של האוניברסיטאות מצד אחד, ובגלל שיקולים כספיים מאוד עסקיים. קחו למשל את נושא התרופות, נושא הבריאות שנורא קל לדבר עליו, יש תרופות שלעולם לא יפתחו עבורם כי אין מספיק חולים, חברות תרופות שעושות את הפיתוח העיקרי במדינת ישראל, מפתחות לפי ביקוש והיצע.

יש מקומות שאם מדינה לא נכנסת לפיתוח שיש לו גם פן בסוף של יכולת מסחרית, לא יהיה מי שיעשה את זה, זה סוג של כשל שוק, יש הרבה דוגמאות כאלה. לכן למשרד המדע יש חשיבות אבל אתם יודעים חילופים---
אבשלום וילן
אם נשקיע שני מיליארד שקל נקבל ארבע מיליארד?
השר אופיר פינס- פז
כן.
אבשלום וילן
אם נשקיע ארבעה מיליארד נקבל שמונה?
השר אופיר פינס- פז
לא יודע. אבו, על המיליארד הראשון אמרתי כן על היתר אני רוצה לחשוב. אז גם במשרד המדע רוצים להוריד חמישה אחוז---
היו”ר אמנון כהן
גם שם צריך להיאבק.
השר אופיר פינס- פז
אני איאבק כמיטב יכולתי. תודה.
היו”ר אמנון כהן
תודה רבה, אנחנו ניתן לחברי הכנסת סבב, אולי יש גם משלחות כאן שירצו להגיד כמה דברים, הראשון הדוברים מחברי הכנסת, מגלי והבה.
מגלי והבה
תודה רבה אדוני היושב ראש, אני רוצה לברך את השר על ההצלחה להיות שר תרבות ספורט, כי אני זוכר כשנכנסתי להיות סגן שם ואחד העיתונאים שאל אותי והכרזתי, שצריך להיות שר במשרה מלאה לספורט וכמובן המדע והתרבות הצטרפו, זה מאוד חשוב. ושאנחנו מסתכלים על התקציב 48 מיליון ₪ ועל הייתי אומר הקריסה בחמישים אחוז, שלא לדבר על ההשלכות על השטח, הרי 48 אחוז אין תקציב לא למתקנים, ולא לטיפול באותם מגרשים וכמו שאמרת, ההתאחדויות והליגות ממשיכות, אבל מי שסובל, כל מי שזקוק לספורט, אם זה בפריפריה ובכל מקום אחר ולכן חשוב מאוד שנדע ואני אומר לך שלא נהפך להיות כספומט, זאת אומרת כמו שאז היו רגילים, אין תקציב אז אין לך כוח ויכולת השפעה על הספורט וברגע שאתה משיג את התקציבים, אני מקווה שבאמת תצליח להגדיל את התקציב הזה, תוכל להשפיע בנושא הספורט. ואני גם רוצה לברך אותך, הגישה הזאת של התקציב התרבות והאפליה המתקנת למגזר הלא יהודי, ותקציבי התרבות---
השר אופיר פינס- פז
גם בתקציבי הספורט.
מגלי והבה
גם בתקציבי הספורט, אבל הורגש, הנושא של התרבות אדוני היושב ראש, אדוני השר, שאני הייתי מסתכל על התקציבים וחילקו במשרד החינוך 300, אני אפילו יודע על מספרים יותר גדולים לנושא התרבות, ונתנו למגזר הדרוזי וזה החלוקה, מיליון וחצי שקלים. מה שחשוב לי באמת אדוני השר, אדוני היושב ראש, אתה תקבל את כל הסיוע, אבל צריך לעשות צדק עם האוכלוסיות האלה ואני בטוח וסומך שבמשרד הזה נראה לו הישגים ותוצאות בתום הקדנציה הזאת.
היו”ר אמנון כהן
הייתה מחלקה של סל תרבות בשכונות, איפה היא היום.
השר אופיר פינס- פז
נשארה במשרד החינוך.
היו”ר אמנון כהן
חבר הכנסת ראובן ריבלין בבקשה.
ראובן ריבלין
אני מלווה את השר הרבה לפני שהוא נהיה חבר כנסת אבל גם מ- 1996 כשהוא היה לחבר כנסת בכנסת הראשונה, ואני אומר לך, שלמרות שיש כאלה שחושבים שאתה קופחת בהרכבת הממשלה לאחר שהיית לשר הפנים ואתה כביכול הוסתת לתפקיד משני וכנראה שזה אצבע אלוהים, אתה רואה אנחנו מאמינים בשליחות וההתלהבות שלך. זה זכור התחומים שאתה תטפל בהם לטיפול רצינו ביותר, אני רואה כבר את גישתך, אתה מייד במקום להיכנס באיזה שהוא דיכאון, אתה יוצא במשנה מרץ על מנת לבצע פה עבודה מאוד חשובה. וכבר רואים בשבועות האחרונים אפילו, רק כשנכנסת לתוך המשרדים, את התזזית שאחזה את כל הארץ הזאת בכל הנושאים שאתה עוסק.

