פרוטוקול

 
PAGE
1
ועדת הפנים ואיכות הסביבה

29.5.2006


הכנסת השבע-עשרה






נוסח לא מתוקן

מושב ראשון
פרוטוקול מס' 5

מישיבת ועדת הפנים ואיכות הסביבה

יום שני, ב' בסיוון התשס"ו (29 במאי 2006), שעה 12:00
סדר היום
הצעת לסדר-היום (דיון מהיר): מצבה הקשה של העיר לוד – הצעת חבר הכנסת

יורם מרציאנו.
נכחו
חברי הוועדה: היו"ר גאלב מג'אדלה

רוחמה אברהם

דוד אזולאי

אפי איתם

טלב אלסאנע

משה גפני

מגלי והבה

נאדיה חילו

דב חנין

ואסל טאהא

ישראל כץ

אברהם מיכאלי

שרה מרום-שלו

יעקב מרגי

יורם מרציאנו
מוזמנים
ד"ר שוקי אמרני – ממונה על מחוז המרכז, משרד הפנים

לילי פינטוך – אגף התקציבים, משרד הפנים

ששי דקל – רפרנט במינהל התקציבים, משרד הפנים

נטשה אפשטיין – רפרנטית פנים ואיכות הסביבה, משרד האוצר

יעקב אגמון – סמנכ"ל השלטון המקומי

סנ"צ עמי אשד – מפקד תחנת לוד

הרב אליהו ממן – סגן ראש עיריית לוד

רפי קרכלי – עיריית לוד

שלמה אברמוביץ – חבר מועצת עיריית לוד

ריטה ריינשטיין – חברת מועצת עיריית לוד

אלי סער – חבר מועצת עיריית לוד

יוסי הרוש – חבר מועצת עיריית לוד

שבתאי קטש – חבר מועצת עיריית לוד

פינחס מיכאלי – חבר מועצת עיריית לוד

חסן אלסאנע - חבר מועצת עיריית לוד

אזברגה מחמד - חבר מועצת עיריית לוד

עארף מוחראב - חבר מועצת עיריית לוד

נתן אברמוב - חבר מועצת עיריית לוד

אמיל חדד – ממלא-מקום ראש עיריית לוד

אריאל בן חמו – מנכ"ל עיריית לוד

ציון הדר – גזבר מועצת עיריית לוד

עו"ד ליאורה אשד – יועצת משפטית, עיריית לוד

סלומון אוחנה – חבר מועצת העיר וסמנכ"ל כוח-אדם

אברהם בוטרשוילי – מנהל כוח-אדם

יורם בן הרוש – דובר עיריית לוד

דניאל בן סעדון – ראש המועצה הדתית

שושנה ברגר

סינגלר קונרד

אלווירה קוליכמן

מרדכי לריא

קובי גינצבורג – חשב מלווה, עיריית לוד

ליאה שטיינברג – דוברת עמותת "תושבים למען מנהל תקין בלוד"

עו"ד אילנה לייטמן – פועלת במסגרות חברתיות בהתנדבות

אורי קאופמן – מנהל בית-ספר בגמלאות, פעיל בהתנדבות

מאיר אסולין

ברוך אקפלד

שרגא פישל

לאוניד פרידמן

ח'אלד אזברגה

דוד ועקנין

ריאד אבו עיד

חיים לוי

מתי זוארץ

משה ואקנין

שמואל טרבלסי

רפאל פרינטי

יעקב טל

אלון פרדי

שמואל קשלס

דוד מרציאנו

אמנון זילברמן

אהרון מרציאנו

גבי אסרף

ליאור ברדוגו

דני חזן

שמעון מאיר ביטון

הרמן מילוא

שלמה שגב

עמנואל שחר

ארי קדרי

עבד אבו עמר

אקרם חסונה

בלומה בן צור

עירית גבסו

חיים בן לולו

יצחק מרציאנו

מיקי אטיאס

אלעד ברדוגו

עו"ד אמיר קדרי

יוסף מאיר לוי

מזל פימה

מנדי ספדי
יועץ משפטי
עו"ד עידו בן-יצחק
מנהלת הוועדה
יפה שפירא
רשמת פרלמנטרית
שלומית כהן
מצבה הקשה של העיר לוד
היו"ר גאלב מג'אדלה
צהריים טובים לכולם. אני מתכבד לפתוח את ישיבת ועדת הפנים ואיכות הסביבה של הכנסת, דיון בהצעת חבר הכנסת יורם מרציאנו, דיון מהיר שהגיע אלינו מנשיאות הכנסת בנושא העיר לוד. זאת חובתו וזכותו של חבר הכנסת לעשות זאת. אנחנו מכבדים את חברי הכנסת ואת הנשיאות של הכנסת, ופועלים בהתאם לכך. על כן זימנו את הדיון הזה בנושא העיר לוד.


אני מברך את כל אלה שהגיעו. אני מאוד מקווה שמהדיון הזה תצמח טובה לעיר לוד ולתושביה. הדיון טעון, בנסיבות שכולכם מכירים, ואני מבקש לכבד את הכנסת ולומר את הדברים במחשבה תחילה.

עשיתי הרבה שעות בעיר לוד בנושא תכנון ובנייה, בנושא איכות הסביבה, בנושא יחסי יהודים וערבים, בקדנציה היוצאת של הכנסת השש-עשרה, ואני מאמין שנמשיך לתרום ולסייע למען העיר לוד ותושביה, שהם בראש דאגתנו וענייננו. הנסיבות שאנחנו מקיימים בהן את הדיון ידועות. קיימנו שיחה מקדימה עם משרד הפנים, עם הממונה על מחוז המרכז, ד"ר שוקי אמרני, שנמצא אתנו כאן, וכן עם הגברת לילי פינטוך ממשרד הפנים, שמופקדת על הנושא ונמצאת גם היא כאן. שמענו גם מאנשי משרד הפנים וגם מהמחוז על מה שקורה בעיר לוד, שמענו את עמדתם. יחד עם זה, מיותר להסביר להם שהכנסת מכבדת את עיקרון הפרדת הרשויות ממשלה-כנסת ושומרת עליו מכל משמר.

ידידי חבר הכנסת מרציאנו, יוזם הדיון, בבקשה.
יורם מרציאנו
צוהריים טובים, אדוני היושב-ראש, חברי הכנסת, אורחים נכבדים. למען הגילוי הנאות אומר מיד כי מלבד היותי חבר ועדה אני תושב העיר לוד. שימשתי בה כחבר מועצה וכסגן ראש העיר. את זה אני אומר כדי שחברי הכנסת יידעו את מעורבותי בתוך העיר לוד. אבל לנגד עיני עומדת אך ורק טובת העיר לוד.
משה גפני
גם לי יש נגיעה לעניין, מפני שאני תושב מדינת ישראל.
יורם מרציאנו
ב-1 במאי 2006 שיגרתי לכל חבריי חברי הכנסת מכתב שבו אני מודיע על הקמת שדולה למען העיר לוד, ואני רוצה שיהיה ברור שההתעסקות שלי לא נבעה מכך שראש העיר וחברים מהעירייה הוזמנו לחקירה ונעצרו לחקירה בעקבות כל מיני חשדות. אני שולח לראש העיר, כאזרח במדינת ישראל, כאזרח העיר לוד, איחולים שייצא חף מפשע ושייצא מהעניין הזה בצורה מכובדת, כי זה ייתן כבוד לעיר לוד. לא כך תושבי העיר לוד היו רוצים להתנהל.


ביקשתי להקים שדולה שבה אנחנו מבקשים לעסוק במצבה הקשה של העיר לוד. ב-14 במאי 2002 נבחר ראש עיר בלוד, מקסים לוי זכרונו לברכה. אחרי שלושה חודשים, לצערנו, בצורה פתאומית, נפטר ראש העיר. פנינו לתהליך חקיקה של הוראת שעה, שבה נבחר ראש עיר על-ידי המועצה. שנה לאחר מכן התקיימו בחירות בעירייה, ובהם נבחר ראש העיר המכהן, מר בני רגב. לצערי הרב היתה שנה מאוד קשה עד 2004, שבה נדרשנו לתוכנית הבראה כואבת וקשה, שגם אני וגם חברי גבי אסרף, שיושב פה כחבר מועצת העיר, היינו היוזמים יחד עם החשב המלווה להוביל אותה. יש האומרים שהיא השאירה את העיר צפה מעל פני המים, אבל אני לא בטוח בכך. הוקמה גם ועדת חקירה על-ידי משרד הפנים, שבדקה את הנסיבות שהביאו את העיר למצב הזה. ועדת החקירה הגישה את המסקנות שלה לשרי הפנים. שרי הפנים הקודמים לא קיבלו את המסקנות של ועדת החקירה.

יש האומרים שמצבה של העיר לוד מבחינת תוכנית ההבראה, על-פי עדויות של חברים במשרד הפנים, צלחה מאוד. עוד מעט נשמע פה את החשב המלווה, שיספר לנו על תוכנית ההבראה, ואת הגורמים מתוך משרד הפנים שהביעו את עמדתם בעניין, כי הם מכירים את עניין תוכנית ההבראה יותר טוב. לי יש נתונים על תוכנית ההבראה. כי כל מי שטוען שתוכנית ההבראה מאוד הצליחה בעיריית לוד, אני יכול לספר לו שיש בידי נתונים על ליקויים שאפילו שר הפנים דרש לתקן אותם, והליקויים האלה עדיין לא תוקנו. אי העמידה בתוכנית ההבראה, למרות שעיריית לוד במשך שנתיים קיבלה סכומי כסף ממשרד הפנים, היא בסכומים של למעלה מ-120 מיליון שקלים. האזרח הקטן נזקק לשירותי מים על-ידי "מקורות", ועיריית לוד חייבת למעלה משישה מיליון שקלים לחברת "מקורות". עיריית לוד לא עומדת בתנאי התשלום שלה לחברת החשמל. עיריית לוד לא עומדת בתנאי התשלום שלה לפורשים, שפרשו מהעירייה במסגרת תוכנית ההבראה. ואני גם יכול לומר, מתוך ידיעה באופן ברור, שתוכנית ההבראה לא רק שלא צלחה, לא עמדנו בה גם מבחינת פיטורי העובדים, כי לא כל העובדים שעליהם נחתם במסגרת תוכנית ההבראה פוטרו. כך שכל הניסיון להציג הצלחה בנושא תוכנית ההבראה, כישלון הוא.


כתושב העיר אני יכול לומר שהמצב של העיר לוד הוא בכי רע. במשך 3-4 השנים האחרונות נסגרו שלושה בתי-ספר בעיר לוד: בית-ספר הרצליה, בית-ספר ויצמן ובית-ספר ביאליק. אנחנו רואים תהליך של סגירת בתי-ספר וגני ילדים, דבר שמוציא מלוד את האוכלוסייה החזקה שלה, ואנחנו נמצאים במצב סוציו-אקונומי נמוך, מהקשים ביותר בארץ. בסקר שעשה עיתון "איילון", שבו נשאלו תושבי העיר לוד האם הם מוכנים להמשיך לגור בעיר, התשובה היא באופן חד-משמעי לא. כל מי שיתאפשר לו לעזוב את העיר לוד, יעשה את זה בפעם הראשונה שיזדמן לו, מה שמעיד על המצב הקשה.

יושב פה חבר הכנסת דוד אזולאי. היית יושב-ראש הוועדה הזאת, וזה לא הדיון הראשון שאתה משתתף בו בנושא לוד. קיימתם המון דיונים על לוד, ביקרתם בלוד. בנושא של הבנייה הבלתי חוקית, ויושבים פה חברי מועצה מהמגזר הערבי וחברי כנסת שליוו את העניין הזה – גם בעניין הזה צריך שנעשה מעשה. היתה הצעה של שר השיכון הקודם, מר יצחק הרצוג, שבה הוא דיבר על הקפאת הבנייה הבלתי חוקית, הכנת תוכנית מתאר, הכנה לתשתיות, הכנה לביוב, ובנושא הזה לא נעשה כלום. כל יומיים-שלושה רואים צו הריסה נוסף, הולכים לבתי-משפט. גם בעניין זה הוועדה צריכה לקבל החלטה אמיצה ולומר באופן חד-משמעי, שבנקודת הזמן הזאת צריכים לעצור.

מדברים על מצב כלכלי קשה. אם למשל היו לוקחים היטלי פיתוח מהבנייה הבלתי חוקית, מאלה שבנו, והיו נותנים להם חיים נורמליים של אדם נורמלי, שצריך וחייב לקבל אותם, אולי זה היה הפתרון למצבה הכלכלי הקשה של העיר לוד.


חברת "מדר", למשל, התחילה לנדוד כדי לקבל מסים מהתוצאה של הבנייה הבלתי חוקית, ובשלב מסוים נאמר להם להפסיק את המדידות על-ידי איש בכיר בעירייה, כי זה הגיע למקורבים. אני מכיר פקיד מאוד בכיר במשרד הפנים, שלא פעם, בגלל שמירת החוק בתוך העירייה, אוים על-ידי בכירים בעירייה, מה שהפריע לו לעבוד בתוך המסגרת העירונית.

אני לא שמח על מה שקרה לראש העיר, אבל במצבים כאלה עלינו, אנשי הציבור, לקבל החלטות אמיצות. אני מכיר את מקרה חדרה, ודמו של סדן לא שונה מדמו של ראש עיריית לוד, שבוועדת הפנים התקיים דיון והיתה המלצה, כפי שקורה בכל מקום עבודה מסודר. ראש עיר נחקר, מואשם בפלילים, זה עבר כבר את כל גבולות הטעם הטוב, צריך להיות מושעה. אם מוגש כתב אישום הוא צריך להתפטר, ומישהו צריך לקבל את ההחלטה הזאת. אני גם יודע שיש חוות דעת של היועץ המשפטי של משרד הפנים, עו"ד בן-זמרה, בנושא חדרה, שמדבר על נושא הסגנים, והוא אומר שאם הם מקבלים כתב אישום על השר להתחיל בתהליכי פיטורים של אותם בכירים בעירייה, של סגני ראש עיר. מה שחל על סגני ראש עיר בוודאי חל גם על ראש עיר. אני בא עם הצעות אולטימטיביות, עם פתרונות. מחר בשעה 14:00 אני מקיים כנס של השדולה שלנו, כדי שבתהליכי חקיקה נצטרך למצוא פתרונות לעיר לוד, כמו למשל המצב של הבנייה הבלתי חוקית והפשיעה המידרדרת בעיר לוד. אני מברך את מפקד התחנה, שאני יודע שהוא עושה עבודה נהדרת בתחום הזה בתוך העיר, ואני מאחל לו הצלחה במאבק שלו בפשיעה הגואה בעיר לוד.