עכשיו אני רוצה לומר לכם חברי הכנסת, בעיקר חברי הכנסת שזאת הקדנציה הראשונה שלהם. הכנסת החליטה בניגוד לעמדתה של הממשלה ומשרד האוצר ולאחר ששוכנעו על ידי שלושה חברי כנסת, אחד מהם היה דדי צוקר, השני יונה יהב, היום ראש העיר והשלישי עבדכם הנאמן שבא מהקרן לעידוד קולנוע. שהיום במדינת ישראל, שבה העברית היא מוכרת אולי לעשרה מיליון איש בעולם, אין מי שיפיק את תרבות הקולנוע שהיא תרבות ערכית, היא מוציאה שמה של מדינת ישראל בקצה העולם ועד קציה. וניסתה לשכנע את חברי הכנסת שסרט ישראלי אחד טוב שווה על אלפי שגרירים שהולכים ומנסים להסביר את עמדתה של ישראל או את תרבותה.

ואנחנו הצלחנו להביא כאן, בניגוד לעמדתו של האוצר, חוק שבו הצביעו בסופו של דבר גם ראש הממשלה, בעד החוק מהבושה, ואנחנו עשינו דבר שהוא היה חריג במשך חמישים שנה של קיום המדינה והכנסת. וזה הקצאת משאבים ישירות, ייעודיים, מתוך תקציב המדינה לקולנוע ועשינו זאת על ידי ייחוד חלק מהתמלוגים של הזכיינים בערוצי הטלוויזיה והכבלים לטובת הקולנוע, ומאותו העת הקולנוע הישראלי פורח.
השר אופיר פינס- פז
הצלחה מסחררת.
ראובן ריבלין
ולא הנחנו והאוצר הבין שהוא צריך להיכנע, זה הכוח שלנו. עכשיו הכוח שלנו לא יכול להתפזר למקומות ולסכומים שבסופו של דבר סדר העדיפויות אינו מאפשר, אני חושב שאנחנו צריכים, לשר הזה אני כבר בא ואומר, לשר הנמרץ הזה נעזור ואנחנו יכולים לעזור כי בסכומים האלה אנחנו יכולים לבוא ולומר, לדבר עם האוצר כדבר איש אל איש את רעהו, ונאמר לו נכוחה שאנחנו עומדים פה ולא נסכים בשום פנים ואופן אלא לחיזוקו של המשרד.
שלי יחימוביץ
יש לנו דיון?
ראובן ריבלין
יכול להיות שאנחנו ניזום אותו, במסגרת תקציב המשרד, אנחנו יכולים לבוא ולומר למשרד האוצר, זאת אומרת לתקציב, שאם לא מייחדים סכומים כאלה או אחרים, או לא מורידים סכומים זעומים שאינם מוסיפים דבר לתקציב המדינה ויכולים לפגוע פגיעה אנושה בענף כזה או אחר, אנחנו יכולים לומר.

עכשיו אני רוצה להגיד רק דבר אחד, אני אגיש הצעה להסתייגות שבה אני אולי מגזים, אבל אני שמעתי את עמיר פרץ כאשר הוא ניסה לשכנע את אמני ישראל שהוא יעמוד לימינם, אנחנו עשינו זאת כבר במקרים אחרים, שכנענו ראשי ממשלה ושרי אוצר להצביע בעד. אני רוצה לבוא ולומר שעמיר פרץ הציע או הבטיח לאמני ישראל, בכינוס שהיה בבית ציוני אמריקה לפני הבחירות, שהוא יהיה ראש ממשלה, הוא ייחד אחוז אחד מתקציב המדינה, עמיר פרץ לא הצליח להיות ראש ממשלה, לעומת זאת אני וביבי הצלחנו להיות ראשי האופוזיציה---

אני מוכן להגיש הסתייגות שבו אחוז אחד יהיה התקציב, השר מסתפק בחצי אחוז, אנחנו צריכים לאותת כגוף---
היו”ר אמנון כהן
תתחיל לאותת ואנחנו נחשוב כיצד לכלכל צעדנו. תודה רבה, חברת הכנסת אורית נוקד בבקשה.
אורית נוקד
אז אני רוצה באמת לברך בהזדמנות הזאת את אופיר שאני חושבת שהוא יוכיח את עצמו כשר כשם שכולנו זוכרים אותו כפרלמנטר מעולה וגם כשר בממשלה הקודמת והוא בחר, אולי לא מתוך בחירה, אבל בסופו של דבר זאת כן הייתה בחירה בנושאים שמאוד קרובים לליבו שזה ספורט ואמנות. וזאת ההזדמנות גם לברך את איתן ברוש שמחר הממשלה תמנה אותו ונאחל להם בהצלחה.

נושא התרבות הוא נושא שהוא חוצה מפלגות, אני חושבת שתרבות, אני הגשתי הצעת חוק בדיוק ברוח הדברים האלה, לכן אני חושבת כשתיהנה שיחות בהנהלת הקואליציה על נושא התקציב אני יכולה לומר לך שאני אשמיע את קולי בקול מאוד ברור כי אני מאמינה שתקציב התרבות והספורט צריך לקבל חיזוק משמעותי ואני חושבת שבאמת מחר בממשלה צריכים לא לבצע הפחתה בתקציב של המשרד הזה. אני חושבת שאופיר כבר אמר, שהוא נותן דגש לפריפריה וזה דבר שצריך לברך עליו, תוך כדי תיקון עיוותים עם כל המגזרים, צריך לחזק את הספורט הנשי ואני יודעת שזה דבר שיעשה.

ואני רוצה להתייחס עכשיו לנושא שהוא קרוב אלי וזה נושא של שימור אתרים אופיר, שאני חושבת שבנושא הזה חייבים להוסיף תקציבים, בערך בסדר גודל של כ- 14 מיליון שקלים ונמצא כאן יוסי פלדמן שיפרט.
היו”ר אמנון כהן
אוקיי, זאב אלקין בבקשה.
זאב אלקין
אני קודם כל מצטרף לברכות לשר ואני מציע לך ללכת על אחוז אחד ממשרד הביטחון, זה השלב הראשון, דיברו כאן שעמיר פרץ הבטיח אחוז אחד, אז הוא לא ראש ממשלה, אבל הוא שר הביטחון.

החלפת יו"ר, היו"ר יעקב ליצמן
היו"ר יעקב ליצמן
מצטער שלא יכולתי להיות, כי מילא תרבות אני לא מבין, מדע לא, ספורט כן.

קודם כל אני מעריך, אני לצערי לא שמעתי כמה אתה מבקש כסף, אני מאמין שביקשת.

זה מצטרף לבקשות של שר הפנים ושר הבריאות, דווקא אני חייב להגיד שהוא הכי חכם, שהוא לא רצה לדבר לקיר, מה הוא יבקש ולא יקבל, הרי כולם יודעים הם מבקשים כאן וחושבים מי יודע מה שאנחנו עושים. לפי המצב אדוני השר פינס, אני חייב להגיד לך שאני לא יודע מה שיהיה כאן ביום ראשון שאנחנו נצביע על החוק ההסדרים, אבל מה שאני אמרתי היום גם לחבר הכנסת יצחקי יושב ראש הקואליציה, האופוזיציה תומכת יותר בחוק ההסדרים מאשר הקואליציה, זה המצב נכון לעכשיו.