אני מכיר את העניין של רשות שדות התעופה. לא פעם ולא פעמיים הנושא הזה עלה. לא יכול להיות שבעיר במרכז הארץ, שבה יש מצב חברתי מהקשים ביותר שיש במדינת ישראל, יש לנו רשות שדות התעופה, שזה הפנים של מדינת ישראל, ורשות שדות התעופה במה שנקרא "קרן העזרה ההדדית", לעזור לשכנים שמעבר לחומה, לא נותנים שום פתרון. ברשות שדות התעופה, ואני שמח על כך, מרוויחים למשל מחברת "ממן", מחברת "טמן", מחברת "קיטרינג" מסי תעשייה, שהם לא נותנים שום דבר לנושא של פיתוח, אבל ללוד לא מעבירים כלום. למען הצדק ההיסטורי צריך לזכור שרשות שדות התעופה בעבר היתה חלק מלוד, ומישהו פעם החליט לוותר עליה. אולי בזה סגרו את לוד לגמרי.

אני גם מציע מתוך הוועדה להקים ועדה, שתבדוק את העניין הזה ותעמוד מול משרד הפנים. אני מציע לאמץ את הצעת חדרה כהצעה שהוועדה תעביר אותה לשר הפנים. אני יודע ששר הפנים קיים אתמול דיון מעמיק בעניין הזה, והוא לא קיבל עדיין תשובה. הוא החליט לחכות עוד יום, עוד יומיים, כדי לקבל החלטות בעניין לוד.
דוד אזולאי
מה אומרת הצעת חדרה?
יורם מרציאנו
הצעת חדרה מבחינתי אומרת, שכל עוד יש עננה על ראש עיר או על סגנים או על מישהו אחר, יש להשעות אותם כל עוד יש חקירה. יש כתב אישום, הוא צריך לקבל החלטה בעניין הזה.
קריאה
לא יותר טוב בחירות מאשר למנות עוד ראש מועצה?
יורם מרציאנו
אלה ההצעות שלי. כמציע ההצעה ארצה להתייחס בסוף לדברים שייאמרו פה.
היו"ר גאלב מג'אדלה
מי זאת הועדה שקבעה את מה שקבעה בעניין חדרה?
יורם מרציאנו
הבנתי שבזמנו ועדת הפנים התכנסה.
רוחמה אברהם
מה פתאום?
היו"ר גאלב מג'אדלה
אני מבקש להגיד דברים בדוקים. אנחנו לא משרד הפנים, אנחנו ועדת הפנים ואיכות הסביבה של הכנסת. אנחנו לא הגוף הביצועי, אנחנו הגוף המפקח והמחוקק. אני רוצה שתבדוק מי המליץ מה בעניין חדרה.
יורם מרציאנו
צר לי שמנכ"ל משרד הפנים לא פה, בדיון כל כך חשוב, ושר הפנים לא מצא לנכון לבוא לדיון כל כך חשוב, ובוודאי היועץ המשפטי של משרד הפנים צריך לבוא לכאן על-מנת לתת תשובות. אני אומר לך שיש חוות דעת של עו"ד בן-זמרה, שהוא היועץ המשפטי של משרד הפנים, בעניין חדרה, שמדבר באופן ברור על מה שאני מציע כאן היום. אני לא המצאתי את זה. אם אינני טועה, ההצעה היתה של חבר הכנסת יורי שטרן בוועדה הקודמת. אני מציע שתחפשו אותה.
היו"ר גאלב מג'אדלה
תודה רבה.
דוד אזולאי
אני מבקש להעלות הצעה לסדר. אני מבקש לדעת מה מטרת הדיון כאן. האם אנחנו הולכים לדון על עניין הפשיעה בלוד, הבנייה הבלתי חוקית ומצבה הכספי של העיר לוד, או שהכוונה כאן לדון על פיטוריו או על הדחתו של ראש העיר. אני רוצה להבחין בין הדברים. אם מדובר על הדחתו של היושב-ראש, חבר הכנסת מרציאנו, צר לי להגיד לך שאנחנו לא הכתובת. גם אם היה תקדים חדרה, אז בוודאי שוועדת הפנים לא היא הגוף שדנה בעניין הזה. אין לנו סמכות לקבוע בעניין ראש עיר, במיוחד כשמדובר כרגע במצב לא ברור. עוד לא היה שום תקדים בארץ.
יורם מרציאנו
אני לא ביקשתי לפטר את ראש העיר ולא ביקשתי להדיח אותו, ביקשתי לקיים דיון על מצבה של לוד. כתוצאה מהמצב של לוד נצטרך לקבל החלטות לגבי עתידה של העיר לוד.
דוד אזולאי
אני מבקש לדעת האם אנחנו היום הולכים לדון על הנושא הפלילי, על הבנייה הבלתי חוקית וכיו"ב או על ראש העיר. הציבור פה יודע וגם יורם יודע, יש לי הרבה שעות עיריית לוד.
היו"ר גאלב מג'אדלה
חבר הכנסת אזולאי, כחבר כנסת ותיק בוועדת הפנים ואיכות הסביבה של הכנסת, אתה יודע שזכותו של חבר הכנסת לפנות לנשיאות הכנסת ולבקש דיון מהיר בכל נושא שהוא חושב לנכון. מאחר שנשיאות הכנסת אישרה דיון מהיר בנושא העיר לוד, ועדת הפנים מכבדת את נשיאות הכנסת ואת חבר הכנסת מרציאנו והיא מקיימת את הדיון. אני לא אמנע מאף אחד לומר מה שהוא רוצה לומר בנושא העיר לוד. לא נדבר על רמת-גן ולא על גבעתיים, אנחנו מתמקדים בלוד. אתה רוצה לתקוף את הנושא של פשיעה, זכותך. אתה רוצה לתקוף את הנושא מבחינת בנייה בלתי חוקית, זכותך. יש מישהו שרוצה להתמודד עם הנושא של מערכת יחסים ודו-קיום וחיים משותפים בין יהודים לערבים, זכותו. אני לא מונע מאף אחד לומר מה שהוא רוצה לומר בזכות הדיבור שלו. זה הדיון המהיר, לכך נתבקשנו וזה מה שיהיה. אני מבקש שכל אחד מאתנו יכבד את רעהו ויאמר בנושא העיר לוד מה שהוא חושב לטובת אזרחיה של העיר לוד.


לגבי מנכ"ל משרד הפנים, הנוהל התקין והמסודר הוא שהוועדה מזמינה דרך לשכת השר. מנכ"ל משרד הפנים סירב לבוא, משיקולים שהוא אמר אותם לעצמו. אנחנו מכבדים בדרך-כלל את האנשים, ומשרד הפנים קבע שד"ר שוקי אמרני, הממונה על מחוז המרכז, הגברת לילי פיינטוך ומר ששי דקל, הם שייצגו את משרד הפנים.


ד"ר שוקי אמרני, הממונה על המחוז, בבקשה.
ד”ר שוקי אמרני
אדוני היושב-ראש, אני אתייחס לכמה נושאים. אני חושב שאין צורך להרחיב את הדיבור כדי לומר שבעיר לוד יש הרבה מאוד בעיות, יש קשיים, והקשיים האלה נמשכים הרבה מאוד שנים. זה לא משהו שנוצר בשנה האחרונה או בחמש השנים האחרונות. בעיר לוד יש בעיות בכמה תחומים, שלדאבוננו הרב בחלק מהמקרים הם יוצרים מעין מעגל קסמים שהאחד גורם לשני ומעצים את השלישי ויוצר מציאות מאוד בעייתית.

מבחינת משרד הפנים, ככל שהדברים ניתנים לביצוע – ואני רוצה להדגיש את הנקודה הזאת מכיוון שהמחוז שאני מופקד עליו הוא מחוז מחדרה עד גדרה, עם 52 רשויות מקומיות, והעיר לוד היא ביניהם – העיר לוד זוכה על ידינו לעדיפות גדולה מאוד בטיפול. בשלוש השנים האחרונות ביקרתי בעיר לוד למעלה מעשר פעמים, עם עשרות פגישות. נערכו ישיבות עם המנכ"לים השונים, עם שר הפנים, עם סגנית שר הפנים לשעבר, שיושבת כאן, כולל ביקור שם כדי לנסות לבדוק מה עושים כדי לתת מענה למצוקה הקשה שיש בעיר.

אנחנו פועלים בכמה מישורים. דבר ראשון, אנחנו מנסים לתת מענה למרכיב הכספי ולמרכיב ההתנהלות. לגבי המרכיב הכספי, משרד הפנים קבע לעיר לוד תוכנית הבראה מאוד מאוד קשה, שלמעשה חייבה את העיר לוד לקיצוץ גדול מאוד בתקציב ההוצאות, להגדלת ההכנסות באופן משמעותי, כולל פיטורים של מאות עובדים.
היו"ר גאלב מג'אדלה
כמה עובדים יש בעיר לוד?
ד”ר שוקי אמרני
260 עובדים פוטרו מתוך 700-800 עובדים.
דוד אזולאי
זאת בטח תוכנית ההבראה השלישית. האם נשארו עוד עובדים בעיריית לוד?
ד”ר שוקי אמרני
כפי שציינתי בתחילת דבריי, כממונה על מחוז עם 52 רשויות מקומיות, אני ניזון מהדיווחים שנותנים, למרות שבמקרה הזה בדקתי את הדברים גם באופן אישי. בתוכנית ההבראה שאנחנו מדברים עליה, להגיע למצב של פיטורים של 260 עובדים זאת משימה לא פשוטה. ברקע מדובר על עובדים שמצד אחד זוכים, בצדק רב, להגנה של גורמים כמו ההסתדרות וגורמים אחרים. לאנשים האלה צריך לתת פיצויים, חלקם יוצאים לפנסיה, וצריך להסביר להם שלא תמיד הפיטורים שלהם נותנים את אתה תמורה כספית שהיינו רצים לקבל. יחד עם זאת, כפי שאפשר יהיה לשמוע כאן מאנשי המקצוע ומהחשב המלווה, אנחנו כמשרד הפנים מינינו חשב מלווה עם כל הסמכויות שניתן להעלות על הדעת במסגרת הוראות החוק, סמכויות שבמידה רבה מנטרלות את היכולת של ראש הרשות המקומית להוצאות כספיות שנראות לנו כלא תקינות. הוא למעשה מאשר כל הוצאה תקציבית. חשב מלווה, עם בודק תוכניות הבראה, עם בדיקה צמודה של המחוז ושל גורמים באגף התקציבים, באים ואומרים לנו, למשרד הפנים, והדברים האלה נאמרו גם בישיבות אצל שר הפנים ואצל סגנית שר הפנים לשעבר, שהעירייה עמדה בתוכנית ההבראה. זה הנתון שאנחנו מקבלים בפן המקצועי. וצריכים להבין, אנחנו נסמכים על חוות הדעת המקצועית שניתנת לנו. כעובד מדינה אין לי שום סמכות לעסוק בכישורים של ראש רשות, ביכולות שלו או בדברים אחרים. נבחר ציבור לא צריך להוכיח כנראה שום דבר לגבי יכולות ניהוליות כאלה או אחרות, הוא נבחר ציבור, ואני כעובד מדינה צריך לבדוק אותו על-פי מדדי ביצוע. הדברים האלה נבדקו ואנשי מקצוע אומרים שהוא עומד בתוכנית ההבראה, מבחינתי זאת אמירה שיש לה משמעות. ואכן הנתונים מדברים על כך בצורה חד-משמעית, שמאז תוכנית ההבראה חל שיפור מאוד משמעותי בהתנהלות הכספית של הרשות המקומית. יש בעיות אחרות.


לגבי ליקויים ותקלות, בעיר לוד יש גופים שאני מברך אותם כאזרח, שהם מתלוננים ושולחים לנו כמויות גדולות מאוד של תלונות.
רוחמה אברהם
כמה זה בהשוואה ל-52 הרשויות שלך? אתה הרי מקבל את כל התלונות של כל הרשויות שנמצאות תחת פיקוחך, כמה מתוך התלונות באחוזים הן על העיר לוד בהשוואה לאחרות?
ד”ר שוקי אמרני
קשה לי לומר באחוזים, אבל הכמות הרבה יותר גדולה, כי יש שם מסגרת של אזרחים למען מנהל תקין, שהם עושים את עבודתם. כאזרח אני יכול להעריך את מה שהם עושים. בעניין התלונות שאנחנו מקבלים, במסגרת המגבלות שלנו, יש שני אפיקים. אפיק שהוא מנהלי, אנחנו שולחים לבדיקה של אגף ביקורת במשרד הפנים, שהיתה לי הזכות להקים אותו בשנת 1994. האגף הזה מעסיק אנשים, בודק, וצריך לתת תשובות. בנוסף האגף מעסיק רואה חשבון, שעורך ביקורת בעירייה הזאת מדי שנה, כמו רשויות אחרות.


לגבי נושאים אחרים, התלונות על-ידי הגופים האלה הולכות גם למקומות אחרים. בנוסף, בעקבות ריבוי התלונות הוקמה בזמנו ועדת חקירה, כפי שאמר חבר הכנסת מרציאנו, שזה למעשה צעד מאוד קיצוני בתחום המנהלי במסגרת הסמכויות של משרד הפנים. ועדת החקירה לפני תקופה די ארוכה אמרה את מה שאמרה. הדוח שלה הונח על-ידי שר הפנים לשעבר אברהם פורז, ואחר כך אופיר פינס והיום חבר הכנסת בר-און. הדוח הזה הוגש, והיום קשה להתייחס אליו מפני שעבר זמן רב מדי מאותה תקופה שהדוח הזה הוגש והתייחס לדברים. אנחנו במשרד הפנים ערים לבעיה, לקושי הגדול של העיר לוד. אני חושב שבעיר לוד צריכים לעסוק בדברים כאלה, שאמרתי אותם לכל שרי הפנים, כולל בדיון של כמעט שעה וחצי אתמול עם שר הפנים רוני בר-און, שקיים דיון בנושא הזה. אמרתי לו שאני חושב שבמקרה של העיר לוד ראוי שיהיה שילוב ידיים של כל משרדי הממשלה. יש שם נושאים שמשרד השיכון יכול לתת כתף ונושאים שמשרד האוצר יכול לתת כתף, ויש משרדים נוספים. למשרד הפנים לבד יש קושי גדול מאוד להתמודד עם כל הבעיות שיש.
יורם מרציאנו
העיר לוד נמצאת בתוך מסגרת של טיפול נקודתי, שמשלבת כבר את כל המשרדים ואנחנו לא רואים תוצאות.
נאדיה חילו
כנראה שצריך גם הנהגה לא רק מוקדים.
ד”ר שוקי אמרני
כעובד ציבור יש לי המגבלות לומר דברים בפורום הזה, אבל במסגרת הדברים שניתן לומר, אני חושב שמאחורי השילוב של כל משרדי הממשלה צריך להיות גם תקציב. ואם יש החלטת ממשלה שמשרד השיכון יקדם פרויקטים מסוימים, למשרד השיכון צריכים לתת את התקציבים המתאימים כדי שהוא יעשה את זה. יש תוכניות שמשרד השיכון, בהיעדר תקציב, לא מסוגל לקדם אותן.
משה גפני
האם אתה יכול להסביר את הדברים?
ד”ר שוקי אמרני
לדוגמה, יש שכונה שנקראת פרדס-ניר, שיש שם שכונה עם מאות רבות של בנייה שמוגדרת כבנייה בלתי חוקית. אנחנו במחוז, במשך שנתיים, עשינו פעולה אינטנסיבית, כפינו את החוק על המציאות שקיימת, עם כל משרדי הממשלה, כולל פגישות שישבתי עם ועדים של השכונות האלה, עם כל גורמי המשטרה והמשרדים, וזימנתי אפילו ישיבות עם כל מנהלי מרכז של כל משרדי הממשלה אצלי במחוז כדי לקדם. הבאנו למצב שיש לנו תוכנית שהיא מאושרת, שמנסה להתאים את עצמה למציאות.
דוד אזולאי
כמה בתים בלתי חוקיים נהרסו בסוף?
ד”ר שוקי אמרני
לא נהרס שום בית.
יורם מרציאנו
זה לא הנושא. באנו לתת פתרון לבנייה הבלתי חוקית. אני מצפה ממך, כממונה על המחוז וממונה על תכנון ובנייה, שתיתן גם פתרונות לעניין של הבנייה הבלתי חוקית. תגיד מה הפתרון שלך.
ד”ר שוקי אמרני
בלוח זמנים כל כך קצר להתייחס לנושאים כל כך מורכבים ובעייתיים, זה קשה מאוד. מאחר שחבר הכנסת הנכבד שאל שאלה, נתתי את הדוגמה של פרדס-ניר, שאני חושב שזה נושא שעשינו בו מאמץ עליון במשך שנתיים. קיימנו עשרות ישיבות עם הוועדים. הבאנו למצב שהוועדה המחוזית אישרה תוכניות שהיו בעייתיות במשך 30 שנה, והיום אנחנו במצב שצריך לבצע את התנאים ולמשרד השיכון אין התקציב המתאים כדי לבצע את הפעולות האלה על-מנת לתת מענה. לדאבוני הרב בעוד כמה זמן נימצא במצב שהתוכניות לא יהיו תואמות למציאות והכול יחזור מהתחלה.
משה גפני
יש כאן נציג של משרד השיכון?
ד”ר שוקי אמרני
לא ידוע לי שנמצא כאן.
טלב אלסאנע
מה הבעיה במשרד השיכון?
ד”ר שוקי אמרני
תקציב. יש החלטת ממשלה שאומרת שמשרד השיכון יקדם את התוכניות בפרדס-ניר. זה צעד חריג של החלטת ממשלה, מאחר שמדובר בשטחים פרטיים. ולמרות שזה שטח פרטי, המדינה אמרה לקדם את הנושא. אבל צריך להקצות את התקציב לנושא, אפילו ברמה של הכנת תוכנית.


אתמול בישיבה שקוימה עם שר הפנים רוני בר-און הצגנו בפניו את הנושא, כולל את הפן המשפטי והמנהלי, ואנחנו בוחנים לאור הנסיבות המיוחדות והמצערות מאוד שנוצרו כרגע, בעקבות האירועים שקראנו עליהם באמצעי התקשורת, וכולנו כאזרחים מצטרפים לדברים שנאמרו כאן שראש העיר ייצא זכאי, כי אף אחד לא מצפה שמישהו יואשם במדינה הזאת על דברים מסוג כזה, שלא מוסיפים כבוד למערכת הציבורית בכללותה. אנחנו בודקים את הנושא, ואני מדבר גם בשם השר שאנחנו בוחנים את הנושא מבחינת משרד הפנים, כדי לשקול את הצעדים.
דוד אזולאי
מה הנהלים של משרד הפנים במקרים כאלה?
ד”ר שוקי אמרני
למשרד הפנים יש כמה אופציות, שהן בהתאם לחוק. החוק מאפשר לשר הפנים למנות ועדת חקירה חדשה, עם לוח זמנים קצוב, כדי לבדוק את הנסיבות. לא מדובר על ועדת חקירה שצריכה לקחת הרבה זמן. יש ועדת חקירה, אפשר לחדש את כתב המינוי שלה לצורך העניין ולהגיד לה תוך חודשיים להגיש המלצות. יש אופציות כאלה ואחרות. אתמול השר ביקש מהיועץ המשפטי של משרד הפנים לבחון את כל האופציות שניתן מבחינה משפטית, להציג לו את הממצאים, וכאשר הממצאים יהיו הוא יקבל החלטות.
אפי איתם
בתוכנית המתאר החדשה, כמה בנייה בלתי חוקית מולבנת קיימת? באיזה סדר גודל של בנייה בלתי חוקית נישאר אחרי התוכנית החדשה?
ד”ר שוקי אמרני
התייחסנו בתוכנית שאושרה על-ידי הוועדה המחוזית לתכנון בנייה מרכז. בתוכנית הזאת ניסינו לעשות כל מאמץ כדי למנוע הריסת מבנים, למעט 11 מבנים שלגביהם יש צו משפטי, שהגיע עד לערכאות הבכירות ביותר של בג"ץ, שהורה להרוס. אנחנו גם החלטנו שאנחנו ככלל לא הורסים את המבנים, אלא אם כן מדובר במקרה חריג, שהבית יושב על תשתיות שצריך לעשות, על כבישים ודברים מהסוג הזה. אבל עוד לא הגענו למצב הזה, אנחנו מחכים שמשרד השיכון יבצע את הפעולות שניתן כדי לבצע את התוכנית הזאת.
אפי איתם
בתור מי שהיה שר שיכון אני אתייחס גם לנקודה הזאת, כי אני בקיא בסוגיה.
היו"ר גאלב מג'אדלה
חבר הכנסת אפי איתם, בתור שר השיכון סיימת את תפקידך מזמן, עכשיו אתה חבר כנסת בוועדה כאן. אנחנו רוצים להתקדם.
אפי איתם
אני רוצה תשובה על השאלה שלי.
היו"ר גאלב מג'אדלה
הוא נתן לך תשובה.
אפי איתם
שאלתי שאלה פשוטה במספרים, כמה מבנים בלתי חוקיים בלוד יישארו אחרי תוכנית המתאר החדשה?
ד”ר שוקי אמרני
מדובר בתוכנית לשכונת פרדס-ניר בלבד. נתתי את זה כדוגמה לצורך בשילוב ידיים של כל משרדי הממשלה. אין לי נתון מדויק.
אפי איתם
אמרת שיש מאות מבנים בתוך שכונת פרדס-ניר שלא יוכלו להיות מוכרים כמבנים חוקיים. אני רוצה לדעת מספר. תן לי סדר גודל.
היו"ר גאלב מג'אדלה
אל תכניס בפיו דברים. הוא לא אמר מאות מבנים. אין לך זכות לדבר. בבקשה, גברת לילי פינטוך.
אפי איתם
לא הבנתי את זה.
היו"ר גאלב מג'אדלה
אני אסביר לך אחר כך. אתה הבנת מצוין. אני לא אסיט את הדיון לכיוון שאתה רוצה.
אפי איתם
אתה לא יכול.
היו"ר גאלב מג'אדלה
אני כן יכול. נא להוציא אותו. חד-משמעית. אל תסיט את הדיון לאפיקים שאתה רוצה. נא להוציא אותו. נא לצאת. אנחנו בדיון ענייני ורציני לטובת אזרחי לוד, לא להסיט לאפיקים שאתה רוצה.
אפי איתם
ההתנהגות שלך נגועה בצורה חמורה. בתור יושב-ראש ועדה לא לקבל אינפורמציה מעובד ציבור
זאת הטיה של הדיון. אם אתה יושב-ראש הוועדה, יש לך אינטרס לציבור הערבי, אתה לא יכול להתנהג כך. זאת הפקרות שאין כדוגמתה.
יורם מרציאנו
הדיון הוא לא על הציבור הערבי.
אפי איתם
אבל זה בדיוק העניין. מה זה עכשיו, דיון על הערבים? היו נותנים מספר והיה נגמר העניין. להוציא אותי מהוועדה? מה התלהבת כל כך?
היו"ר גאלב מג'אדלה
נא לצאת מיד.
אפי איתם
אני יוצא, לא מיד. אל תדבר אלי ככה. צריך שיהיה ברור לציבור הזה, שכל עוד הוועדה הזאת בידיך כנראה שלוד כעיר יהודית לא תגיע רחוק. בושה וחרפה. ביקשנו מספר פשוט, מה קפצת? לדעת כמה מבנים חוקיים יש בלוד.
היו"ר גאלב מג'אדלה
נא לצאת בבקשה. בלי גזענות, נא לצאת. אל תגיד לי "עיר יהודית", זאת עיר מעורבת.
אפי איתם
זאת עיר מעורבת, ואתה מטה את הדיון.
היו"ר גאלב מג'אדלה
נא לצאת.
אפי איתם
זאת ההתמודדות שלך?
היו"ר גאלב מג'אדלה
פה בוועדה לא תהיה גזענות. כאן לא תהיה גזענות, נא לצאת.
אפי איתם
זאת בדיוק גזענות מה שאתה עושה עכשיו. אני רוצה נתון נטו. חוצפה כזאת עוד לא נראתה. אתה מדבר על גזענות? אני רוצה לדעת כמה מבנים בלתי חוקיים יש. תשעה בתים בעמונה הרסו בשם שלטון החוק. אסור לקבל נתון? בושה וחרפה.
היו"ר גאלב מג'אדלה
הבנו. נא לצאת.
אפי איתם
אני לא אתן לך. בושה וחרפה. חוצפה. אתה תוצאי אותי, זה שימוש מנהלי בסמכות?
היו"ר גאלב מג'אדלה
סדרן, אם אתה לא מוציא אותו עכשיו, אני אטפל בזה כמו שצריך.
אפי איתם
חוצפה ובושה. אסור לתת לך את הוועדה. אתה בושה לכנסת.
היו"ר גאלב מג'אדלה
הבנו מהר מאוד. לוד זה לא עמונה. נא לצאת מיד. גזענות לא כאן. כאן מדברים ביושר.
אפי איתם
אם גזענות לא כאן, זה אתה לא כאן, לא אני. חוצפן.
היו"ר גאלב מג'אדלה
עמונה זה לוד? זאת הגזענות שלך.


בבקשה, גברת לילי פינטוך. נא להשלים את דבריו של הממונה על המחוז, ד"ר שוקי אמרני. הוא קיבל תשובה ברורה, נאמר לו שזאת לא תוכנית להלבנת בתים, זאת תוכנית שאנחנו מטפלים בה כמו שצריך. להסיט לאפיקים גזעניים זה לא כאן.
לילי פינטוך
אני חושבת ששוקי תמצת את כל הדברים. אני אוסיף כמה דברים. בגדול התוכנית האחרונה נחתמה בשנת 2004. אנחנו צריכים לזכור שעיריית לוד היתה עם גירעון של כ-80 מיליון שקלים בשנת 2003. בשנת 2004 הגירעון ירד לסדר גודל של 40 מיליון. בשנת 2005 הגירעון ירד ל-12 מיליון ובשנת 2006 הגירעון אמור לרדת לשני מיליון שקלים. זאת כרגע התוכנית שנקבעה.
דוד אזולאי
כמה תוכניות הבראה היו בשלוש-ארבע השנים האחרונות?
לילי פינטוך
תוכנית ההבראה הראשונה היתה בשנת 1997. היתה בשנת 2000 ובשנת 2001. היו כמה תוכניות.


לגבי מה שהממונה אמר, הרשות על-פי הנתונים הכספיים עומדת ברבעון ד' ביעדי תוכנית ההבראה שלה. בתוכנית ההבראה האחרונה סוכם לתת לרשות 95 מיליון שקלים מענק, 44 מיליון שקלים הלוואה ועוד 10 מיליון שקלים למימון פיצויים. יש עדיין יתרות מתוכנית ההבראה הזו, אבל עד היום שחררנו את מרבית הכסף, נכון לאבן הבוחן.