לכן אני רוצה להגיד לך רק דבר אחד, אני לא אגיב עכשיו, אני רק אשאל את השאלה, שיגידו כאן חברי הכנסת שנוכחו אתמול בדיון, אם אני מדבר אמת או לא מדבר אמת.
השר אופיר פינס- פז
זה לא מפתיע.
היו"ר יעקב ליצמן
אני אגיד לך מה היה, בא החבר כנסת מהאופוזיציה, במקרה זה רן כהן, חוק דיור, חשוב מאוד, מה הוא הציע, שלפחות לדחות את זה ל- 2007/8, היה ויכוח. אז אני לא יודע, אם אני אסביר ביום ראשון, ואתה יודע היה חסר כוחות בוועדת כספים כרגע, זה עשר נגד תשע.
השר אופיר פינס- פז
לטובת?
היו"ר יעקב ליצמן
זה אני לא יודע. ולכן אני אומר לך, אני נתתי הוראה השבוע למטה בחירות לא לפרק את החבילות, אני חושב שאנחנו בקרוב מאוד מתחילים מחדש, ולכן יש לך בפריימריס סיכוי גדול, לך תדע מה שיהיה אצלכם. רבותי, אני מתנצל זה סתם אחרי יום ארוך.
השר אופיר פינס- פז
חברים, אני רק מוכרח לומר לכם, שהדיון נקבע לשבע וככה עשינו אותו בלחץ, אני פשוט בתשע חייב להיות בהרצליה וזה נראה לי כבר כמעט משימה---
היו"ר יעקב ליצמן
יש לי הרבה להגיד גם על הנושא של תרבות, אתה יודע את זה, אבל אני לא אנצל את זה היום.
השר אופיר פינס- פז
אנחנו ניפגש בארבע עיניים.
זאב אלקין
אז אני מודה ליושב ראש, על עסקי קואליציה - אופוזיציה אני אגיב אחר כך כדי לא לעקב את השר. אבל יש לי שתי שאלות על התקציב של משרד המדע, פשוט חיפשתי את זה שם ולא מצאתי, יכול להיות שזה מסתתר בתוך איזה שהוא סעיף. דבר אחד, משרד המדע התברך בשנה שעברה, למעשה בשנת הלימודים שעברה, היא עוד נמשכת, אוד מעט היא מסתיימת, בפרויקט נפלא שנקרא "אלף מלגות" שהוא ניסיון למשוך גם סטודנטים לכיוון הזה של המדעים וגם תלמידי תיכון. אני שמעתי על זה הרבה ברכות והרבה תשבחות, יש גם לא מעט סטודנטים עולים שמעורבים בזה ולא מצאתי את זה בהצעת התקציב של השנה, יכול להיות כי לא ידעתי לזהות.
שלי יחימוביץ
נשחרר אותך מהר, קודם כל אני רוצה לברך אותך, יש לך תפקיד נפלא ומעורר קנאה בניגוד לחבריך האחרים. זה מאוד מדאיג הנתונים שמסרת, קיצוץ של כמעט חמישים אחוז---
היו"ר יעקב ליצמן
כמה זה הקיצוץ החדש?
שלי יחימוביץ
המתמשך.
היו"ר יעקב ליצמן
לא, כמה כסף זה יוצא?
שלי יחימוביץ
כלום, חמישים מיליון----
השר אופיר פינס- פז
עשרים מיליון וזה משרד קטן.
היו"ר יעקב ליצמן
זה הרבה כסף, כן.
שלי יחימוביץ
אדוני היושב ראש, אתה שוב הפסקת אותי באמצע הדברים שלי.
היו"ר יעקב ליצמן
אני אכתוב את זה בפרוטוקול, הערה ליושב ראש, אני עושה את זה לכולם.
שלי יחימוביץ
אני חושבת שהנתונים באמת קשים, באמת מדאיגים, זה המשרד שעבר הכי הרבה קיצוצים מכל המשרדים שעברו כאן ושלא עברו כאן. יש משהו גם מאוד מדאיג בחברה שהיא מוותרת על מה שבמירכאות קוראים לו מותרות, על תרבות, על רוח, על נפש ומתרכזת רק בכיבוי שרפות. יש סוג של התבהמות בגישה כזאת ואני חושבת שאנחנו ממש צריכים לשנס מותניים ולעשות הכול כדי שלא יושט הפלט הזה על החלק שלך, ואני מאחלת לך המון הצלחה ואני בטוחה שתצליח.
היו"ר יעקב ליצמן
תודה. חבר הכנסת אבשלום וילן.
אבשלום וילן
קודם כל אני רוצה לברך את איתן, אני מניח שמחר המינוי יאושר. אני חושב שהבעיה הגדולה היא באמת הגדלת התקציבים ושינוי מדיניות. אתה לא יכול להכניס פוליטיזציה לא לתרבות ובטח לא לספורט, ספורט הוא רווי פוליטיזציה היסטורית וכל הבעיה היא, מה שנאמר פה על המתקנים, העדיפויות במגזרים ואני מצטרף לפרוטוקול יחד עם ראובן ריבלין להגיש את ההסתייגות להגדיל את תקציב משרד המדע, התרבות והספורט בעוד אחוז, אני בטוח שגם חברי קואליציה---
השר אופיר פינס- פז
חצי אחוז בתקציב המדינה.
אבשלום וילן
חצי אחוז בתקציב המדינה ואני מצפה מחברי הקואליציה, אני מציג פה לפרוטוקול אדוני היושב ראש שתהיה הצבעה שמית.
היו"ר יעקב ליצמן
תודה, חבר הכנסת שי חרמש.
שי חרמש
אמירה אחת קטנה לגבי נושא של שימור אתרים, תקציב הפעילות של שימור אתרים הוא שבעה וחצי מיליון שקל, הוא מתוקצב בשלושה וחצי בלבד והיה בנוי על תרגיל העברה בתוך משרד החינוך. אני דיברתי על זה אישית עם הירשזון והוא אמר שהוא יסגור את זה בין משרד החינוך ובין משרד המדע, התרבות והספורט.
השר אופיר פינס- פז
דיברת עם יולי.
שי חרמש
אז קודם כל דיברתי על זה עם שר האוצר הירשזון כיוון שזה היה דבר ששווה לעצור, כי לפני שהולכים הלאה לכל מיני דברים אחרים, קיצוץ התקציב התפעולי שלהם ב- 50-55% ונגמור את הסיפור לגמרי, את זה אי אפשר לעשות. פשוט גם לפרוטוקול וגם לעניין, השר הירשזון הודיע על זה, הוא מבחינתו נכון לסייע בחיבור והעברת הדברים. מדובר על ארבעה מיליון שקל תוספת לתקציב.
היו"ר יעקב ליצמן
תודה, פלדמן.
יוסי פלדמן
אני רוצה דבר ראשון לברך את השר ואת המנכ"ל ואני יודע את הנכונות שיש לסייע לנושא, אבל אנחנו מתחילים בתשתית ובבסיס כמעט על הפנים ולכו תצאו ותראו איך בני הנוער מכירים את תולדות הארץ ואת הדברים הבסיסיים וזה לא הזמן עכשיו לספר את הסיפור איך אנחנו פוגשים אותם בעתלית, איך אנחנו פוגשים אותם ברביבים, בגבולות, לא יודעים דבר. ואין לנו את התשתית המינימאלית לשנות את המצב. ישנם שישים אתרי ביקור שצמחו מאנרציה מקומית, הם רובם לא מקבלים גרוש, מוזיאונים מקבלים תמיכה ותבוא עליהם הברכה, אבל אתרים שיש בהם למעלה מחמישים אלף מבקרים, שישים אלף מבקרים, איך אומרים, מתקשים לקיים את עצמם ועומדים בפני סגירה. מוכרחים לשנות כאן מדיניות ולא בתוספת כזו או אחרת, אלא לשנות מדיניות.