עוד משהו שאני יודעת מהניתוח שאני עושה לרשויות, הרשות משלמת באופן שוטף את משכורות העובדים, כולל הנלוות וכדומה, שזה גם משהו שמצביע על התנהלות לכיוון הנכון. למען ההגינות, משרד הפנים עם משרד האוצר עדיין חייב לרשות הלוואות שהבנקים לא מוכנים לתת אותן כרגע. טיפלנו בחלק מהבעיה, העברנו מענקים במקום הלוואות. עדיין נשארו יתרות. הרשות היתה אמורה לקבל היום עוד הלוואות אם מישהו היה מוכן להעמיד לה אותם.
יורם מרציאנו
העובדים קיבלו בזמנו את הכסף שלהם?
לילי פינטוך
לגבי הדברים הספציפיים יש פה החשב הממונה, שהוא מכיר יותר את הנושאים הפנימיים, מי קיבל מה, כי על זה אני לא יודעת לענות. בגדול זה המצב.
דוד אזולאי
יש בידינו תוכנית הבראה שהיתה כמה ימים אחרי הבחירות, ב-2 במארס 2006.
לילי פינטוך
זה סיכום דיון, זאת לא תוכנית הבראה.
דוד אזולאי
זה בסיס לתוכנית הבראה.
לילי פינטוך
הרשות אמורה לקבל שדרוג עתידי של תוכנית הבראה.
דוד אזולאי
מתי היתה תוכנית ההבראה הקודמת, לפני הסיכום הזה?
לילי פינטוך
באפריל 2004 נחתמה תוכנית ההבראה.
דוד אזולאי
האם הרשות המקומית עמדה בתוכנית ההבראה ב-2004?
לילי פינטוך
מעל ומעבר.
היו"ר גאלב מג'אדלה
החשב המלווה רוצה להשלים משהו?
יעקב גינזבורג
אני חשב מלווה מזה שנתיים בעיריית לוד, ולמעשה ליוויתי את תוכנית ההבראה שנחתמה, שהיתה תוכנית כואבת מאוד, שכללה גם נושא של פרישת עובדים, גם קיצוץ בפעולות, גם יעדים של הגדלת הכנסות ורשימה של דברים. אנחנו עוקבים אחרי זה מדי רבעון, בהתאם לנהלים של משרד הפנים, ואני מלווה את העירייה באופן שוטף. כפי שהדברים נאמרו, כאשר התחלנו היה גירעון שוטף של 85 מיליון ב-2003, ואנחנו מקווים להגיע קרוב לאיזון בשנת 2006, כך שמבחינת ההיבט הכספי בהחלט התוצאות הן בהתאם לתוכנית. גם בנושא של פרישת עובדים, גם בנושא של הגדלת הכנסות, גם בנושא של קיצוץ פעולות. כמובן שזה פוגע בעיר, כי כשאתה מדבר על קיצוץ פעולות זה אומר קיצוץ חד בפעילות גם של מתנ"סים וגם של גינון וגם של ניקיון, וגם בכל מה שקשור לפעילות של העיר.


בנושא של השירותים החיוניים, צריך לזכור שלפני תחילת התוכנית היו עובדים שחצי שנה לא קיבלו שכר, היו שירותים חיוניים, כמו חשמל, מים וטלפון, שלא פעלו. הדברים האלה כמעט ולא קיימים היום בעיר. מאז תוכנית ההבראה העובדים מקבלים באופן שוטף את השכר, וגם השירותים האחרים בהחלט פועלים. חסר לעירייה אותה הלוואה שהיתה צריכה להתקבל בהיקף של 70 מיליון שקלים, שלא התקבלה בגלל שהבנקים לא הסכימו להעמיד את האשראי לרשות העירייה. הקשיים האלה עדיין גדולים מאוד בעיר הזאת, שלא תהיה אי הבנה. הבנקים לא מאמינים בעיר הזאת ובעוד כמה ערים ולא העמידו.
היו"ר גאלב מג'אדלה
יש עוד 26 ערים כאלה בארץ.
יעקב גינזבורג
לכן עדיין לא השלימו את החובות, זאת אומרת יש עדיין חובות עבר למס הכנסה ולביטוח לאומי ולאיגודי הערים ולקרנות הפיצויים על חובות העבר. אנחנו משתדלים ועומדים בשוטף. כמובן שיש הפן הניהולי, הפן של פיתוח, לאן העיר מתקדמת, האם יש התקדמות, אבל זה פן אחר שאני כחשב לא נכנס אליו.
יורם מרציאנו
מה היה אחוז הגבייה?
יעקב גינזבורג
אחוז הגבייה היה 78.3%, שהוא אחוז יפה. דיברו על המגזר, אז יש שם כמובן בעיה של הגבייה, שזה פועל יוצא גם מהבנייה הבלתי חוקית. יש בעיות קשות, שלא נרחיב עליהן את הדיבור עכשיו. שלא תהיה אשליה שהדברים נפתרו.
יורם מרציאנו
אני רוצה לשאול אותך כמי שמלווה את העירייה, מעבר לנושאים הכספיים. בהיכרותי את העיר אני יודע שאתה מלווה את העיר ביום-יום כמעט בכל נושא, וגם הסמכויות שלך הן מעבר לנושאים הכספיים, על-פי כתב המינוי שנתן לך מנכ"ל משרד הפנים. מה אתה חושב על ההתנהלות של העיר ביום-יום, על האגפים, על מחלקות העירייה? מה אתה חושב על מה שקורה שם מהצד המקצועי שלך?
היו"ר גאלב מג'אדלה
אדוני רוצה להשיב על השאלה של חבר הכנסת מרציאנו?
יעקב גינזבורג
לא.
משה גפני
חבר הכנסת מרציאנו, לאן אתה מוביל אותנו? אני באתי בתמימות לוועדה. בגלל מרציאנו שיניתי את החוק. אנחנו כולנו רוצים לעזור לתושבי לוד. הוועדה הזאת הוכיחה את זה כל השנים. אתה רוצה לדעת אם העירייה מתפקדת, אז בוא נתמקד בזה.
יורם מרציאנו
כחבר הכנסת אני רוצה שהעיר הזאת תתנהל תחת מנהל תקין, ובצורה מסודרת, שהאזרח יקבל את השירות שלו ואת מה שמגיע לו. כתושב בעיר לוד אני יכול לספר לך, שאני חי בעיר שרחוקה מלהיות עיר מתוקנת שהתושב מקבל את השירותים שלה. אם אספר לך שאיגוד ערים לכבאות בשבוע שעבר שבת, ובערב ל"ג בעומר הכבאים לא יצאו לעבודה כי הם לא קיבלו את השכר שלהם, מה תאמר על כך? אם אומר לך שחברת "מקורות", עם כל מה שנאמר שהם כבר לא מנתקים, לפני חודש ניתקה מים בגני אביב ותושבים במשך יומיים היו בלי מים, אני רוצה שתאמין לזה. הבן שלי נמצא ברגעים אלה בחדר מיון בבית החולים, משום שהוא נעקץ הלילה על-ידי יתוש והיד שלו התנפחה. ספרתי אתמול בבית שלי 65 יתושים. ספרתי אותם. זה מצב נורמאלי? אתה יודע איפה אני חי? מספרים לי שבעניין ההדברה לא העברנו את החלק שלנו לאיגוד ערים לביוב, ואז הם לא מדבירים. אני מדבר אתך על השירותים הקטנים של האזרח בעיר לוד.
היו"ר גאלב מג'אדלה
תודה רבה. חברת הכנסת רוחמה אברהם, בבקשה.
רוחמה אברהם
כמי שזכתה וליוותה את העיר לוד בחצי השנה האחרונה כסגנית שר הפנים, אני חושבת שאנחנו כאן בוועדה צריכים להסתכל על טובת העיר לוד ועל האזרחים שחיים בעיר לוד, ולהפריד אותה בכמה מישורים. יש המישור של לוד מול משרד הפנים, שאם אנחנו מסתכלים על העיר לוד לפני שלוש וארבע שנים העיר לוד היתה כמו עגלה שהידרדרה למדרון שאף אחד לא ראה איפה הקצה של המדרון. בשנים 2002 ו-2004 לא אחת ראש הממשלה דאז, אריאל שרון, החליט לתת טיפול נקודתי בעיר לוד.
יורם מרציאנו
מי שנתן טיפול נקודתי היה אהוד ברק.
רוחמה אברהם
אתה רוצה שנדבר פוליטית?
יורם מרציאנו
בסוף אני איש פוליטי, כמוך.
רוחמה אברהם
כנראה שאתה רוצה להוביל את הדיון לדיון פוליטי, שידיח את ראש העיר, כי הוא לא מהמפלגה שלך.
יורם מרציאנו
אני מתפלא עלייך, גברתי יושבת-ראש ועדת הכנסת. את אמורה להגן על מנהל החוק במדינת ישראל.
היו"ר גאלב מג'אדלה
אף אחד לא יצליח להוביל את הדיון לאן שהוא רוצה. אני מבקש לאפשר לכל אחד לומר את דעתו.
רוחמה אברהם
כמה ראשי ממשלות ראו בעיר לוד כעיר מעורבת, עיר שיש בה הרבה בעיות, ולא סתם דרשו שם טיפול נקודתי. אם אנחנו מסתכלים מנקודת הראות של משרד הפנים, משנת 2004 הוזרמו לעיר לוד כ-86 מיליון שקלים. נכון, המצב עדיין קשה, המצב דורש טיפול בהרבה מאוד משרדים ממשלתיים שאנחנו, כגורם מפקח, צריכים לומר שלא רק משרד הפנים ייתן דיווח מה קורה מההיבט המקצועי, אם העיר לוד מתנהלת בצורה תקינה מבחינת תוכנית ההבראה וכו', אלא גם משרד השיכון, משרד החינוך והתרבות, משרד התחבורה. יש שם הרבה מאוד תשתיות שזקוקות לעזרה גם מבחינת משרד התחבורה. לכן צודק חבר הכנסת אזולאי בהצעה לסדר שהוא הציע. האם אנחנו צריכים להתייחס בדיון הזה לפרסונל, כיצד העיר לוד מתנהלת ביום-יום, או אם אנחנו כחברי הכנסת רואים את טובתה של העיר לוד, וגורמים לכך שכל אותם משרדים שיש להם מחויבות כזאת או אחרת כלפי העיר לוד ולא מממשים אותה – פה אנחנו צריכים לעשות את ועדת השימוע ולקרוא למשרד השיכון ולומר: אתה התחייבת שתאשר תוכניות כאלה ואחרות, למה לא מימשת את הזכות הזאת? אני חושבת שעצם העובדה שאנחנו מנהלים כאן דיון, ואני סבורה שאנחנו מנסים להוביל את זה בהפוך על הפוך על הפוך לרמה הפרסונלית, כאשר הפרסונל שמנהל את העיר לא נמצא פה ולא יכול להשיב על שאלות, יש בזה טעם לפגם מבחינת הדיון. אבל אם אנחנו כחברי כנסת רוצים באמת את טובתה של העיר לוד, כדי שחבר הכנסת מרציאנו יישן בלילה, וכדי שהבן שלו לא יהיה בחדר מיון, אנחנו צריכים להביא את העיר לוד יחד עם כל משרדי הממשלה, יחד עם כל השרים, ואז להוות דרך. זה נכון שכאשר אתה נמצא בירידה במדרון ואין לך שום תוכנית אופק, זה קשה. לדוגמה, יש שם רשות שדות התעופה, ובעבר הציע ד"ר שוקי אמרני שמכיוון שהאזור הזה נחשב כאזור גלילי, אם יוחלט שרשות שדות התעופה תשלם רק מסים לעיר לוד, תהיה לה הכנסה נוספת. אין לה שום עתיד כרגע, לא בהיבט החינוכי, לא בהיבט המסחרי, לא בהיבט התעשייתי. זה נכון שבשורה התחתונה התושבים סובלים מעצם העניין. הרי יש הרבה מאוד רשויות שהן מאוד חזקות, אבל העיר לוד קורסת כי אין לה שום הכנסה נוספת. אני חושבת שמלבד הארנונה אנחנו צריכים לזעוק לממשלה שתראה את העיר לוד כנקודה אסטרטגית, כעיר מעורבת, כעיר קשה, שיש בה בעיות קשות מאוד, שתיקח על עצמה את הנושא לטיפול נקודתי, להביא לכאן לשימוע את כל המשרדים, ויפה שעה אחת קודם. תודה.
היו"ר גאלב מג'אדלה
יש לנו תקנון ואנחנו מכבדים אותו, וכך צריך לנהוג. אנחנו מקיימים את הדיון הזה על-פי החלטת נשיאות הכנסת, דיון מהיר לפי הצעת חבר הכנסת מרציאנו.
רוחמה אברהם
הצעתי את זה כדיון המשך לאדוני.
היו"ר גאלב מג'אדלה
אנחנו חייבים לקיים את הדיון, ואני בהחלט אשמח שיהיו דיוני המשך בתחומים של משרדי הממשלה השונים.


חבר הכנסת דב חנין, בבקשה.
דב חנין
אני מברך על קיומו של הדיון הזה, ואני רוצה להביע הערכה לחבר הכנסת מרציאנו שיזם אותו וגרם לוועדה לקיים דיון מהיר בנושא הזה.

אני רוצה להתייחס לארבע נקודות. בעיה ראשונה היא בעיה מבנית. יש לנו בעיה של עיר שהאוכלוסייה שלה נמצאת במצב חברתי כלכלי חלש, יש בה הרבה מאוד אוכלוסיות מוחלשות, והעיר הזאת סובלת מהזנחה של הרבה מאוד שנים. אני יודע שדובר על אזור עדיפות לאומי, אבל לא מספיק לדבר אלא צריך לעשות, ומבחינת מעשים לא נעשה כמעט כלום מבחינת מתן עדיפות ממשית לעיר לוד. זאת נקודה ראשונה, הנקודה של התשתית, הנקודה של ההזנחה הקשה והנקודה של המצב הבעייתי של האוכלוסייה שמתגוררת בעיר לוד.


לזה צריך להוסיף את העניין השני, מצב העירייה. מצב העירייה בעייתי ביותר. אנחנו עוסקים בעירייה שבמשך שנים כנראה לא תפקדה כראוי. יש בעיות של מנהל תקין, בעיות של חשדות שנחקרים עכשיו, ואליהם אני לא רוצה כרגע להתייחס, התמוטטות של מערכת השירותים. האוכלוסייה של לוד במשך זמן רב לא מקבלת שירותים כמו שצריך. לזה צריך להוסיף את העניין השלישי. זו עיר מעורבת, יש בה ציבור ערבי וציבור יהודי, הרבה מאוד רגישויות. מאוד התקוממתי על התנהגותו של חבר הכנסת איתם, שדווקא בסוגיות הרגישות בחר לדבר אל מצלמת הטלוויזיה. לא ראוי לעשות כך. יש לנו בעיר לוד אוכלוסייה ערבית, שיש לה מצוקה מיוחדת. השאלות הן שאלות מאוד רגישות וקשות. יש השאלה של המבנים שנבנו ללא היתר, אבל במקרים רבים אלה אנשים שלא היתה להם אפשרות לבנות עם היתר. ולכן זה קל מאוד להגיד להרוס את הבתים ולמה לא הורסים את הבתים, כאשר רואים את האנשים האלה שבקושי חיים, שבקושי את מעט המטלטלים שלהם מחזיקים באותו בית מסכן, מט ליפול, שבו הם מוצאים לעצמם פתרון דיור. אנחנו צריכים בדיוק את הכיוון ההפוך. אנחנו צריכים להסתכל במבט-על על העיר לוד ולתת פתרונות לאנשים שחיים בעיר הזו. אנחנו צריכים תכנון שיאפשר לאנשים לגור בבתים שלהם, ואם יש בתים שאין ברירה אלא צריך יהיה לפנות אותם, צריך לתת לאנשים האלה פתרונות אחרים של דיור אמיתי, של דירה תמורת דירה, בכדי שאנשים לא יימצאו במצב שאני הזדעזעתי לראות אותו לפני שלושה חודשים, שיושבת משפחה עם ילדים קטנים, עם המטלטלים זרוקים בחצר וחשופים לחורף. אלה הם דברים שחברה ראויה ומתוקנת לא יכולה לאפשר אותם.


נקודה אחרונה לדברים המעשיים, איך אנחנו ככנסת יכולים לעזור. אני חושב שראוי בנושא של לוד לקיים צורה של מעקב שוטף. אני משאיר את זה לשיקול דעתך, אדוני היושב-ראש, יחד עם חברי הוועדה, לחשוב מה היא הדרך הנכונה שבה אנחנו בכנסת נוכל להמשיך ולעקוב באופן שוטף אחרי המתרחש בעיר לוד. אני יודע שיש לנו סדר יום עמוס, אבל לא נוכל להתחמק מהנושא הזה.


מלה אחרונה למשרד הפנים. אני בדרך כלל מאוד לא מתלהב מהרעיון של ועדות קרואות, אבל נראה לי שבמקרה של לוד אין מנוס. לכן אני פונה אליך, כנציג המשרד, לשקול את אותה המלצה של ועדת החקירה שכבר היתה, זו המלצה מ-17 באוגוסט 2004, להקים ועדה קרואה מקצועית לזמן קצוב בעיר לוד. למרות חוסר התלהבותי מהפתרון הזה, כנראה שבמקרה הזה אין מנוס אלא לנקוט בצעד הזה.
היו"ר גאלב מג'אדלה
תודה רבה לחבר הכנסת דב חנין. המלצות ועדת חקירה הן בסמכות של השר.
דב חנין
אני יודע, לכן פניתי לנציג השר.
היו"ר גאלב מג'אדלה
חבר הכנסת טלב אלסאנע, בבקשה.
טלב אלסאנע
אני רוצה לברך את חבר הכנסת מרציאנו, שיזם את הדיון החשוב הזה. אני חושב שיש בכל זאת אופטימיות לגבי לוד. רק לפני יומיים-שלושה השתתפנו במסיבה של עליית קבוצת הפועל בני-לוד לליגה הלאומית, וזאת דוגמה שכאשר יש המוטיבציה והרצון אפשר להצליח ולהתקדם.


למרות חוסר הרצון לעסוק בנושא של ראש העיר, בני רגב, שהוא לא נמצא כאן וייראה כאילו עושים לו כאן משפט שדה, כי הוא לא יכול להגן על עצמו, אי-אפשר להתעלם מהעובדה שראש עיר מצליח מושך את העיר שלו כלפי מעלה. בתקופה האחרונה אני עד לכך שאין ניהול נכון של העיר לוד. היתה ועדה קרואה, שמינתה את נציב שירות בתי-הסוהר, מינו אותו שם לתקופה והוא היה במצב בריאותי לא טוב, לאחר שכיהן תקופה מסוימת בעיר הזאת. אני רואה שראש העיר הנוכחי מלווה על-ידי חשב מלווה כבר תקופה. אז אין ספק שיש בעיית מנהיגות, יש בעיה שמקרינה על הניהול הכולל של העיר.

יש בעיות עומק ויש סימפטומים של הבעיות. אפשר לדבר על כל מיני תופעות, שלדעתי הן סימפטומים של הבעיות. אחת הבעיות הבסיסיות היא שיש כאן אנשים שלא רוצים להפנים שזכותם של התושבים הערבים היא כזכותם של התושבים היהודים, וכל עוד שלא נפתרה בעייתם של התושבים הערבים זאת תהיה בעיה של כלל תושבי לוד. אני מברך את מנהל המחוז, שהציג את הבעיה כבעיה תכנונית. הוא לא אמר שהם רוצים להרוס, אלא איך הם מתכננים ואיך הם מביאים תקציבים למשרד השיכון כדי לפתור את הבעיה. זו המחשבה הנכונה, כי התושבים שאין להם קורת-גג או אלה שבנו ללא היתר הם אנשים שיש להם בעיה. הפתרון הוא לא הריסת הבתים, הפתרון הוא איך אנחנו נאפשר להם לבנות כחוק, ולדעתי זו המגמה, איך לתכנן, איך לאשר, איך לאפשר לתושבים לבנות ולחיות את חייהם ולהיות חלק מהקהילה והאוכלוסייה של העיר לוד.


אני חושב שדרוש צירוף משדה תעופה בן-גוריון לתחום השיפוט או לפחות שהכנסות יעברו לקופת העיר לוד. מלבד זה, יש צורך בהנהגה מובילה ושילוב כלל האוכלוסייה. שבים ואומרים שמאמצים את העיר לוד. כמה ראשי ממשלות אימצו אותה, אבל הבן המאומץ הזה לא זוכה לאהבת יתר. צריך הירתמות של משרד הפנים ומשרד השיכון כדי לפתור את הבעיה של השכונות הערביות ושל ההכנסות העצמיות באזור התעשייה והמסחר של העיר הזו.
היו"ר גאלב מג'אדלה
תודה רבה, חבר הכנסת אלסאנע. חברת הכנסת נאדיה חילו.
נאדיה חילו
אדוני היושב-ראש, חברים יקרים, העיר לוד עוברת לאחרונה, ללא ספק, משבר מאוד רציני. הארכת אותם אותות של המשבר הזה ועוצמתם קשורה לתחושה של התושבים. קודם שמענו מיושב-ראש המחוז על ריבוי התלונות. העיר מוכרת לי היטב, ואני יודעת כמה שהרקמה החברתית שם בהריסה יום-יומית. אם ניקח כל מיני ממדים חברתיים-מקצועיים, מבחינת אחוז הפשיעה, אחוז הנשירה בבתי-ספר, נוער השוליים, משפחות עניות – כל המאפיינים האלה יובילו לדבר אחד, שיש משבר מאוד רציני והעיר מידרדרת. שמעתי את המספרים שהעלו פה ואת חוות דעת החשב המלווה מבחינה מקצועית. אנחנו לא רק מדברים על החלק המקצועי הטהור. מבחינתי גם כשליחי ציבור, השולחן הזה יעריך שיפור שירות, מאחר שהוא קולט מה התחושה של התושבים והאם לתושבים שחיים בלוד טוב או רע. נכון להיום, ממה שאני יודעת וגם מהסקירה של חבר הכנסת מרציאנו, שמי כמוהו מכיר את המצב שם, עולה שלתושבים רע שם. הספינה מידרדרת וטובעת, ופרסונות מובילים מערכות ואנחנו לא יכולים להתעלם. לי אין דבר אישי נגד ראש העיר, אבל אין מנוס גם מניתוח ומהתייחסות לממד הפרסונלי. יש פה היבט מאוד אישי. אני חושבת שכדי לשקם עיר דרושה הנהגה. הנהגה עומדת בראש עיר, והיא משפיעה על ניתוב המשאבים, על תוכניות ארגון, על מתן תשובות לתושבים. שמענו פה בכמה מלים על המשברים, ואם ניתן לתושבים שנמצאים כאן לדבר לכל אחד יהיו 10-20 דוגמאות כאלה ואחרות, שרק יראו על הסבל של התושבים. אותי זה מה שמעניין. לכן אדוני היושב-ראש, גם היוזמה של הדיון הזה היא ממש במקום. אני בהחלט חושבת שצריך פה לשאול את השאלות הקשות וגם את התשובות לפעמים. התשובה מבחינתי צריכה לבוא, כדי שהעיר הזאת, ששנים סובלת, תעלה על הדרך הנכונה. אגב, יש שם תשתית אנושית יפהפייה, שצריך רק לטפח אותה ורק להוביל אותה. היא בהחלט יכולה להוות סמל שם, כי במובן של יחסים בין ערבים ליהודים יש שיתוף פעולה יפה. אבל הבעיות שמציפות שם את התושבים זועקות לפעמים לפתרון, והם גם פוגעות לפעמים ברקמה הדקה ובאיזונים הנכונים. לכן צריך באומץ לב להוביל לפתרון, גם אם הפתרון הזה הוא בשינוי פרסונלי. תודה.
היו"ר גאלב מג'אדלה
תודה רבה. אדוני סמנכ"ל השלטון המקומי.
יעקב אגמון
אני רוצה להמשיך את הדברים של ד"ר שוקי אמרני, שמציג היטב את הטרגדיה של העיר הזאת. מצד אחד עירייה שעושה מאמצים ומשתקמת, מבחינת כל הפרמטרים – הגדלת הכנסות, הקטנת הוצאות. העיר הזאת עושה, והנתונים מדברים בעד עצמם, על זה אין ויכוח. מצד שני, כולם חשים שצריך לעשות עוד משהו. כמי שעוקב אחרי העירייה, ויש פה כמה אנשי צוות שהכרתי אותם מקרוב, אנשים מקצועיים מהטובים שיש לנו, הוא פיטר את המספר הרב ביותר של אנשים שעובדים בתחומו ביחס לכל רשות מקומית אחרת במדינת ישראל. הרשות שחתמה שנייה בתוכניות הבראה. דיברתי אתך רבות, אני יכול להראות לך מה עשו עיריות, והנה עושים ועושים, ושום דבר לא קורה. קורה דבר פשוט, לא מספיק שהעירייה תתאזן. צריכים להקים באופן מיידי ועדת שרים שרלוונטיים – שר פנים, שר אוצר, שר שיכון ושר רווחה – וכמו שעושים בכל נושא שהוא רב-תחומי, להגיש הצעה לפתרון עם תוכנית עבודה מפורטת.
ואסל טאהא
ראש הממשלה לקח על עצמו לטפל בזה.
יעקב אגמון
נכון, אבל אי-אפשר לבכות על העבר, צריך להסתכל קדימה. זאת לא העיר היחידה שנמצאת במצב הזה. אנחנו לא צריכים להתנחם בזה, צריך פשוט לעשות תוכנית העבודה. האנשים האלה כבר עושים את שלהם.
היו"ר גאלב מג'אדלה
תודה רבה.

עלה כאן הנושא הפרסונלי, ואני מבקש מהייעוץ המשפטי של הוועדה להתייחס לנושא.
עו"ד עידו בן-יצחק
לפי הנחיית היועצת המשפטית של הכנסת, הדיון כאן אכן נערך לגבי העיר לוד ולא לגבי החקירה של ראש העיר. זה ממילא לא נעשה כאן.
משה גפני
אדוני היושב-ראש, אני רוצה לברך את חברי חבר הכנסת יורם מרציאנו, שהעלה את הנושא הזה. הנושא הזה ראוי לדיון מהיר, וצריך לקבל החלטות במסגרות החוקיות שעומדות לרשות הוועדה.


אני רוצה לברך את משרד הפנים, לשם שינוי. עצם העובדה שיש איזון תקציבי ואין מצוקה של עובדים שאינם מקבלים שכר, זה ראוי לברכה. אני לא אומר שזה פותר את הבעיה של התושבים, אבל המצוקה של התושבים, שסבלו במשך שנים מהעובדה שהם לא קיבלו את שכרם, גרמה לכך שיותר טיפלנו בשכר של העובדים מאשר במצוקה של העיר, ועל כך מגיעה לכם ברכה.


לגבי הנושא הפוליטי שחבר הכנסת מרציאנו העלה, לא עקבתי אחרי הדברים. לא התכוננתי לזה, אחרת הייתי מדבר אתך קודם לכן, מכיוון שבהיותי יושב-ראש ועדת הפנים, לאחר פטירתו של חברנו מקסים לוי זכרונו לברכה, אתה היית מהמובילים שאני אעביר את החוק מהר כדי שבני רגב ייבחר. האמת היא שהייתי צריך לדבר אתך לפני זה, ולכן נניח לעניין הזה, מכיוון שזה באמת לא בסמכותנו ואנחנו לא יכולים לעסוק בעניין הזה. נתמקד במה שאנחנו כן מוסמכים.


אני חולק על מה שנאמר פה קודם לגבי העניין הפרסונלי, שהוא מאוד חשוב. בעניין של העיר לוד זה לא מעלה ולא מוריד, מכיוון שהמצוקה היא בתשתית של העיר ולא מראש העיר. היו ראשי ערים טובים, היו פחות טובים, אבל כל הזמן היתה מצוקה. המצוקה לא נפתרת.
ואסל טאהא
המדיניות לא היתה נכונה.
יורם מרציאנו
יכולת להגיד את זה על מקסים לוי, כשהוא היה ראש העיר?
משה גפני
העירייה פעמים התנהלה טוב יותר ופעמים התנהלה פחות טוב. במציאות שאנחנו מצויים בה היום, במשך כל השנים שאני מכיר, המצוקה לא השתנתה. היום זה היתושים שאתה סופר בלילה ואתמול זאת היתה מסילת הברזל שעוברת בתוך השכונה, עם תאונות דרכים וכל מה שנלווה לזה, והמצוקה של התשתית שקיימת בעניין.