היה בחמישים שנות מדינה, עשו מעשה גדול מאוד, ונתנו תקציב לחמישים אתרים, זה כבר שבע שנים שהתקציב הזה נוצל רק בשישים אחוז, כאשר הוא היה צריך להיות ממוצא בשלוש שנים. הוא צומצם השנה ל- 3.7 בכל מדינת ישראל התקציב לשימור אתרים, פיזית, אני לא מדבר למערכת, הוא 3.7, עם זה אפשר לשקם אתר אחד בקושי. אני חושב שכאן, ואני מבין שכאן הזמן לא ניתן לפרט יותר, אבל תראו, השנה אני שמח להתבשר על כך שבקווי היסוד של הממשלה, קבעו ששימור אתרים זה אחד הנושאים שיטופלו, יתוכננו ויתוקצבו, אני מקווה שזה יהיה גם תוצאה. ואני רוצה רק להגיד, אנחנו ביקשנו כאן תוספת קטנה של 300 אלף שקל לבצע את התכנון, כי אני רואה בחשיבות התכנון וביכולת הניצול של המשרדים השונים אחד הדברים הכי חשובים.
היו"ר יעקב ליצמן
אני אשמח מאוד, אני לא יכול להבטיח לך, אני לא יודע, אתה יודע דבר אחד שיש לנו עוד תקציב 2007 שזה קרוב מאוד ואז אני מקווה שנקיים דיון יסודי, כרגע השר ממהר.
השר אופיר פינס- פז
אני מציע , קודם כל נשמור על מה שיש לנו ב- 2006, זה מה שחשוב, מה שאמר חרמש זה מה שזה. על 2007 נבוא לוועדה, נעשה עבודה מסודרת, עוד לא הצגת לי את הדברים, בגלל קוצר הזמן, ננסה לעבוד על 2007, ב- 2006 שלא תהיה תקלה, זה מה שחשוב, שלא יהיה איזה שהוא פלופ גדול.
היו"ר יעקב ליצמן
רבותי, אני חושב שסיימנו, אז תודה רבה, אדוני השר כל טוב.

הישיבה ננעלה בשעה 20:18

קוד המקור של הנתונים