אנחנו בקדנציה חדשה, ואני רוצה להציע, אדוני היושב-ראש, דבר שהוא בסמכותנו. אנחנו הרשות המפקחת על משרדי הממשלה. משרדי הממשלה אינם עושים את עבודתם בעניין של לוד. יושב פה הממונה על המחוז במשרד הפנים ואומר, בצדק מבחינתו, שיש דברים שהם לא בסמכותו. כל הנושא של התכנון מחדש והבנייה הוא במשרד השיכון. למשרד השיכון אין תקציב. תודה רבה. ממש מנחם את התושבים שמשרד הפנים בסדר ומשרד השיכון לא בסדר. יבוא לפה נציג משרד השיכון, אני מבטיח לכם שהוא יגיד שאין לו בעיה, אלא שהתכנון של משרד הפנים לא הושלם. ואני לא רוצה לשפוט מי צודק ומי לא. התפקיד שלנו, כמי שמפקחים על עבודת הממשלה בנושא של העיר לוד, הוא לפנות לממשלה ולומר להם באופן חד-משמעי, שכל מה שהוחלט על-ידי ראש הממשלה הקודם וכל מה שנאמר – ואני לא מסכים לוועדת שרים, אנחנו יודעים מה קורה בוועדות שרים – חייבים לעשות טיפול נקודתי אמיתי, שהוועדה תפקח על זה והממשלה תבצע את זה. המשמעות של טיפול נקודתי אמיתי היא לפתור את כל הבעיות מהיסוד, לא באמצעות אמירה שלפעמים היא גם פוליטית, שעושים טיפול נקודתי. העיר לוד צריכה לקבל טיפול של כל המשרדים במשולב. אין מציאות כזאת שיפתרו פה את הבעיה של המשכורות של העובדים ומשרד השיכון יטפל בתכנון של מה שנלווה לעניין של פינוי ובינוי והבנייה הבלתי חוקית ולמצוא פתרון לתושבים שגרים שם. כל הדברים הללו צריכים להיות בטיפול נקודתי. אם לא יהיה טיפול נקודתי, העיר הזאת נהרסת. הטובים יעזבו אותה, יישארו בה החלשים, אין לה עתיד. לא יכול להיות, בשום פנים ואופן, שבסמיכות לעיר לוד נמצא שדה התעופה הבין-לאומי של מדינת ישראל, לידו יש אזור תעשייה גדול. האם העיר לוד צריכה להיות החצר האחורית של שדה התעופה? היא צריכה להיות החצר האחורית של המקומות העשירים, שבהם יש הרבה כסף ופה צריך להתמודד עם כל כך הרבה בעיות?

ד"ר אמרני, אתה יודע מה המשמעות של תוכנית הבראה? נאמר פה על-ידי החשב המלווה, שהמשמעות היא פחות שירותים לתושבים, פחות גינון, פחות הדברה, פחות כיבוי. כל מה שהתושב צריך לקבל, מה שבסביון הוא מובן מאליו, תושב לוד לא מקבל בגלל שהעיר ענייה, בגלל שמדינת ישראל החליטה, בהחלטה מטופשת שאין לה אח ורע, שבאזור הזה מפרידים. לוד הענייה תסבול הלאה, ושדה התעופה העשיר יקבל הרבה רווחים. למה?


אני מציע שהוועדה תפנה לממשלה ותדרוש טיפול נקודתי אמיתי של כל המשרדים, כולל תכנון מחדש של כל אזור לוד, כולל שדה התעופה, כולל אזורי התעשייה שנמצאים באזור, כדי לאפשר לעיר לעמוד על רגליה. תודה רבה.
היו"ר גאלב מג'אדלה
תודה רבה. חבר הכנסת ואסל טאהא, בבקשה.
ואסל טאהא
דובר כאן הרבה על בעיות העיר לוד. זאת לא הישיבה הראשונה שאני נוכח בה, הייתי גם בסיורים בעיר, ואז אמרתי שהבעיה היא לא רק תקציבית. האיזון התקציבי חשוב, התקציבים חשובים, אבל הבעיה היא מי יושב שם בעירייה וכיצד ניווטו כל השנים את המדיניות כלפי התושבים. מדיניות שנקטו שם היא שהובילה את העיר למצב הנוכחי. לכן אני לא מתלהב מהפתרון שהציע חבר הכנסת דב חנין, ועדה קרואה. אני חושב שהם עברו את הסרט הזה והרבה ועדות קרואות היוו ומהווים ויהוו סבל למועצה ולעירייה.


יש לי דוגמאות רבות. אני רואה ראש מועצה שישב כאן, שירש מוועדה קרואה מועצה קורסת בלוד. לכן זה לא פתרון הקסם שאפשר לטפח אותו על-מנת לפתור את הבעיות של לוד. לדעתי כל עוד העירייה לא לקחה בחשבון לפתור את הבעיות של האוכלוסייה הערבית בלוד, בכל התחומים, היא לא תצליח להמריא, מפני שהאוכלוסייה שם מהווה כמעט 30%. אז איך תמריא ואיך תבריא את העיר בלי שתדאג ל-30% מהתושבים?


מנהל המחוז שם את האצבע על הפצע, הוא דיבר על התכנון. התכנון יביא גם ברכה לעירייה, יביא אותה לאיזון תקציבי. כשאתה מתכנן נכון ואתה מאפשר לאנשים לבנות בצורה חוקית, הם משלמים היטלים, משלמים ארנונה. היום הם לא משלמים היטלים, לא משלמים ארנונה, ומי שאחראי על זה הן רשויות התכנון, אם זה במשרד הפנים ואם זה בעירייה. לא ייתכן שכל פעם נשב ונחזור על אותו פזמון. לכן אני חושב שהצעד שננקט בפרדס-ניר לא מספיק. דיברת על אדמות פרטיות. נכון שיש בעיות באדמות פרטיות, אבל מה עם אדמות מדינה, מה עם שכונת רמז, מה עם שכונות אחרות שבהן יש אדמות מדינה? אתה יכול לתכנן ולהפשיר קרקע ולבוא לידי הסכמה עם התושבים, שהם יעברו לחלקות שאתה תקצה להם ותהרוס את הבתים הבלתי חוקיים. אבל לא ייתכן שתהרוס בלי להציע לציבור הערבי שם פתרון.


נפגשתי עם שר הבינוי והשיכון, השר מאיר שטרית. העליתי בפניו את כל הסוגיה הזאת. הוא הבטיח שהוא יפעל בצורה מזורזת על-מנת לפתור את הבעיה של רמז לפחות. לקחנו סוגיה אחת, דוגמה אחת, על-מנת להחיל אותה על כל העיר. אני מקווה שנצליח, עם השר, עם מנהל המחוז ועם כל הגורמים, לפתור את הבעיות.


אני מצטרף להצעה של חבר הכנסת גפני, שאין מנוס מטיפול נקודתי, שיכלול את כל השכונות. לא שיהיו שכונות של שחורים ושכונות של לבנים.
היו"ר גאלב מג'אדלה
תודה רבה. מר ליאור ברדוגו.
ליאור ברדוגו
אני דור שלישי בעיר. סבי הגיע ממרוקו ללוד. אני סיימתי תואר ביחסים בין-לאומיים במרכז הבין-תחומי ואני לומד משפטים בקריה האקדמית בקריית-אונו. יש לי תפקיד בכיר. יש לי כל היכולות לעזוב את העיר ולהתקדם, ללכת לעיר שהכול שם כבר מוכן והכול עומד על כנו ומקבלים בה שירותים. אבל ההחלטה להישאר בלוד היא אידיאולוגית, כי אני מאמין שאפשר לקדם את העיר הזאת ושהעיר הזאת תיראה כמו הערים האחרות בארץ. היום אני מדבר כאזרח, כתושב העיר. אנחנו מבקשים פתרונות או כל מיני דברים מינימליים שתושב מבקש, ואני לא מדבר על הדברים הגדולים, כי גם לדברים הגדולים נתנו פה הצעות ופתרונות שצריך לבצע. אבל גם בדברים הקטנים שאנחנו לא מקבלים להם ביטוי בעיר, הדבר גוזל מאתנו את היכולות להתקדם ולהישאר בעיר.

אני רוצה להתייחס למקרה של ראש העיר. אני מאחל לו ולבניו ולמקורבים לו שייצאו זכאים. אני לא זוכר כזה מצב תקדימי, שראש עיר נמצא במעצר בית. תושב העיר רוצה פתרון, אבל הוא נמצא במעצר. מדברים על תקציבים שצריכים להגיע לעיריית לוד, מי ינהל את התקציבים האלה? מדברים על ועדה קרואה, ועדה קרואה הכפילה את הגירעון בעיריית לוד. תושב ירצה להגיע לראש רשות בוועדה קרואה, הוא לא יצליח להגיע אליה. אני לא יודע מה סמכות הוועדה, אבל גם בנושא הזה של ראש עיר, צריך לצאת עם המלצות מה יהיה עם העיר הזאת גם בעניין של העברת כספים. צריך להציף את זה. תנו תשובה ללוד מה קורה במצב שמגישים כתב אישום נגד ראש העיר.
היו"ר גאלב מג'אדלה
תודה רבה. מר מנדי ספדי, בבקשה.
מנדי ספדי
כבוד היושב-ראש, חברי כנסת, חבר הכנסת מרציאנו, אני מברך אותך על הדיון שהצעת ושמתקיים כעת. גם אתה, כחבר מועצה לשעבר וכסגן ראש העיר, יודע שהבעיות של העיר לוד והתחלואה של לוד היא כשל ניהולי מתמשך. בתקופה האחרונה הוא גם גובר. יש לנו 900 עובדי עירייה, שהיה קשה לפטר מתוכם 260 עובדים. רבים מ-900 העובדים האלה יושבים או בעסקיהם הפרטיים או בעסקי חבריהם, ולא נמצאים כל הזמן בעבודתם. הדברים שאני אומר הם דברים מתועדים, גם בתמונות וגם בהקלטות. יש עובדי עירייה שיש להם גם עסקים פרטיים, שהם מנהלים אותם. הם מגיעים בבוקר לעירייה, מחתימים כרטיס והולכים לעסק הפרטי שלהם. יש כאלה שאפילו את הטלפון שקיבלו מהעירייה מפרסמים כדי לתת שירותים ללקוחות שלהם.
היו"ר גאלב מג'אדלה
פנית למבקר העירייה?
מנדי ספדי
פנינו לכולם. גם על מבקר העירייה יש לנו ערמה של מסמכים, שגם לו יש משרד פרטי בניגוד לנוהל התקין.
היו"ר גאלב מג'אדלה
אז למה אתם לא פונים למבקר המדינה?
מנדי ספדי
פנינו.
אורי קאופמן
פנינו דרך התנועה לאיכות השלטון, והוא מטופל דרך שם, אבל זה לא עוזר. 20 שנה הוא כבר מטופל.
היו"ר גאלב מג'אדלה
20 שנה הוא עובד?
אורי קאופמן
כן.
יורם מרציאנו
אני דווקא חושב שבסוגיה של המבקר כדאי שקובי גינזבורג החשב יספר לנו.
מנדי ספדי
עובדי עירייה שמגיעים מחתימים כרטיס והולכים למקומות אחרים, וצריכים למלא את החוסר הזה. העירייה בזמן האחרון החליטה גם לשלם משכורת לאותם עובדים וגם לשכור קבלן שיעשה את העבודה שאותם עובדים היו אמורים לעשות, וזה לדעתי הבזבוז הכי גדול של הכסף. למשל להחליף מנורות, אין לך עובדי עירייה שיחליפו מנורות, אתה חייב להביא קבלן כדי להחליף מנורות בעיר.


שמענו פה על הצלחת תוכנית ההבראה. האם נישול התושבים מהזכויות שלהם היא הצלחה של תוכנית הבראה?
מגלי והבה
אין קשר.
מנדי ספדי
אני משלם ארנונה כדי לקבל שירותים, כדי שלילדים שלי יהיה מגרש משחקים נקי, עם מתקנים תקינים שיכולים לשחק בהם. לא להגיע למתקנים ששנתיים אף עובד עירייה לא עבר לידם. אני לא צריך לשבת בפארק ליד תחנת המשטרה, פארק מאוד מפורסם בשם "פארק גנדי", שהשיחים בו הם בגובה מטר וחצי. למה אני צריך לא לקבל את השירות המינימאלי, שכל תושב עיר אמור לקבל? למה על חשבון השירותים שאני צריך לקבל החברים עושים תוכנית הבראה?


מאז תחילת כהונתו של ראש העיר בני רגב נוספו 71,000 מ"ר של בנייה בלתי חוקית. 650 בתים מחוברים בצורה פיראטית למים, וזה מעלה בצורה דרסטית את פחת המים, ואנחנו כתושבים שכן משלמים צריכים לשלם גם את פחת המים שהתושבים האלה לא משלמים.
היו"ר גאלב מג'אדלה
650 בתים הם בבנייה בלתי חוקית?
מנדי ספדי
זה נתון עד 2004. 650 בתים מחוברים פיראטית למים ולא משלמים.
היו"ר גאלב מג'אדלה
תודה רבה. חברת הכנסת שרה מרום-שלו, בבקשה.
שרה מרום-שלו
אני גם איש עירייה, ואני יודעת מה זו עירייה. אני שומעת כאן דברים מאוד חריפים, למרות שבכל עיר יש הבעיות שלה. אני באה מעיריית רחובות, וגם שם יש בעיות. אבל אני שומעת את כל הדברים האלה ואני מאוד מתפלאת. לא יכול להיות שיש ניהול תקין בעירייה, הניהול שייך למועצה. אם לא מנהלים את זה כמו שצריך, זה לא יכול לעבוד. גם הסיפור שכל פעם הפתרון הוא לפטר עובדים הוא לא פתרון. לפטר עובדים לא נותן את הפתרון. לגמלאים משלמים את המשכורת, וזה לא תמיד פחות מאשר משכורת של עובד עירייה. אומנם שמעתי שהעובדים לא נמצאים במקום, זה לא טוב. אבל לא יכול להיות שמפטרים 300 עובדים מתוך 900 עובדים, והעיר תתנהל באותה צורה. האנשים האלה עובדים באיזשהו מקום, ואתה טוען שלא. זאת הבעיה של העיר, כי אין מי שיטפל. לוקחים קבלנים פרטיים ומנהלים את הקבלנים הפרטיים, ואתם לא יודעים כמה שהקבלנים האלה לוקחים כסף בעבור כל הדברים האלה. בחוק החדש צריכים להכניס את העובדים כעובדי עירייה, עם כל התנאים הסוציאליים. יוצא שמשלמים לעובדים שכר מינימום. בוודאי שאי-אפשר לנהל עיר נחשלת בצורה כזאת. צריך מנהל תקין, שיהיה מי שינהל את העיר.
היו"ר גאלב מג'אדלה
תודה רבה. עו"ד קדרי, בבקשה.
עו"ד אמיר קדרי
אני מודה ליושב-ראש הוועדה ולחבר הכנסת יורם מרציאנו על הדיון הזה, ולכל חברי הכנסת שנמצאים פה ושהיו פה, שנתנו מזמנם לשמוע את הבעיה של העיר לוד. אני תושב העיר לוד הרבה דורות, לא דור שלישי ולא ראשון, אולי אלפיים שנה. הרכבת נמצאת בלוד. הרכבת חלפה ואנחנו נשארנו לצערי ב-1950. זה לא קשור לראש העיר. התחלפו הרבה ראשי ערים, ואני לא נכנס לנקודה הזאת, כי זאת לא הסמכות של הוועדה לדון מי יהיה ראש העיר. בינתיים יש לנו ממלא-מקום ראש עיר, שאני מאוד אוהב אותו. הבעיה היא לא של ראש עיר, הבעיה היא תקציב.

מר שוקי אמרני מתאמץ הרבה, ואני מודה לו על כך. כבר ארבע שנים, מאז שבני קניאק היה מפקד מחוז המרכז, שהוא היה צריך כקצין משטרה לטפל בהיתרי בנייה. אף פעם לא שמעתי שמשטרת ישראל צריכה לטפל בתקציבים למגזר הערבי בעיר לוד, וגם לדון במתן היתרי בנייה. ישבנו ישיבות על גבי ישיבות במפקדת מחוז מרכז. למה זה צריך להיות כך? מה הקשר בין היתרי בנייה לכסף? שלוש שנים יש לכם התוכנית הזאת, הלבנתם קרוב ל-1,000 יחידות דיור – לא שזה מקובל עלי – איפה היתרי הבנייה? למה להפלות את המגזר הערבי? למה צריך לדרוך על הערבים ולרמוס אותם, ואחר-כך להגיד שאתם מנסים להשוות בינינו.

חברי דיבר על חיבור מים. זה "חארטה". אנחנו מדברים על הדברים העיקריים. אין מנהיגות שתבוא ותגיד שהערבים הם שווי זכויות.

חבר הכנסת מג'אדלה, ביקרת בלוד עשרות פעמים, אתה מכיר את לוד מהבסיס. אנחנו שבענו הבטחות של ועדות. כמה פעמים ישבה ועדת הפנים של הכנסת בנושא הזה? אין לה שיניים. עזבתי את העבודה שלי, הפסדתי כסף, לא הופעתי בבית-המשפט.
היו"ר גאלב מג'אדלה
אם אין לה שיניים, למה באת?
עו"ד אמיר קדרי
באתי כי כואב לי כתושב העיר לוד. אני פעם ראשונה פה. באתי לכבודך, כי אני מעריך אותך ומכבד אותך. אני מכבד את חבר הכנסת מרציאנו. אנחנו רוצים שלוועדה הזאת יהיו שיניים. יש טיפול נקודתי מאז ממשלת ברק. מה זה הטיפול הנקודתי? מה הביא הטיפול הנקודתי? הוא לא הביא שום דבר.

לילדים יש יום לימודים ארוך בבתי-הספר, אבל אין ארוחות. ראיתי מכתב על השולחן שנותנים ארוחות בשכונות גני אביב. הילדים שלי אף פעם לא קיבלו ארוחה בבית-ספר "אל-מנר", בית-ספר ערבי. צריך לתקן את העוול שנעשה למגזר הערבי, גם בבנייה הבלתי חוקית. כבר שלושה שרי פנים יושבים ולא עושים דבר. זו אפליה על רקע גזעני.

גם המגזר היהודי סובל סבל מר. לא ייתכן שדירה שלפני שלוש שנים עלתה 150,000 דולר עולה היום 30,000 דולר. איפה נשמע כדבר הזה? אנחנו מבקשים מיושב-ראש הוועדה להמליץ שהעיר לוד תהיה בעדיפות לאומית של אזור א', לא טיפול נקודתי. אנחנו רוצים עיר עם עדיפות לאומית כמו קריית-שמונה, כי אנחנו עיר במלחמה. אני מדבר גם כערבי וגם כאזרח מדינת ישראל וגם כעורך-דין בעיר הזאת, שדואג גם לתושבים היהודים. תודה.
היו"ר גאלב מג'אדלה
תודה רבה. מר שחר עמנואל, בבקשה.
שחר עמנואל
אני גר בלוד משנת 1952. חונכתי בה, גידלתי בה משפחה. יש לי תואר ראשון במזרח-תיכון ותואר שני במדעי המדינה. יש לי שני ילדים עורכי-דין. אשתי מחנכת ומורה בלוד. שימשתי כמפקד משטרת לוד, אני גמלאי של המשטרה, אני סגן ניצב, כך שאני מכיר את העיר הזאת ואת התושבים שלה היטב. אני כבר 54 שנים שם.


בלוד יש אוכלוסייה טובה, אינטליגנטית, ואני והרבה מחבריי פה הם הוכחה למה שאני אומר. אני לא אדבר על הפשיעה בלוד, שמטופלת על-ידי המשטרה. אבל הגרוע מכל היא השחיתות השלטונית, ואני לא חושב שאתם יכולים להתעלם מזה ולהגיד שזה לא בסמכותכם ואין לכם שיניים, כי יש לכם שיניים. השחיתות הזאת עברה כל גבול, אבל היא דבקה לקרנות המזבח כאילו אי-אפשר להזיז אותה.
מגלי והבה
אם יש שחיתות שלטונית, יש מוסדות שיכולים לפנות אליהם, ואל תבוא להטיח פה דברים. תגיד לנו מה נראה לך שאנחנו צריכים לדעת, לא מה אתה חושב ומה אתה רוצה להסכים אתנו.
שחר עמנואל
אני אומר מה שאני יודע.
מגלי והבה
אם יש שחיתות שלטונית, יש משטרה, יש מוסדות חוק, תפנה אליהם.
שחר עמנואל
תתפלא לשמוע שפניתי גם אליהם. אני חושב שאתם גם גוף שלטוני מחוקק והסמכות היא גם שלכם. אני חושב שלכם יש שיניים ואתם יכולים להשפיע על שר הפנים ועל משרד הפנים, וכגוף מחוקק אתם יכולים גם לכפות עליהם.


בעיר לוד יש אוכלוסייה טובה ואינטליגנטית, שלצערי הרב מיעוט קטן ורע מוציא את שמה לשמצה. אני שומע את זה לא פעם ולא פעמיים מהילדים שלי. הם יוצאים למועדון, שומעים שהם מלוד אז לא נותנים להם להיכנס. אבל זה לא נכון, כי יש הרבה אנשים טובים בלוד.

אני פונה לוועדה להמליץ בדחיפות על הדחת ראש העיר ועל פיזור המועצה.
היו"ר גאלב מג'אדלה
זה לא בסמכותנו.
שחר עמנואל
אני מבקש להמליץ, אתם יכולים להמליץ, לאור כל מה שנאמר כאן. אני חושב שהכישלון שלהם הוא חרוץ. אני גר בעיר הזאת, ואני לא יכול להגיד שאני גאה בה.
היו"ר גאלב מג'אדלה
לא אתם בחרתם אותם?
שחר עמנואל
אני לא בחרתי, אבל האוכלוסייה בחרה מכל מיני סיבות שאני לא רוצה להסביר. אני מבקש מכם להמליץ בדחיפות לשר הפנים שיכריז על בחירות כלליות.
היו"ר גאלב מג'אדלה
תודה. חבר הכנסת מגלי והבה.
מגלי והבה
אדוני היושב-ראש, הצרות של העיר לוד לא זרות לאף נבחר פה. רוב הנבחרים יודעים את הבעיות של העיר לוד. אבל אני רוצה לפתוח את דבריי ולהזהיר: אף אחד לא יכול להשתמש בוועדה או בפוליטיקאים ככלי בשביל לנגח יריב פוליטי. החוק הוא מעל לכולם והחוק שווה לכולם, כולל האוכלוסייה הערבית. שמעתי את עורך-הדין המלומד. מי שחי בעיר משותפת ולא מתייחס לכולם באופן שווה, מכאן מתחילה הבעיה. אבל אני רוצה להתייחס לבעיה האמיתית של העיר לוד.

הכרנו הרבה בעיות וליווינו את העיר הזאת, וההחלטה של ראש הממשלה הקודם היתה לאמץ את העיר הזאת בטיפול נקודתי. אל תטעו, טיפול נקודתי הוא לפעמים הרבה יותר טוב מאשר אלה שיש להם הנחה באזור הצפון או בכל מיני מקומות אחרים. אנחנו צריכים להתייחס לשאלה כיצד ניתן לפתור את הבעיה של העיר. אני סומך על רשויות החוק בנושא הזה, לא מוכן לקבל שום האשמה כאילו אנחנו מחתימים מישהו ולהשתמש בוועדה בצורה כזאת או אחרת. אנחנו צריכים לבוא כוועדה ולהגיד איך נוציא את העיר לוד ממצבה ולהמשיך בתנופה של טיפול יסודי. יש בעיות של המשברים שעברו כל הרשויות המקומיות, ולוד בראש ובראשונה. גם נושא העובדים וגם נושא התשתיות וגם נושא מתן שירותים לאותם תושבים. כל הסוגיה של האוכלוסייה המקומית צריכה להיות מטופלת על-ידי רשות בריאה. יחליטו רשויות החוק על הדחה או על ועדת חקירה, אבל אנחנו צריכים לדאוג שיוזרמו התקציבים המגיעים לעיר לוד, שלא תהיה אפליה בין התושבים וביחד נצליח לטפל בעיר לוד בכיוון החיובי כדי להבריא את העיר הזאת. יש לנו שיניים, כן לפנות למשרד הפנים, כן לפנות למשרדי הממשלה, כדי שההתייחסות והטיפול בעיר לוד יהיו עניין יסודי. הדבר החשוב ביותר הוא לטפל בכל סוגיית הבנייה הבלתי חוקית, איך לשלב אותה, איך לפתור את הבעיות, גם לאוכלוסייה היהודית וגם לאוכלוסייה הערבית. תודה.
היו"ר גאלב מג'אדלה
תודה רבה. חבר הכנסת מיכאלי, בבקשה.
אברהם מיכאלי
כבוד היושב-ראש, מכיוון שהדיון הזה יזום בקדנציה החדשה של הכנסת על-ידי חבר הכנסת מרציאנו, אני רוצה לשבח אותו על כך שהוא דואג ללוד ומביא את עניין ללוד תוך שבועיים לדיון חשוב בישיבת הוועדה. יחד עם זאת, אני חייב לציין את הרגישות שהדיון הזה מתקיים, ועם כל ההערכה ליועץ המשפטי של הוועדה, הרי ידעו את העובדה שראש העיר לא נמצא פה ויכלו לדחות את הדיון הזה בעוד שבוע. הרי אין פה עניין שראש העיר נשפט ונכנס לכלא, חלילה. מדובר פה במשהו זמני, ואנחנו כמשפטנים יודעים שמהמצב הזמני הזה יוצאים תוך יומיים או שלושה.
קריאה
הוא במעצר בית.
היו"ר גאלב מג'אדלה
אנחנו מברכים אותך כחבר כנסת חדש. לא יכולנו לדחות את הדיון הזה.
יורם מרציאנו
למען עשיית צדק היסטורי אתה גם צריך לומר, שאני פניתי אליך לקיים את הדיון עוד לפני שראש העיר נעצר.
היו"ר גאלב מג'אדלה
אתה גם הקמת שדולה, זה לא חדש.
אברהם מיכאלי
אני מוכן להצטרף לשדולה שלו.
היו"ר גאלב מג'אדלה
הדיון כאן מתקיים לפי בקשת נשיאות הכנסת בדיון מהיר, כך שלא ניתן לדחות אותו. דיון מהיר צריך לקיים באותו שבוע, לפי תקנון הכנסת.
אברהם מיכאלי
אני מכיר את לוד 35 שנים, אני מאוד קרוב לעיר לוד, ולכן אם ניתן לנתח את המצב של לוד, לוד לא מהיום במצב הזה. לוד עברה כמה וכמה ראשי ערים, כמה מועצות עיר. לומר שהעיר נמצאת במצב הזה בקדנציה האחרונה או קדנציה אחת לפני כן, עובדתית זה לא נכון. העיר נראית במצב לא טוב. צריך לעזור לעיר לוד, ולכן אם נשיאות הכנסת באמת הכירה בנושא הזה כנושא דחוף לסדר, אנחנו נוציא מהדיון הזה משהו מועיל.

חבריי חברי הכנסת הציעו איך לעבור לתוכניות מעשיות לעיר לוד. אני מצטרף להצעה של התוכניות המעשיות, שהוועדה כן תתמקד בעניין של פתרונות מעשיים ללוד. אני נגד ההצעות של ועדה קרואה, כי ועדה קרואה היתה כבר בלוד והנזק של ועדה קרואה היה כפול ומשולש לעיר לוד.
דניאל בן-סעדון
אני מברך את חבר הכנסת מרציאנו, שכני, ואת חבר הכנסת מיכאלי. אני תושב העיר לוד, נולדתי בעיר לוד. אני משמש כיושב-ראש המועצה הדתית. בשבע השנים האחרונות היציבות השלטונית שואפת לאפס. ארבעה ראשי ערים התחלפו בשבע השנים האחרונות, אין יציבות שלטונית. העיר נכנסה לתוכנית ההבראה. ישבנו בוועדת הפנים 3-4 פעמים, שרים ביקרו בלוד. רמת הפשיעה ידועה, המשטרה עושה את עבודתה, הבנייה הפיראטית חוגגת. אני לא אומר שלא צריך לדאוג למגזר הערבי. הדאגה למגזר הערבי היא לא פחות טובה מאשר למגזר היהודי. הם חיים בתנאים תת-אנושיים וצריך לטפל בהם. אבל לא יעלה על הדעת שתהיה בנייה פיראטית של 2,800 יחידות דיור, ושלטון החוק לא אומר שום דבר. אני כתושב משלם משכנתא, משלם מים, והמשטרה עושה ככל יכולתה. באה "מקורות" ועושה בדיקות מים, הבדיקות נעשות כל הזמן. אני מציע את כל אדמות המנהל להעביר לרשות המשטרה או למשמר הגבול, שהם יהיו אחראים על זה. לא יעלה על הדעת שכל מי שיבוא יעשה. לא יעלה על הדעת ש-2,800 יחידות דיור ייבנו על אדמות מנהל, ואין פוצה פה. צריך למצוא פתרונות, לשים את לוד בסדר עדיפות לאומית. אם בשנה שעברה נסגרו לנו תשעה גנים, הווה אומר שהאוכלוסייה הצעירה לא תוקעת יתד בעיר לוד, וזאת עיר במרכז הארץ. עליכם החובה. אנחנו כתושבי העיר ישבנו כמה פעמים בוועדות הפנים, ושר הפנים ביקר. קחו את לוד כעדיפות לאומית, למען העיר. תודה רבה.
היו"ר גאלב מג'אדלה
יחזקאל לביא, היועץ המקצועי של הוועדה, בבקשה.
יחזקאל לביא
כאשר משרד הפנים קובע בתוכנית הבראה שחלק מהכספים שיוזרמו לרשות הם הלוואות בנקים, וכאשר הבנקים מגדירים רשויות מקומיות כחדלות פירעון וכתוצאה מכך ידוע שאין הבנק נותן הלוואות, מדוע שהמשרד בעת אישור תוכנית ההבראה לא יביא בחשבון את חוסרו של הסכום החיוני, כפי שהוא מאשר אותו כהלוואה שלא ניתנת לו? הגזבר יכול להעיד ש-70 מיליון שקלים מתוך תוכנית ההבראה אינם קיימים בכלל.
ד”ר שוקי אמרני
הדברים הם נכונים. תוכנית ההבראה נקבעה לפני שידענו על ההתנגדות ועל ההתנהגות של הבנקים. דבר שני, אנחנו מלווים את תוכנית ההבראה ואנחנו נמצאים במצב שהולכים לבחון אותה מחדש וגם לשדרג אותה. אבל הנתונים האלה ידועים לנו. אנחנו לוקחים בחשבון, והיו פעילויות משפטיות רחבות מאוד בנושא ההתנהלות של הבנקים, ואנחנו מנסים לבחון במסגרת שלנו איך מטפלים בנושא הזה. אבל זו לא הבעיה המרכזית של תוכנית ההבראה, כפי שנאמר בנתונים שהוצגו כאן. מפאת קוצר הזמן אי-אפשר להרחיב את הדיבור בנושא הזה.
היו"ר גאלב מג'אדלה
תודה רבה. מר חדד, ממלא-מקום ראש העיר.
אמיל חדד
אני רוצה להוסיף מעבר למה שאמרו פה, למרות שלאמיתו של דבר אמרו הכול. אני רואה מימיני את כל החברים שלי, וחלק מהם גם שכנים שלי, וכל אחד בפני עצמו הוא אדם טוב. טוב מאוד אפילו. האנרגיה שהם משקיעים בשביל לשנות הנהגה, הרי זה הליך דמוקרטי. הולכים לבחירות כל ארבע שנים, מחליפים הנהגה. אף אחד לא מינה אותנו בכוח. יש פה אנשים מהטובים שבעיר, אני מזמין אתכם, נשמע אתכם, נעשה משהו למען העיר. מה שיורם עשה פה היום, הוא עשה משהו למען העיר, אבל זה הולך לאפיקים אחרים, וחבל. לדעתי הוא אפילו מחטיא את המטרה. כי בסך הכול העיר לוד עוברת תקופה מאוד קשה, מהקשות שידעה אי-פעם, ועובדה שאנחנו מצליחים. עובדה שבערים אחרות לומדים על תוכנית ההבראה שלנו, כי היא תוכנית קשה מאוד. הדברים נאמרו, ואני מאמין שבעזרת השם בשנה הבאה נעלה על דרך המלך. תעשו תוכנית נקודתית יותר טובה, שכל משרדי הממשלה יתרמו ויעזרו ונפתור את הבעיה.
היו"ר גאלב מג'אדלה
תודה רבה.
יורם מרציאנו
הדבר היחידי מבחינתי הוא שהניתוח הצליח והחולה מת. הדבר היחידי שדיברתם עליו בכל הישיבה היא הצלחה בתוכנית ההבראה. הייתי מצפה שהחשב המלווה יקום פה, יחד עם ממלא-מקום ראש העיר, וישבחו. קרה פה תהליך היסטורי. בפעם הראשונה במדינת ישראל מי שעשה תוכנית הבראה זו לא הקואליציה בעירייה. הם לא הצליחו אפילו תוכנית הבראה לעשות. עשה את זה יושב-ראש האופוזיציה, גבי אסרף, שפנה אליו החשב המלווה ונתן לו מינוי של יועץ מיוחד והוא הצליח לעשות תוכנית הבראה.
אמיל חדד
עשינו את זה בשותפות.
יורם מרציאנו
אם כך, אתם הרי מודים כולכם, כולל נציגי משרד הפנים, כולל החשב המלווה, כולל נציגי העירייה, שחוץ מתוכנית הבראה שהאופוזיציה עשתה אותה והצילה אתכם ומשאירה אתכם על כיסאותיכם עד עצם היום הזה, לא נעשה כלום. כי מבחינת מה שאני מדבר עליו, אני מדבר על כל הנושא של נתינת השירות לאזרח בלוד. שאלתי שאלה את החשב המלווה, הוא בחר לשמור על זכות השתיקה ולא ענה לי. כי מעבר לתוכנית ההבראה יש בני-אדם בעיר לוד, יש אנשים בעיר לוד, יש ילדים בעיר לוד.


מדברים פה על טיפול נקודתי. בואו נעשה צדק היסטורי. העיר לוד נמצאת מ-1999 בטיפול נקודתי. עם כינונה של ממשלת ברק הוקמה גם לשכת ראש ממשלה במחוז מרכז, שהתפקיד שלה היה לטפל בטיפול הנקודתי ושם הוספו קרוב ל-20-30 מיליון שקלים לפרויקטים שהטיפול הנקודתי הקציב להם במערכות העירוניות בלוד.


אין לי שום דבר בעניין האישי נגד איש כזה או אחר. בואו נחיה כל אחד עם מצפונו שלו כלפי התושבים בעיר. אני רוצה לומר משהו שהוא ממש לא פופולארי. עם כל אחד מהאנשים פה אני מנהל שיחות בארבע עיניים, וכשאני מסתכל עליכם אני אומר: אוי לי, אוי לעיר שלי, ולא כך אני רוצה שהעיר שלי תגמור את הקריירה שלה. כי אנחנו נמצאים היום על פי תהום.


אלה שדיברו על חוסר הסמכות של הוועדה הזאת. אנחנו חברי כנסת, אדוני היושב-ראש, ואני מכבד מאוד את עבודתך כיושב-ראש ועדת הפנים. עלינו החובה, כשליחי ציבור, בראש ובראשונה לדאוג לאזרח בלוד, כי זה תפקידנו. הצעתי בתחילת הדיון את ההצעה, אני סומך על שיקול דעתו של היושב-ראש שימצא משהו יצירתי כמו שהוא תמיד יודע לעשות.


אומרים שטוב מראה עיניים ממשמע אוזניים. אשמח מאוד שהוועדה הזאת תבוא לראות את הדברים בלוד, בגנים הציבוריים שהילדים שלנו משחקים בהם או בבתי-הספר, איך הילדים שלנו מקבלים שירותים. כדאי לראות את זה מקרוב. תודה.
גבי אסרף
פקודת העירייה סעיף ראשון קובע בדגש, שהעירייה תפעל באמצעות ראש העירייה. לנו אין ראש עירייה, לך יש ראש עירייה, לחברי הוועדה יש ראש עירייה. תתייחסו לזה.
שבתאי קטש
אני אגע בנקודה שאף אחד לא נגע בה כאן. אני חושב שמשרד הפנים טועה בחשיבה שאם השנה תסתיים תוכנית ההבראה, העיר הזאת ניצלה מההתרסקות. כאחד שקרא טוב את תקציב העירייה השנה, אני חושב שגם אם בסופו של דבר נסיים את תוכנית ההבראה בצורה הכי טובה שמשרד הפנים רצה, החל משנה הבאה ואילך לא ישתנה שום דבר בלוד, כי אין תקציבים לזה שיכולים לשפר לא את הגינון ולא את התשתיות ולא שום דבר אחר שכל תושב בעיר אחרת מקבל. אני מאוד אשמח שיקבלו את ההצעה, שבמקום לדבר על מה לא טוב בלוד יראו איך מכניסים עוד כסף לעיר, באמצעות העברת "אירפורט סיטי" ושדה התעופה, וכל ארבעת המשרדים יבואו ללוד לראות איך להביא כספים.
אורי קאופמן
חבל שלא נשמע קולם של התושבים שיושבים כאן.
היו"ר גאלב מג'אדלה
נתתי לשלושה תושבים לדבר.


לא נסכם היום את הדיון, מפני שאנחנו מתכוונים להמשיך ולעקוב אחרי מה שקורה בלוד. אני מצפה ממשרד הפנים שיאמר את דעתו בימים הקרובים, איך אנחנו מנווטים כמשרד הפנים וכוועדת הפנים, איך נוכל לשלב ידיים כדי שנוכל לתת בשורה לאזרחים תושבי לוד.


מקובל עלי שאנחנו נמליץ על המשך טיפול נקודתי, אבל אנחנו רוצים לדעת את המשמעות של הדבר, מה המשמעות של טיפול נקודתי, במה זה מתבטא בשנת התקציב 2006, מתי מסתיים הטיפול הנקודתי, האם ממשיכים אותו ב-2007 ומה התוכנית של משרד הפנים לשלוש השנים הקרובות לעיר לוד.


אני רוצה לברך את הממונה על המחוז, שוקי אמרני, שהוא לא נוהג בשגרה אלא מדי פעם יוצר באופן יצירתי פתרונות לבעיות סבוכות וקשות. בבדיקה שעשה מבקר המדינה על הוועדות המחוזיות, שוקי אמרני זכה לשבחים כראש הוועדה המחוזית והממונה על מחוז המרכז. כשאנחנו דנים היום בחוק ההסדרים בנושא תכנון בנייה, אנחנו כמעט ששים להמליץ לבטל את הוועדות המחוזיות, כי הן מסרבלות את התכנון והבנייה. והנה דוגמה טובה, שאם ממונה על מחוז רוצה להתמודד עם הבעיה האמיתית, הוא יכול לקבל שבחים ממבקר המדינה. זה דבר שלא קורה כל יום.
ד”ר שוקי אמרני
תודה רבה.
היו"ר גאלב מג'אדלה
אני מכיר את ראש העיר בני רגב ואני מאחל לו שייצא זכאי מכל המצב שבו הוא נמצא, אבל חבר הכנסת יורם מרציאנו עשה את מלאכתו נאמנה כחבר הכנסת תושב העיר בזה שביקש דיון על עיר במצב כזה. הייתי אתו בעיר לוד לפני ארבעה חודשים וגם לפני שנה, וזה לא בגלל המצב שנוצר עכשיו סביב ראש העיר. לכן אני מציע שמדי פעם ניתן קרדיט לאנשים ולא נחשוד שמאחורי כל דבר עומדים עוד כמה דברים. אנחנו מוכנים ללוות את העיר לוד. אנחנו מוכנים לסייע לעיר לוד. אבל גם אתם צריכים לעזור לעצמכם. התופעות ששמענו כאן – קשה להאמין שהן במדינת ישראל. מבקר פנים במצב כפי שתיארתם? אדוני הממונה על המחוז, למה אתם מחכים כאשר עובדי עירייה מקבלים שכר מהעירייה ועושים עבודתם במקום אחר, באופן פרטי? למה אתם מחכים, כאשר מבקר פנים 26 שנה בתפקיד ויש כלפיו כל כך הרבה תלונות? אם מבקר פנים לא ממלא את חובתו ואת תפקידו, לפי מה שטוענים כאן האנשים, אני מציע שתבדוק את זה.
ד”ר שוקי אמרני
אדוני היושב-ראש, הסמכות לפטר מבקר עירייה נתונה למועצת העיר. למשרד הפנים אין שום סמכות לפטר.
היו"ר גאלב מג'אדלה
לא ביקשתי לפטר אותו, אמרתי שתבדוק. ממונה על המחוז צריך לבדוק האשמות כאלה בעניין מבקר פנים. אחרי שהוא בודק, הוא ממליץ למועצת העיר.
יורם מרציאנו
יש לי הפתעות בשבילך, יש החלטה של מנכ"ל משרד הפנים שדורש מראש העיר וממועצת העיר לפטר אותו, ולא מפטרים אותו.
היו"ר גאלב מג'אדלה
אם המערכת הכי רגישה והכי חשובה, ביקורת, נמצאת במצב כזה, אין לבוא בטענות לוועדת הפנים של הכנסת.
אורי קאופמן
את זה אנחנו יודעים, אבל אין לנו סמכויות ואין לנו כלים. בוועדה הקודמת ישבנו כאן ואמרנו אותם דברים. אני מצטער שבאתי לכאן.
היו"ר גאלב מג'אדלה
אני מציע לכם לחשוב נכון, כי אתם מדברים על ועדת כנסת. כנסת ממליצה, כנסת מפקחת, ואנחנו מוכנים לעשות את זה.
אורי קאופמן
אתם הפה שלנו.
היו"ר גאלב מג'אדלה
אבל אתה, עם כל הכבוד לך, אל תיקח סמכויות לא שלך, כמו שאני לא מוכן לקחת סמכויות לא שלי. אני מוכן להיות לפה שלך, אני מוכן להגן עליך כאזרח, אני מוכן לדרוש בשבילך כאזרח את כל מה שמגיע לך, אבל אני מציע שאנחנו נעשה את זה בהדדיות.


אדוני הממונה על המחוז, אני ממליץ שנשלב ידיים, כל הגורמים, גם בנושא של הבנייה הבלתי חוקית, כדי שנוכל לסיים את הפרשה הזאת. 650 בתים שנבנו בצורה לא חוקית – הם לא משלמים את המסים, זה נזק לעירייה. אבל גם התושבים האלה רוצים להיות בבנייה חוקית. הם רוצים לשלם.
קריאה
זה נזק למדינת ישראל, כי יש לזה השלכות על כל הנושאים.
היו"ר גאלב מג'אדלה
אני כרגע מדבר על העיר לוד. ברגע שאדם לא משלם ארנונה ומים, זה נזק לחברה כולה בעיר לוד. אבל האיש הזה לא עשה את זה מאהבה, הוא רוצה לגור בבנייה חוקית.
עו"ד אמיר קדרי
כדי להגיע לבית שלו הוא צריך חמור.
היו"ר גאלב מג'אדלה
האיש הזה, שגר בבנייה בלתי חוקית, לא ביקש את המצב הזה, הוא לא שש למצב הזה. הוא רוצה למלא את חובתו כלפי העיר והעירייה.


אני מציע שמשרד הפנים, באמצעות היועץ המשפטי שלו והשר והמערכת כולה, יאמרו את דעתם לאזרחי העיר בשבועות הקרובים, לאן פניהם. תודה רבה לכולם.

הישיבה ננעלה בשעה 14:20

קוד המקור של הנתונים